[Verzamel] Mensen / portretten deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 45 ... 65 Laatste
Acties:
  • 594.999 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 12:12
Reageerde je op Bierkameel?

Niet iedereen heeft ervaring met portretten, en daar mag je dan best rekening mee houden vind ik. Je reactie komt nogal onaardig over.

Wat dat betreft wel opvallend dat je er een foto onderzet die ik persoonlijk ook niet erg ideaal vind wat betreft uitsnede.
Rechts zit er veel ongebruikte ruimte, terwijl je vriend juist naar links kijkt. (en normaal gesproken hou je wat extra ruimte in de richting waarin het onderwerp kijkt)

Onderin zou ook wat meer ruimte kunnen. Met dat gras lijkt het dat je voldoende ruimte hebt, maar je hersenen weten/denken dat de voeten achter het gras verborgen zitten waardoor het alsnog het gevoel geeft dat de voeten afgesneden zijn.

Het licht is wel mooi, en ik denk dat je vriend de foto ook wel mooi zal vinden.En daar gaat het uiteindelijk om, nietwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 20:29
mjtdevries schreef op maandag 28 november 2011 @ 10:39:
Reageerde je op Bierkameel?

Niet iedereen heeft ervaring met portretten, en daar mag je dan best rekening mee houden vind ik. Je reactie komt nogal onaardig over.
Bierkameel liet een foto zien en zei eronder dat het een lucky shot was, zonder uit te leggen waarom. Dus ik vroeg waarom 'ie het een lucky shot vond en legde uit waarom ik 'm niet echt lucky vond. Als dat bot overkwam en Bierkameel 'm daarom verwijderd heeft, mijn excuses, ik was gewoon benieuwd waarom hij het wel een lucky shot vond :)
Wat dat betreft wel opvallend dat je er een foto onderzet die ik persoonlijk ook niet erg ideaal vind wat betreft uitsnede.
Rechts zit er veel ongebruikte ruimte, terwijl je vriend juist naar links kijkt. (en normaal gesproken hou je wat extra ruimte in de richting waarin het onderwerp kijkt)
Normaal gesproken ja, maar de laatste tijd experimenteer ik wat meer en ik vond dit wel wat hebben :) Ook omdat het bosje naast 'm aan de rechterkant wat omhoog komt. Alleen jammer dat die wel afgesneden is.
Onderin zou ook wat meer ruimte kunnen. Met dat gras lijkt het dat je voldoende ruimte hebt, maar je hersenen weten/denken dat de voeten achter het gras verborgen zitten waardoor het alsnog het gevoel geeft dat de voeten afgesneden zijn.
Z'n voeten zijn niet afgesneden, maar hij had iets ruimer gekund. Maar ik schijn nogal van krappe kadering te houden, want dat hoor ik vaak de laatste tijd :P Ik vind het meestal niet te krap, maar kan me best voorstellen dat anderen daar net iets anders over denken, want vaak zit het voor mezelf ook op het randje.
Het licht is wel mooi, en ik denk dat je vriend de foto ook wel mooi zal vinden.En daar gaat het uiteindelijk om, nietwaar?
Mwa, de foto was meer voor mezelf dan voor hem en ik vind 'm wel aardig gelukt. En daar gaat het om ja ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
mjtdevries schreef op donderdag 24 november 2011 @ 13:37:
@Sibylle
Wat mij betreft mag je heel tevreden zijn met die foto.
Het belangrijkste bij een dergelijke foto vind ik dat de mensen die er op staan er lekker ontspannen en leuk op staan, en dat is het geval. (hoe meer mensen er op de foto staan, hoe moeilijker dat is)
Belichting is dan van secundair belang (tenzij het echt heel storend word of zo)

Mijn eigen maatstaf is altijd:
1. Vind ik de foto op het eerste gezicht mooi.
2. blijf ik de foto mooi vinden als ik er langer naar kijk.
Als het antwoord op beiden ja is, dan is het gewoon een geslaagde foto. En waardoor dat dan komt, en of ie technisch "correct" is, dat bekijk ik dan later wel eens :)

De vinger er af croppen word lastig denk ik. Wellicht als je de foto vierkant cropped?
Maar storend vind ik die vinger niet. (je zou eventueel aan de buitenkant de boel wat donkerder kunnen maken, dan valt ie ook minder op)

Dat de flister naar achteren stond verklaart wel waarom je geen lelijke "geflitste foto look" hebt gekregen.
Wat voor softbox zat er op? een omnibounce of zo? Anders verwacht ik niet zulke duidelijke catchlights in de ogen. (wat overigens heel positief is voor de foto, dat maakt ogen veel levendiger)

De schaduw onder de kin is wat hard, maar het stoort met niet. En tegelijkertijd heeft die harde schaduw er ook voor gezorgd dat de zijkant van zijn gezicht wat donkerder is wat juist diepte aan het gezicht geeft. (elk nadeel heb zijn voordeel :))

Overigens is het normaal dat je met ETTL en indirect flitsen een juiste belichting krijgt.
Als je met ETTL onderbelichting krijgt, dan komt dat meestal doordat de de flits niet krachtig genoeg was voor een indirecte flits. Als je daar veel last van hebt, dan moet je waarschijnlijk met wat hogere iso gaan werken.
Als ik mensen leer indirect te flitsen dan raad ik ze aan eerst thuis op iso 1600 te oefenen zodat ze ervaren dat ETTL dan zijn werk prima doet. Als je er dan wat ervaring mee krijgt dan kan je de iso weer lager maken voor minder ruis, maar je moet eerst dat vertrouwen in ETTL krijgen.
Ik kan ook de volgende (engelse) website aanraden voor indirect flitsen. Die gast is een meester in het gebruik van indirect flitsen. (bounce lfash)
http://neilvn.com/tangent...hniques/4-bouncing-flash/
http://neilvn.com/tangent...otography-short-lighting/

Dan toch nog een puntje van kritiek... Het valt me op dat de blauwe trui het scherpste deel van de foto is. Met name de ogen van het meisje had ik graag allebei scherp gezien.
Dankjewel :) Er zat inderdaad een omnibounce op de flash, die zie je dus nog in de ogen. Daar had ik eerlijk gezegd niet eens bij nagedacht, maar vanaf nu vergeet ik het nooit meer :P

Het focuspunt was inderdaad moeilijk, ik heb de foto heel snel nadat ik ze zag staan genomen. Dus dat was echt bijna point and shoot, met als nadeel dus dat ik aperture niet heb aangepast (moest kleiner) en dat ik geen tijd had om het focuspunt te veranderen...dus focus op het gezicht van de jongen en toen compositiebepaald (camera anders gericht) en geschoten... met de kleine DoF krijg je dan al snel dit.
Ik gebruik een 500D, en het is een fijne camera maar ik merk wel dat ik soms wat veel handelingen moet doen om snel ff aperture of focuspunt oid te veranderen. Op de tast lukt het 60% van de tijd wel redelijk vlot, en dat is niet altijd ideaal.

Ik snap dat ETTL systeem dan niet helemaal denk ik. Als ik de afdrukknop half indruk dan bepaalt de camera hoeveel underexposed de foto gaat worden. Afhankelijk van mijn instellingen doet hij dat door alleen naar het focuspunt te kijken, of evaluative etc.
De camera berekent dan aan de hand van allerlei informatie (afstand tot voorwerp, lens etc.) hoeveel licht er bij moet komen (dat is de ETTL-II ? ) en stuurt die informatie naar de flitser. De flitser bepaald dan op welke intensiteit hij moet flitsen om te voldoen aan de eisen van de camera.

