Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dacht aan een pricewatch-achtige constructie waarin de prijzen gelinkt naar shops in de linker marge verschijnen, net zoals bij T.net artikelen. Het gaat dan natuurlijk om alternatieve en apple prijzen van geheugen modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinylator
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-09 10:14
Dancing_Animal schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 11:07:
Ik moet zeggen, m'n Mac Pro bevalt me goed, lekker snel. Alleen 1 ding. Hij maakt een zoemend geluid, wat je een paar meter verderop ook nog hoort. Ook bij minimale belasting. Nou heb ik er ook een ati 1900 in zitten, kan het daar door komen?
Ik heb dat gezoem ook. Bij nadere inspectie denk ik dat het de ventilator op de X1900XT is, die draait de hele tijd. Daar bestaat een oplossing voor. De koeler vervangen door een Accelero X2 koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:37
Ik heb idd de cooler vervangen door zon Accelero ding. Scheelt een boel moet ik zeggen vooral onder full load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:31
Ik zal een dezer dagen m'n handje eens op de ventilator van de graka leggen om te kijken of dat de boosdoenert is. Die oplossing die jullie noemen, is die te plaatsen zonder met soldeer te moeten gaan klooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb problemen met de fan die over mijn geheugen blaasd. Echt enorm vervelend. Hij maakt een tokkelend geluid om de zoveel tijd. Misschien toch maar even naar een apple service centre.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-08 10:48
Mijn Mac Pro is muis en muis stil. Heb natuurlijk een pasief gekoelde 7300, maar ook de CPU/Geheugen koelers hoor ik absoluut nooit. Alleen bij de SMC Firmware update. Wat een lawaai!

De harddisk hoor je soms goed werken, maar dit is normaal.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb 2 nieuwe en 1 oude harddisk en de oude hoor ik wel spinnen als die aanslaat

maar geluid is top en het lijkt wel of die elke dag sneller boot :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 12:04
Ik heb 'm nu enige tijd, dus kan ik er wat meer ervaringen over delen :) Als eerste het geluid: hij is behoorlijk stil. Mijn vorige pc was stiller, maar daarin had ik de HDD's in rubbers opgehangen, het zijn dan ook met name de disken die ik hoor in m'n Mac Pro. Wat wel veel invloed heeft op de geluidsbeleving is de omgeving; ik ben onlangs verhuisd en hier is het een stuk rumoeriger (drukke weg, treinspoor) waardoor ik de Mac sowieso niet luider ervaar als m'n vorige pc.

Een ander opvallend punt is dat OS X naar mijn idee de hardware nog intensiever gebruikt dan Windows XP. In mijn pc had ik meestentijds genoeg aan 4GB ram, maar nu wens ik regelmatig 2GB meer of zelfs het dubbele te hebben :X Hetzelfde geldt voor de disken; mijn Raptor voelt nu meer als een bottleneck aan dan voorheen in m'n Windows pc, dit hangt natuurlijk ook samen met het geheugengebruik (meer page-outs). Voor zover ik weet ligt dit zware geheugengebruik ook ten dele aan Rosetta (i.v.m. PS CS2).

Afgelopen weekeinde heb ik voor de fun eens geprobeerd XP te installeren, maar dit lukte niet, ondanks dat ik de laatste versie van Bootcamp heb en alle firmware updates. Bij het starten van de DVD bleef het scherm zwart en hield de DVD drive (met officiële XP SP2 DVD) er na een poosje draaien ook mee op. Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee wat de oorzaak kan zijn, heb me er ook niet echt in verdiept. Dacht dat dit onderhand een vrij probleeloze exercitie zou zijn, niet dus.

Alleen over de 3D performance kan ik nog weinig roepen wegens te weinig games gespeeld.

Wat ik wel weet is dat ik eind dit jaar de portemonnee weer eens moet trekken want ik wil er meer geheugen in. Ondanks dat de FB-DIMM's met Apple certified koelers absurd duur zijn in vergelijking met het hetzelfde spul voorzien van standaardkoelers (misschien over paar maanden minder prijsverschil) ga ik toch weer voor dergelijke DIMM's; ik wil gewoon geen enkel risico lopen qua temperatuur. Over temperatuur gesproken, de CPU's en HDD's blijven bijzonder koel, koeler dan wat ik doorgaans gewend ben: cpu's zitten veelal net onder de 30 C en de HDD's zitten tussen de 32 en 40 C.

En nog een pic van m'n Mac Pro, naast dat ik er heerlijk mee kan werken zijn ze nml. ook prachtig afgewerkt :P

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Abbadon/pics/macproquad.jpg

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Jij hebt toch een acd23? Je zal ff een andere monitor eraan moeten hangen als je xp wil installeren. Schijnt iets te zijn met de radeon acd23 combi. Had hetzelfde probleem... even ergens een oude crt vandaan gehaald en toen kon ik xp wel installeren. Als je daarna winacd in windows installeert werkt alles prima.

[ Voor 4% gewijzigd door lowfi op 18-10-2006 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lowfi schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 18:44:
Jij hebt toch een acd23? Je zal ff een andere monitor eraan moeten hangen als je xp wil installeren. Schijnt iets te zijn met de radeon acd23 combi. Had hetzelfde probleem... even ergens een oude crt vandaan gehaald en toen kon ik xp wel installeren. Als je daarna winacd in windows installeert werkt alles prima.
Wow serieus? ik heb dit probleem dus ook icm met ati en 23 apple scherm, dacht dat het mijn draadloze tobo was, maargoed als dit et is moet ik dus een schermpje zien te regelen :( heb je misschien een linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

same here op me 20" deed die het prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Ja het probleem doet zich dus alleen voor bij de 23" variant.

winacd staat hier: http://sourceforge.net/projects/winacd/

In DOS of hoe dat ook heet blijft mijn monitor nog steeds in standby staan trouwens.

