Ubuntu 6.06 LTS - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 8.374 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:48

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Het enige rare dat ik in Edgy ben tegengekomen is dat al mijn windows-partities nu zowel met volumenaam (WindowsXP, Data enz) als dev-naam (sda1, sda5 enz) op het bureaublad staan. Verder kan ik geen schokkende verschillen ontdekken. Ik zou dus ook lekker bij Dapper blijven als je die hebt staan; ik wilde alleen even aangeven dat je met een net gedownloade CD/iso al Dapper hebt en geen dist-upgrade nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 22:54
Ik heb geen wireless, dus daar heb ik geen problemen mee. Ik heb een PCMCIA kaart met een netwerk kabel. In Windows had ik altijd grote problemen (ongeveer een snelheid van 56K, ook met kopieren van bestanden), nu haal ik met Linux alles eruit wat erin zit. Erg fijn is dat.

Die dist-upgrade was trouwens van een pure Debian installatie naar Dapper. Dat ging helaas niet helemaal goed. Nu heb ik een CD ISO gedownload van Dapper en die geinstalleerd. Werkt als een trein. Hij boot (en shutdown) trouwens ook een stuk sneller dan die Debian installatie.

[ Voor 33% gewijzigd door Michali op 19-09-2006 11:07 ]

Noushka's Magnificent Dream | Unity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
W3ird_N3rd schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 10:43:
Edgy Eft heet niet voor niets zo. Edgy zal waarschijnlijk nooit echt stable worden.

Ik ga wel upgraden, maar alleen omdat ik hoop dat de wireless eindelijk eens gefixt is.. Als je niet tegen bugs aanloopt zou ik niet upgraden.
Mm, vandaar die Edgy naam. Maar dat vind ik wel vreemd. Het moet toch gewoon een nieuwe release worden? Het is dan geen LTS en na het uitstel van Dapper hadden ze weinig tijd, maar toch een unstable release uitbrengen lijkt me wat ver gaan...
gwystyl schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 09:11:
[...]
Als je de CD hebt gedownload heb je waarschijnlijk al Dapper (6.06.1). Voor een dist-upgrade naar 6.10 (Edgy) moet je in je repository lijst alle woorden Dapper vervangen door Edgy. Als je dat wil is het misschien handiger om gewoon de laatste Edgy-CD (knot 3 als ik het goed heb) in eens te downloaden als je nog niets hebt ingesteld.
Tip om je instellingen te bewaren bij een herinstall: installeer Ubuntu op 3 partities. Mount deze als / (root, minimaal 3 Gb), /home (instellingen, vergelijkbaar met 'documents and settings' in windows) en /swap (soort pagefile, minimaal 256 mb).
Als je dan een herinstall wil doen, hoef je alleen / maar leeg te halen.
Allereerst moet je Edgy nog helemaal niet gebruiken. Ik draai Edgy/Dapper naast elkaar, gewoon om te kijken wat Edgy al te bieden heeft. Maar hij is zeker nog niet stable, dus zou ik het niet gebruiken als os waar je je dagelijkse internet/email/documenten dingetjes mee doet ;)

offtopic:
En een swap partitie formatteer je als swap. Die kan je dus ook helemaal niet mounten, of alleen geforceerd, wat eigenlijk overbodig is. fstab detecteert volgens mij al je swaps en mount ze dan virtueel onder /swap.
Daarnaast zijn de groottes van de partities natuurlijk afhankelijk van wat je wil doen. Min 256mb, een vuistregel van vroeger was 2*ram. Nu heb je wel genoeg aan 1 a 2 gb, maar of 256 genoeg is als je grote programma's draait... Ook is 3GB wel heel erg minimaal. Ik zit nu met al mn software rond de 30GB. Ligt er maar net aan wat je wil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

Mithras86 schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 12:26:
[...]
Mm, vandaar die Edgy naam. Maar dat vind ik wel vreemd. Het moet toch gewoon een nieuwe release worden? Het is dan geen LTS en na het uitstel van Dapper hadden ze weinig tijd, maar toch een unstable release uitbrengen lijkt me wat ver gaan...
Edgy brengt een hoop nieuwe feature die gedeeltelijk voor Dapper zijn tegengehouden zodat dat een LTS kon worden ja :).

Edgy zal niet noodzakelijk onstabiel worden, maar met alle nieuwe features zal het vast niet zo stabiel als Dapper zijn. Edgy dus.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:17

jmk

MBV schreef op maandag 18 september 2006 @ 19:32:
kijk eens naar de diverse bluetooth applicaties. Ik heb ze niet geprobeerd, maar iets zegt me dat er een programma is was bij het binnenkomen van een bepaald pakketje een script kan starten :) Je weet wel, zo'n .sh bestand waar wat shell-commando's in staan :) vziw is er voor VLC vast wel een commandline commando voor start-stop etc.
Is TV-out op een geforce zo moeilijk? Ik dacht dat dat wel ging met de meeste videokaarten, na veel prutsen. overlay zou ik niet weten, maar als je je TV als aparte desktop krijgt (2e device in xorg.conf, GEEN xinerama) dan kan je instellen dat VLC altijd op dat scherm in full-screen start. VLC heeft ook wat leuks: je kan 1 server en 1 client starten. Voor je TV zou je dus een commandline-client full-screen kunnen starten, die luistert naar je server op je gewone scherm :Y)
* MBV draaft wat door, gelooft hij ;)
Dat zou heel goed werken, dat idee van dat script! Dat dat zou ik nog net voor elkaar kunnen krijgen. Ik heb in ieder geval gezien dat er een Lunix tegenhanger van autohotkey is. Het moet natuurlijk wel zo zijn, dat dat script "weet" welke toepassing actief is, want daar moet hij een KeyCommand naartoe sturen. Voor elk programma een aparte keyMap. Zo ga je een beetje effient met de toetsen van je telefoon om. Dit is ongeveer hoe Jeyo Remote onder windows ook werkt.

Ik ga nu beginnen met het installeren van TV-out. Ik heb NVIDIA xgl + compiz helemaal perfect draaien. Als ik jullie reacties zo lees moet dat iig goed te doen zijn!

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litemotiv
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-02 10:51
vraagje over resoluties, ik heb mijn sony 32v2000 (1360x768) lcd tv toegevoegd in xorg.conf maar gnome wil hem maar niet aanpassen (blijft ook het originele lijstje tonen in de screen resolution utility). hier het stukje dat ik in xorg heb aangepast, doe ik iets verkeerd?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Section "Monitor"
    Identifier  "aticonfig-Monitor[1]"
    VendorName  "ATI Proprietary Driver"
    ModelName   "Sony 32v2000"
    HorizSync   47.7
    VertRefresh 60
EndSection

Section "Screen"
    Identifier "aticonfig-Screen[1]"
    Device     "aticonfig-Device[1]"
    Monitor    "aticonfig-Monitor[1]"
    DefaultDepth     24
    SubSection "Display"
        Depth   24
        Modes   "1360x768"
    EndSubSection
EndSection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 21:14

MBV

wat wil gnome niet aanpassen? Kijk anders even in /etc/log/Xorg.*, daar staat wel eens nuttige debug-info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-09 16:22
Nu ga ik een stomme vraag stellen maar wat is het verschil?
Xubuntu en dan 3 versies:

6.06.1
dapper
edgy

Ik ben 6.06.1 aan het downloaden omdat mij dat gewoon de xubuntu versie 6.06.1 lijkt.
Maar wat zijn de 2 andere al voor getweakte / verbouwde versies van ubuntu met xubuntu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

DJ-Promo schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 15:44:
Nu ga ik een stomme vraag stellen maar wat is het verschil?
Xubuntu en dan 3 versies:

6.06.1
dapper
edgy

Ik ben 6.06.1 aan het downloaden omdat mij dat gewoon de xubuntu versie 6.06.1 lijkt.
Maar wat zijn de 2 andere al voor getweakte / verbouwde versies van ubuntu met xubuntu?
dapper (drake) == 6.06(.1)
edgy (eft) == 6.10 (hopelijk oktober, dus...)

edgy is de opvolger van dapper dus.

Het grote verschil is dat dapper ontwikkeld is met 3 tot 5 jaar support in het achterhoofd, terwijl edgy een showcase moet worden van technologieen die in de toekomst standaard moeten worden op de desktop. Vis-a-vis, ben je al lang blij dat je ubuntu aan de gang hebt? Blijf dan bij dapper. Vind je dapper maar saai of ben je aan een nieuwe uitdaging toe, kijk dan eens naar de knot releases (=beta's) van eft.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-09 16:22
Oke dus ik download de goede iso ;) .
Als ik hem binnen heb ga ik hem instaleren op de volgende pc:

P3 1000mhz
256mb ram
20gb maxtor harddisk
simpele netwerk kaart van sweex dus een realtek of via chip
nivida 256 grafische kaart
losse geluidskaart oud ding :D

Mij lijkt ubuntu handig want dit zijn me eisen:
- internetten: kan zeker
- cs server _/-\o_ : draai nu op xp met dedicated server is ook een linux versie voor
- torrent programma / emule: is niet zo belangrijk wordt pas later gebruikt

Ik ben benieuwd hoe dit draait op ubuntu want draai nu me al me eisen met windows xp |:( .
Heb op school al met redhat gewerkt dus kan al wel wat dingen met linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litemotiv
hij wil de resolutie niet aanpassen, hij blijft het standaard lijstje van 640x480 - 800x600 etc. tonen in de resolutie utility, mijn nieuwe resolutie staat er niet tussen (gnome start ook gewoon op met de laatst gekozen resolutie, op het moment 1024x768).
Kijk anders even in /etc/log/Xorg.*, daar staat wel eens nuttige debug-info :)
ik heb geen /etc/log directory..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:21

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

_DH schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 16:15:
Het grote verschil is dat dapper ontwikkeld is met 3 tot 5 jaar support in het achterhoofd, terwijl edgy een showcase moet worden van technologieen die in de toekomst standaard moeten worden op de desktop.
De volgende LTS release wordt 7.04? Maja ik mag toch wel aannemen dat als Edgy Eft gereleased wordt dat dat dan een stabiele opvolger is, met het releasen van rommel maken ze geen goede reclame voor zichzelf.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

HetWonder schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 16:51:
[...]

De volgende LTS release wordt 7.04? Maja ik mag toch wel aannemen dat als Edgy Eft gereleased wordt dat dat dan een stabiele opvolger is, met het releasen van rommel maken ze geen goede reclame voor zichzelf.
Er is al voor de release van dapper aangekondigd dat edgy een release is voor developers. Kunnen ze lekker hun gang gaan. De laatste bleeding edge software wordt in edgy gestopt. Je hoeft dus niet op de stabiliteit van dapper te rekenen, hier zijn ze heel duidelijk over. Het versie-nr is trouwens 6.10.

