The devil is in the details.
Orange & Red

Ik lees net dat ik het diafragma beter kan locken om zo een wat scherpere foto te krijgen. Dat zal ik voortaan doen.
overigens ziet deze foto er hier sowieso niet zo geweldig uit omdat de foto zeer gecomprimeerd is
alleen vind ik de ghosting rond de fabriek zelf minder...
Verwijderd
De ghosting is idd wel wat minder, wat vind je van die lucht? saai? Ik kan het er niet meteen uit opmaken wat je bedoeld?Amplified123 schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 17:30:
omg die 2e, wat een lucht
alleen vind ik de ghosting rond de fabriek zelf minder...
//edit, trouwens het lijkt wel of de eerste bewogen is. Bekijk de bovenkant van de foto eens..
[ Voor 18% gewijzigd door Markicks op 25-06-2008 17:38 ]
Verwijderd
Ik zie idd dat de omheining bovenop de toren een beetje onscherp is, maar normaal gezien zijn deze weinig tot niet bewogen hoor.
grtz
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2008 17:40 ]
Verwijderd
Wow !!!Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 16:49:
Avondje Antwerpse haven. Hier HDR's van de Total raffinaderij
Zonder blozen : zou ik die in groot formaat kunnen krijgen ? Ik kom dagelijks daar voorbij en werk ietsie verder op de Scheldelaan ! En deze wil ik wel als background !
Prachtige kleurschakering !
-| Hit it i would ! |-
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock
Verwijderd
Commentaar waar ik wat mee kan, kan je zeggen wat ik dan verkeerd heb gedaan met de toning in de 2e? En bij compositie vermoed ik rechte horizon, maar wat nog?Oxi schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 22:46:
De hele toning is kapot geslagen in de tweede. De eerste kan nog, maar is wel zeer extreem. Compositiegewijs zijn de beiden niet zo super.
grtz
idd wauwMarkicks schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 17:37:
Ik denk wauw die lucht.Ik vind persoonlijk de eerste foto mooier, mede omdat de tweede erg veel ghosting heeft. Zelf moet ik nog zulke mooie foto's maken, 't is me nog niet gelukt. (al zat het weer ook niet mee vandaag)
//edit, trouwens het lijkt wel of de eerste bewogen is. Bekijk de bovenkant van de foto eens..
Mijn eerste HDR tryout.

Groter op Flickr
Uberlarger
[ Voor 13% gewijzigd door iworx op 26-06-2008 22:50 ]
This space intentionally left blank.
Linkje toegevoegd naar de "uberlarger" versie. (7MB)osc4r schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 21:25:
Zou je die kunnen delen wellicht in 1920x1200 (of elk formaat eigenlijk, zolang het maar geen 800x600 is)? Vind het echt een heerlijke foto, en als wallpaper zal hij hier goed tot z'n recht komen :)!
This space intentionally left blank.

Groot: http://www.flickr.com/pho...ekjes/2622120536/sizes/o/
[ Voor 53% gewijzigd door Markie op 29-06-2008 20:55 ]
[PRIMA FOCUS ] | [ flickr]
Toch wat moeite om met photomatix te werken

Ik vind het wel jammer dat photomatix toch vrij traag werkt, zodat je niet in realtime de aanpassingen van de sliders terugziet.
Bewerken jullie de raws nog voor, voordat je ze in photomatix donder? Dus ruisonderdrukken, saturation, etc?
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
De IJsselcentrale in Zwolle, 3 RAW exposures -0.7 tot +0.7 (toch jammer trouwens dat niet alle 5 de schoorstenen er meer op staan...)

|>
Verwijderd
@ eaalb: voor mij ook te vlak... contrast flink opschroeven en ik zou er zelf ook wat meer groen in doen om de aarde wat meer aanwezig te laten zijn...
Verwijderd
Ik heb in je Flickr al laten weten wat ik van je foto's vind

