Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs
5 fps te traag? gaat ie een EOS 1D Mark II N halen ofzo?afterburn schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 07:34:
[...]
Niet vanwege de lens iig; hij vind de 20D te traag voor het soort fotografie dat hij doet. De reden zit dus in de body.
Website|Mini 3 Pro|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300
Er is ook nog zoiets als AF snelheid he... ik gok dat het daarom gaat. De 1D serie is daarmee duidelijk sneller dan de prosumer serie.qless schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 15:43:
[...]
5 fps te traag? gaat ie een EOS 1D Mark II N halen ofzo?
"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.
[Voor 19% gewijzigd door dribbel op 20-08-2006 16:13]
En drippel: de 1D mark 2 N raffelt ze af met 8.5fps

Het gaat iig om de body, en zijn volgende body eet geen EFS lenzen. En die van mij wel, dus ik heb mazzel.

We kunnen wel heel achterdochtig gaan lopen doen met z'n allen, maar als iemand z'n spul wil verkopen omdat ie iets anders wil dan is daar niks mis mee. Dat het op die manier een beetje dure hobby wordt is een ander verhaal, maar iedereen beslist gelukkig zelf hoe ie zijn centjes uitgeeft.
Computer specs
zeker, maar dat is nog altijd een crop machine en geen full frameafterburn schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 16:33:
Het gaat inderdaad voornamelijk om de AF snelheid.
En drippel: de 1D mark 2 N raffelt ze af met 8.5fps

Doe dan meteen de Tamron 17-50 (?) 2.8 of is daarover nog niet genoeg praktijkervaring bekend?neographikal schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 20:42:
Kleine update van de topicstart komt eraan: 17-55 en de sigma 17-70 toegevoegd
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Weinig van gezien, niet in de handen gehad: kortom, ik kan er weinig over zeggen op het moment behalve dat hij erg scherp lijkt te zijnbombadil schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 21:47:
[...]
Doe dan meteen de Tamron 17-50 (?) 2.8 of is daarover nog niet genoeg praktijkervaring bekend?

Ik denk zelf bijvoorbeeld aan deze:
Canon EF 28-105 mm f/3.5-4.5 II USM (ø58mm)
is wel 17 tov 28 maar dat kan ik denk ik met de benen zoom wel oplossen

PC1: ASUS Prime X570-Pro -- 3900X incl. X72 -- 64GB PC4-25600 -- WD Black SN850 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x Supermicro X9SRL-F -- E5-2690 v2 -- 192GB PC3-12800 -- Synology DS3617xs: 8x1,92TB SSD RAID F1 -- 3x8TB WD Purple RAID5
[Voor 16% gewijzigd door Voutloos op 21-08-2006 15:05]
{signature}
|>

In ieder geval zou ik eerder voor een lens met iets meer wide gaan, ik gebruik mijn Sigma 18-50 f/3.5-5.6 DC (die ik als kitlensvervanger heb aangeschaft) met enige regelmaat op 18mm. Er was ooit een post van Remy die een aantal wide-angles vergeleek, ik zou dat ook best een keer voor je willen doen met 18 vs 28 mm, dan heb je een indruk. (Alleen niet nu, nu ga ik slapen

Mijn voorkeur zou uitgaan (in fact - gaat nog steeds uit) naar de Sigma 17-70 die binnenkort in de startpost komt, maar die is iets boven budget (nog maar ietsje boven de 280 die je noemt...)
Edit: Oh ja, over de zoom: 105 mm is zeker lekker, maar bedenk je dat je meer zoom altijd kunt krijgen door te croppen; meer wijd gaat niet op die manier

Gevonden

[Voor 23% gewijzigd door Dannr op 21-08-2006 15:24. Reden: Gevonden :)]
Tenzij je ervaring hebt wat welke brandpuntsafstand doet, zeg ik: je standaardzoom moet op 17-18 beginnen.TheGeneral schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 14:54:
Goed jongens, jullie zullen wel denken "heeft hij ze troep nog niet gekocht"Maar wat is nou het beste alternatief voor de standaard lens bij de 350d? Gaat me vooral om binnehuis foto's dus minder lichtstops dan de standaard lens is een pre. Budget ja 250 ongeveer, maar als het mooiste alternatief 280 is dan praten we daar natuurlijk niet over
Ik denk zelf bijvoorbeeld aan deze:
Canon EF 28-105 mm f/3.5-4.5 II USM (ø58mm)
is wel 17 tov 28 maar dat kan ik denk ik met de benen zoom wel oplossenhij komt wel iets verder of is dit geen verstandige keuze?
Dit maakt dat alternatieven voor de kitlens zijn: . Sigma 18-50/2.8, Sigma 17-70/2.8-4.5, canon ef-s 17-85/4-5.6 IS, Tamron 17-50/2.8, canon ef-s 17-55/2.8 IS. (ruw gesorteerd op opische kwaliteit)
Deze liggen vanaf 150 euro tot enkele malen je budget boven wat je in je hoofd heb om uit te geven.
Ik zeg: kitlens + 430EX flitser tot je zelf kan bepalen welke brandpunten je plezier van hebt.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.
Sommige mensen staan (bijna) nooit binnen te fotograferen.. Ik zit in zeker 75% van de gevallen (ver) boven de 100mm.. Maar niet iedereen wil een foto-serie maken van zijn huiskamerRonald schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 15:22:
[...]
Tenzij je ervaring hebt wat welke brandpuntsafstand doet, zeg ik: je standaardzoom moet op 17-18 beginnen.

Voor binnen hebbie inderdaad gelijk.. dan is 28mm vaak al te lang. En lopen is bijna nooit mogelijk als je al met je rug tegen een muur aan staat.

Als je 250 euro te besteden hebt en je wilt binnen fotograferen... dan hebbie groot gelijk.. Kun je dat geld beter in een goede flitser steken dan in een betere lens.Ik zeg: kitlens + 430EX flitser tot je zelf kan bepalen welke brandpunten je plezier van hebt.
[Voor 42% gewijzigd door FragDaddy op 21-08-2006 16:14]
Have a wheelie good weekend!
Ah die 430EX was is zowieso ook van plan om te bestellen. Maar hoe bedoel je welke brandpunt astand je plezier hebt? Maar met een flitser compenseer ik dus de matige standaard lens. Nou dat is mooi! Dan kan ik wellicht weer de sigma 70-300 kopen voor de wat grotere afstanden!FragDaddy schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 16:10:
[...]
Sommige mensen staan (bijna) nooit binnen te fotograferen.. Ik zit in zeker 75% van de gevallen (ver) boven de 100mm.. Maar niet iedereen wil een foto-serie maken van zijn huiskamer. Ik heb dus buiten mijn kitlens geen lens die onder de 28mm duikt.
Voor binnen hebbie inderdaad gelijk.. dan is 28mm vaak al te lang. En lopen is bijna nooit mogelijk als je al met je rug tegen een muur aan staat.
[...]
Als je 250 euro te besteden hebt en je wilt binnen fotograferen... dan hebbie groot gelijk.. Kun je dat geld beter in een goede flitser steken dan in een betere lens.
Heeft die 430EX eigenlijk een auto stand? Voorin het begin van mijn foto flits carriere zeg maar?
Nog een vraagje die standaard lens (18-55) doet die onder voor een 18-55 IS supere dure mooiste canon lens in dit zoombereik (bestaat niet weet ik

