Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-05 09:12
ontwerp schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 15:18:
Iemand al een goedkope pci-e x1900xt ati card getest
in een mac pro met kernel veranderingen in 10.49 etc etc?
BTO optie is wat prijzig terwijl ik een 2e h hand versie
best wel durf te updaten naar een macversie :-)
Daar zijn geen kernel veranderingen voor nodig :).
Een paar alternatieve kernelextensions zijn genoeg.

[ Voor 61% gewijzigd door Kaspers op 27-04-2007 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Ik ben serieus aan het overwegen om 2 PC's volledig weg te doen, inclusief alle toebehoren, om volledig vanaf nul te beginnen met een Mac Pro. Nu, aangezien ik toch beetje tweaker ben heb ik natuurlijk vragen.

De basisconfiguratie is:

2x Xeon 5100 2.6GHz
2x 512MB DDR2 667MHz FB-DIMM
1x 250GB HD 7200rpm
1x Geforce 7300GT

Nu is mijn vraag, in welke mate kan ik dit upgraden ?
- Geheugen zou ik graag verdubbelen naar 1GB. Ik zie dat Kingston dergelijke setjes heeft, zal dit werken ? Welk geheugen zit er origineel in qua merk en uitvoering ?
- Die hardeschijf, kan ik die vervangen door 2 Raptor 10.000rpm schijven, eentje voor MacOS X en eentje voor Windows XP ?
- Die Xeon processoren, kunnen ze geupdate worden naar bv. de quadcore versies of snellere dualcore later ?
- Die videokaart, is een Mac compatible X1900XT ergens los te koop en kan je er bv. 2 in Crossfire zetten op het moederbord ?

Want ik lees hier vanalles en nog wat over Mac-branded hardware.
Graag zou ik het basissysteem op korte termijn upgraden naar dit:

2x Xeon 5100 2.6GHz
4x 512MB DDR2 667MHz FB-DIMM
2x WD Raptor 74GB
2x 1TB 7200rpm
2x Radeon X1900XT Crossfire

Nu de vraag of dat mogelijk is met 3rd party materiaal :) Zo vind ik het best fout dat Apple 299 euro aanrekent voor 2x 512MB extra RAM dat bij Kingston voor het juiste type 80 euro kost... Ook de hardeschijven, een 750GB Seagate ES drive kost 280 euro, zij tellen 489 euro voor hetzelfde maar ze draaien de 4 duimschroefjes er voor je in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Phuncz schreef op maandag 14 mei 2007 @ 02:04:
Nu is mijn vraag, in welke mate kan ik dit upgraden ?
- Geheugen zou ik graag verdubbelen naar 1GB. Ik zie dat Kingston dergelijke setjes heeft, zal dit werken ? Welk geheugen zit er origineel in qua merk en uitvoering ?
- Die hardeschijf, kan ik die vervangen door 2 Raptor 10.000rpm schijven, eentje voor MacOS X en eentje voor Windows XP ?
- Die Xeon processoren, kunnen ze geupdate worden naar bv. de quadcore versies of snellere dualcore later ?
- Die videokaart, is een Mac compatible X1900XT ergens los te koop en kan je er bv. 2 in Crossfire zetten op het moederbord ?

Nu de vraag of dat mogelijk is met 3rd party materiaal :) Zo vind ik het best fout dat Apple 299 euro aanrekent voor 2x 512MB extra RAM dat bij Kingston voor het juiste type 80 euro kost... Ook de hardeschijven, een 750GB Seagate ES drive kost 280 euro, zij tellen 489 euro voor hetzelfde maar ze draaien de 4 duimschroefjes er voor je in...
• Dat geheugen gaat opzich wel werken. Kijk anders even op mail-a-mac
• afaik kun je bijna elke SATA schijf gebruiken..
• Die Xeon kun je waarschijnlijk wel naar een quad xeon upgraden, aangezien dat ook een optie is
• Die videokaart kun je appart kopen (van Apple), en van een ander merk gaat met wat gepruts ook werken (lees ook hierboven). 400 euro voor een 1900xt is best veel ja :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Aan die heatsink te zien op het RAM uit die link, steekt Apple er zelf ook Kingston in. Die is zelfs bij Informatique.nl nog wat goedkoper: 80 euro voor de 1GB kit die ook op de Quad Core Xeons werken.

Dat van die videokaart had ik al gelezen, maar ik heb dan toch een vraagje: ik heb toch al redelijk wat ervaring met OS X, maar er wordt Kernel Extension (kext ?) genoemd. Wat houdt dat nu precies in en is dat makkelijk te installeren ? Is het vergelijkbaar met een driver installeren bij Windows ? Ik wil namelijk naar een Mac Pro om van het gezeik van mijn Windows PC's af te zijn dus dan wil ik niet vanalle lugubure hacks uitvoeren die mogelijk werken en die mogelijk 60% support hebben.

Kan me iemand ook zeggen of er videokaarten in SLI of Crossfire te plaatsen zijn ? Zou graag wat meer performance willen en ik zie ze nog niet zo meteen een GF8800GTX of HD2900XT uitbrengen voor minder dan 600 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Phuncz schreef op maandag 14 mei 2007 @ 10:55:
Aan die heatsink te zien op het RAM uit die link, steekt Apple er zelf ook Kingston in. Die is zelfs bij Informatique.nl nog wat goedkoper: 80 euro voor de 1GB kit die ook op de Quad Core Xeons werken.
De reden waarom er apart geheugen voor de Mac Pro is, is omdat de heatspreader groter zijn dan dat de JEDEC standaard voorschrijft. Volgens Apple is dit gedaan om 'acoustic noise' te minimaliseren en de bandbreedte te optimaliseren. Wat ook meespeelt is dat de Mac Pro niet voldoende airflow genereert om de geheugenmodules voldoende te koelen. Volgens de JEDEC standaard moet er bij gebruik van een standaard heatspreader en een omgevingstemperatuur van 35ºC er een airflow van 3 tot 6 m/s zijn, dat terwijl de Mac Pro aan maximaal 2 m/s komt. Het gevolg is dus dat de bandbreedte van het geheugen wordt verminderd om ze niet te warm te laten worden. Zie ook Technical Note TN2156: Thermal considerations for Mac Pro FB-DIMMs.

In de praktijk blijkt overigens dat standaard FB-DIMMs prima werken zonder extra herrie of snelheidsverlies. Waarschijnlijk zal dit alleen gaan meespelen in extreme situaties.
Dat van die videokaart had ik al gelezen, maar ik heb dan toch een vraagje: ik heb toch al redelijk wat ervaring met OS X, maar er wordt Kernel Extension (kext ?) genoemd. Wat houdt dat nu precies in en is dat makkelijk te installeren ? Is het vergelijkbaar met een driver installeren bij Windows ? Ik wil namelijk naar een Mac Pro om van het gezeik van mijn Windows PC's af te zijn dus dan wil ik niet vanalle lugubure hacks uitvoeren die mogelijk werken en die mogelijk 60% support hebben.
Een kernel extension kun je vergelijken met een driver, maar het grijpt veel dieper in in je systeem. Als een kernel extension zich misdraagt haalt hij het complete systeem onderuit. Zie ook Kernel Extension Concepts: Why to avoid KEXTs.

