Het begint al weer aardig een Windows vs Linux/Ubuntu te worden. Maar ik denk dat beide fronten de discussie uit het verband rukken.
Wat betreft de "Windows aanhangers" (waar ik W3ird_N3rd en _DH onder schaar): jullie komen met argumenten dat bij Windows dit nooit zou gebeuren, of (mocht het gebeuren), veel minder impact heeft. Dat is niet helemaal waar.
Stel er is een update van explorer waar een fout in zit. Zit je fijn met je niet startende Windows. Als de veilige modus ook niet meer werkt, kan je eigenlijk niets meer herstellen. Je kan (nauwelijks) meer bij je config, en alles zul je opnieuw moeten installeren/recoveren.
Het gebeurt inderdaad niet vaak dat Windows niet meer te redden valt, maar een recovery met de xp install cd heeft bij mij nooit geholpen. En als je niet slim genoeg was om met bijv nLite je Documents&Settings op een andere partitie te gooien ben je ook al je documenten kwijt
Daarnaast zitten er bij Microsoft heel veel medewerkers (betaald) aan die updates te werken, waar ze 100x opnieuw worden gecheckt (bij wijze van). Bij Ubuntu werkt het gros als vrijwilliger mee om elke 6 maanden een nieuwe release af te leveren.
Wat betreft het leren van bash. Het is een stuk krachtiger dan DOS. Het dos-tijdperk was ver voor mij, dus ken ik weinig meer dan cd

. Maar verder zijn er genoeg die goed dos kennen. Zo is het ook met bash: cd, ls, apt en vim zijn toch wel de minste die je heel snel kan leren. Verder werd lynx genoemd, maar dat is echt _rete_ simpel. In de onderste drie regels van je browser staat deze uitleg:
-- druk op de spatiebalk voor volgende pagina --
Pijltjes omhoog en omlaag-verplaatsen; Rechts-volg link; Links-ga terug.
H)elp O)pties P)rint G)a naar M)-beginscherm Q)-stop /=zoek [bksp]=historie
Als je dat niet snapt mag je denk ik terug naar de basisschool

Dat je verder code als deze niet snapt begrijp ik wel:
find . -type d -exec sh -c "cd \"{}\" && mp3gain -a -p -k *.mp3" \;
Maar als je weet wat het resultaat is (recursief de folder af zoeken naar mp3 en er mp3gain op los laten) hoef je alleen deze regel te knippen&plakken en ben je klaar. Je kan zelfs een nautilus-script maken, zodat je alleen rechtermuis->mp3gain (bijv.) hoeft te doen om deze regel te laten uitvoeren in je huidige map.
Maar ga eens na: 90% van de keren dat ik bash gebruik (apt, vim en mkdir, rm -rf etc) ken je de commands echt wel uit je hoofd, dus hoef je niets op te zoeken
Wat ik het grote voordeel aan Linux vind op dit gebied, is dat een probleem nooit een grote impact heeft. Je kan x niet meer starten. Ok, jammer, een paar uur later kan je opnieuw updaten en is alles weer ok. Instellingen behouden, alle bestanden nog heel. Ik vind het geen probleem, en zo moet je er ook tegenaan kijken als je Ubuntu gebruikt. Er zijn veel mensen die de pakketjes voor je klaarmaken. Als je denkt dat je het zelf beter kan, gebruik dan Gentoo, zodat je het (voor een deel) met het compileren lekker zelf verprutst. En betaal anders voor een licentie van MS

.
En dat is natuurlijk de grootste onzin. Hoewel bash commands op elke machine werken (vaak distro & DE onafhankelijk) is het soms prettiger om een mooie gui voor je neus te hebben. Dát wil Ubuntu graag voor je regelen. Gebruik anders gewoon lekker een standaard Debian zonder DE ofzo
Maar goed, dit is eigenlijk allemaal onzin geblaat. Linux is nog niet 100% klaar voor de 'domme gebruikers markt' (volgens mij zitten ze daar wel aardig dicht tegenaan, maar die mening verschilt heel erg). Het gros van de gebruikers zijn tweakertjes die het leuk vinden om dit soort dingen ook uit te zoeken. En dan moet het kunnen
Dan nog heel wat anders: ik heb nu ook knot2 geinstalleerd (net een dag te vroeg gedownload voor knot3, gewoon maar een update&upgrade gedaan). Het ziet er allemaal netjes uit, alleen werkt nog niet alles zoals het zou moeten werken (maar daarvoor is het ook nog een knot

). Het eerste wat ik wilde proberen is aiglx & compiz, maar dat is geloof ik nog niet zo makkelijk. Er staan wat tuts op ubuntuforum.org, maar die zijn oud (bijv dat er nu compiz-manager en csm gebruikt wordt). Onder dapper heb ik XGL & compiz, maar het leek me leuk om aiglx eens te proberen. Iemand die het al wel gelukt is?