[Voor 27% gewijzigd door Operations op 21-08-2006 17:39]
PC1: ASUS Prime X570-Pro -- 3900X incl. X72 -- 64GB PC4-25600 -- WD Black SN850 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x Supermicro X9SRL-F -- E5-2690 v2 -- 192GB PC3-12800 -- Synology DS3617xs: 8x1,92TB SSD RAID F1 -- 3x8TB WD Purple RAID5

{signature}
Deze fec neem ik aan:Voutloos schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 17:37:
Ja, kan auto. Verder is het begrip FEC niet zo heel erg ingewikkeld en dan ben e al een heel eind.
http://www.bahneman.com/l...05032421163922&mode=print
Dus "auto" zodat hij zelf bepaald hoeveel hij bij moet flisten kan, nou ja dat lijkt me weer dan genoeg in het begin.
Ik denk niet dat het nodig is om hele grote open deuren in te trappen, ze de TS en Photozone / etc maar eensTheGeneral schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 17:31:
Nog een vraagje die standaard lens (18-55) doet die onder voor een 18-55 IS supere dure mooiste canon lens in dit zoombereik (bestaat niet weet ik)? Hierbij ga ik dus uit van meer dan voldoende licht e.d. Ik bedoel hij zal iets sneller focussen wellicht maar de kwaliteit van de foto's die is dan toch gewoon gelijk? Of mis ik nog iets in dit verhaal?

Ja maar ik snap dat verschil dan toch niet helemaal ik bedoel omstandigen zijn perfect dus voor beide lenzen body (qua mp e.d.) is ook gelijk. Dus zou je zeggen dat de foto's toch ook vrijwel gelijk zouden moeten zijn. Maar goed blijkbaar niet, maar zal is wat verschillen googlen misschien vind mooie 1 op 1 vergelijkingen.neographikal schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 17:52:
[...]
Ik denk niet dat het nodig is om hele grote open deuren in te trappen, ze de TS en Photozone / etc maar eens

Het gebruikte objectief is veel belangrijker dan de boby (en vooral het aantal MP, dat zegt werkelijk heeeel weinig!).TheGeneral schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 18:31:
[...]
Ja maar ik snap dat verschil dan toch niet helemaal ik bedoel omstandigen zijn perfect dus voor beide lenzen body (qua mp e.d.) is ook gelijk. Dus zou je zeggen dat de foto's toch ook vrijwel gelijk zouden moeten zijn. Maar goed blijkbaar niet, maar zal is wat verschillen googlen misschien vind mooie 1 op 1 vergelijkingen.
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.
Anoniem: 50624
Ik moet eerlijk bekennen dat ik moeite heb met het snappen van je verhaalTheGeneral schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 18:31:
[...]
Ja maar ik snap dat verschil dan toch niet helemaal ik bedoel omstandigen zijn perfect dus voor beide lenzen body (qua mp e.d.) is ook gelijk. Dus zou je zeggen dat de foto's toch ook vrijwel gelijk zouden moeten zijn. Maar goed blijkbaar niet, maar zal is wat verschillen googlen misschien vind mooie 1 op 1 vergelijkingen.

In dat geval: Zie boven

Zou ook wat zijn, die 17-55 f/2.8 kost zo'n 20x meer dan de kitlens

Nou ja ik legde de nadruk meer bij het overeenkomen van alle factoren (waaronder dus de body), maar niet zo zeer op de body. Ik doelde meer op zelfde hoeveelheid licht, zelfde afstand en zelfde target van de fotograaf. Dus 2 identieke situaties. Maar goed ik begrijp dat er ook dan nog een verschil in de foto kwaliteit zit.Anoniem: 50624 schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 21:24:
[...]
Ik moet eerlijk bekennen dat ik moeite heb met het snappen van je verhaalMaar je vraag is dus waarom de kitlens anders presteert dan de 17-55 f/2.8 IS USM op dezelfde body?
In dat geval: Zie bovenDe kwaliteit van de foto wordt maar voor een heel klein deel bepaald door de body. Het objectief is hetgene wat de kwaliteit bepaald.
Zou ook wat zijn, die 17-55 f/2.8 kost zo'n 20x meer dan de kitlens
Doordat de duurdere lenzen vaak (meer) elementen hebben die van speciaal glas zijn (apochromatic) of een speciale vorm hebben (aspherical), wordt het licht over de hele plaat preciezer op de sensor geprojecteerd. Bij de wat goedkopere objectieven, met minder van deze elementen of een minder goed ontwerp, worden de verschillende kleuren op verschillende plaatsen in de lenzen niet allemaal hetzelfde gebroken. Dit betekent dat de pixels op de sensor uiteindelijk licht opvangen wat eigenlijk niet voor hen bedoeld is. Door deze uitsmering krijgen veel pixels wat van elkaars licht mee, wat voor minder contrast in zowel de kleuren als de intensiteit zorgt (aangezien dit op kleine schaal richting het gemiddelde van alle pixels (18% grijs) gaat). De duurdere lenzen hebben vaak minder last van deze problemen en zorgen dus voor scherpere platen met als gevolg meer kleur en contrast (zoals neo hierboven ook al zei). Photozone: http://www.photozone.de/3Technology/lenstec8.htmTheGeneral schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 01:03:
[...]
Nou ja ik legde de nadruk meer bij het overeenkomen van alle factoren (waaronder dus de body), maar niet zo zeer op de body. Ik doelde meer op zelfde hoeveelheid licht, zelfde afstand en zelfde target van de fotograaf. Dus 2 identieke situaties. Maar goed ik begrijp dat er ook dan nog een verschil in de foto kwaliteit zit.
Nog een ander punt is de vervorming op grote schaal. Duurdere objectieven hebben vaak minder zoombereik en een beter intern ontwerp, waardoor ze minder last hebben van barrel- of pincushionvervorming (het bolle of holle beeldeffect), wat bij goedkopere objectieven of objectieven met meer zoom wel eens een lelijk resultaat oplevert aan de uiteinden van het zoombereik. Hetzelfde geldt voor effecten als vignetting, flare en bokeh. Photozone: http://www.photozone.de/3Technology/lenstec3.htm
[Voor 20% gewijzigd door Kheldar op 22-08-2006 02:00. Reden: Wat linkjes erbij]
Nou kijk zoiets dacht ik dus alKheldar schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 01:50:
[...]
Doordat de duurdere lenzen vaak (meer) elementen hebben die van speciaal glas zijn (apochromatic) of een speciale vorm hebben (aspherical), wordt het licht over de hele plaat preciezer op de sensor geprojecteerd. Bij de wat goedkopere objectieven, met minder van deze elementen of een minder goed ontwerp, worden de verschillende kleuren op verschillende plaatsen in de lenzen niet allemaal hetzelfde gebroken. Dit betekent dat de pixels op de sensor uiteindelijk licht opvangen wat eigenlijk niet voor hen bedoeld is. Door deze uitsmering krijgen veel pixels wat van elkaars licht mee, wat voor minder contrast in zowel de kleuren als de intensiteit zorgt (aangezien dit op kleine schaal richting het gemiddelde van alle pixels (18% grijs) gaat). De duurdere lenzen hebben vaak minder last van deze problemen en zorgen dus voor scherpere platen met als gevolg meer kleur en contrast (zoals neo hierboven ook al zei). Photozone: http://www.photozone.de/3Technology/lenstec8.htm
Nog een ander punt is de vervorming op grote schaal. Duurdere objectieven hebben vaak minder zoombereik en een beter intern ontwerp, waardoor ze minder last hebben van barrel- of pincushionvervorming (het bolle of holle beeldeffect), wat bij goedkopere objectieven of objectieven met meer zoom wel eens een lelijk resultaat oplevert aan de uiteinden van het zoombereik. Hetzelfde geldt voor effecten als vignetting, flare en bokeh. Photozone: http://www.photozone.de/3Technology/lenstec3.htm

