Ubuntu 6.06 LTS - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 8.393 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-09 20:07

Sjod

Ik ben goed luisterend

Ik heb eindelijk mijn XGL aan de praat gekregen :) Maar nu heb ik nog 2 vraagjes.

1. Ik zie bij iedereen dat ze op de kubus kijken. Maar mijn desktop zit IN de kubus. Hoe kan ik dit veranderen ?

2. Hoe krijg ik andere thema's geinstalleerd. IK heb hier boven al gelezen dat je gnome decorator moet vervangen voor cgwd. Maar waar kan ik dit aanpassen.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:03

BCC

Beide kun je gewoon bij de settings aanpassen (rechtermuisknop op je rode compiz vierkantje).

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

BCC schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 00:46:
Beide kun je gewoon bij de settings aanpassen (rechtermuisknop op je rode compiz vierkantje).
Ik heb nergen een rood compiz vierkantje ?

Het enige wat ik heb is onder "system" "preferences" cgwd themes. Deze start wel maar de themes kan ik niet laden.

Verwijderd

Toen ik nog een werkende Xgl had was het een kwestie van 'gconf-editor' starten en dan naar "Apps > Compiz > Plugins > Cube > Screen0 > Options" navigeren. Vervolgens "in = true" veranderen in "in = false"

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03:39

Mentalist

[avdD]

Valt me wel op dat dit topic voor ~60% over XGL/Compiz gaat.. Wat standaard niet eens aanwezig is in Ubuntu 6.06..

Anyway, mensen beschuldigen mij soms van offtopic posten, maar nu heb ik wat echte Ubuntu-vragen.

Ik heb network-manager geïnstalleerd om WPA te kunnen gebruiken voor mijn wireless netwerk. Nu werkt dat op zich wel (als mijn AP niet zo brak was), maar krijg ik iedere keer dat ik wil verbinden de melding dat ik het password voor default keyring in moet voeren. Dat is irritant. Het kan me niets schelen als iemand met local access mijn WPA-key kan lezen, dus hoe los ik dat op? En waar kan ik anders het password wijzigen zodat ik het leeg kan halen?

Ik vond wel http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=187874 maar dan moet ik iets vaags downloaden, volgens mij moet dit gewoon standaard kunnen op een of andere manier. http://www.linuxquestions...s/showthread.php?t=410266 "There is no mechanism to change the password." dat is toch onzin? Ik wil niet geloven dat Ubuntu zo amateuristisch in elkaar steekt.

Andere vraag: http://www.desandwich.nl/index2.asp?ID=0. Daar staat de link Handmatig abonneren (RSS-feed).

Wat ik zie in die file is uiteindelijk wat links naar Mp3-files. Echter geen gebruiksvriendelijke manier om ze af te spelen. Hoe krijg ik die zooi in een lijst, zodat je het aan kan klikken en dat die Mp3 dan begint te spelen?

Nog eentje: hoe kom ik aan een adresbalk waar ik vrij in kan typen in de filebrowser? edit prefs behaviour use text-entry

[ Voor 4% gewijzigd door Mentalist op 10-08-2006 06:29 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-09 16:18
Verwijderd schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 17:30:
[...]

Nee, dan werkt het helaas ook niet :'( . Ik weet echt niet meer wat ik nog kan proberen :?

Als ik ctr+alt+f1 typ en dan sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg krijg ik die procedure weer op het linker scherm te zien en al ik vervolgens terug ga naar de desktopomgeving is het nog steeds fout.

Hoe kan ik eigenlijk die driver onder Linux installeren? Ik kan niet zien wat ik doe in de desktop-weergave :P?
die mga driver staat bij Matrox. Ik heb de procedure gevolgd die in de readme stond en vervolgens de xorg.conf handmatig aangepast.
http://www.matrox.com/mga/support/drivers/files/lnx_44.cfm zijn de matrox drivers voor de G200.
Je hebt het steeds over links-rechts, maar welke kaart stuurt welke kant aan?
Los van de matrox driver kan het natuurlijk ook nog aan de nvidia driver liggen.

Het dual screen instellen moet je echt zelf doen in xorg.conf, lees de man even van xorg.conf.
succes

Verwijderd

Sjod schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 01:01:
[...]

Ik heb nergen een rood compiz vierkantje ?

Het enige wat ik heb is onder "system" "preferences" cgwd themes. Deze start wel maar de themes kan ik niet laden.
Je moet er voor zorgen dat gnome-window-decorator niet geladen en in plaats daarvan cgwd laden.
Heb je een opstart scriptje startcompiz oid?
In de bestandje moet je gewoon gnome-window-decorator vervangen door cgwd

Verwijderd

Ik heb net ook XGL en Compiz geinstalleerd via de TS. Heb dat scriptje gedaan opnieuw gestart en dan links onder bij sesie voor XGL gekozen. Als ik dan wil inloggen onder die sessie vliegt hij telkens terug naar het inlog scherm. Ik kan dus niet inloggen onder die sesie.

Ik ga het nog ff met root proberen en ik zal eens kijken bij mijn aanmeld opties.

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
W3ird_N3rd schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 06:02:
Ik heb network-manager geïnstalleerd om WPA te kunnen gebruiken voor mijn wireless netwerk. Nu werkt dat op zich wel (als mijn AP niet zo brak was), maar krijg ik iedere keer dat ik wil verbinden de melding dat ik het password voor default keyring in moet voeren. Dat is irritant. Het kan me niets schelen als iemand met local access mijn WPA-key kan lezen, dus hoe los ik dat op? En waar kan ik anders het password wijzigen zodat ik het leeg kan halen?

Ik vond wel http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=187874 maar dan moet ik iets vaags downloaden, volgens mij moet dit gewoon standaard kunnen op een of andere manier. http://www.linuxquestions...s/showthread.php?t=410266 "There is no mechanism to change the password." dat is toch onzin? Ik wil niet geloven dat Ubuntu zo amateuristisch in elkaar steekt.
Wat is er mis met het rebuilden van PAM? Het zit standaard in Ubuntu, alleen niet met de feature dat je je password kan onthouden (mits password inlog == password keyring). Dus gewoon doen en proberen zou ik zeggen :? Wel eerst backup'pen ;)
Andere vraag: http://www.desandwich.nl/index2.asp?ID=0. Daar staat de link Handmatig abonneren (RSS-feed).

Wat ik zie in die file is uiteindelijk wat links naar Mp3-files. Echter geen gebruiksvriendelijke manier om ze af te spelen. Hoe krijg ik die zooi in een lijst, zodat je het aan kan klikken en dat die Mp3 dan begint te spelen?
Meestal is een RSS feed voor podcasts wel in te voeren in je favoriete muziekspeler. Bij Rhythmbox en Listen zit er een optie '+ add postcast', waarmee je een rss-feed kan invoeren om automatisch de podcasts te downloaden :)

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Mithras86 schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 11:07:
Wat is er mis met het rebuilden van PAM? Het zit standaard in Ubuntu, alleen niet met de feature dat je je password kan onthouden (mits password inlog == password keyring). Dus gewoon doen en proberen zou ik zeggen :? Wel eerst backup'pen ;)
Wat er m.i. mis mee is, is dat het een heel vergezochte workaround is voor dit probleem: waarom kan je in NM niet gewoon instellen dat je je wpa-key niet in de keyring wil opslaan maar in plain text? Dat lijkt me veel voor de hand liggender. NM is echt ontzettend minimalistisch... :)

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:46

smokalot

titel onder

John_Glenn schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 11:19:
[...]

