Toon posts:

[98] Windows 95 cd naar diskettes*

Pagina: 1
Acties:
  • 374 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Iemand enige tijd over, en zin om mij erbij te helpen, om van mijn Windows 95 cd, diskette's te maken.

Ik heb eerder windows 95 op diskette's gehad, maar deze zijn ooit eens uitgeleend en nooit teruggekregen.
Nu wil ik van de cd van windows 95, diskette's maken, dus de benodigde bestanden kopieren naar diskette's.
Waardoor ik windows 95 weer netjes op mijn oude laptop zonder cd-drive kan installeren.

Iemand enig idee, welke bestanden op welke diskette's moeten?
Alvast bedankt in elk geval!!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kan je misschien via een netwerk op je laptop installeren?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
als ik je een tip mag geven; koop zo'n adaptertje om een 2,5" schijf op een gewone aansluiting te hangen (10-15€), kopier je windows setup files op een andere pc op je disk, en voer daarvan je setup uit.

*geen geklooi met floppy's
*véél sneller
*je houdt er een adaptertje aan over dat je vats nog wel 'ns van pas komt :)

edit: en google vond deze en deze nog voor je :)

[ Voor 23% gewijzigd door the_stickie op 02-08-2006 18:47 . Reden: aanvulling ]

Verwijderd

Topicstarter
Nah, allemaal leuke ideeën, maar ik had graag gewoon weer mijn versie op diskette's zal ik maar zeggen. Ik knutsel graag met dat soort dingetjes.
Netwerk is in elk geval geen oplossing, daarvoor is hij TE oud.
En zo'n adaptertje kan altijd nog, als ik de diskette's niet kan maken uit mijn cd.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou het niet te moeilijk doen. Gewoon even een convertertje voor een laptop-hd kopen en die disk ff in je pc hangen. Install-files overzetten en dan vanaf hdd installeren :)

Edit: ok iemand was me voor dus. Dat krijg je als je ineens bezoek krijgt :P

[ Voor 18% gewijzigd door The Eagle op 02-08-2006 18:46 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

inrar'en/zip'en die handel, verdelen over een lading floppies. op de laptop uitpakken, en de setup runnen.

Ey!! Macarena \o/

• the_stickie
Verwijderd schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 18:42:
Nah, allemaal leuke ideeën, maar ik had graag gewoon weer mijn versie op diskette's zal ik maar zeggen. Ik knutsel graag met dat soort dingetjes.
Netwerk is in elk geval geen oplossing, daarvoor is hij TE oud.
En zo'n adaptertje kan altijd nog, als ik de diskette's niet kan maken uit mijn cd.
netwerk; té oud :?

Ik weet niet of je het ebseft maar pc's netwerken is al bijna even oud dan pc's zelf :D 10mbit via utp is zwat ten tijde van de 286 opgekomen :) Als het ding gene netwerkkaart heeft kan je er een insteken PCI als ie dat heeft anders ISA :)

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

The_Stickie schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 18:49:
[...]

netwerk; té oud :?

Ik weet niet of je het ebseft maar pc's netwerken is al bijna even oud dan pc's zelf :D 10mbit via utp is zwat ten tijde van de 286 opgekomen :) Als het ding gene netwerkkaart heeft kan je er een insteken PCI als ie dat heeft anders ISA :)
PCI of ISA in een laptop? 8)7

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

dude koop een nieuwe pc :X ik heb hier wel 10 pentium III's staan die ik niet gebruik.

• the_stickie
RaZ schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 18:50:
[...]

PCI of ISA in een laptop? 8)7
oops :o
detail ;)

anywayz, kijk eens in de links die ik daarnet nog hierboven ge-edit heb...

Verwijderd

Topicstarter
Ok, netwerk zal wel kunnen misschien, maar heb ik totaal geen apparatuur voor hier, en de aansluitingen op de laptop zijn schaars.
Ben al blij als windows 95 erop draait zal ik maar zeggen.
Uhm, verder heb ik ooit een keer gelezen dat er een windows versie bestaat, die helemaal gestript is, en vanuit een diskette te installeren is.
Weet niet meer hoe deze heet.
En nieuwe pc wil ik juist niet, heb deze nu staan, met alles erop en eraan, voor internet en dergelijke, maar verder sleutel ik liever aan oude pc's en laptops.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je kon Win95 ook gewoon op diskette kopen. IIRC dan. Maar da's nu niet zo relevant. Inderdaad gewoon de CD (of in ieder geval de win95 (?) dir) inpakken, kopieer naar de laptop, pak uit en start de setup.

