Empie schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 14:48:
Ik heb met verbazing dit topic gelezen. Ik ken Centric niet persoonlijk, heb er nooit gesolliciteerd nocht goede of slechte verhalen over Centric gehoord. Wel kan ik een vergelijking trekken op basis van de feiten die er gegeven zijn met mijn huidige werkgevern (kleine ICT detacheerder)
Ik gebruik hiervoor even de post van Froos, leest en huivert:
Waarom met verbazing, vraag ik me dan af?
In het bedrijf waar ik werk zijn er ook zeer veel <5 jr werkervaring, ik denk dat 50% tussen de 0 en 5 jr werkervaring heeft en 30% tussen de 5 a 10 jr.
Een heel jong bedrijf dus. Lijkt me onwaarschijnlijk dat al die medewerkers ontzettend tevreden zijn.
De meeste ICT dienstverleners zitten gelukkig niet op loonwijzer niveau, maar er boven, zo ook de mijne niet. In dit vakgebied moet je vaak veel in eigen tijd doen, afstanden reizen, vaak bij een nieuw bedrijf beginnen, dat maakt het (imho) wat zwaarder dan bij één bedrijf op 1 locatie werken, en detachering/bij klanten zitten betaald daarom ook beter dan het gemiddelde "normale" ICT bedrijf.
Euh.. de loonwijzer baseert zn gemiddelde op dat wat mensen aangegeven hebben te verdienen. Als de meeste dienstverleners meer zouden betalen, zou het gemiddelde van loonwijzer toch meestijgen, niet?

Mijn werkgever vergoed alle kosten, boeken zijn altijd voor jou, zit wel een regeling in dat wanneer je binnen 2 jaar het bedrijf verlaat je een deel moet terugbetalen, maar dat laat je toch je nieuwe werkgever doen

Indien je het zelfstudietraject doet, dan zijn er dus geen terugbetalingsregelingen. Als je nou op een dure training of bootcamp gestuurd wordt, dan uiteraard wel, maar voor het gewone "pakeenboekendoehetexamen"-verhaal zijn er geen verdere kosten. (heeft geen examens doen op zo'n moment dan niet gewoon te maken met luiheid?

)
Hier maandelijks ruim 100 euro onkosten vergoeding, van bonnetjes nooit gehoord. "twijfelachtige" kosten (zoals de lampjes of ruitenvloeistof van je lease-auto (wat dus niet op de tankpas gaat) en eventuele andere kosten) worden direct vergoed bij inleveren van de bonnetjes (dus bovenop je netto onkostenvergoeding
Daar stoppen ze vanzelf mee als ze groter worden. Tot die tijd kun je ervan genieten. Klinkt trouwens ook alsof daar een potentieel gevaar zit met de belastingcontroleur..
Iedereen vanaf dag 1 een contract voor onbepaalde tijd (met proeftijd van 2 maanden).
Dat is best uniek in de huidige tijd. Kan in mijn ogen 2 dingen betekenen:
1) het bedrijf is nog jong, dynamisch en de HRM is nog onnozel en na een aantal nare ervaringen met medewerkers die het niet zo goed menen met de firma wordt dit beleid omgezet in een wat voorzichtigere vorm
2) het contract voor onbepaalde tijd heeft een aantal minder fijne clausules die het de werkgever mogelijk maken snel afscheid te kunnen nemen
Geld dit niet voor elke detacheerder? Mijn werkgever heeft zelfs een specifieke interne cursus voor schoolverlaters van 2 maanden (en ja, volledig intern, alleen in werktijd en volledig betaald, auto krijg je ook al vanaf dag 1).
FYI, Centric is niet alleen maar detacheerder. Ongeveer 1/3 van de totale organisatie valt onder MIS en doet aan detacheren. En ik had mn auto ook vanaf dag 1.
Als het echt niet botert met je fieldmanager kun je switchen, maar echt gepruts wordt niet geaccepteerd. Als je FM er een potje van maakt ga je toch gewoon verhaal halen bij de baas zelf? Dat is het voordeel van een klein bedrijf (tussen de 100 en 200 werknemers atm).
Gepruts wordt nergens geaccepteerd, ook bij Centric niet, maar je hebt het nou eenmaal niet de hele tijd in de hand. Het zal ook bij jouw werkgever wel voorkomen dat dingen mis gaan omdat iemand iets heeft laten liggen. Als ik er met mn fieldmanager niet uitkom (wat mij overigens totaal onwaarschijnlijk lijkt), kan ik naar een andere fieldmanager gaan of naar mn operations manager of naar mn regiomanager of of of.
Dat is goed om te horen! Centric zal ook zeker geen slechte werkgever zijn, dan zou het op een gegeven moment wel stoppen met bestaan, maar als ik lees wat Centric haar werknemers voorspiegelt, dan is het niet onverstandig om als je het gevoel hebt dat dat kleurtje gras van de buren misschien toch best mooier is dan jouw grasveld, je absoluut moet gaan kijken bij die buren wat ze doen om het gras zo mooi groen te krijgen.
Zeker wel, alleen moet je de berichten zoals ze hier staan in het licht zien van de medewerker die ze vertelt. Zoals ik het lees heb je het niet slecht bij je huidige werkgever, maar ook daar zullen ongetwijfeld wel verbeterpunten te vinden zijn. Bepaalde zaken vind ik wel opmerkelijk zoals de contracten voor onbepaalde tijd. Ik denk dat ze daar nog wel aan gaan sleutelen na een paar vervelende ervaringen.
De schaalgrootte van Centric kan ook van voordeel zijn hoor, niet alleen maar een grote logge organisatie die er overal maar een potje van maakt (je zou het bijna denken als je de commentaren hier zo leest). Centric is Getronics niet

