Ubuntu 6.06 LTS - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 8.244 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-06 09:15
vogelaarke135 schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 16:32:
Hey allemaal,
Als binnenkort Edgy final uitkomt wil ik graag een cleane install doen (heb nu een upgrade gedaan, gewoon om te testen).
voor de 3 verschillende partities: / (root): komen daar ook mijn programma's te staan? Zoals Listen, Xmms en andere progjes die ik draai onder Ubuntu? Of alleen Ubuntu zelf? Hoe groot raden jullie mij dan aan?
/home: al mijn instellingen, documenten, mp3tjes etc. etc. (die dus minstens een gigje of 15)
en de /swap maak ik dan rond de 2 Gb (heb 1 gb ram)?
Praktisch alle *nixen hebben een overeenkomstige map-opbouw. Zie bijvoorbeeld http://tldp.org/HOWTO/Partition/ onder 4.3 of http://pw1.netcom.com/~kmself/Linux/FAQs/partition.html

[ Voor 3% gewijzigd door Jesse op 18-10-2006 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-06 19:23

jmk

Ik heb eens gehoord over een ext3-extensie voor windows, zodat je vanuit windows een linuxpartitie kan benaderen. Ik heb een grote D:"DATA" partitie op mijn computer staan, en die is NTFS.
Ik gebruik hem voor:
-uTorrent data schijf.
-diverse downloads
-"Mijn documenten"
Kan ik zonder problemen mijn partitie omzetten(formatteren) naar ext3 en dan die partitie voor dezelfde doeleinden blijfen gebruiken? Of geeft dit problemen?
Ik dacht dat deze optie misschien veiliger is dan een NTFS extensie voor Linux. (en FAT32 is zeau 2001 ;) )

Punt is ik zit in een overgangsfase waarin Ubuntu steeds meer lijkt op wat ik wil en ik steeds minder graag naar Windows wil. Maar de schijfruimte wil ik optimaal benutten, en voor elk OS een grote DATA drive vind ik zonde.

[ Voor 17% gewijzigd door jmk op 18-10-2006 16:44 ]

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Hey allemaal,
Als binnenkort Edgy final uitkomt wil ik graag een cleane install doen (heb nu een upgrade gedaan, gewoon om te testen).
voor de 3 verschillende partities: / (root): komen daar ook mijn programma's te staan? Zoals Listen, Xmms en andere progjes die ik draai onder Ubuntu? Of alleen Ubuntu zelf? Hoe groot raden jullie mij dan aan?
/home: al mijn instellingen, documenten, mp3tjes etc. etc. (die dus minstens een gigje of 15)
1 woord, FHS

/ --> geen bestanden, alleen dirs en mountpounts
/boot --> bestanden nodig voor opstarten (kernel, grub)
/etc, /lib, /bin, /sbin --> statische systeemspecifieke bestanden (nodig voor init, system management en recovery)
/var --> variabele systeemspecifieke bestanden (logs, spools)
/usr --> statische systeemgenerieke bestanden (applicaties binnen de distro)
/usr/local --> statische systeemgenerieke bestanden (eigen applicaties)
/home --> variabele systeemgenerieke bestanden (homedirs :P)
/tmp --> temporary bestanden (world writable door stickybit!)
layout:

filesystem:

/boot 100 mb (zorg dat dit je eerste partitie is)
/ 2 gig
/usr 5-10 gig (ligt eraan hoeveel apps je installeert)
/var 2 gig
/tmp 1 gig
/swap 1 gig
/home overige vrije ruimte

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-06 19:23

jmk

Hey allemaal,
Ik zou in jou geval de partitie die je voor je MP3's Foto's en Films gebruikt gescheiden houden van je root(waar je programma's op komen)
Dan is 15 GB ruim voldoende denk ik, ik zelf heb 20 gekozen, maar dat is heel ruim.

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelaarke135
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-03 18:43
Bedankt voor de uitgebreide reactie: hoe het filesysteem in elkaar zat begreep ik al wel een beetje: maar na je uitleg heb ik helemaal door en als je het zo ziet is het eigenlijk best een logisch systeem :)
Ik denk trouwens dat ik de root en mijn /home (en natuurlijk mijn /swap) op 3 verschillende partities plaats, zodat ik bij een volgende upgrade (die eventueel fout kan gaan, zodat ik alsnog een clean install moet doen) gewoon mijn documenten kan behouden.
Ben net pas een beetje begonnen met Ubuntu dus veel belangrijke documenten staan er nog niet op (dual boot met win XP) en ben dan ook gewoon wat aan het experimenteren.

Edit:zie net pas de reactie van jmk: aan die indeling zat ik dus ook te denken :P

[ Voor 5% gewijzigd door vogelaarke135 op 18-10-2006 16:56 ]

vogelaarke135

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
jmk schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 16:51:
[...]
Ik zou in jou geval de partitie die je voor je MP3's Foto's en Films gebruikt gescheiden houden van je root(waar je programma's op komen)
Dan is 15 GB ruim voldoende denk ik, ik zelf heb 20 gekozen, maar dat is heel ruim.
Als we toch bezig zijn: ik hou me liever aan deze partitie indeling. Maar eigenlijk is het maar net wat je zelf handig vind. Sowieso zijn we hier een desktop variant aan het bespreken, mn server zou er heel anders uit zien ;)
code:
1
2
3
4
/         35GB
/home     25GB 
/backup   20GB
/data     200GB
/ : heb je wel zo groot nodig als je uiteindelijk veel programma's gaat installeren (als in: Enemy Territory + True Combat: Elite + Matlab + PRO/Engineer)
/home : gewoon al mijn documenten etc
/backup : voor de backup's
/data : met submappen muziek, afbeeldingen (foto's & wallpapers), video's (films, series en losse dingen) en software (linux/windows)

Eerst was /data gemount onder /mnt/sdb3, maar dat vond ik niet lekker werken. Wat het voordeel is van een aparte data partitie (en niet onder /home/username): nu heb ik een symlink in mn homdir naar belangrijke data folders. Maar dat kunnen alle gebruikers doen. Anders moeten andere gebruikers in jouw homedir kunnen: omslachtiger dan deze oplossing (als je tenminste je mp3's op je /home wilde zetten).

Verder is het handig dat als je een tweede hdd hebt, je swap op je 2e hdd te zetten (en liefst aan het begin vd schijf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06 15:57

Sosabowski

nerd

_DH schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 16:42:
/boot 100 mb (zorg dat dit je eerste partitie is)
/ 2 gig
/usr 5-10 gig (ligt eraan hoeveel apps je installeert)
/var 2 gig
/tmp 1 gig
/swap 1 gig
/home overige vrije ruimte
Ik heb alleen /home en /swap op een aparte partitie. / gebruikt bij mij maar 2.5 gb dus 13 gig lijkt me wat overdreven.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

IorGie schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 18:47:
[...]

Ik heb alleen /home en /swap op een aparte partitie. / gebruikt bij mij maar 2.5 gb dus 13 gig lijkt me wat overdreven.
mijn /usr is 4,5 gig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 121555

Anoniem: 121555 schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 14:04:
[...]

Okee, dan doe ik lekker 2x ram. WoW is niet echt zuinig in the resource-usage-department en ik kan het missen. Thx. :)
Mijn Ubuntu avontuur strandt bij mijn Ati X800. Is schijnbaar een bug en ik ben niet de enige. Jammer, maar helaas.

Er is nog weinig veranderd sinds mijn laatste Linux-avontuur, een beetje door zoeken brengt je een heel eind. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 121555 op 18-10-2006 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Ik heb na wat Debian trouble even Kubuntu weer geinstalleerd (kreeg mijn wireless niet aan de praat) en tot nu werkt alles prima, ik heb al wat configs gewijzigd etc. progs geinstalleerd alles gaat prima.
Echter heb ik bij mijn Firefox (zie screen hieronder) gigantische Fonts ondanks dat ik het bij alle font settings in KDE al naar beneden heb geschroeft.
Btw ik wil graag een RDP sessie opzeten naar een Win2003 server maar krdp blijft aangeven dat remote desktop niet goed is geinstalleerd?

Screenshot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-06 18:53

MBV

je DPI settings zijn waarschijnlijk verkeerd. Stel ze eens handmatig in bij je screen-sectie in je xorg.conf.

RDP zou simpel moeten zijn: in je 'start'-menu klik je applications->internet->terminal server client aanklikken. Of bedoelde je stiekem Kubuntu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
MBV schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 23:09:
je DPI settings zijn waarschijnlijk verkeerd. Stel ze eens handmatig in bij je screen-sectie in je xorg.conf.