Wat er m.i. mis mee is, is dat het een heel vergezochte workaround is voor dit probleem: waarom kan je in NM niet gewoon instellen dat je je wpa-key niet in de keyring wil opslaan maar in plain text? Dat lijkt me veel voor de hand liggender. NM is echt ontzettend minimalistisch... :)
instellingen past niet zo goed in de filosofie van gnome...

overigens vind ik het wel een goed idee om gewoon alle wachtwoorden in de keyring op te slaan.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

htca schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 09:05:
[...]

die mga driver staat bij Matrox. Ik heb de procedure gevolgd die in de readme stond en vervolgens de xorg.conf handmatig aangepast.
http://www.matrox.com/mga/support/drivers/files/lnx_44.cfm zijn de matrox drivers voor de G200.
Je hebt het steeds over links-rechts, maar welke kaart stuurt welke kant aan?
Los van de matrox driver kan het natuurlijk ook nog aan de nvidia driver liggen.

Het dual screen instellen moet je echt zelf doen in xorg.conf, lees de man even van xorg.conf.
succes
links = NVIDIA riva tnt
rechts = Matrox Graphics Millennium g200 sd pci

Ik zal die readme wel eens grondig bestuderen en dan maar hopen dat het gaat lukken :)

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03:39

Mentalist

[avdD]

smokalot schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 11:52:
[...]

instellingen past niet zo goed in de filosofie van gnome...

overigens vind ik het wel een goed idee om gewoon alle wachtwoorden in de keyring op te slaan.
Ik vind het best, als ik maar niet om de haverklap dat PW op moet kloppen.

Ik ga later wel proberen de keyring te resetten en dan een leeg password gebruiken. Bah. Beveiliging, je kan ook teveel van het goede hebben.

En wat is er mis met het rebuilden van PAM: 1. het is VEEL te moeilijk voor novice gebruikers, 2. apt-get werkt dan waarschijnlijk niet jofel meer. Hier moet toch een zinnige oplossing voor zijn?

[ Voor 16% gewijzigd door Mentalist op 10-08-2006 13:06 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Ik heb dat probleem dus ook. Ik heb 2 schermen aan een 6600GT hangen. Hij start op vanuit beiden schermen, maar daarnaa valt scherm 1 uit en zie ik de desktop van Ubuntu op scherm 2. Ik zal eens op de Ubuntu community rond gaan zoeken.. Dit moet wel te doen zijn..

Kan iemand mij vertellen of XGL en Compiz (dat hele grafische gebeuren) gaat werken op 2 schermen? Er is er toch altijd maar 1 hardware accelerated?

Verwijderd

W3ird_N3rd schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 13:03:
[...]

Ik vind het best, als ik maar niet om de haverklap dat PW op moet kloppen.

Ik ga later wel proberen de keyring te resetten en dan een leeg password gebruiken. Bah. Beveiliging, je kan ook teveel van het goede hebben.

En wat is er mis met het rebuilden van PAM: 1. het is VEEL te moeilijk voor novice gebruikers, 2. apt-get werkt dan waarschijnlijk niet jofel meer. Hier moet toch een zinnige oplossing voor zijn?
Als PAM met autoconf werkt (en dat doen de meeste projecten), dan is het redelijk simpel:

1. Download PAM source.
2. sudo apt-get install build-essential checkinstall
3. cd naar je pam-source map
4. ./configure
5. make
6. sudo checkinstall

Bij stap 4 zal het script waarschijnlijk wat dependencies uitspugen die nog niet op je pc staan. Die zijn meestal simpel binnen te halen met Synaptic.

Als je na het rebuilden van PAM 'checkinstall' gebruikt in plaats van 'make install', dan maakt-ie er een .deb file van die automatisch geinstalleerd wordt. Je kan dan via Synaptic de boel weer verwijderen als er een betere 'native' PAM uitkomt.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-09 15:31
Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 13:04:
Ik heb dat probleem dus ook. Ik heb 2 schermen aan een 6600GT hangen. Hij start op vanuit beiden schermen, maar daarnaa valt scherm 1 uit en zie ik de desktop van Ubuntu op scherm 2. Ik zal eens op de Ubuntu community rond gaan zoeken.. Dit moet wel te doen zijn..

Kan iemand mij vertellen of XGL en Compiz (dat hele grafische gebeuren) gaat werken op 2 schermen? Er is er toch altijd maar 1 hardware accelerated?
xgl en compiz werkt niet, omdat je dan 2 schermen hebben die de max renderbare resolutie voor 3d acceleratie overschrijven

|>

• Ace
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-09 23:43

Ace

Happy Happy Joy Joy

Simon schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 13:45:
[...]

xgl en compiz werkt niet, omdat je dan 2 schermen hebben die de max renderbare resolutie voor 3d acceleratie overschrijven
Excuse me :?

Afbeeldingslocatie: http://www.mmorpg.nl/images/XGL/ubuntu-xgl-1_resize.png

code:
1
2
lspci | grep 6600
0000:01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation NV43 [GeForce 6600/GeForce 6600 GT] (rev a2)

2880*1200

@ ragingbull

Deze xorg.conf is geschikt om te gebruiken met je 6600GT, je zal alleen even de resoluties aan moeten passen en de nvidia driver moeten installeren.

[ Voor 19% gewijzigd door Ace op 10-08-2006 18:21 ]

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Bedoel je dit?

http://www.youtube.com/watch?v=DUSn-jBA3CE

• htca
Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 11:52:
[...]

links = NVIDIA riva tnt
rechts = Matrox Graphics Millennium g200 sd pci

Ik zal die readme wel eens grondig bestuderen en dan maar hopen dat het gaat lukken :)
Dus de riva werkt wel en de matrox niet? (te lui om terug te lezen).

Als ik vanavaond thuis ben zal ik mijn xorg.conf posten. Dan kun je die als leidraad gebruiken, maar als je de man even leest kom je ook al een heel eind.

• htca
Ja dat kan werken. er is geen mogelijkheid om je instelling via een GUI te doen. Je moet de instellingen via xorg.conf doen. Verder kun je ubuntuforums.org bekijken, er staan meerdere forums over twinview.
Kijk eerst even of je speciale drivers voor je 6600 GT nodig hebt en ga dan aan de slag met xorg.conf. Ik had xinerama niet nodig (wordt gemeld op het ubuntuforum)

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 09:38:
[...]

Je moet er voor zorgen dat gnome-window-decorator niet geladen en in plaats daarvan cgwd laden.
Heb je een opstart scriptje startcompiz oid?
In de bestandje moet je gewoon gnome-window-decorator vervangen door cgwd
Ik heb het volgende in mijn startcompiz script

#!/bin/sh
cgwd &
compiz --replace gconf &

En dit script laten starten via sessions. Maar hij blijft de gnome decorator gebruiken ?

