[Verzamel] HDR Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 14 Laatste
Acties:
  • 139.731 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Het komt bij mij wat wazig over, maar dat kan ook aan mijn ogen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deugtniet
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-06-2023
ja, waar heb je ze eigenlijk mee geschoten.... komen mij onwijs onscherp over zoals hierboven ook al gezegd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AugmentoR
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-03 23:17
Zoals al aangegeven, zelfs de donkerste foto zijn de bomen al uitgebeten in de lucht, dat krijg je met HDR ook niet terug. De belichting van de bronfoto's moet dus echt wat extremer.
Ik hoop dat ik niemand verveel met het volgende voorbeeld:
bronfoto 1, f1/9, 1/60 sec
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3189/2313345496_5e55b996bd.jpg
en bronfoto 2, f1/9, 1/1000 sec
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3102/2312534237_d9b329bff5.jpg
geeft in HDR (photomatrix)(klik):
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3068/2313379440_b941832b80.jpg
(minder naturel dan eerdere post, verbeterpunten zeer welkom, dit is mijn 2e HDR)

Canon 400D, Sigma 17-70 2.8-4.5, Canon 50 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-09 23:25
AugmentoR schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 23:09:
Zoals al aangegeven, zelfs de donkerste foto zijn de bomen al uitgebeten in de lucht, dat krijg je met HDR ook niet terug. De belichting van de bronfoto's moet dus echt wat extremer.
Ik hoop dat ik niemand verveel met het volgende voorbeeld:
bronfoto 1, f1/9, 1/60 sec
[afbeelding]
en bronfoto 2, f1/9, 1/1000 sec
[afbeelding]
geeft in HDR (photomatrix):
[afbeelding]
(minder naturel dan eerdere post, verbeterpunten zeer welkom, dit is mijn 2e HDR)
Een duidelijker voorbeeld bestaat niet ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Martinique op 05-03-2008 23:12 . Reden: type mismatch ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:07

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

AugmentoR schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 23:09:
...verbeterpunten zeer welkom, dit is mijn 2e HDR)
Grote klasse! Mooie compositie, goed gelukte HDR en geen vervelende halo's. Meer, meer, MEER!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:52

Don Quijote

El Magnifico

Tweede HDR probeersel. Dit keer geprobeerd om het allemaal wat natuurlijker te laten.

Afbeeldingslocatie: http://www.jacostruik.nl/molen2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaKiwiNL
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 22:27

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

Ravnoss: Echt mooie plaat zeg! Echt super tegen die lucht zo en die molen wat minder detail, echt nice. Ik had nooit van HDR fotografie gehoord, totdat ik dit topic vond! Echt super mooi gewoon, zoveel mooie foto's, en het effect dat het geeft als je het goed doet, echt SUPER. Kga zelf wanneer ik tijd heb ook wat proberen. Alleen met foto bewerking heb ik geen ballen verstand van...

[ Voor 6% gewijzigd door NinjaKiwiNL op 07-03-2008 11:16 ]

| Canon EOS R | Canon 24-70mm F2.8L | Canon 85mm f1.2 | Laowa 100mm f2.8 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
Ravnoss schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 21:17:
Tweede HDR probeersel. Dit keer geprobeerd om het allemaal wat natuurlijker te laten.

[afbeelding]
Vind hem te donker, en van mij had je je camera ook wel recht mogen houden, vind dit schuine niet echt fijn in dit geval...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaKiwiNL

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

Martinique schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 13:10:
[...]

Vind hem te donker, en van mij had je je camera ook wel recht mogen houden, vind dit schuine niet echt fijn in dit geval...
Ik vind altijd dat recht, of perfecte compositie, bij sommige juist saai erom worden, soms (zoals deze) vind ik het juist erg leuk dat die niet recht ervoor staat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
Mother_Goozz schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 13:31:
[...]

Ik vind altijd dat recht, of perfecte compositie, bij sommige juist saai erom worden, soms (zoals deze) vind ik het juist erg leuk dat die niet recht ervoor staat!
In sommige gevallen is schuin idd juist weer toepasselijk, maar zei ook 'in dit geval'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThunderNet schreef op zondag 02 maart 2008 @ 01:06:
Mijn "HDR" probeersel :) de flare stoort verschrikkelijk, ik weet het.. maar die krijg ik helaas niet weggewerkt :(
[afbeelding]
Erg mooi geworden hoor! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Ravnoss schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 21:17:
Dit keer geprobeerd om het allemaal wat natuurlijker te laten.
Dan ben je daarin niet geslaagd vind ik. Ik zie allemaal lelijke lichtere randen om de molen heenzitten, de wolken zien er écht niet uit en verder wordt ik er allemaal niet echt vrolijk van.

Het had echt al duizend keer beter geweest als ik iets van die molen kon zien.