RDP zou simpel moeten zijn: in je 'start'-menu klik je applications->internet->terminal server client aanklikken. Of bedoelde je stiekem Kubuntu?
Inderdaad Kubuntu, excuses.
Wel is de Wireless client vrij onstabiel, ik had net nog verbinding ik reboot even en nu kan ie niet meer connecten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-06 20:51
_DH schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 15:22:
[...]

Hoe heb je vmware player dan geinstalleerd? Iig. niet via apt-get, want die headers zijn een dependency...
Heb de player zelf gewoon gedownload: VM-player

toen gedaan wat de wiki zei: Wiki

Heb nu alleen 1 probleem, als ik probeer windows XP te installeren crasht hij telkens bij het "formatteren" onder de virtuele speler!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ubuntu doet nog wel eens aanpassingen aan modules enzo. Als je gewoon apt-get of synaptics had gebruikt, had je waarschijnlijk geen problemen gehad.
Dat is het mooie aan de verschillende linux distro's: de meeste dingen zitten al in hun repositories, en worden 'ondersteund'. Even zoeken, en vaak kan je het dan vinden. Soms moet je even googlen op "ubuntu programmanaam", om erachter te komen hoe ze het pakketje hebben genoemd. apt-get install pakketnaam, en het werkt (bijna) altijd zonder problemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-06 12:37
Morgen (nouja, vandaag :P) is de grote dag.
Ik ga Ubuntu installeren op m'n hoofdsysteem.

Kga m'n eerste SATA RAID 0 2xRaptors 36GB opsplitsen naar 2 losse HDD's
1 voor m'n WinXp en Games (koppel ik los tijdens installatie)
1 voor Ubuntu om te surfen, mailen, msnen, multimedia en office.

M'n backup SATA RAID 0 2xWD 200GB (NTFS) koppel ik ook voor de zekerheid maar los.

Zodoende heb ik maar 1 SATA schijf eraan hangen. Kan dus niet misgaan hopelijk :P

M'n laatste vraag... wat raden jullie me aan?

Ubuntu 32bit of Ubuntu 64bits?
Heb namelijk een AMD X2 4400+ die 64bits ondersteunt.
Zijn er bv dingen waar ik rekening mee moet houden als ik 64bits gebruik?
Of werken 32bits programma's en drivers ook gewoon in 64bits Ubuntu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-06 20:27

Mentalist

[avdD]

Ik zou (nog) 32bits nemen, meer software voor, en de snelheidsverbetering van 64bits is niet om van van je stoel te vallen.

Er is b.v. geen Macromedia (nu Adobe) Flash voor 64bit.

En heb je al naar Cedega gekeken? Ik weet niet welke games je speelt, maar misschien kan ook dat gewoon onder Ubuntu.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
MBV schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 23:09:

Inderdaad, de juiste DPI settings toegevoegd en toen opeens moesten de fonts weer groter :P
1 klein vraagje, de dbus package is versie 1.3 bij mij, maar prog FTD4Linux zoekt naar 1.2 en ik kan niet makkelijk downgraden die package. Hoe kan ik dit nu oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Ok, ik had zelf verwacht namelijk dat ie met dependency's gaat klooien enzo :)
Ik gooi hem er vanavond op en dan laat ik het weten.

Dikke pluspunten aan ubuntu:

Wireless Lan werkt out of the box (nog niet helemaal juh van het maar goed)
Al mijn sneltoetsen van mijn notebook werken. (denk hierbij aan harder/zachter geluid op functietoets+5)
Ook krijg ik daar netjes de informatiebalk in mijn KDE bij met percentage etc.
Voelt snel aan, en alle juiste drivers worden opgepakt (denk aan video/audio)
Evengoed apt-get wat me uitermate goed bevalt!
Veel informatie over te vinden op internet, enorm veel gebruikers namelijk.
Zeker voor de beginnende unix man een zeer leuke distro om eens kennis te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Refragmental schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 02:00:
*knip*
Zodoende heb ik maar 1 SATA schijf eraan hangen. Kan dus niet misgaan hopelijk :P
*knip*
Als je ze aangekoppeld laat en gewoon ff goed oplet bij het partitioneren dan krijg je je windows partities automatisch gemount en staat windows xp ook vanzelf in je bootmenu. (Hoewel het naderhand handmatig toevoegen niet moeilijk is.)

Ik zou btw de alternate install cd gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

192479

http://labs.adobe.com/downloads/flashplayer9.html

Voor iedereen die de beta van Flash 9 wil proberen. Gebruik hem zelf momenteel icm Firefox 1.5.0.7 onder Debian Etch, en Youtube heeft geluid, zonder gebruik te maken van aoss (welke mijn Firefox altijd laat crashen) terwijl ik Listen en VLC al heb draaien op de achtergrond.

Hier staat een kleine tut voor Edgy: http://www.kungfuice.com/...er-9-beta-on-ubuntu-edgy/
maar deze is als het goed (voor zover ik kan zien) ook te gebruiken voor Dapper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Gaaf! Dus hier is die sound-bug waardoor je een soundscript moest maken voor Flash 7 onder Ubuntu ook opgelost?

Wanneer komt Edgy eigenlijk uit? De niet-beta maar de gewone? Deze maand toch?

[ Voor 26% gewijzigd door Mentalist op 19-10-2006 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelaarke135
  • Laatst online: 15-03 18:43
Anoniem: 121555 schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 22:06:
[...]

Mijn Ubuntu avontuur strandt bij mijn Ati X800. Is schijnbaar een bug en ik ben niet de enige. Jammer, maar helaas.

Er is nog weinig veranderd sinds mijn laatste Linux-avontuur, een beetje door zoeken brengt je een heel eind. :)
Ik had/heb hetzelfde probleem (heb een x800GTO2 --> "bios-hacked": wordt door windows iig gezien als een x850) met de Edgy beta live cd (zelfs in safe graphics mode), bij Dapper is ie wel (en alleen) op te starten in safe graphics mode. Heb in safe graphics mode Dapper erop gezet en later naar Edgy geupgrade. Merk wel dat er driver probs zijn (heb wel de gflrx geinstalleerd, maar Enemy territory is zo traag als maar zijn kan) maar Edgy start dan normaal op.
Als ik dus binnenkort een clean install wil gaan doen van Edgy hoop ik niet met hetzelfde probleem te zitten :?

vogelaarke135

Acties:
  • 0 Henk 'm!

192479

W3ird_N3rd schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 11:09:
Gaaf! Dus hier is die sound-bug waardoor je een soundscript moest maken voor Flash 7 onder Ubuntu ook opgelost?

Wanneer komt Edgy eigenlijk uit? De niet-beta maar de gewone? Deze maand toch?
Ik neem aan dat dat probleem nu ook onder Ubuntu is opgelost. Zal zo de Ubuntu bak hier eens aanslingeren en kijken.

https://wiki.ubuntu.com/EdgyReleaseSchedule - nog een paar nachtjes slapen dus :)

/Edit: net even geprobeerd, en ook onder Dapper 6.06.1 werkt Flash nu eigenlijk gewoon zoals het hoort, zonder scripts en zonder alle andere applicaties die je geluidskaart gebruiken af te sluiten.

[ Voor 16% gewijzigd door 192479 op 19-10-2006 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-04 15:43

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Vandaag komt dus de RC uit en volgende week Donderdag de Release :)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Ah nice :). Vraagje voor wie de laatste beta al gezien heeft (I admit, ik ben lui, maar een CD downloaden+bandbreedte verspillen+CD branden+booten en uitzoeken is meer moeite dan het even vragen ;)): heeft Edgy nu eindelijk eens by default WPA support*?

In ieder geval, binnenkort weer eens opnieuw proberen een oud laptopje hier bruikbaar te maken met Edgy en binnenkort een nieuwe Flash.

* vanuit de GUI ja.

[ Voor 4% gewijzigd door Mentalist op 19-10-2006 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woest85
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

ik heb hier onder edgy geen wpa support volgens mij nee....

ben te lui om de ndiswrapper zooi te gaan installeren voorlopig ook trouwens.

[Signature]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
192479 schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 11:02:

Voor iedereen die de beta van Flash 9 wil proberen. Gebruik hem zelf momenteel icm Firefox 1.5.0.7 onder Debian Etch, en Youtube heeft geluid, zonder gebruik te maken van aoss (welke mijn Firefox altijd laat crashen) terwijl ik Listen en VLC al heb draaien op de achtergrond.