[ Voor 1% gewijzigd door psyBSD op 19-09-2006 17:11 . Reden: typo ]

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

litemotiv schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 16:47:
[...]

hij wil de resolutie niet aanpassen, hij blijft het standaard lijstje van 640x480 - 800x600 etc. tonen in de resolutie utility, mijn nieuwe resolutie staat er niet tussen (gnome start ook gewoon op met de laatst gekozen resolutie, op het moment 1024x768).

[...]

ik heb geen /etc/log directory..?
sorry, /var/log. Wat waarschijnlijk het probleem is, is dat jouw opgegeven resolutie geen standaardresolutie is en je dus een zogeheten 'modeline' moet geven. Er zijn tooltjes om die uit te rekenen, zal je even moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litemotiv
MBV schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 17:17:
sorry, /var/log. Wat waarschijnlijk het probleem is, is dat jouw opgegeven resolutie geen standaardresolutie is en je dus een zogeheten 'modeline' moet geven. Er zijn tooltjes om die uit te rekenen, zal je even moeten zoeken.
even geprobeerd; ik heb met gft een modeline gekregen, de waarden komen overeen met de specs van het scherm dus dat zou goed moeten zijn(?) na een reboot start de 2e display alleen niet op met 1360x768@60hz, maar 1024x768@75hz.

als ik in de log kijk staat er twee maal xx modes found for primary display (de eerste keer 31 modes, die komen overeen met mijn 1e scherm, de tweede keer 27 modes, kennelijk voor het 2e scherm). hoort het dat hij beide keren rept over de 'primary display'?

deze waarden (beide monitoren) heb ik in xorg.conf gezet, de monitor[0] wordt dus wel goed benaderd:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
Section "Monitor"
    Identifier   "aticonfig-Monitor[0]"
    VendorName     "ATI Proprietary Driver"
    ModelName      "Generic Autodetecting Monitor"
    Option      "DPMS" "true"
EndSection

Section "Monitor"
    Identifier  "aticonfig-Monitor[1]"
    VendorName  "ATI Proprietary Driver"
    ModelName   "Sony 32v2000"
    HorizSync   31.5-60
    VertRefresh 60-75
    # 1360x768 @ 60.00 Hz (GTF) hsync: 47.70 kHz; pclk: 84.72 MHz
    Modeline    "1360x768_60.00"  84.72  1360 1424 1568 1776  768 769 772 795  -HSync +Vsync
EndSection

Section "Screen"
    Identifier "aticonfig-Screen[0]"
    Device     "aticonfig-Device[0]"
    Monitor    "aticonfig-Monitor[0]"
    DefaultDepth     24
    SubSection "Display"
        Viewport   0 0
        Depth     24
    EndSubSection
EndSection

Section "Screen"
    Identifier "aticonfig-Screen[1]"
    Device     "aticonfig-Device[1]"
    Monitor    "aticonfig-Monitor[1]"
    DefaultDepth     24
    SubSection "Display"
        Depth   24
        Modes   "1360x768_60.00"
    EndSubSection
EndSection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

hoe zien je eerste device en je serverlayout secties eruit? die zijn namelijk vrij cruciaal :) Kan je anders je Xorg.log en xorg.conf ergens online zetten? Dan kunnen we met z'n allen debuggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litemotiv
MBV schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 18:54:
hoe zien je eerste device en je serverlayout secties eruit? die zijn namelijk vrij cruciaal :) Kan je anders je Xorg.log en xorg.conf ergens online zetten? Dan kunnen we met z'n allen debuggen ;)
uiteraard!

xorg.conf
Xorg.0.log

thanks in advance :)

[edit]
nog een klein puntje waar ik over twijfel, ik heb de gtf opgevraagd met:

code:
1
2
3
4
DISPLAY=":0.1" gtf 1360 768 60

Modeline "1360x768_60.00" 84.72 1360 1424 1568 1776 768 769 772 795 -HSync +Vsyn

ik weet alleen niet zeker of op die manier ook de 2e display wordt teruggeven? de hsync van 47.70khz komt in ieder geval wel overeen met de specs van het scherm

[ Voor 32% gewijzigd door litemotiv op 19-09-2006 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
  • Laatst online: 13-12-2024
Waar blijft Firefox 1.5.0.7? ... Ik zit nog steeds op 1.5.0.5 terwijl ik alle mogelijke sources van Ubuntu Dapper aan heb staan.

En met de kernel-update (2.6.15-27) van vandaag moet ik alweer een hoop instellingen opnieuw doen... is daar geen oplossing voor? (En dan heb ik het niet over het zelf moeten schrijven van een script, maar gewoon met een setting of een GUI programma.

[ Voor 49% gewijzigd door rickiii op 19-09-2006 19:07 ]

Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Mahler schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 19:03:
Waar blijft Firefox 1.5.0.7? ... Ik zit nog steeds op 1.5.0.5 terwijl ik alle mogelijke sources van Ubuntu Dapper aan heb staan.
In Edgy zit zelfs beta2 ;)
En met de kernel-update (2.6.15-27) van vandaag moet ik alweer een hoop instellingen opnieuw doen... is daar geen oplossing voor? (En dan heb ik het niet over het zelf moeten schrijven van een script, maar gewoon met een setting of een GUI programma.
Daar kwam ik vandaag ook achter. Door de kernel update kon vmware niks meer. Moest ik weer opnieuw de headers installeren en vervolgens vmware opnieuw configgen. Eigenlijk wel raar dat hier geen standaard oplossing voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
Ik ben het geheel met jullie eens. Na een (kernel) update moet het niet nodig zijn om je systeem opnieuw te configgen. Volgensmij was daar ook een specification over geplaatst op launchpad.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
Een vraagje. Ik kan niet dubbelklikken en slepen (dubbelklikken zelf werkt wel) met de touchpad van mijn laptop. Ik kon dat wel bij mijn debian installatie. Enig idee hoe dit op te lossen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03:10

Theimon

Snapte!?

Hmm, laatst was er al een kernel upgrade (kernel 2.6.15-26-amd64-generic) met restricted drivers en de nvidia drivers. Ik geloof een dag of 4-5 geleden (?), nu was er gisteren wederom een kernel upgrade met de hele rataplan erbij, namelijk kernel 2.6.15-27-amd64-generic.
Bij de eerdere upgrade ging alles goed en boote het hele zooitje netjes op. Bij de xxx.27 kernel echter, blijft de boot hangen op "Loading Restriced Drivers". Dus ik denk dat de update van die module nie helemaal lekker is gegaan.
Gelukkig kon ik na een reset via Grub gewoon terug booten in de xxx.26 kernel, maar wat nu? Gewoon de nieuwe kernel laten staan en wachten op een nieuwe update? Of valt er ook iets aan te doen?

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mandroid
  • Laatst online: 09:22
Theimon schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 20:40:
Hmm, laatst was er al een kernel upgrade (kernel 2.6.15-26-amd64-generic) met restricted drivers en de nvidia drivers. Ik geloof een dag of 4-5 geleden (?), nu was er gisteren wederom een kernel upgrade met de hele rataplan erbij, namelijk kernel 2.6.15-27-amd64-generic.
Bij de eerdere upgrade ging alles goed en boote het hele zooitje netjes op. Bij de xxx.27 kernel echter, blijft de boot hangen op "Loading Restriced Drivers". Dus ik denk dat de update van die module nie helemaal lekker is gegaan.
Gelukkig kon ik na een reset via Grub gewoon terug booten in de xxx.26 kernel, maar wat nu? Gewoon de nieuwe kernel laten staan en wachten op een nieuwe update? Of valt er ook iets aan te doen?
Ik heb deze morgen eveneens geüpdate en gereboot. Hier werkt de nieuwe kernel zonder problemen. Zoek even op de ubuntuforums of je niemand vindt met een gelijkaardig probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03:10

Theimon

Snapte!?

mandroid schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 21:45:
[...]

Ik heb deze morgen eveneens geüpdate en gereboot. Hier werkt de nieuwe kernel zonder problemen. Zoek even op de ubuntuforums of je niemand vindt met een gelijkaardig probleem.
Mja, had er al lopen zoeken maar misschien met de verkeerde termen. Het is ook niet zozeer de kernel als wel de restricted driver module. Ik zoek nog even verder....

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
mandroid schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 21:45:
[...]

Dat dacht ik eerst ook. Alleen doet het geluid bij Enemy Territory het niet meer :( Ik weet niet of het daaraan ligt. Het was altijd al brak, omdat ik met
echo "et.x86 0 0 direct" > /proc/asound/card0/pcm0p/oss
eerst moest zorgen dat ik geluid had. Nu werkt dat dus niet en moet ik het zonder geluid stellen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

E-jey schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 19:13:
Ik ben het geheel met jullie eens. Na een (kernel) update moet het niet nodig zijn om je systeem opnieuw te configgen. Volgensmij was daar ook een specification over geplaatst op launchpad.net
Systeem opnieuw configureren na een kernel update? Zelfs met de ATI en nVidia drivers hier heb ik dat nog nooit hoeven doen. Pas als je zelf met je kernel aan de slag gaat of met iets als VMware Server bezig gaat (i.p.v. de vanuit de repositories te installeren VMware Player die het probleemloos doet met de nieuwe kernel) moet je het logischerwijs ook weer opnieuw configgen. Wil je niet opnieuw configgen blijf dan met je tengels van de kernel af en hou het lekker default :)
Ik verwacht dat op de meeste installaties dat herconfigureren dan ook absoluut niet aan de orde zal zijn omdat mensen die toch vrij default houden. Zie reactie hieronder:
Mithras86 schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 19:10:
Daar kwam ik vandaag ook achter. Door de kernel update kon vmware niks meer. Moest ik weer opnieuw de headers installeren en vervolgens vmware opnieuw configgen. Eigenlijk wel raar dat hier geen standaard oplossing voor is.
Hoezo raar? Ik vind het niet raar dat je geen support hebt op iets wat je zelf hebt lopen knutselen. Vergeet niet dat we het hier over een LTS release hebben. Als je dan iets als VMware Server installeert is dat je eigen verantwoordelijkheid. Als je alles default houdt is het geen probleem en kun je optimaal nut halen uit die LTS release. Zo is dat dus ook bedoeld.

Als je verder kijkt hoe je bepaalde zaken als die VMware Server moet installeren is het ook niet raar dat je de boel opnieuw moet configureren. Er wordt gebruik gemaakt van de exacte kernel versie i.p.v. alleen iets als 2.6.15. Men gebruikt hier gewoon de output van uname -r voor en die is hier bijv. 2.6.15-27-686. Wordt deze geupdate met een security fix dan zal het wel 2.6.15-28-686 worden en dan klopt die hele versienummering niet meer en dus gaat iets als VMware Server over de zeik.
Niet zozeer een probleem bij Ubuntu, wel eentje bij VMware Server maar waarschijnlijk technisch gezien een onvermijdelijk probleem. Apple had ook zoiets met hun kernel en die hebben dan ook uiteindelijk een API gemaakt als oplossing hiervoor. Op die wijze hoeft een x aantal software tools niet weer opnieuw te worden geconfigureerd bij iedere update aan de kernel. Misschien dat hier al het gebruik van uname -r afschrijven al voldoende is, maar dat weet ik niet zeker.

