Wat mij meer opvalt is de vreemde hoek waaruit de foto is genomen waardoor zijn bril z'n hoofd in lijkt te gaan of dat door de bril de rand van z'n hoofd naar binnen is verplaatst.
@Lasteraar: Mooie plaat, maar past misschien meer in een topic met betrekking tot Photosoeps
.
@Woutoud(1): Ter ere van wat is deze foto?
@Vishari Beduk: Ik vind de achtergrond wat te druk en de meisjes op de voorgrond wat te donker in verhouding tot de achtergrond. Persoonlijk vind ik deze van je Flickr set beter geslaagd als portret.
@PL3X4N: Zoals eerder gezegd is de bewerking niet helemaal geslaagd. Als je toch voor een centrale compositie gaat zou ik hem in portret stand schieten zodat je meer van je onderwerp ziet.
@Woutoud: Lekker heldere en scherpe foto, ik vind het effect in de bril wel passen bij de setup die je gebruikt. Wat ook weer terug te zien is in de ogen. Wat me wel stoort is dat de compositie net een klein stukje van het haar afsnijd. Dat had ik er dan liever helemaal op gehad.
Bij deze dan een foto van mijzelf. Onderwerp is mijn vrienden en de setup is wel af te zien aan de foto
.
Kirsten by Koenvt, on Flickr
@Woutoud(1): Ter ere van wat is deze foto?
@Vishari Beduk: Ik vind de achtergrond wat te druk en de meisjes op de voorgrond wat te donker in verhouding tot de achtergrond. Persoonlijk vind ik deze van je Flickr set beter geslaagd als portret.
@PL3X4N: Zoals eerder gezegd is de bewerking niet helemaal geslaagd. Als je toch voor een centrale compositie gaat zou ik hem in portret stand schieten zodat je meer van je onderwerp ziet.
@Woutoud: Lekker heldere en scherpe foto, ik vind het effect in de bril wel passen bij de setup die je gebruikt. Wat ook weer terug te zien is in de ogen. Wat me wel stoort is dat de compositie net een klein stukje van het haar afsnijd. Dat had ik er dan liever helemaal op gehad.
Bij deze dan een foto van mijzelf. Onderwerp is mijn vrienden en de setup is wel af te zien aan de foto

Jup! Een hele tijd geleden al zelfs, maar de laatste tijd weinig tijd gehad om hem te gebruiken en foto's te posten! Mijn lampen zijn alleen te warm van kleur vind ik zelf.
Verwijderd
Ah, ja... Ik ben heel lang op zoek geweest naar dimbare spaarlampen met daglichtbalans, €11,- p.s. x 12... 
Voordeel is nu wel dat ik m'n ringlight met flitsers kan combineren.
Voordeel is nu wel dat ik m'n ringlight met flitsers kan combineren.
Erg geslaagde foto Kremx! Naast het leuke effect van de belichting vind ik de witbalans eigenlijk wel prima en de DoF ook erg mooi. Uitsnede is ook goed.
5D4 | 24-70 f/2.8L II | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L
Bedankt! Iedere keer als ik door mijn Lightroom collectie blader springt deze foto er voor mij uit!
Gelukkig nieuwjaar iedereen!
Met knuffels van DE Unox-meisjes van dit jaar
Met knuffels van DE Unox-meisjes van dit jaar

Verwijderd
Met je PhaseOne geschoten? Dan verdienen we 'm op groter formaat. 
En natuurlijk een heel gelukkig nieuw jaar gewenst!

Gelukkig nieuwjaar en gelijk een van mijn eerste voornemens van 2014, vragen om meer feedback
@Kremix: Mooie foto, de belichting vindt ik mooi en rustig.
De eerste van mij:
DSC_7822 by thedumpster, on Flickr
Eigen kritiek: 1 stap naar links moeten nemen, zodat de sloot langs haar liep
Geschoten met een D7000 en 35 1.8 van nikon op f1.8.
@Kremix: Mooie foto, de belichting vindt ik mooi en rustig.
De eerste van mij:

Eigen kritiek: 1 stap naar links moeten nemen, zodat de sloot langs haar liep
Geschoten met een D7000 en 35 1.8 van nikon op f1.8.
Nee, Canon 5D, Phaseone is niet snel genoeg (qua werking en AF) om 200 portretjes in een uur op het strand te schietenVerwijderd schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 15:58:
Met je PhaseOne geschoten? Dan verdienen we 'm op groter formaat.
@GerardHenninger: Ik vind dat er heel veel diepte in de foto zit. Heeft waarschijnlijk met de scherpte-diepte te maken die precies voldoende op de dames ligt. Erg mooi!
@Dennis_k: goeie scherpte en heldere foto. Compositie voor mijn gevoel iets te veel onderwerp in het midden geplaatst, iets meer rechts is fijner denk ik. Zoals je zelf ook al aangaf iets meer naar links had je misschien ook nog iets van diagonale lijn van sloot kunnen gebruiken naar je onderwerp.
Ook gelukkig nieuw jaar allemaal!
@Dennis_k: goeie scherpte en heldere foto. Compositie voor mijn gevoel iets te veel onderwerp in het midden geplaatst, iets meer rechts is fijner denk ik. Zoals je zelf ook al aangaf iets meer naar links had je misschien ook nog iets van diagonale lijn van sloot kunnen gebruiken naar je onderwerp.
Ook gelukkig nieuw jaar allemaal!

