[Verzamel] Mensen / portretten deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 21 ... 65 Laatste
Acties:
  • 594.967 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerf
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-07 14:34

Blerf

VroomVroom

@yo-han Erg nice en knalt echt goed vind ik!

1# FC Twente links buiten speler: Eljero Elia
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3305/3333141901_bd293382fa.jpg

iRacing profiel | Twitch | Formerly known as Marty26 || En ja ben nog steeds een deslikt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:15

Sharky

Skamn Dippy!

@Arrigi
Die tweede plaat is nice. Mooie setting en mooi, authentiek sfeertje. Goeie toning ook.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parle85
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08-2023
@jupjup: weinig feedback toe te voegen naast wat er al over de foto gezegd is.

@Savale: Goede houding van het model, maar de nabewerking vind ik niets. Te veel ruis. Ik kan ook niet echt een verhaal achter de foto ontrafelen, de omgeving voegt in mijn optiek niet veel toe aan de foto.

@Frank: Je hebt je eigen foto al omgezaagd door je commentaar boven je foto. Ik heb weinig toe te voegen eigenlijk, behalve dat ik het model een wat aparte blik vind hebben.

@Arrigi: je zw/w omzetting is nogal plat. Er zit in ieder geval erg weinig contrast in de foto's. verder sluit ik me aan bij het commentaar van pieter_ale.

@ pieter_ale: Ik vind de plaat persoonlijk wat donker. Ook heb je het gezicht nogal vlak belicht. De uitsnede en standpunt is goed gekozen. Probeer je model wat aan te sturen qua uitdrukking, haar gezicht is nogal uitdrukkingsloos.

@Yo-han: Goede uitsnede en leuke momentopname. Super plaat wat mij betreft!

@Blerf: De nabewerking (belichting, contrast) zijn goed gekozen. Ik zie alleen niet helemaal wat je met je compositie teweeg wilt brengen, kan ook niet goed thuisbrengen wat de witte "T" voorstelt.

5D III | 1D II | 17-40 | 24-70 | 35 | 85 | 70-200 | parlevlietfotografie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

@ Pieter_Ale: nette foto, goed dat je een wat andere dan standaard compo hebt gekozen. Ze heeft alleen een blik die ergens om vraagt :X

@ Yo-han: Geweldig! Lekker vrolijk, toning vind ik prima uitpakken. Weinig aan te merken.

@ Blerf: Vet! Lekker rauw, lekker hard. Mag ik wel.

En nog maar weer eens een keer een van mij. Shoot thuis gehad, huiskamerstudiotje.
Afbeeldingslocatie: http://www.gerjopolinder.nl/got/01_got2.jpg

[ Voor 0% gewijzigd door RZor op 10-03-2009 15:51 . Reden: Goeie versie online gezet ]

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Door je donkere achtergrond en kleding vind ik het heel stom om boven haar hoofd nog een stuk hand te zien. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Muse schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 11:46:
Door je donkere achtergrond en kleding vind ik het heel stom om boven haar hoofd nog een stuk hand te zien. ;)
Scherm gecalibreerd? Kleding staat los van achtergrond.

Wat vind je er stom aan?

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-10 20:31

Deathchant

Don't intend. Do!

haar blik is mooi. Maar ik ben het een klein beetje eens met wat er gezegd werd over het donkere....mijn schem is gecalibreerd met de spyder2 van een collega van me en ik zie het waarschijnlijk dan wat lichter inderdaad, maar ik vind toch dat er iets meer fill light kon worden gebruikt. Voor de rest een mooie plaat met een goeie blik.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-10 22:04
Idd een erg mooie blik/meid. Echter ook eens met wat hierboven staat. Die arm had iets lichter gemogen :)
Ik zou zelf wel erg blij met die foto zijn geweest als ik hem geschoten had :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honnepon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02-2023
Ik ben niet zo prof/ervaren als de meesten hier, heb geen speciale belichting en dergelijke in bezit maar wilde wel wat tips en commentaar :) .
Een foto van mijn oudste dochter O+ .
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2i28nq.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

honnepon schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 18:26:
Ik ben niet zo prof/ervaren als de meesten hier, heb geen speciale belichting en dergelijke in bezit maar wilde wel wat tips en commentaar :) .
Een foto van mijn oudste dochter O+ .
[afbeelding]
Mijn mening van de foto weet je al. Blijf het eigenlijk een best mooie foto vinden.
Volgens mij is hij ook best wel scherp. De houding waarop ze ligt is ook wel goed gedaan en de hoek van de camera maakt het imo helemaal af! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanmiddag van een DJ/Producer Frederick Oliver gemaakt. Comments please :D

Afbeeldingslocatie: http://www.koenvdzanden.nl/frederick_oliver_1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.koenvdzanden.nl/frederick_oliver_2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Laatst online: 08-05 07:44
Afbeeldingslocatie: http://www.atfook.nl/tholen_01.jpg

Shootje van afgelopen week :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
Blerf: Mooi licht en pose..maar wat doet ie? Het is wel heel donker zodat je niet ziet waar hij op ligt en dat maakt hem minder sterk

Rzor: Op mijn gekalibreerde scherm zie ik idd een arm, maar wel heeeeel minimaal. Beetje meer licht op de achtergrond of een rim lichtje had hem mischien helemaal af gemaakt, blik is vrolijk

honnepon: Gevoel is goed en z/w omzetting is ook aardig, niet helemaal scherp..leuk portretje.

Kvdzanden: Comments please zonder zelf te geven..tja..maar dat ie dj/producer is haal ik er niet uit. Een andere locatie had meer toegevoegt. Voor de rest wel netjes. 2e iets te donker op het gezicht in verhouding met de witte achtergrond.

Timo: zie boven..over de foto.. Ze staat er nogal 'recht' op, maakt hem minder sterk.Mischien een portret van maken? Licht en blik is goed. Pluisjes rechts onderin storen wel.

Pentax k10d - Blog - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muse
  • Niet online
RZor schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 12:25:
[...]
Scherm gecalibreerd? Kleding staat los van achtergrond.

Wat vind je er stom aan?
Mijn scherm is helaas niet gecalibreerd nu, maar ik zie wel verschil tussen de achtergrond en de arm. Dit is echter maar minimaal. De arm gaat al snel op in de achtergrond en dan heb je dus een zwevende hand die uit het niets lijkt te komen, dat vind ik stom.