Erg, erg, erg mooi!Verwijderd schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 00:26:
Eerste kennismakings posts in het hdr topic:
Onlangs in Barcelona geweest:
1.
[afbeelding]
[ Voor 37% gewijzigd door Wijnands op 12-07-2008 22:13 ]
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Verwijderd
grtz
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Verwijderd
Ik heb dit ook vaak, en naarmate je de foto " kunstmatiger" maakt, neemt dit toe, bij jou foto is het wel miniem, ik stel voor om nog wat me de sliders te spelen, maar ik betwijfel of je het er ooit volledig afkrijgt.Wijnands schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 22:36:
Tnx! Was me nog niet opgevallen. Tips wat ik daaraan kan doen? Ik heb dit met photomatix gedaan.
grtz
rood, geel, groen, blauw. toch harde kleuren op een grauwe muur
Verwijderd
There you go
[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2008 10:22 ]
Probeer bij HDR op ISO 100 of 200 te schieten. Als je drie exposures hebt heb je ook drie keer de ruis. Je bewerkingsprogramma probeert die te mergen en zo krijg je veel meer ruis. (in theorie 3x) Plaatsen waar 3 keer een witte ruiskorrel over elkaar heen komen krijg je witte sneeuw zoals te zien in de deuropening van het gebouw. Je zou Noise Ninja kunnen gebruiken om de ruis enigzins weg te halen maar lage iso waarden helpen nog het beste.
Dithering vind ik op het gebouw wel meevallen alleen de wolken zijn wel heel erg verschoven. Heb je een auto-bracketing functie gebruikt op je cam? Hierdoor kun je met één druk op de knop 3 of 5 exposures schieten en heb je dus minder kans dat de wolken verschoven zijn. Vaak heet het AEB in je camera.
De kleurtjes van de grafitti doen het wel goed in je foto.
Verwijderd
Als je al op ISO 200 geschoten hebt. Tja, volgende keer ISO100 proberen. Ik weet niet hoe de ruisprestaties van de d60 zijn tof van mij 40d. Probeer in ieder geval iets als noise ninja of anders gewoon in photoshop oid.
Verwijderd
Verwijderd
AEB, met 1 foto wordt het hooguit pseudo HDR.Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2008 @ 12:53:
Ik vraag me af wat de meesten hier de voorkeur geven. De AEB functie gebruiken en meerdere foto's maken of 1 RAW foto maken en deze bewerken?
Verwijderd
Ik dacht inderdaad al zoiets, probeer het zelf inderdaad ook alleen in AEB functie al lijkt het me dan zonder statief erg moeilijk.
Een poging van mijn kant :

ow, en ander leerpunt. Als je wolken bewegen, knijpen dat diafragma zodat sluitertijd fors omhoog gaat. Dan krijg je tenminste strepen ipv onscherpe bewogen wolken zoals nu. Go check it out

En de hele flickr set
meer volgt nog. Ook in dezelfde flickr set een aantal niet hdr versies
Ow. en het is trouwens bij Radio Kootwijk (waar je 100 dagen gratis inmag vanwege een of ander feestje in apeldoorn)
edit:
ja de horizon is scheef
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
1.

2.

Verwijderd

[/url][/][/]
[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2008 16:08 ]
Everything is possible, until it's not.
Verwijderd

Zo ook mijn eerste HDR die ik heb gemaakt die qua compositie toch wel beter had gekund. Desalniettemin toch tevreden het eerste resultaat.

*klik voor groter*
Genomen in Kutná Hora (Tsjechië) in de "kostnice Sedlec" kapel.
Ik ga nog meer posten, maar dit was mijn eerste probeersel.
[ Voor 8% gewijzigd door J3roen op 20-07-2008 02:10 ]
Verwijderd
@ Likos: ook zeker mooi. Die laser komt goed uit nu..
@ J3roen: foto die je groter moet zien (even op klikken dus) en vind het een beheerste bewerking geworden. Ben benieuwd hoe hij eruit zal zien als je wat meer doorschiet met tonemapping..
Hier 2 foto's van de Sagrada Familia in Barcelona, welke ik in juni geschoten heb...
1.

2.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2008 09:57 ]

verzamelt -1's en -2's in hoog tempo
@Danny: mooie plaat! Toning en compositie erg prettig!
@Hoholi: Je zegt dat je de foto uit 5 RAW-s hebt samengevoegd, en dat is volgens mij iets te veel van het goede, de foto wordt er een beetje 'soft' van. Hij oogt ook een beetje aan de lichte kant...
J3roen: Dat krijg je wel snel ja, zowel bij TTT-HDR als bij het tonemappen van een enkele RAW. Bij het samenvoegen van meerdere exposures is het iets erger (je ruis in principe opgeteld), maar ook bij alleen tonemapping verdwijnen subtiele kleurnuances sowieso omdat het kleurbereik zo omhoog wordt gepushed binnen de grenzen van JPG (ook met ruis tot gevolg).
Canon 400D, Sigma 17-70 2.8-4.5, Canon 50 1.8
Nieuwe versie gemaakt met 3 Raw's (-2, 0, +2)AugmentoR schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 00:30:
@Hoholi: Je zegt dat je de foto uit 5 RAW-s hebt samengevoegd, en dat is volgens mij iets te veel van het goede, de foto wordt er een beetje 'soft' van. Hij oogt ook een beetje aan de lichte kant...

