www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
@ventieldopje: Zoals PdeBie ook al zei is de eerste, met heel haar gezicht bedekt, mysterieuser. Beide hebben trouwens wel een heerlijke toning. De laatste foto van je heb ik eigenlijk niets op aan te merken, sfeer komt er goed uit. Alleen niet helemaal de portretten waar ik graag naar kijk, dan vind ik die voorgaande veel interessanter.
Buiten portretje van mijn kant:

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Wat me meer opvalt is haar linkerarm, die voor mijn gevoel een beetje te "oké, doe je arm eens tegen de boom aan, dat staat leuk"-achtig overkomt
[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 22-04-2015 23:24 ]
The devil is in the details.
Verwijderd
Oefenen, oefenen, oefenen en zorgen dat je model op zijn/haar gemak is.Mr Pingu schreef op woensdag 22 april 2015 @ 23:21:
Vond haar juist wel vrolijk kijken, maar nu je zegt zie ik wel een glimp van onzekerheid/geforceerdheid. Wat kan je daar tegen doen als fotograaf?
Hahn, dat had ik ook een beetje, maar vond het storende effect van die arm wel meevallen.
en ik vind haar blik eigenlijk ook wel leuk/prima
als ik toch wat te zeuren moet hebben dan is het dat de scherpte niet precies op haar ogen ligt maar iets erachter, dat is jammer
weet het niet meer
MF op dat ding is helemaal 3x niks, die korte slag. M'n helios focust wat dat betreft 10x fijner.
Kan je daar niet een keer een foto van plaatsen? Ben benieuwd wat je dan krijgt. Misschien heeft je 50mm overigens last van front of backfocus.Mr Pingu schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 02:15:
Thanks Vishari, begin me ook steeds meer te ergeren aan de 50mm f1.8 mk II. Heb het idee dat de stapjes die de AF-motor net te groot zijn ofzo. De focus komt of net voor het gezicht te liggen, of er net achter als de AF bij wijze van spreken net 1 tandje verder of terug moet. Of is dit puur een gevoel en moet ie het prima doen? Durf eigenlijk niet eens op f1.8 te schieten vanwege kans misfocus.
MF op dat ding is helemaal 3x niks, die korte slag. M'n helios focust wat dat betreft 10x fijner.
Dat is een bekend probleem bij de 50/1.8. De focusmotor maakt inderdaad grotere stappen dan de DoF. Handmatig focus kun je helemaal wel vergeten.Mr Pingu schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 02:15:
Thanks Vishari, begin me ook steeds meer te ergeren aan de 50mm f1.8 mk II. Heb het idee dat de stapjes die de AF-motor net te groot zijn ofzo. De focus komt of net voor het gezicht te liggen, of er net achter als de AF bij wijze van spreken net 1 tandje verder of terug moet. Of is dit puur een gevoel en moet ie het prima doen? Durf eigenlijk niet eens op f1.8 te schieten vanwege kans misfocus.
De 1.4 is optisch weer erg slecht (wide-open helemaal) en de 1.2 is weer heel duur. Op crop heb ik dan ook altijd veel meer plezier gehad van de 85mm f/1.8 welke toegegeven wat lang is maar mits je voldoende afstand kan nemen heerlijk is om mee te werken.
Canon heeft wat dat betreft nog wel wat stappen te zetten op prime gebied tot 50mm als je de non-L lenzen niet meerekent
Over de foto zelf, tsja de blik lijkt wat geforceerd inderdaad. Hoe meer gespannen jij bent hoe meer gespannen je model ook zal zijn, zeker als ze nog niet veel vaker op de foto hebben gestaan en weten wat ze ongeveer moeten doen. Rechts bovenin lijken mij de highlights een beetje geclipped (worden grijs) maar dat kunnen ook takken in de verte zijn
De scherpte vind ik op dit formaat niet zo storend maar als je op Flickr kijkt dan kun je duidelijk zien dat de focus achter op haar hoofd ligt. De DoF lijkt me juist niet te klein maar eerder gewoon verkeerd gefocust (back focus?), dit heeft weinig met de stappen die de motor zet te maken omdat de DoF groot genoeg is voor de motor om precies te kunnen zijn.
Check dus even met een focus chart of je niet toevallig last hebt van backfocus
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
@Mr Pingu: de combinatie van tegenlicht en bokeh vind ik heel prettig werken bij deze foto. Misschien wat meer scherpte in haar gezicht, maar dat kan ook dus weer aan de lens liggen las ik.
Hier een zelfportret van mij, met een van mijn eerste pogingen met een enkele softbox. Ik had zelf een softbox gemaakt met wat karton, plakband, aluminiumfolie en een oud wit doek. Er zitten momenteel vier (oldschool) 60W gloeilampen in. Ik ben aan het kijken naar daglichtlampen, maar het resultaat hiermee valt me absoluut niet tegen.
ƒ/3.5 - 50.0 mm - 1/80s - ISO 800

