MBV schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 14:55:
Ik volg je even niet. Je bedoelt dus dat debian als server-os in het voordeel is? Ik vindt het erg vervelend dat je nog met PHP4 en MySQL3 ofzo zit in debian. PHP5 is echt niet meer bleeding-edge.
Met debian 3.1 zit je niet met MySQL 3 maar met 4.1. Apache 2.0 en PHP4 zit er ook bij. Er zitten ontzettend veel patches op gebied van stabiliteit, security etc. erover. Deze software is dus zeer volwassen en dat betekent veelal dat het stabiel is en bijna geen security bugs meer heeft. Nieuwe software stikt nog van de bugs op die gebieden. Op een server wil je juist die stabiliteit en security en om die reden is bleeding edge niet handig. Ook PHP5 kun je tot bleeding edge rekenen. Je zit ditzelfde overigens bij alle andere distro's terug als ze een versie aanbieden voor bedrijven.
Die oudere versies zijn niet altijd handig omdat in nieuwere versies vaak nog wel eens handige features e.d. zitten die je erg graag zou willen hebben. Maar goed, ook daarvoor heb je weer een oplossing: je kunt het zelf compilen en er een .deb van bouwen en dat installeren of je maakt gebruik van backports.
_DH schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 14:56:
Onzin, IMHO. Ubuntu is zeker een aparte distro. Dat ze toevallig nog niet zoveel onderdelen in eigen beheer ontwikkelen, bekent niet dat het de zelfde distro is. (CentOS en Redhat zijn toch ook niet het zelfde).
CentOS heeft hele andere idealen dan Red Hat. Ubuntu heeft dezelfde idealen als Debian. Dat zie je weer terug in het feit dat ze beslissingen vanuit Debian klakkeloos overnemen. In Ubuntu zul je dus geen Firefox meer tegenkomen. Het enige wat Ubuntu doet is gebruik maken van nieuwere versies van software dan Debian omdat ze die oude software versies een doorn in het oog vonden.
Het hele project wat Ubuntu heet is echt niet uniek. Je moet het meer vergelijken tussen Windows XP Home Edition en Windows XP Professional waarbij er tussen Ubuntu en Debian eigenlijk nog minder verschil zit dan tussen die 2 versies van XP.
Misschien is ubuntu aan de developmentkant nog niet zo groot, maar ze trekken nu al duidelijk hun eigen lijn. Een LTS release en nu een cutting-edge release. De development-groep, werkwijze en release-cyclus bepalen juist een distro. Niet de bijgeleverde software of package manager.
Mwoah, dat eigen lijn trekken valt opzich nog wel mee maar het is wel zo dat het steeds sterker wordt. Het kleine jongetjes wordt groter

De reden achter de LTS is simpel: het vergroten van marktaandeel bij voornamelijk het bedrijfsleven.
Ubuntu is altijd al experimenteel geweest. De LTS is dus hier het buitenbeentje en niet edgy eft!
Die development groep waar jij het over hebt neemt dingen klakkeloos over van Debian, dus zo uniek zijn ze nou ook weer niet.
Als upstart zo'n verbetering blijkt te zijn (wat me wel lijkt, want de huidige systemen zijn veel dynamischer en ook bijv. inetd is vanuit de filosofie gezien een erg vieze hack) zal deze ook verschijnen in andere linux distributies die tegen de huidige sysvinit problemen aanlopen. En dit is dan ook meteen een van de eerste software projectjes die vanuit ubuntu ontwikkeld worden.
Ik hoop het. Ik lees op ubuntuforums.org echter aardig wat berichten waarbij upstart niets uitmaakt en waarbij in een aantal gevallen upstart zelfs langzamer is.
Jesse schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 15:15:
@ppl: Okee, om een beetje te pogen te concluderen: Ubuntu is gebaseerd op Debian. Debian is Universeel. Ubuntu heeft een specifieke desktop variant.
Debian en Ubuntu hebben elk een eigen projectorganisatie, een eigen beleid, eigen doelen, eigen releases. Én ze dragen bij aan elkaars ontwikkeling. Kortom, Debian en Ubuntu zijn twee aparte distro's.
Nee. Ubuntu neemt dingen gewoon klakkeloos over van Debian. Het is pas sinds het laatste jaar dat ze daadwerkelijk voor zichzelf bezig gaan. Ze hebben dezelfde idealen als Debian trouwens, dat zie je bijv. heel goed in het beleid omtrent vrije mediaformaten.