Ik verplaats je topic even van Client Software Algemeen naar Windows Clients. Welkom op GoT trouwens :Y)

Overigens kan ik me heel goed voorstellen dat er hier in WOS al diverse keren dit onderwerp aan bod is gekomen. Check de eerdere tips dus even.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu eens aan het proberen om de Win59 dirrectory te kopieren naar diskette en deze daarna te kopieren naar de laptop, en dan de setup erin uit te voeren.

Bedankt voor de tips, en voor het welkom.

• the_stickie
De oplossing staat dus al lang hierboven in één van m'n links ;)
't komt hierop neer: de juiste files op de eerste diskette, 26 floppy's formatteren met DMF tool, labellen (DISK 2,...) en de bestanden erop zetten: uit WIN95 folder: PRECOPY**.CAB
WIN95_**.CAB naar DISK**

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

The_Stickie schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 19:12:
De oplossing staat dus al lang hierboven in één van m'n links ;)
't komt hierop neer: de juiste files op de eerste diskette, 26 floppy's formatteren met DMF tool, labellen (DISK 2,...) en de bestanden erop zetten: uit WIN95 folder: PRECOPY**.CAB
WIN95_**.CAB naar DISK**
leuk, maar veel werk... Ik zou het gewoon even rarren, zippen of arj'en (als je echt terug in de tijd wilt gaan ;) ) en dan spannen over een diskette of 20. Decompressen op je laptop hd'tje en gaan met die banaan! :)

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Verwijderd

Topicstarter
dat vele werk vind ik absoluut geen probleem, naderhand zit ik wel met een mooi setje diskette's waar ik netjes nog een kopietje van kan maken die daarna veilig opgeborgen word.
Bedankt voor de tip in elk geval!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-03 21:04
Ik heb zoeits een keer gedaan dmv een nullkabel (op de printerpoort/com), laptop had geen cd-rom/nic. het duurt wel eventjes maar dan heb je ook wat en het kost zo goed als niets.

My favorite programming language is solder.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Puch-Maxi schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 19:29:
Ik heb zoeits een keer gedaan dmv een nullkabel (op de printerpoort/com), laptop had geen cd-rom/nic. het duurt wel eventjes maar dan heb je ook wat en het kost zo goed als niets.
good-old laplink! of natuurlijk intersvr... dat was nog eens software!

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Verwijderd

Topicstarter
hmmn, morgen ff diskette's halen van 2mb, die 1,44 dingetjes zijn te klein:(

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-03 19:28

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Verwijderd schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 21:23:
Zijn gewone diskette's hoor....

Vroeger zo vaak met tooltjes als VGACOPY diskette's op HighDensity geformatteerd...

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Verwijderd

Topicstarter
of ik heb een andere oplossing, ik heb een seriele aansluiting op de laptop.
hierin kan ik een verloopje duwen van serieel naar ps2, en daarop een verloopje van ps2 naar usb.
hierin kan ik mijn telefoon duwen die als massa-opslag apparaat kan functioneren (d600)...
maar hoe krijg ik dan de laptop, met geformateerde harddisc, en alleen opgestart via een windows 95 opstartdiskette, dat die mijn massa opslag apparaat kan lezen?
tis nl maar een serieel poortje waar hij het eigenlijk vandaan haalt...

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Verwijderd schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 21:23:
die ms schijfjes hebben 1,7 mb aan schijfruimte nodig. Als je ze hd formateerd heb je dat precies vrij... (dat kan dus niet met format.com, he)

[ Voor 5% gewijzigd door JackBol op 02-08-2006 21:32 ]

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Verwijderd schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 21:31:
hierin kan ik een verloopje duwen van serieel naar ps2, en daarop een verloopje van ps2 naar usb.
hierin kan ik mijn telefoon duwen die als massa-opslag apparaat kan functioneren (d600)...
maar hoe krijg ik dan de laptop, met geformateerde harddisc, en alleen opgestart via een windows 95 opstartdiskette, dat die mijn massa opslag apparaat kan lezen?
proest!!!! HAHAHAHAHAHHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAH _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

* JackBol heeft pijn aan zijn kont van het van de stoel af vallen....

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:09

Soggy

vroemmmm

If it works, tweak it

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het programma maxidisk eens gebruiken.
En ik dacht al dat het een hele domme vraag was om de telefoon via een hoop plugjes aan te sluiten op de laptop ;)

Verwijderd

Topicstarter
Maxidisk probeert, maar kan het niet...
Ik heb eens met de format.com van de opstartdiskette geprobeerd om een diskette op de laptop te formateren naar 2880 formaat, maar deze zegt dat het station die niet ondersteunt...
Nu denk ik dat ik mij dus maar beter een soort van netwerkje ga maken oid?
Of kan ik gewoon 2 mb diskette's halen? of zijn die allemaal geformateerd op 1.44?
Anders toch de hdd maar eens uit de laptop slopen, voor de garantie hoef ik het niet te laten...