[ Voor 59% gewijzigd door lowfi op 18-10-2006 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Oh, bedankt voor de tip :) Nog nooit van gehoord dat een scherm een OS installatie in de war kan gooien 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
[b][message=26264175,noline]Canaria schreef op maandag 07 augustus 2006 @
• NVIDIA GeForce 7300 GT met 256 MB GDDR2 SDRAM of ATI Radeon X1900XT met 512 MB GDDR3 SDRAM of NVIDIA Quadro FX 4500 met 512 MB GDDR3 SDRAM

Schitterende grafische weergave
Op zoek naar een grafisch werkstation? Hier ben je aan het goede adres. Met drie duizelingwekkende videokaartopties kun je de kaart kiezen die aan jouw specifieke eisen voldoet. En op elke kaart kun je twee beeldschermen aansluiten, inclusief een 30-inch Apple Cinema HD Display. Mac Pro: de unieke oplossing voor supersnelle grafische mogelijkheden.
Drie duizelingwekkende videokaartopties? Laat me niet lachen. Een 7300GT gebruik je alleen voor een goedkoop systeempje waar een videokaart een noodzakelijk kwaad is, t'is geen duizelingwekkende videokaartoptie 8)7
Ik heb een hekel aan deze pochende manier van schrijven; echt Apple.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Cure
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 13:03
jealma schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 22:46:
[...]

Drie duizelingwekkende videokaartopties? Laat me niet lachen. Een 7300GT gebruik je alleen voor een goedkoop systeempje waar een videokaart een noodzakelijk kwaad is, t'is geen duizelingwekkende videokaartoptie 8)7
Wat zou jij doen als fabrikant? "Een echte budget oplossing is de 7300GT, deze kaart is eigelijk te slecht voor de macpro maar we moesten toch wat!"

doe niet zo naïef... vindt eens één fabrikant/merk dat in zijn reclamepraatje negatief is over zijn eigen product ;)

Om dat dan weer om te dopen tot "typisch apple" gebash is overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-01 10:38
[...]

Ga je moeder pesten joh. Als je niks boeiends te melden heb, meld dan niks.

Rookworst zonder R is ook worst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 20:46

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

[...]

Sja, Dell brengt ook high-end multimedia systemen op de markt met te weinig RAM en Intel Integrated Graphics, en dan vaak ook nog met een Celeron. En naast Dell nog talloze andere fabrikanten/dozenschuivers. Zoiets noemen ze marketing. Daarnaast is de 7300GT nog een best leuk kaartje. Stil, en toch nog redelijke prestaties. Niet iedereen heeft behoefte aan een state-of-the-art X1900XT, voor sommige is een mid-range kaart voldoende. Een 7300GT is nog wat sneller dan de X1600 die in mijn iMac Core 2 Duo zit, en ik vind dat al een hele aardige kaart.

Ieder zn meug dus. En om daar nu maar meteen een Apple-bash post van te maken is natuurlijk een _beeeeetje_ kinderachtig... zegt meer over de poster dan over Apple IMO :w

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Laatst online: 02:27
En wat is het significante voordeel van een x1900 in een mac pro die gebruikt wordt voor videobewerking/DTP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Bij enkele applicatie wordt de videokaart daadwerkelijk gebruikt voor de Core Image en Video.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01 00:03

under-world

ooh-la dots

^ Kun je dat eens uitleggen ?
wibblemoo schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 16:24:
En wat is het significante voordeel van een x1900 in een mac pro die gebruikt wordt voor videobewerking/DTP?
In FCP en Photoshop zul je daar helemaal niks van merken aangezien de 2d-weergave van beide kaarten ongeveer vergelijkbaar is. Correct me I'm wrong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Bij motion bv wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Final Cut:

# Minimum supported graphics cards: ATI Radeon 9800XT, ATI Radeon 9700 Pro, ATI Radeon 9600XT or 9600 Pro, ATI Mobility Radeon 9700, ATI Mobility Radeon 9600, NVIDIA GeForce 6600 and 6600LE, NVIDIA GeForce 7300 GT, NVIDIA GeForce Go5200 or FX 5200 Ultra
# Recommended graphics cards: ATI Radeon X1900 XT, ATI Radeon X850 XT, ATI Radeon X800 XT, ATI Radeon X1600, NVIDIA GeForce Quadro FX 4500, NVIDIA GeForce 7800 GT, NVIDIA GeForce 6800 Ultra DDL or 6800 GT DDL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world

under-world

ooh-la dots

Wat wil je hier nu mee zeggen dan ?

Dat een duurdere grafische kaart beter presteert in FCP dan een mindere ? Ik heb die verschillen in mijn dagelijkse werkzaamheden op verschillende systemen nooit echt gemerkt namelijk.
Een andere grafische kaart heeft 0,0 invloed op de rendertijden in software die de GPU niet aanspreekt.
Motion leunt sterk op OpenGL net als 3d paketten. Daar maakt het uit maar in FCP zul je dit niet echt merken en in photoshop al helemaal niet aangezien het pakket geen OpenGL gebruikt. Indien je overweegt om FCP Studio te kopen zou ik adviseren om de duurdere versie te kopen maar indien je wilt photoshoppen en met name gaat editten ipv compositing in FCP ook niet. Dat prijsverschil kun je beter in geheugen stoppen of in een snellere CPU's want dat is van grotere invloed op de 2d rendertijden dan een snellere 3d kaart.
Binnenkort koop ik Final Cut 5, maar vooraf volg ik eerst de Total Training.
Ga eerst eens aan de slag en ervaar het zelf :)

De Mac Pro 3Hz is trouwens binnen gekomen bij het bedrijf waar ik de spulletjes voor mag bestellen.
Daar staat nu een Powemac quad G5 2.5 Ghz en een Mac Pro quad Xeon 3Ghz. Aangezien ik geen geheugen bij Apple heb besteld ivm de prijs ben ik nu op zoek naar 4GB voor een schappelijke prijs. Ik kan dus nog weinig zeggen over de extra snelheid van de Mac Pro tov de quad G5.Voor professionele gebruikers die van hun G5 willen upgraden naar de Macpro wellicht interessante materie.