Ik vind het vervelend om zo negatief te moeten doen maar veel beter kan ik het niet maken ;) Is gewoon persoonlijke smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 06:58
De lichtere randen kunnen wel eens komen van een heftige verscherping, zie ook de kartelranden... De molen iets lichter maken zal het verbeteren denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
1.
afbeelding

2.
afbeelding

[ Voor 79% gewijzigd door Martinique op 30-01-2009 11:17 . Reden: img offline ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SparkOne
  • Laatst online: 19-09 11:24
1. Vind ik minder
2. Super foto! Echt mooi gedaan met die lucht!

[ Voor 20% gewijzigd door SparkOne op 10-03-2008 16:19 ]

Canon EOS 5Dm4 | 24-70L | Segway E125S Blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:52

Don Quijote

El Magnifico

mcdronkz schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 15:05:
[...]

Ik vind het vervelend om zo negatief te moeten doen maar veel beter kan ik het niet maken ;) Is gewoon persoonlijke smaak.
Van kritiek kan ik alleen maar leren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaKiwiNL

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

Ik volg het hier al een tijd, en wat zitten er toch super foto's bij!
heb nu ook wat geprobeerd, nooit met fotoshop gewerkt, dus dit is de uitkomst :)
Afbeeldingslocatie: http://www2.picturepush.com/photo/a/473350/480/HDR/HDR.jpg?v0
Ik krijg hem niet klikbaar ook al bij de FAQ gekeken, maar pakt de link op 1of andere manier niet...
Hier voor grote versie: http://www2.picturepush.com/photo/a/473350/1024/HDR/HDR.jpg

Ik weet niet echt wat ik ervan moet vinden, kwa bewerking is het natuurlijk
gepruts, maar toch heeft het wat, (misschien eigen creatie is :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yjanse
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik hou niet van overdreven HDR, zoals velen hier met mij, dus probeer ik het wat subtieler. Daarnaast moet ik wel zeggen dat ik vaker wat hogere saturation gebruik, maar dat doe ik in alle fotos, niet alleen HDR. Een kwestie van smaak zeg maar :)

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2104/2319326092_a1906c8b9b.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2293/1950988145_2e024b4e4c.jpg

Iets minder subtiel:
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2184/1526328097_d04308b629.jpg

Flickr site voor meer foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier.V
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 22:53
Ik vind het prachtige subtiele HDR's. (vooral die kleuren bij de derde, echt mooi de herfst neergezet)
Een voorbeeld voor veel mensen hier (die het vind ik een beetje over de top doen, of het bij verkeerde foto's doen) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

De kleuren komen er idd heel goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yjanse
  • Niet online
Bedankt, het is behoorlijk lastig om de vaak onbruikbare defaults terug te brengen tot een mooi resultaat. Ik begin langzaam te begrijpen hoe de verschillende settings werken. Ik gebruik hiervoor trouwens meestal de laatste beta van Photomatix Pro 3.0 om te tonemappen, dat werkt het fijnste voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
  • Laatst online: 19-09 21:14
@yjanse, prima voorbeelden van een HDR foto's. Ik heb echter wel een punt van kritiek op foto nummer 1. Ik heb deze op vol formaat gezien en je hebt last van "dubbele" takken in de bomen, vooral die rechterboom. Ook zie ik een paarse randen bij sommige takken en de boomstam. Je zou kunnen proberen via Photomatix de foto's met de hand uit te lijnen. Een snele sluitertijd en weinig wind zijn ook aan te raden als je dit soort foto's maakt.

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yjanse
  • Niet online
@apollo13: dat klopt, daar ben ik me van bewust. Ik heb deze 3 fotos uit de hand geschoten dus het uitlijnen ging niet helemaal perfect door de harde wind en mijn eigen beweging. Ik heb wat dingen geprobeerd nog, maar daarbij moest ik teveel detail en scherpte inleveren. De dubbele takken irriteren me niet zo, maar je hebt gelijk, het was zeker beter geweest met een statief en minder wind :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
yjanse schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 16:22:
@apollo13: dat klopt, daar ben ik me van bewust. Ik heb deze 3 fotos uit de hand geschoten dus het uitlijnen ging niet helemaal perfect door de harde wind en mijn eigen beweging. Ik heb wat dingen geprobeerd nog, maar daarbij moest ik teveel detail en scherpte inleveren. De dubbele takken irriteren me niet zo, maar je hebt gelijk, het was zeker beter geweest met een statief en minder wind :)
Yep, moet zeggen het is mij ook in het begin is gebeurt hoor. Dacht dan dat ik prima foto's had en dan keek ik goed en zag die *&$^@^ dubbele images. Moet wel zeggen dat je kleuren "tonemapping" mooi zijn. Niet zo "over the top", lekker om naar te kijken.