• jmk

jmk

Het is me gelukt om TV-out van Nvidia 5200 FX werkend te krijgen. Op 1 dingetje na.

In windows werk ik zo:
-CRT 1280x1024, TV 800x600, er wordt gePANt.
-Zodra ik overschakel op 800x600 op mijn CRT, zie ik alles op mijn TV 100%, maar zit ik wel met vervelende randen links en rechts.(naarbinnen gebolde randen) is wel mee te werken, omdat ik toch heel goed alles kan zien icm vergrootglas en "maak letters groten in een firefox pagina".
-Zodra ik met VLC player(of media player) een film start, verdwijnt mijn desktop, en zie ik de film full screen. Daarvoor moet je wel een setting bij NVIDIA settings aan hebben staan. Nu zie ik geen raar randje, en loopt de film(qua schermvernieuwing) erg soepel. Zonder deze fullscreen-overlay zie je schermopbouw bij actiescenes.

In Ubuntu werkt dat laatste puntje niet, en kijk ik dus films met raar randje. Op een of andere manier heb ik de juiste setting bij NVIDIA niet kunnen ontdekken.
Ik heb hier een beetje naar documentatie zitten te zoeken:
ftp://download.nvidia.com/XFree86/Linux-ia64/1.0-5336/README

Ik heb hier section "devices" even geplakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Section "Device"
    Identifier  "NVIDIA Corporation NV34 [GeForce FX 5200]"
    Driver      "nvidia"
    BusID       "PCI:1:0:0"
    Option      "RenderAccel"       "true"     # bij de guides van xgl toegevoegd
    Option      "MonitorLayout" "CRT, TV" 
    Option      "TVStandard" "PAL-B" #or NTSC etc
    Option          "TVOutFormat" "Composite" #or SVIDEO etc 
    Option      "Twinview" "TRUE"
    Option      "TwinViewOrientation" "Clone"
    Option      "SecondMonitorHorizSync" "0"
    Option      "SecondMonitorVertRefresh" "0"
    Option      "MetaModes" "1280x1024 , 1024x768 @1280x1024; 800x600, 800x600; 1024x768, 1024x768"
    Option      "ConnectedMonitor" "CRT , TV"
        Option      "TVOverScan" "1.0" #expirimenteel, haalde niets uit
    Option      "OverlayDefaultVisual" "true"  #expirimenteel, haalde niets uit
EndSection
Overgens denk ik dat deze code bij iedereen werkt met NVIDIA drivers... Maak voordat je iets verandert even een backup van /etc/X11/xorg.conf, kan je daarna zo weer verder!

Ik heb verder geen meerdere devices/screens aangemaakt. Dat hoef ook niet echt als je hetzelfde op 2 schermen wilt tonen. de @tekens in "MetaModes" heeft te maken met "het volgen van de muis op een kleiner scherm"(PAN). De laatste 2 opties haalde niets uit, helaas. In VLC player heb ik steeds de instellingen gewist voor ik ging testen met diversie instellingen. In Windows hoefte ik voor overlay functionaliteit niets te veranderen in VLC.

[ Voor 3% gewijzigd door jmk op 20-09-2006 14:42 ]

• mandroid
jmk schreef op woensdag 20 september 2006 @ 14:37:
Het is me gelukt om TV-out van Nvidia 5200 FX werkend te krijgen.
Draai je tegelijkertijd xgl/compiz ?

• jmk

jmk

Ja dat werkt goed icm compiz. Denk ik tenminste. Als ik compiz run en ik loop naar mn TV in de andere kamer, ziet alles er goed uit. Ook als ik op F12 druk(kleine voorbeeldweergaves van programma's) ziet er ook goed uit als ik op mn TV kijk. Dus ik ga er vanuit dat compiz goed werkt met twinview. Videoplayback is soms een beetje error met compiz aan, dat is en enige.

Ik ben nu bezig om bluetooth wekend te krijgen, zodat ik mn telefoon SE T630 als afstandsbediening kan gebruiken. Dit programma leek mij wat:
Hier kan je zelfs een "you've got mail" message naar je telefoon sturen! :D 8)
http://www.geocities.com/saravkrish/ (ga naar Bluemote v2.0)

Het is mij gelukt om te kijken welk adres mn telefoon heeft en welke services aangeboden worden op mijn telefoon. Het is mij niet gelukt om mijn deze net aangemaakte device te kunnen openen om te vullen:
code:
1
mknod --mode 660 rfcomm0 c 216 0
Iemand? Zelfs als ik als root in vi zit kan ik niet schrijven naar rfcomm0? Mag ik niet in Gnome zitten? Ik heb ooit een werkende devicedriver voor een muis gemaakt(ok, hij deed iets ;) ) maar dat is alweer een tijd geleden.

• Dr_Hell
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-07 23:34
Na het upgraden van flashplugin-nonfree uit de dapper-backports repo werkt flash niet meer.
Downgraden naar de vorige versie heeft ook niet geholpen, flash doet het nog steeds niet.

Iemand enig idee hoe ik het weer werkende krijg?

• rickiii
ppl schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 23:22:
Systeem opnieuw configureren na een kernel update? Zelfs met de ATI en nVidia drivers hier heb ik dat nog nooit hoeven doen. Pas als je zelf met je kernel aan de slag gaat of met iets als VMware Server bezig gaat (i.p.v. de vanuit de repositories te installeren VMware Player die het probleemloos doet met de nieuwe kernel) moet je het logischerwijs ook weer opnieuw configgen. Wil je niet opnieuw configgen blijf dan met je tengels van de kernel af en hou het lekker default :)
Ik verwacht dat op de meeste installaties dat herconfigureren dan ook absoluut niet aan de orde zal zijn omdat mensen die toch vrij default houden. Zie reactie hieronder:
Eh, dat is nou juist het punt. Dat mee-compileren met de kernel moet op één of andere manier kunnen worden bijgehouden zodat je het niet steeds zelf opnieuw hoeft te doen (dat het automatisch gebeurd nadat je een kernel-update hebt gedaan bijvoorbeeld). In mijn geval betreft het ook de Grub-boot list. Ik moet steeds weer opnieuw instellen met welke resolutie ik mijn boot-scherm wil zien.

• MBV

MBV

litemotiv schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 19:01:
[...]

uiteraard!

xorg.conf
Xorg.0.log

thanks in advance :)

[edit]
nog een klein puntje waar ik over twijfel, ik heb de gtf opgevraagd met:

code:
1
2
3
4
DISPLAY=":0.1" gtf 1360 768 60

Modeline "1360x768_60.00" 84.72 1360 1424 1568 1776 768 769 772 795 -HSync +Vsyn

ik weet alleen niet zeker of op die manier ook de 2e display wordt teruggeven? de hsync van 47.70khz komt in ieder geval wel overeen met de specs van het scherm
Ik denk dat je even naar de volgende regels moet kijken in je Xorg.0.log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
...
(WW) fglrx: No matching Device section for instance (BusID PCI:1:0:1) found
...
(II) fglrx(0): Connected Display1: CRT on primary DAC
(II) fglrx(0): Connected Display2: DFP on internal TMDS
...
(II) fglrx(0): Primary Controller - DFP on internal TMDS
(II) fglrx(0): Secondary Controller - CRT on primary DAC

Maar eigenlijk heb ik ook geen idee. Misschien zitten er andere Xorg.conf wizards? ;)

Het ziet ernaar uit dat hij gewoon niks doet met je 2e device. testje: copy/paste de ServerLayout-sectie, en hernoem hem: "Identifier" "Backup". Ga nu de andere aanpassen, zodat hij er zo uitziet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Section "ServerLayout"
    Identifier     "Default Layout"
    Screen          "aticonfig-Screen[1]"
#   Screen      0  "aticonfig-Screen[0]" 0 0
#   Screen         "aticonfig-Screen[1]" RightOf "aticonfig-Screen[0]"
    InputDevice    "Generic Keyboard"
    InputDevice    "Configured Mouse"
#   Option      "Clone" "on"
#   Option      "Xinerama" "off"
EndSection

Door de Identifier om te wisselen kan je snel schakelen tussen 'werkend' en 'test' :).
Dit zou ervoor moeten zorgen dat alleen je 2e scherm wat laat zien. Aan je warnings te zien krijg je waarschijnlijk niks te zien, omdat hij dan zal zeuren dat hij geen geldig 'screen' kan vinden. Kom dan maar eens terug, ik zit nu in windows en kan dus mijn eigen screen-layout niet als voorbeeld geven :/
Waarom zet je hem trouwens op clone? Lijkt mij dat dat niet echt lekker werkt, met een 1920x1200 resolutie afgekapt naar 1360x768.

Enneh, zit jij met een 20" of groter TFT? Lucky bastard :+

offtopic:
Kan iemand mij vertellen waar ik alle Option-mogelijkheden voor de ServerLayout-sectie kan vinden? Of is dat niet generiek?

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Is het niet 1366 * 768?

• MBV

MBV

zou kunnen, maar dat mag niet uitmaken voor het werken van het beeld. Geeft wel ranzige interlacing trouwens :+

• ppl
  • Niet online

ppl

Mahler schreef op woensdag 20 september 2006 @ 19:00:
Eh, dat is nou juist het punt. Dat mee-compileren met de kernel moet op één of andere manier kunnen worden bijgehouden zodat je het niet steeds zelf opnieuw hoeft te doen (dat het automatisch gebeurd nadat je een kernel-update hebt gedaan bijvoorbeeld). In mijn geval betreft het ook de Grub-boot list. Ik moet steeds weer opnieuw instellen met welke resolutie ik mijn boot-scherm wil zien.
Laat ik het verhaal dan anders doen:
Jij koopt een auto of een tv bij bedrijf x. Vervolgens ga jij van bedrijf y waar jij en/of het product totaal geen relatie mee hebben dat die maar even gratis en voor nop de garantie daarvan afhandeld. Of wat dacht je van het feit dat jij de mouwen van een overhemd knipt omdat je ze graag zonder wilt. Normaliter snapt dan iedereen dat daarmee je garantie vervalt en wordt dat ook vaak ergens vermeld, alleen jij slaat dat volledig in de wind en gaat verwachten dat het niet vervalt, dat men gewoon garantie levert. Dat is nou exact wat je ook met Ubuntu doet. Je doet zelf iets wat niet standaard is en wat zij buiten hun bereik hebben geplaatst maar verwacht wel dat ze je volledig ondersteunen. Dat is dus heel erg krom. Ubuntu maakt een bepaald systeem met en zonder allerlei extra's. Daarmee testen ze en ze zorgen dat de boel gepatcht wordt wanneer er security bugs zijn e.d. Wat jij nu allemaal aanpast is buiten dat bereik en wat je installeert ook, dat wordt door de community onderhouden. Je mist hierbij de waarschuwingen die men geeft netzoals in bovengenoemd voorbeeld. Er wordt heel duidelijk aangegeven dat zaken van de community niet worden ondersteund. Waarom wordt dat niet ondersteund? Omdat het simpelweg totaal niet realistisch is. Het is dus beslist niet het probleem van Ubuntu, ze doen iets perfect normaals en zoals je het zou verwachten. Wat jij doet en verwacht is echter niet normaal en zeer onrealistisch. Dat je hiermee echter wel een fundamenteel "probleem" aankaart in Linux in zijn algemeenheid veranderd de zaak niet. Dat er niet iets als een API waardoor je niet steeds moet hercompileren bij een upgrade is jammer maar als je technisch kijkt naar hoe dat werkt met die kernel is het ook wel begrijpbaar waarom dat er niet is. Als je dat wil doen zit je dus met het probleem dat je waarschijnlijk alles opnieuw moet gaan ontwerpen.