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:23

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ff 2 lekenvraagjes over dat XGL:

1. is dat nou een vervanging van gnome/kde of een aanvulling erop?
2. draait dat een beetje lekker op een pc met 1024mb/ geforce fx5200 /xp1800?

youtube.com/@hisrep

Verwijderd

HetWonder schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 20:44:
Ff 2 lekenvraagjes over dat XGL:

1. is dat nou een vervanging van gnome/kde of een aanvulling erop?
2. draait dat een beetje lekker op een pc met 1024mb/ geforce fx5200 /xp1800?
1. Een aanvulling erop.
2. Klik

Ik draai het zelf met 768MB/GF6600/XP2400 en het draait als een draaimolen :)

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Wanneer zal het trouwens standaard met Ubuntu meegeleverd gaan worden? Versie 7.04? Ik heb eigenlijk wel zin om het te proberen maar heb weinig lust naar het ge-experimenteer ;)

youtube.com/@hisrep

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

HetWonder schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 21:10:
Wanneer zal het trouwens standaard met Ubuntu meegeleverd gaan worden? Versie 7.04? Ik heb eigenlijk wel zin om het te proberen maar heb weinig lust naar het ge-experimenteer ;)
Edgy Eft ofzo toch? Als XGL/Compiz ook in VMWare draait kan je ook overwegen VMWare te installeren en daar een edgy eft alpha's op te installeren?

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Hm dit wordt niks met dat XGL :). Ik ging het toch maar proberen omdat ik zo nieuwsgierig was dus runde ik het scriptje uit de OP. Toen alles klaar was PC opniew opgestart en geprobeerd in te loggen via XGL: 5 seconden muis, daarna wordt het beeld ff zwart en keert ie terug naar het login scherm.

Daarna alles nog eens handmatig overgedaan via de handleiding van Ubuntuguide, en precies hetzelfde. Wat doe ik nou fout?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar kunnen we achter komen als je ons vertelt wat je gedaan hebt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Kan er niet beter een XGL topic afgesplitst worden?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
BCC schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 11:55:
Kan er niet beter een XGL topic afgesplitst worden?
Heel goed plan. Ik vind dat namelijk een beetje offtopic en afleiden van het onderwerp. Iemad die zich geroepen voelt even een (simpele) TS in elkaar te draaien?

Edit: Ik doe het wel even :)

[ Voor 4% gewijzigd door Jk_W op 11-08-2006 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter

Ik wil de mensen met XGL-gerelateerde vragen en opmerkingen graag doorverwijzen naar het XGL-topic.

Daar kan je je problemen eventueel herhalen of voortaan daar stellen. Zo blijft het Ubuntu 6.06 LTS topic schoon van een feature die standaard niet ondersteund wordt. Een beetje aandacht ervoor was niet erg, maar nu blijkt er dermate veel aandacht voor te zijn dat een eigen topic geen overbodige luxe is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Hoera :) Nu nog een kubuntu topic :) Maar ik heb even een vraagje, ik zoek eigenlijk een goede FTP client. Ik heb geprobeerd:

- gFTP (loopt snel vast als je bijv. te snel op connect duwt).
- KFTPGrabber 0.7Beta (werkt goed, maar traffic limitting werkt nog voor geen meter).
- Commandline FTP (werkt prima, maar mist dingen als automatisch resumen enzo).
- Konquerer (werkt prima, maar mist bookmarks en automatisch resumen).

Zijn er nog meer alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
BCC schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 14:38:
Hoera :) Nu nog een kubuntu topic :) Maar ik heb even een vraagje, ik zoek eigenlijk een goede FTP client. Ik heb geprobeerd:

- KFTPGrabber 0.7Beta (werkt goed, maar traffic limitting werkt nog voor geen meter).

Ik heb het zelf nog nooit gebruikt, maar ik kwam het tegen toen ik in synaptic een search deed op ftp.
Filerunner
Ik weet niet of het in de standaard repo's zit, maar anders is het ook wel te vinden.
Probeer het eens!

Laat maar...is niet meer up-to-date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fractal
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06-2021

Ik gebruik al een hele tijd tot volle tevredenheid pure-ftpd, weliswaar onder Gentoo maar na het weekend onder Ubuntu server.

Ik heb ooit voor pure-ftpd gekozen voor de veiligheid en daar heb ik nooit spijt van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

fractal schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 15:19:
Ik gebruik al een hele tijd tot volle tevredenheid pure-ftpd, weliswaar onder Gentoo maar na het weekend onder Ubuntu server.
Als je in vervolg een bericht leest doe dat niet te snel :P
Je mist het woordje "client" namelijk volledig. PureFTPd is een FTP server, geen client.

gFTP is niets meer dan een GTK interface voor de commandline versie (ftp) en die commandline versie zou dus ook resume moeten kennen. Als ik nou eens "help" intik en kijk wat het commando "reget" doet dan krijg ik het volgende als beschrijving: "get file restarting at end of local file".
De commandline versie (ftp) doet dus wel degelijk aan resume alleen heet dat dus niet zo :)
Met "help" krijg je een overzicht van commando's en met "help commando" zie je wat een commando moet doen. Probeer het eens :)

Een alternatief is FireFTP, een FTP client als extensie voor Firefox. Ik zie veel berichten waarin dat als HET alternatief voor gFTP naar voren komt.

Nautilus en Konqueror werken dus niet alleen als filemanager maar ook als FTP client. Of Nautilus netzoals Konqueror de autoresume functie ontbeert weet ik niet. Overigens zijn tools als wget ook een optie (of de diverse downloadmanagers die Ubuntu rijk is).

[ Voor 7% gewijzigd door ppl op 11-08-2006 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Excuses! Dit was XGL shit.. Las net 5 sec geleden dat er nu een appart topic voor is. Was nog aan het quoten op de vorige pagina.. sorry

[ Voor 148% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2006 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik wil alleen even melden dat ik gisteren Ubuntu eindelijk geinstalleerd heb (na enige tijd jarloers te hebben gekeken naar de community support) En dat ik daarom toch niet meer zo tevreden was met SLED10 (en daarvoor SuSE 10.1). Direct daarna alle updates (192MB!) binnen gehaald uit de default repository. En nu net Automatix gedraaid. Dat laatste is volgens allerlei bronnen hardstikke onveilig en breekt je Ubuntu installatie, maar ik ga er vanuit dat dit alleen voor een verse Ubuntu installatie + updates is bedoeld.

Mijn vraag is echter wel of het verstandig is om de sources.list van Automatix te behouden. Het lijkt mij echter wel om de geinstalleerd applicaties up-to-date te willen houden.

Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Mahler schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 10:32:
Ik wil alleen even melden dat ik gisteren Ubuntu eindelijk geinstalleerd heb (na enige tijd jarloers te hebben gekeken naar de community support) En dat ik daarom toch niet meer zo tevreden was met SLED10 (en daarvoor SuSE 10.1). Direct daarna alle updates (192MB!) binnen gehaald uit de default repository. En nu net Automatix gedraaid. Dat laatste is volgens allerlei bronnen hardstikke onveilig en breekt je Ubuntu installatie, maar ik ga er vanuit dat dit alleen voor een verse Ubuntu installatie + updates is bedoeld.

