Verwijderd
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2011 23:44 ]
Verwijderd
Ik vind 'm wel wat hebben, net niet te licht, en vooral de ogen sprekeniworx schreef op maandag 21 februari 2011 @ 23:24:
[afbeelding]
Shoot voor de lokale toneelvereniging met mijn nieuwe 35mm f/1.4
Geschoten onder 3 TL buizen met SB 900 op de D700 en een sunbounce in een aftandse refter.
'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '
Graag! Dat lijkt me erg interessant!Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 12:58:
Bij interesse wil ik eventueel wel eens wat foto's maken van de setup als is shoot, en een klein artikeltje schrijven over mijn workflow..
Verwijderd
Prachtige uitstraling op het gezicht!Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 16:19:
[...]
Wat had je er graag ingezien, of wat heb je graag dat ik eens uitleg?
Net weer een shoot gehad van een uurtje..
[afbeelding]
Ik zou graag eens wat uitleg willen over hoe je goed gebruik maakt van het licht. Hoe je een gezicht belicht wilt hebben en wat je kunt bereiken met geen/weinig flitsers, natuurlijk licht en een reflectie scherm. Ook zou ik graag wat ervaringen willen horen hoe je het beste aan een model kunt komen en er vervolgens mee omgaat. Oh en om het verhaal af te maken. In wat voor ruimte vinden de fotoshoots meestal plaats en wat zou je aanraden om mee te beginnen.
Een heleboel vragen, voel je tot niets verplicht hoor
Verwijderd
EDIT:
Antwoord op je vraagjes
Wil je nog meer weten beantwoord ik dit met plezier.
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2011 18:53 ]
Verwijderd
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2011 19:20 ]
Wellicht heb je per ongeluk in de bewerking zelf zitten werken ipv het masker.walletje-w schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 15:05:
6) Apply a Hide-all mask and paint white where you want to degrunge.
Ik heb nu maar gewoon het masker weg gehaald met de gum waar ik het effect niet wou hebben. Als ik het op die manier van stap 6 doe dan zie ik helemaal geen effect.
Als je weinig ervaring met maskers hebt dan moet je op een paar dingen letten.
Check altijd even waar je in zit te werken. In het layer panel (meestal rechtsonder in photoshop) zie je waarschijnlijk twee rechthoeken. Eentje met een kleine thumnail van je bewerkte foto. En daarnaast een zwarte rechthoek. Klik het masker aan om zeker te zijn dat je in het masker bewerkingen zit te doen.
Het zwart of wit van het masker bepaald of je de bewerking van de rechthoek er naast wel of niet laat zien.
Dus bv zwart betekent niets van de bewerking laten zien, wit alles van de bewerking laten zien.
En vervolgens kun je ook met grijstinten werken om de bewerking minder zwaar te laten zien.
Wat mij nogal eens overkwam is dat ik per ongeluk met zwart of wit in de foto zat te tekenen ipv het masker, of dat ik andere acties zoals sharpening per ongeluk in het masker deed.
Als je geen effect ziet:
check of je in het masker werkt
controleer een stuk met zowel zwart als wit, om te kijken welke tint de actie verbergt of naar voren haalt.
Het grote voordeel van een masker tov een gum is dat je heel makkelijk je masker opnieuw kunt aanpassen, of terugdraaien, of met grijstinten op bepaalde plekken de bewerking minder sterk maken.
In het uiterste geval maak je alles weer ongedaan door het masker weer helemaal zwart te maken. Met een gom moet je dan een hele lading undos doen.
Ook kun je een masker makkelijk opslaan en later opnieuw aanpassen. Je kunt zelfs meerdere bewerkingen hetzelfde masker laten gebruiken.
Maskers zijn heel krachtig. Het loont de moeite er wat mee te oefenen.
[edit:]
Wat betreft die quick degrunge bewerkingsmethode;
Je zult merken dat er ook wat zij-effecten aan zitten waar je wat rekening mee moet houden. Door het blur-filter word het contrast wat minder. Soms kan dat in je voordeel werken en soms in je nadeel.
Zo te zien heb je het filter ook toegepast op de neus en mond. Je ziet dat de kleur van de lippen minder vol is geworden en de schaduw bij de neus wat lichter. De lippen probeer ik daarom altijd te vermijden.
Je ziet ook dat de highlights op de neus wat minder zijn geworden. In dit geval waren die sowieso geen probleem, maar in situaties waarin ze wat te sterk zijn kan dit heel handig zijn.
Het filter kan ook niet alles oplossen. Zo zie je bij haar kin nog een plekje zitten dat het filter niet kan wegwerken. Dat soort plekjes kun je het beste met de healing brush weghalen. (als je het uberhaupt wilt doen) en het filter echt alleen voor huid vlekjes gebruiken. Zo kun je de blur zo laag mogelijk houden.
[ Voor 19% gewijzigd door mjtdevries op 23-02-2011 21:46 ]
Bedankt! Hier heb ik zeker wat aan, vooral voor het algemene beeld hoe te beginnen met een foto shoot.
Ik heb nog wel één vraagje. Wat raad je me nu aan voor een locatie om een fotoshoot te doen. Er is wel een vriendin die graag een fotoshoot wil doen maar die wil liever buiten. Kan dat in dit weer en waar moet ik dan op letten. Juiste witbalans natuurlijk enz. Maar ook qua licht, ik vermoed dat het bewolkte van bijvoorbeeld vandaag voor een egaal licht zorgt met weinig schaduwen. Moet ik die dan juist creëren of moet ik de weinige schaduw als een voordeel zien. Als ik kies voor de locatie 'woonkamer' een groot diafragma en een egale muur als achtergrond?
Nogmaals bedankt voor de moeite!
Oh ik heb ook altijd nog een zusje die wel als model wil dienen.
Edit:
@mjtdevries.
Top, ik zat inderdaad niet in het masker te werken. Dit is ook mijn eerste ervaring met maskers, eerst snapte ik het voordeel er nooit zo van maar nu word dat wel duidelijk. Het effect is nu nog beter
Natuurlijk laat ik de sproetjes/plekjes die kenmerkend zijn voor iemands gezicht aanwezig. Anders word het naar mijn mening ook te overdreven, het is niet dat ik foto's maak voor een modellen tijdschrift. (nog niet
Edit2:
@jvdgeest:
Ik heb het niet zo op boeken. Ik vind ze vaak wel erg interessant en nuttig maar ik heb er gewoonweg geen geld voor. Daarom probeer ik zoveel mogelijk via internet en slimme mensen te weten te komen. Dat gaat tot nu toe erg goed. Ik ben wel overtuigd door je dat het handig is om toch een paar boeken te hebben. Net zoals mijn vader me overgehaald heeft om toch de krant zo af en toe te lezen (vooral de zaterdag editie en dan wetenschap is erg leuk
[ Voor 41% gewijzigd door walletje-w op 24-02-2011 17:30 ]
Zoals Time-Square of zo?
http://neilvn.com/tangent...-look-at-your-background/
Het hangt er maar net van af wat je met je foto wilt. Maar je moet ook niet te bang zijn voor wat verschillende tonen in je achtergrond. Zolang je onderwerp goed los komt van de achtergrond kan het zelfs mooier zijn.
Verwijderd
Qua locatie gaat vrijwel alles eigenlijk, ik heb al op urbex locaties geshoot, en op de drukkere plaatsen zoals bvb de meir in Antwerpen. Neem gewoon een telelens mee en je kan de achtergrond zoveel compressen als je wilt. Het is natuurlijk handiger als het wat rustiger is, vooral als je met een flitser en radiotriggers werkt, dan kan het wel eens gebeuren dat iemand er mee gaat lopen, of tegenloopt zodat hij valt, zeker als je met je 70-200 een eindje verder staat. Over je witbalans: neem foto's in RAW, dan maakt dat allemaal niet uit, en hoef je op locatie je daar niet echt zorgen over te maken, deze vrije tijd kan je aan je model besteden om haar meer op haar gemak te laten voelen. Zelfs op locatie in de volle zon gebruik ik altijd een flits, dat is bij mij gewoon een gewoonte geworden, en ik vind foto's zonder flits of reflector niet echt speciaal meer. Moest je toch in je woonkamer shooten, zie dat dat je diafragma groot genoeg is, zeker voor portretten shoot ik tegenwoordig op F/11 om ervoor te zorgen dat heel het gezicht van het model scherp is.walletje-w schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 17:20:
@Kevinneke:
Bedankt! Hier heb ik zeker wat aan, vooral voor het algemene beeld hoe te beginnen met een foto shoot.
Ik heb nog wel één vraagje. Wat raad je me nu aan voor een locatie om een fotoshoot te doen. Er is wel een vriendin die graag een fotoshoot wil doen maar die wil liever buiten. Kan dat in dit weer en waar moet ik dan op letten. Juiste witbalans natuurlijk enz. Maar ook qua licht, ik vermoed dat het bewolkte van bijvoorbeeld vandaag voor een egaal licht zorgt met weinig schaduwen. Moet ik die dan juist creëren of moet ik de weinige schaduw als een voordeel zien. Als ik kies voor de locatie 'woonkamer' een groot diafragma en een egale muur als achtergrond?
Nogmaals bedankt voor de moeite!
Oh ik heb ook altijd nog een zusje die wel als model wil dienen.
Mooi! Persoonlijk vind ik wel dat ze te dicht op de muur staat. De structuur van de muur had ik niet willen / hoeven zien, voor de rest heel erg goed. Leuk om te zien hoe jij gegroeid bent afgelopen jarenVerwijderd schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 16:19:
[...]
Wat had je er graag ingezien, of wat heb je graag dat ik eens uitleg?
Net weer een shoot gehad van een uurtje..
[afbeelding]
Verwijderd
thx ,en hopelijk is het groeien nog lang niet gedaan. Dat van die muur hoor ik vaker, maar het is echt zo'n kleine kamer en ookal zeg ik het 5x tegen het model, ze blijven toch af te nog dicht tegen de muur staan en laat dat nou net de foto's zijn die voor de rest perfect zijn.. Ik verwacht trouwens volgende week nog een beautydish, eens kijken wat ik daar mee kan aanvangen..Nedra schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 11:12:
[...]
Mooi! Persoonlijk vind ik wel dat ze te dicht op de muur staat. De structuur van de muur had ik niet willen / hoeven zien, voor de rest heel erg goed. Leuk om te zien hoe jij gegroeid bent afgelopen jaren
@walletje-w: De bewerkte versie is direct ook een veel betere versie, netjes. Mooi zo met dat oog.
@kevinneke: Jammer dat de textuur van de muur zo aanwezig is, maar dat maakt verder niet heel veel uit. Mooi model en leuke pose.
-