Conclusie: iets meer onderscheiding tussen de kleding en de achtergrond zou wat mij betreft wel fijn zijn in dit geval. Of de hand anders plaatsen natuurlijk, maar ik neem aan dat je met een reden voor deze pose gekozen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allstarted1
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-10 22:23

allstarted1

WTRFTS

Timo, heb je de rug lopen poederen ofzo? Ik zie hier op het meest brakke CRT scherm hier op school nog een relief staan.... :)

Wensen zijn maar relatief! Meestal kosten ze veel geld ook... |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
Hm, nee aan de rug ben ik niet geweest. Misschien een heel klein beetje oversharpened :)
Frank|A schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 08:23:
Timo: zie boven..over de foto.. Ze staat er nogal 'recht' op, maakt hem minder sterk.Mischien een portret van maken? Licht en blik is goed. Pluisjes rechts onderin storen wel.
Oeh de pluisjes onderin waren me helemaal nog niet opgevallen.Wat bedoel je precies met recht, had je liever gehad dat ze iets meer naar de camera gedraait was of hoe zie je dat? :)

thanks voor't commentaar trouwens

[ Voor 4% gewijzigd door Timo op 12-03-2009 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Ik had idd graag wat meer form in haar lichaam gezien..Leg je een vlak over haar heen dan valt 90% van haar lichaam binnen het vlak. Dus mischien armpje in de zij...iets minder geforseerd over dr schouder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:12
Frank: mooi die van Sanne. Jammer van die riem alleen.
Arrigi: de 2e vind ik de uitdrukking van die man echt tof!
Pieter: niet echt bijzonder: vind vooral de ondergrond echt storend.
Yohan: supers! Prachtige foto!
Blerf: lekker belicht en zalig contrast! Lekkere foto. Ik snap alleen de link met hetgeen waar ie op leunt en t voetbal niet zo
Rzor: leuke plaat. De blik en belichting is goed! Ik stoor me alleen aan de hand en de huid is net wat te soft. Een crop net onder de hand is zo veel sterker. Jammer dat dat niet echt goed meer lukt (of je verliest schouder of arm)
Honnepon: mooi zacht!
KvdZ: leuk gedaan met het licht, maar een koptelefoon of platentas had t plaatje afgemaakt. Het witte is wel bijna too much.
Timo: make up ziet er goed uit! Belichting is wat aan de felle kant op de korte zijde, maar kan net. Voor de rest wel lekker belicht! Compositie is wat simpel, denk dat er meer uit te halen viel.

ik heb vanmiddag ff geshoot, eindelijk weer iets waar ik zelf echt helemaal blij mee ben :P Ben benieuwd of het ook hier in de smaak valt.
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/23sun34.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
savale schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 18:28:
eindelijk weer iets waar ik zelf echt helemaal blij mee ben :P [afbeelding]
Naar mijn mening terecht in ieder geval. Mooie plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik vind de highlights in het gezicht net een tikkie te hard maar wel een mooie krachtige plaat hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie foto, maar de laatste tijd is er in je foto's geen enkele vorm van huidstructuur meer te bekennen, allemaal gladde vlakken. Is toch zonde, want verder ziet het er altijd goed uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-10 15:54
jammer van de te zware slagschaduw in 't oog, dat vind ik wel echt eenkritiek puntje, omdat ze je nu niet echt kan aankijken.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Tja er is niet in geshopt. De gladde huid zal wel door het contrast komen. Kan m n tintje lichter doen, dan kijkt ie denk ik net wat lekkerder. De donkere ogen vind ik juist hier wel spannend, maar snap dat het wat anders is dan "normaal".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie plaat, kan voor mijn part zo in een tijdsschrift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Jup, gave plaat :)

Alleen voegt het onderste deel wat mij betreft niet zoveel toe. Vond hem toen ik nog niet zover doorgescrolled was op de pagina (en dus een landscape crop tot net onder haar kin zag) nog beter overkomen :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
nou je het zegt, vind ik hem vierkant uitgesneden ook wat mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 20:00:
Mooie plaat, kan voor mijn part zo in een tijdsschrift
welk tijdschrift ?

ik heb er weinig mee, hangt veel te veel op de bewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-10 03:06

Toff

FP ProMod
@ savale: Ik kan me voorstellen dat deze foto in kleur, met een blauwige cross-proccessing erover, meer tot de verbeelding zou spreken. Je bent in elk geval nog lekker aan het experimenteren, wat ik liever zie dan wanneer je vast zou zijn blijven houden aan je "vaste recept", waarmee je tot voor kort hoge ogen gooide. Wie weet waar je straks op uitkomt, ik heb er hoge verwachtingen van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
richard: Bedankt voor je reactie: het kan dat het je smaak niet is, maar de mijne is het wel. Sinds het vrij werk is kan het me ook niet zo veel schelen of het model nog herkenbaar is of niet.
Op een verhoogd contrast en z/w omzetting is er trouwens verder niet aan bewerkt, maar ik ben zowiezo van mening dat een foto bewerken bij het proces van een foto maken hoort. Een foto die zo raw uit de camera komt is zelden direct bijzonder.

op aanraden van Orion & Marco een vierkante crop: vind hem inderdaad veel lekkerder kijken zo: http://i44.tinypic.com/a0c31y.jpg
Toff: thnx, ik heb wat kille bewerkingen geprobeerd, maar z/w vond ik persoonlijk t beste.

[ Voor 40% gewijzigd door savale op 14-03-2009 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@savale; goed lezen wat ik schrijf. Misschien toch wat meer verdiepen in het fotograferen dan ? ik bedoel als je basis niet boeiend is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Ik ben benieuwd naar je visie, maar je omschrijving was vrij karig, dus nam een paar aannames waarom je de bewerking niet mooi zou vinden.
Misschien moet ik ook niet gelijk in de verdedingsmodus schieten als je reageert op een foto. Maar dat komt mogelijk omdat je zelden positief bent over mijn foto's, maar dat komt waarschijnlijk omdat voor jou de lat al hoger ligt (?). Een smaakkwestie is dit volgens mij niet echt aangezien ik jouw werk over het algemeen juist erg kan waarderen. Ik ben dan ook erg benieuwd naar een toelichting op de bewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben zelden positief over mijn eigen fotos, dus trek dat je niet aan. Mijn lat ligt op een heel ander vlak - dit is geen mode/beauty oid.

