@Amrani , Erg gaaf portret ! Lekker grunge.. Erg mooi.
Verwijderd
@ Amrani, mooie stijl en sfeer heeft de foto!
Eerder heb ik mezelf al voorgesteld in het solo testcase topic. Ik ben vrij nieuw op het gebied van fotografie (lees: afgelopen augustus gestart zonder enige voorkennis met betrekking tot fotograferen) en ben nu toch wel benieuwd naar feedback op foto's die ik maak.
Een vriend van me zag er als volgt uit tijdens een urbex trip en zoals je waarschijnlijk zult begrijpen kon ik een foto als deze niet laten schieten. We stonden in een kelder en dus heb ik zelf licht moeten improviseren met een zaklamp en mobiel.
Edit: Het doek om zijn hoofd is tegen stof! Niet dat het helpt maar toch
Benieuwd wat jullie ervan vinden!

Portrait_1 by O_Wouters, on Flickr
Eerder heb ik mezelf al voorgesteld in het solo testcase topic. Ik ben vrij nieuw op het gebied van fotografie (lees: afgelopen augustus gestart zonder enige voorkennis met betrekking tot fotograferen) en ben nu toch wel benieuwd naar feedback op foto's die ik maak.
Een vriend van me zag er als volgt uit tijdens een urbex trip en zoals je waarschijnlijk zult begrijpen kon ik een foto als deze niet laten schieten. We stonden in een kelder en dus heb ik zelf licht moeten improviseren met een zaklamp en mobiel.
Edit: Het doek om zijn hoofd is tegen stof! Niet dat het helpt maar toch
Benieuwd wat jullie ervan vinden!

Portrait_1 by O_Wouters, on Flickr
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2013 00:58 ]
@M.E.Amrani: Heel creatief en ook goed uitgewerkt. Echter stoort mij die roze vlek links bovenin en er lijkt een waas over haar hoofd te zitten (net boven het onderste oor in dit geval).
@SplitSecond-: Je zegt zelf al dat je moest improviseren met het licht. Misschien volgende keer rechts ook wat licht stralen. Vind het persoonlijk iets te donker aan de rechter kant.
Ik ben nu ook bezig met wat studio werk. Nu twee 200w studio filtsers met een paraplu en dit was een van me eerste 'fotoshoots'. Vind hem zelf wel gaaf door de grijze achtergrond en de felle kleding die eruit springt.
Verder moet ik me eens flink verdiepen in poses van mensen. Vrijwel geen ervaring mee

Portrait F by Wiebe Nieuwenhuis, on Flickr
@SplitSecond-: Je zegt zelf al dat je moest improviseren met het licht. Misschien volgende keer rechts ook wat licht stralen. Vind het persoonlijk iets te donker aan de rechter kant.
Ik ben nu ook bezig met wat studio werk. Nu twee 200w studio filtsers met een paraplu en dit was een van me eerste 'fotoshoots'. Vind hem zelf wel gaaf door de grijze achtergrond en de felle kleding die eruit springt.
Verder moet ik me eens flink verdiepen in poses van mensen. Vrijwel geen ervaring mee

Portrait F by Wiebe Nieuwenhuis, on Flickr
[ Voor 4% gewijzigd door sweebee op 22-01-2013 22:50 ]
@amrani , mooie kleuren. Alleen is de make-up erg duidelijk aanwezig door het duidelijke contrast. Persoonlijk houd ik niet zo van duidelijke make-up en dat stoort mij dan ook aan deze foto. Ik denk dat wanneer de foto wat zachter was. Ik de foto veel aantrekkelijker zou vinden dan nu. Neemt niet weg dat ik hem wel pakkend vind. Vooral het kleurgebruik is erg fraai.
Nu mijn eigen werkje :-) Bij lange na niet zo strak al sommige afbeeldingen hierboven.
Neemt niet weg dat ik er toch wel tevreden over ben.
Waarover ben ik tevreden ? De blik vind ik erg duidelijk. Recht in de camera maar niet storend. Het bokeh effect van de achtergrond is erg prettig uitgevallen.
Waar ik mij persoonlijk wel aan stoor zijn die irritante pluisjes op de sjaal.. Die verdienen nog een shopje.
Verder is de huid wat wit, maar dat is gewoon zo. Het is een bleekscheet. De kou hielp daar ook niet aan bij.

Even klikken voor grote versie
Gemaakt met OMD + 45mm lens.
Nu mijn eigen werkje :-) Bij lange na niet zo strak al sommige afbeeldingen hierboven.
Neemt niet weg dat ik er toch wel tevreden over ben.
Waarover ben ik tevreden ? De blik vind ik erg duidelijk. Recht in de camera maar niet storend. Het bokeh effect van de achtergrond is erg prettig uitgevallen.
Waar ik mij persoonlijk wel aan stoor zijn die irritante pluisjes op de sjaal.. Die verdienen nog een shopje.
Verder is de huid wat wit, maar dat is gewoon zo. Het is een bleekscheet. De kou hielp daar ook niet aan bij.

Even klikken voor grote versie
Gemaakt met OMD + 45mm lens.
[ Voor 0% gewijzigd door Lasteraar op 23-01-2013 08:47 . Reden: Tags verkeerd ]
@lasteraar: Toppie hoor ^^ heerlijk scherp en mooie kleuren. Die pluisjes waren me nog niet opgevallen voordat je het vertelde, het stoort mij niet.
@sweebee: Niet zoveel op aan te merken, belichting vind ik goed en de pose ook wel leuk eigenlijk. Mensen poseren is wat ik ook moeilijk vind, ben vaak vrij snel op een punt dat ik het niet meer weet wat ik nog kan doen
@splitsecond: Door de belichting van onderen staat vooral de sjaal in het middelpunt van de belangstelling en de ogen vallen een beetje weg.
@sweebee: Niet zoveel op aan te merken, belichting vind ik goed en de pose ook wel leuk eigenlijk. Mensen poseren is wat ik ook moeilijk vind, ben vaak vrij snel op een punt dat ik het niet meer weet wat ik nog kan doen
@splitsecond: Door de belichting van onderen staat vooral de sjaal in het middelpunt van de belangstelling en de ogen vallen een beetje weg.
[ Voor 62% gewijzigd door hypz op 23-01-2013 08:07 ]
Ik ben wel trots op deze:

7D+17-55 op ISO400 - F4 - 1/160

7D+17-55 op ISO400 - F4 - 1/160
Mooie foto!
Waarschijnlijk een familiekiekje, maar wel een goeie :-)
Knappe snuit. Lekker scherp. Ogen komen goed uit. Sneeuw in het 'bont' en mooi bokeh effect op de achtergrond.
Knappe snuit. Lekker scherp. Ogen komen goed uit. Sneeuw in het 'bont' en mooi bokeh effect op de achtergrond.
Ja ik ging er wel echt op uit om wat specialere foto's te maken, hij is dan ook niet gecropt.Lasteraar schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 13:35:
Mooie foto!
Dus het was wel mijn doel.
Maar de uitkomst was beter dan verwacht moet ik zeggen. Ik had meer DOF verwacht omdat hij op F4 stond.
Dus de compositie was absoluut zo bedoeld, maar de uitkomst met DOF en ook bokeh vind ik erg lastig in te schatten, van te voren... Dus dat is een beetje geluk, om eerlijk te zijn
Je kiest natuurlijk wel met een doel voor de 17-55, namelijk de scherpte
Niet alleen de scherpte hoor. Er zijn zat alternatieven om dit soort foto's mooi te krijgen. Denk aan een 28mm of 35mm lens. Wat ik ook echt een hele goeie "portret"lens vind is de 100mm/2.8 macro. Die is pas echt scherp
Wat jij waarschijnlijk bedoelt is: scherp, 2.8, stabilisatie.....goeie alles-in-1 combi 
Gefeli trouwens met de aankoop van de 17-55 en 7d (jij was dat toch he die twijfelde over de 7d en 17-55...).
Kep een 40D met 10-22, 17-55 en 70-200/2.8 en die 17-55 is nog steeds een zeer gewaardeerde lens
Gefeli trouwens met de aankoop van de 17-55 en 7d (jij was dat toch he die twijfelde over de 7d en 17-55...).
Kep een 40D met 10-22, 17-55 en 70-200/2.8 en die 17-55 is nog steeds een zeer gewaardeerde lens
[ Voor 10% gewijzigd door Deathchant op 30-01-2013 15:58 ]
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Klopt, de knoop is dus doorgehakt: Sinds twee weken een 7D, de 17-55 heb ik rond kerst al gekocht.Deathchant schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 15:56:
Niet alleen de scherpte hoor. Er zijn zat alternatieven om dit soort foto's mooi te krijgen. Denk aan een 28mm of 35mm lens. Wat ik ook echt een hele goeie "portret"lens vind is de 100mm/2.8 macro. Die is pas echt scherpWat jij waarschijnlijk bedoelt is: scherp, 2.8, stabilisatie.....goeie alles-in-1 combi
En gisteren heb ik toch ook nog even een 10-22, 580EXII en nieuwe tas gekocht
Nu alleen nog een statief en dan ben ik voorlopig klaar! (hoop ik)
goeie combi
Ik moet de 7D nog hebben ter vervanging van mijn 40D
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Vind de pose van de vrouw/meid een beetje onprettig. Alsof ze bezwijkt.
Maar qua scherpte, en kleur.. wauw !
Verwijderd
@M.E.Amrani: Ik vind de pose wel mooi, beetje alsof ze verlangt naar iemand, maar kan ook zijn dat ze gewoon van de zon zit te genieten. Wat ik niet zo mooi vind is de schaduw bij haar neus en oogwimper. Vooral die bij haar neus is te aanwezig. Verder wel mooie belichting. Zitten er op de rand van haar oor nou een paar plekjes clipping? Kan het op de verkleining niet goed zien.
Ik vind het ook een mooie plaat en hij oogt scherp. Maar wat verstaat men onder scherp, dan kan je toch niet duidelijk zien op een verkleinde afbeelding ? (niet dat ik veel verstand van zaken heb, maat vraag me altijd af in hoeverre je dat kan zeggen zonder het originele formaat of crops te zien)Lasteraar schreef op zondag 10 februari 2013 @ 22:11:
Vind de pose van de vrouw/meid een beetje onprettig. Alsof ze bezwijkt.
Scherpte is dan ook relatief. Als je maar ver genoeg inzoomt wordt alles onscherp. Eigenlijk moet je er dan ook bijzeggen op welk formaat en op welke kijkafstand een foto nog scherp is.ToFast schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 15:20:
[...] Maar wat verstaat men onder scherp...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
@silasje: ik vind deze foto niet goed. Hij komt in je gezicht erg flets over (linkerkant), je haar valt te zeer weg in het zwart en je rechteroog ziet er erhm, raar uit (eerder alsof je hebt zitten te spelen in photoshop).
(ik zal nog eens zoeken of ik hem in kleur kan terugvinden, maar dit was en herbewerking uit z/w, volgens mij ben ik de originele files eens kwijt geraakt ooit.)
@m.e.amrani heul erg lekkere foto. Ben serieus fan van je werk, het ziet er zo simpel uit, maar het knalt gewoon lekker (op een sobere, aansprekende manier). Enige wat ik me kan bedenken is dat haar gezicht aan de rechterkant (rechts voor mij) wat lichter mag.
@splitsecond het frontaal omhoog flitsen vind ik hier niet goed werken, waarschijnlijk door het zwart/wit werk. Het geeft een raar lichteffect dan, dus misschien eens in kleur proberen ?
@m.e.amrani: mooie foto weer, model matched lekker met de achtergrond qua kleuren. Rechts bij haar oor / haar zit er wel nog een rare sluier erover heen die me lichtelijk stoort. Volgens mij een stukje van een flare ?
@sweebee als dit 1 van je eerste is, lijkt me dat goed gelukt. Ik ben geen expert qua belichting en flitsertoestanden, maar dat ziet er hier erg netjes uit.
@lasteraar: leuke foto. Gezicht mag wel iets donkerder waar de zon erop schijnt en ik zou de witbalans persoonlijk een tikkeltje geler / warmer maken. De jongen zijn wangen zijn nu in de schaduw een beetje paarsig/blauwig hier en daar.
@dfrenner: awesome ! Geweldige foto om naar te kijken, krijg je gewoon een vrolijk gevoel van als je het mannetje zijn glunderende gezicht ziet.
@woutoud: ik vind hem veel te strak gekaderd. Er valt een pluk haar buiten beeld en bij de koptelefoon links moet ik turen om te zien of hij wel of net niet buiten beeld valt. Ruimer nemen.
@m.e.amrani: de pose zelf van het model spreekt me niet echt aan. De belichting des te meer. Lekker kleurgebruik en mooi contrast tussen achtergrond en model qua kleuren.
En een eigen foto weer: voor de wedstrijd Eagles - Fortuna Sittard moeste r nog een lading sneeuw worden geruimd van het veld. Aangezien er voor de rest nog niets beters te doen was, maar een beetje zitten spelen met deze foto als resultaat:

sluitertijd had ik wat lager gezet, zodat de sneeuw wat dramatischer langsspatte
gebruikte lens is de 70-200 f2.8 op mijn 1d mark2. Manual mode. Iso zat ik vrij hoog in (ik meende rond de 1600), f2.8 diafragma.
(ik zal nog eens zoeken of ik hem in kleur kan terugvinden, maar dit was en herbewerking uit z/w, volgens mij ben ik de originele files eens kwijt geraakt ooit.)
@m.e.amrani heul erg lekkere foto. Ben serieus fan van je werk, het ziet er zo simpel uit, maar het knalt gewoon lekker (op een sobere, aansprekende manier). Enige wat ik me kan bedenken is dat haar gezicht aan de rechterkant (rechts voor mij) wat lichter mag.
@splitsecond het frontaal omhoog flitsen vind ik hier niet goed werken, waarschijnlijk door het zwart/wit werk. Het geeft een raar lichteffect dan, dus misschien eens in kleur proberen ?
@m.e.amrani: mooie foto weer, model matched lekker met de achtergrond qua kleuren. Rechts bij haar oor / haar zit er wel nog een rare sluier erover heen die me lichtelijk stoort. Volgens mij een stukje van een flare ?
@sweebee als dit 1 van je eerste is, lijkt me dat goed gelukt. Ik ben geen expert qua belichting en flitsertoestanden, maar dat ziet er hier erg netjes uit.
@lasteraar: leuke foto. Gezicht mag wel iets donkerder waar de zon erop schijnt en ik zou de witbalans persoonlijk een tikkeltje geler / warmer maken. De jongen zijn wangen zijn nu in de schaduw een beetje paarsig/blauwig hier en daar.
@dfrenner: awesome ! Geweldige foto om naar te kijken, krijg je gewoon een vrolijk gevoel van als je het mannetje zijn glunderende gezicht ziet.
@woutoud: ik vind hem veel te strak gekaderd. Er valt een pluk haar buiten beeld en bij de koptelefoon links moet ik turen om te zien of hij wel of net niet buiten beeld valt. Ruimer nemen.
@m.e.amrani: de pose zelf van het model spreekt me niet echt aan. De belichting des te meer. Lekker kleurgebruik en mooi contrast tussen achtergrond en model qua kleuren.
En een eigen foto weer: voor de wedstrijd Eagles - Fortuna Sittard moeste r nog een lading sneeuw worden geruimd van het veld. Aangezien er voor de rest nog niets beters te doen was, maar een beetje zitten spelen met deze foto als resultaat:

sluitertijd had ik wat lager gezet, zodat de sneeuw wat dramatischer langsspatte
gebruikte lens is de 70-200 f2.8 op mijn 1d mark2. Manual mode. Iso zat ik vrij hoog in (ik meende rond de 1600), f2.8 diafragma.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
heeft me ook genoeg poetswerk opgeleverd daarna haha. Alles kwam lekker recht opd e lens terecht en die poetsdoekjes zijn echt miserabel slecht in vocht wegkrijgen.
Leuk hoe ze op haar lip bijt. Links heb je wel een beetje een vreemde schaduw in haar mondhoek, die mag iets lichter, zou het wat beter maken denk ik. De lippenstift op haar onderlip rechterkant wat bij shoppen ook (dat hele zichtbare stuk lip rood is zeg maar). (al zijn dat mierenneukopmerkingen for that matter
)
Leuk hoe ze op haar lip bijt. Links heb je wel een beetje een vreemde schaduw in haar mondhoek, die mag iets lichter, zou het wat beter maken denk ik. De lippenstift op haar onderlip rechterkant wat bij shoppen ook (dat hele zichtbare stuk lip rood is zeg maar). (al zijn dat mierenneukopmerkingen for that matter
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Verwijderd
Vandaag sinds lange tijd weer eens zitten spelen met m'n trigger setje.
Deze kwam er als beste uit.

edit: nu wel de goede foto
Deze kwam er als beste uit.

edit: nu wel de goede foto
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2013 22:15 ]
Een screenshot van je desktop? Goed belicht met je triggers!
The devil is in the details.
@polthemol: leuke actie foto, verder weinig op aan te merken.
@M.E.Amrani: ik had de foto beter gevonden als ze niet op haar lip had gebeten. De pose/blik en de lip passen voor mij niet helemaal bij elkaar. Wel een mooie foto wat betreft kleur en belichting.
@M!chel: ik vind hem wel gaaf wat betreft uitvoering, maar aan de andere kant ook weer niet heel interessant.
Ik ben recent begonnen met fotografie, en wil graag mijn foto's verbeteren. Ben eind vorig jaar begonnen met een Nex-5N, en heb die meegenomen naar een weekend Berlijn. Omdat ik uiteindelijk toch niet tevreden was met de camera (voornamelijk vanwege het missen van een zoeker), ben ik vorige week overgestapt naar een D5100 + 18-55mm kitlens + Nikkor 55-300mm DX zoomlens.
Afgelopen weekend tijdens een wandeling wat foto's gemaakt, en was blij dat ik in de zonnige omstandigheden een optische zoeker op de camera had zitten.
Bij deze een portret van mijn vriendin. Deze foto vond ik zelf wel interessant mede door de opstuivende sneeuw.

