Ubuntu 6.06 LTS - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 8.393 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03:39

Mentalist

[avdD]

Arx schreef op maandag 31 juli 2006 @ 13:59:
[...]

Zit je in het buitenland ofzo? Dit zijn toch geen post tijden? ;)
Nee gewoon in Nederland. :P

Verstoord ritme :P.
Anyway. Die PCMCIA krijg je heust wel aan de praat. Je driver van je Xircom heet xirc2ps.

Hier wat linkjes 4 ur pleasure:
http://www.toms.net/rb/
http://pcmcia-cs.sourceforge.net/ftp/doc/PCMCIA-HOWTO.html
http://theochem.chem.rug..../medusa-manual/x1305.html
Onder Linux in het algemeen zal ie wel werken ja, maar ik heb zo mijn vrezen dat ik dingen moet compilen in de kernel van die etherbootfloppy moet recompilen voor het kan werken, en dat is voor mij veel te ver gezocht :). Ik heb de 2dehands cdromdrive al besteld dus ik ga het eerst daarmee proberen.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als eerste: ik ben een echte noob op linux gebied, maar eens moet de eerste keer zijn.
Ik las in de meuktracker dat er een nieuwe versie van Ubuntu was, en na veel topics lezen besloot ik om het te proberen op mijn oude P3 700 Mhz servertje...
Een probleem echter: de cpu was dood dus moest eerst wachten tot ik de op marktplaats bestelde cpu binnen had...

Gister binnen dus: installeren die zooi!
Via Ubuntu.com de desktop cd gedl. en gebrand... in de server: kreeg netjes een boot menu, nog even t geheugen gechecked, en installeren maar... In eerste instantie ging t allemaal wel lekker, en op een gegeven moment kreeg ik zon mooi gecentreerd balkje met Ubuntu, en een paar icoontjes linksonder in dat balkje... De installatie liep echter vast nadat het installeren van "nautilus". Zodra hij daarmee klaar is (tenminste ik denk dattie daarmee klaar is) krijg ik een zwart scherm met een muis pijltje, en na korte tijd reageert er niks meer... muis niet en toetsenbord niet. Het "cd activiteit lampje" op de speler licht af en toe wel op, maar veel gebeurd er volgens mij niet.

De server edition ook geprobeerd, doet precies hetzelfde... Duurt het dan echt zo ontzettend lang op zon oude bak (spec komen zo) om ubuntu te installen??

De specs van de server zijn:

HP Netserver E800
Pentium3 700 Mhz
128 MB ECC registered ram (was t dubbele, een van de 2 reepjes is volgens mij overleden)
9 GB USCSI HD
36 GB USCSI HD
Atapi cd spelertje
netwerk kaartje (2x) en onboard video (4mb shared)
ohja en een floppy gleuf _/-\o_

Kan iemand mij mis. iets vertellen hierover??
Doe ik iets fout?? Zie ik iets over t hoofd?? Duur t gewoon echt zo lang op een oude p3 met 128 MB???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Nee, dat gaat gewoon niet zover ik weet. Je moet minimaal 192MB hebben, anders moet je voor de "alternative" CD gaan, zover ik weet. Maar daar heb ik me niet in verdiept.

Als ik jou was zou ik er een reepje 64MB of liever 128MB bijzoeken. Dat is straks met het ding "in productie" ook wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2006 @ 23:35:
De server edition ook geprobeerd, doet precies hetzelfde... Duurt het dan echt zo ontzettend lang op zon oude bak (spec komen zo) om ubuntu te installen??
probeer gewoon eens een tekst install, en dan een apt-get install gnome...

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_DH schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 00:13:
[...]

probeer gewoon eens een tekst install, en dan een apt-get install gnome...
flapper flapper... mis. had je erover heen gelezen, maar ik ben dus nog compleet linux noob... :P

en ik had inderdaad ergens iets gelezen over 192 MB, maar heb ook weer tegenstrijdige berichten gelezen... en ja... als ik er geheugen bij wil prikken moet t volgens mij wel t zelfde geheugen zijn, en volgens mij ecc registered geheugen nog best prijzig... (weet niet zeker)

Maar goed, zal morgen de mogelijkheden van die "alternative" cd es opzoeken, en mezelf (proberen) in te lezen op dat "apt-get install gnome tekst install" gebeuren (spannend :) )

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2006 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

http://tweakers.net/aanbod/advertentie/34775

Als ik me niet vergis werkt deze. ECC heb je niet nodig, registered zal de chipset mogelijk vereisen (wat voor chipset heb je?). Of goedkoop unbuffered werkt hangt van de chipset af :).

Zie ook PMG FAQ :)

[edit]Vergeet die V&A link, dees veel beter: pricewatch: 256MB PC133 SDR, ECC Reg. (Kingston)=

En als het goed is kan je die ook gewoon naast je 128MB zetten :).

Let op, niet bij MNM kopen, dat is weer wel unbuffered.. Oplichters..

[ Voor 44% gewijzigd door Mentalist op 01-08-2006 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

W3ird_N3rd schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 00:44:
http://tweakers.net/aanbod/advertentie/34775

Als ik me niet vergis werkt deze. ECC heb je niet nodig, registered zal de chipset mogelijk vereisen (wat voor chipset heb je?). Of goedkoop unbuffered werkt hangt van de chipset af :).

Zie ook PMG FAQ :)

[edit]Vergeet die V&A link, dees veel beter: pricewatch: 256MB PC133 SDR, ECC Reg. (Kingston)=

En als het goed is kan je die ook gewoon naast je 128MB zetten :).

Let op, niet bij MNM kopen, dat is weer wel unbuffered.. Oplichters..
[Edit] Lees dus net dat registered niet gemixd kan worden met unbuffered... dus moet of voor reg. gaan of voor unbuffered...

Ik zit nu op me werk, dus kan geen chipset "aflezen".. Tis een HP Netserver E800, ik dacht ergens gelezen te hebben dat er perse ECC Reg bij moest... (omdat er nu al van dat gehuegen in zit?)

Heb net op markplaats wat geboden :| ben benieuwd...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2006 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 30 juli 2006 @ 23:03:
Nee gewoon een sataII schijf op het mobo aangesloten. Hoe kan ik die drivers dan installeren, als Kubuntu zelf nog niet eens geinstalleerd is?
Ben er nu achter dat 6.06 de sata2 controller van mijn mobo (asrock 939 dualsata) niet ondersteunt. Moet dus de kernel updaten

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2006 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb net ff een Sweex Wireless Router en PCI-kaartje gehaald, alles ingeplugd en binnen no-time zat ik lekker wireless...

Dit is dus m'n eerste wireless post met Ubuntu :P, had niet gedacht dat t zo makkelijk zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RD
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-06 11:24

RD

focus

Ik gebruik compiz onder ubuntu en heb twee vragen;

1. Hoe kan in windows in 1 programma op de voorgrond houden, bijvoorbeeld gimp, als ik een edit window open dan wil ik dat de afbeelding niet donker wordt, dat is nogal lastig?
2. Sinds kort werken compiz themes niet meer is dat er uit gesloopt of ligt het aan mij?

gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
RD schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 21:19:
Ik gebruik compiz onder ubuntu en heb twee vragen;

1. Hoe kan in windows in 1 programma op de voorgrond houden, bijvoorbeeld gimp, als ik een edit window open dan wil ik dat de afbeelding niet donker wordt, dat is nogal lastig?
2. Sinds kort werken compiz themes niet meer is dat er uit gesloopt of ligt het aan mij?

gr.
dat faden van windows vond ik rete irritant dus die compiz plugin heb ik uitgezet met gconf-editor. Is evt. een optie.

Themes zijn enigszins verbouwd in compiz. Je moet de gnome-decorator vervangen voor cgwd en dan de meest recente versie van gcompizthemer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:46
Soulfly schreef op zondag 30 juli 2006 @ 18:46:
Sinds een paar dagen Kubuntu geinstalleerd... werkt mooi / netjes maar Wifi krijg ik niet aan de praat. Gewoon netwerk (waar ik nu mee werk) werkt verder prima.

Op het moment dat ik de wifi kaart laat scannen naar beschikbare netwerken vind hij deze moeiteloos... verbinding maken is echter een heel ander verhaal. Dit wil met geen mogelijkheid, niet naar m'n eigen router (WEP) en niet naar de open router van een van mijn buren...

Ik heb 't nodige afgezocht maar ben nog niet veel wijzer geworden. Nu speelt een gebrek aan linux kennis hier ook een rol bij. Iemand enig idee?
Bijna zelfde probleem hier! Kan wel op het netwerk van buren komen, alleen signaal is erg zwak, maar mijn eigen beveiligde netwerk wil ie niet connecten. (Hij ziet hem wel) Ik ga vanavond https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/WiFiHowTo eens door nemen om te kijken of ik daar mee verder kom. Als iemand nog tips heeft dan hoor ik het graag.

TREQ Formula Rig || Fanatec CSL DD 8NM || MCLaren GT3 V2 || CSL Elite Pedals || 3x LG 27GL63T Ultragear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:22

Bob Popcorn

Plop!