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:51

Japie.G

Colour Classic

yjanse schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 10:37:
Ik hou niet van overdreven HDR, zoals velen hier met mij, dus probeer ik het wat subtieler. Daarnaast moet ik wel zeggen dat ik vaker wat hogere saturation gebruik, maar dat doe ik in alle fotos, niet alleen HDR. Een kwestie van smaak zeg maar :)

[afbeelding]

[afbeelding]

Iets minder subtiel:
[afbeelding]

Flickr site voor meer foto's.
Algemene vraag over HDR, maar ik richt hem even op bovenstaand voorbeeld:
Schiet je hier nou echt drie foto's voor, met zo'n bracketing stand? In dat geval zijn dubbele takken toch bijna niet uit te sluiten, althans, er zit dan altijd wat tijd tussen de foto's. Of pak je gewoon 1 RAW image en over/onder belicht je die op de computer?

[ Voor 3% gewijzigd door Japie.G op 15-03-2008 21:35 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
Japie.G schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 21:35:
[...]

Algemene vraag over HDR, maar ik richt hem even op bovenstaand voorbeeld:
Schiet je hier nou echt drie foto's voor, met zo'n bracketing stand? In dat geval zijn dubbele takken toch bijna niet uit te sluiten, althans, er zit dan altijd wat tijd tussen de foto's. Of pak je gewoon 1 RAW image en over/onder belicht je die op de computer?
Ik schiet voor een HDR altijd 3 foto's. 1e foto correct, 2e foto 2 stops onderbelicht en de 3e 2 stops overbelicht. Als je in de natuur schiet bomen e.d. kan het idd gebeuren bij veel wind, langzame sluitertijden e.d. dat je dubbele beelden krijgt. Dit moet je dus goed in de gaten houden. Maar voor bijvoorbeeld gebouwen e.d. is HDR een perfecte oplossing, die bewegen niet :P . B.t.w. ik schiet die drie foto's allemaal in RAW. Op die manier heb je de grootst mogelijk kwaliteit in je eindresultaat.

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yjanse
  • Niet online
Ik schiet er ook altijd drie, maar ik varieer de over en underexposures, soms 0 EV, -1 EV en +1EV, of 0, -2, +2. Bij heel moeilijke scenes schiet ik er ook wel eens 5 of zes. Ook ik schiet alles altijd in RAW, puur voor het controle gemak achteraf (zoals witbalans en exposure).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4M1
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02-2022

C4M1

3x Denken, 1x Doen

yjanse schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 10:37:
Schitterende fotos, vooral nr 2. Absoluut zeer functioneel gebruikte HDR, compliments.

Orange & Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
Mother_Goozz schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 10:21:
Ik volg het hier al een tijd, en wat zitten er toch super foto's bij!
heb nu ook wat geprobeerd, nooit met fotoshop gewerkt, dus dit is de uitkomst :)
[afbeelding]
Ik krijg hem niet klikbaar ook al bij de FAQ gekeken, maar pakt de link op 1of andere manier niet...
Hier voor grote versie: http://www2.picturepush.com/photo/a/473350/1024/HDR/HDR.jpg

Ik weet niet echt wat ik ervan moet vinden, kwa bewerking is het natuurlijk
gepruts, maar toch heeft het wat, (misschien eigen creatie is :P)
Is dat serieus een HDR tonemapping? Niet echt een hoog dynamisch bereik als je het mij vraagt? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Vandaag even in kinderdijk geweest.
Als ik binnenkort wat meer spul heb(verjaar over 2 weken) dan word de kitlens vervangen......

Maar tot die tijd nog een daarmee schieten , dit als resultaat

Afbeeldingslocatie: http://lh3.google.be/slrslice02/R97NOvbi89I/AAAAAAAAAFs/0pXi7a8f2-o/kinderdijk.jpg?imgmax=512

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Laatst online: 08:51

Japie.G

Colour Classic

Martinique schreef op maandag 17 maart 2008 @ 15:38:
[...]

Is dat serieus een HDR tonemapping? Niet echt een hoog dynamisch bereik als je het mij vraagt? :X
lijkt mij ook geen HDR, anders was er wel meer tekening in de wolkenpartij geweest lijkt mij!