Maar als ik de flitser recht in iemands gezicht richt zonder omnibounce, is het licht nogal wat feller als dat ik de flitser naar achteren op een witte muur richt MET omnibounce. De flitser weet niet of ik een omnibounce erop heb, of hoever de muur achter mij is, of hoeveel die muur reflecteert etc. etc. Dus dan verwacht ik dat de exposure niet echt correct is.
De flitser is btw wel krachtig genoeg, richtgetal 58 :9~
Hahn schreef op zondag 27 november 2011 @ 18:01:
Wat is er precies een lucky shot aan dan? Hij staat pal in het midden, onnodig veel ruimte bovenin en afgesneden aan de onderkant. Voor jou misschien leuk omdat het je vader is, maar ik kan er niet veel aan vinden.

Paar weken geleden tijdens mooi weer naar Hoek van Holland strand geweest en daar wat foto's gemaakt van een vriend.

[afbeelding]
Shining by Marco Hordijk, on Flickr
Mooie foto :) Ik vind de kleuren, het licht en de scene erg goed. Ik zou hem links wat meer ruimte gegeven hebben en het bosje rechts wordt afgesneden (maar dat vind ik niet storend). Als je zelf van krappe kadering houdt, dan zou ik altijd wat ruimer schieten en later twee crops maken: één voor jezelf en één voor anderen :P
Welke lens heb je gebruikt: 17-50 Tamron 2.8 no-VC ? Die heb ik ook, maar nog niet veel getest dus het is goed om te zien dat hij het goed doet op de 7D want dat doet hij het vast ook goed op mijn 500D ;)

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

E-TTL gebruikt een korte pre-flash en kijkt in hoeverre de belichting als gevolg van die flash is veranderd. Op basis daarvan wordt snel berekend hoe krachtig de echte flits moet zijn. Effecten als weerkaatsing, omnibounce, reflectie van de muur en dergelijke worden daardoor meegenomen aangezien die ook in de pre-flash te zien zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Sibylle schreef op maandag 28 november 2011 @ 16:42:
[...]

Welke lens heb je gebruikt: 17-50 Tamron 2.8 no-VC ? Die heb ik ook, maar nog niet veel getest dus het is goed om te zien dat hij het goed doet op de 7D want dat doet hij het vast ook goed op mijn 500D ;)
Bijna ;) Sigma 17-50 met OS (Optical Stabilizer), die is wel een stukje duurder dan de lens die jij noemt. Maar ben er erg blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Even een vraagje, wat vinden jullie van deze (erg mooie) foto?

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/373841_300005540021576_178728975482567_1028390_836340298_n.jpg

Genomen door een erg fijne en leuke fotograaf, maar ik verbaas me over haar Exif:
1000D
f/5.6
1/30s
ISO-800
125mm
No Flash
Shutter Priority

Ik zou zelf namelijk nooit kiezen voor een portret op 1/30s zonder flits, al kan het wel goed uitpakken ISO-800 op een 1000D heb ik geen ervaring mee. Maar het is op mijn 500D wel zo'n beetje het maximum dat ik zou willen gaan.
Ik zou zelf denk ik iets van een reflectiescherm hebben neergezet ipv een lamp en dan geflitst vanaf de camera op dat scherm (met softbox en afgeschermt van directe belichting). Niet omdat dat de beste manier is, maar omdat dat voor mij haalbaar is ;-)

Ik ben nieuwsgierig en leergierig, bring de meningen :)

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Laatst online: 11-10 19:53

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

@Sibylle, mooie foto en model maar jammer dat hij zo onscherp lijkt, op huid is dit vaak niet zo erg maar wel met dingen met veel detail er in zoals het masker. Verder is er een reflectie in de ogen te zien wat desastreus is! Ook is hij wel aan de krappe kant!

Ik weet ook niet waar en hoe de foto verder genomen is maar het lijkt mij toch niet dat je ISO 800 en 1/30s nodig hebt?

@Nomad hier onder, gelukkig verschillen we van mening :9 , iedereen zou eens het zelfde gaan denken zeg, creepy :+

[ Voor 38% gewijzigd door Ventieldopje op 30-11-2011 21:56 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:19

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik ben het op geen enkel punt eens geloof ik met je Ventieldopje.
De onscherpte vind ik niet storend, omdat het de foto ook zachter maakt, wat ik juist mooi vind aan de foto.
Reflectie in de ogen wat desastreus is nog wel, ik zie het probleem er niet van, lijkt op een parapluutje, maar 1/30s en kunstlicht vind ik een wat rare combi. Krap vind ik de foto ook niet, het wordt lekker de lengte in getrokken op deze manier, inclusief dat ze omhoog kijkt.

Wat de technische benodigdheden waren daar is nu geen zinnig woord over te zeggen, dus daar houd ik me afzijdig :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:52

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

De donkere stip in de reflecties in de ogen lijken net pupillen die de kijker aankijken, terwijl de ogen inderdaad juist naarboven gedraaid zijn. Dat komt op mij wel wat vreemd over.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:57

Vis

Ik ben het wel eens en deel de mening van Ventieldopje ook wel..
Had de foto graag scherp gezien, je ziet namelijk wat bewegingsonscherpte/ruis in het masker?

Als ik mijn ogen dichtknijp en ik bekijk dan de foto, wordt ie velen malen interessanter... omdat ie scherper lijkt dan.. je ziet ook meer het contrast tussen donker (masker) en licht (huid)

[ Voor 10% gewijzigd door Vis op 30-11-2011 22:34 ]

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ik vind de onscherpte storend en de reflectie in de ogen ook. Het onderwerp (de dame) is erg interessant, maar ik zou dit een mislukte foto vinden, als ik 'm zelf had gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:19

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ik vind de foto ook niet briljant trouwens hoor, verre van, maar de uitroeptekens en bewoording als "desastreus", dan zet ik de hakken alvast in het zand :P.

Blijft wel dat ik hem niet storend onscherp vind en dat ik hem opzich wel plaatsen kan in een serie ofzo. Los houd hij zich niet staande, dat geef ik toe :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-10 03:06

Toff

FP ProMod
Sibylle schreef op woensdag 30 november 2011 @ 20:26:
Even een vraagje, wat vinden jullie van deze (erg mooie) foto?
Beetje vreemde vraagstelling, aangezien je op voorhand stelt, dat het een mooie foto zou zijn. Als je een mening verkondigt, kan je IMHO ook beter een toelichting daarop geven, in plaats van deze mening als "feit" te poneren. Waarom vind jij het een mooie foto?
Verder vraag ik me af waar dit eindigt, als we "zomaar" foto's van anderen hier gaan plaatsen. Bovendien is de foto zo groot, dat ik hem niet in één keer in mijn browser kan bekijken. Als ik moet scrollen, wordt het moeilijk om een goed beeld te krijgen en ik heb niet altijd zin om een foto eerst op te slaan o.i.d.
Om hierboven omschreven redenen, geef ik geen commentaar op de foto zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Ik neem aan dat Sybille wel eerst toestemming heeft gevraagd aan de fotograaf?

De foto is inderdaad groot en daardoor zag ik eerst een betere versie dan toen ik mijn window vergrootte.
Als je de foto volledig bekijkt, dan zie je wel heel erg veel van de hals er op staan, Bovendien is dat het lichtste deel van de foto. Hierdoor krijgen de ogen bijna geen aandacht.
Persoonlijk vind ik de foto mooier worden als je een flink stuk van de onderkant af haalt (20% of zo)

De reflectie in de ogen stoort me niet zo erg. Hoewel het zwart wel erg zwart is. Wellicht even in photoshop verwijderen zodat de reflectie gewoon wit is.

