Ubuntu 6.06 LTS - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:
  • 8.376 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electronical
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-11-2020
vogelaarke schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 18:41:
[...]

Gebruik nu Kubuntu, heb eerst Ubuntu gebruikt. Beiden hebben sterke en zwakke punten. Vindt het configureren van van alles wel erg fijn in de KDE omgeving. Maar voor de rest pleit alles voor Ubuntu (voor mij persoonlijk), op een goede vervanger van Amarok na (het kleine foutje is trouwens gefixt). Eisen zijn: music library/player, mijn mp3speler (standaard usbstick ding) moet via dat programma kunnen worden gevuld. Voor de rest zijn artiesteninfo en lyrics ondersteuning wel aardig. Dit vond ik allemaal bij Amarok.
Volgens mij is de ontwikkelaar van Listen hier al mee bezig, dus hopelijk zit het er snel voor je in. Zo niet, dan stuur ik 'm persoonlijk even een featurerequest, want het lijkt mij ook wel interessant.
Als je iets anders wil proberen is misschien Banshee iets voor je. Deze heeft, volgens de website, wel de mogelijkheid tot het syncen van je mp3 speler enz. Deze laatste draait op het Mono framework.

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

vogelaarke schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 18:41:
[...]

Gebruik nu Kubuntu, heb eerst Ubuntu gebruikt. Beiden hebben sterke en zwakke punten. Vindt het configureren van van alles wel erg fijn in de KDE omgeving. Maar voor de rest pleit alles voor Ubuntu (voor mij persoonlijk), op een goede vervanger van Amarok na (het kleine foutje is trouwens gefixt). Eisen zijn: music library/player, mijn mp3speler (standaard usbstick ding) moet via dat programma kunnen worden gevuld. Voor de rest zijn artiesteninfo en lyrics ondersteuning wel aardig. Dit vond ik allemaal bij Amarok.
Je kunt gewoon Amarok in Ubuntu installeren. Krijg je een paar kde-libs erbij, maar daar valt best mee te leven denk ik zo.

Waarom vul je je ¨standaard usbstick ding¨ niet gewoon via drag-and-drop btw ?

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelaarke135
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-03 18:43
Dat Listen ziet er veelbelovend uit! Toch maar eens proberen dan.
Kost het erg veel geheugen om extra kde-libs te draaien? Ik vind het makkelijker om via een musiclibrary programma (in Windows via Winamp met een plugin) in te voegen om dat de bestandsnamen van de nummers soms heel anders zijn dan de ID3tag. Bovendien draai ik Windows XP + Kubuntu en is het makkelijker om de muziek van Windows XP en die op de partitie van (k)Ubuntu samen te hebben in één library.
Als ik toch bezig ben: iemand die van een IM messenger weet met webcamsupport in Ubuntu? Want zover ik weet ondersteunt Gaim 2.0 dat nog niet?

[ Voor 13% gewijzigd door vogelaarke135 op 27-08-2006 18:28 ]

vogelaarke135

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:41
Verwijderd schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 12:21:
Zou dit dan misschien een probleem zijn met s-ata schijven? Want ook ik heb het op een andere computer geprobeerd met een ata schijf en daar draaide de harde schijf ook vrolijk verder.

Het lijkt me eigenlijk dat dit niet het geval is, omdat er anders veel meer mensen over dit probleem hadden gesproken. Maar goed, misschien dat iemand kan bevestigen dat hij/zij hier Ubuntu LTS 6.06 heeft draaien met een s-ata schijf waar het probleem zich niet voordoet? Dan is dat ook weer van de baan :)
Bij SATA is er behalve de beperking van de disk die het niet kan (AFAIK kunnen bij ATA disks alleen Maxtor geen cache flushes aan), ook nog eens een beperking in de gebruikte controler. Het gros van de SATA controler doet helemaal niets met standaard ATA of SCSI calls in linux, waar cache flush support een van die dingen van is. Kijk maar eens wat hdparm kan met een ATA disk en kijk dan nog eens wat ie doet bij een SATA disk, bij de helft van de dingen die je probeert krijg je een I/O error terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03:10

Theimon

Snapte!?

Is sdparm dan nie een betere optie?

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vogelaarke schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 18:22:
Als ik toch bezig ben: iemand die van een IM messenger weet met webcamsupport in Ubuntu? Want zover ik weet ondersteunt Gaim 2.0 dat nog niet?
Kopete en (als ik het goed heb?) aMSN of een of andere alternatieve Qt/KDE IM ding. Voor GNOME bestaat dit helaas nog niet, stelletje knurften zijn te druk om Google-chat of GStreamer op de Nokia 770 werkend te krijgen. :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwny
  • Laatst online: 06-05 16:35
Ik heb per ongeluk het onderste default panel verwijderd. Nu heb ik weer een nieuw panel aangemaakt maar als ik een programma open zie ik het niet meer in het panel zoals voorheen (dus net als in windows dat je de openstaande applicaties minimize dan komt dat onder in de balk te staan). Weet iemand hoe ik de actieve programma's die ik open heb staan weer terug kan krijgen in het onderste panel? :X

nvm, ik heb het al gevonden :D

toch bedankt..

[ Voor 9% gewijzigd door Pwny op 27-08-2006 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rechtermuisklik op de panel > Add to Panel > Window List.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Zit er in de repositories van Ubuntu een goede frontend voor LaTeX gebaseerd op GTK(2)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
El Cid schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 23:18:
Zit er in de repositories van Ubuntu een goede frontend voor LaTeX gebaseerd op GTK(2)?
Ik gebruik zelf Winefish. Het is een LaTeX variant van Bluefish. Verder is er een hele goede Qt editor: Kile. Autocompletion en goede highlighting (iets wat bij Wine/BLuefish nog wel eens foutgaat). Kijk verder eens op mijn eerder gestartte topic: Good-looking Tex editor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 19:09:
[...]

Bij SATA is er behalve de beperking van de disk die het niet kan (AFAIK kunnen bij ATA disks alleen Maxtor geen cache flushes aan), ook nog eens een beperking in de gebruikte controler. Het gros van de SATA controler doet helemaal niets met standaard ATA of SCSI calls in linux, waar cache flush support een van die dingen van is. Kijk maar eens wat hdparm kan met een ATA disk en kijk dan nog eens wat ie doet bij een SATA disk, bij de helft van de dingen die je probeert krijg je een I/O error terug.
Dus in principe zit er dan niets anders op dan óf een andere schijf halen, óf een extra controller die het wel ondersteunt. Dat is wel jammer, ik hoop dat ze het binnen een redelijke termijn kunnen fixen.

edit:

Ik heb het net nog even geprobeerd met de live-cd van Kororaa, als ik daar afsluit krijg ik hetzelfde probleem (spindown). Het lijkt dus niet Ubuntu-specifiek te zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2006 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:41
Mja, om nou een andere disk voor zoiets aan te schaffen? Hoe vaak reboot je je systeem? Ik start mijn systemen 's morgens op en sluit ze 's avonds af. Die kernelupgrade waar je voor moet rebooten doet het de volgende dag ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Linkjes in de TS doen het niet meer. ;)

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 11:51:
Mja, om nou een andere disk voor zoiets aan te schaffen? Hoe vaak reboot je je systeem? Ik start mijn systemen 's morgens op en sluit ze 's avonds af. Die kernelupgrade waar je voor moet rebooten doet het de volgende dag ook wel.
Ik ben niet van plan om nieuwe hardware te kopen alleen voor dit, wilde alleen kenbaar maken dat het vooralsnog de enige oplossingen zijn.

Je hebt wel gelijk als je zegt "Hoe vaak reboot je je systeem", maar ik zou toch liever willen dat het werkt zoals het zou moeten, zonder spindown dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb net even geboot van de kubuntu livecd en ik ben meteen KDE fan geworden. Wat ziet dat er mooi en overzichtelijk uit zeg! Binnenkort maar eens kubuntu installeren. Nu vraag ik me alleen af waarom gnome overal standaard word meegeleverd? Vroeger was fedora bijv. ook standaard KDE. Waarom opeens zoveel GNOME ipv KDE.

