Ubuntu 6.06 LTS - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:
  • 8.396 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 20:26:
Ik heb Linux Kubuntu 6.06, en ik wil er graag internet op. Ik heb kabelinternet van @HOME, maar ik zou werkelijk niet weten hoe ik dat in moet stellen.
Kabelinternet van @HOME houdt in dat je een computernaam en een werkgroep moet invullen, de rest op automatisch. Iig, in windows dan.
Heb zelf geen @HOME, maar als ik je goed begrijp is het de bedoeling dat je via DHCP je instellingen opvraagt (de computernaam en werkgroep lijken me niet ter zake doen). Je kunt je netwerk interface op DHCP instellen via Systeem->Beheer->Netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

tomato schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 20:51:
[...]
(de computernaam en werkgroep lijken me niet ter zake doen)
Bij @Home helaas wel, daar werken je met rare CPxxxxx-x naamgeving. Je kan je computernaam instellen met het commando hostname <naam>, maar dat is niet wat je zoekt.

Wat jij zoekt, is dit.

[ Voor 16% gewijzigd door JackBol op 16-08-2006 21:29 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

E-jey schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 18:02:
Ik heb net even gekeken, maar het werkt zeker niet zo mooi als Spaces van OSX. Naar mijn mening zouden ze al die frutsels van Leopard ook in ubuntu moeten gaan bouwen.
Dan ben ik benieuwd wat jij dan zoveel beter vind aan dat Spaces.
Ik hoop serieus niet dat ze al die frutsels van Leopard in een ander OS stoppen.Ik heb nu al een hekel aan al die frutsels die in XGL/Compiz zitten. Ik vind alleen de schaduwen en dat Expose gebeuren mooi en handig, de rest kan me echt gestolen worden. Ik werd knettergek van al die schommelende en bewegende vensters, ik kan me voorstellen dat er iemand een epileptische aanval van kan krijgen eerlijk gezegd. Dat Compiz ontwikkeld zich heel rap en ik zie al wel dat je tegenwoordig al het e.e.a. kan instellen en dat dit steeds meer wordt. Dat juich ik van harte toe want dan kan iedereen die frutsels aanzetten die hij/zij wil :)

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Misschien een beetje domme vraag, maar is het mogelijk om kde te installeren op de Ubuntu server editie? Ik mis toch de vrijheid van een desktop omgeving, geen zin om alles via terminal te doen.

Kan dit gewoon via een package? Zo ja zit hier nog veel werk/configuratie omheen?

En als laatste vraag kan ik gewoon de cron.weekly aanpassen en vervolgens daar een script in plaatsen? Zal deze automatisch worden uitgevoerd samen met de rest van de commands die hier al in stonden?

[ Voor 26% gewijzigd door Workaholic op 17-08-2006 15:02 ]

Mijn V&A

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Audi-Addict schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 14:57:
Misschien een beetje domme vraag, maar is het mogelijk om kde te installeren op de Ubuntu server editie? Ik mis toch de vrijheid van een desktop omgeving, geen zin om alles via terminal te doen.

Kan dit gewoon via een package? Zo ja zit hier nog veel werk/configuratie omheen?

En als laatste vraag kan ik gewoon de cron.weekly aanpassen en vervolgens daar een script in plaatsen? Zal deze automatisch worden uitgevoerd samen met de rest van de commands die hier al in stonden?
sudo apt-get install kubuntu-desktop --> kant en klare desktop omgeving

Verwijderd

Maar Kubuntu op een server zetten is wel een beetje alsof je met een bazooka een vlieg doodmaakt. Lichtere windowmanagers zoals xfce en ion3 (;)) zorgen ook voor 'muisbaarheid' zonder dat je meteen een extra geheugenbankje nodig hebt.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Verwijderd schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 15:28:
Maar Kubuntu op een server zetten is wel een beetje alsof je met een bazooka een vlieg doodmaakt. Lichtere windowmanagers zoals xfce en ion3 (;)) zorgen ook voor 'muisbaarheid' zonder dat je meteen een extra geheugenbankje nodig hebt.
Moah, als het er gewoon om dat je lekker wat kan kate-en in je config files kan je ook gewoon het filesystem van je server mounten via ssh.

• Workaholic
  • Niet online
Ik heb altijd deze script gebruikt met redhat, weet iemand waarom dit niet werkt?

Hij kent de laatste commands niet. Dus load, rewind etc. Via help heb ik zo 1,2,3 niets kunne nvinden.

Het gaat dus om een tape drive die ik mount en een map naar toe schrijf

code:
1
2
3
4
5
 #!/bin/bash
/bin/mt -f /dev/st0 load
/bin/mt -f /dev/st0 rewind
tar -cvf /dev/st0 /home
/bin/mt eject

Dit wil ik per week uit laten voeren, op de maandag. Kan ik dit instellen met behulp van een cron tab? Ik heb nu de man-db bestand aangepast in de /etc/cron.weekly map. Gaat dit werken?

Mijn V&A

• vogelaarke135
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-03 18:43
Ey even een vraagje over Ati drivers met kubuntu. Ik zie veel posts erover, maar het kan toch niet moeilijk zijn? Is het niet gewoon via (in konsole):

sudo apt-get install xorg-driver-fglrx

Waarna de ati driver voor mijn x800GTO2 werkt? Kan het namelijk nu niet uitproberen, ben bij mijn ouders.

vogelaarke135

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Audi-Addict schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 17:14:
Ik heb altijd deze script gebruikt met redhat, weet iemand waarom dit niet werkt?

Hij kent de laatste commands niet. Dus load, rewind etc. Via help heb ik zo 1,2,3 niets kunne nvinden.

Het gaat dus om een tape drive die ik mount en een map naar toe schrijf

code:
1
2
3
4
5
 #!/bin/bash
/bin/mt -f /dev/st0 load
/bin/mt -f /dev/st0 rewind
tar -cvf /dev/st0 /home
/bin/mt eject

Dit wil ik per week uit laten voeren, op de maandag. Kan ik dit instellen met behulp van een cron tab? Ik heb nu de man-db bestand aangepast in de /etc/cron.weekly map. Gaat dit werken?
/bin/mt --help ??

• hawk88
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:49
vogelaarke schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 17:42:
Ey even een vraagje over Ati drivers met kubuntu. Ik zie veel posts erover, maar het kan toch niet moeilijk zijn? Is het niet gewoon via (in konsole):

sudo apt-get install xorg-driver-fglrx

Waarna de ati driver voor mijn x800GTO2 werkt? Kan het namelijk nu niet uitproberen, ben bij mijn ouders.
nee je moet dan ook nog

sudo ati-config --initial

doen

• Workaholic
  • Niet online
Ik heb de tape drive werkend, blijkbaar moest ik nog modprobe gebruiken.

Echter hij kent de load command niet, hopelijk gaat het werken met een simpele tar command.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit via terminal (grafisch werkt niet) kan scheduelen? Ik heb de script in de backup map gegooit, vervolgens wil ik dit bestand uitvoeren eenmaal in de week (maandag).

Ik heb geprobeerd deze script toegevoegd bij man-db bestand in de /etc/cron.weekly map maar welke dag dit werkt en of het uberhaupt weet ik niet??

Mijn V&A

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Audi-Addict schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 18:25:
Ik heb de tape drive werkend, blijkbaar moest ik nog modprobe gebruiken.

Echter hij kent de load command niet, hopelijk gaat het werken met een simpele tar command.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit via terminal (grafisch werkt niet) kan scheduelen? Ik heb de script in de backup map gegooit, vervolgens wil ik dit bestand uitvoeren eenmaal in de week (maandag).

Ik heb geprobeerd deze script toegevoegd bij man-db bestand in de /etc/cron.weekly map maar welke dag dit werkt en of het uberhaupt weet ik niet??
crontab -e

en vervolgens 0 0 * * 1 /<volledig>/<path>/<script.sh> toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:03

Mentalist

[avdD]

Ik krijg Ubuntu niet geinstalled..

Ik ben nog steeds bezig met die Dell Latitude CPt laptop, met 192MB intern, Celeron 500 en 40GB HD. Daar heb ik ondertussen een cdrom drive voor.

De livecd start goed op, maar zodra ik de installer start gaat alles héél langzaam. Als ik eerst NL taal selecteer kom ik nooit bij het 2de scherm, doe ik dat niet dan zie ik slechts een gedeelte van het 2de scherm als ik doorklik (dat met die wereldkaart), de forward knop op het 2de scherm blijft dan grijs.

Ik hoor wel tijdens de installer constant dat de cdrom aan het "zoeken" is. Hij blijft zo gewoon een half uur of langer "zoeken", en daarna geeft ie het op en is de laptop compleet vastgelopen.

Verder kon ik onder Windows gewoon de hele cd overzetten naar de HD, dus leesproblemen zijn het ook niet lijkt me (wat je wel zou denken omdat de cdrom maar blijft rammelen).

Ik snap er niets van, hoe krijg ik ooit Ubuntu op dat ding?

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien is de cd toch fout gebrand. Kijk eens of de MD5-som klopt: http://se.releases.ubuntu.com/6.06/MD5SUMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 03:20:
Misschien is de cd toch fout gebrand. Kijk eens of de MD5-som klopt: http://se.releases.ubuntu.com/6.06/MD5SUMS
Ik heb 6.06, niet 6.06.1. MD5 checken gaat dus niet meer.