Mijn vraag is echter wel of het verstandig is om de sources.list van Automatix te behouden. Het lijkt mij echter wel om de geinstalleerd applicaties up-to-date te willen houden.
In principe heb je die hele Automatix niet nodig. Wat ik eigenlijk doe bij een verse installatie:
  1. sources.list updaten
  2. Nvidia driver
  3. Restricted Formats downloaden
  4. wine, beagle, gnome-splashscreen-manager en nog wat dingetjes apt-get'ten
  5. Compiz en xgl installeren met sessiekeuze in GDM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
Ik heb net een nieuwe sweex netwerk kaart gekocht (1gigabit) en die in me ubuntu machine gezet. Het probleem is dat hij niet werkt. De kaart word wel herkent in dmesg, maar als ik bijv "ifconfig eth0 up" doe, dan krijg ik de volgende foutmelding: error while getting interface flags: no such device.

Hoe krijg ik me netwerk kaart aan de praat? Het is een Sweex kaart met RTL8169s/8110s chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
Mithras86 schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 11:23:
[...]
In principe heb je die hele Automatix niet nodig. Wat ik eigenlijk doe bij een verse installatie:

....
Je somt een lijst op waar ik met Automatix 1 minuut over deed. De rest ging automatisch. Jouw handleiding kost mij zeker een uur. Niet eens de tijd meegerekend waar ik al die 'losse dingetjes' kan vinden (dat verandert bij sommige paketten ook elke maand).

[ Voor 14% gewijzigd door rickiii op 12-08-2006 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

E-jey schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 14:58:
Ik heb net een nieuwe sweex netwerk kaart gekocht (1gigabit) en die in me ubuntu machine gezet. Het probleem is dat hij niet werkt. De kaart word wel herkent in dmesg, maar als ik bijv "ifconfig eth0 up" doe, dan krijg ik de volgende foutmelding: error while getting interface flags: no such device.

Hoe krijg ik me netwerk kaart aan de praat? Het is een Sweex kaart met RTL8169s/8110s chipset.
Dan moet je ook geen sweex kopen.. Sorry hoor, komt er bot uit.. maar iedereen die het woord linux kent kent sweex en weet dat het ronduit bagger is. Ruil hem in voor een echt nic..

Niet alleen omdat ie niet meteen werkt, Niet alleen omdat het "sweex" is. Maar omdat het klote kaartjes zijn die cpu power vreten. Die kaartjes hebben geen eigen cpu en op gbit gaat dat je heel veel cpu power kosten.

Advies, ruil hem in en koop een goede. 3com/dlink/linksys...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
E-jey schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 14:58:

[google=RTL8169] levert gelijk bij de eerste hit de realtek site op met een download page voor de driver.
Mahler schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 15:00:
[...]

Je somt een lijst op waar ik met Automatix 1 minuut over deed. De rest ging automatisch. Jouw handleiding kost mij zeker een uur. Niet eens de tijd meegerekend waar ik al die 'losse dingetjes' kan vinden (dat verandert bij sommige paketten ook elke maand).
Misschien omdat ik het vaker heb gedaan/beter weet wat ik doe (nofi), ik doe er 15min over. Daarnaast met de voordelen
• ik heb een source.list waarbij ik weet wat er in staat en wat niet. Als ik repository's toevoeg, zullen die door Automatix fijn overschreven worden
• ik geef mijn root password wanneer ik weet wat ik doe, niet als automatix erom vraagt en dingen installeert dmv een script waarbij eigenlijk niemand weet wat er precies op je systeem komt
• er wordt niets geforceerd ge'apt-get (het schijnt zelfs 35 keer met --force-yes te gebeuren!)
• mijn rootpassword blijft zoals het staat. Automatix stelt een root password in, waardoor je het rootaccount aanzet, wat (wegens "veiligheidsredenen") uitgezet is (maar zelf aan kan zetten door het account een password te geven).

Ik zou dan toch iedereen die Automatix gebruikt eerder EasyUbuntu aanraden, aangezien die veiliger met dergelijke zaken omspringt dan Automatix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Verwijderd schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 15:27:
[...]

Dan moet je ook geen sweex kopen.. Sorry hoor, komt er bot uit.. maar iedereen die het woord linux kent kent sweex en weet dat het ronduit bagger is. Ruil hem in voor een echt nic..

Niet alleen omdat ie niet meteen werkt, Niet alleen omdat het "sweex" is. Maar omdat het klote kaartjes zijn die cpu power vreten. Die kaartjes hebben geen eigen cpu en op gbit gaat dat je heel veel cpu power kosten.

Advies, ruil hem in en koop een goede. 3com/dlink/linksys...
Hmm. Deze 6-channel-sound-card-driver is behoorlijk uitgebreid? :/

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat wil je daarmee zeggen dan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 15:49:
[...]

Wat wil je daarmee zeggen dan? :)
Hij wil daarmee zeggen dat het niet gewenst is een bepaald merk te "Bashen". De ondersteuning van Sweex onder Linux is misschien niet in alle gevallen ideaal, maar dat is geen reden om meteen alles over een kam te scheren en te zeggen dat Sweex rommel is.

Er wordt al snel een oplossing aangedragen met nette linux drivers op de sweex site.
Dit topic is geen plek voor het bashen van welk merk dan ook. Iemand heeft een bepaalde NIC gekocht en vraagt hulp met de installatie voor de driver en dan kom jij met zo'n ongefundeerde mening. DAT wilde webfreakz.nl zeggen in zijn post, maar dan in minder woorden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
Mithras86 schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 15:35:
[...]
[google=RTL8169] levert gelijk bij de eerste hit de realtek site op met een download page voor de driver.
Driver compileren :? Lekker gebruiksvriendelijk. Naja ik heb ubuntu opnieuw geinstalleerd en die herkent hem automatisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
sweex heeft gewoon een realtek chip erop zitten die prima werkt. Beter dan de 100m realtek chips trouwens ('de beste 100m kaart is een gbit kaart' :)). Wordt door de in Ubuntu gebruikte 2.6 kernel per-fect ondersteund. Misschien even modproben en dan ben je klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
HunterPro schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 20:16:
sweex heeft gewoon een realtek chip erop zitten die prima werkt. Beter dan de 100m realtek chips trouwens ('de beste 100m kaart is een gbit kaart' :)). Wordt door de in Ubuntu gebruikte 2.6 kernel per-fect ondersteund. Misschien even modproben en dan ben je klaar.
Het werk inmiddels, maar de snelheid is een beetje laag. Dat meestal rond de 10MB/sec en somds schiet hij uit naar 18MB/sec. Naja straks even verder spelen met ethtool.

edit: Beter zo? Met de grote B van bytes en niet van bits

[ Voor 6% gewijzigd door E-jey op 12-08-2006 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
ajb je doorvoersnelheden uitdrukken in megabits of kilobits, niet in MB's. MB's zijn voor opslaghoeveelheden, niet voor doorvoer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vaag probleem met Ubuntu 6.06 x86..

Steeds na een reboot of na het afmelden word mijn DNS server veranderd naar 192.168.2.2 ipv 192.168.2.1.. Weet iemand hoe ik dat fix?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 23:08:
Ik heb een vaag probleem met Ubuntu 6.06 x86..

Steeds na een reboot of na het afmelden word mijn DNS server veranderd naar 192.168.2.2 ipv 192.168.2.1.. Weet iemand hoe ik dat fix?
KLoppen de gegevens in je /etc/network/interfaces bestand wel? ik heb ook wel eens gehad dat dit niet overeen kwam met het "Networking" menu

[ Voor 9% gewijzigd door E-jey op 12-08-2006 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
draait er een dhcp server in je netwerk die die gegevens propageert? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

E-jey schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 23:22:
[...]

