Ik heb eigenlijk wat advies nodig:
Ik wil een objectief aanschaffen voor het schieten van allerhande (vooral motor) races. Dit zal vooral plaatsvinden op circuits waarbij je niet vlak langs de baan kunt staan (grindbakken en uitloop en op veel pro race-dagen zoals de TT en de SBK gewoon geen toegang en alleen vanaf de tribunes schieten)
Nu zal dit voornamelijk plaatsvinden op zomerse dagen met op zijn hoogst wat bewolking. Aangezien ik naar de meeste wedstrijden toe rij op mijn eigen motor en als het regent GA IK DOMWEG NIET
Ik wil eigenlijk eerst eens proeven wat voor bereik ik nodig ga hebben en ik wil dus niet meteen voor >600 euro een stuk 'L' glas halen. De 70-200F4L zou een optie zijn maar ik betwijfel of ik 200mm genoeg is en ik wil geen L objectief kopen en er achter komen dat ik het niet 'haal'. Nou kan ik daar wel weer een 1.4x converter op zetten maar dan zit ik alweer op een totaalprijs van bijna 1000 euro en dan haal ik die F4 ook niet meer he?.. wordt het dan niet F5.6?
Ik zat te denken om eerst eens simpel te beginnen..
Canon heeft een 100-300 USM lens die behoorlijk snel focussed en mooi compact en licht is (ook wel prettig).
Sigma heeft de 70-300mm F/4.0-5.6 APO DG Macro?
En voor iets meer geld (ok bijna 2x zo veel) koop je de Canon 70-300 IS USM.
Hoeveel heb ik aan IS bij race-fotografie?? Ik zal veel uit de hand schieten (ok. monopod eronder). Maar motoren bewegen nogal en ik zal ook veel pannen (meetrekken) en ik begreep dat IS daarbij dus geen zin heeft???? alhoewel. deze lens ook alleen horizontaal IS kan doen, verticaal IS staat dan uit en dan kun je dus wel pannen ?? iemand hier ervaring mee?
Ik begrijp dat al deze lenzen op 300mm vrij soft zijn, maar ik denk het enige andere alternatief de 70-300F4L met teleconverter is? Tussen de bovengenoemde drie lenzen en deze 'L' optie zit niet zo heel veel meer in dit bereik toch?
Welke lens is de beste keuze en wie kan mij vertellen hoeveel bereik ik nodig ga hebben. Ja ik snap dat ik VEEEEEEL nodig ga hebben, maar een 100-400L is me iets te duur om wat mee te oefenen. Oh en die past niet in mijn tanktas denk ik..
is 300mm genoeg? Of moet ik echt veel meer hebben?
[Voor 6% gewijzigd door FragDaddy op 10-07-2006 09:44]