Kheldar schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 01:50:
[...]

Hoe meer groothoek, des te meer moet er optisch gecorrigeerd worden om barrel distortion tegen te gaan. De rest is een logisch gevolg hieruit want meer correctie betekent ingewikkelder ontwerp en dus meer kosten

Bij een superzoom (7x) of hyperzoom (11x) zit je met de situatie dat er aan het wijde eind flink gecompenseerd moet worden, maar aan het tele eind niet. Echter, het licht dat je vangt moet wel gewoon door alle lens elementen heen, je kan niet even een corrigerend lens element uit het lichtpad halen als je in het tele-bereik zit. Barrel correctie aan het wijde eind levert je dus pincushion op aan de tele kant. Dus moet je weer extra moeite doen om dat laatste weer te drukken, enz.
Dat je toch nog een heel eind kan komen bewijst Canon met de EF 28-300 f/3.5-5.6 USM L IS, maar daar zitten dan ook 23 lens elementen in, waarvan 3 asferisch en 3 UD (ultra-low dispersion) in 16 groepen. Dit kost alleen nogal wat, rond de € 2.200.

In de regel is een 3x zoom (24-70, 28-75, 70-200, 100-300) over het hele bereik vervormingsvrij te krijgen ("vrij" als in: rond 1% of minder vervorming) maar dat kost dus wel wat moeite/centen in de vorm van ingewikkelder ontwerp en nauwkeuriger toleranties. Bij goedkope objectieven wordt hierop bezuinigd en hou je vervorming over.
Meer richting wijd wordt het lastiger om die 3x regel vol te houden: wijde objectieven als de 18-50, 17-40 en 16-35 zitten onder de 3x, en richting ultrawijd blijft men steken op 2x of net ietsje meer.
Bij de el cheapo super- en hyperzooms echter gaat het hele verhaal overboord, want dan gaat men uit van een klant die gewoon veel bereik in 1 objectief wil, tegen weinig geld. Okay, skimp dan maar op optische correctie, op gebruikte materialen, op fabricage methoden en op quality control. De prioriteiten liggen ineens heel anders.
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Waarbij ik weer wil zeggen dat de vervorming van de 17-40 me éigenlijk een beetje tegenvalt. Begrijp me niet verkeerd ik vind het verder een fijne lens maar hij is toch een beetje overrated.neographikal schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 10:56:
Waarbij gezegd moet worden dat de 17-40 is consorten op fullframe wel stevig vervormen, maar dat is niet zo gek: het zijn nogal extreme lenzen
--
Klopt, wilde toch ook nog even iets over vervorming op grote schaal zeggen, dus werd het 'duur -> meer vervorming' met een linkje naar Photozone voor het hele verhaal. Gelukkig staat het juiste verhaal nu ook hier.JumpStart schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 10:53:
[...]
Hier draai je oorzaak en gevolg een beetje om.

Dat is ook een beetje mijn mening. Hoe meer ik dit objectief vergelijk met de kitlens, hoe meer ik vind dat de 17-40L overrated is. Het is een fijne lens, je maakt er mooie plaatjes mee, maar de kitlens is ook niet verkeerd.salient schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 11:54:
Begrijp me niet verkeerd ik vind het verder een fijne lens maar hij is toch een beetje overrated.

Kun jij zien welke de L lens is? geschoten in RAW, door de CS2 RAW convertor gehaald en verkleint.
Euh, beide zijn op 24mm geschoten, f4.0 en 1/500s. Ik heb ze ook maar klikbaar gemaakt.
[Voor 12% gewijzigd door zonoskar op 22-08-2006 20:07]
[Voor 48% gewijzigd door Lennart_1337 op 22-08-2006 20:40]
barrel in de onderste duidelijker te zien
contrast
scherpte
overgang in bomen naar lucht gedeeltes.
detail wat te zien is.
[Voor 54% gewijzigd door Nomad op 22-08-2006 20:00]
/edit : of ik heb een ongeloofelijk goede kitlens.
[Voor 11% gewijzigd door zonoskar op 22-08-2006 20:28]
Maar er is wat vreemds aan de hand, de bovenste plaat heeft meer detail in de hoeken en de onderste heeft weer meer detail in het midden.
- Dus de kitlens is scherper in de hoeken dan de 17-40
- En de 17-40 is scherper in het centrum dan de kitlens

Klopt, de 17-40 trekt in de center bijna het max van de sensor op F/4, maar de borders zijn op 24mm helaas niet best. Daar heeft de mijne in ieder geval ook last vanLennart_1337 schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 20:42:
Jouw kitlens lijkt mij idd. scherper dan de mijne...
Maar er is wat vreemds aan de hand, de bovenste plaat heeft meer detail in de hoeken en de onderste heeft weer meer detail in het midden.
- Dus de kitlens is scherper in de hoeken dan de 17-40
- En de 17-40 is scherper in het centrum dan de kitlens

[Voor 76% gewijzigd door neographikal op 22-08-2006 20:44]
Anoniem: 169455
Ik ben opzoek naar een vervanger voor m'n kitlens en zat te denken aan een 17-40L. Volgens photozone/fredmiranda etc. scoort deze toch echt heel goed.
Maar nu ik hier de posts lees en voorbeeld(en) tegenkom in vergelijking met de kitlens krijg ik toch wat twijfels.
Is er een beter alternatief in dezelfde prijsklasse? (of moet het dan toch een $ 17-55 2.8 IS $ worden?)
Boven een eerdere reply van mij ( Voutloos in "Het grote Canonmount-objectieven-topic V..." ) staat zo goed als dezelfde vraag als zoals jij hem nu stelt. De Tamron is ook zeker niet foutloos en er is geen empirische waarheid als 'hij is altijd beter/slechter dan de 17-40', maar dat hij een stop lichter is en een stopje goedkoper

Verschillen zitten hem ook in de handling en daarvoor is het gewoon eigenlijk een vereiste dat je relevante objectieven een keertje vastgehouden hebt.