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Het lijkt er op dat de molen een tikkeltje 'halo' heeft. Bovendien staat de horizon scheef ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AugmentoR
Aan de zeilen (en motion-blur?) te zien draait de molen en lijkt me (dus) niet een echte HDR uit verschillende exposures, maar een (welgeslaagde) tonemapping van een RAW? Dit natuurlijk in tegenstelling tot de prachtige HDR's van yjanse, erg mooi :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 19:59
Eerste HDR foto, uit 5 foto's:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~overes/tweakers/snelweg_hdr.jpg
Misschien iets te erg m'n fisheye gecorrigeerd.
AugmentoR schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 00:23:
Aan de zeilen (en motion-blur?) te zien draait de molen en lijkt me (dus) niet een echte HDR uit verschillende exposures, maar een (welgeslaagde) tonemapping van een RAW? Dit natuurlijk in tegenstelling tot de prachtige HDR's van yjanse, erg mooi :-)
Meestal maak je meerdere foto's (niet 1 raw en dan verschillende exposures) en als dingen wegen dan komen die ook bewogen op de HDR. Als je de 2de foto van yjanse op Flickr groot bekijkt dan zie je op 1/3 links de wolken ook dubbel...

@mydogisgone
Helaas niet en opnieuw maken werkt niet helemaal, krijg nu wat artifacten kwa overgangen en rare kleuren

[ Voor 7% gewijzigd door Joove op 19-03-2008 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:06

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Joove schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 01:48:
Eerste HDR foto, uit 5 foto's:
[afbeelding]
Misschien iets te erg m'n fisheye gecorrigeerd.

[...]

Meestal maak je meerdere foto's (niet 1 raw en dan verschillende exposures) en als dingen wegen dan komen die ook bewogen op de HDR. Als je de 2de foto van yjanse op Flickr groot bekijkt dan zie je op 1/3 links de wolken ook dubbel...
Heb je die ook in het groot? :o deze is echt gruwlijk mooi!!

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
AugmentoR schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 00:23:
Aan de zeilen (en motion-blur?) te zien draait de molen en lijkt me (dus) niet een echte HDR uit verschillende exposures
Omdat de molen inderdaad in actie was , heb ik er maar 1 RAW van geschoten , en die verschillende exposures aangemeten.

Volgende keer zal ik er weer wel eens eentje maken uit 5 verschillende RAWS.

Maar kan iemand mij uitleggen wat dan het verschil is tussen 5x een plaatje schieten met 5 verschillende exposures.
Of 1 plaatje schieten , en die digitaal 5 verschillende exposures geven?

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AugmentoR
degroot schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 09:21:
[...]
Maar kan iemand mij uitleggen wat dan het verschil is tussen 5x een plaatje schieten met 5 verschillende exposures.
Of 1 plaatje schieten , en die digitaal 5 verschillende exposures geven?
Een .JPG heeft een dynamisch bereik van plm. 6 stops, een RAW grofweg 8 á 9 á 10. Als je verschillende plaatjes met verschillende exposures schiet kun je een nog groter dynamisch bereik pakken.
Dit is natuurlijk niet altijd nuttig, (bij de molen bijvoorbeeld was zo te zien 1 RAW al prima :-) maar soms wel (bijv. landschapsfotografie met erg lichte en erg donkere stukken en/of tegenlicht).

[ Voor 11% gewijzigd door AugmentoR op 20-03-2008 00:33 . Reden: geloof simon direct ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AugmentoR
Geinspireerd op de mooie rustige groothoek-highway-shot van Joove nog even naar het dichtstbijzijnde faunaduct gereden. Je moet er natuurlijk van houden, maar kunt de exposures tellen :) Genomen in een range van 1/2000 tot 1/6 sec op f/22 ISO100 50mm.Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3046/2343869052_aef037dc45.jpg

[ Voor 46% gewijzigd door AugmentoR op 19-03-2008 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:53

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

In ieder geval érg speciaal! (in positieve zin dan wat mij betreft) Maar misschien niet zo heel erg HDR.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 11:48
AugmentoR schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 10:01:
[...]

Een .JPG heeft een dynamisch bereik van plm. 6 stops, een RAW grofweg 9 á 10. Als je verschillende plaatjes met verschillende exposures schiet kun je een nog groter dynamisch bereik pakken.
Dit is natuurlijk niet altijd nuttig, (bij de molen bijvoorbeeld was zo te zien 1 RAW al prima :-) maar soms wel (bijv. landschapsfotografie met erg lichte en erg donkere stukken en/of tegenlicht).
een raw grofweg 7 a 8, 9 als je er behoorlijk wat uitperst hoor, klinkt maar als een klein verschil, maar is behoorlijk wat. Rest van je verhaal klopt als een bus, als je DR sowieso al wijdt genoeg is kun je met de plugin van photomatix in PS (wel je file als 16 bits ipv 8 bits inladen) een tonemapping doen, aangezien je DR breder is dan je monitor laat zien.

Tonemapping is namelijk het 2e deel van HDR, het terugbrengen van die breedte naar een zichtbaar spectrum.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06:48

Markie

Voorheen BBE

@yjanse: die eerste is erg mooi gelukt.
@ AugmentoR: leuk concept. Hoe heb je de foto's samengevoegd?