Kzal wel een verkeerde indruk hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nu net van suse overgestapt op ubuntu. Ik wilde gewoon weten waarom ubunto zo populair is.
Maar ik krijg het nog niet eens voor elkaar op m'n scherm op 85 Hz, resolutie 1280x1024 te zetten.
Met suse kon je dit doen met yast, maar hoe werkt dit met ubuntu?
(bij systeem->voorkeuren->Schermresolutie kan ik max uit 61 Hz kiezen bij 1024x768)

iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat soort dingen staat gewoon in je X configuratie. Yast is niet veel meer of minder dan een tool met een grafische interface om onder meer configuratiebestanden mee te bewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
backupje maken van /etc/X11/xorg.conf en dan dat bestand de regels met horizontal en vertical sync aanpassen. Bijv. 50-70 en 50-160. Maar dat zou je even in de specs van je monitor moeten opzoeken.

Verder is er volgens mij ook een workaround, door bij 1 van de screenmodes ipv. "1280x1024" neer te zetten: "1280x1024_85Hz"

[ Voor 3% gewijzigd door Palomar op 28-08-2006 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 18:58:
Ik ben nu net van suse overgestapt op ubuntu. Ik wilde gewoon weten waarom ubunto zo populair is.
Maar ik krijg het nog niet eens voor elkaar op m'n scherm op 85 Hz, resolutie 1280x1024 te zetten.
Met suse kon je dit doen met yast, maar hoe werkt dit met ubuntu?
(bij systeem->voorkeuren->Schermresolutie kan ik max uit 61 Hz kiezen bij 1024x768)

iemand?
Drivers al geinstalleerd? }:O

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 19:00:
Dat soort dingen staat gewoon in je X configuratie. Yast is niet veel meer of minder dan een tool met een grafische interface om onder meer configuratiebestanden mee te bewerken.
Wat is X configuratie? :9

Heb net 4 maanden suse gebruikt, daarvoor alleen maar windows.
Ben dus alleen gui gewend.
Overigens kan ik (en wil ik) niet in de terminal werken. Al die rare codes 8)7
Das net als een schilderij bekijken welke je eerst nog moet schilderen. (te moeilijk en kost teveel tijd).

Edit: heb nvdia drivers nog nie geinstalleerd maar zonder zou het ook moeten kunnen (bij suse iig)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2006 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 19:09:
[...]

Wat is X configuratie? :9

Heb net 4 maanden suse gebruikt, daarvoor alleen maar windows.
Ben dus alleen gui gewend.
Overigens kan ik (en wil ik) niet in de terminal werken. Al die rare codes 8)7
Das net als een schilderij bekijken welke je eerst nog moet schilderen. (te moeilijk en kost teveel tijd).
Met zo´n instelling ga je er niet komen.
Gewoon even een terminal starten en
sudo gedit /etc/X11/xorg.conf
doen (start de standaard-teksteditor). Leef je uit 8)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jungian schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 19:14:
[...]
Met zo´n instelling ga je er niet komen.
Gewoon even een terminal starten en
sudo gedit /etc/X11/xorg.conf
doen (start de standaard-teksteditor). Leef je uit 8)
moet ik dan dit:

Depth 24
Modes "1024x768" "800x600" "640x480"

veranderen in dit:

Depth 24
Modes "1280x1024" "800x600" "640x480"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toen liep m'n systeem dus vast, kon x server owk nie meer opnieuw starten.
Als het al zo ingewikkeld is om alleen ff men resolutie aan te passen dan houd ik het wel bij suse!

Overigens owk wel aantal + punten gezien hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 19:34:
Toen liep m'n systeem dus vast, kon x server owk nie meer opnieuw starten.
In de terminal inloggen (die dan automatisch opent) en het volgende intypen:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
De verdere vragen van het script volgen en alles moet het weer doen (probeer het door 'startx' in te typen in je terminal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawk88
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 23:13
mercury messenger ? 8)

Weet iemand een manier om ubuntu zo in te stellen dat je je usb stick niet hoeft te unmounten ? Dus dat alles gelijk naar mijn usb stick word geschreven, net als in windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kort vraagje. Met de Livecd kan je je tty-console instellen op een hogere resolutie dan 640x480. In de geinstalleerde versie wordt dat niet overgenomen. Hoe stel je dat naderhand in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
hawk88 schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 19:58:
Weet iemand een manier om ubuntu zo in te stellen dat je je usb stick niet hoeft te unmounten ? Dus dat alles gelijk naar mijn usb stick word geschreven, net als in windows?
Voor zover ik weet wordt dat in Windows standaard ook niet gedaan en ik zou je aanraden het zo te laten. Je kunt de cache strategie aanpassen, maar het zal de levensduur van je USB stick verkorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawk88
tomato schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 00:46:
[...]

Voor zover ik weet wordt dat in Windows standaard ook niet gedaan en ik zou je aanraden het zo te laten. Je kunt de cache strategie aanpassen, maar het zal de levensduur van je USB stick verkorten.
Als ik in windows(xp) iets op een usb stick zet dan hoef ik hem niet eerst te unmounten voordat ik hem mee kan nemen, ik trek hem gewoon er uit en ik ben klaar. Waar moet ik ergens wezen om die cache strategie aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

hawk88 schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 08:29:
[...]

Als ik in windows(xp) iets op een usb stick zet dan hoef ik hem niet eerst te unmounten voordat ik hem mee kan nemen, ik trek hem gewoon er uit en ik ben klaar. Waar moet ik ergens wezen om die cache strategie aan te passen?
Is unmounten zoveel werk dan ?
Hoe meer schrijfbewerkingen, hoe sneller je stick verprutst is. :+

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 21:42

Plekuz

available in strong mint

Iemand nog een idee voor een programma waarmee mijn scanner (HP5550C) wel wil werken? Sane wil niet. Ik heb een poging gedaan om de Sane conf bestanden te editen, maar vinden wil ie mijn scanner niet. Nu ben ik zelfs al zover dat ie Sane helemaal niet meer fatsoenlijk opstart. Reinstall vervangt blijkbaar niet mijn gewijzigde conf bestandjes waar het probleem waarschijnlijk in zit (ja ik weet het, eerst cp van de originelen voordat je gaat knutselen ...). Verwijderen kan ook niet, want dan moet ie blijkbaar ook de ubuntu desktop verwijderen (en ik maar denken dat elk progsel in linux onafhankelijk werkte).

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 22:38:
Kort vraagje. Met de Livecd kan je je tty-console instellen op een hogere resolutie dan 640x480. In de geinstalleerde versie wordt dat niet overgenomen. Hoe stel je dat naderhand in?
dat kun je geloof ik instellen in /boot/grub/menu.lst als parameter bij 1 van de entry's voor het bootmenu. En dan ergens vga=791 (oid) neerzetten. Er is een hele tabel voor verschillende resoluties en het corresponderende nummer. Moet je maar even googlen op die termen dan vind je het wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Palomar schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 13:12:
[...]

dat kun je geloof ik instellen in /boot/grub/menu.lst als parameter bij 1 van de entry's voor het bootmenu. En dan ergens vga=791 (oid) neerzetten. Er is een hele tabel voor verschillende resoluties en het corresponderende nummer. Moet je maar even googlen op die termen dan vind je het wel ;)
795 ;)
code:
1
2
3
4
5
6
Color depth      | 640x480  800x600  1024x768 1280x1024
-----------------+-------------------------------------
256        (8bit)|  769      771       773      775
32000     (15bit)|  784      787       790      793
65000     (16bit)|  785      788       791      794
16.7 Mill.(24bit)|  786      789       792      795
http://www.mepis.org/node/2992
Maar wel bedankt, want ik wist ook niet waar ik dat moest instellen. Bij grub moest ik dus zijn :)

/edit: je moet dus die optie aan een entry toevoegen, bijv zo:
kernel          /boot/vmlinuz-2.6.15-26-386 root=/dev/sda3 ro vga=795 quiet splash

[ Voor 8% gewijzigd door mithras op 29-08-2006 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawk88
Jungian schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 09:32:
[...]