De onscherpte stoort niet echt, maar toch denk ik dat de foto langer de aandacht vast zou houden als ie wel scherp was. Ook zou dan je oog weer meer naar het masker getrokken worden, terwijl mijn oog nu veel naar de haren rechts getrokken worden, omdat daar het meeste detail in de foto zit.

Maar dan even terug naar je oorspronkelijke vraag de EXIF data:
Het is wel erg opvallend dat sluitertijd voorkeuze is gekozen. Dat kan ik me voorstellen als je wilt zorgen dat de sluitertijd hoog genoeg blijft. Maar 1/30s bij een portret en dan ook nog eens op 125mm is vragen om moeilijkheden...
Als de lens niet sneller dan f/5.6 kon, dan zou ik minimaal naar ISO-1600 zijn gegaan. Moet je wel met anti-ruis software aan de gang natuurlijk. Maar daar zijn tegenwoordig wel wat gratis en betaalbare opties voor.

Als je buiten bent en je wilt meer licht dan is een flits op de camera gericht op een reflectie scherm een optie. (maar dan hoef geen softbox op de flits te zetten. Je verliest al veel licht met die indirecte verlichting via dat scherm, dus nog anderhalve stop verliezen met een kleine softbox is dan niet handig)
Andere optie is een flits die niet op de camera staat met een plu. Is ook betaalbaar te doen.
Als je binnen bent dan is indirect flitsen tegen een muur een prima optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:25
Vrolijk Sinterklaas iedereen!

Afbeeldingslocatie: http://www.gerardhenninger.nl/media/beforeafter/Sint_After.jpg
* fotografen horen achter de camera te staan; ik haat foto's van mezelf! *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Ik had de foto op je Twitteraccount al gezien, hij blijft mooi :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Laatst online: 17:17
En beetje grappig ;)

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:54

Falcon10

Hit it i would !

Ik vindt dat je meer voor de lens moet Gerard ! :)
Fotos van jou voor de lens zijn altijd zo met een sneetje zelfhumor, i like it !

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donnie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-09 14:10

Donnie

AKA DonCorleone

GE-NI-AAL Gerard! Haha. Goed man, lekkere toning ook weer, zoals we eigenlijk van je gewend zijn ;)

Camera: Canon EOS 7D + Canon EF 24-70mm F/2.8 L, Canon 100mm Macro L, Canon EF 70-200mm L F/4 iS, Canon 50mm F1.8, Canon EF-S 10-22mm, Canon 580ex II, Canon 430ex II, strobist meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Sorry maar ik vind dat dus juist net niks, te plat, heb veel betere van je gezien en teveel weer-het-zelfde-trucje op deze foto. Ik denk dat een creatief uitstapje met eens echt wat anders wel een keer een leuke voor jezelf zou zijn!

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
RZor schreef op donderdag 08 december 2011 @ 11:12:
Sorry maar ik vind dat dus juist net niks, te plat, heb veel betere van je gezien en teveel weer-het-zelfde-trucje op deze foto. Ik denk dat een creatief uitstapje met eens echt wat anders wel een keer een leuke voor jezelf zou zijn!
Daar ben ik het met je eens, ware het niet dat de stijl hetzelfde moet blijven als m'n huidige avatar; m'n standaard avatar (facebook/twitter etc), die van sinterklaas en die van kerst zijn allemaal hetzelfde qua stijl/licht/bewerking ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor

RZor

Sorry!

Als t goed is heb je al een dusdanige herkenbare stijl dat dat moeten niet meer nodig moet zijn. (leuke zin zo :S) Kom eens van dat ding af zou ik zeggen en doe eens iets anders, het is toch wel herkenbaar als een GH...

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
RZor schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 12:40:
Als t goed is heb je al een dusdanige herkenbare stijl dat dat moeten niet meer nodig moet zijn. (leuke zin zo :S) Kom eens van dat ding af zou ik zeggen en doe eens iets anders, het is toch wel herkenbaar als een GH...
Maar welk "ding" is dat dan? Want op m'n avatar na heeft niemand hier recente portfoliofoto's van mij gezien. Sterker nog, die staan niet eens op m'n website.

En ik wil geen stijl hebben, ik wil redelijk breed zijn in hetgeen ik doe. Ik gebruik alleen dezelfde stijl voor m'n blog/eigen foto's (en voor de klanten die dat graag willen).

Niet echt recent, maar was te lui om zelf wat te uploaden.

Afbeeldingslocatie: http://dump.partyflock.nl/6671/THEVIPER_ALBUM_COVER.JPG

Afbeeldingslocatie: http://a3.twimg.com/profile_images/1657213933/ava538.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hardtraxx.nl/wp-content/uploads/2011/11/frontliner_producers_mind_album-450x450.jpg

Ik zie daar geen vaste GH-stijl in..... Maar misschien zit ik er zelf te dicht op.

[ Voor 39% gewijzigd door GerardHenninger op 09-12-2011 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Die zijn gaaf en echt weer eens iets anders, ik snap de reacties wel. De stijl die je in de sint-foto hebt gebruikt zien we terug in veel van de foto's die je post op GoT.

Weinig op aan te merken, en kwalitatief op een niveau waar veel tweakers (myself included) voorlopig enkel van kunnen dromen. Desalniettemin is het na een aantal jaar zo herkenbaar dat de foto's op elkaar beginnen te lijken. Voor mijzelf geld dat ik een 'echte' GH (in deze stijl) direct herken, en een mooie dame is altijd leuk om naar te kijken. Maar de stijl en compositie van de foto trekt de aandacht niet meer.

Ik hoop dat je dit niet opvat als een rondje 'gerard-bashen', ik vind het werkelijk leuk om foto's te bekijken, zeker die van jou. Ik zou het erg leuk vinden als er wat meer variatie zit in hetgeen je hier laat zien.

We weten allemaal dat je je vak verstaat, persoonlijk ben ik benieuwd wat je verder in je repertoire hebt. :)

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor

RZor

Sorry!

Dat is precies wat ik bedoelde ook :)
Niks bashen, alleen weten dat je spannendere dingen kan!

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
psyBSD schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 15:10:
Die zijn gaaf en echt weer eens iets anders, ik snap de reacties wel. De stijl die je in de sint-foto hebt gebruikt zien we terug in veel van de foto's die je post op GoT.

Weinig op aan te merken, en kwalitatief op een niveau waar veel tweakers (myself included) voorlopig enkel van kunnen dromen. Desalniettemin is het na een aantal jaar zo herkenbaar dat de foto's op elkaar beginnen te lijken. Voor mijzelf geld dat ik een 'echte' GH (in deze stijl) direct herken, en een mooie dame is altijd leuk om naar te kijken. Maar de stijl en compositie van de foto trekt de aandacht niet meer.

Ik hoop dat je dit niet opvat als een rondje 'gerard-bashen', ik vind het werkelijk leuk om foto's te bekijken, zeker die van jou. Ik zou het erg leuk vinden als er wat meer variatie zit in hetgeen je hier laat zien.

We weten allemaal dat je je vak verstaat, persoonlijk ben ik benieuwd wat je verder in je repertoire hebt. :)
Oh nee hoor, ik zie het helemaal niet als bashen; ik wil juist niet dezelfde stijl hebben en daar ben ik vooral de laatste 3 jaar mee bezig, daarom reageerde ik in eerste instantie op de opmerking.