Als het een productiemachine is, dan zou ik dit vermijden. De KEXTs die je nodig hebt om andere videokaarten aan de praat te krijgen worden niet ondersteund door Apple en zijn ook niet altijd even stabiel. Als je het risico wilt lopen is het wel een mooie manier om goedkoop een betere videokaart in de Mac Pro te zetten.
Kan me iemand ook zeggen of er videokaarten in SLI of Crossfire te plaatsen zijn ? Zou graag wat meer performance willen en ik zie ze nog niet zo meteen een GF8800GTX of HD2900XT uitbrengen voor minder dan 600 euro...
Voor zover ik weet biedt het moederbord (logicboard :P) geen ondersteuning voor SLI of Crossfire en is er ook geen driver support voor in Mac OS X.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Je kunt gewoon zonder 3rdparty KEXTs opstarten, ik zie je bezorgdheid en probleem niet echt Daedalus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Daedalus schreef op maandag 14 mei 2007 @ 13:32:
[...]
Als het een productiemachine is, dan zou ik dit vermijden. De KEXTs die je nodig hebt om andere videokaarten aan de praat te krijgen worden niet ondersteund door Apple en zijn ook niet altijd even stabiel. Als je het risico wilt lopen is het wel een mooie manier om goedkoop een betere videokaart in de Mac Pro te zetten.
Dus als ik het goed heb kan ook een kaart geinstalleerd worden buiten de standaard ondersteunde X1900XT en Geforce 7300 ? Hoe gaat dat dan in zijn werk met bv. de Geforce 8800 of Radeon 2900XT ?
Nog iets: is de Mac Pro volledig ondersteund in Windows XP, dus ook FireWire 800, geen probs met geheugen enzo ? Voor 4GB en meer zal best de 64-bit versie geinstalleerd worden maar het lijkt me dat daar geen ondersteuning voor is bij Bootcamp ? Dan heb ik nog een vraag: buiten videokaarten, wat is er nog ondersteunt om plaats te nemen in de PCI-E 16x sloten en is er ergens een uitgebreidere resource site voor de honderden vragen die ik nog heb ? :)

Alvast bedankt voor de info, het helpt me zeer veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Hier mag je je GFX drivers vandaan halen.
Zeg maar een source in de osx86 scene, maar dat gaat vast wel werken met een mac pro ;).
8800 gaat ook wel lukken ja, voor meer info: Insanelymac -> forum -> osx86 -> drivers

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Bedankt, eens wat meer info gaan opzoeken daar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Kaspers schreef op maandag 14 mei 2007 @ 13:38:
Je kunt gewoon zonder 3rdparty KEXTs opstarten, ik zie je bezorgdheid en probleem niet echt Daedalus.
Uiteraard kun je zonder 3rdparty KEXTs opstarten, maar dan heb je niet veel aan je videokaart :) Het gaat hier om onofficiele en niet ondersteunde KEXTs. Als je dan afhankelijk bent van je computer is dat niet erg handig.
Phuncz schreef op maandag 14 mei 2007 @ 14:54:
[...]
Nog iets: is de Mac Pro volledig ondersteund in Windows XP, dus ook FireWire 800, geen probs met geheugen enzo ? Voor 4GB en meer zal best de 64-bit versie geinstalleerd worden maar het lijkt me dat daar geen ondersteuning voor is bij Bootcamp ?
Boot Camp heeft vooralsnog alleen drivers voor de 32-bits versie van Windows XP/Vista, dus qua geheugen zit je dan inderdaad aan maximaal 4 GB. Voor zover ik weet wordt FireWire 800 wel ondersteund.
Dan heb ik nog een vraag: buiten videokaarten, wat is er nog ondersteunt om plaats te nemen in de PCI-E 16x sloten en is er ergens een uitgebreidere resource site voor de honderden vragen die ik nog heb ? :)
Houd er wel rekening mee dat er geen vier x16 sloten in de Mac Pro zitten. Standaard is er een 16x slot, twee x4 sloten en een x1 slot. De lanes worden trouwens dynamisch aan de sloten toegewezen, afhankelijk hoeveel een kaart nodig heeft en in welk slot hij zit. Zie ook PCI Developer Note: PCI Product-Specific Details: Mac Pro Computers

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Daedalus schreef op maandag 14 mei 2007 @ 17:17:
[...]
Uiteraard kun je zonder 3rdparty KEXTs opstarten, maar dan heb je niet veel aan je videokaart :) Het gaat hier om onofficiele en niet ondersteunde KEXTs. Als je dan afhankelijk bent van je computer is dat niet erg handig.
Mm zonder die kernel extension start je MP ook wel op hoor :>,
alleen zonder QE en CI, met dat risico kun je prima leven.

En een ander feit is, zolang het werkt blijft het wel werken,
de kans is inderdaad dat het een keer mis gaat met een 10.4.x update, en dat is waarschijnlijk wat Daedalus bedoeld. Maar zolang de scene genoeg aandacht krijgt heb je dat weer snel gefixt hoor.
400 euro voor die kaart is gewoon ziek :r, en dan vind ik deze oplossingen wel netjes.
Daedalus schreef op maandag 14 mei 2007 @ 17:17:
Houd er wel rekening mee dat er geen vier x16 sloten in de Mac Pro zitten. Standaard is er een 16x slot, twee x4 sloten en een x1 slot. De lanes worden trouwens dynamisch aan de sloten toegewezen, afhankelijk hoeveel een kaart nodig heeft en in welk slot hij zit. Zie ook PCI Developer Note: PCI Product-Specific Details: Mac Pro Computers
Voor zover ik weet is 1 slot 16x of 8x (in te stellen), en de rest 8x, 4x, of 1x in te stellen..
Zoals je trouwens ook in je genoemde url kune lezen.

[ Voor 36% gewijzigd door Kaspers op 14-05-2007 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik kom juist dit tegen op Wikipedia:

When running Mac OS X, the Mac Pro currently does not support SLI or CrossFire, limiting its ability to use the latest "high-end gaming" video card products; however, individuals have reported success with SLI installations when running Windows XP.

Toen kwam ik dit tegen, het gaat over de Intel 5000X chipset die ook in de Mac Pro gebruikt wordt:

Afbeeldingslocatie: http://i79.photobucket.com/albums/j148/ND40oz/SLIWoodcrest.jpg

Helaas zal het wel maximum PCI-e 8x worden maar dat maakt toch niet zoveel uit tot nu toe. Dat was dan ook de bedoeling: SLI of Crossfire in Windows XP voor games. Het zou handig zijn als de Geforce 8800 of Radeon 2900 serie beschikbaar werd voor Mac, dan konden er zo twee in SLI/Crossfire, met het oog op DirectX 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lintweaker
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-05 12:13
Kan iemand bevestigen dat de Kingston geheugen modules voorzien zijn van heatsinks? Als ik bij de verschillende leveranciers de plaatjes zie dan lijkt het of er geen heatsink op zit.