Portrait
Thanks!ImmortalSoul schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 20:53:
@ventieldopje, ik vind je toning echt heel gaaf, wat gebruik je daarvoor? En ik vind het indrukwekkend dat je op f1.2 nog zo'n fijn "scherpe" foto hebt, als ik mijn 50mm f1.8 vol open zet en dan een foto maak dan vind ik het eigenlijk al te zacht
[...]
Gaaf shot trouwens!
www.maartendeboer.net
Ik zou eerder eens kijken naar een (eveneens eenvoudig zelf te maken) reflectiescherm, om de schaduwzijde wat op te lichten. BTW, "kaal" lichtbruin karton geeft een heerlijk warme gloed. Misschien iets te warm, maar een combinatie alufolie/karton kan huidtinten net iets prettiger maken.ImmortalSoul schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 20:53:
Hier een zelfportret van mij, met een van mijn eerste pogingen met een enkele softbox. Ik had zelf een softbox gemaakt met wat karton, plakband, aluminiumfolie en een oud wit doek. Er zitten momenteel vier (oldschool) 60W gloeilampen in. Ik ben aan het kijken naar daglichtlampen, maar het resultaat hiermee valt me absoluut niet tegen.
Yes, die heb ik inderdaad al gemaakt. Moet hem alleen nog even uitproberenToff schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 23:02:
[...]
Ik zou eerder eens kijken naar een (eveneens eenvoudig zelf te maken) reflectiescherm, om de schaduwzijde wat op te lichten. BTW, "kaal" lichtbruin karton geeft een heerlijk warme gloed. Misschien iets te warm, maar een combinatie alufolie/karton kan huidtinten net iets prettiger maken.
Verwijderd
@Immortalsoul, fijn experiment, scherpe foto.
@mr pingu, mij stoort het een beetje dat enkel dat ene stuk van de rechterhand op de foto staat. Vind het wel een fijn, spontaan portret, beetje onzekerheid doet totaal geen afbreuk vind ik, maakt het net dat iets menselijker
Deze was in India genomen, in Varanasi, net na zonsopgang.
(klikbaar voor 500px)
Alles is getrokken met de fujifilm X-T1 en een setje primes en de 55-200.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2015 02:25 ]
Verwijderd
@ lykemeraid: Toffe plaat op zich, maar ik vind 'm aan de donkere kant. Daar is nog wel meer uit te halen denk ik.
Ik heb een nieuwe kleurtje papier binnen gekregen en er stond een gewillig model klaar, dus hebben we gister even wat portretten geschoten:

@Woutoud, dat is een goede inderdaad, daar ga ik eens wat meer mee uitproberen.
Jouw foto vind ik ook zeer netjes. Het stoort me eigenlijk helemaal niet dat het model rechts staat en ook naar rechts gedraaid staat. Ik zag in de foto's van dit topic dat je er een patent op hebt om stukjes hoofd af te snijden, dus daar zal ik niks van zeggen. Verder fijne belichting en bewerking, goede seperatie van het model en de achtergrond (wat gebruik je daarvoor?).
Als ik iets negatiefs zou moeten zeggen dan zou ik misschien de dunne plukjes haar aan de linkerkant van haar hoofd weghalen, en dat de "blote" stukjes huid op haar schouder een beetje afleiden.
Ringflitser kapot?Verwijderd schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 13:24:
@ ImmortalSoul: Voor een stukje huis-tuin-keuken-knutselwerk is dat absoluut een prima foto.Ik vind 'm alleen wel erg krap aan de zijkanten, maar ik ben dan ook niet zo van de portretstand.
@ lykemeraid: Toffe plaat op zich, maar ik vind 'm aan de donkere kant. Daar is nog wel meer uit te halen denk ik.
Ik heb een nieuwe kleurtje papier binnen gekregen en er stond een gewillig model klaar, dus hebben we gister even wat portretten geschoten:
[afbeelding]Imke II by Wouter, on Flickr
Mooi papier, en goede foto!
Niets technisch op de foto bovenstaande aan te merken trouwens. Nette belichting en mooie huidtonen.
Maar wel qua uitstraling van je model: niets ten nadele van Imke, maar ze staat er op alsof je hebt gezegd "effe wachten dat fiedel ik nog effe aan het diafragma" en je ziet haar denken "hè wat?".
Nu zal dat wellicht de Noordelijke inborst zijn en men hoeft van mij toch zeker niet allemaal breed lachend op de foto. Maar ik lees veel spanning af van je (vrouwelijke) modellen. Behalve bij Annika dan en je mannelijke modellen.
Nu fotografeer ik alleen familie qua portretten, dus daar werkt de interactie anders dan bij vrienden of kennissen en zeker met mensen die geen band met de fotograaf hebben.
Maar het viel me wel op, dus ik vroeg me nieuwsgierig af of je bewust de serieuze blikken zoekt en plaatst of dat je modellen hier om vragen, of dat het anders zit?
Prima achtergrond
Verwijderd
Noorderlijke inborst was in dit geval niet direct van toepassing, gezien ze een Brabantse is.Barrycade schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 22:07:
[....]
Maar het viel me wel op, dus ik vroeg me nieuwsgierig af of je bewust de serieuze blikken zoekt en plaatst of dat je modellen hier om vragen, of dat het anders zit?
Ik kies wel bewust voor de serieuzere blikken. Lachfoto's laten mensen vaak niet van hun beste kant zien, terwijl dat wel de kant is die ik ze wil laten zien. Het is meer regel dan uitzondering dat iemand (vooral de vrouwen) bij binnenkomst bang is om op de foto te gaan. Ik moet dan best hard werken om ze te laten ontspannen en ze vervolgens in een pose te krijgen die werkt en soms krijg je de spanning er niet helemaal uit.
Een korte quote van haar was echter:
Dan is wat mij betreft de missie dan geslaagd, terwijl ik tegelijkertijd ook best ruimte voor verbetering zie.Ik vind me mooi op die foto en dat is het knapste wat je kunt doen als fotograaf, dat je iemand zichzelf mooi kan laten vinden.
@Woutoud, ik ben het wel eens met wat Barrycade zei over de spanning. Zelf heb ik ook het idee dat je model er niet helemaal ontspannen bij stond deze keer. Bij headshots is dat natuurlijk extra moeilijk omdat het best confronterend kan zijn, je hoofd zo vol in beeld. Maar zoals je zegt is het belangrijk dat ze zelf vind dat ze er mooi op staat en er blij mee is.
Zelf ook maar weer wat delen dan.. een spontane shoot met een vriendin van me