Maar ik begrijp het wel, want jullie zien niet (niemand eigenlijk) de recente dingen die ik doe en daardoor krijg je inderdaad het beeld dat ik altijd hetzelfde doe. Ik post eigenlijk nooit meer foto's op Tweakers omdat de meningen vaak zo uiteenlopen dat je zelf niet meer weet wat goed en fout is. Ik heb tegenwoordig als leidraad :
Vind de klant het goed dan ben ik ook tevreden.
Als ik alleen foto's van vrouwen zou laten zien op GoT dan denken jullie allemaal dat ik een viespeuk ben die vrouwen fotografeert, terwijl 95% van m'n werk toch echt mannen betreft ;)

Heel vroeger kon ik nog wel eens gaan twijfelen door fora met al die verschillende meningen maar het is heel cliche "een kwestie van smaak". Daarom ben ik tegenwoordig het meest benieuwd naar de smaak van de opdrachtgever en doe ik niet meer zo aan fora/fotosites.

Zelf ben ik echter nooit tevreden over m'n foto's, vandaar dat m'n portfolio ook amper een update krijgt (en vandaag dat ik geen foto's van mezelf in m'n huis heb hangen).

Dat ik vaak hetzelfde trucje laat zien is omdat daar veel vraag naar is; non-Tweakers vinden ringflitsers, 4+ flitsers rondom een model en vrouwen het leukste om te zien, dus dan hanteer ik die stijl ook maar voor m'n blogjes/interviews/artikelen.

Maar ik kan meer dan alleen zo'n sinterklaas foto hierboven, alleen ben ik te lui om het te laten zien ;)

[ Voor 4% gewijzigd door GerardHenninger op 09-12-2011 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
GerardHenninger schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 16:28:
[...]

Oh nee hoor, ik zie het helemaal niet als bashen; ik wil juist niet dezelfde stijl hebben en daar ben ik vooral de laatste 3 jaar mee bezig, daarom reageerde ik in eerste instantie op de opmerking.

Maar ik begrijp het wel, want jullie zien niet (niemand eigenlijk) de recente dingen die ik doe en daardoor krijg je inderdaad het beeld dat ik altijd hetzelfde doe. Ik post eigenlijk nooit meer foto's op Tweakers omdat de meningen vaak zo uiteenlopen dat je zelf niet meer weet wat goed en fout is. Ik heb tegenwoordig als leidraad :

[...]

Als ik alleen foto's van vrouwen zou laten zien op GoT dan denken jullie allemaal dat ik een viespeuk ben die vrouwen fotografeert, terwijl 95% van m'n werk toch echt mannen betreft ;)

Heel vroeger kon ik nog wel eens gaan twijfelen door fora met al die verschillende meningen maar het is heel cliche "een kwestie van smaak". Daarom ben ik tegenwoordig het meest benieuwd naar de smaak van de opdrachtgever en doe ik niet meer zo aan fora/fotosites.

Zelf ben ik echter nooit tevreden over m'n foto's, vandaar dat m'n portfolio ook amper een update krijgt (en vandaag dat ik geen foto's van mezelf in m'n huis heb hangen).

Dat ik vaak hetzelfde trucje laat zien is omdat daar veel vraag naar is; non-Tweakers vinden ringflitsers, 4+ flitsers rondom een model en vrouwen het leukste om te zien, dus dan hanteer ik die stijl ook maar voor m'n blogjes/interviews/artikelen.

Maar ik kan meer dan alleen zo'n sinterklaas foto hierboven, alleen ben ik te lui om het te laten zien ;)
jaja, ik geloof er niks van! :P

Mocht je toch doorzetten in je mening en denken dat je meer kan dan zon sinterklaasfoto, dan ben ik bereid om een paar keer mee te lopen en dat te controleren O-) :*)

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Sibylle schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 19:35:
[...]
jaja, ik geloof er niks van! :P

Mocht je toch doorzetten in je mening en denken dat je meer kan dan zon sinterklaasfoto, dan ben ik bereid om een paar keer mee te lopen en dat te controleren O-) :*)
Geen probleem, meelopen kost maar 85 euro per uur, exclusief BTW, met een minimum van 4 uur. Tijdens de decembermaand is het drukker dan normaal en komt er ook nog een toeslag van 150% bij.

Heb je voor mij de factuurgegevens? ;)

[/StopOfftopicGedoe]

Hup hup, meer plaatjes, minder praatjes. Waar blijven die g**le tweaker-foto's?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@walletj-w: na mijn high key experiment wil ik nu ook eens de low key variant gaan proberen. ik vind de sfeer van je foto's gaaf, en ook het beetje kleur doet het goed. heb je naast natuurlijk licht, nog ander licht gebruik bij je opname?

@hahn: de kleuren in je foto spreken me erg aan.

@M.E.Amrani: de sfeer van beide foto zijn spannend, de compositie van foto 1 vind ik minder goed, het licht rechts achter is wat storend.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

graag wil mijn eerste oefening met High key fotografie met jullie delen.
extra lastig met een 1 jarige als model en nog geen goede lampen, maar toch zaten er wat leuke plaatjes tussen.

ik hoor graag als jullie nog tips en ervaringen hebben!

Afbeeldingslocatie: http://farm7.staticflickr.com/6105/6418309217_b0e831cb21_m.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7033/6418226587_be49864295_m.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Niet online

Muthas

O+

GerardHenninger schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 19:51:
[...]

Hup hup, meer plaatjes, minder praatjes. Waar blijven die g**le tweaker-foto's?!
Afbeeldingslocatie: http://cl.ly/3d2I0l1G3b0r0q3g300W/hoi.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Veel aan de clarity gezeten? Je gezicht doet nogal soft aan in ieder geval. En je wangen zijn me net wat te glad, soms ook wat oneffenheden weggewerkt? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor

RZor

Sorry!

Ik vinnem nice! Gaaf perspectief, lekkere kleuren, fijn geheel.
Alleen jammer dat je tenen er net niet helemaal opstaan.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Huh? Alles onder z'n hoofd staat er gewoon helemaal op hoor :? Alleen de bovenkant van z'n hoofd wordt een stukje afgesneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:46

the mod man

iets van beeldmaker

Even wat leven in dit topic blazen.

Caught by the music
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7156/6654977887_a115e24452_z.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door the mod man op 10-01-2012 17:35 . Reden: zag naar analeiding van kevin's reactie dat de titel ontbrak ]

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt me een beetje een gluurder snapshot, licht zit mooi, maar er is geen interactie met het onderwerp.

Verder heb ik vandaag de eerste keer geshoot met mijn Jinbei DC-600, in een Westcott Apollo Orb, wat dit resultaat geeft:

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7173/6673674051_c378995500_z.jpg

De jinbei op minimum power, 2 meter verder in een 110cm octabox, D700 met 85 1./4 @ 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Aardige locatie, maar ik vind de belichting van d'r borst omhoog niet helemaal geslaagd. Ik krijg zelfs het idee dat de foto niet helemaal scherp is daar, terwijl d'r hand wel goed scherp is (ligt de focus misschien verkeerd?).