Probleempje, op mijn laptop (AMD Turion64 1,6ghz, 512mb ram, ATi X700) krijg ik na het "nautilus" geluidje een zwart scherm. Zonder pijltje, m'n verlichting lijkt zelfs uit te gaan (kon ik niet duidelijk zien omdat het daglicht was :p maar zodra ik de verlichting uitdeed door het scherm-palletje in te drukken zie ik geen verschil)

Ik heb zo'n 10 minuten gewacht, maar er gebeurt echt helemaal niks meer :/

Ik probeerde de X86-64 versie van Ubuntu 6.06

Ligt dit aan m'n videokaart?

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb best wel een vaag probleem... Als ik probeer te booten van CD (zowel de 32-bits als 64-bits versie), kan ik selecteren dat ie moet booten, dat doet ie ook. Ik krijg zo'n balkje, maar die blijft haken bij de het tweede onderdeel (iets met mounten ofzo). Ik heb het ook geprobeerd onder XP met VMWare en daar werkt het prima. Ik heb totaal geen verstand van Linux maar vond dit wel een mooie uitdaging.

Intel Pentium D805
2x512MB DDR2 533MHz
Asrock 775HDTV-Twins
Seagate 7200.7 200GB IDE
Maxtor DM9 120GB IDE
LG DVD-RW
Soundblaster Audigy
Avermedia M150

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb de serverversie van ubuntu draaien en nu heb ik daar hellanzb op staan. Maar hoe kan ik er voor zorgen dat hellanzb altijd draait als de server aan staat? En hellanzb zegt dat ie 3 connections maakt maar blijven die altijd verbonden want ik zou graag ook nog via newsleecher wat dingen downloaden op m'n windows bak maar als hellanzb de verbindingen al op maakt met idle'en dan schiet dat ook niet op dat gaat wel goed dus :P

[ Voor 3% gewijzigd door Kaasplank op 02-08-2006 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb op zowel mijn werkstation als mijn server ubuntu staan. De server fungeert dmv samba als fileserver en heeft vier schijven. Twee daarvan zijn via een promise sata controller (sda en sdb) en de anderen twee via een onboard via chip (hda met ubuntu en hdc). Ik mount me shares met cifs.
Als ik een map via samba van hdc1 naar sda1 wil kopieren dan krijg ik een error: Error "Not on the same file system" while moving "/home/erik...films". Losse bestanden is geen enkel probleem. Alleen met mapjes gaat het fout. Hoe kan ik dit oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ik heb dus gister de alternative cd van ubuntu gedl, en op cd gezet...

In me servertje, text intall gekozen, ging een tijdje goed, totdat iet "unpacking apt" gaat doen...
Daar bleeft ie 2 uur lang op 49% staan, toen heb em maar weer uitgezet...
krijg deze week wel een dimmetje met 256MB erbij, mis. dat het dan beter gaat, maar het lijkt erop alsof ie gewoon hangt op dat onderdeel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
Hans schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 21:35:
[...]

dat faden van windows vond ik rete irritant dus die compiz plugin heb ik uitgezet met gconf-editor. Is evt. een optie.

Themes zijn enigszins verbouwd in compiz. Je moet de gnome-decorator vervangen voor cgwd en dan de meest recente versie van gcompizthemer gebruiken.
Je kon ook de settings in een andere plugin (waar instonden waarheen gefade moest worden) aanpassen (ergens onderaan in het lijstje, heb het nu niet bij de hand :P) waardoor je andere fade-dingen zoals het donkermaken van ramen die niet meer reageren (dat vind ik wel nuttig) wel behoudt. :)

En waarom staan er letterlijke FTP-linkjes die afgekort zijn (dus met ...'s in de adressen) in de topicstart? :P

[ Voor 7% gewijzigd door HunterPro op 03-08-2006 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-09 15:28
Verwijderd schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 09:09:
Nou ik heb dus gister de alternative cd van ubuntu gedl, en op cd gezet...

In me servertje, text intall gekozen, ging een tijdje goed, totdat iet "unpacking apt" gaat doen...
Daar bleeft ie 2 uur lang op 49% staan, toen heb em maar weer uitgezet...
krijg deze week wel een dimmetje met 256MB erbij, mis. dat het dan beter gaat, maar het lijkt erop alsof ie gewoon hangt op dat onderdeel...
Klopte de MD5SUM van de CD wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

orillion schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 11:15:
[...]

Klopte de MD5SUM van de CD wel?
Nog niet gekeken. Dat is bedoelt om te kijken of de iso wel helemaal goed is gedl?

Ik heb nu nl. de desktop cd al gedl, en geprobeerd te installen, en de server versie, die blijven allebei hangen (na het "laden" van nautilus) krijg ik zwart beeld, met een bevroren muis en weinig tot geen cd acitviteit.
Op aanraden had ik dus de alternative cd met text install geprobeerd... is dus al de 3e cd die ik probeer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 13:45:
Nog niet gekeken. Dat is bedoelt om te kijken of de iso wel helemaal goed is gedl?
Ja. Liefst check je zelfs de gebrande CD, daar kunnen natuurlijk ook fouten geintroduceerd zijn. Maar onder Windows is dat helaas nogal lastig geloof ik, dus je zou in ieder geval eerste de MD5 checksum van het gedownloade image kunnen controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 19:17
Juggernaut schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 13:40:
Ik heb de serverversie van ubuntu draaien en nu heb ik daar hellanzb op staan. Maar hoe kan ik er voor zorgen dat hellanzb altijd draait als de server aan staat? En hellanzb zegt dat ie 3 connections maakt maar blijven die altijd verbonden want ik zou graag ook nog via newsleecher wat dingen downloaden op m'n windows bak maar als hellanzb de verbindingen al op maakt met idle'en dan schiet dat ook niet op dat gaat wel goed dus :P
BTW: heb je HellaHella al geïnstalleerd? Machtig gewoon, web-control over je hellaNZB daemon.

Hellanzb altijd draaien als je ding opstart is kwestie van dat in je opstart-config te gooien; daar zijn in principe een aantal tuts voor (die ik ook nog eens moet lezen, met hetzelfde doel).

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo
DexterBelgium schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 13:50:
[...]

BTW: heb je HellaHella al geïnstalleerd? Machtig gewoon, web-control over je hellaNZB daemon.

Hellanzb altijd draaien als je ding opstart is kwestie van dat in je opstart-config te gooien; daar zijn in principe een aantal tuts voor (die ik ook nog eens moet lezen, met hetzelfde doel).
Ik zelf kende hellaNZB nog niet. Van de week ga ik proberen Ninan aan de praat te krijgen.

TREQ Formula Rig || Fanatec CSL DD 8NM || MCLaren GT3 V2 || CSL Elite Pedals || 3x LG 27GL63T Ultragear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
HunterPro schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 09:33:
[...]

En waarom staan er letterlijke FTP-linkjes die afgekort zijn (dus met ...'s in de adressen) in de topicstart? :P
Dat ligt toch echt aan jou. :)
Bekijk de eigenschappen van de links maar eens. Er is niks mis mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:40

BCC

Jk_W schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 15:35:
[...]
Dat ligt toch echt aan jou. :)
Bekijk de eigenschappen van de links maar eens. Er is niks mis mee!
Zowel de omschrijving als de link zijn:
code:
1
ftp://ftp.nerim.net/debia...layer_10.0.7-0.0_i386.deb

Hier in FF

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
WorkForce schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 14:04:
[...]

Ik zelf kende hellaNZB nog niet. Van de week ga ik proberen Ninan aan de praat te krijgen.
oeh. dat ziet er wel vet uit :D
ff proberen :)

hmm.. programma loopt al. kijken of downloaden werkt :P
downloaden werkt dus ook.

Kreeg hem eerst niet aan de gang omdat ik java niet had.
ff sudo apt-get install sun-java5-bin en toen werkte het direct :)

[ Voor 25% gewijzigd door Kaasplank op 03-08-2006 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke... heb md5sum.exe gedl... waar vind ik de md5 van de iso?? ik zie alleen maar de drie iso's (desktop, server, en alternative)... waar vind ik de md5 bestanden die ik moet checken? op de gebrande iso vond ik em ook al niet...

Ik heb overigens net de desktop cd in me gewone pc gedaan, om te booten vanaf cd...
Kreeg toen de melding dat er iets mis was met de "X window manager"

Booten in "safe graphic mode" werkte wel, maar zodra de de desktop met "taak balk" enz. geladen was, bevroor de boel... iig weinig reactie (muis stond stil)

het lijkt me dus dat wanneer de server (waarop ik t wil installeren) vastloopt, dat dat niet aan de cd kan liggen?

- edit -

Oke vergeet mijn vorige edit, heb de waarde die ik kreeg van
E:\DL>md5sum ubuntu-6.06-desktop-i386.iso vergeleken met wat er op ubuntu.com te vinden is

Ook de md5sums van de alternate en de server ISO kloppen...

Kan ik hieruit dus concluderen dat de ISO's goed zijn?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2006 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Ja. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Mentalist op 03-08-2006 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het blijft spannend...