Medieval Portrait by Met Bas
Ik vind het zelf erg jammer dat de arm er net deels af valt, maar vind het zelf verder een leuk portret.
Wellicht om iets verder van de fotograaf met die grote lens vandaan te staan?Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 13:05:
thx ,en hopelijk is het groeien nog lang niet gedaan. Dat van die muur hoor ik vaker, maar het is echt zo'n kleine kamer en ookal zeg ik het 5x tegen het model, ze blijven toch af te nog dicht tegen de muur staan en laat dat nou net de foto's zijn die voor de rest perfect zijn..
Zeker niet lullig bedoeld, maar in een kleine kamer ben ik ook niet blij als iemand vlak voor me staat met een camera. De meeste mensen hebben graag wat afstand.
En zeker als mensen minder ervaring hebben met model staan zal dat meespelen.
Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen. Ik zit nog steeds te twijfelen of ik een keer een beautydish zal kopen. Maar ik zie nog steeds niet wat het verschil zou moeten zijn met een softbox van dezelfde maat. En tot nu hebben mensen die zo'n ding hebben daar ook nog geen duidelijk antwoord op kunnen geven.Ik verwacht trouwens volgende week nog een beautydish, eens kijken wat ik daar mee kan aanvangen..
Je blijft zwerige antwoorden krijgen over het bijzondere licht van een beautydish. Maar wat er zo bijzonder aan is is krijg je niet te horen.
Koop je een beautydish voor een speedlight of een studio flitser?
Als je die muur zo vaak gebruikt, zou je hem ook eens onder handen kunnen nemen? Beetje mooi strak glasvezel erop ofzo, scheelt al een stuk. Iets minder "standaard" diafragmeren dan f/11 zou ook bij kunnen dragen natuurlijk.Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 13:05:
[...]
Dat van die muur hoor ik vaker, maar het is echt zo'n kleine kamer en ookal zeg ik het 5x tegen het model, ze blijven toch af te nog dicht tegen de muur staan en laat dat nou net de foto's zijn die voor de rest perfect zijn..
@kevinneke: Normaal gesproken vind ik een witte achtergrond geen reden om er een opmerking over te maken. Helaas doet de textuur van jouw achtergrond de foto geen goed. Ik denk dat het een interessantere foto wordt als je de foto dusdanig cropt dat de nadruk nog meer op het gezicht komt te liggen. Ik zou iets wegcroppen van het haar aan de linkerkant van de foto en van haar rug/armen. Dan wordt je nog meer de foto ingetrokken.
@armada: Ik denk dat je zoveel mogelijk van de rechterarm probeerde te bewaren, omdat je wellicht meent dat dat de foto ten goede komt. Valt wat voor te zeggen. Misschien wordt het interessanter als je de rechterarm voor een groot deel wegcropt, dan valt de loze ruimte boven in ook enigszins weg en wordt je wederom meer de foto ingetrokken. Geen van de armen staat er helemaal op. In het vervolg zou je erop kunnen letten om deze zowel in landscape als in portrait te schieten.
Hieronder heb ik ook een foto van mijn kant opgenomen. Ergens in juni geschoten in de Hermitage in St. Petersburg. Het is jammer dat er een overbelicht raam op de achtergrond aanwezig is. Dit wordt naar mijn idee gecompenseerd door het beeld van een engel wat nog net goed genoeg zichtbaar is. Op deze manier lijkt het alsof ze een engeltje op d'r schouder heeft, wat wel een leuk effect geeft naar mijn idee.