Met 1GB voelt de Mac Pro traag aan maar dat is niet meer dan logisch. Indien er mensen interesse hebben in een test wil ik wel van de gelegenheid gebruik maken om te testen.
Zodra ik geheugen in de Mac Pro heb zitten (over een week of 3) wil ik een test doen in FCP//Photoshop/After-effects tussen deze machines en de bevindingen posten. In beide machines zit dan 5GB. Ik denk dan aan real-life benches zoals export naar DV, HD>SD conversie, Titels renderen, Blurs in Photoshop, After-effects en dat soort zaken.
Aangezien ik zondag een week naar het buitenland ga zal dat helaas op zijn vroegst pas over een week of 3, 4 zijn. Misschien dat jullie mee willen denken over de dingen die men in Real-life getest wil zien. Real-life benchmarks geven meestal toch een ander beeld dan synthetische. Indien er animo is wil ik hier wel wat tijd instoppen laat maar weten.

[ Voor 47% gewijzigd door under-world op 20-10-2006 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Kan je testen wat het prestatie verschil is tussen 2GB en 5GB in Photoshop en Final Cut? Ik moet minstens 1GB erbij kopen, maar als het verschil erg groot is koop ik de kit van 2 of 4 GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
In 10.4.8 is de mac pro weer een stukje sneller geworden:

Afbeeldingslocatie: http://barefeats.com/image06/q13-mp.png

Afbeeldingslocatie: http://barefeats.com/image06/q13-ra.png

bron: http://barefeats.com/quad13.html

[ Voor 7% gewijzigd door lowfi op 23-10-2006 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
Op die website zie ik alleen een top XX staan van snelste powermac/mac pro's. Niet de hele lijst.
Misschien kunnen we allemaal even die test runnen om te vergelijken?

Ik heb die speedtest gedaan ik kom uit op 01:04.15
Gemeten met de stopwatch van m'n nokia telefoon.

Info:
OS - 10.4.8
CPU - Quad Intel Xeon 2,66GHz
Ram - 3GB DDR2 PC2-5300 667MHz
HDD - Seagate 7200.9
Photoshop versie - CS2
History states - 1

Assume there are no rules and it's one big free for all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
56 seconden doet mijn Mac Pro d'r over

10.4.8
2.66GHz
4GB Quad channel
Raptor 150GB OS en Applicatie HDD
Diamondmax10 300GB Scratchdisk
CS2
History states: 1

Het kan allemaal wel sneller zijn, maar m'n vorige PC was in de praktijk toch merkbaar iets vlotter met CS2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Hoe draai ik deze test?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Ik heb een 3ghz met 3Gb ram... zal er dus wel tussenin zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
http://www.retouchartists.com/pages/speedtest.html

In de download staat een readme. Eigenlijk heel simpel want het is niks anders dan een .jpg waar via 'Actions' allerlei bewerkingen op uit worden gevoerd. Kwestie van op de klok kijken, start drukken en wanneer de actionsequence klaar is (wordt duidelijk aangegeven) ophouden te tellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
Ik kwam uit op 1:27?? Waar kan dat door komen? Ik heb gewoon 2,66Ghz en 2GB RAM. Zou toch ook zo rond de 1 minuut uit moeten komen? Ik had niet gereboot, mischien dat dat het was? Wel gewoon alle apps gesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Heren, ik zit toch nog even met het geluidsprobleem van m'n Mac Pro hoor. Hij zoemt/bromt. Ding open gemaakt, lijkt uit de grafische kaart (ATI 1900) te komen, maar zeker weten doe ik het niet. Ik heb 1 andere fan gevonden, vooraan, ongeveer in het midden en die even stilgehouden, maar dat maakte geen verschil. Ik kan niet bij de fan van de ATI, zit kapje op. Hoe kom ik bij de andere fans, zonder te schroeven of hoe kan ik zeker weten dat het die kaart is. Als het die kaart is vind ik het minder erg. Ik zit nog binnen m'n 14 dagen omruilgarantie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer die fan die over het geheugen blaast! onderin achter. Even je vinger erop (op het draaikogelding) en hij stopt zo. Dit is voor mij het probleemgeval helaas...denk eerder dat dat em is dan je video kaart....ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even je videokaart eruit halen misschien?

Als hij uit staat natuurlijk

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2006 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
BezurK schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 17:45:
Ik kwam uit op 1:27?? Waar kan dat door komen? Ik heb gewoon 2,66Ghz en 2GB RAM. Zou toch ook zo rond de 1 minuut uit moeten komen? Ik had niet gereboot, mischien dat dat het was? Wel gewoon alle apps gesloten.
Je hebt minder geheugen en misschien heb je de scratch disk ook op dezelfde HDD staan als je OS en Photoshop? Dat laatste maakt nml. ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
De fan achter het geheugen is het niet. Er moet er volgens mij ook nog een vooronderaan zitten, maar kom er niet bij. Kun je de Mac veilig aanzetten zonder de videokaart? Er zit een kabeltje aan de kaart, moet ik die er ook afhalen?

Update : stekkertje videokaart er uit getrokken en de videokaart zelf ook. PANG! Dat was het klemmetje op het moederbord dat de videokaart op z'n plaats houdt die even pang zei, maar wel heel bleef, gelukkig. Mac aan, een licht zoemend geluid, maar de ergste noise was over. Mac weer uit, harde schijf eruit, Mac aan. Heeeeel erg stil, mooi. Mac uit. Harde schijf er weer in. Grafische kaart... Hoor TOK tijdens het erin schuiven, zie niks kapot. Nog een keer dan maar. Hm, hij LIJKT wel goed te zitten, maar als ik op de rechterkant van de kaart duw, gaat ie links toch nog omhoog en nu is me een 'hij zit erin'-tik van het klemmetje ook niet opgevallen. Klemmetje kan je trouwens met je vingers bijna niet bij. Is die speling normaal of zit de kaart nog niet goed?
Zie hier:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/mvdm/DSC09853.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/mvdm/DSC09852.jpg

Als ik de kaart bij de pinnetjes naar beneden duw lijkt ie wel goed te zitten, maar dat wiebelige bevalt me niet zo.

[ Voor 70% gewijzigd door Dancing_Animal op 23-10-2006 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Die kaart is idd een ramp om uit en in te bouwen. Je moet met je vinger er helemaal achterlangs om het klemmetje op het PCIe slot de juiste kant op te duwen en dan nog is het maar een beetje gokken en klooien.