Gister het desktop cd'tje maar weer in mijn ouder servertje gepropt, en nu gekozen voor "safe graphic mode" en zowaar, hij bootte door... (wel ontzettend traaaaag, maar dat veranderd wel als ik 256 MB ram bij prik denk ik)

Ik klikken op install... Begint mooi met installeren, aantal dingetjes ingevuld (tijdzones namen etc.) en t ding begint met installen...
Vervolgens ga ik "even weg" (was rond 9 uur), kwam om half 3 (niet smiddags ;) ) weer terug, staat ie nog op 95%...
Dus of het duurt gewoon te lang met 128 MB, of r kreng loopt ergens op vast...
Heb em overigens uitgezet, wilde graag slapen :P en t ding is niet bepaald stil.

Als ik vanmiddag thuis komt probeer ik t nog eens, en dan laat ik em wat langer aanstaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:28

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Heeft iemand een idee hoe lang het nog duurt voor we Edgy Eft kunnen verwachten? Het is nog amper twee maanden te gaan voor het oktober is, dat lijkt me wel erg kort dag voor een nieuwe release eigenlijk.

Ik merk overigens wel dat de updates hier langzamerhand steeds meer binnen beginnen te stromen sinds een week... is dat toeval of heeft dit met opkomende edgy eft te maken?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
HetWonder schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 11:12:
Heeft iemand een idee hoe lang het nog duurt voor we Edgy Eft kunnen verwachten? Het is nog amper twee maanden te gaan voor het oktober is, dat lijkt me wel erg kort dag voor een nieuwe release eigenlijk.

Ik merk overigens wel dat de updates hier langzamerhand steeds meer binnen beginnen te stromen sinds een week... is dat toeval of heeft dit met opkomende edgy eft te maken?
Voor DD was de release gepland om 04/06. Door uitstel kwam de release pas op 06/06, vandaar ook versienummer 6.06. Echter was het plan om toch de releases 6 maanden na elkaar te laten volgen, zodat EE op 10/06 uit zou komen.
Toen het uitstel van DD bekend werd, is ook gelijk gemeld dat de 6 maandelijkse cyclus door zou gaan. Edgy komt dus gewoon uit op 10/06, tenzij er weer melding gemaakt wordt van uitstel. Daarom zou EE minder "revolutionair" zijn als DD en komen er minder features in dan gepland voor EE. Helaas, maar Ubuntu 6.077.04 [small] zal dan weer een grotere realease worden.

Verder weet ik niet precies wanneer Gnome 2.16 uitkomt. Iedereen is er druk mee bezig, en misschien zal EE standaard geleverd worden met 2.16. Ook was XGL/Compiz standaard meegeleverd dacht ik.

[ Voor 0% gewijzigd door mithras op 04-08-2006 12:20 . Reden: ik kan niet rekenen ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Mithras86 schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 11:18:
[...]
Edgy komt dus gewoon uit op 10/06, tenzij er weer melding gemaakt wordt van uitstel. Daarom zou EE minder "revolutionair" zijn als DD en komen er minder features in dan gepland voor EE. Helaas, maar Ubuntu 6.07 zal dan weer een grotere realease worden.
ubuntu 6.07?

EE wordt 6.10
EE+1 wordt 7.04

(edit: indien zonder vertragingen, that is... maar die verwacht ik ook niet... DD werd uitgesteld omdat het een LTS werd. Zowel EE als EE+1 worden dit niet)

[ Voor 15% gewijzigd door JackBol op 04-08-2006 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09 11:50
Kan iemand misschien ook een soort van kleine how-to maken over het installeren van de NVidia drivers, ik krijg het niet voor elkaar. Heb ik eindelijk alle vereiste onderdelen geinstalleerd, moet ik weer uit X gaan om hem te installeren... Hoe doe je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-09 11:11
Zo, ik heb Ubuntu nou ook draaien, en na wat config probleempjes met m'n UMTS kaartje heb ik eindelijk ook internet erop :)

Nou probeer ik het UMTS kaartje te laten connecten bij bootup. Dit lukt dus met geen mogelijkheid.

Ik heb de /etc/network/interfaces methode geprobeerd, maar de UMTS kaart heeft op het moment van laden van die module nog geen verbinding met het netwerk.
Nou heb ik een .sh aangemaakt onder root met daarin heel simpel:
code:
1
2
3
#!/bin/sh
sleep 60
pppd call umtskpn

Dit .shtje is uiteraard chmod +x.
Als ik dit .sh run dan doet hij het gewoon, als ik em echter zo onder crontab zet:
code:
1
@reboot /root/startumts.sh

Dan zie ik wel dat CRON iets aan het doen is als ik kijk bij de systemlog, maar geen verbinding...

/edit:
Knip-plak uit syslog:
code:
1
2
3
4
5
(CRON) STARTUP (fork ok)
(CRON) INFO (running @reboot jobs)
(root) CMD (/root/startumts.sh)
...
(root) MAIL (mailed 52 bytes...)

Iemand enig idee?
(Overigens heb ik bootmisc.sh ook al geprobeerd, daar maakt hij verbinding, blijft 1 seconde verbonden en verbreekt de verbinding)

[ Voor 9% gewijzigd door OverSoft op 04-08-2006 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
sorted.bits schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 12:19:
Kan iemand misschien ook een soort van kleine how-to maken over het installeren van de NVidia drivers, ik krijg het niet voor elkaar. Heb ik eindelijk alle vereiste onderdelen geinstalleerd, moet ik weer uit X gaan om hem te installeren... Hoe doe je dat?
  • Je hebt 2 mogelijkheden:
    1. Synaptic->zoeken->nvidia-glx->installeren
    2. Terminal-> "sudo apt-get install nvidia-glx"
  • Terminal -> "sudo nvidia-glx-config enable" (zie ook het comment in synaptic bij nvidia-glx)
  • Restart X
OverSoft schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 12:19:
Nou probeer ik het UMTS kaartje te laten connecten bij bootup. Dit lukt dus met geen mogelijkheid.

Ik heb de /etc/network/interfaces methode geprobeerd, maar de UMTS kaart heeft op het moment van laden van die module nog geen verbinding met het netwerk.
Nou heb ik een .sh aangemaakt onder root met daarin heel simpel:
code:
1
2
3
#!/bin/sh
sleep 60
pppd call umtskpn

Dit .shtje is uiteraard chmod +x.
Als ik dit .sh run dan doet hij het gewoon, als ik em echter zo onder crontab zet:
code:
1
@reboot /root/startumts.sh

Dan zie ik wel dat CRON iets aan het doen is als ik kijk bij de systemlog, maar geen verbinding...
Waarom zet je het script in je cron? Als je het in je opstartsessie zet, wordt het automatisch bij je startup gedaan :?

[ Voor 64% gewijzigd door mithras op 04-08-2006 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
nja, ik heb em in init.d gegooid en ik weet dat ik daarna een symlink moet aanmaken in een van de rc*.d dirs, ik weet echter niet welke :X

daarnaast draait die cron op de achtergrond, dus kan ik gewoon werken, terwijl de kaart nog verbinding moet maken (ipv 1 minuut wachten elke boot)

/edit:
Nu kom ik er achter dat ie bij de cron ook verbind, maar OOK direct weer ophangt.
Ik heb nu even een nohupje ervoor gezet, kijken of ie dan wel verbonden blijft.

/edit2:
Nope...
Dit is zo frustrerend, als ik het handmatig doe, doet hij het wel, wil ik het automatiseren, doet ie et niet...

[ Voor 70% gewijzigd door OverSoft op 04-08-2006 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pete
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-09 17:51
OverSoft schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 12:35:
nja, ik heb em in init.d gegooid en ik weet dat ik daarna een symlink moet aanmaken in een van de rc*.d dirs, ik weet echter niet welke :X
Je 'moet' dat gewoon doen met update-rc.d dus
#  update-rc.d filename defaults

en dan plaatst ie in alle 7(toch?) mappen een symlinkje

petersmit.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
phsmit schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 13:16:
[...]

Je 'moet' dat gewoon doen met update-rc.d dus
#  update-rc.d filename defaults

en dan plaatst ie in alle 7(toch?) mappen een symlinkje
Thank you, dat werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Laatst online: 10:42

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Nu ga ik voor mijn bomma op basis van een oude pc (1ghz , 256Mb ram , 40Gb harde schijf) een desktop pc voor haar maken. Hier komt natuurlijk kubuntu op.

Ik ga voor haar al alles configureren , zoals haar mail , zorgen dat mp3's afspelen , zorgen dat flash in firefox werkt ed...

Nu wilde ik de pc zo 'robuust mogelijk tegen kindjes en oude mensen maken' , want deze pc zal ook gebruikt worden door de kleinkinderen van mijn grooutouders. Op zich kunnen ze al niet veel verkeerd doen , zeker niet als ze het root passwoord niet kennen. Toch vroeg ik me af of er zaken zijn waarmee ik deze installatie zo 'robuust' mogelijk kan maken. Die kinderen kunnen er wat van , de xp installatie moest ik iedere paar weken weer eens helemaal opschonen omdat de kinderen weer vanalles misdaan hadden :X . Dus heeft iemand hier nog tips voor ?