Friso by leunkstar, on Flickr
Nikon D90
Nikon Series E lens (ik denk de 35mm 2.5 of de 50mm 1.8, zit geen chip in die oude lenzen) wide open
pp met VSCOcam (G3)
Vraag: is dit voor mij een mooie foto omdat het mijn zoontje is, of is het in het algemeen best een aardig shot?
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Ik vind 'm wel een lekker sfeertje hebben door de kleuren
Zou 'm zelf ietsje lager geschoten hebben, omdat nu 40% van de foto de uitgebeten lucht is, maar verder prima. Neemt niet weg dat je 'm zelf waarschijnlijk nóg leuker vindt omdat het je zoontje is
The devil is in the details.
Verwijderd
Ik vind 'm ook wel leuk hoor, z'n houding is lekker nonchalant en doet 'm ouder lijken dan hij is. 
Kadering zou inderdaad wel wat strakker kunnen.
Kadering zou inderdaad wel wat strakker kunnen.
Kleurtjes zijn wel lekker, maar mijn blik wordt afwisselend getrokken door de dames op de voorgrond en de metro (?) in de achtergrond. Met de scherpte op de achtergrond zou ik deze foto waarschijnlijk fijner vinden om naar te kijken, maar dan is het nog minder een mensen/portretten foto dan nu. Om er een "portret" van te maken, zou ik er een flink stuk van afsnijden. Iig zover dat het licht op de baan achterin er afvalt.
@Jazzper: je foto heeft een mooie toning. Maar de uitsnede is te ruim naar mijn smaak. Links kan een stuk af en de lucht ook.
@Isniedood: fijne kleurtjes en diepte werking, maar die dieptewerking zuigt mijn blik naar de onscherpe mensen achterin. En niet naar de oudere dames. Dus daar had iets meer voorgrond wellicht geholpen.
@Isniedood: fijne kleurtjes en diepte werking, maar die dieptewerking zuigt mijn blik naar de onscherpe mensen achterin. En niet naar de oudere dames. Dus daar had iets meer voorgrond wellicht geholpen.
Ja, dat maakt de foto voor jou al een stuk beter.Jazzper schreef op zondag 04 januari 2015 @ 22:01:
[afbeelding]
Friso by leunkstar, on Flickr
Nikon D90
Nikon Series E lens (ik denk de 35mm 2.5 of de 50mm 1.8, zit geen chip in die oude lenzen) wide open
pp met VSCOcam (G3)
Vraag: is dit voor mij een mooie foto omdat het mijn zoontje is, of is het in het algemeen best een aardig shot?
Ik heb hetzelfde hoor, foto's van mijn eigen kinderen zijn al meteen een stuk mooier.
Ik vind best wel veel groen in de foto zitten (op zich niet erg) en ik vind het net jammer dat zijn hoofd op de horizon snijdt. Zijn haar gaat over in de lucht, zonder duidelijke lijn. Net mooier geweest als je door je knieën (of nog iets lager) was gegaan.
Dank voor jullie feedback.
Sowieso met kinderen is er weinig te plannen qua shots. Het is vooral kruisje slaan en achteraf kijken of je nog wat raaks geschoten hebt. Helemaal in combinatie met mijn primes; allemaal manual focus nikon AIS lenzen.
Sowieso met kinderen is er weinig te plannen qua shots. Het is vooral kruisje slaan en achteraf kijken of je nog wat raaks geschoten hebt. Helemaal in combinatie met mijn primes; allemaal manual focus nikon AIS lenzen.
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Verwijderd
@ Isniedood: Als straatfoto vind ik 'm gaaf, door de kleuren en de lijnen, maar ik vind het niet direct een portret. 
Gezien ik in 2015 meer wil gaan oefenen met portretten heb ik maar gelijk de daad bij het woord gevoegd:
Maarten II by Woutoud Photography, on Flickr
Gezien ik in 2015 meer wil gaan oefenen met portretten heb ik maar gelijk de daad bij het woord gevoegd:

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2015 16:58 ]
Even los van die lichtjes, waar ik geen fan van ben, vind ik de belichting meer passen bij een vrouwenportret dan bij dat van een man. Minder "high key" dus, is mijn persoonlijke mening. Verder kijkt het model IMHO teveel recht in de lens. Dat wordt zelfs voor mensen die hem kennen op den duur teveel, aan de muur. Het afsnijden van de bovenkant is hier ook niet echt functioneel, aangezien er voldoende ruimte aan de onderkant is. Ik hoop dat je er iets aan hebt, het is niet negatief bedoeld iig.
Verwijderd
Het meeste kan ik begrijpen en is smaakafhankelijk, maar zou hij dan scheef in de lens moeten kijken? 
Ik ga er trouwens niet van uit dat de foto ergens aan de muur komt.
Het afkappen van haar begint zo langzamerhand een soort van trademark van je te worden.
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