BTW wat zou het verschil moeten zijn tussen de oude en nieuwe geheugen kits van Kingston. de 'oude' ondersteunen niet de nieuwe 8 core machines (??).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

lintweaker schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 19:25:
Kan iemand bevestigen dat de Kingston geheugen modules voorzien zijn van heatsinks? Als ik bij de verschillende leveranciers de plaatjes zie dan lijkt het of er geen heatsink op zit.
Op een FB-DIMM zit per definitie altijd een heatsink :) Het enige is dat Apple er grotere heatsinks opzet dan dat de standaard voorschrijft.
BTW wat zou het verschil moeten zijn tussen de oude en nieuwe geheugen kits van Kingston. de 'oude' ondersteunen niet de nieuwe 8 core machines (??).
Voorzover ik weet is er voor de 8-core machine geen ander geheugen nodig dan dat er normaal gesproken in een Mac Pro ging. Ik kan hier ook niks over vinden in de RAM Expansion Developer Note.

Wel is het zo dat Apple andere partnummers heeft voor het geheugen en de harde schijven voor een 8-core Mac Pro. Zie Mac Pro (8-core): Memory and hard drive kit compatibility. Maar wat nu precies het verschil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05 10:36
Gebruik zelf de Kingston modules en ze werken prima. Zijn nu ook betaalbaar geworden.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lintweaker
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-05 12:13
Daedalus schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 19:40:
[...]
Op een FB-DIMM zit per definitie altijd een heatsink :) Het enige is dat Apple er grotere heatsinks opzet dan dat de standaard voorschrijft.

[...]
Voorzover ik weet is er voor de 8-core machine geen ander geheugen nodig dan dat er normaal gesproken in een Mac Pro ging. Ik kan hier ook niks over vinden in de RAM Expansion Developer Note.

Wel is het zo dat Apple andere partnummers heeft voor het geheugen en de harde schijven voor een 8-core Mac Pro. Zie Mac Pro (8-core): Memory and hard drive kit compatibility. Maar wat nu precies het verschil...
OK, thanks. Ik zit er aan te denken nu al dat geheugen te gaan kopen. Ik heb zo'n idee dat de prijzen nu in een dal zitten. De Pro zelf wil ik eigenlijk pas kopen als Apple standaard Leopard meeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
Bij Crucial EU is het nu nog maar €178.59 inc. VAT*
DANG!! Heb er zelf €430 voor betaald! Ah well, als je niet kan wachten dan moet het maar.
Misschien na een tijdje nog 2 GB erbij :)

Assume there are no rules and it's one big free for all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:36
Phuncz schreef op maandag 14 mei 2007 @ 14:54:
[...]

Nog iets: is de Mac Pro volledig ondersteund in Windows XP, dus ook FireWire 800, geen probs met geheugen enzo ? Voor 4GB en meer zal best de 64-bit versie geinstalleerd worden maar het lijkt me dat daar geen ondersteuning voor is bij Bootcamp ?
Je hebt ook helemaal geen Bootcamp nodig om een OS te installeren. Ik heb hier al enige tijd XP x64 als 2e OS op m'n MP draaien en die ziet alle 6GB's :) De MP bestaat uit vrij gangbare hardware en daar zijn ook allemaal XP x64 drivers voor te krijgen.

FW800 heb ik niet getest omdat ik geen FW800 device heb (ik wil wel eens kijken hoe XP x64 het herkent in apparaatbeheer).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Abbadon schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 01:27:
Je hebt ook helemaal geen Bootcamp nodig om een OS te installeren.
Verklaart u nader..
Windows kan niet echt netjes omgaan met EFI, dus bootcamp is wel zeker nodig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Boot Camp is niet nodig om Windows of een ander OS dan Mac OS X op een Intel Mac te installeren. De clue zit 'm in de firmware update die een BIOS emulatie toevoegd en tegenwoordig standaard op elke Intel Mac zit. Het enige waar Boot Camp handig voor is, is het zonder dataverlies partitioneren van de HD en de drivers. En zelfs voor dat herpartitioneren heb je geen Boot Camp nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21596

Kaspers schreef op maandag 14 mei 2007 @ 08:09:
[...]

• Dat geheugen gaat opzich wel werken. Kijk anders even op mail-a-mac
Bij Simmcity zijn ze 35 euro goedkoper. Zet mailamac er andere heat spreaders op of zijn het de standaard Kingston spreaders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Vraagje 1: Indien ik er twee Raptor schijven op ga installeren, eentje voor Windows XP, eentje voor MacOS X, gaat dat ? Zonder problemen te geven ?

Vraagje 2: toch voor de zekerheid: indien ik een X1900XT koop voor de Mac Pro, moet deze niet geflashed worden ? Welke stappen softwarematig zijn eigenlijk nodig om van de 7300GT naar de X1900XT te gaan wanneer deze in de gewone winkel gekocht wordt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
#1. Lijkt mij wel ja.
#2. Moet je even de laatste pagina('s) van dit topic doorlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Aha dus alleen die kext dingetjes... Want andere sites spraken zich nogal tegen. Heb je misschien links voor meer informatie ? Testen, uitleg, kext dingen, etc. Zou me erg veel helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Okee dan wil ik die linkjes graag ook wel even zien..

Hier in ieder geval wat info over de 7800GTX en 7300GT.
Wel genaaid opzich, je kunt je eigen opticals en hdd's e.d. erin stoppen, maar een custom gfxcard is kan weer niet..

Hier nog even een chatlog met de god of natit / titan:
[10:11] Koos: is it possible to use a non-apple ati x1900xt in a mac pro, and use in conjunction with natit ? afaik it must work, but i need to be sure for some people
[10:19] DiaboliK: it should work
[10:20] Koos: thank you
MAAR
[10:38] prasys: Koos, yeah
[10:38] prasys: with Natit , but u still gotta have to keep the Nvidia card
[10:38] Koos: it won't work with only a x1900xt ?
[10:39] prasys: nope
[10:39] prasys: you need to *Keep* the 7300GT
[10:39] prasys: otherwise you will just get a blank screen only
[10:39] prasys: it checks for Real EFI Card first
[10:39] prasys: then only it passes to OSX
[10:39] prasys: if EFI fails on EFI Check for ATI
[10:39] prasys: it will not load at all
[10:39] prasys: if u have Nvidia Apple
[10:39] prasys: it will load the GUI , then it sees ATI [Natit] and then it will load the correct drivers for it
[10:39] prasys: so OSX will see it
[10:40] prasys: OSX thinks that u plugged in on-the-fly [aka without rebooting] ,thus it works
[10:40] prasys: cause I have tested out on my friends MacPro
[10:40] prasys: My 7300GT + his
[10:40] prasys: if i use mine only with titan = blank screen , both OSX and pre-boot
[10:40] Koos: hehe alright
[10:40] prasys: if i use his as primary and mine as secondary , then yes , it works
[10:40] prasys: I can connect 4 monitors , etc
[10:40] prasys: no problem with that
[10:40] prasys: yeah , u still need a Real EFI Card if u want touse PC Card
[10:41] prasys: unless
[10:41] prasys: Unless , u are willing to flash with Mac EFI ROM on the card
[10:41] prasys: if U do that , its going to be MAC Only , it will no longer work with PC and u cannot reverse the process
[10:42] Koos: okay, also an option
[10:42] prasys: and it does not work with all X1900XT
[10:42] prasys: so u got two options right now
[10:42] prasys: if i were u i would go for the first one
Dus het komt er op neer dat je een Apple certified kaart eerst moet laden, alvorens de custom gaat werken. Of je flashed de PC versie van de x1900XT, maar het schijnt dat niet alle x1900XT werken, en dat het best wel tricky is..