Verder vroeg ik me af welke applicaties mijn grootmoeder allemaal zou kunnen gebruiken ? Ik dacht aan een mail programma , OO.o , een msn chatprogramma , firfox , enkele leuke kleine spelletjes (welke ?).

Weten jullie ook nog een leuk theme , dat het allemaal een leuk en fris uitzicht geeft ?

Alle andere tips zijn ook nog welkom , alvast bedankt :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
evert_ schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 14:08:
Nu wilde ik de pc zo 'robuust mogelijk tegen kindjes en oude mensen maken' , want deze pc zal ook gebruikt worden door de kleinkinderen van mijn grooutouders. Op zich kunnen ze al niet veel verkeerd doen , zeker niet als ze het root passwoord niet kennen. Toch vroeg ik me af of er zaken zijn waarmee ik deze installatie zo 'robuust' mogelijk kan maken. Die kinderen kunnen er wat van , de xp installatie moest ik iedere paar weken weer eens helemaal opschonen omdat de kinderen weer vanalles misdaan hadden :X . Dus heeft iemand hier nog tips voor ?
Tja, in principe kan je alleen je eigen gebruiker verneuken. Dus daar alles (.gnome, .gnome2, .gconfd uit je homedir voor Gnome) weggooien bijvoorbeeld. Maar dan nog: bij een nieuwe startup wordt dan alles weer naar default teruggezet. Je bent je wallpaper kwijt, en je splashscreen, maar veel meer niet eigenlijk. Ik weet niet hoe zeer dit ook is bij KDE, maar het lijkt me vergelijkbaar :)
Wat je kan overwegen is een aparte gebruiker 'bomma' (wat is dan btw :? 8)7) en een gebruiker 'kinderen' bij wijze van spreken.
Verder vroeg ik me af welke applicaties mijn grootmoeder allemaal zou kunnen gebruiken ? Ik dacht aan een mail programma , OO.o , een msn chatprogramma , firfox , enkele leuke kleine spelletjes (welke ?).
In Gnome zitten standaard veel kleine games. Moet je er wel ff Ubuntu van maken :p
Weten jullie ook nog een leuk theme , dat het allemaal een leuk en fris uitzicht geeft ?

Alle andere tips zijn ook nog welkom , alvast bedankt :)
Omdat hier ook geldt, dat Gnome vaak rustiger, stiller en eenvoudiger in lay-out is (naar mijn idee), zou ik ook voor dit punt sneller Gnome pakken dan KDE. Oude mensen (omdat ik toch het idee heb dat bomma iets oud is :p) hebben niets aan een drukke omgeving. Eenvoud en leesbaarheid is denk ik het belangrijkste.
offtopic:
Dit is wel een mening. Ik vind dat standaard Gnome rustig oogt dan KDE. Je kan bij KDE veels te veel instellen, waar beginnnende gebruikers last van kunnen hebben. Verder zou je vanuit Windows net zo makkelijk naar KDE als Gnome over kunnen stappen. Als je logisch nadenkt (programma's onder 'applicaties', je voorkeuren onder 'systeem', net als het beheer) kan je alles vinden. just my 2 cents ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 09:24

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik ga er van uit dat bomma 'oma' betekent. Ik zou voor de robuustheid in ieder geval de settings uit het panel/menu verbergen voor die gebruiker, en ze alleen voor jou zichtbaar maken. Voor simpele spelletjes moet je bij Synaptic maar ff de games secties doorspitten. Ga er maar van uit dat van een heleboel spelletjes (verschillende soorten kaarten, pacman, bubbles) al standaard iets in zowel KDE als Gnome zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Laatst online: 10:42

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Het is juist de bedoeling dat ik even hier thuis alles een beetje instel , plus de nodige zooi aan programma's installeer en dat er dan niets meer aan moet gebeuren. Mijn grootmoeder (= bomma , blijkbaar een woord dat in nederland niet gebruikt wordt :P ) is echt niet van plan om config files te gaan editen enzo. Ze wil gewoon 'met de pc leren werken' dus daar versta ik onder surfen , office , chatten , ...

Dus wat ik liefst zou doen , is een soort van theme waarbij zo veel mogelijk overbodige rotzooi is weggehaald van het scherm. Verder was ik ook al van plan om op het scherm gewoon shortcuts te zetten van alle belangrijke programma's zodat ik bij de eerste 'computerlessen' de menu's een beetje met rust kan laten om alles eenvoudig te houden.

Ik dacht aan KDE ipv gnome omdat ik zelf liever kde gebruik (ik gebruik zelf ook kubuntu) , gnome oogt iets rustiger , maar ik vind de applicaties voor kde beter (ik weet niet hoe dit komt , zal wel persoonlijk zijn).

Nu doe je me wel twijfelen tussen gnome en kde :/ .

Edit : ik zi nu pas je post gwystyl : Even misschien een heel domme vraag ; maar het settings menu is dat niet 'user' afhankelijk ? Dus als ik het settings menu wegdoe in de 'oma' account en ik wil iets van settings veranderen , kan ik dat dan gewoon onder mijn account doen ?

[ Voor 11% gewijzigd door DeadLock op 04-08-2006 15:15 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 09:24

gwystyl

Beugeltje dan maar?

evert_ schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 15:13:
Het is juist de bedoeling dat ik even hier thuis alles een beetje instel , plus de nodige zooi aan
Dus wat ik liefst zou doen , is een soort van theme waarbij zo veel mogelijk overbodige rotzooi is weggehaald van het scherm. Verder was ik ook al van plan om op het scherm gewoon shortcuts te zetten van alle belangrijke programma's zodat ik bij de eerste 'computerlessen' de menu's een beetje met rust kan laten om alles eenvoudig te houden.

Ik dacht aan KDE ipv gnome omdat ik zelf liever kde gebruik (ik gebruik zelf ook kubuntu) , gnome oogt iets rustiger , maar ik vind de applicaties voor kde beter (ik weet niet hoe dit komt , zal wel persoonlijk zijn).

Edit : ik zi nu pas je post gwystyl : Even misschien een heel domme vraag ; maar het settings menu is dat niet 'user' afhankelijk ? Dus als ik het settings menu wegdoe in de 'oma' account en ik wil iets van settings veranderen , kan ik dat dan gewoon onder mijn account doen ?
Een heleboel settings zijn natuurlijk wel user-afhankelijk, maar om het een beetje hufterproof te maken zou ik ze wel zo goed mogelijk verbergen. Vooral klein(e)kinderen klikken op alles wat los en vast zit en kunnen op die manier een heleboel settings overhoop gooien. Als ze die niet te makkelijk te zien krijgen voorkom je dat een beetje. Je zal dan wel zelf moeten weten hoe je weer bij de settings kan komen als je wat wil veranderen.
Nog een tip om je wat reisjes naar je oma te besparen: geef jezelf externe toegang met shell (als het goed is stel je dan een VNC server in die je met een willekeurige VNC client kan benaderen), zodat je evt wat op afstand kan veranderen.

Verder klinkt het alsof je een soort kiosk mode wil. Daarbij kan je alleen vooraf ingestelde programmas gebruiken. Ik meen me te herinneren dat er wel zoiets bestaat. HIER alvast een algemene KDE kiosk mode tutorial; voor een (K)ubuntu-specifieke manier moet je nog maar ff googlen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Het is juist de bedoeling dat ik even hier thuis alles een beetje instel , plus de nodige zooi aan programma's installeer en dat er dan niets meer aan moet gebeuren. Mijn grootmoeder (= bomma , blijkbaar een woord dat in nederland niet gebruikt wordt :P ) is echt niet van plan om config files te gaan editen enzo. Ze wil gewoon 'met de pc leren werken' dus daar versta ik onder surfen , office , chatten , ...
Maak dan een profiel waarin alleen die programma's toegankelijk zijn, dat kun je later nog wel weer aanpassen. Scheelt ook, kan er ook minder fout gaan doordat er een verkeerde optie is aangeklikt.

Doe ik er nog een schepje bovenop...met GNOME heb je nog een applicatie als Sabayon waarbij je een userprofiel kunt maken en instellen zoals je dat graag wil hebben. Vervolgens kun je dat profiel dan gaan toewijzen aan de gebruikers die er gebruik van moeten maken. Sabayon is er overigens alleen voor GNOME, niet voor KDE. Geen idee of KDE ook zo'n soort tool heeft.
Wat je in dat useraccount aan al die dingen instelt geldt alleen voor dat account. Sommige zaken zijn zogenaamde systemwide settings en daarvoor zal het root wachtwoord gevraagd worden. Kwestie van die dingen eruit zien te halen en het root wachtwoord niet aan een ander geven.