Een probeersel van mij: niet echt extreem HDR lijkend, maar daar hou ik ook niet zo van.
Afbeeldingslocatie: http://img143.imageshack.us/img143/4115/img2699abfw8.jpg

[PRIMA FOCUS ] | [ flickr]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AugmentoR
BBE schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 19:38: @ AugmentoR: leuk concept. Hoe heb je de foto's samengevoegd?
Gewoon fotomatrix 8) Eigenlijk was het de bedoeling om zo'n cleane highwayshot als Joove te krijgen zonder auto's (via remove ghosting-artifacts) maar dan kwamen er in fotomatrix gewoon enkele auto's 100% opacity op. Vervolgens ook even zónder remove ghosting geprobeerd met, voor mij verrassend, bovenstaand resultaat.
Erg mooie plaat heb je daar overigens BBE, inderdaad niet te overdreven HDR, jammer van de CA, maar erg mooi gedaan!
@jspr: Beetje donker bovenin, maar zeker mooie gedetailleerde plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bargemanos
  • Laatst online: 23-02 20:26
Mijn eerste probeersel met HDR/tonemapping, tussen de sneeuw door, het zonnetje, toch snel geprobeerd.
De foto zelf is al niet lekker, maar is de bewerking te extreeem?

Afbeeldingslocatie: http://www.bargemanos.nl/foto/pic_1.jpg
*clickable*

[ Voor 12% gewijzigd door Bargemanos op 24-03-2008 18:35 ]

uhuuummm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een iets kleinere foto mag ook hoor ;)

Verder zou ik bij een HDR bomen en ander bewegelijk spul, zeker op de voorgrond zoals de boom links, vermijden omdat die ghosting veroorzaken tijdens het maken van de 3 foto's.
Tevens denk ik dat die locatie zich niet echt leent voor een HDR omdat er weinig kontrast verschillen inzitten die met HDR juist mooi naar voren zijn te halen. Nu lijk het net op een bewerkte normale foto namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AugmentoR
Bargemanos schreef op maandag 24 maart 2008 @ 18:33:
De foto zelf is al niet lekker, maar is de bewerking te extreeem?[afbeelding]
*clickable*
Gedetailleerd takkenwerk ( :D ) is zowiezo moeilijk als je een beetje CA-gevoelige lens hebt...(Hoe groot dit effect is kun je mooi zien aan een uitvergroting van die paal op je foto: links 3 en rechts drie pixels. Als je dit op de takken projecteert kun je nagaan wat je lens aan scherpte bij zo'n sterk contrast aankan).

Zoals je al aangaf, de input-foto's waren al niet optimaal, daarnaast lijkt me de compositie een beetje druk, maar aan de positieve kant: het kon erger qua tonemapping, zoals Barry Stevens altijd zei: vooral doorgaan ;)

Hier nog TTEHDR (tripod, triple exposure hdr) met een beetje CA-gevoelige lens en een lastige boom :

--verwijderd--
(was bij nader inzien echt té :'(

[ Voor 10% gewijzigd door AugmentoR op 28-03-2008 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kattapult
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-11-2021
Ik heb gisteren mijn eerste HDR foto's gemaakt.... vind de kwaliteit van de foto's echter niet al te best...niet zo scherp.... (was overigens al direct...dus na het generaten van 3 foto's en voor het tonemappen)

waar kan dat aan liggen ?

Afbeeldingslocatie: http://www.birj.nl/11.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.birj.nl/12.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AugmentoR
kattapult schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 18:50:
Ik heb gisteren mijn eerste HDR foto's gemaakt.... vind de kwaliteit van de foto's echter niet al te best...niet zo scherp.... (was overigens al direct...dus na het generaten van 3 foto's en voor het tonemappen)

[afbeelding]

[afbeelding]
Een HDR blinkt zelden uit door de scherpte. Afgezien van ronduit verkeerd focussen kan het bewegingsonscherpte zijn van je fototoestel, bewegingsonscherpte door de wind op takken, de opnames met verschillend diafragma gemaakt, te veel tijd tussen de opnamen of natuurlijk een middelmatige lens.
Als je er een wat groter post is het misschien wat duidelijker te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

AugmentoR schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 23:05:
[...]

