Ubuntu 6.06 LTS - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 8.375 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_L
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

A_L

BoXie schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 15:20:
... ' rm -i' e.d. bash aliases staan .. Maar in welk bestand staan die aliases benoemd?
Waarschijnlijk in een van de onderstaande bestanden;
~/.bashrc
~/.bash_profile
/etc/bashrc
/etc/profile

En anders kun je ook nog altijd 'unalias rm' doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChuckyDevil
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-09 15:14
kan iemand mij helpen hoe ik mn normale ubuntu weer aan de gang krijg?

alvast bedankt
sudo dpkg-reconfigure wil misschien helpen.

Even op die foutmelding googlen en hier posten is handiger. Wat krijg je als je startx intyped op de command?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
Ik heb het inschakelen inmiddels geprobeerd, maar dat gaat dus niet :(
Er gebeurt helemaal niets als ik erop klik.

Wie helpt me om m'n raid0 disks te benaderen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Zo...de volgende milestone is bereikt in de ontwikkelroute naar Ubuntu Edgy Eft.

Ubuntu 6.10 alpha - Knot 2 is gereleased. Deze release is niet bedoeld voor mensen die een stabiel systeem willen draaien, maar voor hen die graag willen ontwikkelen of mensen die willen helpen met bugs vinden etc.

De image is hier te vinden.
Er zijn tevens images te verkrijgen voor Kubuntu, Xubuntu en Edubuntu.

Bron: OSDir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

Ik heb het volgende probleem met films: vaak is er een soort groene balk doorheen. kan ik dit nog oplossen met een codec/package?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

Jo-hannes schreef op maandag 04 september 2006 @ 16:39:
Ik heb het volgende probleem met films: vaak is er een soort groene balk doorheen. kan ik dit nog oplossen met een codec/package?
ik zou t probleem niet zoeken in de codecs, maar in de videodrivers, dit klinkt als een kapotte XVideo extensie namelijk.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio

Bio

smokalot schreef op maandag 04 september 2006 @ 16:51:
[...]

ik zou t probleem niet zoeken in de codecs, maar in de videodrivers, dit klinkt als een kapotte XVideo extensie namelijk.
Hoe bedoel je dit precies? ik heb nu de xvideo extensie overnieuw geinstalleerd maar het probleem is niet verholpen. Het is trouwens ook niet bij alle video's ik zal eens uitvogelen of daar nog logica inzit :)

Het zijn wel allemaal vrij nieuwe bestanden. kan het eraan liggen dat ze misschien divx6 zijn?

[ Voor 19% gewijzigd door Bio op 04-09-2006 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Dat probleem heb ik ook soms. Geen idee waar het vandaan komt, maar het komt alleen voor in Totem. Met VLC of een andere media player komt het niet voor. Het ligt dus volgens mij niet aan je codecs of drivers.

De laatste tijd merk ik trouwens steeds vaker dat Totem slechter presteert dan andere spelers. Soms kan het een video niet afspelen, die groene balk dus, en soms een fout in de data input (al is dat misschien niet echt een Totem bug).
Bijv. de film Elephants Dream, die ik via een torrent had binnengehaald, kon niet door Totem afgespeeld worden. En die film is juist vrij te distribueren en gemaakt met opensource programma's! VLC heeft hier dan weer geen problemen mee. Zie ook bijvoorbeeld dit topic. Ik heb nu een bookmark in Firefox, die dus geopend wordt met een VLC plugin.

Ik blijf Totem een vaag programma vinden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ChuckyDevil schreef op zondag 03 september 2006 @ 17:11:
[...]

sudo dpkg-reconfigure wil misschien helpen.

Even op die foutmelding googlen en hier posten is handiger. Wat krijg je als je startx intyped op de command?
sudo dpkg-reconfigure gedaan,aleen dan vraagt die welke dir ik dan wil gebruiken...zo goed ben ik ook weer niet op linux gebied dus daar kom ik niet echt verder mee. ik heb even wat screenshots gemaakt, misschien snappen jullie het dan beter.

Afbeeldingslocatie: http://www.techzine.nl/f/g/20575phps4nk73.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.techzine.nl/f/g/20575phpaLqcwl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.techzine.nl/f/g/20575phpnx5sSq.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.techzine.nl/f/g/20575phpJg7U5u.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Er staan fouten in je /etc/X11/xorg.conf file. Wat de fout precies is, ligt eraan wat je hebt veranderd, en het is zeker op te lossen. Post de inhoud van /etc/X11/xorg.conf eens.
Je kan ook altijd proberen om je x-server opnieuw te installen en je config bestanden weg te doen, maar je hebt kans dat de apt-get van ubuntu meer weg gaat gooien als je x-server-common wilt wegdoen. (Gnome etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jk_W schreef op maandag 04 september 2006 @ 18:36:
Er staan fouten in je /etc/X11/xorg.conf file. Wat de fout precies is, ligt eraan wat je hebt veranderd, en het is zeker op te lossen. Post de inhoud van /etc/X11/xorg.conf eens.
Je kan ook altijd proberen om je x-server opnieuw te installen en je config bestanden weg te doen, maar je hebt kans dat de apt-get van ubuntu meer weg gaat gooien als je x-server-common wilt wegdoen. (Gnome etc.)
Kan je me misschien vertellen hoe ik de inhoud van /etc/X11/xorg.conf kan posten? changen naar dir: /etc/X11/ en dan open xorg.conf ofzo doen ? sorry maar ben nog een beetje een leek met ubuntu :9

dus als je a.u.b. iets meer info zou willen geven...1000 maal dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op maandag 04 september 2006 @ 18:30:
[...]

sudo dpkg-reconfigure gedaan,aleen dan vraagt die welke dir ik dan wil gebruiken...zo goed ben ik ook weer niet op linux gebied dus daar kom ik niet echt verder mee.
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg uit m'n hoofd (kan ook zijn dat het net omgekeerd was ofzo..maar zoiets was het).

[ Voor 8% gewijzigd door Mentalist op 04-09-2006 19:06 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 04 september 2006 @ 18:41:
[...]

Kan je me misschien vertellen hoe ik de inhoud van /etc/X11/xorg.conf kan posten? changen naar dir: /etc/X11/ en dan open xorg.conf ofzo doen ? sorry maar ben nog een beetje een leek met ubuntu :9
Een map veranderen doe je met cd. Dus
jurian@jvs:~$ cd /etc/X11/
jurian@jvs:/etc/X11$
En je zit in map /etc/X11/. Met vim of nano kan je bestanden editten onder een tty. Maar dat is wel heel erg basic hoor :X

Verder is sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg pas een aantal keer ter sprake gekomen. Ook biedt de Ubuntu wiki hulp bij dit probleem...

offtopic:
Sorry hoor, maar over Linux, en Ubuntu in dit geval, is heel veel op internet te vinden. Met google, in NOS, dit topic en ook op http://ubuntuforums.org. Aangezien het recoveren van je X wel vaker nodig was bij andere users, is zoiets heel gemakkelijk te vinden op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio

Bio

Mithras86 schreef op maandag 04 september 2006 @ 17:59:
Dat probleem heb ik ook soms. Geen idee waar het vandaan komt, maar het komt alleen voor in Totem. Met VLC of een andere media player komt het niet voor. Het ligt dus volgens mij niet aan je codecs of drivers.

De laatste tijd merk ik trouwens steeds vaker dat Totem slechter presteert dan andere spelers. Soms kan het een video niet afspelen, die groene balk dus, en soms een fout in de data input (al is dat misschien niet echt een Totem bug).
Bijv. de film Elephants Dream, die ik via een torrent had binnengehaald, kon niet door Totem afgespeeld worden. En die film is juist vrij te distribueren en gemaakt met opensource programma's! VLC heeft hier dan weer geen problemen mee. Zie ook bijvoorbeeld dit topic. Ik heb nu een bookmark in Firefox, die dus geopend wordt met een VLC plugin.

Ik blijf Totem een vaag programma vinden :p
Het vage bij mij is juist dat ik een paar films heb die in alle players zon mooie groene toevoeging hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 20:21
Mithras86 schreef op maandag 04 september 2006 @ 19:58:
[...]
Verder is sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg pas een aantal keer ter sprake gekomen. Ook biedt de Ubuntu wiki hulp bij dit probleem...
Misschien handig om dit bij de volgende SP op te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Spike1506 schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 11:39:
[...]

Misschien handig om dit bij de volgende SP op te nemen?
Tja, je kan zo een hele gids opstellen. Zaken als killall gnome-panel en killall nautilus voor resp. je werkbalken en je desktop opnieuw te initialiseren kunnen er dan ook bij. Net als het gebruik van nano of vim. /etc/init.d/gdm restart niet te vergeten en ga zo maar door.
Dit zijn ook niet eens Ubuntu "feitjes", maar algemene dingen voor Gnome, gewoon bijbehorend aan het debian package system (dpkg) of zelfs totaal niet gerelateerd aan welke distro / DE dan ook (wat betreft vim bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er hier meer mensen die problemen hebben met hun update manager en synaptic?
De update manager ziet wel updates maar kan ze niet installeren... reinstall van de update manager bied geen oplossing...
Synaptic wil helemaal niet opstarten.
Ik draai ook Xgl & compiz. De desbetreffende repo's verwijderen helpt niet.
Via de terminal kan ik wel updaten

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2006 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Verwijderd schreef op woensdag 06 september 2006 @ 12:10:
Zijn er hier meer mensen die problemen hebben met hun update manager en synaptic?
De update manager ziet wel updates maar kan ze niet installeren... reinstall van de update manager bied geen oplossing...
Synaptic wil helemaal niet opstarten.
Ik draai ook Xgl & compiz. De desbetreffende repo's verwijderen helpt niet.
Via de terminal kan ik wel updaten
Ik heb een tijdje geleden precies het zelfde probleem gehad. Toen heb ik een library geremoved en opnieuw geinstalled, toen werkte alles weer okee... Als ik nu ook nog eens de naam wist, was je natuurlijk helemaal geholpen, maar dat weet ik niet precies meer... volgens mij libnotify1 of libgpod ofzo.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electronical
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-11-2020
_DH schreef op woensdag 06 september 2006 @ 12:39:
[...]

Ik heb een tijdje geleden precies het zelfde probleem gehad. Toen heb ik een library geremoved en opnieuw geinstalled, toen werkte alles weer okee... Als ik nu ook nog eens de naam wist, was je natuurlijk helemaal geholpen, maar dat weet ik niet precies meer... volgens mij libnotify1 of libgpod ofzo.
Hetzelfde probleem hier gehad. Met deze fix werkte het allemaal weer.

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

Verwijderd

Scharnout schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 23:40:
[...]

Sorry ik zit zelf sinds kort ook op Ubuntu. Gewoon omdat ik het leuk vind.

Wat denk je dat er met een bedrijf gebeurd wat beursgenoteerd is en dit doet. Precies. Kan je je koffers pakken. Kent iemand de Barringsbank nog? Liam Neeson maakte ook maar 1 foutje. Boem overgenomen door ing

Microsoft patcht ook en steeds sneller. Maar dit is een fout die niet mag op een stabiele release.

De hele linux-community klaagt hier al jaren over microsoft, maar nu gebeurd het hun zelf en nu mag het opeens wel.Microsoft doet jaren over een release en ubuntu wil elke 6 maanden een nieuwe release. En nu komen ze er pijnlijk achter dat dat heeeeeeel moeilijk is als je populair bent

Het allerergste is dat die update-notifier dat kreng nog steeds aanbied.

No flame intented, want ik Ubuntu gezellig door. Het geeft mij weer een beetje plezier in "computeren", maar niet zo schijnheilig graag ..
Beetje ver na dato, maar Liam Neeson maakte niet maar één foutje. Hij maakte één hele grote fout door een fout te verdoezelen, en daarna nog een hele hoop meer door te gokken met opties om zijn fouten recht te zetten en gelijktiijdig accountants etc. te misleiden met o.a. vervalste papieren en tripjes naar dames van lichte zeden. Maar goed het wordt een beetje offtopic..

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:24
Verwijderd schreef op donderdag 07 september 2006 @ 14:39:
[...]
Beetje ver na dato, maar Liam Neeson maakte niet maar één foutje. Hij maakte één hele grote fout door een fout te verdoezelen, en daarna nog een hele hoop meer door te gokken met opties om zijn fouten recht te zetten en gelijktiijdig accountants etc. te misleiden met o.a. vervalste papieren en tripjes naar dames van lichte zeden. Maar goed het wordt een beetje offtopic..
Hmmm, Nick Leeson bedoelen jullie denk ik, Liam Neeson is een acteur ;) (8>

specs

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Chiron

Moderator Discord
Ik zit met het rare probleem dat elke keer als ik Ubuntu boot, de netwerkkaart geen ip heeft. Ik moet echt met de hand dhclient draaien op eth0.

Het gekke is dat als ik via het beheerscherm van de netwerkkaarten de eth0 op dhcp zet en de default gateway op eth0, er ook verder weinig gebeurt, als ik daarna de bak opnieuw boot staat eth0 wel op dhcp maar moet ik vervolgens weer handmatig dhclient draaien :?

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• mithras
  • Niet online
Chiron schreef op donderdag 07 september 2006 @ 17:02:
Ik zit met het rare probleem dat elke keer als ik Ubuntu boot, de netwerkkaart geen ip heeft. Ik moet echt met de hand dhclient draaien op eth0.

Het gekke is dat als ik via het beheerscherm van de netwerkkaarten de eth0 op dhcp zet en de default gateway op eth0, er ook verder weinig gebeurt, als ik daarna de bak opnieuw boot staat eth0 wel op dhcp maar moet ik vervolgens weer handmatig dhclient draaien :?
Dat is precies hetzelfde probleem waar ik ook mee zit. Ik draai elke keer handmatig network-admin en deactiveer/activeer mn eth0, dan is het weer goed.
Kennelijk krijgt mn pc niet een ip adres toegewezen door de dhcp server.
Ik weet niet wat voor een nic jij hebt, ik gebruik mn Nvidia ethernet controller van de Nforce4 chipset (Asus A8N-SLI deluxe) en gebruik standaard DHCP config van mn Speedtouch 510 modem/router.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Een Dell Latitude CPt met Asus WL-107g hier heeft misschien hetzelfde probleem. Daar doe ik altijd ifdown ifup en dan werkt het vaak weer.

Ik zal eens kijken of ik erachter kan komen hoe handmatig die dhclient te draaien.

En nee, met die DHCP server is niets mis..

Hoe troubleshoot ik mijn wireless eigenlijk zodat ik mijn 2200BG weer met network-manager kan laten werken? Ik krijg geen error, alleen de melding dat de key niet goed is. De key is alleen WEL goed.