Overigens is er hier op het forum een topic geweest over een computer voor een opa waarop ook Linux werd gezet. Ga eens op zoek naar dat topic, daar zullen waarschijnlijk ook nog wel wat bruikbare zaken in staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zie eens naar automatics van mij geeft error onderaan?

alfons@alfons-desktop:~$ sudo gedit /etc/apt/sources.list
Password:
alfons@alfons-desktop:~$ wget http://www.beerorkid.com/...t/key.gpg.asc--17:44:53-- http://www.beerorkid.com/automatix/apt/key.gpg.asc
=> `key.gpg.asc'
Resolving www.beerorkid.com... 208.113.152.130
Connecting to www.beerorkid.com|208.113.152.130|:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 1,730 (1.7K) [text/plain]

100%[====================================>] 1,730 --.--K/s

17:44:53 (23.91 MB/s) - `key.gpg.asc' saved [1730/1730]

alfons@alfons-desktop:~$ gpg --import key.gpg.asc
gpg: key 521A9C7C: public key "Justin Hayes (Automatix Repository Master) <wildtangent@w1ldt4ng3nt.net>" imported
gpg: Total number processed: 1
gpg: imported: 1
alfons@alfons-desktop:~$ gpg --export --armor 521A9C7C | sudo apt-key add -
OK
alfons@alfons-desktop:~$ sudo apt-get update
Get:1 http://be.archive.ubuntu.com dapper Release.gpg [189B]
Get:2 http://be.archive.ubuntu.com dapper-updates Release.gpg [189B]
Hit http://be.archive.ubuntu.com dapper Release
Get:3 http://security.ubuntu.com dapper-security Release.gpg [189B]
Hit http://be.archive.ubuntu.com dapper-updates Release
Hit http://security.ubuntu.com dapper-security Release
Hit http://be.archive.ubuntu.com dapper/main Packages
Hit http://be.archive.ubuntu.com dapper/restricted Packages
Hit http://be.archive.ubuntu.com dapper/main Sources
Hit http://be.archive.ubuntu.com dapper/restricted Sources
Hit http://be.archive.ubuntu.com dapper/universe Packages
Hit http://be.archive.ubuntu.com dapper/multiverse Packages
Hit http://be.archive.ubuntu.com dapper/universe Sources
Hit http://be.archive.ubuntu.com dapper/multiverse Sources
Hit http://be.archive.ubuntu.com dapper-updates/main Packages
Hit http://security.ubuntu.com dapper-security/main Packages
Hit http://security.ubuntu.com dapper-security/restricted Packages
Hit http://security.ubuntu.com dapper-security/main Sources
Hit http://be.archive.ubuntu.com dapper-updates/restricted Packages
Hit http://be.archive.ubuntu.com dapper-updates/main Sources
Hit http://be.archive.ubuntu.com dapper-updates/restricted Sources
Hit http://be.archive.ubuntu.com dapper-updates/universe Packages
Hit http://be.archive.ubuntu.com dapper-updates/multiverse Packages
Hit http://be.archive.ubuntu.com dapper-updates/universe Sources
Hit http://be.archive.ubuntu.com dapper-updates/multiverse Sources
Hit http://security.ubuntu.com dapper-security/restricted Sources
Hit http://security.ubuntu.com dapper-security/universe Packages
Hit http://security.ubuntu.com dapper-security/multiverse Packages
Hit http://security.ubuntu.com dapper-security/universe Sources
Hit http://security.ubuntu.com dapper-security/multiverse Sources
Get:4 http://www.beerorkid.com dapper Release.gpg [189B]
Get:5 http://www.beerorkid.com dapper Release [5161B]
Get:6 http://www.beerorkid.com dapper/main Packages [511B]
Fetched 5864B in 0s (6268B/s)
Reading package lists... Done
alfons@alfons-desktop:~$ sudo apt-get install automatix
Reading package lists... Done
Building dependency tree... Done
The following NEW packages will be installed:
automatix
0 upgraded, 1 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.
1 not fully installed or removed.
Need to get 31.4kB of archives.
After unpacking 0B of additional disk space will be used.
Get:1 http://www.beerorkid.com dapper/main automatix 6.4-5-6.06dapper1 [31.4kB]
Fetched 31.4kB in 1s (26.6kB/s)
Selecting previously deselected package automatix.
(Reading database ... 156766 files and directories currently installed.)
Unpacking automatix (from .../automatix_6.4-5-6.06dapper1_i386.deb) ...
Setting up gforge-db-postgresql (3.1-31) ...
Configuring for PostgreSQL 7.3 or later
cp: cannot stat `/etc/postgresql/pg_hba.conf': No such file or directory
dpkg: error processing gforge-db-postgresql (--configure):
subprocess post-installation script returned error exit status 1
Setting up automatix (6.4-5-6.06dapper1) ...
Errors were encountered while processing:
gforge-db-postgresql
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:00
Slab word nu ook via automatix geinstalleerd :) erg handig dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Tip van mijn kant: welke programma's wil je je grootmoeder gaan geven die KDE zijn? Firefox voor internet (of evt. Opera), Thunderbird als emailclient, Openoffice voor het officewerk. Dan hou je mp3's afspelen over dat kan je met xmms doen als je het zo simpel als in winamp wil. Eventueel is ook amaroK nog een optie aangezien die zonder KDE kan draaien onder gnome, die heeft maar 1 extra bestandje nodig (draai ik zelf ook en dat werkt perfect).

Ik heb zelf ook lang getwijfeld, met name vanwege de kwaliteit van de KDE tooltjes maar aangezien dat toch naar mijn idee iets meer 'buggy' is in vergelijking met gnome, ben ik uiteindelijk voor gnome gegaan waarin ik een aantal KDE tools gewoon gebruik (waaronder amaroK). Werkt heerlijk simpel en dat is denk ik precies wat je hebben moet voor een grootmoeder. KDE is toch iets meer voor de 'nerds' (in de positieve zin van 't woord ;) )

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 18:04:
zie eens naar automatics van mij geeft error onderaan?

<--- Heel verhaal -->
Volgens mij ligt het helemaal niet aan Automatix, maar aan de halve install die je nog hebt staan. Probeer eens of "apt-get -f install" het kan fixxen en probeer dan opnieuw automatix te apt-getten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
HetWonder schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 22:46:
[...]
Dan hou je mp3's afspelen over dat kan je met xmms doen als je het zo simpel als in winamp wil. Eventueel is ook amaroK nog een optie aangezien die zonder KDE kan draaien onder gnome, die heeft maar 1 extra bestandje nodig (draai ik zelf ook en dat werkt perfect).
Dan wil ik je echt wat anders aanraden. Hoewel het misschien redelijk offtopic is, er zijn redelijk wat spelers voor Gnome:
• Rhythmbox
• XMMS
Banshee
Listen

Zelf heb ik grote voorkeur voor Listen, maar ook Banshee is een goed GTK programma. Listen probeert nu de tegenhanger van AmaroK te worden, en als standaard meegeleverd te worden ipv Rythmbox (hoewel dat nog wel een tijdje kan gaan duren) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Er zijn twee nieuwe varianten op Ubuntu uitgekomen.
  • Dubuntu
    Een Ubuntu versie speciaal voor Software Developers. (Niet van de officiele makers van Ubuntu)

Afbeeldingslocatie: http://img486.imageshack.us/img486/9233/dubuntubm6.png

• Ubuntu Christian Edition 1.0
    Ubuntu 6.06 plus speciale Christelijke software alvast geinstalleerd. (Niet van de officiele makers van Ubuntu)

Afbeeldingslocatie: http://img277.imageshack.us/img277/4530/8sm7.png
Beide imho het niet echt waard om in de TS toe te voegen, maar ik wilde ze voor de volledigheid wel even melden. Als iemand er anders over denkt dan hoor ik het wel. :)

Tevens is (K)ubuntu 6.10 Knot-1 ondertussen gereleased.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Mithras86 schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 23:09:
[...]
Dan wil ik je echt wat anders aanraden. Hoewel het misschien redelijk offtopic is, er zijn redelijk wat spelers voor Gnome:
• Rhythmbox
• XMMS
Banshee
Listen

Zelf heb ik grote voorkeur voor Listen, maar ook Banshee is een goed GTK programma. Listen probeert nu de tegenhanger van AmaroK te worden, en als standaard meegeleverd te worden ipv Rythmbox (hoewel dat nog wel een tijdje kan gaan duren) ;)
Ik vind zelf van die drie alleen banshee en listen echte concurrenten van amaroK, en ik heb zelf listen ook geprobeerd maar die beviel me toch niet helemaal. amaroK draait toch net ff gebruiksvriendelijker. Enige nadeel vind ik dat het vrij lang duurt voordat ie opstart, maja daar ontkom je niet aan als je het onder gnome draait. En ach, verder zijn dat soort dingen gewoon persoonlijke smaken, daar kan je niet over discussieren ieder moet gewoon zelf de tool uitkiezen die hij 't lekkerst vindt.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=185962

Mijn M-audio doet het weer met alsamixer :). Eindelijk normaal muziek luisteren onder Linux.

Als mijn DVB-kaart het nu ooit ook nog gaat doen in een beetje normaal bruikbaar programma is mijn noodzaak om Windows nog te starten een stuk kleiner.

Nouja, XMMS doet het.. Gxine lijkt geen geluid te geven.. En ik kan alleen FTA kanalen bekijken, dat is dus Nederland 1, TV Noord, Omrop Fryslan en The Box.. Zonder geluid.. En het werkt niet fijn..