Nogmaals het is abnormaal, dom en ontzettend naief om te verwachten dat men iets gaat supporten wat jezelf hebt gecompileert en waarvan ze heel duidelijk zeggen dat ze het niet supporten. Alles wat jezelf doet of wat community maintained is valt buiten de support van Ubuntu. Community maintained heeft hooguit community support (en die is doorgaans super) en voor de rest zul je het elders moeten zoeken. Ubuntu is dus beslist niet de juiste plek hiervoor !

Je kunt trouwens ook zien dat zodra je gewoon het Ubuntu spul gebruikt dat het ook niet nodig is om een kernel of andere dingen te hercompileren of opnieuw te initialiseren. Zelfs wat community spul niet zoals die VMware Player. Ubuntu kent het, weet het en zorgt er dus ook voor dat het automatisch gebeurd. Ze hebben grip op hetgeen onder hun vleugels valt en niet op de dingen die er buiten vallen. Lijkt me dat dit voornamelijk het geval is bij een LTS release waarbij ook het doel is om bedrijven richting Ubuntu te trekken.

• jmk

jmk

mandroid schreef op woensdag 20 september 2006 @ 14:49:
[...]

Draai je tegelijkertijd xgl/compiz ?
Ik heb net ff met mn telefoon een opname gemaakt van mijn TV terwijl ik mijn cubes ronddraai achter mijn PC. Werkt allemaal heel goed! :)

• mandroid
jmk schreef op donderdag 21 september 2006 @ 10:23:
[...]
Ik heb net ff met mn telefoon een opname gemaakt van mijn TV terwijl ik mijn cubes ronddraai achter mijn PC. Werkt allemaal heel goed! :)
Zet je hem even online :D .

• litemotiv
Ik denk dat je even naar de volgende regels moet kijken in je Xorg.0.log:

Het ziet ernaar uit dat hij gewoon niks doet met je 2e device.
hmm ja maar dat gaat dan over de videokaart toch? ik gebruik ook maar 1 kaart, de device sectie in mijn zorg.conf is oorspronkelijk aangemaakt door de ati config utility (die maakte een 2e device aan met hetzelfde busID maar met "screen 1" toegevoegd), zou dat niet kloppen?
testje: copy/paste de ServerLayout-sectie, en hernoem hem: "Identifier" "Backup". Ga nu de andere aanpassen, zodat hij er zo uitziet:
ik zal daar eens even mee gaan spelen :)
Waarom zet je hem trouwens op clone? Lijkt mij dat dat niet echt lekker werkt, met een 1920x1200 resolutie afgekapt naar 1360x768.
ik kreeg de 2e display eerder niet werkend als 'echte' dualscreen, clone werkte wel zonder problemen dus dat heb ik maar zo gelaten. ik gebruik het 2e scherm eigenlijk sowieso alleen om film op te kijken dus dat was toen niet zo'n probleem..
Enneh, zit jij met een 20" of groter TFT? Lucky bastard :+
ja 24 inch, maar die geeft dus wél gewoon de meest bizarre resoluties weer zonder extra configuratie :P
s het niet 1366 * 768?
1360x768 is als het goed is de vesa standaard, deze wordt ook aangegeven door de handleiding van de tv:

Afbeeldingslocatie: http://www.lyris-lite.net/img/32v/pcres.jpg

• jmk

jmk

http://download.yousendit.com/F2ED7B1157E250E6
Over 7 dagen kan het niet meer, maar volgens mij kunnen meerdere mensen hem downloaden. Schrik niet van de kwaliteit, ik heb niet zo'n goeie camera in mn telefoon zitten. Maar je ziet goed dat het werkt. (en dat ik van QT hou :D )

Oh, het is een .RAR file, die moet je uitpakken en de AVI speelt af in VLC player.

[ Voor 9% gewijzigd door jmk op 21-09-2006 12:11 ]

• MBV

MBV

litemotiv schreef op donderdag 21 september 2006 @ 11:48:
[...]

hmm ja maar dat gaat dan over de videokaart toch? ik gebruik ook maar 1 kaart, de device sectie in mijn zorg.conf is oorspronkelijk aangemaakt door de ati config utility (die maakte een 2e device aan met hetzelfde busID maar met "screen 1" toegevoegd), zou dat niet kloppen?
Ik heb geen idee, ik kan alleen maar gokken :) Ik gebruik gewoon de OSS drivers.
ik kreeg de 2e display eerder niet werkend als 'echte' dualscreen, clone werkte wel zonder problemen dus dat heb ik maar zo gelaten. ik gebruik het 2e scherm eigenlijk sowieso alleen om film op te kijken dus dat was toen niet zo'n probleem..
Clone is wat hij bij mij doet als ik niks instel. Ik gok dus dat hij precies hetzelfde doet als je een default-config hebt. Zoieso is die regel met 'rightof' een beetje loos, als je clone gebruikt :P
[...]

ja 24 inch, maar die geeft dus wél gewoon de meest bizarre resoluties weer zonder extra configuratie :P
Die van mij ook. Virtual "1920x1200" is geen probleem :+
[

Ik wens je veel success :)

• rickiii
ppl schreef op woensdag 20 september 2006 @ 23:25:
Laat ik het verhaal dan anders doen:
......
Dat je hiermee echter wel een fundamenteel "probleem" aankaart in Linux in zijn algemeenheid veranderd de zaak niet.
Dat is aankaarten is echter het enige dat ik doe. Mij hoor je verder niet klagen over het feit dat Ubuntu het niet ondersteunt.
Dat er niet iets als een API waardoor je niet steeds moet hercompileren bij een upgrade is jammer maar als je technisch kijkt naar hoe dat werkt met die kernel is het ook wel begrijpbaar waarom dat er niet is. Als je dat wil doen zit je dus met het probleem dat je waarschijnlijk alles opnieuw moet gaan ontwerpen.
Voorzover ik zie, lijkt me dat dus wel meevallen. Meecompileren is een verzameling van commando's. Als die handelingen ergens worden bijgehouden en de distro's ervoor gaan zorgen dat deze handelingen bij een kernel-update opnieuw aan de gebruiker worden aangeboden, dan heb je al een hoop gebruikersgemak gerealiseerd. Het ging overigens in mijn geval niet om mee-compileren, maar om het Grub-menu waar de boot-settings steeds opnieuw ingesteld moeten worden.
Nogmaals het is abnormaal, dom en ontzettend naief om te verwachten dat men iets gaat supporten wat jezelf hebt gecompileert en waarvan ze heel duidelijk zeggen dat ze het niet supporten.
Support vragen voor iets dat jezelf gecompileert hebt lijkt me een onbegonnen taak, maar uitbreiden van het gebruikersgemak in zelf mee-compileren lijkt mij een uitstekend initiatief.
Alles wat jezelf doet of wat community maintained is valt buiten de support van Ubuntu. Community maintained heeft hooguit community support (en die is doorgaans super) en voor de rest zul je het elders moeten zoeken. Ubuntu is dus beslist niet de juiste plek hiervoor !
Ubuntu is een uitstekende plek hiervoor. Elke distro zou zoiets moeten hebben.

• smokalot
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

Mahler schreef op donderdag 21 september 2006 @ 15:58:
[...]

Support vragen voor iets dat jezelf gecompileert hebt lijkt me een onbegonnen taak, maar uitbreiden van het gebruikersgemak in zelf mee-compileren lijkt mij een uitstekend initiatief.

[...]

Ubuntu is een uitstekende plek hiervoor. Elke distro zou zoiets moeten hebben.
ubuntu heeft gekozen voor een binary package systeem. Als jij iets anders wilt moet je geen ubuntu gebruiken, maar bijvoorbeeld gentoo, of een hybride systeem zoals ArchLinux dat schijnt te hebben.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• MBV

MBV

Zoals je ziet is het dus niet voor niets dat de leraar van Linus zijn kernel erg slecht vond. Toen was een groot monolithisch bakbeest al uit de mode :+

De BSD-varianten hebben dit soort beheer-kwesties wat beter opgelost, maar hebben een minder grote community om het te onderhouden/ondersteunen :)

• JackBol
  • Niet online

JackBol

MBV schreef op donderdag 21 september 2006 @ 16:11:
Zoals je ziet is het dus niet voor niets dat de leraar van Linus zijn kernel erg slecht vond. Toen was een groot monolithisch bakbeest al uit de mode :+
Het was een trade-off waar linus goede argumenten voor had. Theoretisch had Andrew Tannenbaum natuurlijk gelijk, maar destijds was een microkernel is moeilijker om te ontwikkelen en te onderhouden. (Anders was minix wel groter dan linux geweest...)

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Een simpele vraag zijdelings maar waarop ik het antwoord niet zo snel kan vinden:

Waar kun je het beste je eigen compileerde programma's en gedownloade binaries neerzetten in de filestructuur?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• psyBSD

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Bor de Wollef schreef op donderdag 21 september 2006 @ 16:21:
Een simpele vraag zijdelings maar waarop ik het antwoord niet zo snel kan vinden:

Waar kun je het beste je eigen compileerde programma's en gedownloade binaries neerzetten in de filestructuur?
In je home.

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

• smokalot

smokalot

titel onder

je mag kiezen:
/usr/local/
/opt/$packagenaam/
/home/$user/$packagenaam

• smokalot

smokalot

titel onder

MBV schreef op donderdag 21 september 2006 @ 16:11:

De BSD-varianten hebben dit soort beheer-kwesties wat beter opgelost, maar hebben een minder grote community om het te onderhouden/ondersteunen :)
Andrew Tanenbaum was niet de leraar van Linus, hoewel Linus wel veel afgekeken heeft van Minix.

Op zich maakt het voor veel dingen niet eens zoveel uit of je nou een monolitische kernel hebt of een microkernel, zeker niet als je zoals Linux wel dynamisch laadbare modules hebt.

