Cd rom speler laptop werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 187 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:13
Ik heb dus een oude laptop van een kennis gekregen, een Toshiba Satellite 210 CT om precies te zijn.
Afijn, die hele harde schijf stond vol met allemaal zooi, dus ik dacht: ik formateer de boel en zet alles er weer "fresh" op.

Nou, formateren allemaal geen probleem :+. Dus ik een opstartdikette erin van windows 98, ook goed. Tot het moment dat ie mn cd rom speler moet laden. Die laadt ie dus op de 1 of andere manier niet. :? Op het moment dat ie de driver voor de cd rom wil laden, dan stopt ie en staat er op een gegeven moment: PCI READ CONFIGURATION ERROR.

Ik weet bij god niet wat dit inhoud en hoe ik het weer oplos. Heb al wel verschillende cd rom drivers gedownt en geinstalleerd, maar het mocht allemaal niet baten.

De cd rom is trouwens een externe van Toshiba.

Stop chasing the dream, you're already living it

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
welk type verbinding is het?

USB toevallig?

• Qosmic
Hoe bedoel je welk type verbinding is het?

Het is iig geen USB, het is een externe cd rom speler die ik dmv een kabeltje aan de zijkant van de laptop aansluit zeg maar.

• Maarten
  • Niet online
dat bedoelde ik, met wat voor een type extrene verbinding sluit je dat ding aan?

Verwijderd

Zit de floppydrive wel in de laptop? Die moet je dan in de externe bay gooien en de cdrom in de laptop. Toshi's cdrom werkt niet extern :-)

• Maarten
  • Niet online
het zou kunnen zijn dat er geen drivers op de diskette staan voor je aansluiting,

dat ie em daardoor niet vind :(

suc6

• Qosmic
Er staan wel degelijk drivers op die diskette die ik erin doe en ik weet niet met wat voor verbinding ik die cd rom aansluit aan de laptop zelf, ik ben niet zo "in-to-laptops"

• Qosmic
Verwijderd schreef op 13 oktober 2002 @ 21:02:
Zit de floppydrive wel in de laptop? Die moet je dan in de externe bay gooien en de cdrom in de laptop. Toshi's cdrom werkt niet extern :-)
Ok, dit kan idd ook een reden zijn. Maar hoe moet ik dan opstarten??? Want als ik die cdrom in de laptop heb, dan boot ie niet van cd, en kan ik ook niet booten via een diskette die dan extern aan mn laptop hangt.

• Qosmic
Kom op mensen, help mij ook even uit de brand. Ik wil graag weer windows op die laptop zetten. Maar als ik dus die cd rom IN de laptop doe, dan kan ik niet opstarten omdat ie niet boot vanaf cd en extern pakt ie dan de floppie drive niet.
En als ik dus het diskettestation in ed laptop doe, dan kan ik wel opstarten, maar heb ik geen cd rom ondersteuning.

Hoe los ik dit nou op?

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-03 12:27
kopieer die opstatdiskette eens naar je HD. Dan je floppy wisselen voor je cd-rom. Dan booten van HD. Kan je dan wel je CD-rom benaderen?
Bootsector e.d. in orde maken van diskette naar HD doe je met < sys a: c: >

Verwijderd

effe een typenummer van de laptop graag.

• Qosmic
Type nr = 1230ENYX-NLDI

• Qosmic
PROnline schreef op 14 oktober 2002 @ 13:07:
kopieer die opstatdiskette eens naar je HD. Dan je floppy wisselen voor je cd-rom. Dan booten van HD. Kan je dan wel je CD-rom benaderen?
Bootsector e.d. in orde maken van diskette naar HD doe je met < sys a: c: >
Dit heb ik gedaan, maar dan kan ik ook m'n cd rom niet aanspreken. Ik krijg nog wel een melding met het volgende: Seek error reading drive A:
Maar ja, das wel logisch omdat die cdrom speler er dus inzit ipv die floppiedrive.
Echt vaag, hoe moet je dan in godsnaam een laptop formateren?

Verwijderd

Kijk eens of je in de bios de opstart volgorde kan veranderen en kies dan voor cdrom drive eerst. Laptop opstarten met een opstartbare cdom met w98.