Ik zeg hierboven: het beeld hangt voor mij te sterk op de bewerking - en dan kan ie best mooi zijn - maar ik waardeer het dan minder (zo ook met mijn eigen werk), dan word het een last-resort optie "om er toch nog maar wat uit te halen wat een beetje boeiend is".

Mijn waardering veranderd als het intentioneel is geschoten en dat de bewerking moet gebeuren om het beeld af te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
eigenlijk hé richard, is 't een extreme dooddoener. feitelijk kun je dat bij elke foto halen die een of andere processing heeft. die laatste zin daarentegen in je post is wel belangrijk. Het gaat om de intentie.

Ik vind 't best een spannend beeld in de zin van, mooie zwarten enzo, maar ik denk dat 't emotioneel saai is omdat 't nu puur vorm is. Doordat 't oog heel donker is verlies je de emotie. Verder is 't een heel krap beeld. Het zegt dus gewoon niet zoveel. Ik denk dat als je 't zo zegt Savale meer heeft dan aan dat 't 'sterk op de bewerking leunt/hangt', dat is een zelfde comment als exotische locaties, mooie vrouwen en stoer licht. Feitelijk leunt daar 90% van de foto's op.

Ik vind trouwens die vierkante crop nog minder prettig.. Veel te krap.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 08:43

mux

99% efficient!

tbh - wie ziet ooit iemand als model met wapperend haar en extreem gave huid, en a look that could kill rondlopen? Model/portretfotografie is gewoon een gebied waar nabewerking hartstikke gewenst is om je bedoelde resultaat te krijgen. Zowat de enige andere manier om een spannend portret te krijgen is door zoals alle andere mensen vóór jou een extreem krappe DoF te maken en iemand in een onbewaakt moment uit de omgeving te lichten. IMO is dat een trucje en is Savale's werk een skill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@simon; ik was al bang dat je dat ging zeggen omdat ik het niet goed kan uitleggen in tekst, als je die laatste zin goed kan interpreteren dan zal je het snappen. Om Erwin Olaf (cliche) er bij te pakken, die schiet intentioneel en maakt het af met de bewerking, zelfde voor Dirk Lambrechts, Hermanna Prinssen, Miles Aldridge. Kijkend naar het argument van Savale over "bewerking is altijd nodig", dan zou ik eens goed kijken naar het werk van Jolijn Snijders dat word amper bewerkt en is bijzonder boeiend.

@ssj3gohan; ik denk dat je de plank mis slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 09:15:
@simon; ik was al bang dat je dat ging zeggen omdat ik het niet goed kan uitleggen in tekst, als je die laatste zin goed kan interpreteren dan zal je het snappen. Om Erwin Olaf (cliche) er bij te pakken, die schiet intentioneel en maakt het af met de bewerking, zelfde voor Dirk Lambrechts, Hermanna Prinssen, Miles Aldridge. Kijkend naar het argument van Savale over "bewerking is altijd nodig", dan zou ik eens goed kijken naar het werk van Jolijn Snijders dat word amper bewerkt en is bijzonder boeiend.
ik denk dat we elkaar wel snappen ja :p

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
ssj3gohan schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 08:57:
tbh - wie ziet ooit iemand als model met wapperend haar en extreem gave huid, en a look that could kill rondlopen? Model/portretfotografie is gewoon een gebied waar nabewerking hartstikke gewenst is om je bedoelde resultaat te krijgen. Zowat de enige andere manier om een spannend portret te krijgen is door zoals alle andere mensen vóór jou een extreem krappe DoF te maken en iemand in een onbewaakt moment uit de omgeving te lichten. IMO is dat een trucje en is Savale's werk een skill.
Dan kom jij toch op de verkeerde plekken ;) ik wil zeggen dat die mensen serieus bestaan ;)

Even weer een fototje van mij zodat deze post toch nuttig is:
Afbeeldingslocatie: http://atfook.nl/tholen_02.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Timo op 14-03-2009 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Dan is de vraag: wil je daarbij in de buurt zijn ;)

bakman: ok, dan begrijp ik wat je wel bedoelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parle85
Timo: sterke compositie+crop i.c.m. de blik in haar ogen. Haar wenkbrauwen komen alleen wat raar uit in dit geval, alsof ze haar rechter even opgetrokken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
nja, ze heeft ze vooral zelf bijgetekend. dus haar wenkbrauwen zijn sowieso beetje onnatuurlijk. Rest van de make-up heb ik natuurlijk wel gedaan ;) Kleuren zijn wel in orde? :)

[ Voor 8% gewijzigd door Timo op 14-03-2009 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beetje rood, maar het heeft wel wat. Niet slecht Timo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Savale, Supermooie foto! Moest meteen aan sin city denken.

@timo, Mooie foto! De wat rode kleur vind ik wel lekker passen bij de foto :)

Na mn vorige rampzalige bijdrage hoop ik dat deze wat meer in de smaak valt. (wel weer een lekkere timing na die mooie van Timo maar goed..)

2 weekjes terug weer de deur uit gegaan om foto's in de buitenlucht te maken. En eindelijk wat zon erbij! Hierdoor helaas wel een vervelende schaduw..
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/mmvo21.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Poeh, die is wel heel krap, het wordt nog benauwder door het grote zwarte vlak. Ook is het rechteroog (haar linkeroog dus) onscherp.

Opbouwend bedoeld natuurlijk. Is dit een crop uit een grotere foto? Wat heb je bewerkt? Kun je nog detail uit het zwart halen, most notably de oorbel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor je reactie. Opbouwende kritiek is meer dan welkom :)

Het is inderdaad een crop uit een grotere foto:
http://i42.tinypic.com/30cwohv.jpg

De alles behalve charmante pose is bewust zo gekozen om er een crop zoals hierboven uit te halen. Vooral met de reden dat haar haar op een bepaalde manier valt.
Zoals te zien best wat bewerkt. Gecropt, zw omzetting, wang op aandringen weggepoets en gedodged/geburnt om er een bepaald contrast erin te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Ik vind m helaas ook niet zo prettig kijken door de blik en uitsnede. Verder snap ik niet waarom je de foto achteraf gaat croppen als je al weet dat je dat wilt doen. Doe dan meteen de compostie goed bepalen (veel leerzamer ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yo-han
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-10 14:12

Yo-han

nope.

@jupjup Ik hou wel van strakke, gedurfde uitsnedes. Heb daar niets op tegen. Echter die slagschaduw onder haar ook links op de foto vind ik wel storend

@savale Het ideale van digitale fotografie is juist dat je achteraf kan croppen. Zo kun je eindeloos experimenteren en nieuwe uitsnedes proberen.

