Ubuntu 6.06 LTS - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 8.371 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:14

MBV

ehm, IMAP server ergens draaien, mail in outlook naar IMAP server slepen, en in Thunderbird weer uitlezen? :+

Kijk eens in Ximian Evolution, misschien zit het daar in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Spike1506 schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 14:20:
Ok ik heb dus geprobeerd om VMplayer te installeren, kom alleen telkens bij het probleem dat hij me c++ compiler niet kan vinden, heb g++ geinstalleerd... dus daar zou het niet aan kunnen liggen, en heb niet iets bruikbaars kunnen vinden op google.. (misschien zoek ik verkeerd?)
apt-get install build-essential

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
  • Laatst online: 13-12-2024
Nadat ik de screensaver en power management heb uitgeschakeld in Gnome, krijg ik na 15 minuten film kijken nog steeds een zwart scherm. En ik kijk een film met Mplayer waar ik bij "Misc" de optie Stop XScreensaver heb aanstaan.

Weet iemand wat het probleem kan zijn?

Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

ACPI? Ik kan hem instellen bij Preferences->Power management. Als het dat niet is, kijk dan eens in je bios. Daar kan je het soms ook instellen. start anders eens een console, zoek eens in /proc/acpi/ naar relevante dingen. Daar zitten nep-bestanden die de info die de kernel 'weet' bevatten. Inhoud is het simpelste te bekijken met bijv
cd /proc/acpi
cat info

Om uit te sluiten dat het aan je OS ligt, kan je de services voor ACPI en APM stoppen:
sudo /etc/init.d/acpid stop
sudo /etc/init.d/acpi-support stop
sudo /etc/init.d/apmd stop

Als het dan nog steeds gebeurt, zal het wel aan je bios liggen. vervang stop door start om weer 'normaal' te werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
  • Laatst online: 13-12-2024
MBV schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 19:15:
...Om uit te sluiten dat het aan je OS ligt, kan je de services voor ACPI en APM stoppen:
sudo /etc/init.d/acpid stop
sudo /etc/init.d/acpi-support stop
sudo /etc/init.d/apmd stop

Als het dan nog steeds gebeurt, zal het wel aan je bios liggen. vervang stop door start om weer 'normaal' te werken :)
Bedankt voor de goeie tips, maar het bovenstaande heeft helaas niet geholpen.
Onder Windows had ik dit probleem niet dus de bios zal het ook niet zijn.

Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
_DH schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 10:47:
[...]

Die 255.255.255.255 is op zich niet erg. Je PC geeft daarmee aan dat deze nog geen ip adres weet van een dhcp server (van bijv. een vorig request) en hij vervolgens heel het subnet broadcast op zoek naar een.

Doe eerst eens een
ipconfig eth1

zegt regel 4 dan: UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
Zo ja, doe dan het volgende:

kill -9 `/var/run/dhclient.eth1.pid`
/etc/init.d/networking

dan moet je een IP adres hebben. Anders draait er geen dhcp server.
Netwerk herstarten werkt niet... Hij krijgt geen DHCP offers maar wel packets... Ook ndiswrapper met Windows drivers.. werkt niet... Linux houdt niet van mij |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Dutchmega schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 21:39:
[...]

Netwerk herstarten werkt niet... Hij krijgt geen DHCP offers maar wel packets... Ook ndiswrapper met Windows drivers.. werkt niet... Linux houdt niet van mij |:(
Weet je zeker dat er een dhcp server draait op het lan waar die interface aan zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-06 15:15
Heb em voor de grap ook eens geinstalled op een oude pc die ik nog ergens had staan.
Maar ben toch zeer aangenaam verrast :o

Heb slechts 2 keer heel ff met linux te maken gehad in een ver verleden ivm school.
Dat was alleen maar installen en een paar command leren, meer niet.

M'n kennis van linux is dus nagenoeg 0,0.
Toch denk ik dat ik deze naast XP ga zetten als surf/msn/media platform.
XP moet ik bewaren voor games.

Was ook verrast dat m'n textdocumenten gewoon door OpenOffice gelezen werden.

De eerste indruk was iig zeer goed. En dat is een goed teken ^O^

Nu moet ik nog gaan kijken naar goede spyware/virus scanners en een goede firewall om te draaien, want daar weet ik voor linux niks vanaf.
Mediaspelers moet ik nog codecs voor downloaden kwam ik achter... maar daar heb ik ff snel iets over gelezen in de OP, dat zal het probleem ook niet zijn.

Ik vraag me alleen af waar ik allemaal aan moet denken om vanaf een verse instal een veilige, stabiele, complete en up-to-date systeem te krijgen. Ook mbt hardware support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
Ik zit ook nog met een paar andere vragen.

Waar kan ik de minimale systeemeisen vinden?
Hoe is de hardware support? Draait het bv goed op nieuwere cpu's e.d?
Is dit ook te installeren op een USB stick?
Is het ook mogelijk om de kernel zelf te compilen? (Nog geen idee hoe ofzo, maar klinkt gewoon stoer om te doen en je kernel precies aan te passen aan je pc zodat deze heel efficient is :P)

En ik lees net dat de volgende versie eraan zit te komen. Heeft het dus nut om 6.06 te installen?
En wat zijn de verschillen tussen 6.06 en de aankomende versie "Edgy Eft" (die waarschijnlijk 6.10 gaat worden, zoals ik begrepen heb uit de manier van nummering)?

God! Zit vol met vragen :D Ben helemaal hyped :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 20:19

Sosabowski

nerd

Legion schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 01:17:
Nu moet ik nog gaan kijken naar goede spyware/virus scanners en een goede firewall om te draaien, want daar weet ik voor linux niks vanaf.
virusscanner draai ik zelf in ieder geval niet. Linux is een stuk minder vatbaar voor (en er zijn er absoluut minder) viri.
Mediaspelers moet ik nog codecs voor downloaden kwam ik achter... maar daar heb ik ff snel iets over gelezen in de OP, dat zal het probleem ook niet zijn.
easyubuntu :)
Ik vraag me alleen af waar ik allemaal aan moet denken om vanaf een verse instal een veilige, stabiele, complete en up-to-date systeem te krijgen. Ook mbt hardware support.
Euuuh niks? Na een standaard installatie even de updates installeren (krijg je netjes melding van) en je bent klaar.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski

Sosabowski

nerd

Legion schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 01:48:
Ik zit ook nog met een paar andere vragen.

Waar kan ik de minimale systeemeisen vinden?
Echte minimale eisen zijn er niet. Meer MHz en geheugen zijn altijd beter. De installere vraag echter wel min 192 Mb RAM.
Hoe is de hardware support? Draait het bv goed op nieuwere cpu's e.d?
Ja hoor er is zelfs een verise voor AMD64's en een voor meerdere core's /cpu's
Is dit ook te installeren op een USB stick?
ja
Is het ook mogelijk om de kernel zelf te compilen? (Nog geen idee hoe ofzo, maar klinkt gewoon stoer om te doen en je kernel precies aan te passen aan je pc zodat deze heel efficient is :P)
ja
En ik lees net dat de volgende versie eraan zit te komen. Heeft het dus nut om 6.06 te installen?
En wat zijn de verschillen tussen 6.06 en de aankomende versie "Edgy Eft" (die waarschijnlijk 6.10 gaat worden, zoals ik begrepen heb uit de manier van nummering)?
6.06 staat voor "De ubuntu van 2006 maand 06" Edgy (6.10) is nog niet af en dus lang niet zo stabiel als dapper (6.06)

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
Woei!!
Ben me al de hele tijd in aan het lezen... "and i just scratched the surface".

Vind het iig erg stoer.

Zijn er nog andere dingen waar ik aan moet denken?
Dingen die met windows bv wel kunnen en met ubuntu niet? Zoals bv Games.

En ook voor de nieuwste drivers voor m'n moederbord... de Nforce4 chipset heeft in XP een driver. Kan deze echter niet vinden voor Ubuntu.

En kan Ubuntu ook NTFS lezen? Want m'n back up HDD is namelijk NTFS en het zou fijn zijn als deze meteen gevonden word en het ook mogelijk is om er dingen naar toe te schrijven en af te halen.

Nouja bergen vragen en zoveel te lezen. Ze staan misschien inderdaad in een FAQ, maar ben al zoveel aan het lezen en deze vragen heb ik nog niet beantwoord gezien of komen net in m'n hoofd.
iig bedankt voor het beantwoorden van m'n vragen.

Denk dat dit m'n eerste echte overstap wordt naar Linux voor alledaags gebruik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

High defitition h.264 decoden kan Linux (nog) niet :P. Maar dat zal je wel niet doen.

Voor WMV moet je ook wat extra moeite doen.

En naar mijn mening is er ook nog geen fijn DVB-programma voor Linux. Als iemand er een weet die ongeveer hetzelfde werkt als de gangbare programma's voor Windows houd ik mij aanbeloven.. (dus geen magere Xine en die complete fullscreen fullblown mediacenters, maar een normaal programma wat gewoon als 1 geheel goed in elkaar zit). Maar jij hebt vast geen DVB-kaart.

Best veel games zijn best te draaien via Wine heb ik begrepen, of anders via Cedega (Cedega kost geld). Dat vond ik persoonlijk nog niet eens zo'n probleem..

Sterker nog, ik denk dat Linux wel eens een beter gameplatform zou kunnen worden of misschien al zijn dan Windows. Als je onder Windows een game met Starforce protectie installeerd verkracht je met een beetje pech je hele systeem (1 reden dat ik nieuwe games meer installeer :/). Onder Linux kan je je systeem nooit op die manier verneuken. Ik weet niet of er Starforce games zijn die werken onder Linux, maar je loopt iig nooit het risico je systeem te verkrachten hiermee (hooguit zal het gewoon niet werken).

En fijne GUI tooltjes om video te encoden met x264 ken ik ook niet (x264 zelf is er wel voor Linux, maar vrijwel onbruikbaar zonder GUI). Sowieso zou ik geen tool weten om video te encoden onder Linux, á la VirtualDub onder Windows..

Verder is er voor de meeste dingen wel een oplossing geloof ik, dit zijn de dingen waar ik tegenaan gelopen ben.

Virusscanner heb je eigenlijk alleen nodig als je attachments bij je mail wilt scannen voor je ze doorstuurt naar je Windows-vrienden.

Firewall is vrij overbodig imho. Onder Linux staan standaard geen exploitable services open. Tenzij je zelf zo slim bent om vage proggels te installeren die virussen blijken te bevatten, die het ook echt doen onder Ubuntu (of onder Wine :+).. Nah.

Anti-spyware heb je ook weinig aan als er vrijwel geen spyware beschikbaar is voor Linux..

NTFS: lezen kan wel, schrijven standaard niet. Schijnen oplossingen voor te zijn, maar of die 100% betrouwbaar waren weet ik niet meer. Betrouwbaarste oplossing was dacht ik de NTFS-driver van Windows te gebruiken via een wrapper.

[ Voor 20% gewijzigd door Mentalist op 17-10-2006 03:31 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:57

Theimon

Snapte!?

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
Nu heb ik een probleem.

Ik wil Ubuntu op m'n hoofdsysteem installeren.
Ik weet echter niet hoe.

Heb namelijk als primaire HDD een raid 0 opstelling.
2x Raptor 36GB

En als backupschijf heb ik ook een raid 0 opstelling.
2x WD200GB

Het laatste wat ik wil is dat ik door geklooi al m'n data kwijt raak, maar ik heb dus geen flauw idee wat ik wel kan doen en wat niet. En uberhaupt WAT ik moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski

Sosabowski

nerd

Refragmental schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 16:20:
Ik wil Ubuntu op m'n hoofdsysteem installeren.
Ik weet echter niet hoe.

Heb namelijk als primaire HDD een raid 0 opstelling.
Kijken of je raid adapter ondersteund wordt. Als het een el-cheapo onboard ding is dat hoogstwaarschijnlijk niet. In dat geval moet je eens gaan kijken naar de software raid oplossingen van linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimm
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-08 19:34
Wat voor nieuwsleecher gebruiken jullie?

Eentje die vreselijk makelijk te installeren is en NZB support heeft. Want ' Sabnzbd ' vind ik best moeilijk om te installeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
IorGie schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 16:23:
[...]

Kijken of je raid adapter ondersteund wordt. Als het een el-cheapo onboard ding is dat hoogstwaarschijnlijk niet. In dat geval moet je eens gaan kijken naar de software raid oplossingen van linux.
Ik gebruik de onboard "Silicon Image 3114R RAID controller". Die zit standaard op de A8N-SLI Premium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Zanniebal schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 16:26:
Sommige versies van Newsleecher met wijn op schijnt aardig te werken (maar niet allemaal, maar 3.5 zou vrij goed moeten werken geloof ik).

[ Voor 13% gewijzigd door Mentalist op 17-10-2006 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimm
W3ird_N3rd schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 17:18:
[...]

Sommige versies van Newsleecher met wijn op schijnt aardig te werken (maar niet allemaal, maar 3.5 zou vrij goed moeten werken geloof ik).
Okee, thnx .. ga ik dat ook even uitproberen.
Nog mooier zou zijn een echte voor linux geschreven downloader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
nvm, fixed. * Dutchmega mompelt iets over hostnames in lowercase

[ Voor 84% gewijzigd door Dutchmega op 17-10-2006 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Eentje die vreselijk makelijk te installeren is en NZB support heeft. Want ' Sabnzbd ' vind ik best moeilijk om te installeren :)
Ikzelf gebruik Pan, een gtk2 client die wel goed werkt. Volgens hun site is er ondersteuning voor NZB:
It supports offline reading, scoring and killfiles, yEnc, NZB, and multiserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimm
Mithras86 schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 17:42:
[...]

Ikzelf gebruik Pan, een gtk2 client die wel goed werkt. Volgens hun site is er ondersteuning voor NZB:

[...]
Jaaa thnx! .. deze is ook standaard vanuit ubuntu te installeren :)
Nu alleen nog dat GLX aan de praat krijgen en ik ga nooit meer terug naar windows!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Zanniebal schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 17:30:
[...]

Okee, thnx .. ga ik dat ook even uitproberen.
Nog mooier zou zijn een echte voor linux geschreven downloader :)
Hoeft ook niet, als de maker ervan ervoor zou zorgen dat er een linux binary beschikbaar zou zijn die onder GCC ofzo gecompiled is, dat zou al aardig wat schelen :)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

met GCC zal geen probleem zijn, maar dat 'voor windows' stuk wordt al wat lastiger :+

Ondertussen zit ik wel met dramatische ACPI problemen. de directory /proc/acpi werkt wel, maar de batterij laat niks zien (cat /proc/acpi/battery/BAT1/state geeft present: no). De processor bijv werkt weer wel helemaal goed met throttling enzo. Maar het is toch lullig als je ineens zonder stroom zit :( *plop* uit :(

edit:
toch maar eens in de documentatie gekeken: https://help.ubuntu.com/c...tery?highlight=%28acpi%29
Daar staat iig een workaround voor mijn accu-probleem. DSDT zal het probleem niet zijn, aangezien hij heeft gewerkt. Zo maar eens kijken wat er gebeurt als ik op suspend druk...

[ Voor 27% gewijzigd door MBV op 17-10-2006 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na de linux-world beurs was ik aardig onder de indruk van SLED10, maar na installatie blijft het erg moeilijk om extra software te installeren/configureren. Desondanks werkt alles wat er standaart inzit wel perfect.

Nu wil ik Ubuntu gebruiken maar na booten van de CD krijg ik text mode, geen grafische omgeving. X-server werkt niet, hoe krijg ik dit werkend? ? ? ?

Ik werk op een Asus A6Ja, Intel Duo Core en ATI X1600 Mobility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:20

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Als je een alternate cd hebt , is het normaal dat de installatie textueel is. Bij een normale 6.06 installatie / live cd kom je normaal in een grafische omgeving terecht.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelaarke135
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-03 18:43
Ik heb een andere vraag:
Ik heb Ubuntu 6.10 (geupgrade van Dapper, omdat net zoals de persoon boven mij de live cd het niet deed: fout in de Xserver). Alles werkt best lekker. Alleen als ik bij www.gamer.nl naar beneden wil scrollen gaat dit heel langzaam. Heb al wel mijn Atidrivers geïnstalleerd voor mijn x800GTO2 en flashplugin etc geïnstalleerd. Voor zover ik weet is dit de enige site die dit probleem geeft, iemand weet hoe dit kan (in windows + firefox werkt het perfect)?

vogelaarke135

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
vogelaarke135 schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 22:27:
Alleen als ik bij www.gamer.nl naar beneden wil scrollen gaat dit heel langzaam. Heb al wel mijn Atidrivers geïnstalleerd voor mijn x800GTO2 en flashplugin etc geïnstalleerd. Voor zover ik weet is dit de enige site die dit probleem geeft, iemand weet hoe dit kan (in windows + firefox werkt het perfect)?
Hetzelfde probleem hier, alleen met nVidia drivers. Ik heb het idee dat het aan Flash ligt?
Trouwens, ik vind de GUI nog steeds niet heel soepel gaan met de nVidia drivers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

vogelaarke135 en Dutchmega, weten jullie zeker dat in het bestand /etc/X11/xorg.conf ook de juiste driver staat? Je kunt overigens snel even testen of de nvidia driver daadwerkelijk is geinstalleerd door glxgears te draaien vanuit de terminal. Als dat lekker vloeiend gaat dan heb je wel de goede driver te pakken. Draait de boel bagger en staat de driver wel goed in xorg.conf dan kan dit eerder duiden op een bugje in edgy eft. Draait de boel bagger en staat de verkeerde driver in xorg.conf dan weet je waar het aan ligt :)
De juiste driver is trouwens "nvidia" en de foute is "nv".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:11

defiant

Moderator General Chat
Ik heb Ubuntu 6.06 nu een paar dagen geinstalleerd, en het is een zeer aangename ervaring, en ik denk dat ik qua productiviteit nu wel langer of helemaal bij linux blijf, voorgaande jaren altijd wel vaak linux op de desktop geprobeerd, maar het was toch vaak een net-niet ervaring.

Het enige minor issue waar ik nog mee zit is dat na de installatie van de closed-source ati-driver m'n VNC niet helemaal lekker meer werkt op m'n windows laptop, sommige applicaties (zoals xchat) worden niet goed doorgegeven. Maargoed, dat geeft maar aan hoe goed de rest werkt tot nu toe.

Ik ben benieuwd naar de volgende versie die er eind deze maand zit aan te komen, ik heb me nog maar niet aan de beta gewaagd.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:57

Theimon

Snapte!?

Ik gebruik Klibido, wel een KDE prog op Gnome helaas, maar die kwam qua interface het dichtst in de buurt bij wat ik altijd op Windows gebruikte, namelijk Newsbin Pro.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:42
Iemand enig idee welke drivers ik kan gebruiken voor mijn notebook met een Intel 945G videokaartje?
Ik heb nu de standaard drivers die ubuntu gebruikt nog niet veranderd.
Ik heb daarnaast in VMware nog Debian draaien, ook daar draai ik nog standaard drivers die maar tot 1024x768 ondersteunen, ipv de 1280x800.

Lang leve Intel! Deze heeft dus standaard drivers for x.org:
http://intellinuxgraphics.org/download.html
Ga nu even kijken hoe of wat.

[ Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 18-10-2006 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-09 14:06

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

GeeMoney schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 07:55:
Iemand enig idee welke drivers ik kan gebruiken voor mijn notebook met een Intel 945G videokaartje?
Ik heb nu de standaard drivers die ubuntu gebruikt nog niet veranderd.
Ik heb daarnaast in VMware nog Debian draaien, ook daar draai ik nog standaard drivers die maar tot 1024x768 ondersteunen, ipv de 1280x800.

Lang leve Intel! Deze heeft dus standaard drivers for x.org:
http://intellinuxgraphics.org/download.html
Ga nu even kijken hoe of wat.
Die zitten gewoon standaard in Ubuntu 6.10

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
DGTL_Magician schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 08:18:
[...]

Die zitten gewoon standaard in Ubuntu 6.10
Die is toch nog niet uit?
/Herstel beta is wel uit.

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 18-10-2006 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

evert_ schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 22:26:
Als je een alternate cd hebt , is het normaal dat de installatie textueel is. Bij een normale 6.06 installatie / live cd kom je normaal in een grafische omgeving terecht.
Ik gebruik de Desktop_i386 iso.
Hij geeft melding dat de x-server niet goed kan starten, en de text loopt vreemd door elkaar heen.

Wanneer ik CTRL + ALT +F1 doe dan staat alles goed maar hoe krijg ik x-server werkende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 10:34:
[...]

Ik gebruik de Desktop_i386 iso.
Hij geeft melding dat de x-server niet goed kan starten, en de text loopt vreemd door elkaar heen.

Wanneer ik CTRL + ALT +F1 doe dan staat alles goed maar hoe krijg ik x-server werkende?
je x.org.conf fixen :)

Heb je een nvidia kaart? Download envy. Installeren en een keertje runnen en vervolgens startx of init 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:45

gwystyl

Beugeltje dan maar?

_DH schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 10:47:
[...]

Heb je een nvidia kaart? Download envy. Installeren en een keertje runnen en vervolgens startx of init 5.
Let wel even op de waarschuwing die de schrijver van dat script geeft op zijn pagina:
NOTE: Envy will REMOVE your RESTRICTED MODULES. Therefore if you need the restricted modules for a hardware device of yours (e.g. for your wireless card) DO NOT use Envy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_DH schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 10:47:
[...]

Ik gebruik een ATI Mobility x1600 (laptop Asus A6ja).

Na het booten van Desktop CD werkt x-server al niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

gwystyl schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 11:01:
[...]

Let wel even op de waarschuwing die de schrijver van dat script geeft op zijn pagina:

[...]
Jah ach, op een live cd leek me dat niet zo relevant, maar inderdaad, als je dit op je eigen install gaat toepassen, moet je even opletten.

Voor een ATi zal er vast ook wel een workaround zijn, helaas weet ik die niet, want ik ben niet in het bezit van enige ATi kaart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
_DH schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 11:33:
[...]

Jah ach, op een live cd leek me dat niet zo relevant, maar inderdaad, als je dit op je eigen install gaat toepassen, moet je even opletten.

Voor een ATi zal er vast ook wel een workaround zijn, helaas weet ik die niet, want ik ben niet in het bezit van enige ATi kaart...
Wat is er mis met
dpkg -reconfigure xserver-xorg
Dan stel je zelf je xorg in via een wizard. Werkte bij mij altijd...
edit:
Disclaimer: zit nu onder windows, het can ook --reconfigure oid zijn

[ Voor 7% gewijzigd door mithras op 18-10-2006 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben in een wilde bui en ga vanavond Ubuntu installeren op m'n pc thuis. :P

Nu wil ik ook graag World of Warcraft draaien en heb zo hier en daar gelezen dat dat wel moet lukken met Wine. Uitzoeken hoe dat precies moet, gaat wel lukken, alleen zit ik met één klein dingetje: moet ik bij het installeren van Ubuntu rekening houden met een aparte partitie voor WoW?

Mijn boerenverstand zegt van wel, maar ik zou het graag zeker weten voordat ik m'n Ubuntu cd in m'n pc schuif. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je Ubuntu installeert, maak dan 3 partities. Eentje voor de swap, eentje voor root (/) en eentje voor home (/home). In /home staan zo goed als alle instellingen van je applicaties/DE/etc., dus dit heeft zowiezo al het voordeel dat het bergen tijd scheelt mocht je ooit eens een reinstall doen, dan moet je uiteraard niet je /home partitie formateren tijdens de installatie, maar alleen opgeven dat hij die partitie mount onder /home.

De instellingen van en programma's die je onder Wine installleert komen in /home/user/.wine te staan, dus ik neem aan dat ook WoW hier onder komt te staan. Houdt er dan dus rekening mee dat je /home genoeg ruimte geeft zodat WoW erop past. Mocht je ooit je distro herinstalleren, dan is het een kwestie van Wine installeren (en je grafka drivers), en spelen maar.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2006 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 13:07:
Als je Ubuntu installeert, maak dan 3 partities.
Dat gaat me lukken. :) Misschien beetje riskante-hier-bestaan-184-verschillende-meningen-over vraag: swap is zo'n 2x hoeveelheid ram?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 13:41:
[...]

Dat gaat me lukken. :) Misschien beetje riskante-hier-bestaan-184-verschillende-meningen-over vraag: swap is zo'n 2x hoeveelheid ram?
Ik gebruik die vuistregel nog steeds, maar mijn laatste machine had 2 gb ram... dus dan is het eigenlijk steeds onzinniger.

Idee is dat je een beetje kijkt naar de toepassing en fysiek geheugen. Heb je weinig geheugen, neem dan maar iets ruimer, heb je veel, dan kan het best wat minder zijn. Daarnaast, ga je als een gek Gimpen met grote bestanden, dan mag het wel weer wat meer zijn. Word je machine een TFTP servertje, dan is minder ook wel genoeg...

Het is eigenlijk een soort van finger-spitze-gufuhl, 1, 1,5 of 2x je ram is daarom een goede vuistregel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
  • Laatst online: 12-09 20:21
Ok ik heb nu vmplayer geinstalleerd, maar telkens als ik deze probeer op te starten dan zegt hij dat hij hem aan het opnenen is en "verdwijnt" daarna weer..
Heb al een .vmx bestand aangemaakt op een site eerder vernoemd hier maar ook hierbij gebeurt hetzelfde..

Iemand enig idee wat het probleem hier kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 13:41:
Als je suspend to disk wil gebruiken (je hebt bijv een laptop) dan heb je in ieder geval de grootte van je RAM nodig, dus is 1.5 a 2 keer de hoeveelheid RAM handig voor je swap.

Maar anders is dat niet nodig en is zo'n 500MB prima.

Voor je / zonder /home is 8GB ofzo genoeg en de rest vul je met /home.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_DH schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 13:51:
[...]
Het is eigenlijk een soort van finger-spitze-gufuhl, 1, 1,5 of 2x je ram is daarom een goede vuistregel
Okee, dan doe ik lekker 2x ram. WoW is niet echt zuinig in the resource-usage-department en ik kan het missen. Thx. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beide commands werken niet,
dpkg --reconfigure xserver-xorg

Zit er een fout in of ben ik de fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Laatst online: 20:58
Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 14:11:

Heb je Ubuntu al op je hdd geinstalleerd? Gebruik zowieso de alternate install cd als je het serieus wilt installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jesse schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 14:40:
[...]

Heb je Ubuntu al op je hdd geinstalleerd? Gebruik zowieso de alternate install cd als je het serieus wilt installeren.
Nee, ubuntu is nog niet geinstalleerd, dit is na het booten van de cd.

Ik zal de alternate dan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 14:11:

dpkg-reconfigure xserver-xorg als root zijnde, bij Ubuntu gebruik je standaard alleen sudo daarvoor, dus dan is het sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
Spike1506 schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 13:53:
Ok ik heb nu vmplayer geinstalleerd, maar telkens als ik deze probeer op te starten dan zegt hij dat hij hem aan het opnenen is en "verdwijnt" daarna weer..
Heb al een .vmx bestand aangemaakt op een site eerder vernoemd hier maar ook hierbij gebeurt hetzelfde..

Iemand enig idee wat het probleem hier kan zijn?
Ok heb het probleem gevonden klik

Ik bleek dus geen linux headers geinstalleerd te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Spike1506 schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 15:00:
[...]

Ok heb het probleem gevonden klik

Ik bleek dus geen linux headers geinstalleerd te hebben!
Hoe heb je vmware player dan geinstalleerd? Iig. niet via apt-get, want die headers zijn een dependency...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelaarke135
Hey allemaal,
Als binnenkort Edgy final uitkomt wil ik graag een cleane install doen (heb nu een upgrade gedaan, gewoon om te testen).
voor de 3 verschillende partities: / (root): komen daar ook mijn programma's te staan? Zoals Listen, Xmms en andere progjes die ik draai onder Ubuntu? Of alleen Ubuntu zelf? Hoe groot raden jullie mij dan aan?
/home: al mijn instellingen, documenten, mp3tjes etc. etc. (die dus minstens een gigje of 15)
en de /swap maak ik dan rond de 2 Gb (heb 1 gb ram)?

vogelaarke135

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
vogelaarke135 schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 16:32:
Hey allemaal,
Als binnenkort Edgy final uitkomt wil ik graag een cleane install doen (heb nu een upgrade gedaan, gewoon om te testen).
voor de 3 verschillende partities: / (root): komen daar ook mijn programma's te staan? Zoals Listen, Xmms en andere progjes die ik draai onder Ubuntu? Of alleen Ubuntu zelf? Hoe groot raden jullie mij dan aan?
/home: al mijn instellingen, documenten, mp3tjes etc. etc. (die dus minstens een gigje of 15)
Praktisch alle *nixen hebben een overeenkomstige map-opbouw. Zie bijvoorbeeld http://tldp.org/HOWTO/Partition/ onder 4.3 of http://pw1.netcom.com/~kmself/Linux/FAQs/partition.html

[ Voor 3% gewijzigd door Jesse op 18-10-2006 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:17

jmk

Ik heb eens gehoord over een ext3-extensie voor windows, zodat je vanuit windows een linuxpartitie kan benaderen. Ik heb een grote D:"DATA" partitie op mijn computer staan, en die is NTFS.
Ik gebruik hem voor:
-uTorrent data schijf.
-diverse downloads
-"Mijn documenten"
Kan ik zonder problemen mijn partitie omzetten(formatteren) naar ext3 en dan die partitie voor dezelfde doeleinden blijfen gebruiken? Of geeft dit problemen?
Ik dacht dat deze optie misschien veiliger is dan een NTFS extensie voor Linux. (en FAT32 is zeau 2001 ;) )

Punt is ik zit in een overgangsfase waarin Ubuntu steeds meer lijkt op wat ik wil en ik steeds minder graag naar Windows wil. Maar de schijfruimte wil ik optimaal benutten, en voor elk OS een grote DATA drive vind ik zonde.

[ Voor 17% gewijzigd door jmk op 18-10-2006 16:44 ]

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Hey allemaal,
1 woord, FHS

/ --> geen bestanden, alleen dirs en mountpounts
/boot --> bestanden nodig voor opstarten (kernel, grub)
/etc, /lib, /bin, /sbin --> statische systeemspecifieke bestanden (nodig voor init, system management en recovery)
/var --> variabele systeemspecifieke bestanden (logs, spools)
/usr --> statische systeemgenerieke bestanden (applicaties binnen de distro)
/usr/local --> statische systeemgenerieke bestanden (eigen applicaties)
/home --> variabele systeemgenerieke bestanden (homedirs :P)
/tmp --> temporary bestanden (world writable door stickybit!)
layout:

filesystem:

/boot 100 mb (zorg dat dit je eerste partitie is)
/ 2 gig
/usr 5-10 gig (ligt eraan hoeveel apps je installeert)
/var 2 gig
/tmp 1 gig
/swap 1 gig
/home overige vrije ruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:17

jmk

Hey allemaal,
Ik zou in jou geval de partitie die je voor je MP3's Foto's en Films gebruikt gescheiden houden van je root(waar je programma's op komen)
Dan is 15 GB ruim voldoende denk ik, ik zelf heb 20 gekozen, maar dat is heel ruim.

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelaarke135
Bedankt voor de uitgebreide reactie: hoe het filesysteem in elkaar zat begreep ik al wel een beetje: maar na je uitleg heb ik helemaal door en als je het zo ziet is het eigenlijk best een logisch systeem :)
Ik denk trouwens dat ik de root en mijn /home (en natuurlijk mijn /swap) op 3 verschillende partities plaats, zodat ik bij een volgende upgrade (die eventueel fout kan gaan, zodat ik alsnog een clean install moet doen) gewoon mijn documenten kan behouden.
Ben net pas een beetje begonnen met Ubuntu dus veel belangrijke documenten staan er nog niet op (dual boot met win XP) en ben dan ook gewoon wat aan het experimenteren.

Edit:zie net pas de reactie van jmk: aan die indeling zat ik dus ook te denken :P

[ Voor 5% gewijzigd door vogelaarke135 op 18-10-2006 16:56 ]

vogelaarke135

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
jmk schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 16:51:
[...]
Ik zou in jou geval de partitie die je voor je MP3's Foto's en Films gebruikt gescheiden houden van je root(waar je programma's op komen)
Dan is 15 GB ruim voldoende denk ik, ik zelf heb 20 gekozen, maar dat is heel ruim.
Als we toch bezig zijn: ik hou me liever aan deze partitie indeling. Maar eigenlijk is het maar net wat je zelf handig vind. Sowieso zijn we hier een desktop variant aan het bespreken, mn server zou er heel anders uit zien ;)
code:
1
2
3
4
/         35GB
/home     25GB 
/backup   20GB
/data     200GB
/ : heb je wel zo groot nodig als je uiteindelijk veel programma's gaat installeren (als in: Enemy Territory + True Combat: Elite + Matlab + PRO/Engineer)
/home : gewoon al mijn documenten etc
/backup : voor de backup's
/data : met submappen muziek, afbeeldingen (foto's & wallpapers), video's (films, series en losse dingen) en software (linux/windows)

Eerst was /data gemount onder /mnt/sdb3, maar dat vond ik niet lekker werken. Wat het voordeel is van een aparte data partitie (en niet onder /home/username): nu heb ik een symlink in mn homdir naar belangrijke data folders. Maar dat kunnen alle gebruikers doen. Anders moeten andere gebruikers in jouw homedir kunnen: omslachtiger dan deze oplossing (als je tenminste je mp3's op je /home wilde zetten).

Verder is het handig dat als je een tweede hdd hebt, je swap op je 2e hdd te zetten (en liefst aan het begin vd schijf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski

Sosabowski

nerd

_DH schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 16:42:
/boot 100 mb (zorg dat dit je eerste partitie is)
/ 2 gig
/usr 5-10 gig (ligt eraan hoeveel apps je installeert)
/var 2 gig
/tmp 1 gig
/swap 1 gig
/home overige vrije ruimte
Ik heb alleen /home en /swap op een aparte partitie. / gebruikt bij mij maar 2.5 gb dus 13 gig lijkt me wat overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

IorGie schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 18:47:
[...]

Ik heb alleen /home en /swap op een aparte partitie. / gebruikt bij mij maar 2.5 gb dus 13 gig lijkt me wat overdreven.
mijn /usr is 4,5 gig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 14:04:
[...]

Okee, dan doe ik lekker 2x ram. WoW is niet echt zuinig in the resource-usage-department en ik kan het missen. Thx. :)
Mijn Ubuntu avontuur strandt bij mijn Ati X800. Is schijnbaar een bug en ik ben niet de enige. Jammer, maar helaas.

Er is nog weinig veranderd sinds mijn laatste Linux-avontuur, een beetje door zoeken brengt je een heel eind. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2006 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Ik heb na wat Debian trouble even Kubuntu weer geinstalleerd (kreeg mijn wireless niet aan de praat) en tot nu werkt alles prima, ik heb al wat configs gewijzigd etc. progs geinstalleerd alles gaat prima.
Echter heb ik bij mijn Firefox (zie screen hieronder) gigantische Fonts ondanks dat ik het bij alle font settings in KDE al naar beneden heb geschroeft.
Btw ik wil graag een RDP sessie opzeten naar een Win2003 server maar krdp blijft aangeven dat remote desktop niet goed is geinstalleerd?

Screenshot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

je DPI settings zijn waarschijnlijk verkeerd. Stel ze eens handmatig in bij je screen-sectie in je xorg.conf.

RDP zou simpel moeten zijn: in je 'start'-menu klik je applications->internet->terminal server client aanklikken. Of bedoelde je stiekem Kubuntu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
MBV schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 23:09:
je DPI settings zijn waarschijnlijk verkeerd. Stel ze eens handmatig in bij je screen-sectie in je xorg.conf.

RDP zou simpel moeten zijn: in je 'start'-menu klik je applications->internet->terminal server client aanklikken. Of bedoelde je stiekem Kubuntu?
Inderdaad Kubuntu, excuses.
Wel is de Wireless client vrij onstabiel, ik had net nog verbinding ik reboot even en nu kan ie niet meer connecten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
_DH schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 15:22:
[...]

Hoe heb je vmware player dan geinstalleerd? Iig. niet via apt-get, want die headers zijn een dependency...
Heb de player zelf gewoon gedownload: VM-player

toen gedaan wat de wiki zei: Wiki

Heb nu alleen 1 probleem, als ik probeer windows XP te installeren crasht hij telkens bij het "formatteren" onder de virtuele speler!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ubuntu doet nog wel eens aanpassingen aan modules enzo. Als je gewoon apt-get of synaptics had gebruikt, had je waarschijnlijk geen problemen gehad.
Dat is het mooie aan de verschillende linux distro's: de meeste dingen zitten al in hun repositories, en worden 'ondersteund'. Even zoeken, en vaak kan je het dan vinden. Soms moet je even googlen op "ubuntu programmanaam", om erachter te komen hoe ze het pakketje hebben genoemd. apt-get install pakketnaam, en het werkt (bijna) altijd zonder problemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
Morgen (nouja, vandaag :P) is de grote dag.
Ik ga Ubuntu installeren op m'n hoofdsysteem.

Kga m'n eerste SATA RAID 0 2xRaptors 36GB opsplitsen naar 2 losse HDD's
1 voor m'n WinXp en Games (koppel ik los tijdens installatie)
1 voor Ubuntu om te surfen, mailen, msnen, multimedia en office.

M'n backup SATA RAID 0 2xWD 200GB (NTFS) koppel ik ook voor de zekerheid maar los.

Zodoende heb ik maar 1 SATA schijf eraan hangen. Kan dus niet misgaan hopelijk :P

M'n laatste vraag... wat raden jullie me aan?

Ubuntu 32bit of Ubuntu 64bits?
Heb namelijk een AMD X2 4400+ die 64bits ondersteunt.
Zijn er bv dingen waar ik rekening mee moet houden als ik 64bits gebruik?
Of werken 32bits programma's en drivers ook gewoon in 64bits Ubuntu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Ik zou (nog) 32bits nemen, meer software voor, en de snelheidsverbetering van 64bits is niet om van van je stoel te vallen.

Er is b.v. geen Macromedia (nu Adobe) Flash voor 64bit.

En heb je al naar Cedega gekeken? Ik weet niet welke games je speelt, maar misschien kan ook dat gewoon onder Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
MBV schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 23:09:

Inderdaad, de juiste DPI settings toegevoegd en toen opeens moesten de fonts weer groter :P
1 klein vraagje, de dbus package is versie 1.3 bij mij, maar prog FTD4Linux zoekt naar 1.2 en ik kan niet makkelijk downgraden die package. Hoe kan ik dit nu oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Ok, ik had zelf verwacht namelijk dat ie met dependency's gaat klooien enzo :)
Ik gooi hem er vanavond op en dan laat ik het weten.

Dikke pluspunten aan ubuntu:

Wireless Lan werkt out of the box (nog niet helemaal juh van het maar goed)
Al mijn sneltoetsen van mijn notebook werken. (denk hierbij aan harder/zachter geluid op functietoets+5)
Ook krijg ik daar netjes de informatiebalk in mijn KDE bij met percentage etc.
Voelt snel aan, en alle juiste drivers worden opgepakt (denk aan video/audio)
Evengoed apt-get wat me uitermate goed bevalt!
Veel informatie over te vinden op internet, enorm veel gebruikers namelijk.
Zeker voor de beginnende unix man een zeer leuke distro om eens kennis te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Refragmental schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 02:00:
*knip*
Zodoende heb ik maar 1 SATA schijf eraan hangen. Kan dus niet misgaan hopelijk :P
*knip*
Als je ze aangekoppeld laat en gewoon ff goed oplet bij het partitioneren dan krijg je je windows partities automatisch gemount en staat windows xp ook vanzelf in je bootmenu. (Hoewel het naderhand handmatig toevoegen niet moeilijk is.)

Ik zou btw de alternate install cd gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://labs.adobe.com/downloads/flashplayer9.html

Voor iedereen die de beta van Flash 9 wil proberen. Gebruik hem zelf momenteel icm Firefox 1.5.0.7 onder Debian Etch, en Youtube heeft geluid, zonder gebruik te maken van aoss (welke mijn Firefox altijd laat crashen) terwijl ik Listen en VLC al heb draaien op de achtergrond.

Hier staat een kleine tut voor Edgy: http://www.kungfuice.com/...er-9-beta-on-ubuntu-edgy/
maar deze is als het goed (voor zover ik kan zien) ook te gebruiken voor Dapper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Gaaf! Dus hier is die sound-bug waardoor je een soundscript moest maken voor Flash 7 onder Ubuntu ook opgelost?

Wanneer komt Edgy eigenlijk uit? De niet-beta maar de gewone? Deze maand toch?

[ Voor 26% gewijzigd door Mentalist op 19-10-2006 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelaarke135
Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 22:06:
[...]

Mijn Ubuntu avontuur strandt bij mijn Ati X800. Is schijnbaar een bug en ik ben niet de enige. Jammer, maar helaas.

Er is nog weinig veranderd sinds mijn laatste Linux-avontuur, een beetje door zoeken brengt je een heel eind. :)
Ik had/heb hetzelfde probleem (heb een x800GTO2 --> "bios-hacked": wordt door windows iig gezien als een x850) met de Edgy beta live cd (zelfs in safe graphics mode), bij Dapper is ie wel (en alleen) op te starten in safe graphics mode. Heb in safe graphics mode Dapper erop gezet en later naar Edgy geupgrade. Merk wel dat er driver probs zijn (heb wel de gflrx geinstalleerd, maar Enemy territory is zo traag als maar zijn kan) maar Edgy start dan normaal op.
Als ik dus binnenkort een clean install wil gaan doen van Edgy hoop ik niet met hetzelfde probleem te zitten :?

vogelaarke135

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

W3ird_N3rd schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 11:09:
Gaaf! Dus hier is die sound-bug waardoor je een soundscript moest maken voor Flash 7 onder Ubuntu ook opgelost?

Wanneer komt Edgy eigenlijk uit? De niet-beta maar de gewone? Deze maand toch?
Ik neem aan dat dat probleem nu ook onder Ubuntu is opgelost. Zal zo de Ubuntu bak hier eens aanslingeren en kijken.

https://wiki.ubuntu.com/EdgyReleaseSchedule - nog een paar nachtjes slapen dus :)

/Edit: net even geprobeerd, en ook onder Dapper 6.06.1 werkt Flash nu eigenlijk gewoon zoals het hoort, zonder scripts en zonder alle andere applicaties die je geluidskaart gebruiken af te sluiten.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2006 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Vandaag komt dus de RC uit en volgende week Donderdag de Release :)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Ah nice :). Vraagje voor wie de laatste beta al gezien heeft (I admit, ik ben lui, maar een CD downloaden+bandbreedte verspillen+CD branden+booten en uitzoeken is meer moeite dan het even vragen ;)): heeft Edgy nu eindelijk eens by default WPA support*?

In ieder geval, binnenkort weer eens opnieuw proberen een oud laptopje hier bruikbaar te maken met Edgy en binnenkort een nieuwe Flash.

* vanuit de GUI ja.

[ Voor 4% gewijzigd door Mentalist op 19-10-2006 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woest85
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

ik heb hier onder edgy geen wpa support volgens mij nee....

ben te lui om de ndiswrapper zooi te gaan installeren voorlopig ook trouwens.

[Signature]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 11:02:

Voor iedereen die de beta van Flash 9 wil proberen. Gebruik hem zelf momenteel icm Firefox 1.5.0.7 onder Debian Etch, en Youtube heeft geluid, zonder gebruik te maken van aoss (welke mijn Firefox altijd laat crashen) terwijl ik Listen en VLC al heb draaien op de achtergrond.

Hier staat een kleine tut voor Edgy: http://www.kungfuice.com/...er-9-beta-on-ubuntu-edgy/
maar deze is als het goed (voor zover ik kan zien) ook te gebruiken voor Dapper.
Kijk! Dit zijn berichten! Hier zat ik al even op te wachten. Op de releases van Edgy ook, niet omdat ik dat nu niet heb draaien, maar het is meer een psychologisch iets....als hij dan final is, heb ik weer een paar maanden rust. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
W3ird_N3rd schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 11:35:
Ah nice :). Vraagje voor wie de laatste beta al gezien heeft (I admit, ik ben lui, maar een CD downloaden+bandbreedte verspillen+CD branden+booten en uitzoeken is meer moeite dan het even vragen ;)): heeft Edgy nu eindelijk eens by default WPA support*?

In ieder geval, binnenkort weer eens opnieuw proberen een oud laptopje hier bruikbaar te maken met Edgy en binnenkort een nieuwe Flash.

* vanuit de GUI ja.
Ik heb hem gister vers binnen gehaald, maar GEEN wpa support.
Ik vind het zoiezo wat onstabiel aanvoelen, ik heb nu alleen WEP op mijn router aanstaan, maar de manager die je bij Kubuntu erbij krijgt kan 9 van de 10 keer niet verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 11:02:

*O* *O* *O*
Die ga ik gelijk als ik thuis ben uitproberen! Hier hebben heel veel mensen zo lang op gewacht. Ik denk dat veel users Adobe even *;
:P

/edit: ook op ubuntuforums zijn ze verrast:
Flash 9? Gaim 2.0beta4? Edgy RC tomorrow? Is this an early Christmas or what?
Viva la Flash 9!!!!!!!Afbeeldingslocatie: http://ubuntuforums.org/images/smilies/eusa_dance.gifAfbeeldingslocatie: http://ubuntuforums.org/images/smilies/eusa_dance.gifAfbeeldingslocatie: http://ubuntuforums.org/images/smilies/eusa_dance.gifAfbeeldingslocatie: http://ubuntuforums.org/images/smilies/eusa_dance.gifAfbeeldingslocatie: http://ubuntuforums.org/images/smilies/eusa_dance.gifAfbeeldingslocatie: http://ubuntuforums.org/images/smilies/eusa_dance.gif
* mithras Probeert op zn stoel te blijven zitten en haalt weer rustig adem

[ Voor 40% gewijzigd door mithras op 19-10-2006 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brecht Laitem
  • Laatst online: 07-06-2024
defiant schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 02:34:
Het enige minor issue waar ik nog mee zit is dat na de installatie van de closed-source ati-driver m'n VNC niet helemaal lekker meer werkt op m'n windows laptop, sommige applicaties (zoals xchat) worden niet goed doorgegeven. Maargoed, dat geeft maar aan hoe goed de rest werkt tot nu toe.
Zou je toevallig reeds een oplossing hiervoor gevonden hebben? Ik heb dit namelijk ook dat het scherm overnemen met VNC niet goed meer werkt zoals voor de installatie van de ati-driver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:11

defiant

Moderator General Chat
Brecht Laitem schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 13:39:
Zou je toevallig reeds een oplossing hiervoor gevonden hebben? Ik heb dit namelijk ook dat het scherm overnemen met VNC niet goed meer werkt zoals voor de installatie van de ati-driver
Helaas nog niet, maar ik wacht eerst wel tot edgy uitkomt, als het probleem er dan nog is zal ik me er wel in gaan verdiepen.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

GeeMoney schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 13:10:
[...]

Ik heb hem gister vers binnen gehaald, maar GEEN wpa support.
Ik vind het zoiezo wat onstabiel aanvoelen, ik heb nu alleen WEP op mijn router aanstaan, maar de manager die je bij Kubuntu erbij krijgt kan 9 van de 10 keer niet verbinden.
Oei, hopelijk werkt het bij mij dit keer stabieler, 6.06 was ook al vreselijk onstabiel hiermee.

Echt het laatste wat nodig is voor die laptop hier is gewoon werkende WiFi.. Dan is Ubuntu verder helemaal perfect. Alleen WiFi moet stabiel met WPA werken met RT2500 kaartje. That's all. Al het andere is echt perfect.

Een zeker monopolistisch OS kan het sinds SP2 of misschien al SP1 (weet niet meer wanneer ze WPA introduceerden), en SP2 is al meer dan 2 jaar uit. SuSE kon het ook al, maar SuSE heeft andere narigheden waardoor ik het niet wil..

Ach, ik blijf hopen. Hopelijk komt het in de volgende versie standaard. Voor de rest is Ubuntu voor mij echt de meest ideale distro tot nu toe, maar vooral die wireless support doet zo'n pijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Mentalist op 19-10-2006 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
Jesse schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 09:52:
[...]

Als je ze aangekoppeld laat en gewoon ff goed oplet bij het partitioneren dan krijg je je windows partities automatisch gemount en staat windows xp ook vanzelf in je bootmenu. (Hoewel het naderhand handmatig toevoegen niet moeilijk is.)

Ik zou btw de alternate install cd gebruiken.
Waarom de alternate install cd?
Ik ben echt 100% linux noob, dus het moet me in het begin niet te moeilijk worden :P

Ik kan overigens nergens duidelijk uitgelegd krijgen wat het verschil is tussen de Desktop/Live CD, de Alternate CD en de DVD.

En als ik zo lees dat Edgy Eft volgende week donderdag uitkomt ga ik weer twijfelen of ik niet beter ff kan wachten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
W3ird_N3rd schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 02:32:
Ik zou (nog) 32bits nemen, meer software voor, en de snelheidsverbetering van 64bits is niet om van van je stoel te vallen.

Er is b.v. geen Macromedia (nu Adobe) Flash voor 64bit.
Hmmm, staat die ook niet geplanned?
En heb je al naar Cedega gekeken? Ik weet niet welke games je speelt, maar misschien kan ook dat gewoon onder Ubuntu.
Jah weet intussen wel wat Cedega is. Heb er al iets over gelezen. Maar in het begin wil ik niet meteen al m'n eieren in 1 mand stoppen om het maar zo te zeggen.
Tis altijd handig om terug te kunnen vallen op iets wat je kent en waarvan je weet dat het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
W3ird_N3rd schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 14:08:
[...]

Oei, hopelijk werkt het bij mij dit keer stabieler, 6.06 was ook al vreselijk onstabiel hiermee.

Echt het laatste wat nodig is voor die laptop hier is gewoon werkende WiFi.. Dan is Ubuntu verder helemaal perfect. Alleen WiFi moet stabiel met WPA werken met RT2500 kaartje. That's all. Al het andere is echt perfect.

Een zeker monopolistisch OS kan het sinds SP2 of misschien al SP1 (weet niet meer wanneer ze WPA introduceerden), en SP2 is al meer dan 2 jaar uit. SuSE kon het ook al, maar SuSE heeft andere narigheden waardoor ik het niet wil..

Ach, ik blijf hopen. Hopelijk komt het in de volgende versie standaard. Voor de rest is Ubuntu voor mij echt de meest ideale distro tot nu toe, maar vooral die wireless support doet zo'n pijn.
Inderdaad, ik mis ook de WPA functionaliteit aangezien hier nog 7 netwerken bij me in de buurt zitten, wil ik mijn netwerk gewoon goed beveiligen (ook in verband met eigen zaak bestanden van mijn vader)
Dat gaat zo dus niet echt.
Ik mis ook nog een soort van active-sync die mijn agenda en dergelijke kan bijhouden van mijn smartphone.
Aangezien ik op mijn werk erg vaak gebruik maak van vergaderingen en dergelijke in de agenda moet ik dit gewoon hebben. (en wij draaien Exchange op het werk dus heb weinig keus).
Dat is het enige wat ik nog mis, dan is mijn laptop in ieder geval zoiezo over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
Dit lijkt me overigens een goede link voor in de OP.

Switching from WIndows to Ubuntu

Legt uit waar je allemaal aan moet denken en wat de verschillen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Refragmental schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 14:10:
[...]
Waarom de alternate install cd?
Ik ben echt 100% linux noob, dus het moet me in het begin niet te moeilijk worden :P
Als je zelf windows hebt kunnen installeren en onderhouden dan is dit een eitje.
De desktop cd (live-cd met installer) heb ik wat slechte ervaringen mee, o.a. juist met partitioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Niet online
GeeMoney schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 14:12:
Inderdaad, ik mis ook de WPA functionaliteit aangezien hier nog 7 netwerken bij me in de buurt zitten, wil ik mijn netwerk gewoon goed beveiligen (ook in verband met eigen zaak bestanden van mijn vader)
Dat gaat zo dus niet echt.
Wat is het probleem? Ik heb zelf op twee laptops prima gebruik gemaakt van WPA2. Een daarvan draait Dapper en de ander Edgy. Gewoon wpa_supplicant installeren en network-manager-gnome als je het makkelijk wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
Jesse schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 15:07:
[...]

Als je zelf windows hebt kunnen installeren en onderhouden dan is dit een eitje.
De desktop cd (live-cd met installer) heb ik wat slechte ervaringen mee, o.a. juist met partitioneren.
Waar kan ik dan het verschil tussen de verschillende installatietypes vinden?
Desktop\live, Alternate en DVD

Kwam net ergens ook iets tegen over problemen met 32bits ubuntu bij het installen op een AMD64. :/

Tis echt veel leeswerk! Maar maakt niks uit. Iets nieuws leren is juist heel leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Niet online
Jesse schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 15:07:
Nog een tip: als je dan toch de alternate cd gebruikt, kijk dan eens of je misschien niet gelijk LVM wilt gebruiken. De alternate cd ondersteunt dat wel, maar de desktop cd niet.

Je maakte een volume group aan, verspreid over 1 of meer fysieke schijven en vervolgens plaats je daarin wat logical volumes met eventuele mountpoints. Dit kan allemaal in de installer en deze zorgt ook dat alles goed terecht komt.

Je kunt dan later nog rommelen met de grootte van je partities zoveel je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
tomato schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 15:14:
[...]

Nog een tip: als je dan toch de alternate cd gebruikt, kijk dan eens of je misschien niet gelijk LVM wilt gebruiken. De alternate cd ondersteunt dat wel, maar de desktop cd niet.

Je maakte een volume group aan, verspreid over 1 of meer fysieke schijven en vervolgens plaats je daarin wat logical volumes met eventuele mountpoints. Dit kan allemaal in de installer en deze zorgt ook dat alles goed terecht komt.

Je kunt dan later nog rommelen met de grootte van je partities zoveel je wilt.
Huh? Wat?
Ik install Ubuntu maar op 1 fysieke schijf. Heeft het dan nog nut om aparte partities aan te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Refragmental schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 15:11:
[...]
Waar kan ik dan het verschil tussen de verschillende installatietypes vinden?
Desktop\live, Alternate en DVD
Hier: http://nl.releases.ubuntu.com/releases/6.06/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
Super d:)b

De Alternate is ook een graphical installatie?
Of moet ik daar met textcommands aan de slag? Want daar weet ik 0,0 vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Volume group is leuk, als je redundantie in je hardware hebt. Als je nl. je group over meer niet-redundante schijven verspreid en één disk houd ermee op, ben je meteen al je data kwijt...
Refragmental schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 15:16:
Ik install Ubuntu maar op 1 fysieke schijf. Heeft het dan nog nut om aparte partities aan te maken?
Je moet minimaal twee partities maken, een / (root) en een swap partitie. Daarnaast is het hierboven al meerdere malen aangegeven dat meer partities maken zeker zin heeft. Scroll maar eens omhoog.

[ Voor 4% gewijzigd door JackBol op 19-10-2006 15:24 ]

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.