Andere foto's uit je set vind ik beter belicht, alhoewel ik wel vind dat je model op vrijwel elke foto maar één gezicht trekt; een beetje fronsend de verte in staren met d'r mond een klein beetje open, meer doet ze niet :P Wat meer variatie zou geen kwaad kunnen daarin, als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
Hahn schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 18:26:
Wat meer variatie zou geen kwaad kunnen daarin, als je het mij vraagt.
Zeker als ik zn hele photostream bekijk, zie eerlijk gezegd weinig creativiteit. Maar ook net weer geen eigen stijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idd, het model heeft bijna overal dezelfde uitdrukking, het zal haar handelsmerk zijn. Verder vraag ik mij af wat je juist bedoelt met creativiteit die ik ontbreek? Dat heel m'n photostream creativiteit ontbreekt lijkt me nogal sterk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Bij deze specifieke foto vind ik de toning niet zo fijn. De huidtinten zie ik liever zoals ze natuurlijk horen over te komen. Als ik naar de rest van je serie kijk, zie ik dat je nabewerking allesbehalve consequent is. Daar moet je écht aan werken. Je kunt binnen je portfolio, laat staan één set, niet vijf verschillende manieren van nabewerking toepassen. Daar zou ik vooral aan werken, je eigen stijl creeëren :) Denk ook een beetje aan de compositie (niet altijd in het midden) en de uitdrukkingen van het model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JvdGeest schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 08:39:
Bij deze specifieke foto vind ik de toning niet zo fijn. De huidtinten zie ik liever zoals ze natuurlijk horen over te komen. Als ik naar de rest van je serie kijk, zie ik dat je nabewerking allesbehalve consequent is. Daar moet je écht aan werken. Je kunt binnen je portfolio, laat staan één set, niet vijf verschillende manieren van nabewerking toepassen. Daar zou ik vooral aan werken, je eigen stijl creeëren :) Denk ook een beetje aan de compositie (niet altijd in het midden) en de uitdrukkingen van het model.
Ja feit, maar ik heb het soms moeilijk omdat sommige foto's zich niet voor elke toning lenen, en andere dan weer wel.

Ik zal er wat consistenter in worden, want je hebt zeker gelijk. Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JordyOnrust
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-07 13:02

JordyOnrust

Leef om te leven.

Ik zal niet te veel commentaar leveren, heb zelf namelijk nog nooit echt wat me portret gedaan, al lijkt me dat best wel leuk. Ook wel moeilijk, zal voornamelijk komen omdat ik totaal geen ervaring heb en je moet samen werken.

Enige wat mij op valt is dat het lijkt of je model het niet leuk vindt :P Nergens lijkt ze echt te stralen. En, maar dat is al eerder genoemd, zijn de kleuren tussen vrijwel de zelfde foto's ontzettend anders.

Als je sterft voordat je sterft, sterf je niet wanneer je sterft. Rom 6:5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Tja, op de een of andere manier hebben al die meiden die modellenwerk doen zichzelf ingepraat dat je dan niet vrolijk mag kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 05:21:
Idd, het model heeft bijna overal dezelfde uitdrukking, het zal haar handelsmerk zijn. Verder vraag ik mij af wat je juist bedoelt met creativiteit die ik ontbreek? Dat heel m'n photostream creativiteit ontbreekt lijkt me nogal sterk?
Eigenlijk precies zoals JvdGeest zegt. Vaak model in het midden, hetzelfde manier van belichten. Zie je niet experimenteren ofzo. Het is niet zo dat er totaal geen creativiteit in je photostream voorkomt, maar over het algemeen zijn je fotos een beetje hetzelfde en saai. Veel fotos op dezelfde manier zou prima zijn als je echt een eigen stijl liet zien, maar dat is ook niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
mjtdevries schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 12:28:
Tja, op de een of andere manier hebben al die meiden die modellenwerk doen zichzelf ingepraat dat je dan niet vrolijk mag kijken.
Het is aan de fotograaf om het model te vertellen hoe ze moet kijken. Als jij een blije foto wilt en je zegt tegen d'r dat ze moet lachen, dan lijkt het me sterk dat ze alsnog boos blijft kijken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik probeer veel te experimenteren, is trouwens ook de eerste keer dat ik zoveel licht ter beschikking heb op locatie.

Het model van deze shoot zit in 3 modellenbureau's en ze heeft idd op meeste foto's dezelfde look, maar ik vind het zeker geen verkeerde look, hoewel ik natuurlijk ook graag variatie zie.

Ik neem al jullie punten mee naar de volgende shoots en rapporteer hier dan terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonbridge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-10 19:59

Bonbridge

35-85

Eentje net gemaakt. Ik had al comments gekregen over de storende DOF. Maar ik vond dat persoonlijk erg meevallen.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7022/6782544729_dd5bc6dbbe.jpg
Brown eyed Beauty by MerijnG, on Flickr

ISO3200, 58mm, F3.5, 1/30sec. Geen flitser

R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donnie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-09 14:10

Donnie

AKA DonCorleone

Sorry maar het dichtstbijzijnde oog moet echt scherper zijn hoor! Dit is storend... toch wel ;) sorry.

Camera: Canon EOS 7D + Canon EF 24-70mm F/2.8 L, Canon 100mm Macro L, Canon EF 70-200mm L F/4 iS, Canon 50mm F1.8, Canon EF-S 10-22mm, Canon 580ex II, Canon 430ex II, strobist meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-10 12:56
Had deze gemaakt. Vond de gezichtsuitdrukking wel grappig. Maak niet zoveel portretjes, maar wil het wel meer gaan doen. dus ben wel benieuwd naar wat pro input.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7001/6784255041_3e6dc46a4c.jpg
portrait by Snuur, on Flickr

van links komt natuurlijk licht uit een raam, en natuurlijk van achteren, daarbij heb ik geflitst met de flitser naar achteren gericht waar direct achter mij een witte muur stond. Gemaakt met een 600D met 50mm 1.8.

[ Voor 3% gewijzigd door Snuurtje op 29-01-2012 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Donnie schreef op zondag 29 januari 2012 @ 20:35:
Sorry maar het dichtstbijzijnde oog moet echt scherper zijn hoor! Dit is storend... toch wel ;) sorry.
Met hem ^
Ik krijg een onwennig gevoel als ik naar deze foto kijk, en blijf naar het onscherpe rechtse oog kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALF
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-04 11:54

ALF

(jarig!)
@bonbridge Volgende keer de focus op het dichtstbijzijnde oog leggen. Dit kijkt niet echt lekker.

@snuurtje Dat paarsige ding bij het raam stoort mij, ik weet niet wat het is. Maar dat lijd mij een beetje af. Verder vind ik het niet echt een lekkere gezichtsuitdrukking, alsof ze iets zuurs zit te eten. (misschien was dat ook zo? :P )

Normaal ben ik niet zo van de portretten. Maar deze vond ik niet onaardig. Klikbaar voor iets groter.

Afbeeldingslocatie: http://www.petervanveen.com/images/tweakers/small_dennis.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.E.Amrani
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-08 10:35

M.E.Amrani

...heeft honger

@Bonbridge: Zoals eerder gezegd, focus op het oog dat het meest dichtbij staat.
@snuurtje: Belichting oogt natuurlijk, mooi gedaan.

[ Voor 24% gewijzigd door M.E.Amrani op 12-02-2012 23:26 ]

instagram - linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.E.Amrani

M.E.Amrani

...heeft honger

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7061/6865524485_e052881fae_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7156/6797754057_4ca609e5e5_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7152/6797744941_10d77921fa_z.jpg

instagram - linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Alledrie erg mooie fotos en wat me vooral opvalt is hoe de kleding zo goed bij de omgeving past en de natuurlijke houding van de modellen.