Maar ik geloof er niets van dat die CD niet in orde is. Ik heb de ISO al eerder gefikt voor een andere PC en dat werkte prima. Hij komt binnen van Torrent dus hij is ook al gecheckt, nu snap ik wel waarom de upload ervan gestopt is.. Verder heeft CD gewoon ECC, dus lijkt me ook niet dat dat zo snel fout gaat, zeker niet als het booten compleet de liveomgeving in perfect gaat.

Ik zal 6.06.1 nog wel eens fikken, maar ik heb er weinig vertrouwen in.

Ze zouden echt eens iets moeten maken dat je de ISO op je HD kan stallen en booten van een floppy, die daarna de installatie start. Zou een hoop gedoe schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb wel eens hetzelfde probleem gehad, in vmware. De oplossing was vrij simpel > meer geheugen. Het staat hier standaard op 192MB, en met een verhoging naar 256MB kon ik wel het installatie proces goed doorlopen zonder hangers en vastlopers. De live cd (+programma's) draaide overigens perfect met 192MB, alleen die installer wilde echt niet meewerken.

Aangezien je dit natuurlijk niet ff kan doen met je laptop raad ik je aan de textmode installatie eens te proberen (met de alternate cd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Bedankt, dat klinkt al plausibeler. Ik heb misschien nog wel een reepje geheugen wat ik uit een andere laptop kan trekken, alleen weet ik niet of die met de (ik meen Intel 440BX) chipset uit de laptop samenwerkt.

Reepje geheugen is ook niet onbetaalbaar :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Zoals het op het hoesje van de cd staat (als je die besteld hebt):
"To use the Live CD, you must have a PC with at least 256 MB of RAM."
En het staat ook in de release notes van 6.06: http://www.ubuntu.com/download/releasenotes/606

Dat geldt overigens ook voor de rest van de Live CD's van andere distro's, het is dus niet iets waar Ubuntu "uniek" in is. Overigens betekent bovenstaande niet meteen dat het in de praktijk niet gaat werken met 192 MB aan geheugen maar je moet wel rekening houden dat het of tering langzaam is of dat er nogal aparte errors in beeld zullen komen.

Ik zou de alternate cd eens downloaden en het daarmee proberen als ik jou was. Dat is een commandline installatie. Nouja, commandline...hij gebruikt ook gewoon dialogs. Kun je ook nog eens wat geavanceerdere partitioneerideetjes uitvoeren zoals LVM en SoftRAID.
Je kunt overigens ook Xubuntu proberen, die is wat resource vriendelijker met de XFCE omgeving dan de KDE en GNOME omgeving van resp. Kubuntu en Ubuntu.

[ Voor 14% gewijzigd door ppl op 20-08-2006 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:13
Ik heb nu al enige weken Ubuntu draaien, maar ik kan geen updates meer installeren. Hij schiet meteen terug naar zijn dependency check nadat ik update klik.
De terminal krijg ik ook niet meer gestart. Hij begint wel met starten maar ik krijg nooit een venster te zien.
En als ik uit wil loggen crashed mijn login manager en eindig ik in de default (raar trouwens dat je eerst moet uitloggen en dan pas kan afsluiten).
Zou ik iets verkeerd hebben ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnem_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-09 22:44
Eskimootje schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 14:56:
Ik heb nu al enige weken Ubuntu draaien, maar ik kan geen updates meer installeren. Hij schiet meteen terug naar zijn dependency check nadat ik update klik.
De terminal krijg ik ook niet meer gestart. Hij begint wel met starten maar ik krijg nooit een venster te zien.
En als ik uit wil loggen crashed mijn login manager en eindig ik in de default (raar trouwens dat je eerst moet uitloggen en dan pas kan afsluiten).
Zou ik iets verkeerd hebben ingesteld?
Heb/had ik allemaal ook.......Komt door Compiz volgens mij. ik neem aan dat je dat geinstalleerd hebt.

Als je:
sudo ln -s /usr/lib/libvte.so.9 /usr/lib/libvte.so.4
invoert in de terminal, die het niet doet, werkt de terminal en (volgens mij) ook de update manager weer. Dat niet direct kunnen afsluiten heb ik ook als compiz aanstaat, dat blijft zo. Het crashen van de login manager is met een update van compiz cwd etc. verholpen als het goed is.
Dus even buiten X dat commando invoeren of even een andere terminal installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Laatst online: 15:13
arnem_ schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 15:43:
[...]

Heb/had ik allemaal ook.......Komt door Compiz volgens mij. ik neem aan dat je dat geinstalleerd hebt.

Als je:

[...]

invoert in de terminal, die het niet doet, werkt de terminal en (volgens mij) ook de update manager weer. Dat niet direct kunnen afsluiten heb ik ook als compiz aanstaat, dat blijft zo. Het crashen van de login manager is met een update van compiz cwd etc. verholpen als het goed is.
Dus even buiten X dat commando invoeren of even een andere terminal installeren.
Heb maar even gebruikt gemaakt van Control Alt F1 en daar dat commando uitgevoerd. En het werkt idd _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

ppl schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 14:50:
Zoals het op het hoesje van de cd staat (als je die besteld hebt):
"To use the Live CD, you must have a PC with at least 256 MB of RAM."
En het staat ook in de release notes van 6.06: http://www.ubuntu.com/download/releasenotes/606
Ik heb de CD niet besteld, ik weet prima hoe ik 'm moet fikken, dus weinig reden om ze nog eens te belasten met CD's opsturen naar mij. En aangezien je bij bestellen wel even moet wachten op de CD's heb ik voor familie ook maar gewoon gefikt. Zo'n mooi hoesje is wel leuk, maar voor je het weet is er weer een nieuwe versie. CD-rw's ofzo is dan handiger vind ik :).

Ik las een tijdje terug ergens dat 192MB de eis was, maargoed, 256 dan.
Dat geldt overigens ook voor de rest van de Live CD's van andere distro's, het is dus niet iets waar Ubuntu "uniek" in is. Overigens betekent bovenstaande niet meteen dat het in de praktijk niet gaat werken met 192 MB aan geheugen maar je moet wel rekening houden dat het of tering langzaam is of dat er nogal aparte errors in beeld zullen komen.

Ik zou de alternate cd eens downloaden en het daarmee proberen als ik jou was. Dat is een commandline installatie. Nouja, commandline...hij gebruikt ook gewoon dialogs. Kun je ook nog eens wat geavanceerdere partitioneerideetjes uitvoeren zoals LVM en SoftRAID.
Je kunt overigens ook Xubuntu proberen, die is wat resource vriendelijker met de XFCE omgeving dan de KDE en GNOME omgeving van resp. Kubuntu en Ubuntu.
Ik heb een reepje uit een andere laptop gehaald en daarmee de 64MB uit die laptop vervangen voor een reepje van 128MB, met als resultaat 256MB, en toen ging het perfect :). Ik laat het er wel gewoon inzitten ook, weet ik zeker dat het werkt.

Ander probleem: mijn Asus WL-103b WiFi cardbus kaartje deed 't niet.

Ik heb nog eens getest, en hij ziet wel een Broadcom BCM43xxx (geloof ik) in device manager, maar er komt geen ethx voor in ifconfig. Bij opstarten van de laptop zag ik iets van mislukt om firmware helper te laden.

Ik heb ook nog een Asus WL-107g getest, er komt wel een device met Ralink chip in device manager, maar weer geen ethx. Toen nog een oude Netgear, en toen kwam er wel een ethx adapter, en zag ik een Orinoco ding in device manager.

Nu lijkt het me wel duidelijk dat ik mijn WL-103b en WL-107g kaartjes niet meer kan gebruiken. De vraag is, welke moet ik dan wel kopen?

Hier wil ik bestellen: Salland WiFi kaartjes. Welke van deze kaartjes werken wél goed met Ubuntu? Misschien iemand met ervaring?

Wat ik wil:

Out-of-the-box werken op Ubuntu 6.06 desktop
Beetje redelijk bereik (simpeler gezegd, Sweex en Trust vallen waarschijnlijk af)
WPA support met networkmanager (geen idee of dat hardwarematig is)

En het moet een cardbus kaart zijn dus, minipci heb ik niet, dus Intel 2200BG valt helaas ook af. USB schijnt vaak minder bereik te hebben dus tenzij het niet anders kan liever ook niet. Is er ook nergens een lijst van wat supported is?

Deze modellen uit de lijst trekken eventueel mijn interesse:

Belkin F5D7010df
Canyon CN-WF513
Conceptronic C54RC
D-link airplus DWL-G650+
Draytek Vigor 520 11mbit
Gigabyte WiFi GN-WMAG
Hawking HWC54G
Hercules 4791001
Linksys WPC54G
Linksys WPC55AG/EU
Netgear WG511TFS
Ovislink WL-8000PCM
Philips CPWNA100/00
Philips SNN6500
Sitecom WL-112
Sitecom WL-140
SMC SMCWCBT-G
Topcom SkyR@cer 3054G PRO
Topcom SkyR@cer 4054G
Tornado tor121eu
U.S. Robotics USR805411

Allemaal 54mbit PCMCIA cardbus kaarten op de Draytek na, die is 11mbit. De rest is niet op voorraad, te duur (als je al ziet hoeveel er voor lage prijzen te koop is lijkt het me onzin om €80 aan een WiFi kaartje uit te geven), of heet Asus/Sweex/Trust. Topcom klinkt ook wel érg vaag, maar ik heb 'm toch maar in de lijst gezet.