Een HDR blinkt zelden uit door de scherpte. Afgezien van ronduit verkeerd focussen kan het bewegingsonscherpte zijn van je fototoestel, bewegingsonscherpte door de wind op takken, de opnames met verschillend diafragma gemaakt, te veel tijd tussen de opnamen of natuurlijk een middelmatige lens.
Als je er een wat groter post is het misschien wat duidelijker te zien?
In principe hoor je als je een HDR volgens het boekje maakt ook niet je diafragma te veranderen maar je sluitertijd :)

Ik hou er persoonlijk van om met HDR van de lekker grauwe en rauwe foto's te maken:

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2039/2380361605_b3216a1e93.jpg

En ja, dat is een kerstboom :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 16:27
Grauwe foto's en HDR gaan amper samen lijkt me. HDR is bedoeld voor scenes waar je de dynamische range van het afgebeelde niet kan vatten in 1 losse opname. Bij een grauwe scene heb je een dynamische range die je ook kan vatten in 1 opname. Ook al zal je misschien de wat donkere gebieden iets verder kunnen uitlichten met HDR fotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
kattapult schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 18:50:

[afbeelding]

[afbeelding]
Dat niet scherpe van je foto's is inderdaad zeer waarschijnlijk te wijten aan een minimale beweging tussen de opnames, dan kunnen de losse foto's nog wel scherp zijn, maar de merge kan dan wazig uitpakken...
Vindt je tonemapping btw niet echt prettig... (De daken op 1 knallen van het beeldscherm af.)
Verders is 2 erg scheef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Nog eentje uit Rome:

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2117/2204018497_f9fecd03d4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pavla
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-08 23:23
Werkelijk subliem, wat een heerlijke kleuren en wat een perfecte toepassing van deze techniek :)

Trots lid van [DPC] Team Boonanza @ SoB - Bezoek pwnshop.nl!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier.V
Inderdaad mooi :)

Tóch nog een stukje overbelicht links onder.. Misschien kun je dat nog aanpassen in je tone-mappin? (weet niet precies hoe het allemaal werkt, heb er al een tijd niks meer mee gedaan). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Erasmo: Ziet er goed uit!! Is die gemaakt van 1 foto?

Nog eentje van mij uit Barcelona.

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2370/2351938287_81fa276003.jpg
Gas Natural / Barcelona (HDR

Klik voor groter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier.V
Heftig!
Meestal vind ik dat niks, maar ik vind het bij deze foto om het abstracte wel passen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo heel veel heb ik hier niet aan ge-tonemapped. Door de spiegeling in het glas lijkt het heel heftig namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Mad_Demon

de dokter

Ziet er erg mooi uit. Heb je deze HDR gemaakt uit één foto?

[ Voor 4% gewijzigd door Mad_Demon op 03-04-2008 22:53 ]

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AugmentoR
Da's weer een hele strakke jspr.
Van erasmo ben ik ook benieuwd naar of de boog uit één foto is of meer. Resultaat mag er in iedergeval wezen, al is de boog mss een ietsje licht :)

[ Voor 18% gewijzigd door AugmentoR op 04-04-2008 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

@ Jspr, leuk resultaat, maar wat mij betreft mag je beide gebouwen dan wel over één kam scheren. Zijn toch van hetzelfde materiaal? Dan ook dezelfde reflectie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Pavla schreef op woensdag 02 april 2008 @ 16:03:
[...]

Werkelijk subliem, wat een heerlijke kleuren en wat een perfecte toepassing van deze techniek :)
Dank je :)
Rogier.V schreef op woensdag 02 april 2008 @ 16:45:
Inderdaad mooi :)

Tóch nog een stukje overbelicht links onder.. Misschien kun je dat nog aanpassen in je tone-mappin? (weet niet precies hoe het allemaal werkt, heb er al een tijd niks meer mee gedaan). :)
Helaas lukt dat niet, de zon staat daar precies achter de poot :)

En de HDR is gemaakt uit 3 foto's, als je goed kijkt zie je bij de boom rechts een paar halo's :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Onder de Dom, Utrecht:

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2286/2393390325_76753ef121_o.jpg

non-HDR versie

[ Voor 65% gewijzigd door Wouter op 18-04-2008 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het was ideaal HDR weer vandaag :)

Hotel Arts Barcelona (HDR)
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3250/2408120322_f304b40810.jpg
Klik voor groter

Meer op mijn Flickr pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideShow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-06 15:55

SideShow

Administrator

Een probeerseltje :)

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/sideshow/foto/2199.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wardie
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01-03-2023
Van mij nog een paar leuke van een kerk tegenover het CS in Amsterdam:
(Klik voor grote foto)

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3104/2438079987_85c787c98a.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3009/2438079577_ef7fd08a8c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 22:14
Mijn eerste poging to HDR...

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2315/2468368060_940eabb610.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3231/2437527370_ea3a5ffb7f.jpg

Bijde zijn 3 exposures, vorige week genomen in mount QingChen, China zie http://kruyt.org/wordpress/archives/248

[ Voor 15% gewijzigd door eth0 op 07-06-2008 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AugmentoR
@wouter: mooi! meer!
@sideshow: Afgezien van de ontbrekende resize een fijne plaat, mooie kleuren.
@jspr maakt de een na de andere geniale plaat in Barcelona, ik hoop dat je er nog lang foto's blijft maken :)
@Wardie: Heeel erg mooi, en laat goed de toegevoegde waarde van HDR zien, al zijn de ramen nog wel een klein beetje uitgebeten.
@eth0: De toegevoegde waarde van HDR spat er niet echt af (behalve de ghosting van de vlammen bij de 1e). Al begint het bruggetje er voor eerste HDR al op te lijken, 't is wel een beetje vreemde compositie vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eth0
Mijn 2de poging to HDR, het blijft lastig om het correct te krijgen.