{signature}
Kijk liever naar goed opgezette testen van bijv. Photozone.Anoniem: 169455 schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 20:52:
Hmmm,
Ik ben opzoek naar een vervanger voor m'n kitlens en zat te denken aan een 17-40L. Volgens photozone/fredmiranda etc. scoort deze toch echt heel goed.
Maar nu ik hier de posts lees en voorbeeld(en) tegenkom in vergelijking met de kitlens krijg ik toch wat twijfels.
Is er een beter alternatief in dezelfde prijsklasse? (of moet het dan toch een $ 17-55 2.8 IS $ worden?)
Ook zie je in dat soort testshots niets terug van de bruut snelle autofocus, build en handling van de 17-40.
Maar als je niet zo gesteld bent op snelle AF en build is er nu meer te kiezen dan een paar jaar geleden. De Tamron 17-50 biedt veel optische kwaliteit in een aardige behuizing, de Sigma 17-70 geeft wat meer bereik en het is nog even afwachten hoe goed de Tokina 16-50 is.
The skyline was beautiful on fire. All twisted metal stretching upwards. Everything washed in a thin orange haze.
Anoniem: 28443
Allemachtig, op basis van een tweetal foto's waarbij het slechtste punt van de lens wordt gepakt is de lens niks meer? Hij gaat er hier misschien ook uit, maar niet op basis van slechte optische prestaties: ik vind hem feitelijk wat te kort, een 24-105 past qua bereik beter bij me...Anoniem: 28443 schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 22:19:
Mooi om te lezen dit over de 17-40L. Gewoon duidelijk een overrated lens! Hij is die 700 Euro in vergelijking met die kitlens gewoon niet waard, tenzij je dat wil neerleggen voor USM en de bouw. Ik had precies hetzelfde (zie twee pagina's terug mijn test op fredmiranda.com) en heb dat ding teruggebracht. Wanneer ik nog een keer fullframe ga wil ik 'm nog wel aanschaffen, maar weet nu bijna zeker dat ik toch voor iets anders ga dan een kitlens vervanger: de Canon 10-22.
Lekker oordelenAnoniem: 28443 schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 22:19:
Mooi om te lezen dit over de 17-40L. Gewoon duidelijk een overrated lens! Hij is die 700 Euro in vergelijking met die kitlens gewoon niet waard, tenzij je dat wil neerleggen voor USM en de bouw. Ik had precies hetzelfde (zie twee pagina's terug mijn test op fredmiranda.com) en heb dat ding teruggebracht. Wanneer ik nog een keer fullframe ga wil ik 'm nog wel aanschaffen, maar weet nu bijna zeker dat ik toch voor iets anders ga dan een kitlens vervanger: de Canon 10-22.
de L is zwaar fout gefocused. Ik moet ergens een scherpste punt zien en dat is er niet. (lijkt wel door oneindig heen gefocused)
Koop jij maar lekker een ULTRAwide ipv een standaardzoom. ga je spijt van krijgen.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.
Het is in ieder geval geen vervanger van de 17-40, eerder een aanvulling opRonald schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 22:48:
Koop jij maar lekker een ULTRAwide ipv een standaardzoom. ga je spijt van krijgen.

Computer specs

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Anoniem: 169455

Nofi, maar zoveel stops win je niet met IS, dus er moeten meer verschillen zijn.afterburn schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 23:21:
Zal wel polio hebben of een pixelneuker zijn ofzo, maar ik kan makkelijk een foto schieten op 1/8s en f2.8 met IS zonder dat de foto bewogen is, terwijl ik zonder IS en dezelfde focale lengte (< 100mm) op 1/1000 en f5.6 nog bewegingsonscherpte kan zien. En aangezien ik altijd uit de hand schiet en nooit met een statief, is voor mij de selectie beperkt tot de IS lenzen.
{signature}
Ik weet niet waar jij kijkt, maar het centrum is pretty scherp IMHO. Zeker niet _zwaar_ fout gefocussed. Misschien is de onscherpte die je ziet de wind (het was nogal winderig) en 1/500s was misschien niet genoeg voor ultra scherpe plaatjes.Ronald schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 22:48:
de L is zwaar fout gefocused. Ik moet ergens een scherpste punt zien en dat is er niet. (lijkt wel door oneindig heen gefocused)
/edit: Mijn 'test' was eigenlijk ook meer om te laten zien dat de 'kleuren' en het 'contrast' van de kitlens best te vergelijken zijn met een L-lens in optimale omstandigheden. Bij tegenlicht gaat het er anders uitzien denk ik wel. Ik wil het best een keertje overdoen in JPG, want ik had de indruk dat de L-lens wat meer licht doorliet in f4.0 mode dan de kitlens met dezelfde settings. Bij de RAW conversie is dat weer recht getrokken.
En ja, de focussnelheid is echt fenomenaal, en ook meteen de reden waarom in de 17-40L nog steeds heb.
[Voor 37% gewijzigd door zonoskar op 23-08-2006 09:33]
Afgelopen zaterdag heb ik zelf de 17-40 gekocht. Ik heb ook een 24-105 overwogen, maar aangezien ik in opdracht af en toe trouwreportages doe, heb ik aan de 17-40 wat meer binnenshuis. Een redelijk ideale afstand voor binnen. De 24-105 beviel me wel erg goed, maar komt aan de korte kant voor mij net wat te kort. Ik vul de 17-40 aan met een 70-200 zodat ik een groot bereik heb.
Voor mij is het feit dat de 17-40 full frame is van belang (kan ik 'm ook gebruiken op een toekomstig aan te schaffen full frame DSLR en op m'n huidige analoge EOS), en bouw en zoomsnelheid. Gezien het werk wat ik ermee doen wel handig.
Kortom er zijn vele factoren die een rol spelen bij de keuze van je lens. Mocht je een dergelijke lens willen hebben in die range of je twijfelt; absoluut gaan uitproberen! Kun je spullen ook even in je hand vasthouden, zoomsnelheid testen, etc.
Ik denk dat ik daar minder spijt van ga krijgen van die 17-40. Mijn mening is dat de voordelen van de 17-40 tov de kitlens voor mijn gebruik niet veel voordelen biedt. De70-200 is nl de lens die standaard op mijn body zit. Daarnaast wil ik ook nog wel eens de 50mm gebruiken. Ik heb die kitlens zelden aangeraakt. Ik wil een wide zoom voor landschappen en daar zou die 17-40 een goede voor zijn, maar met een UWA ben ik ook niet verkeerd af lijkt mij. Anyway, een vriend heeft die 10-22, dus die hoop ik zsm een keer te mogen lenen. Als ik 700 euro uitgeef als student, dan zoek ik een product waar ik echt 100% happy mee ben. Maarja, dat is mijn mening.Ronald schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 22:48:
[...]
Lekker oordelen