Ik weet btw niet wat jij van Xandros en Linspire weet, maar dat is (net als Ubuntu) een snapshot van testing of unstable waarin ze de bugs gepatcht hebben, wat default instellingen en programma's veranderd hebben, die ze vervolgens aanbieden met een nieuw stickertje erop.
Xandros is een voortborduring op Corel Linux. Vandaar ook de uitstekende eigen filemanager.
Ook bij Linspire hebben ze heel wat lopen te versleutelen. Bij Ubuntu hebben ze alleen de unstable gepakt en wat dingen dusdanig ingesteld zodat je als gebruiker zijnde dat niet meer hoeft te doen.
Simpel gezegd kun je dus met veel tijd Debian exact hetzelfde eruit laten zien als Ubuntu.
Niet ik heb dit aangesneden. Jij 'reageert' op iets wat nergens in mijn reactie staat.
Jij niet maar het is wel vaak de algemene strekking. Je ziet dat ook terug in de link naar de nieuwspost die je plaatste.
smokalot schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 16:30:
jouw relaas gaat alleen over de verschillen tussen ubuntu en debian, terwijl mijn opmerking generiek is.
als ik een diff -r gooi over een verse debian install en een verse ubuntu serverinstall komt daaruit dat er verschillen zijn. Of ik die verschillen groot genoeg
vind om het "een andere distro" te noemen is subjectief. Het IS niet hetzelfde, het lijkt erop, en jij vindt het er zoveel op lijken dat je het hetzelfde noemt. En iemand anders misschien niet. Jullie kunnen daarover van mening verschillen, terwijl jullie exact dezelfde dingen als feit aannemen, en dat is nou de essentie van subjectiviteit.
En daarom is deze discussie zinloos

Als je iets al anders noemt is je diff anders. Dat iets een andere naam heeft zou volgens jou dus tot betekening kunnen hebben dat het ook gewoon anders is. Enige vorm van logica leert dat wanneer iets een andere naam heeft niet meteen ook iets anders is. Ik had verwacht dat dit toch wel duidelijk was en dat men met enig logisch nadenken tot de conclusie was gekomen dat Ubuntu en Debian gewoon hetzelfde zijn waarbij het enige verschil is dat Ubuntu alles al geconfigureerd heeft en Ubuntu heet terwijl je dit bij Debian allemaal zelf moet doen en het Debian heet. Is het daarom ook een andere distro? Nee! De opzet is misschien anders omdat de ene al klaar is en de andere niet. Een Renault Megane die jezelf moet tanken en starten is niet meteen iets compleet anders dan eentje waarbij dat allemaal voor je wordt gedaan. Het is en blijft een Renault Megane.
Dan nog vraag ik me uberhaupt af waarom er zo hard tegen Debian afgezet moet worden. Het lijkt wel eerder of menig Ubuntu user het vreselijk vindt dat ze gewoon Debian zijn. Ik zou er anders trots op zijn want Debian is een vreselijk goede distro. Wtf maakt het nou uit?
-FoX- schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 11:55:
[...]
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| ## Automatix sources.list
## This is automatically generated by Automatix
<snip>
##############################
### Automatix Repositories ###
##############################
deb http://www.getautomatix.com/apt dapper main
## created by automatixrepo3
deb http://www.beerorkid.com/compiz dapper main |
Als je Automatix gebruikt (wat bijzonder zeer sterk af te raden is omdat je er vrijwel zeker vanuit mag gaan dat je systeem daarna einde oefening is) krijg je de vraag of je oude sources.list hersteld moet worden of niet. Druk je op dat moment op cancel dan laat Automatix de sources.list zo staan zoals ze het veranderd heeft. Er zijn ontzettend veel problemen die ontstaan doordat mensen dat brakke Automatix gebruiken. Uiteindelijk is er voor die mensen maar 1 oplossing: een complete reinstall en noooooooooooooit meer Automatix gebruiken. Als je mediacodecs wil hebben en de videokaart drivers kun je die ook wel handmatig installeren of je kunt gebruik maken van Easyubuntu die wat vriendelijker voor je systeem is. Beste blijft uiteindelijk nog om het gewoon zelf te doen.