*BSD maakt andere keuzes dan Ubuntu, maar als je *BSD met gentoo vergelijkt maakt het echt niet zoveel uit hoor. Bij *BSD besteden ze meer aandacht aan betere, mooiere code en een consistentere structuur, maar dat betaal je met features, wat het op de desktop minder aantrekkelijk maakt. Plus dat de BSD license zuigt natuurlijk ;)

• JackBol
  • Niet online

JackBol

smokalot schreef op donderdag 21 september 2006 @ 16:38:
Plus dat de BSD license zuigt natuurlijk ;)
Of juist een verademing is...

• mithras
  • Niet online

Wat ik doe is vaak compileren in /opt. Vervolgens een bin aanmaken in /usr/local/bin.
Zo staat je eigen rotzooi lekker gescheiden, en alleen met een bin "gekoppeld".

Dit doe ik eigenlijk alleen met "echt zelf" compileren. EnemyTerritory staat wel gewoon in /usr/local/games/enemy-territory, ArmyOps in /usr/local/games/armyops. PRO/Engineer en Matlab staat dus in resp. /opt/proe en /opt/matlab :)

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

litemotiv schreef op donderdag 21 september 2006 @ 11:48:
[...]

1360x768 is als het goed is de vesa standaard, deze wordt ook aangegeven door de handleiding van de tv:

[afbeelding]
Zou het geen typo zijn?

1366/16*9=768,375
1360/16*9=765

In de meeste advertenties heb ik ook 1366 gezien.. I rest my case, misschien een afwijkend model..

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Mithras86 schreef op donderdag 21 september 2006 @ 16:51:
[...]
Wat ik doe is vaak compileren in /opt. Vervolgens een bin aanmaken in /usr/local/bin.
Zo staat je eigen rotzooi lekker gescheiden, en alleen met een bin "gekoppeld".

Dit doe ik eigenlijk alleen met "echt zelf" compileren. EnemyTerritory staat wel gewoon in /usr/local/games/enemy-territory, ArmyOps in /usr/local/games/armyops. PRO/Engineer en Matlab staat dus in resp. /opt/proe en /opt/matlab :)
same hier, maar ik ga nog iets verder. Ik heb een /opt/bin die ik toevoeg aan mijn path, en in /opt/bin staan symlinks naar de binaries.

• mithras
  • Niet online
_DH schreef op donderdag 21 september 2006 @ 20:47:
[...]

same hier, maar ik ga nog iets verder. Ik heb een /opt/bin die ik toevoeg aan mijn path, en in /opt/bin staan symlinks naar de binaries.
Hee, dat is wel slim. Zo zijn je /usr/bin "algemeen", /usr/local/bin voor /usr/local en /opt/bin voor /opt. Ik denk dat ik dit ook ga doen. Wel hele slimme actie ;)
(al is dit redelijk offtopic non-ubuntu)

• LinuX-TUX
  • Laatst online: 12-09 13:22
Hmm, nu dit onderwerp toch word aangesneden, ik vroeg me af of er iemand toevallig wist hoe je vga/vesafb parameters kon geven voor widescreens. Ik erger me er niet aan, maar voor de "eyecandy" OS wil ik het wel graag proberen recht te zetten.

Ik zoek me gek om de USplash mooi op 1280x800 neer te zetten, maar kom er nooit echt uit.

http://www.linuxquestions.org/questions/t361312.html en dergelijke allemaal al doorgelezen, ik weet echt niet de voordelen van FrameBuffer vs VGA. Mijn simpele gevoel houd het liever bij vga als het kan icm met widescreen en booten.

Weet hier iemand toevallig hoe je dat 123 instelt?

• MBV

MBV

smokalot schreef op donderdag 21 september 2006 @ 16:38:
[...]

Andrew Tanenbaum was niet de leraar van Linus, hoewel Linus wel veel afgekeken heeft van Minix.

Op zich maakt het voor veel dingen niet eens zoveel uit of je nou een monolitische kernel hebt of een microkernel, zeker niet als je zoals Linux wel dynamisch laadbare modules hebt.

*BSD maakt andere keuzes dan Ubuntu, maar als je *BSD met gentoo vergelijkt maakt het echt niet zoveel uit hoor. Bij *BSD besteden ze meer aandacht aan betere, mooiere code en een consistentere structuur, maar dat betaal je met features, wat het op de desktop minder aantrekkelijk maakt. Plus dat de BSD license zuigt natuurlijk ;)
BSD heeft een beter softwareontwerp (heb ik gehoord van iemand die zowel op Linux als op BSD bezig is geweest met kernel-devven, iets met drivers enzo). Er is een centraal 'commitee' wat erover nadenkt wat het beste is, en er zijn vrij eenvoudig een aantal voordelen daarvan te noemen (drivers in X-server bijv, of de Wifi-architectuur). In principe maakt dat BSD beter te onderhouden, maar Linux is gewoon populairder waardoor er meer hardware ondersteund wordt.

Ik denk dat het een veeg teken is dat Apple BSDheeft uitgekozen en niet Linux. Als Linux echt beter was geweest, hadden ze wel de Linux-kernel gepakt en hun X-server proprietair gehouden, ipv BSD pakken.

• ppl
  • Niet online

ppl

Mithras86 schreef op donderdag 21 september 2006 @ 20:53:
[...]
Hee, dat is wel slim. Zo zijn je /usr/bin "algemeen", /usr/local/bin voor /usr/local en /opt/bin voor /opt. Ik denk dat ik dit ook ga doen. Wel hele slimme actie ;)
(al is dit redelijk offtopic non-ubuntu)
Hoezo slim? Dat hoort toch zo in dat filesystem? Ik zou het iig zo ook doen omdat dit veel consistenter is met hoe het filesystem eruit ziet. Zelfs in Windows zou je het zo doen :P
MBV schreef op donderdag 21 september 2006 @ 20:57:
BSD heeft een beter softwareontwerp (heb ik gehoord van iemand die zowel op Linux als op BSD bezig is geweest met kernel-devven, iets met drivers enzo). Er is een centraal 'commitee' wat erover nadenkt wat het beste is, en er zijn vrij eenvoudig een aantal voordelen daarvan te noemen (drivers in X-server bijv, of de Wifi-architectuur). In principe maakt dat BSD beter te onderhouden, maar Linux is gewoon populairder waardoor er meer hardware ondersteund wordt.
Populariteit en het feit dat iedereen aan dat Linux mee kan ontwikkelen maakt Linux zo populair en zorgt ervoor dat veel dingen ondersteund worden. Het is meteen ook de achilleshiel van Linux en ook het hoofdverschil tussen iets als FreeBSD en Linux. Bij Linux kan iedereen met die kernel bezig en is er een groep die er wat bewaking over houdt. Bij FreeBSD is dat in beide gevallen een hele selecte groep mensen die nauwlettend toezien op de ontwikkeling van die kernel. Daarnaast is een Linux distributie voor 1% de kernel en de overige 99% zijn bij elkaar geraapte pakketten. FreeBSD daarentegen is een compleet systeem van kernel tot userland. Er zit dus veel meer een doordacht ontwerp achter FreeBSD dan dat er achter Linux zit. Je merkt dat vaak in de details maar niet in de hoofdlijnen. Opzich maakt het weinig tot niets uit of je nou FreeBSD of iets als Debian Linux draait.
Ik denk dat het een veeg teken is dat Apple BSDheeft uitgekozen en niet Linux. Als Linux echt beter was geweest, hadden ze wel de Linux-kernel gepakt en hun X-server proprietair gehouden, ipv BSD pakken.
Ik denk dat de reden waarom Apple voor een Mach kernel met BSD (wat overigens ook een mix is) heeft gekozen en niet voor iets als Linux vrij simpel is: het heeft zich veel meer bewezen dan Linux en het heeft de BSD licentie die voor een bedrijf veel aantrekkelijker is dan de GPL, de GPL sucks (gezien vanuit het bedrijfsleven). De BSD staat toe om allerlei verschillende soorten codes te mixen terwijl de GPL hier erg moeilijk over kan doen. Het probleem wat Kororaa heeft met die drivers van een ATI en nVidia zouden Apple ook treffen wanneer zij gebruik hadden gemaakt van Linux plus dat ze ook verplicht zijn om de broncode beschikbaar te stellen. Die dingen heb je niet bij de BSD licentie. Juridisch gezien is de BSD licentie een veel betere licentie dan de GPL, de GPL is zeer lastig en waarschijnlijk te risicovol. Dat is dan ook de reden waarom GPL software erg moeilijk aanslaat bij het bedrijfsleven.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Als je commerciele dingen wil gaan doen, is de GPL veel te restrictive, dwz. je moet de source van al je aanpassingen vrij geven. Als je daar zoals de meeste OSS developers uit idealistisch oogpunt geen probleem mee hebt, is dat mooi. Maar als je daarmee je competitive voordeel op de concurent verliest, gaan er heel wat mensen sputteren (en terecht). BSD heeft deze verplichting niet. Je kan dus onder BSD gelicenceerde source pakken, naar hartelust aanpassen, compileren en verkopen zonder dat je de licentie overtreed.

• MBV

MBV

Ik bedoel alleen te zeggen dat als Linux 10x beter was dan BSD, dat er dan toch misschien voor linux was gekozen. Ondanks het restrictieve. Je kan nu toch ook binary drivers eraan hangen? De 'kern' zit wel goed, en als je daar eens iets moet fixen is dat niet direct je concurrentievoordeel. Je voordeel is je X-server, hardwaresupport op jóuw hardware, al die dingen samen. Als je daarvan 1 ding vrijgeeft is dat niet direct je hele concurrentievoordeel.
Wel waar dat ze geen propriëtaire dingen in de kernel kunnen copy/pasten, maar ik vermoed dat dat maar een heel beperkte beperking ;) is.

• rickiii
ATI Driver 8.29.6 zijn uit
Download ze hier

[ Voor 64% gewijzigd door rickiii op 21-09-2006 23:47 ]

• smokalot

smokalot

titel onder

_DH schreef op donderdag 21 september 2006 @ 23:01:
Als je commerciele dingen wil gaan doen, is de GPL veel te restrictive, dwz. je moet de source van al je aanpassingen vrij geven. Als je daar zoals de meeste OSS developers uit idealistisch oogpunt geen probleem mee hebt, is dat mooi. Maar als je daarmee je competitive voordeel op de concurent verliest, gaan er heel wat mensen sputteren (en terecht). BSD heeft deze verplichting niet. Je kan dus onder BSD gelicenceerde source pakken, naar hartelust aanpassen, compileren en verkopen zonder dat je de licentie overtreed.
we gaan wel een beetje offtopic zo, maar GPL projecten worden ook gebruikt door bedrijven om samen te werken. Het is voor een bedrijf juist prettig als ze weten dat hun code niet gebruikt wordt door anderen zonder er dingen aan terug te geven.

Voor apple maakte het niet zo heel veel uit welk project ze zouden gebruiken, aangezien ze toch de boel enorm zouden verbouwen tot een eigen systeem. Hoewel X ook onder een BSD-like licentie wordt uitgebracht is de hele GUI van apple geen X, maar totaal zelf geschreven.

De BSD aanpak heeft voordelen en nadelen, net als de Ubuntu aanpak. Een nadeel van de BSD licentie is dat er aanpassingen worden gedaan door bedrijven die niet teruggegeven worden, waardoor je het "standing on the shoulders of giants" effect minder groot is dan bij de GPL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb net Ubuntu x64 geinstalleerd en nu loopt de klok op dubbele snelheid. :S Meer mensen hier last van gehad?

Verder vind ik het echt heel fijn werken. Veel geautomatiseerd, maar niet te veel rommel voor zover ik het nu heb kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janssen
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Ik wil graag een andere shell installeren. Nu gebruik ik daarvoor in XP de shell "Blackbox", maar aangezien ik pas met Linux ben begonnen ken ik geen alternatieve shells voor Ubuntu. Er moeten enkele goede skins voor zijn met een futuristische/minimale look, en het installeren moet niet al te ingewikkeld zijn. Heeft iemand een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Janssen schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 11:46:
Ik wil graag een andere shell installeren. Nu gebruik ik daarvoor in XP de shell "Blackbox", maar aangezien ik pas met Linux ben begonnen ken ik geen alternatieve shells voor Ubuntu. Er moeten enkele goede skins voor zijn met een futuristische/minimale look, en het installeren moet niet al te ingewikkeld zijn. Heeft iemand een suggestie?
Blackbox is onder ubuntu idd futuristisch en minimaal. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Janssen schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 11:46:
zoek eens op "GTK themes"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Wooei!
* Jazzper is bezig met Xubuntu te installeren. Mooi dat alles met vragen werkt, maar bij de schijfindeling begin ik toch te twijfelen. Zal eens even de documentatie erbij zoeken.
offtopic:
Zo dit topic ook weer bookmarked om in de gaten te houden ;)

edit: gekozen voor volledig wissen zonder LVM (toch maar 1 OS).
edit2: mooie openingspost btw!

edit3: en nog even een 3e edit vanaf mijn verse Xubuntu 6.06.1 DD met Xfce 4.4 beta op slechts een Celeron 466 / 160MB intern / 2x 8.7gig. Moest eigenlijk een Piii 800EB Coppermine worden maar het mobo dat ik daar voor had is kaduk. Eens even mee gaan prutsen. So far gaat het allemaal prima snel.

[ Voor 60% gewijzigd door Jazzper op 22-09-2006 16:29 ]

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Jazzper schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 15:21:
Wooei!
* Jazzper is bezig met Xubuntu te installeren. Mooi dat alles met vragen werkt, maar bij de schijfindeling begin ik toch te twijfelen. Zal eens even de documentatie erbij zoeken.
offtopic:
Zo dit topic ook weer bookmarked om in de gaten te houden ;)

edit: gekozen voor volledig wissen zonder LVM (toch maar 1 OS).
edit2: mooie openingspost btw!

edit3: en nog even een 3e edit vanaf mijn verse Xubuntu 6.06.1 DD met Xfce 4.4 beta op slechts een Celeron 466 / 160MB intern / 2x 8.7gig. Moest eigenlijk een Piii 800EB Coppermine worden maar het mobo dat ik daar voor had is kaduk. Eens even mee gaan prutsen. So far gaat het allemaal prima snel.
Volgende keer is het mss verstandig een aparte partitie voor je /home te nemen. Het is niet noodzakelijk ofzo, maar ik ben er zelf fan van, omdat je dan, wanneer je het hebt verneukt met je OS en een reinstall doet, al je instellingen, documenten enzo nog hebt.

Verder veel plezier met je nieuwe xubuntu install ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ach, 't is niet zoals op windows dat je een aparte drive moet hebben om te backuppen ofzo :) Ik heb /home op mijn thuisserver ook op een partitie gemount, maar /home/shared/MMFiles/films en nog een paar mappen staan op een andere fysieke schijf (ivm ruimtegebrek :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
ppl schreef op donderdag 21 september 2006 @ 22:45:
Ik denk dat de reden waarom Apple voor een Mach kernel met BSD (wat overigens ook een mix is) heeft gekozen en niet voor iets als Linux vrij simpel is: het heeft zich veel meer bewezen dan Linux en het heeft de BSD licentie die voor een bedrijf veel aantrekkelijker is dan de GPL, de GPL sucks (gezien vanuit het bedrijfsleven).
Eigenlijk begrijp ik niet waarom Apple voor FreeBSD met een Mach kernel heeft gekozen. Waarom hebben ze eigenlijk niet voor puur FreeBSD gekozen? Nu zit de Mach kernel in een soort wrapper, waardoor de prestaties relatief slecht zijn. Als je een vergelijking maakt tussen Linux, FreeBSD en MacOSX, dan presteert MacOSX veruit het slechtst. En dat is dus vanwege die Mach kernel. Waarom Apple voor deze optie heeft gekozen is mij een raadsel. Magoed, dit gaat wel erg offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

MBV schreef op donderdag 21 september 2006 @ 23:33:
Ik bedoel alleen te zeggen dat als Linux 10x beter was dan BSD, dat er dan toch misschien voor linux was gekozen. Ondanks het restrictieve. Je kan nu toch ook binary drivers eraan hangen? De 'kern' zit wel goed, en als je daar eens iets moet fixen is dat niet direct je concurrentievoordeel. Je voordeel is je X-server, hardwaresupport op jóuw hardware, al die dingen samen. Als je daarvan 1 ding vrijgeeft is dat niet direct je hele concurrentievoordeel.
Wel waar dat ze geen propriëtaire dingen in de kernel kunnen copy/pasten, maar ik vermoed dat dat maar een heel beperkte beperking ;) is.
BSD is de UNIX implementatie van de universiteit van Berkeley en is dus een compleet systeem. Linux is daarentegen alleen een kernel. Het hele userland gebeuren moet je zelf bij elkaar sprokkelen en je moet er zelf 1 compleet geheel systeem van maken. Dat heeft dus voordelen en ook heel wat nadelen.
Binary drivers eraan hangen kan maar je kunt niet zoals het Kororaa project deed van die closed source drivers van ATI/nVidia eraan hangen omdat hiermee de GPL wordt geschonden aldus de FSF en diverse anderen. Erg veel duidelijkheid is er nog steeds niet omdat een andere grote groep mensen ook al aannemelijk wist te maken dat dit verhaal van de FSF niet klopte. Men weet het dus nog steeds niet. Volgens de FSF mocht je dat soort drivers als die van ATI/nVidia niet meeleveren dat moest de user zelf maar installeren. Vandaar ook dat je die dingen niet standaard in een distributie zit en dat je die via het package systeem moet installeren. De GPL heeft flink wat beperkingen en maakt het een zeer onaantrekkelijke licentie. De BSD licentie is een veel betere in die opzichten omdat die minder moeilijk doet dan de GPL. Het is nog steeds een groter risico om GPL spul te gebruiken dan BSD spul en daarom zal Apple dan wel voor *BSD hebben gekozen.
El Cid schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 20:31:
Eigenlijk begrijp ik niet waarom Apple voor FreeBSD met een Mach kernel heeft gekozen. Waarom hebben ze eigenlijk niet voor puur FreeBSD gekozen? Nu zit de Mach kernel in een soort wrapper, waardoor de prestaties relatief slecht zijn. Als je een vergelijking maakt tussen Linux, FreeBSD en MacOSX, dan presteert MacOSX veruit het slechtst. En dat is dus vanwege die Mach kernel. Waarom Apple voor deze optie heeft gekozen is mij een raadsel. Magoed, dit gaat wel erg offtopic.
Ook geen idee maar ze hebben niet alleen voor FreeBSD gekozen. Ze hebben naar diverse BSD afgeleiden gekeken en hebben BSD 4.2 als hoofdmoot genomen. Daarbij hebben ze dus kennelijk een Mach kernel genomen en daar hadden ze opzich wel goede redenen voor die me ontschoten zijn.
Mogelijk dat de Darwin site bij Apple en op wikipedia wat meer vertellen hierover. Dus wie meer info wil moet daar maar even zoeken :)
Jk_W schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 17:40:
Volgende keer is het mss verstandig een aparte partitie voor je /home te nemen. Het is niet noodzakelijk ofzo, maar ik ben er zelf fan van, omdat je dan, wanneer je het hebt verneukt met je OS en een reinstall doet, al je instellingen, documenten enzo nog hebt.

Verder veel plezier met je nieuwe xubuntu install ;)
En dat scheelt dus echt mucho tijd. Een aparte swap en /home partitie is ook handig wanneer je meerdere linux distro's wil gaan draaien. Heb je maar 1 swap en data partitie nodig, het scheelt je dus weer in je partities :)

• MBV

MBV

ppl schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 20:44:
[...]

En dat scheelt dus echt mucho tijd. Een aparte swap en /home partitie is ook handig wanneer je meerdere linux distro's wil gaan draaien. Heb je maar 1 swap en data partitie nodig, het scheelt je dus weer in je partities :)
Da's een heel goede reden. Maar wat moet ik dan met /var/www? ln -s /home/www doen ofzo? :+

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:45

Gotiniens

Fairly odd Tim

Ik heb gister mijn Ubuntu Stickers gekregen, en natuurlijk gelijk op mijn op mijn laptop geplakt!
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gotiniens/weblog/images/after.jpg
Mooi He?

offtopic:
beetje brake telefoon foto

• litemotiv
MBV schreef op woensdag 20 september 2006 @ 21:24:

Het ziet ernaar uit dat hij gewoon niks doet met je 2e device. testje: copy/paste de ServerLayout-sectie, en hernoem hem: "Identifier" "Backup". Ga nu de andere aanpassen, zodat hij er zo uitziet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Section "ServerLayout"
    Identifier     "Default Layout"
    Screen          "aticonfig-Screen[1]"
#   Screen      0  "aticonfig-Screen[0]" 0 0
#   Screen         "aticonfig-Screen[1]" RightOf "aticonfig-Screen[0]"
    InputDevice    "Generic Keyboard"
    InputDevice    "Configured Mouse"
#   Option      "Clone" "on"
#   Option      "Xinerama" "off"
EndSection
ik heb nog wat zitten experimenteren, maar ben ondertussen wel een beetje uitgespeeld. :'(

als ik de tv als primary screen zet draait die keurig op 1360x768, mijn monitor schiet dan alleen ook naar die resolutie en gnome geeft nog maar 1 display aan (wordt dus automatisch gekloond). met de monitor als primary display probeert hij de tv naar 1920x1200 te zetten en dat werkt niet (obviously), die schakelt dan terug naar 1024x768. de tv wordt vervolgens wel als 2e display in gnome getoond, maar biedt alleen de standaard resoluties. spelen met opties als "mode2" heeft het helaas ook niet opgelost..

is er niet toevallig iemand hier met een werkende ati dualhead xorg.conf, met twee verschillende monitoren (waarvan liefst 1 een lcd tv, of in ieder geval een scherm met niet-standaard resolutie)?