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Elk objectief is een compromis, dus 'echt 100% happy' zijn lijkt me redelijkerwijs een té hooggespannen verwachting. Op een of andere manier zul je altijd concessies moeten doen; op het gebied van scherpte, contrast, kleurweergave, focussysteem, gewicht, prijs...vandaar dat het me belangrijk lijkt om voor jezelf vast te stellen wat je nu precies zoekt in een objectief. Je kan dan daar je keuze op baseren, wetende dat je dan op andere gebieden wellicht een beetje zal moeten inleveren. Soit, slechtere foto's zul je er niet van gaan maken, en helaas veel betere ook niet. Daarvoor blijft nog altijd je techniek, gevoel voor compositie en ervaring de beperkende factor. Techniek is slechts de laatste 5% van de beeldkwaliteit.Anoniem: 28443 schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 09:46:
[...]
Als ik 700 euro uitgeef als student, dan zoek ik een product waar ik echt 100% happy mee ben. Maarja, dat is mijn mening.
Just my $0.02
This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot
Absoluut waar, ieder moet de afweging zelf maken en voor de een zal die anders uitvallen dan voor de ander. Dat de 17-40 in veel gevallen tegenvalt, verbaast me overigens niets. De lovende reacties wekken inderdaad, zoals je zelf ook aangeeft, een bepaald verwachtingspatroon. Daarnaast lijkt er ook een zelfversterkend effect aan de hand te zijn: als eenmaal enkele positieve berichten op het net verschijnen, dan bestaat al gauw de tendens dat mensen het daarmee eens zijn en van hun kant zich ook positief uitlaten, terwijl meningen die wellicht genuanceerder of zelfs negatief zijn, relatief onderbelicht raken. Het is immers altijd makkelijk om het met iedereen eens te staan, terwijl je een stuk sterker in je schoenen moet staan om het met iets óneens te zijn; je zal dan toch wat meer moeite in een argumentatie moeten steken en goed kunnen omgaan met kritiek.Anoniem: 28443 schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 11:20:
Ieder zijn objectief voor zijn of haar fotografeerdoelen, toch?
Dan is er ook nog het technische aspect: ik denk dat de 17-40 een uitstekende UWA is, maar het is nu eenmaal zo dat een haarscherpe UWA een stuk lastiger te ontwerpen en fabriceren is dan een standaard- of telelens, zoals in dit topic ook al meerdere malen beargumenteerd wordt.
Ik vind het erg interessant om te zien hoe de laatste dagen hier de eerst uitsluitend lovende commentaren genuanceerd worden met veel kritischere uitlatingen. Aan het objectief verandert dat niets, maar wellicht wel aan de populariteit daarvan onder GoTters. Interessant fenomeen!
Eigenlijk niet zo'n goed idee dus, want ik wil mijn 17-40L wel nog eens kunnen verkopen voor een mooi prijsje (bv. mocht de Tokina 16-50f2.8 super blijken te zijn).koraks schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 14:30:
Ik vind het erg interessant om te zien hoe de laatste dagen hier de eerst uitsluitend lovende commentaren genuanceerd worden met veel kritischere uitlatingen. Aan het objectief verandert dat niets, maar wellicht wel aan de populariteit daarvan onder GoTters. Interessant fenomeen!

Ik las dat hij in november uitkomt en dat de adviesprijs $1000,- USD is en de straatprijs waarschijnelijk $700,- USD.
Linkje
Maar zijn er behalve dat hij F2.8 en 16-50mm nog meer dingen bekend?
Of reviews?
Heb er nog geen enkele echte review van gezien.Lennart_1337 schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 20:46:
Zijn er eigenlijk al concrete dingen bekent over deze jongen:
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik las dat hij in november uitkomt en dat de adviesprijs $1000,- USD is en de straatprijs waarschijnelijk $700,- USD.
Linkje
Maar zijn er behalve dat hij F2.8 en 16-50mm nog meer dingen bekend?
Of reviews?
Aangezien het een Tokina is zal de bouw weer erg goed zijn, het gewicht verraad dat al. Switchen tussen AF en MF doe je door de focus ring naar voren/achteren te bewegen.
Verder is het nog even afwachten