Mijn bijdrage voor vandaag:

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3236/2797166812_1068816e17.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Yo-han op 17-03-2009 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Yo-han schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 15:03:
@savale Het ideale van digitale fotografie is juist dat je achteraf kan croppen. Zo kun je eindeloos experimenteren en nieuwe uitsnedes proberen.

Mijn bijdrage voor vandaag:

[afbeelding]
Lol, of je met film niet kan uitvergroten :)

Wel een "oud" vrouwtje (7 mnd...), maar een mooi shot. Een heel klein beetje minder licht op de hand zou mij wel aanspreken en ik vraag me af hoe deze foto zou zijn met "rembrandtiek licht" in kleur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
rembrandtesk.

ik vind 't wel leuk zo'n oud vrouwtje, maar 't is nu vooral een oud vrouwtje in veel zwart, neutrale compo, beetje saai. waar is jouw inbreng.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Ook goed, jij je zin. ;)
ik vind 't wel leuk zo'n oud vrouwtje, maar 't is nu vooral een oud vrouwtje in veel zwart, neutrale compo, beetje saai. waar is jouw inbreng.
Als je het verhaal niet kende, zou het een mooi geposeerd portret zijn, nu is het snappy oid? Ik vind dat je de fotograaf een beetje tekort doet hier. "veel zwart, beetje saai", daar ga ik in mee (zie ook mijn opmerking over de kleur), maar er zit toch wel kracht in de foto. Je moet hem wel zien/maken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Wat voegt de fotograaf hier toe aan 't beeld? Even los van de techniek?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
simon schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 23:26:
Wat voegt de fotograaf hier toe aan 't beeld? Even los van de techniek?
Hij legt op zijn eigen wijze vast wat hij ziet.
Ik begrijp jouw vraag wel en ik waardeer je zoektocht naar "meer", maar vaak is er niet meer dan wat je ziet. Toevoegingen van de fotograaf kunnen zelfs als ongewenst worden beschouwd, maar ook een weglating (van de omgeving in dit geval) is een soort van (omgekeerde) toevoeging. Je ontkomt er niet aan, want ook de keuze van een moment, sluit alle gebeurtenissen ervoor en erna uit. Het blijft imo toch een sterk portret, al had ik de nabewerking graag anders gezien en al had een actiefoto van deze vrouw, stenen gooiend naar de haar uitlachende kinderen, ook wel kunnen waarderen.
Ik meen te weten dat jij zelf op zoek bent naar "interactie", maar sommige fotografen (waaronder ikzelf) hebben daar (in het algemeen) een afkeer van. Als je de serie op Flickr verder bekijkt, met de betaalde modellen van Petra, dan begrijp je misschien wat ik bedoel (niet dat ik iets tegen modelfotografie heb hoor, ik zie bijvoorbeeld de foto's van Sander "savale" graag voorbijkomen, maar het is niet mijn ding, om zelf te doen).
Stel, ik zou een foto willen maken op een kleurrijke aziatische markt, dan zou ik juist de opnames waarbij de marktkooplieden naar mij kijken minder waardevol vinden, dan die waarbij ze in drukke onderhandeling zouden zijn met hun klanten. Er is niet één standaardoplossing voor, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Ik denk niet dat je snapt wat ik bedoel Toff, en ik denk dat je hier de fotograaf 't antwoord moet laten geven.

Ik maak elke keer dat ik op reis ga wel foto's van oude mannetjes, vrouwtjes, etc. Even los van de interactie of niet, dat is niet relevant. Maar de foto is volledig contextloos, er is geen omgeving. Wat vertel je zo over de vrouw, meer dan 't geen wat ze zelf is. Wat maakt jou als fotograaf uniek dat jij dit ziet. Als je bij een oud vrouwtje alleen laat zien dat 't een oud vrouwtje is, en puur de rimpels er uit haalt, of 't oude. Zoals hier, dan vind ik dat gemakkelijk. Ik mis een moment decisif, ik mis nét dat ene moment wat deze foto uniek maakt. Ook vind ik 't jammer dat alles zwart is, en hij behoorlijk uitgesneden is. Ik mis wat context, ik mis 't geen wat over deze vrouw zegt, goh, wat moet dat nou een held zijn, of goh, wat moet die vrouw nou speciaal zijn. Ik heb hier bijv: http://simondelacourt.nl/content/int/itemid:273 (absoluut niet mijn beste foto), ook zo'n oud vrouwtje, waarbij je wel meer vertelt over wie ze is. Ze is duidelijk een boerin, en ondanks dat ze best oud is, is ze fit genoeg om te werken. Waarschijnlijk geen pensioen in zicht.

Ik snap de rest van je betoog niet, met Savale erbij. Dat soort foto's zijn van iets volledigs anders gemaakt, en ook daar kan een dergelijke kritiek op komen.

En ja, er is inderdaad niet een standaardoplossing, maar je mag wel uitgedaagd worden, en ik mag wel vinden dat je verder moet zoeken.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Sorry Simon, ik vind je voorbeeld echt een andere vorm van fotografie en niet vergelijkbaar.

Context is geen voorwaarde en je kan bijvoorbeeld ook prima iemands karakter vangen in een foto zonder context. De persoon vormt dan zijn eigen context. Dat jij dit graag laat zien is prima maar ik ken legio sterke portretten zonder enige context zoals jij hier voorstelt. Toevoeging van de fotograaf is dan het vangen van iemands karakter.
simon schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 22:44:
ik vind 't wel leuk zo'n oud vrouwtje, maar 't is nu vooral een oud vrouwtje in veel zwart, neutrale compo, beetje saai.
Hier kan ik me overigens wel in vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Mja, 't is maar een voorbeeld hé, maar wat ik bedoel is dat ik hier niet 't karakter gevangen zie worden in deze opname, want nu is 't karakter feitelijk oud en rimpelig.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Afbeeldingslocatie: http://www.photosfan.com/images/afghan-girl-national-geographic-photos-that-change1.jpg

Waar is hier de context? Wat voegt de fotograaf toe? Waarom is dit gekozen tot 1 van de 100 beste foto's van NG? Natuurlijk iedereen kent nu het verhaal, maar op het moment zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
De vraag is dan ook of dit zo'n goede foto is. Kijk, 't is een heel mooie foto (en ik wist dat je dees erbij ging halen). alleen nu haal je wel een crop erbij, http://s3.amazonaws.com/c.../2007/09/haunted-eyes.jpg dat, dat was 't origineel.

