Aw shucks...
Dat vind ik een heel mooi compliment!
Je ziet wel dat jullie broer/zus zijn
Ik heb de andere 2 foto's op flickr ook even bekeken, en ze komt een beetje boos over, of is dat gewoon de ik-ga-op-de-foto look?
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Verwijderd
Ja, ze vond het lastig om haar mond goed te ontspannen en als ze het deed kijkt ze snel een beetje bozig. Er staat nu nog een online waarbij dat wat minder is.
Op zich wel een mooie en vooral 'eerlijke' foto, maar een beetje meer mascara of hoe dat spul ook heet kan soms best flatterend zijn als je iemand mooi op de foto wil hebben...Verwijderd schreef op maandag 28 juli 2014 @ 15:55:
Nog eentje dan, deze keer buiten met de Sigma 50 Art en mijn zus.
[afbeelding]Ieke by Woutoud, on Flickr
Die flitser zal wel een bewuste keuze zijn, maar ik zie liever een normale flitser voor portretten.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
inc diffusor bedoel je zekerFiber schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 20:49:
[...]
Die flitser zal wel een bewuste keuze zijn, maar ik zie liever een normale flitser voor portretten.
ora et labora
Inderdaad. Of softboxen, parapluutjes, etc...
In ieder geval iets wat minder (herkenbare, om niet te zeggen creepy...) reflecties geeft...
Maar goed, daar hadden anderen het ook al over gehad.
In ieder geval iets wat minder (herkenbare, om niet te zeggen creepy...) reflecties geeft...
Maar goed, daar hadden anderen het ook al over gehad.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Verwijderd
Ja, dat blijft een kwestie van smaak natuurlijk. You either hate it, or you love it! 
Maar zoals gezegd, een flits met plu heb ik ook en wil ik meer mee doen.
Maar zoals gezegd, een flits met plu heb ik ook en wil ik meer mee doen.
Goh, er staan hier op de vorige pagina's echt supermooie foto's! Dat inspireert. Ik was net buiten foto's van auto's aan het maken en toen kwam zij langs vragen of ze op de foto mag. Ik vind de foto wel mooi, maar haar ogen staan er volgens mij niet helemaal scherp op (balen). Het was in ieder geval leuk om te doen!

...
Het kan aan mij liggen
Maar volgens mij zijn haar ogen wel scherp. Ik moet ook ooit nog een 70-200 zien te scoren zie ik al 
Hier een bijdrage van mijn kant!

Foto van afgelopen vakantie. Dit was in een tempel op Sri Lanka waar veel kinderen mee waren. Kon het niet laten dit meisje op de foto te zetten.
Ik moet m'n photosoepskills nog steeds een keer gaan bijwerken
Ik heb namelijk het idee dat er meer uit te halen is
Hier een bijdrage van mijn kant!

Foto van afgelopen vakantie. Dit was in een tempel op Sri Lanka waar veel kinderen mee waren. Kon het niet laten dit meisje op de foto te zetten.
Ik moet m'n photosoepskills nog steeds een keer gaan bijwerken
[ Voor 4% gewijzigd door Kypo op 05-08-2014 16:39 ]
Croppen zodat het kind meer de focus krijgt (ipv het felle hemd) zou zeker helpenKypo schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 16:38:
Ik moet m'n photosoepskills nog steeds een keer gaan bijwerkenIk heb namelijk het idee dat er meer uit te halen is
@Woutoud: volgens mij is het bij portret fotografie de bedoeling dat je de persoon er mooier uit laat zien dan hij/zij in werkelijk is, ik zou toch een aantal pukkeltjes wegwerken
@Luxicon: technisch goed maar toch vind ik de foto een tikkeltje saai
@Kypo: de achtergrond is te druk waar door het onderwerp er niet echt uit springt, eigenlijk zijn je carnaval foto's leuker
geen award winning photo, maar ik vond deze wel grappig
cr07
@Luxicon: technisch goed maar toch vind ik de foto een tikkeltje saai
@Kypo: de achtergrond is te druk waar door het onderwerp er niet echt uit springt, eigenlijk zijn je carnaval foto's leuker