Portret in the snow by Robbert van Weelderen, on Flickr
@M.E.Amrani: ik had de foto beter gevonden als ze niet op haar lip had gebeten. De pose/blik en de lip passen voor mij niet helemaal bij elkaar. Wel een mooie foto wat betreft kleur en belichting.
@M!chel: ik vind hem wel gaaf wat betreft uitvoering, maar aan de andere kant ook weer niet heel interessant.
Ik ben recent begonnen met fotografie, en wil graag mijn foto's verbeteren. Ben eind vorig jaar begonnen met een Nex-5N, en heb die meegenomen naar een weekend Berlijn. Omdat ik uiteindelijk toch niet tevreden was met de camera (voornamelijk vanwege het missen van een zoeker), ben ik vorige week overgestapt naar een D5100 + 18-55mm kitlens + Nikkor 55-300mm DX zoomlens.
Afgelopen weekend tijdens een wandeling wat foto's gemaakt, en was blij dat ik in de zonnige omstandigheden een optische zoeker op de camera had zitten.
Bij deze een portret van mijn vriendin. Deze foto vond ik zelf wel interessant mede door de opstuivende sneeuw.

Portret in the snow by Robbert van Weelderen, on Flickr
[ Voor 0% gewijzigd door robbertvw op 15-02-2013 12:27 . Reden: Foto aangepast aan commentaar. ]
Leuke gezichtsuitdrukking / licht vind ik ook mooi van achter. Ik zou hem wel veel krapper croppen, zelfs zodat de lucht er niet meer inzit, misschien ook het model / je vriendin iets omhoog halen qua belichting.
@ Robbert, het model komt niet echt naar voren in de foto. Ik zou hem inderdaad ook croppen. De jas mag wel iets lichter.
@M!chel, hij komt wat roze over (kan ook aan mijn scherm liggen) De schaduw over/onder het rechteroog en in mindere mate die van de neus vind ik te aanwezig.
Deze ben ik.

Me
Niet mijn beste moment van de dag
@M!chel, hij komt wat roze over (kan ook aan mijn scherm liggen) De schaduw over/onder het rechteroog en in mindere mate die van de neus vind ik te aanwezig.
Deze ben ik.

Me
Niet mijn beste moment van de dag
[ Voor 14% gewijzigd door the mod man op 15-02-2013 04:34 ]
I can't wait to shoot!
@ robbertvw: leuke gezichtsuitdrukking! Ben het eens met bovenstaande, iets meer ruimte links van je model en iets minder lucht aan de rechterkant. Ook de belichting mag wat meer omhoog, maar verder een leuke foto!
@ the mod man: Niet je beste moment van de dag? Is wel een beetje te zien, het lijkt net alsof je een klap op je linkeroog hebt gekregen
de toning van de foto en je gezichtsuitdrukking passen wel erg goed bij elkaar, leuke crop ook.
Eentje van een uur geleden:

Achteraf gezien had 'ie iets meer ruimte aan de bovenkant kunnen gebruiken.
@ the mod man: Niet je beste moment van de dag? Is wel een beetje te zien, het lijkt net alsof je een klap op je linkeroog hebt gekregen
Eentje van een uur geleden:

Achteraf gezien had 'ie iets meer ruimte aan de bovenkant kunnen gebruiken.
[ Voor 7% gewijzigd door tobiasvs op 15-02-2013 21:03 ]
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
@the mod man:
Ik vind de crop eigenlijk uitnodigen tot het plaatsen van "reclame" teksten aan de linkerkant.
Iets als:
"zie je het niet meer zitten?"
"bel de hulplijn: 12345678"
(Wie kan de beste tekst verzinnen?
)
Nu is het vooral een grote nutteloze ruimte. (waarschijnlijk ingegeven door een dogma dat een portret niet in het midden mag staan of zo)
Ik vind de crop eigenlijk uitnodigen tot het plaatsen van "reclame" teksten aan de linkerkant.
Iets als:
(Wie kan de beste tekst verzinnen?
Nu is het vooral een grote nutteloze ruimte. (waarschijnlijk ingegeven door een dogma dat een portret niet in het midden mag staan of zo)
De crop is ingegeven door per ongeluk een full res foto te uploaden en daar doorheen te scrollen. Ik zag toen in een 16:9 verhouding alleen de lichte kant van het gezicht plus de achtergrond en vond dat wel bij de setting en toning passen.mjtdevries schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 18:11:
@the mod man:
Iets als:
(Wie kan de beste tekst verzinnen?)
Dat ik er zo duf op sta kwam omdat het een testfoto was/is, met nabewerking vond ik hem zelf wel sterk.
I can't wait to shoot!
EDIT:
- Portretten oflline gehaald.
- Portretten oflline gehaald.
[ Voor 124% gewijzigd door ToFast op 28-02-2013 19:07 ]
Ik vind zeker de tweede niet bepaald het beste portetmoment, ongeacht of je nou heel veel in de nabewerking hebt gedaan of niet. En waarom had je 'beter op f/2.2' kunnen schieten? Het verschil tussen f/1.8 en f/2.2 is niet echt groot te noemen.
Hier een portret van mijn vriendin. Tijdens een wandeling rond Radio Kootwijk.

Sasja @ Radio kootwijk by wokker24, on Flickr

Sasja @ Radio kootwijk by wokker24, on Flickr
Het oneindige X 0
Dat klopt, echter misschien ook een kwestie van smaak. Waarschijnlijk heb je het over haar geknepen lippen en een gedeelte van het bovenlichaam; desalnietemin valt dit toch ook onder de portretfoto's? Misschien had ik wel beter expliciet moeten vragen om commentaar op de nabewerkingHahn schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 20:21:
Ik vind zeker de tweede niet bepaald het beste portetmoment, ongeacht of je nou heel veel in de nabewerking hebt gedaan of niet. En waarom had je 'beter op f/2.2' kunnen schieten? Het verschil tussen f/1.8 en f/2.2 is niet echt groot te noemen.
Qua F-waarde heb je gedeeltelijk gelijk; als je rekent dat het dichtsbijzijnde oog ongeveer 4cm van het scherpstelpunt (achterste oog) staat, dan kom je op een DOF van 12cm bij F/1.8 (6cm ervoor en 6 erachter) vanaf 2 meter geschoten. Dus een verhoging van de scherptediepte, al is het maar lichtjes verscherpt dat gedeelte wel (het was ook niet bedoelding om compleet scherp gezicht te hebben).
Mooie plaat om te zien. Voorste spijlen van het hek zijn licht krom (hoort zo, verticaal gezien?) of lens correctie niet toegepast? Ja en de lichtvlek/overbelichting op haar neus valt sterk op; scheen wellicht een flinterdun zonnestraaltje op?Wokker schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 20:44:
Hier een portret van mijn vriendin. Tijdens een wandeling rond Radio Kootwijk.
Tja, alles is een kwestie van smaak, maar dit is gewoon geen charmante foto. Anders gesteld: denk jij dat de dame in kwestie dit een leuke foto van zichzelf zou vinden? Ik denk namelijk van niet.ToFast schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 21:13:
[...]
Dat klopt, echter misschien ook een kwestie van smaak.
Bovenlichaam zie ik niet eigenlijk, ging mij inderdaad om de lippen die ze naar binnengetrokken heeft.Waarschijnlijk heb je het over haar geknepen lippen en een gedeelte van het bovenlichaam;
Het is een foto van het hoofd van iemand, dus het is een portretfoto ja. Maar dat je het een portretfoto mag noemen wil nog niet zeggen dat 'ie ook geslaagd isdesalnietemin valt dit toch ook onder de portretfoto's?
Ik zei dat het niet het beste portretmoment was overigens, wat heel wat anders is dan "dit is geen portret"
Had gekund, maar dan zou ik 'm ook niet hier posten eigenlijk, maar misschien ben ik dat.Misschien had ik wel beter expliciet moeten vragen om commentaar op de nabewerking.
[ Voor 6% gewijzigd door Hahn op 20-02-2013 16:14 ]
@ Robert, leuke foto, tegenlicht is mooi, leuke lach en vrolijk gezicht. Sneeuw vind ik ook leuk inderdaad, de jas is wel erg donker (ja, ok, het is een zwarte jas, maar toch
)
@ The mod man, ik vind de uitsnede juist wel geinig. Het nodigt inderdaad wel uit voor teksten. De belichting vind ik fijn en de kleuren ook, net als de kleur van de achtergrond. De kleuren zitten wel in hetzelfde straatje, of hoe zeg je dat?
@ Tobias, wat een ontzettend blauwe ogen!! Iets ruimer mag van mij inderdaad ook wel.
@ Tofast, bij de eerste lijkt het gezicht net niet scherp? Ook vind ik die donker. De tweede vind ik beter, maar jammer dat ze haar lippen op elkaar heeft geperst.
@ Wokker, mooie rustige foto.
Een serie geschoten met m'n broertje. De zon stond bijna vol in z'n rug en mijn persoonlijke doel op dat moment was dan ook daar mee omgaan en fatsoenlijk inflitsen (heb ik erg weinig ervaring mee). Ik denk dat dat goed gelukt is. Op dat moment was de situatie gewoon zo, maar achteraf baal ik vreselijk van de waslijn en andere achtergrond meuk. Er was echter dichtbij geen andere plek die beter was.
Ik ben bij lange na niet tevreden over de fotos als geheel, gezien de achtergrond meuk en post deze foto's dan ook vooral om tips te krijgen hoe ik dit in het vervolg beter aan kan pakken. Indien er even door die achtergrond onrust heen gegekeken kan worden, zou ik erg graag commentaar willen op de persoon en gitaar. Klopt de belichting? Houding? Kadering? Is er iets aan deze fotos dat ik nog kan verbeteren? Hoe zou ik deze foto's/situatie interessanter kunnen maken?