KLoppen de gegevens in je /etc/network/interfaces bestand wel? ik heb ook wel eens gehad dat dit niet overeen kwam met het "Networking" menu
Ja, want ik heb na elke reboot geen internet.
HunterPro schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 23:23:
draait er een dhcp server in je netwerk die die gegevens propageert? :)
Er draait een linux server die het internet route..?

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2006 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
kijk even in je dhcpd.conf wat hij verzendt aan instellingen. :) (op die routerbak dus)

[ Voor 15% gewijzigd door HunterPro op 13-08-2006 01:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
Ik heb dus net Ubuntu geinstalleerd maar ik heb nu een aantal vraagjes:

- De ATI driver die in de Ubuntu repositories zit, is versie: 8.25.18
Is het onverstandig om de nieuwste versie er handmatig overheen te installeren? Wordt deze dan nog wel ge-update als er daarna een nieuwere versie uitkomt in de repositories?

- Hoe verhoog ik mijn beeld frequentie (refresh rate), als deze niet standaard in het menu staat? Hier wil het maximaal gaan tot 60Hz, terwijl ik in Windows zeker 85hz kan halen op mijn resolutie van 1280x1024. Ook weet ik niet hoe ik drivers voor mijn Iiyama Vision Master Pro 400 kan installeren.

- Hoe pas ik de resolutie aan van het opstart en afsluitscherm? En hoe zorg ik ervoor dat deze gelijk loopt met mijn Desktop resolutie....?

- Ik heb na mijn installatie van Ubuntu, de eerste dag 192MB aan updates binnen gehaald. Daarna 1 keer Automatix gedraaid en de extra repositories hiervan laten staan. Ik ga dit niet herhalen, toekomstige updates komen gewoon binnen via de Update Manager neem ik aan. Maar ik heb in de afgelopen 2 dagen geen updates gezien. Is dit normaal? Ik dacht dat Ubuntu juist regelmatig, zelfs dagelijks updates heeft.... zeker als je 'alle' repositories actief heb staan in de sources.list. Klopt het dat er de afgelopen 2 dagen geen updates zijn geweest?

- De installatie van Xgl (in het Xgl / Compiz topic) ziet er enigzins complex uit vergeleken met die van SLED10... daar werd het standaard geinstalleerd. Aangezien Xgl redelijk onstabiel is en volgens velen een verkeerde opzet gebruikt, met als gevolg dat bijvoorbeeld andere 3D applicaties niet meer werken. Is het aannemelijk dat ik overstap op AIGLX zodra dit beschikbaar is.... mijn vraag daarom: Is het de-installeren van Xgl ook zo ingewikkeld en zijn daar ook howto's voor?

Verder ben ik erg tevreden met mijn Ubuntu installatie, maar dat was ik ook met SLED10 ... ik ben juist overgestapt omdat die updates zoveel beter leken te zijn. In een kale VMWare installatie bleven ze dagelijks binnenkomen.

[ Voor 11% gewijzigd door rickiii op 13-08-2006 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:18

Theimon

Snapte!?

Ik heb de afgelopen dagen ook weinig updates gekregen, slechts 1 of 2. Maak ik me op dit moment weinig zorgen over moet ik zeggen.

Ik heb de nVidia driver geinstalleerd volgens de methode uit de User Docs (https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/Nvidia). Er staat daar dat je na de reboot een pop-up (nVidia logo) moet krijgen, die heb ik echter niet gezien. Is de driver nu goed geinstalleert? Is het mogelijk om te checken of ik volledige 3D ondersteuning heb nu (oftewel, werkt de driver nu 100%)?

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Theimon2 schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 13:38:
Ik heb de afgelopen dagen ook weinig updates gekregen, slechts 1 of 2. Maak ik me op dit moment weinig zorgen over moet ik zeggen.

Ik heb de nVidia driver geinstalleerd volgens de methode uit de User Docs (https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/Nvidia). Er staat daar dat je na de reboot een pop-up (nVidia logo) moet krijgen, die heb ik echter niet gezien. Is de driver nu goed geinstalleert? Is het mogelijk om te checken of ik volledige 3D ondersteuning heb nu (oftewel, werkt de driver nu 100%)?
je krijgt geen pop-up, maar op het moment dat je overschakelt naar X (dus voordat je grafische login manager verschijnt) zie je een paar seconden het logo van nvidia fullscreen in beeld.

je kunt met glxinfo checken of ie de NVIDIA driver gebruikt voor OpenGL of niet.
code:
1
client glx vendor string: NVIDIA Corporation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Of even glxgears draaien en kijken of je een beetje FPS haalt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Dan ben ik bang dat het toch nie goed gegaan is, dit is de output van glxinfo:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
name of display: :0.0
Xlib:  extension "GLX" missing on display ":0.0".
Error: couldn't find RGB GLX visual

visual  x  bf lv rg d st colorbuffer ax dp st accumbuffer  ms  cav
 id dep cl sp sz l  ci b ro  r  g  b  a bf th cl  r  g  b  a ns b eat
----------------------------------------------------------------------
0x21 24 tc  1  0  0 c  .  .  0  0  0  0  0  0  0  0  0  0  0  0 0 None
0x22 24 dc  1  0  0 c  .  .  0  0  0  0  0  0  0  0  0  0  0  0 0 None

Ik zal glxgears draaien voor de zekerheid en alle settings nog ff nakijken maar ik heb het idee dat het toch nie helemaal lekker is gegaan.
Iig wel thx voor de replies uiteraard:)

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Probeer anders eens:
code:
1
2
sudo apt-get install nvidia-glx
sudo nvidia-glx-config enable

En kijk of de eerste regel aangeeft of je de driver al hebt geinstalleerd. Misschien ben je het enable'n vergeten, dus met de 2e regel zet je de driver aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Ik heb mn fout al ontdekt, ik had mn xorg.conf in eerste instantie handmatig aangepast (nv naar nvidia etc.) Toen reboot en toen wilde X niet eens meer booten. Live cd erin en zoeken natuurlijk, uiteindelijk vanaf de console prompt:
code:
1
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

ingevoerd, waardoor ie alles in principe default zet en dus wel weer X kan starten.
Ik had op dus op de eerder genoemde site een redelijk belangrijk deel overgeslagen, namelijk na de installatie
code:
1
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

draaien en aan de hand van de "vragenlijst" alles instellen zoals het hoort.
Reboot gedaan, en nu idd zoals gezegd, vlak voor het inlog scherm krijg ik netjes een dik nVidia logo in mn smoelwerk geschoven.
Ook bij glxinfo:
code:
1
2
server glx vendor string: NVIDIA Corporation
server glx version string: 1.4

En dan nog een hele lijst met data uiteraard.
Ik heb de eerste keer gewoon niet goed gelezen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-05 11:15
is het nu mogelijk om kde te instaleren zonder nieuwe programmas binnen te halen?
zodat kde de programmas die nu onder ubuntu geinstaleerd staan overneemt zonder allemaal dingen toe te voegen? (dus bijv nautilis van ubuntu laten staan) of gaat dat in praktijk niet lekker samen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

killu schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 21:33:
is het nu mogelijk om kde te instaleren zonder nieuwe programmas binnen te halen?
zodat kde de programmas die nu onder ubuntu geinstaleerd staan overneemt zonder allemaal dingen toe te voegen? (dus bijv nautilis van ubuntu laten staan) of gaat dat in praktijk niet lekker samen werken?
moah, het is toch meer een omgeving dan een applicatie, dat KDE...