Wanneer je de kaart vast zet met de metaalstrip (waar de twee schroeven in moeten) die over de slotblikken heen valt, zit hij dan wel stevig zonder gewiebel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Dan zit ie wel vast. Alleen lijkt het of die metalen strip net niet helemaal aansluit aan de kast, als je 'm net als bij een pc had moeten schroeven had je een beetje moeten buigen. Maar aan de andere kant denk ik, hij zit vast, hij kan geen kant meer op. De kaart kan er niet een halve millimeter naast zitten in z'n slot.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/mvdm/DSC09854.jpg
Naast die gekke schroef steekt ie dus een piepklein beetje uit, ik denk verder wel dat het ok is.

Wat zijn trouwens jouw ervaringen met het geluid van die kaart?

[ Voor 10% gewijzigd door Dancing_Animal op 23-10-2006 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Nou, het monster staat weer aan hoor. Maakte wel even een brrr vibrerend geluid toen ie opgestart was, ik verplaats de kast, en het is weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Abbadon schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 20:51:
Die kaart is idd een ramp om uit en in te bouwen. Je moet met je vinger er helemaal achterlangs om het klemmetje op het PCIe slot de juiste kant op te duwen en dan nog is het maar een beetje gokken en klooien.

Wanneer je de kaart vast zet met de metaalstrip (waar de twee schroeven in moeten) die over de slotblikken heen valt, zit hij dan wel stevig zonder gewiebel?
Dat pci-e klemmetje is bij mij dan ook al afgebroken :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Abbadon schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 16:58:
[...]

http://www.retouchartists.com/pages/speedtest.html

In de download staat een readme. Eigenlijk heel simpel want het is niks anders dan een .jpg waar via 'Actions' allerlei bewerkingen op uit worden gevoerd. Kwestie van op de klok kijken, start drukken en wanneer de actionsequence klaar is (wordt duidelijk aangegeven) ophouden te tellen :)
Bedankt voor de uitleg. Ben nu de benchmark aan het draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dancing_Animal schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 19:44:
De fan achter het geheugen is het niet. Er moet er volgens mij ook nog een vooronderaan zitten, maar kom er niet bij. Kun je de Mac veilig aanzetten zonder de videokaart? Er zit een kabeltje aan de kaart, moet ik die er ook afhalen?
Je zet rustig fans stil, en je vraagt je dan serieus af of je een Mac veilig kan booten zonder videokaart??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 00:26:
[...]

Je zet rustig fans stil, en je vraagt je dan serieus af of je een Mac veilig kan booten zonder videokaart??
Heel even met m'n vinger er tegenaan en gelijk weer los met de videokaart er nog in om te kijken of de fans de boosdoeners waren. Ik had echt geen idee wat een Mac zonder videokaart zou doen, bijvoorbeeld helemaal niet starten (dus ook helemaal geen fans laten draaien) of whatever.

Nu ik dus weet dat het de videokaart is vraag ik me eigenlijk toch nog af wat te doen met die kaart. Hij is soms overheersend aanwezig, ook als ie niet veel te doen heeft, soms niet. De hele Mac er voor terug doen (ik zit nog in de 14 dagen omruilperiode) vind ik ook weer overdreven. Apple zelf zegt trouwens dat ik 'm naar 'n reseller mag brengen, maar daar voel ik zelf niet veel voor. Die had ik trouwens gebeld voordat ik de kaart ging verwijderen en aan de fans zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 00:26:
[...]

Zo ernstig is het - eventjes - stilzetten van een fan nou ook weer niet hoor... ;) Dat apparaat raakt echt niet meteen oververhit. Dat heb ik wel gemerkt na 3 jaar een PC te hebben met 6 fans en een 6-channel fan-bus met speedcontrol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Dancing_Animal schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 21:05:
Dan zit ie wel vast. Alleen lijkt het of die metalen strip net niet helemaal aansluit aan de kast, als je 'm net als bij een pc had moeten schroeven had je een beetje moeten buigen. Maar aan de andere kant denk ik, hij zit vast, hij kan geen kant meer op. De kaart kan er niet een halve millimeter naast zitten in z'n slot.

[afbeelding]
Naast die gekke schroef steekt ie dus een piepklein beetje uit, ik denk verder wel dat het ok is.

Wat zijn trouwens jouw ervaringen met het geluid van die kaart?
Ik had ook twijfels of mijn kaart er goed inzat nadat ik 'm er uit had gehaald (ja, ik moet dingen uit elkaar halen :+ ) en miste ook de 'klik' die ik verwachtte. Maar hij zat er na het aandraaien van de schroeven weer stevig in :) Het klemmetje brak hier dan ook bijna af (is iig enigszins verbogen/rek kwijt).

Qua geluid ben ik erg tevreden, ik hoor de kaart niet. Ik hoop dat dat over een jaartje ook nog zo is want het zijn natuurlijk relatief kleine fan's.

Wat ik trouwens wel mis is een stoffilter. In al mijn pc's de afgelopen vijf jaar heb ik stoffilters gehad zodat er bijna geen stof naar binnen kwam, maar deze Mac zuigt heel wat stof naar binnen :X Ik wil toch eens kijken of ik zelf wat van die filters ergens voorin kan hangen of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
BezurK schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 17:45:
Met 1GB doet hij er bijna twee keer zo lang over in vergelijking met 2GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
Zware Unit schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 10:24:
[...]

Met 1GB doet hij er bijna twee keer zo lang over in vergelijking met 2GB.
Mmm, die action is dus meer geheugenintensief dan cpu-intensief dan? Veel resizen enzo dus. Ik dacht dat het meer per-pixel gebeuren was, CPU power. Dan verklaart 't mijn tijd wel idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiiim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-02-2022

Tiiim

Grand Theft Audio

Ik sta op het punt een Mac Pro met ACD23" te bestellen... Maar nu zit ik nog steeds te twijfelen over een aantal dingen.