Eerste foto komen de tinten van de avondjurk heel mooi terug in de raamkozijnen. (overigens vind ik het een lelijke avondjurk, maar daar kan jij niks aan doen neem ik aan :) )
De hele entourage en sfeer past erg goed.
Alleen die lichte plek linksonder vind ik wat afleiden...

Je kan je wel afvragen of de foto ideaal is als je specifiek de jurk wilt tonen. Nu word mijn aandacht vooral door het gezicht en de entourage getrokken en weinig door de jurk.

De tweede foto is qua kleding wel erg afwijkend bij de entourage, maar wederom erg leuk hoe de glitter terugkomt bij de bar.
Mooie "bloom" bij het raam. Niet teveel, niet te weinig, maar je kan je wel afvragen of fel dachtlicht buiten toepasselijk is bij het onderwerp. Het geeft wel een hele mooie glans rond het haar.

Bij de derde foto vind ik het wederom mooi hoe de kleuren van de kleding weer zo bij het interieur passen.
Dat raam is erg fel, maar het stoort me op de een of andere manier niet heel erg. Je zou kunnen kijken hoe het overkomt als je dat wat minder fel maakt, maar dan kon het model wel wat overbelicht lijken. Haar rechterhand lijkt haast wat uigebeten, maar dat viel me pas op toen ik dat raam afdekte om te kijken hoe de foto dan word. Wellicht dat je door zo'n fel raam zo'n hoog contrast verwacht en je ogen dat negeren of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.E.Amrani

M.E.Amrani

...heeft honger

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Je kaart een aantal punten aan waar ik zelf niet bewust van was. Dus bedankt! Op de laatste foto had ik de flitser beter moeten afstellen, een aantal delen waren daardoor overbelicht

instagram - linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.E.Amrani

M.E.Amrani

...heeft honger

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7045/6896138119_d93be0ae3d_z.jpg

instagram - linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
Heet dit nu ook low key? Vind m erg mooi. Zeer spannend belicht. Prachtig model ook trouwens. Enige kleine kritiekpuntje wat ik kan verzinnen is dat het lijkt bij dit formaat dat er aardig verscherping is toegepast, teveel naar mijn smaak, maar dit kan komen door de verkleining.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
@M.E.Amrani
Erg mooie foto's! Helemaal mijn smaak :D Ik vind vooral de setting mooi, in evenwicht met het model en goed in beeld gebracht zonder dat het stoort!
Bij de derde foto vind ik alleen een beetje storend dat er rechts van het model zon overbelicht raam is, en links een compleet zwart vlak.
De laatste is ook erg mooi, een mooi model en de belichting is goed :) De haren zijn wat wild (vooral veel losse haartjes) maar het kan, vaak vind ik dat storend maar deze keer niet echt.

Mijn aandeel in dit topic:
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7190/6924454499_849db0a0f9_z.jpg
IMG_8395-Edit by RalphH87, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7182/6924453991_cc9628df50_z.jpg
IMG_8468-Edit by RalphH87, on Flickr

Beide niet verscherpt (behalve de standaard 25 in Lightroom) maar wel geschoten met een nogal scherpe lens (eigenlijk wel erg scherp voor portret).

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-09 13:47

Gutteguttegut

CEO of TFD

@M.E.Amrani
(12 februari 2012 23:27) Hoge kwaliteit foto's, kunnen zo in een high class glossy :)
(18 februari 2012 13:50) Nog zo 1, hele mooie blik ook.

@Sibylle
(foto 1) Het ziet er voor uit als een wat ongemakkelijke pose, ook lijkt het of ze zich niet op haar gemak voelt. Wel mooie belichting, helder.
(foto 2) Vind ik een stuk beter, misschien iets te krap gecropt....

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7053/6929506167_a4f2511ece_z.jpg

Yashica Auto Yashinon-DX 50mm f/1.7 op mn 30D

[ Voor 5% gewijzigd door Gutteguttegut op 25-02-2012 23:16 ]

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-10 16:13
@Gutteguttegut: stijlvolle foto, zou heel mooi op een rouwkaart kunnen van deze persoon (en dat mag je echt als compliment zien).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03:54

Fiber

Beaches are for storming.

Nico Dijkshoorn...? O-)

Zoek de verschillen:

Afbeeldingslocatie: http://www.hpdetijd.nl/images/2011-04/afbeelding-3_5.png

[ Voor 68% gewijzigd door Fiber op 25-02-2012 23:18 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-09 13:47

Gutteguttegut

CEO of TFD

Universal Creations schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 23:09:
@Gutteguttegut: stijlvolle foto, zou heel mooi op een rouwkaart kunnen van deze persoon (en dat mag je echt als compliment zien).
Dank je wel.

Laat het hem maar niet horen ;)

[edit]
:Y

[ Voor 18% gewijzigd door Gutteguttegut op 25-02-2012 23:14 ]

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nismod
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 14:03
@ Amrani: erg goede foto's, model en setting passen helemaal bij elkaar, enige minpunt is de tweede foto, deze valt erbuiten naar mijn idee, waarschijnlijk door het iets 'sletterige' vergeleken met de andere die juist elegant zijn. Ik denk overigens wel dat de foto's beter tot hun recht zouden komen als ze ook echt in de nacht gemaakt zouden zijn. Het licht wat van buiten naar binnen gaat leidt toch af en trekt het oog weg.

@ Sybille: leuk model, maar de belichting doet mij weer niks. Er is niks 'spannends' aan waardoor je snel doorklikt. Het model is 'gewoon' belicht, correct en meer niet. Het moet uiteindelijk bij je eigen stijl aansluiten natuurlijk.

@Gutteguttegut: erg goede foto, mooie expressie in zijn gezicht, duidelijk onderwerp. De nabewerking, en dan bedoel ik vooral de randen, vallen mij tegen. Doet me denken aan een standaard filter op je mobiel. Toning past zeer goed bij de foto.

Eigen inbreng:

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7046/6955982543_580feabbba_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7193/6955982303_8e53fccfbd_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7061/6809955054_3fe7d2a317_z.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Nismod op 05-03-2012 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
@sybille: mooi scherp, maar vind de gezichtsuitdrukking beetje apart overkomen, niet heel natuurlijk.
@guttegut, Nico, zit erbij in zn element zo te zien, alleen zoveel ruimte tussen zijn hoofd en schrift, weet niet of dit anders had gekund hoor wellicht niet, en ben nog zeer beginnend fotograafje, dus neem mijn kritiek met een korreltje zout.
@nismod, erg tof, sfeervolle foto's, mag ik vragen per foto waar je belichting uit bestond? Zo te zien aardig minimaal, maar ben er benieuwd naar!

Mijn inbreng, eerste serie portretjes waarbij de "modellen" ook echt de tijd hadden. Iig erg veel lol gehad en er zijn veel mooie foto's uitgekomen. Deze hebben we gekozen voor print in een serie, samen met mijn eigen kop (maar die is niet door mezelf genomen dus zet ik er niet bij :-p)

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7050/6955984155_5a41833f9c.jpg
Portrait Christel by Martijnvdueren, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7178/6809871740_7858379e90.jpg
Portrait Tanja by Martijnvdueren, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7064/6955981143_216e3331db.jpg
Portrait Carlijn by Martijnvdueren, on Flickr

Vind zelf qua licht, apartheid etc de laatste het beste gelukt. Heb gewerkt met 600D 50mm 1.8II een zilverscherm, maar die deed weinig werk, en een 430exII met diffuser kap op de camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nismod
Bedankt Snuurtje, belichting bestond uit 1 Nissin Di866 flash, gezoomed op 105 mm (behalve die laatste, die was rond de 70).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

@ Snuurtje, Ik vind de derde met afstand de beste van deze drie: vrolijk, open, spontaan, wapperende haren, prachtig. Bij de andere twee zie ik toch iets meer verlegenheid en spanning. Zelfs de bokeh is lekkerder bij de derde.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
Helemaal mee eens, gelukkig zijn ze allemaal erg tevreden met hun foto's, en ik heb nog veel te leren qua regisseren :-p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Snuurtje

Dit lijken me meer snapshots, maar het belangrijkste is natuurlijk dat de modellen er blij mee zijn.