Het verschil is dat haar kleding zichtbaar is, dat ze niet alleen een meisje van heinde en verre is, maar je ook aankijkt, jou aanspreekt. McCurry heeft hier 't moment gebruikt, er speelt hier iets met jou en haar, snap je? Die grote groenen ogen kijken jou aan, en spreken je ergens op aan. Je ziet ook de kleding die ze aanheeft, daarin is veel spanning. Kleding is ook context, dit is niet zomaar een meisje, en de foto had niet zomaar overal gemaakt kunnen worden. Ik vind de interactie/de blik hier wel essentieel.

[ Voor 3% gewijzigd door simon op 18-03-2009 11:41 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor alle reacties!
savale schreef op maandag 16 maart 2009 @ 00:45:
Ik vind m helaas ook niet zo prettig kijken door de blik en uitsnede. Verder snap ik niet waarom je de foto achteraf gaat croppen als je al weet dat je dat wilt doen. Doe dan meteen de compostie goed bepalen (veel leerzamer ook).
Ik snap wat je bedoeld maar ik heb helaas geen dikke lens waardoor ik bij zo'n compositie vast tegen haar aan moet fotograferen. Misschien wel leuk om eens te proberen en kijken hoe ze eruit komen..

@Yo-Han (waarom heten alle fotografen Han ? :P
Slagschaduw was ik zoals al te lezen ook niet blij mee.
Vind je foto overigens erg mooi! Vraag me er bij af waar ze naar kijk en waar ze over denkt wat het voor mij wel interessant maakt. Heb alleen geen idee wat ze met haar hand doet. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dacht dat ik een comment had achtergelaten :S

@simon; wat voegt de fotograaf toe aan dat beeld van mccurry ? is puur een registratie op het juiste moment, niks meer, niks minder, je zoekt naar dingen die er niet zijn of je legt het verkeerd uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
moment lijkt me nogal wat bakman, maar bij die van mccurry is er inderdaad nog wel wat over te zeggen.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat is je conclusie ? want de argumenten die je hierboven aanhaalt zijn een hoop lucht waar je dan een verhaal mee wil maken wat nergens over gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Simon, je geeft in je eerste reactie al goede feedback. Maar de feedback zwakt af als je deze continue gaat verdedigen en als er aan beide kanten van de discussie al met voorbeelden wordt gestrooid. Misschien is het beter gewoon te verwijzen naar wat je geschreven hebt, want dat was al duidelijk en valt ook zeker wat voor te zeggen :)

Ik heb je portfolio gezien en dat zag er qua werk erg goed uit. Je hebt hier duidelijk een visie in ontwikkeld maar het is wel 'jouw' visie. Deze visie kan per persoon verschillen en wat je hier dus ook ziet ontstaan is het botsen van verschillende visies.

Bij snapshots is het zo dat er commentaar volgt en iedereen het er hier wel over eens is. Bij deze foto is het voor mij de simpele regel dat als er zovaak over een foto gesproken wordt met argumenten voor en tegen.. dat het een prima foto is. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2009 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
Heren, persoonlijke issues kunnen jullie op vele andere plekken uitvechten, maar niet hier :) Hou het gezellig & leuk, over en met foto's. Dank u :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yo-han

Yo-han

nope.

@simon, @Toff en overigen

Grappig, was helemaal vergeten te kijken naar de reacties, had het even druk. En nu zie ik een felle discussie veroorzaakt door mijn foto!

Snap Simon z'n punt wel een beetje. Denk dat de foto voor iemand die de situatie niet kent waarin deze foto geschoten is moeite zal hebben de "X-factor" in de foto te vinden. Hij is inderdaad niet spannend, niet bijzonder en niet kleurrijk. Maar dat is ook precies zoals die situatie voelde...

Ik heb een tijdje wel meer foto's op die manier bewerkt aangezien ik erg geinspireerd was door de fotograaf L.J. op Flickr. Ik ben nog lang niet zo goed als hij, maar dit soort mensen zorgen er wel voor dat je blijft experimenteren en zoeken naar jouw eigen stijl. Mijn volgende foto (ook een oudje in alle opzichten, sorry) is daar ook een resultaat van.

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3089/2789541102_e9999e8032.jpg

ps: Mocht er weer een verhitte discussie ontstaan, stuur me even een mail. Ik licht graag het een en ander toe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom kan men niet een foto waarderen zoals de foto gewoon is.
Waarom een achterliggend verhaal, gedachte of context er in willen terug vinden?
De fotograaf kan wel vertellen wat zijn idee bij de foto is, maar jouw eigen interpretatie is toch het mooiste wat er is? Jouw visie. Ik waardeer beide foto´s van yo-han zoals ze zijn en ik vind ze ronduit prachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yo-han

Yo-han

nope.

Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 09:29:
Waarom kan men niet een foto waarderen zoals de foto gewoon is.
Waarom een achterliggend verhaal, gedachte of context er in willen terug vinden?
De fotograaf kan wel vertellen wat zijn idee bij de foto is, maar jouw eigen interpretatie is toch het mooiste wat er is? Jouw visie. Ik waardeer beide foto´s van yo-han zoals ze zijn en ik vind ze ronduit prachtig.
Wow. Dank je. :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Ik zat te twijfelen om deze in het strobist topic te plaatsen of hier; toch maar gekozen voor hier dus :)

Afbeeldingslocatie: http://www.jg-photography.nl/photo/view/7b0e27d1a9/format:tweakers

Ik twijfel nog een beetje over de huidskleur; wellicht iets te rood/oranje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 12:41
Verschil tussen het gezicht en het stuk onder de navel is wel wat opvallend. Welke de goede is.. .geen idee. Licht is netjes.

@yo-han: Interessant model waar je prima gebruik van hebt gemaakt. Uitstekend werk. Ik durf deze bijna niet te plaatsen maar ik doe 't toch maar. M'n echtgenote die poseert met een kopje koffie.

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3457/3368874306_cba0f9ea12.jpg

[ Voor 63% gewijzigd door Wijnands op 19-03-2009 21:32 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Wijnands schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 21:29:
Verschil tussen het gezicht en het stuk onder de navel is wel wat opvallend. Welke de goede is.. .geen idee.
Inderdaad nu je het zegt. Ik ga eens kijken of ik wat met een mask kan doen. dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yo-han

Yo-han

nope.