IMG_4193.jpg by P Pepping, on Flickr

IMG_4160.jpg by P Pepping, on Flickr
@ The mod man, ik vind de uitsnede juist wel geinig. Het nodigt inderdaad wel uit voor teksten. De belichting vind ik fijn en de kleuren ook, net als de kleur van de achtergrond. De kleuren zitten wel in hetzelfde straatje, of hoe zeg je dat?
@ Tobias, wat een ontzettend blauwe ogen!! Iets ruimer mag van mij inderdaad ook wel.
@ Tofast, bij de eerste lijkt het gezicht net niet scherp? Ook vind ik die donker. De tweede vind ik beter, maar jammer dat ze haar lippen op elkaar heeft geperst.
@ Wokker, mooie rustige foto.
Een serie geschoten met m'n broertje. De zon stond bijna vol in z'n rug en mijn persoonlijke doel op dat moment was dan ook daar mee omgaan en fatsoenlijk inflitsen (heb ik erg weinig ervaring mee). Ik denk dat dat goed gelukt is. Op dat moment was de situatie gewoon zo, maar achteraf baal ik vreselijk van de waslijn en andere achtergrond meuk. Er was echter dichtbij geen andere plek die beter was.
Ik ben bij lange na niet tevreden over de fotos als geheel, gezien de achtergrond meuk en post deze foto's dan ook vooral om tips te krijgen hoe ik dit in het vervolg beter aan kan pakken. Indien er even door die achtergrond onrust heen gegekeken kan worden, zou ik erg graag commentaar willen op de persoon en gitaar. Klopt de belichting? Houding? Kadering? Is er iets aan deze fotos dat ik nog kan verbeteren? Hoe zou ik deze foto's/situatie interessanter kunnen maken?

IMG_4193.jpg by P Pepping, on Flickr

IMG_4160.jpg by P Pepping, on Flickr
Het eerste waar ik aan denk is geen foto's maken van half naakte mannen met borsthaar en zwarte tenen.
Als ik daar doorheen probeer te kijken zie ik op foto1 rechts wat irritante doekjes op de grond liggen.
Ik zie rook uit de bomen komen. Mist ? Wat het ook is het voegt weinig toe aan de foto. Het stoort zelfs een beetje gezien de linkerkant van de foto, de boom, behoorlijk overbelicht lijkt te raken. En daaronder zit een bleek persoon wat een totaal bleek plaatje oplevert.
Foto2 idem. Veel licht/flare in de bomen. Persoon op de achtergrond die er niet thuis hoort en een grote zwarte teen op de voorgrond.
:-D
Sorry..
Maar wat vind je er zelf van ?
Als ik daar doorheen probeer te kijken zie ik op foto1 rechts wat irritante doekjes op de grond liggen.
Ik zie rook uit de bomen komen. Mist ? Wat het ook is het voegt weinig toe aan de foto. Het stoort zelfs een beetje gezien de linkerkant van de foto, de boom, behoorlijk overbelicht lijkt te raken. En daaronder zit een bleek persoon wat een totaal bleek plaatje oplevert.
Foto2 idem. Veel licht/flare in de bomen. Persoon op de achtergrond die er niet thuis hoort en een grote zwarte teen op de voorgrond.
:-D
Sorry..
Maar wat vind je er zelf van ?
Wokker: Prettig portret om te zien, ook wel leuke dromerige blik
Enige wat me beetje opvalt is de vignetting rechtsboven, heb je die zelf toegevoegd?
douPel: #1 heeft beetje te veel achtergrondrommel wat afleidt. Een groter diafragma zou het op kunnen lossen (moet je waarschijnlijk wel ND-filters gebruiken met zoveel licht), maar het beste zou zijn om een andere hoek te pakken met minder afleiding in de achtergrond
#2 is iets beter, maar weer jammer dat er een random persoon op staat en de aandacht naar z'n voet gaat.
De derde foto die je op je Flickr hebt staan van je broertje vind ik eigenlijk nog het beste van de set, de rook is leuke toevoeging en daar is de uitdrukking van je broertje ook leuk om te zien (maar nog wel veel zooi er omheen wat afleidt
).
Vorige week een (fotograaf)vriend op de foto gezet. Beide foto's komen van Facebook af, want hij gebruikt ze als profielfoto (#1) en Facebook-banner (#2)

Waren beide wel tevreden met het resultaat
Eerste foto is gemaakt met Canon 100mm f/2.8 (Macro), ik geloof op f/2.8 of f/4 f/3.5 en tweede met een Sigma 50mm f/1.4 op f/2 of f/1.8. Allebei met een flitser in een bounce-paraplu aan de rechterkant voor de kijker. Beide zijn klikbaar voor groter.
En zoals altijd bij mij weer aardig aan de krappe kant gekaderd
douPel: #1 heeft beetje te veel achtergrondrommel wat afleidt. Een groter diafragma zou het op kunnen lossen (moet je waarschijnlijk wel ND-filters gebruiken met zoveel licht), maar het beste zou zijn om een andere hoek te pakken met minder afleiding in de achtergrond
#2 is iets beter, maar weer jammer dat er een random persoon op staat en de aandacht naar z'n voet gaat.
De derde foto die je op je Flickr hebt staan van je broertje vind ik eigenlijk nog het beste van de set, de rook is leuke toevoeging en daar is de uitdrukking van je broertje ook leuk om te zien (maar nog wel veel zooi er omheen wat afleidt
Vorige week een (fotograaf)vriend op de foto gezet. Beide foto's komen van Facebook af, want hij gebruikt ze als profielfoto (#1) en Facebook-banner (#2)