Ik ben er vandaag met dit mooie weer nog eens op uit getrokken en available light geshoot! Beviel me, het was nl al een tijdje geleden.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7180/6826695136_6e7a7c9d80_z.jpg
Dagmara by DarthVador, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 10-10 16:13
Soms kan dat contrastloze mooi zijn, met flares heb je dat weleens, maar ik mis hier toch dat contrast.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Had er een reflector bij gedaan die het licht in d'r gezicht had teruggekaatst en dan had je wat mij betreft een geslaagde 'available light'-foto gehad :P Nu vind ik 'm zeker in d'r gezicht wat te flets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ik vind vooral de bokeh/achtergrond niet mooi en erg storend en afleidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
@kevinneke, wat bedoel je met snapshot? En wat is het verschil tussen snapshot en portret in dat geval? Alle tutorials over outdoor portraits maken iig soortgelijke fotos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nismod
Moet zeggen dat ik de bokeh wel in orde vind, maar waar ik me aan stoor is de vlek zonlicht op haar hoofd, terwijl je een geweldig effect kunt krijgen als je haar achterhoofd naar de zon richt, waardoor ze dus een egaal licht op haar voorhoofd krijgt. Ben zelf ook een groot voorstander van natuurlijk licht, maar je moet er echt mee leren werken en manipuleren, maakt het juist ook uitdagend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-10 20:09
Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2012 @ 16:57:
@Snuurtje

Dit lijken me meer snapshots, maar het belangrijkste is natuurlijk dat de modellen er blij mee zijn.
Ik vind eigenlijk dat je dit wel iets beter mag onderbouwen. Het doel moet toch zijn dat hij iets op kan steken van je reactie.

Ik vind het wel leuke shots; de eerste 2 kijken niet heel gemakkelijk maarja, niet iedereen is even fotogeniek. Als ze zelf er blij mee zijn zullen ze over het algemeen er slechter opstaan :) De 3e is zoals gezelf het leukst door de ongedwongen lach. Ze zijn ook alleen prima belicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
@ Snuurtje: nummer 3 springt er inderdaad uit qua pose
@ Kevinneke: haar pose is erg onnatuurlijk, foto een beetje flets en de vlek op het voorhoofd stoort. Ik heb beter van je gezien ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.hendrikkappe.nl/fotos/math_klein.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Leuke spontane foto :) Kinderen blijven leuk om te fotograferen.

Verbeterpuntjes:
- Iets te centrale compositie voor mijn smaak
- Het zwarte vlak links lijdt net een beetje af
- Je zou kunnen spelen met wat sharpening in de ogen, maar dat is echt kwestie van smaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:14
Even wat leven in het topic blazen :)

1:
Afbeeldingslocatie: http://martybrands.nl/u/shoot-a-1.jpg

En ik mocht een tijdje geleden even spelen met de studioset van een collega fotograaf :)
2:
Afbeeldingslocatie: http://martybrands.nl/u/shoot-a-2.jpg
3:
Afbeeldingslocatie: http://martybrands.nl/u/shoot-a-3.jpg
4:
Afbeeldingslocatie: http://martybrands.nl/u/shoot-a-4.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Myrdhin op 03-04-2012 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:58
Deze random shot had in de middag gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://hmdlive.com/images/hx100v/portrait_001.jpg

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:10
Sir_Hendro schreef op woensdag 04 april 2012 @ 00:57:
Deze random shot had in de middag gemaakt:
[afbeelding]
Moest om een of andere reden aan deze kerel denken:
Afbeeldingslocatie: http://www.eeuwigweekend.nl/wp-content/2009/07/holleeder_444925b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
  • Laatst online: 25-01 07:07
Even totaal iets anders (voor mij dan)

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7077/7112317411_6e125c69c3_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8154/6963785920_73b3b7ac95_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
Je hebt een of ander hoog contrast overlay trucje uitgehaald in photoshop wat ik bij meneer 2 niet zo goed vind uitpakken, zijn haar ziet er niet echt mooi uit zo. Verder wel strakke pics als je dat wat downtoned imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Myrdhin: Zorg voor wat meer onderscheiding tussen kaak/kin en nek, want bij #2 en #4 is het bijna alsof ze geen kin heeft en dat staat niet erg charmant. Laat haar d'r hoofd wat meer naar voren uitsteken en/of belicht de kaak wat meer aan de linkerkant (voor jou) zodat er wat meer contrast ontstaat.

Sir_Hendro: Ik vind het net een snapshot van een crimineel iemand inderdaad... En volgens mij is er scherpgesteld op z'n schouder, want z'n gezicht is niet echt goed scherp. Vond jij het (ondanks dat je zelf aangeeft dat het een random shot is) zelf wel iets hebben?

wolver1ne: Vind dat extreme contrast wel wat hebben vaak, alhoewel het bij meneer #1 beter werkt dan bij meneer #2. #1 had van mij iets meer recht van voren gemogen though (schouders hetzelfde, maar dat z'n hoofd wat meer naar de camera was gedraaid) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
@ wolverine: jammer van die slagschaduw van de bril van nr 2. Ook de nietbrandende peuk doet wat kunstmatig aan. Nr 1 is imho de beste van de twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loadichus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-06-2021
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7242/7039688187_3f6cc83ecf_z.jpg

Persoonlijk vind ik schaduw wel lastig om mee te werken. Hoe kun je het beste zoiets voorkomen? Dit was met een strobisten opstelling van 2 flitsers + paraplu's.

[ Voor 50% gewijzigd door Loadichus op 27-04-2012 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Schaduwen wil je niet voorkomen, schaduwen wil je gebruiken om diepte te creëren, anders wordt je foto heel plat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeekonijn
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-01 14:23
Hahn schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 11:19:
Schaduwen wil je niet voorkomen, schaduwen wil je gebruiken om diepte te creëren, anders wordt je foto heel plat.
Maar schaduwen mogen niet te hard zijn, en ik vind ze storend in de foto hierboven. Beste tip hier volgens mij is het glas lichtjes anders houden, zodat dat alvast geen schaduw op de ontblote schouder werpt.

Onder de kin zit ook nog wat schaduw, maar die stoort minder. Als je die weg wil, heb je een extra fill light nodig maar ik vrees dat in dit geval je nooit zou kunnen vermijden om ook de achtergrond er mee op te lichten. Aangezien je nu al schaduwen ziet in de achtergrond.

Oh. Schaduwen in de achtergrond... Ging het misschien daar over? 1 oplossing: grotere studio. En ipv paraplu's met softboxen werken, dat licht kun je beter controleren/flaggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ah, op m'n iPad (waar ik net vandaan postte) zag ik de schaduw op de muur niet eens :+ Maar dat kan je al beetje tegenaan door het model verder van de muur af te laten staan.