weet het niet meer
Dan ligt het misschien toch aan mij, voor m'n gevoel zijn de ogen wazig, maar het gezicht is scherp. De lens bevalt zeker! Ik vind je foto mooi, maar de achtergrond vind ik een beetje te druk.Kypo schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 16:38:
Het kan aan mij liggenMaar volgens mij zijn haar ogen wel scherp. Ik moet ook ooit nog een 70-200 zien te scoren zie ik al
Bedankt voor je comment! Wat zou de foto voor jou wel leuker / spannender gemaakt hebben?Vishari Beduk schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 22:40:
@Woutoud: volgens mij is het bij portret fotografie de bedoeling dat je de persoon er mooier uit laat zien dan hij/zij in werkelijk is, ik zou toch een aantal pukkeltjes wegwerken
@Luxicon: technisch goed maar toch vindt ik de foto een tikkeltje saai
[afbeelding]cr07
Over je foto, jij was dus ook bij de Color Run zo te zien. De foto vind ik qua compositie niet heel sterk, maar wel heel stoer dat je dichtbij de 'verf' staat daar.
[ Voor 92% gewijzigd door Luxicon op 07-08-2014 00:08 ]
...
Ligt eraan welk doel je hebt. Als je voor eej glamour tijdschrift werkt, kan ik me dat wel voorstellen. Als je gewoon een foto van je zus maakt, dan zijn dat juist de details die je heel goed kent en juist zou missen.Vishari Beduk schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 22:40:
[...]
Ik hou er wel van om mensen zo natuurlijk mogelijk in beeld te brengen - immers, waar stop je met berwerken?
Vind ik absoluut niet. Misschien voor een reclame van een of ander gezichtssmeersel of iets dergelijks, maar voor de rest zou ik mensen zo puur natuur mogelijk laten. Wat ik wel altijd doe bij dames op de foto is de clarity iets omlaag te halen, om zo rimpeltjes minder te benadrukken. Bij mannen schroef ik de clarity vaak juist omhoog, omdat dit bij mannen juist een meer karakteristieke look geeft.Vishari Beduk schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 22:40:
Grappig eigenlijk; rimpels bij mannen maakt ze stoerder en ouder, vrouwen moeten jong blijven en is het not done om rimpels te hebben
@moozzuzz en Vishari Beduk, dank voor de feedback
Ik had duidelijk een extra lens mee moeten nemen, maar ik mocht geen tas mee die tempel in
En het was toch wat krap daar in de tempel, vandaar dat de 17-40 erop ging 
@Luxicon, Als je jouw foto op volle grote bekijkt lijkt hij inderdaad een stukje minder scherp
. Maar op de grote die je hier (op t forum) ziet, komt het prima over naar mijn mening
. Ik had beter m'n 50mm erop kunnen schroeven, maar dan had ik het probleem wat ik hierboven al beschreven had
@Luxicon, Als je jouw foto op volle grote bekijkt lijkt hij inderdaad een stukje minder scherp
Goede vraag, moeilijk te beantwoorden. Ik denk dat het hem zit in de blik van die dame, ze had iets meer expressie in haar gezicht mogen hebben.Luxicon schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 23:59:
Bedankt voor je comment! Wat zou de foto voor jou wel leuker / spannender gemaakt hebben?
Voor een foto in je paspoort of rijbewijs of familie album geef ik je gelijk. Voor een foto op internet niet.Jolke schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 08:49:
[...]
Ligt eraan welk doel je hebt. Als je voor eej glamour tijdschrift werkt, kan ik me dat wel voorstellen. Als je gewoon een foto van je zus maakt, dan zijn dat juist de details die je heel goed kent en juist zou missen.
Ik hou er wel van om mensen zo natuurlijk mogelijk in beeld te brengen - immers, waar stop je met berwerken?
Kijk bijvoorbeeld op http://500px.com/popular het is daar allemaal opgepoetst
bewerken voor mannen en vrouwen verschilt natuurlijkpdebie schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 08:58:
[...]
omdat dit bij mannen juist een meer karakteristieke look geeft.
vrouwen moeten hot/mooi zijn en mannen cool/stoer
ik denk dat je gewoon een stap dichterbij had moeten doenKypo schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 09:25:
@moozzuzz en Vishari Beduk, dank voor de feedbackIk had duidelijk een extra lens mee moeten nemen, maar ik mocht geen tas mee die tempel in
En het was toch wat krap daar in de tempel, vandaar dat de 17-40 erop ging
weet het niet meer
@Kypo: je kunt toch gewoon croppen? Of ben je Jared Polin, want die cropt ook nooit.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Dat ze bij 500px alleen maar aan oppoetsen doen, wat mij meteen de indruk geeft dat niks echt is, doet er natuurlijk niet toe. Ik gaf alleen maar aan dat het voor mij niet zo hoeft dat PS'en. Ieder zo zijn mening daaroverVishari Beduk schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 09:59:
[...]
Voor een foto in je paspoort of rijbewijs of familie album geef ik je gelijk. Voor een foto op internet niet.
[...]
Hier een stuk gecroptUniversal Creations schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 10:00:
@Kypo: je kunt toch gewoon croppen? Of ben je Jared Polin, want die cropt ook nooit.

Dit is btw het origineel:

Volgens mij spam ik dit topic een beetje vol met dit ene meisje ... Lijkt me niet helemaal de bedoeling
Verwijderd
Zolang jij denkt dat mijn foto's niet opgepoetst zijn, denk ik dat ik mijn werk goed doe.Vishari Beduk schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 09:59:
[...]
Voor een foto in je paspoort of rijbewijs of familie album geef ik je gelijk. Voor een foto op internet niet.
die originele vind ik het mooistKypo schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 10:59:
Dit is btw het origineel:
Verwijderd schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 11:05:
[...]
Zolang jij denkt dat mijn foto's niet opgepoetst zijn, denk ik dat ik mijn werk goed doe.