Waren beide wel tevreden met het resultaat
En zoals altijd bij mij weer aardig aan de krappe kant gekaderd
Bedankt voor het commentaar!
@ Lasteraar, geen sorry zeggen, nergens voor nodig. Ik vroeg om je commentaar en dat heb je gegeven, dus bedankt
Kan er alleen maar van leren en als ik je commentaar onterecht zou vinden, leg ik het simpelweg naast me neer
.
Wat ik er zelf van vind? Hm, soms is het moeilijker objectief naar een foto te kijken, omdat je het moment van de opname hebt meegemaakt en bijbehorende sfeer. Het lukt niet altijd evengoed dat opzij te zetten en dan gewoon te zeggen: leuk moment, maar voor de rest is t weinig bijzonders.
En soms moet je dat even van anderen horen
Zelf vond ik de mist (bbq) wel wat toevoegen. De bleekheid heb ik bijvoorbeeld zelf totaal niet opgemerkt, maar nu het genoemd is, zie ik het ook. Overigens lijkt dit in Lightroom niet zo erg als hier. Over de voet twijfelde ik in welke mate deze storend zou zijn. Ik heb met de nabewerking wel geprobeerd de nadruk op het gezicht en de gitaar te leggen, blijkbaar niet genoeg. Een andere houding zou natuurlijk het beste zijn geweest.
@ Hahn, inderdaad wat krap gekaderd, met name de eerste en vind daarom de tweede ook fijner kijken. De zwarte achtergrond vind ik wel mooi. De tweede is nice. Mooie bokeh, de groene 8 vind ik iets minder
@ Lasteraar, geen sorry zeggen, nergens voor nodig. Ik vroeg om je commentaar en dat heb je gegeven, dus bedankt
Wat ik er zelf van vind? Hm, soms is het moeilijker objectief naar een foto te kijken, omdat je het moment van de opname hebt meegemaakt en bijbehorende sfeer. Het lukt niet altijd evengoed dat opzij te zetten en dan gewoon te zeggen: leuk moment, maar voor de rest is t weinig bijzonders.
En soms moet je dat even van anderen horen
Zelf vond ik de mist (bbq) wel wat toevoegen. De bleekheid heb ik bijvoorbeeld zelf totaal niet opgemerkt, maar nu het genoemd is, zie ik het ook. Overigens lijkt dit in Lightroom niet zo erg als hier. Over de voet twijfelde ik in welke mate deze storend zou zijn. Ik heb met de nabewerking wel geprobeerd de nadruk op het gezicht en de gitaar te leggen, blijkbaar niet genoeg. Een andere houding zou natuurlijk het beste zijn geweest.
@ Hahn, inderdaad wat krap gekaderd, met name de eerste en vind daarom de tweede ook fijner kijken. De zwarte achtergrond vind ik wel mooi. De tweede is nice. Mooie bokeh, de groene 8 vind ik iets minder
@douPel: de eerste foto is aardig maar had ik een kleinere scherptediepte gebruikt zelf. Bij de 2e foto heb je helaas wat te maken met flare, de groene en blauwe kan je er wel uit halen; de lichtstralen niet zo gemakkelijk denk ik, maar die zijn ook niet vervelend. Helaas had je daar je rechter been gestrekt wat de aandacht een beetje afleid, evenals de jongeman op de achtergrond.
@Hahn: de eerste foto is heerlijk scherp en goed belicht. Ik vind het jammer dat er van beide kanten wat van de armen afvalt. Een kant was genoeg, zo had ik zijn rechterzijde wat minder gecropt, de elleboog kan zo prima. De 2e foto vind ik erg mooi, geen opmerkingen over. (Wat mij betreft is de groene flare 8 waar douPel het over heeft niet eens zo storend, maar toen ik zijn commentaar las viel het mij ook op, mooier zonder..) Zulke 'flares' komen vaak door de UV-filters of niet (hier wel in ieder geval)?
@Hahn: de eerste foto is heerlijk scherp en goed belicht. Ik vind het jammer dat er van beide kanten wat van de armen afvalt. Een kant was genoeg, zo had ik zijn rechterzijde wat minder gecropt, de elleboog kan zo prima. De 2e foto vind ik erg mooi, geen opmerkingen over. (Wat mij betreft is de groene flare 8 waar douPel het over heeft niet eens zo storend, maar toen ik zijn commentaar las viel het mij ook op, mooier zonder..) Zulke 'flares' komen vaak door de UV-filters of niet (hier wel in ieder geval)?
[ Voor 20% gewijzigd door ToFast op 20-02-2013 20:42 ]
Bij de eerste was z'n rechterelleboog (voor de kijker) al eraf gehakt in de camera, dus daar kon ik weinig aan doen
Had wel wat foto's met z'n elleboog er wel op, maar dit vond ik de beste qua blik. Dus links ook maar wat gecropt om het wat meer in balans te brengen. Had liever z'n elleboog er wel op gehad, maar dit kon ermee door vond ik 
Bij de tweede moet die '8' twee wereldbollen voorstellen op het KPN-gebouw wat daar staat
Was mij eigenlijk nog niet opgevallen dat die best fel is
Die 8 is geen flare dus
Ik gebruik geen filters.
Bij de tweede moet die '8' twee wereldbollen voorstellen op het KPN-gebouw wat daar staat
[ Voor 5% gewijzigd door Hahn op 20-02-2013 20:46 ]
Wéér die Erasmusbrug op de foto :-)
Nette strakke foto's Hahn !
Nette strakke foto's Hahn !
@polthemol mooi de actie vastgelegd! Sluitertijd werkt idd goed mee voor het spat effect terwijl je onderwerp scherp is gebleven. Nog mooie plaatjes van de wedstrijd zelf?
@M.E.Amrani technisch vind ik het een zeer goede foto, kleur en belichting is erg goed in balans. Ik ben het met robbertvw eens dat de blik en de lip-bite niet helemaal matchen. Ze kijkt er wat droevig bij lijkt het. Foto springt er verder wel uit
@M!chel toffe foto. veel clarity toegevoegd, past wel bij de plaat? Mooi dat de schaduw je ontwerp kadert.
@robbertvw leuke plaat. Je bokeh vind ik wel wat onrustig en je zou hem idd wat krapper kunnen croppen. Belichting werkt goed mee.
@themodman crop is tof, zelf portret foto's blijven lastig.. ik kijk op m'n laatste ook niet al te vrolijk. Je schept wel een toffe sfeer.
@tobiasvs de saturatie staat me net iets te hoog, de huidskleur is wat rood en de ogen en overhemd net iets te blauw naar mijn mening. Net schot verder.
@tofast nabewerking van de ogen in shot 1 had wat subtieler gemogen naar mijn mening. Zelf vind ik het bij sepia nabewerkingen ook wel tof om nog iets van de originele kleuren te bewaren om de elementen in een plaat wat meer te scheiden maar dat is misschien persoonlijk.
@doupel ik vind dat je de sfeer ter plaatse goed overbrengt. Belichting in plaat 2 vind ik erg goed. De flare voegt juist wel wat toe..
@hahn nette plaatjes. niets op aan te merken. flits op je tweede is erg prettig.
m'n neefje. Vond het een leuk detail dat hij de vinger van z'n opa vast heeft. Een negatief punt is dat de achtergrond wat rommelig is. Heb er een paar in deze serie op m'n flickr staan, vond het lastig om er een te kiezen

Julian by Joenes, on Flickr
van de nabewerking moet je houden denk ik, hier het orgineel
@M.E.Amrani technisch vind ik het een zeer goede foto, kleur en belichting is erg goed in balans. Ik ben het met robbertvw eens dat de blik en de lip-bite niet helemaal matchen. Ze kijkt er wat droevig bij lijkt het. Foto springt er verder wel uit
@M!chel toffe foto. veel clarity toegevoegd, past wel bij de plaat? Mooi dat de schaduw je ontwerp kadert.
@robbertvw leuke plaat. Je bokeh vind ik wel wat onrustig en je zou hem idd wat krapper kunnen croppen. Belichting werkt goed mee.
@themodman crop is tof, zelf portret foto's blijven lastig.. ik kijk op m'n laatste ook niet al te vrolijk. Je schept wel een toffe sfeer.
@tobiasvs de saturatie staat me net iets te hoog, de huidskleur is wat rood en de ogen en overhemd net iets te blauw naar mijn mening. Net schot verder.
@tofast nabewerking van de ogen in shot 1 had wat subtieler gemogen naar mijn mening. Zelf vind ik het bij sepia nabewerkingen ook wel tof om nog iets van de originele kleuren te bewaren om de elementen in een plaat wat meer te scheiden maar dat is misschien persoonlijk.
@doupel ik vind dat je de sfeer ter plaatse goed overbrengt. Belichting in plaat 2 vind ik erg goed. De flare voegt juist wel wat toe..
@hahn nette plaatjes. niets op aan te merken. flits op je tweede is erg prettig.
m'n neefje. Vond het een leuk detail dat hij de vinger van z'n opa vast heeft. Een negatief punt is dat de achtergrond wat rommelig is. Heb er een paar in deze serie op m'n flickr staan, vond het lastig om er een te kiezen

Julian by Joenes, on Flickr
van de nabewerking moet je houden denk ik, hier het orgineel
[ Voor 5% gewijzigd door Joenes op 22-02-2013 09:42 ]
De nabewerking is prima
Lekker zacht (wat goed bij het onderwerp past
). Alleen valt de green fringing op de stoel erachter me wel een beetje op (en op groot formaat purple fringing bij het rechtermouwtje, maar dat is wel aardig mierenneuken
).
Drukte in achtergrond vind ik overigens wel meevallen, het is een huis, geen studio en je neefje komt er genoeg uit
Drukte in achtergrond vind ik overigens wel meevallen, het is een huis, geen studio en je neefje komt er genoeg uit
@joenes
Mooie zachte foto.
Mijn vriendin vindt de volgende foto niet leuk.
Terwijl ik hem juist wel leuk vind.
Niet omdat het zo'n schattige kinderfoto is. Maar juist om de sfeer.
Het was koud, snotneus, gezicht besmeerd met grond en modder. Beetje treurig kijken.. :-)
Even klikken voor groot.
Mooie zachte foto.
Mijn vriendin vindt de volgende foto niet leuk.
Terwijl ik hem juist wel leuk vind.
Niet omdat het zo'n schattige kinderfoto is. Maar juist om de sfeer.
Het was koud, snotneus, gezicht besmeerd met grond en modder. Beetje treurig kijken.. :-)
Even klikken voor groot.

[ Voor 11% gewijzigd door Lasteraar op 23-02-2013 23:06 ]
Hij's wel leuk, maar het is net alsof 'ie aan het weglopen was en daardoor deels buiten het frame valt
@Lasteraar, ik vind het ook een leuke plaat. De impressie die hij geeft spreekt boekdelen, houden voor later!
Verwijderd
@joenes:
Leuke plaat, mss had het kindje er nog iets beter uitgekomen als je de achtergrond iets donkerder zet (vooral het raamkant mss).
@lasteraar:
Ik vind het wel een mooie plaat, beetje dromerig mystiek
Ik heb nog eens even tijd genomen op enkele foto's van afgelopen zomer een beetje te bewerken. Deze twee hebben voor mij wel iets ...

Schoolboy in Bunyonyi, Uganda

Young boy at the banks of the Kazinga Channel, Uganda
Leuke plaat, mss had het kindje er nog iets beter uitgekomen als je de achtergrond iets donkerder zet (vooral het raamkant mss).
@lasteraar:
Ik vind het wel een mooie plaat, beetje dromerig mystiek
Ik heb nog eens even tijd genomen op enkele foto's van afgelopen zomer een beetje te bewerken. Deze twee hebben voor mij wel iets ...

Schoolboy in Bunyonyi, Uganda

Young boy at the banks of the Kazinga Channel, Uganda
@Lasteraar
Mooie foto met een mooie gezichtsuitdrukking
@Belgjm
Foto 2 zeer mooie foto. Misschien iets mooier geweest als de jongen meer in beeld zou zijn.
Hier één die ik gisteren heb gemaakt.
Mooie foto met een mooie gezichtsuitdrukking
@Belgjm
Foto 2 zeer mooie foto. Misschien iets mooier geweest als de jongen meer in beeld zou zijn.
Hier één die ik gisteren heb gemaakt.