Klikbaar voor een groter formaat.
Misschien wel, maar er groeit ook iets ondefinieerbaars uit haar kruin... Het lichte raam stoort mij minder dan de donkere baan rechts.wilmundo schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 23:30:
Hieronder heb ik ook een foto van mijn kant opgenomen. Ergens in juni geschoten in de Hermitage in St. Petersburg. Het is jammer dat er een overbelicht raam op de achtergrond aanwezig is. Dit wordt naar mijn idee gecompenseerd door het beeld van een engel wat nog net goed genoeg zichtbaar is. Op deze manier lijkt het alsof ze een engeltje op d'r schouder heeft, wat wel een leuk effect geeft naar mijn idee.
Verwijderd
Meestal zijn het de meisjes die aan mij vragen om te shooten, dus ze moeten er maar mee kunnen leven dat ik er een 150tal cm'tjes vandaan sta met mijn bescheiden camera'tje en een softbox boven mij. Ik heb een beautydish gekocht voor speedlites, aangezien ik alles nog met de SB-900 en 600 doe. Ik post mijn bevindingen later deze week. Hij is de 22e verzonden uit Amerika met UPS express, dus ik verwacht hem morgen. Donderdag heb ik alweer een shoot. Ik zal dan wel even de tijd nemen om hem wat te reviewen.mjtdevries schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 15:09:
[...]
Wellicht om iets verder van de fotograaf met die grote lens vandaan te staan?
Zeker niet lullig bedoeld, maar in een kleine kamer ben ik ook niet blij als iemand vlak voor me staat met een camera. De meeste mensen hebben graag wat afstand.
En zeker als mensen minder ervaring hebben met model staan zal dat meespelen.
[...]
Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen. Ik zit nog steeds te twijfelen of ik een keer een beautydish zal kopen. Maar ik zie nog steeds niet wat het verschil zou moeten zijn met een softbox van dezelfde maat. En tot nu hebben mensen die zo'n ding hebben daar ook nog geen duidelijk antwoord op kunnen geven.
Je blijft zwerige antwoorden krijgen over het bijzondere licht van een beautydish. Maar wat er zo bijzonder aan is is krijg je niet te horen.
Koop je een beautydish voor een speedlight of een studio flitser?
EDIT
Net nieuwe shoot gedaan. Resultaat:

En meer info:
http://lakker.be/2011/02/secret/
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2011 19:30 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 04-03-2011 18:55 ]
The devil is in the details.
Bij wat langer kijken gaan mij toch wat dingetjes enigzins irriteren:
- Die roosjes in het haar leiden mij een beetje af, ik vind ze een beetje storend.
- Ze kijkt omhoog, ik houd daar niet van, zo'n randje wit onder het donkere oog.
- Ze heeft zichtbaar contactlenzen in, die ook nog een rare vlek/reflectie op de pupil geven.
- Ik zie roos in d'r haar. Te scherp is ook niet alles bij een portret...
- Gaatjes in haar oren, maar geen oorbellen...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Verwijderd
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2011 15:55 ]
@ Wilmundo: Mooie foto en mooie bw-omzetting. Wel jammer dat ze centraal is gefotografeerd
@ Armada: Ruimte boven kan een stuk kleiner vind ik. Ook de bw-omzetting niet zo mooi om eerlijk te zijn, te weinig contrast
[ Voor 17% gewijzigd door M.E.Amrani op 07-03-2011 23:16 ]

Dit zijn plaatjes uit me laatste shoots
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Bij 1 en 4 zou ik wat meer licht op het haar richten, zodat je beter kunt zien wat daar mee gedaan is. Bij de eerste zie je eigenlijk niet eens of het nu haar is, of een doek die ze om haar voorhoofd heeft.
Bij de laatste foto dwaalt mijn blik nogal af van haar mooie gezicht
Maar de tweede foto vind ik helemaal geweldig. Pose is mooi, blik natuurlijk er zit energie in en het licht is echt geslaagd.
Maar wat zonde van die lichtvlek op haar schouder, die trekt helaas wel de aandacht. De foto zou echt helemaal perfect zijn zonder dat vlekje. Ik vind dit shot trouwens ook mooier dan de andere versie die je op je website op de frontpage hebt staan.
Nee, ik ben GEEN hobbit...
Verwijderd
Ik vind 'm vet, alleen lijkt het alsof hij zweeft want het zwart van de auto lijkt wat dicht te lopen over z'n broek maar dat kan de afstelling zijn van mn kleuren in windows. Normaal gebruik ik mac os, misschien kan er nog een schaduw / highlight overheen.M.E.Amrani schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 01:04:
Mee eens, alleen nummer 2 is naar mijn mening zeer pakkend, de rest doet me weinig. Ik denk dat 1 en 4 wel potentie hebben. Met wat na bewerking zullen ze denk ik een stuk leuker zijn. De eerste wil ik wel in zwart/wit zien.
[afbeelding]

Verwijderd
@EEKthecat: De 2e springt er echt uit voor mij, mooi!
Ik ben hier ook al een heeeele tijd niet geweest, maar heb weer eens een zelfportretje gemaakt.
De flits is hard en direct, dat weet ik, dat is bewust.

Niet iedere foto hoeft je iets te doen, als sommige maar iets doen
@M.E.Amrani Ik snap hem niet helemaal, jammer van de schouderband, wel mooie zwart/wit
@beathoven Carnaval!
@Alerion; thanks! en mooi! ik zou dat niet kunnen van mezelf
Mijn laatste, meer onderweg;

[ Voor 28% gewijzigd door EEKthecat op 18-03-2011 15:41 ]
Een mooi teder moment.
Ik heb echter de indruk dat er een kleurzweem overheen zit. Groen of cyaan achtig lijkt me.
Ik zie een soort van korrel in de achtergrond. Wellicht het gevolg van wat bewerking? Het stoort niet echt, maar een blur filtertje zou het wellicht goed doen.
@Alerion
Erg knap om zo'n zelfportret te maken. Zeker als ik kijk naar de houding en de kleine scherptediepte.
Ik snap waarom je meteen meld dat je met opzet een directe flits hebt gebruikt. Maar ik denk dat de dogmatische mensen die daar over vallen het niet eens in de gaten zouden hebben omdat je de flits zo mooi beheerst hebt.
Heb je nog een aparte flits voor de achtergrond gebruikt, of is die bewerkt?
@EEKthecat
Prachtige ogen. Is dit rechtstreeks uit de camera of heb je ze wat opgehaald?
Het haar valt ook erg mooi. Ik neem aan dat je een fan gebruikt hebt?
Kijk ik dan wat langer dan valt me op dat het shirt wel erg rood is, en veel ruimte van de foto inneemt.
Je zou een kleinere crop kunnen uitproberen. Wellicht een vierkante crop ipv de standaard 2/3 verhouding?
Wat was je belichting?
De catchlight lijkt op een ringflitser te wijzen. Dat verklaart dan de donkere schaduw bij de neus. Maar had je nog een lichtbron? Ik lijk namelijk ook een lichte schaduw bij de neus te zien die zorgt voor een "rembrandt" belichting...
Hoe dan ook, de belichting is zeer geslaagd.
Verwijderd
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2011 19:22 ]
Te gek!M.E.Amrani schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 01:04:
Mee eens, alleen nummer 2 is naar mijn mening zeer pakkend, de rest doet me weinig. Ik denk dat 1 en 4 wel potentie hebben. Met wat na bewerking zullen ze denk ik een stuk leuker zijn. De eerste wil ik wel in zwart/wit zien.
[afbeelding]
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
@mjtdevries Van links een beauty dish, rechts een reflectiescherm om harde schaduw tegen te gaan. En idd een fan gebruikt
Het lijkt er haast op dat je haar vertelt hebt: "klem dat shirt stevig onder je arm vast, zodat je buik zichtbaar is. En oh ja, probeer desondanks een losse relaxte pose te maken"
Je vorige plaat met het rode shirt en blauwe ogen knallen behoorlijk. Lekker fris, maar de saturatie is wel hoog, maar daarentegen wel lekker zacht licht, dus nette plaat verder hoor
@Alerion: knap dat je zo zelfportretten kan maken. Dat kan ik echt niet. Mooie kwetsbare blik. De tatoeage is enerzijds wel cool, anderzijds wel heel duidelijk het onderwerp nu. Ligt er mij iets te dik op.
@M.E.Amrani: super cool, eens dus met Abra
en omdat ik zelf zelden iets post, bij deze iets recents. Model vroeg om een keer te schieten en zo komt het dat ik eindelijk eens vrij werk weer geschoten heb.

@Nomad je zal het niet geloven maar haar ogen zijn echt KNAL blauw, dat zijn de mooiste ogen die ik ken. Misschien iets aangedikt na de bewerking, maar van mij mag het wel
Ow en dat truitje.. mag ietsjes meer omhoog, verder, top foto!
[ Voor 56% gewijzigd door EEKthecat op 24-03-2011 09:11 ]
Mooie foto, goede sfeer.Nomad schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 16:43:
en omdat ik zelf zelden iets post, bij deze iets recents. Model vroeg om een keer te schieten en zo komt het dat ik eindelijk eens vrij werk weer geschoten heb.
[afbeelding] .
1 puntje van kritiek: boven haar hoofd te weinig ruimte op de foto, nu zitten mijn ogen steeds te kijken of haar haar er nu wel of niet helemaal op staat...
The birds turned into The Flying Dutchmen!

@nomad. Dat zwarte truitje en de schaduw op de achtergrond lopen bijna in elkaar over, terwijl bovendien de top van de schaduw op de muur op één lijn staat met de lijn die dat truitje maakt van haar rechterschouder naar linker bovenarm.
Het is een beetje lastig uit te leggen, maar ik heb het gevoel dat het daardoor één groot zwart vlak word dat je foto door midden knipt.
En wat er onder dat zwarte vlak ligt vind ik niet interessant om naar te kijken...
Ik heb het gevoel dat als je de onderste 1/3 gedeelte er af haalt, dat de foto dan net zo goed of zelfs beter is.

Houding en licht vind ik mooi, maar omdat het haar zo prominent is in de foto zou ik daar wel meer doortekening in willen zien. (ik kijk wel op een waardeloos scherm nu, dus wellicht valt het reuze mee als ik thuis kijk)
Wat extra licht van boven op het haar zou denk ik wel de moeite waard zijn.
Bij je vorige foto heb ik het idee dat haar hoofd een beetje soft is? Maar verder lekkere foto (meid
[ Voor 32% gewijzigd door Hahn op 28-03-2011 16:00 ]
In de oefenruimte met 2 kleine lampjes:

@EEKthecat: Mooi! Beide, op die eerste lijkt ze op een filmster, ik denk dat ze in "into the wild' speelt en dan bij die campers leeft.
Ik vind de foto niet heel erg geslaagd om verschillende redenen.
- Belichting: Je fotografeert duidelijk tegen de zon in, dan vind ik het nooit zo mooi om je onderwerp sterk uit te belichten. Het staat zo 'nep'... Ook heb je een kleine lichtbron gebruikt (scherpe schaduwen van haar hand) wat het 'neppe' versterkt. Ik zou inflitsen met minder licht en een grotere bron (softbox, reflector paraplu, ...)
- Houding: Wat is ze aan het doen met de handen? Een beetje vreemde houding...
Maar:
- Compositie: goed!
Nee, ik ben GEEN hobbit...
op de grotere versie kun je zien dat het een gitaar is, met voor zn mond een micwalletje-w schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 08:27:
@Gutteguttegut: Ik vind hem mooi! Alleen het licht midden onderin de foto kan ik niet plaatsen. Het brengt wel net wat meer licht in de foto wat mooi is maar het had wellicht nog op een andere manier gekund.
@EEKthecat: Mooi! Beide, op die eerste lijkt ze op een filmster, ik denk dat ze in "into the wild' speelt en dan bij die campers leeft.
Verwijderd
Technisch ziet deze foto mij er goed uit. Het is een heel vlakke maar effectieve light setup, die om een model met attitude en kunnen vraagt, door haar te laten weg kijken mis ik dit. Zet hier een knap model voor( wat ze volgens mij wel is) en laat haar een sterke pose aannemen, dan is er op deze foto weinig op te merken.EEKthecat schreef op zondag 27 maart 2011 @ 19:03:
Als jullie het niet erg vinden ga ik gewoon verder met posten
[afbeelding]
Bij mij is het de laatste tijd wat rustiger vanwege afzeggende modellen.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2011 11:35 ]
Verwijderd
Maar had vandaag eindelijk nog eens een meisje uit een modellenbureau dat kwam opdagen.Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 10:56:
[...]
Technisch ziet deze foto mij er goed uit. Het is een heel vlakke maar effectieve light setup, die om een model met attitude en kunnen vraagt, door haar te laten weg kijken mis ik dit. Zet hier een knap model voor( wat ze volgens mij wel is) en laat haar een sterke pose aannemen, dan is er op deze foto weinig op te merken.
Bij mij is het de laatste tijd wat rustiger vanwege afzeggende modellen.

Geschoten op iso 250 en op F/1.4. Sluitertijd was 1/1250
Ik vin m leuk! Neutraal, geen poespas, duidelijkVerwijderd schreef op zondag 03 april 2011 @ 16:13:
[...]
Maar had vandaag eindelijk nog eens een meisje uit een modellenbureau dat kwam opdagen.
[afbeelding]
Geschoten op iso 250 en op F/1.4. Sluitertijd was 1/1250
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Dus als ik zou moeten gokken, dan denk ik dat het die lens is
Verwijderd
[ Voor 105% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2011 20:26 ]
Verwijderd
Met de 50 1.4philipperosier schreef op zondag 03 april 2011 @ 21:27:
[...]
Ik vin m leuk! Neutraal, geen poespas, duidelijkMet welke lens was die?
Ik ben het available light terug aan het ontdekken. In de winter heb ik eigelijk vooral met flitsers/ softboxen gewerkt, maar nu het terug wat zonniger word, en ik met mijn speedlight niet tegen de felle zon opkan, ben ik een zware fan van 1.4. Binnenkort ga ik veel minder modellen shooten, en mij richten op autotjes. Ik heb al enkele afspraken voor shoots met mini's( de oude) en oude kevertjes..
Ik vind het een leuke plaat
Verwijderd
In dit geval was een flits of reflector wel nuttig geweest om het contrast wat te controleren zodat bv haar hand niet overbelicht zou raken?
En bij een reflector maakt het niet uit hoe fel de zon is. (maar een assistent is dan wel handig...)
Verwijderd
feit, ik zou mezelf ook nog eens een grotere reflector moeten aanschaffen. Ik droom al een tijdje van die californa sunbounce maar die dingen kosten meer dan een flitsermjtdevries schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 10:24:
Je hoeft die flitser natuurlijk niet perse te gebruiken in een mode waarbij ie sterker is dan het omgevingslicht.
In dit geval was een flits of reflector wel nuttig geweest om het contrast wat te controleren zodat bv haar hand niet overbelicht zou raken?
En bij een reflector maakt het niet uit hoe fel de zon is. (maar een assistent is dan wel handig...)

@Gutteguttegut Nice! maar idd die sax is een beetje raar, je moet het weten
@Jeroenz18 goeie belichting voor buiten fotografie! Bij je volgende shoot het concept beter uitwerken
@Kevinneke mooi zo'n 1.4 lens! houding van model had spannender gemogen, dat zou goed kunnen in de neutrale belichting die je gebruikt.
Plaatje:

[ Voor 57% gewijzigd door EEKthecat op 08-04-2011 13:02 ]
Verklaar je nadersimon schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 13:35:
Vanwaar deze houding?
|>
Misschien wil ik wel deze reacties uitlokken? ;-) Ik geef het model altijd wel een "base-line" mee in welke richting ik denk en welke "sfeer" ik in uiterlijk en houding wil terug zien. Daarna laat ik het model redelijk vrij, dus ik snap waarom het "random" zou kunnen lijken. Wel ervaar ik zelf een groot verschil als mijn visagiste aan de betreffende shoot mee werkt (is niet altijd). Zij houd vaak deze details voor mij in de gaten. Toch lijken mij de "random" foto's nog atijd beter dan "geregisseerde" of "geacteerde" shoots. Niet achter alles hoeft een rede te zitten.simon schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 13:47:
Nou ik zie dat je een soort van bepaalde set aan houdingen hebt bij je model, en ik vraag me waar ze vandaan komen, hoe je tot zo'n houding komt. Waarom houdt ze haar jasje zo vast? Waarom die andere hand op de heup? Ik snap 't gewoon niet zo, ze kijkt weg, waarom? Eigenlijk vind ik dat met alle houdingen op deze pagina, waarom? Het oogt nu best random. Het is mij niet echt duidelijk wat je er mee wil. Wil je een meisje sensueel laten zien, of gaat 't om 't jasje, of ..? Dat lijkt me als ik je foto's zo zie wel echt iets om over na te denken

http://farm6.static.flick...91963418_0db8c8114f_o.jpg
uit serie over Berliners en hun belangrijkste object wat ze meenemen.
|>
Toch bedankt, kritiek en commentaar zijn altijd welkomsimon schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 14:16:
Nee, maar dit is random in mijn ogen, niet spontaan. Het komt me eigenlijk over als een pose die leuk moet lijken, omdat 'echte modellen' het ook zo doen. Niet dat ik koning modellen fotografie ben hoorMaar goed, genoeg geluld. Plaatje van mijn kant
[afbeelding]
Goeie plaat! zag op flickr al meer staan!
Ik herken in deze foto wat ik de laatste tijd bij veel fotografen ook zie op bijv. dpz, een foto met niet bijzonder interessante omgeving, met het `model´ in het midden met weinig afleidende dingen en op 35/50mm geschoten met groot diafragma.simon schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 14:16:
Nee, maar dit is random in mijn ogen, niet spontaan. Het komt me eigenlijk over als een pose die leuk moet lijken, omdat 'echte modellen' het ook zo doen. Niet dat ik koning modellen fotografie ben hoorMaar goed, genoeg geluld. Plaatje van mijn kant
[afbeelding]
Ik vind dat jij als fotograaf in deze foto niet bijzonder veel gedaan hebt en dat de foto leunt op je onderwerp, een interessant figuur.
Maar, misschien mis ik het gewoon en dat meen ik oprecht. Waarom is deze foto, los van de interessante dude, goed gelukt?
En bovendien, simon vraagt op de vorige pagina aan iemand "waarom staat ze in die houding?", die vraag zou ik dan ook wel aan hem willen stellen. Want de enige reden dat ik kan bedenken dat zijn onderwerp zo staat, is omdat hij op de foto gaat. Want recht voor je uitkijken, terwijl je je telefoon in je hand hebt en je fiets tussen je benen hebt is normaal gesproken (zonder camera) geen normale houding.
[ Voor 64% gewijzigd door Hahn op 09-04-2011 20:36 ]
Wat betreft de houding, die vind ik wel oké, vrij simpel en losjes, verder vind ik de foto vooral erg soft, die dude is in mijn ogen vrij ''extreem'' dan had ik ook wel een extreem perspectief en bewerking terug willen zien.
@ EEKthecat
Dit vind ik wel een interessant houding, hij bevalt me erg, de manier hoe ze de jas vast houdt en hoe ze kijkt vind ik wel geslaagd, misschien iets warmere huidstinten hadden de foto af gemaakt.
Ik ben nog geen held op het gebied van portret en heb nog en hoop te leren maar laat ik toch maar eens iets plaatsen.

Verwijderd
Ik denk dat de foto beter had gewerkt als het model niet met haar rug naar het open deel van de foto had gezeten, maar dat de open ruimte nu ofwel rechts van het model was, of dat het model meer links had gestaan idpv rechts.Richard! schreef op woensdag 13 april 2011 @ 21:57:
@ simon.
Wat betreft de houding, die vind ik wel oké, vrij simpel en losjes, verder vind ik de foto vooral erg soft, die dude is in mijn ogen vrij ''extreem'' dan had ik ook wel een extreem perspectief en bewerking terug willen zien.
@ EEKthecat
Dit vind ik wel een interessant houding, hij bevalt me erg, de manier hoe ze de jas vast houdt en hoe ze kijkt vind ik wel geslaagd, misschien iets warmere huidstinten hadden de foto af gemaakt.
Ik ben nog geen held op het gebied van portret en heb nog en hoop te leren maar laat ik toch maar eens iets plaatsen.
[afbeelding]
Heb vandaag nog eens iets geproduceerd met mijn 50 1.4

Ik ben het eens met je opmerking over het open deel van de foto waar het model met haar rug naar toe staat.
Maar ik begrijp dan niet helemaal waarom je zelf ook een foto plaats waarbij dat het geval is. Is het besmettelijk of zo?
Verder eigenlijk niets op te merken over je foto. Ziet er gewoon prima uit zoals we van je gewend zijn.
@Richard!
Het licht van de flits rechts van de camera is een mooi voorbeeld van rembrandt belichting. Prima uitgevoerd.
Wat ik jammer vind is dat het licht van links wat mij betreft te fel is. Daardoor is het haar op de achterkant van haar hoofd het lichtste gedeelte van de foto geworden. En dat is waar je ogen naartoe worden geleid. Terwijl je graag de ogen naar haar gezicht wil leiden.
Je zou in photoshop even moeten proberen om de linkerkant donkerder te maken zodat het gezicht het lichtste deel van de foto word. Je zult zien dat je oog dan veel meer naar het gezicht getrokken word.
@Richard: Voor een eerste begin vind ik het een geslaagde foto. 2 puntjes die mij opvallen: de harde schaduw aan de linkerkant van de neus en de foto lijkt wat scherpte te missen???
Canon R6/5D3/16-35/24-70/70-200/85/100/135/100-500

Vind High-Key wel iets hebben en met dat in gedachte deze foto geschoten... Niet de meest moeilijke verlichting-setup: zonlicht van achter haar en van rechts (naast/achter) mij een invul flitsje tegen de harde schaduwen.
Tips voor de volgende keer (afgezien van de iets raar zittende oorbel
[ Voor 5% gewijzigd door Pat-Juh op 25-04-2011 19:12 ]
Verwijderd
Denk bij high-key aan een wit ei op een witte ondergrond met een witte achtergrond en waarbij nog juist doortekening is in de eierschaal.

1mei_Auxelle_1621 by Jeroen Zelle | Fotoshoot op locatie.nl, on Flickr
@Pat-Juh: Ga mee met de opmerkingen van Artlag. De overgang naar de zee vind ik nu te uitgebeten.
Van het weekend op bezoek geweest bij vrienden en hun zoontje van een half jaar op de foto gezet. Erg leuk wat voor gezichten zo'n jochie kan trekken

Ik kreeg toen ik mijn eerste foto plaatste een hele goede tip, als er een persoon op staat die je persoonlijk goed kent, kijk nog 3 keer naar de foto of het echt zo'n bijzondere foto is want voor iemand anders is die persoon een vreemde. Hiermee wil ik zeggen dat ik de foto niet zo boeiend vind. Het is een erg leuke foto voor in een plakboek en voor de rest van de familie. Maar voor hier op tweakers vind ik het minder. Dat wil niet zeggen dat je geen leuke foto's kunt maken van je familie/zoontje en die hier niet moet gaan plaatsen want dat mag zeker wel, maar het liefst zie ik dan een iets andere soort foto. Ik weet niet precies hoe ik het verschil aan kan geven maar ik hoop dat je het begrijpt.
Edit: Als ik zo de andere foto's van de 'shoot' bekijk vind ik deze wel het plaatsen waard. Vind ik persoonlijk leuker om te zien door de compositie en de uitdrukking
[ Voor 20% gewijzigd door walletje-w op 04-05-2011 08:46 ]
Ik snap wat je bedoelt en heb ook zitten twijfelen welke ik zou plaatsen. Vond op deze zijn gezichtsuitdrukking erg typerend voor kleine kinderen.
Dank dat je even verder hebt gekeken in de serie. Met de aanvullende opmerking kan ik zeker wat. Nog ideeen hoe ik hier verder in kan ontwikkelen?
Wat ik bij de geplaatste foto nog wil opmerken:
Te krap boven het hoofd van het kind, een storend element op de voorgrond en het logo is te groot/dominant en verkeerd geplaatst.

Hoge resolutie (en meer van mijn foto's) vind je hier: http://dnaxdreams.deviantart.com/
[ Voor 25% gewijzigd door DNAx op 05-05-2011 11:18 ]

----
http://www.photoshoot.me
[ Voor 23% gewijzigd door digitalfrog op 08-05-2011 01:24 ]
Wow, maar niet zozeer door de persoon in het midden ook al maakt ze die foto. Het is in die foto alsof de wereld aan je voorbij knalt, de mensen rennen voorbij en dan toevallig ook dat bord Frontrunner
@Ivorijn, ik ga mee met de rest, als je het jongetje niet kent is de foto denk ik niet zo heel speciaal.
@DNAx, Heel erg gaaf effect! Goede afstand van het onderwerp tot de rest van de straat en inderdaad extra mooi met het Frontrunner bord
@digitalfrog, Mooie compositie, goede toning. Vind het gezicht op het randje, weet niet goed of ik het zo mooi vind. Het is erg, heftig...
Dan een van mij, zoals gezegd net begonnen met portret fotografie, onlangs een SB-700, softbox en een paraplu aangeschaft. Erg leuk!

Lieve by pimknops, on Flickr
@pat-juh: Nette foto. Vind alleen de tattoo er niet helemaal bij passen. Maar voor de rest een puike plaat.
@jeroenzelle: Nette plaat. Ik had misschien alleen iets meer ruimte gelaten boven de haren van het model. Die rechterpluk haar valt naar mijn smaak nu beetje weg tegen de schutting. Wellicht als je hem boven iets minder strak had gecropt, dat het dan iets meer los zou komen.
@ivorijn. Leuke gezichtsuitdrukking. Zo van.. "en als je me nu nog een keer zo'n potje voeding voor m'n neus zet, dan zwaait er wat."
@DNAx: Nice
@digitalfrog: Nette foto. Vind de gezichtsuitdrukking wel wat hebben.
@Knopse: Staat het model tegen een schutting? Vind het jammer van die richel/opening net rechts van haar. Die leidt me een beetje af van het model.
Tja.. dan mijn foto. Hij valt onder het kader familiefoto. Misschien is het wel dertien uit een dozijn zoals Walletje-w terecht opmerkt in zijn reactie richting Ivorijn. Maar aangezien ik me toch een beetje meer wil gaan verdiepen in potretfotografie, misschien wel een goede start voor wat opbouwende kritieken. Dus brand maar los.
Geschoten met een D60 zonder flitser whatsoever. Dus je ziet duidelijk de schaduwen in zijn gezicht. Zoonlief is normaliter een druk baasje, maar voor deze foto bleef hij dan toch even rustig zitten.

Dit is mijn favorite foto. Ik was beperkt door mijn kunde en apparatuur. Geschoten in RAW met een Canon 450D, 35mm 1:2. Bewerkt met Lightroom.
Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT
Als je zo'n opmerking erbij zet, dan heb ik in ieder geval al het idee dat je 'm zelf niet geweldig vindt (ondanks dat het je favoriete foto is). En ik vind 'm ook niet echt geweldig eigenlijk, op klein formaat lijkt 'ie onscherp en als ik erop klik om 'm te vergroten kom ik op een gare imagehost waar ik een bak vol ruis te zien krijg, omdat de foto fullsize getoond wordt.
@brombeer21: Zeer leuk, mooi van lage uitgangspunt! Lekker simpel, en dat maakt het erg leuk
@Knopsje: Belichting is wel in orde. Haar gezichtsuitdrukking en compositie weer wat minder. Maar goed, dit was ook maar een testshot zie ik.
@DNAx: Erg leuk!! Dynamiek spat er van af, leuke locatie ook gekozen
@digitalfrog: Stoere foto! Klein minpuntje is dat ze nekloos lijkt door haar houding. Maar verder heel mooi!

[ Voor 5% gewijzigd door M.E.Amrani op 16-05-2011 02:13 ]
Ik denk dat de haarstylist er wel blij mee zal zijn.
Ik vraag me wel af waarom je voor die donkere achtergrond gekozen hebt in combinatie met de lichte veren en het donkere haar?
Ik zou zelf in zo'n situatie in eerste instantie voor een wat lichtere achtergrond gegaan zijn. Dan komt ook het haar nog wat meer los van de achtergrond denk ik.
Nu word mijn oog sterk naar haar gezicht getrokken en dat is goed voor een portretfoto, maar in dit geval is het onderwerp juist het haar.