Die 7300GT vs de 1900XT bijvoorbeeld. Ik ga hem niet voor 3d-rendering en games gebruiken, maar ik vraag me af of die 7300GT voldoende bandwidth heeft voor bijv. een vloeiende Exposé bij 1920x1200 op die ACD? Zal ik in 2d dus nog wat merken van het verschil in die kaarten, en die 256 vs 512mb?

Daarnaast is er de hoeveelheid RAM.. 1Gb is duidelijk aan de magere kant en ik wil bij Crucial wat extra kopen. Zal ik meteen 2gig extra erin prikken? (Dat is het mooiste, maar errug prijzig), of zal 1gb extra al genoeg zijn? Ik ga hem gebruiken als audio/muziek workstation icm Logic Pro 7 en een hoop plugins :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Expose doet het ook goed op diezelfde resolutie op mijn oude pb. Daarin zit een r9700.

Als je logic pro etc gaat gebruiken zou ik gelijk 2 extra erbij prikken. Ik heb nu 3 maar zou eigenlijk nog wel meer willen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Tiiim schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 11:11:
Ik sta op het punt een Mac Pro met ACD23" te bestellen... Maar nu zit ik nog steeds te twijfelen over een aantal dingen.

Die 7300GT vs de 1900XT bijvoorbeeld. Ik ga hem niet voor 3d-rendering en games gebruiken, maar ik vraag me af of die 7300GT voldoende bandwidth heeft voor bijv. een vloeiende Exposé bij 1920x1200 op die ACD? Zal ik in 2d dus nog wat merken van het verschil in die kaarten, en die 256 vs 512mb?
Die 7300GT kan met gemak het desktopwerk op een 30" ACD (2560x1600) aan, dus de 23" moet ook wel lukken :) Alleen met games zul je misschien wat te kort komen op die resolutie.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog even over het geheugen, en dan met name de prijzen daarvan. Laatst heeft Kingston ook speciaal geheugen voor de Mac Pro ontwikkeld, en hoewel eerst bleek dat het veel duurder dan Crucial geheugen zou worden blijkt nu toch het tegenovergestelde. Bij de goedkoopste winkel (PCOne) kost een 2GB kit incl. btw & verzendkosten iets meer dan 400 euri, wat toch iets beter is dan de 466 euri excl. verzendkosten van Crucial :).

http://tweakers.net/pricewatch/cat/648

Edit:
Hier een overzicht van Kingston geheugen voor de Mac Pro bij PCOne
http://www.pcone.nl/ice.c...ch_request_button=Zoek%21

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2006 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
15 euro bezorgkosten 8)7 en 47 euro voor rembours |:(

Maar de prijzen zijn lekker :9 aan het dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Abbadon schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 08:49:
[...]

Ik had ook twijfels of mijn kaart er goed inzat nadat ik 'm er uit had gehaald (ja, ik moet dingen uit elkaar halen :+ ) en miste ook de 'klik' die ik verwachtte. Maar hij zat er na het aandraaien van de schroeven weer stevig in :) Het klemmetje brak hier dan ook bijna af (is iig enigszins verbogen/rek kwijt).

Qua geluid ben ik erg tevreden, ik hoor de kaart niet. Ik hoop dat dat over een jaartje ook nog zo is want het zijn natuurlijk relatief kleine fan's.

Wat ik trouwens wel mis is een stoffilter. In al mijn pc's de afgelopen vijf jaar heb ik stoffilters gehad zodat er bijna geen stof naar binnen kwam, maar deze Mac zuigt heel wat stof naar binnen :X Ik wil toch eens kijken of ik zelf wat van die filters ergens voorin kan hangen of zo.
panty er voor spannen werkt perfect! wel regelmatig ff met je vinger overheen gaan om schoon te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Is er trouwens een manier om de Mac Pro op mijn tv aan te sluiten. Mijn oude tv heeft helaas geen HDMI/DVI aansluiting. Gewoon composiet of s-vhs :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Laatst online: 02:27
Zware Unit schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 16:04:
Is er trouwens een manier om de Mac Pro op mijn tv aan te sluiten. Mijn oude tv heeft helaas geen HDMI/DVI aansluiting. Gewoon composiet of s-vhs :O
Jammer genoeg werkt de dvi naar S-video adapter niet meer op de mac pro, of eigelijk het huidige assortiment aan videokaarten. Je zult dus moeten zoeken naar een pci-express oplossing of usb / firewire.

[ Voor 28% gewijzigd door wibblemoo op 28-10-2006 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Dan maar een nieuwe LCD-TV ;)

Was toch al van plan om een nieuwe tv aan te schaffen. Heb ik nu een goed excuus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiiim

Tiiim

Grand Theft Audio

Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 11:43:
Bij de goedkoopste winkel (PCOne) kost een 2GB kit incl. btw & verzendkosten iets meer dan 400 euri, wat toch iets beter is dan de 466 euri excl. verzendkosten van Crucial :).

http://tweakers.net/pricewatch/cat/648

Edit:
Hier een overzicht van Kingston geheugen voor de Mac Pro bij PCOne
http://www.pcone.nl/ice.c...ch_request_button=Zoek%21
Bij PCOne staat de 2GB kit inmiddels voor 465,- incl. BTW.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiiim

Tiiim

Grand Theft Audio

Zware Unit schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 16:04:
Dat vind ik zelf ook een tegenvaller.. De tv-out die standaard bij een 7300gt zit, zit er op de MacPro versie ook niet op.

Zou misschien te maken kunnen hebben met de aangekondigde iTV, maar een fatsoenlijke tv-out mag je toch eigenlijk wel verwachten.

Edit: ik lees hier dat het blijkbaar wel werkt met een een x1900 en een standaard dvi/s-video adapter van Apple. Goed nieuws :D

[ Voor 18% gewijzigd door Tiiim op 29-10-2006 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees uit verschillende berichten dat de ATi X1900XT geluidsoverlast kan bezorgen, nu verwonderd me dat ook niet echt aangezien ik een X850PE onlangs heb vervangen voor een nVidia 7950GT vanwege straaljagerachtig gedrag van het ATi product.