hier kan ik niks tegen in brengen
weet het niet meer
@Kypo: cropped is een stuk beter! Meer focus op de kleine, waarbij het origineel meer zoeken was.
Verwijderd
Jawel, je moet me nu natuurlijk uitdagen om eens met een pro grade retouch op de proppen te komen!Vishari Beduk schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 11:12:
[...]
![]()
hier kan ik niks tegen in brengen
Maar over het algemeen wil ik mijn portretten wel zo veel mogelijk natuurgetrouw houden, alleen opvallende tijdelijke oneffenheden haal ik weg momenteel.
Mijn vriendin kreeg lucht van dit topic en wilde graag 2 foto's met jullie delen. Ze is helemaal nieuw in de wereld van dSLR en is op zoek naar eerlijke kritiek.
Foto's zijn afgelopen juli gemaakt tijdens onze vakantie in Kenia.
http://tweakers.net/ext/f/LWDUZ2v8dv8mRHoNwlEa5ilK/full.jpg
http://tweakers.net/ext/f/xYZemKD8XkxAZeezsq4DQ0ar/full.jpg
Foto's graag verkleinen tot 800pixels breedte en ook commentaar geven op andermans foto's is zeer gewenst (ook al ben je een beginner)
Foto's graag verkleinen tot 800pixels breedte en ook commentaar geven op andermans foto's is zeer gewenst (ook al ben je een beginner)
[ Voor 21% gewijzigd door Universal Creations op 07-08-2014 16:17 ]
Verwijderd
Ben geen ervaren mensenfotograaf, maar er is wel heel veel te zien op de foto. Daarnaast wordt een foto vaak beter door op de hoogte van het onderwerp te fotograferen en het onderwerp te isoleren zodat je aandacht gaat naar waar het in de foto om gaat.
Zelf tijdje geleden in Sri Lanka geweest. Donkere mensen fotograferen is vaak lastig, daarnaast is er vaak ook veel licht, maar het onderstaande voorbeeld geeft wel een beetje aan wat ik bedoel en zelf gepoogd heb.
Zelf tijdje geleden in Sri Lanka geweest. Donkere mensen fotograferen is vaak lastig, daarnaast is er vaak ook veel licht, maar het onderstaande voorbeeld geeft wel een beetje aan wat ik bedoel en zelf gepoogd heb.

Niet lullig bedoeld, maar het zijn wel een beetje (vakantie-)kiekjes geworden. Beide foto's laten namelijk best wel veel zien. Bij de eerste zou ik het spannender vinden om alleen het kind dat het andere kin draagt te laten zien. De rest staat er ook maar half op.Ibidem schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 15:54:
Mijn vriendin kreeg lucht van dit topic en wilde graag 2 foto's met jullie delen. Ze is helemaal nieuw in de wereld van dSLR en is op zoek naar eerlijke kritiek.
[afbeelding]
[afbeelding]
Bij de tweede foto had ik minder scherpte-diepte gebruikt, zodat het kind in het midden meer uitgelicht zou worden.
Door de knieën is ook een goede tip van WoutOud.
@Sooterd: iets groter voorbeeldje mag ook wel... verder is commentaar op anderen ook gewenst. Ik vind de schaduw in het gezicht van de vrouw erg storend.
Verwijderd
@Universal Creation: Ik haakte puur in op de vraag van @Ibidem. Vandaar een klein foto als illustratie. Die was niet bedoeld als review. Hoewel er altijd commentaar gegeven mag worden
. Zal de volgende keer op meer dan 1 persoon een reactie geven...
Ik ben gewoon aan het suffen.... nothing to see here....
Even een reactie onder mijn vriend zijn inloggegevens aangezien ik deze zelf (nog) niet heb.
Bedankt voor de feedback! Hier kan ik wat mee. Meer door de knieën ga ik zeker toepassen!
Het zijn inderdaad vakantie foto's, zoals aangegeven heb ik mij nog niet verdiept in de wereld van de fotografie maar wil hier verandering in gaan brengen. Wil binnenkort beginnen met een fotografie cursus en was benieuwd of ik er enige aanleg voor heb?
Waar ik best een beetje trots op ben met deze foto's is de kleurcombinatie, of zie ik dit helemaal verkeerd
Bedankt voor de feedback! Hier kan ik wat mee. Meer door de knieën ga ik zeker toepassen!
Het zijn inderdaad vakantie foto's, zoals aangegeven heb ik mij nog niet verdiept in de wereld van de fotografie maar wil hier verandering in gaan brengen. Wil binnenkort beginnen met een fotografie cursus en was benieuwd of ik er enige aanleg voor heb?
Waar ik best een beetje trots op ben met deze foto's is de kleurcombinatie, of zie ik dit helemaal verkeerd
De kleurcombinatie is oké, ik vind het persoonlijk niet heel speciaal. Het is leuk dat ze allemaal gekleurde truitjes aanhebben maar als je met lightroom/photoshop zou spelen ipv de jpg's direct uit de camera kun je, zeker in Sri Lanka, een veel kleurrijker beeld krijgen. Ik ben zeker geen professioneel fotograaf - in tegendeel -, maar als voorbeeld even deze foto uit Jaffna

Een ander iets dat ik heb gedaan in deze foto is specifiek een foto van deze meneer gemaakt. Het was een drukke straat dus ik had hem met heel veel mensen er omheen kunnen doen, maar toch ging ik specifiek voor deze meneer. Daarom weet je gelijk waar je moet kijken en word je niet snel afgeleid, hoewel misschien een beetje door de paspop rechts