Lijkt me vrij duidelijk..

[ Voor 62% gewijzigd door Kaspers op 20-05-2007 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Hmm dat maakt het weer wat moeilijker... Wederom erg bedankt !

Ik ben nu op zoek naar meer informatie welke kaarten goed zijn om te flashen en welke goed werken met Natit, want ik wil een probleemloze setup: geen gedoe met speciale drivers installeren en dergelijke.

Anyway, ik heb op het forum van StrangeDogs wat tegenstrijdige berichten gelezen dat het vaak wat ingewikkelder is dan de juiste kext laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Nouja natit = een speciale driver.
En die moet je idd even naar je Extensions folder gooien en je permissies corrigeren + kextcache verwijderen (eenmalig). Als dat teveel / temoeilijk wordt, twijfel dan in ieder geval niet en zorg voor een apple x1900XT..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Mja dat is op zich geen probleem. Het feit dat het in Windows XP dan weer problemen kan geven, het feit dat niet elke X1900XT werkt met flashen, etc: etc. Redelijk veel haken en ogen.

Nu, ik heb gemerkt dat de X1900XT nog maar 260 euro kost. Ik herinner me een paar dagen geleden toch 400 euro ? Aan de andere kant, binnenkort is WWDC 2007 en men verwacht een update voor de Mac Pro. Dus lijkt het me verstandig nog eventjes te wachten om zeker te zijn dat ik niet enkele duizenden euros uitgeef aan een systeem dat een week of 2 later sterk verbeterd voor evenveel geld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Inderdaad, als ik jou was zou ik ook zeker wachten tot WWDC2007, en dan verwacht ik zeker een MP upgrade. En over die 400 euro.. dat kost dus de apple versie ervan. Het is toch wel even geleden toen een x1900XT nog 400 kostte..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Misschien is het in Belgie pas aangepast of ik ben aan het trippen. Anyways, 260 euro is goed doenbaar voor een X1900XT. Maar eerlijk gezegd ga ik liever voor iets krachtigers vanaf het begin. Die Mac kaarten zijn niet zo simpel om los te krijgen en alweer moeilijk om vanaf te geraken bij verkoop. Zowiezo zie ik een RAM en GPU upgrade wel zitten voor de Mac Pro, alweer minder te upgraden :)

[ Voor 16% gewijzigd door Phuncz op 20-05-2007 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diotav
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:39
Binnenkort behoor ik ook tot het Mac Pro discussieteam. Heb zojuist een Mac Pro met 3 GHz dual-coreprocessors in de bestelling gedaan. Met 4 GB Ram, 750 GB Barracuda, 150 GB Raptor X, Ati X1900 en Bluetooth + Airport. Nu gaat het wachten beginnnen... uitbreiden komt later!

dion.dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Gefeliciteerd! Prachtige machine.

Nu wachten tot er nieuwe ACD's uitkomen. Een mooie 24 of 30" staat natuurlijk mooi bij de Mac Pro :z

Merk dat bij Final Cut en Flash een standaard 19" LCD echt veel te klein is. Geheugen kost nog maar 150 euro voor een kit van 2GB. 2 kits van 2GB voor 300 is erg aantrekkelijk. De 4GB kits zijn met ongeveer 400 euro nog net iets te prijzig. Heb je wel de mogelijk om in de toekomst tot 16 GB uit te bereiden.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diotav
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:39
Zware Unit schreef op maandag 21 mei 2007 @ 21:57:
Een mooie 24 of 30" staat natuurlijk mooi bij de Mac Pro :z
Een 30" ACD is reeds al in mijn bezit.. :P

dion.dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Zojuist twee Kingston 2GB kits binnengekregen. Van 2 GB naar 6 GB is echt een enorm verschil en dat voor maar 280 Euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Dat verschil merk je idd wel :P Ik wil met de huidige prijzen nog wel meer, maar al m'n FBDIMM sockets zitten al vol :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Twijfel of ik de 4 sockets die nu vol zitten met 4 dimm's van 512 MB ga vullen met 4 dimm's van 1 GB of 2 GB. Voornamelijk de dimm's van 1 GB zijn goed te betalen, maar het verschil is maar 2 GB in totaal. 4 dimm's van 2 GB is in de toekomst een betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Maar de vraag is of de rest van je systeem in de toekomst nog wel redelijk up to date is, en het misschien niet handiger is dimm's van 1GB te nemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Nu op de MacBook Pro de Geforce 8600 kaarten zijn uitgebracht, kunnen we verwachten dat deze via een kext ook op de MacPro te installeren zijn ? Misschien heeft al iemand testen/onderzoek gezien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Phuncz schreef op maandag 11 juni 2007 @ 20:59:
Nu op de MacBook Pro de Geforce 8600 kaarten zijn uitgebracht, kunnen we verwachten dat deze via een kext ook op de MacPro te installeren zijn ? Misschien heeft al iemand testen/onderzoek gezien ?
Hier heb je wat leesvoer: link.
Of:
Gast op dat forum schreef:
AFAIK there is no way to get acceleration working on 8x000s right now. People are working on it though.

[ Voor 15% gewijzigd door Kaspers op 11-06-2007 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Handig :) Misschien in de tussentijd toch maar naar iets anders zien. Ben het wachten beu en mijn Windows laptop ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memento__mori
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-01 09:14
Ik vind het toch maar schandalig dat de Mac Pro nog altijd slechts 1gig ram standaard krijgt.
De Macbook Pro krijgt al 2gig ram standaard en zelfs de gewone Macbook krijgt al 1gig.
Ook is het tijd voor een nieuwe grafische kaart vind ik.
Ik vrees alleen dat het pas in oktober zal zijn ofzo :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik wacht nog tot eind deze maand en dan ga ik voor een HP S3030 Slimline met OSx86.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Phuncz schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 20:31:
Ik wacht nog tot eind deze maand en dan ga ik voor een HP S3030 Slimline met OSx86.
Dat zou ik als ik jou was niet doen.
Je hebt je volgens mij nog niet diep genoeg verdiept in OSx86..

Het domste wat je kunt doen om OSx86 te draaien is een PC aan te schaffen met een AMD processor...
Bij een update moet je veel meer files aanpassen / patchen dan dat je met een Intel hoeft te doen.
Verder hoop ik voor je dat je QE/CI aan de praat krijgt met je GeForce 7500LE...

Misschien is het handig eerst andere bronnen te checken alvorens dit systeem aan te schaffen...
Ook mag dit afaik niet besproken worden op GoT, maar ik waarschuw je toch even, want een Intel systeem is zoveel relaxter en scheelt je een hoop werk! De kernel updates komen vaak ook veel eerder voor Intel uit dan voor AMD. Succes.

