eentje uit een serie portretten..
Verwijderd
Het was wel een bewuste keuze idd, geeft de ogen net even iets meer scherpte ook. Onnatuurlijk?.. misschien.. maar ik vond het wel bij de stijl passen.Nomad schreef op maandag 16 mei 2011 @ 15:17:
beetje onnatuurlijk harde verscherping. Bewust gedaan?
Mijn smaak is het niet helemaal.
Ik heb m geprobeerd iets 'groter' te maken dan ie in werkelijkheid isVind het portret ansich wel lekker trouwens, hoewel de crop in de breedte hem een beetje erg breed maakt, zo zonder eind aan de zijkanten.
The devil is in the details.
precies, de huid trekt bij mij ook teveel aandacht. Dat maakt het onnatuurlijk. Verscherping lokaal op de ogen vind ik dan prettiger kijken als je graag verscherpt.Hahn schreef op maandag 16 mei 2011 @ 17:30:
Door de verscherping valt z'n huid me een beetje te veel op. Wel vind ik de kleuren lekker
5D III | 1D II | 17-40 | 24-70 | 35 | 85 | 70-200 | parlevlietfotografie.nl
Verwijderd
@Parle:Parle85 schreef op maandag 23 mei 2011 @ 09:23:
Amrani: sluit me volledig aan bij mjtdevries.
Beathoven:
+ interessante blik, blijf je wel ff in hangen.
- t lijkt alsof hij z'n adem in houdt...
- nabewerking. sluit me aan bij Nomad.
Anthracite:
+ mooie uitsnede!
- je model is vrij symmetrisch belicht, wat hem vlak doet overkomen
ben er nog niet helemaal uit over de blik.
Genietend van het zonnetje in het raamkozijn...:
[afbeelding]
This too shall pass
The birds turned into The Flying Dutchmen!
Verwijderd
Heel suf maar toch wel relevant: ik zie het haar niet zo. Zoals hierboven al gezegd wordt, als je het voor het haar doet moet je misschien zorgen dat je dat toch wel vooral ziet of opmerkt.M.E.Amrani schreef op maandag 16 mei 2011 @ 02:12:
Een simpele studioshot, gemaakt voor een haarstylist. Op- en aanmerkingen zijn welkom : )
Camera: Canon EOS 7D + Canon EF 24-70mm F/2.8 L, Canon 100mm Macro L, Canon EF 70-200mm L F/4 iS, Canon 50mm F1.8, Canon EF-S 10-22mm, Canon 580ex II, Canon 430ex II, strobist meuk
Goed gezienDonnie schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 16:48:
@Gutteguttegut, heerlijk shot man, van zo te zien je dochter ;-)
Een ernstig nadeel hier is de kleine DoF van de 400mm @ F/5.6. De boterbloemen zijn nu zo onscherp, dat ze mij eigenlijk meer storen dan dat ze het beeld versterken. Ook is de intensiteit van het tegenlicht zo heftig, dat het gezichtje daardoor wat flets kan overkomen. Een kleine invulflits had het net iets sprankelender gemaakt, denk ik. Het blijft natuurlijk een fijne foto van je dochter!Gutteguttegut schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 03:47:
[afbeelding]
Tegen een ondergaande zon in een weiland vol boterbloemen met mn
Sigma 400mm f/5.6 HSM APO TeleMacro.
Het vlakke licht heb je gelijk in. Dat was eigenlijk het doel van de opstelling van m'n licht, maar het is idd misschien iets te veel van het goede. Volgende keer de overhead een stop dimmen.Parle85 schreef op maandag 23 mei 2011 @ 09:23:
Anthracite:
+ mooie uitsnede!
- je model is vrij symmetrisch belicht, wat hemhaar vlak doet overkomen
ben er nog niet helemaal uit over de blik.