Een ander iets dat ik heb gedaan in deze foto is specifiek een foto van deze meneer gemaakt. Het was een drukke straat dus ik had hem met heel veel mensen er omheen kunnen doen, maar toch ging ik specifiek voor deze meneer. Daarom weet je gelijk waar je moet kijken en word je niet snel afgeleid, hoewel misschien een beetje door de paspop rechts
[ Voor 26% gewijzigd door BeefHazard op 07-08-2014 16:58 ]
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
Ik snap 'm BeefHazard. Mooi plaatje! Photoshop...moet nog veel leren! Dank
@Ibidem: Sorry, de foto's zijn iets te standaard/makkelijk. Je had er beter aan gedaan door er veel dichter op te gaan staan.
En zo te zien waren jullie met z'n tweeën en hebben jullie snoepjes gegeven; dat had je beter uit kunnen buiten door één iemand de snoepjes te laten geven en tegelijkertijd de ander met de camera er boven op. Dan zijn ze afgeleid en hebben ze leukere gezichts uitdrukkingen.
@Woutoud: Ja/nee. Een beetje door de knieën kan, maar voornaamste is toch echt er dichter bovenop te staan.
@Sooterd: Jouw foto is een mixed bag; de achtergrond is sterk (de onscherpe oude dame) maar het hoofd van de moeder had zichtbaar moeten zijn.
@BeefHazard: Ik weet het niet
En zo te zien waren jullie met z'n tweeën en hebben jullie snoepjes gegeven; dat had je beter uit kunnen buiten door één iemand de snoepjes te laten geven en tegelijkertijd de ander met de camera er boven op. Dan zijn ze afgeleid en hebben ze leukere gezichts uitdrukkingen.
@Woutoud: Ja/nee. Een beetje door de knieën kan, maar voornaamste is toch echt er dichter bovenop te staan.
@Sooterd: Jouw foto is een mixed bag; de achtergrond is sterk (de onscherpe oude dame) maar het hoofd van de moeder had zichtbaar moeten zijn.
@BeefHazard: Ik weet het niet
weet het niet meer
Ik denk dat je vriendin nog wat aan kadrering moet werkenIbidem schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 15:54:
1
2
[mbr]Foto's graag verkleinen tot 800pixels breedte en ook commentaar geven op andermans foto's is zeer gewenst (ook al ben je een beginner)[/mbr]
1. Mijn eerste gevoel was: spijtig dat het meisje met de rode jurk & twee andere kids er niet volledig opstaan (itt de dame in de achtergrond).
2. Ook hier een hoop halve kinderen
Denk je (of je vriendin) ook even aan de comments van onze lieve modjes? Is op zich al een leerrijke oefening!
@Sooterd: Ik stoor me vooral aan de schaduw in het gezicht van de vrouw. Ze had moeten draaien, maar ik kan me voorstellen dat dat niet mogelijk was.
Wou even mijn nieuwe flitsers uittesten, hierbij een selfie
Ps. Was te lui om me haren te doen.
Self portrait by Wiebe Nieuwenhuis, on Flickr
Wou even mijn nieuwe flitsers uittesten, hierbij een selfie
Ps. Was te lui om me haren te doen.

[ Voor 4% gewijzigd door sweebee op 08-08-2014 15:10 ]
Verwijderd
@ BeefHazard: Jammer van de centrale kadering, wel een mooie karakteristieke kop. 
@ sweebee: Die RF60's lijken me prima te werken, goede belichting zo.
Je houding en gezichtsuitdrukking zijn wel een beetje... saai. 
Backlit Beauty by Woutoud, on Flickr
@ sweebee: Die RF60's lijken me prima te werken, goede belichting zo.

@sweebee: Goede belichting. Je ziet tegenwoordig heel vaak studio portretten die te perfect belicht zijn en daardoor te vlak worden. Hier zit tenminste nog een beetje contrast in.
Wel val je met je niet egale achtergrond een beetje door de mand.
@Woutoud: Kijk dit bedoel ik nou, zo maak je een leuk straatportret; niet met telelens maar met die lens bijna tegen de neus.
De belichting is helemaal mooi. Wel jammer van de persoon links.
Wel val je met je niet egale achtergrond een beetje door de mand.
@Woutoud: Kijk dit bedoel ik nou, zo maak je een leuk straatportret; niet met telelens maar met die lens bijna tegen de neus.
De belichting is helemaal mooi. Wel jammer van de persoon links.
weet het niet meer
Beetje vreemde foto ook. Want de persoon in het midden is heerlijk zacht waar de persoon ernaast geen mooie bokeh/vervaging of hoe je het ook wilt noemen heeft. Lijkt wel een slechte jpeg. Waar het midden gewoon mooi is. Persoon links stoort inderdaad.
Zo heb ik er ook een met wat storende kinderkopjes onderaan de foto :-) Eraf snijden maakt de foto ook niet mooier. Jammer want ik vond hem wel lekker weg kijken voor de rest.