Stilletjes hoop ik dat de oss community met alternatieve drivers weten te komen ... ik ving al iets op van geruchten van nVidia drivers. Zou mooi zijn. Maar dat lost toch geen enkel EFI issue op ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiiim

Tiiim

Grand Theft Audio

Verwijderd schreef op donderdag 02 november 2006 @ 16:50:
Ik lees uit verschillende berichten dat de ATi X1900XT geluidsoverlast kan bezorgen, nu verwonderd me dat ook niet echt aangezien ik een X850PE onlangs heb vervangen voor een nVidia 7950GT vanwege straaljagerachtig gedrag van het ATi product.
Deze doet wonderen voor de x1900xt: http://www.arctic-cooling.com/vga2.php?idx=90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
nieuws: Intel lanceert 'Clovertown'-quadcores

Iemand die interesse heeft in een setje Clovertowns voor in de Mac Pro? :) Jammer van de prijs, maar anders...... ;) Ik ben benieuwd wat het doet met de temp als je 2 Clovertowns van 2,66Ghz erin zet zonder mods aan de koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Acht cores is wel stoer/cool, maar ik krijg vier cores amper belast, dus acht is voor mij enorme overkill. Had Apple de Mac Pro destijds ook met een enkele snelle dualcore geïntroduceerd, iets waar ik van tevoren wel vanuit ging, dan zou ik waarschijnlijk zo eentje hebben genomen. Maar achteraf gezien vind ik het niet zo erg; het werkt zo wel extreem soepel :)

Ik vraag me wel af wanneer deze cpu's een verandering in de toekomstige Mac Pro's teweeg gaan brengen; nu kun je een quadcore nemen met slechts één socket i.p.v. de huidige twee. Alleen jammer dat er (nog) geen chipsets zijn waar meer dan vier DIMM's in kunnen zonder terug te vallen op FB-DIMM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Veel applicatie's kunnen amper met 2 cores overweg, laat staan met 8. De pats-factor is natuurlijk wel erg hoog 8)

Hopelijk komt Adobe binnenkort met een nieuwe versie van Flash en Photoshop. Voornamelijk het CPU gebruik van Flash 8 is slecht. Een core wordt 100% belast, terwijl de rest aan het neuspeuteren is.

Aperture werkt trouwens fantastisch op de Mac Pro. 300% CPU-gebruik is niet ongewoon. Erg snel! Nu alleen nog wachten tot mijn extra geheugen binnen is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nieuwe Firmware update lost het VT-x probleem op van de Mac Pro met Parallels! eindelijk niet meer eerst de mac in slaapstand en eruit zetten elke dag, ben hier erg blij mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 571Pro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-08 16:10
hellow, ik heb een aantal vragen, en excuseer mij als deze al gesteld zijn maar ik ben niet direct geintresseerd in de Mac Pro maar eerder in de case
- nu mijn kast hier heeft in de onderkant 4 venstertjes met achter elk een zwart blokje wat is dit?
- ook zie ik allerlij (enkel) kabels lopen los in de kast welke hebben deze als functie? En een idem kabeltje loopt naar achteren de PCI sloten daar net onderen is dit een lampje of aarding of iets?
- Tevens merk ik op dat de 4sata schijven gecombineerd worden naar een (net gevonden op het net) iPass kabel... bestaat de mogelijkheid om deze kabel met een kabel te verbinden iPass->4sata kabels (want ik merk op dat deze PCB in de iPass tweezijdig pinned is en ik enkel maar zulke vind en geen tegenpolen)

thanks

• Zware Unit
Morgen komt eindelijk de extra GB waar ik al een tijdje op wacht. Bij Salland besteld voor net geen 200 euro. Very nice price.... helaas momenteel geen geld voor 4 kits van 4 GB :O

• 571Pro
571Pro schreef op woensdag 15 november 2006 @ 16:41:
hellow, ik heb een aantal vragen, en excuseer mij als deze al gesteld zijn maar ik ben niet direct geintresseerd in de Mac Pro maar eerder in de case
- nu mijn kast hier heeft in de onderkant 4 venstertjes met achter elk een zwart blokje wat is dit?
- ook zie ik allerlij (enkel) kabels lopen los in de kast welke hebben deze als functie? En een idem kabeltje loopt naar achteren de PCI sloten daar net onderen is dit een lampje of aarding of iets?
- Tevens merk ik op dat de 4sata schijven gecombineerd worden naar een (net gevonden op het net) iPass kabel... bestaat de mogelijkheid om deze kabel met een kabel te verbinden iPass->4sata kabels (want ik merk op dat deze PCB in de iPass tweezijdig pinned is en ik enkel maar zulke vind en geen tegenpolen)

thanks
iemand soms antwoorden op mn vragen? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Met de nieuwste firmware is dit probleem opgelost ben ik achter gekomen; ik krijg gewoon beeld op m'n 23" ACD tijdens de XP installatie \o/

Dat de installatie vervolgens mislukt omdat er geen bootdisk wordt gevonden is een ander probleem (ik hoop niet firmware related, anders is het v.d. regen in de drup raken), maar dat los ik wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

571Pro schreef op donderdag 16 november 2006 @ 22:03:
[...]

iemand soms antwoorden op mn vragen? :9
Je weet wel dat je deze kast niet los kunt kopen?

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Hij heeft dat wel gedaan. Tis zon casemodfiguur :P

[ Voor 77% gewijzigd door lowfi op 17-11-2006 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 571Pro
idd:
http://games.telenet.be/forum/showthread.php?t=458771

maar toch nog zou ik willen weten op mn vragen... dusjah beter bij jullie vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik wil een lagere prijs. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Heeft iemand al ervaring met de softwarematige raid controller van de Mac Pro? Zit te denken om 2 150gb raptors te kopen en als raid 0 te gaan draaien. Daarnaast kan ik dan de standaard 250gb als backup gebruiken. Zag dat de nieuwe Xserve SAS-disken ondersteunt _/-\o_ Met een beetje geluk komt Areca ooit met een controller voor de Mac Pro :z