[ Voor 6% gewijzigd door Anthracite op 27-05-2011 09:40 ]
Verwijderd
geslaagde foto, ik zou graag eens dergelijke foto nemen van een model, maar dan moet ik wat later gaan shooten.Gutteguttegut schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 03:47:
@Parle85 Leuke foto, ondanks dat het misschien een hoog snapshot gehalte heeft (zoals Kevinneke al zei) wekt het toch interesse, waar kijkt ze naar/lacht ze om bv
@Kevinneke Ook een lekker zomerse foto, alleen mis ik iets al kan ik niet zo zeggen wat dat is, misschien omdat ze juist niet in de camera kijkt.
@Sharky Een "wel aardige" foto, zn voeten staan er niet op, de paraplu staat er niet helemaal op en boven aan de trap is het wel erg licht waardoor de twee mensen boven aan de trap in het licht wegvallen.
[afbeelding]
Tegen een ondergaande zon in een weiland vol boterbloemen met mn
Sigma 400mm f/5.6 HSM APO TeleMacro.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2011 17:09 . Reden: Foto toegevoegd ]
Verwijderd
zat er een boodschap achter? ik zie iets wat lijkt op een stuk touw om d'r nek en ze kijkt neutraal maar de lippen zijn opgemaakt alsof ze getuit zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door EEKthecat op 30-05-2011 13:17 ]
Verwijderd
De opdracht was om ze allemaal herkenbaar te maken want ze hadden een oude foto maar die was in het donker gemaakt en het had bij wijze van spreken iedere band kunnen zijn. Mn idee was dat de zangeres het gezicht van de band moest zijn. Klinkt logisch maar ik zie soms affiches waarvan ik me afvraag wie nu de meest belangrijke speler is...Omdat ze rood haar heeft heb ik haar rood laten dragen en de rest in het zwart want zwart en rood werkt altijd wel lekker.mjtdevries schreef op maandag 30 mei 2011 @ 12:57:
@Beathoven
Mooie afstemming van de kleuren van de bandleden. En zelfs de kleur van het haar
Alleen staan de achterste leden een beetje los van de voorste. Misschien hadden ze net iets hoger moeten staan om de opstelling wat levendiger te maken en ze wat beter in beeld te krijgen?
klopt er zit een klein beetje verschil in, was ook een verbeterpunt voor mezelf.. de volgende keer zorg ik dat een statief heb en alles direct naar een laptop capture tijdens 't schieten zodat ik ze direct daarop kan beoordelen. Ik schoot m met een telelens en de zoeker van mn Nikon D40 is niet de meest geweldige die er is. Hij is goed afgesteld maar je moet als 't waren een beetje van een afstand erin kijken wil je ook de buitenste randen zien en de scherpte in de marge zie ik er al helemaal niet goed in. Dat is vaak een beetje gokken, soms is 't het precies goed en soms zit 't er een beetje naast. Ik heb een paar duurdere modellen gezien waarvan ik dacht 'gaaf! ik zie de hele foto', als ik ooit een andere camera aanschaf dan is het hoofdzakelijk om deze reden.Ook lijkt het alsof de achterste dame net buiten de scherptediepte staat.
(dat is iets waar ik zelf ook laatst last van gehad hebt bij een familie waar ik fotos van maakte. Ik had geen ervaring met groepen en dan blijkt je scherptediepte toch veel kleiner dan je denkt...)
Leuk om dat te lezen, in de foto valt totaal niet op dat ze een paar meter naar voren staat.Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2011 @ 13:41:
Daarom had ik haar een paar meter naar voren gezet en de anderen die langer waren erachter om het verschil kleiner te maken. Als ik de anderen groter had gemaakt dan stond zij wat minder op de voorgrond.