@Sweebee, ik vind het zeker wel een mooie strakke foto. Goede belichting. Lekker contrast. Gewoon top. Nu sta je er er een beetje dor op. Maar dat maakt an sich niet uit. Had er een mooie vrouw op gestaan dan was de foto qua techniek ook top geweest.
Liever een mooie vrouw natuurlijk... Dat is dan ook mijn kritiek
Zo heb ik er ook een met wat storende kinderkopjes onderaan de foto :-) Eraf snijden maakt de foto ook niet mooier. Jammer want ik vond hem wel lekker weg kijken voor de rest.

@Sweebee, ik vind het zeker wel een mooie strakke foto. Goede belichting. Lekker contrast. Gewoon top. Nu sta je er er een beetje dor op. Maar dat maakt an sich niet uit. Had er een mooie vrouw op gestaan dan was de foto qua techniek ook top geweest.
Liever een mooie vrouw natuurlijk... Dat is dan ook mijn kritiek

[ Voor 24% gewijzigd door Lasteraar op 10-08-2014 22:22 ]
heb je express zo weinig contrast in de foto gestopt? ik vind hem wel errug grijs
ora et labora
Dat is niet grijs, dat is gewoon een dikke flare
The devil is in the details.
Gestopt/geshopt. Ja bij deze foto bewust. Vond hem niet mooier met meer contrast namelijk.
@Wout, nee originele foto was zelfs een beetje onderbelicht :-)
Was bezig met wat foto's te maken van een pasgeboren nichtje. Hier vind je wat meer portretjes. Overigens gewoon point&shoot > door de photoshopmolen- foto's . Ik moest ook beschuit eten en op m'n eigen kinderen letten.
Dat ik nog foto's heb kunnen maken vind ik überhaupt al knap van mezelf ^_^''
Hier de rest:
http://www.mijnalbum.nl/Album=PPHL6MCE
@Wout, nee originele foto was zelfs een beetje onderbelicht :-)
Was bezig met wat foto's te maken van een pasgeboren nichtje. Hier vind je wat meer portretjes. Overigens gewoon point&shoot > door de photoshopmolen- foto's . Ik moest ook beschuit eten en op m'n eigen kinderen letten.
Dat ik nog foto's heb kunnen maken vind ik überhaupt al knap van mezelf ^_^''
Hier de rest:
http://www.mijnalbum.nl/Album=PPHL6MCE
@woutoud: Goed moment. De persoon links stoort mij niet zo, omdat er genoeg 'afleiding' is.
@Lasteraar: Bij de babyfoto's
is het mindere contrast prima, maar bij deze vind ik het iets te veel.
@Lasteraar: Bij de babyfoto's