// Wijs ik je ook nog graag even op het volgende:
NVIDIA GeForce 7500LE ok with TITAN but very SLOW

[ Voor 8% gewijzigd door Kaspers op 13-06-2007 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik heb het dan ook over de Belgische standaard config die uit het volgende bestaat:

Intel® Core™2 Duo Processor E4300
Intel® 945G express chipset
1 GB DDR2-533
250 GB S-ATA
Intel® Graphics Media Accelerator 950 video
Intel® High Definition Audio 7.1

Echt verdiept in OSx86 heb ik idd. nog niet gedaan: mijn laptop draait het niet 100% (problematisch ivm. S-ATA controller). Maar ik heb al hier en daar wat gelezen. Het lijkt me dat deze qua configuratie geen probleem zou mogen geven. Het is dan ook meer een tijdelijke oplossing zodat ik over een deftige periode een nieuw type Mac Pro kan halen ofzo. Want ik zie het eerlijk gezegd nog een aantal maanden duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Dat ziet er beter uit inderdaad !
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Phuncz schreef op maandag 11 juni 2007 @ 20:59:
Er wordt hard gewerkt aan een driver...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:46

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Zware Unit schreef op maandag 21 mei 2007 @ 21:57:

Nu wachten tot er nieuwe ACD's uitkomen. Een mooie 24 of 30" staat natuurlijk mooi bij de Mac Pro :z
Is er aanleiding dat er nieuwe ACD's uitkomen?

We willen hier 3x 30inch ACD's kopen, samen met 2x MPB en 1x MacPro.
Het zou knuddig zijn om 2 weken later nieuwe ACD's te zien met LED backlight. :)

Ik ben zwaar aan het overwegen om niet gewoon die spullen te lease!

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Nouja die Mac Pro en Macbook Pro's zou je opzich al aan kunnen schaffen.
Naar mijn gevoel komen er binnenkort nieuwe ACD's, maar dat zou ook best nog een half jaar kunnen duren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
De ACD worden al best wel langs verwacht en bij Apple is het echt niet te zeggen wanneer iets uit komt helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Ik verwacht dat Apple wacht tot 20" en 24" (en misschien ook 30") led verlichting betaalbaar is, voordat ze een compleet nieuwe ACD-lijn introduceren. Met de nieuwe led verlichting wordt het mogelijk om veel dunnere monitoren te produceren.

Misschien dat we nog een kleine update krijgen of een prijsverlaging, maar ik verwacht geen compleet nieuwe monitoren. Hoop natuurlijk wel op een nieuwe serie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memento__mori
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-01 09:14
Ik heb m'n Mac Pro besteld vanmiddag.
Ik heb de gok genomen want ik denk niet dat deze nog geupdated zullen worden deze of volgende maand.

Aangezien ik geen 300euro over heb voor 2x512MB ram extra moet ik dus uitzien naar niet-apple geheugen. Heeft er iemand ervaring met geheugen van Crucial?
Hun site is heel duidelijk en ik kan met bankoverschrijving betalen dus dat is een pluspunt.
Nog andere merken die ik moet weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Crucial geheugen werkt uitstekend :) Ik heb al enige tijd twee Crucial modules in m'n MP zitten en morgen krijg ik toevallig via UPS weer twee Crucial FBDIMM's binnen; m'n MP houdt van geheugen. Voordeel is ook dat deze modules van de grote heatsinks zijn voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49158

Even nog over dat geheugen, ik weet niet of het al langs is geweest.
Maakt het wat uit om bv
- 4x512 + 2x 1gb te plaatsen
of beter:
- 4 x 1gb ?
Dus moet je steeds hetzelfde erin knallen of maakt het niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 11:57

Digistorm

tenax moderator pomorum

Anoniem: 49158 schreef op maandag 18 juni 2007 @ 19:13:
Even nog over dat geheugen, ik weet niet of het al langs is geweest.
Maakt het wat uit om bv
- 4x512 + 2x 1gb te plaatsen
of beter:
- 4 x 1gb ?
Dus moet je steeds hetzelfde erin knallen of maakt het niet uit?
Je hoeft er niet steeds hetzelfde in te knallen, maar 4 latjes is het meest efficient. Meer dimms in dezelde channel maakt het namelijk langzamer, maar er zijn wel 4 channels, dus in elk channel 1 is het beste.

Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Klopt. En daarnaast zit je nog met uitbreidbaarheid, dat gaat makkelijker wanneer je lege sloten overhoudt. Zo heb ik vorige week al m'n vier 512MB FBDIMM's (512MB modules zijn ook niet meer van deze tijd :X ) verkocht om weer ruimte te maken want al m'n acht sloten zaten vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
2GB is idd niet meer van deze tijd 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02:10
Ik ben van plan binnenkort mijn PC weg te doen en een MP te komen echter zit ik met het probleem hoe ik mijn schijven het beste kan verdelen....

Ik heb momenteel 2 x 36 raptors die ik in RAID 0 draai (snel!) en 2 x 500GB in raid 1 mirror. Aangezien MP geen hardwarematige raid ondersteund (toch ? ) (dus niet een extra controller kopen en toch niet kunnen boeten van raid) vraag ik me af hoe ik mijn harde schijven het beste kan verdelen. Raptors zijn natuurlijk wel leuk voor performance maar heeft softwarematige raid 0 wel zin ?

Ik ga natuurlijk ook XP of Vista erbij draaien en zat te denken om 1 raptor voor OSX te gebruiken en de andere voor Windows en de 2 500GB schijven voor data, dat kan wel toch ?

Verder, heeft het zin om te wachten met aanschaffen ? Ik wil namelijk niet dat ik straks eentje koop en dat over 2 weken ze MP gaan upgraden ofzo ? Wel misschien handig om te wachten tot oktober misschien ivm Leopard ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Je kan dus wel een hardware RAID controller installeren, het is gewoon de boodschap eentje te vinden die PCI-Express is en ondersteund wordt door MacOS X.

Zowiezo kan ik je uit eigen ervaring vertellen dat twee Raptor 36GB schijven in RAID 0 niet veel betere prestaties halen dan ze gewoon te splitsen. Persoonlijk voelde ik op mijn Windows XP systeem (veelal gebruikt voor Photoshop, browsen, gaming, etc.) een veel vlottere reactie nadat ik ze gewoon gesplitst had. Eentje dus voor het OS en voor games/progs, de ander voor swapfile en wat muziek ofzo. Ik merkte hierdoor een veel betere reactietijd in het algemeen.

Wat je dus kan doen is:
- Raptor A: MacOS X, mac progs, swapfile Windows XP
- Raptor B: Windows XP, win progs, swapfile MacOS X

Dan heb je telkens de betere opstelling voor je huidig geladen OS.

RAID 1 die in MacOS X gemaakt wordt, is niet te lezen onder Windows, dus hier kan je ook best gebruik maken van een RAID controller.

Je kan wachten op de refresh maar de vraag is hoe lang dat nog gaat duren. Men is het al een hele tijd aan het verkondigen dat Apple elk moment dat zal doen, maar er is nog niks gebeurd. Op zich kan je zeker zijn dat de processors een upgrade krijgen, het standaard geheugen zal ook naar 2GB getrokken worden, de standaard hardeschijf zal vermoedelijk 500GB worden en de videokaart mogelijkheden zullen veranderd worden (denk: NV GF8400, ATI HD 2900 of misschien ATI HD 2400 en NV GF8800).

