Verwijderd schreef op zondag 21 maart 2010 @ 23:03:
Mwah bij portret moet ik toch maximaal hebben ingezoomd op een vrij korte afstand. Zo krijg ik voor mijn gevoel het beste resultaat. Ik weet dat het bij lange na nog niet het niveau is van vele anderen hier (daarom verbaas ik me elke keer weer elke dag over een bepaalde functie of mogelijkheid) maar timmeren aan de weg doe ik wel

Dat maximaal inzoomen voor een portret heb je helemaal gelijk in, althans, volgens de gevestigde orde.

Het effect ervan is dat je de verhoudingen in het gezicht zo veel mogelijk intact laat.
Ik snap eigenlijk niet dat je het durft om die serie van de 20e te plaatsen als je blijkbaar ook dat van de 21e kan, of heb je in een dag zoveel geleerd?
Een hint voor het fotograferen zonder werkende autofocusmotor: er zit een indicator in je zoeker die aangeeft of je actieve focuspunt in focus is.
@Jeroenz18:
Sjieke foto, technisch niets op aan te merken, iig niet door mij. Vind het een beetje een ´enge´ kerel maar dat ligt erg aan mij, denk ik. Is er een reden waarom hij wegkijkt?
@jehjeh:
De foto oogt wat donker en somber voor in een trouwalbum. De blik van je onderwerp is ook meer die van iemand die zakelijk gefotografeerd wordt. Ik zou hem uitbater van een klassieke club ofzo noemen, mede omdat ie tussen het bier en de whiskey staat. Doordat de bruidegom (neem ik aan) zit wordt z'n jasje ook een beetje uit fatsoen getrokken. Hoewel het klinkt alsof ik veel aan te merken heb, vind ik het zeker wel een mooie foto.
@Boomx:
Door de combinatie van Z/W, de zware schaduwen in het gezicht van je onderwerp, centrale compositie, vind ik dat de foto nogal wat spanning oproept. Door die schaduwen en de haarstijl wordt voor mij ook een beetje de vorm van het gezicht verknoeid. Ik kijk er niet graag naar.
@aerofreak:
Leuke foto, mooi van licht, kleur en scherpte en gewoon net een beetje anders.