Tja... Happens to be dat m'n focuspunten nogal gaar zijn dus ik moet zo veel mogelijk met center doen, was hartstikke blij dat deze man een klein beetje ging draaien om de compositie nog enigszins speels te houden. Ben het wel met je eens, vrij saaie kadering.Verwijderd schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 21:29:
@ BeefHazard: Jammer van de centrale kadering, wel een mooie karakteristieke kop.
Jouw foto is leuk, misschien iets leuker nog net even een paar ms later? Het lijkt alsof ze van uitdrukking aan het wisselen is en er zit niets echt uitgesprokens in. De uitdrukking van met meisje erachter is veel leuker. Oh, en....
@Lasteraar het gebrek aan contrast maakt deze foto heel vaal/saai, imho geen goede foto.
@Sweebe volgende keer ff een t-shirt aan dat niet de kleur van je achtergrond matcht, dan blend je niet zo in je achtergrond. Verder voor zover ik kan zien technisch prima in orde.
@-hopsa- leuke foto, mooie uitdrukking. Als je even 10cm naar links was geschoven had je de toren naast de baby kunnen zetten ipv onscherp door z'n gezicht heen. Op dit moment knipt dat helaas nog door je foto heen.
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
Weer flink gepost zie ik hier 
@BeefHazard: mooi moment waarop je die man gefotografeerd hebt, gewoon zo op straat. Dat zie je ook op de foto terug, winkels, motor, paspop (?). Vind de achtergrond niet storend, staat vrij van die man.
@Sweebee: lekker nuchtere houding. Wat nou ik moet lachen? Dat maak ik toch zelf wel uit...
Interessante tags gebruik je bij Flickr "incomplete-strobist-info", "removed-from-strobist-pool" en "see-rule-2"
@Woutoud: leuke foto, mooie meiden. Kan maar langzaam wennen aan de nieuwste trend qua grote brillen. Ik had em iets meer van links gecropped, maar dat stukje blauw van haar arm blijf je houden. Lastig, want nu zie te tenminste nog dat er iemand naast haar staat.
@Lasteraar: boel flare zeg! Ik vind de foto wel aardig, maar voor mij wat teveel. Kinderkopjes kan je wellicht nog een cm croppen, dan valt het al een stuk minder op. Als je het niet gezegd had, was het me niet eens zo snel opgevallen.
@-hopsa-: blije foto. Oooohh, kijk eens wat ik gebouwd heb! Komt mooi uit in zijn ogen, wellicht iets meer van links genomen dat de toren niet net voor zijn gezicht hangt.
@BeefHazard: mooi moment waarop je die man gefotografeerd hebt, gewoon zo op straat. Dat zie je ook op de foto terug, winkels, motor, paspop (?). Vind de achtergrond niet storend, staat vrij van die man.
@Sweebee: lekker nuchtere houding. Wat nou ik moet lachen? Dat maak ik toch zelf wel uit...
Interessante tags gebruik je bij Flickr "incomplete-strobist-info", "removed-from-strobist-pool" en "see-rule-2"
@Woutoud: leuke foto, mooie meiden. Kan maar langzaam wennen aan de nieuwste trend qua grote brillen. Ik had em iets meer van links gecropped, maar dat stukje blauw van haar arm blijf je houden. Lastig, want nu zie te tenminste nog dat er iemand naast haar staat.
@Lasteraar: boel flare zeg! Ik vind de foto wel aardig, maar voor mij wat teveel. Kinderkopjes kan je wellicht nog een cm croppen, dan valt het al een stuk minder op. Als je het niet gezegd had, was het me niet eens zo snel opgevallen.
@-hopsa-: blije foto. Oooohh, kijk eens wat ik gebouwd heb! Komt mooi uit in zijn ogen, wellicht iets meer van links genomen dat de toren niet net voor zijn gezicht hangt.
Grote brillen zijn hip ;-)
Overigens is die trend er al 5 / 6 jaar............ ^_^ maar dat terzijde.
Ah ja... in Duitsland lopen ze achter 
Maar dat het hip is betekent niet dat ik er aan moet wennen, het gaat vanzelf weer over...
Maar dat het hip is betekent niet dat ik er aan moet wennen, het gaat vanzelf weer over...
Verwijderd
Bedankt voor de commentaren mannen! 
@ Lasteraar: Leuke plaat, maar ik vind de 'haze' in deze foto wel too much.
@ -hopsa-: Goed moment, leuk om de verwondering te zien. Qua compositie had je misschien iets meer kunnen doen, de toren in de voorgrond vind ik nu toch wat storen.
Omdat de dame, in de achtergrond van mijn vorige foto, ook een eerlijke kans verdient:
Dreaming Away by Woutoud, on Flickr
@ Lasteraar: Leuke plaat, maar ik vind de 'haze' in deze foto wel too much.
@ -hopsa-: Goed moment, leuk om de verwondering te zien. Qua compositie had je misschien iets meer kunnen doen, de toren in de voorgrond vind ik nu toch wat storen.
Omdat de dame, in de achtergrond van mijn vorige foto, ook een eerlijke kans verdient:

Hm, ik vind de dame vrij weinig kans krijgen hier... da dude erachter met zijn horloge lijkt meer aandacht te vragen.
@Lasteraar: sorry, maar zo'n dikke flare kan echt niet
@Woutoud: de vorige was echt een goede foto, deze komt niet in de buurt
de achtergrond is te nadrukkelijk aanwezig en de belichting is weinig speciaal
off topic: het levert je op flickr wel veel views op trouwens
@Woutoud: de vorige was echt een goede foto, deze komt niet in de buurt
de achtergrond is te nadrukkelijk aanwezig en de belichting is weinig speciaal
weet het niet meer
Omdat ze er wel leuk op staat en niet onaangenaam is om naar te kijken...Vishari Beduk schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 17:56:
Kwestie van een leuk vrouwtje, op Flickr kijken ze niet alleen naar de foto
Mooie fotoJolke schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 08:49:
Kwestie van een leuk vrouwtje, op Flickr kijken ze niet alleen naar de foto
Niet alleen op Flickr. Het is menselijk
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
Rustig hier, daarom een sfeer plaatje (tegenlicht, ondergaande zon)
Skeeler training
Disclaimer: Ik weet dat bij dit soort foto's de wieltjes of de achtergrond motion blur moeten hebben, maar ik was de AF aan het testen vandaar de korte sluitertijd

Disclaimer: Ik weet dat bij dit soort foto's de wieltjes of de achtergrond motion blur moeten hebben, maar ik was de AF aan het testen vandaar de korte sluitertijd
weet het niet meer
Heb je toevallig ook foto's met een iets lager standpunt, zodat de zon wat meer in je camera schijnt? Ik vind dat denk ik wat mooier. En nog een vraagje: is dit een crop? Of heb je gewoon verrekte goed geschoten (of geluk gehad
)?
Prachtige foto, prachtig licht, prachtige dames. Die dame links stoort mij niet. Had haar in eerste instantie niet eens gezien, tot ik de commentaren hier las...Verwijderd schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 21:29:
[...]
[afbeelding]Backlit Beauty by Woutoud, on Flickr
Nee, dit was een leermomentje; ik kwam er thuis pas achter dat het tegenlicht standpunt erg mooi is.
Al was het wel op een helling met de 50mm (twee training banen in) dus had dan ander objectief moeten nemen.
Is wel een crop (zoveel geluk heb ik niet)
edit: Is reaktie op UC
Al was het wel op een helling met de 50mm (twee training banen in) dus had dan ander objectief moeten nemen.
Is wel een crop (zoveel geluk heb ik niet)
edit: Is reaktie op UC
[ Voor 4% gewijzigd door Vishari Beduk op 15-08-2014 18:28 ]
weet het niet meer
Aha, naja, leren moeten we allemaal en dat is een mooi iets. Daarom ben ik ook leraar geworden 
Volgende keer beter. Geen slechte foto verder, maar nu is het meer een registratie. En ik denk dat je er best iets creatiefs van kunt maken.
Volgende keer beter. Geen slechte foto verder, maar nu is het meer een registratie. En ik denk dat je er best iets creatiefs van kunt maken.
En een beetje uitgesproken montuur is ook best leukLasteraar schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 09:12:
Grote brillen zijn hip ;-)
Wat wel vre-se-lijk is zijn die mensen met een bril zonder glazen....