Quote Apple
Als alleen het beste van het beste goed genoeg is voor u, kunt u kiezen voor een 15.000-rpm SAS-schijf. Deze leveren namelijk betere doorlopende prestaties (tot 125 MB per seconde) en uitstekende "random access"-prestaties, waardoor ze ideaal zijn voor veeleisende programma's. Dankzij de beste MTBF-waarde (mean time between failure) in zijn klasse is de Xserve ook in bedrijfskritische serveromgevingen uiterst betrouwbaar. SAS-schijven zijn dan ook ideaal voor veeleisende programma's waarbij gegevens op de schijf snel toegankelijk moeten zijn en het systeem uiterst betrouwbaar moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world

under-world

ooh-la dots

Zware Unit schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 16:41: Met een beetje geluk komt Areca ooit met een controller voor de Mac Pro :z
Is er al alleen niet bootable. http://www.areca.com.tw/products/html/pcietosata1280.htm
Van highpoint zijn er ook kaarten voor de macpro.
Ik heb van de week de nieuwe Highppoint rocketraid besteld en hoop die kaart met backplane en schijven deze week binnen te krijgen, evenals 4GB extra geheugen.

http://www.highpoint-tech.com/USA/rr2322.htm miniSAS in een backplane met 4x 500GB in raid 0 voor data opslag. }:O

Kosten kaart_ 279 http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=FPBH28
backplane____ 89 http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=T3BV05
kabel_______ _70 hebben ze niet in ass. maar op bestelling geleverd :/

DAt deze controllers niet bootable zijn is jammer maar niet getreurd. Voor je systeemschijf heeft raid 0 of 5 namelijk niet zo heel veel nut los van dat het snel opstart. Volgens mij heb je meer aan snelle seeks dan dat je 200MB per seconde kan wegpompen op je C schijf. systeemschijf. Dus een raptor of SCSI 15k rpm schijf voor je OS en raid 0 of 5 om je bestanden op weg te schrijven. Je seeks worden namelijk niet lager van een raid setup eerder iets trager. SCSI raid (Atto) is ook een optie maar dat is geen thuisgebruikerssetup meer. Dat loopt qua kosten zo vreselijk uit de klauwen...

[ Voor 20% gewijzigd door under-world op 19-11-2006 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
under-world schreef op zondag 19 november 2006 @ 12:56:
Volgens mij heb je meer aan snelle seeks dan dat je 200MB per seconde kan wegpompen op je C Schijf.
C schijf? Custom schijf? Coherent schijf? Cached Schijf?

Wat bedoel je nu?

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world

under-world

ooh-la dots

systeemschijf; de schijf waar je OSX vanaf draait

offtopic:
C-schijf is windows verbastering :+ Ik zit me nu in een hoekje ergens diep te schamen

[ Voor 63% gewijzigd door under-world op 19-11-2006 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 571Pro
571Pro schreef op woensdag 15 november 2006 @ 16:41:

thanks
Kan hier alstublieft op geantwoord worden, ik weet echter niet waar ergens anders deze vragen te posten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Lekker moeilijk doen terwijl het makkelijk kan (en goedkoper) en nog beetje drammen ook? Apple ontwerpt zelf zijn moederborden, kasten en dergelijke. Er zijn gewoonweg niet veel mensen die een Mac Pro hebben laat staan dat het ze interesseert hoe Apple hem heeft gebouwd. Misschien kun je beter op zoek gaan naar een service manual; maar "officieel" zijn die niet te verkrijgen.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
571Pro, ik heb wel een een Mac Pro maar heb 'm niet uitelkaar gehaald. Ben ook niet van plan dit te doen dus ik kan je niet vertellen waar alles voor dient omdat ik de onderdelen waar jij op wijst zo niet kan zien (zwarte venstertjes? Zal wel achter moederbord zitten) en de kabels, tja, welke je bedoelt kan ik onmogelijk weten. Kun je zelf niet zien waar de kabels heenlopen?

Plaats anders eens een duidelijke foto, dan kunnen we je misschien helpen een educated guess te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

same here

zo lang mijn macpro het goed doet blijft die inmekaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
DiGiSTORM_ schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 07:55:
Lekker moeilijk doen terwijl het makkelijk kan (en goedkoper) en nog beetje drammen ook? Apple ontwerpt zelf zijn moederborden, kasten en dergelijke. Er zijn gewoonweg niet veel mensen die een Mac Pro hebben laat staan dat het ze interesseert hoe Apple hem heeft gebouwd. Misschien kun je beter op zoek gaan naar een service manual; maar "officieel" zijn die niet te verkrijgen.
http://www.apple.com/support/manuals/macpro/ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 571Pro
had ik al gevonden en al allemaal bekeken :9

http://www.firestyler.be/MacProMod/DSC00142.JPG
hierop in het midden bevind zich de iPass connector en daarrond die enkele kabels met hulsjes rond, voor wat dienen die?

de onderkant zal ik deze avond eens trekken en post, maar izt er een lampje achteraan als je gewoon naar die PCI brackets kijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Die enkele kabels met hulsjes zijn de drivebay temperatuur sensoren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Gisteren de extra GB geheugen ontvangen van Salland. Een enorm verschil, maar ook 2 GB zit behoorlijk snel vol. OSX laadt gewoon alles in het geheugen. Geen geswap meer!

De meeste prestatieverbetering zie ik in Office 2004, Aperture en Photoshop. Gezien het verschil kan ik niet begrijpen waarom Apple de Mac Pro durft te shippen met 1GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
Zie ik dat nou goed bij salland??? 1GB kit voor €183,55!! Das is echt cheap cheap :)

Assume there are no rules and it's one big free for all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Vorige week donderdag had ik dit al gemeld. Heb Salland begin vorige week verzocht de Dane-Elec modules te leveren. Ook de 2 GB kit is erg scherp geprijst (€ 350).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Zware Unit schreef op vrijdag 24 november 2006 @ 10:07:
Gisteren de extra GB geheugen ontvangen van Salland...
Zijn dat standaard FB-DIMM's of met extra grote heatsinks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
De heatsinks op de modules van Dane-Elec zijn vergelijkbaar met de standaard modules van Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren was ik zo blij als een puber. Ik heb al mijn vakantiedagen + overwerk uren laten vergoeden tegen een Mac Pro 2.0GHz.

Ik heb er een 160GB HD ingebouwd waar ik het systeem op draai, de 250GB HD gebruik ik om mijn data op te slaan. De 320GB HD die ik voor gisteren op mijn Mac Mini gebruikte dient nu als backup.