Is unmounten zoveel werk dan ?
Hoe meer schrijfbewerkingen, hoe sneller je stick verprutst is. :+
het is ook niet echt voor mij maar voor mijn vader die vind het maar onhandig, dat hij eerst moet unmounten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
hawk88 schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 13:43:
[...]

het is ook niet echt voor mij maar voor mijn vader die vind het maar onhandig, dat hij eerst moet unmounten.
Tja, het is hetzelfde idee als dat je niet zomaar een hdd los koppelt ;)
Verder is in Nautilus rechtermuis->Volume loskoppelen toch niet zo'n heel groot probleem? Leg het uit adhv het voorbeeld met de hdd en dat deze methode ervoor zorgt dat je zeker bent dat alle IO acties zijn gedaan voordat de usb stick ontkoppeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Niet online
Is het verwijderen van je USB stick in Windows XP werkelijk veilig zonder eerst 'los te koppelen'? Ik kan met toch niet voorstellen dat Windows XP de stick continu synchroniseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

tomato schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 16:50:
Is het verwijderen van je USB stick in Windows XP werkelijk veilig zonder eerst 'los te koppelen'? Ik kan met toch niet voorstellen dat Windows XP de stick continu synchroniseert.
In XP werkt het nagenoeg altijd wel zonder problemen. Soms wil het nog wel eens voorkomen dat er wat misgaat (corrupte dir/file of het staat er gewoon niet op). Met Windows 2000 is het net andersom, daar moet je wel unmounten anders staat er niks op de stick of is het corrupt. Overigens behoor je in Windows ook gewoon het ding te unmounten om bovenstaande problemen te voorkomen, die functie zit er niet voor niets in. Linux heeft ongeveer dezelfde werking als Windows 2000 alleen gaat daar wat verder in door. Die schrijft pas wat naar de stick als je de volume unmount. Kun je ondertussen lekker lopen klootviolen met wat je erop en eraf wil hebben en als je klaar bent unmount je de boel en worden de uiteindelijke wijzigingen naar de USB stick geschreven. Een PalmOS PDA met hotsync doet hetzelfde voor wat betreft het synchroniseren. Zie ook de discussie die hierover al eerder in dit draadje of in deel 1 is gevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
Even een kort vraagje, heb geen zin om hiervoor een apart topique aan te maken.

Ik heb een PATA schijf met een aantal partities en een striped SATA array van 2 schijven.
De PATA schijf kan ik gewoon mounten, de SATA schijf niet.
Er staat "467,5 Gb-volumen" ipv de "windowsnaam" die mijn PATA partities wel hebben gekregen.
De raid is dus blijkbaar wel herkent/supported, maar kan er verder niets mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_L
  • Niet online

A_L

E-jey schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 18:46:...u vraag ik me alleen af waarom gnome overal standaard word meegeleverd?
Ik denkt dat het gedeeltelijk zo gegroeid is doordat QT (tegenhanger van GTK) vroeger onder een afwijkende licentie werdt uitgebracht die niet geheel compatibel was met de GPL of LGPL.
Vroeger was fedora bijv. ook standaard KDE.
Fedora heeft bij mijn weten altijd Gnome als standaard-dekstop gebruikt. SuSe gebruikte eerst KDE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 20:21
Ik heb een aantal problemen,

Mijn eerste probleem is dat mijn bootlist erg groot is, ik zou deze graag willen aanpassen maar als ik naar: /boot/grub/menu.lst ga dan krijg ik het bestand als alleen lezen.
Dit kan ik niet aanpassen, ook is het een probleem dat ik niet kan inloggen als super user
(
ik type: su in de terminal, dan me wachwoord en krijg dan dit:
spike1506@spike1506-desktop:~$ su
Password:
su: Authentication failure
Sorry.
)

Mijn 2de probleem is dat ik niet weet hoe ik mijn FAT32 schijf kan benaderen via Linux
(
De schijf heet Data en als ik deze probeer te benaderen via me filesystem geeft hij dit aan
"Unable to mount the selected volume."
en bij more details:
error: device /dev/hda6 is not removable

error: could not execute pmount
)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Spike1506 schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 22:22:
Ik heb een aantal problemen,

Mijn eerste probleem is dat mijn bootlist erg groot is, ik zou deze graag willen aanpassen maar als ik naar: /boot/grub/menu.lst ga dan krijg ik het bestand als alleen lezen.
Dit kan ik niet aanpassen, ook is het een probleem dat ik niet kan inloggen als super user
(
ik type: su in de terminal, dan me wachwoord en krijg dan dit:

[...]

)

Mijn 2de probleem is dat ik niet weet hoe ik mijn FAT32 schijf kan benaderen via Linux
(
De schijf heet Data en als ik deze probeer te benaderen via me filesystem geeft hij dit aan
[...]

en bij more details:

[...]

)
Typ op de command line eens
code:
1
sudo bash

Als het goed word je dan root, hoef je nie constant sudo etc in te voeren maar gewoon de commands.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het root account is standaard uitgeschakeld. In plaats daarvan gebruik je sudo.

Dus:
code:
1
gksudo gedit /boot/grub/menu.lst

Zo kun je je bestand wijzigen en opslaan.

Die gksudo staat voor sudo in de grafische mode. Dit wordt bijna nergens vermeld (in tuts en wiki's), maar het is zeker aan te raden om gksudo te gebruiken als je grafische applicaties als root opent.

Klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
Thanks Theimon2 & Kepslok, me eerste probleem is opgelost :)
Nu nog mij tweede!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Probeerde je dit als root of als user?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ je 2e probleem. Je schijf is nog niet gemount.

Hier wordt uitgelegd hoe je hem gemount krijgt tijdens het booten, zodat je zodra je in Ubuntu komt de schijf volledig kunt gebruiken. In dit geval wordt de folder "windows" genoemt, maar je kunt hem natuurlijk ook anders benoemen.

Voordat je dit doorneemt zou je al een kijkje kunnen nemen in /etc/fstab of er al een regel is aangemaakt voor je hdd. Zo ja, dan mount je hem met
code:
1
sudo mount /dev/hd* /de/map

waar * voor a1 of b3 of wat dan ook staat en /de/map voor de mount locatie staat.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2006 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
Spike1506 schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 22:22:
Zoiets denk ik:
code:
1
2
sudo mkdir /media/data
sudo mount /dev/hda* /media/data/ -t vfat -o iocharset=utf8,umask=000

Op de plaats van het sterretje het partitienummer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
Thanks mensen voor de snelle reactie!
Het werkt :)
Ik zie dat ik nog veel moet leren :) volgende keer hoop ik me problemen op te kunnen lossen zonder jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
Iemand nog een hint over m'n Raid probleempje?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
user@pc:~$ cat /etc/fstab
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    defaults        0       0
/dev/hda6       /               ext3    defaults,errors=remount-ro 0       1
/dev/hda5       /media/hda5     ntfs    defaults,nls=utf8,umask=007,gid=46 0   1
/dev/hda7       none            swap    sw              0       0
/dev/hdc        /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto     0       0
/dev/hda1       /media/hda1     ntfs    defaults,nls=utf8,umask=007,gid=46 0   1

Daar staat ie niet in, en al zet ik hem erin werkt het gewoon niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Ik heb nog een beetje informatie dat kan worden toegevoegd aan de TS, mbt de ATI drivers.

Als je de ati-driver installeert, en je krijgt na het opstarten elke keer te zien dat de openGL rendering indirect is, dus via de MESAdriver, dan moet je alle linux-restricted-modules verwijderen en het werkt wel. Blacklisten van fglrx in /etc/default/linux-disabled modules of zoiets werkt niet altijd!!

Let wel: Als je linux-restricted-modules verwijderd, heb je geen ondersteuning meer voor bepaalde hardware. Voorbeeld is de hardwareondersteuning voor draadloos in het nieuwe centrino napa platform.
Bij het verwijderen van de restricted modules werkt je draadloos niet meer. Je kunt deze weer werkend krijgen door de nieuwste ieee2200 te installeren, en daarna de ipw3945 1.1.0 driver van intel te downloaden, compileren en installeren. Best wel een karwei maar dat post ik nog wel een keer een howto voor.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
SH4D3H schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 23:13:
Iemand nog een hint over m'n Raid probleempje?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
user@pc:~$ cat /etc/fstab
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
/dev/hda6       /               ext3    defaults,errors=remount-ro 0       1
/dev/hda5       /media/hda5     ntfs    defaults,nls=utf8,umask=007,gid=46 0   1
/dev/hda7       none            swap    sw              0       0
/dev/hdc        /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto     0       0
/dev/hda1       /media/hda1     ntfs    defaults,nls=utf8,umask=007,gid=46 0   1

Daar staat ie niet in, en al zet ik hem erin werkt het gewoon niet :(
Kan je je raid wel zien in bijv gparted of gewoon disk managment van Ubuntu?
Zo ja: je raid wordt herkend, en kan je hem dan handmatig uitvoeren? Want het kan zijn dat er in je mount iets verkeerd is, of dat het in fstab verkeerd staat.
Zo nee: heb je een probleempje met je raid, dus is het dan een software/hardware raid. Wordt bijv bij je raidcontroller het chipje wel ondersteund etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

Ik heb op de Dell Latitude CPt nu 2 problemen..