[ Voor 24% gewijzigd door Mentalist op 06-08-2006 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rulus
  • Laatst online: 19-09 13:48
Ubuntu 6.10 Knot 1 is er inderdaad. Ik heb em even getest, maar er valt (uiterlijk dan) nog weinig verandering te merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
rulus schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 10:40:
Ubuntu 6.10 Knot 1 is er inderdaad. Ik heb em even getest, maar er valt (uiterlijk dan) nog weinig verandering te merken.
Ik had ook niet veel verwacht. Maar het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat 6.10 Knot 1 opeens een wereld van verschil zou zijn van 6.06. Leuke site btw! Onderhoud je die zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rulus schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 10:40:
Ik heb je site even bekeken en ik denk dat je deze regel aan moet passen:
"Ubuntu Linux kan er spijtig genoeg niet voor zorgen dat uw harde schijf kapot gaat of uw computer gestolen wordt."

Staat bij Voordelen onderaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rulus
Jk_W schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 12:24:
[...]
Ik had ook niet veel verwacht. Maar het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat 6.10 Knot 1 opeens een wereld van verschil zou zijn van 6.06. Leuke site btw! Onderhoud je die zelf?
Ja, heb hem zelf gemaakt. Hij is nog niet helemaal klaar en de layout wordt binnenkort nog wat onder handen genomen.

@Icec_old: wat bedoel je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Laatst online: 26-09 08:50

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

iemand die weet hoe je wpa op ubuntu 6.06 aan de gang krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintjuhh
  • Laatst online: 26-09 11:23
Gnome network manager installeren

http://www.gnome.org/projects/NetworkManager/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor wie propere CPU frequency scaling wil, heb ik dit artikel: http://dietrich.wordpress...u-ondemand-cpu-frequency/

Vooral gericht naar Centrino CPU's toe, en met de ingebouwde scaling governors van de kernel ipv via powernowd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rulus schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 13:58:
[...]

Ja, heb hem zelf gemaakt. Hij is nog niet helemaal klaar en de layout wordt binnenkort nog wat onder handen genomen.

@Icec_old: wat bedoel je precies?
Sinds wanneer is het spijtig dat je OS er niet voor kan zorgen dat je HD crashed of dat je PC gestolen wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rulus
Ja inderdaad, nu je 't zegt, ik zal het aanpassen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.ubuntuvideo.com/

Misschien wel handig om in de TS te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik heb in mijn telefoon een 1gb kaartje zitten, en als ik mijn telefoon aan de computer link, wordt deze als usb massaopslag apparaat herkend. Ik kan er dingen vanaf kopieren, dat gaat prima, maar er vanaf de pc data opzetten wil om de een of andere reden niet lukken in Ubuntu. Ik kan het wel gewoon in de mappen zetten, en het lijkt ook alsof de data gekopieerd is, maar zodra ik de telefoon loskoppel en het ga checken is de betreffende map nog steeds leeg. Iemand een idee hoe dat zou kunnen komen?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Je kiest wel netjes unmount voordat je hem loskoppelt?

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Dat kan niet eens? Ik kan de optie unmount iig niet vinden. Heeft er iemand nog meer ervaring met removable usb flashdisks want ik heb het idee dat het nogal buggy werkt allemaal... na meerdere pogingen blijkt dat ie wel kopieert maar hij geeft gewoon geen progress bar. Het lijkt dus alsof de bestanden er direct op staan, maar als ik 100mb kopier en ik haal de stekker er na 2 minuten uit, dan staat er pas 75 mb oid op. Het lijkt dus een bug ofzo

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Het werkt helemaal niet buggy. Je _moet_ alleen unmounten om data ook daadwerkelijk weg te schrijven. Gewoon het stekkertje eruit trekken, mag dus niet. Als je niet weet hoe je moet unmounten, check /media eens en kijk of daar iets bijstaat wat op je telefoon lijkt. Ga vervolgens naar je console, type daar 'sudo umount /media/naam_van_telefoon'. En dan wordt een en ander wel weggeschreven. Normaal zou je echter gemounte devices op je Desktop moeten krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Harm schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 19:36:
Normaal zou je echter gemounte devices op je Desktop moeten krijgen...
Hoogst waarschijnlijk heeft HetWonder dat ook. Je moet dan rechtermuis->volume loskoppelen kiezen. Staat het volume niet op je desktop, moet je even kijken naar je gconf-editor naar de waarde apps/nautilus/desktop/volumes_visible en die moet op true staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-09 20:07

Sjod

Ik ben goed luisterend

Ik ben een beetje aan het expirimiteren met Ubuntu. Ik wil eigenlijk van Windows af en overgaan op Ubuntu.

Grotendeels van mijn hardware heb ik nu aan de praat. Maar ik kan nergens iets vinden om SLI in te schakelen. Ik vraag me af of dit uberhaupt wel mogelijk is?
Ik vermoed ook dat bij mij XGL niet werkt doordat ik 2 videokaarten heb. Heeft iemand SLI aan de praat met XGL ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Sjod schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 23:18:
Ik ben een beetje aan het expirimiteren met Ubuntu. Ik wil eigenlijk van Windows af en overgaan op Ubuntu.

Grotendeels van mijn hardware heb ik nu aan de praat. Maar ik kan nergens iets vinden om SLI in te schakelen. Ik vraag me af of dit uberhaupt wel mogelijk is?
Ik vermoed ook dat bij mij XGL niet werkt doordat ik 2 videokaarten heb. Heeft iemand SLI aan de praat met XGL ?
SLI zat dacht ik wel in de nVidia drivers?

Als je een ULi chipset had gehad zou het trouwens inderdaad totaal niet werken, maar met een nForce4 moet het kunnen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

W3ird_N3rd schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 23:30:
[...]

SLI zat dacht ik wel in de nVidia drivers?

Als je een ULi chipset had gehad zou het trouwens inderdaad totaal niet werken, maar met een nForce4 moet het kunnen volgens mij.
Als ik nividia settings draai vanaf de cli krijg ik:

ERROR: NV-CONTROL extension not found on this Display.

ERROR: Unable to determine number of NVIDIA GPUs on ':0.0'.

ERROR: Unable to determine number of NVIDIA Frame Lock Devices on ':0.0'.

De geinstalleerde driver is nvidia-glx 1.0.8762 (geinstalleerd via apt-get).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Niet online
Dat is normaal als je XGL als X-server draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

Harm schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 23:51:
Dat is normaal als je XGL als X-server draait.
Hoe kan ik dan SLI instellen, moet dat via xorg.conf ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Mithras86 schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 19:45:
[...]

Hoogst waarschijnlijk heeft HetWonder dat ook. Je moet dan rechtermuis->volume loskoppelen kiezen. Staat het volume niet op je desktop, moet je even kijken naar je gconf-editor naar de waarde apps/nautilus/desktop/volumes_visible en die moet op true staan
Het heeft daar niet zovele mee te maken. Het probleem is dat het lijkt of ie al na 1 seconde klaar is met kopieren van bestanden, terwijl ie op de achtergrond er nog mee bezig is. Als ik hem er dan te vroeg uit trek leidt dat tot veel corrupte files enz.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Niet online
Sjod schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 00:02:
[...]

Hoe kan ik dan SLI instellen, moet dat via xorg.conf ?
Door die nvidia-configtool te starten zonder dat je xgl draait :) . Hoe je dat doet, kan ik je helaas niet vertellen, omdat ik er ook nog naar op zoek ben.
HetWonder schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 00:25:
[...]

Het heeft daar niet zovele mee te maken. Het probleem is dat het lijkt of ie al na 1 seconde klaar is met kopieren van bestanden, terwijl ie op de achtergrond er nog mee bezig is. Als ik hem er dan te vroeg uit trek leidt dat tot veel corrupte files enz.
Veranderingen op usb-disks worden pas definitief doorgevoerd op het moment dat je het ding op de juiste wijze unmount. Dus als jij het ding eruit trekt, zonder op de juiste manier te unmounten, gaat het mis. Probeer het anders gewoon eens en vertel ons het resultaat. Ik lees namelijk nergens dat je wél unmount, terwijl dat toch echt nodig is.

[ Voor 4% gewijzigd door Harm op 07-08-2006 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

HetWonder schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 00:25:
[...]

Die USB stick is een relatief traag device, omdat jij en ik geen zin hebben om uren naar een balkje te gapen, is Ubuntu zo vriendelijk om deze bestanden weg te schrijven in een cache, en vervolgens in de achtergrond weg te schrijven naar je USB stick. Omdat jij na '1 seconde' er vanuit gaat dat alle bestanden over zijn, trek jij die stick eruit, terwijl je bestanden pas in de cache staan ipv. op de stick. Als je nu het unmount commando geeft, zal Ubuntu aan het caching proces aangeven dat jij die stick eruit wilt halen, en dat het op moet schieten met wegschrijven. Zogauw deze klaar is, zal het icoontje van de USB stick van je desktop verdwijnen, en kan je de stick veilig verwijderen zonder corruptie en dataloss.