• MBV

MBV

Niet met de binary drivers, sorry.
zijn er hier andere Xorg.conf wizzards? :+

• ppl
  • Niet online

ppl

MBV schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 14:01:
[...]

Da's een heel goede reden. Maar wat moet ik dan met /var/www? ln -s /home/www doen ofzo? :+
Jup, dat kun je doen :)
Uiteraard is de keuze aan jezelf wat je nou precies doet. Er zijn wel wat regels waar wat in het filesystem staat maar die dekken niet alle toepassingen en dus komt het vaak voor dat je zelf maar wat moet verzinnen. Vaak is datgene wat je verzint ook prima. Je hoeft je niet 100% aan die richtlijnen te houden overigens. Het is er alleen voor bedoeld dat er nog iets van uniformiteit tussen distro's is en dat het e.e.a. logisch is opgebouwd en het dus niet een complete chaos is :P

@Gotiniens
Hoe is die sticker qua kwaliteit ? Is dat zo'n dun ding die makkelijk stuk gaat als je hem er weer af wil halen of valt dit mee ?

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
Kun je in Fluxbuntu ook gewoon via apt alle software binnenhalen die je met de gewone Ubuntu ook kunt installeren?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Michali
Het lijkt me dat je gewoon je repositories kunt instellen (in je /etc/apt/sources.lst), dus dat bepaal je helemaal zelf.

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:45

Gotiniens

Fairly odd Tim

ppl schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 14:51:
[...]
@Gotiniens
Hoe is die sticker qua kwaliteit ? Is dat zo'n dun ding die makkelijk stuk gaat als je hem er weer af wil halen of valt dit mee ?
Ze zijn redelijk stevig, ik heb net een scheurtje in een exemplaar proberen te maken, daar moest ik meer kracht voor zetten dan bij een standaard a4 papiertje. Hoe het gaat als ik ze eraf haal probeer ik liever nog niet. Maar waarom bestel je ze niet? Ze zijn gratis, het enigste wat je hoeft te doen is een envelop gericht aanjezelf op te sturen naar een adres in nederland, dat zijn dus 2 postzegels en 2 enveloppen. Dat kan nooit een miskoop zijn :)

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Breepee schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 15:02:
Kun je in Fluxbuntu ook gewoon via apt alle software binnenhalen die je met de gewone Ubuntu ook kunt installeren?
Lijkt me wel :?

1) Het is nogsteeds Ubuntu wat gebaseerd is op Debian dus bevat het APT-systeem
2) Het is nogsteeds een Ubuntu variant wat betekent dat het alleen een WM verschilt (Gnome in Ubuntu, KDE in Kubuntu, XFCE in Xubuntu ...)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
Lijkt me ook, maar dat is iets anders dan zeker weten...
1) Het is nogsteeds Ubuntu wat gebaseerd is op Debian dus bevat het APT-systeem
Yep, maar dat betekent nog niet dat er een eigen fluxbuntu repo is of dat ik de gewone Ubuntu repo's kan gebruiken...
2) Het is nogsteeds een Ubuntu variant wat betekent dat het alleen een WM verschilt (Gnome in Ubuntu, KDE in Kubuntu, XFCE in Xubuntu ...)
Zoals je op de website kunt zien is dat dus helemaal niet het geval. Het is een sterk gemodificeerde Ubuntu. Overigens zitten tussen Ubuntu en Kubuntu ook meer verschillen dat de DE...

Ik doe mijn huiswerk wel voor ik vragen stel hoor ;)

Iemand dus al hands-on ervaring met Flexbuntu en extra software installeren?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• MBV

MBV

De default-waardes zijn aangepast, maar als je wilt kan je gewoon KDE op Ubuntu installeren, Gnome op Kubuntu, en dat zelfde zou ook moeten werken met Xubuntu :)

• mithras
  • Niet online
Als je Flexbuntu installeert, wordt er automatisch een sources.list aangemaakt, dus wat is het probleem? Als je bijv meer repository's wil toevoegen, kan je kijken wat er anders is dan met de ubuntu lijst, en analoog aan de verschillen nieuwe regels toevoegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

is het nou normaal dat ik met xgl+fglrx meer dan een halve minuut naar een grijs scherm zit te kijken voordat ik kan inloggen?

of is hier ook nog een remedie tegen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 20:21
Iemand enig idee waar ik programmas aan de startup list kan toevoegen (onder windows kun je dat gewoon bij opstarten zetten)
Kan het namenlijk nergens vinden :( en wil toch graag dat gdesklets opstart bij het opstarten van het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spike1506 schreef op zondag 24 september 2006 @ 10:39:
Iemand enig idee waar ik programmas aan de startup list kan toevoegen (onder windows kun je dat gewoon bij opstarten zetten)
Kan het namenlijk nergens vinden :( en wil toch graag dat gdesklets opstart bij het opstarten van het systeem.
Menu > System > Preferences > Sessions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 20:21
Verwijderd schreef op zondag 24 september 2006 @ 11:02:
[...]

Menu > System > Preferences > Sessions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

ik heb aan de hand van de volgende guide geprobeerd mijn ATI-drivers werkend te krijgen, zodat ik ook XGL/Compiz kan gebruiken:

http://wiki.cchtml.com/in...Dapper_Installation_Guide

Omdat ik een Radeon 8500LE heb (R200 core), wordt gezegd dat OpenGL niet werkt en dat ik libGL.so.1.2 moet vervangen. Als ik dit wil doen, wordt dit echter verboden omdat het al in gebruik is.

Ik heb echt al veel dingen geprobeerd, drie keer een schone Ubuntu installatie aangemaakt maar het wil me gewoon niet lukken.

Mijn vraag is of iemand me misschien kan uitleggen welke drivers ik moet gebruiken en welke stappen ik percies moet volgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
Verwijderd schreef op zondag 24 september 2006 @ 12:06:
Hallo,

ik heb aan de hand van de volgende guide geprobeerd mijn ATI-drivers werkend te krijgen, zodat ik ook XGL/Compiz kan gebruiken:

http://wiki.cchtml.com/in...Dapper_Installation_Guide

Omdat ik een Radeon 8500LE heb (R200 core), wordt gezegd dat OpenGL niet werkt en dat ik libGL.so.1.2 moet vervangen. Als ik dit wil doen, wordt dit echter verboden omdat het al in gebruik is.

Ik heb echt al veel dingen geprobeerd, drie keer een schone Ubuntu installatie aangemaakt maar het wil me gewoon niet lukken.

Mijn vraag is of iemand me misschien kan uitleggen welke drivers ik moet gebruiken en welke stappen ik percies moet volgen?
Ik weet het niet zeker, maar ik heb zoiets gelezen dat de nieuwste drivers geen R200 support meer bieden: http://linux.wordpress.co...ati-8296-display-drivers/
Heb je al oudere drivers geprobeerd?

Misschien heb ik het helemaal fout, maar zolang niemand een beter idee heeft? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zowel de nieuwe drivers (die blijken voor R200 inderdaad geen support te geven), als de oude geprobeerd.

Bij gebruik van de oude drivers is OpenGL broken, en moet ik LibGL.so.1.2 vervangen, maar dit lukt me niet.

Misschien heeft iemand ervaring met een Radeon 8500 / R200 en het installeren van de drivers en XGL/Compiz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
Verwijderd schreef op zondag 24 september 2006 @ 12:43:
Ik heb zowel de nieuwe drivers (die blijken voor R200 inderdaad geen support te geven), als de oude geprobeerd.

Bij gebruik van de oude drivers is OpenGL broken, en moet ik LibGL.so.1.2 vervangen, maar dit lukt me niet.

Misschien heeft iemand ervaring met een Radeon 8500 / R200 en het installeren van de drivers en XGL/Compiz?
Nogmaals. Ik heb er geen ervaring mee, maar kun je Linux niet van de LiveCD opstarten en dan proberen de file te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is inmiddels gelukt om de drivers te installeren.

Om XGL/Compiz te installeren heb ik dit stappenplan doorlopen:

http://www.compiz.net/topic-389-compiz-gnome

en mijn systeem opnieuw opgestart. Ik krijg de volgende foutmelding

GDM: Xserver not found /usr/bin/Xgl :1 :1 - fullscreen -ac -accel

glx: pbuffer -accel xv:pbuffer -auth /var/lib/gdm:1.Xauth -nolisten tcp vt7
Error: command could not be executed.

Ik heb deze foutmelding ook in het Compiz/XGL forum geplaatst, daar leek het me misschien beter thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litemotiv
litemotiv schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 14:28:
[...]

ik heb nog wat zitten experimenteren, maar ben ondertussen wel een beetje uitgespeeld. :'(

als ik de tv als primary screen zet draait die keurig op 1360x768, mijn monitor schiet dan alleen ook naar die resolutie en gnome geeft nog maar 1 display aan (wordt dus automatisch gekloond). met de monitor als primary display probeert hij de tv naar 1920x1200 te zetten en dat werkt niet (obviously), die schakelt dan terug naar 1024x768. de tv wordt vervolgens wel als 2e display in gnome getoond, maar biedt alleen de standaard resoluties. spelen met opties als "mode2" heeft het helaas ook niet opgelost..

is er niet toevallig iemand hier met een werkende ati dualhead xorg.conf, met twee verschillende monitoren (waarvan liefst 1 een lcd tv, of in ieder geval een scherm met niet-standaard resolutie)?
ik heb het opgelost :9

door: de custom 1360x768 modeline ook op te nemen bij mijn 1e monitor, te rebooten in die resolutie (2e display wordt dan automatisch op zelfde resolutie gezet) en vervolgens in gnome de 1e monitor weer terug te zetten op 1920x1200. 8)7

MBV in ieder geval bedankt voor het meedenken! :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

da's helemaal niet zoals het hoort :+ Goed, weer een argument tegen closed-source drivers :P Gooi het probleem anders op een ATi forum ofzo, kunnen de ATi devvers meedenken.

@splash: werkt het niet met de OSS drivers? ("driver" op "radeon" zetten). Met 1 display krijg je dan prima OpenGL ondersteuning. Om je OpenGL module te vervangen zal je waarschijnlijk eerst X moeten stoppen (crtl+alt+F1, inloggen, sudo /etc/init.d/gdm stop, file vervangen, sudo /etc/init.d/gdm start).
Als die manier niet werkt zou je naar runlevel 1 kunnen gaan, iets meer gedoe :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Eindelijk, een goed werkende xorg.conf kunnen opstellen voor een laptop + extern LCD setup.
Ik zal hem hier gelijk even spammen..