Hier viel het me niet meteen op. Meestal val ik er ook over.AdmiralSnipe schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 01:34:
Het afkappen van haar begint zo langzamerhand een soort van trademark van je te worden.
Ligt het aan mij, of lijkt het alsof hij zijn neus licht optrekt - het gezicht komt mij enigszins als 'wat stinkt het hier' over?
Je post hier toch om comments te krijgen?
Ik vraag me gewoon wat af, anders hou ik wel weer mijn mond hoor.
Ik vraag me gewoon wat af, anders hou ik wel weer mijn mond hoor.
Was mij niet opgevallen. Ik ben alleen niet zo'n fan van de ringflitser. Valt me wel op dat de foto op 24mm is genomen, dat redelijk wide angle is voor een portret. Vind hem er overigens prima uit zien verder.
Ringflits vind ik dan wél weer mooi.
Afgekapt haar geen probleem. Zou 'm dan wel onder ook wat croppen om het geheel wat krachtiger te laten ogen.
Verder gewoon een goede duidelijk foto. Béétje flets wellicht door de lichte kleuren en wellicht de witte achtergrond. Zou het een drukkere (bokeh) achtergrond zijn geweest had ik dit commentaar niet gegeven.
Afgekapt haar geen probleem. Zou 'm dan wel onder ook wat croppen om het geheel wat krachtiger te laten ogen.
Verder gewoon een goede duidelijk foto. Béétje flets wellicht door de lichte kleuren en wellicht de witte achtergrond. Zou het een drukkere (bokeh) achtergrond zijn geweest had ik dit commentaar niet gegeven.
Ook hier geen fan van de lichtsetup (ogen leiden zo te veel af, ben zelf meer van grote catchlights) maar pose en kadering vind ik wel prima zo. Haar afsnijden vind ik persoonlijk niet erg en vaak zelfs mooier bij dit soort portretten!
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Het licht is mooi, de reflecties minder. Misschien zou je dat wat kunnen verbeteren door een diffuser voor de LEDs te plaatsen. Zijn blik vind ik verder wel leuk, oprecht. Neus is wel een tikkie te onscherp, leidt wat af.
Het afgesneden haar, tja, dat heb je nu wel een keer gehoord.
Het afgesneden haar, tja, dat heb je nu wel een keer gehoord.
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Ik vind de weerkaatsing van die ringflitser in zijn ogen juist heel vet! Het heeft iets mechanisch alsof het een soort android is.
Ik denk dat als je een model hebt die een hele loze stalen blik (bijna robotachtig) heeft, je een hele vette futuristische plaat kunt creëren.
Ik denk dat als je een model hebt die een hele loze stalen blik (bijna robotachtig) heeft, je een hele vette futuristische plaat kunt creëren.
Ik vind het afgesneden haar bij dit portret niet eens zo heel storend.
Wel vind ik de foto een beetje flets over komen, maar misschien heb je daar bewust voor gekozen?
Wel vind ik de foto een beetje flets over komen, maar misschien heb je daar bewust voor gekozen?
[ Voor 5% gewijzigd door AdmiralSnipe op 09-01-2015 20:28 ]
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
Nee, een model hoeft helemaal niet in de lens te kijken. Liever niet zelfs, want dan krijg je het effect dat de ogen je volgen, waar je ook bent, als de foto aan de muur hangt.Verwijderd schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 23:52:
Het meeste kan ik begrijpen en is smaakafhankelijk, maar zou hij dan scheef in de lens moeten kijken?
Als je foto's maakt, die niet aan de muur komen dan maakt het natuurlijk niet uit, maar waar maak jij foto's voor dan?
Verwijderd
De portretten die ik schiet verschijnen vooral op facebook momenteel.
Voor foto's aan de muur begrijp ik dan inderdaad wel wat je bedoelt. Het idee dat er constant naar je gekeken wordt lijkt mij ook niet prettig.
@ alle anderen, bedankt voor de commentaren.
Voor foto's aan de muur begrijp ik dan inderdaad wel wat je bedoelt. Het idee dat er constant naar je gekeken wordt lijkt mij ook niet prettig.
@ alle anderen, bedankt voor de commentaren.
Ik heb geen idee of ik dit kan, maar wil binnenkort fotograferen oppakken en zolang niet kan zoveel mogelijk leerpunten uit al gemaakte foto’s halen
doe mijn best met beoordelen.
@isniedood: Ik vind mooie kleuren en fijne dieptewerking, maar ik kijk ook meer naar wat achter gebeurd en afwisselen naar de dames, maar zorgt wel ervoor dat je blijft kijken
@woutoud: mooie foto, ik ben geen fan van de ringflits, maar dat is smaak.. en ook ik vind het niet storend dat iets van het haar mist.
En eentje uit de doos van mij