Hier staat een kleine tut voor Edgy: http://www.kungfuice.com/...er-9-beta-on-ubuntu-edgy/
maar deze is als het goed (voor zover ik kan zien) ook te gebruiken voor Dapper.
Kijk! Dit zijn berichten! Hier zat ik al even op te wachten. Op de releases van Edgy ook, niet omdat ik dat nu niet heb draaien, maar het is meer een psychologisch iets....als hij dan final is, heb ik weer een paar maanden rust. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
W3ird_N3rd schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 11:35:
Ah nice :). Vraagje voor wie de laatste beta al gezien heeft (I admit, ik ben lui, maar een CD downloaden+bandbreedte verspillen+CD branden+booten en uitzoeken is meer moeite dan het even vragen ;)): heeft Edgy nu eindelijk eens by default WPA support*?

In ieder geval, binnenkort weer eens opnieuw proberen een oud laptopje hier bruikbaar te maken met Edgy en binnenkort een nieuwe Flash.

* vanuit de GUI ja.
Ik heb hem gister vers binnen gehaald, maar GEEN wpa support.
Ik vind het zoiezo wat onstabiel aanvoelen, ik heb nu alleen WEP op mijn router aanstaan, maar de manager die je bij Kubuntu erbij krijgt kan 9 van de 10 keer niet verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
192479 schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 11:02:

*O* *O* *O*
Die ga ik gelijk als ik thuis ben uitproberen! Hier hebben heel veel mensen zo lang op gewacht. Ik denk dat veel users Adobe even *;
:P

/edit: ook op ubuntuforums zijn ze verrast:
Flash 9? Gaim 2.0beta4? Edgy RC tomorrow? Is this an early Christmas or what?
Viva la Flash 9!!!!!!!Afbeeldingslocatie: http://ubuntuforums.org/images/smilies/eusa_dance.gifAfbeeldingslocatie: http://ubuntuforums.org/images/smilies/eusa_dance.gifAfbeeldingslocatie: http://ubuntuforums.org/images/smilies/eusa_dance.gifAfbeeldingslocatie: http://ubuntuforums.org/images/smilies/eusa_dance.gifAfbeeldingslocatie: http://ubuntuforums.org/images/smilies/eusa_dance.gifAfbeeldingslocatie: http://ubuntuforums.org/images/smilies/eusa_dance.gif
* mithras Probeert op zn stoel te blijven zitten en haalt weer rustig adem

[ Voor 40% gewijzigd door mithras op 19-10-2006 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brecht Laitem
  • Laatst online: 07-06-2024
defiant schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 02:34:
Het enige minor issue waar ik nog mee zit is dat na de installatie van de closed-source ati-driver m'n VNC niet helemaal lekker meer werkt op m'n windows laptop, sommige applicaties (zoals xchat) worden niet goed doorgegeven. Maargoed, dat geeft maar aan hoe goed de rest werkt tot nu toe.
Zou je toevallig reeds een oplossing hiervoor gevonden hebben? Ik heb dit namelijk ook dat het scherm overnemen met VNC niet goed meer werkt zoals voor de installatie van de ati-driver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Brecht Laitem schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 13:39:
Zou je toevallig reeds een oplossing hiervoor gevonden hebben? Ik heb dit namelijk ook dat het scherm overnemen met VNC niet goed meer werkt zoals voor de installatie van de ati-driver
Helaas nog niet, maar ik wacht eerst wel tot edgy uitkomt, als het probleem er dan nog is zal ik me er wel in gaan verdiepen.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

GeeMoney schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 13:10:
[...]

Ik heb hem gister vers binnen gehaald, maar GEEN wpa support.
Ik vind het zoiezo wat onstabiel aanvoelen, ik heb nu alleen WEP op mijn router aanstaan, maar de manager die je bij Kubuntu erbij krijgt kan 9 van de 10 keer niet verbinden.
Oei, hopelijk werkt het bij mij dit keer stabieler, 6.06 was ook al vreselijk onstabiel hiermee.

Echt het laatste wat nodig is voor die laptop hier is gewoon werkende WiFi.. Dan is Ubuntu verder helemaal perfect. Alleen WiFi moet stabiel met WPA werken met RT2500 kaartje. That's all. Al het andere is echt perfect.

Een zeker monopolistisch OS kan het sinds SP2 of misschien al SP1 (weet niet meer wanneer ze WPA introduceerden), en SP2 is al meer dan 2 jaar uit. SuSE kon het ook al, maar SuSE heeft andere narigheden waardoor ik het niet wil..

Ach, ik blijf hopen. Hopelijk komt het in de volgende versie standaard. Voor de rest is Ubuntu voor mij echt de meest ideale distro tot nu toe, maar vooral die wireless support doet zo'n pijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Mentalist op 19-10-2006 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
Jesse schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 09:52:
[...]

Als je ze aangekoppeld laat en gewoon ff goed oplet bij het partitioneren dan krijg je je windows partities automatisch gemount en staat windows xp ook vanzelf in je bootmenu. (Hoewel het naderhand handmatig toevoegen niet moeilijk is.)

Ik zou btw de alternate install cd gebruiken.
Waarom de alternate install cd?
Ik ben echt 100% linux noob, dus het moet me in het begin niet te moeilijk worden :P

Ik kan overigens nergens duidelijk uitgelegd krijgen wat het verschil is tussen de Desktop/Live CD, de Alternate CD en de DVD.

En als ik zo lees dat Edgy Eft volgende week donderdag uitkomt ga ik weer twijfelen of ik niet beter ff kan wachten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
W3ird_N3rd schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 02:32:
Ik zou (nog) 32bits nemen, meer software voor, en de snelheidsverbetering van 64bits is niet om van van je stoel te vallen.

Er is b.v. geen Macromedia (nu Adobe) Flash voor 64bit.
Hmmm, staat die ook niet geplanned?
En heb je al naar Cedega gekeken? Ik weet niet welke games je speelt, maar misschien kan ook dat gewoon onder Ubuntu.
Jah weet intussen wel wat Cedega is. Heb er al iets over gelezen. Maar in het begin wil ik niet meteen al m'n eieren in 1 mand stoppen om het maar zo te zeggen.
Tis altijd handig om terug te kunnen vallen op iets wat je kent en waarvan je weet dat het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
W3ird_N3rd schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 14:08:
[...]

Oei, hopelijk werkt het bij mij dit keer stabieler, 6.06 was ook al vreselijk onstabiel hiermee.

Echt het laatste wat nodig is voor die laptop hier is gewoon werkende WiFi.. Dan is Ubuntu verder helemaal perfect. Alleen WiFi moet stabiel met WPA werken met RT2500 kaartje. That's all. Al het andere is echt perfect.

Een zeker monopolistisch OS kan het sinds SP2 of misschien al SP1 (weet niet meer wanneer ze WPA introduceerden), en SP2 is al meer dan 2 jaar uit. SuSE kon het ook al, maar SuSE heeft andere narigheden waardoor ik het niet wil..

Ach, ik blijf hopen. Hopelijk komt het in de volgende versie standaard. Voor de rest is Ubuntu voor mij echt de meest ideale distro tot nu toe, maar vooral die wireless support doet zo'n pijn.
Inderdaad, ik mis ook de WPA functionaliteit aangezien hier nog 7 netwerken bij me in de buurt zitten, wil ik mijn netwerk gewoon goed beveiligen (ook in verband met eigen zaak bestanden van mijn vader)
Dat gaat zo dus niet echt.
Ik mis ook nog een soort van active-sync die mijn agenda en dergelijke kan bijhouden van mijn smartphone.
Aangezien ik op mijn werk erg vaak gebruik maak van vergaderingen en dergelijke in de agenda moet ik dit gewoon hebben. (en wij draaien Exchange op het werk dus heb weinig keus).
Dat is het enige wat ik nog mis, dan is mijn laptop in ieder geval zoiezo over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
Dit lijkt me overigens een goede link voor in de OP.

Switching from WIndows to Ubuntu

Legt uit waar je allemaal aan moet denken en wat de verschillen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Refragmental schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 14:10:
[...]
Waarom de alternate install cd?
Ik ben echt 100% linux noob, dus het moet me in het begin niet te moeilijk worden :P
Als je zelf windows hebt kunnen installeren en onderhouden dan is dit een eitje.
De desktop cd (live-cd met installer) heb ik wat slechte ervaringen mee, o.a. juist met partitioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
GeeMoney schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 14:12:
Inderdaad, ik mis ook de WPA functionaliteit aangezien hier nog 7 netwerken bij me in de buurt zitten, wil ik mijn netwerk gewoon goed beveiligen (ook in verband met eigen zaak bestanden van mijn vader)
Dat gaat zo dus niet echt.
Wat is het probleem? Ik heb zelf op twee laptops prima gebruik gemaakt van WPA2. Een daarvan draait Dapper en de ander Edgy. Gewoon wpa_supplicant installeren en network-manager-gnome als je het makkelijk wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
Jesse schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 15:07:
[...]

Als je zelf windows hebt kunnen installeren en onderhouden dan is dit een eitje.
De desktop cd (live-cd met installer) heb ik wat slechte ervaringen mee, o.a. juist met partitioneren.
Waar kan ik dan het verschil tussen de verschillende installatietypes vinden?
Desktop\live, Alternate en DVD

Kwam net ergens ook iets tegen over problemen met 32bits ubuntu bij het installen op een AMD64. :/

Tis echt veel leeswerk! Maar maakt niks uit. Iets nieuws leren is juist heel leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Jesse schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 15:07:
Nog een tip: als je dan toch de alternate cd gebruikt, kijk dan eens of je misschien niet gelijk LVM wilt gebruiken. De alternate cd ondersteunt dat wel, maar de desktop cd niet.

Je maakte een volume group aan, verspreid over 1 of meer fysieke schijven en vervolgens plaats je daarin wat logical volumes met eventuele mountpoints. Dit kan allemaal in de installer en deze zorgt ook dat alles goed terecht komt.

Je kunt dan later nog rommelen met de grootte van je partities zoveel je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
tomato schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 15:14:
[...]

Nog een tip: als je dan toch de alternate cd gebruikt, kijk dan eens of je misschien niet gelijk LVM wilt gebruiken. De alternate cd ondersteunt dat wel, maar de desktop cd niet.

Je maakte een volume group aan, verspreid over 1 of meer fysieke schijven en vervolgens plaats je daarin wat logical volumes met eventuele mountpoints. Dit kan allemaal in de installer en deze zorgt ook dat alles goed terecht komt.

Je kunt dan later nog rommelen met de grootte van je partities zoveel je wilt.
Huh? Wat?
Ik install Ubuntu maar op 1 fysieke schijf. Heeft het dan nog nut om aparte partities aan te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Refragmental schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 15:11:
[...]
Waar kan ik dan het verschil tussen de verschillende installatietypes vinden?
Desktop\live, Alternate en DVD
Hier: http://nl.releases.ubuntu.com/releases/6.06/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
Super d:)b

De Alternate is ook een graphical installatie?
Of moet ik daar met textcommands aan de slag? Want daar weet ik 0,0 vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Volume group is leuk, als je redundantie in je hardware hebt. Als je nl. je group over meer niet-redundante schijven verspreid en één disk houd ermee op, ben je meteen al je data kwijt...
Refragmental schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 15:16:
Ik install Ubuntu maar op 1 fysieke schijf. Heeft het dan nog nut om aparte partities aan te maken?
Je moet minimaal twee partities maken, een / (root) en een swap partitie. Daarnaast is het hierboven al meerdere malen aangegeven dat meer partities maken zeker zin heeft. Scroll maar eens omhoog.

[ Voor 4% gewijzigd door JackBol op 19-10-2006 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
_DH schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 15:23:
[...]

Volume group is leuk, als je redundantie in je hardware hebt. Als je nl. je group over meer niet-redundante schijven verspreid en één disk houd ermee op, ben je meteen al je data kwijt...

[...]

Je moet minimaal twee partities maken, een / (root) en een swap partitie. Daarnaast is het hierboven al meerdere malen aangegeven dat meer partities maken zeker zin heeft. Scroll maar eens omhoog.
Heb gelukkig een soort van installatiegids gevonden voor de alternate i386 cd.

https://help.ubuntu.com/community/Installation/I386

Is het echt belangrijk om partities te maken? Heb dat namelijk niet gedaan op m'n test systeem en die loopt gewoon goed.
Ik denk dat ik dat nu achterwege laat en me er pas mee ga bezighouden volgende week bij de release van Edgy Eft.
Ik wil het nu namelijk zo "simpel" mogelijk houden om al te wennen aan Ubuntu en niet meteen de diepte in hoef te duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
Ik wil jullie trouwens wel erg bedanken voor de hulp :)
Valt me op dat de Ubuntu community erg geduldig en behulpzaam is.

Het valt namelijk niet mee voor iemand zonder linux achtergrond om te switchen, en dan kun je alle hulp wel gebruiken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
http://www.mrbass.org/linux/ubuntu/install/

Hier vind je wat screenshotjes van hoe de alternate installer er zo'n beetje uitziet. Geen flash-animaties en dia-shows. Ook het handmatig intypen van allerlei geheimzinnige codes is nergens voor nodig (heb ik btw nog nooit gedaan bij het installeren van linux), maar gewoon duidelijke keuzemenus met (als het goed is) begrijpelijke toelichting.

Behalve een / en een swap partitie heb je dus in principe geen andere partities nodig, dat kan perfect zo voor een desktop.

[ Voor 13% gewijzigd door Jesse op 19-10-2006 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Refragmental schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 14:12:
[...]

Hmmm, staat die ook niet geplanned?
And, because this will be the next question now that we've satisfied your beta player needs: the Adobe Flash Player team is working on support for 64-bit platforms as part of our ongoing commitment to the cross-platform compatibility of Adobe Flash Player. We have not announced timing or release dates.
tomato schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 15:10:
[...]

Wat is het probleem? Ik heb zelf op twee laptops prima gebruik gemaakt van WPA2. Een daarvan draait Dapper en de ander Edgy. Gewoon wpa_supplicant installeren en network-manager-gnome als je het makkelijk wilt.
1. wpa_spul installeren zonder netwerkverbinding is nog een hele kunst!
2. Leuk áls je het werkende krijgt (en geloof me dat valt lang niet altijd mee! ik heb meerdere malen dat spul geïnstalleerd, soms werkt het in 1x, soms gaat het nooit werken!)
3. ...en als het dan ook nog zou *blijven* werken was het helemaal geweldig.

Het werkt dus niet bij iedereen probleemloos zoals bij jou.. Al zou dat wel mooi zijn natuurlijk.

Dit is een van de weinige dingen waarvan ik zeg dat het anno 2006 toch écht werkende zou moeten zijn. Dat HD h.264 en DVB-S2 nog niet supported zijn kan ik nog inkomen. Dat er geen lekker DVB-kijkprogramma (niet te beperkt of fullblown mediacenter) beschikbaar is zoals er tientallen voor Windows zijn, sja, zal wel te weinig animo zijn. Maar Wireless, doe me een lol.. Als dat nog niet goed werkt zit er iets niet helemaal lekker op die afdeling volgens mij.

Binnenkort format ik de hele handel gewoon en probeer ik het weer opnieuw met Edgy.

[ Voor 17% gewijzigd door Mentalist op 19-10-2006 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
Ok. Duidelijk dus.
Dat wordt dan de Alternate i386 cd downloaden en installen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als ik de nVidia driver gebruik (nvidia in xorg.conf) start X server niet meer op: /lib/modules/2.6.17-10-generic/volatile/nvidia.ko not found

nvidia-glx is gewoon geinstalleerd hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Omdat we over de 1000 posts heen zitten, en Edgy bijna uit is: Ubuntu 6.10 - Edgy Eft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Mithras86 schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 18:45:
Omdat we over de 1000 posts heen zitten, en Edgy bijna uit is: Ubuntu 6.10 - Edgy Eft
Er zal toch wel een dapper deel 3 topic uitkomen? Ik ben nl. helemaal niet van plan om te upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Edgy gaat ook geen LTS worden. Lijkt me dus absoluut niet logisch om geen 6.06 topic meer aan te houden.

Maar verschillen Dapper en Edgy zo grondig dat ze aparte topics nodig hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

W3ird_N3rd schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 19:30:
Edgy gaat ook geen LTS worden. Lijkt me dus absoluut niet logisch om geen 6.06 topic meer aan te houden.

Maar verschillen Dapper en Edgy zo grondig dat ze aparte topics nodig hebben?
Moah, op sommige dingen gaat het nogal uit elkaar lopen, ja. O.a. init vs. startup, maar ook alle glx zaken gaan op eft veel beter werken, dus ik denk dat twee topics wel gerechtvaardigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Ik weet het niet: op zich konden hier ook Breezy vragen terecht ;) Om nu 2 aparte topics te hebben voor eenzelfde distro (maar dan wel andere release) lijkt me onzinnig.
Misschien moet het wel 'Het Grote Ubuntu Topic Deel 3' gaan heten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:00

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Mithras86 schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 19:51:
Ik weet het niet: op zich konden hier ook Breezy vragen terecht ;) Om nu 2 aparte topics te hebben voor eenzelfde distro (maar dan wel andere release) lijkt me onzinnig.
Misschien moet het wel 'Het Grote Ubuntu Topic Deel 3' gaan heten...
Hier ben ik ook voor... ik ben nu al aan het zoeken naar dingen voor edgy in het edgy topic, en daar staat nu nog praktisch alleen maar een TS. Gezien de overlap tussen de problemen die zowel bij Dapper als bij Edgy voorkomen ben ik ook voor een "Groot Ubuntu" topic (topic title change van het Edgy topic lijkt me genoeg, de TS daarvan is wel mooi _/-\o_ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkelwagen
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-06 19:53
Is er iemand die toevallig nog niets gedaan heeft aan zijn /etc/sudoers en die wil quoten voor mij? Ik heb die van mij nogal verpest toen ik de regeltjes voor het opstarten van Firestarter ging veranderen. Of de standaard regels die erin moeten staan? Ik heb er namelijk nog niet zo veel verstand van.

Brengt mij meteen bij mijn tweede vraag:
Hoe zorg ik dat Firestarter meteen opstart tegelijk met het laten zien van de desktop? Op de manier van Ubuntuguide lukt het niet.
Ik dacht, dan maak ik er een cronjob van, maar dat lijkt niet te werken omdat mijn /etc/sudoers kapot is.

Iemand die mij helpen kan? Ik gebruik Kubuntu 6.06. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
Heb Ubuntu nu geinstalleerd. Incl Grub

Alleen krijg ik nu de Grub error 17 bij het opstarten.
Dit gebeurde nadat ik m'n backupschijven had aangekoppeld. (Deze had ik losgekoppeld tijdens de installatie)

Ik kom echter wel in grub wanneer ik via de ubuntu alternate cd de optie "Boot from first Hard Disk" kies.

Ik snap nu totaal niet wat het probleem is :/

Dacht misschien Grub eraf gooien en opnieuw erop zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Refragmental schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 21:38:
Heb Ubuntu nu geinstalleerd. Incl Grub

Alleen krijg ik nu de Grub error 17 bij het opstarten.
Dit gebeurde nadat ik m'n backupschijven had aangekoppeld. (Deze had ik losgekoppeld tijdens de installatie)

Ik kom echter wel in grub wanneer ik via de ubuntu alternate cd de optie "Boot from first Hard Disk" kies.

Ik snap nu totaal niet wat het probleem is :/

Dacht misschien Grub eraf gooien en opnieuw erop zetten?
je schijfvolgorde is veranderd (je ubuntu schijf is waarschijnlijk niet meer eerste). Start op met een live cd en verander je /boot/grub/menu.lst zodat deze weer naar de correcte schijf wijst. Pas ook je fstab aan, want dat zal ook wel veranderd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

winkelwagen schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 21:18:
Is er iemand die toevallig nog niets gedaan heeft aan zijn /etc/sudoers en die wil quoten voor mij? Ik heb die van mij nogal verpest toen ik de regeltjes voor het opstarten van Firestarter ging veranderen. Of de standaard regels die erin moeten staan? Ik heb er namelijk nog niet zo veel verstand van.

Brengt mij meteen bij mijn tweede vraag:
Hoe zorg ik dat Firestarter meteen opstart tegelijk met het laten zien van de desktop? Op de manier van Ubuntuguide lukt het niet.
Ik dacht, dan maak ik er een cronjob van, maar dat lijkt niet te werken omdat mijn /etc/sudoers kapot is.

Iemand die mij helpen kan? Ik gebruik Kubuntu 6.06. Alvast bedankt.
eigenlijk hoeft er maar 1 regel in te staan, en dat is

code:
1
%admin ALL=(ALL) ALL

je sudoers mag je alleen editten met visudo -f /etc/sudoers. Deze doet namelijk een syntax check voordat deze de file weg schrijft. Zo kun je je nooit per ongeluk door een typefout jezelf buitensluiten op je eigen machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
_DH schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 21:40:
[...]

je schijfvolgorde is veranderd (je ubuntu schijf is waarschijnlijk niet meer eerste). Start op met een live cd en verander je /boot/grub/menu.lst zodat deze weer naar de correcte schijf wijst. Pas ook je fstab aan, want dat zal ook wel veranderd zijn.
Ik zit momenteel in Ubuntu zelf.
Heb de menu.lst geopend en zie de volgende regels:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
title       Ubuntu, kernel 2.6.15-27-386
root        (hd1,0)
kernel      /boot/vmlinuz-2.6.15-27-386 root=/dev/sdb1 ro quiet splash
initrd      /boot/initrd.img-2.6.15-27-386
savedefault
boot

title       Ubuntu, kernel 2.6.15-27-386 (recovery mode)
root        (hd1,0)
kernel      /boot/vmlinuz-2.6.15-27-386 root=/dev/sdb1 ro single
initrd      /boot/initrd.img-2.6.15-27-386
boot

title       Ubuntu, kernel 2.6.15-26-386
root        (hd1,0)
kernel      /boot/vmlinuz-2.6.15-26-386 root=/dev/sdb1 ro quiet splash
initrd      /boot/initrd.img-2.6.15-26-386
savedefault
boot

title       Ubuntu, kernel 2.6.15-26-386 (recovery mode)
root        (hd1,0)
kernel      /boot/vmlinuz-2.6.15-26-386 root=/dev/sdb1 ro single
initrd      /boot/initrd.img-2.6.15-26-386
boot

title       Ubuntu, memtest86+
root        (hd1,0)
kernel      /boot/memtest86+.bin 
boot

### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST

# This is a divider, added to separate the menu items below from the Debian
# ones.
title       Other operating systems:
root

# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS
# on /dev/sda1
title       Microsoft Windows XP Professional
root        (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader +1

Windows XP zit op m'n primaire SATA.
Ubuntu zit op m'n secundaite SATA
En m'n Backup raid zit op m'n sillicon raid ding.

Wat me overigens opvalt is dat er 2 verschillende kernel versies tussen staan.
Had namelijk via de update functie alle nieuwe updates gedownload incl een nieuwe kernel dus. Tijdens het rebooten heb ik toen m'n backup raid ingeplugged... en toen kreeg ik de error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkelwagen
_DH schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 21:42:
[...]

eigenlijk hoeft er maar 1 regel in te staan, en dat is

code:
1
%admin ALL=(ALL) ALL

je sudoers mag je alleen editten met visudo -f /etc/sudoers. Deze doet namelijk een syntax check voordat deze de file weg schrijft. Zo kun je je nooit per ongeluk door een typefout jezelf buitensluiten op je eigen machine.
code:
1
2
3
louis@beganegrond:~$ sudo
>>> sudoers file: syntax error, line 21 <<<
sudo: parse error in /etc/sudoers near line 21

Ik krijg deze foutmelding, ik zal eens kijken of het te verhelpen is door veilig en beperkt op te starten.

Om deze post toch nog nuttig te maken:

Ik heb dus opgestart met deze 'dinges' (geen idee hoe het heet, parameter?)
code:
1
kernel /boot/vmlinuz-(versienummer)-386 root=/dev/hdb2 ro quiet splash rw init=/bin/bash

Wat er na de splash staat heb ik zelf toegevoegd.
Dan krijg je een prompt, en dan kun je zo je /etc/sudoers aanpassen.
Ik heb dat gedaan met:
code:
1
nano /etc/sudoers

Ik kan dus weer sudo'en, en dat is best cool. :+
MBV schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 23:21:
Ik zat dus laatst in de trein, kijkt er iemand over mijn schouder mee: "Goh, is dat nou die nieuwe windows?" hoe durft hij Ubuntu zo grof te beledigen ;)
Zal hij teleurgesteld zijn als hij Vista geinstalleerd krijgt :+

[ Voor 45% gewijzigd door winkelwagen op 19-10-2006 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik zat dus laatst in de trein, kijkt er iemand over mijn schouder mee: "Goh, is dat nou die nieuwe windows?" hoe durft hij Ubuntu zo grof te beledigen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69437

MBV schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 23:21:
Wat een schaapjes zijn de meeste mensen zeg. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

winkelwagen schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 22:48:
[...]

Ik heb dat gedaan met:
code:
1
nano /etc/sudoers

Ik kan dus weer sudo'en, en dat is best cool. :+
visudo edits the sudoers file in a safe fashion, [..]. visudo locks the sudoers file against multiple simultaneous edits, provides basic sanity checks, and checks for parse errors.
Lees nu eens tips van de mensen die er WEL verstand van hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkelwagen
Het is ook niet zo dat ik je advies in de wind geslagen heb, maar ik vind nano fijner om mee te werken dan vi(m). Daarbij komt dat toen ik eenmaal in /etc/sudoers zat, het bestand goed was, alleen mijn 2 eerder toegevoegde regels het nogal verklootten. Deze twee heb ik weggehaald, en voor de rest was mijn /etc/sudoers nog zoals hij zijn moest.

Sorry O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

winkelwagen schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 09:32:
Het is ook niet zo dat ik je advies in de wind geslagen heb, maar ik vind nano fijner om mee te werken dan vi(m). Daarbij komt dat toen ik eenmaal in /etc/sudoers zat, het bestand goed was, alleen mijn 2 eerder toegevoegde regels het nogal verklootten. Deze twee heb ik weggehaald, en voor de rest was mijn /etc/sudoers nog zoals hij zijn moest.

Sorry O+
export VISUAL=nano
visudo -f /etc/sudoers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litemotiv
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-02 10:51
weet iemand misschien hoe je voorkomt dat mounts en remote folders automatisch als icoon op de desktop worden gezet (gnome) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04:54

Theimon

Snapte!?

litemotiv schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 19:16:
weet iemand misschien hoe je voorkomt dat mounts en remote folders automatisch als icoon op de desktop worden gezet (gnome) ?
ff in dit topic gezocht en misschien heb je hier iets aan:
Mithras86 schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 19:45:
[...]

Hoogst waarschijnlijk heeft HetWonder dat ook. Je moet dan rechtermuis->volume loskoppelen kiezen. Staat het volume niet op je desktop, moet je even kijken naar je gconf-editor naar de waarde apps/nautilus/desktop/volumes_visible en die moet op true staan

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:25

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Misschien dat iemand hier raad weet, want persoonlijk snap ik er weinig meer van:
Ik draai nu een paar weken ubuntu 6.06 naar volle tevredenheid, maar het enige dat ik niet voor elkaar krijg is mijn refresh-rate. In windows draai ik 1280x960 op 70hz, maar in ubuntu wil dit niet lukken. In het begin kwam ik tot 60hz en op het moment zit ik nog maar op 52hz :'(.
Wat ik zoal geprobeerd heb:
custom modeline in xorg.conf toegevoegd.
horizontale sync en verticale refresh rate toegevoegd in xorg.conf.
"sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg" uitgevoerd.
de nieuwste nvidia driver geinstalleerd (9626).
allemaal met weinig succes. Het rare is ook dat ik bij mijn nvidia settings alleen het "nvidia-settings Configuration" tabje krijg, ipv een hele rij aan tabjes.

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

ik heb even door gconf-editor gescrolled. Staat veel leuks in, maar niet de mounts op de desktop voor zover ik het kon vinden.

Nvideaprobleempje hierboven: wat staat er in /var/logs/Xorg.0.log? En dan vooral de regels waarin (EE) en (WW) voorkomt :). Een custom modeline is namelijk de manier om dat werkend te krijgen. Heb je toen ook alle andere modes uitgeschakeld, of alleen een regeltje toegevoegd? Alleen de modeline is namelijk niet voldoende, je moet ook je screen-sectie aanpassen.

Gooi anders eens een linkje naar je Xorg.0.log en je xorg.conf bestand, misschien zijn er dan mensen die je probleem kunnen oplossen.

[ Voor 72% gewijzigd door MBV op 20-10-2006 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Laatst online: 04:54

Theimon

Snapte!?

Mja kan het nu zo snel ook niet meer vinden, ik heb namelijk wel via die editor ervoor gezorgd dat mn mounted NTFS volume icons van de desktop werden verwijderd. Maar nu weet ik niet meer hoe......tip is hier wel langsgekomen....

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litemotiv
Theimon schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 22:03:
Mja kan het nu zo snel ook niet meer vinden, ik heb namelijk wel via die editor ervoor gezorgd dat mn mounted NTFS volume icons van de desktop werden verwijderd. Maar nu weet ik niet meer hoe......tip is hier wel langsgekomen....
hmm ik kan het ook niet vinden in gconf, lastig...de enige plek waar ik iets wezenlijks zie is in het x-nautilus-desktop\:%2F%2F%2F.xml bestand in de .nautilus directory, maar dat lijkt me een temp bestand dat on-the-fly wordt aangepast..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedFox

RedFox

Heb je een OV ofzo?

MBV schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 21:29:
Nvideaprobleempje hierboven: wat staat er in /var/logs/Xorg.0.log? En dan vooral de regels waarin (EE) en (WW) voorkomt :). Een custom modeline is namelijk de manier om dat werkend te krijgen. Heb je toen ook alle andere modes uitgeschakeld, of alleen een regeltje toegevoegd? Alleen de modeline is namelijk niet voldoende, je moet ook je screen-sectie aanpassen.

Gooi anders eens een linkje naar je Xorg.0.log en je xorg.conf bestand, misschien zijn er dan mensen die je probleem kunnen oplossen.
Die modeline was dan het enige dat naast de identifier in mn monitor sectie stond, ik heb het net weer geprobeerd, maar het haalt niks uit.
Een nieuw probleem heeft zich overigens alweer voorgedaan: elke keer als ik reboot krijg ik de volgende error:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
(EE) NVIDIA(0): Failed to initialize the NVIDIA kernel module! Please ensure
(EE) NVIDIA(0):     that there is a supported NVIDIA GPU in this system, and
(EE) NVIDIA(0):     that the NVIDIA device files have been created properly. 
(EE) NVIDIA(0):     Please consult the NVIDIA README for details.
(EE) NVIDIA(0):  *** Aborting ***
(II) UnloadModule: "nvidia"
(II) UnloadModule: "ramdac"
(II) UnloadModule: "fb"
(EE) Screen(s) found, but none have a usable configuration.

Fatal server error:
no screens found

Install ik de driver opnieuw dan werkt alles weer prima, tot ik restart.

De WW en EE errors uit mn Xorg.0.log:
(EE) xf86OpenSerial: Cannot open device /dev/wacom
(WW) The directory "/usr/share/X11/fonts/cyrillic" does not exist.
lijken me niet echt relevant voor het probleem.

Mijn Xorg.0.log online: hier en de xorg.conf hier.

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

die wacom troep kan je er idd net zo goed uithalen, scheelt misschien iets in opstarten :) en veel in de lengte van je logs :)
Ik ben benieuwd naar je Xorg.0.log met die modeline erin, en naar je exacte xorg.conf op dat moment. Die combinatie gaat kennelijk ergens fout. Misschien moet je een override op je monitor zetten, dat hij zich niks meer aantrekt van DDC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
litemotiv schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 22:34:
[...]

hmm ik kan het ook niet vinden in gconf, lastig...de enige plek waar ik iets wezenlijks zie is in het x-nautilus-desktop\:%2F%2F%2F.xml bestand in de .nautilus directory, maar dat lijkt me een temp bestand dat on-the-fly wordt aangepast..
gconf-editor

En dan onder apps->nautilus->desktop. Daar kan je instellen:
  • Computer icon
  • Documents icon (de map ~/Documents)
  • Home icon (de map ~)
  • Network icon
  • Trash icon
  • Volumes visible (zijn alle gemounte volumes in /media. Onder /mnt komen ze als het goed is niet meer in de 'volumes' lijst te staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedFox

RedFox

Heb je een OV ofzo?

MBV schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 00:28:
die wacom troep kan je er idd net zo goed uithalen, scheelt misschien iets in opstarten :) en veel in de lengte van je logs :)
Ik ben benieuwd naar je Xorg.0.log met die modeline erin, en naar je exacte xorg.conf op dat moment. Die combinatie gaat kennelijk ergens fout. Misschien moet je een override op je monitor zetten, dat hij zich niks meer aantrekt van DDC.
Ik heb mijn xorg.conf wat opgeschoond en de modeline er weer in gezet en nu krijg ik geen warnings of errors meer, maar aan mn refreshrate is niks veranderd.
Wat bedoel je met een override op mijn monitor? hoe zou ik dat moeten doen?

Xorg.93.log (93 ja :?) online: hier en de xorg.conf hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litemotiv
Mithras86 schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 04:46:

• Volumes visible (zijn alle gemounte volumes in /media. Onder /mnt komen ze als het goed is niet meer in de 'volumes' lijst te staan)
ooh verdorie, die had ik eerder al uitgevinkt maar zat toen in sudo. als user stond hij gewoon nog aan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

RedFox schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 12:09:
[...]

Ik heb mijn xorg.conf wat opgeschoond en de modeline er weer in gezet en nu krijg ik geen warnings of errors meer, maar aan mn refreshrate is niks veranderd.
Wat bedoel je met een override op mijn monitor? hoe zou ik dat moeten doen?

Xorg.93.log (93 ja :?) online: hier en de xorg.conf hier.
Met die override bedoelde ik dat je in je monitor-sectie HorizSync en VertRefresh op de goede waardes voor je gewenste resolutie kunt zetten. Mag je zelf uitrekenen.

Ik kom trouwens uit op een andere modeline dan jij hebt:
$ gtf 1280 960 75

# 1280x960 @ 75.00 Hz (GTF) hsync: 75.15 kHz; pclk: 129.86 MHz
  Modeline "1280x960_75.00"  129.86  1280 1368 1504 1728  960 961 964 1002  -HSync +Vsync

Het zou ermee te maken kunnen hebben dat je de default modes niet mag overschrijven. Je zou jouw modeline kunnen proberen met als naam "1280x960_75Hz". Wel opletten: je moet de naam van die nieuwe modeline in je screen-sectie zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:09
zo, gisteravond Ubuntu 6.06 LTS geinstalleerd als Dual boot naast Windows XP. Tot nu toe alles kunnen doen onder Ubuntu, wat ik eerlijk gezegt niet verwachte. Er zijn echter wel wat probleempjes, maar die zouden weleens met elkaar te maken kunnen hebben.

1. Ik kan geen resolutie instellen hoger dan 1024x768
2. "Een mooie Eye-candy die mogelijk is in Ubuntu is het laten "wiebelen" van je vensters bij vergroting, verkleining of verplaatsing en het laten plaatsen van je bureaubladen op een kubus die je desgewenst kan ronddraaien." heb ik geinstalleerd zoals beschreven maar ik vind er niets van terug.
3a. fgrlxinfo levert niets op, fglrxinfo wel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
mark@amd3200:~$ fgrlxinfo
bash: fgrlxinfo: command not found
mark@amd3200:~$ fglrxinfo
display: :0.0  screen: 0
OpenGL vendor string: Mesa project: www.mesa3d.org
OpenGL renderer string: Mesa GLX Indirect
OpenGL version string: 1.2 (1.5 Mesa 6.4.1)

3b. ati drivers geinstalleerd zoals beschreven, maar aticonfig --initial geeft volgende foutmelding:
code:
1
2
3
mark@amd3200:~$ aticonfig --initial
Found fglrx primary device section
Nothing to do, terminating.

Er lijkt dus iets mis te zijn met die videokaart driver. Ik heb een Radeon 9500! Via google heb ik wel wat gevonden, het zou te maken kunnen hebben met de kernel update die hij automatisch heeft doorgevoerd toen ik de 1e keer UBUNTU opstartte. Ik kom er iig niet verder mee, plz help!

edit: Firefox 2.0rc3 zou ik er ook graag op hebben, echter hier is weinig info over te vinden. Ik heb de tar.gz van mozzilla.org maar dat schiet ook niet echt op!

[ Voor 13% gewijzigd door borgdaville op 22-10-2006 09:39 ]

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedFox

RedFox

Heb je een OV ofzo?

MBV schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 14:07:
[...]

Met die override bedoelde ik dat je in je monitor-sectie HorizSync en VertRefresh op de goede waardes voor je gewenste resolutie kunt zetten. Mag je zelf uitrekenen.

Ik kom trouwens uit op een andere modeline dan jij hebt:
$ gtf 1280 960 75

# 1280x960 @ 75.00 Hz (GTF) hsync: 75.15 kHz; pclk: 129.86 MHz
  Modeline "1280x960_75.00"  129.86  1280 1368 1504 1728  960 961 964 1002  -HSync +Vsync

Het zou ermee te maken kunnen hebben dat je de default modes niet mag overschrijven. Je zou jouw modeline kunnen proberen met als naam "1280x960_75Hz". Wel opletten: je moet de naam van die nieuwe modeline in je screen-sectie zetten :)
Dat HorizSync en VertRefresh heb ik al geprobeerd, maar had ook geen effect.

Ik heb even via gtf een nieuwe modeline gemaakt(had em eerst van een online generator), deze "1280x960_70" genoemd en toen in de screen sectie bij modes deze erbij gezet:
code:
1
2
3
4
Section "Monitor"
    Identifier     "Generic Monitor"
    Modeline "1280x960_70"  120.84  1280 1368 1504 1728  960 961 964 999  -HSync +Vsync
EndSection
code:
1
2
3
4
    SubSection     "Display"
        Depth       24
        Modes      "1280x960_70" "1280x960" "1024x768" "800x600" "640x480"
    EndSubSection
,maar dan krijg ik de volgende error in mijn log:
code:
1
(WW) NVIDIA(0): No valid modes for "1280x960_70"; removing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Hmm, misschien accepteert NVidea hem niet omdat hij die verversingssnelheid niet kent ofzo. Probeer anders eens 72 Hz. Lijkt me stug trouwens.

Zoek anders eens in de man-page van xorg.conf hoe je DDC uit moet zetten voor je monitor. Ik weet ff niet meer hoe dat werkt, en ben 'lui' :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedFox

RedFox

Heb je een OV ofzo?

MBV schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 17:52:
Hmm, misschien accepteert NVidea hem niet omdat hij die verversingssnelheid niet kent ofzo. Probeer anders eens 72 Hz. Lijkt me stug trouwens.

Zoek anders eens in de man-page van xorg.conf hoe je DDC uit moet zetten voor je monitor. Ik weet ff niet meer hoe dat werkt, en ben 'lui' :P
Het lijkt allemaal weinig nut te hebben, ik laat het voor nu wel zo, heb er onderhand al wel genoeg tijd aan besteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
borgdaville schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 15:34:
zo, gisteravond Ubuntu 6.06 LTS geinstalleerd als Dual boot naast Windows XP. Tot nu toe alles kunnen doen onder Ubuntu, wat ik eerlijk gezegt niet verwachte. Er zijn echter wel wat probleempjes, maar die zouden weleens met elkaar te maken kunnen hebben.
blablabla
even een quote van mijn eerdere post omdat ik al een heel stuk verder ben!

Ik heb de Ati driver werkend, zo lijkt het:
code:
1
2
3
4
5
mark@amd3200:~$ fglrxinfo
display: :0.0  screen: 0
OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc.
OpenGL renderer string: RADEON 9500 Generic
OpenGL version string: 2.0.6065 (8.29.6)

Zelfs direct render(3D???) ziet er goed uit:
code:
1
2
3
4
mark@amd3200:~$ glxinfo | grep render
direct rendering: Yes
    GLX_ATI_pixel_format_float, GLX_ATI_render_texture
OpenGL renderer string: RADEON 9500 Generic

Echter, ik kan nog steeds niet aticonfig --initial draaien:
code:
1
2
3

Ik heb de driver werkend gekregen door Method 2 van deze pagina.

Concreet mijn probleem: ik wil hogere resoluties dan de standaard 1024x768 kunnen instellen.

En ik wil de Eyecandy(wiebelen en kubus) beschreven in de startpost aan de praat krijgen, maar dit is minder belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-01 09:26
Ik gebruik versie 6.06 ook !
Alleen wil ik nu volledig overschakelen van windows naar ubuntu.
Het probleem dat ik heb is dat ubuntu soms een freeze geeft van +- 5s.
En dan pas na die freeze gaat alles door, dit is zeer irritant (die freeze e :P ).
Ik windows had ik dit ook, toen zag ik dat de CPU snelheid van mijn laptop op laag stond. Heb ik veranderd en dan nooit meer problemen gehad.

Kan zoiets ook in ubutnu ?