J3roen schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 21:07:
Ik zat te twijfelen om deze in het strobist topic te plaatsen of hier; toch maar gekozen voor hier dus :)

[afbeelding]

@J3roen Probeer misschien ook een beetje het tikkeltje overbelichte rechtergedeelte te herstellen door daar plaatselijk wat recovery of contrast toe te passen.

@Wijnands Helemaal niet slecht! Ogen mooi scherp en doet het goed in zwart/wit. Prettig beeld om naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riezebosch
  • Laatst online: 18-09 10:39
Wijnands schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 21:29:
Verschil tussen het gezicht en het stuk onder de navel is wel wat opvallend. Welke de goede is.. .geen idee. Licht is netjes.

@yo-han: Interessant model waar je prima gebruik van hebt gemaakt. Uitstekend werk. Ik durf deze bijna niet te plaatsen maar ik doe 't toch maar. M'n echtgenote die poseert met een kopje koffie.

[afbeelding]
Een tikkeltje flets of plat mischien.

Canon EOS 400D + 18-55mm F3.5-5.6 + 50mm F1.8 II + 24-105 F4L + 430EX Speedlite + Crumpler Pretty Boy Back Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

[afbeelding]

Het is inderdaad rechts een beetje flets. Ik vind verder dat ze een goeie blik heeft en mooie, verzorgde handen. Dat is heel belangrijk vind ik. Huidskleur vind ik bij de handen en bij haar gezicht iets te rood.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Dank voor het commentaar allen. Ik vind het idd ook te rood en ga eea. even aanpassen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berimbau
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-10 08:04
Een aantal zeer mooie foto's die hier zijn gepost. Ik ga het ook een gooi geven met een straatmuzikant in Retiropark, te Madrid afgelopen weekend. Graag jullie feedback. :-)

Afbeeldingslocatie: http://picpaste.com/extpics/20090315-Madrid-112.jpg
Klik voor werkelijke grootte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yo-han

Yo-han

nope.

@Berimbau Moment is goed gekozen, had alleen de muzikant meer naar links geplaatst zodat die arm links er niet op zou staan en de muzikant meer "kijkruimte" krijgt. Misschien had je ook nog wat groter diafragma kunnen kiezen waardoor de achtergrond meer weg valt, knalt de muziekkant er meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerf

Blerf

VroomVroom

Yuri Rose van Sparta.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3434/3384242109_e2ccc51980.jpg

iRacing profiel | Twitch | Formerly known as Marty26 || En ja ben nog steeds een deslikt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EEKthecat
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-12-2024
Weer een tijd geleden hier, hier is er 1 van mij:

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3305/3233052207_40990ee620.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parle85
@EEKthecat & Blerf:
Leuk he, foto's posten. Nog leuker als je ook andere mensen feedback geeft, zodat je misschien zelf ook wat feedback krijgt. Wat verwachten jullie eigenlijk :? ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verschrikkelijk Wijnands :) koffie in glas! Verder heel mooi ;)

Parle85 is scherp, en heeft het bij het rechte eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerf

Blerf

VroomVroom

Parle85 schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 15:51:
@EEKthecat & Blerf:
Leuk he, foto's posten. Nog leuker als je ook andere mensen feedback geeft, zodat je misschien zelf ook wat feedback krijgt. Wat verwachten jullie eigenlijk :? ???
1: dit is een verzamel topic! ( dus het moet niet het mag )

2: omdat je toch feedback wil op je foto's bij deze:

Hoofd overbelicht
piercing zie je door de jurk heen.
Model staat zo neer gegzet dat alles nogal onflateus inbeeld komt.
Ook zou ik persoonlijk kiezen voor een andere jurk met deze achtergrond.. want ze is zelf wittig,de jurk is licht,en je over belicht.

grtjs, :W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerf

Blerf

VroomVroom

[afbeelding]

ff de benen recht trekken kwa kleur verder best oke hoor :Y
vind hem hier wel natuurlijk ogen opzich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parle85
Blerf schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 16:03:
[...]
2: omdat je toch feedback wil op je foto's bij deze:
[technisch commentaar...]
grtjs, :W
1. Right, you just don't get the point. Ik ben hier niet om jou te corrigeren, gezien je een 'ex-mod' schijnt te zijn. Je zult dus wel weten hoe het er hier aan toe hoort te gaan. Het is een normen/waarden kwestie waar het hier om gaat, om de moeite te nemen voor anderen om even rustig hun foto te bekijken. Tenminste, dat is wat jij van anderen hier verwacht, of begrijp ik je verkeerd?

2. Ik had zulk commentaar kunnen verwachten van een technisch gericht forum(lid). Het kost me al enige tijd om te overpeinzen of ik uberhaupt foto's zal posten, maar dit soort commentaar ontmoedigt mij nog meer om in de toekomst nog een bijdrage te leveren aan het forum.
Begrijp me niet verkeerd, het is niet dat ik niet tegen commentaar kan. Maar er is een groot gat tussen feedback en wat jij hier spuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02:54

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Parle85 schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 17:03:
[...]

1. Right, you just don't get the point. Ik ben hier niet om jou te corrigeren, gezien je een 'ex-mod' schijnt te zijn. Je zult dus wel weten hoe het er hier aan toe hoort te gaan. Het is een normen/waarden kwestie waar het hier om gaat, om de moeite te nemen voor anderen om even rustig hun foto te bekijken. Tenminste, dat is wat jij van anderen hier verwacht, of begrijp ik je verkeerd?