Eerst even commentaar op mijn voorgangers:
@Lasteraar:
Een goed geslaagde foto. De uitdrukking van het kind is leuk en de compositie vind ik ook goed. Mooie bokeh ook.
@Belgjm:
De eerste foto vind ik niet super wegkijken, maar ik kan niet goed indenken waarom niet. Misschien dat ik hem in kleur beter zou vinden. De tweede foto vind ik daarentegen leuker. Het jongetje ziet er verlaten uit en dat vind ik wel passen bij het zwart/wit. De crop vind ik prima zo.
@Davy1982:
Aardig donker/licht effect, alleen jammer dat dit niet helemaal tot onderaan de foto doorloopt. Daarom misschien croppen?
Dan opnieuw een bijdrage van mijzelf. Afgelopen weekend naar een dansvoorstelling geweest, mede om mijn nieuwe 35mm f/1.8 en 85mm f/1.8 lenzen uit te proberen. Er mocht niet geflitst worden dus mijn zoomlenzen kon ik niet gebruiken omdat die niet lichtsterk genoeg zijn. Uiteindelijk heb ik alleen geschoten met de 85mm FF lens. Helaas soms wat totaalplaatjes gemist, maar ik heb er toch wel leuke foto's bijzitten.
Ik heb geschoten op ISO 3200 en 1/500 als sluitertijd in shutter priority.
Mijn eigen commentaar op de foto:
Helaas zat ik op de eerste rij van de tribune, en kwam ik er te laat achter dat ik daardoor veel hoofden van de zitplaatsen op de grond zou hebben. Hierdoor moet ik vrijwel alle foto's van de voorstelling croppen waarbij veel voeten/benen weg vallen. Ik heb ook geschoten tijdens de doorloop, maar het was geen dressed rehearsal en er stond een paaltje (van een trapje naar het podium) regelmatig in de weg. Door de hoge ISO is er veel ruis, en onderstaande foto heb ik behoorlijk bewerkt. Helaas ook veel in jpeg moeten schieten ivm ruimtegebrek (ben net pas begonnen met fotografie), dus dat is een goede les voor de volgende keer.
Door de nabewerking valt het einde van de stopdas ook bijna weg, misschien dat ik dat nog probeer aan te passen.
En dan de foto:

HipHop Pose by Robbert van Weelderen, on Flickr
Ik heb nog een aantal aardige foto's, eens kijken of ik van het weekend tijd heb om deze te bewerken
@Lasteraar:
Een goed geslaagde foto. De uitdrukking van het kind is leuk en de compositie vind ik ook goed. Mooie bokeh ook.
@Belgjm:
De eerste foto vind ik niet super wegkijken, maar ik kan niet goed indenken waarom niet. Misschien dat ik hem in kleur beter zou vinden. De tweede foto vind ik daarentegen leuker. Het jongetje ziet er verlaten uit en dat vind ik wel passen bij het zwart/wit. De crop vind ik prima zo.
@Davy1982:
Aardig donker/licht effect, alleen jammer dat dit niet helemaal tot onderaan de foto doorloopt. Daarom misschien croppen?
Dan opnieuw een bijdrage van mijzelf. Afgelopen weekend naar een dansvoorstelling geweest, mede om mijn nieuwe 35mm f/1.8 en 85mm f/1.8 lenzen uit te proberen. Er mocht niet geflitst worden dus mijn zoomlenzen kon ik niet gebruiken omdat die niet lichtsterk genoeg zijn. Uiteindelijk heb ik alleen geschoten met de 85mm FF lens. Helaas soms wat totaalplaatjes gemist, maar ik heb er toch wel leuke foto's bijzitten.
Ik heb geschoten op ISO 3200 en 1/500 als sluitertijd in shutter priority.
Mijn eigen commentaar op de foto:
Helaas zat ik op de eerste rij van de tribune, en kwam ik er te laat achter dat ik daardoor veel hoofden van de zitplaatsen op de grond zou hebben. Hierdoor moet ik vrijwel alle foto's van de voorstelling croppen waarbij veel voeten/benen weg vallen. Ik heb ook geschoten tijdens de doorloop, maar het was geen dressed rehearsal en er stond een paaltje (van een trapje naar het podium) regelmatig in de weg. Door de hoge ISO is er veel ruis, en onderstaande foto heb ik behoorlijk bewerkt. Helaas ook veel in jpeg moeten schieten ivm ruimtegebrek (ben net pas begonnen met fotografie), dus dat is een goede les voor de volgende keer.
Door de nabewerking valt het einde van de stopdas ook bijna weg, misschien dat ik dat nog probeer aan te passen.
En dan de foto:

HipHop Pose by Robbert van Weelderen, on Flickr
Ik heb nog een aantal aardige foto's, eens kijken of ik van het weekend tijd heb om deze te bewerken
[ Voor 0% gewijzigd door robbertvw op 06-03-2013 08:35 . Reden: Photo bewerking aangepast ]
Hij is heel soft, maar ik zie geen ruis, dus ik gok dat je aan de noise-slider (van Lightroom?) hebt zitten trekken totdat alle ruis weg was? If so, dan zou ik het eens proberen tot de ruis acceptabel is en niet helemaal volledig weg, want op groot formaat is 'ie voor mij veel te soft
mmmm, ik weet niet meer waar de ruisreductie op stond, maar ik heb de foto aangepast en nu staat ie in ieder geval op 0 en verscherpen op 20 en heel veel verschil met de vorige versie zie ik niet.Hahn schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 07:44:
Hij is heel soft, maar ik zie geen ruis, dus ik gok dat je aan de noise-slider (van Lightroom?) hebt zitten trekken totdat alle ruis weg was? If so, dan zou ik het eens proberen tot de ruis acceptabel is en niet helemaal volledig weg, want op groot formaat is 'ie voor mij veel te soft
Ik heb nu meer van de achtergrond terug laten komen.
Hmm, nu is hij nog vrij soft (mis detail) en hij lijkt niet echt scherp, zit overal ruis in en kleurverschuivingen (blauwe vlekken?). Het is wel een grappig schot dat moet ik je nageven, als de kwaliteit beter was geweest was het zeker een goeie foto geweest!
Wellicht zou je zoiets beter een keer over kunnen doen in een studio?
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Hij lijkt inderdaad niet echt scherp, maar dat krijg je ook snel met zo'n diafragma. Deze was nodig om de sluitertijd kort genoeg te houden om geen beweging te krijgen in de foto. Voor de kleurverschuivingen, en dan met name die blauwe vlekken heb ik zelf geen verklaring.Ventieldopje schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 09:13:
Hmm, nu is hij nog vrij soft (mis detail) en hij lijkt niet echt scherp, zit overal ruis in en kleurverschuivingen (blauwe vlekken?). Het is wel een grappig schot dat moet ik je nageven, als de kwaliteit beter was geweest was het zeker een goeie foto geweest!
Dat je in een studio een technisch betere foto kan krijgen dat staat als een paal boven water. Maar het doel was in dit geval niet het verkrijgen van een perfecte foto, daar zijn de omstandigheden bij een dansvoorstelling niet goed genoeg voor. Mijn doel was in de eerste plaats om leuke "kiekjes" te maken voor de dansers. En voor mezelf om een zo goed mogelijke foto te krijgen als dat de omstandigheden toelaten. Waarbij ik compositie het belangrijkste vond. En ik moet zeggen dat dat niet mee valt bij snel bewegende dansers.
Dus inderdaad technisch niet hoogstaand, maar toch vond ik hem de moeite waard om te delen. En om van te leren, aangezien ik dit soort shoots waarschijnlijk vaker ga doen. Ik ben dan ook benieuwd of er iemand tips heeft om het de volgende keer beter/anders te doen.
In jpg stond waarschijnlijk de ruisreductie in de camera nog aan wat dit soort foto's oplevert. We hebben het wel over iso3200, waardoor er veel ruis ontstaat op een DX-sensor.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Bedankt. Nog eens een extra aanleiding om de volgende keer alles in RAW te schieten. De volgende twee foto's komen uit dezelfde voorstelling, maar zijn wel in RAW geschoten. Deze vind ik er persoonlijk daardoor technisch al iets beter uit zien, gezien het weinig beschikbare licht.Universal Creations schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 10:35:
In jpg stond waarschijnlijk de ruisreductie in de camera nog aan wat dit soort foto's oplevert. We hebben het wel over iso3200, waardoor er veel ruis ontstaat op een DX-sensor.
Het is wel continue een afweging tussen ruis en softness, maar ik ben over deze twee wel tevreden.