Dus: Altijd unmounten voordat je de usb stick verwijderd. (Overigens moet dit in windows officieel ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:28
Bij mijn langzame stick doet ie dat ook niet, dat cachen. Zodra het schermpje van kopieren weg is kan ik hem er gewoon direct uit trekken, geen corruptie of wat ook. Maar goed ook, want als ik wel iets vind indruisen tegen het gebruiksgemak van een USB-stick is het handmatig moeten unmounten voor uittrekken.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Breepee schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 10:47:
Bij mijn langzame stick doet ie dat ook niet, dat cachen. Zodra het schermpje van kopieren weg is kan ik hem er gewoon direct uit trekken, geen corruptie of wat ook. Maar goed ook, want als ik wel iets vind indruisen tegen het gebruiksgemak van een USB-stick is het handmatig moeten unmounten voor uittrekken.
Alleen heb je dit in Windows dus ook: veilig verwijderen. En om precies dezelfde reden ;)
Verder is een usb-stick zo makkelijk te hanteren: als je cdspeler nog bezig is, en je drukt op eject, zal de cd er niet direct uitkomen, maar moet je even wachten. Omdat een usb-stick er zonder beveiliging uitgetrokken kan worden, valt niet aan een pc anders aan te geven dat je hem wilt verwijderen dan door te unmounten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Ongeacht het OS, die stick ruk ik er zo uit ;) Er zit wel een activiteitsled op en ik wacht altijd tot die uit is met uittrekken (eigenlijk altijd gelijk met de indicator van het OS overigens), dus vandaar waarschijnlijk dat dat bij mij allemaal prima gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterData
  • Laatst online: 24-09 22:38
Onder Windows kun je zelfs instellen of bij het gebruik van een USB-stick schrijf-cache aan moet of niet. Zet je dat uit dan is het kennelijk veilig je stick eruit te trekken als het lampje op je stick uit is of het kopieerschermpje weg is :) Voorzover ik weet staat schrijfcache zelfs standaard uit voor sticks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

MisterData schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 15:54:
Onder Windows kun je zelfs instellen of bij het gebruik van een USB-stick schrijf-cache aan moet of niet. Zet je dat uit dan is het kennelijk veilig je stick eruit te trekken als het lampje op je stick uit is of het kopieerschermpje weg is :) Voorzover ik weet staat schrijfcache zelfs standaard uit voor sticks :)
Dat kan onder linux ook. Heeft ermee te maken wat voor soort caching je gebruikt. Write Back caching is sneller, maar schrijft eerst naar de cache en vanuit cache naar disk. Dit is wat het probleem veroorzaakt bij USB sticks. Gebruik hier liever Write Through caching. Hier word tegelijkertijd naar de cache en naar de disk geschreven. Resultaat is dat je het progress balkje van een copy langer blijft zien, maar dat daarna de data ook werkelijk op de disk staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Zucht..

"normale" mensen die al gewend zijn aan Windows krijg je echt niet over, zelfs niet met een distro als Ubuntu..

Toen Windows crashte op de computer van mijn broertje (13) heb ik besloten niet opnieuw illegale rommel te installeren. Sinds er Ubuntu opstaat begint zich een laag stof op het toetsenbord te vormen. Zolang het vakantie is heeft hij los weten te krijgen dat hij op de computer van m'n moeder mag internetten. Want hij wil Windows. Hoe dan ook.

Mijn conclusie: Ubuntu (of welke distro dan ook) zal nooit succes hebben bij de massa, tot het eruit ziet als Windows, voelt als Windows, klinkt als Windows en ruikt als Windows. Mijn broertje heeft niet eens meer feitelijke argumenten waarom hij Windows wil. Hij wil het gewoon, en hij zal niks anders dulden. Ook niet met de kennis dat zijn geliefde Windows €250 kost die hij al heeft uitgegeven aan Nintendo-meuk (verwachten dat een 13-jarige prioriteiten kan stellen lijkt teveel gevraagd).

Het is jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:40

BCC

W3ird_N3rd schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 00:44:
Zucht..

"normale" mensen die al gewend zijn aan Windows krijg je echt niet over, zelfs niet met een distro als Ubuntu..
Nog niet nee, maar als Windows Vista uit komt, ben ik erg benieuwd wat er gaat gebeuren. Als ze daar namelijk de hardware eisen die ze nu hebben aanhouden, de prijs aanhouden en de kopieer beveiliging daadwerkelijk zo scherp maken als ze aangeven....

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan zul je zien dat de hele wereld als een stel domme koeien achter MS aanhobbelt... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Yep, neem maar eens een kijkje in het 'wanneer stap jij over op Vista topic'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

_DH schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 10:41:
Die USB stick is een relatief traag device, omdat jij en ik geen zin hebben om uren naar een balkje te gapen, is Ubuntu zo vriendelijk om deze bestanden weg te schrijven in een cache, en vervolgens in de achtergrond weg te schrijven naar je USB stick.
Dus jij wil zeggen dat het de normaalste zaak van de wereld is dat je een halve seconde progress bar ziet als je 500 mb kopiert en dat het daarna "heel vriendelijk" van ubuntu is om totaal niet aan te geven hoe ver hij met kopieren is en je zelf maar moet raden wanneer het klaar is. Dit is gewoon een bugje (waarschijnlijk omdat het een mobiele telefoon is ipv een "normale" usb-stick) ga nou niet eigenwijs lopen doen.

Offtopic: 5e keer: geen pro/contra linux windows discussies hier alsjeblieft... doe dat maar ergens anders. Zouden de modjes hier ff wat op willen letten want men blijft het moeilijk vinden denk ik ;)

[ Voor 4% gewijzigd door DeNachtwacht op 08-08-2006 11:48 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Gotiniens

Fairly odd Tim

HetWonder schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 11:46:
[...]

Dus jij wil zeggen dat het de normaalste zaak van de wereld is dat je een halve seconde progress bar ziet als je 500 mb kopiert en dat het daarna "heel vriendelijk" van ubuntu is om totaal niet aan te geven hoe ver hij met kopieren is en je zelf maar moet raden wanneer het klaar is. Dit is gewoon een bugje (waarschijnlijk omdat het een mobiele telefoon is ipv een "normale" usb-stick) ga nou niet eigenwijs lopen doen.

Offtopic: 5e keer: geen pro/contra linux windows discussies hier alsjeblieft... doe dat maar ergens anders. Zouden de modjes hier ff wat op willen letten want men blijft het moeilijk vinden denk ik ;)
mjah je moet het zo zien:
1. of je wacht lang terwijl je niks met je usb stick kan doen, maar daarna gelijk je usb stick er uit trekken
2. je wacht kort, maar je kan gelijk bezig met je usb stick (bestanden verplaatsen, aanmaken enz) en zodra je je usb-stick eruit trekt heb je de kans dat je wat langer moet wachten omdat de gegevens nog niet zijn verplaatst.

Ik ga er hierbij vanuit dat je je usbstick netjes unmount.

ik kies hierbij toch voor de laaste optie, aangezien ik na mijn kopieer aktie toch niet gelijk mijn usb stick ontkoppel, en meestal nog even wat andere dingen doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
[...]

nee, als je unmount krijg je een balkje dat aangeeft dat ie aan het unmounten is. Als het volume in gebruik is, kan dat dus even duren. Gewoon unmounten dus, niks bug aan.

En het is geen pro/con windows discussie. Niet zo schizo reageren, het is gewoon een dingetje dat naar boven komt. Hoeft echt niet als een stel kampcommandanten gemodereerd te worden imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

W3ird_N3rd schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 00:44:
Zucht..

Het is jammer.
Het blijft een probleem dat mensen eerst moeten wennen omdat het niet hetzelfde werkt en aanvoelt...Als Ubuntu of edubuntu in dit geval door scholen zou worden gebruikt zou dit al minder zijn denk ik. Waar de linux gemeenschap eigenlijk zou moeten doen: massaal ubuntu verschepen en populair maken in derde wereldlanden waar ze geen geld hebben voor windows :P Dan zijn ze het gewend en is windows opeens vreemd
:+

Omschakelen kost tijd en dat doen mensen alleen als het voordelen bied..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

[...]
ga nou niet eigenwijs lopen doen.
Jij bent hier de 'eigenwijze' ... vriend! :) Als je het een bug vind, configureer je je systeem toch dat usb devices write through gemount worden? Maar het blijft een feature...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poestie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-01 08:09
Hallo,

Ik heb een probleem met de server editie van Ubuntu. Ik heb deze geïnstalleerd op een server die binnen x aantal tijd de lucht in moet als IRC server. Eerst ging ik dit onder windows doen maar linux leek me beter dus is het maar Ubuntu geworden.

Nu, ik wil UnrealIRCD gaan installeren, na wat zoeken en uitproberen lukt het mij om de tar.gz uit te pakken, via ./Config krijg ik tal van vragen voor de configuratie die ik netjes beantwoord en daarna loopt het mis.

Ik krijg de foutmelding dat er geen C compiler is op het aangegeven Path. Is dit normaal? Doe ik iets verkeerd? Of moet ik gewoon weet-ik-veel-wat installeren?