www.maartendeboer.net
Ik vind d'r niet heel gespannen kijken, maar ik vind d'r (ook op de foto die Barrycade linkt) een vrij lege blik hebben. Dat komt denk ik voornamelijk doordat ze met haar mond een stukje open staat, op beide foto's.Verwijderd schreef op zondag 10 mei 2015 @ 13:33:
[...]
Noorderlijke inborst was in dit geval niet direct van toepassing, gezien ze een Brabantse is.
Ik kies wel bewust voor de serieuzere blikken. Lachfoto's laten mensen vaak niet van hun beste kant zien, terwijl dat wel de kant is die ik ze wil laten zien. Het is meer regel dan uitzondering dat iemand (vooral de vrouwen) bij binnenkomst bang is om op de foto te gaan. Ik moet dan best hard werken om ze te laten ontspannen en ze vervolgens in een pose te krijgen die werkt en soms krijg je de spanning er niet helemaal uit.
Op wat voor manier stuur je je modellen aan eigenlijk? Zeg je alleen specifiek dat ze bijvoorbeeld moeten glimlachen (of juist niet) of geef je ze een opdracht, a la 'staar me aan, alsof ik net iets heel lulligs tegen je heb gezegd'? Ik gok het eerste, want ik heb wel vaker bij jouw foto's dat ik het een vrij nietszeggende blik of gezichtsuitdrukking vind.
[ Voor 17% gewijzigd door Hahn op 10-05-2015 15:16 ]
Verwijderd
En in de dit laatste geval kwam er van poseren op den duur niet veel meer terecht, maar waren we vooral gezellig aan de praat...
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2015 22:03 ]
Een vierkant cropje zou ik persoonlijk sterker vinden
Yay! Toning, model, dof zien me er allemaal super uit.
Ik heb zelf vanmiddag eindelijk eens mijn YN560's aangestuurd met de YN560TX, quasi zonder modifiers. Werkt technisch gezien schitterend overigens