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
killu schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 21:33:
Je kan een minimale KDE installeren door het typen van
code:
1
apt-get install kde-core

zo zal hij alleen KDE installeren, met een minimum aan extra software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Voor wie het leuk vindt om een stoere sticker op zijn kast/laptop te plakken: webwereld heeft een stukje over hoe je een gratis ubuntu sticker kan krijgen

Best kewl :)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Pim. schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 06:43:
Voor wie het leuk vindt om een stoere sticker op zijn kast/laptop te plakken: webwereld heeft een stukje over hoe je een gratis ubuntu sticker kan krijgen

Best kewl :)
Die link vond heb ik toevallig gisteren aan de TS toegevoegd. ;)
En 1,60 totaal is natuurlijk ook niet eens zo heel veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Jk_W schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 11:49:
[...]

Die link vond heb ik toevallig gisteren aan de TS toegevoegd. ;)
En 1,60 totaal is natuurlijk ook niet eens zo heel veel geld.
Kewl, ik ga gelijk postzegels plakken :*)
Ben ik nu heel erg dom ofzo, maar postzegels zijn 2*39 ct, dus dat maakt 78 ct, en geen 80ct 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Mithras86 schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 11:58:
[...]

Kewl, ik ga gelijk postzegels plakken :*)
Ben ik nu heel erg dom ofzo, maar postzegels zijn 2*39 ct, dus dat maakt 78 ct, en geen 80ct 8)7
Je moet wel buiten Europa sturen. En volgens de TPG-site kost een lichte brief sturen buiten Europa zonder spoed, 80 cent. 2*80 is dus 1,60 :)
Bron

[ Voor 12% gewijzigd door Jk_W op 15-08-2006 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lullebakman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-09 15:43
Ik heb bij mijn ShipIt CD's trouwens ook 4 stikkers gekregen.
Het ubuntu logo, daarnaast "ubuntu" en onder "ubuntu": "linux for human beings".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-09 20:33
Ik heb net ubuntu 6.06 geinstalleerd. Alleen het lukt me niet om ndiswrapper aan de praat te krijgen. Ik heb de tar.gz file van sourceforge gedownload, maar om een of andere reden lukt het niet om 'make install' uit te voeren (zoals in de instructies staat). Hij geeft dan 'command not found', ook als ik 'sudo make install' doe. Ik ben dan in de 'source' directory van ndiswrapper. Ook een directory hoger werkt niet. Kan dit komen door een te oude versie van ubuntu (heb hem een aantal weken geleden gedownload)? Of moet ik ndiswrapper-1.23.tar.gz misschien naar een specifieke directory uitpakken?

Het zou misschien makkelijker zijn om het gewoon via apt-get te installeren, maar ik kan op dit moment mijn pc niet bedraad aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Pierz schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 14:04:
Ik heb net ubuntu 6.06 geinstalleerd. Alleen het lukt me niet om ndiswrapper aan de praat te krijgen. Ik heb de tar.gz file van sourceforge gedownload, maar om een of andere reden lukt het niet om 'make install' uit te voeren (zoals in de instructies staat). Hij geeft dan 'command not found', ook als ik 'sudo make install' doe. Ik ben dan in de 'source' directory van ndiswrapper. Ook een directory hoger werkt niet. Kan dit komen door een te oude versie van ubuntu (heb hem een aantal weken geleden gedownload)? Of moet ik ndiswrapper-1.23.tar.gz misschien naar een specifieke directory uitpakken?

Het zou misschien makkelijker zijn om het gewoon via apt-get te installeren, maar ik kan op dit moment mijn pc niet bedraad aansluiten.
Heb je bin-utils geinstalleerd? Dat heb je sowieso nodig voor het compilen van software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Iemand een idee wanneer we de 6.10 kunnen gaan verwachten?? Ik heb breezy badger inmiddels zover naar de filistijnen geholpen dat een kleine update geen kwaad kan, maja ik heb weinig zin over 1 maandje alweer aan de bak te moeten, dus wacht ik ff tot de volgende release..

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

sudo apt-get install build-essential
HetWonder schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 14:18:
Iemand een idee wanneer we de 6.10 kunnen gaan verwachten?? Ik heb breezy badger inmiddels zover naar de filistijnen geholpen dat een kleine update geen kwaad kan, maja ik heb weinig zin over 1 maandje alweer aan de bak te moeten, dus wacht ik ff tot de volgende release..
Waarschijnlijk in 10-2006, he! Meestal de eerste of tweede week. Wonderbaarlijk trouwens dat jij een ubuntu dist. over de zeik kan krijgen... dan MOET je het root password gehad hebben :+.

Overigens zou ik er lekker dapper op zetten, ipv. 2 maanden door kachelen met een rot OS.

[ Voor 27% gewijzigd door JackBol op 15-08-2006 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

als je de source (tar.gz) kunt downloaden, waarom kun je dan ndiswrapper-versie.deb niet downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
_DH schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 14:24:
[...]
sudo apt-get install build-essential
De build-essentials zijn inderdaad noodzakelijk, maar jou commando gaat niet werken, omdat hij geen internet heeft. ;) Hij zal ze handmatig moeten installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Als 6.10 uitkomt kan je toch gewoon je /etc/apt/sources.list aanpassen en een dist-upgrade doen? Installeer nu dus maar gewoon lekker 6.06 en pas je repositories aan als 6.10 uitkomt! Heb je dan nog maar 5 minuten werk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electronical
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-11-2020
Ik meen me te herinneren dat de versie nummering gebaseerd is op het volgende: [jaar].[maand]. Ubuntu 6.10 zou dan dus in oktober uitkomen.

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Jk_W schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 14:36:
[...]

De build-essentials zijn inderdaad noodzakelijk, maar jou commando gaat niet werken, omdat hij geen internet heeft. ;) Hij zal ze handmatig moeten installeren.
computer zonder internet, bestaat dat nog?? :+

Maaruh, build-essential staat ook op de dapper iso, dus als je je dapper cdtje bovenaan hebt in je sources.list, zal het allemaal netjes werken.

EDIT:

Ik zie zojuist dat zelfs de ndiswrapper OOK op de cd staat... dus sudo apt-get install ndiswrapper-utils zou voldoende moeten zijn!

zorg wel dat je dapper cd bovenaan staat in je sources.list

packages op de cd:

Package: binutils
Package: bpalogin
Package: build-essential
Package: dpkg-dev
Package: eagle-usb-data
Package: eagle-usb-utils
Package: fakeroot
Package: cpp-4.0
Package: g++-4.0
Package: gcc-4.0
Package: libstdc++6-4.0-dev
Package: cpp
Package: g++
Package: gcc
Package: libc6-dev
Package: capiutils
Package: ipppd
Package: isdnutils-base
Package: isdnutils-xtools
Package: libcapi20-3
Package: libcapi20-dev
Package: pppdcapiplugin
Package: libatm1
Package: linux-kernel-headers
Package: linux-headers-386
Package: linux-headers-2.6.15-23-386
Package: linux-headers-2.6.15-23
Package: linux-wlan-ng
Package: make
Package: ndiswrapper-utils
Package: pptp-linux
Package: setserial

[ Voor 55% gewijzigd door JackBol op 15-08-2006 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-09 07:26
Jk_W schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 14:38:
[...]