Detials laptop :
Acer Aspire 9411AWSMi
1 Gb ram

[ Voor 4% gewijzigd door software op 22-10-2006 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Wat voor proc zit er in die laptop? Is het probleem niet dat hij in een soort van slaapstand komt (proc dus) waar hij te lang niet uit komt? Je kan eens kijken in /proc/acpi/processor/* of je wat info tegenkomt die nuttig lijkt, ik gok dat het overschakelen tussen de verschillende snelheden niet goed gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-01 09:26
De processor is een Intel Core T2050 (1.60 Ghz, 533 Mhz FSB, 2 MB, L2 cache)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litemotiv
borgdaville schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 10:52:
Echter, ik kan nog steeds niet aticonfig --initial draaien:
code:
1
2
3
die melding houdt in dat de fglrx info alreeds in je xorg.conf staat, dat is dus niet meer nodig ;)
Concreet mijn probleem: ik wil hogere resoluties dan de standaard 1024x768 kunnen instellen.
daarvoor moet je je monitor instellingen aanpassen in xorg.conf, voor een monitor die autodetectable is (zoals mijn dell 2405fpw) krijg je iets als dit:

code:
1
2
3
4
5
6
Section "Monitor"
    Identifier   "aticonfig-Monitor[0]"
    Option      "VendorName" "ATI Proprietary Driver"
    Option      "ModelName" "Generic Autodetecting Monitor"
    Option      "DPMS" "true"
EndSection

anders moet je zelf de modelines van je monitor opzoeken en invullen, zoals hier (mijn lcd-televisie):

code:
1
2
3
4
5
6
7
Section "Monitor"
    Identifier   "aticonfig-Monitor[1]"
    # 1360x768 @ 60.00 Hz (GTF) hsync: 47.70 kHz; pclk: 84.72 MHz
    ModeLine     "1360x768_60.00" 84.7 1360 1424 1568 1776 768 769 772 795 -hsync +vsync
    Option      "VendorName" "ATI Proprietary Driver"
    Option      "ModelName" "Non-Autodetecting Monitor"
EndSection

daarna moet je je Screen definieren met eventuele custom modes:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Section "Screen"
    Identifier "aticonfig-Screen[1]"
    Device     "aticonfig-Device[1]"
    Monitor    "aticonfig-Monitor[1]"
    DefaultDepth     24
    SubSection "Display"
        Viewport   0 0
        Depth     24
        Modes    "1360x768_60.00"
    EndSubSection
EndSection

bovenstaande Screen-voorbeeld is een monitor waarop je alleen in 1360x768 wil kunnen kijken, in dit geval Screen[1] omdat het mijn 2e monitor is.
En ik wil de Eyecandy(wiebelen en kubus) beschreven in de startpost aan de praat krijgen, maar dit is minder belangrijk.
sudo aptitude install beryl

en hier vind je aanvullende info voor jouw setup :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Laatst online: 10:32

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Hier een zeer beginnende Ubuntu gebruiker. Ik heb het eindelijk de lucht in. Na ongeveer een jaar lang stoeien met een USB dongle. Heb ik nu een PCI dongle. Had internet met een half uurtje staande. Nu kan ik beginnen met het avontuur wat linux heet. Het voelt al goed :P

Na wat stoeien stuit ik dan toch op een probleem. Ik heb het volgende probleem. Ik log eerst in als root( wat ik hoop dat goed is) Daarna typ ik in
code:
1
cd Destop

Daarna typ ik in
code:
1
touchdomex@touchdomex-desktop:~/Desktop$ sh NVIDIA-Linux-x86_64-1.0-8776-pkg2.run

Tot daar gaat het goed. Maar dan krijg ik het volgende
code:
1
2
3
Verifying archive integrity... OK
Uncompressing NVIDIA Accelerated Graphics Driver for Linux-x86_64 1.0-8776......................................................................................................................................
nvidia-installer: Error opening log file '/var/log/nvidia-installer.log' for writing (Permission denied); disabling logging.

Het klopt toch dat ik ben ingelogd als root als ik
code:
1
su touchdomex

Intyp in de terminal.

Ik wil graag weten wat ik fout doe en vooral hoe ik dit oplos. Ik vind het zelf best vervelend.
Nog eventjes iets. Ik kan wel bij andere dingen inloggen als root. Maar hierbij niet 8)7

[ Voor 66% gewijzigd door Touchdomex op 22-10-2006 16:47 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
litemotiv schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 14:34:
[...]

die melding houdt in dat de fglrx info alreeds in je xorg.conf staat, dat is dus niet meer nodig ;)
....
Alles is gelukt, bedankt!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-06 23:20

Grozno

acts without consequence!

touchdomex schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 15:56:
Hier een zeer beginnende Ubuntu gebruiker. Ik heb het eindelijk de lucht in. Na ongeveer een jaar lang stoeien met een USB dongle. Heb ik nu een PCI dongle. Had internet met een half uurtje staande. Nu kan ik beginnen met het avontuur wat linux heet. Het voelt al goed :P

Na wat stoeien stuit ik dan toch op een probleem. Ik heb het volgende probleem. Ik log eerst in als root( wat ik hoop dat goed is) Daarna typ ik in
code:
1
cd Destop

Daarna typ ik in
code:
1
touchdomex@touchdomex-desktop:~/Desktop$ sh NVIDIA-Linux-x86_64-1.0-8776-pkg2.run

Tot daar gaat het goed. Maar dan krijg ik het volgende
code:
1
2
3
Verifying archive integrity... OK
Uncompressing NVIDIA Accelerated Graphics Driver for Linux-x86_64 1.0-8776......................................................................................................................................
nvidia-installer: Error opening log file '/var/log/nvidia-installer.log' for writing (Permission denied); disabling logging.

Het klopt toch dat ik ben ingelogd als root als ik
code:
1
su touchdomex

Intyp in de terminal.

Ik wil graag weten wat ik fout doe en vooral hoe ik dit oplos. Ik vind het zelf best vervelend.
Nog eventjes iets. Ik kan wel bij andere dingen inloggen als root. Maar hierbij niet 8)7
Welke versie van Ubuntu gebruik je als ik vragen mag? Wel handig om te weten...

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Grozno schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 17:08:
[...]

Welke versie van Ubuntu gebruik je als ik vragen mag? Wel handig om te weten...
sorry ben ik vergeten :$ Ik gebruik Ubuntu 6.06LTS en dan de 64 Bits variant. Gedownload uit de startpost

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
touchdomex schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 17:09:
[...]

sorry ben ik vergeten :$ Ik gebruik Ubuntu 6.06LTS en dan de 64 Bits variant. Gedownload uit de startpost
su touchdomex
werkt niet, omdat je waarschijnlijk als touchdomex de terminal opent, en met 'su touchdomex' maak je jezelf touchdomex. Dus gebeurt er niets. Je moet root worden, dat kan met su, maar root heeft geen password meegekregen, dus is disabled.
Je kan beter met sudo werken.
sudo sh NVIDIA_dinges
voert dus het bestand uit met super rechten (su do) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

en wat gebeurt er dan als je
sudo su

intikt? ;)

Het is het verstandigste om dat nooit te doen, maar soms wordt ik wel gek van elke keer sudo intikken, als ik 10 dingen wil doen als su :)

[ Voor 55% gewijzigd door MBV op 22-10-2006 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Mithras86 schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 17:49:
[...]

su touchdomex
werkt niet, omdat je waarschijnlijk als touchdomex de terminal opent, en met 'su touchdomex' maak je jezelf touchdomex. Dus gebeurt er niets. Je moet root worden, dat kan met su, maar root heeft geen password meegekregen, dus is disabled.
Je kan beter met sudo werken.
sudo sh NVIDIA_dinges
voert dus het bestand uit met super rechten (su do) :)
Deze werkt. Alleen begint hij nu te zeuren naar binutils :P Volgende linux project dan maar. Ik zal sudo onthouden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
MBV schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 23:17:
en wat gebeurt er dan als je
sudo su

intikt? ;)

Het is het verstandigste om dat nooit te doen, maar soms wordt ik wel gek van elke keer sudo intikken, als ik 10 dingen wil doen als su :)
Tuurlijk, dat kan wel, maar ik doe dan liever
sudo -i
Je kan wel via sudo root worden, in plaats van alleen maar een sudo sessie opzetten, maar dat is lang niet altijd nodig. Vandaar dat je de oplossing beter in sudo (en als je vaak moet sudo'en, sudo -i) kan zoeken :)
touchdomex schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 23:27:
[...]

Deze werkt. Alleen begint hij nu te zeuren naar binutils :P Volgende linux project dan maar. Ik zal sudo onthouden ;)
sudo aptitude install build-essentials linux-headers-`uname -r`

Denk er wel aan dat elke keer dat je een nieuwe kernel krijgt (bijv van 2.6.17-10 naar de volgende vesie) je de driver opniew moet installeren, en je ook opnieuw de kernel headers moet binnen halen ;)

[ Voor 30% gewijzigd door mithras op 22-10-2006 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 17:57

smokalot

titel onder

waarom doe je dit niet met apt-get, zoals ook de ubuntuguide aangeeft?

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-04 15:43

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

smokalot schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 23:55:
waarom doe je dit niet met apt-get, zoals ook de ubuntuguide aangeeft?
Aptitude verwijdert ook rommel (dependencies ofzo) wat niet zou gebeuren als je 'apt-get remove' doet. Hopelijk kan iemand dat beamen :+

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.