(ik moet er niet aan denken zeg)
De grootte houdt ook in dat er onnoemelijk veel mogelijkheden zijn binnen de organisatie, van programmeur tot systeemuitroller en van fieldmanager tot business consultant en dat ook nog eens verdeeld over het hele land bij verrekt interessante klanten (ik zal geen namen noemen). Ook als je verhuist of om een andere reden ergens anders wilt gaan wonen, kun je gewoon bij de club blijven vanwege de landelijke inzet.
Overigens is de lengte van bestaan geen garantie voor goede werksfeer hoor, zie Getronics, die op plaats 1 stonden van meest onaangename werkgever, maar al vele jaren in de markt aanwezig is.Wat wel opvalt is dat de gemiddelde tijd dat mensen bij Centric werken, langer is dan bij mijn vorige werkgevers. 8 jaar is geen uitzondering. Dat is volgens mij best uniek in onze branche. Ik heb het zelf nooit langer dan 5 jaar volgehouden (hoewel ik nu goede moed heb dat ik dat record ga breken

) Dan doe je toch iets goed, lijkt me. Of je moet een hele afdeling vol met masochisten hebben, maar dat lijkt me sterk
Anyway, ik voel me prima bij mn huidige werkgever. Niet alleen vanwege de prettige werksfeer maar ook omdat ik weet dat, hoewel ik al een aardig eind ben opgeschoten in de ICT, ik weet dat ik carrierematig binnen Centric nog steeds alle kanten op kan. En daarvoor ga ik voor 200E of 300E meer salaris echt niet van werkgever veranderen.
Wat de strekking van mijn stuk was, was niet om Centric als ideale werkgever te promoten maar om de mensen die binnen Centric zitten en klagen over de zaken waarover zij klaagden, te wijzen op het feit dat een groot deel van hun klachten door henzelf opgelost kan worden cq aan henzelf te wijten is.
Iedereen heeft een ander idee bij "de ideale werkgever". De een wil zo min mogelijk doen voor zoveel mogelijk geld, de ander wil het liefst met rust gelaten worden en tussne computers zitten, nummer 3 wil liever "met mensen werken", noem maar op. Het beeld dat hier ontstond was zo zwaar negatief getekend terwijl dat in mijn ogen onterecht is. Ik kan over mn vorige werkgevers ook wel een boom opzetten en ze met naam en toenaam door het slijk trekken over de zaken die daar totaal mis gingen. Maar daar heb ik ook met plezier gewerkt. En veel mensen daar hebben ook hun best gedaan om het mij en anderen naar de zin te maken (anderen deden ook hun best om dat tegen te werken, maar ook die heb je overal). Het geheel moet in het juiste perspectief blijven.
Ik ben uiterst tevreden met Centric als werkgever en dat hoop ik nog lang zo te houden.
(pff wat veel gelul weer, ik moet toch es minderen

)