2. Ik had zulk commentaar kunnen verwachten van een technisch gericht forum(lid). Het kost me al enige tijd om te overpeinzen of ik uberhaupt foto's zal posten, maar dit soort commentaar ontmoedigt mij nog meer om in de toekomst nog een bijdrage te leveren aan het forum.
Begrijp me niet verkeerd, het is niet dat ik niet tegen commentaar kan. Maar er is een groot gat tussen feedback en wat jij hier spuit.
Volgens mij ben je wat met het verkeerde been uit bed gestapt.
Ik vind trouwens dat je best eens een plaat mag dumpen, zonder anderen commentaar te geven. Als je ook maar er om denkt af en toe wel commentaar te geven. Ik ben iemand die best een plaat in een verzameltopic zet zonder commentaar op anderen in die post.
Dat ik de weken ervoor genoeg feedback gegeven heb, wordt hopelijk niet vergeten en mee genomen.
Dat weegschaal principe van, 2 comments op anderen geven en dan fotootje plaatsen, dat vind ik echt helemaal niets.
Wees gewoon fatsoenlijk gemiddeld gezien, klaar.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Parle85 schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 17:03:
[...]
ten eerste, over welke foto gaat het hier eigenlijk? Ik zie het zo snel niet.
Ten tweede, pardon?
je vraagt om commentaar, je krijgt tips over hoe je je plaat beter had kunnen maken, en nu ben je op je tenen getrapt?
Hoezo wat hij spuit? (zonder te zien over welke foto het gaat) zie ik toch echt niks verkeerd aan dit commentaar hoor, hij geeft gewoon tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-10 21:02

Karel V

Een simpele ziel

't Is natuurlijk ook zo dat sommigen zich op andere delen van het forum heel verdienstelijk maken. Als je dagelijks je startpost van het een en ander moet updaten, aan een fikse discussie deel neemt, dan ben je al een aardig eind op weg. Zelf becommentarieer ik ook lang niet altijd eerst andermans foto als ik zelf foto's post. Soms becommentarieer ik andermans foto's zonder zelf wat te posten. Zolang je redelijk daarin blijft, geen probleem. Toch?

Ooh, nu zie ik de piercing ook, was me niet eens opgevallen... Pagina 79 ;)
Overigens had Blerf wel wat positiefs over de plaat kunnen zeggen alleen de enigzins boute reactie van Parle zal wat frustratie opgeleverd hebben. En toch levert Blerf het meest nuttige commentaar tot nu toe. Hij komt met commenteer van een ervaren oog, wat ik als leek niet zou zien.

Eekthecat: Mooie plaat, lekker scherp. En het hoger standpunt past wel bij de dame met een licht roze secu verlegen blosje rouge. Daarmee zie ik het vooral als karakterfoto. Je dof vind ik erg prettig.

[ Voor 22% gewijzigd door Karel V op 26-03-2009 19:09 ]

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parle85
@ Nomad: allright, zit wat in. Alleen niet iedere poster heeft dezelfde normen als jij m.b.t. evenwichtig reageren/posten. Misschien dat ik deze twee heren vrij individueel aanval, waar het meer het hele postende publiek gaat.

@ Marco: het gaat om deze foto link naar bericht
Ik weet niet of jij om commentaar op je foto's vraagt, maar ik vraag meestal om feedback. Er is een behoorlijk verschil tussen deze twee, waar de feedback meer op opbouwende kritiek doelt.

KarelV, het is inderdaad dat botte waar ik mij aan stoor. Maar ook hier meet ik weer met mijn eigen normen, wat ik vervolgens als maatstaf gebruik om te oordelen: ik probeer zelf altijd duidelijk te formuleren wat ik bedoel en opbouwend te reageren.

@ Blerf: bedankt dat je alsnog een reactie hebt gegeven, het is geheel aan jou om te bepalen hoe je dit in het vat giet. Het enige dat ik kan zeggen is dat het iets subtieler/opbouwender kan. En niet omdat ik me dan op mijn teentjes getrapt voel omdat iemand mijn foto toevallig niet mooi vindt, meer omdat ik met opbouwende kritiek beter weet waarom iemand iets vindt en hoe bepaalde aspecten beter zouden kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerf

Blerf

VroomVroom

@Parle85: Ik ben zeker de minst techiniese hier op het forum... en bedoelde het niet bot! kijk me kritiek mag mischien wat nors zijn en dat is niet de bedoeling en ik wil je verder niet ontmoedigen! iedereen is ergens gestart en dat is nooit bij de beste platen :) Bedoel maar te zeggen dat je gaande weg leert en dat dat nooit ophoud. Maar deze foto is technies gewoon niet oke in die zin delen zijn overbelicht en delen niet etc...
Dit zijn kleine basis zaken die ik je wou laten zien. Net als het model plaatsen / stylen is bij model fotografie erg erg belangerijk want dit maakt of breekt je plaat.

Dus mijn tip is dan ook om goed na te denken over wat je wil laten zien aan mensen. Wat voor een emotie moet het overbrengen? En hoe ziet mijn model er goed uit. Want je wil niet dat mensen er dikker uit zien als ze zijn. Je wil dat als der ogen heel mooi zijn of andere lichaams delen dat die juist naar voren komen en dat je de negatieve dingen naar achter stopt. En dit is allemaal te doen door plaatsing van je model!
Dus wees je erg bewust van wat je lens doet en wat je model doet. Kijk dan ook tussen tijds naar je foto en kijk waar de "ruis" zich voordoet. In dit geval der handen byv: Die liggen daar maar ze had byv beter der spaggeti bandjes vast kunnen pakken. Der pose had anders gekunt door der midden lijf ( body ) in te laten draaien zodat ze niet dikker word maar juist mooier.

Ik hoop dat ik je zo in iedergeval niet weg heb gejaagd hier want dat is niet de bedoeling. En ik ben zelf niet van de arroganties want dat is niet fijn! Dus post vooral je foto's! en vraag dan ook om wat er eventueel anders kan etc. Maar fotografie blijft ook altijd een persoonlijk ding dus neem niet altijd alles te serieus.

Nou genoeg getyped :) ik ga weer wat doen en wat shoots op de planning staan voor vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Blerf ik ben het met je eens hoor. Zonder kritiek geen groei...Kritiek lijkt altijd negatief, maar is eigenlijk altijd positief bedoelt..en dat (helaas) word vaak over het hoofd gezien. Dan lijkt het op een aanval..maar dat is het niet. Van oeis en aais....word je lui....je denkt dat je het goed doet..kritiek houd je scherp...en dat is ook een van de redenen dat ik op (te) veel fora post. Iedere club heeft weer een andere kijk. En juist door negatief reacties op kritiek krijg je dat mensen geen kritiek meer durven leveren...en dan liever helemaal niks zeggen..lijkt me geen goeie zaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Blerf schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 11:58:
@Parle85: Ik ben zeker de minst techiniese hier op het forum... en bedoelde het niet bot! kijk me kritiek mag mischien wat nors zijn en dat is niet de bedoeling en ik wil je verder niet ontmoedigen! iedereen is ergens gestart en dat is nooit bij de beste platen :) Bedoel maar te zeggen dat je gaande weg leert en dat dat nooit ophoud.
Dit is nou exact wat ik altijd bedoelde. Ik ben blij dat een moderator dit ook eens zegt. Misschien gaan mensen dan wat beter nadenken over HOE ze kritiek geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Je kan ook gewoon geen kritiek geven dan weet je zeker dat het altijd goed is :S....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyzer
  • Niet online

Xyzer

Valid XHTML & CSS.