Dance Pose by Robbert van Weelderen, on Flickr

Dance Pose by Robbert van Weelderen, on Flickr
@robbertvw. Je had ook op 1/250ste kunnen schieten met iso1600, maar dan had je wel de momenten beter moeten uitkienen qua beweging(sonscherpte die je dan misschien krijgt). De laatste 2 foto's vind ik een stuk beter.
Verwijderd
Siamees?
Mooie dames, goede foto.
Ik vraag me alleen af hoeveel hier aan nabewerkt is. Niet omdat ik daaraan twijfel, maar puur omdat ik geen idee heb.
Mooie dames, goede foto.
Ik vraag me alleen af hoeveel hier aan nabewerkt is. Niet omdat ik daaraan twijfel, maar puur omdat ik geen idee heb.
Qua belichting e.d. erg knappe foto verder vind ik het niet zo aantrekkelijk eerlijkgezegt, makeup (wenkbrauwen met name) / blik van de ogen e.d.
Wel knap gedaan dat zonder meer hoor !
Edit: ff op je flickr zitten neuzen, deze spreekt me dan wel weer erg aan http://www.flickr.com/photos/acidgloss/8558726227/lightbox/
Edit: ff op je flickr zitten neuzen, deze spreekt me dan wel weer erg aan http://www.flickr.com/photos/acidgloss/8558726227/lightbox/
[ Voor 27% gewijzigd door hypz op 18-03-2013 22:21 ]
Erg professionele foto's in dit topic, een vriend van mij had gevraagd of ik voor zijn opa en oma wat foto's kon maken van de kleinkinderen + aanhang.

- Tweede koppel van links meer naar voren volgende keer.
- Tweede dame van rechts op voorgrond volgende keer.
Nog meer tips?

- Tweede koppel van links meer naar voren volgende keer.
- Tweede dame van rechts op voorgrond volgende keer.
Nog meer tips?
Derde van rechts z'n tas af laten doen?
En ik had een andere locatie uitgezocht, nu is het een beetje alsof iemand tijdens het op straat lopen riep "hey, we moeten nog even snel een foto maken van ons allemaal!".
Ik ben het eens met hypz. Met name de wenkbrauwen vind ik zwaar over de top en daardoor niet aantrekkelijk. Wat betreft belichting is het een goede foto, maar de makeup trekt zo de aandacht dat dit wegvalt imo.hypz schreef op maandag 18 maart 2013 @ 22:19:
Qua belichting e.d. erg knappe foto verder vind ik het niet zo aantrekkelijk eerlijkgezegt, makeup (wenkbrauwen met name) / blik van de ogen e.d.
Verwijderd
Tja, het is ook een beauty portret, dus het gaat grotendeels om de make-up.
Dat over-de-top is de bedoeling ervan.
Dat over-de-top is de bedoeling ervan.
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2013 08:27 ]
Verwijderd
Ik vind de foto geslaagd, het is iets voor in een magazine, en dan kan deze make up. Al had de kledij dan misschien ook iets extravaganter mogen zijn.
@Alerion Ik vind de foto erg goed gelukt en het onderwerp is meteen duidelijk. Ook herkenbaar als een foto van jou.
Het is tenslotte boekenweek...
Het is tenslotte boekenweek...

The birds turned into The Flying Dutchmen!
Zou jij het zelf op prijs stellen, om zo vervormd en met die crazy ringflitsreflectie in je ogen weergegeven te worden?
Ogen zijn zo aangepast.
Vind het een zeer duidelijke en strakke foto met een leuk perspectief!
Vind het een zeer duidelijke en strakke foto met een leuk perspectief!
Ja.Toff schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 00:30:
Zou jij het zelf op prijs stellen, om zo vervormd en met die crazy ringflitsreflectie in je ogen weergegeven te worden?
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
Ik wel, dat is juist het leuke aan een fisheye.Toff schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 00:30:
Wat ik alleen minder vind aan de fisheye-ringflitsfoto's van Gutte is de zwarte hoek rechtsonder (zou ik of croppen of wat meer over laten lopen ipv zo'n harde lijn) en dat het voorhoofd/haar een beetje overbelicht is. Maar verder vind ik het wel leuke portretten.
De achtergrond laat wat te wensen over.

Vind ik niet, ik vind het dus juist wat toevoegen, aangezien je normaal ook in of bij de keuken eet. De lichte setting in zwartwit vind ik goed gelukt en het fotomoment is ook gewoon goed!
Verwijderd
@alerion: er mooi, zeker de bewerking. Vind de foto waar hypz naar verwijst ook mooier.
@Gutteguttegut: Nice, Ik zou ook wat doen aan de rechter onderhoek. Ik denk alleen dat de overgang minder hard maken niet zo mooi word.
@Lasteraar: Ik vind hem leuk. De achtergrond is inderdaad wel passend.
Ik ben afgelopen week even langs een rommelmarkt geweest.
hij is bovenin misschien wat krap.

@Gutteguttegut: Nice, Ik zou ook wat doen aan de rechter onderhoek. Ik denk alleen dat de overgang minder hard maken niet zo mooi word.
@Lasteraar: Ik vind hem leuk. De achtergrond is inderdaad wel passend.
Ik ben afgelopen week even langs een rommelmarkt geweest.
hij is bovenin misschien wat krap.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2013 21:38 ]
@lasteraar: Mooi hoor, die keuken vind ik juist mooi hier op de achtergrond, past er helemaal bij namelijk en je ziet nu iets van de "omgeving"
Op hoeveel mm is deze gemaakt?
Deze was gemaakt op 12mm op een systeemcamera. ( met de 12-50 kitlens )
@HMJ: Goed de sfeer van een rommelmarkt vastgelegd, toning bevalt me ook wel.
Vond zelf deze wel geslaagd wilde ik even delen hier. Vanmiddag met mijn kleine modelletje (dochter) het bos in geweest
, Met mijn 28mm 1.8 @ f2

IMG_0739 by Alex de Groot, on Flickr
Vond zelf deze wel geslaagd wilde ik even delen hier. Vanmiddag met mijn kleine modelletje (dochter) het bos in geweest

IMG_0739 by Alex de Groot, on Flickr
[ Voor 10% gewijzigd door hypz op 04-04-2013 23:20 ]
Altijd leuk natuurlijk :-)
Beetje donker wellicht.
De zon was er, hier het bewijs van afgelopen paasmaandag
Beetje donker wellicht.
De zon was er, hier het bewijs van afgelopen paasmaandag

hypz, ik zou even kijken naar de huidskleur die neigt ietsje teveel naar magenta. Ik ga er vanuit dat je de algehele magenta-setting wilt houden, dus ik zou proberen met lokale brush de huidskleur iets meer naar het groene te schuiven.
hmm..., ik zit op een gecalibreerd scherm te kijken en ik vind de huidskleur heel natuurlijk...
Ik vind zelf nu ik een dagje later kijk de bewerking ietsjes hard. In iedergeval op het gezicht / de huid. Kleuren zijn wel ok vind ik zelf qua huidskleur, alleen het rode wangetje komt er wat hard uit door de bewerking denk ik. Ga er nog eens aan knutselen want vind het wel een leuke plaat verder zelf.
Oeps, ik zie dat ik naar de verkeerde foto zat te kijken, ik dacht dat Deathchant het over de foto van Lasteraar had....
Die van hypz zit inderdaad wel wat teveel magenta in, en inderdaad is de bewerking nogal hard. Zeker voor een foto met jonge kinderen.
Die van hypz zit inderdaad wel wat teveel magenta in, en inderdaad is de bewerking nogal hard. Zeker voor een foto met jonge kinderen.
@lasteraar: Compositie kan beter. Het hoofd een stuk hoger in de frame zou al wat beter zijn
@hypz: Inderdaad hard, maar wel mooi! Leuk moment, compositie en kleuren
@HMJ: Vind het niet te krap aan de bovenkant, juist goed vind ik
Rechterfoto wat donkerder dan de linker. Vinden jullie dit strorend?
@hypz: Inderdaad hard, maar wel mooi! Leuk moment, compositie en kleuren
@HMJ: Vind het niet te krap aan de bovenkant, juist goed vind ik

[ Voor 9% gewijzigd door M.E.Amrani op 06-04-2013 20:43 ]
Nee, het mag van mij nog een stuk donkerder.M.E.Amrani schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 20:43:
De linker, kan mij totaal niet bekoren, waar de rechter nog wel potentie lijkt te bieden.
[ Voor 9% gewijzigd door Toff op 06-04-2013 23:49 ]
Nee vind ik ook niet storend, vind wel bij de rechter het gezicht een beetje saai belicht, als in het is een beetje vlak geheel in schaduw zeg maar als je begrijpt wat ik bedoel. Hier trouwens nog 2 van mij, vandaag nog een keer op pad geweest weer. Dit keer met de 85mm 1.8 (vorige waren met 28mm 1.8)
@lasteraar: Met amrani eens compositie kan wat mooier geframed worden idd, verder staat er goed op !

IMG_0812 by Alex de Groot, on Flickr

IMG_0839 by Alex de Groot, on Flickr
@lasteraar: Met amrani eens compositie kan wat mooier geframed worden idd, verder staat er goed op !