Verwijderd

Topicstarter
Of ik koop natuurlijk maar gewoon een setje diskette's via marktplaats ofzo...
Maarja, dit vind ik weer jammer, zulke dingen los ik graag zelf op...

Verwijderd

Topicstarter
Iemand enig idee hoe ik diskette's van 1.44 mb formateer naar 2mb? eerder genoemde proggies werken niet/ niet naar behoren.
Ik heb nl zo veel diskette's dat ik eigenlijk graag mijn eigen diskette's gebruik.
Nu vraag ik me af, als ik de bestanden die te groot zijn, inpak met winrar ofzo, en naar de laptop kopieer, hoe kan ik deze dan weer unrarren, want de laptop is dan alleen opgestart via een windows 95 opstartdiskette, en hier staat geen winrar op uiteraard.
Dus hoe krijg ik ingepakte bestanden uitgepakt, op de laptop die alleen met windows 95 opstartdiskette is opgestart?

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Verwijderd schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 16:53:
Iemand enig idee hoe ik diskette's van 1.44 mb formateer naar 2mb? eerder genoemde proggies werken niet/ niet naar behoren.
Niet, 2mb gaat nooit, max 1.6/1.7MB dacht ik.
Ik heb nl zo veel diskette's dat ik eigenlijk graag mijn eigen diskette's gebruik.
Nu vraag ik me af, als ik de bestanden die te groot zijn, inpak met winrar ofzo, en naar de laptop kopieer, hoe kan ik deze dan weer unrarren, want de laptop is dan alleen opgestart via een windows 95 opstartdiskette, en hier staat geen winrar op uiteraard.
Je hoeft enkel de WIN directory in te pakken
Dus hoe krijg ik ingepakte bestanden uitgepakt, op de laptop die alleen met windows 95 opstartdiskette is opgestart?
Van elke archiver zijn ook DOS varianten. op www.rarlabs.com ken je voor elk OS een achriver downloaden.

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
Heel jammer dat er geen grotere diskette's te krijgen zijn, want de bestanden (cab-files) zijn 1890 kb

Verwijderd

Topicstarter
Morgen ga ik op vakantie, dus waarschijnlijk dat ik na mijn vakantie wel weer wat laat weten, over hoe het nou verder gaat gebeuren.
Misschien via een externe drive van een vriend van me, en anders toch maar de harddisc eruit slopen en in mijn pc hangen ff.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je prima zip'en en rar'en naar meerdere volumes. Gewoon RAR gebruiken, dan maakt'ie netjes eerst op de PC bestanden die prima op floppies passen. Je zou eventueel aan 1 flop genoeg hebben. Per RAR bestand naar flop, dan naar de laptop, en herhalen.

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Grappig ik dacht even dat dit een topic van mij was :P.
Ik heb dit probleem ook een tijdje geleden gehad.
Ik had wel de de Win95 (floppy versie) maar nog niet op floppy, dit is een heel karwei om dit over te zetten en heb dus een verloop stukje gekocht zodat de laptop HDD in je pc kunt hangen :).
Werkte bij mij top :).

Naam: 2,5 inch naar 3,5inch IDE HDD adapter/bracket
Waar: Mr-at
Hoeveel: 9 euro (ik weet niet meer wat ik ervoor betaalt heb)
Link: http://www.mr-at.nl/product_info.php?products_id=217
Afbeeldingslocatie: http://www.mr-at.nl/bigimages/pictures/19093.jpg
Verwijderd schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 18:52:
dude koop een nieuwe pc :X ik heb hier wel 10 pentium III's staan die ik niet gebruik.
Laptops :P ?

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2006 20:56 ]

• Nielson
  • Laatst online: 01:21
Verwijderd schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 18:31:
Heel jammer dat er geen grotere diskette's te krijgen zijn, want de bestanden (cab-files) zijn 1890 kb
Dat is natuurlijk niet toevallig dat die cab-files afgemeten zijn op een bepaalde grootte. Als je bijvoorbeeld kijkt naar Windows 98 dan zijn de cab-files precies 1.676 KB. Als je nu een standaard 1.44MB diskette neemt en je formatteert 'm (met bijv. WinImage) met 't DMF (2048cl.) bestandsformaat dan heb je exact genoeg ruimte voor de cab-file. Neem aan dat dit bij Windows 95 niet anders is.