• Qosmic
Verwijderd schreef op 14 oktober 2002 @ 13:27:
Kijk eens of je in de bios de opstart volgorde kan veranderen en kies dan voor cdrom drive eerst. Laptop opstarten met een opstartbare cdom met w98.
Kan in mn BIOS geen opstartvolgorde kiezen. kan alleen kiezen tussen FDD>HDD of HDD>FDD, en met geen van beide opties doet ie wat.
Echt klote!! :(

• Qosmic
Nog bedankt voor die link, maar daar kan ik niet vinden hoe ik na een format van mn c schijf windows weer erop krijg dmv mn cd rom speler.

• ShadowrunR
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:14
Desnoods kun je met een floppy TCP/IP installeren, en dan installeren vanaf een netwerkschijf. Maar dit is uiteraard pas een oplossing indien de rest niet lukt :)

• Qosmic
Ja, maar er zijn hier toch wel mensen met een laptop die dit ook weleens hebben of hebben gehad? Ik vind het echt kut, ik zit nu met een laptop die ik niet kan gebruiken!

Verwijderd

zoek iemand met een verloopje van een 2,5 ich hdd naar standaard ide en douw er windows op en bouw hem terug in laptop.

Verwijderd

Als je met de "C" knop ingedrukt opstart, start je van je CD-ROM op.
Als je op F12 (soms F2) drukt bij je toshiba scherm krijg je een bootselection menu

p.s. als je echt drivers nodig mocht hebben zet het dan ff hier neer voor morgen 15:00 (ik werk bij Toshiba op de td) dan mail ik ze je na 18:00

oh check je mail nu ook ff :*)

• Qosmic
OK, ik ga nu even slapen, maar als zet hier mijn bevindingen wel neer! In ieder geval alvast bedankt voor de moeite!

Trouwens heb net even geprobeerd te booten terwijl ik de C, F2 of F12 knop ingedrukt hou, maar er gebeurt niks.:'(

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Verwijderd schreef op 14 oktober 2002 @ 22:34:
zoek iemand met een verloopje van een 2,5 ich hdd naar standaard ide en douw er windows op en bouw hem terug in laptop.
D.m.v een null-modem (evt. parallel) kabel en interlnk in dos een kopie maken van de windows installatie bestanden op de laptop...

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Verwijderd

F2 werkt alleen bij nieuwere type`s , dus daar kan je wel mee stoppen .
Je mailt in het begin dat je de cd-rom extern aansluit , is dat in een case ?

Zoja , dan moet je daar je fdd in doen , je moet wel even de onderkant wisselen ( soort van bracket ) met de cd-rom .
Dan moet je gewoon op starten van een 98 bootflop .

• Qosmic
Als ik die cd rom aansluit dan zit die in een soort case ja. Maar daar kan ik dus ook gewoon de harddisk indoen???
En werkt die dan wel als ik die extern in die case doet? Want als ik die cdrom of floppiedrive er als extern aanhang, dan werken ze ook niet.

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 09:18

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

tja een andere oplossing, netwerkkaarje erin, ff zooi vanaf een andere comp naar de HDD van de Laptop kopieeren en dan met de diskette de HDD benaderen al van waar je de setup kunt runnen.

adr opleidingen en meer adr opleidingen

Verwijderd

Nee , de hdd kan niet in die case .
Die is alleen bestemd voor de fdd .
Als je fdd in het notebook wel gewoon werkt , en extern in die
case niet , dan is er iets meer aan de hand .
In theorie zou je met de fdd in de case , en je cd speler in het notebook
gewoon met een 98 bootflop op moeten kunnen starten met cd ondersteuning .

Verwijderd

maake een bootable CD... kopieeer op dezelfde cd de win installatie bestanden. (wel de CD-speler "intern" aansluiten op de LT.)

(of maak mbv de win diskettes de HD bootable en copieer de opstartdisk naar HD incl. de cdrom drivers, sluit af, en doe dan de CD speler erin)

Lukt dat echt niet, kan je altijd met LabLink (of iets dergelijks) een connectie maken met een andere pc en de install bestanden op de HD copieeren

• Qosmic
Sorry hoor, maar wat is FDD?

