Na een dag gebruik een klein overzicht van de plus- en minpunten van m'n Gigabyte GA-965P-DS3:
Pluspunten:
-Veel meer instelmogelijkheden dan m'n oude Asus A7N8X
-Flink groot koelblok op de northbridge, daardoor kan ik na een half uurtje prime95 nog gewoon het blokje aanraken
-Een fatsoenlijke hoeveelheid PCI sloten, dat wordt tegenwoordig steeds minder terwijl veel mensen nog PCI kaarten zoals een TV kaart, geluidskaart of RAID controller in gebruik hebben
-Veel ruimte rond de socket, afgezien van de 4-pins 12v stekker zijn er weinig hoge onderdelen rond de socket, zodat een grote koeler zonder problemen past. Misschien dat dan het koelblok op de northbridge nog een probleem vormt, maar dat denk ik niet.
Minpunten:
-Hij is kleiner dan een standaard ATX bord. Dat houd in dat niet elke kast gaten heeft voor de afstandshoudertjes die het bord rechtsonder en -boven moeten ondersteunen. Plaatjes:

Links de Gigabyte, rechts m'n oude moederbord. Het afstandshoudertje dat er in het linkerplaatje nog inzit zat onder de rechterbovenhoek van het oude moederbord. Het voordeel is wel dat je meer ruimte in je kast hebt. Bij mij in m'n iets groter dan normale miditower had ik sowieso al plaats voor eATX borden, dus plaatsgebrek was bij mij toch al niet aan de orde.
-Met het standaard BIOS dat er bij mij inzit (F2) was hij hopeloos instabiel. Hij herkende geen diskettestations, m'n RAID controller veroorzaakte hang-ups en na het indrukken van de powerknop ging hij eerst een halve seconde aan, dan meteen weer uit, en na 3 seconden gevolgd door het weer aangaan van het systeem.
-De aansluiting voor de powerled is 2 pinnetjes breed, de stekker van m'n kast is 3 pinnetjes. Ik weet niet in hoeverre dat een probleem is met andere kasten.
-De IDE aansluiting zit op een hopeloze plek. Je moet echt een rounded IDE kabel gebruiken om de kabel fatsoenlijk weg te werken, en als je dan ook nog SATA aansluitingen gaat gebruiken kom je toch wel in de knoei.
-De front USB aansluiting zitten helemaal onderaan het bord, dat is natuurlijk handig als je je front USB aansluiting laag onderaan de kast hebt, of zo'n slotplaatje met USB poorten voor de achterkant hebt, maar mijn USB aansluitingen zitten bovenaan en dan is het wel lastig om het goed aan te sluiten.
-Als ik het goed zie is er maar een 3 phase voedingssysteem voor de CPU, ik denk dat dat komt door Gigabytes vertrouwen in de all-solid capacitators, maar ik weet niet of je in de problemen komt met bijvoorbeeld een X6800 of een quad core Kentsfield mbt de voeding van de processor.
[
Voor 3% gewijzigd door
AtleX op 17-08-2006 14:28
]
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.