Er moet toch haast wel iemand ervaring hebben met één van deze kaarten onder Ubuntu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
ik heb een ingebouwde Atheros a/b/g/g+ kaart. Doet het als een trein onder Ubuntu, out-of-the-box. Chipset is dus atheros, en die heeft de madwifi driver nodig, die in de ubuntu restricted package zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 996
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-10 22:19

996

W3ird_N3rd schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 18:59:
[...]

Ik heb nog eens getest, en hij ziet wel een Broadcom BCM43xxx (geloof ik) in device manager, maar er komt geen ethx voor in ifconfig. Bij opstarten van de laptop zag ik iets van mislukt om firmware helper te laden.
Ik heb een Acer laptop met een ingebouwd wireless kaartje dat ook geidentificeerd wordt als Broadcomm 4306. Dat heb ik werkend gekregen met de volgende how-to:
http://www.ubuntuforums.o...4f7c0efea5653463&t=185174

Heb je dat al geprobeerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-06 15:16
Niet zeker als dit hier hoort of in de Dell 6400 topic.
Ik heb dit een paar keer -verspreid over een paar dagen- gevraagd in Ubuntu channel op freeserve maar nooit antwoord gekregen, hopelijk kan iemand hier me verder helpen.

Ik zou moeten de bios van mn dell 6400 laptop updaten maar weet niet hoe ik dit moet doen onder Ubuntu (32bit dapper) (heb geen windows draaien op laptop).
Op de Dell site omtrent linux heb ik biosdisk gedownload en vervolgens geinstalleerd maar krijg de melding dat het op een debian os niet werkt. De biosfile zelf is een .exe.
Is er nog een andere manier om die update uit te voeren?

De tweede vraag is betreffende Matlab R14 linux versie op Ubuntu. Als ik het wil opstarten krijg ik de melding:
"Failed to start the Desktop: Unable to register Command Window"
Wat kan dit veroorzaken?

Voordien toonde de console andere problemen maar die heb ik kunnen oplossen.
Als ik opstart met argument '-nodesktop' krijg ik:
Warning: Disabling Java support.
Warning: Cannot load class com/mathworks/jmi/OpaqueJavaInterface.
MATLAB Java services cannot be initialized.
Warning: Could not access OpenGL library

[ Voor 17% gewijzigd door craio op 22-08-2006 02:01 . Reden: wat meer info toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
  • Laatst online: 13-12-2024
Klopt die installatie-manual op de eerste pagina van dit topic wel?
Volgens deze handleiding moet je veel meer stappen uitvoeren.

Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Hell
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-10 13:56
Was er al gemeld dat je de update van xserver-xorg-core NIET moet installeren?
Die laat nogal wat systemen crashen.

Zie o.a. hier, waar ook een oplossing gegeven wordt als je per ongeluk wel hebt geüpdate.

Op ubuntuforums.org staan ook verschillende topics, maar dat forum is momenteel ontzettend traag.

Nog een link

[ Voor 8% gewijzigd door Dr_Hell op 22-08-2006 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnem_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-09 22:44
* arnem_ had hier een inmiddels opgeloste en achteraf niets met Ubuntu van doen hebbende vraag staan.

[ Voor 88% gewijzigd door arnem_ op 27-08-2006 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Dr_Hell schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 05:11:
Was er al gemeld dat je de update van xserver-xorg-core NIET moet installeren?
Die laat nogal wat systemen crashen.

Zie o.a. hier, waar ook een oplossing gegeven wordt als je per ongeluk wel hebt geüpdate.

Op ubuntuforums.org staan ook verschillende topics, maar dat forum is momenteel ontzettend traag.

Nog een link
Je hebt in ieder geval net mijn installatie van Ubuntu gered :o (gecombineerd met het feit dat ik eerst op GoT keek, dit onderwerp als bookmark had en de update nog niet had uitgevoerd...).

Net even al het commentaar gelezen op het Ubuntu forum, afgezien van alle klachten en vergelijkingen met Windows updates is er 1 ding echt onvergeeflijk: de update is nog steeds beschikbaar! :X

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Motrax schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 11:04:
[...]

Je hebt in ieder geval net mijn installatie van Ubuntu gered :o (gecombineerd met het feit dat ik eerst op GoT keek, dit onderwerp als bookmark had en de update nog niet had uitgevoerd...).

Net even al het commentaar gelezen op het Ubuntu forum, afgezien van alle klachten en vergelijkingen met Windows updates is er 1 ding echt onvergeeflijk: de update is nog steeds beschikbaar! :X
Jep. Bij mij was hij zelfs pas vanaf een uur of 9 vanochtend beschikbaar (Duitse repos), terwijl ik gisterenavond al las over het probleem. Heb toen meerdere keren geupdate, maar er wilde maar niks tevoorschijn komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

@DrHell: Oef, had ik dat maar eerder geweten... Gisteren een update gedaan en inderdaad, X start niet meer op. (No devices detected). Vanavond maar eens kijken of de downgrade werkt.

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik heb mn xserver-xorg-core nog niet geupdate, maar zolang je niet recent hebt uitgevoerd:
sudo apt-get autoclean
is er niets aan de hand. Gewoon naar tty1 (oid) overschakelen en uitvoeren:
sudo dpkg -i /var/cache/apt/archives/ouder_xserver_xorg_pakket.deb
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent17
  • Laatst online: 10-09 09:24
Wie kan mij eens bij de hand nemen om mijn wireless lan (pcmcia Realtek RT2400) kaartje geinstalleerd/geconfigureerd te krijgen.

Wat ik heb gedaan:

sudo apt-get install ndiswrapper-utils
sudo ndiswrappe r -i ~/wifi/winxp/RT2400 .inf

sudo depmod -a
sudo modprobe ndiswrapper

sudo ndiswrapper -m

Hierna leek de kaart goed geinstalleerd.
Daarna heb ik /etc/network/interfaces als volgt ingesteld:

iface ra0 inet dhcp
pre-up iwconfig ra0 essid "Cisco"
pre-up iwconfig ra0 mode Managed
pre-up iwpriv ra0 set Channel=11
pre-up iwpriv ra0 set AuthMode=WPAPSK
pre-up iwpriv ra0 set EncrypType=TKIP
pre-up iwpriv ra0 set WPAPSK="wpasleutel"

Maar ik krijg geen verbinding met mijn AP, ook niet als ik alleen gebruik maak van WEP.
Verder heb ik talloze forums bezocht en guide's bekeken, maar het lost niks op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook het xorg probleem :| Echt heel erg lelijk, heb sinds dat ik een jaar ubuntu als mijn desktop os gebruik nog nooit zoiets meegemaakt en ik hoop dat dit ook niet snel nog een keer voorkomt. Ga vanavond eerst maar eens doen wat Mithras voorstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-10 19:56
Kan iemand mij misschien uitleggen hoe ik het beste een NTFS schijf kan benaderen via Ubunto? Ben namenlijk een linux n00b en zou wel wat hulp kunnen gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Spike1506 schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 12:44:
Kan iemand mij misschien uitleggen hoe ik het beste een NTFS schijf kan benaderen via Ubunto? Ben namenlijk een linux n00b en zou wel wat hulp kunnen gebruiken!
Deze guide legt het goed uit: https://help.ubuntu.com/community/MountingWindowsPartitions

Enige detail is dat je de keuze hebt tussen alleen lees rechten op ntfs partities, of ook schrijf mogelijkheden, maar het laatste schijnt niet helemaal stabiel te zijn.

Als je kiest voor alleen lezen (To Mount a FAT32 partition (or NTFS, but with read-only privileges)), bij het eerste commando ontbreekt 'sudo', het moet zijn 'sudo mkdir /media/windows'

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Spike1506 schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 12:44:
Kan iemand mij misschien uitleggen hoe ik het beste een NTFS schijf kan benaderen via UbuntoUbuntu;)? Ben namenlijk een linux n00b en zou wel wat hulp kunnen gebruiken!
Ubuntu herkent automatisch je NTFS schijven. Echter is de support voor NTFS niet heel geweldig, en kan je alleen lezen. Ook zijn (natuurlijk) de rechtenbeperkingen die je in NTFS had ingebouwd niet meer geldig: je kan alles lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-10 19:56
Hartelijk bedankt, zal het zometeen eens uitproberen. Ging me er voornamenlijk om dat ik me muziek collectie kon benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 12:33:
Ik heb ook het xorg probleem :| Echt heel erg lelijk, heb sinds dat ik een jaar ubuntu als mijn desktop os gebruik nog nooit zoiets meegemaakt en ik hoop dat dit ook niet snel nog een keer voorkomt. Ga vanavond eerst maar eens doen wat Mithras voorstelt.
sudo apt-get install xserver-xorg-core=1:1.0.2-0ubuntu10

Het bovenstaande commando inkloppen, en alles is weer zoals het was. Dit is namelijk de package die geinstalleerd was voordat je de update draaide.

[ Voor 46% gewijzigd door JackBol op 22-08-2006 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Voor iedereen die wel xserver-xorg-core geupdate heeft:
Er staat nu een nieuwe update in de wachtrij, dus morgen staat deze waarschijnlijk ook al op de nederlandse servers. Wil je niet wachten tot morgen, dan kan je hier al de xserver-xorg-core_1.0.2-0ubuntu10.4 downloaden (klik hier voor de -dev versie).
Installeren met
sudo dpkg -i /locatie/van/bestand.deb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist geinstalleerd en geen problemen ermee :)

10.3 heb ik niet mee mogen maken gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:06

Theimon

Snapte!?

Spike1506 schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 13:43:
Hartelijk bedankt, zal het zometeen eens uitproberen. Ging me er voornamenlijk om dat ik me muziek collectie kon benaderen.
Check op het ubuntuforum het stuk over ntfs-3g. Werkt als een zonnetje, op dit moment als ik ubuntu opstart, worden mn ntfs-schijven en partities automatisch gemount met volledige r/w ondersteuning voor zowel root als user. Dat was voor mij 1 van de voorwaarden bij de overstap.
Van alle copy/cut/paste acties is slechts 1 keer iets fout gegaan, een klein mp3 lukte nie volledig, gewoon nog een keer proberen en toen ging het wel. En ik heb het hele zooitje niet ontzien, dus voorlopig ben ik erg tevreden.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

996 schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 21:58:
[...]

Ik heb een Acer laptop met een ingebouwd wireless kaartje dat ook geidentificeerd wordt als Broadcomm 4306. Dat heb ik werkend gekregen met de volgende how-to:
http://www.ubuntuforums.o...4f7c0efea5653463&t=185174

Heb je dat al geprobeerd ?
Bedankt, maar ik snap er nu echt niks meer van.

Ik heb dit op mijn eigen laptop gedaan en de WL-103b deed het vrijwel in één keer.

Vervolgens dat firmwareding op USB-stick gezet en op de Latitude CPt gezet. Ik had er in ifconfig wel een ethx device bij, maar in netwerkopties kon ik eth0 niet selecteren. Ik moest het handmatig intypen. Toen heb ik de encryptie van mijn AP gehaald zodat ik network-manager kon installeren.

Maar network-manager wil niets te maken hebben met mijn WL-103b :(. Hij ziet de kaart gewoon niet :(. Ook geen error of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Mithras86 schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 14:34:
Er staat nu een nieuwe update in de wachtrij, dus morgen staat deze waarschijnlijk ook al op de nederlandse servers. Wil je niet wachten tot morgen, dan kan je hier al de xserver-xorg-core_1.0.2-0ubuntu10.4 downloaden (klik hier voor de -dev versie).
Installeren met
Voor mij hoeft het niet meer. Mijn vertrouwen in Ubuntu is voorlopig weg. Jarenlang was ik een trouw gebruiker van Slackware, tot ik Ubuntu ontdekte. Onlangs zat er ook al een 'bug' in Ubuntu, die het wachtwoord zoals ingevuld bij installatie, in plaintext op de harde schijf plempte. Dit zijn gewoon blunders die voor mij onacceptabel zijn.

Terug naar Slackware dan maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
El Cid schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 20:13:
[...]

Voor mij hoeft het niet meer. Mijn vertrouwen in Ubuntu is voorlopig weg. Jarenlang was ik een trouw gebruiker van Slackware, tot ik Ubuntu ontdekte. Onlangs zat er ook al een 'bug' in Ubuntu, die het wachtwoord zoals ingevuld bij installatie, in plaintext op de harde schijf plempte. Dit zijn gewoon blunders die voor mij onacceptabel zijn.

Terug naar Slackware dan maar...
Dat is ook weer overdreven. Het zijn ook mensen die fouten kunnen maken. Helaas is Ubuntu nu (ineens) zo inmens populair geworden, en een van de grootste distro's aan het worden voor de mensen die nog nieuw zijn op Linux gebied. Er werd veel van verwacht, en updates kwamen bijna om de 24h uit.
Dat er een foutje gemaakt wordt, kan gebeuren. Omdat er zoveel op gelet wordt, kan de fout ook snel verholpen worden. Toen werd ontdekt dat de xorg-xserver fouten bevatte, is er hard aan een nieuwere versie gewerkt. De bug werd 22 uur geleden gemeld, en 11 uur geleden is er een fix gepost op het forum! Dat is voor mij juist een teken dat de developpers echt "meeleven" met de community die plat ging!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChuckyDevil
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:27
Mithras86 schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 14:34:
Installeren met
Bedankt voor deze informatie. Werkt gelukkig weer :)
Ik hield deze topic(s) maanden bij, zal je net zien dat ik het even niet bij hou en dit dus gebeurd :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scharnout
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2024

Scharnout

Meuk

Mithras86 schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 20:42:
[...]

Dat is ook weer overdreven. Het zijn ook mensen die fouten kunnen maken. Helaas is Ubuntu nu (ineens) zo inmens populair geworden, en een van de grootste distro's aan het worden voor de mensen die nog nieuw zijn op Linux gebied. Er werd veel van verwacht, en updates kwamen bijna om de 24h uit.
Dat er een foutje gemaakt wordt, kan gebeuren. Omdat er zoveel op gelet wordt, kan de fout ook snel verholpen worden. Toen werd ontdekt dat de xorg-xserver fouten bevatte, is er hard aan een nieuwere versie gewerkt. De bug werd 22 uur geleden gemeld, en 11 uur geleden is er een fix gepost op het forum! Dat is voor mij juist een teken dat de developpers echt "meeleven" met de community die plat ging!
Sorry ik zit zelf sinds kort ook op Ubuntu. Gewoon omdat ik het leuk vind.

Wat denk je dat er met een bedrijf gebeurd wat beursgenoteerd is en dit doet. Precies. Kan je je koffers pakken. Kent iemand de Barringsbank nog? Liam Neeson maakte ook maar 1 foutje. Boem overgenomen door ing

Microsoft patcht ook en steeds sneller. Maar dit is een fout die niet mag op een stabiele release.

De hele linux-community klaagt hier al jaren over microsoft, maar nu gebeurd het hun zelf en nu mag het opeens wel.Microsoft doet jaren over een release en ubuntu wil elke 6 maanden een nieuwe release. En nu komen ze er pijnlijk achter dat dat heeeeeeel moeilijk is als je populair bent

Het allerergste is dat die update-notifier dat kreng nog steeds aanbied.

No flame intented, want ik Ubuntu gezellig door. Het geeft mij weer een beetje plezier in "computeren", maar niet zo schijnheilig graag ..

And Bob's your uncle ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Cid
  • Niet online
Mithras86 schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 20:42:
[...]

Dit zijn geen fouten meer. Als zo'n kritieke bug er doorheen komt, dan blijkt gewoon dat er niet getest wordt.

Hoe denk je dat al die mensen reageren die alleen GUI's gewend zijn, en opeens een CLI voor de neus krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Scharnout schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 23:40:
Het allerergste is dat die update-notifier dat kreng nog steeds aanbied.
Ik klikte per ongeluk op "install" (ik wou met de muis naar "check for updates" om te zien of er al wat nieuws was, maar overgevoelig touchpad klikte op install), ik probeerde snel op cancel te drukken maar het downloaden van de update lukte al niet volgens mij.

Ik twijfel nu nog wel of ik snel genoeg op cancel drukte of dat de update echt weggehaald is, maar ik ga mijn geluk niet uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
@de reacties op mijn post: ik zal niet zeggen (en heb nooit beweerd) dat de aangegeven bugs niet ernstig waren. Natuurlijk, het waren kritieke bugs. En mensen die nooit een CLI hadden gezien, moesten (of moeten) misschien even slikken, maar uiteindelijk is het allemaal snel opgelost.
Ik flame helemaal niet op Windows, ik prijs Ubuntu (of GNU/Linux in het algemeen) niet de hemel in, maar er zijn ook kritieke bugs in Windows. Maar er wordt niet gezegd "die WMF bug vond ik zo ernstig en onprofessioneel van Microsoft, ik ga nooit meer Windows gebruiken" (nofi). Het was een post gericht op deze uitspraak:
Mijn vertrouwen in Ubuntu is voorlopig weg[...], terug naar Slackware dan maar...
Een niet startende xserver wordt zeer snel opgepakt door de developers om het op te lossen, wat voor mij juist een teken is dat er met de feedback van de community echt wat gedaan wordt.
Disclaimer: Ik heb nog nooit Slackware of andere distro's dan Ubuntu "echt" gebruikt, en kan dus niet een volledig gebalanceerd oordeel geven. Mijn "vertrouwen" in Ubuntu is echter niet geschonden ofzo.

offtopic:
En een forum is toch niet om het juist allemaal met elkaar eens te zijn ;)
W3ird_N3rd schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 01:03:
[...]

Ik klikte per ongeluk op "install" (ik wou met de muis naar "check for updates" om te zien of er al wat nieuws was, maar overgevoelig touchpad klikte op install), ik probeerde snel op cancel te drukken maar het downloaden van de update lukte al niet volgens mij.

Ik twijfel nu nog wel of ik snel genoeg op cancel drukte of dat de update echt weggehaald is, maar ik ga mijn geluk niet uitproberen.
Je hebt de update alleen geinstalleerd, als je het balkje "heen en weer" ziet gaan, en er echt in de title staat dat er geinstalleerd wordt. En anders download je alvast de 10.4 deb die al aangeboden is (zie eerdere post) en heb je een nog recentere Ubuntu dan dat de repo je kan geven :p

[ Voor 25% gewijzigd door mithras op 23-08-2006 03:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Hell
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-10 13:56
10.4 zie ik al in de repo's
en als je nog 10.3 ziet, dan zou je evt. je sources.list aan kunnen passen naar de us-servers bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Cid
  • Niet online
Mithras86 schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 03:26:
Maar er wordt niet gezegd "die WMF bug vond ik zo ernstig en onprofessioneel van Microsoft, ik ga nooit meer Windows gebruiken" (nofi). Het was een post gericht op deze uitspraak:
Eh, juist vanwege mijn onvrede over Windows, ben ik steeds meer gaan doen met Linux. Aanvankelijk gebruikte ik Linux alleen als hobby, maar nu doe ik al het echte werk erop, zoals LaTeX, programmeren, etc. En Windows gebruik ik nu uitsluitend als een speelgoed OS, voor het spelen van games en wat multimedia. Het is trouwens niet de bug an sich die mij zo irriteert, maar dat ze kennelijk bij Ubuntu hun patches niet testen. Als men deze patch op een aantal installaties had getest, dan was hij vrijwel zeker boven water gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Scharnout schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 23:40:
[...]
Sorry ik zit zelf sinds kort ook op Ubuntu. Gewoon omdat ik het leuk vind.

Wat denk je dat er met een bedrijf gebeurd wat beursgenoteerd is en dit doet. Precies. Kan je je koffers pakken. Kent iemand de Barringsbank nog? Liam Neeson maakte ook maar 1 foutje. Boem overgenomen door ing
Ga eens snel even wat informatie inwinnen over de termen "risico" en "impact" kortom, leer eens wat meer over iets dat ze risicomanagement noemen.
Wat die Neeson deed was zeer risicovol en met heel veel geld. Als het mis zou gaan zou het ook goed misgaan. Kortom, het zou een hele grote impact hebben. Dit van Ubuntu is niet zo groot qua impact. Goed, je xserver doet het niet meer maar het systeem en je data is daarmee niet meteen einde oefening (zoals dit in jouw voorbeeld wel het geval was). Kwestie van je oude xserver weer restoren (en later de nieuwe update installeren) en het probleem is verholpen. Een hele andere orde dus dan die Barringsbank. Dat het gebeurd in een versie die valt onder "long term support" maakt het wel beschamenswaardiger en wat ernstiger.
Microsoft patcht ook en steeds sneller. Maar dit is een fout die niet mag op een stabiele release.
En dat is ook meteen te zien aan de kwaliteit. Het aantal patches om patches te patchen loopt nu ook aardig op. Was dit Windows geweest had je waarschijnlijk nog wel een tijd kunnen wachten, het kan dus iig nog erger. Om dan weer meteen terug te komen op je Barringsbank voorbeeld: Microsoft heeft nu al wel zo vaak die fout gemaakt maar beurstechnisch gebeurd er anders helemaal niets.
Het is dus niet per definitie dat bij een fout het meteen einde oefening is ;)
De hele linux-community klaagt hier al jaren over microsoft, maar nu gebeurd het hun zelf en nu mag het opeens wel.Microsoft doet jaren over een release en ubuntu wil elke 6 maanden een nieuwe release. En nu komen ze er pijnlijk achter dat dat heeeeeeel moeilijk is als je populair bent
Populariteit heeft hier geen zak mee te maken. Er is gewoon een fout gemaakt waardoor een foute update terecht kwam in het update systeem en dus werd uitgerold. Voor Microsoft niks nieuws want dat kunstje hebben ze nu al diverse malen geflikt, dat valt al niet meer op 2 handen te tellen denk ik.
Als je eens een kijkje neemt op het Ubuntu forum dan zul je zien dat de users hier dus ook niet over te spreken zijn en dat ze nogal wat kritiek hebben. Je ziet het ook in dit topic. Je stelling is dus onjuist en dat had jezelf ook wel kunnen zien.
De fout heeft niets met populariteit te maken, het is er eentje die ieder OS had kunnen maken ongeacht hoe populair het is.
El Cid schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 00:26:
Dit zijn geen fouten meer. Als zo'n kritieke bug er doorheen komt, dan blijkt gewoon dat er niet getest wordt.
Waaruit maak jij op dat ze het niet testen? Je vergeet hierbij even de mogelijkheid dat het ook vaak voorkomt dat een update wel is getest en wordt afgekeurd waarna een andere update wordt getest en goed bevonden er de afgekeurde update in het update systeem wordt gezet. Je ziet het ook vaak met documenten. Komt er een mailtje achteraan "je hebt de verkeerde versie, dit is de juiste, excuses".
Het hoeft dus helemaal niet te liggen aan het feit dat iets wel of niet getest is. Realiteit is nou eenmaal dat je tot in den treure kunt testen maar in het echt kan het ineens heel fout gaan en zich heel anders gedragen dan bij de diverse tests. Daarnaast kan er een fout worden gemaakt bij de uitrol wat ik dus al aangaf. Human errors komen nou eenmaal voor. In het geval van een versie die "long term support" is, is zo'n fout beschamenswaardig en ernstig.
Hoe denk je dat al die mensen reageren die alleen GUI's gewend zijn, en opeens een CLI voor de neus krijgen?
Die raken in paniek waarvan er sommigen nog zo intelligent zijn om het even op te snorren. Overigens zijn dat soort mensen vaak lui die voor het eerst Linux gebruiken. Sja, dan kun je wel even stil staan bij het feit dat er alsnog veel naar de commandline gegrepen wordt (zie bijv. ubuntuguide.org) maar ja de gemaakte fout is en blijft gewoon een hele domme. Het is dus bij Ubuntu vaak zo dat mensen voor het configureren o.i.d. van het e.e.a. alsnog naar die commandline worden gestuurd. Daarover kun je trouwens eindeloos discussieren of dat wel gebruiksvriendelijk is waarbij beide partijen correcte en goede argumenten heeft. De discussie opzich is dus gewoon zinloos omdat alle partijen gelijk hebben en het ook niet eens zullen worden. Hou dat GUI vs. CLI gebeuren dus maar gewoon voor je want het verzand toch in een flamewar.

Overigens vind ik het wel erg opvallend dat men wel heel erg emotioneel reageert op het feit dat er een screw up is gemaakt. Er wordt totaal niet rationeel nagedacht. Kijk eens naar wat voor fouten andere distro's hebben gemaakt tot dusver. Ga dat nou eens allemaal onderling vergelijken en kom tot de conclusie dat iedereen wel eens fouten maakt. Dan kun je wel gaan switchen van Ubuntu naar Slackware maar wat voor zin heeft dat? Slackware zal ongetwijfeld ook wel vaak van die fouten hebben gemaakt waar mensen zo hun vraagtekens hadden. Het is op zo'n moment trouwens ook belangrijker hoe snel men daarop reageert en de fout hersteld. Het is best een grote en domme fout wat er gemaakt is maar om dan nou zo extreem te gaan reageren met dingen als "ik ga wel weer naar slackware" (of wat voor distro dan ook) zijn wel erg overtrokken. Kijk dan liever naar het totaal plaatje (wat is het effect van de fout, hoe snel is het hersteld, etc.) dan naar het aantal fouten dat er gemaakt zijn. Het is netzo dom en overtrokken als net doen alsof je neus bloedt bij die fout die Ubuntu wist te maken. Be sensible!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Tip: Gproftpd. Eindelijk een FTP-server met GUI die normaal lijkt te werken (geen FTP-users aan systeemusers koppelen en dat soort ongein die je meestal niet zoekt in een FTP-server).

Ik zat me al af te vragen of ik Filezilla Server onder Wine zou kunnen draaien, maar dit lijkt wel een waardig alternatief te zijn :).
W3ird_N3rd schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 17:34:
Maar network-manager wil niets te maken hebben met mijn WL-103b :(. Hij ziet de kaart gewoon niet :(. Ook geen error of wat dan ook.
Iemand nog een idee waarom network-manager niet wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Ik ben niet tevreden over m'n Kubuntu en wel het volgende:

De letters zijn gewoon niet scherp. Vooral in Firefox iriteer ik me kapot aan vager letter waar zo'n "1px faded" randje omheen zit. Hier @ Windows is het 100% perfect. Het ziet er in Kubuntu zelfs beter uit tijdens het opstarten bij de lijst <insert_starting_service>....[OK].

Is dit:

1) Te verbeteren? Zal vast wel :P
2) Is daarvoor mijn xorg.conf nodig?

offtopic:
Damn. Wat is SVN snel onder linux. Bij windows hoor ik met dezelfde repoisitores me hardeschijf zowat opstijgen qua geratel en onder linux hoor ik bijna niks. 8)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
webfreakz.nl schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 19:55:

De letters zijn gewoon niet scherp. Vooral in Firefox iriteer ik me kapot aan vager letter waar zo'n "1px faded" randje omheen zit. Hier @ Windows is het 100% perfect. Het ziet er in Kubuntu zelfs beter uit tijdens het opstarten bij de lijst <insert_starting_service>....[OK].

Is dit:

offtopic:
Damn. Wat is SVN snel onder linux. Bij windows hoor ik met dezelfde repoisitores me hardeschijf zowat opstijgen qua geratel en onder linux hoor ik bijna niks. 8)
Dit is toch gewoon te verhelpen door de W32codecs te installeren? Volgens mij zitten deze gewoon in de Multiverse repositorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Jk_W schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 19:58:
[...]