Verwijderd

Qosmic schreef op 16 oktober 2002 @ 00:05:
Sorry hoor, maar wat is FDD?
Floppy Disk Drive

• Qosmic
Verwijderd schreef op 15 oktober 2002 @ 22:54:
Nee , de hdd kan niet in die case .
Die is alleen bestemd voor de fdd .
Als je fdd in het notebook wel gewoon werkt , en extern in die
case niet , dan is er iets meer aan de hand .
In theorie zou je met de fdd in de case , en je cd speler in het notebook
gewoon met een 98 bootflop op moeten kunnen starten met cd ondersteuning .
ja maar wat is er aan de hand dan? Ik vind het echt klote, bepaalde oplossingen die in dit topic geoppert zijn kan ik niet uitvoeren. Of omdat ik er niet zooo veel verstand van heb ;) of omdat ik de benodigde spullen niet heb.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
je kunt ook alle installatiebestanden kopieren naar je hd, en vanaf daar installeren. Dat is wel een werkje omdat je waarschijnlijkt alle bestanden moet zippen.

• Qosmic
Ja, damn dan moet ik dus alle installatiebetanden van die windows cd gaan zippen en op floppie zetten. Das wel erg veel werk. En ik weet ook niet meer precies hoe je in dos moet unzippen, iets mat pkunzip of arj ofzo toch?

• Noork
  • Niet online
zip bestanden kun je uitpakken met pkunzip
en arj bestanden met arj, klinkt logisch

en dan hoop ik dat in windows je cd'rommetje het wel doet

• Qosmic
*KICK*

Damn, zit dus nog steeds met die laptop in mn maag waar ik maar geen besturingssysteem op kan krijgen! :(
Als ik opstart met de floppiedrive in mn laptop dan kan ik geen cd-drom drivers laden omdat ie de cd-rom niet kan zien. (logisch als dat ding er niet in zit)
En als ik opstart met cdrom erin dan kan ik helemaal niks, omdat ik in mn bios geen bootvolgorde kan kiezen!!!

Wat moet ik nou met deze situatie??? :?

• Noork
  • Niet online
Qosmic schreef op 16 oktober 2002 @ 16:46:
Ja, damn dan moet ik dus alle installatiebetanden van die windows cd gaan zippen en op floppie zetten. Das wel erg veel werk. En ik weet ook niet meer precies hoe je in dos moet unzippen, iets mat pkunzip of arj ofzo toch?
heb je dit al geprobeerd? het is toch al een tijdje terug, je hebt er tijd zat voor gehad

• Qosmic
Nee dat heb ik niet geprobeerd nee...

Maar kom op, er is toch wel een minder omslachtige manier om een OS op die **** laptop te krijgen!?

En trouwens, zoveel diskettes heb ik niet eens.

• Noork
  • Niet online
Het is mogelijk om diskettes meerdere keren te gebruiken.

anders moet je denken aan, nieuwe cd-rom kopen. of een programma zoals laplink gebruiken. daarover kun je op got een beetje zoeken

• Qosmic
Nieuwe cd-rom kopen is geen optie omdat dus of de cd-rom of de floppie in die laptop kan en niet allbei en wat de consequenties zijn als 1 van de 2 erin zit kan je 3 posts hierboven lezen

• Qosmic
OK, en waar haal ik dos 6.22 vandaan?

Dos 6.22 heb ik al

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-02 16:38

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Als je nu eens bij Toshiba drivers voor die cd-romspeler haalt?
-Dan kopieer je die via floppy naar je harde schijf.
-Vervolgens maak je een config.sys en een autoexec.bat aan, waarin je deze drivers aanroept.
Je hebt dan dus je floppy drive niet nodig en je kan gewoon vanaf je harde schijf booten, zodat je je cd-rom kan aanroepen en windows kan installeren :+

webOS all the way!

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-02 16:38

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Qosmic schreef op 04 november 2002 @ 17:51:
OK, en waar haal ik dos 6.22 vandaan?

Dos 6.22 heb ik al
Heb je geen MSN/ICQ? Dan help ik je ff :)

webOS all the way!

• Qosmic
OK, dat klinkt goed idd. Maar zo technisch ben ik nou ook weer niet.
Die toshiba cdrom driver heb ik wel, kan alleen geen autoexec.bat en config.sys schrijven.

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem gehad met een interne cdrom (zelfde laptop). Deze werkte niet onder win NT4.0 en DOS, maar wel onder win95...dat is dus de enige oplossing. Ik heb een externe cdrom speler gebruikt van een ander merk om het op te lossen.
Pagina: 1