by Gina van der Schoot, on Flickr
@isniedood: Ik vind mooie kleuren en fijne dieptewerking, maar ik kijk ook meer naar wat achter gebeurd en afwisselen naar de dames, maar zorgt wel ervoor dat je blijft kijken
@woutoud: mooie foto, ik ben geen fan van de ringflits, maar dat is smaak.. en ook ik vind het niet storend dat iets van het haar mist.
En eentje uit de doos van mij

by Gina van der Schoot, on Flickr
Mooi, niet te alledaags standpunt, wel jammer dat je haar rechterhand net afsnijdt. Leuke zelfverzekerde blik. Licht vind ik prima, schaduwen lijken wel dichtgelopen (te donker, geen detail meer aanwezig).
Volgens mij beheers je het bovengemiddeld goed, dus idd, nieuw materiaal schieten en hier posten
Volgens mij beheers je het bovengemiddeld goed, dus idd, nieuw materiaal schieten en hier posten
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
@Isniedood: Wel een mooie foto waar je een verhaal bij kan bedenken / maken. Ik hou daar wel van. Een foto moet eigenlijk iets van emotie laten zien.
@Woudoud : Ringflitser is denk ik een persoonlijke voorkeur. Ik vind het een goed portret, maar niet meer dan dat.
@Gianti: Mooie foto! Ik hou wel van dat donkere, niet alledaagse. Het lijkt een professionele model shoot?
Ik heb afgelopen week wat foto's gemaakt bij een optreden. Dit is wel de mooiste foto uit de reeks. Wel wat jammer van het tafeltje linksachter. Oh ja, en voor mensen ie klagen dat de Eos 7D ruist bij hogere ISO's: Deze is genomen met ISO 1600.
Johannes by rolanddehoop, on Flickr
@Woudoud : Ringflitser is denk ik een persoonlijke voorkeur. Ik vind het een goed portret, maar niet meer dan dat.
@Gianti: Mooie foto! Ik hou wel van dat donkere, niet alledaagse. Het lijkt een professionele model shoot?
Ik heb afgelopen week wat foto's gemaakt bij een optreden. Dit is wel de mooiste foto uit de reeks. Wel wat jammer van het tafeltje linksachter. Oh ja, en voor mensen ie klagen dat de Eos 7D ruist bij hogere ISO's: Deze is genomen met ISO 1600.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.
Ja, dan voldoet de kwaliteit wel... NOFI, maar ik dacht dat de lat hier iets hoger lag. Anders gezegd: Je foto's zijn IMHO te goed voor slechts FB, maar dat neemt niet weg dat er ruimte is voor verbetering, IMHO.Verwijderd schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 00:39:
De portretten die ik schiet verschijnen vooral op facebook momenteel.
Tafeltje zou, als het je stoort (mij niet), eenvoudig zijn weg te shoppen en ik val ook niet echt over een beetje ruis, bij dit soort foto's. Wat krapper kaderen (wel met behoud van de schaduw rechts svp) zou wel fijn zijn en misschien is de kleurbalans/temperatuur nog iets aan te passen? Dat het zwart wat dichtloopt vind ik niet zo erg. Het is tenslotte een life opname en geen studioshot toch?elhopo schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 15:42:
Verwijderd
Je post is wat verwarrend voor me. Ik wist niet eens dat er een lat was hier, laat staan dat deze op een bepaalde hoogte lag. Hoe hoog zie jij die lat liggen?Toff schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 01:02:
[...]
Ja, dan voldoet de kwaliteit wel... NOFI, maar ik dacht dat de lat hier iets hoger lag. Anders gezegd: Je foto's zijn IMHO te goed voor slechts FB, maar dat neemt niet weg dat er ruimte is voor verbetering, IMHO.
Verder ben ik het wel met je eens denk ik. Ik ben nu ongeveer een jaar bezig met portretwerk, lijkt me zo... Dus het zou vreemd zijn als ik uitgeleerd was.
Tot nu toe is het een leuke hobby en scharrel ik 'modellen' bij elkaar in mijn vriendenkring. Ik ben lerende en dat zal nog wel een tijdje (lees: altijd) zo blijven.
Ik vind de foto's van Woutoud niet altijd even mooi (vaak ook weer wel), maar weet toch wel zeker dat die ver boven het gemiddelde niveau van Facebook liggen...
Ja, er is wel een lat. Die ligt hier.
Veel FB-plaatjes halen dat niveau niet, dus de lat ligt hier hoger, net als het niveau van (veel van) jouw foto's. Misschien zou je je persoonlijke lat hoger kunnen leggen, door je voor te stellen dat je foto's aan de muur komen te hangen? Zelf maakte ik, als soort van tegenprestatie, vaak een nette afdruk op A4-formaat voor door mij geportreteerde "modellen". Zo'n foto kwam dan vaak terecht bij ouders enzo. Door op een groter formaat te denken, dwing je jezelf om meer op details en eventuele onvolkomendheden te letten, die anders door het kleine (FB)formaat als vanzelf zouden wegvallen.• Het doel is om hier mensen/portretfoto's te plaatsen van goeie technische, originele en creatieve kwaliteit. Twijfel je er zelf al over, post hem dan niet: het publiek is nog kritischer dan jij
Verwijderd
Ik waardeer dat je probeert me te motiveren om mezelf te verbeteren, maar ik vrees dat jouw methode voor mij niet werkt.
Wat vind je dan van het niveau van de andere foto's die hier gepost worden? En hoe verhouden mijn foto's zich daartoe, voor jou?
Wat vind je dan van het niveau van de andere foto's die hier gepost worden? En hoe verhouden mijn foto's zich daartoe, voor jou?
Alhoewel ik de lat zelf hier in dit topic niet zo hoog zou leggen als Toff (dit is ook een verzameltopic waarvan ikzelf de lat lager zie liggen dan van een testcase topic) zie ik wel wat in zijn tip om de foto's af te drukken op groter formaat.. Ik druk ook regelmatig foto's af, al is het maar op 30x45 of 20x30, maar het kijken op papier is toch net ff wat anders dan het kijken op je beeldscherm.
Ik doe dan weliswaar geen portret/model, maar er zijn zeker dingetjes die me op papier kunnen opvallen ondanks de foto na softproofen bijna identiek is aan mijn beeldscherm. Je krijgt sneller een feeling of de foto overkomt zoals ik me dat had bedacht.
Ik kan zelf niet echt goeie voorbeelden bedenken omdat ik weinig portretten doe, maar wat ik bijvoorbeeld in een landschapsfoto sneller op een foto zie is of ik em te druk vind of niet. Dan kan ik op mijn beeldscherm blijven staren en dan denk ik dat het goed is, maar op papier vind ik em dan net ietsje té.
Bij goed fotopapier kun je bijvoorbeeld ruis door hogere iso's en "ruis" door verscherping gelukkig niet zo supergoed zien als op je monitor, wat dan weer een voordeeltje is, waardoor ik iets minder agressief aan de slag hoef met ruisonderdrukking, waardoor meer details behouden blijven, die dan vreemdgenoeg wél zichtbaarder zijn in de foto.
Druk eens een stuk of 5 portretfoto's af bij profotonet op 20x30 ofzo (volgens mij kost het iets van 2 of 3 euro per foto), is niet giga duur, maar het kán helpen om dingetjes op papier te zien die je achter je beeldscherm niet ziet, al is het alleen maar of de foto op papier overkomt zoals je dat in je hoofd had.