The skyline was beautiful on fire. All twisted metal stretching upwards. Everything washed in a thin orange haze.
Ik weet ook wel dat het per objectief verschilt maar ik vind bijvoorbeeld e canon 70-200L en de 50mm f1.8 allebei snel focussen en de 18-50mm kitlens niet.
Ik ben namelijk benieuwd of de AF véél langzamer word dan de USM van canon en de 17-50 tamron.
Tokina heeft nog nooit een lens uitgebracht met USM/HSM/AF-S actige techniek en dat gaat met de 16-50 niet veranderen.Lennart_1337 schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 21:06:
Weet iemand of tokina een beetje snelle autofocus in zijn objectieven inbouwd?
Ik weet ook wel dat het per objectief verschilt maar ik vind bijvoorbeeld e canon 70-200L en de 50mm f1.8 allebei snel focussen en de 18-50mm kitlens niet.
Ik ben namelijk benieuwd of de AF véél langzamer word dan de USM van canon en de 17-50 tamron.
Of ze net als Tamron kiezen voor een kort focuspath om dit enigzins te compenseren zullen we zien bij de eerste reviews.
Ik heb het volgende nog nodig :
canon bodydop
canon lensdop (dus achterkant lens)
canon 52mm lensdop
om nou 6 euro per stuk voor die dingen neer te leggen vind ik een beetje overdreven voor 3 stukjes plastic..
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
"Een andere welkome aanvulling is de EF 70-200mm f/4L USM IS die aan de uit 1999 stammende EF 70-200 f/4L USM beeldstabilisatie toevoegt, een feature waar veel Canonisten met smart op zaten te wachten."
edit: "will be available in November for an estimated selling price of $1,249"
[Voor 13% gewijzigd door matthijst op 24-08-2006 15:52]
In euro's valt het tegen volgens canon duitsland :matthijst schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 15:47:
Hmm, benieuwd wat deze gaat kosten:
"Een andere welkome aanvulling is de EF 70-200mm f/4L USM IS die aan de uit 1999 stammende EF 70-200 f/4L USM beeldstabilisatie toevoegt, een feature waar veel Canonisten met smart op zaten te wachten."
edit: "will be available in November for an estimated selling price of $1,249"
Eigenlijk zou ik dan liever voor de nieuwe Sigma 50-150 gaan.. die gaat voor minder dan 600 over de toonbank..Das Neue aus Canons L-Serie ist darüber hinaus staub- und spritzwassergeschützt und mit nur 760 Gramm bei 17,2 Zentimeter Länge ein idealer Reisebegleiter. Für 1.199,-* Euro gibt es das neue Objektiv ab Herbst im Handel.
[Voor 6% gewijzigd door WVL_KsZeN op 24-08-2006 16:02]
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
hmmm de f4 non is heeft een adviedsprijs van €729 en de 24-105 eentje van €1099 dus in de praktijk zal er wel iets vanaf gaan. Desondanks erg prijzig.WVL_KsZeN schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 15:56:
[...]
In euro's valt het tegen volgens canon duitsland :
Das Neue aus Canons L-Serie ist darüber hinaus staub- und spritzwassergeschützt und mit nur 760 Gramm bei 17,2 Zentimeter Länge ein idealer Reisebegleiter. Für 1.199,-* Euro gibt es das neue Objektiv ab Herbst im Handel.
http://www.canon.de/Images/83_376784.pdf
Opvallend dat de 70-200 2.8 non-is niet op deze lijst staat?
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Dacht eens gelezen te hebben dat de 70-200 2.8 non IS in Europa (of Nederland ofzo, lekker vaag) sowieso nooit op de Canon site stond? Alleen is VS/Azie?bombadil schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 16:41:
Opvallend dat de 70-200 2.8 non-is niet op deze lijst staat?
http://www.canon.nl/For_H...nses/EF_70200mm_f28L_USM/matthijst schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 17:41:
[...]
Dacht eens gelezen te hebben dat de 70-200 2.8 non IS in Europa (of Nederland ofzo, lekker vaag) sowieso nooit op de Canon site stond? Alleen is VS/Azie?

Lijkt me sterk aangezien de 2.8 IS een flinke tijd later dan de 2.8 non-IS geintroduceerd werd.
Hmm, zei ook dat het "vaag" was... ff gezocht, ging om een post op dpreview, maar bleek om de UK te gaan: "You have access to the Canon 70-200 f/2.8 NON-IS. Here in UK Canon don't do that lens, so our choices are Canon 70-200 f/2.8 IS, Canon 70-200 f/4, Sigma 70-200 f/2.8"THW Arie schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 18:08:
[...]
http://www.canon.nl/For_H...nses/EF_70200mm_f28L_USM/
Lijkt me sterk aangezien de 2.8 IS een flinke tijd later dan de 2.8 non-IS geintroduceerd werd.
UK site staat ie ook niet bij:
http://www.canon.co.uk/Fo...5223&SourcePageID=26112#2
Een paar weken geleden stond de EF 50 mm f/1 L ineens weer op de Canon NL site. OEPS, foutje! Dat objectief is toch echt uit productie. (Vanwege gebruik van loodglas, wat Canon niet meer gebruikt)

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Anoniem: 22659
300 tot 400 euro is het verschil bij andere objectieven ook dus is dat wel te verwachten.Anoniem: 22659 schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 11:34:
Die 70-200/4 IS vind ik toch wel erg aan de dure kant. Een prijsverschil van 400 euro voor IS vind ik wel erg overdreven.
Website|Mini 3 Pro|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300
de 2.8 is het verschil 500Anoniem: 22659 schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 11:34:
Die 70-200/4 IS vind ik toch wel erg aan de dure kant. Een prijsverschil van 400 euro voor IS vind ik wel erg overdreven.

Het is min of meer wat ik verwachtte overigens.
Wat MIJ verbaast is de enorme hoge prijs van de 50L. In FD uitvoering was hij 'maar' 2.5x de prijs van de 1.4, nu 4-5x!
De 50/1,2 is, verwacht ik, in grote lijnen gelijk aan de 85/1,2. Beide prime, beide voorzien van een asferisch element, beide Super Spectra coatings, beide circulair diafragma, enz. Nou zal de 85/1,2 II zeker meer glas bevatten, gerekend in volume, maar de glasprijs zelf is niet zo dramatisch hoog, de kosten zitten 'em vooral in het slijpen van de lens elementen.
Dus, ga maar uit van een paar honderd euro minder dan de 85/1,2 II, maar echt niet "de helft". Wishful thinking natuurlijk, blijf hopen, maar wees realistisch.
De 85L is tenminste een volle stop sneller dan de 85/1.8.JumpStart schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 13:23:
Ik had die 50/1,2 L prijs wel zien aankomen. De 85/1,2 II werd geintroduceerd met een prijskaartje van US$ 2100. Nu kan je 'em krijgen voor €1639.
De 50/1,2 is, verwacht ik, in grote lijnen gelijk aan de 85/1,2. Beide prime, beide voorzien van een asferisch element, beide Super Spectra coatings, beide circulair diafragma, enz. Nou zal de 85/1,2 II zeker meer glas bevatten, gerekend in volume, maar de glasprijs zelf is niet zo dramatisch hoog, de kosten zitten 'em vooral in het slijpen van de lens elementen.
Dus, ga maar uit van een paar honderd euro minder dan de 85/1,2 II, maar echt niet "de helft". Wishful thinking natuurlijk, blijf hopen, maar wees realistisch.
De 50L is /slechts/ een halfe (of derde, komt beide afgerond op 1.2) stop sneller dan de voor 330 euro te koop zijnde 50/1.4
Ik mag hopen dat de 1.2 stop voor stop scherper is dan de 1.4, want wijd open verliest de 1.2 het van de 1.4 op de MTFs [edit:] en op F8 is het om het even[/edit]
Kortom: je moet wel erg op rode randjes, halfe stopjes en het verschil van goed gebouwd naar uitstekend gebouwd geilen wil je 4-5x het geld betalen.
IMHO prijst canon de lens teveel uit de markt. [edit:] of dit zo is gaat de toekomst leren. er zijn eerder lensen erg hoog 'ingezet' die behooorlijk gecorrigeerd zijn, 28-300L bijvoorbeeld[/edit]
[Voor 6% gewijzigd door Ronald op 25-08-2006 14:04]
Tsja, ik verwacht dat de 50/1,2 net als z'n voorganger de 50/1, een nicheproduct wordt vanwege het bestaan van de 50/1,4. Ik denk dat Canon dit wel voorziet en mede daarom maar een klein productie volume aanhoudt waardoor prijzen hoog blijven en het een niche product zal blijven.Ronald schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 13:58:
[...]
Kortom: je moet wel erg op rode randjes, halfe stopjes en het verschil van goed gebouwd naar uitstekend gebouwd geilen wil je 4-5x het geld betalen. IMHO prijst canon de lens teveel uit de markt.
Nah, so be it. Ik koop de 50/1,2 pas als ik financieel een enorrrrrrrreme meevaller heb, anders niet.