Als 6.10 uitkomt kan je toch gewoon je /etc/apt/sources.list aanpassen en een dist-upgrade doen? Installeer nu dus maar gewoon lekker 6.06 en pas je repositories aan als 6.10 uitkomt! Heb je dan nog maar 5 minuten werk!
nee! niet de repositories aanpassen, maar gebruik de Update Manager om naar 6.10 te updaten als die er is. Zo ben je veiliger dat de update goed verloopt. (ik dacht dat de UM nog een paar extra checks doet en een paar overbodig geworden pakketten wist, dat doet apt-get dist-upgrade niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-09 20:33
Wow, wat een reacties al. Ik ben inderdaad zo stom geweest om niet te controleren of ndiswrapper op de cd stond. O-) Daar stond hij dus wel. Even snel via synaptic geinstalleerd, handleiding gevolgd die in mijn gedownloade tar stond (onder windows gedownload dus, waar mijn wifi wel werkte). Het werkte direct en ik post dit dus ook vanuit ubuntu :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

_DH schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 14:24:
Wonderbaarlijk trouwens dat jij een ubuntu dist. over de zeik kan krijgen... dan MOET je het root password gehad hebben :+.
Het account wat je tijdens install aanmaakt krijgt volle rootrechten middels sudo toegewezen. Enige wat je dan nodig hebt is je eigen wachtwoord. Vanuit dat oogpunt maakt het dus geen moer uit of je nou sudo of het root account gebruikt.
Overigens zou ik er lekker dapper op zetten, ipv. 2 maanden door kachelen met een rot OS.
Dat zou ik ook gewoon doen. Wanneer Etchy Eft uitkomt hoef je alleen je sources.list aan te passen en de boel te upgraden (scheelt je weer een cd branden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
is het nu mogelijk om net als in xfce ergens iets aan te zetten zodat je je venster tussen de werkbladen heen en weer kan slepen door het naar de rand van je scherm te verplaatsen?

[ Voor 17% gewijzigd door keluwak op 15-08-2006 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
killu schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 20:10:
is het nu mogelijk om net als in xfce ergens iets aan te zetten zodat je je venster tussen de werkbladen heen en weer kan slepen door het naar de rand van je scherm te verplaatsen?
Rechtermuis op het item in je menu-bar of op de titlebar van het venster -> move to another workspace -> 2 (of 1, 3, 4)
Dit zit iig in compiz, en ik dat het ook ongeveer zo in Ubuntu al zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Wat verder ook kan:
• Ctrl, Alt, pijltje links / rechts: wissel tussen de desktops.
• Ctrl, Alt, Shift, pijltje links / rechts: wissel tussen de desktops, en neem het actieve scherm mee.

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
:+ ik vroeg of je ook simpel kon slepen ;)

nu offence hor, aardig dat jullie zo snel reageren, maar die opties wist ik al, maar als je aan het muizen ben is simpel slepen sneller

met xgl kan het iig wel ;) (maar dat heb ik niet meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
killu schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 20:22:

nu offence hor, aardig dat jullie zo snel reageren, maar die opties wist ik al, maar als je aan het muizen ben is simpel slepen sneller

Je kan natuurlijk altijd XFCE installeren als je dat fijner vind werken. Misscihne blijf je liever bij Gnome, maar je kan zeer gemakkelijk overstappen. Dan kan je bij het inloggen selecteren of je Gnome of XFCE wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
Zijn er nog software updates uitgekomen de afgelopen 4 dagen? Ik heb nog niks gezien namelijk... ik ben bang dat er iets mis is met mijn Ubuntu installatie. Ik heb bijvoorbeeld nog steeds Firefox 1.5.0.5 en de ATI 8.25.18 driver. In de sources.list heb ik _alle_ Ubuntu repositories aan staan en enkele van Automatix staan erin.

[ Voor 22% gewijzigd door rickiii op 16-08-2006 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Mahler schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 00:25:
Zijn er nog software updates uitgekomen de afgelopen 4 dagen? Ik heb nog niks gezien namelijk... ik ben bang dat er iets mis is met mijn Ubuntu installatie. Ik heb bijvoorbeeld nog steeds Firefox 1.5.0.5 en de ATI 8.25.18 driver. In de sources.list heb ik _alle_ Ubuntu repositories aan staan en enkele van Automatix staan erin.
Pakketten worden pas aan de ofiiciele repositories toegevoegd op het moment dat ze stable zijn. Je hebt dus via de officiele repositories nooit de ALLER nieuwste pakketten. Als je dat wil moet je ipv de dapper repositories de edgy repositiories gaan gebruiken. Het risco wat je daar alleen mee loopt is dat je systeem instabiel wordt, aangezien je unstable pakketten gebruikt.

4 dagen zonder updates is niet onmogelijk en ik zou als ik jou was rustig afwachten en desnoods een keer handmatig je repositories updaten door apt-get update, apt-get upgrade. Als je dan niks ziet, is er ook nog niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-08 08:24

PowerSp00n

There is no spoon

Ik heb vandaag eens de server versie van Ubuntu in VMWare geinstalleerd zodat het een paar kleine taakjes over kan nemen van een Slackware bak waarvan laatst de harddisk onderuit is gegaan :'(. Installatie ging zonder problemen, maar loop nu wel gelijk tegen een ander probleem aan. Ik wou eerst weer eens een IPv6 verbinding hebben (een van de taken die de Slack bak vervulde) dus ik de volgende regels aan m'n /etc/apt/sources.list toegevoegd en apt-get update runnen... niet dus.

code:
1
2
deb http://www.sixxs.net/archive/sixxs/aiccu/debian/ unstable main
deb-src http://www.sixxs.net/archive/sixxs/aiccu/debian/ unstable main

Dit is de output van sudo apt-get update

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Get:1 http://nl.archive.ubuntu.com dapper Release.gpg [189B]
Get:2 http://nl.archive.ubuntu.com dapper-updates Release.gpg [189B]
Hit http://nl.archive.ubuntu.com dapper Release
Ign http://www.sixxs.net unstable Release.gpg
Get:3 http://security.ubuntu.com dapper-security Release.gpg [189B]
Hit http://nl.archive.ubuntu.com dapper-updates Release
Hit http://security.ubuntu.com dapper-security Release
Ign http://www.sixxs.net unstable Release
[standaard ubuntu meuk]
Ign http://www.sixxs.net unstable/main Packages
[....]
Ign http://www.sixxs.net unstable/main Sources
Hit http://security.ubuntu.com dapper-security/restricted Sources
Err http://www.sixxs.net unstable/main Packages
  404 Not Found [IP: 213.197.29.32 80]
Err http://www.sixxs.net unstable/main Sources
  404 Not Found [IP: 213.197.29.32 80]
Fetched 3B in 0s (5B/s)
Failed to fetch http://www.sixxs.net/archive/sixxs/aiccu/debian/dists/unstable/main/binary-i386/Packages.gz  404 Not Found [IP: 213.197.29.32 80]
Failed to fetch http://www.sixxs.net/archive/sixxs/aiccu/debian/dists/unstable/main/source/Sources.gz  404 Not Found [IP: 213.197.29.32 80]
Reading package lists... Done
E: Some index files failed to download, they have been ignored, or old ones used instead.