Overigens mijn comment op die foto: ik vind em ietsjes te dof overkomen, alsof er een laagje overheen zit die sprankel en diepte weghaalt. Ik ben absoluut geen portret/mode fotograaf, dus ik weet niet waar je allemaal op moet letten, maar ik heb wel een idee/gevoel erbij. Ik mis ook context in de foto. De lach van de jongen is weliswaar natuurlijk, maar het lijkt niet alsof hij poseert, maar meer alsof je toevallig met de camera in de buurt was om een foto te maken van hem in een activiteit, alsof je em op de gang tegenkwam ofzo.
Ik doe dan weliswaar geen portret/model, maar er zijn zeker dingetjes die me op papier kunnen opvallen ondanks de foto na softproofen bijna identiek is aan mijn beeldscherm. Je krijgt sneller een feeling of de foto overkomt zoals ik me dat had bedacht.
Ik kan zelf niet echt goeie voorbeelden bedenken omdat ik weinig portretten doe, maar wat ik bijvoorbeeld in een landschapsfoto sneller op een foto zie is of ik em te druk vind of niet. Dan kan ik op mijn beeldscherm blijven staren en dan denk ik dat het goed is, maar op papier vind ik em dan net ietsje té.
Bij goed fotopapier kun je bijvoorbeeld ruis door hogere iso's en "ruis" door verscherping gelukkig niet zo supergoed zien als op je monitor, wat dan weer een voordeeltje is, waardoor ik iets minder agressief aan de slag hoef met ruisonderdrukking, waardoor meer details behouden blijven, die dan vreemdgenoeg wél zichtbaarder zijn in de foto.
Druk eens een stuk of 5 portretfoto's af bij profotonet op 20x30 ofzo (volgens mij kost het iets van 2 of 3 euro per foto), is niet giga duur, maar het kán helpen om dingetjes op papier te zien die je achter je beeldscherm niet ziet, al is het alleen maar of de foto op papier overkomt zoals je dat in je hoofd had.
Overigens mijn comment op die foto: ik vind em ietsjes te dof overkomen, alsof er een laagje overheen zit die sprankel en diepte weghaalt. Ik ben absoluut geen portret/mode fotograaf, dus ik weet niet waar je allemaal op moet letten, maar ik heb wel een idee/gevoel erbij. Ik mis ook context in de foto. De lach van de jongen is weliswaar natuurlijk, maar het lijkt niet alsof hij poseert, maar meer alsof je toevallig met de camera in de buurt was om een foto te maken van hem in een activiteit, alsof je em op de gang tegenkwam ofzo.
[ Voor 14% gewijzigd door Deathchant op 16-01-2015 09:03 ]
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Afgelopen week een 5 in 1 reflectiescherm van 80cm gekocht ('k was er alleen voor sensorcleaning
). Komende tijd daar veel mee oefenen dus! Heb 3 studioflitsers dus er moet nu toch een aardig portret te schieten zijn
Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl
Niet om het een of ander, maar zulke statements zijn zo subjectief als maar kan. Wat is goed? Dat is totaal niet meetbaar en zal voor iedereen anders zijn..
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
Ik heb hem niet gelegd, maar hij is er gewoon. Dat was de vraag waar ik antwoord op gaf.
Maar er zit een wereld van verschil tussen 'ruimte voor verbetering' en insinueren dat zijn foto's ondermaats zijn ("NOFI, maar ik dacht dat de lat hier iets hoger lag").
Ik vind Woutoud z'n foto's echt niet onder die lat vallen. Dat ze beter zouden kunnen, zeker, maar dat geldt voor zo goed als alle foto's die ik hier zie.
Ik vind Woutoud z'n foto's echt niet onder die lat vallen. Dat ze beter zouden kunnen, zeker, maar dat geldt voor zo goed als alle foto's die ik hier zie.
Dus geen probleem toch om wat commentaar te krijgen?
Zonder commentaar geen vooruitgang.
Als je een warme douche wil hebben kan je prima terecht bij zoom of flickr.
Wout zijn foto's zijn herkenbaar geworden. Dat is prima natuurlijk (als dat het doel van Wout is)
Maar IK zou graag wat commentaar willen krijgen. Na commentaar in het test shot forum en hier op mijn foto's ben ik er toch nog kritischer gaan kijken.
En voor mijn gevoel betere foto's gaan maken. Maar dan loopt de lat wel mee. Want die lat schuift mee met je ervaring.
Zonder commentaar geen vooruitgang.
Als je een warme douche wil hebben kan je prima terecht bij zoom of flickr.
Wout zijn foto's zijn herkenbaar geworden. Dat is prima natuurlijk (als dat het doel van Wout is)
Maar IK zou graag wat commentaar willen krijgen. Na commentaar in het test shot forum en hier op mijn foto's ben ik er toch nog kritischer gaan kijken.
En voor mijn gevoel betere foto's gaan maken. Maar dan loopt de lat wel mee. Want die lat schuift mee met je ervaring.
Dit sloeg niet op zijn foto, maar op zijn verklaring, dat zijn portretten voornamelijk voor Facebook bestemd waren. Graag de zaken niet uit hun verband rukken en hier dingen gaan insinueren die nergens op slaan...Hahn schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 18:03:
Maar er zit een wereld van verschil tussen 'ruimte voor verbetering' en insinueren dat zijn foto's ondermaats zijn ("NOFI, maar ik dacht dat de lat hier iets hoger lag").
Verwijderd
Als we de discussie dan toch scherp aan het houden zijn, dat heb ik nooit verklaard. 
Ik heb alleen gezegd dat de foto's daar vooral terecht komen, ik schiet ze niet specifiek voor facebook. Een duo-portret van mij hangt inmiddels op groot formaat bij het betreffende stel aan de muur.
Het is voor mij een oefening en de modellen mogen de foto's naar wens gebruiken (zolang ze mij even noemen als fotograaf). Constructief commentaar op mijn foto's is dan ook meer dan welkom.
Alleen het aanhalen van de fictieve kwaliteitsgrens vond ik nogal arbitrair.
Ik heb alleen gezegd dat de foto's daar vooral terecht komen, ik schiet ze niet specifiek voor facebook. Een duo-portret van mij hangt inmiddels op groot formaat bij het betreffende stel aan de muur.
Het is voor mij een oefening en de modellen mogen de foto's naar wens gebruiken (zolang ze mij even noemen als fotograaf). Constructief commentaar op mijn foto's is dan ook meer dan welkom.
Alleen het aanhalen van de fictieve kwaliteitsgrens vond ik nogal arbitrair.
Misschien als jij wat duidelijker was geweest over wat je bedoelde, dat ik het niet (onbewust) uit het verband had geruktToff schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 23:02:
[...]
Dit sloeg niet op zijn foto, maar op zijn verklaring, dat zijn portretten voornamelijk voor Facebook bestemd waren. Graag de zaken niet uit hun verband rukken en hier dingen gaan insinueren die nergens op slaan...
Zullen we deze "discussie" maar stoppen? Ik geloof niet dat iemand hier beter van gaat worden.
Het was volgens mij sowieso al een aardige non-discussie, dus dat lijkt me een puik plan.
Om de discussie te stoppen maar wat nieuwe plaatjes... 2 van mij met zwart wit en hoog contrast, waardoor de details van deze "oude" Chinese mensen erg goed uitkomen.
High Contrast B&W Portrait from a Chinese men by Dennis Kruyt, on Flickr
Close-Up B&W Detail old Chinese men by Dennis Kruyt, on Flickr