Ik wil binnekort de Canon 400D kopen. En hierbij om te beginnen een leuke walkaround lens, ik heb vandaag de kitlens gevoeld in de winkel en ook de sigma van hieronder. Een wereld van verschil imho.
Ik zit nu te denken aan deze 2:
Canon 17-85mm F4-5.6 IS USM € 550
Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC MACRO €320
De canon is ff € 230 euro duurder

Verschil is dus 260 euro.. ik heb het geld wel.. en ik wil later als ik de sigma geen spijt hebben dat ik de canon niet heb gekocht.. maar is het wel die 260 euro waard? Ik zag dat de canon rond de 17 hoop "afwijking" heeft. IS is leuk.. maar lijkt me niet noodzakelijk op zulke korte objectieven (voor mij dan).
Of heeft iemand een ander maar beter alternatief. Ik vind €500 euro voor een lens wel te doen. Wel incl. zonnekap en filter.
Ook wil ik een canon 50mm 1.8 lens.. van 80 euro. sinds ik hetzelfde bereik al in 1 van die andere 2 lenzen heb. Niet overbodig? Volgens mij kan ik met deze bij een portret de achtergrond veel beter "blurren" dan bij de sigma bijvoorbeeld. Dus dan is het een leuke extra voor "maar" 80 euro

Iedereen moet ergens beginnen

I served in a company of heroes.
bedankt.. je stuurt me naar een bos waar ik dus mn boom niet kan vinden

Ik vind zijn reviews niet altijd even geweldig. Hoor liever hier advies van iemand waarvan ik ook z'n showcase heb bewonderd

De 17-70 heb ik ook in mijn had gehad als kanshebber om te kopen, maar ik heb een nikon en uiteindelijk gekozen voor de 18-70 van nikon, voor jou dus geen optie.
De 17-70 is mooi scherp, goede snelle focus (snel genoeg vind ik, al is er vast wel sneller, dit is zeker snel genoeg voor mij), maar ik vond de build niet zo fijn als die van nikon. Verder een sumier verschil tussen deze 2 lenzen voor mij, dus de originele nikon genomen.
Voor jou kan dat niet. De canon lens die je noemt (17-85) is een errug fijne lens en IS merk je zeker wel. Build van die lens is gewoon goed, beter dan de sigma. De sigma is wel 2.8-4.5 en dus ruim een stop lichtsterker. Helaas is bij de sigma F/2.8 verdwenen vanaf 19mm (dus al wel Erg snel) en F/4.5 is minimaal (of maximaal, licht eraan hoe je het bekijkt) vanaf een 35mm ofzo, kortom zo heel lichtsterk is die nou ook weer niet (vooral op papier lijkt het heel wat).
Zoek je lichtsterk kijk dan ook even naar een 16-50 (tokina, komt binnenkort uit) of de 17-50 tamron die goed beoordeelt wordt (geen ervaring mee). Je mist wat tele, maar dat is met een 2e lens goed op te vangen. Je gaat vroeger of later toch een 70-200 of zoiets kopen, dus hou dat wel in je achterhoofd voor je keus in groothoek-zoom. Canon heeft veelal een erg fijne autofocus in de lenzen zitten die erg snel en stil is, dat hebben de lenzen van sigma, tamron en tokina die tot nu toe genoemd zijn, niet
Ik heb niet genoeg ervaring om echt een voorkeur uit te spreken en ik weet ook niet precies wat je belangrijk vind, maar als walkaround lens is de 17-70 en de 17-85 allebei erg geschikt, maar met behulp van een tele-lens is het bereik van de canon al bijna teniet gedaan. Mijn voorkeur is de canon, zeker wanneer je in lichtarme situaties (en bewegende onderwerpen, dus IS helpt je niet) op een 50mm prime kan rekenen.
Kortom voordelen van canon naar mijn idee:
IS,
bereik,
build,
eigen merk,
goede combi met een 50mm prime
voordelen sigma:
goedkoper,
2.8 op groothoek einde,
stop lichtsterker
ook een goede combi met een 50mm prime, maar iets minder voor mijn gevoel.
Anoniem: 22659
OK, een veeleisende gebruikerMCK schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 18:29:
bedankt.. je stuurt me naar een bos waar ik dus mn boom niet kan vindenJe eigen voorkeur erbij is ook te veel moeite..

De reden waarom ik je naar die reviewpagina toestuurde is om je alvast te laten inlezen in de verschillende objectieven waarin je interesse hebt. Het probleem is dat ik je geen advies kan geven als je niet verteld wat je belangrijk vind aan een objectief. Dit gaat namelijk veel verder dan alleen scherpte (is van mij zelfs van ondergeschikt belang). Er bestaan nog zaken als AF snelheid, bouwkwaliteit, weathersealing, vertekening, chromatische abberaties, bokeh, lichtsterkte, macrofuncties, FTM, IS, scherpstelslag, etc, etc. Als je zelf weet welke van deze aspecten voor jou van belang zijn, dan kun je op basis van de reviews een aardig oordeel vellen over de lens.
De door jou genoemde objectieven verschillen aanzienlijk in alle andere zaken dan zoombereik en scherpte. Er zit verschil in AF snelheid, AF geluid, IS, lichtsterkte, bouwkwaliteit, CA, vervorming, etc. Je snapt dat ik derhalve geen uitspraak wilde doen over welk objectief voor jou het meest geschikt is. Ik dacht je derhalve op weg te helpen door je naar een pagina te sturen waar je meerdere reviews kon vinden van verschillende objectieven in deze klasse (ook bijvoorbeeld 18-50/2.8 lenzen). Vertel even meer over de toepassing van de objectieven en welke aspecten je zelf belangrijk vindt om het voor ons makkelijker te maken welk advies we moeten geven.