of

en

't is duidelijk dat ik nog veel te leren heb
[ Voor 0% gewijzigd door moozzuzz op 10-05-2015 22:55 . Reden: 1e foto een beetje lichter gemaakt door highlight slider juist te zetten ]
De 2 andere foto's vind ik beter, maar ik zou eigenlijk aanraden om het eens voor een lichte achtergrond te proberen in plaats van een pikzwarte achtergrond
Misschien niet hun fotografisch mooiste kant, maar wat mij betreft echt wel de beste hoor! Er gaat niks boven een lachend mensVerwijderd schreef op zondag 10 mei 2015 @ 13:33:
[...]
Ik kies wel bewust voor de serieuzere blikken. Lachfoto's laten mensen vaak niet van hun beste kant zien, terwijl dat wel de kant is die ik ze wil laten zien.
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
Dit was ook mijn eerste gedachte. Waarom zulke vrolijke jongens portretteren in een grafstemming?Hahn schreef op zondag 10 mei 2015 @ 22:07:
Bij kinderfotografie zou ik toch oppassen met donkere foto's, dus die eerste zou ik sowieso niet doen, want daar vind ik het licht veel te grimmig voor wat de foto uit zou moeten stralen.
De 2 andere foto's vind ik beter, maar ik zou eigenlijk aanraden om het eens voor een lichte achtergrond te proberen in plaats van een pikzwarte achtergrond
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Tsja smaken verschillen denk ik. Persoonlijk gebruik ik nooit 100% zwart omdat ik het te contrastrijk vind en vaak niet bij mijn foto's vind passen. Deze foto is juist zacht bedoeld en daarom vind ik een hard contrast dan niet echt passen.Deathchant schreef op zondag 10 mei 2015 @ 22:24:
@Ventieldopje: ik vind je andere bewerkingen op dit soort shoots een stuk mooier. Deze heeft ook dat typische contrastloze waasje over de foto wat ik hier niet zo goed vind passen. Haar houding en de wind zijn wel cool, maar het komt wat fletsjes en plat over.
Overigens, ik ben wel benieuwd wat je bedoeld met 'andere bewerkingen op dit soort shoots' want voor zover ik weet wijkt mijn stijl in deze foto niet veel af van wat ik gebruikelijk doe en heb ik hem bewust vrij neutraal gehouden. Dit wil overigens niet zeggen dat ik er weinig aan gedaan heb, zo kwam hij niet uit de camera rollen
[ Voor 69% gewijzigd door Ventieldopje op 10-05-2015 22:28 ]
www.maartendeboer.net
Ventieldopje schreef op zondag 10 mei 2015 @ 22:25:
Persoonlijk zou ik het mooier vinden als je de highlights niet zo zou knijpen en wit dus gewoon wit zou laten.
blacktarantulaX schreef op zondag 10 mei 2015 @ 22:20:
Waarom zulke vrolijke jongens portretteren in een grafstemming?
Bij de eerste foto stond er blijkbaar een slidertje verkeerd want toen Ventieldopje begon over highlights knijpen dacht ik hé, daar heb ik helemaal niet aangeweest (of toch niet bewustHahn schreef op zondag 10 mei 2015 @ 22:07:
Bij kinderfotografie zou ik toch oppassen met donkere foto's, dus die eerste zou ik sowieso niet doen, want daar vind ik het licht veel te grimmig voor wat de foto uit zou moeten stralen.
Ok, mijn comment op je andere fotobewerkingen heeft meer te maken met kleur splittoning. Ik vind het blauw-rodige mooier bij die specifieke foto's passen dan dat deze licht-"groenige" toning bij deze foto past.
By the way, ik vind haar wel een fotogeniek uiterlijk hebben.
[ Voor 4% gewijzigd door Deathchant op 11-05-2015 11:01 ]
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Het contrast nogmaals is inderdaad zo gemaakt en wat jij plat noemt vind ik juist veel sfeervoller maar niet plat. De lucht is niet sterk naar beneden getrokken en de lichte delen steken naar mijn mening nog goed af tegen haar donkere kleding. Alleen de donkere delen zijn aangepast en naar mijn mening zachter gemaakt en hier en daar geclipped.
www.maartendeboer.net
Oh ja idd. Sorry dan heb ik niets gezegd.Ventieldopje schreef op maandag 11 mei 2015 @ 14:02:
Aan de andere kant weet ik dat je nu ook op een TN paneel loopt te koekeloeren he
Nee maar ik snap de redenatie wel, maar zoals ik ook al zei: ik heb verder niet echt ervaringen met sfeer-portret/mode. Ik ben alleen niet altijd een fan van die matte look, en ik zou het anders gedaan hebben als ik het dromiger/zachter wilde maken. Ik zou er een veel lichtere foto van gemaakt hebben zonder "waas", maar goed, again: smaak
Mijn vrouw (het model) en ik vinden het erg leuk om te doen, en binnenkort heb ik een echte studio set met achtergrond. (nu staat ze nog voor het behang.

Grag jullie mening.
Ze straalt wel plezier uit, maar de blik is iets teveel (nmm) naar buiten gericht, om helemaal over te komen. Zou ze een paar graden meer naar de camera gedraaid zijn (incl. telefoon), dan zou ze sprekender overkomen denk ik.Blue Knight schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 11:52:
Grag jullie mening.
Wat opvalt, is een kleurverschil tussen de armen en het gezicht. "Continue licht en 1 flitser" is hier waarschijnlijk de oorzaak (andere kleurtemperatuur). Hopelijk gaat het met je echte studioset binnenkort beter.
@ Ventieldopje goede uitvoering en bewerking. maar qua pose een beetje saai.
@moozzuzz De fotos lijken met flitser te zijn gemaakt, het licht kom hard en fel over.
@Blue Knight beliching achtergrond is wel in orde ,maar die huidtinten geel. en somige delen zijn erg fel.
@Alerion, tja gewoon professionele foto zoals jij wel meer maakt. de huid lijkt wel te "mooi" om "waard" te zijn, ik vermoed dat je wat met fotoshop ben bezig geweest (niet dat het lelijk is, t valt mij gewoon op)
hier een foto van mij, ik was aan't fietsen met een vriend en zag een graanveld.We zijn gestopt en ik heb wat foto's gemaakt.

