Zonnepanelen geplaatst

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:
  • 86.865 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik zie net in de Karwei folder dat ze zonnepanelen verkopen. Is dat van goede kwaliteit? Waar hebben jullie je panelen vandaan? En wat kost dat zo ongeveer?

Ik ken iemand die erover denkt om ook zonnepanelen te nemen, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:32
Verstekbakker schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 11:50:
Ik zie net in de Karwei folder dat ze zonnepanelen verkopen. Is dat van goede kwaliteit?
Ik kan het merk van de panelen in de folder niet zien, maar het feit dat ze er maar 5 jaar garantie opgeven doet mij niet veel goeds vermoeden. Op mijn panelen zit 20 jaar vermogensgarantie. Zie ook een paar posts hoger ^^^^^^
Waar hebben jullie je panelen vandaan? En wat kost dat zo ongeveer?
Check de openingspost van dit topic en kijk op mijn website, dan worden al je vragen beantwoord. heb je het topic überhaupt wel gelezen? (OK, het is wat aan de lange kant)
Nadenken is goed! Wel eerst besparen he, daar krijg je veel meer terug voor je €€€'s.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verstekbakker schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 11:50:
Ik zie net in de Karwei folder dat ze zonnepanelen verkopen. Is dat van goede kwaliteit? Waar hebben jullie je panelen vandaan? En wat kost dat zo ongeveer?

Lees even de 6 posts voor jou post. Kun je je iig wat geld besparen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Excuses, ik had die post over de folder over het hoofd gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
CanonG1 schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 12:08:

[...]

Nadenken is goed! Wel eerst besparen he, daar krijg je veel meer terug voor je €€€'s.
Het was niet alleen voor thuisgebruik overigens. De persoon in kwestie heeft een behoorlijk groot optrekje in Hongarije gekocht. Probleem is echter dat het midden in een verlaten bos ligt en infrastructuur is er gewoon afwezig. Een aantal hectare land erbij, heel mooi dat wel. Om zichzelf dus van stroom te kunnen voorzien zat hij te denken aan zonnepanelen, natuurlijk kan dat niet 24/7, maar het is beter dan geen stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verstekbakker schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 15:08:
Het was niet alleen voor thuisgebruik overigens. De persoon in kwestie heeft een behoorlijk groot optrekje in Hongarije gekocht. Probleem is echter dat het midden in een verlaten bos ligt en infrastructuur is er gewoon afwezig. Een aantal hectare land erbij, heel mooi dat wel. Om zichzelf dus van stroom te kunnen voorzien zat hij te denken aan zonnepanelen, natuurlijk kan dat niet 24/7, maar het is beter dan geen stroom.
Je zou dan met een set loodaccu's kunnen werken, je hebt dan altijd 12V. Wil je apparaten op 230V gebruiken dan zou je een omvormer kunnen kopen. Dit wordt op veel afgelegen plekken gebruikt en als je de grootte van de installatie maar goed afstemt op het verwachte verbruik is het mogelijk een zeer betrouwbaar systeem te bouwen. Aanvulling met een windturbine kan ook.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En zorgen dat je geen netgekoppeld systeem neemt zoals in de Karwei krant, want die schakelen uit als er geen 220V is.
Het beste lijkt me dan een flink aantal 12V accu's, al dan niet 24V of 48V geschakeld, afhankelijk van de zonnecellen, die laten opladen door de zonnecellen en er een 12V->220V omvormer achter zetten.
Dan heb je er ook 's avonds en 's nachts wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Maasluip schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 15:30:
En zorgen dat je geen netgekoppeld systeem neemt zoals in de Karwei krant, want die schakelen uit als er geen 220V is.
Het beste lijkt me dan een flink aantal 12V accu's, al dan niet 24V of 48V geschakeld, afhankelijk van de zonnecellen, die laten opladen door de zonnecellen en er een 12V->220V omvormer achter zetten.
Op www.homepower.com veel info daarover (en als je wat nummers van dat tijdschrift wil hebben in PDF dan kan dat, mail maar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Als jullie willen zien hoe het verloop van de energie (accumulerend) en het momentane vermogen, plus nog enkele andere interessante systeemvariabelen van ons zonnestroomsysteem verlopen op zo'n bloedhete dag, heb ik net dagcurves voor 16 juli op mijn site gezet.

Er ging weliswaar tijdelijk een omvormer "down" door de hitte, maar die startte de volgende dag gewoon weer op (OK4 omvormers worden niet meer geproduceerd, maar ze zijn fenomenaal te monitoren omdat op elk zonnepaneel 1 zo'n ding wordt aangesloten en er datakabel verbinding en gratis software is). Door muiswijzer te bewegen over de grafieken kun je het effect zien. Toch maar weer mooi 5,6 kWh opgewekt op die dag. Inderdaad, zit nu bij 35 graden in de schaduw en met terugdraaiende ferrarismeter dit stukkie te typen ;). Als dat zo doorgaat, zou deze maand wel eens een record aan zonnestroom kunnen gaan opleveren. :9

http://www.polderpv.nl/dagcurves_16jul06.htm

Terugverdientijd? Schei toch uit mensen, die SUV, airco en dat waterbed van jullie ZUIPT geld en gaan zich nooit "terugverdienen". Hou eindelijk toch eens op over die terugverdientijd, dat was een "uitvinding" van EZ om de discussie over zonne-energie te beïnvloeden (in negatieve zin, uiteraard, want ze haten zonnestroom in Den Haag).

Zonnestroom is: supersexy, milieuvriendelijk (wie zei er dat die energetische terugverdientijd belachelijk hoog is? Heb nog wel wat "linkjes" klaarliggen voor je), betrekt de burger bij de energietransitie, voorkomt inzet van fossiele brandstoffen, voorkomt netverliezen, "scheert" de vraagpieken in de zomer, breekt de volkomen dichtgetimmerde, zwaar door energiebaronnen gedomineerde markt open, genereert high-tech werkgelegenheid, induceert vaak nog meer besparend gedrag bij de eigenaar van zonnepanelen, etc. etc. Redenen genoeg om NU te beginnen en ons net en stroomvoorziening weer van de burgers te maken, zoals dat hoort. We hebben er allemaal aan meebetaald.

O-)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Maasluip schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 15:30:
Ik blijf erbij dat, hoe "aantrekkelijk" dat ook lijkt, accu's gebruiken om "autonoom" te worden in een land met een van de beste elektra distributienetten ter wereld, eigenlijk te bezopen voor woorden is. OK, in Castricum staat zo'n rijtjeshuis met een kamer vol met accu's, maar het laden en ontladen van die dingen voor gebruik van de stroom is hartstikke inefficiënt (tientallen procenten verlies van de primair opgewekte energie).

Bovendien blijven accu's, hoewel er ook wel wat ontwikkeling in zit, hartstikke milieuonvriendelijke apparaten in de afvalfase, die dingen blijken niet lang mee te gaan. Niet bepaald duurzaam te noemen.

OK, ik snap de wens tot autonomie best, maar gaan jullie dan ook zelf hout stoken? We moeten gewoon de handen bij elkaar steken en netkoppeling afdwingen bij de bureaucraten, anders wordt het nooit (meer) wat met zonnestroom. Ik zie het echt niet voor me dat Nederlanders massaal hun eigen energietoko gaan bedrijven. Onzin.

Argument vanwege de uitval: is een zeldzaam fenomeen in NL, en dat moeten we zo zeldzaam houden door te eisen dat de netten goed onderhouden blijven worden en hoge boetes op langdurige uitval. Van een middagje netuitval lig ik trouwens niet echt wakker. De belangen zijn zo gigantisch dat, als het uit de klauwen dreigt te lopen, de netbeheerder uit zijn bed gebeld zal worden door onze geweldige minister president of ze dat PRONTO willen fixen, anders zwaait er wat. })

Half dagje verlies van mijn zonnestroom overleef ik best. No problem. Belangrijker is dat de teruglevering aan het net goed geregeld wordt (WETtelijke inbedding) en dat er een behoorlijke prijs voor die stroom wordt betaald. Groen voor grijs, dus geen drempels en geen jatwerk van de netbeheerders of energieleveranciers.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nkey
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10-2023
nieuws: 'Nanorod'-zonnecellen beloven hoog rendement Dit vond ik zelf erg interessant, niet gelezen of dit al eerder voor bij is gekomen, toch even gepost voor de zekerheid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

CanonG1 schreef op zondag 16 juli 2006 @ 21:49:

Maar zoals al eerder aangegeven in dit topic ben ik niet voor een aanschafsubsidie, omdat die mensen niet aanspoort hun installatie in de gaten te houden en te onderhouden.
Hartgrondig mee eensch!
Een goed voorbeeld zijn die brakke OK4-omvormers: die gingen bij bosjes stuk maar veel eigenaren hadden/hebben dat niet door omdat ze hun installatie niet monitoren, vaak zelfs niet eens hun meterstanden bekijken. Daar ligt zo'n van gemeenschapsgeld betaalde installatie dan niets te doen.
Gedeeltelijk mee eensch. "Brak" valt wel mee. Een van mijn eerste ex. (gemonteerd in maart 2000) leeft nog en heeft alweer bijna 550 kWh op de teller staan (op 1 paneeltje...). Leuke animatie bij passage 500 kWh grens, december vorig jaar:

http://www.polderpv.nl/nieuws_PV9.htm#7dec2005_11303_500kWh

De pest was dat die dingen buiten onder het paneel zaten en blijkbaar niet tegen de extreme temp. fluctuaties konden, ondanks de zeer zware IP67 norm (waterdicht). Sinds de dingen naar binnen zijn verplaatst en "brakke" exx. vervangen, heb ik nauwelijks meer problemen (alleen nu met die bloedhitte even halve dag uitval). Helaas inderdaad hebben veel mensen geen monitoring interface aangeschaft, met dramatisch resultaat (ze weten vaak niet eens dat er een defecte omvormer op het dak ligt). Vergeet trouwens niet dat dit allemaal een beetje uit de "beginperiode" van de grootschalige toepassing van zonnestroom kwam. Helaas kinderziektes, het is niet anders. Veel mensen hebben erdoor wel voor het eerst in hun leven met zonnestroom te maken gehad, en dat is een pré die je ook niet onder het vloerkleed moet vegen.

Veel schandaliger is dat ik nog steeds af en toe hoor van panelen die ongebruikt in een schuurtje in de oorspronkelijke doos blijken te staan omdat mensen er blijkbaar tegenop zagen om die dingen zelf op het dak te monteren. Schandalig, want grotendeels belastinggeld. Allemaal veroorzaakt door een rampzalig subsidiemodel wat we nooit meer terug mogen krijgen MITS (goed lezen, EZ!) er een terugleververgoeding voor in de plaats komt!!! Schuldigen: primair Financiën die dat model met EZ heeft verzonnen "omdat wij hollanders geen duitsers zijn", zoiets. VROM mocht in 2003/4 de stront opruimen. (Dat heet: vieze politieke spelletjes spelen...)
Veel beter - in mijn optiek - is een terugleververgoeding. Voor elke geleverde kWh een reeële vergoeding, zoals nu in o.a. Duitsland het geval is. Daarmee spoor je mensen wel aan te controleren of hun installatie ook wel daadwerkelijk produceert.
Geheel mee eensch, op mijn website barst het van de EEG en Einspeisegesetz verwijzingen. Internationaal succesverhaal, gewoon kopiëren die hap. Pronto. Complicatie: de meterbende die Nederland is. Veel verschillende types, en hardnekkig voortdurende rechtsongelijkheid. Advokaat van de duivel: ik hoop dat die shit met die "slimme meters" opgelost zal zijn, maar als je het paard van Troje in je huis haalt, moet je niet gek staan te kijken dat er een onverwachte dolksteek volgt midden in de nacht... :X
Gaat het stuk, of ligt het in schaduw, of liggen de panelen het op het noorden, dan merk je dat gelijk: er komt minder geld binnen en dat zet de meeste mensen wel tot actie aan.
Nou, Jeroen: "liggen de panelen op het noorden of in de schaduw"???? Dacht het niet! Als jij dat in je hoofd haalt, moet je toch nog even een opfriscursusje zonnestroom komen volgen bij Polder PV! 8) (ik wilde hier een poppetje wat iemand een pak billenkoek verkoopt, kon het helaas niet vinden... ;) )
Ik vergeef het je omdat je nog "newbee" bent. Al lijkt het erop dat je menig "eminence grise" in de PV-wereld snel ver achter je gaat laten... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het niet een beetje bizar dat een zonnepaneel niet werkt als de zon (eindelijk eens) hard schijnt dankzij de hitte... Dat zijn juist de dagen om stroom te halen lijkt me. Ik vind dat daar nog even goed naar gekeken moet worden. Je woont in Nederland dus zo veel zon zal je niet krijgen (a la, de afgelopen en komende weken daargelaten), krijg je eens veel zon, doet ze het niet omdat het 'te warm' is... :S

Verder leuk topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik las pas een "leuk" stukje over de zonnepanelen die enkele jaren terug massaal aangeschaft zijn met subsidie (waarna de overheid de subsidie snel stopzette, want blijkbaar willen ze toch niet dat mensen er gebruik van maken als het geld kost)... Er waren zo'n 5000 van die dingen geinstalleerd, en vrijwel allemaal waren na een jaar of 2 de omvormers kapot. Die zijn niet meer te krijgen voor die panelen, met als resultaat dat 5000 mensen (deels) gesubsidieerde waardeloze zonnepanelen bezitten.....
Voor dit overheidsbeleid heb ik maar 1 uitdrukking: 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

zonnigtype schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 19:01:
[...]

Ik blijf erbij dat, hoe "aantrekkelijk" dat ook lijkt, accu's gebruiken om "autonoom" te worden in een land met een van de beste elektra distributienetten ter wereld, eigenlijk te bezopen voor woorden is.
Euh? Ik denk dat je de aanleiding nog eens goed moet lezen:
Verstekbakker schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 15:08:
[...]

Het was niet alleen voor thuisgebruik overigens. De persoon in kwestie heeft een behoorlijk groot optrekje in Hongarije gekocht. Probleem is echter dat het midden in een verlaten bos ligt en infrastructuur is er gewoon afwezig.
Het gaat niet om Nederland, het gaat zelfs niet om een huis met een fatsoenlijke elektriciteitsaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:21

virus.elektro

profesionele monitor sloper

vandaag was goede dag voor zonnestroom volgens mij.

volgens mijn moeder liep van af ongeveer 10:00 s'morgens de meter terug. zo rond een uur of 1 was ik thuis met een andere monteur. wij hadden beide onze laptop aan het stopcontact hangen toen. de meter stond toen stil.

ik weet niet precies wat er hier boven op het dak ligt. dacht dat het zo zat: 4 x 110Wp zonnepanelen. ik weet dat de omvormer zich aan de achterkant bevindt. merk en type niet bekend. panelen zijn ongeveer 4-5 jaar oud dacht ik. omvormers zijn nooit vervangen, gebeurt waarschijnlijk dit jaar. totale kosten toen iets van 2200 euro. door subsidies was het uitendelijk dacht ik 700 a 800 euro

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 19:52:
Is het niet een beetje bizar dat een zonnepaneel niet werkt als de zon (eindelijk eens) hard schijnt dankzij de hitte...
Kun je uitleggen wat je daarmee bedoelt?

Mijn panelen produceren juist met deze dagen enorm veel energie. Het is wel zo dat de piekvermogens niet gehaald worden door de hoge temperatuur, i.p.v. de maximale 497 Watt zag ik vandaag als maximum 455 Watt, maar door de heldere hemel en de lange tijd dat de zon boven de horizon is is het totale vermogen wat op een dag als vandaag geproduceerd is toch erg hoog.

Op een koude winterdag zal ik de panelen misschien wel eens op hun maximum zien zitten, maar omdat je dan maar 5 uur zon hebt die ook nog eens zeer laag boven de horizon staat zal de totale hoeveelheid energie per dag dan vrij laag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Maasluip schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 20:48:
Het gaat niet om Nederland, het gaat zelfs niet om een huis met een fatsoenlijke elektriciteitsaansluiting.
In dergelijke gevallen zal lokaal opgewekte energie simpelweg de goedkoopste optie zijn, en niet eens zozeer de meest milieuvriendelijke. Het doortrekken van een elektriciteitsaansluiting door een paar kilometer ruig terrein kon wel eens enkele tienduizenden euro's kosten, als je dat naast de aanschaf legt van een autonoom PV-system (eventueel bijgestaan door een windturbine en/of een (bio)dieselgenerator) dan kon de laatste wel eens veel voordeliger uitkomen, zeker als je je verbruik weet in te perken.
Ik kan me ook situaties voorstellen waarin een aansluiting op het net simpelweg niet mogelijk is, dan is lokale opwekking je enige mogelijkheid.

Hetzelfde zie je in vele volkstuintjes, op veel van die huisjes zie je een simpel 50Wp paneeltje op het dak liggen, binnen staat waarschijnlijk een loodaccu+laadregelaar. Het kan de hele week laden, en je hebt het weekend stroom voor verlichting, een radio, etc. Misschien niet echt milieuvriendelijk (hoewel loodaccu's zo'n beetje het meest gerecyclede product zijn) maar in de meeste gevallen waarschijnlijk ook weer veel goedkoper dan het speciaal laten doortrekken van een netaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zo heb ook even en paar mailtjes de deur uit gedaan, naar de gemeente hilversum en de leverancier van de panelen.
want dit klinkt best interesant.
ik woon ook in hilversum, maar heb jij de gemeente nog geinformeerd omtrend regelgeving en dergelijke.
want dat soort dingen zal niet zonder vergunning mogen van de ambte(naren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonnigtype schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 19:29:
Nou, Jeroen: "liggen de panelen op het noorden of in de schaduw"???? Dacht het niet! Als jij dat in je hoofd haalt, moet je toch nog even een opfriscursusje zonnestroom komen volgen bij Polder PV! 8) (ik wilde hier een poppetje wat iemand een pak billenkoek verkoopt, kon het helaas niet vinden... ;) )
Ik vergeef het je omdat je nog "newbee" bent. Al lijkt het erop dat je menig "eminence grise" in de PV-wereld snel ver achter je gaat laten... ;)
Het was slecht bedoeld als absurd voorbeeld :) : een terugleververgoeding zorgt er voor dat mensen in de gaten houden of in installatie wel optimaal produceert. Doe je dat niet loop je simpelweg geld mis, en ik denk dat er bijna geen sterkere motivatie is voor de moderne mens dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 22:32:
zo heb ook even en paar mailtjes de deur uit gedaan, naar de gemeente hilversum en de leverancier van de panelen.
want dit klinkt best interesant.
ik woon ook in hilversum, maar heb jij de gemeente nog geinformeerd omtrend regelgeving en dergelijke.
want dat soort dingen zal niet zonder vergunning mogen van de ambte(naren).
Niet nodig. Als je je aan een paar eenvoudige regels houdt (panelen minimaal 75cm van de dakrand etc.) is een dergelijke installatie niet vergunningsplichtig en kun je het zonder problemen (laten) plaatsen. Omdat ik in een huurhuis woon heb ik wel toestemming moeten vragen aan de verhuurder, maar die deed niet moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ik bedoelde zeg maar dat hier nu eindelijk de zon eens flink aan het schijnen is, en er dus veel potentie is (lijkt me) om energie op te wekken. Dan zou het niet zo mogen zijn dat ze het op dit moment laten af weten, omdat er gewoon 'teveel' is waardoor het systeem gaat storen. (Wat dus het geval was omdat bepaalde onderdelen te warm werden.) Nu zou je juist veel rendement moeten hebben, en als het teveel is op moeten kunnen slaan in bijv. accu's ofzo..? Gewoon de zon volledig blijven benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 22:58:
Nou ik bedoelde zeg maar dat hier nu eindelijk de zon eens flink aan het schijnen is, en er dus veel potentie is (lijkt me) om energie op te wekken. Dan zou het niet zo mogen zijn dat ze het op dit moment laten af weten, omdat er gewoon 'teveel' is waardoor het systeem gaat storen. (Wat dus het geval was omdat bepaalde onderdelen te warm werden.) Nu zou je juist veel rendement moeten hebben, en als het teveel is op moeten kunnen slaan in bijv. accu's ofzo..? Gewoon de zon volledig blijven benutten.
Ik denk dat ik nog niet helemaal begrijp wat je bedoelt, bedoel je dat de panelen te veel zouden produceren waardoor de omvormer stuk gaat? Als je een goed gedimensioneerd systeem hebt zal dat niet gebeuren, daarbij zijn modern omvormers tegen overbelasting beveiligd.

Uiteraard gaat geproduceerde elektriciteit het net in waardoor mijn buren er gebruik van kunnen maken, ik ben er nl. vrij zeker van dat hun 100" plasma-TV gewoon 24/7 op standby staat ;) Maar zonder gekheid, zolang zonne-energie maar een klein percentage opwekt van wat we verbruiken is het geen probleem om het net als accu te gebruiken. Zou dat percentage in de toekomst veel groter worden moeten er zaken aangepakt worden zoals bv. opslag van energie. Maar zover zijn we - helaas - nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
En elders op GoT is men ook druk met zonne-energie, zij het op iets kleinere schaal :P
iPod oplader zonder behoefte aan 220V.

Bij de weg: hoe is daarvan de prijs/Wp verhouding? Stel je voor, zou je massa's kleine solar paneeltjes in China kunnen laten rampestampen, in de form factor van een dakpan of shingle, en dan als energieopwekkende dakbedekking kunnen verkopen? Met 2 stroomgeleidende strips op de panlatten en de shingles vastzetten met 2 popnagels op de plus en de min? 8)7
(Meestal laat benoni zijn maffe ideeën even een nachtje liggen om ze in het harde realisme van de dageraad te zien verdampen, maar kon 't nu niet laten...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[small]Bij de weg: hoe is daarvan de prijs/Wp verhouding? Stel je voor, zou je massa's kleine solar paneeltjes in China kunnen laten rampestampen, in de form factor van een dakpan of shingle, en dan als energieopwekkende dakbedekking kunnen verkopen?
Kyocera heeft al shingles, is in de US of A in gebruik in ieder geval. Zie http://www.kyocerasolar.de/products/modules_ksseries.html
Deze http://www.oksolar.com/roof/ geeft een goed idee hoe dat er uit kan zien.

Mijn eigen schuine shingledakje licht wat ongunstig, eerst morgen een offerte aanvragen om ons platdak op het huis vol te gooien met schaduw- en stroomproducenten + collector.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2006 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor ik het vergeet: ts bedankt! 'k Was de afgeopen tijd wat druk met andere zaken, maar ga dus deze week offertes aanvragen en zsm pv + collector (cv moet toch vervangen) plaatsen, topic heeft me weer ff wakker geschud.
Wat ik me nog af vraag: heeft iemand een idee of het plaatsen van een aantal panelen op een platdak merkbare invloed heeft op de temperaturen van de onderliggende kamers? 't Zal altijd wel iets zijn, maar vraag me vooral af of het merkbaar is. (nee, ik ga geen airco laten draaien! :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 19:52:
Is het niet een beetje bizar dat een zonnepaneel niet werkt als de zon (eindelijk eens) hard schijnt dankzij de hitte... Dat zijn juist de dagen om stroom te halen lijkt me. Ik vind dat daar nog even goed naar gekeken moet worden. Je woont in Nederland dus zo veel zon zal je niet krijgen (a la, de afgelopen en komende weken daargelaten), krijg je eens veel zon, doet ze het niet omdat het 'te warm' is... :S

Verder leuk topic :)
Nou niet overdrijven, "zonder hart"! Ze doen het hartstikke goed, alleen is het rendement wat minder. Typisch gevalletje van "jammer dan", want fysica. Er zijn ontwikkelingen, bijv. organische PV, waarbij warmteeffect stuk minder is, maar daar moet nog veel research in gestoken worden om dat commercieel haalbaar te maken (en vergeet daarbij de levensduur niet!!!). Vergeet nooit dat met onze 10 paneeltjes het verschil in productie tussen die "hete zomer" en die (in theorie "aantrekkelijke") koude winter een factor 30 is. En DAAR gaat het om. Zonnepanelen in NL: doorslaand succes, in de zomer overschot, in de winter haal je je overschot van het net af. Zoals het zou moeten. Netbeheerders denken daar anders over, die moeten we dus met ons allen nog even van de noodzaak van "net metering" (op zijn Amerikaans) overtuigen.

Voor grafiek met dramatische verschillen zomer/winter, zie o.a.:

http://www.polderpv.nl/totaaloverzichten_CWO.htm#CWOstacked

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

virus.elektro schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 21:02:
vandaag was goede dag voor zonnestroom volgens mij.

volgens mijn moeder liep van af ongeveer 10:00 s'morgens de meter terug. zo rond een uur of 1 was ik thuis met een andere monteur. wij hadden beide onze laptop aan het stopcontact hangen toen. de meter stond toen stil.

ik weet niet precies wat er hier boven op het dak ligt. dacht dat het zo zat: 4 x 110Wp zonnepanelen. ik weet dat de omvormer zich aan de achterkant bevindt. merk en type niet bekend. panelen zijn ongeveer 4-5 jaar oud dacht ik. omvormers zijn nooit vervangen, gebeurt waarschijnlijk dit jaar. totale kosten toen iets van 2200 euro. door subsidies was het uitendelijk dacht ik 700 a 800 euro
Omvormer achter op de panelen: vrijwel zeker OK4. Lees mijn Sunpower pagina's!

http://www.polderpv.nl/Sunpower1.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

RemcoDelft schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 20:01:
Ik las pas een "leuk" stukje over de zonnepanelen die enkele jaren terug massaal aangeschaft zijn met subsidie (waarna de overheid de subsidie snel stopzette, want blijkbaar willen ze toch niet dat mensen er gebruik van maken als het geld kost)... Er waren zo'n 5000 van die dingen geinstalleerd, en vrijwel allemaal waren na een jaar of 2 de omvormers kapot. Die zijn niet meer te krijgen voor die panelen, met als resultaat dat 5000 mensen (deels) gesubsidieerde waardeloze zonnepanelen bezitten.....
Voor dit overheidsbeleid heb ik maar 1 uitdrukking: 8)7
Niet: allemaal waardeloos, maar wel balen. Soms 30 procent uitval, rest doet het nog. Sommige mensen hebben geluk, daar doen alle OK4tjes het nog. Mensen die zich aangemeld hebben voor Sunpower bij NUON en Eneco krijgen nieuwe Soladin 600 stringomvormer.

Dat heet duur leergeld betalen. Overigens, overheid heeft alweer gigapak boter op het hoofd, want ze hebben SenterNovem (die beding in contracten heeft op laten nemen dat die systemen door de KLANT 10 jaar "in gebruik gehouden dienen te worden....") niets aan deze belachelijke situatie laten doen, terwijl er zeer veel "innovatiesubsidie" in die Sunpower systemen is gegaan. Heeft enkele mensen/organisaties honderden mails gekost om de leveranciers ervan te overtuigen dat ze echt met de billen bloot moesten. Andere leveranciers zijn nog niet overstag, die dienen gewoon te volgen wegens Europees Consumentenrecht (slecht product geleverd, als het buiten hangt, tenminste).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

CanonG1 schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 22:24:

Mijn panelen produceren juist met deze dagen enorm veel energie. Het is wel zo dat de piekvermogens niet gehaald worden door de hoge temperatuur, i.p.v. de maximale 497 Watt zag ik vandaag als maximum 455 Watt, maar door de heldere hemel en de lange tijd dat de zon boven de horizon is is het totale vermogen wat op een dag als vandaag geproduceerd is toch erg hoog.
Spraakverwarring:

Actueel (ook wel: momentaan) vermogen drukken we uit in WATT

Geaccumuleerde energie over een bepaalde periode drukken we uit in Wattuur of kWh, al naar gelang de komma. In bovenstaand voorbeeld moet "totale vermogen" dus "totaal geaccumuleerde energie" zijn. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 01:02:
Kyocera heeft al shingles, is in de US of A in gebruik in ieder geval. Zie http://www.kyocerasolar.de/products/modules_ksseries.html
Deze http://www.oksolar.com/roof/ geeft een goed idee hoe dat er uit kan zien.
Zowaar! En het ziet er nog mooier uit dan ik bedacht had. Dankjewel voor de link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Maasluip schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 20:48:
[...]
Euh? Ik denk dat je de aanleiding nog eens goed moet lezen:

[...]
Scusi (is italiano). Ik reageerde geloof ik op reply dat accu's per definitie verstandiger zouden zijn, m.b.t. situatie waar wel een net is. Als je geen net hebt, heb je geen keus, uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

CanonG1 schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 23:29:
[...]

Maar zonder gekheid, zolang zonne-energie maar een klein percentage opwekt van wat we verbruiken is het geen probleem om het net als accu te gebruiken. Zou dat percentage in de toekomst veel groter worden moeten er zaken aangepakt worden zoals bv. opslag van energie. Maar zover zijn we - helaas - nog niet.
Ik denk ook niet dat dat zomaar even zal gebeuren.
Ik lees dat er in 2002 108,5 TWh aan elektriciteit is verbruikt. Dat komt neer op 6781 kWh per persoon per jaar (waarvan huishoudens zo'n 25% van voor hun rekening nemen).

Als je uitgaat van de vuistregel "1 kWh per jaar voor elke Wp geïnstalleerd vermogen" moet elk persoon dus voor 6781 Wp aan zonnecellen op zijn dak zetten.
Even verder rekenen, op polderpv zie ik dat een 108 Wp zonnepaneel 133x71 cm is, dat is 87 cm2/Wp. Dan moet je voor 60 m2 aan zonnepanelen per persoon op je dak zetten.
En dat lukt de gemiddelde nederlander niet. En dat gaat ook niet lukken als bedrijven massaal zonnecellen gaan installeren.

Natuurlijk is het wat minder omdat ik met het totale elektriciteitsverbruik gerekend heb en je alleen het verbruik moet rekenen dat overdag gebruikt wordt, maar het idee is wel duidelijk denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Maasluip schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 08:37:
[...]
Ik denk ook niet dat dat zomaar even zal gebeuren.
Ik ook niet :)
Als je uitgaat van de vuistregel "1 kWh per jaar voor elke Wp geïnstalleerd vermogen" moet elk persoon dus voor 6781 Wp aan zonnecellen op zijn dak zetten.
Ik zou zeggen dat huishoudens dan voor 25% van 6781kWh op het dak kunnen zetten --> 15 m2 per persoon, en dat is soms nog best goed te doen. En als je het energieverbruik terug zou brengen (goed mogelijk) dan kun je natuurlijk ook met een veel kleiner oppervlak toe. Daarbij moet je niet 100% willen opwekken denk ik, zie de rest van mijn post hieronder.
En dat gaat ook niet lukken als bedrijven massaal zonnecellen gaan installeren.
Ik weet de getallen niet, maar als je een enorme fabriekshal vol zou bouwen met PV-panelen zou je een heel eind komen. En juist bij bedrijven en fabrieken komt het energievebruik redelijk overeen met hoe PV-panelen produceren: overdag en niet 's avonds.

Ik denk alleen niet dat je 100% van de elektriciteitsproductie moet willen dekken met PV-panelen, dat is a) veel te duur en b) niet handig omdat zonne-energie nu eenmaal fluctueert. Zowel per dagdeel alsook per jaargetijde. Maar als je nu een mix zou maken, van (bijvoorbeeld) 20% zon, 20% wind, 20% biomassa, 20% gas, 20% rest (micro-WKK, olie, kolen, nucleair, noem maar op) dan heffen de fluctuaties elkaar waarschijnlijk behoorlijk op. Het verschil wat je hebt zou je kunnen opvangen met snel te starten gascentrales, of als het overschot 's zomers echt heel groot is zou je aan opslag moeten werken, bv. waterstof. Vergis je niet: ik realiseer me dat dit een utopie is die - helaas - hoogstwaarschijnlijk niet snel gerealiseerd zal worden. Maar ik denk dat het belangrijk is dat er over nagedacht wordt.

En natuurlijk moet bij nadenken over energieproductie ook altijd de energiebesparing meegenomen worden, daarmee is zoveel te bereiken. Ja, zonne-energie is nu nog duur, maar als je er nog maar de helft van nodig hebt ziet dat er ineens heel anders uit.

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 20-07-2006 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Zojuist Mastervolt gebeld want er was nog niet gereageerd op mijn e-mail. Er wordt een nieuwe omvormer naar mij verstuurd, zodra die binnen is kan ik de "oude" opsturen. Naar een antwoordnummer, gratis dus!

Mijn complimenten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Laatst online: 23-06 10:46
Ik volg dit topic al een tijdje en ben zelf ook best enthousiast geworden over zonnepanelen. Ik ga echter nog geen panelen kopen omdat dat voor mij als 19-jarige in verhouding nogal veel geld kost. Ook is ons huis een monument en zouden we waarschijnlijk geen panelen mogen plaatsen.

Ik heb echter gister wel mijn eerste paneeltje gekocht, en wel dat telefoon-oplaaddingetjes van de WE :P Volgens de specs levert hij maximaal 320 mA @ 6,58V. Ik neem aan dat dit ongeveer 80% van zijn Wattpiek vermogen is. Met een prijs van 10 euro kost dit dingetje dus €3,80/Wp. Conclusie: daar maken ze vast geen winst op ;)

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
brinkdinges schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 09:40:
Ik ga echter nog geen panelen kopen omdat dat voor mij als 19-jarige in verhouding nogal veel geld kost.
Dat geeft niks, je kunt op veel goedkopere manieren energie besparen, voor een paar tientjes spaarlampen plaatsen helpt al een boel.

Overigens: als je met een kleiner paneel wil beginnen om te experimenteren heb ik misschien nog wel wat te koop voor je, een 40Wp paneeltje, geschikt om een 12V accu te laden.
Ook is ons huis een monument en zouden we waarschijnlijk geen panelen mogen plaatsen.
Ook een goeie. Dat moet je wel eerst navragen inderdaad, en bij sommige huizen zou ik het ook echt niet mooi vinden. Als je een mooi 18e eeuws landhuis hebt moet je er ook geen zonnepanelen op zetten, is mijn mening.
Conclusie: daar maken ze vast geen winst op ;)
In dat soort producten worden vaak reststukje gebruikt van zonnecellen. De cellen in mijn panelen zijn vierkant en iets van 15x15cm, maar ze komen uit een ronde gietvorm. Per cel blijven er dus 4 halve maantjes over. Ook die kun je rechthoekig zagen en in kleine zonnepaneeltjes bouwen. Ik ga er van uit dat voor dit restmateriaal een veel lagere prijs per Wp betaald wordt, zeker als een Chinese fabriek het met een paar ton tegelijk inkoopt. Verder zijn die Chinese kinderhandjes die het in elkaar zetten ook niet zo duur... Ik ben er vrij zeker van dat er best winst op wordt gemaakt.

Bedenk overigens goed dat dergelijke spulletjes nooit energie zal beparen, al dat plastic en het vervoer hierheen zorgen er voor dat zo'n nooit meer energie zal produceren dan het heeft gekost om te maken. Maar dat geeft niet, het is wel leuk en kan best handig zijn. Ik heb er zelf uiteraard ook één :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:52
CanonG1 schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 09:56:
[...]
Bedenk overigens goed dat dergelijke spulletjes nooit energie zal beparen, al dat plastic en het vervoer hierheen zorgen er voor dat zo'n nooit meer energie zal produceren dan het heeft gekost om te maken. Maar dat geeft niet, het is wel leuk en kan best handig zijn. Ik heb er zelf uiteraard ook één :)
Bedoel je energie besparen in de zin van de Eerste wet van de thermodynamica? Dat zou inderdaad knap zijn. Maar geld kan het toch wel besparen? In die zin levert het toch energie op? Ik begrijp wel dat de verbranding van fossiele brandstoffen in een vliegtuig over een heel andere schaal gaat dat dat zonnecelletje dat erin ligt, maar uiteindelijk zou het toch niet gemaakt worden als het niet iemand geld (= energie ?) oplevert?

* paknaald snapt ook nooit het argument tegen windmolens "die kosten meer energie om te maken dan dat ze opleveren"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik bedoel dat het in totaal X kWH (of Joule of whatever) kost om het paneeltje te maken en bij jou te krijgen en dat het in zijn levensduur Y kWh oplevert aan zonnestroom, waarbij Y kleiner is dan X.
Maar geld kan het toch wel besparen?
Dat zal er om hangen, voor een tientje koop je een boel stroom uit het stopkontakt hoor, en je zult zeer vaak je telefoon moeten opladen om voor een tientje aan stroom op te maken. Stel 4Wh energie-inhoud accu en € 0,20/kWh. Voor € 10 krijg je dan 50 kWh, 50000 / 4 = 12500x je telefoon opladen. Dat is best vaak :-)

Maar nogmaals: zo'n paneeltje is leuk en handig en het brengt zonne-energie nog onder de aandacht ook. Daar doen vage rekensommetjes niets aan af. Gewoon lekker gebruiken. Ik vind het handig op vakantie, met lange wandelingen toch altijd de PDA opgeladen (GPS navigatie).
maar uiteindelijk zou het toch niet gemaakt worden als het niet iemand geld (= energie ?) oplevert?
Er worden wel meer dingen gemaakt die meer geld kosten dan ze waard zijn, denk maar aan 1-ct munten en zo. Het feit dat het gemaakt wordt hoeft niet automatisch te betekenen dat het rendabel is (hoewel het natuurlijk in de meeste gevallen wel zo is).
* paknaald snapt ook nooit het argument tegen windmolens "die kosten meer energie om te maken dan dat ze opleveren"
Dat argument is dan ook niet waar. Ik weet de energetische terugverdientijd van een 'standaard' wind turbine niet, maar die zal niet boven een paar jaar liggen vermoed ik.

[ Voor 10% gewijzigd door JeroenH op 21-07-2006 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
CanonG1 schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 09:56:
[...]
Dat geeft niks, je kunt op veel goedkopere manieren energie besparen, voor een paar tientjes spaarlampen plaatsen helpt al een boel.
Heb je gelijk in. Hier in huis zijn het nog vooral gloeilampen. In mijn kamer zou ik ook wel iets van ledverlichting willen maken. Ik weet dat het rendement daarvan hoger ligt, maar zou dan inclusief trafo een hoger of lager rendement hebben dan een spaarlamp?
Overigens: als je met een kleiner paneel wil beginnen om te experimenteren heb ik misschien nog wel wat te koop voor je, een 40Wp paneeltje, geschikt om een 12V accu te laden.
Zou je me hierover een mailtje willen sturen? Ik weet nog niet of ik echt geinteresseerd ben, omdat ik niet ech 12V-apparaten heb, maar het is idd leuk om te experimenteren.
[...]

Ook een goeie. Dat moet je wel eerst navragen inderdaad, en bij sommige huizen zou ik het ook echt niet mooi vinden. Als je een mooi 18e eeuws landhuis hebt moet je er ook geen zonnepanelen op zetten, is mijn mening.
Toen we eindelijk dubbel glas mochten nemen, waren we verplicht de stalen (!) kozijnen te behouden. Dat heeft dus ook lekker veel zin. Ik vind het sowieso al vreemd dat de overheid gewoon kan zeggen: "Het is wel jouw gekochte huis, maar wij vinden dat het een monument moet worden en je mag vanaf nu niks meer aan de buitenkant veranderen".
Zo'n oud huis met moderne zonnepanelen op het dak heeft ook wel wat vind ik, maar dat is persoonlijk ;)
[...]

In dat soort producten worden vaak reststukje gebruikt van zonnecellen. De cellen in mijn panelen zijn vierkant en iets van 15x15cm, maar ze komen uit een ronde gietvorm. Per cel blijven er dus 4 halve maantjes over. Ook die kun je rechthoekig zagen en in kleine zonnepaneeltjes bouwen. Ik ga er van uit dat voor dit restmateriaal een veel lagere prijs per Wp betaald wordt, zeker als een Chinese fabriek het met een paar ton tegelijk inkoopt. Verder zijn die Chinese kinderhandjes die het in elkaar zetten ook niet zo duur... Ik ben er vrij zeker van dat er best winst op wordt gemaakt.
Het zijn stukjes van 30x14mm ongeveer, dus hoogstwaarschijnlijk afvalstukjes. Daar had ik nog niet aan gedacht. De fabrikant zelf verkoopt dit setje voor 110 euro :/
Dit ding zal sowieso maar zo weinig echt stroom leveren dat het niet zoveel energie oplevert als het gekost heeft om te maken. Het is ook gewoon voor de leuk, de heb en het handig-zijn :)
paknaald schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 10:05:
[...]
Dat zal wel weer zo'n argument zijn dat verzonnen is om plaatsing van windmolens tegen te houden. Ik snap het woord 'horizonvervuiling' niet, ik vind het super om een groot aantal van die windmolens te zien in de verte. Maarja ik ben geen gemiddelde nederlander met dit soort dingen :P Natuurlijk moet je er niet dichtbij wonen, want ze maken een flink lawaai.
CanonG1 schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 10:46:
Dat zal er om hangen, voor een tientje koop je een boel stroom uit het stopkontakt hoor, en je zult zeer vaak je telefoon moeten opladen om voor een tientje aan stroom op te maken. Stel 4Wh energie-inhoud accu en € 0,20/kWh. Voor € 10 krijg je dan 50 kWh, 50000 / 4 = 12500x je telefoon opladen. Dat is best vaak :-)
Lol, om het maar even duidelijk te maken :P
Dat argument is dan ook niet waar. Ik weet de energetische terugverdientijd van een 'standaard' wind turbine niet, maar die zal niet boven een paar jaar liggen vermoed ik.
Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat die rond de 2 of 3 jaar lag.

Edit: Wat ik net nog even bereken:
Dat dingetje kostte 10 euro. Dat kwam overeen met 50 kWh die je zo zou kunnen kopen. Om 50 kWh op te leveren zou dit paneeltje 2,71 jaar in vol zonlicht moeten liggen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door brinkdinges op 21-07-2006 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
brinkdinges schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 10:56:
Heb je gelijk in. Hier in huis zijn het nog vooral gloeilampen. In mijn kamer zou ik ook wel iets van ledverlichting willen maken. Ik weet dat het rendement daarvan hoger ligt, maar zou dan inclusief trafo een hoger of lager rendement hebben dan een spaarlamp?
Trafo is redelijk efficiënt, maar wel volledig uitschakelen als je de verlichting uidoet, dus schakelaar in het 230V gedeelte, anders trekt de trafo sluipverbruik. LED-verlichting kan mooi zijn (ik heb ook vier LEDlampen) maar het licht is wel erg koud en nauw gebundeld. Spaarlampen is toch een beter optie IMO.
Zou je me hierover een mailtje willen sturen? Ik weet nog niet of ik echt geinteresseerd ben, omdat ik niet ech 12V-apparaten heb, maar het is idd leuk om te experimenteren.
Doe ik vanavond, geen probleem.
Toen we eindelijk dubbel glas mochten nemen, waren we verplicht de stalen (!) kozijnen te behouden. Dat heeft dus ook lekker veel zin. Ik vind het sowieso al vreemd dat de overheid gewoon kan zeggen: "Het is wel jouw gekochte huis, maar wij vinden dat het een monument moet worden en je mag vanaf nu niks meer aan de buitenkant veranderen".
Als je in een huis gaat wonen wat al een monument is weet je dat vooraf, maar als er op een dag een mannetje op de stoep staat wat aan bestaande bewoners meedeelt "dit is een monument en vanaf nu gelden er allemaal regels, dan zou ik dat niet zo leuk vinden".
Zo'n oud huis met moderne zonnepanelen op het dak heeft ook wel wat vind ik, maar dat is persoonlijk ;)
Smaken verschillen, en als het een beetje netjes wordt ingepast kan het natuurlijk ook best.
Dat zal wel weer zo'n argument zijn dat verzonnen is om plaatsing van windmolens tegen te houden. Ik snap het woord 'horizonvervuiling' niet, ik vind het super om een groot aantal van die windmolens te zien in de verte. Maarja ik ben geen gemiddelde nederlander met dit soort dingen :P Natuurlijk moet je er niet dichtbij wonen, want ze maken een flink lawaai.
Ook dat is een kwestie van smaak, ik vind het ook een mooi gezicht. Een boel mensen vinden dat echter niet.
Edit: Wat ik net nog even bereken:
Dat dingetje kostte 10 euro. Dat kwam overeen met 50 kWh die je zo zou kunnen kopen. Om 50 kWh op te leveren zou dit paneeltje 2,71 jaar in vol zonlicht moeten liggen ;)
En niet alleen die periode in de zon moeten liggen, je moet al die energie ook nog maar gebruiken op de momenten dat de zon schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
CanonG1 schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 11:19:
[...]

Trafo is redelijk efficiënt, maar wel volledig uitschakelen als je de verlichting uidoet, dus schakelaar in het 230V gedeelte, anders trekt de trafo sluipverbruik. LED-verlichting kan mooi zijn (ik heb ook vier LEDlampen) maar het licht is wel erg koud en nauw gebundeld. Spaarlampen is toch een beter optie IMO.
Geheel uitschakelen is natuurlijk logisch. Doen we hier ook al met pc's en stereotorens die niet als wekker worden gebruikt. Spaarlampen zijn idd een mooie vervanging voor gloeilampen omdat je niks aan de bestaande fitting hoeft te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

CanonG1 schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 10:46:
Ligt in de buurt van een paar maanden, geachte dames en heren (moderne windturbien).

ODE weet er het fijne van (ik kan niet me niet met alles bezig houden, maar het is wel waar...)

http://www.duurzameenergie.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

brinkdinges schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 10:56:
O ja???

Vind het wel meevallen, hoor. Broodje aap verhalen gaan erg makkelijk rond tegenwoordig.

Ga er eens onder staan. Probeer een paar VERSCHILLENDE turbines. Ook van die mooie grote.

Doet u mij maar een 3 megawatter bij ons in het park, zijn we meteen van het gezeik af (maar mijn zonnepaneeltjes blijven staan, uiteraard...)! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
zonnigtype schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 17:27:
[...]

O ja???

Vind het wel meevallen, hoor. Broodje aap verhalen gaan erg makkelijk rond tegenwoordig.

Ga er eens onder staan. Probeer een paar VERSCHILLENDE turbines. Ook van die mooie grote.

Doet u mij maar een 3 megawatter bij ons in het park, zijn we meteen van het gezeik af (maar mijn zonnepaneeltjes blijven staan, uiteraard...)! :*)
Ik heb er al wel eens onder gestaan hoor ;) En dat was echt geen kleintje.

Lijkt me trouwens best leuk om zelf iets van een windmolen te maken :)

[ Voor 10% gewijzigd door brinkdinges op 21-07-2006 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Ik struikel net pas over dit topic, niet eerder gespot (jammer!) vooral met dit weer zullen menig zonnepaneeltjes lekker veel energie opwekken :) Ben mezelf een beetje aan het verdiepen in de materie, mijn vriendin en ik zijn bewust bezig met energie zonder confort te verliezen. Wij willen graag, zodra wij bv. een huisje gekocht hebben, de financiele mogelijkheden bekijken om zonnepanelen te plaatsen. En dat gaat ons meer om het milieu dan om de kosten, we hebben al genoeg vernield en vergiftigd (waaronder onszelf). Jammergenoeg wonen wij nu in een flat en hebben onvoldoende geld beschikbaar om ons plan nu al uit te voeren.

Ik vind het nog steeds erg erg jammer (en dom) dat de subsidie op energiebesparende middelen/zonnepanelen/zonneboilers/isolatie is afgeschaft. Vooral met de huidige afhankelijkheid van olie zou onze regering best eens kritisch mogen kijken naar de herinvoering van de subsidie.

Kortom: Leuk om allerlei ervaringen en tips voorbij te zien komen in dit topic :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

2Dutch schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 17:59:

Ik vind het nog steeds erg erg jammer (en dom) dat de subsidie op energiebesparende middelen/zonnepanelen/zonneboilers/isolatie is afgeschaft. Vooral met de huidige afhankelijkheid van olie zou onze regering best eens kritisch mogen kijken naar de herinvoering van de subsidie.
Niet dom, wel de wijze waarop hij overboord werd gekieperd en er niks voor in de plaats kwam: onvergefelijk, hier zijn geen woorden voor.

Zie ook topic:

http://gathering.tweakers.net/forum/quote_message/26101522/9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Maasluip schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 08:37:Als je uitgaat van de vuistregel "1 kWh per jaar voor elke Wp geïnstalleerd vermogen" moet elk persoon dus voor 6781 Wp aan zonnecellen op zijn dak zetten.
Even verder rekenen, op polderpv zie ik dat een 108 Wp zonnepaneel 133x71 cm is, dat is 87 cm2/Wp. Dan moet je voor 60 m2 aan zonnepanelen per persoon op je dak zetten.
En dat lukt de gemiddelde nederlander niet. En dat gaat ook niet lukken als bedrijven massaal zonnecellen gaan installeren.

Natuurlijk is het wat minder omdat ik met het totale elektriciteitsverbruik gerekend heb en je alleen het verbruik moet rekenen dat overdag gebruikt wordt, maar het idee is wel duidelijk denk ik.
Wis en waarachtig, met cijfertjes goochelen is vragen om problemen, want daar kun je alle kanten mee op. Even over de technologische ontwikkeling: die 108 Wp paneeltjes (Shell Solar, begin dit jaar hele divisie in een keer verkocht aan het Duitse SolarWorld) zijn bij ons in 2001 geplaatst. Effe een "modern" paneeltje erbij pakken, de in Duitsland mateloos populaire HIT (heterojunction with intrinsic thin layer ...) serie van Sanyo, 200 Wattpiek model, module efficiëntie alweer 17%. Afmetingen 89,4 x 131,9 cm = 1,18 m². Komt neer op 58,96 cm²/Wp en dan hoef je nog "maar" 40 m² neer te zetten. Scheelt alweer een derde aan oppervlakte, in minder dan 5 jaar tijd! Technologische ontwikkelingen gaan op alle fronten snoeihard door en zijn nauwelijks meer bij te houden, dus die berekening is alweer achterhaald.

Bovendien: grootste slurpers blijven geheimzinnige bedrijven als Franse aluminiumsmelter Pechiney die een geheim contract hebben met Borssele omdat de pleuris gaat uitbreken als bekend wordt wat die voor een kilowattuurtje kostbare elektriciteit betalen... :X

Het "rekenen met gemiddeldes" wordt te pas en te onpas gebruikt (typisch "hollandse ziekte", waar de halmen nu eenmaal niet boven het maaiveld "mogen" uitsteken :( ) om bepaalde zaken in een door de rekenkunstenaar gewenst "daglicht" te plaatsen. Altijd vraagtekens bij zetten en zelf je eigen rekensommetjes maken. Ik ben niet geïnteresseerd in sommetjes (doe ik wel regelmatig op Polder PV om te laten zien hoe relatief het gegoochel met cijfertjes vaak is), maar ik wil gewoon mijn huishouden verduurzamen, punt uit :Y) . Een beter milieu begint altijd in eigen huis, hoe zwaar de protesten uit (sommige sectoren van) de samenleving ook zullen blijven klinken...

Tussen haakjes: we hebben "slechts" 1.020 Wp op het dak, 10 van die "oude roestbakken van Shell". En toch voorzien we daar al 70 procent van onze elektriciteitsbehoefte mee op jaarbasis. Doen wij iets "fout"??? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
2Dutch schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 17:59:
Ik struikel net pas over dit topic, niet eerder gespot (jammer!) vooral met dit weer zullen menig zonnepaneeltjes lekker veel energie opwekken :)
Dat klopt! De kWhtjes stromen binnen met dit mooi weer.
Ben mezelf een beetje aan het verdiepen in de materie, mijn vriendin en ik zijn bewust bezig met energie zonder confort te verliezen. Wij willen graag, zodra wij bv. een huisje gekocht hebben, de financiele mogelijkheden bekijken om zonnepanelen te plaatsen. En dat gaat ons meer om het milieu dan om de kosten, we hebben al genoeg vernield en vergiftigd (waaronder onszelf). Jammergenoeg wonen wij nu in een flat en hebben onvoldoende geld beschikbaar om ons plan nu al uit te voeren.
Goede instelling (IMO) maar gelukkig zijn er natuurlijk goedkopere manieren op energie te besparen. Spaarlampen, A-klasse koelkast, PC-->laptop, etc. Ik heb voor mijn zonnepanelen ook lang moeten sparen, het is echt niet zo dat ik die in een opwelling heb gekocht.
Ik heb er geen verstand van, maar misschien kun je zonnepanelen op je huis in de hypotheek opnemen o.i.d.? Op die manier heb je de aanschaf niet ineens.
Tsja, op zich ben ik niet zo'n subsidie voorstander, het probleem is dat fossiele brandstoffen etc. ook (vooral verborgen) subsidies krijgen.Wat ik wel graag zou zien is een terugleververgoeding zoals o.a. in Duitsland.
Kortom: Leuk om allerlei ervaringen en tips voorbij te zien komen in dit topic :)
Mooi! Hopelijk heb je er wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:44
Leuk topic dit, had ik al eerder moeten zien ;)

Dit doet me denken aan de lagere school 5 jaar geleden in groep 7. Er was een wedstrijd van duurzaam energie brabant volgens mij. Het was de bedoeling om een zonneauto te maken en de orgineelste auto die won een dag Efteling en vier zonnepannelen op het dak van de school.

Dus wij z'n pakketje aangevraagd met zonnepanneel(ik denk 6X6 cm ofzo) en een superklein motortje met vertragingsbak. De rest mochten we zelf doen. Met een paar klasgenoten hebben we een autotje in elkaar gezet, ik denk z'n 30 cm lang en een beetje de vorm van een racewagen, zodat onze auto weinig (tegen)wind kon vangen.

We haddden de auto ingezonden en kregen na een tijd te horen dat we naar de Efteling mochten, eenmaal daar bleken we de hoofdprijs gewonnen te hebben 8) Vooral omdat onze auto een airodynamische vorm heeft (als ik het goed zeg :P ).

Een zomervakantie later kregen we vier zonnepannelen op het dak van de school, geen idee hoe groot ze zijn, ik zal nog eens naar foto's gaan zoeken. Shell solar had de boel in die tijd aangelegd. Ik heb nooit gesnapt wat ze precies gedaan hebben. Er kwam een leiding van het dak die een converter in ging, die had maar 1 led en daarmee kon je zien of je een slechte, normale of goede opbrengst had. Vanuit daar ging er een kabel met een stekker het stopcontact in van de meterkast. Ik vond dat zo raar.. zo van: "wat als ik de stekker uit het stopcontact haal en die pinnen aanraak :+ ".

Een paar jaar later heeft een vader van een klasgenoot van mij een soort status bord bij de ingang van de school gemaakt waarmee we de totale opbrengst konden zien (vanaf het moment van de installatie), en hoeveel energie de panelen nu opbrengen (dit keer met 10 leds).

Ik heb me verder nooit in de werking verdiept, wel heb ik ooit op een zonnige vrijdagmiddag gedacht om de hoofdzekering er uit te draaien en te kijken of we het "zonder" ook konden, er stond niks aan in de school, maar de leraren heb ik nooit over kunnen halen :P. Ik denk trouwens dat de meter nu, zo in de vakantie, flink achteruit draait : 8)

Maargoed vandaar dat dit topic mij wel aanspreekt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

ranjo schreef op maandag 24 juli 2006 @ 00:26:
Leuk topic dit, had ik al eerder moeten zien ;)

Een zomervakantie later kregen we vier zonnepannelen op het dak van de school, geen idee hoe groot ze zijn, ik zal nog eens naar foto's gaan zoeken. Shell solar had de boel in die tijd aangelegd. Ik heb nooit gesnapt wat ze precies gedaan hebben. Er kwam een leiding van het dak die een converter in ging, die had maar 1 led en daarmee kon je zien of je een slechte, normale of goede opbrengst had. Vanuit daar ging er een kabel met een stekker het stopcontact in van de meterkast. Ik vond dat zo raar.. zo van: "wat als ik de stekker uit het stopcontact haal en die pinnen aanraak :+ ".
Hoi Ranjo

Nou, dat klinkt toch echt als een Sunpower systeem. Die "converter met het ledje" waar je het over hebt is dan waarschijnlijk de zogenaamde zonnestroomindicator die eigenlijk "overbodige luxe" is. De echte omvormers zitten dan waarschijnlijk onder de panelen: OK4tjes dus. Maar het blijft gokken, want ik heb nog niks gezien. Stuur maar een paar foto's naar Polder PV, of plaats er een op het forum. Goede kans dat de meter terugdraait (als de OK4tjes het tenminste doen!!!). Wij gaan deze maand hoogstwaarschijnlijk een absurd recordproductie draaien. Horen jullie nog wel. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik nog even niet helemaal begrijp: Wanneer je de datakabel hebt, moet je dan ook nog een opbrengstmeter hebben of heb je de opbrengstmeter er naast hangen "voor de leut" ?

Ik heb hier zelf een offerte liggen voor 3x 190wp + Soladin 600 voor euro 3.100, moet nog even navragen hoe ik dit het snelste vanuit m'n bouwdepot op het dak kan krijgen om het zo maar eens te zeggen, en dan maar zsm bestellen! :9 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 21:32:
Wat ik nog even niet helemaal begrijp: Wanneer je de datakabel hebt, moet je dan ook nog een opbrengstmeter hebben of heb je de opbrengstmeter er naast hangen "voor de leut" ?
Het is gedeeltelijk dubbel, het overlapt elkaar een beetje. De losse opbrengstmeter gebruik ik om elke dag bij te houden hoeveel er geproduceerd is. Dat is een simpele handeling: even de kamerdeur opendoen, de meterstand bekijken, kamerdeur weer dicht doen.

De datakabel gebruik ik als ik zin heb om 'wat dieper' te grasduinen. De Soladin houdt van alles bij (zie mijn website onder diversen) en dat vind ik gewoon leuk.Het is op zich prima mogelijk om met de datakabel de opbrengst bij te houden, het is alleen wat omslachtiger. Houd er ook rekening mee dat de meegeleverde kabel relatief kort is - meter of 2 schat ik - en dat hij niet makkelijk de verlengen zal zijn, hij maakt gebruik van een typisch soort stekkertje. Die ik gelukkig via mijn werk kon bestellen :P

Als ik zou moeten kiezen zou ik voor de opbrengstmeter gaan, omdat die zijn meetwaarden niet vergeet als bv. de omvormer een hard reset of een SW-update krijgt, of als de omvormer vervangen wordt. De opbrengstmeter is een redelijk simpel mechanisch apparaat wat de meetwaarde onder alle denkbare omstandigheden zal bewaren.
Ik heb hier zelf een offerte liggen voor 3x 190wp + Soladin 600 voor euro 3.100, moet nog even navragen hoe ik dit het snelste vanuit m'n bouwdepot op het dak kan krijgen om het zo maar eens te zeggen, en dan maar zsm bestellen! :9 :P
Doen! Mits je natuurlijk stroommisbruikers zoals antieke koelkasten en wasmachines vervangen hebt door energiezuinig witgoed, spaarlampen hebt geplaatst en het sluipverbruik hebt aangepakt. Anders gaan je dure zonne-kWhtjes 'in rook op'.

Overigens in het verhaal over de lawaaiige Soladin 600 omvormer: vandaag heeft de TNT geprobeerd de nieuwe omvormer bij mij te bezorgen, uiteraard was ik naar mijn werk. Ik laat hem morgen op mijn werk bezorgen, het weekend zal ik dus de nieuwere, als alles goed is ook stillere, omvormer ophangen en rapporteren of er verschil is.

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenH op 27-07-2006 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 22:52:
[...]
De datakabel gebruik ik als ik zin heb om 'wat dieper' te grasduinen. De Soladin houdt van alles bij (zie mijn website onder diversen) en dat vind ik gewoon leuk.

Als ik zou moeten kiezen zou ik voor de opbrengstmeter gaan, omdat die zijn meetwaarden niet vergeet als bv. de omvormer een hard reset of een SW-update krijgt, of als de omvormer vervangen wordt. De opbrengstmeter is een redelijk simpel mechanisch apparaat wat de meetwaarde onder alle denkbare omstandigheden zal bewaren.
Bedankt voor de uitleg. Ik vermoedde al dat het zoiets was, maar het is niet altijd even geweldig duidelijk in de documentatie terug te vinden.
Doen! Mits je natuurlijk stroommisbruikers zoals antieke koelkasten en wasmachines vervangen hebt door energiezuinig witgoed, spaarlampen hebt geplaatst en het sluipverbruik hebt aangepakt. Anders gaan je dure zonne-kWhtjes 'in rook op'.
Dat is inmiddels de nieuwe 'grap' bij ons in de familie. Sinds we afgelopen december onze woning gekocht hebben ben ik met maar 1 ding bezig: besparen van energie. Iedere verjaardag wordt er weer lacherig gedaan over de spaarlampjes en andere zaken, maar dat boeit me niet. Misschien dat alle maatregelen nu misschien nog niet altijd 'uit' kunnen (hoewel niet alles economisch te benaderen is!) maar wie het laatst lacht.. >:) En ach, iedereen ziet nu ook dat m'n auto prima loopt op plantaardige olie, dus ik heb al es eerder gelijk gekregen...
Overigens in het verhaal over de lawaaiige Soladin 600 omvormer: vandaag heeft de TNT geprobeerd de nieuwe omvormer bij mij te bezorgen, uiteraard was ik naar mijn werk. Ik laat hem morgen op mijn werk bezorgen, het weekend zal ik dus de nieuwere, als alles goed is ook stillere, omvormer ophangen en rapporteren of er verschil is.
Goed om te horen dat dat in ieder geval goed geregeld wordt! Ik heb namelijk in de offerte waar ik voor ga precies zo'n Soladin zitten! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 23:31:
Dat is inmiddels de nieuwe 'grap' bij ons in de familie. Sinds we afgelopen december onze woning gekocht hebben ben ik met maar 1 ding bezig: besparen van energie. Iedere verjaardag wordt er weer lacherig gedaan over de spaarlampjes en andere zaken, maar dat boeit me niet.
Heel goed, laat ze maar lachen. Ik denk dat zeker in dit geval sprake is van 'wie het laatst lacht, lacht het best' :)
Misschien dat alle maatregelen nu misschien nog niet altijd 'uit' kunnen (hoewel niet alles economisch te benaderen is!) maar wie het laatst lacht.. >:) En ach, iedereen ziet nu ook dat m'n auto prima loopt op plantaardige olie, dus ik heb al es eerder gelijk gekregen...
Kun je daar kort iets meer over vertellen? Wat voor auto is het? Diesel neem ik aan? Wat voor plantaardige olie gebruik je? Wat voor effect merk je op de auto? Ik vind dat soort dingen machtig interessant.
Goed om te horen dat dat in ieder geval goed geregeld wordt! Ik heb namelijk in de offerte waar ik voor ga precies zo'n Soladin zitten! :P
Op zich is het apparaat top! Alleen als je er dus achter komt dat de ventilator lawaaiig is bij hoog vermogen dan zou het zo kunnen zijn dat je er eentje hebt uit de eerste serie, en dan kan er iets mis zijn met de ventilator. Ik vind het zelfs een mooi apparaat om te zien, als hij helemaal geen geluid zou maken zou het in de woonkamer aan de muur niet misstaan. Heb je gelijk nog meer gespreksstof op verjaardagen ;)

-edit-

Ik bedenk me nog iets over de opbrengstmeter/datakabel: als het buiten donker is schakelt de omvormer uit en kun je hem ook niet met de computer uitlezen; dat kan alleen als er voldoende licht op de panelen valt om de omvormer in te schakelen. Dat zou (waarschijnlijk) inhouden dat ik 's winters de omvormer doordeweeks helemaal niet uit zou kunnen lezen, omdat ik dan naar mijn werk ben (met donker weg, met donker weer thuis). De opbrengst meter is altijd af te lezen, ongeacht de status van de omvormer.

[ Voor 21% gewijzigd door JeroenH op 28-07-2006 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Overigens is zojuist de nieuwe omvormer op mijn werk bezorgd. Vanavond of morgen hang ik hem op, en als het weekend de zon een beetje schijnt hoop ik te kunnen rapporteren of het geholpen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 07:45:

[...]

Kun je daar kort iets meer over vertellen? Wat voor auto is het? Diesel neem ik aan? Wat voor plantaardige olie gebruik je? Wat voor effect merk je op de auto? Ik vind dat soort dingen machtig interessant.
De auto is een Citroen Berlingo 1.9 D (dus geen HDI)
Wat betreft het rijden op plantaardige olie even heel summier wat speerpunten:
Plantaardige olie (in Europa veelal zonnebloem- of koolzaadolie) heeft een energiewaarde die erg dicht bij die van diesel ligt. Wel is plantaardige olie (vaak PPO genoemd: Pure Plantaardige Olie) wat dikker dan diesel en dat heeft wat consequenties. Zo is het het beste wanneer je de PPO voorverwarmd zodat het vloeibaarder wordt, daarnaast is het zaak dat je een goede degelijke brandstofpomp in de auto hebt, Bosch is wat dat betreft het meest geschikt.

Wat ik merk bij het rijden: Omdat ik mijn auto nog steeds niet aan heb laten passen (nog geen gelegenheid gehad) rij ik tot op heden met maximaal 60% PPO in de tank (dus gemengd met diesel). Het effect daarvan is dat de auto stiller/rustiger loopt, het maximum koppel iets vroeger ligt (en ik dus eerder kan opschakelen/later terugschakelen, wat het weer iets zuiniger maakt). Daarnaast ruiken de uitlaatgassen wat minder scherp dan pure dieseldamp.
Net zoals jij heb ik ook een site opgezet over mijn hobby, te vinden op http://www.ppo.nu. Misschien goed dat mensen die er meer over willen weten daar ff kijken om vervuiling van dit draadje te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
offtopic:
Als de politie merkt dat je op plantaardige olie rijdt, dan kan je toch een flinke boete krijgen aangezien je geen heffing erover betaald?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
Als de politie merkt dat je op plantaardige olie rijdt, dan kan je toch een flinke boete krijgen aangezien je geen heffing erover betaald?
De politie heeft er niets mee te maken, hooguit de douane. Maar zoals gezegd, verdere discussie op het genoemde webadres of nieuw draadje!? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Wow... _/-\o_ Er gaat een wereld voor me open op dat forum, mijn baas heeft niet veel meer aan me vanmiddag ;) Bedankt!

Hoewel het daar overwegend over auto's gaat vond ik onder "Professionele toepassingen" toch het volgende:
De diesel start ik mbv de elektromotor (1500 RPM), op het moment dat de diesel draait wil ie 2500 rmp gaan draaien, de elektromotor gaat op dat moment als rem werken, maar ook als generator.
Op die manier lever ik energie aan het net en draait mijn kwh meter terug. Het mooie hiervan is dat er geen synchronisatie modules of andere apparatuur nodig is (behalve wat pkz's en zekeringen) om dezelfde stroom te maken als die van het net.

Als ik de wkk een uur laat draaien levert ie ongeveer 4 KW elektrische energie en als het goed is 8 KW thermische energie. Ik moet de wkk zo laten draaien dat mijn kw uur meter niet een lagere waarde krijgt als tijdens de laatste meter opname. Dus ik vindt 4 kw per dag wel voldoende.

Echter het hierboven beschreven systeem is niet legaal. De energie leverancier vraagt echter 17 cent per Kw en ik krijg er maar 3 cent voor als ik terug lever. Je kan er meer voor krijgen omdat het groene stroom is, maar ik vind voorals nog de technische kant interresanter.
Niet legaal maar ZO enorm übercool :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na nog wat vraagjes op de installateur afgevuurd te hebben is de kogel door de kerk en gaat de bestelling de deur uit:

1 zonneboiler installatie + nieuwe cv ketel.
1 modulerende klokthermostaat omdat ik niet wil stoken wanneer ik niet thuis ben.
1 opbrengstmeter voor de zonneboiler omdat ik wil zien wat er op dat dak gebeurt.

1 nieuwe ventilator box (ITHO) voor de centrale afzuiging in de woning, deze gebruikt minder dan een tiende van de stroom vergeleken met de ventilator die er nu in hangt.

De eerder genoemde 580 wp PV installatie met Soladin 600 inverter
1 opbrengstmeter voor de pv installatie, in het kader van meten=weten
1 pc link in het kader van de geek-factor >:)

Alles bij elkaar een mooie bestelling die me heel wat geld gaat kosten, maar waar ik heel wat langer plezier van ga hebben dan van een nieuwe auto die 3 keer zo duur is. It's all about priorities!

Ik geloof dat ik nu toch wel met een goed gevoel het weekend in mag, toch? >:) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou er een correlatie zijn tussen de activiteit van dit topic en het jaargetijde?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2006 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 15:11:
Alles bij elkaar een mooie bestelling die me heel wat geld gaat kosten, maar waar ik heel wat langer plezier van ga hebben dan van een nieuwe auto die 3 keer zo duur is. It's all about priorities!

Ik geloof dat ik nu toch wel met een goed gevoel het weekend in mag, toch? >:) 8)
Wow, gefeliciteerd! Welkom bij de club ;)

En jij mag met een prima gevoel het weekend in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou er een correlatie zijn tussen de activiteit van dit topic en het jaargetijde?
Hoe meer zon hoe meer energie, dus ook meer energie om te reageren... En ondergetekende zit toch ziek thuis, dus tijd zat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

1 modulerende klokthermostaat omdat ik niet wil stoken wanneer ik niet thuis ben.
Dat heeft niets met het modulerende, nocht met de klokthermostaat te doen.

Als je een ouderwetse thermostaat wordt die (neem ik toch aan!) op 16 of nog lager gezet als je uit huis bent. Een klokthermostaat kun je gebruiken om je huis op temperatuur te hebben op het moment dat je thuis komt (of op staat). Gevolg: hogere stookkosten.

Een modulerende thermostaat zorgt ervoor dat de brander in de ketel meer of minder brandt (meer of minder gas verbruikt) als de warmtevraag meer of minder is. Het is nog maar de vraag of dit werkelijk besparend is t.o.v. een niet-modulerende thermostaat (geloof iig nooit de marketingpraatjes van de firma die de modulerende thermostaat aanbiedt). Het enige verschil wat ik tot nu toe heb vast kunnen stellen is dat de eindtemperatuur bij een niet-modulerende thermostaat hoger is door het doorschiet-effect: thermostaat slaat uit, maar water is gloeiend heet en warmt daardoor de ruimte nog extra op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
CanonG1 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 00:29:
[...]

De panelen die ik heb neergezet hebben een rendement van zo'n 14%. Het volledige WattPiek vermogen wordt geleverd bij een zonne-instraling van 1000 W/m2 en een paneel-temperatuur van 25oC. Dat komt op een kraakheldere winterdag een heel enkele keer voor, maar dat is ook niet zo belangrijk. Je moet je installatie optimaliseren voor maximale jaaropbrengst.
Onlangs heb ik een paar artikelen gelezen over andere systemen om zonlicht om te zetten in energie, onder andere door met een trog van spiegels een speciale olie te verwarmen om stoom op te wekken. ook werden zonnetorens gebruikt. De overeenkomst was dat bij al die systemen het zonlicht gebundeld wordt met spiegels.

Zou het bij jouw systeem mogelijk zijn om het rendement te verhogen door met spiegels "extra" zonlicht op de panelen te richten? Bijvoorbeeld door ze voor de panelen vlak neer te leggen en zo ´s-winters de laagstaande zon te reflecteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
KifArU schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 15:44:
[...]
Onlangs heb ik een paar artikelen gelezen over andere systemen om zonlicht om te zetten in energie, onder andere door met een trog van spiegels een speciale olie te verwarmen om stoom op te wekken. ook werden zonnetorens gebruikt. De overeenkomst was dat bij al die systemen het zonlicht gebundeld wordt met spiegels.

Zou het bij jouw systeem mogelijk zijn om het rendement te verhogen door met spiegels "extra" zonlicht op de panelen te richten? Bijvoorbeeld door ze voor de panelen vlak neer te leggen en zo ´s-winters de laagstaande zon te reflecteren?
Dat is technisch mogelijk maar je sloopt je cellen er mee. Door de verhoogde IR en UV instraling gaan je cellen simpelweg minder lang mee en zullen ze geen 30 jaar maar - afhankelijk van de concentratiefactor en daardoor de temperatuur - een stuk korter meegaan. Daar komt ook nog bij dat als je spiegels gaat gebruiken je de panelen ook de zon moet laten volgen, dat maakt je installatie duur, complex en kwetsbaar.

Dus helaas in de praktijk (meestal) niet werktbaar. Simpel = goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
CanonG1 schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 15:53:
[...]

Dat is technisch mogelijk maar je sloopt je cellen er mee. Door de verhoogde IR en UV instraling gaan je cellen simpelweg minder lang mee en zullen ze geen 30 jaar maar - afhankelijk van de concentratiefactor en daardoor de temperatuur - een stuk korter meegaan. Daar komt ook nog bij dat als je spiegels gaat gebruiken je de panelen ook de zon moet laten volgen, dat maakt je installatie duur, complex en kwetsbaar.

Dus helaas in de praktijk (meestal) niet werktbaar. Simpel = goed.
Voor alle duidelijkheid: Ik bedoel hier niet de zon concentreren, maar gewoon weerkaatsen. In de zomer zou dat natuurlijk wel een grotere instraling betekenen. Verkort dat de levensduur ook al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
KifArU schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 15:58:
[...]

Voor alle duidelijkheid: Ik bedoel hier niet de zon concentreren, maar gewoon weerkaatsen. In de zomer zou dat natuurlijk wel een grotere instraling betekenen. Verkort dat de levensduur ook al?
Ik denk het wel... als je een spiegel zo plaatst dat het gehele paneel behalve de directe instraling ook de gespiegelde instralig krijgt verhoog je de instraling met een factor 2. Voor de periode dat de zon schijnt verhoog je dus (denk ik) ook de slijtage met een factor van ongeveer 2. Nu is er niet 100% van de tijd directe zonne-instraling, dus de totale levensduur zal niet de helft zijn, maar het wordt door de fabrikanten van de panelen specifiek afgeraden/verboden (anders vervalt je garantie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 15:35:
[...]
Dat heeft niets met het modulerende, nocht met de klokthermostaat te doen.

Als je een ouderwetse thermostaat wordt die (neem ik toch aan!) op 16 of nog lager gezet als je uit huis bent. Een klokthermostaat kun je gebruiken om je huis op temperatuur te hebben op het moment dat je thuis komt (of op staat). Gevolg: hogere stookkosten.

Een modulerende thermostaat zorgt ervoor dat de brander in de ketel meer of minder brandt (meer of minder gas verbruikt) als de warmtevraag meer of minder is. ...
Ik ben bekend met de discussie of het moduleren nu wel of geen besparing opleverd, ik ben wel van mening dat wanneer het goed ingeregeld wordt het een besparing op zou kunnen leveren.

Wat betreft de klokthermostaat: ik ben niet de enige thuis. Op het moment dat ik wel consequent de thermostaat bedien maar de rest van de familie niet is het effect beperkt. Het is dus meer bedoeld als een backup-regeling in ons geval, om te voorkomen dat vergeten wordt de thermostaat op tijd te bedienen (en als bij de winterdag de temperatuur op tijd terug geschakeld wordt zal ik misschien eens op tijd onder de wol kruipen! )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

CanonG1 schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 16:05:
[...]

Ik denk het wel... als je een spiegel zo plaatst dat het gehele paneel behalve de directe instraling ook de gespiegelde instralig krijgt verhoog je de instraling met een factor 2. Voor de periode dat de zon schijnt verhoog je dus (denk ik) ook de slijtage met een factor van ongeveer 2. Nu is er niet 100% van de tijd directe zonne-instraling, dus de totale levensduur zal niet de helft zijn, maar het wordt door de fabrikanten van de panelen specifiek afgeraden/verboden (anders vervalt je garantie).
Is al eerder geprobeerd door een NUON medewerker (heeft in het Natuurstroomblad gestaan). Apetrots met neppaneel tegenover zijn dure (Sunpower?) paneeltjes, bedekt met er op gelijmde omgekeerde .... chipszakken (met alufolie laminaat).... :+ Prachtige hoge opbrengsten....

Paar maanden later "hoor ik in de wandelgangen" dat zijn omvormers van de onderkant van de panelen gesmolten waren. Tedlar coating had het begeven. 8)7 |:( 8)7

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Vrijdag is de nieuwe Mastervolt Soladin 600 bezorgd, deze heb ik zaterdagavond opgehangen. helaas scheen zondag de zon niet waardoor ik niet weet of de ventilator stiller is of niet. Doordeweeks werk ik overdag en daarbij wordt het geen mooi weer, dus ik denk dat ik pas over een tijdje weet of het geholpen heeft.

De 'oude' omvormer mag ik terugsturen naar een antwoordnummer, gratis dus! Goede service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

_/-\o_ JULI MAAND ONGEËVENAARDE RECORDMAAND _/-\o_

In alle opzichten heeft juli 2006 alle zonnige records gebroken. Ook bij Polder PV, die inmiddels zijn record productie in de vorm van een dubbele animatie/interactieve grafiek op de website heeft geplaatst. 149 kilowattuur uit 10 zonnepaneeltjes (1.02 kWp), de ferrarismeter ging zo hard achteruit door het continue overschot aan zelf opgewekte donkergroene stroom dat ik bang was dat er vonken vanaf zouden springen.... Zie:

http://www.polderpv.nl/ni...juli2006_juli_recordmaand

Er komt nog meer "lekkers", ben druk bezig met extra grafiek updates.

Veel zon nog gewenst, the future is ours... :P

:>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:21

virus.elektro

profesionele monitor sloper

Morgen gaat de meterkast om naar 3 fasen bij ons. dit is voor het nieuwe fornuis. we krijgen dus ook een andere meter. volgens eneco kan deze ook terug draaien, wel zullen zien. anders gaan we even wat stoelpoten wegzagen namelijk en wat muren doorbreken

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:22
Zo, ik haak ook even in. Ik was al jaren geïnteresseerd, maar we kregen destijds geen toestemming van onze verhuurder, dus we zagen de subsidieregeling aan onze neus voorbij gaan. In dat geval hadden we overigens wel OK4 omvormers gehad, met dus het nodige gedoe.... :o

Inmiddels wonen we in een eigen huis, en ik kwam er een maand of 2 geleden achter dat bij ons de VlagheideSubsidie voor duurzame energie een bijdrage doet voor (oa) PV installaties.

Opnieuw dus alle bekende PV leveranciers eens opgezocht. Voor ons was DBCOM de beste keus, omdat volgens vlagheide maximaal 500Wp zonder installateur geplaatst mag worden. (liever had ik 600 Wp gezien, maar zo is de regel nu eenmaal niet).

We hebben toen een offerte voor 4x Kyocera 125 Wp panelen, en een Soladin600 met installatieset voor een schuin dak opgevraagd. Dit was 2639 euro.

De vlagheidesubsidie keurde onze aanvraag goed, zodat we 1000 euro subsidie zullen ontvangen. (2 euro per Wp)

Na bestelling werd onze set al snel geleverd, en afgelopen zondag ben ik heb dak opgegaan. Het installeren was met de handleiding van DBcom en het geleverde materiaal, (en de latten die ik zaterdag reeds had gehaald) eigenlijk vrij eenvoudig. Het zwaarste was het verplaatsen van de pannen. Gelukkig hebben we een aanbouw, en was de afstand tot de goot dus maar 1 etage. Nadat de panelen erop zaten, en de kabels ingeprikt waren, leverde het systeem al meteen stroom, terwijl het bewolkt was! Er leuk dus. Omdat de datakabel nog geleverd moet worden, heb ik een oude wisselstroommeter ertussen gezet. (sinds zondag is er 2,4 kW opgeleverd).

Toen we in dit huis gingen wonen, wilden we gelijk dubbeltarief. (bij essent). We hadden nog een enkeltarief ferraris meter. Daarvoor is een ISKRA /enermet digitale meter in de plaats gekomen, met 4 telwerken, 2 daarvan dus voor teruglevering. Daar hadden we toen niet eens expliciet om gevraagd. _/-\o_
Inmiddels staat het derde telwerk (teruglevering dagtarief) op 0000001. Hij meet dus ook echt het terugleveren. Ik heb informatie aangevraagd voor de terugleververgoeding, dus dat is ook in gang gezet.

Tot nu toe ren ik meteen naar zolder om de stand te checken, en ik kan niet wachten tot de datakabel er is....een succes dus :+

al met al:

1639 euro voor 500Wp vermogen met een Soladin 600 omvormer vind ik een redelijk bedrag, als huizenbezitter zie ik het als een stukje meerwaarde. Met deze subsidie (die momenteel de hoogste in NL is) kan je ook nog eens serieus over terugverdientijd gaan nadenken. Ook al is dit soort subsidie wellicht economisch gezien niet de handigste, ik ben er blij mee. Overigens kan er controle plaatsvinden of je ze daadwerkelijk nog steeds op je dak hebt liggen (ik geloof 5 jaar minimaal of zo) om fraude tegen te gaan.

Het installeren op een schuin dak vergt vooral goede voorbereiding, zorg dat de schroefboormachine opgeladen is... |:( (mijne was na schroef 3 leeg) dat je alle materiaal in huis hebt, inclusief veiligheidsvoorzieningen.
Houdt het weerbericht in de gaten, en trek er een hele dag voor uit. Als je eenmaal bezig bent wijst het zichzelf, de handleiding van DBcom liet in elk geval weinig te raden over.

Probeer eens wat te onderhandelen, bij DBcom kreeg ik er gratis een regenton + filter bij. :)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

MisTraller schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 21:51:

De vlagheidesubsidie keurde onze aanvraag goed, zodat we 1000 euro subsidie zullen ontvangen. (2 euro per Wp)
Gefeliciteerd, MisTraller: weer een gelukkige nieuwe PV-eigenaar erbij.

Dat er nog maar velen mogen volgen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Nog effe over dat juli record... :O

Ja, ja, je hoeft niet te kijken.

Ik heb onze productiegegevens "gematched" met de instralingsgrafiek voor De Bilt. Daar is het iets bewolkter dan bij ons in de kustregio, maar de match is zeer duidelijk. Was effe zwetuh om mijn grafiekje er mooi overheen te leggen, maar het resultaat is er weer naar... :9

Hier de link:

http://www.polderpv.nl/ni...KNMI_versus_PolderPV_juli

Ah, man, ik lust er wel PAP van... :r

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

[b]milker schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 23:31:Iedere verjaardag wordt er weer lacherig gedaan over de spaarlampjes en andere zaken, maar dat boeit me niet. Misschien dat alle maatregelen nu misschien nog niet altijd 'uit' kunnen (hoewel niet alles economisch te benaderen is!) maar wie het laatst lacht.. >:)
..... lacht het best.

Onze energienota was dik onder de 800 euri vorig jaar, en dat was grotendeels VASTRECHT :(

Een gemiddeld NL huishouden zit al gauw tegenwoordig op bedragen tussen de 1.600 en 2.500 EURI (ECHT WAAR!). B) :X

Duurzaam duurt het langst.

:>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Vandaag heb ik de formulieren van Essent ontvangen. Of het bedrag heel reëel is weet ik niet, maar volgens mij is het wel redelijk. We krijgen 20,52 cent per kWh. Deze vergoeding is gebaseerd op de prijs van groene stroom, en opgebouwd uit het leveringstarief, netwerktarief en energiebelasting, 5/7 deel normaal tarief, en 2/7 deel laag tarief.

Op het formulier staat verder netjes vermeld dat je niet moet aanmelden als je een draaischijf hebt, omdat deze al saldeert. Ik vind de brief in elk geval netjes en duidelijk, het gevreesde "moeilijk doen" herken ik bij Essent in elk geval niet.

Zeker omdat we bij aanmelding voor dag nacht tarief destijds al (ongevraagd) een meter met terugtellers kregen, ben ik erg tevreden.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
MisTraller schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 22:04:
Vandaag heb ik de formulieren van Essent ontvangen. Of het bedrag heel reëel is weet ik niet, maar volgens mij is het wel redelijk. We krijgen 20,52 cent per kWh. Deze vergoeding is gebaseerd op de prijs van groene stroom, en opgebouwd uit het leveringstarief, netwerktarief en energiebelasting, 5/7 deel normaal tarief, en 2/7 deel laag tarief.

Op het formulier staat verder netjes vermeld dat je niet moet aanmelden als je een draaischijf hebt, omdat deze al saldeert. Ik vind de brief in elk geval netjes en duidelijk, het gevreesde "moeilijk doen" herken ik bij Essent in elk geval niet.

Zeker omdat we bij aanmelding voor dag nacht tarief destijds al (ongevraagd) een meter met terugtellers kregen, ben ik erg tevreden.
Dat klinkt inderdaad erg netjes! Mocht ik in de toekomst problemen krijgen (ander huis met mogelijk andere meter) dan kan het dus raadzaam zijn om eens naar Essent te kijken. Ik zit nu bij de Nuon, nu (nog) geen problemen mee omdat we een draaischijfmeter hebben, maar we zitten nu in het eerste jaar met zonnepanelen. Ik ben dus benieuwd hoe ze reageren als ze er achter komen dat we een heel lage meterstand hebben als ze langskomen. We zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnix1977
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:57
Ik ben al een tijdje bezig om het huis te automatiseren. Binnenkort ga ik automatisch bijhouden hoeveel stroom ik verbruik. Aan de hand daarvan ga ik dan wat stroomreducerende maatregelen nemen. Der staat hier nog oude diepvrieskast die nodig vervangen moet worden. Daarna kunnen er nog wel wat dingen gebeuren denk ik . Daarna wil ik misschien toch wel wat panelen aanschaffen.

Ik woon in een rijtjes huis en heb een tuin op het oosten met achterin de tuin een redelijke schuur. Nu heb ik daar bijna de heel dag de zon op staan (als ie er is natuurlijk) tot 8 a 9 uur 's avonds. Daar kan ik dus wel mee uit te voeten denk ik. Mijn vraag is echter, hoeveel weerkaatsen die pannelen. Zouden mijn buren daar last van hebben of weerkast het niet zo erg. Vind het zelf altijd vervellend wanneer de zon bij de achterburen in de ruit staat te schijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
marnix1977 schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 21:17:
Ik ben al een tijdje bezig om het huis te automatiseren. Binnenkort ga ik automatisch bijhouden hoeveel stroom ik verbruik.
Automatisch? Hoe ga je dat doen?
Aan de hand daarvan ga ik dan wat stroomreducerende maatregelen nemen. Der staat hier nog oude diepvrieskast die nodig vervangen moet worden. Daarna kunnen er nog wel wat dingen gebeuren denk ik . Daarna wil ik misschien toch wel wat panelen aanschaffen.
Goede zaak!
hoeveel weerkaatsen die pannelen. Zouden mijn buren daar last van hebben of weerkast het niet zo erg. Vind het zelf altijd vervellend wanneer de zon bij de achterburen in de ruit staat te schijnen.
Vervelled?!? Weerkaatst die ruit zoveel licht dat je gaat vervellen? :+ (sorry, flauw)

De panelen hebben ontspiegeld glas, zodat er zo weinig mogelijk licht verloren gaat door reflectie. Het weerkaatsen zal dus wel meevallen, hoewel er wel enige reflectie zal zijn. Maar het is natuurlijk erg afhankelijk van de hoek die de panelen maken, de hoek van de zon aan de hemel, de hoogte van de panelen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

CanonG1 schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 09:11:

De panelen hebben ontspiegeld glas, zodat er zo weinig mogelijk licht verloren gaat door reflectie. Het weerkaatsen zal dus wel meevallen, hoewel er wel enige reflectie zal zijn. Maar het is natuurlijk erg afhankelijk van de hoek die de panelen maken, de hoek van de zon aan de hemel, de hoogte van de panelen etc.
De panelen staan als het goed is in een hoek zodanig dat de zon recht instraalt. In het algemeen wordt gezegd dat het 36 graden moet zijn (90 - 54oNB). Als je ze zo opstelt betekent het dat het weerkaatsende licht nooit naar beneden wordt weerkaatst maar altijd naar boven (zon lager, weerkaatsing hoger).

Als je de panelen in een wat grotere hoek monteert zullen de zonnestralen wel wat lager reflecteren, maar om horizontaal terug te kaatsen zul je de panelen in een hoek van (als ik het goed bereken) 72 graden met de horizontaal moeten zetten. En dat doet niemand.
Het enige dat weerkaatst zijn de wolken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Maasluip schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 09:43:
[...]
De panelen staan als het goed is in een hoek zodanig dat de zon recht instraalt.
Dat is alleen het geval als de panelen de zon zouden volgen, Bij vast geplaatste panelen zoals die vrijwel altijd worden toegepast zal de hoek natuurlijk variëren, zowel in de loop van een dag alsook per jaargetijde.

Maar inderdaad zul je ze flink rechtop moeten zetten wil je reflecties onder de horizontaal krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

CanonG1 schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 10:46:
[...]