Tuurlijk snap ik dat je me die site geeft. Maar bekijk t van mijn kant. Ik ben een n00b op dit gebied.. en krijg dus een site. (als in: ga maar ff lezen en kom terug als je meer weet). zo vatte ik t op. it happens

Om ontopic te reageren is het voor mij nu te laat

Heb vandaag de Sigma binnen gekregen mooi lensje zeker als vervanger van de kit lens, ik zou als ik jouw was toch beginnen met de sigma.MCK schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 01:21:
Oké ten eerste bedankt voor 2 informatieve reply's!![]()
Tuurlijk snap ik dat je me die site geeft. Maar bekijk t van mijn kant. Ik ben een n00b op dit gebied.. en krijg dus een site. (als in: ga maar ff lezen en kom terug als je meer weet). zo vatte ik t op. it happens![]()
Om ontopic te reageren is het voor mij nu te laatkom ik asap op terug!
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
kun je beter nog een flitser kopen ofzoMCK schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 01:28:
Mja.. daar gaat m'n voorkeur nu wel naar uit als ik ook aan de prijs denk. Groot verschil.. terwijl ik t verschil nu (nog) niet zal gebruiken..
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Toen ik thuis gekomen met de Sigma ging schieten bleek dat ik vanwege mijn 'stabiele' hand bij het fotograferen (vergelijkbaar met een Parkinson patient

Ik ben de lens dus maar om gaan ruilen voor de Canon. Stuk duurder, maar nu ik hem heb heb ik er geen moment spijt van. De IS is VOOR MIJ veel belangrijker dan de -volgens de reviews- betere optische kwaliteit van de Sigma. Wat heb ik daar nl. aan als de foto's niet scherp zijn? Overigens maakt de 17-85 ook haarscherpe platen, alleen de groothoek is wat minder vanwege de vervorming. Maar daar is, zoals al vaker gezegd, software voor om dat te verhelpen

Kortom, de uitspraak die ik ergens gelezen heb gaat hier uitstekend op: Beter 1 keer verdrietig van de eigenlijk te dure uitgave dan iedere keer verdrietig als je een shot mist door de verkeerde lens!
How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.
Anoniem: 50624
Ik heb hem ook aangeschaft als vervanger voor de kitlens, prima lensCyrus The Virus schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 01:25:
[...]
Heb vandaag de Sigma binnen gekregen mooi lensje zeker als vervanger van de kit lens, ik zou als ik jouw was toch beginnen met de sigma.

Samen met de EF-50mm f/1.8 is het een goede basis om mee te starten vind ik, kan je later altijd nog kijken of je een zoomlens oid nodig hebt. Voor mij is het gebrek aan IS nog geen probleem geweest, maar dat is puur oersoonlijk natuurlijk

[Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 50624 op 26-08-2006 14:18]

Verder zou je "gewoon" een 400D met kitlens kunnen nemen en daar eerst wat mee spelen zodat je weet wat je wilt.
Enige voorbehoud mbt de kleine dof van de 50 1.8 is dat de bokeh niet zo heel mooi is, dat doet de 50 1.4 een stuk beter.qless schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 23:47:
Die 50mm *moet* je gewoon hebben om iedergeval wat lichtsterks te hebben. Bovendien is dat ding scherp en geeft ie met 1.8 een lekker klein dof
Verder zou je "gewoon" een 400D met kitlens kunnen nemen en daar eerst wat mee spelen zodat je weet wat je wilt.

Goed, de 50/1,8II heeft een 5-bladig diafragma, de 50/1,4 heeft een 8-bladig geval. Als je dus puur op specs gaat beoordelen, dan is de 50/1,4 wel beter. En laten we wel wezen, dat is 'ie ook. Maar om de 50/1,8 dan maar meteen brak te noemen?
EF 50 mm f/1,8 Mk II @ f/2,8, licht door gebladerte, 100% crop:

Praktijk shot EF 50 mm f/1,8 Mk II @ f/2, niet gecropped.
Daar hoef je niet eerst voor met de kitlens op stap hoor. De "Plastic Fantastic" is lichtsterk on-a-budget, is meer dan 3 stops (schatting van mijn kant, 18-55 f/3,5-5,6 zal rond de f/5 zijn op 50 mm?) beter dan de kitlens.Ronald schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 08:41:
Of je koopt gewoon die prime helemaal niet, en gaat eerst kijken met de kitlens waar je interesses liggen. Scheelt weer 80 euro die naar een lens kan waar je interesses liggen.
"Wil je binnen zonder flits kunnen fotograferen? Ja? Neem deze kleine er dan nog bij!"
Het is niet altijd een kwestie van kunnen bekostigen, maar ook van willen. Ik kan ook wel wat L-glas betalen, maar ik wil het gewoon niet. Foto's maken vind ik een mooie hobby, maar zoveel geld heb ik er niet voor over.Toff schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 03:03:
Als je "de rest" kan bekostigen, is het prijsverschil 350-80=270 ook wel te behappen (al moet je mss 1 of 2 mnd wachten?) lijkt me?
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Nouja, brak vind ik inderdaad ook overdreven, maar in de voorbeelden die je zelf post, zie je toch meteen de achilleshiel: op f/2 is de bokeh nog erg mooi en zacht (lekker ronde bolletjes op de achtergrond), maar op f/2.8 zie je al duidelijk het hoekige aspect verschijnen. En daar zit hem de kneep: wide-open is het diafragma van de 50/1.8 vrij mooi rond, maar zodra je gaat knijpen, wordt het steeds hoekiger. Waardoor het bokeh wide-open nog vrij aangenaam kan zijn (niet in alle gevallen!), maar flink geknepen wordt het al gauw hoekig en onprettig. Nee, ik kan me nog wel voorstellen dan mensen alleen om die reden voor de veel duurdere 1.4 gaan!JumpStart schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 09:23:
En laten we wel wezen, dat is 'ie ook. Maar om de 50/1,8 dan maar meteen brak te noemen?

Ja, maar die is geen 50mm dat is geen vergelijk.neographikal schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 12:26:
Ik eigenlijk amper, er wordt nu wel erg krampachtig over gedaan, maar de 50/1.8 is zo brak nog niet met de bokeh. De vorm van je diafragma is maar één aspect wat je bokeh beinvloedtAls je dan toch op bokeh kickt en je gaat 300+ uitgeven, haal jezelf dan een 85/1.8, prachtlens: scherper, ring-USM, prachtbokeh en ook nog eens beter gebouwd dan de 50/1.4
In plaats van de 85/1.8 kan je ook nog beter een 85/1.2L halen

Lekker off-topic, ik weet het.

Voor portretten ook een erg prettige lens in dezelfde prijscategorie, maar dan met een aantal grote voordelen boven de 50/1.4breinonline schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 12:30:
[...]
Ja, maar die is geen 50mm dat is geen vergelijk.
In plaats van de 85/1.8 kan je ook nog beter een 85/1.2L halen

[Voor 64% gewijzigd door neographikal op 27-08-2006 12:54]
Dit topic is gesloten.