Ook klikbaar
Religion is Opium for the Masses
schuurtje ergens op de weg naar De Meern

gemeentehuis nieuwegein

Etuuuuuh!
Verwijderd
@ crypter: koel, vooral die 2e.. daar vind ik het wel jammer dat je onderin het gebouw nog een spiegeling van een ander gebouw ziet.. Wellich tnet boven die railing (links en rechts) croppen.. Benieuwd wat dat voor resultaat geeft.. Wel supervet, met die wolken.. die 1e komt mij ook wat soft over.. niet helemaal mijn ding, omdat hij daarom niet echt scherp oogt.. .
Verwijderd
@Crypter, leuke plaatjes, vooral voor een test. Een kleine aanmerking op #1; volgens mij staat hij een beetje scheef, maar het kan aan mij liggen. Op beide platen overigens wel een hele mooie wolkenpartij!
Hier nog wat van mij: de Plasmolen aan de Kralingse plas

Ik twijfel of ik een stukje zal croppen aan de bovenkant, maar ik vind het ook wel erg toffe wolkjes eigenlijk
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2008 19:39 ]
Dat resultaat kan je ook (beter) krijgen zonder HDR.
Verwijderd
@crypter: Die 2de is erg nice. Jammer ook idd van de reflectie aan de onderkant. Kleuren zijn super.
@bokeh: Kleurtjes zijn fijn, maar ik denk idd dat je met een pola ook dit resultaat had kunnen behalen.
Weer eentje van mij (2de probeersel dus

Genomen @ Strahovklooster in Praag.
Verwijderd
Zeer interessant. Downloadt de 720p video (of kleiner) en je kunt ook goed zien wat er gebeurt ..
http://revision3.com/pixelperfect/hdr/
Als je de correct belicht raw online zet kan ik eens kijken en je de bewerking sturen.
Een Pola zou idd al geholpen hebben. Maar ik wil best wel even spelen en je de resultaten opsturen.
Verwijderd
Ik ben even aan het werk geweest met de goed belichte RAW van mijn eerdere post, en ik kwam inderdaad tot een vergelijkbaar effect, zelfs met een kleinere hoeveelheid ruis. Helaas heeft een pola weinig zin op de 18-55
Vooral nr. 2 vind ik erg mooi, hij staat alleen een beetje scheef, of is dat het gebouw?