Verwijderd
Verwijderd
De foto is gemaakt met de 50 1.4, ik vind de bokeh wel bokehlicious, maar niet op deze foto vanwege de witte puntjes erin( zon op blaadjes). Ik kan als jullie willen wel eens een vergelijking doen tussen de 24-70 en de 50 maar dan natuurlijk wel allebei op 2.8?mjtdevries schreef op maandag 30 mei 2011 @ 12:57:
@Kevinneke:
Mijn eerste gedachte: Mooie foto (zoals we van je gewend zijn)
Kijk ik wat langer dan vind ik de bokeh niet zo heel mooi. Welke lens heb je gebruikt?
Toevallig was er in de Canon lens thread een discussie over bokeh en naar aanleiding daarvan zag ik dat een fotograaf de bokeh van de Nikkor 50 1.4G slecht vond, wat ie ook deed, terwijl ie de 27-80 2.8 juist geweldig vond.
Jij hebt ze allebei, dus wellicht iets om eens mee te experimenteren. (ik zag geen EXIF info)
|>
Ben het helemaal eens met de plooi in de broek! Kan helaas niet alle details in de gaten houden ;-)simon schreef op maandag 30 mei 2011 @ 21:41:
Ik vind eigenlijk 2 dingen storend, de rest oogt goed, de plooi in d'r broek en de houding van d'r handen, die is een beetje raar, ze houdt 't spijkerjasje vast, maar dat verandert 't jasje niet echt, die handen lijken nu teveel vuisten ofzo. verder vind ik 'm wel netjes.
misschien nog een zeikpuntje, d'r gezicht is witter dan de rest van d'r lichaam, dat oogt wat over make upped.
[ Voor 15% gewijzigd door mjtdevries op 30-05-2011 22:15 ]
|>
Verwijderd
zo is ie geworden als poster...Ruimte bovenin vind ik wel beetje loos, maar vierkant gecropt (boven en onder een stuk eraf dus) zie ik er wel een cd-cover inDe drie dames in zwart kijken alleen allemaal wel vrij moeilijk
Verwijderd
hehe thanksHahn schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 10:13:
Poster is prima zo! Affiche vind ik niks met die rode (bruine? volgens mij rood) kleur, maar die heb jij niet gemaakt
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Deze is op 5100K geschoten. Nu je het zegt is hij misschien een tikkeltje koud, maar ik vind het nog kunnen.Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 21:43:
ah ja, moet ook bekennen dat ik deze foto wat gecropt heb. aangezien de hand er niet niet in zijn geheel op stond . mooiste plek om door te snijden leek me dan maar het riet
oei vind jou foto heel koel overkomen welke witbalans of kleurtemperatuur gebruik je hier ?
Verwijderd
Verwijderd
Mijne is geflitst, vandaar waarschijnlijk.Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 21:53:
hmmm ik zit met mijn foto op 4750 K maar was ook wel tijdens laatste minuten zonsondergang
Das te zienVerwijderd schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 21:06:
...blah...
[afbeelding]
ps dit is mijn 3 personshoot ooit, heb meer verstand van partyfotografie
Gelukkig kon ik me een weekje geestelijk voorbereidenVerwijderd schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 21:06:
nou mjt hier heb je dan om alvast te wennen een nikon fototje
Wat je aangeeft is ook in de foto te zien. Je lijkt nu een compromis er tussenin te hebben gezocht, waardoor het allebei niet echt uit te verf komt.afgelopen weekend voor een vriendin bezig geweest om wat goeie fotos te maken voor dansexpressie gecombineerd met natuur. merk dat het beetje lastige keuze is tussen primair goeie foto van haar te maken of van wat meer afstand en de expressie de boventoon te laten voeren maar dan is haar herkenbaarheid weer stuk minder.
Verwijderd
Verwijderd
Een combinate van het vestje en de bh denk ik?MRammeloo schreef op maandag 27 juni 2011 @ 19:59:
Kevinneke, prachtige plaat! Een punt van commentaar: mijn aandacht wordt teveel naar de blote buik getrokken, voor mij is er iets 'raar' aan de vorm. Ik kan het moeilijk uitleggen.