Het leuke is dat je een bepaalde tijd hebt om je systeem terug te doen als er een paar dagen later een nieuwe is. Houdt wel rekening ermee dat die meestal nog een tijdje later pas effectief leverbaar zijn. Zowiezo kan je altijd beter wachten, de vraag is maar hoe lang je nog wil wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-06 17:22
Daarnaast kan je af vragen of die 36GB raptors naar huidige maatstaven nog wel zo snel zijn......

Maakt iig een boel herrie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armo
Phuncz schreef op zondag 24 juni 2007 @ 18:11:
Je kan dus wel een hardware RAID controller installeren, het is gewoon de boodschap eentje te vinden die PCI-Express is en ondersteund wordt door MacOS X.
Dat kost dan natuurlijk weer geld en niet weinig ook denk ik. Denk niet dat het waard is als je kijkt wat voor performance winst je dan hebt.
Wat je dus kan doen is:
- Raptor A: MacOS X, mac progs, swapfile Windows XP
- Raptor B: Windows XP, win progs, swapfile MacOS X

Dan heb je telkens de betere opstelling voor je huidig geladen OS.
Dat klinkt wel goed maar heeft dat wel zin met Leopard icm BootCamp ? Want dan wordt Windows of OSX niet afgesloten maar in slaapstand gezet dacht ik...
RAID 1 die in MacOS X gemaakt wordt, is niet te lezen onder Windows, dus hier kan je ook best gebruik maken van een RAID controller.
Reden dat ik mijn 2 x 500 GB schijven in RAID 1 heb zitten is dat ik mijn data nooit hoef te back-uppen, de kans dat 2 schijven tegelijkertijd uitvallen is natuurlijk veel kleiner dan 1 schijf. Dat Windows dit dan niet zit is minder, wat ik me afvraag is; zal MacDrive hier niet wat aan kunnen doen ? Want hiermee kun je wel Mac partities in Windows lezen dus met raid partities zou in principe ook wel kunnen denk ik...
Je kan wachten op de refresh maar de vraag is hoe lang dat nog gaat duren. Men is het al een hele tijd aan het verkondigen dat Apple elk moment dat zal doen, maar er is nog niks gebeurd. Op zich kan je zeker zijn dat de processors een upgrade krijgen, het standaard geheugen zal ook naar 2GB getrokken worden, de standaard hardeschijf zal vermoedelijk 500GB worden en de videokaart mogelijkheden zullen veranderd worden (denk: NV GF8400, ATI HD 2900 of misschien ATI HD 2400 en NV GF8800).
Wat wachten betreft, het is niet zo dat ik dringend een systeem nodig heb, zit nu met een Windows bak en een MBP dus wachten tot okboter ga ik denk ik sowieso wel doen ivm Leopard anders "moet" ik over paar maanden 129 euro voor Leopard betalen. Zou natuurlijk wel leuk zijn als MP tot oktober dat ram/processor/videokaart upgrades krijgen :)

Bedankt voor je antwoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
mijn data nooit hoef te back-uppen
8)7

Het is idd jammer dat er geen goede hardware raid voor de Mac Pro beschikbaar is. Areca heeft de ARC-1231ML die OSX support, maar niet bootable. Beetje prijzig als je maar 4 van de 8 aansluitingen gebruikt. Ik denk dat een externe oplossing via fiber of FW800 een betere optie is wanneer je veel storage nodig hebt. Intern gewoon veel geheugen en een paar raptors. Na een uurtje werken staan alle applicaties in het geheugen en wordt de harddisk zelden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cain69
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-10-2024
Nou als je 3x raptor X in raid 0 gebruikt heb je een focking racket veel mensen die ik ken hebben een 3x raptor x raid 0 setup en ik hoor alleen maar goede dingen er over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37526

Armo schreef op zondag 24 juni 2007 @ 19:26:
[...]

Reden dat ik mijn 2 x 500 GB schijven in RAID 1 heb zitten is dat ik mijn data nooit hoef te back-uppen, de kans dat 2 schijven tegelijkertijd uitvallen is natuurlijk veel kleiner dan 1 schijf.
Tenzij de twee identieke schijven beide dezelfde productiefout hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armo
Zware Unit schreef op zondag 24 juni 2007 @ 20:15:
[...]

8)7

Het is idd jammer dat er geen goede hardware raid voor de Mac Pro beschikbaar is. Areca heeft de ARC-1231ML die OSX support, maar niet bootable. Beetje prijzig als je maar 4 van de 8 aansluitingen gebruikt. Ik denk dat een externe oplossing via fiber of FW800 een betere optie is wanneer je veel storage nodig hebt. Intern gewoon veel geheugen en een paar raptors. Na een uurtje werken staan alle applicaties in het geheugen en wordt de harddisk zelden gebruikt.
Je zegt het zelf, die dingen kosten 800 a 900 euro en dat heb ik echt niet voor over en je kan ook nog eens niet van booten... Waarom extern als ik 2 x 500GB schijven in Raid 1 mirroring kan zetten ? Ook al is het softwarematig, ik heb geen performance nodig voor mijn data, alleen iets veiliger en dat mirroring wel...
Cain69 schreef op zondag 24 juni 2007 @ 20:44:
Nou als je 3x raptor X in raid 0 gebruikt heb je een focking racket veel mensen die ik ken hebben een 3x raptor x raid 0 setup en ik hoor alleen maar goede dingen er over :)
"Veel mensen" met MP's ?
Anoniem: 37526 schreef op zondag 24 juni 2007 @ 20:45:
[...]

Tenzij de twee identieke schijven beide dezelfde productiefout hebben.
Of brand, of diefstal...als je zulke redenen op gaat noemen dan wordt het een hele lange lijst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cain69
Yep alleen maar mensen met MP's ;)
Ik ken ook alleen maar mensen met MP's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Armo schreef op zondag 24 juni 2007 @ 19:26:
Dat kost dan natuurlijk weer geld en niet weinig ook denk ik. Denk niet dat het waard is als je kijkt wat voor performance winst je dan hebt.
In de meeste gevallen niet zoveel, omdat het alleen je throughput verhoogt, niet je access time versnelt.
Dat klinkt wel goed maar heeft dat wel zin met Leopard icm BootCamp ? Want dan wordt Windows of OSX niet afgesloten maar in slaapstand gezet dacht ik...
Je kan beide COMPLEET uitschakelen/afsluiten he. Tijdens boot kun je via het ingedrukt houden van de Apple toets kiezen tussen Windows of MacOS X, default laad ie MacOS X (wat je kan veranderen). Dus maak je hier geen zorgen over.
Reden dat ik mijn 2 x 500 GB schijven in RAID 1 heb zitten is dat ik mijn data nooit hoef te back-uppen, de kans dat 2 schijven tegelijkertijd uitvallen is natuurlijk veel kleiner dan 1 schijf. Dat Windows dit dan niet zit is minder, wat ik me afvraag is; zal MacDrive hier niet wat aan kunnen doen ? Want hiermee kun je wel Mac partities in Windows lezen dus met raid partities zou in principe ook wel kunnen denk ik...
Mja het ligt er maar juist aan hoe die RAID 1 in elkaar zit. Theoretisch wel, maar ja. Eerlijk gezegd heb ik alle vormen van RAID tot op heden vermeden omdat de meeste host-based oplossingen alles behalve ideaal zijn. Zo had ik ook twee hardeschijven van 500GB in RAID 1, meer problemen dan wat anders en zekerheid gaf het me niet. Een van de twee was defect en soms ging het tijdens opstarten dan ook fout: RAID ARRAY ERROR. Reboot en dan ging het soms maar dan moest alles gereindexeerd worden waardoor ik dus vaak een heel aantal uur geen reet kon doen ermee. Ik gebruik nu al een hele lange tijd Second Copy (Windows), een programma dat op geprogrammeerde tijdstippen kopies maakt van de data die ik opgeef. Merk er niets van en is pokkebetrouwbaar. Minder gedoe dan RAID, zeker een aanrader !!
Wat wachten betreft, het is niet zo dat ik dringend een systeem nodig heb, zit nu met een Windows bak en een MBP dus wachten tot okboter ga ik denk ik sowieso wel doen ivm Leopard anders "moet" ik over paar maanden 129 euro voor Leopard betalen. Zou natuurlijk wel leuk zijn als MP tot oktober dat ram/processor/videokaart upgrades krijgen :)
Wel, als je kan wachten: doe dat. Een update mag echt niet meer lang op zich laten wachten want de Macbook Pro 15" en 17" zijn beide beter uitgevoerd dan de Mac Pro, wat vrij ongewoon is. Dus het zal niet lang meer duren.
Cain69 schreef op zondag 24 juni 2007 @ 20:44:
Leuk en wel maar RAID 0 verhoogt enkel throughput en niet de accesstime die juist zorgt voor een snel reagerend systeem. Daar is een enkele Raptor even snel in als 100 Raptors in RAID 0. Throughput heeft op een systeemschijf ook niet zoveel nut omdat er vaak vele kleine files ingelezen wordt. Tevens maakt het de installatie onnodig moeilijk (zowat onmogelijk voor dual-boot).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Anubis
  • Laatst online: 10-11-2024
Ik heb in m'n Mac Pro 2x 320Gb in RAID0 staan (striped) en een 3e 250 Gb schijf. Nu wil ik de laatste gebruiken voor windows, maar krijg het neit voor elkaar.
Bootcamp geeft deze error:
De opstartschijf kan niet in partities worden verdeeld of worden hersteld als een partite. bla bla
Gewoon de vista schijf er in en die booten (alt vasthouden, je kent 't wel). Kom ik niet door de installer heen. De 3e schijf formatteren en dan op 'volgende' geeft ook een error geloof iets van kan geen geschikte schijf vinden ofzo.

Iemand een goed idee? Heb al op de apple discussions gekeken en daar hebben mensen het er over dat het ze wel lukt, alleen niet hoe :)

"Het leven is als een neus, je moet er uit halen wat er in zit ... "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Abbadon schreef op maandag 18 juni 2007 @ 21:28:
Klopt. En daarnaast zit je nog met uitbreidbaarheid, dat gaat makkelijker wanneer je lege sloten overhoudt. Zo heb ik vorige week al m'n vier 512MB FBDIMM's (512MB modules zijn ook niet meer van deze tijd :X ) verkocht om weer ruimte te maken want al m'n acht sloten zaten vol.
Ik moet even kwijt dat een setje 2gb nu wel heeeel erg cheapy is: 129,- bij mail-a-mac!
Meteen maar even twee besteld.

[ Voor 62% gewijzigd door Anoniem: 49158 op 25-06-2007 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirrorshade
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-08-2024

Mirrorshade

Chain of life

Anoniem: 49158 schreef op maandag 25 juni 2007 @ 20:36:
Ik moet even kwijt dat een setje 2gb nu wel heeeel erg cheapy is: 129,- bij mail-a-mac!
Meteen maar even twee besteld.
Super bedankt voor de tip, Kingston geheugen voor die prijs :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
ex btw dan wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirrorshade
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-08-2024

Mirrorshade

Chain of life

mmm Iets te snel van stapel gelopen :+

Maar bij crusial is het dan zelf goedkoper ..... €140.99 exl btw en verzendkosten, €173.89 incl alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mirrorshade schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 09:40:
[...]

mmm Iets te snel van stapel gelopen :+

Maar bij crusial is het dan zelf goedkoper ..... €140.99 exl btw en verzendkosten, €173.89 incl alles
[miereneuk]
uh,.. €129,- ex btw is nog steeds goedkoper dan €140,99 ex btw
[/miereneuk]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carfreak02
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:52
Ik heb een Mac Pro met een 7300 GT , nu heb ik een vraagje.

Ik wil 2x Ilyama ProLite E2200WS aansluiten via DVI.

Nu kom ik er niet uit of het nu kan of niet . Bij Apple praten ze over een Dual DVI en Single link DVI.
De 7300GT zou van beiden er 1 hebben . Maar als ik op mijn Mac Pro kijk zien de poorten er exact hetzelfde uit . Het scherm heeft een Single aansluiting als ik het goed heb.

Nu is de vraag ; gaat het werken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Heb mijn modules bij Zercom besteld en een paar weken geleden al ontvangen. Voor 280 euro 4 GB extra is erg relax. Nu nog iemand die voor een schijntje 4 modules van 512 wil overnemen 8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cain69
het is toch die geheugen met die grootte apple heatsink ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Correct! Werkt trouwens prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

carfreak02 schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 10:35:
Nu is de vraag ; gaat het werken ?
Waarom niet, zijn beide toch DVI stekkers en er is geen dual-link DVI nodig voor de schermen. Dus toch geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zware Unit schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 10:39:
Heb mijn modules bij Zercom besteld en een paar weken geleden al ontvangen. Voor 280 euro 4 GB extra is erg relax. Nu nog iemand die voor een schijntje 4 modules van 512 wil overnemen 8) .
sjeis, da's wel heel cheap,.. anyhoet, 6gb zit nu er al in.... lekkrrrrrr :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Zit nu met veel tegenzin op mijn MacBook te werken ipv op mijn Mac Pro. De Pro is nu voor de tweede keer terug naar de shop, want zodra ik de Mac Pro opstarten gingen de lichten in huis uit :'(

Niet echt de bedoeling dus. Denk zelf dat de voeding defect is, want als ik goed luisterde hoorde ik een zoem plus knetter uit de voeding komen. Hoop maar dat A-Mac net zo snel is als de vorige keer met mijn reperatie. Moet namelijk nog een hoop werk afmaken op mijn Mac Pro en een MacBook is leuk voor een mailtje, maar het zware werk laat ik toch echt aan ze grote broer over.