ora et labora
Juist van jou - omdat je over het algemeen goede portretten hier plaatst - zouden veel tweakers graag commentaar op hun foto's willen zien...
Wat mij echt stoort in jouw laatste portret hier, zijn de takken die rechts "uit het hoofd groeien". Vooral de onderste tak doet in mijn ogen afbreuk aan de foto. Waarom boven zo scherp (nmm te scherp) croppen, maar rechts niet? Aha, ik zie nu een wijder Z/W shot op je Flickr, waar de tak ook boven haar hoofd doorloopt. Daar stoort die tak (mij) weer een stukje minder...
Een ander punt is de lippen. Ooit werd aangeraden, om je model haar lippen te laten likken, zodat er een mooie glans op kwam. Later kon je ook lip gloss (laten) gebruiken. De lippen van jouw model zien er naar uit, of ze drie weken zonder water in de woestijn heeft doorstaan. Het is misschien technisch gesproken niet fout, maar ik vind het niet mooi en ik vind het ook niet passen in het totale lente(bloesem)beeld van de foto.
@Alerion, mooie zachte kleuren doordat die lucht er ook mooi in zit. Knalt er niet direct uit in een reeks maar is wel heerlijk om naar te kijken
@mrc4nl, het concept vind ik heel mooi en je hebt een mooi tijdstip gepakt om de foto te maken. Het zit hem dan ook meer in de details die naar mijn mening wat meer aandacht hadden verdiend.
Je hebt een prachtige strakke lucht maar links bovenin dan weer een wolk. Dan had ik graag meer wolken gezien of helemaal geen. Weg shoppen zou in dit geval het natuurlijkste zijn naar mijn idee.
Als ik vervolgens naar je model kijk heeft hij nou niet bepaald kleding die bij de sfeer en scene past. Zeker als je geen gezicht ziet zoals op deze foto is de kleding wel doorslaggevend.
Last but not least zou ik de rechtse strook weg shoppen waardoor het veld een stuk groter en massaler lijkt waar hij zich een weg doorheen loopt.
www.maartendeboer.net
Vrienden worden met lekkere vrouwen, die standaard in bikini lopen, dat lijkt mij een goede tip die nooit kwaad kan
in tegenstelling tot ventieldopje zou ik die lijn juist niet wegshoppen, omdat hij je goed helpt aan het diepte-perceptie in de foto.
[ Voor 18% gewijzigd door Nomad op 19-05-2015 17:49 ]
@Alerion: Opmerkelijk. Jouw handelsmerk is toch dat jij eigenwijs bent? En dat jouw foto's willeswaar tot in de puntjes verzorgd zijn maar toch niet aan de standaard conventies voldoen. Toch?
Maar deze foto is gewoon netjes en nu mis ik de eigenwijsheid
@mrc4nl: Mooie foto, het gaat de goede kant op!
Enig kritiek puntje is dat foto nergens echt zwart is en daardoor wat vaal overkomt.
Oh ja, en laat die niet-ter-zaken-doende tekst weg "ik was aan't fietsen met een vriend en zag een graanveld.We zijn gestopt en ik heb wat foto's gemaakt." TMI
weet het niet meer
aangepast versie
edit nu iets minder zwart

[ Voor 6% gewijzigd door mrc4nl op 20-05-2015 00:39 ]
ora et labora
@Alerion:
Mooi portret maar het gezicht had van mij wat lichter gemogen. Het is wel mooi egaal belicht. De achtergrond is wel wat aan de drukke kant.
@Mrc:
Leuk concept en mooie kleuren. Ik vind het donkere geen probleem, voor mij werkt dat wel met het concept.
En dan mijn bijdrage, een foto uit de eerste shoot na mijn overstap van Nikon DSLR naar Sony Mirrorless. Ik was in het buitenland en vanwege beperkte bagage had ik alleen de 28-135mm f4 video lens bij me. Zeker ook geen verkeerde lens voor foto materiaal maar wel wat zwaar en groot om fijn mee te schieten zonder tripod. Had ook alleen de A7s bij me, maar ik moet zeggen dat ik de resultaten uit die camera erg mooi vind en de lagere resolutie niet echt mis aangezien ik deze foto's toch niet groot ga printen. Voor het nabewerken is het ook wel fijn om niet een hele hoge resolutie te hebben.
Het werken met een EVF beviel me heel erg goed en het is ook fijn om betrouwbaar met manuele focus te kunnen werken. En met autofocus vind ik het juist weer heel handig dat de hele sensor bedekt is met autofocus punten ipv alleen het midden. In het verleden namelijk veel last gehad van DOF problemen hierdoor.

