Zow, hij staat bij de dealer, de nieuwe hybride:
Heb er een uur mee proef kunnen rijden en geloof Honda en de critici maar niet, want wat geroepen wordt klopt niet.
Ten eerste roept Honda dat het een zuinige 2+2 is met een 0-100 acceleratie van 9,9 seconden. De goed schakelende - met korte slagen - zesbak heeft een overgang van twee naar drie net voor de honderd, afhankelijk van hoelang je de toerenbegrenzer (bij 6500 rpm) wilt horen ligt dat ergens tussen de 95 en 99 km/h. Daar komt de wagen in 9 seconden blank. Schakel je door dan tik je de 105 aan bij 9,5 seconden. De wagen rijdt heerlijk in de lage toeren, bij tussenacceleratie merk je weinig van de relatief kleine motor en de wagen trekt probleemloos door richting de 200. Bij dergelijk sportief rijden doet de wagen 1 op 10 en dat is niet zuinig, maar bij normaal weggedrag doet de wagen rustig 1 op 17 (bij mij). Het 2+2 verhaal klopt ook niet want achterin is het voor een volwassene onmogelijk om te zitten zolang deze benen heeft en langer is dan 1 meter 50, anders moet de achterklep namelijk open voor de broodnodige hoofdruimte. Hiernaast is het zicht naar achter niet slecht te noemen, aangezien je iets dat je niet hebt kan je ook niet beoordelen.
En de critici? Er is her en der geroepen dat de wagen te zwaar zou zijn, te licht gemotoriseerd, wat is het nut van een 'sportieve' hybride die niet sportief is? Ik had het niet verwacht; maar de wagen rijdt ge-wel-dig, er ligt een goed onderstel onder en de wagen trekt op hoog tempo door de bochten. De bak zorgt ervoor dat de wagen heerlijk fel is en van de IMA heb ik niets gemerkt. De snelheid is vergelijkbaar met de Civic 1.8 en dat is zeker niet gek, al moet de Civic het naar mijn gevoel wel afleggen bij de 80-120 spurt.
Erg leuke auto die het overwegen als leasewagen volgens mij zeker waard is. Zuinig te rijden maar toch ook wel erg sportief, heel veel bekijks en heerlijk weggedrag. Het is dat mijn Civic 1.8 zo goed bevalt...