Sommigen mensen zijn ook nooit tevreden.
Is iemand keurig opgemaakt dan is het weer te netjes....
Laat ik voorop stellen dat ik de foto erg mooi vind.
Ik heb een paar kleine opmerkingen, maar het voelt een beetje als muggeziften als ik ze typ. Maar toch:
Ik heb de indruk dat de witbalans een klein beetje aangepast kan worden. Er lijkt een lichte groen tint over de foto te zitten. Als ik de muur op de achtergrond neutraal grijs maak, dan word de foto wat warmer.
Wat betreft postprocessing. Ik heb niet de indruk dat er veel geshopped is.
Dit lijkt me clamshell lighting (weet iemand de Nederlandse naam?) en dat maskeert sowieso veel oneffenheden.
Als er wel geshopped is, dan wil ik die techniek ook leren, want ik ken geen methode die zo goed de kleine details handhaaft. Zelfs als je 20 uur dodge & burn doet, krijg je volgens mij niet zo'n resultaat.
Als het inderdaad clamshell lighting is, dan ben ik wel benieuwd of je dan een tweede catchlight hebt weg gehaald, of dat het licht zo hoog stond.
Ik vind de lippen niet "te" perfect, maar ze trekken wel heel erg de aandacht.
Dat komt omdat de tinten in de rest van de foto allemaal zo zacht zijn en dicht bij elkaar zitten. Het rood van de lippen steekt daar heel erg bij af, en je hersenen focusen daar automatisch op.
Wat dat betreft vraag ik me af hoe dezelfde foto met een minder contrasterende lippenstift zou zijn.
De catchlights aan de onderkant van de ogen doen een beetje apart aan. Waarschijnlijk omdat je het normaal gesproken vrijwel niet ziet in fotos, zonder een fellere catchlight aan de bovenkant.
Ik ben er niet over uit of ik het nu storend vind of alleen opvallend...
Als laatste valt me op hoe mooi het haar uit komt. Er zijn zoveel tintverschillen, highlights van het licht, schaduwen. Dat voegt veel aan de foto toe.
[edit]
toen ik die laatste regel had getype vroeg ik me af hoe een iets andere crop er uit zou zien. Namelijk een 2:3 verhouding crop, waarbij je net de schouders weg cropt, maar wel zoveel mogelijk van het haar laat zien. Ik zal geen voorbeeld posten, want niet iedereen waardeert dat, maar ik neem aan dat het duidelijk is wat ik bedoel. Persoonlijk vind ik de foto dan wat krachtiger, de blik lijkt intenser.
[
Voor 10% gewijzigd door
mjtdevries op 18-09-2012 19:31
]