@mrc , eerste foto vond ik beter.. mooie foto !
@Alerion , heel mooi. Mooi licht en goede achtergrondkleurtjes. i like !
Verder past de kleding zoals hierboven al gezegd niet echt in de scene.
Maar ach, schaars geklede dames in het wit zie je al vaak genoeg in een graanveld staan.
@robbertvw: Je had vanwege de beperkte bagage zeker ook geen plaats meer voor wat kleding voor het model.
Verder niet veel op aan te merken, goede belichting, alleen de semi-sepia tint is niet echt naar mijn smaak.
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
www.maartendeboer.net
En ja, ik kijk er ook graag naar.

Zo zie je b.v. op fotoapparatuur.nl vaak artistieke/stilistische nauwelijks en/of amper verhuld vrouwelijk schoon gepost worden en meteen, pats, boem, schiet de counter van het aantal maal bekeken, omhoog!
Deze dame had ik liever tegen een wat 'cleanere' achtergrond gezien.
Helemaal links zo'n felle witte baan, met nog heel vaag (?) de vensterbank, vervolgens een strook gordijn en dan nog de muur met haar schaduw erop. Tja...

En met haar handen op haar buik is het net of ze een (komend) kindje koestert, wat daar in ontwikkeling is. Geen idee of dat de bedoeling was/is.
Ok, iets heel anders. Een veel jongere dame in de buitenlucht:

Deze foto is al >10 jaar geleden genomen, maar ik vind 'm zelf nog steeds wel treffend.
Leuk verhaal bij deze foto:
(als je het origineel op flickr checkt kunt je aan de GEO EXIF metatags zien waar 'ie genomen is)
We kwamen destijds (in september 2003) andere wandelaars tegen die zich afvroegen hoe onze dochter, destijds 5 jaar oud, op die plek gekomen was.
Nou, gewoon, lopen...
Waarbij de verbaasde reactie was "maar er is hier geen funktionerende kabelbaan in de buurt". Ja, en? Er is niks mis met onze benen hoor...