[ Voor 3% gewijzigd door eth0 op 18-01-2015 12:08 ]
Zeer goede potentiële platen.
Imo is de bewerking over de top, waardoor de platen vies worden. Zeker de tweede. Verhef je nabewerking niet tot een doel, maar gebruik het zorgvuldig om je foto's te accentueren. But that's just my opinion.
Imo is de bewerking over de top, waardoor de platen vies worden. Zeker de tweede. Verhef je nabewerking niet tot een doel, maar gebruik het zorgvuldig om je foto's te accentueren. But that's just my opinion.
5D III | 1D II | 17-40 | 24-70 | 35 | 85 | 70-200 | parlevlietfotografie.nl
Verwijderd
Ik sluit me aan bij Parle85. Mooie karakteristieke koppen, maar de bewerking vind ik veel te hard (terwijl ik af en toe best hard nabewerk).
Verwijderd
Nieuw plaatje van een klant die haar hoofd kaal wilde scheren met mij en mijn camera als kroongetuige.
Lianne by sabinemetz.com, on Flickr

Heb je ook een 'voor' foto? Best knappe kop zo te zien 
Doorklikken naar Flickr doet wonderen
Voor de rest..... gewoon prima foto
Doorklikken naar Flickr doet wonderen

Voor de rest..... gewoon prima foto
[ Voor 21% gewijzigd door PdeBie op 23-01-2015 09:16 ]
Gave foto Arelion.
Het enige wat me stoort is de beharing op d'r armen. Naaktkat , korte kop , dan valt zoiets op zeg maar :-)
Voor de rest een stoere foto. Kat staat er ook zeer goed op.
Het enige wat me stoort is de beharing op d'r armen. Naaktkat , korte kop , dan valt zoiets op zeg maar :-)
Voor de rest een stoere foto. Kat staat er ook zeer goed op.
die beharing stoort haar zelf vast ook, vermoed ik (PCOS)...
stoer portret! Ben niet zo gecharmeerd van die naaktkat (heb normaal niets tegen kale p.. oh sorry, het is vrijdag). Zal wel bij thema passen.
edit: zit je portfolio te kijken (coole site). Licht/flitsers: jij snapt dat! Sweet. Wat is je setup?
stoer portret! Ben niet zo gecharmeerd van die naaktkat (heb normaal niets tegen kale p.. oh sorry, het is vrijdag). Zal wel bij thema passen.
edit: zit je portfolio te kijken (coole site). Licht/flitsers: jij snapt dat! Sweet. Wat is je setup?
[ Voor 74% gewijzigd door Jazzper op 23-01-2015 11:39 ]
Verwijderd
Wat Jazzper zegt.
Overigens heb ik het hier al een stuk minder opvallend gemaakt, maar helemaal weghalen zou ook raar ogen denk ik.
Verwijderd
Goede plaat weer, Alerion. Knap dat je met een (volgens mij) relatief simpele set-up zo uit de voeten kan. Ik heb het idee dat je weet wat je zoekt in een foto en vervolgens je model goed weet aan te sturen om dat beeld te creëren.
Met zo'n achternaam moet je ook wel goed zijn met flitsers 
En inderdaad volgens mij fotografeer je nog maar paar jaar en nu al zo'n toffe stijl. Goed bezig en inspirerend!
Sta zelf op punt om zo'n cheap ass setje white umbrella / stand / mount / 603 triggers te kopen.
En inderdaad volgens mij fotografeer je nog maar paar jaar en nu al zo'n toffe stijl. Goed bezig en inspirerend!
Sta zelf op punt om zo'n cheap ass setje white umbrella / stand / mount / 603 triggers te kopen.
Verwijderd
Thanks mannen! Het is inderdaad enkel een octabox en een negatieve fill aan de rechterkant. Ik fotografeer toch onderhand al meer dan 8 jaar, Jazzper.
Ok sorry, dacht dat ik iets zag dat je in 2014 nog met een Rebel was begonnen. My bad.
Doe ik ook nog een portret in. Een oudje (de foto, niet het onderwerp!)

Dafne in Sarlat by leunkstar, on Flickr
In 2005, in Sarlat Dordogne
analoge Cosina CT-7 met Kodak 200 Gold en Pentax SMC 50mm 1.7
Camera half volgeschoten weggelegd, in 2010 weer ontdekt, nog paar foto's gemaakt en weer weggelegd. In 2013 volgeschoten en ontwikkeld. Recent gescand met prutserige Epson V330. Weinig aan getweaked.
Ik kan dat geel/groene er wel uit halen maar daar wordt de foto saai van m.i. Vind het hier wel wat hebben.

Camera half volgeschoten weggelegd, in 2010 weer ontdekt, nog paar foto's gemaakt en weer weggelegd. In 2013 volgeschoten en ontwikkeld. Recent gescand met prutserige Epson V330. Weinig aan getweaked.
Ik kan dat geel/groene er wel uit halen maar daar wordt de foto saai van m.i. Vind het hier wel wat hebben.
offtopic:
Ik schiet nog vrij veel met analoog, met name rangefinders en Nikon SLR's. Dit was een body die ik nog had liggen en een rolletje doorheen gehaald heb toen
Ik schiet nog vrij veel met analoog, met name rangefinders en Nikon SLR's. Dit was een body die ik nog had liggen en een rolletje doorheen gehaald heb toen
Verwijderd
Daar heb ik nu de budgetvariant ongeveer van tot m'n beschikking, maar jou resultaat haal ik nog niet. Ik loop echter ook dik 7 jaar op je achter, dus ik maak me geen illusies!Verwijderd schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 12:47:
Thanks mannen! Het is inderdaad enkel een octabox en een negatieve fill aan de rechterkant. Ik fotografeer toch onderhand al meer dan 8 jaar, Jazzper.
Zou toch de moeite nemen er wat aan te tweaken en te beginnen bij de crop, portretten met zo veel hoofdruimte en het hoofd in het midden van de foto vind ik echt wat minder. Door wat te croppen kun je ook direct de rode vlek weg halen.Jazzper schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 13:57:
Ok sorry, dacht dat ik iets zag dat je in 2014 nog met een Rebel was begonnen. My bad.
[afbeelding]
offtopic:
De tonen hebben inderdaad wel wat en doen wat romantisch aan
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Verwijderd
@ Jazzper: De crop is wat centraal, waarschijnlijk omdat je geen herkadering heb gedaan na focussen. Verder een leuk portret met authentieke old sk00l toning. 
Ik zou nog met een ringlightfoto met een mooie dame komen, wat mij betreft is die missie geslaagd:
Linda by Woutoud Photography, on Flickr
En wees gerust, we hebben ook een zootje met de ouderwetse flitser gemaakt.
Ik zou nog met een ringlightfoto met een mooie dame komen, wat mij betreft is die missie geslaagd:

Verwijderd
Ik vind je over het algemeen leuke portretten schieten maar deze doet me dan weer weinig.
Ik denk dat het voor mij een combinatie is van de volgende factoren: die achterste schouder is erg funky in vergelijking met de voorste, haar wenkbrauwen lijken niet symmetrisch, ze lijkt een beetje geforceerd haar lippen op elkaar te houden, het kapsel in combinatie met een beeldhoek recht van voren maakt haar (denk ik) niet knapper, en ze krijgt een kille huidskleur door de achtergrond. Ik ben wel benieuwd naar wat jou heeft doen besluiten specifiek voor deze foto te gaan in plaats van de waarschijnlijk tiental andere foto's met dezelfde setup?
Ik denk dat het voor mij een combinatie is van de volgende factoren: die achterste schouder is erg funky in vergelijking met de voorste, haar wenkbrauwen lijken niet symmetrisch, ze lijkt een beetje geforceerd haar lippen op elkaar te houden, het kapsel in combinatie met een beeldhoek recht van voren maakt haar (denk ik) niet knapper, en ze krijgt een kille huidskleur door de achtergrond. Ik ben wel benieuwd naar wat jou heeft doen besluiten specifiek voor deze foto te gaan in plaats van de waarschijnlijk tiental andere foto's met dezelfde setup?
Inderdaad, beide missies geslaagd: mooie dame, mooi portret.Verwijderd schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 23:41:
[...]
[...]