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3158/2524540423_517cdbf755.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 12:19

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

HDR's 'maken' uit 1 foto kan je echt niet HDR noemen.
Dat is gewoon 'local levels enhanchment' wat je toepast.

Dingen doordrukken of tegenhouden.
Dat doen ze al decennia met analoge fotografie en is enkel makkelijker geworden door fotosjop.
Je kan soms veel uit 1 foto halen als je met maskers werkt.
Maar dat is geen HDR.

Een HDR bestaat uit minimum 3 exposures en wordt meestal ook in een 32bit floating point omgeving tot stand gebracht.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldegroot
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

pauldegroot

silent sounds

Sinds kort van mn 350D naar een 40D gegaan met tamron 17-50.

Kwam vanmiddag langs een weiland en zag dat de zon bijna achter de wolken weg kwam.
Ga als een malle het weiland in, stap bijna in de koeienvlaai terwijl ik AEB aanzet en snel 5 stops hdr uit de hand kunnen schieten. Tevens ook mijn eerste, dus op of aanmerkingen zijn welkom.

Afbeeldingslocatie: http://i30.tinypic.com/ngsu51.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goede poging dacht ik zo :)
De lichtstralen heb je goed weten te pakken.

Nog eentje van afgelopen donderdag

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3022/2556049091_b3e64761df.jpg
http://www.flickr.com/photos/jsprhrmsn/2556049091/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eth0
@multipasser Bedoel je die van mij? Ik weet wat HDR zijn, die van mij bestaat uit 3 raw exposures. Dus waarom dit commentaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldegroot
  • Niet online

pauldegroot

silent sounds

thx, de wolken springen er bij jou erg goed uit.

Polarisatiefilter vast en zeker maar hoeveel belichtingen?

Hier nog eentje van mij, deze is al beter gelukt dan de vorige als zeg ik het zelf O-)

Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/2j4r2b4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pauldegroot schreef op zondag 08 juni 2008 @ 17:36:
[...]

thx, de wolken springen er bij jou erg goed uit.

Polarisatiefilter vast en zeker maar hoeveel belichtingen?
Nee, gewoon een filterloze Canon 10-22 (de polafilter is onderweg namelijk), en het zijn 3 belichtingen -2, 0, +2. De nabewerking in Lightroom heeft meer werking gehad op het eindresultaat dan Photomatix trouwens.

Op jouw foto heb ik weinig op aan te merken eigenlijk. Mooi beschaafd gebruikt gemaakt van de HDR techniek, alleen vind ik het zwart, en dan met name voor in de foto, net iets té zwart.

Hier nog 1 van die dag:

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3169/2556049615_c3636b4877.jpg
http://www.flickr.com/photos/jsprhrmsn/2556049615/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldegroot
  • Niet online

pauldegroot

silent sounds

Verwijderd schreef op zondag 08 juni 2008 @ 17:43:
[...]
Op jouw foto heb ik weinig op aan te merken eigenlijk. Mooi beschaafd gebruikt gemaakt van de HDR techniek, alleen vind ik het zwart, en dan met name voor in de foto, net iets té zwart.
Heb hier ook nog een iets lichtere versie staan, dat beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor zover ik kan zien zijn ze nagenoeg gelijk aan elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier een HDR-pano van mij van het binnenhof......tijdje terug alweer.

Hij is aanklikbaar voor groter.

Afbeeldingslocatie: http://www.jctoet.nl/images/vlieg/binn_pano.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Als ik het goed begrijp is MartijnGizmo in "[HDR fotografie] De kleurrijke belichting" opgebouwd uit 3 verschillende foto's. Hoe pak je zó snel die 3 verschillende foto's als het onderwerp beweegt? (Of denk ik hier even verkeerd en is die foto geen HDR?)

[ Voor 5% gewijzigd door Saturnus op 16-06-2008 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikey
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-09 00:29

Spikey

Making the web accessible!

dat is een hdr-actie uitgevoerd om een enkele raw file. doordat die meer data bevatten kunnen je hem dus als het ware ontwikkelen tot bijvoorbeeld drie plaatjes met verschillende exposures. met die drie plaatjes ga je dan je hdr workflow in.

het bereik is minder groot dus je zal er geen suoer hdr mee bereiken, maar het kan wel net wat meer detail naar boven brengen in je uitendelijke plaat.