Maar de URLs welke volgens apt-get een 404 geven werken toch echt, hier volg ik het niet echt meer. Weet trouwens niet of dit topic echt de goede plek is, maar mij leek van wel :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Ik heb een klein probleem met mijn website www.knopers.net. Het probleem is dat bepaalde accenttekens niet herkend worden, zoals een e met streepje. Ze worden dan weergegeven als een ruit met een vraagteken erin. Ook in openoffice 2.0 krijg ik het niet voor elkaar om deze accenttekens in te voegen.

Heb ik hiervoor een speciaal taalpakket nodig? Of moet ik ergens een instelling veranderen? Via google heb ik geen oplossing kunnen vinden. Ik draai uiteraard Ubuntu 6.06 met alle updates

[ Voor 5% gewijzigd door frankknopers op 16-08-2006 08:33 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan wordt het verkeerde charset gebruikt (of verkeerde chars ingetikt, maar net hoe je 't wil zien). Dat kan je oplossen door een ander charset te gebruiken of door de html-codes voor de 'speciale characters' te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
PowerSp00n schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 00:49:
[verhaal deel 1]
code:
1
2
deb http://www.sixxs.net/archive/sixxs/aiccu/debian/ unstable main
deb-src http://www.sixxs.net/archive/sixxs/aiccu/debian/ unstable main

[verhaal deel 2]
Ik heb hem even toegevoegd, en inderdaad valt het pakketje op te halen (http://www.sixxs.net/arch...n/binary-i386/Packages.gz) maar de repository geeft wel een 404 (not found) :?
Ook valt het ip (213.197.29.32 80) niet te pingen (100% loss). Misschien een mailtje sturen naar de webmaster? |:( oke, stom copy/paste foutje O-)

[ Voor 3% gewijzigd door mithras op 16-08-2006 11:56 . Reden: Bedankt Mr Hoofdletter ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mithras86 schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 10:46:
[...]
Ik heb hem even toegevoegd, en inderdaad valt het pakketje op te halen (http://www.sixxs.net/arch...n/binary-i386/Packages.gz) maar de repository geeft wel een 404 (not found) :?
Ook valt het ip (213.197.29.32 80) niet te pingen (100% loss). Misschien een mailtje sturen naar de webmaster?
Omdat het ip adres ook zonder die 80 op het eind is :9 Is prima te pingen, die server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-09 15:28
killu schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 20:22:

Al sinds Gnome 2.14 kun je in de gnome Workspace Switcher vensters slepen tussen je desktops. Probeer maar:
Open een venster op workspace 1. Klik op dat venster in de Workspace Switcher en sleep hem naar het workspace 2 (op de workspace switcher dus). Los laten en klaar.

Naar je zin? :9

Lijkt trouwens wel een beetje op Mac OS X Leopard's spaces O-)

[ Voor 7% gewijzigd door orillion op 16-08-2006 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
Frank_Knopers schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 08:32:
Ik heb een klein probleem met mijn website www.knopers.net. Het probleem is dat bepaalde accenttekens niet herkend worden, zoals een e met streepje. Ze worden dan weergegeven als een ruit met een vraagteken erin. Ook in openoffice 2.0 krijg ik het niet voor elkaar om deze accenttekens in te voegen.

Heb ik hiervoor een speciaal taalpakket nodig? Of moet ik ergens een instelling veranderen? Via google heb ik geen oplossing kunnen vinden. Ik draai uiteraard Ubuntu 6.06 met alle updates
Lees:
http://www.handleidinghtm...arakters/karakters02.html

en daarna:
http://www.handleidinghtm...arakters/karakters03.html

[ Voor 20% gewijzigd door orillion op 16-08-2006 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

orillion schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 14:39:
Al sinds Gnome 2.14 kun je in de gnome Workspace Switcher vensters slepen tussen je desktops. Probeer maar:
Open een venster op workspace 1. Klik op dat venster in de Workspace Switcher en sleep hem naar het workspace 2 (op de workspace switcher dus). Los laten en klaar.

Naar je zin? :9

Lijkt trouwens wel een beetje op Mac OS X Leopard's spaces O-)
Dat soort zaken bestaat al sinds KDE 1 en GNOME 1 ofzo. In UNIX/Linux kent praktisch iedere windowmanager dat virtual desktop gebeuren. MacOS X10.4 trouwens ook in de vorm van Virtue Desktop. Om het nou met Leopard's Space te gaan vergelijken... :D

Als je netzoals met dat XGL/Compiz ook een kubusachtig gebeuren wil hebben met al je workspaces dan is misschien 3D Desktop (3ddesktop als packagename) wel wat. Wie weet kun je dan ook net als met XGL/Compiz die venster op die wijze van workspace naar workspace verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
ppl schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 17:23:
[...]

Dat soort zaken bestaat al sinds KDE 1 en GNOME 1 ofzo. In UNIX/Linux kent praktisch iedere windowmanager dat virtual desktop gebeuren. MacOS X10.4 trouwens ook in de vorm van Virtue Desktop. Om het nou met Leopard's Space te gaan vergelijken... :D

Als je netzoals met dat XGL/Compiz ook een kubusachtig gebeuren wil hebben met al je workspaces dan is misschien 3D Desktop (3ddesktop als packagename) wel wat. Wie weet kun je dan ook net als met XGL/Compiz die venster op die wijze van workspace naar workspace verhuizen.
Ik heb net even gekeken, maar het werkt zeker niet zo mooi als Spaces van OSX. Naar mijn mening zouden ze al die frutsels van Leopard ook in ubuntu moeten gaan bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
ppl schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 17:23:
[...]

Ik weet dat virtual desktops al heel lang bestaan. Het slepen van vensters in je workspace switcher, wat dus al in Gnome 2.14 zit, werd als inovatief gezien na de presentatie van Leopard. Ik bedoelde dat dat lijkt op Mac OS X's Spaces. Gnome had het dus al geïmplementeerd voor Apple het kon laten zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lullebakman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-09 15:43
(Om die vensters in XGL te slepen: CTRL+ALT+SHIFT+Pijltje links of rechts.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi!

Ik heb Linux Kubuntu 6.06, en ik wil er graag internet op. Ik heb kabelinternet van @HOME, maar ik zou werkelijk niet weten hoe ik dat in moet stellen.
Kabelinternet van @HOME houdt in dat je een computernaam en een werkgroep moet invullen, de rest op automatisch. Iig, in windows dan.

Alvast bedankt,

Jorn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-09 22:44

Sosabowski

nerd

Verwijderd schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 20:26:
Hoi!

Ik heb Linux Kubuntu 6.06, en ik wil er graag internet op. Ik heb kabelinternet van @HOME, maar ik zou werkelijk niet weten hoe ik dat in moet stellen.
Kabelinternet van @HOME houdt in dat je een computernaam en een werkgroep moet invullen, de rest op automatisch. Iig, in windows dan.
je coputernaam heb je toch opgegeven tijdens de installatie?

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.