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
Bril zonder glazen of glazen zonder montuur ? Bril zonder glazen heb je niet zoveel aan namelijk 
Maar de bril die het meisje op de foto draagt is top. Gewoon hip montuur. Sluit goed aan op de neus. Ogen mooi bovenin gecentreerd in het glas. Breedte lijkt ook goed te passen. Én er zitten glazen in. Je ziet de groenige reflex van de ontspiegeling nog terug op de foto.
Niks mis mee.
Naast foto's hou ik me ook bezig met bovenstaande mocht je het je afvragen ;-)
Maar de bril die het meisje op de foto draagt is top. Gewoon hip montuur. Sluit goed aan op de neus. Ogen mooi bovenin gecentreerd in het glas. Breedte lijkt ook goed te passen. Én er zitten glazen in. Je ziet de groenige reflex van de ontspiegeling nog terug op de foto.
Niks mis mee.
Naast foto's hou ik me ook bezig met bovenstaande mocht je het je afvragen ;-)
[ Voor 11% gewijzigd door Lasteraar op 16-08-2014 09:17 ]
Inderdaad.. een bril zonder glazen ziet er niet uitSjekster schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 20:32:
[...]
En een beetje uitgesproken montuur is ook best leuk. Als je toch een bril moet dragen, omarm het, in plaats van een zo'n onzichtbaar mogelijk montuurtje!
Wat wel vre-se-lijk is zijn die mensen met een bril zonder glazen....
Het is vaak een kwestie van smaak, gecombineerd met wat weer in de mode is.
Cool Wout!
https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

hoe kom je erop
weet het niet meer
Pssst... stille hint voor een creatievelingVerwijderd schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 16:08:
Schoolbord, krijt, flitser en een paraplu (of twee?).
[afbeelding]
Rainy Day by Woutoud, on Flickr
edit:
Check vooral ook de laatste reacties in dat topic
Check vooral ook de laatste reacties in dat topic
[ Voor 6% gewijzigd door Karel V op 25-08-2014 17:55 ]
Erg leuk idee. Ze had alleen wel wat vrolijker mogen kijken van mij...
Joehoe, het regent!Fiber schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 18:08:
Erg leuk idee. Ze had alleen wel wat vrolijker mogen kijken van mij...
Ik vind 'm geslaagd, goeie belichting ook.
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
Toffe en originele foto! Ik zou de foto een fractie naar links en meer naar beneden hebben genomen (wat inquestos zegt).
Verwijderd
Bedankt allemaal. 
Wat betreft de kadering, die is helaas niet zo flexibel. Het schoolbord is een fractie groter dan nu op de foto te zien is, de druppels aan de rand zitten letterlijk aan de rand van het bord. Ze zit op een stoel voor een radiator, waar het bord op rust.
Ik zal er in het vervolg echter wel rekening mee proberen te houden.
Wat betreft de kadering, die is helaas niet zo flexibel. Het schoolbord is een fractie groter dan nu op de foto te zien is, de druppels aan de rand zitten letterlijk aan de rand van het bord. Ze zit op een stoel voor een radiator, waar het bord op rust.
Ik zal er in het vervolg echter wel rekening mee proberen te houden.
Een paar (telefoon)boeken op de stoel ofzo scheelt al een boel.Verwijderd schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 21:00:
Ze zit op een stoel voor een radiator, waar het bord op rust.
Leuk idee en goed uitgewerkt!
Wie heeft die vandaag de dag nogToff schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 23:45:
[...]
Een paar (telefoon)boeken op de stoel ofzo scheelt al een boel.
Leuk idee en goed uitgewerkt!

Verwijderd
Leuk portretje, ik vind hem wel wat heavy op de verzadiging.
Heb eens zwartwit geprobeerd, doe ik anders vrijwel nooit:
EVA by sabinemetz.com, on Flickr