En schaduwen zachter maken doe je door het licht van een grotere bron te laten komen, dus bijvoorbeeld een grotere paraplu of een softbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Loadichus schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 10:00:
[afbeelding]

Persoonlijk vind ik schaduw wel lastig om mee te werken. Hoe kun je het beste zoiets voorkomen? Dit was met een strobisten opstelling van 2 flitsers + paraplu's.
De schaduw op de achtergrond kun je voorkomen door de persoon op een grotere afstand van de achtergrond te zetten. Daardoor valt de schaduw dan bv buiten beeld.

Dat helpt je uiteraard niet voor de schaduw op het wijnglas.
Maar wat ik bij dat wijnglas vooral storend vind is dat het een dubbele schaduw is. Dat komt niet natuurlijk over en daardoor kan het storend worden. Je kan overwegen om maar 1 lichtbron te gebruiken. Bv alleen de lichtbron rechts van de camera. Dat geeft ook meer diepte aan de foto. (schaduwen helpen je juist om vormen te zien)
Of de lichtbron links een stuk minder fel zetten. 1/2 tot 1/4 van de kracht van de rechter.
Wat ook helpt is de fill-light niet links van de camera plaatsen maar er recht achter en iets hoger. De schaduw die dat werpt is dan grotendeels verborgen achter het glas zelf.

Wat me verder opvalt is dat de schaduwen allemaal erg hard zijn. (scherpe randen) Dat is het resultaat van een lichtbron die relatief klein is tov het onderwerp of ver weg staat.
Een paraplu gebruik je om je lichtbron groter te maken. Maar dan moet ie niet te ver weg staan. Als je de paraplu zodanig dicht bij zet dat ie maar net buiten het beeld valt, dan zul je zien dat je zachte schaduwen krijgt.

(weet je eigenlijk wel zeker dat je paraplus gebruikt hebt? Als ik naar het lichtafval aan de onderkant kijk en de vorm van de wijnglas schaduw dan zou ik eerder denken aan flitsers zonder paraplu op korte afstand...)

[ Voor 5% gewijzigd door mjtdevries op 27-04-2012 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loadichus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-06-2021
mjtdevries schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 12:40:
[...]
(weet je eigenlijk wel zeker dat je paraplus gebruikt hebt? Als ik naar het lichtafval aan de onderkant kijk en de vorm van de wijnglas schaduw dan zou ik eerder denken aan flitsers zonder paraplu op korte afstand...)
Sorry je hebt gelijk, ik heb hier idd een bareflash gedaan. Met de paraplu's kreeg ik volgens mij niet genoeg licht om de dame in kwestie van de achtergrond los te krijgen. Ik moet dan ook nodig wat licht sterkere objectieven aanschaffen waardoor zoiets wel makkelijker wordt.

De tips zijn inderdaad welkom en neem ik mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
niet voldoende licht? goh, dat probleem kom ik niet zo snel tegen. Eerder het omgekeerde...
Wat voor flitsers zijn het?

Ook dan is het zaak om de plu's zo dicht mogelijk bij je onderwerp te brengen.

Op welke manier wilde je haar van de achtergrond los krijgen?
Als je de ruimte hebt dan is het ook daarvoor handig om haar verder van de achtergrond af te zetten. Dan kun je de achtergrond onafhankelijk van de voorgrond belichten. Dan kan jebv de achtergrond extra donker maken. Of juist lichter, door een flitser achter haar te plaatsen die gericht is op de achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:27
Afbeeldingslocatie: http://beeldenaars.net/wp-content/uploads/2012/03/20120318-PurestOfPain-001.jpg
Een kleine bandshoot die ik laatst heb gedaan. Ook een strobist opstelling, 1tje van rechts met paraplu als invul en 1tje van links bare om een wat dramatischer effect te krijgen. Hij is niet helemaal perfect gelukt, maar ik heb er echt niet te weinig licht uit gekregen.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/s/9wnky857vmc4sq4/20120318-PurestOfPain-003.jpg?dl=1p
Nog eentje uit dezelfde shoot. Waarbij ik van rechtsvoor met een paraplu flits. Het licht van achter is een bare strobe, maar die voegde weinig toe aan belichting van de band zelf. Ook hier heb ik niet echt licht tekort.

Dus ik heb zo geen idee waar jij dan tegenaan liep. Ook omdat ik qua iso nog wel iets (niet teveel though) omhoog zou kunnen, en mijn diafragma zat op f/5, dus ook daar had ik nog ruimte genoeg om mee te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.E.Amrani

M.E.Amrani

...heeft honger

@Wolfenstijn: Nummer 2 is veel mooier belicht en geeft daardoor diepte weer. Toning vind ik ook mooier
@Loadichus: Op zich wel mooi, jammer van de schaduw. Model wat verder van de achtergrond af houden kan helpen. Het gebruik van een softbox zou hier mooi zijn
@wolver1ne: Bij nummer 1 is het effect best goed gelukt, bij nummer 2 is het too much

Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5331/7006453812_b558488bd1_z.jpg

Eigen kritiek:
- Ogen half dicht :(
- Huid krijg ik bij deze niet zo mooi glad

[ Voor 7% gewijzigd door M.E.Amrani op 07-05-2012 23:34 ]

instagram - linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
hmm, die half dichte ogen storen mij niet.

En die gladde huid is een grapje over de snijwonden/schaafwonden die vrijwel niet opvallen?
Ik snap niet wat die in de foto doen. Als ze er onderdeel van moeten uitmaken, dan zijn ze denk ik te klein.
Zeker in de eerste foto lijkt het meer een foutje van de nabewerking dan onderdeel van de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.E.Amrani

M.E.Amrani

...heeft honger

Het is onderdeel van de foto, met grime make-up. Achteraf bleken ze inderdaad te klein :p

instagram - linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.E.Amrani

M.E.Amrani

...heeft honger

Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5462/7167954314_435b3d6e77_z.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door M.E.Amrani op 10-05-2012 02:31 ]

instagram - linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spreading
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-10 19:36
@m.e.
Jammer dat der ogen dicht zijn, verder vind ik de rand boven en rechts niet zo mooi.
Wel een mooie toning en leuk met die ballonnen!

fotograaf, videograaf en podcastmaker ook beschikbaar voor evenementen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Ik denk dat de rand - als je niet zonder kan - links en onder beter uit zou komen. Zoals nu snijd je eigenlijk twee maal een stukje van haar af. Foto heeft wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Door die rand krijg ik het gevoel dat ik graag de hele foto zonder de waas er overheen zou willen zien...
Ik vraag me ook af of die rand niet mooier was geweest aan de linker -en onderkant. (vooral omdat daar wat loze ruimte lijkt te zitten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 21:05
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/98d4m1.jpg

[ Voor 155% gewijzigd door technopeuter op 10-05-2012 21:30 ]

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.E.Amrani

M.E.Amrani

...heeft honger

@Iedereen: Thanks, had denk ik toch dat randje achterwege moeten laten
@technopeuter: Jammer van dat gele over de foto, ik denk dat de originele kleuren een stuk leuker zou zijn

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8023/7218041310_7f11abd264_z.jpg

instagram - linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-10 14:41
M.E.Amrani schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 00:12:
@Iedereen: Thanks, had denk ik toch dat randje achterwege moeten laten
@technopeuter: Jammer van dat gele over de foto, ik denk dat de originele kleuren een stuk leuker zou zijn

[afbeelding]
Om dan maar even volledig zinloos en onbruikbaar commentaar te geven:

Wow! :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Pagina: 1 ... 45 ... 65 Laatste