www.maartendeboer.net
Maar die kleurloze achtergrond is met opzet. Zo zie je maar, over voorkeuren/smaak valt te twisten.
www.maartendeboer.net
ora et labora
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Verwijderd
Ze draagt een matte lipkleur, daar hoort dus geen glans op te zitten. Part of the look. Kan jouw smaak niet zijn, natuurlijk.Toff schreef op maandag 18 mei 2015 @ 00:20:
[...]
Juist van jou - omdat je over het algemeen goede portretten hier plaatst - zouden veel tweakers graag commentaar op hun foto's willen zien...
Wat mij echt stoort in jouw laatste portret hier, zijn de takken die rechts "uit het hoofd groeien". Vooral de onderste tak doet in mijn ogen afbreuk aan de foto. Waarom boven zo scherp (nmm te scherp) croppen, maar rechts niet? Aha, ik zie nu een wijder Z/W shot op je Flickr, waar de tak ook boven haar hoofd doorloopt. Daar stoort die tak (mij) weer een stukje minder...
Een ander punt is de lippen. Ooit werd aangeraden, om je model haar lippen te laten likken, zodat er een mooie glans op kwam. Later kon je ook lip gloss (laten) gebruiken. De lippen van jouw model zien er naar uit, of ze drie weken zonder water in de woestijn heeft doorstaan. Het is misschien technisch gesproken niet fout, maar ik vind het niet mooi en ik vind het ook niet passen in het totale lente(bloesem)beeld van de foto.
[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2015 13:34 ]
Vind het een beetje een zwangerschapshouding. Handen op de buik. Fototechnisch niks op aan te merken, maar de plaatsing van haar handen werkt niet voor mij.robbertvw schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 16:06:
Weer eens een bijdrage van mij.
@Alerion:
Mooi portret maar het gezicht had van mij wat lichter gemogen. Het is wel mooi egaal belicht. De achtergrond is wel wat aan de drukke kant.
@Mrc:
Leuk concept en mooie kleuren. Ik vind het donkere geen probleem, voor mij werkt dat wel met het concept.
En dan mijn bijdrage, een foto uit de eerste shoot na mijn overstap van Nikon DSLR naar Sony Mirrorless. Ik was in het buitenland en vanwege beperkte bagage had ik alleen de 28-135mm f4 video lens bij me. Zeker ook geen verkeerde lens voor foto materiaal maar wel wat zwaar en groot om fijn mee te schieten zonder tripod. Had ook alleen de A7s bij me, maar ik moet zeggen dat ik de resultaten uit die camera erg mooi vind en de lagere resolutie niet echt mis aangezien ik deze foto's toch niet groot ga printen. Voor het nabewerken is het ook wel fijn om niet een hele hoge resolutie te hebben.
Het werken met een EVF beviel me heel erg goed en het is ook fijn om betrouwbaar met manuele focus te kunnen werken. En met autofocus vind ik het juist weer heel handig dat de hele sensor bedekt is met autofocus punten ipv alleen het midden. In het verleden namelijk veel last gehad van DOF problemen hierdoor.
[afbeelding]Prague morning by Robbert Van Weelderen, on Flickr
Heel regelmatig commentaar geven zou ik niet zeggen, je laatste keer was:Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 13:33:
[...]
Ze draagt een matte lipkleur, daar hoort dus geen glans op te zitten. Part of the look. Kan jouw smaak niet zijn, natuurlijk.En dankjewel voor het compliment, maar heel vaak weet ik ook gewoon geen goed commentaar te bedenken. Maar volgens mij doe ik dit alsnog best regelmatig?
Verwijderd in "[verzamel] Mensen / portretten deel 2"
Half jaar geleden dus.
Het is zeker leuk voor de mensen hier om tips te krijgen, het hoeft niet altijd technisch. Mag ook over kledingkeuzes gaan, of make-up of houding. Zeker techniek snappen de meesten hier wel en de rest juist niet....jij kan volgens mij goed helpen
Ja, ik schreef dat ik het niet mooi vond (kwestie van smaak dus), maar ik schreef ook, dat ik het niet vond passen in de lenteachtige setting. Jouw redenatie "ze draagt ... dus" snijdt geen hout. Klinkt een beetje (ik overdrijf) als: ze stond met haar rug naar me toe, dus ik kon haar gezicht niet fotograferen".Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 13:33:
[...]
Ze draagt een matte lipkleur, daar hoort dus geen glans op te zitten. Part of the look. Kan jouw smaak niet zijn, natuurlijk.
Verwijderd
@Toff: Lekker kort door de bocht... Ik heb met haar persoonlijk overlegd hoe de make-up zou worden, we hebben samen besloten dat dit het moest zijn. Het gaat om een beauty/fashion serie, daar komen trends aan bod, matte lipkleuren als deze zijn nu een trend.
Verwijderd
Alleen foto's (of andere info) dumpen wordt dan ook niet gewaardeerd. Let op! Ik beschuldig niemand, vat alleen even kort samen hoe we hier werken.
Als je goed en onderbouwd commentaar geeft op anderen, dan vergroot dat de kans dit ook terug te krijgen. Is dat niet het doel waarmee je post? Ook goed, maar dan ga je tegengeluiden horen.
Verder commentaar dat neer komt op een verschil in creatieve visie is niets meer dan dat, een verschil in creatieve visie. Nu valt er over smaak op zich prima te twisten, maar doe dat onderbouwd. Anders wordt het een wellus/nietus-dingetje.
@ Alerion: Ik kan me vinden in het standpunt van Nomad. Je levert absoluut kwalitatief en creatief sterke platen aan hier, daar bestaat geen twijfel over. Voor de rest van de gebruikers zou het dan leuk zijn als je ze wat concrete tips en/of ideeën meegeeft.
Verwijderd
Toch zou ik iedereen aan willen moedigen hoe moeilijk dan ook toch op zijn minst een punt (goed of verbeter punt) te noemen.
@Alerion, je bent een welkome toevoeging hier in ieder geval
[ Voor 11% gewijzigd door Ventieldopje op 27-05-2015 21:34 ]
www.maartendeboer.net
Allemaal goed en wel, maar je cropt een van je seriefoto's en je wilt dat we er hier kritiekloos voor vallen? Een (crop van een) foto zonder context krijgt nu eenmaal een andere lading. Zijn die takken "door haar hoofd" ook een trend? Als je geen kritiek wilt, dan zijn er andere sites, waar je terecht kan. Ik gaf je mijn eerlijke mening, met duidelijke uitleg, dat het mijn mening was en daar kan je mee doen wat je wilt. Als je mij, na herhaalde uitleg, "kort door de bocht" gaat noemen, dan houdt het voor mij hier op. Veel succes verder. Blijkbaar heb jij geen input van anderen meer nodig...Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 16:29:
@Toff: Lekker kort door de bocht... Ik heb met haar persoonlijk overlegd hoe de make-up zou worden, we hebben samen besloten dat dit het moest zijn. Het gaat om een beauty/fashion serie, daar komen trends aan bod, matte lipkleuren als deze zijn nu een trend.
Verwijderd
Ik vind kritiek helemaal niet erg, welkom zelfs, maar je klinkt (nu helemaal) alsof je overtuigd bent dat jouw manier beter is (terwijl het toch vaak om smaak en bewuste keuzes gaat) en dat je me aanvalt in plaats van dat je een suggestie doet, en dat vind ik absoluut niet prettig.
Als je nu eerst eens een vraagt stelt in plaats van kritiek te geven op basis van een aanname: Is het een crop, is het een bewuste uitsnede? Is de lipkleur bewust gekozen of kwam ze ermee aanlopen (ik vind hem persoonlijk niet goed passen, want...) etc. Dan zijn we al meteen een stuk verder en hoef ik me niet eerst te verdedigen tegen een foutieve aanname. Jij weet ook niet alles, ik ook niet.
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2015 09:50 ]
[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2015 20:21 . Reden: Niet de juiste plek, noch de juiste persoon. ]
Geweldige shoot gehad op het strand en hoewel het weer in de Achterhoek flink tegen zat was het gelukkig bij aankomst op het strand prachtig weer. Wel véél wind wat het voor ons allemaal erg lastig maakte om ons ding te doen maar maakte het ook wel weer een uitdaging

1Ds III, 85L, 1/8000s f/1.2 ISO 50
Model: Timna Fictorie - MUAH: Evita Rekkers - Assistent: Marjolein Regterschot
[ Voor 6% gewijzigd door Ventieldopje op 28-05-2015 14:36 . Reden: Link naar groot! :) ]
www.maartendeboer.net
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
[ Voor 7% gewijzigd door 8GUS op 28-05-2015 11:07 ]
Verwijderd
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2015 11:38 ]
www.maartendeboer.net
Ah oke, zelf valt me dat niet zo op eigenlijk maar ik tuur er al iets langer naar natuurlijk. Zal er als ik thuis ben eens naar kijken. De vlekjes op haar lip heb ik laten zitten omdat dit gewoon sproeten zijn. Zelf vond ik dat wel apart en leuk staanrobbertvw schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 12:28:
Nice hoor Ventieldopje. Vooral de achtergrond kleur werkt erg lekker hier. Enige wat me lichtelijk stoort aan de plaat zijn de ruwe vlekjes aan de onderzijde van haar onderlip en het "lijkt" alsof ze een lelijk gebit heeft door shaduw? aan de onderkant van de voortanden. Dit trekt mijn ogen daar naar toe.
Staat nu ook op 500px voor mensen die hem groter willen bekijken: https://500px.com/photo/110179711/timna-by-maarten-de-boer
[ Voor 9% gewijzigd door Ventieldopje op 28-05-2015 14:36 ]
www.maartendeboer.net
Verwijderd
Je model kwam me bekend voor trouwens, blijkbaar van: Richard Terborg.
En volgens mij heb ik haar een keer zien lopen op Utrecht Centraal, want ze viel me wel op.
www.maartendeboer.net
Verwijderd
Gezeur aside, complimenten voor de aankleding, pose en blik! Strak shot!
* de achtergrond zou je ook wat blauwer kunnen maken, als ze maar matchen.
[ Voor 7% gewijzigd door Ventieldopje op 02-06-2015 14:37 ]
www.maartendeboer.net
Erg goeie foto.
Overigens, de (voor de kijker) links liggende hand ziet wel erg vuistig uit, alsof hij het met opzet deed. Ik denk dat als hij de duim ietsjes losser had, dat het wat natuurlijker overkwam.
Maar vind m beter op de plaat uitkomen op de eerste variant die je op Flickr hebt staan.
Dat is echt een plaat waar ik lang ben blijven hangen. En dat gebeurt niet vaak bij foto's van mannen
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
Weet je het zeker?Verwijderd schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 16:29:
Bedankt allemaal! Zowel de complimenten als de kritiek zijn fijn om te krijgen.
Zeker een foto die wat langer de aandacht vraagt en een die uitstraalt dat er ook aandacht aan is besteed. Fijne, niet nadrukkelijk aanwezige, toning en zorgvuldige belichting, waarbij hooguit valt op te merken dat het leer van de rugleuning misschien iets minder reflectie zou kunnen tonen.
Als verbeterpuntjes, als ik het goed zie, de volgende:
Het lijkt of de stoel en Daan een beetje naar rechts (voor de kijker) overhellen. Het kan gezichtsbedrog zijn, maar ik vermoed dat de foto beter zou overkomen, wanneer hij een paar graden naar links gekanteld zou worden.
Tweede lijkt de scherpte, die overal, zelfs in de achtergrond, zeer aanwezig is, behalve in Daan's gezicht. Heb je daar een blur overheen gehaald (en zoja, waarom)? Met name de kuif lijkt meer op vlammen dan op haren.
Als laatste punt, maar ik twijfel om dit ter sprake te brengen, want het lijkt opzettelijk en het is bovendien afhankelijk van persoonlijke interpretatie, vind ik Daan er niet echt comfortabel uit zien in deze pose. Als het opzet is, dan is het zeer goed gelukt iig, maar minder wijdbeens en de das iets korter gestropt, zou bij mij een prettigere (niet helemaal het goede woord) indruk maken, denk ik.