Nee, vind hem juist mooi zo.
Mooie meid.. Mooi haar. Fraaie belichting. Juiste uitdrukking. Top.
Mooie meid.. Mooi haar. Fraaie belichting. Juiste uitdrukking. Top.
@Woutoud Heu!? Jij hebt opeens niet iets afgeknipt van een foto? Maakt het gelijk een prima foto 
Haartjes op de armen beginnen wel wat vage effectjes vertonen.
@Alerion fraaie foto, lekker scherp. Misschien het contrast tussen onderwerp/achtergrond nog iets bijwerken. Zeker rond de enkels is de kleur vrijwel gelijk, met een groter contrast lijkt de foto nog iets scherper/duidelijker.
Haartjes op de armen beginnen wel wat vage effectjes vertonen.
@Alerion fraaie foto, lekker scherp. Misschien het contrast tussen onderwerp/achtergrond nog iets bijwerken. Zeker rond de enkels is de kleur vrijwel gelijk, met een groter contrast lijkt de foto nog iets scherper/duidelijker.
@Woutoud: Ik vind de reflectie in het schoolbord hinderlijk. Volgens mij kan je beter wat meer afstand tussen bord en persoon aanhouden. Of gelijk een zwart papierrol halen.
@Alerion: Ik durf niets te zeggen.
@Alerion: Ik durf niets te zeggen.
weet het niet meer
Verwijderd
Ik heb aan het contrast getrokken, dat zal de kleuren wat hebben aangedikt denk ik. Kan eens kijken of de verzadiging terug duwen beter is.Verwijderd schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 21:11:
Leuk portretje, ik vind hem wel wat heavy op de verzadiging.
[afbeelding]EVA by sabinemetz.com, on Flickr
@ jouw foto: Ik ga altijd voor punchy z/w, maar deze zachte bewerking vind ik heel mooi! Verder goed belicht en een mooi model natuurlijk.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2014 00:02 ]
@WoutOud: leuke foto, lekkere uitdrukking van "wat kijk je nou?" tot "pff, moet ik nou op de foto?".
Wel wat aan de rode kant.
@Alerion: mooi! Goed scherp en mooi blik.
Wel wat aan de rode kant.
@Alerion: mooi! Goed scherp en mooi blik.
WoutOud: Paar keer de foto bekeken inmiddels maar blijf het mooi vinden
echt goeie toning en die achtergrond is ook echt top 
Alerion: Tja weet niet wat ik moet zeggen anders dan dat ik het fantastisch vind
!
Alerion: Tja weet niet wat ik moet zeggen anders dan dat ik het fantastisch vind
Dat scheelt idd enorm. Weet niet wat je nu hebt maar ik bewerk mijn foto's heel anders op mijn BenQ BL2411PT ips dan op mijn oude Samsung tn. Op het oude scherm lijkt alles lichter, volgens mij door verkeerde gamma. Koop er gelijk een calibratie apparaatje bijVerwijderd schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 22:25:
Het wordt tijd dat ik ga sparen voor een goed beeldscherm denk ik...
Prachtige plaat Alerion, heerlijk belicht! Enige aanmerking is dat je hier wel wat vaker mag posten!
. Je broertje komt bij mij nog wel wat gespannen over (neemt stoere houding aan), misschien iets langer voor de camera laten staan?
Op mijn slechte laptop-scherm ziet de foto er inderdaad prima uitVerwijderd schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 22:25:
Het wordt tijd dat ik ga sparen voor een goed beeldscherm denk ik...
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Verwijderd
Holy moley, heel goed! Gaaf zo, met die kicker aan de linker kant. De retouch ziet er ook heel goed uit!
Hier kan ik nog heel veel van leren.
Hier kan ik nog heel veel van leren.
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2014 23:58 ]
Gaaf, Alerion!
@Woutoud, wat bedoel je met die 'kicker' aan de linker kant?
@Woutoud, wat bedoel je met die 'kicker' aan de linker kant?
Heel mooi :-)
Nu scheelt een mooie vrouw met de juiste uitstraling natuurlijk ook erg veel. Maar gewoon top zo. Technisch ben ik niet dermate onderlegt dat ik er veel vanaf weet. Maar het zie te goed uit.
Mooie van foto's bekijken is dat je niet technisch hoeft te zijn. Het moet gewoon een mooi plaatje zijn.
En dat is het.
Nu scheelt een mooie vrouw met de juiste uitstraling natuurlijk ook erg veel. Maar gewoon top zo. Technisch ben ik niet dermate onderlegt dat ik er veel vanaf weet. Maar het zie te goed uit.
Mooie van foto's bekijken is dat je niet technisch hoeft te zijn. Het moet gewoon een mooi plaatje zijn.
En dat is het.
@alerion Erg mooi portret! ik zou wel overwegen het lichtgevende puntje in haar rechter ooghoek weg te halen vraagt onnodig de aandacht vindt ik.
www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II
Leuke foto, Brilsmurfffje. Hoedje vind ik op het randje van overbelicht, verder een mooie tandeloze glimlach van de man
Verwijderd
Leuk hoor Brilsmurfffje.
Ik kan me vinden in Jolke's opmerking over de hoed, verder niets mee aan doen!
Vanmiddag ben ik met een vriend van me nog even op pad geweest:
Jurjan by Woutoud, on Flickr
Watermerk zit er omdat ik een beetje zit te kutten met watermerken, mag je van vinden wat je wil.
Ik kan me vinden in Jolke's opmerking over de hoed, verder niets mee aan doen!
Vanmiddag ben ik met een vriend van me nog even op pad geweest:

Watermerk zit er omdat ik een beetje zit te kutten met watermerken, mag je van vinden wat je wil.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2014 19:04 ]