• Chiron
  • Nu online

Chiron

Moderator Discord
Mithras86 schreef op donderdag 07 september 2006 @ 18:21:
[...]

Dat is precies hetzelfde probleem waar ik ook mee zit. Ik draai elke keer handmatig network-admin en deactiveer/activeer mn eth0, dan is het weer goed.
Kennelijk krijgt mn pc niet een ip adres toegewezen door de dhcp server.
Ik weet niet wat voor een nic jij hebt, ik gebruik mn Nvidia ethernet controller van de Nforce4 chipset (Asus A8N-SLI deluxe) en gebruik standaard DHCP config van mn Speedtouch 510 modem/router.
Ik heb een Nforce3 chipset, (DFI UT nf3 Ultra-D) en gebruik ook de on-board nic. Gek genoeg had ik hiervoor ubuntu amd64 erop, en daar had ik het probleem niet :?

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• mithras
  • Niet online
Het blijkt gewoon een bug te zijn in Ubuntu, zie het Ubuntu forum en de bug op Launchpad. Er zijn wel een paar oplossingen gegeven voor het probleem.
Het komt er kennelijk op neer dat de network rules worden gedefinieerd door udev, maar die worden gelezen voor init, die de connectie opent. Het zal wel, maar ik ga binnenkort naar Edgy over (moet toch opnieuw installeren) en kijk of de bug dan verholpen is. En dan zit ik gelijk met Gnome 2.16 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Nu online

Chiron

Moderator Discord
Ah.. zal es kijken op het ubuntu forum hoe het te fixen :) als je nu Dapper Drake draait, kan je dan via het update systeem niet vanzelf naar Edgy?

Volgende probleem> ik probeer msttcorefonts te installeren, maar synaptic brult:
'TrueType core fonts' is in geen enkel softwarekanaal beschikbaar

De toepassing werkt mogelijk niet in uw systeemarchitectuur.
:?

als ik het probeer te apt-getten krijg ik:
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar Boom van vereisten wordt opgebouwd... Klaar Pakket msttcorefonts is niet beschikbaar, hoewel er naar verwezen wordt door een ander pakket. Mogelijk betekent dit dat het pakket ontbreekt, verouderd is, of enkel beschikbaar is van een andere bron
E: Pakket msttcorefonts heeft geen installeerbare kandidaat
Betekent dit dat het pakket gewoon niet meer op de server staat, tijdelijke error, of doe ik iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Zet in synaptic alle repositories aan (Universe, Restricted, alles).

Druk op herladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Nu online

Chiron

Moderator Discord
Al geprobeerd, hij blijft met dezelfde melding terugkomen :{ meer mensen met dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 20:19

Sosabowski

nerd

Chiron schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 11:33:
Al geprobeerd, hij blijft met dezelfde melding terugkomen :{ meer mensen met dit probleem?
code:
1
2
3
iorgie@iorgie-desktop:~$ sudo apt-cache search msttcorefonts
openoffice.org - OpenOffice.org Office suite version 2.0
msttcorefonts - Installer for Microsoft TrueType core fonts

staat er gewoon in hoor. Waarschijnlijk toch een foutje in je sources.lst. Plaats die anders even hier zodat wij er naar kunnen kijken.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Chiron schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 11:33:
http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=76655 en http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=75413
Er zijn heel wat meer users met hetzelfde probleem ;) Er worden volgens mij wel wat oplossingen aangedragen, maar je moet de draadjes maar even zelf doorzoeken :)
IorGie schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 11:41:
[...]

code:
1
2
3
iorgie@iorgie-desktop:~$ sudo apt-cache search msttcorefonts
openoffice.org - OpenOffice.org Office suite version 2.0
msttcorefonts - Installer for Microsoft TrueType core fonts

staat er gewoon in hoor. Waarschijnlijk toch een foutje in je sources.lst. Plaats die anders even hier zodat wij er naar kunnen kijken.
Uhm, je hebt je list geupdate toen de msttcorefonts gewoon werkte, en daarom staan ze in je apt package database. Dat wil niet zeggen dat de server bereikbaar is én dat het pakketje beschikbaar is ;) Apt-cache is gewoon een zoekmogelijkheid in je packages:
apt-cache does not manipulate the state of the system but does provide operations to search and generate interesting output from the package metadata.
Je kan apt-cache namelijk ook zonder root rechten uitvoeren, omdat je alleen /var/lib/apt/lists doorzoekt, niets meer (dus je hoeft voor apt-cache geen sudo te gebruiken, alleen voor apt-get en apt-key).
LeonM schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 11:54:
Om nog een keer mijn eigen vraag te kicken, ik krijg nogsteeds bij het mounten van portable media (externe hd, usb-stick etc.) de volgende error:

[afbeelding]

Ook vanuit de terminal krijg ik dezelfde error.

Ik gebruik vaak mijn USB-stick, dus ik vind het wel vervelend om steeds een terminal te moeten starten en dan "sudo mount" of "sudo nautilus" te moeten doen om mijn USB-stick te gebruiken.

Ik heb het volgende al geprobeerd:
- Mijn user-account alle rechten geven
- De mount functie zelf alle rechten te geven
- De automounter geinstalleerd
- Op google gezocht naar "must be superuser to use mount", alleen daaruit komt alleen dit topic van GoT naar boven.

Uitereraad heeft dit allemaal nog niks geholpen.
Iemand nog tips om dit op te lossen?
Er is niet heel veel over te vinden, maar misschien helpt deze thread je wel, om namelijk in fstab een regel toe te voegen met de optie 'user', zodat alle users deze drive mogen mounten (net als bijv floppy drives en optical drives)

[ Voor 82% gewijzigd door mithras op 08-09-2006 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonM
  • Laatst online: 26-08 08:22
Om nog een keer mijn eigen vraag te kicken, ik krijg nogsteeds bij het mounten van portable media (externe hd, usb-stick etc.) de volgende error:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/familiemelis/mounterror.jpg

Ook vanuit de terminal krijg ik dezelfde error.

Ik gebruik vaak mijn USB-stick, dus ik vind het wel vervelend om steeds een terminal te moeten starten en dan "sudo mount" of "sudo nautilus" te moeten doen om mijn USB-stick te gebruiken.

Ik heb het volgende al geprobeerd:
- Mijn user-account alle rechten geven
- De mount functie zelf alle rechten te geven
- De automounter geinstalleerd
- Op google gezocht naar "must be superuser to use mount", alleen daaruit komt alleen dit topic van GoT naar boven.

Uitereraad heeft dit allemaal nog niks geholpen.
Iemand nog tips om dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pmount al geprobeerd? Moet je wel de eventuele entries voor je externe hd en usb-stick in fstab even weg # 'en - anders looptie daarmee de soep in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Hell
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-07 23:34
Dit staat er bij mij in /etc/pmount.allow
code:
1
2
3
# /etc/pmount.allow
# pmount will allow users to additionally mount all devices that are
# listed here.

Misschien dat je daar je usbstick in kan zetten?

Edit: In de man-pagina van pmount:

Important note for Debian: The permission to execute pmount is restricted to members of the system group plugdev. Please add all desktop users who shall be able to use pmount to this group by executing

adduser user plugdev
(as root).

[ Voor 42% gewijzigd door Dr_Hell op 08-09-2006 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik gebruik zelf voor portable media, ntfs-3g

- sudo apt-get install ntfs-3g-nautilus-tools
- gksu gedit /etc/modules (daar moet fuse instaan)

Rechter klik op je portable device > nautilus-script > mount_with_ntfs-3g en je hebt read/write rechten. Je moet hem wel netjes unmouten met Rechter klik > nautilus-script > unmount_ntfs-3g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonM
  • Laatst online: 26-08 08:22
Dr_Hell schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 12:08:
Dit staat er bij mij in /etc/pmount.allow
code:
1
2
3
# /etc/pmount.allow
# pmount will allow users to additionally mount all devices that are
# listed here.

Misschien dat je daar je usbstick in kan zetten?

Edit: In de man-pagina van pmount:

Important note for Debian: The permission to execute pmount is restricted to members of the system group plugdev. Please add all desktop users who shall be able to use pmount to this group by executing

adduser user plugdev
(as root).
Geweldig!

Ik heb mezelf toegevoegd aan de pmount.allow lijst, en even een # voor de regel gezet in fstab en nu werkt het perfect! Hij mount zelfs automatisch nu :D

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-09 22:48

Apie!

Newer, better & confusinger

Sinds vorige week ben ik bezig Ubuntu 6.06 server in te richten. De laatste keer dat ik serieus met linux aan de slag ben geweest was nog in de win3.11 tijd met de Netscape 2.nogwat betaalversie. Enig toen opgedane kennis is dus enigszins erhm...weg (afgezien van cd en ls -l dan :+)

Anyway, ik wilde hellanzb als daemon hebben draaien. Standalone deed ie het, maar als daemon kreeg ik 'm maar niet aan de praat. Raar, want Xampp had ik op dezelfde manier aan de praat gekregen en die deed het wel. Eerst dacht ik "foute symbolic link" of iets met rechten en na een paar uur had ik zoiets van "laat ik het nu maar even opgeven en morgen weer fris beginnen". Volgende ochtend werd ik wakker en viel het kwartje... waarschijnlijk was het niet mogelijk om vanuit rc2.d rechtstreeks een .py aan te slingeren, en ja hoor... scriptje van een collega gejat, omgebouwd en gaan met die banaan!

Ik moet zeggen dat ik het verdomd leuk vind om hier weer mee bezig te zijn. Ik heb al meer dan twee weken geen wow gespeeld en vind dit eerlijk gezegd een veel leukere verslaving :)

Edit:
offtopic:
ik ben eigenlijk nog op zoek naar een J2ee webbased torrentclient. Ik ken torrentflux (php&python) en dat werkt redelijk, maar als je je server reboot herstarten je torrents niet automagisch en daarnaast is mijn php/python kennis te beperkt om zelf wijzigingen aan te brengen. Daarnaast ken ik Azureus, maar mijn ervaringen onder windows zijn niet al te best.

[ Voor 14% gewijzigd door Apie! op 13-09-2006 08:30 ]

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Verwijderd

Was deze week vriend gaan helpen met zijn kot op te gaan kuisen..Nu stonden er drie ouwe pc's bij het vuilnis van andere kotgenoten., dus dacht ga ff kijkje nemen: 2* oudere processoren (300 Mhz en 450 Mhz) dacht ik. Maar ook een Pentium III 900 Mhz met 256 RAM en 6 GB harde schijf... en een gforce 4 kaartje (nog 64 MB ram ingeplugd)..
Ideaal dus als mailpc voor thuis.
Nu heb ik alles min of meer aan de praat gekregen, juist 1 ding:

Ik heb een seriele muis op een compoort.. Heb al redelijk gegoogled, ubuntu forums gechecked maar vind nergens een oplossing..Al wat mogelijke oplossing gevonden maar geen 1 werkt..

Iemand die mij is deftig stap voor stap kan uitleggen hoe ik dit in gang krijg?

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Zou het ook niet weten eigenlijk, maar waarom kan je geen PS/2 of USB muis aansluiten :?

[ Voor 5% gewijzigd door Mentalist op 14-09-2006 20:37 ]

Verwijderd

W3ird_N3rd schreef op donderdag 14 september 2006 @ 20:37:
Zou het ook niet weten eigenlijk, maar waarom kan je geen PS/2 of USB muis aansluiten :?
simepl weg omdat ik er geen heb :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2006 @ 21:10:
[...]

simepl weg omdat ik er geen heb :p
En je hebt ook geen 5 euro om er even één te gaan scoren ?

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

idd, als je jezelf een uurloon groter dan 5E per uur berekent is het goedkoper een muis te gaan halen. kan me sowieso niet voorstellen dat een muis die zo oud is dat ie nog serieel is nog lekker werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
El Cid schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 20:13:
[...]

Voor mij hoeft het niet meer. Mijn vertrouwen in Ubuntu is voorlopig weg. Jarenlang was ik een trouw gebruiker van Slackware, tot ik Ubuntu ontdekte. Onlangs zat er ook al een 'bug' in Ubuntu, die het wachtwoord zoals ingevuld bij installatie, in plaintext op de harde schijf plempte. Dit zijn gewoon blunders die voor mij onacceptabel zijn.

Terug naar Slackware dan maar...
Had ik maar naar mezelf geluisterd.

nieuws: Opnieuw problemen door Ubuntu-patch

Sorry hoor, maar wat een stelletje fuckups zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Tjee, paar bugjes en dan miepen. Moet je zien hoeveel bugs + bijbehorende patches Microsoft de wereld in slingert :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

pjlgt schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 15:13:
Tjee, paar bugjes en dan miepen. Moet je zien hoeveel bugs + bijbehorende patches Microsoft de wereld in slingert :z
Door automatische updates van windows heb ik nog nooit gehad dat hij niet meer opstartte (in een grafische omgeving). Booten in een begrijpbare omgeving voor 'domme' users is het belangrijkste wat er is om paniek tegen te gaan. Als Ubuntu dat niet kan, moeten ze niet pretenderen dat ze klaar zijn om de handschoenen op te pakken tegen MS.

Begrijp me niet verkeerd, ik gebruik ubuntu al sinds warty en mijn pa draait op door mij naar volle tevredenheid op dapper, maar dit soort acties zijn funest voor het aanzien van Ubuntu.

Ik durf zelfs te stellen dat dergelijke fouten erger zijn dan de security holes in windows. At least heb je dan nog een werkend systeem... Beter op 3 banden naar de garage dan stil langs de weg...

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
_DH schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 15:32:
Door automatische updates van windows heb ik nog nooit gehad dat hij niet meer opstartte (in een grafische omgeving).
Dan heb je geluk gehad, van verschillende Windows gebruikers hoor ik dat dit meerdere keren voor is gekomen (hoeft natuurlijk niet iedere gebruiker te raken, dat doet dit probleem van Ubuntu ook niet). Met Windows zit je dan nog iets dieper in de problemen omdat je vrijwel geen recovery mogelijkheden hebt.
Booten in een begrijpbare omgeving voor 'domme' users is het belangrijkste wat er is om paniek tegen te gaan. Als Ubuntu dat niet kan, moeten ze niet pretenderen dat ze klaar zijn om de handschoenen op te pakken tegen MS.
Tegen Windows kan Ubuntu technisch gezien inmiddels wel op, dus dat ben ik niet met je eens. Daar verandert dit ook niets aan. Deze problemen zijn echter wel zeer vervelend voor het idee van 'Enterprise ready' en 'klaar voor de desktop'.
Ik durf zelfs te stellen dat dergelijke fouten erger zijn dan de security holes in windows. At least heb je dan nog een werkend systeem... Beter op 3 banden naar de garage dan stil langs de weg...
Dat is natuurlijk onzin. Wellicht is dit waar voor enkele gebruikers, maar over het geheel genomen zijn veiligheidsfouten natuurlijk ernstiger dan fouten waardoor X niet meer start.