/edit : Zoals The_Stickie dus al veel eerder zei :)

[ Voor 4% gewijzigd door Nielson op 04-08-2006 12:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zo, terug van mn vakantie:)

Uhm, ja dat kan wel, maar die DMF geformateerde schijfjes wil mn laptop niet eten...
Ik denk dus dat ik me zo'n bracket bestel zoals ChicaneBT hierboven liet zien.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Heel ouderwets, maar volgens mij kan je 2 DOS-machines (al dan niet met een bootflop) aan elkaar koppelen met een parallelle of seriele kabel en dan een soort van file-transfer opzetten.

Werkte altijd wel lekker ware het niet dat je het met volledige CD's moet gaan proberen maar ik denk dat je voor de installatie-bestanden van Windows 95 wel uit de voeten kan ermee.

*edit*
interlnk.exe heet die executable maar weet geen enkele parameter meer uit mijn hoofd.

[ Voor 11% gewijzigd door MAX3400 op 07-08-2006 16:50 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:41

EraZor

Don't mention the war

joh, arj -a v:1440 :)

(geloof ik...)

hoe dan ook: gewoon 't zaakje zippen en splitsen op 1.4MB weet je zeker dat 't op een floppy past. vervolgens kopieer je pkunzip.exe (hier) op je win95 machine en unzip je 'zaakje. Klaar. Als je je diskettes later nog wil gebruiken, zet je pkunzip.exe op de laatste diskette (of iig waar je de ruimte hebt)

Kost niks en je hebt mooi diskettes voor de toekomst

Hier vind je alle DOS tools die je nodig hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door EraZor op 08-08-2006 08:51 ]

Verwijderd

Ik heb nog wel een seriele externe cd-rom speler voor je. Met de magistrale snelheid van 8x!! Tegen verzendkosten mag je 'm hebben.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

Verwijderd schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 21:31:
Ja, ik heb ook wel eens alle verloopkabeltjes en -stekkertjes die ik had aan elkaar geknoopt, uiteindelijk had ik een aansluiting met links een microfooningang en rechts 380 volt krachtstroom. Toch werkte het niet :S

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-03 09:59

Opa

Nu Multifocaal!

EraZor schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 08:49:
joh, arj -a v:1440 :)

(geloof ik...)
Arj a -v1440k 8)

het verschil tussen -v1440 en -v1440k is net genoeg voor evt foutcorrectie met scandisk. (1.457 tegen 1.440 kilobytes).
Ik heb wel es met onbruikbare floppen gezeten na een CRC error en nul ruimte voor scandisk. 8)7
Goeie ouwe tijd. NT4 floppen van de leerzalen (usenet) naar huis (pctje met 14k4 modem) slepen. O+

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• j86
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-08-2024

j86

Verwijderd schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 09:18:
Ik heb nog wel een seriele externe cd-rom speler voor je. Met de magistrale snelheid van 8x!! Tegen verzendkosten mag je 'm hebben.
Heb ik anders ook nog wel interesse in (ik wilde je wel mailen, maar staat niet in je profiel).

Verder doe ik het ook nog altijd via laplink met een nullmodem-kabel, werkt goed!

• Noork
  • Niet online
Er zijn inderdaad tig topics over, hier nog een lijstje:
Windows 95 zonder CD speler installeren?
Probleempje met me laptop in windows 95
Cd rom speler laptop werkt niet
software install op oude laptop
software installeren op laptop
[laptop] zonder cdrom

En even een quote van F_J_K
F_J_K schreef op dinsdag 16 maart 2004 @ 19:52:
Maar goed, je zegt het bot (en zonder behulpzaam te zijn :+ ), maar je hebt een punt. rikkienl:
  • Diskette versie gebruiken van de installer (als je die hebt)
  • De benodigde delen zelf op diskette inpakken en weer uitpakken op er laptop
  • Serieel null-modem kabeltje
  • Via netwerk (windows netwerk, FTP, oid) de installatieCD kopieren naar HDD
  • Leen een CD drive
  • Inderdaad een laptop hdd converter (maar dat kost geld) en dan de HDD in een desktop bouwen om de installatieCD te kopieren
  • Booten van USB-pen
Allemaal opties die hierboven zijn genoemd, maar die inderdaad al veel vaker zijn gesuggereerd in eerdere topics hier op GoT, zoals Noork in "software installeren op laptop" al laat zien. Probeer dus ajb voortaan eerst even te zoeken voor je een vraag stelt :)

Succes en nog wlekom op GoT! :)
Pagina: 1