Frank|A schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 15:10:
Je kan ook gewoon geen kritiek geven dan weet je zeker dat het altijd goed is :S....
Nee, is niet altijd goed, ik vind het fijn als ik onderbouwt kritiek krijg, ik probeer mijzelf dan op die punten te verbeteren. :)

Hier komt ooit nog wat te staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter_ale
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-03-2023
Ik ben het met Xyzer eens, het is natuurlijk geweldig dat je veel positieve reacities ontvangt over je foto's, maar opbouwende kritiek is naar mijn mening heel waardevol! Volgens mij is het voornamelijk de bedoeling om feedback te geven en te ontvangen op fora. Hierdoor kan je leren van het werk van anderen en kom je erachter wat men van die van jou vindt.

@Jeroen,
Ik vind het een fijne plaat om naar te kijken. Mooi dat het model nog steeds los komt van de achtergrond, terwijl deze ook een lichte tint heeft. Verder sluit ik mij aan bij de andere reacties over de
huidskleur en het overbelichte deel. Al vind ik deze niet storend.

@Wijnands,
Ik krijg echt zin in een bakje koffie als ik deze plaat zo zie. ;) Die krappe DOF spreekt mij verder wel aan.
Technisch zou er meer uit te halen zijn, maar nu krijg ik wel meer het gevoel dat dit echt is en
niet in scene gezet. De schaduw van haar duim zou ik proberen weg te halen, deze vind ik teveel aandacht trekken.

@Berimbau,
Goed moment, maar verder doet de plaat mij niet zoveel. Ik ben het met het commentaar van Yo-han eens.
Probeer goed op de achtergrond te letten als je dit soort foto's maakt, hierdoor zou je meer rust in je foto
kunnen creëren.

@Blerf,
Sterke foto! Ik vind het harde contrast goed bij deze foto passen. Hoe zou het zijn als je voor dit soort foto's een lager standpunt zou nemen? Ik denk dat het onderwerp er dan nog krachtiger uit komt te zien.

@EEKthecat,
Mooie hoek gekozen en de ogen springen er echt uit! Door de schuine lijn op de achtergrond wordt het perspectief nog meer benadrukt. Jammer vind ik wel dat je door de korte afstand op het model een vertekend
beeld krijgt van het gezicht. Het moet natuurlijk ook maar passen om wat verder af te gaat staan met een dergelijk standpunt, maar hierdoor komt het model wel beter uit.
Al met al een mooie foto om trots op te zijn.

Canon 5D+6D | 14 F2.8 | 50 F1.4 | 100 F2.8 | 135 F2L | 24-70 F2.8 IS | 120-300 2.8 IS | 70-200 F4L | 1.4+2 TC | 430 EXII | 580 EXII | Fotostudio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4M1
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02-2022

C4M1

3x Denken, 1x Doen

@ Blerf: geinige tat's. De Chinese is: Xie gei wo ai de ren, oftewel: voor mijn geliefde(n) :)

Orange & Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerf

Blerf

VroomVroom

C4M1 schreef op maandag 30 maart 2009 @ 13:44:
@ Blerf: geinige tat's. De Chinese is: Xie gei wo ai de ren, oftewel: voor mijn geliefde(n) :)
Aaah voor ze vrouw en kleine denk ik zo dan :)
De tats zijn wel aardig inderdaad binnenkort wel weer wat tattoo's schieten maar dan meer op de tattoo gericht en niet omdat het een prof voetballer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
ps. zit niet op een goede monitor, dus don't blame me if I'm wrong ;)

@J3roen: wat was je doel van de shoot? Als fashion catalogfoto aardig gelukt, nadruk wordt vooral op het broekje gelegt.
@Wijnands, mooi ongeposeerd portretje. Hoe is ie in kleur?
@Berimbau: 100% eens met Yo-han. :)
@Blerf: lekkere omzetting. Hij komt goed over zo! mierenneukpuntje: n iets lossere broek had iets mooier rond zn buik uitgekomen.
@Eek: Leuk standpunt gekozen, ze heeft er ook wel een lekkere blik bij! Het zwart lijkt hier wat dichtgelopen, iets structuur zou nog mooi meegenomen zijn.

Guys niet alleen lullen maar lekker foto's maken en posten ;) Kritiek op foto's krijgen is alleen maar leuk toch. Dan weet je tenminste dat er iemand echt naar gekeken heeft :P

eentje uit een testshoot met de 12 jarige Pauline gemaakt in Belgie: Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/t021df.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Savale

:9~

Heerlijk kleurrijk!

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2009 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:56

Zewatanejo

Fine Thanks!

@savale

Ik word draaiering als ik naar je foto kijk. Dat is een compliment, want de foto eist meteen je aandacht.
De felle kleur van de kleding is in mooi contrast met het blauw.
Ik ben zelf niet zo'n fan van vignettering. Het zit hier op het randje, maar het stoort niet.
De schaduwen zijn perfect. Ze zorgen voor de symmetrie in de foto. Evenals de horizontale lijn van Pauline.

Een mierenneuk dingetje
Het enige wat ik een klein beetje storend vind is de mouw die naar beneden hangt. Ik mis daar een hand. Daardoor lijkt het of de jas niet helemaal bij haar hoort..De mouw lijkt wel leeg.

(schrijf je mierenneuken dat met nn of n...Je neukt toch maar 1 mier tegelijk??)

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-01 07:07
@straffe_hendrik
Het is mierenneuken. Er zijn meer mieren. Als het bijvoorbeeld om de koningin ging, dan zou het zonder -en zijn, want er is maar één koningin. Dus... :X

@savale
Mooi foto. Zoals hendrik als mocht zeggen, mooi contrast tussen pink en de rest. Vignetting hoeft van mij ookniet. Kleur van de kleding doet het al goed om de subject duidelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@savale

Prachtig dat roze tegen de blauwe lucht.. Ook goede compositie. je wordt er wel lekker draaierig van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Sander Nice! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

savale schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 14:27:
eentje uit een testshoot met de 12 jarige Pauline gemaakt in Belgie: [afbeelding]
mooie kleuren, maar wel zielig dat dat meisje geen linkerhand meer heeft ;(
Pagina: 1 ... 21 ... 65 Laatste