Als Ubuntu het hier met jou eens is en voortaan een werkende X server belangrijker vinden dan veiligheidsfouten kunnen ze wel inpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

na het muisprobleem, nu nog een ander...
ik raak niet op internet....
even de situatie uitleggen: ik krijg een dynamisch ip dus via DHCP..
Maar met linux dus niet... Windows, geen probleem, linux op andere pc geen probleem..;

Heb al mijn netwerksettings overgenomen uit andere linuxpc maar niets van effect.
Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, wat was ook alweer de doelstelling van Ubuntu? Een gemakkelijk systeem zoals Debian, maar dan met nieuwere software.

Een X-probleem is zo onbenullig dat je het bijna een non-issue kan noemen. Er gaat helemaal niks kapot. Je kijkt gewoon even op internet naar wat er aan de hand is, en je wacht totdat het opgelost is. Totdat het opgelost is, is het even behelpen met de console (ik zou bijvoorbeeld m'n IM-client wel missen), maar een paar uur later is het weer opgelost.

Er zijn natuurlijk mensen die net met Linux beginnen, en op de verkeerde manier hebben kennisgemaakt. Ze hebben zich totaal niet verdiept in één van de krachtigste features van Unix: Bash. Iemand die in Linux werkt, komt niet om de console heen. Je hebt 'm in principe niet nodig, maar sommige dingen gaan véél sneller met CLI dan met GUI. En bij dit soort dingen heb je dan iets om op terug te vallen.

Mensen die vrijheid verkiezen boven vendor-lockin, zullen daar wel wat tijd in moeten steken. Mensen die alleen maar een gratis Windows willen moeten niet zeiken.

En het kost echt geen dagen om de CLI te verkennen. Ik ben net begonnen aan een studie informatica, en we krijgen 2 lessen van 2 uur om met Linux om te leren gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Studenten informatica zijn natuurlijk heel representatief...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 19:01:
Studenten informatica zijn natuurlijk heel representatief...
Die beginnen ook gewoon met 0 ervaring aan linux hoor. Dat ze wat minder labiel zijn dan de rest van de mensen (op computergebied) kunnen ze ook niets aan doen.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Door automatische updates van windows heb ik nog nooit gehad dat hij niet meer opstartte (in een grafische omgeving). Booten in een begrijpbare omgeving voor 'domme' users is het belangrijkste wat er is om paniek tegen te gaan. Als Ubuntu dat niet kan, moeten ze niet pretenderen dat ze klaar zijn om de handschoenen op te pakken tegen MS.
Vaak genoeg meegemaakt dat Windows gewoon dusdanig over de zeik ging dat je niet meer in de grafische omgeving kwam en dat je dus een BSOD kreeg. Oplossing? Een reinstall.
Wat is het voordeel van Linux? De modulaire opbouw waardoor je dus niet meteen een reinstall hoeft te doen wanneer de grafische omgeving het niet doet.

Daarnaast sla je overigens de plaat volledig mis met de leus dat Ubuntu pretendeerd dat ze klaar zijn tegen Microsoft. Dat pretenderen ze absoluut niet en hebben ze ook nog nooit gedaan. Ubuntu pretendeerd zich als een makkelijke up-to-date Linux distributie. Ze pretenderen zich niet als Windows oplossing en ze pretenderen zich niet als distributie voor de domme gebruiker die geen Linux verstand heeft. Nee, ze pretenderen zich echt alleen als makkelijk up-to-date Linux distro voor iedereen (hence the name Ubuntu). Misschien dat het dan toch eens tijd wordt voor jou en anderen om eens die website van Ubuntu te lezen en dan met name het verhaaltje over de achtergrond enzo. Daarin staat namelijk bijna letterlijk het bovenstaande verhaal. Het zijn dus users die menen dat ze er verstand van hebben die bepalen dat Ubuntu een Windows vervanger is. Nogmaals, dat zijn ze absoluut niet, dat willen ze ook niet zijn en ze pretenderen dat dan ook niet!
Begrijp me niet verkeerd, ik gebruik ubuntu al sinds warty en mijn pa draait op door mij naar volle tevredenheid op dapper, maar dit soort acties zijn funest voor het aanzien van Ubuntu.
Een keertje kan gebeuren maar 2x achter elkaar in een korte tijd is niet bepaald bevorderend.
Daarnaast is het misschien handig om het e.e.a. in perspectief te zetten. Het gaat hier om een kleine groep users die er last van hebben, namelijk de groep die de originele half closed source, half open source drivers van nVidia zelf handmatig hebben geinstalleerd (Ubuntu levert geen proprietary drivers van nVidia en ATI by default, die moet je handmatig installeren). Dat is de groep hobby people, bij bedrijven hebben ze veelal computers met onboard/builtin videokaarten waarbij er een open source driver wordt gebruikt. Opvallend (of eerlijk gezegd nogal logisch) dat hier nou nooit problemen mee zijn. De problemen ontstaan altijd wanneer er proprietary drivers zoals dat van ATI en nVidia worden gebruikt. Reden te meer om open source drivers te gebruiken i.p.v. die meuk van ATI/nVidia. Dan kan de community ook veel beter testen en voorspellen waar het fout gaat. Een probleem als deze was vroeg of laat te verwachten, dat krijg je dus met die closed source troep. Ik snap dan nu ook niet echt de commotie daarover, wel over het feit dat een LTS release die goed supported zou zijn voor de 2e keer in korte tijd een update released die de x server over de zeik helpt.
Maak jezelf nou niet belachelijker dan je nu al doet ;)
Het modulaire systeem van Linux voorkomt nou juist dat je zit zonder een werkend systeem. Deze bug en de voorgaande hadden alleen betrekking op het grafische gedeelte waarbij ieder ander onderdeel van het systeem ongemoeit werd gelaten. Linux kun je zonder problemen zonder een grafische omgeving draaien terwijl je bij Windows dat voor geen mogelijkheid kan doen. Zou dit bij Windows gebeuren dan zou je een BSOD krijgen waarbij de enige oplossing een reinstall van het systeem is. Door de modulaire opbouw van Linux volsta je bij een herconfiguratie van de X server. Dat laatste doe je veel rapper dan het eerste ;)
Je leus "beter op 3 banden naar de garage" is dus op Linux van toepassing en absoluut niet op Windows.

Tot slot: er wordt altijd door diverse Windows fanboys gezeurd dat als er bij Linux een foute update uit wordt gegeven er zo koeltjes op wordt gereageerd terwijl men bij MS Windows de boel tot de grond toe afbrand. Daar is een hele simpele reden voor: in Linux heb je recovery mogelijkheden te over, in Windows heb je alleen een herinstallatie of het restoren van een image/backup als recovery mogelijkheden. De gevolgen van een foute update op Windows zijn dus gruwelijk veel groter dan die van Linux. In geval van Linux heeft iedereen zoiets van "ah, dat fixen we wel" bij Windows is het "klote, moet ik weer de boel opnieuw gaan installeren". Dat eerste is sneller en makkelijker te doen dan het tweede dus dan is het ook geen wonder dat Windows afgebrand wordt en dat men bij Linux koeltjes reageert. Linux is nog steeds voornamelijk in gebruik bij de "nerds" en niet voor de "noobs" (om het maar even kort door de bocht en oneerbiedig te noemen). Overigens is voor bovenstaand verhaal het niet zo van belang of de user in kwestie de kennis heeft om het te kunnen fixen, het ging mij om het verschil dat men de mogelijkheid heeft. Als er iets mis gaat met een systeem dan is een noob altijd de pineut en een nerd niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Jk_W schreef op maandag 04 september 2006 @ 13:54:
Zo...de volgende milestone is bereikt in de ontwikkelroute naar Ubuntu Edgy Eft.

Ubuntu 6.10 alpha - Knot 2 is gereleased. Deze release is niet bedoeld voor mensen die een stabiel systeem willen draaien, maar voor hen die graag willen ontwikkelen of mensen die willen helpen met bugs vinden etc.

De image is hier te vinden.
Er zijn tevens images te verkrijgen voor Kubuntu, Xubuntu en Edubuntu.

Bron: OSDir
Ik zal bovenstaande even quoten, want we zijn weer een milestone verder :) .
Ubuntu 6.10 (Edgy Eft) Knot 3 is gereleased. Hou het bovenstaande uit de quote in gedachte en downloadlocaties zijn hier te vinden.

Bron: OSNews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:26

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Gaat XGL nou al standaard in Edgy Eft zitten of wordt dat de eerste 2007 release pas? Ik heb het nu al geruime tijd draaien onder breezy maar echt lekker loopt het nog niet. Er komen vrijwel dagelijks weer nieuwe updates voor binnen, vooral gebruiksfunctionaliteit schiet er een beetje bij in. Grafisch schilletje is leuk, maar het moet niet vertragen.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xgl is nog niet goed genoeg om standaard te implementeren volgens Canonical. Daar ben ik het wel mee eens. Ik wil best de moeite doen om een 3d-game in een andere sessie te draaien, maar dat is niet echt gebruiksvriendelijk. Als het standaard Xgl is dan zal de meerderheid het eruit willen slopen.

Ik gebruik nu ook eigenlijk alleen maar Xgl omdat het zo goed ondersteund wordt. Als aiglx een mogelijkheid wordt dan ga ik daar op over. Het design van aiglx maakt het mogelijk om grafische accelleratie te hebben binnen de 3d-desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 17:30:
Een X-probleem is zo onbenullig dat je het bijna een non-issue kan noemen. Er gaat helemaal niks kapot. Je kijkt gewoon even op internet naar wat er aan de hand is,
Met je Windows PC zeker? Of moet iedereen dan maar Lynx leren?
En het kost echt geen dagen om de CLI te verkennen. Ik ben net begonnen aan een studie informatica, en we krijgen 2 lessen van 2 uur om met Linux om te leren gaan.
Geen dagen, maar jaren idd. Ik weet niet hoe het met andere mensen zit, maar mijn hersenen zijn in principe visueel en niet textueel ingesteld. De plaats waar iets zich fysiek bevindt kan ik vrij makkelijk onthouden. Tekstopdrachten, die niet alleen bestaan uit niet-bestaande woorden, maar ook streepjes, slashes, andere tekens en waarin een combinatie van woorden moet worden gemaakt die 100% correct moet zijn (in tegenstelling tot taal, waar je in een zin altijd nog wel wat woorden om kan draaien zonder veel gevolgen), nee, daar ben ik niet goed in.

Het is mooi dat het er is maar zonder een PC met internet ernaast kan je er in de praktijk bijna niets mee zonder heel lang oefenen, want je bent voor bijna ieder commando afhankelijk van internet om op te zoeken wat het commando moet zijn. Dan lever je dus weer een ander soort vrijheid in. Internet ligt er even uit (of nog erger, je wireless is weer eens broken wat helaas regelmatig voor lijkt te komen onder Ubuntu) en dan kan je eigenlijk ook niets meer. Toch :?

X in Ubuntu moet het in principe gewoon blijven doen. Tot nu toe heeft de X-server in Ubuntu zich voor mij toch wat minder betrouwbaar bewezen dan de GUI van een ander bekend OS. En dan komt men met "ja maar de nVidia drivers zijn closed-source, daar kunnen we niet mee werken!". Dan vraag ik me toch af: hoe krijgt Microsoft dat dan voor elkaar? Kunnen die wel bij de source van de nVidia-drivers?
ppl schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 19:29:
Daarnaast sla je overigens de plaat volledig mis met de leus dat Ubuntu pretendeerd dat ze klaar zijn tegen Microsoft. Dat pretenderen ze absoluut niet en en ze pretenderen dat dan ook niet!
1 link: https://launchpad.net/distros/ubuntu/+bug/1
(Ubuntu levert geen proprietary drivers van nVidia en ATI by default, die moet je handmatig installeren).
Zit in de repo's wel hoor. Iedereen die wat meer met z'n systeem wil aanvangen dan chatten en webbrowsen zal die dingen wel moeten installeren. Da's heel onrechtvaardig enzo maar zo is het in de praktijk dus wel.
Zou dit bij Windows gebeuren dan zou je een BSOD krijgen waarbij de enige oplossing een reinstall van het systeem is.
Dat is niet helemaal waar: je boot in veilige modus, kan in een grafische omgeving fixen wat er fout zit, en dan reboot je weer in normale modus.

Je kan veel over Windows zeggen maar dit zijn toch onwaarheden.
in Windows heb je alleen een herinstallatie of het restoren van een image/backup als recovery mogelijkheden.
En je hebt nog altijd last known good config.

Het gezegde "beter goed gejat dan slecht verzonnen" lijkt me hier wel van toepassing. Een aantal van deze opties zou Ubuntu best over mogen nemen. Met 2 drukken op de knop in VESA-mode zonder toeters en bellen starten bijvoorbeeld, om dingen te fixen. En meer mogelijkheden om dingen vanuit de GUI te fixen. Want ik kan nog steeds geen tekstopdrachten in het Chinees onthouden, al moet ik toegeven dat ik dat wel graag zou willen. Maar voor mensen met een normaal IQ is het vaak gewoon vrijwel ondoenelijk, en kost het echt waanzinnig veel tijd om zoiets aan te leren.

Als ik iets onder Windows wil doen met GUI, dan kan ik gewoon constant doorwerken en hoef ik meestal niet zoveel op te zoeken, maar kan ik gewoon verder. Wil ik hetzelfde doen met Ubuntu, dan ben ik een groot deel van de tijd bezig met op internet opzoeken welke commando's ik in moet tikken.

Ik zou het overigens wel op prijs stellen als iemand het geheim eens zou verklappen waardoor je helemaal uit je hoofd al die commando's weet. Ik zou het ook op prijs stellen als iemand een linkje oid. had om je wireless te troubleshooten, want ik zit nog steeds met 2 laptops waarvan eentje de WPA-key helemaal niet meer pikt, en de andere laptop werkt maar soms.

Don't get me wrong, Ubuntu is de eerste distro waarmee ik verder ben gekomen dan alleen maar installeren, maar er is nog veel werk aan de winkel, op verschillende gebieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

W3ird_N3rd schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 23:05:
En dan komt men met "ja maar de nVidia drivers zijn closed-source, daar kunnen we niet mee werken!". Dan vraag ik me toch af: hoe krijgt Microsoft dat dan voor elkaar? Kunnen die wel bij de source van de nVidia-drivers?
Dat is de afweging die er gemaakt wordt... een tragere release van beveiligingsupdates geeft natuurlijk meer ruimte voor compatibiliteitstesten. En MS begrijpt wel dat dit soort foutjes op hen afstraalt en niet op nVidia, hoe oneerlijk dat misschien ook is.
Daar dacht ik ook meteen aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Geen dagen, maar jaren idd. Ik weet niet hoe het met andere mensen zit, maar mijn hersenen zijn in principe visueel en niet textueel ingesteld. De plaats waar iets zich fysiek bevindt kan ik vrij makkelijk onthouden. Tekstopdrachten, die niet alleen bestaan uit niet-bestaande woorden, maar ook streepjes, slashes, andere tekens en waarin een combinatie van woorden moet worden gemaakt die 100% correct moet zijn (in tegenstelling tot taal, waar je in een zin altijd nog wel wat woorden om kan draaien zonder veel gevolgen), nee, daar ben ik niet goed in.
Ik denk dat mensen zoals jij erg zeldzaam zijn.
Het is mooi dat het er is maar zonder een PC met internet ernaast kan je er in de praktijk bijna niets mee zonder heel lang oefenen, want je bent voor bijna ieder commando afhankelijk van internet om op te zoeken wat het commando moet zijn. Dan lever je dus weer een ander soort vrijheid in. Internet ligt er even uit (of nog erger, je wireless is weer eens broken wat helaas regelmatig voor lijkt te komen onder Ubuntu) en dan kan je eigenlijk ook niets meer. Toch :?
Ik weet niet wat voor een belachelijke commando´s jij wil gebruiken. maar voor het overgrote deel van de Ubuntu-bezigheden beperkt het zich tot of
gedit ¨blaat¨
nano ¨blaat¨ of
apt-get <optie> <optie indien van toepassing>.

Ooit wel eens op een letter gedrukt en dan een paar keer tab ingedrukt ? En als je dan het commando gevonden hebt man <commando> gedaan ?

Nooit problemen gehad met wireless (Breezy en Dapper getest).
X in Ubuntu moet het in principe gewoon blijven doen. Tot nu toe heeft de X-server in Ubuntu zich voor mij toch wat minder betrouwbaar bewezen dan de GUI van een ander bekend OS.
Ik weet niet hoe ze het bij Ubuntu voor elkaar krijgen om het te verprutsen steeds. Ik draai nu al geruime tijd Gentoo ~x86 (unstable dus), ben nog nooit tegen een probleem aangelopen en heb altijd het nieuwste van het nieuwste.
En dan komt men met "ja maar de nVidia drivers zijn closed-source, daar kunnen we niet mee werken!". Dan vraag ik me toch af: hoe krijgt Microsoft dat dan voor elkaar? Kunnen die wel bij de source van de nVidia-drivers?
Microsoft doet helemaal niets aan de nvidia-drivers. Als Nvidia z´n drivers verprutst voor het windows-platform zijn de rapen echt 100% gaar aangezien verreweg de meeste mensen windows gebruiken.
Dat is niet helemaal waar: je boot in veilige modus, kan in een grafische omgeving fixen wat er fout zit, en dan reboot je weer in normale modus.
Windows-bestand verprutst = geen veilige modus ook meer.
Blijkbaar niet.
Grapjas :o Dat grapje werkt 80 % van de tijd niet.
Het gezegde "beter goed gejat dan slecht verzonnen" lijkt me hier wel van toepassing. Een aantal van deze opties zou Ubuntu best over mogen nemen. Met 2 drukken op de knop in VESA-mode zonder toeters en bellen starten bijvoorbeeld, om dingen te fixen. En meer mogelijkheden om dingen vanuit de GUI te fixen. Want ik kan nog steeds geen tekstopdrachten in het Chinees onthouden, al moet ik toegeven dat ik dat wel graag zou willen. Maar voor mensen met een normaal IQ is het vaak gewoon vrijwel ondoenelijk, en kost het echt waanzinnig veel tijd om zoiets aan te leren.
1 woord : live-cd (tevens ook de installatie-cd)
Als ik iets onder Windows wil doen met GUI, dan kan ik gewoon constant doorwerken en hoef ik meestal niet zoveel op te zoeken, maar kan ik gewoon verder. Wil ik hetzelfde doen met Ubuntu, dan ben ik een groot deel van de tijd bezig met op internet opzoeken welke commando's ik in moet tikken.
Ook dit ligt gewoon weer aan jou.
Ik zou het overigens wel op prijs stellen als iemand het geheim eens zou verklappen waardoor je helemaal uit je hoofd al die commando's weet. Ik zou het ook op prijs stellen als iemand een linkje oid. had om je wireless te troubleshooten, want ik zit nog steeds met 2 laptops waarvan eentje de WPA-key helemaal niet meer pikt, en de andere laptop werkt maar soms.
Het grote geheim : ooit in je leven DOS gebruikt hebben.
@ wireless : wat voor een wireless-cards zitten daarin dan ?
Don't get me wrong, Ubuntu is de eerste distro waarmee ik verder ben gekomen dan alleen maar installeren, maar er is nog veel werk aan de winkel, op verschillende gebieden.
Als je al moeite hebt bij het gebruik van Ubuntu en de hoeveelheid tekstcommando´s die je daar moet onthouden / gebruikt kun je net zo goed nu stoppen met het gebruiken van linux.

0.0

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Jungian schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 23:52:
[...]

Sorry. Afgehaakt bij je eerste punt. Mensen zijn namelijk wel visueel ingesteld.

De rest van je argumenten, net als van veel mensen er voor (ook pro windows) komt neer op een stel meningen.

Kan het nu weer verder gaan over Ubuntu, please?

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• ppl
  • Niet online

ppl

Geen dagen, maar jaren idd. Ik weet niet hoe het met andere mensen zit, maar mijn hersenen zijn in principe visueel en niet textueel ingesteld. De plaats waar iets zich fysiek bevindt kan ik vrij makkelijk onthouden.
En er is niemand die grafische dingen kan uitleggen :)
Iedereen heeft zijn eigen interpretatie van een bepaald icoontje, de ene ziet een vosje, de ander een cirkel om maar eens het Firefox icoon als voorbeeld te nemen. Sja, dan zoekt iemand die alleen een cirkel ziet naar en icoon van een vosje en kan dat niet vinden. Zodra je mensen domweg tekst moet uitleggen ben je in seconden klaar, zodra je het grafische verhaal moet gaan uitleggen heb je 5 minuten nodig voor ze 1 icoon kunnen vinden. Dat geeft ontzettend veel irritatie en ergernissen.
Daarnaast kan een plaatje wel 1001 dingen zeggen maar dan moet je die wel goed uitbeelden. Zeker met kleine icoontjes is dat moeilijk. Op operating system gebied is het dus veel makkelijker om tekst te hebben dan iets grafisch omdat tekst veel sneller laat zien wat iets inhoudt/betekent. Even wat intikken is ook veel rapper dan wanneer je met je muis alles grafisch moet gaan lopen oplossen. Grafisch werkt op een computer dus veel langzamer en beperkend dan tekst. Op andere gebieden is grafisch vaak weer beter dan tekst maar ook daar geldt dat als je teveel in een plaatje stopt je uiteindelijk beter af bent met gewoon tekst omdat je dan door de bomen het bos niet meer ziet.
X in Ubuntu moet het in principe gewoon blijven doen. Tot nu toe heeft de X-server in Ubuntu zich voor mij toch wat minder betrouwbaar bewezen dan de GUI van een ander bekend OS. En dan komt men met "ja maar de nVidia drivers zijn closed-source, daar kunnen we niet mee werken!". Dan vraag ik me toch af: hoe krijgt Microsoft dat dan voor elkaar? Kunnen die wel bij de source van de nVidia-drivers?
Niet, daar gaat het netzo hard de mist in. Het voordeel wat ze met Windows hebben is dat die drivers mijlenver voorliggen op de Linux versie. De Linux drivers van zowel ATI als nVidia liggen enorm achter op hun Windows variant. Dan hebben we het hier dus wel over een paar jaar achterstand. Dat komt omdat beide bedrijven bar weinig in Linux drivers investeren en dat is dan ook meteen de reden waarom die drivers zo brak zijn. Weinig developers die erop zitten dus kunnen er ook maar weinig bugs worden gefixt en gespot. Zouden ze het net als Intel open sourcen dan hebben ze er meteen een hele actieve open source community bij die dat laatste kan doen. Het is dus ook een soort van delegeren/outsorcing.
Zou je er ook even bij willen vertellen wat launchpad is?
Launchpad wordt gebruikt voor bugreports en feature requests waarbij netzoals hier met GoT iedereen deze bugs kan submitten. De bovenstaande bug hoeft dus niet door Ubuntu zelf gesubmit te zijn maar ook door een Ubuntu user met humor. In dit gevalis het Mark Shuttleworth zelf. Hij sponsort de boel en is degene die de release names verzint. Hij staat nogal bekend om zijn humor, met name door nogal idiote release names te verzinnen.

Zoals ik al zei: kijk eens op de officiele site waar hun eigen mission statement staat. Daar zul je zien dat dit toch heel wat anders is dan bovenstaande bug netzoals de beschrijving die op distrowatch.com staat. Op een officiele site kan men zich dit soort humor als bug #1 niet permiteren, zeker niet als men ook graag wil dat bedrijven Ubuntu gaan gebruiken.
Waarschijnlijk is dit toch aan dovemansoren gericht maar goed...
Zit in de repo's wel hoor. Iedereen die wat meer met z'n systeem wil aanvangen dan chatten en webbrowsen zal die dingen wel moeten installeren. Da's heel onrechtvaardig enzo maar zo is het in de praktijk dus wel.
Ja, in de universe/multiverse repositories die de user na de installatie eerst zelf dient aan te zetten om daarna de driver te installeren. Het is schending van de GPL om dit soort drivers standaard mee te leveren plus dat Ubuntu hier ook nukkig in is, al mocht het ze doen het niet (daarom ook geen MP3 support by default, moet je ook zelf voor zorgen). Zoals ik al zei: Ubuntu levert geen proprietary drivers by default, de community levert deze wel maar die repositories moet je dus zelf aanzetten en je moet dus zelf die driver installeren...nadat Ubuntu is geinstalleerd ;)

[...]

De praktijk wijst anders heel wat anders uit. Windows save mode werkt alleen wanneer je een flinke dosis mazzel hebt en die heb je 9 van de 10x niet. Een driver fuckup in Windows staat praktisch gelijk aan een reinstall. Je stelt de zaken wel ultra simplistisch voor, in realiteit is dit dus beslist niet het geval. Save mode is net zo nuttig als dat system restore gebeuren. Soms werkt het maar meestal (lees: 9 van de 10x) niet. Ook een last known good configuration biedt vaak al geen soelaas meer. Zodra een update echt je grafische deel van het systeem omzeep helpt heb je met Windows ook echt een probleem. Dat zit vaak al zo fundamenteel dat zaken als last known good configuration, save mode, etc echt absoluut niet meer helpen.

Heeft helemaal niets met IQ te maken. Veel mensen zijn Windows gewend en alles wat ze daarna gaan proberen moet exact hetzelfde zijn. Nadeel aan Windows is dat het volledig afstand heeft gedaan van de commandline. Het is dan ook erg humoristisch dat ze voor Vista weer volop aan het werk zijn gegaan om een krachtige commandline te bouwen (wat duur tijdsdruk er niet in zit helaas). De reden hierachter is hetzelfde als waarom het nog immer in Linux zit: het is zo verdomde krachtig voor o.a. scripts enzo en het is een terugval mechanisme voor wanneer het grafische deel niet meer werkt. Mensen die vroeger DOS gewend waren hebben ook geen enkele moeite met UNIX/Linux systemen. Mensen die alleen Windows gewend zijn hebben hier de grootste moeite mee. Die kunnen maar niet bevatten dat tekst gewoon stukken simpeler en sneller is dan die grafische zut waar je al rap door de bomen het bos niet meer ziet. Voor een commandline heb je echt geen hoog IQ nodig, dat heb je bij een grafische omgeving nou juist nodig. Bij de grafische omgeving moet je gaan ontcijferen wat een icoontje nou in hemelsnaam voorsteld. De commandline heeft commando's die logisch in elkaar steken en je hebt netals in de grafische wereld gewoon een help file (man commando). Als je op Linux nadenkt wat je wil doen en je bedenkt wat Engelse termen dan heb je al heel rap het juiste commando gevonden. Doe dat maar eens in een grafische omgeving :X
Overigens is het in Ubuntu ook mogelijk om het meeste gewoon grafisch op te lossen. Je merkt alleen dat er veel debian users zijn die het gebruiken als desktop systeem. De tutorials zijn dan ook vaak commandline based.
Maak je gebruik van de Network Manager Applet ? If not, dan zou ik die eens installeren, die maakt het gebruik van wifi en het switchen van netwerken (draad - draadloos) stukken eenvoudiger. DHCP request doet hij automatisch bij een wissel. Hij probeert ook de verbinding vast te houden zodat je dus geen disconnect errors krijgt, verdomde handig als je een laptop uit z'n dockingstation haalt bijvoorbeeld.

[ Voor 0% gewijzigd door ppl op 16-09-2006 00:25 . Reden: Iets met tagjes enzo... ]

• smokalot

smokalot

titel onder

[...]
[heel verhaal wat er allemaal zuigt aan linux/ubuntu, en dat ie geen commando's kan onthouden enzo]
ik wil je niet beledigen hoor, maar zelfs mn vriendin kan heel aardig met ubuntu werken :X
ja, er is nog heel veel werk te doen. Bij ubuntu zien ze een wereld voor zich waarin iedereen software kan gebruiken zonder er voor te betalen (en vooral alle gezeik met licenties ed die dat geeft), in zijn eigen taal, dingen die gewoon werken zoals de gebruiker dat wil (geen beperkingen die een fabrikant goed uitkomen). Mensen die gewoon met elkaar kunnen communiceren, die software (en andere dingen) kunnen delen en die niet bang hoeven te zijn voor virussen.

We zijn nog niet op dat punt aangekomen, maar aan ubuntu zal het niet liggen. Help jij ook mee anders? je lijkt iemand die uiterst kritisch is, en precies de domme gebruiker waarvan ze bij ubuntu ook vinden dat die met computers kan werken.

• mithras
  • Niet online
Het begint al weer aardig een Windows vs Linux/Ubuntu te worden. Maar ik denk dat beide fronten de discussie uit het verband rukken.

Wat betreft de "Windows aanhangers" (waar ik W3ird_N3rd en _DH onder schaar): jullie komen met argumenten dat bij Windows dit nooit zou gebeuren, of (mocht het gebeuren), veel minder impact heeft. Dat is niet helemaal waar.
Stel er is een update van explorer waar een fout in zit. Zit je fijn met je niet startende Windows. Als de veilige modus ook niet meer werkt, kan je eigenlijk niets meer herstellen. Je kan (nauwelijks) meer bij je config, en alles zul je opnieuw moeten installeren/recoveren.
Het gebeurt inderdaad niet vaak dat Windows niet meer te redden valt, maar een recovery met de xp install cd heeft bij mij nooit geholpen. En als je niet slim genoeg was om met bijv nLite je Documents&Settings op een andere partitie te gooien ben je ook al je documenten kwijt :|

Daarnaast zitten er bij Microsoft heel veel medewerkers (betaald) aan die updates te werken, waar ze 100x opnieuw worden gecheckt (bij wijze van). Bij Ubuntu werkt het gros als vrijwilliger mee om elke 6 maanden een nieuwe release af te leveren.

Wat betreft het leren van bash. Het is een stuk krachtiger dan DOS. Het dos-tijdperk was ver voor mij, dus ken ik weinig meer dan cd :p. Maar verder zijn er genoeg die goed dos kennen. Zo is het ook met bash: cd, ls, apt en vim zijn toch wel de minste die je heel snel kan leren. Verder werd lynx genoemd, maar dat is echt _rete_ simpel. In de onderste drie regels van je browser staat deze uitleg:
-- druk op de spatiebalk voor volgende pagina --
  Pijltjes omhoog en omlaag-verplaatsen; Rechts-volg link; Links-ga terug.
 H)elp O)pties P)rint G)a naar M)-beginscherm Q)-stop /=zoek [bksp]=historie 
Als je dat niet snapt mag je denk ik terug naar de basisschool ;)
Dat je verder code als deze niet snapt begrijp ik wel:
find . -type d -exec sh -c "cd \"{}\" && mp3gain -a -p -k *.mp3" \;
Maar als je weet wat het resultaat is (recursief de folder af zoeken naar mp3 en er mp3gain op los laten) hoef je alleen deze regel te knippen&plakken en ben je klaar. Je kan zelfs een nautilus-script maken, zodat je alleen rechtermuis->mp3gain (bijv.) hoeft te doen om deze regel te laten uitvoeren in je huidige map.

Maar ga eens na: 90% van de keren dat ik bash gebruik (apt, vim en mkdir, rm -rf etc) ken je de commands echt wel uit je hoofd, dus hoef je niets op te zoeken :)

Wat ik het grote voordeel aan Linux vind op dit gebied, is dat een probleem nooit een grote impact heeft. Je kan x niet meer starten. Ok, jammer, een paar uur later kan je opnieuw updaten en is alles weer ok. Instellingen behouden, alle bestanden nog heel. Ik vind het geen probleem, en zo moet je er ook tegenaan kijken als je Ubuntu gebruikt. Er zijn veel mensen die de pakketjes voor je klaarmaken. Als je denkt dat je het zelf beter kan, gebruik dan Gentoo, zodat je het (voor een deel) met het compileren lekker zelf verprutst. En betaal anders voor een licentie van MS ;).
Jungian schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 23:52:
[...]

En dat is natuurlijk de grootste onzin. Hoewel bash commands op elke machine werken (vaak distro & DE onafhankelijk) is het soms prettiger om een mooie gui voor je neus te hebben. Dát wil Ubuntu graag voor je regelen. Gebruik anders gewoon lekker een standaard Debian zonder DE ofzo ;)

Maar goed, dit is eigenlijk allemaal onzin geblaat. Linux is nog niet 100% klaar voor de 'domme gebruikers markt' (volgens mij zitten ze daar wel aardig dicht tegenaan, maar die mening verschilt heel erg). Het gros van de gebruikers zijn tweakertjes die het leuk vinden om dit soort dingen ook uit te zoeken. En dan moet het kunnen :)

Dan nog heel wat anders: ik heb nu ook knot2 geinstalleerd (net een dag te vroeg gedownload voor knot3, gewoon maar een update&upgrade gedaan). Het ziet er allemaal netjes uit, alleen werkt nog niet alles zoals het zou moeten werken (maar daarvoor is het ook nog een knot :+). Het eerste wat ik wilde proberen is aiglx & compiz, maar dat is geloof ik nog niet zo makkelijk. Er staan wat tuts op ubuntuforum.org, maar die zijn oud (bijv dat er nu compiz-manager en csm gebruikt wordt). Onder dapper heb ik XGL & compiz, maar het leek me leuk om aiglx eens te proberen. Iemand die het al wel gelukt is?

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Heren...

Het is mooi dat er zo'n gepassioneerde discussie plaats vindt, maar dit topic is niet de juiste plek hiervoor. Een discussie waarin de ene persoon zegt dat Ubuntu niks is, waarop een ander reageert met dat het wel leuk is, kan een interessante discussie zijn. Zeker wanneer er door de meeste users zeer goed onderbouwd gereageerd wordt (wat hier ook gebeurt), maar die discussie moet toch echt elders plaatsvinden. Gelieve vanaf nu weer ontopic te gaan en over de discussie op te houden.

Mocht je echt niet op kunnen houden en nog iets kwijt willen, kan je altijd mail gebruiken, DM of IRC. Mogelijkheden zat, maar hier niet. :)

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

@ wireless : wat voor een wireless-cards zitten daarin dan ?
Intel 2200BG: ik heb wat verschillende wireless kaartjes getest in deze doos, en toen ging ik weer terug naar de 2200BG. Die het toen dus helaas niet meer deed, hij lijkt de WPA key (network-manager) niet meer te pakken. Ik krijg ook geen error ofzo, alleen de vraag om de key opnieuw in te voeren. Maar de key is goed. :(

Asus WL-107g Ralink chip. Werkt soms, soms ook niet, soms helpt ifdown ifup, soms niet, soms helpt een reboot, soms niet. Mijn moeder laat hem nu aan de kant liggen omdat het teveel gedoe is om hem te laten werken.. Hij krijgt gewoon geen IP (via DHCP, en ja, DHCP werkt perfect).

[edit]Stuk geschrapt, ik laat me weer verleiden tot veel te veel offtopic. We moeten hier een apart topic voor starten maar dat heeft geen zin omdat we het nooit eens worden. Ík ben visueel ingesteld en dat zijn de meeste mensen, of je dat nou leuk zou vinden of niet. Áls je met een CLI overweg kan dan is het geweldig, maar voor veel mensen is dat dus gewoon moeilijk, en daarom is het praktisch noodzakelijk om de X-server niet te laten breken en alles instelbaar te maken vanuit Gnome (of KDE for that matter). Tenminste.. Als men Bug #1 ooit wil fixen :+. En in hoeverre dat nodig is verschillen de meningen over.

[edit2]Ja, Bug #1 is humor, maar stiekem ook weer niet. Dit soort grappen maak je niet voor niks :). Hoe je het zou willen noemen maakt niet uit, maar reken er maar op dat ze het echt niet erg zouden vinden als ze Bug #1 echt zouden kunnen "fixen". Als Ubuntu absoluut niet de intentie heeft om voor wie dan ook als Windowsvervanger te fungeren dan is zo'n grap imho ook behoorlijk ongepast.

[ Voor 90% gewijzigd door Mentalist op 16-09-2006 01:02 ]

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 07:27
Dit heeft allemaal te maken met wat je leuk vindt.

Ik vind het leuk om met de terminal te werken, en daarnaast grafisch.

Subjectief dus, en geen discussie over mogelijk zonder dat het flamerig wordt, en leidt nergens toe.

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
[...]

...
Ik wel. T'is ook niet voor niets dat ik altijd overal waar ik een pc met XP installeer, de automatische updates gewoon uitzet en enkel en alleen het laatste servicepack installeer.
Systeem werkt toch nog gewoon? Ja je hebt geen GUI, maar dat is met wat zoeken op internet zo gefixt. (Iedereen kan tegenwoordig wel via een 2e pc of op zijn werk op internet)

• makreel
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Bij het uitzetten (na een kale install) zie ik dat ubuntu een bittorrent tracker uitzet. Weet iemand waarom je standaard zo'n tracker draait?
Via google zag ik dat ik niet de enige ben die dit zich afvraagt:
http://forum.ubuntuusers.de/topic/36949/#256396

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
pjlgt schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 15:13:
Eigenlijk vergelijk ik Ubuntu niet met Windows, maar met andere Linux distributies. Ik heb jaren Slackware gedraaid zonder dit soort problemen. En ook Debian - waar Ubuntu op is gebouwd - kent dit soort problemen niet. Mischien is dit dan de prijs die je betaald voor een distributie die bij de tijd is. Maar aangezien ik het idee heb dat dat soort bugs relatief makkelijk te ontdekken zijn, is een zekere mate van incompetentie ook niet uit te sluiten.

Verwijderd

makreel schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 10:30:
Bij het uitzetten (na een kale install) zie ik dat ubuntu een bittorrent tracker uitzet. Weet iemand waarom je standaard zo'n tracker draait?
Die tracker wordt niet meer gestart. Ze hebben alleen nooit het shutdown-script daar op aangepast.

• Dr_Hell
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-07 23:34
Je kan met sysv-rc-conf kijken hoe allerlei services opgestart worden.
Als je bij bittorrent alle X'en weggehaald hebt start dat sowieso niet meer op.
Daarna kan je in /etc/rc0.d/ en /etc/rc6.d/ de naam van K20bittorrent vervangen door k20bittorrent.
Zie ook:
http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=89491

• DeadLock
  • Laatst online: 00:20

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Ik heb zojuist Xubuntu op een oud pc'tje gezet (800mhz proc , 256 + 128 mb , 40gb hard disk). Dit werkt opzich wel goed en vlot , alleen krijg ik het wlan kaartje niet werkend. Het gaat om een wlan kaartje dat uit een 'hp computer' genomen is. Hier is alle dingen die ik van het netwerk kaartje weet. (ik heb alleen de netwerk gerelateerde dingen hier geplakt)
evert@linux:~$ lspci
0000:00:09.0 Network controller: Intersil Corporation Intersil ISL3890 [Prism GT/Prism Duette] (rev 01)

evert@linux:~$ sudo lshw
*-network DISABLED
description: Wireless interface
product: Intersil ISL3890 [Prism GT/Prism Duette]
vendor: Intersil Corporation
physical id: 9
bus info: pci@00:09.0
logical name: eth1
version: 01
serial: 00:30:b4:00:00:00
width: 32 bits
clock: 33MHz
capabilities: bus_master cap_list ethernet physical wireless
configuration: broadcast=yes driver=prism54 multicast=yes wireless=NOT READY!
resources: iomemory:dfffe000-dfffffff irq:177
evert@linux:~$ sudo lspci -v
0000:00:00.0 Host bridge: VIA Technologies, Inc. VT8363/8365 [KT133/KM133] (rev 81)
Flags: bus master, medium devsel, latency 0
Memory at e0000000 (32-bit, prefetchable) [size=256M]
Capabilities: [a0] AGP version 2.0
Capabilities: [c0] Power Management version 2

0000:00:09.0 Network controller: Intersil Corporation Intersil ISL3890 [Prism GT/Prism Duette] (rev 01)
Subsystem: Accton Technology Corporation WN4201B
Flags: bus master, medium devsel, latency 64, IRQ 177
Memory at dfffe000 (32-bit, non-prefetchable) [size=8K]
Capabilities: [dc] Power Management version 1

evert@linux:~$ sudo iwconfig
lo no wireless extensions.

eth1 NOT READY! ESSID:off/any
Mode:Managed Channel:0 Access Point: Not-Associated
Tx-Power=31 dBm Sensitivity=0/200
Retry min limit:0 RTS thr=0 B Fragment thr=0 B
Encryption key:off
Link Quality:0 Signal level:0 Noise level:0
Rx invalid nwid:0 Rx invalid crypt:0 Rx invalid frag:0
Tx excessive retries:0 Invalid misc:0 Missed beacon:0

sit0 no wireless extensions.
Dit is alles wat ik wist te verzinnen :+ . Een zoektoch leverde me niet veel op , er zijn enkele pcmia kaartjes met deze chipset , maar ik heb een gewone pci versie ervan. Zover ik dit allemaal kan interpreteren herkent de pc dit wlan kaartje wel maar er missen gewoon drivers ofzo ?

Tevens vond ik nergens de 'network manager' zoals die in kubuntu / ubuntu zit ? Hij staat in ieder geval nergens bij system ofzo :? .

Strava

• ppl
  • Niet online

ppl

W3ird_N3rd schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 00:35:
Intel 2200BG: ik heb wat verschillende wireless kaartjes getest in deze doos, en toen ging ik weer terug naar de 2200BG. Die het toen dus helaas niet meer deed, hij lijkt de WPA key (network-manager) niet meer te pakken. Ik krijg ook geen error ofzo, alleen de vraag om de key opnieuw in te voeren. Maar de key is goed. :(

Asus WL-107g Ralink chip. Werkt soms, soms ook niet, soms helpt ifdown ifup, soms niet, soms helpt een reboot, soms niet. Mijn moeder laat hem nu aan de kant liggen omdat het teveel gedoe is om hem te laten werken.. Hij krijgt gewoon geen IP (via DHCP, en ja, DHCP werkt perfect).
Srtip je /etc/network/interfaces bestand totdat je alleen nog maar entries over houdt die gaan over lo.
Installeer daarna de network manager applet. Regel nu je hele wifi gebeuren via dat network manager gebeuren, gaat een stuk makkelijker. Er is trouwens nog een network manager die in de repository staat, die kun je ook gebruiken. Op ubuntuforums.org hebben ze een apart forum voor iets wat gtkwifi heet (of iets in die geest) waarmee mensen ook vaak succes hebben.
[edit]Stuk geschrapt, ik laat me weer verleiden tot veel te veel offtopic. We moeten hier een apart topic voor starten maar dat heeft geen zin omdat we het nooit eens worden. Ík ben visueel ingesteld en dat zijn de meeste mensen, of je dat nou leuk zou vinden of niet. Áls je met een CLI overweg kan dan is het geweldig, maar voor veel mensen is dat dus gewoon moeilijk, en daarom is het praktisch noodzakelijk om de X-server niet te laten breken en alles instelbaar te maken vanuit Gnome (of KDE for that matter). Tenminste.. Als men Bug #1 ooit wil fixen :+. En in hoeverre dat nodig is verschillen de meningen over.
Voor veel mensen is een computer gewoon moeilijk of dat nou grafisch is of met tekst maakt echt niets uit. Zodra ze eenmaal gewent zijn om iets op een bepaalde wijze te doen kan het zijn dat ze die prefereren boven de ander. Mensen die GUI gewend zijn willen die liever dan tekst en vice versa.
Mensen zijn visueel ingesteld, je hebt er alleen ook echt wat aan als je daar handig gebruik van maakt. Kijk alleen al naar pictogrammen die je overal tegenkomt. Een goed pictogram is simpel en je weet meteen wat er mee bedoeld wordt. Helaas zijn deze uiterst zeldzaam, de meeste mensen snappen veelal de pictogrammen niet. Voor verkeersborden hetzelfde, die moet je ook eerst uit je hoofd leren voordat je snapt wat die afbeelding die erop staat nou betekent. Er moet dus wel een link gelegd kunnen worden tussen wat men ziet en een betekenis daarvan en dat laatste is nou het deel waar het veelal mis gaat. Tekst heeft dat probleem al veel minder omdat de betekenis er gewoon vaak al staat.
[edit2]Ja, Bug #1 is humor, maar stiekem ook weer niet. Dit soort grappen maak je niet voor niks :). Hoe je het zou willen noemen maakt niet uit, maar reken er maar op dat ze het echt niet erg zouden vinden als ze Bug #1 echt zouden kunnen "fixen". Als Ubuntu absoluut niet de intentie heeft om voor wie dan ook als Windowsvervanger te fungeren dan is zo'n grap imho ook behoorlijk ongepast.
Waarom is zo'n grap dan ongepast? Het komt wel vaker voor dat ze uit humor Microsoft gaan lopen bashen in de UNIX/Linux wereld maar dat betekent niet meteen dat ze beter willen zijn dan Microsoft en van hun marktaandeel willen afsnoepen. Ze willen het wel graag maar dat is meer vanwege de reden dat het marktaandeel zo groot is en als je dat af kunt snoepen dan heb je het gemaakt natuurlijk. Het is en blijft niet het primaire doel van Ubuntu. Je kunt het ook anders zien: als men een goede linux distro maakt die zowel voor de noobs als de nerds geschikt is dan kun je vanzelf wel op die wijze Windows voorbij streven. Hierbij is het nog steeds niet het primaire doel om dat te doen ;)

Probeer de zaken een beetje logisch te bekijken en te beredeneren waarom nou zoiets wordt gedaan. Als je een idee hebt hoe Linux en Windows in elkaar steken helpt dat vaak ook veel. Je hoeft zo ook niet alle commando's te kennen of exact te weten wat iets doet,als jij al een goed idee hebt wat er gaat gebeuren is dat al prima. Bij veel howto's is het toch letterlijk nadoen wat er staat. In geval van Windows is dat veel klikwerk en bij Linux (zoals Ubuntu) is het veel copy -> paste in terminal werk.
De Ubuntu community is 1 van de grootste en beste die er is, er is altijd wel iemand die het probleem heeft ontdekt en er is ook altijd wel iemand die de oplossing weet. Houdt bij dit soort problemen vooral ubuntuforums.org in de gaten. Je vindt daar al snel het probleem, de oorzaak en de oplossing. Daarna is het gewoon een kwestie van doen wat er staat. Kom je er niet uit dan kun je je vraag daar stellen of hier in dit topic natuurlijk :)
Het lijkt allemaal moeilijk en kennelijk is een commandline dusdanig imponerend op mensen dat ze je meteen gaan lopen verdenken van hacking maar dat is het dus allemaal absoluut niet. Niet bang zijn, gewoon doen is het devies.
makreel schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 10:30:
Ubuntu installeert standaard een bittorent client.Misschien dat die tracker van die client is.
Volgens mij staat die bittorent client weer niet standaard weergegeven in het menu maar dat kun je makkelijk verhelpen met de menu editor alacarte (kwestie van aanvinken). Je kunt ook die client proberen te uninstallen en kijken wat er dan gebeurd.

EDIT: op ubuntuforums.org (official forum) gezocht naar "bittorent tracker". Ik vond de volgende link die jouw probleem beschrijft: http://www.ubuntuforums.o...ghlight=bittorent+tracker

[ Voor 7% gewijzigd door ppl op 16-09-2006 13:57 ]

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Er is nu ook een ubuntu distributie uitgekomen met fluxbuntu als windowmanager. Zeer licht en snel.

Afbeeldingslocatie: http://img1.the-baboon.nl/29a89556bfab1b85094af6e6b11d5b39fluxbuntu_nbuild1_alpha_xmms.png

De stable is nog niet beschikbaar voor download, maar als je wilt is er al wel een alpha release te downloaden. Ik verwijs graag naar de homepage van deze distro voor extra informatie en download links.
De ubuntu familie groeit zo wel heel erg snel. Wanneer ik tijd heb zal ik de TS eens update met de huidige stand van zaken in de Ubuntu-familie :)

• makreel
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
ppl schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 13:52: op ubuntuforums.org (official forum) gezocht naar "bittorent tracker". Ik vond de volgende link die jouw probleem beschrijft: http://www.ubuntuforums.o...ghlight=bittorent+tracker
Ty, bij het afsluiten is het de enige die geen OK meekrijgt.
Omdat hij niet aanstaat.

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Motrax schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 00:14:
[...]
Sorry. Afgehaakt bij je eerste punt. Mensen zijn namelijk wel visueel ingesteld.

De rest van je argumenten, net als van veel mensen er voor (ook pro windows) komt neer op een stel meningen.

Kan het nu weer verder gaan over Ubuntu, please?
Insinueer je nu dat ik pro windows ben ? Even verder lezen (leer je misschien iets) en als je niets nuttigs te melden hebt doe het dan svp even gewoon niet. -> </offtopic>

@Jk_W

Fluxbuntu ziet er veelbelovend uit. Even cd-tje erin, 20 minuutjes installeren en zelfs op de meest crappy computer is goed te werken (op zulke pc´s Gentoo zetten met een grafische omgeving zonder dist-cc is een hel :P) 8)

[ Voor 19% gewijzigd door Jungian op 16-09-2006 15:55 ]

0.0

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Jungian schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 15:48:
[...]
@Jk_W

Fluxbuntu ziet er veelbelovend uit. Even cd-tje erin, 20 minuutjes installeren en zelfs op de meest crappy computer is goed te werken (op zulke pc´s Gentoo zetten met een grafische omgeving zonder dist-cc is een hel :P) 8)
Precies...mss wel een goed alternatief voor de HDD install van Damn Small Linux.
It installs on a Pentium 2 233MHz with 384MB of Ram within 12 minutes after starting the install process.

Minimum Requirements:
CPU: Pentium 2 233MHz (It might work on lower i have only tested it on this cpu)
RAM: 128 MB 96MB!! (This Has Been Verified!!)
HardDrive Space: 2GB (1.2GB Installed)
Niet slecht idd 8)

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 21:14

MBV

Hier meldt zich een nieuwe Ubuntu-gebruiker. In een jaar tijd is er veel verbeterd in linux. Er zijn een paar dingen waar ik wel wat moeite mee had/heb:
• opzetten van 2 schermen. Nu met xinerama gedaan, moet nog met 3d-support (ooit)
• xorg.conf: toggelen tussen 2 verschillende server layouts. Weet iemand hoe dat werkt? Met XFree86 kon het vroeger (2 jaar geleden ofzo) wel, maar geen idee meer hoe :X
• VPN-verbinding werkt nog niet met de TU/e. Geen idee waarom, 'k krijg geen duidelijke foutmeldingen ofzo
• Evolution werkt niet met Exchange. Geen idee waarom. Staat allebei in een ander topic.
Waarom hebben ze een lampje in Openoffice ingebouwd? Ik hoopte dat ik nu eindelijk van clippit en co verlost was :'(
• Hoe zet ik mijn taal-instellingen op nederlands (datumformaat, spellcheck etc) zonder mijn hele OS nederlands te maken?
• Wat is een prettige vervanger van Winamp? XMMS heeft nog steeds die ranzige menu's om bestanden te openen, wat niet lekker werkt. Rythmbox vind ik ook irritant. Wat ik wil is een stuk of 3 grote 'default'-playlists waar ik uit kan kiezen, en waar ik dingen op basis van mappen in kan stoppen. En daar lijkt dat programma niet op te zijn gemaakt.

Wat me ontzettend meeviel:
• Alle hardware 100% ondersteund.
Wat me tegenviel:
• easybuntu ontdekt toen ik alles daaruit al had gedaan :(
• automatische detectie van het ontbreken van een netwerkkabel. Daar hadden ze de ifup/down scripts toch voor uitgevonden? GAIM roept vrolijk dat ik kan msn-en etc zonder kabel erin. kan aan het volgende punt liggen:
• ontbreken van 'lampje' voor aan/uit van mijn wifi-schakelaar. Echt geen idee of hij aan of uit staat, ook bij netwerkverbindingen niet te zien vziw

Enige reden om terug te gaan naar "Het OS wat niet in NOS genoemd mag worden" is RawShooter. Helaas hebben ze daar nog geen linux-port voor gemaakt, en ook geen goed alternatief gevonden.

Kortom: best tevreden. Maar voor meerdere monitoren ondersteunen ga ik zelf denk ik aan de slag voor een progsel, dit kan echt niet zo. Maar misschien dat de huidige code me genoeg afschrikt :+

Verwijderd

Voor NL spellingcontrole: sudo aptitude install myspell-nl

In OpenOffice moet je dan even een nieuwe standaard template maken, die dus gebruikt maakt van dat Nederlandse woordenboek, en deze template moet je vervolgens als default instellen. Dus je opent een nieuw leeg OpenOffice venster, gaat naar opties > language om het Nederlandse woordenboek te selecteren, vervolgens sla je dit op als template, en zet je deze template als default, aangezien OpenOffice anders iedere keer de template opent waarin het Engelse woorden boek is ingeschakeld - dus blijf je bezig dit handmatig aan te passen.

myspell-nl werkt ook erg lekker in Thunderbird, verder gebruik ik geen spellingcontroles.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2006 21:47 ]

• rickiii
  • Laatst online: 13-12-2024
ppl schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 13:52:
Een goed pictogram is simpel en je weet meteen wat er mee bedoeld wordt. Helaas zijn deze uiterst zeldzaam, de meeste mensen snappen veelal de pictogrammen niet. Voor verkeersborden hetzelfde, die moet je ook eerst uit je hoofd leren voordat je snapt wat die afbeelding die erop staat nou betekent. Er moet dus wel een link gelegd kunnen worden tussen wat men ziet en een betekenis daarvan en dat laatste is nou het deel waar het veelal mis gaat. Tekst heeft dat probleem al veel minder omdat de betekenis er gewoon vaak al staat.
Ik heb je verhaal over grafisch vs CLI gelezen, maar hier sla je volgens mij duidelijk de plank mis. Iemand die een computer gebruikt, moet deze in principe net zo makkelijk kunnen gebruiken als verkeersborden. Het klopt dat er maar 26 letters in het alfabet zitten, waarom schrijft men op de borden dan niet gewoon op wat de bedoeling is? Mijn antwoord is: De globale betekenis van een symbool is makkelijker te onthouden, dan de exacte letters in de betekenis.

Als je het niet met me eens bent, kijk dan naar mn signature ;)

Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg

• ppl
  • Niet online

ppl

Mahler schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 21:52:
Ik heb je verhaal over grafisch vs CLI gelezen, maar hier sla je volgens mij duidelijk de plank mis. Iemand die een computer gebruikt, moet deze in principe net zo makkelijk kunnen gebruiken als verkeersborden. Het klopt dat er maar 26 letters in het alfabet zitten, waarom schrijft men op de borden dan niet gewoon op wat de bedoeling is? Mijn antwoord is: De globale betekenis van een symbool is makkelijker te onthouden, dan de exacte letters in de betekenis.

Als je het niet met me eens bent, kijk dan naar mn signature ;)
Mja, ik heb ook zat voorbeelden gezien waarin het dus simpelweg misgaat omdat mensen de betekenis niet weten van iets als een verkeerdsbord of pictogram. Kijk alleen al eens naar het programma "wegmisbruikers" waarbij mensen op straat gevraagd worden om te vertellen wat een bord betekent of naar het programma van dat nationale rijexamen. Het aantal mensen dat dit fout heeft is ontzettend hoog.Bij "wegmisbruikers" roepen mensen de meest krankzinnige dingen ook al hebben ze het rijbewijs al. Dat laat dus heel duidelijk zien dat mensen dan weliswaar visueel ingesteld zijn maar de betekenis niet aan dat visuele kunnen koppelen en dat zul je dus echt wel moeten doen om het te begrijpen. Als ik hier eens kijk naar wat icoontjes dan vraag ik me ook af wat die uberhaupt betekenen. Ik zie een geel mannetje met een of andere witte ovaal. Dat is het icoon van gaim wat een multi-IM client is. Sja, leg dat maar eens uit aan een leek of iemand die wat minder bedreven is met een computer. Uit de praktijk blijkt veelal dat je mensen tig keer kunt aanleren om op bepaalde dingen te drukken maar dat je dit nagenoeg iedere keer weer moet uitleggen. Men moet namelijk voortdurend oefenen om die kennis te behouden, zodra dat niet gebeurd verzand het. In de praktijk zie je dan ook dat mensen de meest gebruikte functies en knopjes allemaal onthouden (goh, dat doe je met tekst ook 8)7) en degene die ze amper tot nooit gebruiken worden vergeten en die kun je ze dan ook steeds weer opnieuw uitleggen. Ja, de mens is visueel ingesteld maar de mens moet er een betekenis aan kunnen koppelen en dat kan dus niet altijd. Dat is de reden ook dat je wel leuk kunt roepen dat een mens visueel is maar zodra ze er geen betekenis aan kunnen plakken heeft het dus ook geen enkel nut. Het gaat dus om de betekenis van iets en niet om het feit dat een mens visueel of textueel is ingesteld en daarom wordt hier de plank dan ook volledig misgeslagen door te zeggen dat grafisch beter is dan tekst en dat tekst zo moeilijk is.
MBV schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 21:11:
Waarom hebben ze een lampje in Openoffice ingebouwd? Ik hoopte dat ik nu eindelijk van clippit en co verlost was :'(
Dat lampje is de help die je uit kunt zetten in de opties (menu Edit > Options).
• Hoe zet ik mijn taal-instellingen op nederlands (datumformaat, spellcheck etc) zonder mijn hele OS nederlands te maken?
Dit kun je in ieder programma zelf doen (zoals bij OpenOffice.org) en in GNOME kan het door de datum/tijd aan te passen (je kunt in de prefs van het klokje de 24h weergave kiezen), door de keyboard layout aan te passen (zie de keyboard prefs in GNOME zelf). Voor de rest is het niet nodig, dat kun je dus in de programma's zelf doen. Volgens mij heb ik bij de setup dit al eens gedaan.
• ontbreken van 'lampje' voor aan/uit van mijn wifi-schakelaar. Echt geen idee of hij aan of uit staat, ook bij netwerkverbindingen niet te zien vziw
Mijn Wifi lampje doet het wel op mijn Asus M6Ne laptop. Het kan dus ook aan de ondersteuning van de laptop liggen.
Enige reden om terug te gaan naar "Het OS wat niet in NOS genoemd mag worden" is RawShooter. Helaas hebben ze daar nog geen linux-port voor gemaakt, en ook geen goed alternatief gevonden.
Valt die niet gewoon middels WINE te draaien?
Kortom: best tevreden. Maar voor meerdere monitoren ondersteunen ga ik zelf denk ik aan de slag voor een progsel, dit kan echt niet zo. Maar misschien dat de huidige code me genoeg afschrikt :+
Kijk ook op ubuntuforums.org ik heb daar al verscheidene keren topics voorbij zien komen die gingen over dual monitor setups. Met een beetje geknutsel is zelfs XGL+Compiz met een dual monitor setup mogelijk.
Verwijderd schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 21:47:
Voor NL spellingcontrole: sudo aptitude install myspell-nl

In OpenOffice moet je dan even een nieuwe standaard template maken, die dus gebruikt maakt van dat Nederlandse woordenboek, en deze template moet je vervolgens als default instellen. Dus je opent een nieuw leeg OpenOffice venster, gaat naar opties > language om het Nederlandse woordenboek te selecteren, vervolgens sla je dit op als template, en zet je deze template als default, aangezien OpenOffice anders iedere keer de template opent waarin het Engelse woorden boek is ingeschakeld - dus blijf je bezig dit handmatig aan te passen.

myspell-nl werkt ook erg lekker in Thunderbird, verder gebruik ik geen spellingcontroles.
Bovenstaande is ook volledig overbodig. Vanuit OpenOffice.org kun je middels een wizard zelf de diverse dictionaries installeren en dat zelfde geldt ook voor fonts. Als je bij de dictionaries zorgt dat je dit doet als root user dan kun je de dictionaries system wide installeren (voor iedere user dus), if not dan beperkt zich dat tot de huidige user (geen probleem bij een single user systeem).
Je moet in OOo zelf wel even het e.e.a. in de opties aan taalinstellingen maken. Het aanmaken van een nieuwe template is niet nodig, eenmaal ingesteld zal OOo de settings voor alle nieuwe documenten gebruiken. Het is dus een simpele kwestie van afsluiten en opnieuw starten, meer niet.
Deze manier van werken gaat ook op voor de Windows versie van OOo, het werkt dus crossplatform :)

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:31

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

ppl schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 19:29:
[...]
Daarnaast sla je overigens de plaat volledig mis met de leus dat Ubuntu pretendeerd dat ze klaar zijn tegen Microsoft.
Pretenderen ze niet "klaar te zijn voor de desktop"? Op hoofdlijnen komt dat op het zelfde neer (zo zou je het kunnen bekijken).

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• smokalot

smokalot

titel onder

Bor de Wollef schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 23:36:
[...]

Pretenderen ze niet "klaar te zijn voor de desktop"? Op hoofdlijnen komt dat op het zelfde neer (zo zou je het kunnen bekijken).
Ze zijn klaar (nou ja, er kunnen nog een hoop dingen beter) voor mijn desktop, en die van mn vriendin, en die van een paar huisgenoten, paar studiegenoten, en voor een hoop andere mensen. Er zijn natuurlijk ook mensen voor wiens desktop ze nog niet klaar zijn, en sowieso zal er misschien altijd wel een plaats blijven voor gesloten software. Volgens Mark Shuttleworth c.s. is de plaats die gesloten software nu inneemt op de desktop echter veel te groot.

Eigenlijk is het vreemd dat veel mensen die nu dusdanige bezwaren hebben tegen Ubuntu juist niet de mensen zijn die Ubuntu helpen met hun doelstellingen. Dat zijn nu allemaal mensen toch al ubuntu gebruiken. Het is zo simpel om bugreports en feature requests in te dienen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ppl schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 23:23:
[...]
Bovenstaande is ook volledig overbodig.
myspell kun je ook direct in andere programma's gebruiken (Abiword, Firefox, Thunderbird). Dus om het gelijk als overbodig te bestempelen... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-09 07:36

Crakie

I want my board back, Lance

[b][message=26497931,noline]
• Wat is een prettige vervanger van Winamp? XMMS heeft nog steeds die ranzige menu's om bestanden te openen, wat niet lekker werkt. Rythmbox vind ik ook irritant. Wat ik wil is een stuk of 3 grote 'default'-playlists waar ik uit kan kiezen, en waar ik dingen op basis van mappen in kan stoppen. En daar lijkt dat programma niet op te zijn gemaakt.
Ik heb mijn ideale Winamp vervanger ook nog niet gevonden (er is nu wel een alpha Winamp 3 for Linux). Wat dat betreft ligt Linux toch wel een beetje achter. Ik gebruik nu BMPx, die komt op zich wel aardig in de buurt van wat ik wil. Hij support XMMS en Winamp skins, dus de eye-candy is in orde en heeft een media library, waar ik graag gebruik van maak. Hij heeft de naam crash-happy te zijn, maar daar heb ik nog niks van gemerkt.

Ik heb zelf trouwens ook pas een weekje Linux (in de vorm van Ubuntu) en ik ben zeer onder de indruk. Installatie, customization, verkrijgbaarheid software... alles gaat op rolletjes. Ik moet nog wel erg wennen aan bepaalde dingen maar ik heb zonder enige Linux ervaring binnen een week een desktop systeem voor elkaar gekregen dat alles kan wat ik met XP ook deed, en dat er uitziet zoals ik dat wil (OS X). Echt geweldig dat dat gratis kan!

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Verwijderd schreef op zondag 17 september 2006 @ 01:07:
[...]

myspell kun je ook direct in andere programma's gebruiken (Abiword, Firefox, Thunderbird). Dus om het gelijk als overbodig te bestempelen... :|
Als je het echter alleen voor OOo wil doen (wat dacht ik de vraag was) dan is het nogal overbodig om myspell te installeren,zeker ook omdat al die programma's toch weer afzonderlijk een woordenboek nodig hebben. De methode in OOo is ook veel simpeler. Ik had gekozen om de Nederlandse taal ook te installeren waardoor ook meteen myspell wordt meegeinstalleerd. De Nederlandse spellingscontrole werkte pas in Thunderbird toen ik deze zelf handmatig had geinstalleerd en geselecteerd in Thunderbird. Dat komt namelijk door het feit dat al die programma's het veelal zelf oplossen (in ieder geval geldt dit voor Firefox, Thunderbird, OpenOffice.org). Overigens moet je hier ook nog eens oppassen omdat een aantal spellcheckers op elkaar lijkt cq.van elkaar is afgeleid. Zie ook informatie op de OpenOffice.org site hierover, zij zijn namelijk van diverse spellcheckers geswitcht. Er zitten nogal subtiele verschillen tussen die checkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben de beroerdste niet, dus ik ben even naar een andere pc gelopen met een 'schone' Ubuntu installatie met OpenOffice erop, in het Engels, en heb vervolgens via die DicOOo het Nederlandse woordenboek geinstalleerd. Maar zolang je geen template aanmaakt waarin staat dat hij automatisch het Nederlandse woordenboek moet gebruiken, blijft hij gewoon de Engelse gebruiken zodra je een nieuwe documtent aanmaakt. Je moet dit dan iedere keer handmatig veranderen.

Kijk, als je OpenOffice zelf ook in het Nederlands zet, dan is het imo logisch dat hij dan ook automatisch het Nederlandse woordenboek pakt. Mijn 'Ubuntu' taal, en dus standaard ook die van OpenOffice, is Australisch en OpenOffice selecteert standaard dus het Australische woordenboek. Met een simpele template is dit opgelost.

Of de vraagsteller OpenOffice ook in het Nederlands wilt, of echt puur alleen de spellingcontrole wilt gebruiken wordt niet vermeld in zijn vraag, hij geeft alleen aan dat hij niet heel zijn OS in het Nederlands wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

ppl schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 23:23:
[...]

Mja, ik heb ook zat voorbeelden gezien waarin het dus simpelweg misgaat omdat mensen de betekenis niet weten van iets als een verkeerdsbord of pictogram. Kijk alleen al eens naar het programma "wegmisbruikers" waarbij mensen op straat gevraagd worden om te vertellen wat een bord betekent of naar het programma van dat nationale rijexamen.
Ik weet vrij zeker dat die mensen wel adequaat handelen als het bord in de goeie context staat. En denk jij echt dat ze alle geinterviewden laten zien die het wel weten? Als je ergens komt aanrijden en je ziet zo'n rood driehoekje rem je vanzelf, daar denk je niet eens meer bij na. Als er staat: "pas op, voorrangskruising" dan kan je dat pas veel later lezen, én duurt het langer voor je het verwerkt hebt. 1 symbool v.s. 22 interpreteren gaat immers sneller. Ook kan je je niet vergissen op grotere afstand waarbij het net niet leesbaar is. Pictogrammen op je desktop vergelijken met verkeersborden, en die dan direct nutteloos verklaren, slaat echt helemaal nergens op IMO
[...]

Dat lampje is de help die je uit kunt zetten in de opties (menu Edit > Options).
Als er iets is waar veel mensen een gruwelijke hekel aan hebben bij microsoft, is het wel clippit. Ik installeer ubuntu, en wat zie ik staan? ... Als ik mijn xorg.conf voor elkaar kan krijgen, zal lampje afmaken ook wel lukken ;)
[...]

Dit kun je in ieder programma zelf doen (zoals bij OpenOffice.org) en in GNOME kan het door de datum/tijd aan te passen (je kunt in de prefs van het klokje de 24h weergave kiezen), door de keyboard layout aan te passen (zie de keyboard prefs in GNOME zelf). Voor de rest is het niet nodig, dat kun je dus in de programma's zelf doen. Volgens mij heb ik bij de setup dit al eens gedaan.
Jammer, geen "taal-instellingen" in "configuratiescherm" dus
[...]

Mijn Wifi lampje doet het wel op mijn Asus M6Ne laptop. Het kan dus ook aan de ondersteuning van de laptop liggen.
Ik heb een softwarematig lampje in windows :X Ja, gare NEC van de TU/e :(
[...]

Valt die niet gewoon middels WINE te draaien?
da's ook terugvallen op windows, alleen dan iets minder heftig. Verder is rawshooter al traag genoeg onder windows, en heb ik geen zin in WINE werkend krijgen. Dat gaat me waarschijnlijk weer een dag kosten, heb ik niet.
[...]

Kijk ook op ubuntuforums.org ik heb daar al verscheidene keren topics voorbij zien komen die gingen over dual monitor setups. Met een beetje geknutsel is zelfs XGL+Compiz met een dual monitor setup mogelijk.
Ik als 'ervaren leek' (lees: heb al vaak met configs gewerkt voor een homeserver, al 2x eerder een Desktop linux werkend geprobeerd te krijgen, en programmeerervaring) heb er veel moeite mee. xorg-edit helpt ook niet veel, dus ik zou er eigenlijk een mooie GUI-instelling van willen maken zoals dat in het windows configuratiescherm zit. * MBV ziet zijn eerste C# projectje aankomen, heb begrepen dat dat nu toch in Gnome zit :Y)
Crakie schreef op zondag 17 september 2006 @ 13:25:
[...]

Ik heb mijn ideale Winamp vervanger ook nog niet gevonden (er is nu wel een alpha Winamp 3 for Linux). Wat dat betreft ligt Linux toch wel een beetje achter. Ik gebruik nu BMPx, die komt op zich wel aardig in de buurt van wat ik wil. [...]
Zal ik ook eens naar kijken.

Bedankt voor de tips iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Aan mijn laptop heb ik een lcd-monitor draaien welke een resolutie van 1680x1050 heeft.
Maar mijn laptop heeft een resolutie van 1400x1050, nu is het logisch dat mijn lcd-monitor aangestuurd wordt op 1400x1050 als dat in mijn xorg.conf staat ingesteld.

Nu heb ik geprobeerd om deze config file te bewerken naar 1680x1050. Maar toch pakt hij dan de oude instellingen. Weeet iemand hier een truuc voor (programma, config) ?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
Section "Screen"
    Identifier "Default Screen"
    Device     "ATI Technologies, Inc. M24 1P [Radeon Mobility X600]"
    Monitor    "Generic Monitor"
    DefaultDepth     24
    SubSection "Display"
        Depth     1
        Modes    "1680x1050"
    EndSubSection
    SubSection "Display"
        Depth     4
        Modes    "1680x1050"
    EndSubSection
    SubSection "Display"
        Depth     8
        Modes    "1680x1050"
    EndSubSection
    SubSection "Display"
        Depth     15
        Modes    "1680x1050"
    EndSubSection
    SubSection "Display"
        Depth     16
        Modes    "1680x1050"
    EndSubSection
    SubSection "Display"
        Depth     24
        Modes    "1680x1050"
    EndSubSection
EndSection

Section "Screen"
    Identifier "aticonfig-Screen[0]"
    Device     "aticonfig-Device[0]"
    Monitor    "aticonfig-Monitor[0]"
    DefaultDepth     24
    SubSection "Display"
        Viewport   0 0
        Depth     24
        Modes    "1680x1050"
    EndSubSection
EndSection

[ Voor 52% gewijzigd door matinez op 17-09-2006 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Verwijderd schreef op zondag 17 september 2006 @ 15:00:
Ik ben de beroerdste niet, dus ik ben even naar een andere pc gelopen met een 'schone' Ubuntu installatie met OpenOffice erop, in het Engels, en heb vervolgens via die DicOOo het Nederlandse woordenboek geinstalleerd. Maar zolang je geen template aanmaakt waarin staat dat hij automatisch het Nederlandse woordenboek moet gebruiken, blijft hij gewoon de Engelse gebruiken zodra je een nieuwe documtent aanmaakt. Je moet dit dan iedere keer handmatig veranderen.
Dan wordt het eens tijd voor een leescursus. Zoals in de DicOOo file zelf staat:
When finished, quit OpenOffice.org and the OpenOffice.org QuickStarter. Restart OpenOffice.org and navigate to the dialog box in the menu Tools>Options>Language Settings>Writing Aids. Select your new dictionaries.
Als je hebt gekozen voor de Nederlands versie van DicOOo dan staat er het volgende:
Wanneer de wizard voltooid is, sluit dan alle vensters en de SnelStarter van OpenOffice.org. Na herstarten kunt u, in OpenOffice.org 1.5.5 en later, de woordenlijsten meteen gebruiken. In versie 1.5.5.x moet u na het herstarten nog via het menu Extra -> Opties, in de dialoog Taalinstellingen -> Linguïstiek, uw nieuwe woordenlijsten instellen.
Niks template maken, dat is dus absoluut nergens voor nodig. Je moet het in de instellingen (wat specifieker: de taalinstellingen in de opties) van OOo zelf aanpassen. Als je dit middels een template doet dan misbruik je de template functionaliteit. Een template is er alleen om een bepaald document een bepaalde vorm te geven waarbij je dit doet bij de meest voorkomende documenten zodat je op deze wijze altijd dezelfde look hebt ook aardig wat tijd bespaart omdat je niet alles from scratch hoeft te doen. Als je een andere taal wil hebben voor een document dan stel je dit in de opties in en nergens anders !
MBV schreef op zondag 17 september 2006 @ 19:39:
Ik weet vrij zeker dat die mensen wel adequaat handelen als het bord in de goeie context staat. En denk jij echt dat ze alle geinterviewden laten zien die het wel weten? Als je ergens komt aanrijden en je ziet zo'n rood driehoekje rem je vanzelf, daar denk je niet eens meer bij na. Als er staat: "pas op, voorrangskruising" dan kan je dat pas veel later lezen, én duurt het langer voor je het verwerkt hebt. 1 symbool v.s. 22 interpreteren gaat immers sneller. Ook kan je je niet vergissen op grotere afstand waarbij het net niet leesbaar is. Pictogrammen op je desktop vergelijken met verkeersborden, en die dan direct nutteloos verklaren, slaat echt helemaal nergens op IMO
Dat mag je vinden maar er zijn dus praktijkervaringen te over waarbij pictogrammen dus 9 van de 10x onduidelijk zijn en mensen dus echt niet weten (als ze dus in de context staat) wat ze er mee aan moeten. Die programma's laten uiteraard maar een selectie zien van mensen maar als je hoort wat die lui die zelfs een rijbewijs hebben aan antwoorden weten te verzinnen voor een toch wel bekend bord in mijn ogen dan zegt dat toch wel alles. Het gaat me hier dus niet om de kwantiteit: het aantal mensen wat iets zegt maar puur en alleen wat die mensen allemaal voor dingen verzinnen aan betekenis voor (in mijn ogen) toch wel bekende borden.
Als er iets is waar veel mensen een gruwelijke hekel aan hebben bij microsoft, is het wel clippit. Ik installeer ubuntu, en wat zie ik staan? ... Als ik mijn xorg.conf voor elkaar kan krijgen, zal lampje afmaken ook wel lukken ;)
Pfffff, Ubuntu is een besturingssysteem zoals Windows. Ubuntu is geen office suite zoals MS Office die vroeger clipit had. OpenOffice.org is de office suite die standaard met Ubuntu mee wordt geinstalleerd en die ook beschikbaar is voor diverse andere systemen. In alle gevallen is dat lampje actief in het begin en is gewoon de help. Clipit kreeg je niet weg, dat lampje wel (men klikt op het kruisje). In de opties van OpenOffice.org (en dus niet Ubuntu) zet je die help gewoon uit, heb je er geen last meer van, weer iets wat je niet bij clippy kon doen ;)
Jammer, geen "taal-instellingen" in "configuratiescherm" dus
Die is er wel, maar daarmee selecteer je dan wel ook meteen iets wat je niet wilt: de taal voor het hele systeem, ook GNOME.
da's ook terugvallen op windows, alleen dan iets minder heftig. Verder is rawshooter al traag genoeg onder windows, en heb ik geen zin in WINE werkend krijgen. Dat gaat me waarschijnlijk weer een dag kosten, heb ik niet.
So what dat je moet terugvallen, als het werkt dan is dat mooi, kun je je werk doen :)
WINE is opzich redelijk simpel, het lijkt moeilijk maar dat is het niet. Je moet alleen voor de eerste keer even winecfg in een terminal runnen. Daarna is het gewoon een kwestie van Windows spul opstarten met "wine opstartnaam.exe".
Ik als 'ervaren leek' (lees: heb al vaak met configs gewerkt voor een homeserver, al 2x eerder een Desktop linux werkend geprobeerd te krijgen, en programmeerervaring) heb er veel moeite mee. xorg-edit helpt ook niet veel, dus ik zou er eigenlijk een mooie GUI-instelling van willen maken zoals dat in het windows configuratiescherm zit. * MBV ziet zijn eerste C# projectje aankomen, heb begrepen dat dat nu toch in Gnome zit :Y)
Op ubuntu.com staan onder help.ubuntu.comen wiki.ubuntu.com een tutorial om xgl met compiz te installeren en te configureren. Komt erop neer dat je als "ervaren" leek heel ervaren mag gaan copy-pasten :P Het dual monitor setup deel is het enige wat ook echt lastig is, maar daar hebben we de community en dit topic ook voor :)

Mono (de open source tegenhanger van het .NET gebeuren) zit straks deels standaard in GNOME 2.16. Als je iets als Banshee of Beagle installeert dan krijg je het er ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiN-eViL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-08 10:13

XiN-eViL

kzie-nie-veel

MBV schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 21:11:
Hier meldt zich een nieuwe Ubuntu-gebruiker. In een jaar tijd is er veel verbeterd in linux. Er zijn een paar dingen waar ik wel wat moeite mee had/heb:
• opzetten van 2 schermen. Nu met xinerama gedaan, moet nog met 3d-support (ooit)
• xorg.conf: toggelen tussen 2 verschillende server layouts. Weet iemand hoe dat werkt? Met XFree86 kon het vroeger (2 jaar geleden ofzo) wel, maar geen idee meer hoe :X
• VPN-verbinding werkt nog niet met de TU/e. Geen idee waarom, 'k krijg geen duidelijke foutmeldingen ofzo
• Evolution werkt niet met Exchange. Geen idee waarom. Staat allebei in een ander topic.

Wat me ontzettend meeviel:
• Alle hardware 100% ondersteund.
Wat me tegenviel:
• easybuntu ontdekt toen ik alles daaruit al had gedaan :(
• automatische detectie van het ontbreken van een netwerkkabel. Daar hadden ze de ifup/down scripts toch voor uitgevonden? GAIM roept vrolijk dat ik kan msn-en etc zonder kabel erin. kan aan het volgende punt liggen:

Voor VPN van de TU/e raad ik aan de Cisco VPN client versie 4.7 voor linux te downloaden (goed googlen, dan is ie te vinden :) ) en daarna dit te volgen.
Daarna even ergens de TUe-des.pcf (van de windows-versie van de vpn client ofzo... ;) ) vandaan halen, en het werkt als een trein :D .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een template is voor de opmaak ja, en sinds wanneer kun je in de opmaak geen taal instellen? In OpenOffice > F11 > op ieder willekeurige optie rechtermuisklik > modify > fonts > language.

De enige manier waarop ik bij ieder leeg document standaard het Nederlandse woordenboek krijg in een Engelse versie van OpenOffice is door dit in een template vast te leggen. Ik kan het wel via de opties doen, maar dan moet ik dit bij ieder nieuw document doen, wat nogal omslachtig is als je per dag 50 nieuwe documenten opent. En weet je waarom? Omdat in de default template, die OpenOffice bij de installatie heeft aangemaakt, staat dat het Engelse woordenboek gebruikt moet worden - omdat mijn OpenOffice ook in het Engels is. Het is dus een kwestie van de template aanpassen, niet meer en niet minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:17

jmk

Ik heb al veel dingen gedaan in Ubuntu, en ik moet zeggen, het werkt er prettig, en zeker met glx+compiz is het heel mooi. Ben er tevreden over de Software en Update functies, en alles oogt heel prettig. Over stabiliteit heb ik nog niets te klagen gehad. De ontwikkelingen in Linuxland hebben niet stil gezeten. Ik moest een aantal jaar geleden voor school veel onder Linux werken en nu wil ik er graag in werken. NET het verschil dus :)

Voor het installeren van updates maak ik trouwens wel eerst een image met Ghost, dat kwam zeker bij het installeren van video drivers en -programma's goed van pas.

Helaas kan ik niet zonder een paar dingen in die in Windows goed werken(na HEEL lang getweak aan mijn kant)
* TV Out op mijn NVIDIA GForce 5200 FX
* Video overlay (fullscreen mode op TV), omdat dat icm VLC player zo goed gaat.
* Bluetooth drivers met serial ports, HID, filetransfer. Ik heb thuis 3 USB dongels, dus als het met 1 lukt, ben ik blij.
* Mijn SE T630 als bluetooth afstandsbediening, gebruikmakend van Jeyo remote(keymap programma) en autohotkey(om de beperkingen van Jeyo op te vangen)

Ik gebruik mijn PC om op de TV nieuws(T.NET bijvoorbeeld :D ) en films te kijken, en muziek te luisteren. Momenteel heb ik een dualboot met Win XP en Ubuntu. Na 10 seconder start WIndows automatsich op. Als ik die 4 dingen die ik net noemde voor elkaar krijg in Ubuntu, verander ik mijn Grub Default. :*) Dan heb ik een systeem waar Vista een puntje aan kan zuigen(wat mij betreft)

Ik heb gelezen dat de bluetooth ondersteuning niet 100% is, en TV-OUT(is dat hetzelfde als dualscreen? ) lastig kan zijn. Wat ik ook merk is dat de videoplayback van DivX onder VLC en Totum een "garbled" randgebied hebben. Echt soepel loopt het ook niet.

Ik was benieuwd of mensen hier al (deels) in zijn geslaagd. Als het mij lukt om films behoorlijk op mijn TV af te spelen, of om ze op pauze/play te zetten met telefoon, post ik even hoe ik dat gedaan heb.

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

kijk eens naar de diverse bluetooth applicaties. Ik heb ze niet geprobeerd, maar iets zegt me dat er een programma is was bij het binnenkomen van een bepaald pakketje een script kan starten :) Je weet wel, zo'n .sh bestand waar wat shell-commando's in staan :) vziw is er voor VLC vast wel een commandline commando voor start-stop etc.
Is TV-out op een geforce zo moeilijk? Ik dacht dat dat wel ging met de meeste videokaarten, na veel prutsen. overlay zou ik niet weten, maar als je je TV als aparte desktop krijgt (2e device in xorg.conf, GEEN xinerama) dan kan je instellen dat VLC altijd op dat scherm in full-screen start. VLC heeft ook wat leuks: je kan 1 server en 1 client starten. Voor je TV zou je dus een commandline-client full-screen kunnen starten, die luistert naar je server op je gewone scherm :Y)
* MBV draaft wat door, gelooft hij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon9114
  • Laatst online: 08-08 17:58
ik krijg ndiswrapper niet meer werkend ik heb geprobeert om het te installeren zoals op de wiki staat beschreven maar dat werkt niet.
ik heb ergens gelezen dan ie in de packed maneger staat maar daar kan ik hem niet vinden : |:( weet iemand hoe ik ndiswrapper kan installeren onder ubuntu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Laatst online: 11:26

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

jmk schreef op maandag 18 september 2006 @ 15:33:
* TV Out op mijn NVIDIA GForce 5200 FX
* Video overlay (fullscreen mode op TV), omdat dat icm VLC player zo goed gaat.
Is bij mij allebei geslaagd. Het is ff puzzelen de eerste keer maar het werkt prima als het eenmaal goed geconfigureerd is. Check gewoon ff de ubuntuguide uit de OP, daar staat het goed in uitgelegd.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Ik zie heel vaak problemen met wifi, maar eigenlijk komt daarin nooit de networkmanager ter sprake. Vaak wordt direct gegrepen naar de ndiswrapper, terwijl ik toch redelijk wat sucessen had met de networkmanager.
En aangezien dat vele malen makkelijker is dan de ndiswrapper zou ik toch eerst kijken of de networkmanager al voldoende is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon9114
  • Laatst online: 08-08 17:58
als dat voldoende was dan had ik ndiswrapper niet nodig |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 22:54
Gister Ubuntu geinstalleerd.

Ik was eigenlijk wel verbaasd dat het maar 1 CD was die ik hoefde te downloaden. Heb wel vaker gepoogd een linux distributie te downloaden, maar het grote aantal CD's hield me vaak tegen. Laatst wel een Debian net-install gedaan, waarbij je maar weinig hoeft te downloaden om de installatie te beginnen. Erg goede zet dus wat mij betreft.

Die installatie probeerde ik trouwens naar Dapper te dist-upgraden, maar dat ging niet echt goed. Een fresh install werkt nu wel zoals het hoort. Na het booten gelijk een update voorstel, waarbij ik alleen hoefde aan te geven wat ik wilde en dat het moest beginnen. Ik had niet verwacht dat het zo makkelijk zou gaan.

Verder lekker kant en klaar en ik kan het toch aanpassen zoals ik het wil. Precies zoals ik het zou wensen dus. :)

Ook goed dat ik dit topic even check, want ik zie gelijk wat goede tips in de TS staan. Vanmiddag even uitproberen allemaal.

Noushka's Magnificent Dream | Unity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 08:48

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Michali schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 08:42:
Gister Ubuntu geinstalleerd.

Ik was eigenlijk wel verbaasd dat het maar 1 CD was die ik hoefde te downloaden. Heb wel vaker gepoogd een linux distributie te downloaden, maar het grote aantal CD's hield me vaak tegen. Laatst wel een Debian net-install gedaan, waarbij je maar weinig hoeft te downloaden om de installatie te beginnen. Erg goede zet dus wat mij betreft.

Die installatie probeerde ik trouwens naar Dapper te dist-upgraden, maar dat ging niet echt goed. Een fresh install werkt nu wel zoals het hoort. Na het booten gelijk een update voorstel, waarbij ik alleen hoefde aan te geven wat ik wilde en dat het moest beginnen. Ik had niet verwacht dat het zo makkelijk zou gaan.

Verder lekker kant en klaar en ik kan het toch aanpassen zoals ik het wil. Precies zoals ik het zou wensen dus. :)

Ook goed dat ik dit topic even check, want ik zie gelijk wat goede tips in de TS staan. Vanmiddag even uitproberen allemaal.
Als je de CD hebt gedownload heb je waarschijnlijk al Dapper (6.06.1). Voor een dist-upgrade naar 6.10 (Edgy) moet je in je repository lijst alle woorden Dapper vervangen door Edgy. Als je dat wil is het misschien handiger om gewoon de laatste Edgy-CD (knot 3 als ik het goed heb) in eens te downloaden als je nog niets hebt ingesteld.
Tip om je instellingen te bewaren bij een herinstall: installeer Ubuntu op 3 partities. Mount deze als / (root, minimaal 3 Gb), /home (instellingen, vergelijkbaar met 'documents and settings' in windows) en /swap (soort pagefile, minimaal 256 mb).
Als je dan een herinstall wil doen, hoef je alleen / maar leeg te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 22:54
/etc zijn toch je instellingen?

En Dapper vind ik voorlopig wel goed genoeg. Edgy is toch nog niet stable? Of is het wel aan te raden te upgraden?

Noushka's Magnificent Dream | Unity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Edgy Eft heet niet voor niets zo. Edgy zal waarschijnlijk nooit echt stable worden.

Ik ga wel upgraden, maar alleen omdat ik hoop dat de wireless eindelijk eens gefixt is.. Als je niet tegen bugs aanloopt zou ik niet upgraden.

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.