Studiotest met m'n zelfbouw beautydish, moest eigenlijk meteen aan Woutoud denken
Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl
Ben normaal fan van een crop waarbij niet het hele voorhoofd erop staat, maar deze is wel erg ver afgesneden. Zou zelf iets meer ruimte bovenin hebben gehouden. Verder lekker scherp
Qua nabewerking ook gewoon mooi strak. Ben alleen niet zo'n fan van die catchlight, vind 'm erg hard en het zwarte puntje in de witte cirkel lijdt een beetje af. Misschien iets van een diffuser eroverheen plaatsen?
[ Voor 6% gewijzigd door tobiasvs op 30-01-2015 12:52 ]
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Ik vind dit dan weel wél een mooie foto. Die ringlamp/lichtjes in de ogen vind ik prima zo.Verwijderd schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 23:41:
@ Jazzper: De crop is wat centraal, waarschijnlijk omdat je geen herkadering heb gedaan na focussen. Verder een leuk portret met authentieke old sk00l toning.
[afbeelding]Linda by Woutoud Photography, on Flickr
Beetje te soft(e) focus rondom de wangen. Had iets harder gemogen van me.
Verder gewoon een mooi heldere portretfoto.
Verwijderd
Ik had inderdaad de ISO wat kunnen bumpen en het diafragma knijpen. Ik ben een beetje een bitch wat betreft ISO, maar 400/800 gaat nog prima op een D7100.
Werkt prima zo te zien, maar de crop heb je nu wel heel strak inderdaad.
/Edit: Nog even stiekem een portretje er in gooien:

Linda II by Woutoud Photography, on Flickr
Ik heb al even een google search gedaan hoor! ^^Sjoerdfoto schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 11:42:
Studiotest met m'n zelfbouw beautydish, moest eigenlijk meteen aan Woutoud denken
Werkt prima zo te zien, maar de crop heb je nu wel heel strak inderdaad.
/Edit: Nog even stiekem een portretje er in gooien:

Linda II by Woutoud Photography, on Flickr
[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2015 14:48 ]
Verwijderd
@Alerion:
@Jazzper: Croppen scheelt idd al de helft! Verder zijn de kleurtonen niet echt mijn ding. Ze heeft nogal een groen/geel hoofd
@Woutoud: netjes. Ik vind hem verder vrij vlak ogen. Kan de ringlightfoto’s van jou overigens wel waarderen.
@Sjoerdfoto: Ik snap je link met woutoud, maar toch vind ik deze ‘harder’ dan de foto’s van Woutoud die ik zo snel zie. Verder ben ik het wel eens met tobiasvs wat betreft de catchlight.
@Woutoud: Wat een grote pupillen
verder mooi gedaan! De blik van vind ik zelf iets minder.
Zo! Ik vind het aardig lastig om commentaar te leveren op dit soort foto’s geen idee waar op te letten. Het zien of een portret mooi is of niet kan ik wel, maar het onder woorden brengen is een heel ander verhaal..
Afgelopen weekend langs een band geweest die zichzelf hadden opgesloten in Norg om nieuwe nummers te schrijven. Ik ben even langs geweest om wat sfeerfoto's te maken voor op hun facebookpagina en heb ook gelijk wat portretten gemaakt waar dit er een van is.
@Jazzper: Croppen scheelt idd al de helft! Verder zijn de kleurtonen niet echt mijn ding. Ze heeft nogal een groen/geel hoofd
@Woutoud: netjes. Ik vind hem verder vrij vlak ogen. Kan de ringlightfoto’s van jou overigens wel waarderen.
@Sjoerdfoto: Ik snap je link met woutoud, maar toch vind ik deze ‘harder’ dan de foto’s van Woutoud die ik zo snel zie. Verder ben ik het wel eens met tobiasvs wat betreft de catchlight.
@Woutoud: Wat een grote pupillen
Zo! Ik vind het aardig lastig om commentaar te leveren op dit soort foto’s geen idee waar op te letten. Het zien of een portret mooi is of niet kan ik wel, maar het onder woorden brengen is een heel ander verhaal..
Afgelopen weekend langs een band geweest die zichzelf hadden opgesloten in Norg om nieuwe nummers te schrijven. Ik ben even langs geweest om wat sfeerfoto's te maken voor op hun facebookpagina en heb ook gelijk wat portretten gemaakt waar dit er een van is.

Woutoud: misschien wel je best verzorgde foto tot nu toe! Opmerkelijke blik vind ik wel mooi
Hans: ik twijfel nog een beetje over zijn ogen, en de hand niet symmetrisch in de broek, maar verder topfoto! Dit beheers je dus ook
Hans: ik twijfel nog een beetje over zijn ogen, en de hand niet symmetrisch in de broek, maar verder topfoto! Dit beheers je dus ook
Verwijderd
Net portret hoor, HMJ. Die toning van jou kan ik wel waarderen.
De achtergrond vind ik nu alleen wel een beetje ongelukkig uitkomen, met dat raam (?) direct achter z'n hoofd.
\\Edit: En bedankt voor jullie commentaren natuurlijk!
De blik was ik zelf nog niet helemaal over uit, maar interessant vind ik 'm op z'n minst wel.
\\Edit: En bedankt voor jullie commentaren natuurlijk!
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2015 17:40 ]
Ik mocht met een 50mm 1.4 en een mooie zwarte achtergrond spelen. De resultaten laten zich voorspellen.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
Verwijderd
Lang niet onaardig toch? Je blik en houding zijn wat vlak, maar fototechnisch op zich niet slecht.
Kom ik hier om een portret te posten, zie ik dat ik mezelf al gepost heb. Oeps! Moest dan in het wie zijn de FG'ers achter de cam-topic. Ook maar even kritiekjes uitdelen voordat ik de volgende post.
@Woutoud allereerst: Ben ook wel tevreden over deze foto. Genomen tijdens het instelling van het belichten, daarom heb ik weinig aandacht besteed aan de blik. Ik was vooral aan het kijken naar de lens omdat ik wat aan het spelen was met de reflectie van een lichtbron erin
Allertweedst: Linda II is tof. Als jij al haar koppie er niet afhakt heeft ze d'r haar zelf wel in een strakke lijn zitten
. Kom ik meteen op m'n kritiek bij Linda I: Erg krap gekaderd bovenin. Ik ga 't gewoon blijven zeggen 
@Sjoerd: Ik vind Woutoud z'n foto's altijd heel krap gekaderd maar dit gaat wel een niveautje verder. Jammer, anders was de foto erg leuk geweest.
@HMJ: Een voorbeeld voor ons allemaal. Impeccable.
En dan nu níet een selfie:
@Woutoud allereerst: Ben ook wel tevreden over deze foto. Genomen tijdens het instelling van het belichten, daarom heb ik weinig aandacht besteed aan de blik. Ik was vooral aan het kijken naar de lens omdat ik wat aan het spelen was met de reflectie van een lichtbron erin
Allertweedst: Linda II is tof. Als jij al haar koppie er niet afhakt heeft ze d'r haar zelf wel in een strakke lijn zitten
@Sjoerd: Ik vind Woutoud z'n foto's altijd heel krap gekaderd maar dit gaat wel een niveautje verder. Jammer, anders was de foto erg leuk geweest.
@HMJ: Een voorbeeld voor ons allemaal. Impeccable.
En dan nu níet een selfie:

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
Of de belichting gewoon van bovenaf doen in plaats van onderaf. Belichting van onderaf is zeer zelden tot nooit flatterend
Klopt, maar we kozen er bewust voor de grap voor vandaag eens voor kaarslicht te gaan. Kaarslicht van boven is lastig dus werd 't al gauw van onderen. Heb in deze foto de kaarsen er wel af gecropt.
Ik vind de belichting van de baard dan wel weer heel origineel.
Belangrijkste puntje vind ik toch wel dat de ogen echt helemaal niet naar voren komen bij deze belichting, ze vallen nu echt in de schaduw.
@Sjoerdfoto ik zou je foto wat warmer maken, de huidskleur oogt erg koeltjes op mijn laptop
@Woutoud, ik vind deze leuker dan je meeste ringfoto's, ik weet niet precies waarom maar deze oogt wat professioneler dan de rest
@HMJ ik vind het een goede vintage look hebben, maar de pose en achtergrond zijn wel wat "gewoontjes"
@beefhazzard bij de eerste is de rechterkant erg donker zodat het gezicht niet goed afsteekt tegen de achtergrond maar juist er in opgaat. de 2e foto vind ik goed gelukt, maar kan over de hele foto wel wat meer licht gebruiken
bij gebrek aan modellen weer eens een zelfportret, ik had mischien wat meer tijd kunnen besteden aan de focus, en dof. Ik had gewoon niet genoeg licht voor hogere fstop
making a choice by mrc4nl, on Flickr
@Woutoud, ik vind deze leuker dan je meeste ringfoto's, ik weet niet precies waarom maar deze oogt wat professioneler dan de rest
@HMJ ik vind het een goede vintage look hebben, maar de pose en achtergrond zijn wel wat "gewoontjes"
@beefhazzard bij de eerste is de rechterkant erg donker zodat het gezicht niet goed afsteekt tegen de achtergrond maar juist er in opgaat. de 2e foto vind ik goed gelukt, maar kan over de hele foto wel wat meer licht gebruiken
bij gebrek aan modellen weer eens een zelfportret, ik had mischien wat meer tijd kunnen besteden aan de focus, en dof. Ik had gewoon niet genoeg licht voor hogere fstop

ora et labora
Je hebt de lenzen omhoog gegooid (of laten vallen) en dan foto genomen? 
Jouw kennende zou me dat niet eens verbazen
Jouw kennende zou me dat niet eens verbazen
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Ik hing ze aan touwtjes. Helaas was de Nikon 105 wat veel gevraagd voor de dunne touwtjes, die heeft dus een aantal keer op de grond gestuiterd.
Sigma 300 heb ik dan ook maar niet geprobeerd...Gelukkig was er tapijt als ondergrond.
Sigma 300 heb ik dan ook maar niet geprobeerd...Gelukkig was er tapijt als ondergrond.
ora et labora
Verwijderd
Leuk gedaan! 
Qua kadering en pose is er wel een beetje ruimte voor verbetering denk ik. Ik zie nu heel veel grijs, wang, hals en neus.
Ik heb ook nog eentje die ik wel met jullie durf te delen:
Linda by Woutoud Photography, on Flickr
Qua kadering en pose is er wel een beetje ruimte voor verbetering denk ik. Ik zie nu heel veel grijs, wang, hals en neus.

Oppassen manmrc4nl schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 13:50:
Ik hing ze aan touwtjes. Helaas was de Nikon 105 wat veel gevraagd voor de dunne touwtjes, die heeft dus een aantal keer op de grond gestuiterd.
@m4rcnl: Ik zou ook ietsje meer aandacht besteden aan de clonespots, die zijn echt duidelijk zichtbaar
Idee is wel leuk 
@wout, ik vind het eigenlijk wel een coole foto. De vele schaduwen e.d. storen me eigenlijk helemaal niet zo. Ze heeft wel een wijde pupil, ziet er uit als f/1.8 ofzo
@wout, ik vind het eigenlijk wel een coole foto. De vele schaduwen e.d. storen me eigenlijk helemaal niet zo. Ze heeft wel een wijde pupil, ziet er uit als f/1.8 ofzo
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Verwijderd
Thanks! Ze gaf zelf al aan dat ze daar 'last van heeft'. Ze heeft nu eenmaal snel grote pupillen. Dat kan ik wel bijwerken in photoshop, maar ik had nu geen zin om daar tijd in te steken... /lui
Twee hele toffe foto's, Frank en Wouter!
Ik was voor de kettingfoto ook in de weer geweest met touwtjes, gruwelijk vervelende vond ik dat het object wat je er aan hangt de neiging heeft te gaan draaien.
Ik was voor de kettingfoto ook in de weer geweest met touwtjes, gruwelijk vervelende vond ik dat het object wat je er aan hangt de neiging heeft te gaan draaien.
mrc4nl: Mag iets krapper inderedaad en als het mogelijk is had ik ook wel een voorkant van een lens willen zien, maar weet niet of die touwtjes jou daarin helpen.
Woutoud: Mooi portretje, mooie dame ook het licht valt goed, zo van voren
Woutoud: Mooi portretje, mooie dame ook het licht valt goed, zo van voren
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Mooie foto. Spannendde crop, bevalt me goed.Verwijderd schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 16:11:
Leuk gedaan!
[afbeelding]Linda by Woutoud Photography, on Flickr
Verwijderd
Thanks dudes! Langzaam maar zeker begin ik me zekerder en vertrouwder te voelen bij het schieten van portretten. 
Vanavond had ik weer een vriendin op bezoek die zich in mijn studio durfde te wagen:
Renske by Woutoud Photography, on Flickr
Vanavond had ik weer een vriendin op bezoek die zich in mijn studio durfde te wagen: