Armada. schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 18:48:
[...]
Hoe heb je het gedaan met de benadering van deze meneer? Het is geen buitenaards wezen of zo, dat niet, maar het lijkt me wel hoogdrempelig om zoiets te vragen. Heb je gewoon een praatje gemaakt, of wou hij geld of zo?
Edit:
Bedenk me net dat ik deze hele post heb geschreven met de veronderstelling dat het een dakloze is, wat natuurlijk helemaal niet zo hoeft te zijn. Beetje dom van me.
Edit 2: Het is dus wel een bedelaar, ik ben toch nog niet helemaal gek.

sorry voor relatief late reactie
Hoe heb ik het gedaan met de benadering van deze meneer?
Meneer lag op de grond te bedelen, net zoals:
alleen meneer kwam op een gegeven moment net een stukje omhoog, dat ik z'n gezicht een beetje kon zien, en toen vond ik dat ik hem wou portreteren.
Allereerst stelde ik mezelf voor, vertelde dat ik een fotograaf uit amsterdam was, wat m'n naam was enzo ( camera zat in tas ) toen begon hij een beetje uit te leggen wat er met hem aan de hand was ( wat ik hier niet ga posten ) en toen haalde ik m'n camera tevoorschijn en vroeg ik alleen 1x of ie iets meer naar links wou gaan ( daar was het licht beter ) en of ie alsjeblieft zo natuurlijk mogelijk wou kijken.
Het was kennerlijk al duidelijk genoeg voor meneer dat ik geen fake-shots van nep lachen wou hebben oid.
Nadat ik een aantal foto's had geschoten deed ik weer m'n camera in m'n tas en toen begon ie ''dankjewel'' te zeggen ( letterlijk, in het nederlands, enige woord wat ie kon in NL ) en thank you. op dat moment had ik hem nog helemaal niks gegeven, maar uberhaupt dat ik hem al zag staan en aandacht aan hem schonk, daar was ie erg blij mee.
Toen pakte ik m'n portemonee en heb ik hem 100kronen gegeven ( omgerekend iets van €4,- ) omdat ik niet meer bij me had ook, anders had ik hem wel mischien 200 ofzo gegeven.
maar zo gaat het niet altijd
10min daarna zag ik weer een man die ik wou portreteren, alleen die vroeg er geld voor. Ik gaf hem wat geld omdat ik hem toch echt wou ( 50 kronen in dit geval ) alleen hij bleef maar proberen te lachen etc, waardoor die foto's ergens op m'n computer zijn blijven hangen omdat ik ze toch niet ga gebruiken. En nee ik heb geen spijt van het geld, want hij was wel echt arm
De eerder door mij gepostte donkere man ( ongeveer zelf portret qua compo ) ging ook op een dergelijke manier. Alleen was dat een straat muzikant in amsterdam, waardoor de drempel nog lager lag ( relatief, want dat was praktisch de eerste keer dat ik een vreemde op straat aansprak voor een foto ) aangezien die meneer toch 100x wordt aangesproken op een dag. ( hartje amsterdam.. )
Het helpt voornamelijk denk ik omdat ik me probeer in te leven, en het me niet intresseerd wat mensen van me denken of iets dergelijks.
Toen ik met meneer stond te praten in praag ( dus portret van meneer met baard ) kreeg ik ook allemaal rare gezichten naar me geworpen en dergelijke. En het helpt dat ik een redelijk grote waffel hebt, en dat ik dus snel op zulk soort mensen af durf te stappen.
En wat nog het allerbelangerijkste is imo, waarom ik dat durf; ik zie meneer, ik zie een foto die ik wil ( in m'n hoofd zie ik dan de final incl nabewerking enzo ) en dan heb ik een doel. En ik ga altijd achter m'n doel aan, als ik een doel voor ogen heb, ben ik praktisch niet te stoppen
Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.