Dilemma dilemma. Ik twijfel gigantisch tussen een jonge Jazz 1.4i CVT (2006) en een Civic Hybrid (2006), Jazz heeft 30dkm op de klok, Civic 20dkm, kostenverschil is ~3500 in het voordeel van de Jazz.
Heb vanmiddag nog eens uitgebreid in de showroom wat liggen passen en meten in beide auto's. De Hybrid is ongekend ruim. Ik ben lang (~1.90), dus de bestuurdersstoel moet in de achterste stand... echter, ga ik dan achterin zitten heb ik nog centimers knieruimte vrij! Kofferbak is niet gigantisch maar onze onhandige mega-kinderwagen ging er vlotjes in. Achterbank ook lekker breed, een fijne ruime sedan.
De Jazz is qua binnenruimte oke, maar haalt niet 't nivo van de Civic. Qua breedte*diepte een iets kleinere kofferbak, met name wat minder diep, waardoor de kinderwagen er so-so inpaste. Uiteraard meer kofferruimte in de hoogte. Pluspuntje is de 7-speed manual/automaat/CVT bak... van alle markten thuis. Maar ... staat ie na twee dagen niet gewoon in de CVT stand omdat die toch het meest relaxed toert?
Vervelend van de Jazz vind ik het gebrek aan cruise control en ESP (VSA). Jammer van de Civic is weer dat het een sedan is, dat de kofferdeksel alleen van binnenuit te openen is, dat de achterbank niet plat kan, dus een Ikea-bezoek zit er niet in. Maar hoe vaak doe je dat nou... (en we hebben nog altijd een oude trouwe Corolla Wagon).
De Jazz ziet er oke uit, maar echt sexy is ie niet, de LS-versie heeft wieldoppen en geen mistlampen voor. De Civic vind ik persoonlijk een mooie auto, alleen de standaard velgen zijn... erg lelijk. Andere velgjes eronder en het oogt meteen veel beter. Van voren oogt ie behoorlijk imposant door z'n lage brede neus, en de achterkant vind ik ook erg mooi met z'n ronde achterlichten. En profil is het weer wat minder.. mjah.. die lage cW waarde komt niet uit de lucht vallen.
Wat ik me nog het meeste afvraag is hoe het met de afschrijving zal gaan.
De Jazz zal het wellicht vrij goed blijven doen omdat het een "hoge zit met automaat" is die ook veel oudjes zal aanspreken, en het is een sort-of MPV... MPV's zijn hot.
De Civic .... blijft die interessant vanwege z'n A-label? Of worden mensen als er >100dkm op de klok staat zenuwachtig voor hybride-accu issues? Is een "sedan" interessant in Nederland waar iedereen denkt dat ie een MPV/station moet hebben zodra er kinderen op komst zijn?
Andere auto's waar ik nog met een scheef oog naar kijk zijn de Prius (duur en lelijk) en de Yaris 1.3vvti automaat (mooier en veel couranter dan de Jazz, wel weinig bagageruimte, wel cruise control en ESP (VSC) optioneel leverbaar).
Ik ben benieuwd naar wat constructieve meningen
[
Voor 4% gewijzigd door
catchingfire op 05-08-2008 22:09
]