Sony a6700 + primes | Trek Checkpoint SL5 Gen2 | Trek Emonda SL7 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Thanks Spikey.

Eerste testje: http://members.home.nl/saturnusdj/HDR/HDR003.jpg
Ik weet dat het niet zo veel voorsteld, sowieso is het onderwerp ook totaal onaantrekkelijk, maar ergens is een begin he.

Ik vraag me nog af hoeveel jullie over- en onderbelichten. Kan iemand zijn 3 losse foto's misschien eens showen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mngm
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-08 13:38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Saturnus:

-2EV
Afbeeldingslocatie: http://jasperhermsen.nl/images/web/forum/hdr-verschil/IMG_4747.jpg
0EV
Afbeeldingslocatie: http://jasperhermsen.nl/images/web/forum/hdr-verschil/IMG_4746.jpg
+2EV
Afbeeldingslocatie: http://jasperhermsen.nl/images/web/forum/hdr-verschil/IMG_4748.jpg

Samengevoegd en wat tonemapping geeft dit:

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2124/2424047592_7f2563d6cd.jpg
http://www.flickr.com/photos/jsprhrmsn/2424047592/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Wow, goed gelukt, eigenlijk van 3 'mislukte' foto's toch een leuke HDR-plaat weten te maken :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
@mngm en jspr
Thanks.

Nog wat gespeeld:
http://i187.photobucket.c...aturnusDJ/HDR/HDR0074.jpg
http://i187.photobucket.c...aturnusDJ/HDR/HDR0075.jpg

Toch wel redelijk voor iemand met nog geen 12 uur HDR ervaring toch? :P
Nouja, om het process maar even te showen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Who needs HDR anyway voor geile luchtjes

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3281/2595592925_af50c24b1c_o.jpg

wie de locatie raad krijgt een koekje :p

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

simon schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 23:51:

[afbeelding]

Polen :)? :P

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Nope, oostelijker.. en minder legaal om deze foto te nemen :P

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

offtopic:
Vlakbij een bepaalde niet meer werkende kernreactor?

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Inderdaad, de truc om geen HDR te gebruiken is ietwat onder te belichten tijdens 't maken van de foto en vervolgens met fill light 't wat op te halen, let op, zorg dat je niet hoog in je iso's zit, en gebruik je brightness om her en der wat op te halen. Speel hier maar eens mee, en je ontdekt dat voor veel van de fotos in dit topic je eigen camera genoeg DR heeft. Voor de mooie diepe zwarten moet je niet de contrast slider gebruiken, maar de zwart/blacks.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Toen je zei: minder legaal om foto's te maken en oostelijker, toen wist ik het ineens weer, maar floor-is was me voor. Weer geen koekje :|.

Verder eens met wat Simon zegt. Je dr in je camera is vaak al genoeg en met wat nabewerking krijg je de juiste accenten. Vanuit raw werken is dan wel iets makkelijker, maar niet eens essentieel.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

simon schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 23:51:

[afbeelding]

Dat is toch Tsjernobyl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Jep, de minder bekende voorkant van de reactor.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier.V
Hahn schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 15:33:
Wow, goed gelukt, eigenlijk van 3 'mislukte' foto's toch een leuke HDR-plaat weten te maken :P
Nou, 'mislukt'..
Ze zijn natuurlijk met opzet 'mislukt' gemaakt, om bij elkaar te voegen als HDR. ;)

@Saturnus: Een beker op een tafel is nou niet direct een onderwerp waar ik een mooie HDR foto bij denk. Er zit dan ook geen enkele meerwaarde aan als je deze foto hdr zou schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Nee natuurlijk niet, maar goed, ergens beginnen natuurlijk. Die kwaliteit en kleuren haal ik niet met een enkele foto.
Die landschappen en gebouwen staan hier niet om het huis heen. Verder is er zoveel wind de afgelopen paar dagen dat zelfs tussen AEB's + Timer takken en bomen bewegen, dan is een HDR gewoon niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markicks
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:56
Als antwoord op de bovenstaande reactie... Ik ben van de week begonnen met HDR foto's en ben dus geheel nieuw op dit gebied. Plus vandaag stond er inderdaad wat teveel wind met de onweersbui op voorhand. Maar ik wou het toch even proberen en dit is het resultaat.

Afbeeldingslocatie: http://img6.uploadhouse.com/fileuploads/2090/20903660628fb2ea81c694566e71144dff39510.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img8.uploadhouse.com/fileuploads/2090/20903685d5d9cb01d83a0b9f4eb931f948923e2.jpg

Ik heb vast nog een hoop te leren, dus wees niet te zuinig met kritiek! (afgezien van de bewogen bomen dan)

system setup

Pagina: 1 ... 4 ... 14 Laatste

Dit topic is gesloten.