1. De Asus WL-107g met Ralink chip zit er nu in. Hij werkt.. Maar soms ook niet :X. Rebooten en dan werkt het soms weer wel.

Soms helpt ifdown ifup ra0.. Maar soms ook niet. Dan krijgt hij gewoon geen IP. En ja, die DHCP server werkt perfect.

2. Ik zou zweren dat ik Nederlands heb aangeklikt bij de installatie, maar bijna alles is toch Engels. (Applications menu enzo) Echter, de tooltip voor Firefox blijkt wel Nederlands te zijn. Huh :? Kan ik dit nog aanpassen zonder reinstall?

En dan heb ik nog wireless Intel 2200BG in mijn eigen laptop.. Dit werkte voorheen altijd wel met network-manager, maar tegenwoordig niet meer, hij pikt de key gewoon niet meer volgens mij. Dat is toch wel een erg groot probleem met Ubuntu zeg. Is dat hele WPA-gedeelte brak ofzo? En ja, als ik op mijn laptop XP opstart werkt het gewoon (dus geen HW-defect ofzo).

[ Voor 5% gewijzigd door Mentalist op 30-08-2006 00:40 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
W3ird_N3rd schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 00:35:
Ik heb op de Dell Latitude CPt nu 2 problemen..

1. De Asus WL-107g met Ralink chip zit er nu in. Hij werkt.. Maar soms ook niet :X. Rebooten en dan werkt het soms weer wel.

Soms helpt ifdown ifup ra0.. Maar soms ook niet. Dan krijgt hij gewoon geen IP. En ja, die DHCP server werkt perfect.

2. Ik zou zweren dat ik Nederlands heb aangeklikt bij de installatie, maar bijna alles is toch Engels. (Applications menu enzo) Echter, de tooltip voor Firefox blijkt wel Nederlands te zijn. Huh :? Kan ik dit nog aanpassen zonder reinstall?

En dan heb ik nog wireless Intel 2200BG in mijn eigen laptop.. Dit werkte voorheen altijd wel met network-manager, maar tegenwoordig niet meer, hij pikt de key gewoon niet meer volgens mij. Dat is toch wel een erg groot probleem met Ubuntu zeg. Is dat hele WPA-gedeelte brak ofzo? En ja, als ik op mijn laptop XP opstart werkt het gewoon (dus geen HW-defect ofzo).
Je kan heel gemakkelijk bij "System" > "Preferences" > "Language support" aanklikken welke talen je wilt installeren en welke daarvan de default is. Daarmee is al vast in van je twee problemen opgelost. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

Jk_W schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 00:48:
[...]

Je kan heel gemakkelijk bij "System" > "Preferences" > "Language support" aanklikken welke talen je wilt installeren en welke daarvan de default is. Daarmee is al vast in van je twee problemen opgelost. :)
Zal zo eens kijken, ik had daar ergens dus al gezocht, maar dat stond al op Dutch, maar misschien zat ik naar het verkeerde te kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door Mentalist op 30-08-2006 01:31 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Laatst online: 12-09 21:49
Weakling schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 12:57:
Iemand nog een idee voor een programma waarmee mijn scanner (HP5550C) wel wil werken? Sane wil niet. Ik heb een poging gedaan om de Sane conf bestanden te editen, maar vinden wil ie mijn scanner niet. Nu ben ik zelfs al zover dat ie Sane helemaal niet meer fatsoenlijk opstart. Reinstall vervangt blijkbaar niet mijn gewijzigde conf bestandjes waar het probleem waarschijnlijk in zit (ja ik weet het, eerst cp van de originelen voordat je gaat knutselen ...). Verwijderen kan ook niet, want dan moet ie blijkbaar ook de ubuntu desktop verwijderen (en ik maar denken dat elk progsel in linux onafhankelijk werkte).
Sorry, weinig hoop voor je... Op de site van SANE staat bij de 5550C heel duidelijk "unsupported" en dan hoef je het ook echt niet te proberen. Wat nog wel eens wil werken is het programma VueScan (werkt goed voor mijn Minolta Scan Dual IV filmscanner), omdat die een eigen scaninterface heeft en dus niet afhankelijk is van SANE, maar ook die ondersteunt de 5550C niet. Ik zou proberen je scanner te verpatsen en een tweedehands Epson aan te schaffen (Perfection 12x0/16x0 zie je vrij veel tweedehands, erg goede scanners voor superlage prijzen en goed ondersteund door SANE).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
Mithras86 schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 23:40:
[...]
Kan je je raid wel zien in bijv gparted of gewoon disk managment van Ubuntu?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
user@pc:~$ sudo fdisk -l
Password:

Schijf /dev/sda: 251.0 GB, 251000193024 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 30515 cylinders
Eenheden = cylinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes

Apparaat Boot      Start         Einde    Blokken  Id  Systeem
/dev/sda1               1       61031   490231476    7  HPFS/NTFS

Schijf /dev/sdb: 251.0 GB, 251000193024 bytes

Schijf /dev/sdb bevat geen geldige partitietabel

Schijf /dev/hda: 123.5 GB, 123522416640 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 15017 cylinders

/dev/hda1   *           1        2611    20972826    7  HPFS/NTFS
/dev/hda2            2612       15016    99643162+   f  W95 Ext'd (LBA)
/dev/hda5            2612       14233    93353683+   7  HPFS/NTFS
/dev/hda6           14234       14951     5767303+  83  Linux
/dev/hda7           14952       15016      522081   82  Linux-swap / Solaris
Zo ja: je raid wordt herkend, en kan je hem dan handmatig uitvoeren? Want het kan zijn dat er in je mount iets verkeerd is, of dat het in fstab verkeerd staat.
Een manual mount is me nog niet gelukt :(
code:
1
2
3
4
user@pc:~$ sudo mount -t ntfs -o ro /dev/sda1 /media/sda1 -o uid=sh4d3h mount: slecht soort bestandssysteem, slechte optie, slecht superblok op /dev/sda1,
       ontbrekende codepagina of andere fout
       In sommige gevallen wordt er nuttige informatie gevonden in syslog
- probeer dmesg | tail ofzo
Zo nee: heb je een probleempje met je raid, dus is het dan een software/hardware raid. Wordt bijv bij je raidcontroller het chipje wel ondersteund etc.
Een onboard dingetje op m'n Asus A8V.
Waar zie ik of die supported is?

[ Voor 8% gewijzigd door SH4D3H op 30-08-2006 13:06 . Reden: mount stukje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

mwolthers schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 01:42:
Sorry, weinig hoop voor je... Op de site van SANE staat bij de 5550C heel duidelijk "unsupported" en dan hoef je het ook echt niet te proberen. Wat nog wel eens wil werken is het programma VueScan (werkt goed voor mijn Minolta Scan Dual IV filmscanner), omdat die een eigen scaninterface heeft en dus niet afhankelijk is van SANE, maar ook die ondersteunt de 5550C niet. Ik zou proberen je scanner te verpatsen en een tweedehands Epson aan te schaffen (Perfection 12x0/16x0 zie je vrij veel tweedehands, erg goede scanners voor superlage prijzen en goed ondersteund door SANE).
Dank je voor de suggesties, maar ik ga echt niet een supergoede scanner zoals deze verpatsen, omdat Ubuntu/Linux 'm niet ondersteund. Na gister nog wat geknoeid te hebben en Sane echt de weg kwijt raakte, mijn geluidskaart ook niet ondersteund wordt, ik teveel naar mijn zin nog onderwater met allerlei commando's moest oplossen en nog wat andere kleinigheden, ben ik gister teruggeswitched naar XP. Sorry guys en girls ...

Ubuntu en Linux in het algemeen is een prachtig systeem en wat er werkt, werkt ook goed, maar het is voor mij een gevalletje "tis het net niet" geworden. Veelbelovend, maar nog een eindje te gaan. Dat ligt natuurlijk met name aan de minimale ondersteuning voor Linux die hardware leveranciers bieden, maar ja, mijn hardware aanpassen aan de software is voor mij een beetje de omgekeerde wereld. Wellicht ooit tot ziens ...

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Weakling schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 13:15:
Dank je voor de suggesties, maar ik ga echt niet een supergoede scanner zoals deze verpatsen, omdat Ubuntu/Linux 'm niet ondersteund.
Supergoed? Superbrak zul je bedoelen. Het is 1 van de meest slechtste scanners ooit. Het HP forum staat bol van de problemen met het ding en dat is onder Windows...als je het kreng goed werkend krijgt.
Ik heb ook flink wat moeten helpdesken met dat ding en ben eens gaan zoeken op internet met name bij HP. Allemaal bekende problemen in grote getalen en een HP die er niks aan deed (of kon doen). Doodzonde dat ze daarvoor toen veel geld aan hebben uitgegeven. Zelfs menig el cheapo merk doet het veel beter dan deze HP scanner. Als hij bij jou supergoed doet dan mag je jezelf dus echt bijzonder gelukkig prijzen aangezien hij het bij velen dus niet goed doet. Dat verpatsen is dus zeker geen slecht idee. Het verbaasd me dan ook niet dat de scanner het niet doet onder Linux (voor zover hij het wel doet onder Windows...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

ppl schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 14:21:
Supergoed? Superbrak zul je bedoelen. Het is 1 van de meest slechtste scanners ooit. Het HP forum staat bol van de problemen met het ding en dat is onder Windows...als je het kreng goed werkend krijgt.
Ik heb ook flink wat moeten helpdesken met dat ding en ben eens gaan zoeken op internet met name bij HP. Allemaal bekende problemen in grote getalen en een HP die er niks aan deed (of kon doen). Doodzonde dat ze daarvoor toen veel geld aan hebben uitgegeven. Zelfs menig el cheapo merk doet het veel beter dan deze HP scanner. Als hij bij jou supergoed doet dan mag je jezelf dus echt bijzonder gelukkig prijzen aangezien hij het bij velen dus niet goed doet. Dat verpatsen is dus zeker geen slecht idee. Het verbaasd me dan ook niet dat de scanner het niet doet onder Linux (voor zover hij het wel doet onder Windows...).
Ik ben het ontzettend oneens met je. Weet je zeker dat je de goede scanner voor ogen hebt?

Met al mijn vorige scanners heb ik behoorlijik veel problemen gehad, vooral die transparante scanner van ze die op een glasplaat leek (nummer ff vergeten). Ook de kwaliteit van de scans was naadje. De 5550c werkte "straight-out-of-the-box" en geeft prachtige scan resultaten. Nooit ook maar 1 hikje gehad.

Als je op welk product dan ook gaat zoeken, kun je altijd legio problemen vinden. Mensen zijn nou immers niet geneigd om iets te posten als het wel goed werkt. Dat vind ik niet echt een argument. Ook erg flauw om te roepen dat ie niet ondersteund wordt door Linux omdat jij het geen goede scanner vindt.

Overigens heeft die scanner mij geen cent gekost, maar heb ik die gekregen van HP na weken achtereen bij ze geklaagd te hebben over een andere scanner van ze die ik had ... :) Er zullen ongetwijfeld betere scanners zijn ("er is altijd een betere"), maar ik ben er zeer mee in mijn nopjes.

Maar goed, dit is het Ubuntu topic en niet het HP5550c wel of geen goede scanner topic ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Weakling schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 17:10:
[...]

Ik ben het ontzettend oneens met je. Weet je zeker dat je de goede scanner voor ogen hebt?
Zeker weten.
Als je op welk product dan ook gaat zoeken, kun je altijd legio problemen vinden. Mensen zijn nou immers niet geneigd om iets te posten als het wel goed werkt. Dat vind ik niet echt een argument. Ook erg flauw om te roepen dat ie niet ondersteund wordt door Linux omdat jij het geen goede scanner vindt.
Alleen gaat dat niet op wanneer HP zelf het e.e.a. gaat lopen bevestigen of wanneer een x aantal users het probleem die jij ook ondervindt bevestigen (daarom zat ik ook op dat forum, zoeken of het probleem bekend is en of er een oplossing voor is, die was er dus niet). Kennelijk waren ook mensen die wisten te melden dat het ding prima functioneert maar die waren dus in de minderheid. Daarom zei ik ook dat je je dan gelukkig mag prijzen dat het bij jou wel werkt. Bij velen is dat dus helaas niet zo. Overigens heb ik het niet over het feit of Linux het ding ondersteund of niet maar over of het ding dan ook werkt of niet. En gezien wat ik over die scanner heb weten te vinden verbaasde mij het dus niet dat het gewoon niet werkt.

Ik bedenk me net dat er in Ubuntu ook iets zit als HPLIP Toolbox (python-qt3 library vereist). Ik heb geen idee of dit alleen voor HP printers is of dat het ook geschikt is voor de HP scanners. Misschien dat die nog het e.e.a. werkend kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
SH4D3H schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 12:57:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
user@pc:~$ sudo fdisk -l
Password:

Schijf /dev/sda: 251.0 GB, 251000193024 bytes

/dev/sda1               1       61031   490231476    7  HPFS/NTFS

Schijf /dev/sdb: 251.0 GB, 251000193024 bytes

Schijf /dev/sdb bevat geen geldige partitietabel

Schijf /dev/hda: 123.5 GB, 123522416640 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 15017 cylinders

/dev/hda1   *           1        2611    20972826    7  HPFS/NTFS
/dev/hda2            2612       15016    99643162+   f  W95 Ext'd (LBA)
/dev/hda5            2612       14233    93353683+   7  HPFS/NTFS
/dev/hda6           14234       14951     5767303+  83  Linux
/dev/hda7           14952       15016      522081   82  Linux-swap / Solaris
Sowieso vind ik je sdb erg vreemd ('bevat geen geldige partitietabel'). Nog niet geformatteerd ofzo? Hoe kan het trouwens zo zijn dat je eerst sda1 krijgt, dan sdb, en vervolgens de partities van sda weer? Copy/paste foutje?
Verder staat neem ik aan je Ubuntu dus op sda6, en wil je je ntfs sda1 partitie mounten (dus dat is een raid)?
Een manual mount is me nog niet gelukt :(
code:
1
2
3
4
user@pc:~$ sudo mount -t ntfs -o ro /dev/sda1 /media/sda1 -o uid=sh4d3h mount: slecht soort bestandssysteem, slechte optie, slecht superblok op /dev/sda1,
       ontbrekende codepagina of andere fout
       In sommige gevallen wordt er nuttige informatie gevonden in syslog
- probeer dmesg | tail ofzo
Wat gebeurt er als je Ubuntu alles lekker laat doen? Gewoon
sudo mount /dev/sda1 /media/sda1
:?
En dan nog een leuke: bestaat /media/sda1 wel? Wat zeggen verder gui programma's als disk-manager en gparted?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal
Ik ben al een tijdje verschillende linux distros aan het proberen om als desktopvervanger van windows te gebruiken. Bij mij kwam ubuntu daar het beste uit. Afijn, ik heel blij ubuntu installeren en inmiddels 2 maanden zonder problemen in gebruik te nemen. Althans, op eentje na. Als ik mijn computer opstart krijg ik eens in de zoveel tijd de melding "/dev/hda2 has been mounted 34 times. Has to be checked for errors" Hij gaat hier tijdens het booten heel mijn harde schijf scannen, waardoor het dus echt lang duurt om te booten. Aangezien ik mijn laptop op school gebruik in plaats van schrijven is dat een probleem (atheneum 6, leraren kunnen mijn handschrift niet lezen, ik ben proefpersoon...)
Hebben jullie enig idee hoe ik dit kan uitschakelen? Als ik mijn harde schijf wil scannen boot ik wel in rescue mode of whatever, niet dit in ieder geval.

Ik zal hierbij nog wat randinformatie geven; ik dualboot ubuntu/winxp pro (legaal)
fstab:
code:
1
2
3
4
5
/dev/hda2       /               ext3    defaults,errors=remount-ro 0       1
/dev/hda1       /windows        ntfs    defaults,nls=utf8,umask=007,gid=46 0    1
/dev/hda3       none            swap    sw              0       0
/dev/hdb        /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto     0       0

fdisk:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Disk /dev/hda: 100.0 GB, 100030242816 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 12161 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/hda1   *           1         982     7887883+   7  HPFS/NTFS
/dev/hda2             983       11769    86646577+  83  Linux
/dev/hda3           11770       12161     3148740   82  Linux swap / Solaris

oftewel ongeveer 7.5 gb windows (hda1)
swap = linux swap van 3 gb
hda2 = linux ext3 van de rest van de schijf (ongeveer 83 gb)
Ik gebruik windows puur voor spellen, meer doe ik er niet op, en gebruik daarbij ook de linux-schijf. Deze benader ik via Ext2IFS [url](http://www.fs-driver.org/index.html)[/url]

Zou een van jullie een oplossing weten? Zou heel mooi zijn in ieder geval, want mij levert googlen niet zoveel op, alleen guides om schijven te mounten etc, maar dat lukt me wel. Het gaat puur om die error check tijdens het booten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChuckyDevil
  • Laatst online: 14-09 15:14
Vreemd dat je niks kan vinden via google:

Google
Handleiding tune2fs

Het is bedoeld om je disk knap te houden, dus is het niet aan te raden om het uit te zetten.
tune2fs --help geeft je meer info en met sudo tune2fs -c 0 -i 0 schakel je het dus uit.

Ik heb het zelf verder niet getest of ooit gebruikt dus bij deze een disclaimer :)

[ Voor 9% gewijzigd door ChuckyDevil op 30-08-2006 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsja, ik heb te ingewikkeld zitten googlen denk ik... Heb geprobeerd te googlen op 'disable /dev/hda2 automount check' en dat soort termen, maar dit is inderdaad wel simpeler. ach ja, ik ga het wel een tijdje zonder proberen, backups zijn namelijk geen probleem, die hou ik bij op een ftp servertje achter me, en als linux echt goed fout loopt, windows heeft ook een 7.5 gb schijf met open office, dus dat zit wel goed. Desnoods schrijf ik wel ;)

Edit: Ik zet hem tijdelijk even uit, en laat hem wel standaar op een zondag checken. Dan heb ik toch alle tijd, dat lijkt me dan een beter idee ivm die file corruptie.
Bedankt voor de tijd iig, ik laat wel horen hoe het verloopt :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2006 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
Mithras86 schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 18:07:
[...]
Sowieso vind ik je sdb erg vreemd ('bevat geen geldige partitietabel'). Nog niet geformatteerd ofzo? Hoe kan het trouwens zo zijn dat je eerst sda1 krijgt, dan sdb, en vervolgens de partities van sda weer? Copy/paste foutje?
n0pe, leesfoutje ;)
Die onderste zijn hda* niet sda*.

Die niet geldige partitietabel snap ik ook niet, in Windows werkt ie gewoon ( fs = ntfs dus ).
Verder staat neem ik aan je Ubuntu dus op sda6, en wil je je ntfs sda1 partitie mounten (dus dat is een raid)?
hda6 ja, en ik wil ntfs sda1 mounten, correct.
Wat gebeurt er als je Ubuntu alles lekker laat doen? Gewoon
sudo mount /dev/sda1 /media/sda1
:?
Dan moet ik een FS opgeven?
En dan nog een leuke: bestaat /media/sda1 wel? Wat zeggen verder gui programma's als disk-manager en gparted?
Jazeker.
Ik zal even kijken wat die andere te vertellen hebben.

Edit:
Afbeeldingslocatie: http://img291.imageshack.us/img291/3761/naamloossa3.th.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door SH4D3H op 30-08-2006 21:28 ]

• Joshua
Ben nu al een paar dagen aan het draaien op linux ubuntu! en vind het een super goede linux distro.
Mijn laatste probleem is alleen dat ik graag me scherm resolutie op 70Mhz wil hebben (dit ook word aanbevolen door mijn scherm) alleen kan ik niet voor 70Mhz kiezen maar alleen voor 75 en 60Mhz, weet iemand hoe je dit kan oplossen?

edit: tevens vroeg ik me af hoe je gewoon op het systeem kan inloggen als root user (dus niet door middel van de terminal) aangezien ik aantal dingen alleen als root user kan wijzigen en ik niet weet hoe ik moet inloggen hiervoor

[ Voor 25% gewijzigd door Joshua op 31-08-2006 11:44 ]

• lullebakman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-09 17:15
Spike1506 schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 11:38:
Ben nu al een paar dagen aan het draaien op linux ubuntu! en vind het een super goede linux distro.
Mijn laatste probleem is alleen dat ik graag me scherm resolutie op 70Mhz wil hebben (dit ook word aanbevolen door mijn scherm) alleen kan ik niet voor 70Mhz kiezen maar alleen voor 75 en 60Mhz, weet iemand hoe je dit kan oplossen?

edit: tevens vroeg ik me af hoe je gewoon op het systeem kan inloggen als root user (dus niet door middel van de terminal) aangezien ik aantal dingen alleen als root user kan wijzigen en ik niet weet hoe ik moet inloggen hiervoor
Je bedoelt zeker 70Hz :P
In dit topic is er al veel over gezegd, je moet je xorg.conf aanpassen. Staat waarschijnlijk ook wel in de wiki van ubuntu.

En dat 2de probleem: ik heb altijd gelezen dat het zeer gevaarlijk is om je als root in te loggen. Meestal lukt het je wel door 'su', en dan je passwd enz in te typen en dan je commando's in typen. Ofwel gewoon sudo voor je commando's te zetten.
Als je echt je als root wilt inloggen moet je bij de gdm instellingen ergens aanvinken dat de root zich mag aanmelden. Log je dan uit en log je in met 'root' als gebruikersnaam en het bijbehorende paswoord.

• Joshua
Lullebakman schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 12:27:
[...]

Je bedoelt zeker 70Hz :P
In dit topic is er al veel over gezegd, je moet je xorg.conf aanpassen. Staat waarschijnlijk ook wel in de wiki van ubuntu.

En dat 2de probleem: ik heb altijd gelezen dat het zeer gevaarlijk is om je als root in te loggen. Meestal lukt het je wel door 'su', en dan je passwd enz in te typen en dan je commando's in typen. Ofwel gewoon sudo voor je commando's te zetten.
Als je echt je als root wilt inloggen moet je bij de gdm instellingen ergens aanvinken dat de root zich mag aanmelden. Log je dan uit en log je in met 'root' als gebruikersnaam en het bijbehorende paswoord.
Thanks, zal het straks eens uitproberen :)

• Cio
  • Laatst online: 13-05 12:05

Cio

Simpel maar lang vraagje, wellicht vreemd maar een duidelijk antwoord heb ik nog niet kunnen vinden:

In hoeverre verschillen de systeemeisen van Ubuntu met die van XP? Is pagefile/swapfile net zo belanrijk (aparte partitie toch?) en kan ik een echt gevoel krijgen van hoe ubuntu werkt op de volgende config, aangenomen dat ik nogal veeleisend ben van mijn PC..

Intel 815 chipset , 448Mhz bus (112 quadpumped) 512mb PC133 ram (@ 150mhz CL3 ofzo) P4 wilmanette 256kb @ 2Ghz (celeron wannabe) Geforce 2 MX 32 Mb (agp 4x) 10GB 5400 RPM 2MB cache schijf.

Alvast bedankt voor de info!

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 20:19

Sosabowski

nerd

Cio schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 13:36:
In hoeverre verschillen de systeemeisen van Ubuntu met die van XP? Is pagefile/swapfile net zo belanrijk (aparte partitie toch?) en kan ik een echt gevoel krijgen van hoe ubuntu werkt op de volgende config, aangenomen dat ik nogal veeleisend ben van mijn PC..
Eisen voor XP. Ubuntu is een stuk nieuwe en de eisen zullen wat hoger liggen dan win XP maar op jouw pc is het prima te doen.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• tomato
  • Niet online
Cio schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 13:36:
In hoeverre verschillen de systeemeisen van Ubuntu met die van XP?
De minimale eisen verschillen volgens mij niet echt, maar om er echt lekker mee te werken heeft een standaard Ubuntu installatie (laatste release 3 maanden oud) wat meer nodig dan Windows XP (5 jaar oud), dat zul je wel begrijpen.
Intel 815 chipset , 448Mhz bus (112 quadpumped) 512mb PC133 ram (@ 150mhz CL3 ofzo) P4 wilmanette 256kb @ 2Ghz (celeron wannabe) Geforce 2 MX 32 Mb (agp 4x) 10GB 5400 RPM 2MB cache schijf.
Ik word een beetje duizelig van al die getalletjes en afkortingen, maar 512 MB is prima (maar ook echt aan te raden). Voor je NVidea kaart zul je de restricted drivers van NVidea nodig hebben (zie de Ubuntu Desktop Guide).

Ik denk dat je harddisk wat langzaam is. Dat zal je vooral bij het booten merken, waar Ubuntu toch al een stuk langer over doet dan Windows XP. 10 GB is overigens ook niet echt veel, maar voor installatie ruim voldoende natuurlijk en beperkt je niet in performance.

• tomato
  • Niet online
Spike1506 schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 11:38:
Ubuntu heeft helaas nog geen goede grafische tool om X te configureren. In een terminal type je:

code:
1
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Krijg je hiermee nog geen goed resultaat dan kun je handmatig de configuratie proberen aan te passen:

code:
1
gksudo gedit /etc/X11/xorg.conf
tevens vroeg ik me af hoe je gewoon op het systeem kan inloggen als root user (dus niet door middel van de terminal) aangezien ik aantal dingen alleen als root user kan wijzigen en ik niet weet hoe ik moet inloggen hiervoor
Niet. Als root inloggen is absoluut af te raden en standaard in Ubuntu daarom ook niet mogelijk. Wat wil je doen met root rechten? De eerste gebruiker (en idereen die in de juiste groep zit) heeft sudo rechten. Bijna alles wat je in het menu Systeem onder Beheer vindt vraagt om je wachtwoord wanneer dat nodig is om je tijdelijk root rechten te geven.

In een terminal kun je eventueel 'sudo -s' uitvoeren om langer met root rechten te werken zonder steeds 'sudo' ervoor te hoeven typen.

• Joshua
tomato schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 13:57:
Niet. Als root inloggen is absoluut af te raden en standaard in Ubuntu daarom ook niet mogelijk. Wat wil je doen met root rechten? De eerste gebruiker (en idereen die in de juiste groep zit) heeft sudo rechten. Bijna alles wat je in het menu Systeem onder Beheer vindt vraagt om je wachtwoord wanneer dat nodig is om je tijdelijk root rechten te geven.

In een terminal kun je eventueel 'sudo -s' uitvoeren om langer met root rechten te werken zonder steeds 'sudo' ervoor te hoeven typen.
Heb dit nodig omdat ik anders op een fat32 partitie een bepaalde map niet kan bekijken (de map Mijn Documenten van Windows)
Deze zou ik dus ook graag toegankelijk willen maken voor mij als normale user en niet alleen als root user.

• tomato
  • Niet online
Spike1506 schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 14:26:
Heb dit nodig omdat ik anders op een fat32 partitie een bepaalde map niet kan bekijken (de map Mijn Documenten van Windows)
Deze zou ik dus ook graag toegankelijk willen maken voor mij als normale user en niet alleen als root user.
Je kunt hem anders mounten, zodat bijvoorbeeld iedereen er schrijfrechten op heeft. Op een PC heb ik het zo staan in /etc/fstab:
code:
1
/dev/hda1       /windows        vfat    iocharset=utf8,umask=000 0       0

(Het gaat om de umask=000.)

• SH4D3H
SH4D3H schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 21:02:
Jazeker.
Ik zal even kijken wat die andere te vertellen hebben.

Edit:
[afbeelding]
Het valt me nu pas op :$ dat er bij de bovenste "inschakelen" staat.
Hoe veilig is het om daar op te klikken?

Er staat nl. bijna 200GB op die schijf die ik liever niet kwijtraak :P

• Pwny
  • Laatst online: 06-05 16:35
Ik wil dat Windows als eerste opstart ipv Ubuntu.Wat moet ik aanpassen in mijn Grub?

Hieronder een kopie van m'n menu.lst

Opgelost!!

[ Voor 94% gewijzigd door Pwny op 31-08-2006 19:07 ]

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

sed -i .bak 's/^default 0/default 3/' menu.lst

:+

[ Voor 21% gewijzigd door JackBol op 31-08-2006 19:05 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• Wtrdk
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-09 11:39
Dit stukje:
title Microsoft Windows XP Professional
root (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader +1

onder dit regeltje plakken:

## ## End Default Options ##

Succes

• JackBol
  • Niet online

JackBol

De berg maar naar mohammed? :+

• gwystyl
  • Laatst online: 08:48

gwystyl

Beugeltje dan maar?

w.d schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 18:59:
Dit stukje:
root (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader +1

Succes
Voor de duidelijkheid: het gaat om het woord "savedefault". Als die nog bij een hoger geplaatst menu-item staat, wordt die alsnog als eerste geboot. Je moet dit woord dus bij hoger geplaatste items verwijderen. Bij een kernel-update staat in het nieuwe item dat automatisch aangemaakt wordt ook weer "savedefault". Na een kernel-update moet je je menu.lst dus weer even wijzigen.
Om 'savedefault' ook inderdaad als default te laten starten moet je iets hoger in menu.lst (derde alinea ofzo staat dit met uitleg) bij het item "default saved" neerzetten (ipv een getal 0,1,2 e.d.)

• mithras
  • Niet online
w.d schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 18:59:
Dit stukje:
root (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader +1

Succes
gwystyl schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 22:20:
[...]

Voor de duidelijkheid: het gaat om het woord "savedefault". Als die nog bij een hoger geplaatst menu-item staat, wordt die alsnog als eerste geboot. Je moet dit woord dus bij hoger geplaatste items verwijderen. Bij een kernel-update staat in het nieuwe item dat automatisch aangemaakt wordt ook weer "savedefault". Na een kernel-update moet je je menu.lst dus weer even wijzigen.
Om 'savedefault' ook inderdaad als default te laten starten moet je iets hoger in menu.lst (derde alinea ofzo staat dit met uitleg) bij het item "default saved" neerzetten (ipv een getal 0,1,2 e.d.)
Dit zijn beide oplossingen die wel het gewenste resultaat bereiken, maar niet echt de meest ideale zijn. Kortweg was
sed -i .bak 's/^default 0/default 3/' menu.lst
van _DH wel de beste oplossing, die erop neerkomt dat je in /boot/grub/menu.lst de default boot item veranderd van #0 naar #3.
offtopic:
Maar het was al opgelost, dus waarom deze oplossingen en uberhaupt mijn post 8)7

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Mithras86 schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 22:33:

offtopic:
Maar het was al opgelost, dus waarom deze oplossingen en uberhaupt mijn post 8)7
offtopic:
Omdat complexer leuker is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelaarke135
Ey allemaal heb weer Ubuntu geinstalleerd. Hierna automatix gedraaid o.a. om de restricted formats makkelijk te kunnen krijgen. Alleen ik krijg moeilijk streaming filmpjes (vaak in het begin stotterend of even zonder geluid) in firefox. Heb er verschillende geprobeerd o.a. op www.uitzendiggemist.nl Is dit een algemene fout of is er wat aan te doen?

[ Voor 21% gewijzigd door vogelaarke135 op 01-09-2006 02:01 ]

vogelaarke135

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Er zijn her en der wat reports dat automatix de boel een beetje sloopt, ik zou eerder voor easyubuntu gaan, beter nog, handmatig je sources.list aanpassen en de hele handel apt-getten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelaarke135
Dus even Ubuntu er opnieuw opzetten (toch zo gedaan in tegenstelling tot windows :p) en dan alles apt-getten. Maar welke streamingplugin kan ik dan het beste gebruiken voor firefox om bijvoorbeeld realplayer, wmv en quicktime filmpjes af te spelen?

vogelaarke135

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor quicktime en wmv mozilla-mplayer :) Nooit problemen mee gehad. Realplayer heb ik apart geinstalled staan, maar ik gebruik het echt werkelijk nooit.... 8)7 weet niet of mplayer dat toevallig ook ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand hoe het mogelijk is videofiles (divx,xvid,..) te streamen vanaf een pc in het lokale netwerk?
Als ik vanuit ubuntu (mbv. samba) een divxje tracht te openen vanaf een andere pc doet hij niets, terwijl de netwerkactiviteit toch beduidend verhoogt.

Ik heb al met Totem en met Mplayer geprobeerd; in totem blijft de film op 0 minuten staan en lijkt het of hij de film blijft inladen, in Mplayer gebeurt er helemaal niets.

Nu gaat dit wel in Windows, dus natuurlijk moet dit ook mogelijk zijn in Linux. Kan iemand me op weg helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mandroid
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:22
Verwijderd schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 14:15:
Weet iemand hoe het mogelijk is videofiles (divx,xvid,..) te streamen vanaf een pc in het lokale netwerk?
Als ik vanuit ubuntu (mbv. samba) een divxje tracht te openen vanaf een andere pc doet hij niets, terwijl de netwerkactiviteit toch beduidend verhoogt.

Ik heb al met Totem en met Mplayer geprobeerd; in totem blijft de film op 0 minuten staan en lijkt het of hij de film blijft inladen, in Mplayer gebeurt er helemaal niets.

Nu gaat dit wel in Windows, dus natuurlijk moet dit ook mogelijk zijn in Linux. Kan iemand me op weg helpen?
Probeer het eens met VLC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoXie
  • Laatst online: 30-03-2023
Ik zit me rot te zoeken .. maar als gewonde gewone gebruiker in Ubuntu heb je standaard die (voor mij irritante) ' rm -i' e.d. bash aliases staan .. Maar in welk bestand staan die aliases benoemd? Ik zie het nergens .. zodat ik het ook niet kan wegcommenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seaborz
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:45
Nadat vanochtend mn netwerkkaarten niet meer werkten, bedraad en draadloos. heb ik Ubuntu 6.06 opnieuw geintalleerd. ales werkte weer totdat ik ale updates geinstaleerd had. er werd gevraagd of ik wou herstarten, en dat heb ik dus gedaan. daarna werkten weer beide netwerkaarten niet.
Als ik via 'Systeem>beheer>netwerk' doe word er geprobeerd het programma op te starten maar dat lukt niet. ik krijg ook geen foutmelding. beide kaarten hebben voor vandaag alletwee feilloos gewerkt.

Iemand enig idee wat ik kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
_arjen_ schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 17:24:
Nadat vanochtend mn netwerkkaarten niet meer werkten, bedraad en draadloos. heb ik Ubuntu 6.06 opnieuw geintalleerd. ales werkte weer totdat ik ale updates geinstaleerd had. er werd gevraagd of ik wou herstarten, en dat heb ik dus gedaan. daarna werkten weer beide netwerkaarten niet.
Als ik via 'Systeem>beheer>netwerk' doe word er geprobeerd het programma op te starten maar dat lukt niet. ik krijg ook geen foutmelding. beide kaarten hebben voor vandaag alletwee feilloos gewerkt.

Iemand enig idee wat ik kan doen?
Probeer de laatste versie van Dapper te downloaden en update niet alles tegelijk B)

Ik denk dat je de update van kernels en networkmanager ed dan even niet moet draaien. De rest wel updaten, en kijken of het werkt. Dan kan je misschien iets beter localiseren waar het probleem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seaborz
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:45
Mithras86 schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 17:28:
[...]

Probeer de laatste versie van Dapper te downloaden en update niet alles tegelijk B)

Ik denk dat je de update van kernels en networkmanager ed dan even niet moet draaien. De rest wel updaten, en kijken of het werkt. Dan kan je misschien iets beter localiseren waar het probleem zit.
ik hoop dat er een andere oplssing voor is. ben nu wel 6.06.1 ant binnenhalen. scheelt gelijk weer wat updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
lspci geeft
code:
1
VIA Technologies, Inc. VIA VT6420 SATA RAID Controller

Ik heb al op de site van Via gekeken, maar geen linux drivers :(
Hoe zit het nou met dat inschakelen, zou dat werken?
Iemand een idee wat dat doet? Zou niet graag m'n data kwijt zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChuckyDevil
Ik begrijp hieruit dat je samba hebt draaien op die 'andere pc'. Heb je die share ook gemount op de pc waar je divx wilt kijken? Bij mij werkt b.v. \\host\share of smb://host/ divx starten ook niet, maar wel vanaf een gemounte share / schijf dus. Rechten?

[ Voor 21% gewijzigd door ChuckyDevil op 01-09-2006 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In Totem is dit helaas niet mogelijk, omdat de heren hackers het in hun geniale hoofd haalden dat netwerken alleen streamed content kunnen afspelen, en .avi volgens hun niet streaming kan worden afgespeeld. Beiden zijn incorrect, maar in combinatie leidt het tot het bovengenoemde resultaat.

Waarom mplayer het niet doet is me onduidelijk, maar is hoogstwaarschijnlijk ongerelateerd. Probeer totem-xine of vlc eens, dat zou wel moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon9114
  • Laatst online: 08-08 17:58
is het mogelijk om makkelijk mounts te maken van windows partitie zoals je dat heb tijdens de installatie van ubuntu 6.06 ? ik heb op 1 pc kubuntu staan die heb ik wel geupdate (hopelijk ook goed )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaeger
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-04-2020
dragon9114 schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 22:04:
is het mogelijk om makkelijk mounts te maken van windows partitie zoals je dat heb tijdens de installatie van ubuntu 6.06 ? ik heb op 1 pc kubuntu staan die heb ik wel geupdate (hopelijk ook goed )
Dat is niet zo moeilijk nee.
Zo doe je dat in Kubuntu : https://help.ubuntu.com/k...C/partitions-booting.html
En zo in Ubuntu : https://help.ubuntu.com/u...C/partitions-booting.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon9114
  • Laatst online: 08-08 17:58
ik kan dat qtparted niet in adept vinden :S 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChuckyDevil
dragon9114 schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 22:30:
ik kan dat qtparted niet in adept vinden :S 8)7 |:(
sudo apt-get install qtparted werkt hier prima hoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

Mijn geluidssignalen in kopete werken niet meer :( hier heb ik nooit problemen mee gehad, maar volgens mij komt het door de update van vandaag.

weet iemand hier misschien een oplossing voor? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Tot een half jaar geleden zeker een half jaar met Breezy Badger gewerkt. Daarna weer overgestapt op XP. Nu toch maar weer eens Ubuntu geinstalleerd en uiteraard gelijk de nieuwste. Krijg alleen m'n internet niet aan de gang. Lijkt erop dat de nic op 100mbit gaat bij de auto-negotiation. Daar heeft @Home alleen geen zin in. :z ff fixxen dus nog als ik daar zin in heb

Grafisch zie ik tot nou toe nauwelijks verschil, maar het is wel lekker vlot met starten en werken. Eens zien hoelang we dit keer blijven plakken ;)

[ Voor 5% gewijzigd door pjlgt op 02-09-2006 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zag in het start topic dat je je ubuntu leuk kon maken met wat eye candy.
dat heb ik dus geinstalleerd
"Een mooie Eye-candy die mogelijk is in Ubuntu is het laten "wiebelen" van je vensters bij vergroting, verkleining of verplaatsing en het laten plaatsen van je bureaubladen op een kubus die je desgewenst kan ronddraaien. "
Die dus.

toen moest ik mijn pc restarten, krijg ik een blauw scherm met een error in de "X" ( weet ik veel wat :9)...en na een tijdje kom ik in ubuntu ( dos achtig scherm ) waar ik kan inloggen met mijn username en password

kan iemand mij helpen hoe ik mn normale ubuntu weer aan de gang krijg?

alvast bedankt
Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.