Wie kan mij helpen?

Freddyboeke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Freddyboeke schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 16:17:
Hallo,

Ik krijg de foutmelding dat er geen C compiler is op het aangegeven Path. Is dit normaal? Doe ik iets verkeerd? Of moet ik gewoon weet-ik-veel-wat installeren?

Freddyboeke
'apt-get install build-essential'

daarmee krijg je alles binnen wat je nodig hebt om zelf source te kunnen compileren.

Overigens ben ik er vrij zeker van dat er echt wel een IRC daemon in de ubuntu packages collection zit...

[ Voor 10% gewijzigd door JackBol op 08-08-2006 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poestie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-01 08:09
Dank je voor het vlotte antwoord.

Van de ircd's in de packages ken ik geen enkele, met UnrealIRCD heb ik al wat ervaring met de config ervan (in windows dan, maar dat maakt niet uit) en ik blijf dan maar liever trouw aan UnrealIRCD.

Ik probeer het meteen even uit met die 'build-essential' !

EDIT: Perfect gelukt, bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door Poestie op 08-08-2006 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo
Goede tip voor iedereen hier:
Als je gaat editten in fstab zorg dan dat je een backup hebt gemaakt van het bestand.

Nu zullen de meeste van jullie dit vast wel doen maar goed ik was iets te overmoedig. Ik wilde 3 NTFS partities write-able maken. Nu is dat met 2 gelukt en met 1 nog niet. Hij is er wel maar ik mag er niet bij. En als ik er na aanpassingen en geklooi wel bij mag dan is ie leeg (en veel kleiner) terwijl er 48GB aan data op staat. Vanavond dus maar weer even kijken of ik de partitie in ieder geval weer mag lezen.

Deze mag eigenlijk wel in het rijtje van domme acties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Geen bug maar wel wat minder gebruiksvriendelijk cq. voor de handliggend. In UNIX/Linux is het vrijwel gewoon dat je het op deze manier doet. Mensen die hiermee gewoon zijn hoor je hier dan ook niet over. Het zijn de Windows gebruikers die erover beginnen te zagen wat opzich deels wel terecht is. Een USB stick en een floppy zijn van die devices die je in de comp stopt er wat opzet/afhaalt en vervolgens weer uit de comp haalt. Met name USB sticks zijn hiervoor geschikt. In dat opzicht zou het ook beter zijn dat je niet eerst hoeft te unmounten.

Qua tijd maakt het geen zak uit, het kost nou eenmaal een bepaalde tijd om iets op die USB stick te zetten. Doe je dat nou meteen of doe je dat nou achteraf maakt die tijd niet langer en ook niet korter.

Vanuit technisch oogpunt zijn er zat argumenten te bedenken waarom dit normaal is voor USB sticks. Zo werkt het nou eenmaal met opslag in UNIX/Linux systemen. Dat heeft zo zijn voordelen en ook zo zijn nadelen (zoals met de USB stick al wel wordt aangegeven).

Overigens kun je bovenstaande verhaal ook houden voor synchronisatie van een Palm apparaat of een apparaat met Windows Mobile. De Palm gebruikt hotsync die in 1 sync (die je zelf handmatig moet starten) alles synchroniseert. Het WM apparaat gebruikt ActiveSync en zoals de naam al doet vermoeden wordt er continu gesynchroniseert. Als jij het ding aansluit zal hij synchroniseren, als je een programmaatje installeert zal hij synchroniseren, etc. Dat kan handig zijn, zeker als je maar 1 actie hoeft uit te voeren. Er is echter ook prima wat te zeggen voor de hotsync manier die gewoon alles in 1x doet wanneer de gebruiker dit aangeeft. Je kunt nu tientallen dingen doen en dat met 1x synchroniseren laten doen. Bij lange synchronisaties is dat prettiger omdat je ondertussen iets anders kunt gaan doen, kom je terug is alles klaar. Als je continu bij iedere dingetje die je installeert die lange synchronisatieprocedure moet doorlopen gaat je dat gigantisch irriteren als je 20 tools wil installeren. Voor opslag in UNIX/Linux geldt zo ongeveer hetzelfde verhaal dus.
Leuk dat je roept aangezien je hier zelf ook lekker offtopic aan het gaan bent door Windows aan te halen. Je maakt namelijk zelf de vergelijking tussen het USB stick gebruik van Windows versus die van UNIX/Linux (Ubuntu om wat specifieker te zijn).
Daarnaast zijn er hier aardig wat switchers die Ubuntu aangrijpen om eens Linux te gebruiken of om iemand op Linux te krijgen. Veelal komen ze van Windows. Het is dan ook normaal dat heel veel zaken met Windows wordt vergeleken. Die dingen zijn dus niet offtopic maar ontopic. Zelfde geldt voor mensen die van Solaris of MacOS X of wat voor OS of distro dan ook komen. Het is voor die mensen vergelijkingsmateriaal om te snappen waarom Ubuntu iets doet of juist niet. Voorbeeld: "in Windows deed ik dat zus en zo, hoe gaat dat in Ubuntu?" waarna je vaak een korte discussie krijgt waarom dat zo is. Een andere manier van werken willen mensen in het begin nogal onlogisch vinden omdat ze iets anders gewend zijn. Na een tijdje ebt dat vaak weg.
Het is ook prima ontopic om te discussieren over het feit wat die nieuwe interface van Windows Vista kan betekenen voor Ubuntu.
WorkForce schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 17:11:
Goede tip voor iedereen hier:
Als je gaat editten in fstab zorg dan dat je een backup hebt gemaakt van het bestand.
Het lijkt mij vanzelfsprekend dat je een backup maakt van een systeembestand vooraleer je daarin gaat lopen knutselen :)
Vooral iets als /etc/fstab omdat met een kapotte fstab je nou niet bepaald een bootend Linux systeem hebt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

Even een ander vraagje:
Ik heb vanmorgen de cd "Desktop" gedownload (v. 6.06) en op een cd gebrand.
Ik heb 2 monitoren op mijn computer aangesloten met de volgende videokaarten:
- NVIDIA riva tnt
- Matrox Graphics Millennium g200 sd pci

Bij het laden van Ubuntu gaat alles goed, maar zodra de desktop verschijnt gaat Ubuntu verder op het 2e beeldscherm (met Matrox kaart) en dan zie het beeld met strepen en blokken.
--------------- ---------------
| | | |
| 1e scherm | | 2e scherm |
| | | |
\----------------/ \---------------/

1e scherm: opstarten van Ubuntu
2e scherm: tonen Desktop met foute beeldweergave

Hoe kan ik dit veranderen zodat ik een goede weergave krijg van de desktop op een van beide schermen? (welke is niet zo'n probleem)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2006 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo
ppl schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 19:47:
Het lijkt mij vanzelfsprekend dat je een backup maakt van een systeembestand vooraleer je daarin gaat lopen knutselen :)
Vooral iets als /etc/fstab omdat met een kapotte fstab je nou niet bepaald een bootend Linux systeem hebt :P
Behalve als je dus WorkForce heet. :P Maar goed heb het weer aan de praat gekregen door een goede copy/paste aktie. Ik ben zo blij met het internet. :D

(/dev/hda5 /mnt/hda5 ntfs ro,defaults,umask=0222 was de oplossing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-09 16:18
Ik heb zelf een matrox G450 dualhead kaart en heeft mijn een aantal avonden gekost om eea goed te configureren.
Ik heb mijn originele xorg.conf zodanig verbouwd dat het werkt. Zoek even op ubuntuforums.org, daar staan vele mensen met dezelfde problemen.

Het lijkt me dat je de juiste device moet specificeren, voor de G450 had ik ook de mga driver nodig (te downloaden bij Matrox) om dual screen te kunnen aansturen. Anders had ik 2 schermen.

Als je de resolutie van de schermen omlaag schroeft krijg je dan wel 2 maal hetzelfde scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Datafeest schreef op maandag 24 juli 2006 @ 10:01:
[...]
Je zou Gimpshop kunnen overwegen. Gimpshop is gewoon GIMP, maar met een menu structuur zoals je bent gewend in Photoshop.
Zie http://www.gimpshop.net/
En wat veel belangrijker is voor veel mensen, het maakt ook gebruik van een enkele window ipv tig losse windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

htca schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 10:55:
[...]

Het lijkt me dat je de juiste device moet specificeren, voor de G450 had ik ook de mga driver nodig (te downloaden bij Matrox) om dual screen te kunnen aansturen. Anders had ik 2 schermen.

Als je de resolutie van de schermen omlaag schroeft krijg je dan wel 2 maal hetzelfde scherm?
Nee, dan werkt het helaas ook niet :'( . Ik weet echt niet meer wat ik nog kan proberen :?

Als ik ctr+alt+f1 typ en dan sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg krijg ik die procedure weer op het linker scherm te zien en al ik vervolgens terug ga naar de desktopomgeving is het nog steeds fout.

Hoe kan ik eigenlijk die driver onder Linux installeren? Ik kan niet zien wat ik doe in de desktop-weergave :P?
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.