Dit is toch gewoon te verhelpen door de W32codecs te installeren? Volgens mij zitten deze gewoon in de Multiverse repositorie.
Euh, die naam doet me denken aan codecs voor videoplayers. Of zeg ik nu hele stomme dingen? :+

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:52

Sosabowski

nerd

webfreakz.nl schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 19:55:

Is dit:

1) msttcorefonts al geinstalleerd?
2) nee.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Voor webpages installeer je wellicht graag de Microsoft fonts ('msttcorefonts' package uit universe of multiverse) en de weergave van je fonts stel je in met 'sudo dpkg-reconfigure defoma' en in de Gnome lettertype voorkeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
webfreakz.nl schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 20:05:
[...]

Euh, die naam doet me denken aan codecs voor videoplayers. Of zeg ik nu hele stomme dingen? :+
Nee je zegt helemaal geen stomme dingen.... :P
Ik ben gekke dingen aan het zeggen! Ik bedoelde msttcorefonts. 8)7 ik snap ook niet waarom ik w32codecs typte....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Jk_W schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 20:11:
[...]

Nee je zegt helemaal geen stomme dingen.... :P
Ik ben gekke dingen aan het zeggen! Ik bedoelde msttcorefonts. 8)7 ik snap ook niet waarom ik w32codecs typte....
Hmm. Mij een beetje in de maling nemen he? :+ :>

Maar ben ik de enige ofzo die hier last van heeft? Of moeten meer mensen die msttcorefonts installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
In principe moet iedere Linux gebruiker dit installeren. Je hebt het nodig voor veel webpagina's en het kan niet standaard meegeleverd worden door een-of-andere rechtenkwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goofy_os2
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-10 14:16
Hallo allen,

Ik ben heel erg nieuw mbt Linux en in het bijzonder UBUNTU
en stel dus vermoedelijk een hele domme vraag (as die al bestaan :-))

Ik heb alles ge-installeerd en als ik nu herstart kom ik
als het ware op de CLI, waar ik in moet loggen.
Echter als ik dit gedaan heb blijf ik op de CLI staan.

Hoe kom ik in de grafische omgeving?
heb ik tijdens de install wat verkeerds (aangezet)

Alvast hartelijk dank voor het vast makkelijke antwoord _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

goofy_os2 schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 20:53:
Hallo allen,

Weet je zeker dat je Ubuntu-desktop hebt geinstalleerd en niet de server versie? :+

Anyway, op de commandline ná ingelogd te hebben typ je:

startx
en dan _zou_ het moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
In principe moet X automagisch gestart worden. Het feit dat dat niet zo is geeft al aan dat er iets niet klopt. Weet je idd zeker dat je de gewone Ubuntu versie hebt geinstalleerd en niet de server editie?

Verder moet je kijken of je xserver geinstalleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meer praktisch is zijn X server waarschijnlijk verkeerd geconfigureerd? Wat voor videokaart heb je? In case of ATI/Nvidia, heb je geprobeerd de binary drivers te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goofy_os2
Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 21:50:
Meer praktisch is zijn X server waarschijnlijk verkeerd geconfigureerd? Wat voor videokaart heb je? In case of ATI/Nvidia, heb je geprobeerd de binary drivers te installeren?
Ik heb inderdaad een ATI, n.l. de Radeon 9250 128 MB...

Ehhhh hoe kan ik die binary dricvers installeren vanaf de CLI...

Ik moet nog eerst even rebooten om dat "startx" commando te proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goofy_os2
Jk_W schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 21:02:
In principe moet X automagisch gestart worden. Het feit dat dat niet zo is geeft al aan dat er iets niet klopt. Weet je idd zeker dat je de gewone Ubuntu versie hebt geinstalleerd en niet de server editie?

Verder moet je kijken of je xserver geinstalleerd is.
Dank voor je antwoorden maar ik ben een newbie op UBUNTU/Linux gebied.
- Hmm hoe kan ik dit checken?
- Hoe check ik of XServer ge-installeerd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-09 17:37

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Ben je zeker dat je niet de ubuntu-server versie hebt gebruikt ? Controleer dit eens door vanaf de cd te booten (er zal normaal wel staan welke versie je hebt).

ps : de edit knop ;)

Strava

• ppl
  • Niet online

ppl

goofy_os2 schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 20:53:
Hallo allen,

Een nogal erg voor de hand liggende vraag: heb jij je Ubuntu doos tijdens of na de installatie laten updaten? If so dan kan het best zijn dat je de kapotte patch voor Xserver hebt geinstalleerd en dat de Xserver daarom niet wil starten.

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
En dan is http://www.ubuntu.com/FixForUpgradeIssue van toepassing :) .

• black_eye
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 14:24

black_eye

Ad maiorem black_eye gloriam

Heeft iemand al Kiba dock geinstalleerd onder Ubuntu. Zo ja hoe? Ik blijft foutmeldingen krijgen.

Ad maiorem black_eye gloriam

Verwijderd

Ik gebruik hem al een paar weken. hij heeft nog niet echt veel features, maar het is wel leuk om ermee te spelen.

Lees deze thread anders even door, daarin staat uitgelegd hoe je hem werkend krijgt
http://www.compiz.net/topic-2867-1.html

• LeonM
  • Laatst online: 26-08 08:22
Hallo iedereen,

Ik gebruik nu sinds een maand Ubuntu 6 op de desktop (laptop) ik draai een dual boot winxp/linux alleen moet ik er bij zeggen dat sinds ik ubuntu draai ik windows niet meer gebruikt heb. Ben erg tevreden.

Een ding werkt echter niet goed: automatisch mounten. Ik gebruik regelmatig een USB stick en een USB-harddisk, en die worden niet automatisch gemount als ik deze (na de boot) inplug. Als ik in nautilus de drive open, krijg ik de error dat je superuser moet zijn om te mogen mounten.

Als ik "sudo nautilus" of "sudo mount" gebruik werkt het perfect, maar zoiets moet toch gewoon zonder SU rechten kunnen?

Hoe kan ik dit oplossen, is het misschien mogelijk om /bin/mount andere rechten te geven of werkt dat niet?

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

LeonM schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 18:34:
Hallo iedereen,

Ik gebruik nu sinds een maand Ubuntu 6 op de desktop (laptop) ik draai een dual boot winxp/linux alleen moet ik er bij zeggen dat sinds ik ubuntu draai ik windows niet meer gebruikt heb. Ben erg tevreden.

Een ding werkt echter niet goed: automatisch mounten. Ik gebruik regelmatig een USB stick en een USB-harddisk, en die worden niet automatisch gemount als ik deze (na de boot) inplug. Als ik in nautilus de drive open, krijg ik de error dat je superuser moet zijn om te mogen mounten.

Als ik "sudo nautilus" of "sudo mount" gebruik werkt het perfect, maar zoiets moet toch gewoon zonder SU rechten kunnen?

Hoe kan ik dit oplossen, is het misschien mogelijk om /bin/mount andere rechten te geven of werkt dat niet?
sudo users-admin

Klik op de user waarvan je de rechten wilt veranderen -> Properties -> Vink alles aan wat je tegen komt (of nodig denkt te hebben) -> OK -> OK -> Koppel hetgene af wat niet werkt (indien van toepassing) ->Uitloggen -> Inloggen

En dan zou het moeten werken

0.0

• flapdrol85
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
TheJackal schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 11:30:
Wie kan mij eens bij de hand nemen om mijn wireless lan (pcmcia Realtek RT2400) kaartje geinstalleerd/geconfigureerd te krijgen.

Wat ik heb gedaan:

sudo apt-get install ndiswrapper-utils
sudo ndiswrappe r -i ~/wifi/winxp/RT2400 .inf

sudo depmod -a
sudo modprobe ndiswrapper

sudo ndiswrapper -m

Hierna leek de kaart goed geinstalleerd.
Daarna heb ik /etc/network/interfaces als volgt ingesteld:

iface ra0 inet dhcp
pre-up iwconfig ra0 essid "Cisco"
pre-up iwconfig ra0 mode Managed
pre-up iwpriv ra0 set Channel=11
pre-up iwpriv ra0 set AuthMode=WPAPSK
pre-up iwpriv ra0 set EncrypType=TKIP
pre-up iwpriv ra0 set WPAPSK="wpasleutel"

Maar ik krijg geen verbinding met mijn AP, ook niet als ik alleen gebruik maak van WEP.
Verder heb ik talloze forums bezocht en guide's bekeken, maar het lost niks op.
Kijk eens naar dit topic. [kubuntu hoary] wireless netwerk laden bij boot

Misschien heb je er iets aan.

• Scharnout

Scharnout

Meuk

Op zo'n inhoudelijk goed geschreven reactie wil ik graag nog even antwoord geven :)
ppl schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 16:49:
[...]

Ga eens snel even wat informatie inwinnen over de termen "risico" en "impact" kortom, leer eens wat meer over iets dat ze risicomanagement noemen.
Ik ben financial controller. Ik snap best wat risico management is ;) Het gaat mij even om een voorbeeld en ik overdrijf dan graag even.
En dat is ook meteen te zien aan de kwaliteit. Het aantal patches om patches te patchen loopt nu ook aardig op. Was dit Windows geweest had je waarschijnlijk nog wel een tijd kunnen wachten, het kan dus iig nog erger. Om dan weer meteen terug te komen op je Barringsbank voorbeeld: Microsoft heeft nu al wel zo vaak die fout gemaakt maar beurstechnisch gebeurd er anders helemaal niets.
Het is dus niet per definitie dat bij een fout het meteen einde oefening is ;)
Mag ik je eraan herinneren dat we bij 1.nogwat.2.10.4 waren ... dat zijn nogal wat gestappelde patches :)
Populariteit heeft hier geen zak mee te maken. Er is gewoon een fout gemaakt waardoor een foute update terecht kwam in het update systeem en dus werd uitgerold. Voor Microsoft niks nieuws want dat kunstje hebben ze nu al diverse malen geflikt, dat valt al niet meer op 2 handen te tellen denk ik.
Als je eens een kijkje neemt op het Ubuntu forum dan zul je zien dat de users hier dus ook niet over te spreken zijn en dat ze nogal wat kritiek hebben. Je ziet het ook in dit topic. Je stelling is dus onjuist en dat had jezelf ook wel kunnen zien.
De fout heeft niets met populariteit te maken, het is er eentje die ieder OS had kunnen maken ongeacht hoe populair het is.
even toelichten:
Hoe populairder een product, hoe groter de impact is van een kritieke fout. Ubuntu wil een serieuze desktopvervanger zijn. Om even terug te komen op impact. Als Microsoft een fout maakt waardoor je je GUI niet meer krijgt te zien, dan zal je dat wel degelijk merken in de prijs. Kijk maar eens wat een publicatie van een uitstel van een versie voor impact heeft op de beursprijs.

Als ik hetzelfde zou doen bij een product wat een marktaandeel heeft van zeg 0,00001 procent maakt het niet zo uit.
Overigens vind ik het wel erg opvallend dat men wel heel erg emotioneel reageert op het feit dat er een screw up is gemaakt. Er wordt totaal niet rationeel nagedacht. Kijk eens naar wat voor fouten
Omdat het zo populair is onder de n00b linuxxers (waarvan ik er zelf ook 1 ben, ondanks dat ik al een draaiende mailserver etc heb, die ik kan onderhouden)
Be sensible!
Juist. Ik had alleen maar gereageerd omdat altijd zo fel wordt gereageerd op windows. Ik ben een dikke Ubuntu/Linuxfan, maar als er dan een keer een dikke fout wordt gemaakt door een distro, mag men ook wel eens anders reageren dan "oh maar het mag best een keer gebeuren".

Nogmaals .. nofi :)

En ik ben het grotendeels wel met je eens hoor ;)

And Bob's your uncle ...

• E-jey
  • Niet online
Ik zat gister op launchpad te kijken naar vernieuwingen in edgy. Eentje daarvan interesseerde me nogal: https://launchpad.net/dis...ec/what-do-non-geeks-want Nu weet ik wel dat launchpad bedoelt is om ontwikkelaars te ondersteunen, maar ik weet niet hoe ik daadwerkelijk mee kan discussieren over dit onderwerp. Ik heb me al ingeschreven, maar verder gebeurd er ook niets. Waar vind nu daadwerkelijk de discussie plaats :?

• mithras
  • Niet online
E-jey schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 21:50:
Ik zat gister op launchpad te kijken naar vernieuwingen in edgy. Eentje daarvan interesseerde me nogal: https://launchpad.net/dis...ec/what-do-non-geeks-want Nu weet ik wel dat launchpad bedoelt is om ontwikkelaars te ondersteunen, maar ik weet niet hoe ik daadwerkelijk mee kan discussieren over dit onderwerp. Ik heb me al ingeschreven, maar verder gebeurd er ook niets. Waar vind nu daadwerkelijk de discussie plaats :?
De launchpad verwijst naar dit wiki artikel. Daarin wordt vervolgens verwezen naar deze thread op ubuntuforums.

IMHO wel een interessante benadering (die overigens _eindelijk_ door de developers wordt opgepakt naar lange discussies vanuit de community). Vooral zaken als:
• Wireless
• Not need to use Command line EVER!
zijn erg voor de hand liggend. Desondanks goed dat ook de "nerds" van de developers zich iets aantrekken van de "noobs" van de community. Wat ik echter wel denk is dat je veel klachten krijgt die eerder op Gnome, of losse programma's gericht zijn. Als in "Gimp heeft wel heel veel losse venstertjes" en dergelijke. Of Ubuntu dat vervolgens door zal spelen of gewoon trashen is dan de vraag ;)

• E-jey
  • Niet online
Mithras86 schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 22:21:
[...]
De launchpad verwijst naar dit wiki artikel. Daarin wordt vervolgens verwezen naar deze thread op ubuntuforums.

IMHO wel een interessante benadering (die overigens _eindelijk_ door de developers wordt opgepakt naar lange discussies vanuit de community). Vooral zaken als:
[...]
zijn erg voor de hand liggend. Desondanks goed dat ook de "nerds" van de developers zich iets aantrekken van de "noobs" van de community. Wat ik echter wel denk is dat je veel klachten krijgt die eerder op Gnome, of losse programma's gericht zijn. Als in "Gimp heeft wel heel veel losse venstertjes" en dergelijke. Of Ubuntu dat vervolgens door zal spelen of gewoon trashen is dan de vraag ;)
Maar dat werkt toch niet! Er zijn een aantal mensen die intresse hebben getoond in dit onderwerp (Waaronder bekende namen zoals Mark Shuttleworth). Die ploeg moet een keer met elkaar gaan babbelen op een forum oid. Als het goed gaat komt er een besluit. Het topic waar je naar linkt is een ongestructureerde discussie die half dood is. Daar gaat niets uit komen.
Er moet gewoon door een groep goed nagedacht worden over een "usuability team" oid die zich bezig gaat houden met de normale gebruikers en de GUI van ubuntu. Dit team moet de devs ondersteunen en adviseren.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Met de guide van https://help.ubuntu.com/c...iDocs/Driver/RalinkRT2500 doet mijn Asus WL-107g het ook out-of-the-box. Je moet alleen wel dat stuk overnemen voor die interfaces file, controleren of "Enable this connection" in proporties voor de ra0 uitstaat en het device disabled is, en daarna doen wat er staat, dan werkt het bijna direct.

Als je maar 1 netwerk hebt makkelijker dan network-manager omdat de key gewoon in plaintext op de HD staat! Geen stomme keyring meer!

Ik ga zo maar eens proberen of ik de Dell Latitude CPt hiermee nu eindelijk eens online kan krijgen, dan maar met een ander kaartje.

[ Voor 28% gewijzigd door Mentalist op 24-08-2006 23:02 ]

• Scharnout

Scharnout

Meuk

Mijn tv-kaart geeft geen goede output meer bij XGL/Compiz. Het is Pinnacle PCTV stereo met een saa7134 chip. Met een normale X doet hij het wel (na wat rotzooien met modules). Heeft iemand dt probleem ook?

And Bob's your uncle ...

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Mijn WL-107g DEED het out-of-the-box.. Ik liet de laptop een uurtje staan en toen was de verbinding dus mooi weer pleite.

Zucht.. Waarom kan je dan ook op 100 plaatsen je wireless netwerk configureren? Kan dat nou niet 1 standaard plek worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonM
  • Laatst online: 26-08 08:22
Jungian schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 20:39:
[...]

sudo users-admin

Klik op de user waarvan je de rechten wilt veranderen -> Properties -> Vink alles aan wat je tegen komt (of nodig denkt te hebben) -> OK -> OK -> Koppel hetgene af wat niet werkt (indien van toepassing) ->Uitloggen -> Inloggen

En dan zou het moeten werken
Nope, dat hielp niet, die stap had ik al uitgevoerd. Heb mezelf ook aan de groep admins toegewezen, maar ook dat hielp weinig. Nogsteeds dezelfde error in nautilus: "mount: must be superuser to use mount"

Iemand verder nog ideeen om Ubuntu zover te krijgen dat usb storage automatisch gemount wordt, zonder dat ik daarvoor zelf een su handeling moet verichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 21:42

Plekuz

available in strong mint

Gister Ubuntu 6.06 geinstalleerd en meteen alle updates erbij. Op mijn geluidskaart na werkte alles prima ... totdat ik als een complete U-noob besloot de nvidia drivers te installeren. Volgens de handleiding die ik gevonden had moest ik het volgende doen:
code:
1
2
sudo apt-get install nvidia-glx
sudo nvidia-glx-config enable

Het begon er al mee dat ik de tweede regel niet direct kon uitvoeren. Er werd door het systeem geklaagd dat X veranderd was en een md5sum niet meer klopte en dat op moest lossen met een commando dat ik nu even niet paraat heb. Daarna kon ik wel de config regel uitvoeren.

Echter na opstarten kwam Ubuntu niet meer in de grafische schil en begon te gillen dat ik eerst de GDM problemen moest oplossen. Ik heb vervolgens in etc\X11\xorg.conf gekeken en daar zag ik dat op de één of andere vage reden mijn grafische kaart description was veranderd in een ATI kaart met als driver "nvidia"!!!. Daarvoor stond daar toch echt netjes de nvidia 6600GT die ik heb ...

Met ViM heb ik vervolgens in xorg.conf Load "glx" uitgecommentarieerd en vervolgens geprobeerd de boel weer te starten met
code:
1
2
sudo killall gdm
sudo gdm

Maar dat mislukte. Ook logisch op zich, want nou had ie helemaal geen graphics entry meer. Naar aanleiding van dit alles een aantal vragen:

Hoe krijg ik mijn grafisch schilletje weer terug, zonder Ubuntu helemaal opnieuw te installeren?
Hoe krijg ik wel de nvidia drivers goed geinstalleerd (heb de 6600GT)?
Hoe krijg ik mijn geluidskaart aan de praat (Soundblaster X-Fi XtremeMusic)?

Alvast dank aan iedereen die deze prutser verder kan helpen!

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die laatste kun je voorlopig helaas vergeten: http://opensource.creative.com/

En het is al een paar dagen terug gebeurd, maar wellicht heb je hier last van? http://www.ubuntu.com/FixForUpgradeIssue

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2006 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Mjah, dat had ik helaas ook gezien, maar had ook de stille hoop dat er een workaround was en je de X-Fi onder Ubuntu zou kunnen laten functioneren als een ouderwetse SBLive of iets dergelijks.
En het is al een paar dagen terug gebeurd, maar wellicht heb je hier last van? http://www.ubuntu.com/FixForUpgradeIssue
Nee, daar had ik geen last van. Voordat ik de upgrade uitvoerde heb ik eerst nog gechecked of versie 10.3 of 10.4 geinstalleerd zou worden, gelukkig de laatste. Het spul werkte ook perfect na de upgrade. Het is misgegaan toen ik zelf poogde de nvidia drivers te installeren.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Je moet eerst weer je xorg.conf terug krijgen in oorspronkelijke staat. Heb je trouwens niet per ongeluk de ati drivers geinstalleerd?
Je xorg.conf kan je terug krijgen met
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
Vervolgens kan je wel startx proberen vanuit de terminal. Reinstall ook anders je nvidia-glx drivers met
sudo apt-get --reinstall install nvidia-glx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Mithras86 schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 10:53:
Je moet eerst weer je xorg.conf terug krijgen in oorspronkelijke staat. Heb je trouwens niet per ongeluk de ati drivers geinstalleerd?
Je xorg.conf kan je terug krijgen met
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
Vervolgens kan je wel startx proberen vanuit de terminal. Reinstall ook anders je nvidia-glx drivers met
sudo apt-get --reinstall install nvidia-glx
Dank je, dat gaat me vast verder helpen! Nee, na de initiele installatie van Ubuntu gaf het xorg.conf bestand keurig mijn 6600GT aan. Het enige wat ik daarna heb uitgevoerd is de code zoals ik in mijn melding aangaf, dus apt-get install nvidia-glx en vervolgens is de description van mijn kaart ATI nogiets, maar de driver wel "nvidia". Erg vreemd allemaal.

Ik heb zojuist op de wiki zitten lezen wat je moet doen om nvidia drivers geinstalleerd te krijgen en blijkbaar hoort er ook nog een stapje voor. Iets met restricted copyright, maar als ik het goed heb begrepen kun je niet eens de nvidia drivers installeren als dat niet goed staat en dat deed ie bij mij in ieder geval wel. Nou ja, eerst maar eens kijken wat de reconfigure gaat opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand hier trouwens ook last van de harde schijf die downspint als je reboot?

Het probleem is dat wanneer ik opnieuw opstart in Ubuntu (heb een dualboot samen met Windows XP), op het allerlaatste moment de harde schijf downspint en zodra ik in de POST zit (dus wanneer ook de optische apparaten herkend worden) spint deze weer 'up'. Hierdoor wordt dus het proces van opstarten vertraagd én het lijkt me niet al te bevordelijk voor de levensduur van de schijf.

Is dit een bug, of misschien een feature die je uit kunt zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dat downspinnen gebeurt over het algemeen alleen bij harddisks die geen cache flushes ondersteunen, of waarbij linux niet weet hoe het een en ander te doen.

Bij tegenwoordige schijven met 16MB cache verlies je toch best wel een grote brok data als je meteen na het unmounten van je rootfs de PC uitzet. Met de cache strategie van moderne harddisks is het ook niet duidelijk wanneer de cache leeggegooid wordt naar de disk, dus hebben ze wat anders bedacht: bij harddisks die cache flush commando's kennen, wordt de cache geflusht, waarna een reboot of shutdown volgt. Bij harddisks die dat niet kunnen wordt gewoon de disk een powerdown commando gegeven, waarbij de cache ook weggeschreven wordt door de disk zelf. Pas als de disk aangeeft dat deze uit staat, wordt het systeem uitgezet of volgt er een reboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor je reactie.

Is hier echter geen oplossing voor? Bijvoorbeeld door het powerdown commando ergens uit te schakelen of iets dergelijks?

Ik zie op het moment sowieso het nut niet in om de cache weg te schrijven als de computer toch opnieuw opgestart / afgesloten gaat worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 19:30:
Bedankt voor je reactie.

Is hier echter geen oplossing voor? Bijvoorbeeld door het powerdown commando ergens uit te schakelen of iets dergelijks?

Ik zie op het moment sowieso het nut niet in om de cache weg te schrijven als de computer toch opnieuw opgestart / afgesloten gaat worden?
Afgezien van je corrupte werkstuk, download of een systeem configfile die het niet meer doet is het inderdaad totaal niet nuttig om je cache te flushen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Toen ik Ubuntu nog gebruikte als desktop-OS had ik ook steeds last van een spindown van 1 van mijn hdd´s. Ik neem aan dat een redelijk recente 320 gb s-ata WD hdd toch wel een flush commando ondersteund :) Mijn IDE-schijf (160 gb WD) had hier helemaal geen last van.

Onder Windows (wat ik voor Ubuntu gebruikte) heb ik er geen last van gehad en met Gentoo is er ook geen wolkje aan de lucht. Ik zou me even achter mijn oren gaan krabben als ik een Debian/Ubuntu dev was.

Voor file-system corruptie zul je toch echt wel met iets beters moeten komen 8)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou dit dan misschien een probleem zijn met s-ata schijven? Want ook ik heb het op een andere computer geprobeerd met een ata schijf en daar draaide de harde schijf ook vrolijk verder.

Het lijkt me eigenlijk dat dit niet het geval is, omdat er anders veel meer mensen over dit probleem hadden gesproken. Maar goed, misschien dat iemand kan bevestigen dat hij/zij hier Ubuntu LTS 6.06 heeft draaien met een s-ata schijf waar het probleem zich niet voordoet? Dan is dat ook weer van de baan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelaarke135
Hey, ik heb net 3 dagen Kubuntu 6.06 draaien. Heb alleen een klein probleempje met Amarok. Mp3tjes afspelen doet ie nu perfect na installatie van " libxine-extracodecs". Hij laat alleen het nummer niet goed zien onderin het scherm dat afgespeeld wordt. Hij geeft dan in HTMLtags het nummer, voor bijv. Run van Snow Patrol staat er:
"Playing_: Track by artist on album:
<b>Run</b>by<b>Snow Patrol</b>on<b>Final Straw</b>(5.54)"
het is maar een heel dingetje maar iemand die het weet om weer de normale " Now Playing" te krijgen?
En als ik toch aan het vragen ben: is het mogelijk om Amarok te draaien in een Gnome omgeving (dus Ubuntu)?

[ Voor 9% gewijzigd door vogelaarke135 op 26-08-2006 13:19 ]

vogelaarke135

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vogelaarke schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 13:18:
En als ik toch aan het vragen ben: is het mogelijk om Amarok te draaien in een Gnome omgeving (dus Ubuntu)?
Ja, dat is mogelijk. Hij zal wel de benodigde KDE libraries mee installeren, en die worden dan geladen zodra je Amarok opstart - dit neemt dus wel extra geheugen in beslag.

Ik weet niet wat je 'eisen' zijn m.b.t. een music player, maar voor Gnome zijn er ook al een aantal aardige players, zoals Quod Libet, Banshee, Listen, Exaile en vast nog wel een paar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Laatst online: 15:33
Het is me eindelijk gelukt om mijn Raidarray te mounten aan Ubuntu...

Nou jah, het is gelukt om via Ubuntu per ongeluk mijn windows installatie eraf te schoppen en daarvoor moet je de array kunnen benaderen. |:( Ga het wel eens verder proberen als ik weer eens tijd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelaarke135
Verwijderd schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 14:15:
[...]
Ja, dat is mogelijk. Hij zal wel de benodigde KDE libraries mee installeren, en die worden dan geladen zodra je Amarok opstart - dit neemt dus wel extra geheugen in beslag.

Ik weet niet wat je 'eisen' zijn m.b.t. een music player, maar voor Gnome zijn er ook al een aantal aardige players, zoals Quod Libet, Banshee, Listen, Exaile en vast nog wel een paar :P
Gebruik nu Kubuntu, heb eerst Ubuntu gebruikt. Beiden hebben sterke en zwakke punten. Vindt het configureren van van alles wel erg fijn in de KDE omgeving. Maar voor de rest pleit alles voor Ubuntu (voor mij persoonlijk), op een goede vervanger van Amarok na (het kleine foutje is trouwens gefixt). Eisen zijn: music library/player, mijn mp3speler (standaard usbstick ding) moet via dat programma kunnen worden gevuld. Voor de rest zijn artiesteninfo en lyrics ondersteuning wel aardig. Dit vond ik allemaal bij Amarok.

vogelaarke135

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.