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Vind het wel lekker kleuren met de foto. Het is sowieso een groene omgeving, dus de toning voegt zeker iets toe.Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2011 @ 20:42:
Is de toning die er overheen zit. Ik vind het nog goed meevallen?
KloptVerwijderd schreef op maandag 27 juni 2011 @ 20:17:
[...]
Een combinate van het vestje en de bh denk ik?
Verwijderd
Met de 50mm F/1.4 G, De af-s versie dus. Ik heb hier enkele pagina's terug nog eens een foto geplaatst met dezelfde lens en toen kwam dezelfde comment naar voor. De lens is normaal wel bokehlicious, maar omdat het model in de schaduw stond, en de zon door gaten in het bladerdek kwam, geeft dit overbelichte plekken in de achtergrond, wat geen mooie bokeh maakt.MPeek schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 21:08:
[...]
Vind het wel lekker kleuren met de foto. Het is sowieso een groene omgeving, dus de toning voegt zeker iets toe.
Het is wel jammer dat de bokeh zo super onrustig is. Het trekt de aandacht van het model weg en dat lijkt me niet de bedoeling. Met welke lens is deze foto geschoten?
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2011 19:29 . Reden: Foto toegevoegd² ]
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Daarom post ik ook mijn laatste spruitje niet in een verzamel/test/show case gebeurenToff schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 00:40:
@ vandermark: Ik ben geen liefhebber van kinderfoto's en commentaar geven erop is bloedlink, omdat er vaak emoties van de fotograaf bij komen kijken, waar een buitenstaander geen boodschap aan heeft.
Verwijderd
[ Voor 0% gewijzigd door wheeler op 23-07-2011 14:54 . Reden: foto's iets aangepast na reacties. ]
[ Voor 123% gewijzigd door EEKthecat op 21-07-2011 14:45 ]
Foto is niet verscherpt. Heb er eentje die juist nie met flitslicht is gemaakt, maar op 1600 iso met alleen daglicht en reflectiescherm:EEKthecat schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 14:34:
@jeroenzelle is die foto extreem verscherpt in het gezicht van het model? Ook had ik de foto net anders gecropt gezien de manier waarop het model zit, rechts is teveel ruimte, als het model met der benen/houding ook richting rechts had gezeten was het beter geweest (hoop dat ik me duidelijk uitdruk nu)
Heb je meer uit deze shoot? Wel altijd leuk met veel kunstlicht op locatie!
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Tis een baggy broekFiber schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 23:14:
@Jeroen, Prachtig! Alleen jammer dat haar broek een beetje rommelig zit.
Aah ok! .. deze 2de is al beter!! Let alleen wel op met je kadering. Het hoofd van het model staat precies in het midden van de foto, focus punt?? Als je een foto verdeeld in 9 vakken, zorg dan dat je het onderwerp op een kruispunt van de snede plaatst. Dit maakt een mooiere compositie, check: http://s3.media.squarespa...portrait_grid_250pxls.gif (Dit doe je in andere foto's trouwens wel goed)jeroenzelle schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 22:33:
[...]
Foto is niet verscherpt. Heb er eentje die juist nie met flitslicht is gemaakt, maar op 1600 iso met alleen daglicht en reflectiescherm:
[afbeelding]
13juli_Yvette_6348 by Jeroen Zelle | Fotoshoot op locatie.nl, on Flickr
OK, dan misschien die rode pijl plus zes wat dimmen en die broche wegshoppen...wheeler schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 10:16:
...
@Fiber dankjewel. Ik heb de tweede in z/w geprobeerd maar het verliest aan sfeer. Knoopje zit inderdaad in de weg, zal ik nog even wegshoppen en foto updaten.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
wheeler schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 10:16:
@EEKthecat helaas, dit was de spannendste foto waar het licht ook het beste op werkte.
Ik vind jou portret een tikje te licht. Op haar wang/neus is haar huid te wit, kan je hier nog wat contrast in krijgen?
@Fiber dankjewel. Ik heb de tweede in z/w geprobeerd maar het verliest aan sfeer. Knoopje zit inderdaad in de weg, zal ik nog even wegshoppen en foto updaten.
Ik hou me niet aan die regels, ik maak gewoon de foto zoals ik hem zelf graag ziemjtdevries schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 11:19:
compositie is meer dan alleen maar dogmatisch de "derden regel" volgen. Dat vind ik echt vreselijk.
Zeker bij portretten kun je daar heel vaak bij afwijken. Bij portretten zou ik eerder de richtlijn gebruiken dat je je frame nuttig moet invullen.
Boven is wat loze ruimte als je het portret zuiver als portret beschouwd. Maar ik neem aan dat Jeroen ook juist wat van de lokatie wilde meenemen.
En ik kan ook echt niet zeggen dat ik de compositie beter vind worden als je 'm boven krapper kadert. (makkelijk genoeg zelf even uit te proberen) Het word wat mij betreft juist minder. De diagonale lijn die er nu in zit raak je dan kwijt.
Rechts krapper kaderen kun je ook niet doen, want je hebt daar wat ruimte nodig vanwege haar pose. Je zou het ruimer kunnen kaderen, maar ook dan raak je weer die diagonale lijn kwijt.
Verwijderd
dat wordt 3 jaar dienstplichtjeroenzelle schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 12:04:
[...]
[...]
Ik hou me niet aan die regels, ik maak gewoon de foto zoals ik hem zelf graag zie
Haha tsja liever dat dan volgens de regels werken
Beter zo! Vooral die eerste vind ik geweldig.wheeler schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 10:09:
...
Afgelopen zaterdag met modellen op stap geweest (met Urban Photo Collective). Op het einde van de dag toen fotograaf en model wat los kwamen twee mooie shots gemaakt.
[afbeelding]
In the elevator on Flickr
[afbeelding]
Going down to 6 on Flickr
[ Voor 9% gewijzigd door Fiber op 24-07-2011 22:49 ]
welk labeltje?Fiber schreef op zondag 24 juli 2011 @ 22:40:
[...]
Beter zo! Vooral die eerste vind ik geweldig.(Misschien bij de tweede dat labeltje nog even wegshoppen?)
[ Voor 3% gewijzigd door Fiber op 25-07-2011 00:06 ]
je leeft maar 1 x maak er dan ook in 1x wat van en maak geen half werk.
Verwijderd
Verwijderd
[ Voor 4% gewijzigd door EEKthecat op 29-07-2011 19:41 ]
Verwijderd
[ Voor 65% gewijzigd door EEKthecat op 03-08-2011 15:28 ]
[ Voor 0% gewijzigd door JvW op 05-08-2011 04:45 . Reden: typo... ]
“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse
Verwijderd
Mooie foto, maar ik vind haar linkerkant van haar gezicht nog net iets te donker, volgens mij had hij helemaal perfect geweest met een kicker of een rimlight.M.E.Amrani schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 18:13:
@ EEKthecat: Inderdaad wat hierboven wordt gezegd, de kleding past haar niet goed. Wat betreft het model, de poses zijn niet zo creatief, gewoon recht toe recht aan. Sterker nog, op foto 2 heeft ze een ongeïnteresseerd blik. Fototechnisch vind ik 2 wel prima. Leuke achtergrondkleur gekozen dat past bij de outfit. Belichting ook prima met een mooie zachte schaduw op de achtergrond.
@amdboy: Leuke portret met snapshot-gehalte. Iets teveel verscherpt naar mijn mening.
@Beathoven: Nummer 2 is erg leuk! Bij 1 echter kan ik niet zien wie dat is en wat hij doet. Zou misschien inderdaad in een serie passen.
[afbeelding]
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq