Het grote Canonmount-objectieven-topic V3.0 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Dit topic is afgesplitst vanuit een ander topic of gemerged; de topicstarter is daarom niet gelijk aan de topicstarter zoals vermeld in de topiclijst.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 10.271 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mail hem maar, ik zet hem wel online :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-08 22:31

djkooij

voorheen Facemodder

Heb hem even in een html pagina gefrommeld, geen idee waarom planet me niet laat linken naar jpg's..

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-08 16:42

Xenan

Tree-of-life

Geen 404 meer. Wat een raar beestje.

Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm | EF-S 60mm f/2.8 USM Macro | EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salient
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-08 14:06

salient

Want omdat ik herhaal

gium schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 21:03:
[...]
Ik weet wel dat voor mijn Sigma 50mm f/2.8 Macro lens, de 1:1 indicatie gebaseerd was bij het gebruik op een full frame sensor. Op een APS sensor als de 350D was er bij die lens dus inderdaad sprake van een grotere vergroting. 1.6:1. (geen kleinere 1:1.6 ;) )

Bij de EF-S 60mm heb ik geen idee of de 1:1 gebaseerd is op het gebruik van de lens op een full frame sensor. Ik denk het wel, ook al is het een EF-S vatting. Als het wel zo is, dan is het op je 350D dus idd 1.6:1.
Het werkt eigenlijk heel simpel. Met een 1:1 vergroting wordt niks anders bedoeld dan dat 1cm in werkelijkheid 1cm op de beeldchip (of negatief) beslaat. Het maakt dus niks uit op welke camera je dat doet.
Wel is het zo dat op een 10 x 15 printje vanaf een 1.6 crop camera je onderwerp er groter uit zal zien omdat het als het ware een uitsnede is (whats in a name).

--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-07 16:09
Zijn er hier ook mensen die een tamron 17-50 hebben?
Ik vraag mij namelijk 2 dingen af:
- Hoe is de focus snelheid? (bijv. 2x sneller dan de kitlens)
- En hoe erg is de "curvature"?

Ik heb nu de canon 18-55 kitlens dus mischien kan iemand het hieraan relativeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
neographikal schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 21:07:
Sorry, maar dit klopt niet. Hij blijft nl. 1:1, de verhouding impliceert dat het beeld wat je krijgt op je sensor gelijk is aan de grootte van het object. Het blijft dus 1:1, crop een 35mm macro (fullframe) en je blijft ook 1:1 houden :)
Het werkt eigenlijk heel simpel. Met een 1:1 vergroting wordt niks anders bedoeld dan dat 1cm in werkelijkheid 1cm op de beeldchip (of negatief) beslaat. Het maakt dus niks uit op welke camera je dat doet.
Jullie hebben waarschijnlijk gelijk, maar ik nam het alleen maar aan, omdat ik het gewoon erg vaak las:

Voorbeeld bronnen, want Google is natuurlijk m'n vriend..:
One nice thing about these cameras is that their small CCDs effectively magnify the image captured by whatever macro lens you've purchased. Thus a 100mm macro lens mounted on a Canon D30 effectively becomes a 160mm lens. And if the lens gives 1:1 magnification on 35mm film, you get 1.6:1 on the D30's sensor. - http://www.photo.net/learn/macro/

Jon, technically speaking, you're right, but the crop sensor captures smaller FOV and therefore virtually magnifies the images by the crop factor. So in effect, photos from a 1.6 crop camera, seem to be 1.6:1 macros. Same thing if you crop a full frame image. - http://photography-on-the...e/index.php/t-146423.html

've got this lens to use it on my 10D for macro and portraits and been very happy with it. Image quality is terrific, colors just excellent and on the 10D (as well for D30, D60, 300D) it goes up to 1.6:1 which makes it almost as good as a G3+50mm/f1.8 reversed. - http://www.fredmiranda.co...cpage=3&perpage=15&cat=38

You get 21 inches of workig distance for 1:1 reproduction ratio with a film camera. The cropping factor with a 20D/10D/D60/D30 gives you the equivalent of 1.6:1 subject magnification with DOF like 1:1 (cropping factors do not narrow DOF as increased focal length would). - http://forums.dpreview.co...age=10416780&changemode=1

It is an excellent macro lens because of the extra working distance at 1:1 (effectively being an 80mm lens), or being able to go past 1:1 to 1.6:1 - http://www.fredmiranda.co...cpage=2&perpage=15&cat=38

Feitelijk blijft het denk ik eigenlijk ook 1:1. want zoals salient al zei: een 1:1 vergroting blijft 1:1 en dat is onafhankelijk van de beeldsensor. Alleen heeft de kleinere pixelpitch van een cropfactor camera dan wel een voordeel voor macrofotografie als je het vergelijkt met de grotere pixels van een huidige full frame camera. (meer pixels bij elkaar = meer pixeltjes om meer detail op te vangen). Dit lijkt me dan wel zo... maar goed. lekker verwarrend allemaal. Google is dus niet altijd je vriend. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salient
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-08 14:06

salient

Want omdat ik herhaal

gium schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 05:54:
Alleen heeft de kleinere pixelpitch van een cropfactor camera dan wel een voordeel voor macrofotografie als je het vergelijkt met de grotere pixels van een huidige full frame camera. (meer pixels bij elkaar = meer pixeltjes om meer detail op te vangen). Dit lijkt me dan wel zo... maar goed. lekker verwarrend allemaal. Google is dus niet altijd je vriend. ;)
Dat is ook zo, je hebt dus meer detail in een macrofoto op een crop body.

--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Eigenlijk zouden we de optische term "1:1" moeten vervangen door pixels/cm, oftewel: 1cm = 1000 px (bijvoorbeeld). Uiteindelijk druk je geen sensorcentimeters af maar pixels, waarbij -bij gelijk totaal aantal pixels op de sensor- de cropcamera's per cm meer pixels bieden, ten koste van de FOV.
Als je het uitrekent voor bijv de 350D en de 5D, blijkt de 350D 27,8% meer pixels per mm te hebben:
350D: beeld 3504 x 2336 ( 8,2mp) / sensor 22,5 x 15,0 mm = 1557 pixels per cm hoogte
...5D: beeld 4368 x 2912 (12,7mp) / sensor 35,5 x 23,9 mm = 1218 pixels per cm hoogte
Als je fullframe dezelfde resolutie zou willen halen, moet je de 5D uitrusten met 20,5 mp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Nee, eigenlijk moeten men gewoon begrijpen wat die life size ratio betekent. :Z En iedereen begrijpt ook al dat de omvang van de sensor en het aantal MP invloed heeft op de hoeveelheid vastgelegd detail. Klaar.

Die term is juist makkelijk. Als ik nu een 1:2 lens heb, een 1:1 lens haal ,weet ik dat ik alles 2x zo groot ga zien. Klaar. Je kan nou eenmaal niet in de specs van het objectief de Toff pixel/cm rating tm bij combinatie van dat objectief met elke willekeurige body zetten. :P

* Voutloos is de veel te ver doorgevoerde berekeningen over cropfactor en lifesizeratio, terwijl er niet gewoon gekeken wordt naar waar die termen uberhaupt voor staan meer dan beu.

[ Voor 15% gewijzigd door Voutloos op 01-07-2006 14:24 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Voutloos schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 14:22:
Nee, eigenlijk moeten men gewoon begrijpen wat die life size ratio betekent. :Z En iedereen begrijpt ook al dat de omvang van de sensor en het aantal MP invloed heeft op de hoeveelheid vastgelegd detail. Klaar.

Die term is juist makkelijk. Als ik nu een 1:2 lens heb, een 1:1 lens haal ,weet ik dat ik alles 2x zo groot ga zien. Klaar. Je kan nou eenmaal niet in de specs van het objectief de Toff pixel/cm rating tm bij combinatie van dat objectief met elke willekeurige body zetten. :P

* Voutloos is de veel te ver doorgevoerde berekeningen over cropfactor en lifesizeratio, terwijl er niet gewoon gekeken wordt naar waar die termen uberhaupt voor staan meer dan beu.
Voutloos is met zijn foute beentje uit zijn bedje gestapt? Kom op zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Nee, maar 8 minuten na de aanvankelijke vraag zei ik al:
Voutloos schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 12:12:
[...]
Nee, want de vergroting is de verhouding tussen de werkelijke grootte en de groote zoals afgebeeld op de sensor. De omvang van de sensor doet er dus niet toe.

Maarrrr... als jij je foto even groot print als iemand met een fullframe plaatje, dan heb jij je voorwerp er groter opstaan. :P
Een rits posts verder komt dan toch eenzelfde conclusie, want 'google is je vriend'. Ik bedoel gewoon dat er zo lang over iets doorgezaagd kan worden, terwijl de definite van een life size ration gewoon duidelijk is.

Ik val jou niet aan, maar pixel/cm gaat ook niet werken. Het is niet perfect aan te duiden, maar het gaat puur om een eigenschap van een objectief, dus wil je geen sensor-afhankelijk eenheden (bv pixels) in de spec opnemen. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Voutloos op 01-07-2006 14:34 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Niet online
ff een kort vraagje tussen de discussie door :P.

Ik heb nu 2 weken de sigma 70-300 en gistermiddag maakte dat ding een enorm kabaal tijden het scherpstellen met de autofocus. Gisteravond wou ik de maan op de foto zetten, en toen liet de lens het helemaal afweten. Hij wou niks meer met de autofocus scherpstellen. Paar uur geleden deed hij het weer, maar naar mijn idee, echt ontzettend langzaam. Het is van nature al geen supersnel objectief, maar nu is ie helemaal traag en hij piept nogsteeds enorm. Daarnet weer ff geprobeerd maar nu doet ie weer niks :'( Er komt zo'n geluid uit de lens alsof de lens probeert scherp te stellen maar het niet meer kan omdat de batterijen leeg zijn. Accu is trouwens gewoon vol.

Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn, zou het door het warme weer kunnen komen?
Ik heb nog garantie dus anders moet ie maar naar de winkel terug voor reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-07 20:16

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Heeft die Sigma niet toevallig zo'n riem-aandrijving voor de AF? Zou kunnen dat daar iets mis mee is, was in het verleden nogal een Achilles-hiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Niet online
MartijnGizmo schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 14:47:
Heeft die Sigma niet toevallig zo'n riem-aandrijving voor de AF? Zou kunnen dat daar iets mis mee is, was in het verleden nogal een Achilles-hiel.
Geen idee. Ik heb net wel gemerkt als ik de camera op MF zet en hem dan naar het dichtsbijzijnde focus punt draai, en hem dan op AF zet dat hij heel traag richting de infinity draait. Terug wil ie dus niet meer :? Dat moet ik doen met de MF.. Denk dat ik maar ff een mailtje ga sturen naar de fotowinkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
@Voutloos: OK, dan, had ik je even verkeerd begrepen :).
Dat Toff tm is ook niks, dat snapt iedereen, maar de afbeeldingsmaatstaf is gewoon ook niet handig als hetzelfde objectief op verschillende camera's (sensoren) past. Het is een beetje appels en peren. De cropfactor is geen goede maatstaf, wilde ik maar aangeven. Als je een bestaand objectief op een andere digibody wilt gebruiken en je wilt precies weten wat je dan voor resultaat krijgt, zal je toch een klein beetje moeten rekenen (en niet met de cropfactor).

@justawitte: AF naar de "maan" (je moet maar op het idee komen)? Wel balen, zo snel, maar aan de andere kant kan de winkel niet echt moeilijk doen en over "normale slijtage" gaan zeuren (niet zeggen hoeveel foto's je maakt :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Toff schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 16:00:
@Voutloos: OK, dan, had ik je even verkeerd begrepen :).
Dat Toff tm is ook niks, dat snapt iedereen, maar de afbeeldingsmaatstaf is gewoon ook niet handig als hetzelfde objectief op verschillende camera's (sensoren) past. Het is een beetje appels en peren. De cropfactor is geen goede maatstaf, wilde ik maar aangeven. Als je een bestaand objectief op een andere digibody wilt gebruiken en je wilt precies weten wat je dan voor resultaat krijgt, zal je toch een klein beetje moeten rekenen (en niet met de cropfactor).
Daar ben ik het ook wel mee eens, aangezien de life size ratio wel hetzelfde blijft, maar de foto die je uiteindelijk maakt wel anders is als je pixel pitch verschilt. Om dat verschil dan bij een andere life size ratio te leggen, is theoretisch dus niet correct, maar het is voor velen wel makkelijker om het effect te verklaren ipv door het te berekenen:
Eigenlijk zouden we de optische term "1:1" moeten vervangen door pixels/cm, oftewel: 1cm = 1000 px (bijvoorbeeld). Uiteindelijk druk je geen sensorcentimeters af maar pixels, waarbij -bij gelijk totaal aantal pixels op de sensor- de cropcamera's per cm meer pixels bieden, ten koste van de FOV.
Als je het uitrekent voor bijv de 350D en de 5D, blijkt de 350D 27,8% meer pixels per mm te hebben:
350D: beeld 3504 x 2336 ( 8,2mp) / sensor 22,5 x 15,0 mm = 1557 pixels per cm hoogte
...5D: beeld 4368 x 2912 (12,7mp) / sensor 35,5 x 23,9 mm = 1218 pixels per cm hoogte
Als je fullframe dezelfde resolutie zou willen halen, moet je de 5D uitrusten met 20,5 mp!

wat wel klopt overigens :Y)

[ Voor 9% gewijzigd door guillaumemay op 01-07-2006 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Ik parafraseer even wat wijze (*kuch* ;) ) woorden van Remy

"Kap eens met rekenen en ga fotograferen!"

No offense hoor, ieder z'n ding, maar deze insectencopulatie loopt echt de spuigaten uit. Macro 1:1 of 1:2 of 6:1, daarbij weet iedereen wat je kan verwachten en vooral hoe dat zich vertaalt naar je eigen camera. Ditto met de discussie die we net hadden over wat nou Standaard Zoom zou moeten zijn.

De specificatie van een objectief staat los van de cam die eraan hangt dus hou je cropfactor en/of pixeldichtheid er lekker buiten.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-08 23:25
Voutloos schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 21:59:
Ik ben dus een beetje aan het kijken naar vervangers voor mijn hele lens range, aangezien ik een segmentje beter wil gaan zitten. Als ik een Sigma 70-200 nieuw koop (2e hands of de Canon f/4 L zijn nog niet uitgesloten), dan neem ik in ieder geval zeker weten de Macro versie, want ik stoor me nu al vaak genoeg aan de min. focus distance van de Sigma 70-300 APO.
Ik heb nu ook een Sigma 70-300, een lekker lichte lens die je makkelijk meeneemt,
maar zou wel graag wat snellere AF hebben en groter diafragma, en de 70-200 is lekker scherp :9
De minimale afstand is bij de 70-300 toch ook precies één meter? (Macro 'mode')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Het klopt dat in macro modus de mfd een meter is, maar macro modus is alleen maar beschikbaar bij >200mm. En ik wil juist ook onder de 200mm weleens dichtbij focussen. Ik wil een zoomobjectief waarbij ik me niet druk hoef te maken om wanneer ik wel en niet dichtbij kan focussen, of een knopje moet omgooien, of waarbij de max. diafragma verandert tijdens het zoomen. Ik wil consistent gedrag over de gehele zoomrange, zodat ik me des te beter op het beeld kan concentreren. :P

Het is echt leuk dat de macro optie op die lens zit, maar qua handling is die modus en de werking van die schakelaar toch niet helemaal ideaal. Over deze lens voor het geld niets dan goeds, maar ik weet dat er beter is en wil dus upgraden naar een betere focusmotor, lichtsterkte en bouw. :)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Niet online
Voutloos schreef op zondag 02 juli 2006 @ 14:38:
Het klopt dat in macro modus de mfd een meter is, maar macro modus is alleen maar beschikbaar bij >200mm. En ik wil juist ook onder de 200mm weleens dichtbij focussen. Ik wil een zoomobjectief waarbij ik me niet druk hoef te maken om wanneer ik wel en niet dichtbij kan focussen, of een knopje moet omgooien, of waarbij de max. diafragma verandert tijdens het zoomen. Ik wil consistent gedrag over de gehele zoomrange, zodat ik me des te beter op het beeld kan concentreren. :P

Het is echt leuk dat de macro optie op die lens zit, maar qua handling is die modus en de werking van die schakelaar toch niet helemaal ideaal. Over deze lens voor het geld niets dan goeds, maar ik weet dat er beter is en wil dus upgraden naar een betere focusmotor, lichtsterkte en bouw. :)
Rofl over de focusmotor :P
Maar idd het knopje voor macro is echt een ramp, vooral in de af stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik ben op dit moment in het bezit van een Canon 20D en een Sigma 70-200 2.8 met 1.4x en 2.0x TC.

Nu merk ik alleen dat ik soms wel eens wat flexibiliteit mis als ik dingen heel dichtbij wil halen. Bijvoorbeeld vogels. Een teleconverter druk je er vaak niet zomaar even tussen.

Nu weet ik dat de 70-200 2.8 optisch heel erg goed is, maar hoe zit dit met de 50-500? Ik heb al een beetje zitten snuffelen en ik kom verschillende verhalen tegen.

Stel dat ik overstap op een 50-500, dan vraag ik me af of ik er spijt van ga krijgen, of dat ik door die extra flexibiliteit juist meer mooie platen ga schieten. Ik raak dan wel de 2.8 kwijt op het korte stuk, maar als je constand een 1.4 of 2x TC er tussen hebt zitten zit je ook op resp. 4.0 en 5.6 diafragma.

Kan iemand me hier iets zinnig over zeggen? Misschien dat iemand hier ervaring heeft met de beide objectieven.

Ik heb ook aan de 80-400 EX OS zitten denken, maar het onbreken van een HSM motor is de enige reden dat ik dit objectief laat liggen. Aan de andere kant lees ik ook wel eens dat de AF nog redelijk snel is op de 80-400. Moeilijk dus.

[ Voor 13% gewijzigd door Fairy op 04-07-2006 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Zelf zou ik omwille van de flexibiliteit voor een 70-200 2.8 + 2xTC gaan, omdat je dan de keuze hebt. Die 100mm crop ik er wel bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

neographikal schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 13:05:
Zelf zou ik omwille van de flexibiliteit voor een 70-200 2.8 + 2xTC gaan, omdat je dan de keuze hebt. Die 100mm crop ik er wel bij :)
Enige wat ik mis is dat ik met een TC niet flexibel ben, dus niet snel wijder kan gaan. Daarnaast weiger ik om met een 2x TC de lens naar 70mm te draaien, want dat is gewoon zonde van de kwaliteit.

De 50-500 zou misschien optisch net niet de 70-200 2.8 halen, maar aan de andere kant, de voordelen zijn ook niet mis. Daarnaast kan ik voor extreme situaties de 2x TC plaatsen en dus 1600mm effectief hebben. Ideaal voor als je een nest jonge vogels wilt bekijken.

Het is een comprimis tussen de beste kwaliteit met minder flex, of goede kwaliteit met veel flexibiliteit. Ik vraag me alleen af hoe goed die 50-500 is in vergelijking met de 70-200. Is het verschil groot? Lichtsterkte snap ik natuurlijk zelf ook dat die minder is, maar dat is met een 2x TC ook 5.6, en de 70-105 heb ik toch mijn IS/L lens voor.

[ Voor 21% gewijzigd door Fairy op 04-07-2006 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Fairy schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 13:13:
[...]

Enige wat ik mis is dat ik met een TC niet flexibel ben, dus niet snel wijder kan gaan. Daarnaast weiger ik om met een 2x TC de lens naar 70mm te draaien, want dat is gewoon zonde van de kwaliteit.
Tja, dat is iets wat je jezelf aan doet, zo brak is een TC nou ook weer niet. Als het moet kán het in ieder geval :)
De 50-500 zou misschien optisch net niet de 70-200 2.8 halen, maar aan de andere kant, de voordelen zijn ook niet mis. Daarnaast kan ik voor extreme situaties de 2x TC plaatsen en dus 1600mm effectief hebben. Ideaal voor als je een nest jonge vogels wilt bekijken.
Tja dat kun je ook voor de huidige lens, hoewel je dan in principe wat minder kwaliteit overhoud. Maar hoevaak ga je dat gebruiken, realistisch gezien?
Het is een comprimis tussen de beste kwaliteit met minder flex, of goede kwaliteit met veel flexibiliteit. Ik vraag me alleen af hoe goed die 50-500 is in vergelijking met de 70-200. Is het verschil groot? Lichtsterkte snap ik natuurlijk zelf ook dat die minder is, maar dat is met een 2x TC ook 5.6, en de 70-105 heb ik toch mijn IS/L lens voor.
De rest van je bereik mis je dan wel op 2.8. Dat maakt je zo flexibel, daarom zou het ook mijn voorkeur hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
De 50-500 is wel een enorme lens, en de 70-200 zou je waarschijnlijk ook meer gaan gebruiken,
naast het pure 'telewerk' vanwege de lichtsterkte, snelheid en gewicht.
Als je een nieuwe lens wilt kopen puur voor het telewerk, rond de 400/500mm,
dan zou ik ook voor zo'n lens kiezen, als je hem ook voor andere doeleinden in wilt zetten,
zu ik voor de 70-200 met extenders gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:14
Fairy schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 13:13:
Daarnaast kan ik voor extreme situaties de 2x TC plaatsen en dus 1600mm effectief hebben. Ideaal voor als je een nest jonge vogels wilt bekijken.
En hoe ga je dan nog focussen? Zit je op f/12.6, dus AF kan je wel vergeten. En op 1600 mm manual focussen lijkt me ook geen pretje... Dat kan je dus eigenlijk wel vergeten... (lijkt me zo, geen ervaring mee natuurlijk)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Fairy schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 11:36:
Nu merk ik alleen dat ik soms wel eens wat flexibiliteit mis als ik dingen heel dichtbij wil halen. Bijvoorbeeld vogels. Een teleconverter druk je er vaak niet zomaar even tussen.
Sneller leren wisselen dus! En dat meen ik serieus..... Ik ben zelf afgelopen zondag ook voor het eerst op pad geweest om vogels te fotograferen, met 70-200 + 2x TC. Toen er ineens een zwaluw vlak voor m'n neus zat wist ik als de sodemieter die TC er tussenuit te gooien en een aantal geslaagde foto's te schieten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Oh, hier ging het dus om:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~akoevoet/GoT/IMG_4226.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
@Martijn: welk diafragma heb je hier gebruikt?
(high-res linkje of 100% crop zou fijn zijn als ik zo brutaal mag wezen :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

MartijnGizmo schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 13:43:
[...]

Sneller leren wisselen dus! En dat meen ik serieus..... Ik ben zelf afgelopen zondag ook voor het eerst op pad geweest om vogels te fotograferen, met 70-200 + 2x TC. Toen er ineens een zwaluw vlak voor m'n neus zat wist ik als de sodemieter die TC er tussenuit te gooien en een aantal geslaagde foto's te schieten. :)
Aangezien ik toch wel zuinig op mijn spullen ben, gaat het switchen niet zo heel snel, als ik mijn TC dan wegstop wil ik wel dat de doppen er op zitten. Je maakt mij niet wijs dat je in 5 seconden de TC ertussenuit hebt, of je moet echt iets geniaals hebben wat ik niet heb ;)

Maarja, aan de ene kant krijg ik er 300-500mm bij, aan de andere kant ga ik van 2.8 naar 4-6.3.

Misschien moet ik het maar even zo laten, en dan gewoon wachten tot Sigma met de 80-400 EX OS HSM komt, want ook met een 50-500 mis ik toch wel de stabilisatie. Misschien koop ik dan met een 50-500 een lens waarbij het toch nog steeds nét niet is.

[ Voor 21% gewijzigd door Fairy op 04-07-2006 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

djengizz schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 14:11:
@Martijn: welk diafragma heb je hier gebruikt?
(high-res linkje of 100% crop zou fijn zijn als ik zo brutaal mag wezen :P).
EXIF zit erin, 200mm f/2.8.....
Fairy schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 14:11:
Aangezien ik toch wel zuinig op mijn spullen ben, gaat het switchen niet zo heel snel, als ik mijn TC dan wegstop wil ik wel dat de doppen er op zitten. Je maakt mij niet wijs dat je in 5 seconden de TC ertussenuit hebt, of je moet echt iets geniaals hebben wat ik niet heb ;)
Dat kan wel sneller dan 5s, al doe ik de doppen er uiteraard niet op dan.
Misschien moet ik het maar even zo laten, en dan gewoon wachten tot Sigma met de 80-400 EX OS HSM komt, want ook met een 50-500 mis ik toch wel de stabilisatie. Misschien koop ik dan met een 50-500 een lens waarbij het toch nog steeds nét niet is.
En de 100-400 L IS dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
ik zou die 50-500 sowieso niet meer met een converter gaan gebruiken, je verliest zoveel licht (autofocus) en scherpte dat je beter een crop kan maken.

maar persoonlijk zou ik liever een 70-200 2.8 met een 1,4x (in extreme gevallen een 2x) converter gebruiken.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Als je echt slagvaardig wil zijn, zit je al snel aan een tweede body vast. Is minder gek dan het klinkt, als je ziet wat een stukje kwaliteitsglas kost in verhouding tot de almaar zakkende prijs van bv een 350D. Minder wisselen is ook nog eens minder stofhappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Laat maar, ik moet leren lezen. Ik dacht dat dit met TC was: ik las 'er tussen' i.p.v. 'er tussenuit'.
EXIF deed het hier even niet :?
Lekker bokeh trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ik heb even gekeken, extender verwijderen kan in 4s. Dus vanaf het moment dat je de camera voor je oog weghaalt totdat je er weer doorheen kijkt. En omdat niemand dat gelooft, hier een filmpje ervan..... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
LOL geniaal Martijn. :D Kan zo ingezonden worden voor bij een nieuwe Kentucky Fried Chicken reclame
http://www.kfc.nl/ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

MartijnGizmo schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 14:43:
[...]

EXIF zit erin, 200mm f/2.8.....

[...]

Dat kan wel sneller dan 5s, al doe ik de doppen er uiteraard niet op dan.

[...]

En de 100-400 L IS dan?
Is een stuk duurder, en ook een stofmonster. Hij heeft niet voor niks te naam "DustCollector" meegekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Laatst online: 14:15

Tarin

Just plain weird.

Zijn er hier nog Peleng (8mm fish)-gebruikers in de zaal?
Volgens mij zie ik nu iets heel erg over het hoofd, of mis ik een onderdeeltje.. ik probeer de Canon-mount te installeren (er zat een Nikon-mount bij, een andere mount (Pentax geloof ik) op, en een M42 -> Canon-adapter), maar ik zie niet waar ik de Canon-adapter op moet schroeven.. heeft iemand opheldering voor me?

Bvd :).

Eheheh. Er zat dus al een Canon-mount op, die adapter zat er blijkbaar per ongeluk bij.. Gaat wel een beetje stroef..

[ Voor 15% gewijzigd door Tarin op 04-07-2006 18:29 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-08 13:49

qless

...vraag maar...

Iemand ervaring met de 28-135 IS ?
Ik ben aan het proberen met bereik wat anders in te delen...Heb nu 18-55 (kitlens) en 55-200) en wil naar:
17-40 (nog even uitstellen)
28-135 IS
70-300 IS (wachten tot ie opnieuw bij konijnenberg is)

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

qless schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 22:46:
Geen uitblinker, maar een prima lensje. Vooral op FF/analoog een lekker bereik. http://www.photozone.de/8...n_28135_3556_is/index.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

MartijnGizmo schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 22:49:
[...]

Geen uitblinker, maar een prima lensje. Vooral op FF/analoog een lekker bereik. http://www.photozone.de/8...n_28135_3556_is/index.htm
ja voor crop zou je dan naar 17-85 toe moeten, maar die vindt ik redelijk duur, plus EF-S en die wordt ook niet zo best beoordeeld voor een objectief van die prijs.
Laat ik nou net een 350D hebben dus geen FF. Voor de landschaps zou ik uiteindelijk de 17-40 graag willen..

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit nog een beetje te spieken naar een 24-85 als standaard lensje voor erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

toch weer wat meer wide bereik, maar geen IS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel scherper dan een 28-135.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

Hm ja maar wel beter dan kitlens en 55-200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
qless schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 22:46:
Ik ben aan het proberen met bereik wat anders in te delen...Heb nu 18-55 (kitlens) en 55-200) en wil naar:
17-40 (nog even uitstellen)
28-135 IS
70-300 IS (wachten tot ie opnieuw bij konijnenberg is)
als je niet zo'n waarde aan image stabilizers hecht is deze combinatie misschien wat?
17-40 f/4
50 f/1.8
70-200 f/4
dat komt ongeveer in de zelfde prijsklasse of zelfs nog goedkoper.
Het enige wat dan misschien lastig is, is dat wanneer je het 24-70 bereik veel gebruikt, je steeds tussen 2 of 3 lenzen moet wisselen.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook de Canon 28-135 IS USM gekocht. Ik ook had alleen de kitlens op mijn 20d.

Het is een goede walk-arround lens. Soms kom je wel wat zoom te kort, maar goed zoals je aangeeft ga je wellicht ook voor 70-300 IS USM en daarmee heb je dat probleem verholpen. Het is misschien geen echte toplens (L), maar voor de meeste fotograven meer dan voldoende. Lens is heerlijk stil en voelt lekker stevig aan. IS is lekker, maar misschien iets overbodig op deze lengte (tenminste dat vind ik), maar zoals ik zei is het lekker dat het erop zit. Ik schiet ook bijna alles met IS aan. De USM is rete snel. Deze lens zit voor 90% op mijn camera, doordat het bereik van 28 tot 135mm ideaal is. Een aanrader dus deze lens voor mensen die meer willen fotograveren dan alleen met de kitlens en het bereik missen > 55mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Verwijderd schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 22:53:
Ik zit nog een beetje te spieken naar een 24-85 als standaard lensje voor erbij.
Mooi lensje, vrij snel en USM is natuurlijk erg fijn. En voor ongeveer €150 op de 2de handse markt lekker goedkoop :) . Heb er twee gehad, helaas was één exemplaar heel erg soft op f/3.5, wat dus niet strookt met photozone's bevindingen. Het blijven natuurlijk exemplarische verschillen, maar testen vóór aanschaf is altijd aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

abrakadaver schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 23:07:
[...]

als je niet zo'n waarde aan image stabilizers hecht is deze combinatie misschien wat?
17-40 f/4
50 f/1.8
70-200 f/4
dat komt ongeveer in de zelfde prijsklasse of zelfs nog goedkoper.
Het enige wat dan misschien lastig is, is dat wanneer je het 24-70 bereik veel gebruikt, je steeds tussen 2 of 3 lenzen moet wisselen.
Ik merk nu al met mijn 55-200 dat 200 stil houden moeilijk is. Uitgezonderd 12uur overdag buiten in felle zon heb ik snel last van bewogen foto's...dus IS dan toch maar. (kan niet overal statief gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
  • Laatst online: 03-08 08:10
MartijnGizmo schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 15:10:
Ik heb even gekeken, extender verwijderen kan in 4s. Dus vanaf het moment dat je de camera voor je oog weghaalt totdat je er weer doorheen kijkt. En omdat niemand dat gelooft, hier een filmpje ervan..... :)
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

MartijnGizmo schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 15:10:
:D dus gewoon altijd zorgen dat er een tafeltje in de buurt is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Pas maar op, straks komt ie met een filmpje hoe hij een tafeltje in 2.7 seconden in elkaar zet. :Y)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Fairy schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 23:53:
[...]

:D dus gewoon altijd zorgen dat er een tafeltje in de buurt is :+
Of jaszak/cameratas.....
Voutloos schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 23:56:
Pas maar op, straks komt ie met een filmpje hoe hij een tafeltje in 2.7 seconden in elkaar zet. :Y)
Ik werk niet voor niks bij IKEA. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
LOL. leuk filmpje, maar ik zie maar één ontkoppeling... Als ik mijn tussenring EF25II wil verwijderen (ik heb geen tele-extender) moet ik het objectief van de tussenring losmaken, de tussenring van de body verwijderen, het objectief terugplaatsen en de tussenring voorzien van twee doppen. En dan die tussenring nog stofvrij opbergen. Gaat mij in die tijd niet lukken, met of zonder Ikea-tafeltje ;).

BTW, die extenders van Canon zijn niet compatibel met mijn 70-300DO. Zo te zien omdat de Canon extenders een uitstekende voorkant hebben? De Sigma-extenders lijken mij "plat", dus zonder uitbouw naar voren, waardoor ze eventueel wel met mijn objectief compatibel zouden zijn... Ga ik erg veel kwaliteit verliezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Toff schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 00:29:
LOL. leuk filmpje, maar ik zie maar één ontkoppeling... Als ik mijn tussenring EF25II wil verwijderen (ik heb geen tele-extender) moet ik het objectief van de tussenring losmaken, de tussenring van de body verwijderen, het objectief terugplaatsen en de tussenring voorzien van twee doppen. En dan die tussenring nog stofvrij opbergen. Gaat mij in die tijd niet lukken, met of zonder Ikea-tafeltje;).
Ik ontkoppel 2 keer, eerst het geheel van de body en dan de extender van de lens. Normaal doe ik er ook meteen de doppen op, maar dit ging om het missen van een belangrijke foto, zoals met die zwaluw. :)
BTW, die extenders van Canon zijn niet compatibel met mijn 70-300DO. Zo te zien omdat de Canon extenders een uitstekende voorkant hebben? De Sigma-extenders lijken mij "plat", dus zonder uitbouw naar voren, waardoor ze eventueel wel met mijn objectief compatibel zouden zijn... Ga ik erg veel kwaliteit verliezen?
De Sigma-extenders steken ook uit, alleen is de diameter van het uitstekende deel kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Vandaag bij Konijn geweest om even te kijken wat te doen.

Ik heb een Sigma 70-200 2.8 met 1.4 en 2.0 teleconv.

De Bigma raadden ze me af, als ik er niet sterk op achteruit wilde gaan, ivm licht en optiek. De 80-400 was qua focus veel te traag, ze wilden me het wel laten proberen, maar zeiden bij voorbaat dat ik daar spijt van ging krijgen.
Enige optie was een 100-400L, ik heb er even mee gespeeld, maar het ding is me echt te duur.

Daarnaast kreeg ik voor mijn Sigma 70-200 2.8 te weinig terug (400 euro) terwijl ik er 800 voor betaald heb een paar maanden terug.

Advies van Konijn: Óf koop de 100-400L, of hou de Sigma, maar ga niet over op een Bigma of 80-400 als je de kwaliteit van de 70-200 gewend bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Wat zou er optisch dan zo veel minder aan zijn? Qua licht is het duidelijk, maar optisch is er met de Bigma volgens mij niet veel mis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Fairy schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 14:39:
Daarnaast kreeg ik voor mijn Sigma 70-200 2.8 te weinig terug (400 euro)
Dat bedrag is echt onzin, ik kan momenteel niet veel geld missen maar zelfs met huidige budget graag voor 500 zo'n objectief kopen (maar 100% zeker wordt mijn bod dan wel overboden). :P

[ Voor 5% gewijzigd door Voutloos op 05-07-2006 15:30 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 10:45

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Voutloos schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 15:30:
Dat bedrag is echt onzin, ik kan momenteel niet veel geld missen maar zelfs met huidige budget graag voor 500 zo'n objectief kopen (maar 100% zeker wordt mijn bod dan wel overboden). :P
Inruilen moet je gewoon niet doen. Ik heb ooit een 28-135IS in willen ruilen bij Corne en meteen een 17-40L kopen, maar hij gaf ook maar 175,- terug, terwijl ik hem 2wk later voor 300,- verkocht. Objectieven houden hun waarde, maar niet als je ze inruilt.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Fairy schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 14:39:
Advies van Konijn: Óf koop de 100-400L, of hou de Sigma, maar ga niet over op een Bigma of 80-400 als je de kwaliteit van de 70-200 gewend bent.
En verkoop je 70-200 gewoon particulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
Als ik nu het geld had nam ik hem graag van je over voor wat meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

MartijnGizmo schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 16:14:
[...]

En verkoop je 70-200 gewoon particulier.
Kijk, ik wil dan wel mijn Sigma verkopen en een 100-400L kopen, maar dan wil ik het in een pakket verkopen, inclusief een 1.4TC en 2.0 TC. Die 1.4 is nog geen 5-6 maanden oud, en de 2.0x is nog geen 2 maanden.

Overigens heb ik bij alles de originele doosjes, certificaten, bonnetjes met garantie en tasjes, helemaal compleet.

Wat kan ik voor een 70-200 2.8 + 1.4TC + 2.0 TC vragen, en evt heb ik er zelfs nog een set Soligor Tussenringen (3 stuks) bij om er een macro van te maken. Lens is van 19-11-2005

Voutloos, als je geïnteresseerd bent in een 70-200 2.8 met TC's in nieuwstaat dan contact je me maar (ICQ of MSN ferry (at) heibrink (punt) nl), anders zet ik 'm misschien wel in V&A als pakket.

Huidige nieuwwaarde is zo'n 1370 euro. Eigenlijk ben ik wel gek, want het is een juweeltje van een lens, maarja ik ben me d'r eentje.

Edit:
Ik heb het ding ondertussen in de V&A gezet, aangezien ik niet mag spammen, moet je zelf even kijken onder lenzen.

[ Voor 53% gewijzigd door Fairy op 05-07-2006 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
zonoskar schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 15:53:
[...]

Inruilen moet je gewoon niet doen. Ik heb ooit een 28-135IS in willen ruilen bij Corne en meteen een 17-40L kopen, maar hij gaf ook maar 175,- terug, terwijl ik hem 2wk later voor 300,- verkocht. Objectieven houden hun waarde, maar niet als je ze inruilt.
Ben ik niet met je eens. Objectieven houden hun waarde misschien wel maar niet in dit gierige landje.
Ik heb het afgelopen jaar best wel wat vrij nieuwe objectieven, meestal L glas, verkocht maar bij het meerendeel maakte ik er toch verlies op.
Je wilt niet weten wat je tegen je aan geworpen krijgt. Mensen hebben het lef om gewoon de cashback als korting te eisen terwijl die juist voor de eerste koper bedoeld is.
Nee lenzen behouden hun waarde niet, zeker niet in Nederland. Een 2e hands lens is handel en daar is een markt voor en ook een zogenaamde going prijs. Dus de markt, vraag en aanbod, bepaalt de waarde.
Als je nu een EF 24-105L F4 lens aanschaft voor 979 euri, goedkoopste in de Pricewatch, dan zal deze over een maand of 6 misschien slechts 900 euri kosten.
En als Canon dan ook nog eens besluit om er een cashback actie overeen te gooien van zeg maar 100 euri probeer je lens dan nog maar eens voor een fatsoenlijke prijs kwijt te raken. Dat gaat je niet lukken zonder er niet gigantisch op te verliezen. Vooral als je de opbrengst wilt gebruiken om die andere lens te bekostigen. Dus waarde is er erg relatief begrip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:29
Ach ja, zie het als gebruiksgeld; paar honderd euro voor een paar jaar plezier van een lens...
als je hem inruilt :+

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
De prijzen op de 2dehandse markt verschillen ook per seizoen :). Zo was er op een gegeven moment een tijdje waarin ik mijn Sigma 80-400 gewoon niet aan de bakstenen kwijt kon (prachtig, heerlijk scherp, maar vond de AF toch te traag). Het hoogste bod dat ik kreeg voor m'n 80-400 was tijdens een slecht-weer-periode een schamele €650. Nu, met dit mooie weer, heb ik hem 4 dagen geleden te koop aangeboden en inmiddels is de lens al met de post onderweg naar de volgende eigenaar voor €750 euro's. (kreeg daarna zelfs nog een bod van €800). Zal wel komen doordat ik de enige was die de Canon versie te koop aanbood, en omdat eenzelfde lens voor Nikon voor €850 werd aangeboden.

Ook een zelden aangeboden lens behoudt meestal wel zijn waarde. Zo kom je heel zelden een 400/5.6L tegen op de 2dehandse markt. En als die al voorbijkomt, dan scheelt de vraagprijs meestal niet zoveel van de nieuwprijs (uiteraard ook afhankelijk van de staat van de lens).

Hoeveel moet je lens opbrengen op de 2de handse markt? --> Gewoon op www.marktplaats.nl en www.fotoapparatuur.nl zoeken of dezelfde lens al wordt aangeboden door anderen. Daar kijk je naar de vraagprijzen, de nieuwprijs van de lens en de eventuele biedingen, en met die info kom je tot je eigen prijs. Dit is uiteraard mijn methode.. anderen doen het waarschijnlijk anders. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
@Fairy: Je beseft dat de 100-400L helemaal niet zo rampzalig scherp is en je er alleen 2-stops IS mee opschiet, terwijl je een bak aan veelzijdigheid weggooit? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

neographikal schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 20:28:
@Fairy: Je beseft dat de 100-400L helemaal niet zo rampzalig scherp is en je er alleen 2-stops IS mee opschiet, terwijl je een bak aan veelzijdigheid weggooit? :)
Ik haal de advertentie er weer af, ik heb even zitten denken, ik kan het niet maken om 500 bij te betalen voor enkel de flexibiliteit en IS. mijn vriendin vroeg zich ook al af waar ik in godsnaam mee bezig ben, en jullie ook volgens mij.

Optisch is die Sigma 2.8 gewoon SUPER en om nu 500 euro bij te gaan betalen voor een 4.5-5.6 lens die optisch ietsje minder is (nog steeds heel goed hoor) en IS heeft, dat kan ik niet verantwoorden.

[ Voor 17% gewijzigd door Fairy op 05-07-2006 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ik zou gewoon foto's gaan maken als ik jou was. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Fairy schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 20:33:
[...]

Ik haal de advertentie er weer af, ik heb even zitten denken, ik kan het niet maken om 500 bij te betalen voor enkel de flexibiliteit en IS. mijn vriendin vroeg zich ook al af waar ik in godsnaam mee bezig ben, en jullie ook volgens mij.

Optisch is die Sigma 2.8 gewoon SUPER en om nu 500 euro bij te gaan betalen voor een 4.5-5.6 lens die optisch ietsje minder is (nog steeds heel goed hoor) en IS heeft, dat kan ik niet verantwoorden.
Maar waarom kijk je niet eens naar de Sigma 100-300F4 APO? F4 over het gehele bereik en, voor zover ik het heb kunnen nagaan erg scherp. Geen IS maar als je bij voldoende licht schiet ook niet zo nodig.
Ik zit namelijk ook een beetje met dat dilemma... Canon EF 100-400L IS of de ruim 400 euro goedkopere maar wel scherpere Sigma 100-300 F4 APO.
Ik heb nog een Canon 1.4 II extender die ook op de Sigma past dus daarmee trek ik het bereik met weinig verlies omhoog. Tja, wie zal het zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

regmaster schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 21:07:
[...]

Maar waarom kijk je niet eens naar de Sigma 100-300F4 APO? F4 over het gehele bereik en, voor zover ik het heb kunnen nagaan erg scherp. Geen IS maar als je bij voldoende licht schiet ook niet zo nodig.
Ik zit namelijk ook een beetje met dat dilemma... Canon EF 100-400L IS of de ruim 400 euro goedkopere maar wel scherpere Sigma 100-300 F4 APO.
Ik heb nog een Canon 1.4 II extender die ook op de Sigma past dus daarmee trek ik het bereik met weinig verlies omhoog. Tja, wie zal het zeggen.
Heeft een diameter van 82mm, en om nou een B+W 77mm MRC filter ook nog weer eens te gaan vervangen. Nee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Fairy schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 22:12:
[...]

Heeft een diameter van 82mm, en om nou een B+W 77mm MRC filter ook nog weer eens te gaan vervangen. Nee...
Lijkt me dat je zonder dat filter ook prima kan fotograveren. Mensen doen altijd zo panisch met lenzen en filters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

regmaster schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 22:19:
[...]

Lijkt me dat je zonder dat filter ook prima kan fotograveren. Mensen doen altijd zo panisch met lenzen en filters.
Kan wel zijn, maar ik heb ook nog een 77mm B+W MRC Pola filter liggen, kost toch zo'n 160 euro. Ga ik niet effe vervangen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
regmaster schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 22:19:
[...]

Ow zeker, maar wat ook erg prettig is dat je lens een stuiter of tik wat makkelijker overleeft ;) Niet alles heeft direct een fotografisch nut :)

Maar volgens mij is Fairy er wel uit zo langzamerhand :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

neographikal schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 22:29:
Maar volgens mij is Fairy er wel uit zo langzamerhand :P
Ja, hij blijft gewoon eeuwig twijfelen over z'n gear. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
MartijnGizmo schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 22:36:
Ja, hij blijft gewoon eeuwig twijfelen over z'n gear. :+
Lijkt meer te praten over gear en wat het allemaal kost dan foto's te maken :+
Fulltime gearhandelaar.... "Oh, kan je er ook nog foto's mee maken dan" :+

[ Voor 16% gewijzigd door matthijst op 05-07-2006 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Hoe bevalt de 17-55 IS trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_Time
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 16:29
Nou vandaag de knoop doorgehakt naar konijnenburg geweest en de 70-200L F4 gehaald (collega van me de 70-200L f2.8 IS) en ik moet zeggen rete strak die platen!

Alleen ze hadden de statiefgondel niet meer en dan is 200mm voor mij iig nog onmogelijk om te doen...

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Justin_Time schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 23:21:
Nou vandaag de knoop doorgehakt naar konijnenburg geweest en de 70-200L F4 gehaald (collega van me de 70-200L f2.8 IS) en ik moet zeggen rete strak die platen!

Alleen ze hadden de statiefgondel niet meer en dan is 200mm voor mij iig nog onmogelijk om te doen...
Gewoon vaak gebruiken die zware 70-200 lenzen, krijg je vanzelf een vaste hand :)
alhoewel ik zelf valsspeel met de IS versie

@Fairy:
Verstandige keuze om je bestaande 2.8 spul met TC te behouden ipv nodeloos geld uit te geven. De Sigma 70-200 is een fraaie lens, terwijl de 100-400 een 'ouderwetse' IS heeft, minder lichtsterk en minder scherp is in de range van de 70-200.

[ Voor 7% gewijzigd door Kanarie op 05-07-2006 23:30 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Bevalt erg goed! Wel ff wennen aan het gewicht, lamme arm na een dag sjouwen (handstrap).
Ter vervanging van Sigma 18-125, en hij doet wat ik hoopte: erg scherp, f2.8 en wijd, dus goed bruikbaar binnen, zonder te flitsen en IS helpt wel aardig voor vaag verlichte musea/kerken, zodat je ISO lager kunt houden.
Verder stukken sneller met focussen, en nauwkeuriger met focussen (was het standaard 2-3x focussen met de Sigma ondertussen gewend)....
Was nog bang voor het verlies aan zoom t.o.v. 125mm, maar dat valt me eigenlijk behoorlijk mee :)

't was deze of 24-105, erg lang dubben uiteindelijk toch maar deze, ondanks het EF-S formaat.
Mocht ik ooit FF gaan dan zie ik dan wel weer wat die lens nog oplevert, belangrijkste is dat je er nu foto's mee kunt maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

matthijst schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 23:33:
[...]

Bevalt erg goed! Wel ff wennen aan het gewicht, lamme arm na een dag sjouwen (handstrap).
Ter vervanging van Sigma 18-125, en hij doet wat ik hoopte: erg scherp, f2.8 en wijd, dus goed bruikbaar binnen, zonder te flitsen en IS helpt wel aardig voor vaag verlichte musea/kerken, zodat je ISO lager kunt houden.
Verder stukken sneller met focussen, en nauwkeuriger met focussen (was het standaard 2-3x focussen met de Sigma ondertussen gewend)....
Was nog bang voor het verlies aan zoom t.o.v. 125mm, maar dat valt me eigenlijk behoorlijk mee :)

't was deze of 24-105, erg lang dubben uiteindelijk toch maar deze, ondanks het EF-S formaat.
Mocht ik ooit FF gaan dan zie ik dan wel weer wat die lens nog oplevert, belangrijkste is dat je er nu foto's mee kunt maken :)
Heb je last van stof in de lens?
Enige tijd geleden heb ik een lens verkocht aan iemand die van een 17-40 4L naar de 17-55 2.8 IS ging, maar stiekem weer terug wilde omdat de 17-55 2.8 IS een stofmonster was volgens hem.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ok, al kan ik daar concreet niet zo veel mee behalve de scherpte. :D Gewicht is voor mij een non-issue, goed flitsen kan ik ook en snel/nauwkeurig focussende lenzen heb ik ook al. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
THW Arie schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 23:41:
Heb je last van stof in de lens?
Enige tijd geleden heb ik een lens verkocht aan iemand die van een 17-40 4L naar de 17-55 2.8 IS ging, maar stiekem weer terug wilde omdat de 17-55 2.8 IS een stofmonster was volgens hem.
Nee, nog geen last van. Las ook iemand op DPR die zoiets beweerde, maar die had ook stof in zijn stofdichte 70-200IS 8)7
Misschien de stofzuigerzak niet legen naast een openliggende camera :o
Heb er ondertussen iets van 700 foto's mee gemaakt en kan nog geen stof ontdekken..
Dus totdat ik er zelf ladingen stof in vind neem ik dat verhaal met een korreltje zout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
MartijnGizmo schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 23:43:
Ok, al kan ik daar concreet niet zo veel mee behalve de scherpte. :D Gewicht is voor mij een non-issue, goed flitsen kan ik ook en snel/nauwkeurig focussende lenzen heb ik ook al. :)
Hehe, was vooral op zoek naar een standaard walkaround lens, Sigma voldeed leuk, maar f2.8, sneller, scherper en nauwkeuriger vond ik wel tijd worden. Gewicht is ff wennen, maar da's een kwestie van een paar keer gebruiken denk ik.
Interne flits ben ik niet kapot van en een externe vind ik te lomp voor waarvoor ik 'm gebruik...
Heb verder geen vergelijkingsmateriaal aan lenzen, sorry ;)

Edit, oh ja, hij is wel vergelijkbaar met de 10-22, iets steviger bouw wel denk ik en 1,5x zo zwaar :)
Tot nu toe doet Canon het aardig met hun EF-S lineup, 3 toplenzen volgens mij: 10-22, 17-55 en 60 macro.

Hij staat overigens ook op fredmiranda ondertussen:
Build: 8,24, Price: 8,12, Overall Rating: 9.5
http://www.fredmiranda.co...owproduct.php?product=303

[ Voor 30% gewijzigd door matthijst op 06-07-2006 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

Welke is nou scherper?
de 17-40 L of de 17-55 IS ? (allebei vol open en allebei op f4?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

qless schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 09:32:
Welke is nou scherper?
de 17-40 ís vol open op F4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
qless schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 09:32:
Welke is nou scherper?
17-55 IS is scherper op f2.8 dan de 17-40 op f4.0:
zie photozone.de

17mm f2.8
Center 2061
Border 1750,5
Extreme 1625,5

17mm f4------------------------------17-40-f4
Center 2126,5----------------------2004,5
Border 1857-------------------------1586,5
Extreme 1702----------------------nvt

24mm f2.8
Center 2074
Border 1757,5
Extreme 1680

24mm f4------------------------------17-40-f4
Center 2133,5---------------------------1923
Border 1853-----------------------------1409
Extreme 1696,5----------------------nvt

35mm
f2.8
Center 2076
Border 1745,5

35mm------------------------------17-40-f4 ---- 40mm
f4
Center 2083,5----------------------------1832
Border 1798,5----------------------------1600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben opeens gek een fish-eye. Nu ben ik al druk aan het zoeken, en kom steeds de Peleng 8mm tegen. Hij is niet al te duur (€ 166 euro) alleen waar ik hem wil bestellen is hier.. is zoiets te vertrouwen?

En ik lees vaak over dat hij niet tegen je spiegel moet aanklappen :?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2006 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Dat probleem speelt met name bij Nikon bodies en volgens mij met name bij de D70.

Jij hoeft je dus echt niet druk te maken en die toko is een van de bekendste Peleng leveranciers, dus dat zit wel goed.

Verder is er een de jaarlijkse Peleng-trend bij DPZ, waarmee ik bedoel dat elk jaar een groep users aan de Peleng wilt en er een IA op touw gezet kan worden. Ik zag deze week al wat bericht over de Peleng langskomen, dus wie weet is dat ook binnenkort. :P

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 17:23
oepss...

[ Voor 91% gewijzigd door Sijhtam op 06-07-2006 16:18 ]

huidige opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

MartijnGizmo schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 20:57:
Ik zou gewoon foto's gaan maken als ik jou was. :)
* Fairy schiet bijna elke dag foto's :P

[ Voor 7% gewijzigd door Fairy op 06-07-2006 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:44

Zoefff

❤ 

Voutloos schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 15:47:
Dat probleem speelt met name bij Nikon bodies en volgens mij met name bij de D70.

Jij hoeft je dus echt niet druk te maken en die toko is een van de bekendste Peleng leveranciers, dus dat zit wel goed.

Verder is er een de jaarlijkse Peleng-trend bij DPZ, waarmee ik bedoel dat elk jaar een groep users aan de Peleng wilt en er een IA op touw gezet kan worden. Ik zag deze week al wat bericht over de Peleng langskomen, dus wie weet is dat ook binnenkort. :P
Ik was altijd in de veronderstelling dat dit juist een probleem bij Canon bodies was? :)

edit:

Geld volgens deze site toch ook voor de Nikon idd:
[quote=http://www.muellerworld.com/peleng/]At the minimum focus point (0.22 metres) the rear element is inside the lens more than it is when the lens is focused to infinity. This was noticable when I tested the F100: the mirror caught on the lens when focussed to infinity, but worked fine when it was in the minimum focus position.

Digital Cameras:
  • D2H: Worked Fine at all focus points (April '04)
  • D70: Mirror occasionally catches on the lens infinity focus (March '05)
  • D100: Mirror occasionally catches on the lens at infinity focus (March '05)
  • Fuji S2 Pro: Mirror occasionally catches on the lens at infinity focus (Feb '04)

[ Voor 37% gewijzigd door Zoefff op 06-07-2006 18:21 ]

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Klopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voutloos schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 15:47:

toch is het grappig om te zien dat die lensjes weinig 2e hands te koop worden aangeboden blijkbaar is het toch iets wat je niet meer kwijt zou willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Het is een 'leuk voor erbij' lens, en daarnaast is de prijs ook niet echt hoog. De 50 1.8 wordt 2e hands ook weinig aangeboden volgens mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die heb ik laatst gekocht voor 50 euro, 1x gebruikt :) Ideale lens. Nu nog een zoomlens. B)

Ben nu druk aan het mailen met eastwave, buitenlandse betaling, nog nooit gedaan.. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2006 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Verwijderd schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 13:21:
Ik ben opeens gek een fish-eye. Nu ben ik al druk aan het zoeken, en kom steeds de Peleng 8mm tegen. Hij is niet al te duur (€ 166 euro) alleen waar ik hem wil bestellen is hier.. is zoiets te vertrouwen?

En ik lees vaak over dat hij niet tegen je spiegel moet aanklappen :?
Ik heb hem zelf pas binnen gekregen via eBay, heb er net geen 180 euro voor betaald (incl. verzenden).
Bestellen duurde wel even, de verkoper had hem pas 3 weken na betaling opgestuurd..

Maar het is een heerlijk ding. Buiten wel uitkijken, het is een flare-monster, en ik laat m'n cam standaard onderbelichten, en zet de boel soms op M.
Diafragma instellen doe ik door hem op f/16 te zetten, en de lock/unlock-ring ergens halverwege te parkeren, afhankelijk van het beschikbare licht.
Scherpstellen is nauwelijks te doen in de kleine zoeker van m'n 350D, dus da's vooral gokken, maar het DOF is behoorlijk groot.

Paar plaatjes:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ff2d44aa66ab34185e54fc8b514f9096/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/480c0f5172083a5b34421b0db986cf13/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/c1b36521191ba3ab30e3f4501baf7de7/thumb.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door Tarin op 07-07-2006 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Verwijderd schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 07:44:
[...]

toch is het grappig om te zien dat die lensjes weinig 2e hands te koop worden aangeboden blijkbaar is het toch iets wat je niet meer kwijt zou willen?
Ik kon de mijne voor €185 kwijt op Marktplaats.nl, dus mocht ik ooit 'heimwee' krijgen kan ik zo voor €160 ofzow weer een nieuwe kopen op eBay. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 10:45

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Tarin schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 10:50:
Scherpstellen is nauwelijks te doen in de kleine zoeker van m'n 350D, dus da's vooral gokken, maar het DOF is behoorlijk groot.
De 350D piept toch ook als je MF-t als ie hoog contrast ziet? Of gebruik je dat al?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Piepjes zet ik altijd zo snel mogelijk uit, maar in MF modus laat hij idd nog steeds de het-is-scherp-stip zien in de zoeker.

Met deze lens doet hij dat echter niet, maar ik vind het niet echt een gemis. Nieuwe apparatuur is altijd wennen, en dit is redelijk makkelijk te doen. Bovendien is het DOF echt idioot groot, zeker als je de Peleng naar ~F/8 dichtstopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb hem net gekocht van iemand van DPZ, die had er 2..

Krijg hem morgen met de post :) Zal daarna meteen foto's maken :P

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2006 12:20 ]

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.