dit is gedaan in photomatix. erg mooi stukje software maar erg rigoreus die tonemapping
hier heb ik de HDR techniek extra overdreven gedaan
je kan goed de "halo" zien.
persoonlijk vind ik de merge to HDR in CS3 van photoshop een stuk beter
maar soms vind ik het ook wel weer mooi, dat overdreven..........
Verwijderd
@ murky123: het mergen in photoshop gaat prima ja, maar dat tonemapping krijg ik daarna niet gedaan.. heb geen idee hoe dat moet in soep..
ik heb zelf de standalone. daar doe ik het in. dan bewaar ik de .tiff en die bewerk ik nog iets in cs3
na het mergen, in photoshop, ga naar 'image' dan naar 'mode' zet daar 8 bits channel aan en je kan je HDR image tone mappen.Verwijderd schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 21:36:
@ Niky: foto is niet scheef, want de bovenste balk loopt recht... maar misschien had ik een ander punt moeten pakken... haha
@ murky123: het mergen in photoshop gaat prima ja, maar dat tonemapping krijg ik daarna niet gedaan.. heb geen idee hoe dat moet in soep..
Etuuuuuh!
Verwijderd
Als je de eerder genoemde video bekijkt, dan zie je wat er bedoelt wordt. Nadeel is dat ze in de video heel snel naar de commerciële plugin van Photomatix grijpen en heel kort stilstaan bij de mogelijkheden (hoe beperkt die ook zijn) in Photoshop.Verwijderd schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 00:46:
okee, maar hóe doe je dat tonemapping dan? mergen lukt, omzetten naar 8 bits ook, maar dan nog snap ik niet hoe en waar ik kan tonemappen..
Ik vond de uitleg over de sliders/buttons binnen de Photomatix plugin overigens wel heel erg verhelderend
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
die vindt ik al 10x mooier als je het mij vraagtVerwijderd schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 12:04:
Zal die film eens bekijken...
Na vraag via andere fora en flickr toch besloten om de kleuren versies ook even te posten. Foto's zijn tevens rechtgetrokken om de 10mm vervorming weg te halen..
[afbeelding]
[afbeelding]
Etuuuuuh!
Verwijderd
Uit een op stapel staande showcase:
![]() |
http://www.flickr.com/photos/26209421@N05/2700491137/
[ Voor 15% gewijzigd door Exigence op 25-07-2008 15:29 ]
Ben benieuwd wat er nog meer langs komt!
The Centrifuge Camera & Micrograph Stories & Imaginarium of Tears
m.a.w. je hebt 1 RAW bestand. die ga je onder belichten en over belichten dat sla je ook op als RAW
dan heb je er meerder om te mergen..
kan dit of sla je dan volledig de plank mis.
En die vervolgens tot hdr mergen, geen echte hdr maar wel zonder bewegingsonscherpte.
Dat is soms ook echt nodig, zoals hier.
Pseudo HDR is een andere naam hiervoor, zelf nog nooit echt goed geprobeerd.murky123 schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 17:39:
is er iemand die als eens HDR met 1 RAW heeft gemaakt
m.a.w. je hebt 1 RAW bestand. die ga je onder belichten en over belichten dat sla je ook op als RAW
The Centrifuge Camera & Micrograph Stories & Imaginarium of Tears
.jpg kun je toch niet mergen ? jpg is toch max 6 bitpauldegroot schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 17:44:
Je kunt één raw bestand in photoshop oid 3x omzetten naar een jpg. (vaker kan ook natuurlijk x] )
En die vervolgens tot hdr mergen, geen echte hdr maar wel zonder bewegingsonscherpte.
Dat is soms ook echt nodig, zoals hier.
je zit toch vast aan RAW of tiff.?
ik zal het dit weekend eens proberen in photoshop cs3
Anyway, vanavond even bezig geweest met m'n 350D. Heb 'n nog geen week in bezit, dus ben nog zwaar aan 't experimenteren, vandaar ook de variatie aan bewerkingen. Ben wel wat meer van de realistische look.
#1, m'n álleréérste!

#2, Boerderijtje, te onscherp helaas.

#3, Lost in the woods

#4, Spoorweg, beste gelukt imo.

Specs: 350D 18-55 kitlens met pola filter, gewerkt met verschillende diafragma's, volgende keer ga ik met verschillende sluitertijden experimenteren.
HDR's bestaan uit 3~7 RAW's, bewerkt puur in CS2 zonder plugins.
Scherpte laat hier en daar wat te wensen over merkte ik al op, compositie is wellicht ook wat cheesy.
Gaarne wat feedback
Screw you guys, I'm goin' home! >_>
Verwijderd
Als je het weet .. DM me dan. Ik moet nodig serieus aan de Hawaii-shirts.Hydraulik-Phunk schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 23:54:
Vanmiddag ff die video bekeken, haha, waar koop je zulke overhemden ?
Verwijderd
In photomatix kan dat ook heel makkelijk (versie 3.0 in ieder geval)..murky123 schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 17:39:
is er iemand die als eens HDR met 1 RAW heeft gemaakt
gewoon 1 file pakken. Kopieren en 2 keer in dezelfde map plakken met een andere bestandsnaam.. De 3 files in photomatix laden. Dan heeft het programma door dat ze dezelfde belichting hebben en vraagt jou hoeveel stops je wilt onder- en overbelichten.. Kies de stops en klaar ben je.. verder gewoon tonemapping doen enzo..

Dat is niet eens nodig; hij kan het zelf al met 1 RAW bestandVerwijderd schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 01:47:
[...]
In photomatix kan dat ook heel makkelijk (versie 3.0 in ieder geval)..
gewoon 1 file pakken. Kopieren en 2 keer in dezelfde map plakken met een andere bestandsnaam..

Binnenkort eens wat anders dan die vergezichten
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Dit topic is gesloten.