IMG_0812 by Alex de Groot, on Flickr

IMG_0839 by Alex de Groot, on Flickr
[ Voor 70% gewijzigd door hypz op 06-04-2013 23:59 ]
Zeker bij de eerste is het net alsof ze een horrorbos in aan het lopen is, past niet helemaal bij zo'n jong kind
Tweede vind ik al wat beter, maar nog wel aan de donkere grimmige kant en uitdrukking op d'r gezicht is beetje droevig.
[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 07-04-2013 21:27 ]
Hehehe.. Ja
2e foto is wel leuk. Ben het alleen eens dat de kleuren wat duister zijn.
Kinderfoto's mogen wat mij betreft altijd wel lekker poezelig zijn.
2e foto is wel leuk. Ben het alleen eens dat de kleuren wat duister zijn.
Kinderfoto's mogen wat mij betreft altijd wel lekker poezelig zijn.
@Lasteraar:
Goed portret dat lekker weg kijkt. Zon doet het ook lekker in combinatie met het haar. Misschien in het gezicht net ietsje te zacht voor mijn smaak. Ogen springen er wel lekker uit en de gezichtuitdrukking is ook niet verkeerd.
@M.E.Amrani:
Met name de linker foto vind ik veel te licht, en misschien daardoor niet interessant om lang naar te kijken. De rechter is beter maar doordat de vormen lastig zichtbaar zijn kijken ze voor mij niet lekker weg.
@hypz:
Compo van foto 2 is leuk, maar evenals mijn voorgangers vind ik de kleuren erg hard van beide foto's.
Van mij twee portretjes die ik afgelopen weekend heb geschoten tijdens een bezoek aan Burger's Zoo.
01: Op het moment van schieten niet goed opgelet en daardoor (lijkt?) is mijn onderwerp niet scherp. Van de andere kant geeft het weer een geinig effect omdat de richtingwijzer wel scherp is, en ze met het bordje mee wijst.

Look dad, there it is by robbertvw44, on Flickr
02: Ik vond deze zelf wel geslaagd. Het onderwerp was heel geconcentreerd naar iets aan het kijken. Maar wat dit nou was? Even naar de camera kijken zat er dan ook niet in.

What is that there by robbertvw44, on Flickr
Goed portret dat lekker weg kijkt. Zon doet het ook lekker in combinatie met het haar. Misschien in het gezicht net ietsje te zacht voor mijn smaak. Ogen springen er wel lekker uit en de gezichtuitdrukking is ook niet verkeerd.
@M.E.Amrani:
Met name de linker foto vind ik veel te licht, en misschien daardoor niet interessant om lang naar te kijken. De rechter is beter maar doordat de vormen lastig zichtbaar zijn kijken ze voor mij niet lekker weg.
@hypz:
Compo van foto 2 is leuk, maar evenals mijn voorgangers vind ik de kleuren erg hard van beide foto's.
Van mij twee portretjes die ik afgelopen weekend heb geschoten tijdens een bezoek aan Burger's Zoo.
01: Op het moment van schieten niet goed opgelet en daardoor (lijkt?) is mijn onderwerp niet scherp. Van de andere kant geeft het weer een geinig effect omdat de richtingwijzer wel scherp is, en ze met het bordje mee wijst.

Look dad, there it is by robbertvw44, on Flickr
02: Ik vond deze zelf wel geslaagd. Het onderwerp was heel geconcentreerd naar iets aan het kijken. Maar wat dit nou was? Even naar de camera kijken zat er dan ook niet in.

What is that there by robbertvw44, on Flickr
Voor welke bladen werk jij?M.E.Amrani schreef op zondag 14 april 2013 @ 01:45:
@gutteguttegut: Vooral de eerste leuk, daar zie je de vervorming veel beter
@robbertvw: Nummer 1 vind ik mooi sfeervol, inderdaad jammer van de onscherpte
[afbeelding]
Wat een bijzonder mooie foto...
Wat een prachtige foto...M.E.Amrani schreef op zondag 14 april 2013 @ 01:45:
@gutteguttegut: Vooral de eerste leuk, daar zie je de vervorming veel beter
@robbertvw: Nummer 1 vind ik mooi sfeervol, inderdaad jammer van de onscherpte
[afbeelding]
Keep it calm...en lek mig de zuk
@gutteguttegut Mooie tekenende foto's, de setting past bij de personen!
@M.E.Amrani Erg mooie belichting! Pose ook super, had zelf alleen de achterste arm wat naar voren gebracht. Maar dat doet niet echt af aan de top plaat!
Een resultaat(je) van afgelopen zaterdag! Creatief studio gebruik
@M.E.Amrani Erg mooie belichting! Pose ook super, had zelf alleen de achterste arm wat naar voren gebracht. Maar dat doet niet echt af aan de top plaat!
Een resultaat(je) van afgelopen zaterdag! Creatief studio gebruik

Respect begint waar eigen kunnen ophoudt! - Kinderkleding webshop van vrouwlief: coz-adore.nl
@Amrani, zeer stijlvol !
@Marietje, leuke foto. Alleen mag dat zwart van mij gewoon weg aan de rechterzijde. Iets croppen en de foto heeft meer uitstraling. Imho offcource.
Hier 2 portretfoto's van vandaag.

@Marietje, leuke foto. Alleen mag dat zwart van mij gewoon weg aan de rechterzijde. Iets croppen en de foto heeft meer uitstraling. Imho offcource.
Hier 2 portretfoto's van vandaag.

[ Voor 3% gewijzigd door Lasteraar op 30-04-2013 23:27 ]
Bij die laatste...waarom zwart wit? Tis wel een goeie foto hoor. Goed moment en iedereen weet dat het in de efteling is
Maar ik vraag me gewoon af waarom je hier voor zwartwit gekozen hebt.
[ Voor 69% gewijzigd door Deathchant op 01-05-2013 16:31 ]
Hoi
Ja heel simpel eigenlijk.
Ik vond de kleuren niet mooi. Was erg fel belicht.
Ik heb wat zitten spelen in lightroom maar kwam er niet uit naar mijn zin.
Vond de foto zelf leuk en op zich best goed gelukt. Maar in z/w had ik geen last v/d niet prettige kleuren.
Vandaar..
Ja heel simpel eigenlijk.
Ik vond de kleuren niet mooi. Was erg fel belicht.
Ik heb wat zitten spelen in lightroom maar kwam er niet uit naar mijn zin.
Vond de foto zelf leuk en op zich best goed gelukt. Maar in z/w had ik geen last v/d niet prettige kleuren.
Vandaar..
OK dat kan 
@guttegutt, prachtige foto's allebei. Kunnen wat mij betreft naar het showcase topic!
@martientje, ik vind het een erg geslaagde foto. De rechterkant wegcroppen zou ik in eerste instantie ook zeggen, maar eigenlijk stoort het me niet zoals het nu is. Kan weg, kan blijven, de foto blijft mooi.
@amrani, ja tijdschriftfoto he
Het zwart is alleen toch echt behoorlijk dichtgelopen naar mijn idee. Dat het donkerder is dan normaal vind ik mooi, maar nu is echt niks van detail te zien.
@hypz, die laatste 2 ook 2 schitterende foto's, alleen een beetje een blauw/magenta zweem erover. Je zou haast zeggen dat het een uitziet alsof ze met een Carl Zeiss gemaakt zouden kunnen zijn...ik vind het top platen!
Ik doe niet veel portret, meer landschap, maar ik wilde er toch eentje delen:
@guttegutt, prachtige foto's allebei. Kunnen wat mij betreft naar het showcase topic!
@martientje, ik vind het een erg geslaagde foto. De rechterkant wegcroppen zou ik in eerste instantie ook zeggen, maar eigenlijk stoort het me niet zoals het nu is. Kan weg, kan blijven, de foto blijft mooi.
@amrani, ja tijdschriftfoto he
@hypz, die laatste 2 ook 2 schitterende foto's, alleen een beetje een blauw/magenta zweem erover. Je zou haast zeggen dat het een uitziet alsof ze met een Carl Zeiss gemaakt zouden kunnen zijn...ik vind het top platen!
Ik doe niet veel portret, meer landschap, maar ik wilde er toch eentje delen:

[ Voor 6% gewijzigd door Deathchant op 07-05-2013 22:21 . Reden: toch maar even naar flickr geupload ipv facebook... ]
@Lasteraar: Vind de omzetting naar zwartwit niet zo geslaagd, denk dat het mooier was geweest wanneer het mooi in kleur was gehouden. Maar zoals je al zei, en zoals ik net lees, op die manier was het niet naar je zin.
@Deathchant: Ik vind het een erg aandoenlijke en lieve foto, waarschijnlijk ging je daar ook voor en dat komt goed uit de verf!
De ogen van het meisje zijn echt superscherp, zelf heb ik daar nogal moeite mee soms.
Bij deze van mij dan ook een foto, het waaide nogal op de boot.

Windy by rv0990, on Flickr
@Deathchant: Ik vind het een erg aandoenlijke en lieve foto, waarschijnlijk ging je daar ook voor en dat komt goed uit de verf!
Bij deze van mij dan ook een foto, het waaide nogal op de boot.

Windy by rv0990, on Flickr
@Deathchant: op de één of andere manier komt het op mij vreemd over dat de man waar het meisje naar kijkt (vader, opa?) niet scherp is, terwijl hij in mijn beleving óók het onderwerp van de foto is. Het lijkt nu - een beetje macaber - of zij naar een geest of zo kijkt, dat gevoel krijg ik.
Belichting, meisje en achtergrond zijn prachtig!
Belichting, meisje en achtergrond zijn prachtig!