Dat is alleen het geval als de panelen de zon zouden volgen, Bij vast geplaatste panelen zoals die vrijwel altijd worden toegepast zal de hoek natuurlijk variëren, zowel in de loop van een dag alsook per jaargetijde.
Klopt, rechte instraling is natuurlijk alleen midden op de dag op 21 juni.
Maar daarom begrijp ik ook niet helemaal die 36 graden. Er is maar één dag waarop je dan de beste instraling hebt, en op de winterzonnewende heb je de slechtste instraling die je maar kunt bedenken.
Nu is het natuurlijk wel zo dat je 's zomers meer instraling hebt dan 's winters (alleen al door de daglengte), maar zou een iets grotere hoek niet efficiënter zijn?

Hoe kunnen we dat beredeneren? Het zal vast te berekenen zijn met een dikke differentiaalvergelijking, maar daar was ik nooit goed in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Maasluip schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 10:56:
[...]
Hoe kunnen we dat beredeneren?
Ik heb het idee (maar kan het niet aantonen) dat dat gedaan is omdat je 's zomers a) de langste dagen hebt en b) over het algemeen vaker zonnige dagen hebt. Daarom wordt de hoek voor dat jaargetijde geoptimaliseerd zodat je dan de meeste opbrengst 'vangt'.

Ik weet wel dat die hoek (of daar in de buurt) de hoogste opbrengst per jaar oplevert:

Afbeeldingslocatie: http://www.hollandsolar.nl/nld/zonnestroom/images/instralingsdiagram.jpg

Die cirkel van 95% vind ik nog best groot. Zelfs als je de panelen op het noorden zou richten onder een hoek van 36 graden heb je nog ruim 50% van de maximaal mogelijke opbrengst.

-edit-

Bij het zoeken naar bovenstaand diagram kwam ik ook dit plaatje tegen:

Afbeeldingslocatie: http://www.hollandsolar.nl/nld/zonnestroom/images/nedinstraling.gif

Wat een verschil maakt het nog waar je woont zeg, en dat voor zo'n klein land als Nederland. Het scheelt ± 10% tussen het westen en het oosten! Ik zit in de middenmoot (Hilversum).

[ Voor 18% gewijzigd door JeroenH op 04-08-2006 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Maasluip schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 10:56:
[...]
Klopt, rechte instraling is natuurlijk alleen midden op de dag op 21 juni.
Maar daarom begrijp ik ook niet helemaal die 36 graden. Er is maar één dag waarop je dan de beste instraling hebt, en op de winterzonnewende heb je de slechtste instraling die je maar kunt bedenken.
Nu is het natuurlijk wel zo dat je 's zomers meer instraling hebt dan 's winters (alleen al door de daglengte), maar zou een iets grotere hoek niet efficiënter zijn?

Hoe kunnen we dat beredeneren? Het zal vast te berekenen zijn met een dikke differentiaalvergelijking, maar daar was ik nooit goed in.
Het is heel simpel, als je de curve van de zon bekijkt, ten opzichte van de zonuren van een bepaald jaargetijde, dan zal daar ergens een optimale piek liggen. Aangezien in de zomer de meeste zonuren liggen, stem je daar op af. Omdat echter net voor en na de warmste periode de meeste stroom wordt opgewekt, is een iets minder grote hoek ook prima.
Je kunt de panelen wel in de winterstand monteren, maar gezien het aantal zonuren, zal dat in de zomer meer kosten, dan dat je in de winter wint.

De slechtst bedenkbare instraling is overigens als je ze op z'n kop monteert.

Het belangrijkste bij zonnepanelen blijft echter de volle zon! dus zonder schaduw van bomen, wolken, etc. De hellingshoek en richting is lang niet zo belangrijk als mensen vaak denken.

Neem eens een kijkje op de volgende pagina, daar kan je bv zien, dat je met panelen op het zuiden die een helling tussen 20 en 60 graden nog steeds boven de 90% rendement zit.
Ook een indicatie van zonuren zie je op deze pagina terug.

http://www.solaraccess.nl/content/page1d.php

edit: volgens mij komen de beide antwoorden wel overeen... 8)

Zelfs met de regenachtige dagen van afgelopen week perst mijn setje er nog bijna 1kWh per dag uit :+
Vanmorgen om 7 uur in de stromende regen draaide het meetwieltje zelfs alweer terug...zij het tergend langzaam.

[ Voor 8% gewijzigd door Mistraller op 04-08-2006 11:35 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 996
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:32

996

Uit dat cirkeldiagram blijkt ook dat als je de panelen op het noorden richt (omdat dat bijvoorbeeld niet anders kan) je ze het beste bijna vlak kan leggen?! :? Je zit dan toch nog tussen de 80 en 90% in.
Of trek ik nu een verkeerde conclusie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
MisTraller schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 11:27:
edit: volgens mij komen de beide antwoorden wel overeen... 8)
Ik geloof het ook :) Dan moet het wel waar zijn ;)
Zelfs met de regenachtige dagen van afgelopen week perst mijn setje er nog bijna 1kWh per dag uit :+
Vanmorgen om 7 uur in de stromende regen draaide het meetwieltje zelfs alweer terug...zij het tergend langzaam.
Bij mij gaat het ook wel aardig met dit weer, hoewel niet zo leuk als over de weken daarvoor. Iets meer dan 1kWh per dag. Met het mooie weer was dat bijna continu 3+kWh per dag. Hopelijk krijgen we nog wel wat zon in augustus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
996 schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 11:52:
Uit dat cirkeldiagram blijkt ook dat als je de panelen op het noorden richt (omdat dat bijvoorbeeld niet anders kan) je ze het beste bijna vlak kan leggen?! :? Je zit dan toch nog tussen de 80 en 90% in.
vlak leggen op het noorden is natuurlijk hetzelfde als vlak leggen op het zuiden. (of op enige andere richting) Bedenk hoe de zon van oost naar west draait, dan zie je vanzelf waarom op het noorden richten met een vlakkere helling toch nog best wel zon kan pakken.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
996 schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 11:52:
Klopt op zich, als je de panelen volledig horizontaal legt (je kunt dan eigenlijk niet meer spreken van 'richten op het noorden') zul je volgens het diagram zo'n 85% van de maximale opbrengst halen.

Maar ik denk niet dat dit reeël is: als je een horizontaal vlak tot je beschikking hebt moet het bijna wel mogelijk zijn om met een constructie zoals ik die heb (zie mijn website) de hoek te optimaliseren. Heb je alleen een schuin dak op het noorden dan zou ik geen zonnepanelen plaatsen, je maakt er IMO dan geen optimaal gebruik van, ook al haal je nog 70% op. Zonde van het geld, en van de geïnvesteerde energie. Als je dan toch per sé stroom wilt opwekken dan kun je misschien beter investeren in een windturbine-coöperatie o.i.d. (bv. de Windvogel)

-edit-

hé joh hou es op met geven van dezelfde antwoorden ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Volgens mij lijkt dat plaatje van CanonG1 ook wel te kloppen. Ik denk dat ik een denkfout gemaakt heb.

Om op de zonnewende optimale instraling te hebben moet je je paneel niet op 36o van de horizontaal (90-54) leggen, maar op 30,5o (54-23,5).
Rationale: als je op de evenaar bent (0o NB), dan moet je je paneel plat leggen om op de equinox optimale instraling te hebben. Voor Nederland (54o NB) geldt dat je je paneel dan onder een hoek van 54o moet leggen. Bij de zonnewende staat de zon echter 23,5o hoger, dus moet je je paneel 23,5o lager zetten.
Klopt toch?

Het plaatje laat de 100% efficiëntie echter rond de 36o liggen. Ofwel er is dezelfde denkfout gemaakt die ik maakte, of er is wel over nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Maasluip schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 12:24:
Volgens mij lijkt dat plaatje van CanonG1 ook wel te kloppen. Ik denk dat ik een denkfout gemaakt heb.

Om op de zonnewende optimale instraling te hebben moet je je paneel niet op 36o van de horizontaal (90-54) leggen, maar op 30,5o (54-23,5).
Rationale: als je op de evenaar bent (0o NB), dan moet je je paneel plat leggen om op de equinox optimale instraling te hebben. Voor Nederland (54o NB) geldt dat je je paneel dan onder een hoek van 54o moet leggen. Bij de zonnewende staat de zon echter 23,5o hoger, dus moet je je paneel 23,5o lager zetten.
Klopt toch?
Volgens mij:

midzomer: hoek zon: 61gr, zonnepaneel 29gr
equinox: hoek zon: 38gr, zonnepaneel: 52gr
midwinter: hoek zon: 15gr, zonnepaneel: 75gr

Doe ik dit goed?

-edit-

Even mijn l33t drawing zzkillzz gebruikt ;) :

Afbeeldingslocatie: http://i66.photobucket.com/albums/h259/JeroenH/Zon.png
(shit, die 60 moet dus 61 zijn) Niet op schaal, maar dat was vast wel duidelijk ;)

Dit zijn de zonnehoeken, de bijbehorenden paneelhoeken zijn dan natuurlijk 90-zonnehoek.

Hoe lager de zon staat, hoe steiler het paneel zou moeten staan. Er zijn mensen die hun panelen een paar keer jaar in hoek verstellen (meestal 4x per jaar), dit levert wel iets extra's op maar niet zo veel als je zou denken. Als ik het me goed herinneren iets van 10-15%. De opbrengst is vooral 's winter groter, dit kan handig, nuttig of zelfs kritisch zijn als je afgelegen woont en van je zonnepanelen+accu's afhankelijk bent. Maar voor netgekoppelde installaties wordt het niet aangeraden. Het motto is: hou het simpel.
Het plaatje laat de 100% efficiëntie echter rond de 36o liggen. Ofwel er is dezelfde denkfout gemaakt die ik maakte, of er is wel over nagedacht.
Ik denk het laatste :)

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenH op 04-08-2006 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

CanonG1 schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 13:40:
[...]

equinox: hoek zon: 38gr, zonnepaneel: 52gr
Ja, de exacte hoek hangt natuurlijk van je locatie in Nederland af, mijn 54 graden is wat te noordelijk. Nederland ligt tussen 50,75 en 53,5 graden.
Mooi plaatje, klopt wel zo te zien.

[ Voor 5% gewijzigd door Maasluip op 04-08-2006 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Het diagram is geldig voor West-Europa van Denemarken tot Noord-Spanje.

Berekeningen en verdere uitleg: http://www.solaraccess.nl/content/page1d.php

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
MisTraller schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 14:37:
Het diagram is geldig voor West-Europa van Denemarken tot Noord-Spanje.
Berekeningen en verdere uitleg: http://www.solaraccess.nl/content/page1d.php
Zo zie je maar dat de hoek blijkbaar niet kritisch is.

Die maandopbrengsten zijn ook wel interessant: in december kun je gemiddeld 3,3% van je jaaropbrengst verwachten, in mijn geval zou dat ongeveer (555 * 0,8) * 0,033 = minder dan 15kWh. Dat is niet zo veel :'( Afgelopen juli had ik net geen 80kWh. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnix1977
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:57
CanonG1: Op de stroom meter (bij mij) zit een ledje. Dat knippert aan de hand van de hoeveelheid stroom die je verbruikt. Als je nu bijhoud hoe vaak dat ding knippert weet je hoeveel je verbruikt hebt.

Deze info heb ik niet zelf uitgevonden. Info daarover staat op http://www.bwired.nl/How_stroom.asp
Ik heb nu al een 1-wire voor de temperatuur liggen dus die kan ik daar mooi op aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 10:46:
[...]

Maar inderdaad zul je ze flink rechtop moeten zetten wil je reflecties onder de horizontaal krijgen.
Zoals dit bvb. Alleen weet ik niet of de meeropbrengst het prijsverschil waard is.

Afbeeldingslocatie: http://www.sanisolar.be/pictures/producten/6_dhontgavere2.jpg

Enne nog een andere bedenking.
Wat met ijshagel ? :X
Een extra verzekering ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby
  • Laatst online: 21:24

Tubby

or not to be

Valt dat niet onder je huis verzekering? :)

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
marnix1977 schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 16:14:
CanonG1: Op de stroom meter (bij mij) zit een ledje. Dat knippert aan de hand van de hoeveelheid stroom die je verbruikt. Als je nu bijhoud hoe vaak dat ding knippert weet je hoeveel je verbruikt hebt.

Deze info heb ik niet zelf uitgevonden. Info daarover staat op http://www.bwired.nl/How_stroom.asp
Ik heb nu al een 1-wire voor de temperatuur liggen dus die kan ik daar mooi op aansluiten.
Dat is erg cool, zo heeft de elektronische meter toch ook nog een voordeel. Weet je ook wat er met het lampje gebeurt als je teruglevert ipv verbruikt? Een lampje kan niet 'achteruit' knipperen,

De maker van dat circuit heeft het ook aangesloten op zijn home automation system. Dat is mooi werk zeg. Als ik toch eens onbeperkt tijd en geld zou hebben ... (maar hij gebruikt wel 6635kWh per jaar... daar doen wij ruim 5 jaar mee)

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.