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
# /etc/X11/xorg.conf (xorg X Window System server configuration file)
#
# This file was generated by dexconf, the Debian X Configuration tool, using
# values from the debconf database.
#
# Edit this file with caution, and see the /etc/X11/xorg.conf manual page.
# (Type "man /etc/X11/xorg.conf" at the shell prompt.)
#
# This file is automatically updated on xserver-xorg package upgrades *only*
# if it has not been modified since the last upgrade of the xserver-xorg
# package.
#
# If you have edited this file but would like it to be automatically updated
# again, run the following command:
#   sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

Section "Files"

# path to defoma fonts
    FontPath     "/usr/share/X11/fonts/misc"
    FontPath     "/usr/share/X11/fonts/cyrillic"
    FontPath     "/usr/share/X11/fonts/100dpi/:unscaled"
    FontPath     "/usr/share/X11/fonts/75dpi/:unscaled"
    FontPath     "/usr/share/X11/fonts/Type1"
    FontPath     "/usr/share/X11/fonts/100dpi"
    FontPath     "/usr/share/X11/fonts/75dpi"
    FontPath     "/usr/share/fonts/X11/misc"
    FontPath     "/var/lib/defoma/x-ttcidfont-conf.d/dirs/TrueType"
EndSection

Section "Module"
    Load  "bitmap"
    Load  "ddc"
    Load  "dri"
    Load  "extmod"
    Load  "freetype"
    Load  "glx"
    Load  "int10"
    Load  "type1"
    Load  "vbe"
EndSection

Section "InputDevice"
    Identifier  "Generic Keyboard"
    Driver      "kbd"
    Option      "CoreKeyboard"
    Option      "XkbRules" "xorg"
    Option      "XkbModel" "pc104"
    Option      "XkbLayout" "us"
EndSection

Section "InputDevice"
    Identifier  "Configured Mouse"
    Driver      "mouse"
    Option      "CorePointer"
    Option      "Device" "/dev/input/mice"
    Option      "Protocol" "ExplorerPS/2"
    Option      "ZAxisMapping" "4 5"
    Option      "Emulate3Buttons" "true"
EndSection

Section "InputDevice"
    Identifier  "Synaptics Touchpad"
    Driver      "synaptics"
    Option      "SendCoreEvents" "true"
    Option      "Device" "/dev/psaux"
    Option      "Protocol" "auto-dev"
    Option      "HorizScrollDelta" "0"
EndSection

Section "Device"
    Identifier  "ATI Technologies, Inc. M24 1P [Radeon Mobility X600] (Primary)"
    Driver      "radeon"
    Option      "MergedFB" "true"
    Option      "MetaModes" "1680x1050"
    Option      "MergedDPI" "100 100"
EndSection

Section "Device"
    Identifier  "ATI Technologies, Inc. M24 1P [Radeon Mobility X600] (Secondary)"
    Driver      "radeon"
    Screen      1
EndSection

Section "Monitor"
    Identifier  "Laptop LCD"
    Option      "DPMS"
EndSection

Section "Screen"
    Identifier  "Internal Screen"
    Device      "ATI Technologies, Inc. M24 1P [Radeon Mobility X600] (Primary)"
    Monitor     "Laptop LCD"
    DefaultDepth    24
    SubSection "Display"
        Depth       24
        Modes       "1040x1050"
    EndSubSection
EndSection

Section "Monitor"
    Identifier  "External Monitor"
    Option      "DPMS"
EndSection

Section "Screen"
    Identifier  "External Screen"
    Device      "ATI Technologies, Inc. M24 1P [Radeon Mobility X600] (Secondary)"
    Monitor     "External Monitor"
    DefaultDepth    24
    SubSection "Display"
        Depth       24
        Modes       "1680x1050"
    EndSubSection
EndSection

Section "ServerLayout"
    Identifier  "Default Layout"
    Screen      0 "Internal Screen"
    InputDevice "Generic Keyboard"
    InputDevice "Configured Mouse"
EndSection

Section "DRI"
    Mode    0666
EndSection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

huh? wat is 1040x1050? (rgl 101). Verder kan je je External Monitor, External Screen, en je ATi met 'secondary' in de identifier weghalen, die doen nu toch niks meer :).

Als meer mensen hun Xorg neerzetten: alleen de device, monitor, screen en serverlayout secties zijn belangrijk. De rest is toch hetzelfde bij iedereen (of hoef je iig niet te veranderen).

* MBV trapt af:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
Section "Device"
    Identifier "Radeon Mobility M300 DualScreen" 
    Driver "ati"
    BusID "PCI:1:0:0"
    Option "MetaModes" "1400x1050-1280x1024"
    Option "CRT2Position" "LeftOf"
    Option "CRT2HSync" "30-83"
    Option "CRT2VRefresh" "56-76"
    Option "DesktopSetup" "horizontal,reverse"

Option "MonitorLayout " "LVDS,CRT"
EndSection

Section "Device"
    Identifier "Radeon Mobility M300 Single"
    Driver "ati"
    BusID "PCI:1:0:0"
EndSection

Section "Monitor"
    Identifier "Laptop Monitor"
    Option "DPMS"
EndSection

Section "Screen"
    Identifier "Dual Screen"
    Device "Radeon Mobility M300 DualScreen"
    Monitor "Laptop Monitor"
    DefaultDepth 24
    SubSection "Display"
        Depth 24
#       Virtual 1400 1050
        Modes "1400x1050" "1280x1024"
    EndSubSection
EndSection

Section "Screen"
    Identifier "Single Screen"
    Device "Radeon Mobility M300 Single"
    Monitor "Laptop Monitor"
    DefaultDepth 24
    SubSection "Display"
        Depth 24
#       Virtual 1400 1050
        Modes "1400x1050" "1280x1024"
    EndSubSection
EndSection

Section "ServerLayout"
    Identifier "Default Layout"
#   even hekje verplaatsen voor wisselen tussen dual en single
    Screen "Single Screen"
#   Screen "Dual Screen"
    InputDevice "Generic Keyboard"
    InputDevice "Configured Mouse"
    InputDevice "Synaptics Touchpad"
EndSection

Section "DRI"
    Mode 0666
EndSection

Het grootste probleem hierbij is de resolutie van het linker (externe) scherm: hij is 1050 hoog ipv 1028. ATi zorgt ervoor dat hij scrollt als de muis omhoog en omlaag gaat, maar het is erg irritant omdat de 'taakbalk' er precies in wegvalt :(

Ik moet ook nog de truc vinden om te wisselen tussen single en dual. Of misschien een scriptje tijdens het opstarten.

Ik heb trouwens sinds de laatste update-ronde last van standby-problemen. Iemand een idee wat ik eraan kan doen, of hoe ik erachter kom wat er fout gaat? Zodra ik hem op standby of hibernate zet, krijg ik eerst de screen saver (deed hij altijd al), een leeg scherm met een knipperende cursor, en een monitor die uitgaat. Daarna blijft mijn laptop alleen wel gewoon actief, wat erg irritant is :( Ik was nou juist verliefd geworden op de snelle response-tijd uit standby van Ubuntu :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoblinGamer
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-08 17:19
Ik heb hier een laptop staan waarvan een hele hoop direct werkt. Alleen zit hier ook nog een USB 2.0 PCMCIA kaartje in die maar niet wil werken. Als ik daar een apparaat op aansluit (externe hd, en usb stick) dan geven ze allebei wel licht, waarbij de hardeschijf dat iets minder doet, maar kan ik ze niet benaderen. Als ik dan de apparaten direct in de laptop steek worden deze direct herkent en worden ze netjes op de desktop gezet.

Nu heb ik het programma Usbview geinstalleerd en daar zie ik wel dat er 2 usb 2.0 poorten zijn. Ubuntu herkent het kaartje dus wel.
Is er gewoon een powerprobleem? of toch iets met drivers oid. onder windows werkte het wel gewoon.

#Mobilecreators : voorstander van het maken van media met smart devices

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk

jmk

Is iemand het nou al gelukt om TV-OUT goed te laten werken? En dan bedoel ik vooral de overlay-fullscreen optie die het in Windows mogelijk maakt om films vloeiend en volledig beeldvullend af te spelen. VLC player maakt gebruik van de overlay-optie van je videokaart in Windows.

Ik gebruik een NVIDIA 5200 FX(een echte 3D kaart ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woest85
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

vandaag weer niet gelukt om een fatsoenlijke dual screen setup te krijgen en nu de volgende error,

http://www.projectdump.be/GoT/error.png

iemand een toevallig een idee wat er ergens verkeerd zou kunnen zijn? die genoemde files heb ik allemaal al ge-herinstalleerd.

//edit het zat dus toch ergens in mijn toetsenbord-instellingen, english-australia? right, had ik em iig nooit op gezet 8)7 .....

[ Voor 19% gewijzigd door woest85 op 27-09-2006 23:18 ]

[Signature]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

jmk schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 18:04:
Is iemand het nou al gelukt om TV-OUT goed te laten werken? En dan bedoel ik vooral de overlay-fullscreen optie die het in Windows mogelijk maakt om films vloeiend en volledig beeldvullend af te spelen. VLC player maakt gebruik van de overlay-optie van je videokaart in Windows.

Ik gebruik een NVIDIA 5200 FX(een echte 3D kaart ;) )
Het is dat er inmiddels geen enkele vorm van linux op mn pc meer staat (hij stond stof te verzamelen dus heb ik er maar windows vista opgezet) , anders had ik graag mn xorg.conf met je gedeelt. Het komt er op neer dat je 2x je video-device erinzet (met een andere naam), 2x een bijbehorende monitor maakt en dan ook 2 screens hebt. Dan moet je nog de serverlayout aanpassen en even control-alt-backspacen.

Dit is in ieder geval de xorg.conf van mijn laptop (Ati-videokaart) : klik mij.
Raak er geïnspireerd door zou ik zeggen 8)

Vergeet trouwens niet dat de videodrivers die Ati en Nvidia leveren voor linux het lang niet halen bij de windowsdrivers qua performance.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Jungian schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 20:46:
[...]
Vergeet trouwens niet dat de videodrivers die Ati en Nvidia leveren voor linux het lang niet halen bij de windowsdrivers qua performance.
Daar zou ik niet zo zeker van zijn. Er zijn zelfs spellen die onder linux iets meer frames geven dan onder Windows :) Er is een T.Net Nieuwsposting over maar die mag je zelf zoeken ;)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

webfreakz.nl schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 20:55:
[...]

Daar zou ik niet zo zeker van zijn. Er zijn zelfs spellen die onder linux iets meer frames geven dan onder Windows :) Er is een T.Net Nieuwsposting over maar die mag je zelf zoeken ;)
Ik ben er wel zeker van. Mijn Unreal Tournament 2004 fps is een stuk lager onder linux dan onder windows (xp), ati of nvidia maakt geen verschil (ik heb het allebei). Ik loop hier niet zomaar wat loos te blaten ofzo :P (en nee het boeit me niet dat er misschien andere spellen waarbij mn fps WEL beter is, de Unreal-engine is namelijk het perfecte voorbeeld van een cross-platform-engine).

Afgezien van m'n computer (desktop) draait alles hier BSD en Linux (Gentoo) dus van fanboyism kun je me ook niet betichten :+

[ Voor 6% gewijzigd door Jungian op 26-09-2006 23:02 ]

0.0

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.