Ik heb een tijdje lopen twijfelen tussen een iMac 24" of een Mac Pro maar de Mac Pro won het toch qua snelheid en upgrade / reparatie gemak.

Het enige wat ik jammer vind is dat de Mac Pro geen SLI ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Ik twijfel nog tussen een externe Lacie (250GB) en een interne backup (400GB). Een externe oplossing is natuurlijk een stuk veiliger, maar ook een stukje duurder en langzamer.

• El Gravedigger
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-04 22:30
Ik denk dat ik mijn vraag hier maar het beste kan stellen. Vanaf wanneer zijn er intel cpu's in de g5 gekomen? Ben opzoek naar een 2hands g5, maar heb windows soms nodig, dus dan heb je een intel based g5 nodig met bv Rosetta, dus ben opzoek naar de eerste g5 met een intel erin om dat te kunnen draaien. Alvast bedankt als iemand het weet :)

• under-world

under-world

ooh-la dots

Vanaf de macpro zijn de powermacs met intel. De g5 is de CPU van IBM. Elke typeaanduiding met g5 Is geen intel.

Verwijderd

Intel is geen G5 :)

De Powermac heeft enkel en alleen G5 processoren. De Mac Pro is de eerste grote tower met een Intel proccesor.

Verwijderd

El Gravedigger schreef op donderdag 30 november 2006 @ 14:22:
Ik denk dat ik mijn vraag hier maar het beste kan stellen. Vanaf wanneer zijn er intel cpu's in de g5 gekomen? Ben opzoek naar een 2hands g5, maar heb windows soms nodig, dus dan heb je een intel based g5 nodig met bv Rosetta, dus ben opzoek naar de eerste g5 met een intel erin om dat te kunnen draaien. Alvast bedankt als iemand het weet :)
Er zijn geen intel cpu's in de G5. De g5 geeft aan dat er een powerpc processor in zit, en de machine heet dan PowerMac. Op een gegeven moment is de machine hernoemd naar Mac Pro en vanaf dat moment zitten er intel processoren in. Je kan het uiterlijk eenvoudig herkennen door de 2 cd-rom gleuven die een Mac Pro heeft, tegen de enkele gleuf voor een PowerMac.

Op een powerpc gebaseerde PowerMac kan je overigens via virtual PC alsog windows wel draaien, maar dan werkt het niet snel. Afhankelijk van waarvoor je windows nodig hebt kan dat wel of geen optie zijn. Voor het draaien van apple applicaties is een PowerMac snel genoeg...

• El Gravedigger
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-04 22:30
under-world schreef op donderdag 30 november 2006 @ 14:26:
Vanaf de macpro zijn de powermacs met intel. De g5 is de CPU van IBM. Elke typeaanduiding met g5 Is geen intel.
Het probleem is dat zelfs als het een intel based mac is ze nog als 'g5' worden bestempeld (als je bv op marktplaats kijkt, wordt alles als een g5 bestempeld), waardoor je niet meer ziet wat nou een intel of powermac based mac is.

Kan je niet kijken naar de mhz van de processor, dan weet je zeker met welke cpu je te maken hebt?
Verwijderd schreef op donderdag 30 november 2006 @ 14:30:
[...]

Er zijn geen intel cpu's in de G5. De g5 geeft aan dat er een powerpc processor in zit, en de machine heet dan PowerMac. Op een gegeven moment is de machine hernoemd naar Mac Pro en vanaf dat moment zitten er intel processoren in. Je kan het uiterlijk eenvoudig herkennen door de 2 cd-rom gleuven die een Mac Pro heeft, tegen de enkele gleuf voor een PowerMac.

Op een powerpc gebaseerde PowerMac kan je overigens via virtual PC alsog windows wel draaien, maar dan werkt het niet snel. Afhankelijk van waarvoor je windows nodig hebt kan dat wel of geen optie zijn. Voor het draaien van apple applicaties is een PowerMac snel genoeg...
Ok, duidelijk antwoord :) Denk dat ik dan nog even moet wachten aangezien zelfs 2e hands mac pro's nog boven de 1500 euro zitten :> Misschien dan eerst maar een mini halen en rosetta daar op draaien en dan doorsparen en hopen dat ze teweedehands wat goedkoper worden. Bedankt voor de hulp _/-\o_

[ Voor 54% gewijzigd door El Gravedigger op 30-11-2006 14:43 ]

• Zware Unit
Een G5 (IBM Power5) is heel wat anders dan een MacPro (Intel Xeon). Misschien is de behuizing op het oog vergelijkbaar, maar daar stopt de vergelijking. Staan er al MacPro's op marktplaats? Alle G5's op marktplaats zijn zo te zien ook echt G5's.

[ Voor 12% gewijzigd door Zware Unit op 30-11-2006 15:58 ]

• BezurK
El Gravedigger schreef op donderdag 30 november 2006 @ 14:32:
[...]

Het probleem is dat zelfs als het een intel based mac is ze nog als 'g5' worden bestempeld (als je bv op marktplaats kijkt, wordt alles als een g5 bestempeld), waardoor je niet meer ziet wat nou een intel of powermac based mac is.

Kan je niet kijken naar de mhz van de processor, dan weet je zeker met welke cpu je te maken hebt?

[...]

Ok, duidelijk antwoord :) Denk dat ik dan nog even moet wachten aangezien zelfs 2e hands mac pro's nog boven de 1500 euro zitten :> Misschien dan eerst maar een mini halen en rosetta daar op draaien en dan doorsparen en hopen dat ze teweedehands wat goedkoper worden. Bedankt voor de hulp _/-\o_
Rosetta hoef je niet zozeer te "draaien" hoor. Het draait automagisch gewoon mee met het OS ;) Je merkt er verder niets van.

• Zware Unit
en alleen op Intel systemen

• BezurK
En daarnaast is rosetta niet bedoelt om windows apps mee te draaien hoor ;) Daar heb je CrossoverX of bv Parallels voor. Rosetta is de emulatielaag in OS X voor PPC binaries op een Intel architectuur :)

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.