Ik heb de Mac Pro nu bijna 10 maanden en twijfel erg of ik toch maar AppleCare ga aanschaffen. Is wel een hoop geld, maar 329 euro is mijn Mac Pro toch wel waard. Immers wanneer ik hem na de garantieperiode moet laten repareren ben ik een stuk meer geld kwijt dan 329 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Dat je nog twijfelt na tweemaal een defect binnen het jaar. Realiseer je dat een moederbord voor een Mac Pro vele honderden euro's kost, veelvoud van de AppleCare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Gaf de medewerker ook aan. Vorige keer is het moedebord vervangen en zo'n rekening loopt zonder AppleCare volgens A-mac snel op tot een euro of 900 :/

[ Voor 8% gewijzigd door Zware Unit op 14-07-2007 01:27 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Juist dus waarom twijfel je nog ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Het is natuurlijk schandalig dat je op een Mac Pro standaard maar 1 jaar garantie krijgt. Volgende maand maar de AppleCare aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Gravedigger
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-04 22:30
^Dat is toch tegen de wet? Ist niet zo dat alle consumenten electronica minimaal 2 jaar garantie moet geven, aangezien je van zo'n product mag verwachten dat ie langer dan een jaar meegaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
2 jaar is een Europese richtlijn die Nederland niet heeft overgenomen. In veel gevallen betekent dit namelijk een beperking van de garantie, want veel producten horen langer dan 2 jaar mee te gaan.

Het voordeel van het aanschaffen van 2 additionele jaren AppleCare is dat, net als in de eerste 6 maanden na aanschaf, de bewijsplicht bij de verkoper ligt. Geen gezeur dus, want ook zonder AppleCare kan je wettelijk na 1 jaar garantie claimen. AppleCare moet je ook zien als een additionele service en niet direct al verlenging van de garantieperiode.

[ Voor 0% gewijzigd door Zware Unit op 16-07-2007 17:27 . Reden: typo :( ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Die 2 jaar is zover ik weet niet verplicht op alle electronica. Sommige zaken (zoals de MediaMarkt, in Belgie toch) geven 2 jaar garantie op quasi alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87260

ik heb ook snel applecare gekocht omdat ik nu al merk dat mijn videokaart aan het sterven is
eerst moest ik allemaal tests doen enzo (ik had nog 50 dagen garantie)

nu breng ik hem heen en regelen ze het apple care is dus wel makkelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2288

Klinkt allemaal best serieus ... dus Apple Care extra is geen overbodige luxe.
Ik heb nu nog een XPS en daar loopt de garantie in oktober van af, heb er 1 keer gebruik van gemaakt.
Wel blij want zo'n bak heeft een aantal niet standaard industrie onderdelen. Als ik naar de interne screenies van de Pro kijk ziet ik een boel niet standaard dingen. Neem nou die 2 uitneembare geheugen bank modules. En inderdaad, het mobo is geen standaard intel of andere mobo bouwer bord. Of zo'n sata bay breekt iets van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Hoe belangrijk is AFP in OSX? Ik ben een nieuwe mac user.
Binnenkort komt mijn macpro met 2TB lacie NAS maar die ondersteunt geen AFP (zoals bijna geen enkele NAS doet buiten infrant of Xraid). Hij doet wel SMB.

Ik heb wel wat gelezen over AFP maar weet nog niet concreet wat dat teweeg gaat brengen in OSX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Volgens de website van Lacie ondersteunt de externe Lacie disk gewoon AFP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
SMB is traag... dat is het enige probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Gisteren mijn Mac Pro weer opgehaald bij A-Mac. De voeding moest idd worden vervangen. Jammer dat dit 2 weken moest duren. Mijn correcte diagnose hadden ze.

Zat gisteren in de US AppleStore rond te surfen en daar kost AppleCare voor de Mac Pro $ 249 en in Nederlandse Store € 329. Wat een enorm verschil ;(. Blijkbaar zijn de kosten die ze maken in Europa hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
Ben zelf ook aan het overwegen om Applecare te halen. Normaal gesproken neem ik dit soort dingen niet zo snel maar op een dure apparaat als de Mac Pro waar je niet zelf even een mobo/voeding/videokaart zelf vervangt lijkt het me toch wel goed.
Je kan toch applecare uitbreiden naar 3 jaar totaal binnen het eerste jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Correct.

Q. Kan ik het AppleCare Protection Plan te allen tijde aanschaffen?
A. Je kunt het Apple Care Protection Plan op elk gewenst moment binnen de garantieperiode van één jaar kopen. Het AppleCare Protection Plan gaat in op de datum waarop je het Apple product hebt gekocht. Apple raadt dan ook aan het AppleCare Protection Plan tegelijk met je Apple product aan te schaffen zodat je maximaal voordeel hebt van de extra dekking die het plan biedt.

In de voorwaarden staat trouwens het volgende:

AppleCare 1. Service bij reparaties
a. Omvang van de service. De service bij materiaal- en fabricagefouten vangt aan op de datum
dat Apple’s standaardapparatuurgarantie met betrekking tot uw Gefaciliteerde Apparatuur
afloopt en eindigt aan het einde van de Looptijd (“Serviceperiode”). Apple zal zowel de
onderdelen leveren als de werkzaamheden verrichten, maar kan van u verlangen dat u bepaalde
eenvoudig te installeren onderdelen zelf vervangt, zoals hieronder beschreven. Het is Apple
toegestaan om vervangende producten of onderdelen die uit nieuwe, gereviseerde of gebruikte
onderdelen zijn vervaardigd te leveren.
Het vervangende product of de onderdelen zullen in
functioneel opzicht gelijkwaardig zijn aan het vervangen product of de onderdelen en zullen
onder de resterende service van het Plan vallen.

Vind ik persoonlijk niet erg netjes, maar deze voorwaarden zie je vaker voorkomen in garantiebepalingen.

Dell CompleteCare
Indien Uw Product door Ons wordt gerepareerd, aanvaardt U en gaat U ermee akkoord dat de originele onderdelen zowel door nieuwe als door gebruikte onderdelen van zowel de oorspronkelijke producent als van een andere producent vervangen kunnen worden.

[ Voor 57% gewijzigd door Zware Unit op 27-07-2007 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
$@%^$#$%^@$^@#$%^%#$@^%^@#%^# :(

Mijn Mac Pro hield er spontaan weer mee op. Niet te geloven. Hij gaat geeneens meer aan. Op het moment dat ik de power knop indruk, hoor ik alleen een duidelijk klik ten hoogte van de voeding. Trek dit echt heel, heel erg slecht. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
Damn, das echt klote man. Net terug van reparatie en dan dit. Hopelijk kunnen ze je dit keer een betere oplossing bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibix
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-05 11:45
@ zwareunit

Oops.... dacht de het om de macbook pro ging. Never mind my bad.. Suc6 ermee!

[ Voor 76% gewijzigd door Ibix op 27-07-2007 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Da's inderdaad nogal kut :/ Daar gaat je kwaliteitsbeleving.

Hier draait hij nog als een trein. Maar nu ik naar een rustiger omgeving ben verhuisd begin ik me toch aan het lawaai van de grafische kaart (X1900XT) te ergeren, daar wil ik binnenkort toch eens wat aan gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Daar heb ik de eerste maand al wat aan gedaan. Heb er een artic accelero x2 opgezet... kost niks en onhoorbaar wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Zware Unit schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 21:49:
Volgens de website van Lacie ondersteunt de externe Lacie disk gewoon AFP.
Externe Lacie Disk is ook niet de Ethernet NAS van lacie.

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.