Zo, ik haak ook even in. Ik was al jaren geïnteresseerd, maar we kregen destijds geen toestemming van onze verhuurder, dus we zagen de subsidieregeling aan onze neus voorbij gaan. In dat geval hadden we overigens wel OK4 omvormers gehad, met dus het nodige gedoe....
Inmiddels wonen we in een eigen huis, en ik kwam er een maand of 2 geleden achter dat bij ons de VlagheideSubsidie voor duurzame energie een bijdrage doet voor (oa) PV installaties.
Opnieuw dus alle bekende PV leveranciers eens opgezocht. Voor ons was DBCOM de beste keus, omdat volgens vlagheide maximaal 500Wp zonder installateur geplaatst mag worden. (liever had ik 600 Wp gezien, maar zo is de regel nu eenmaal niet).
We hebben toen een offerte voor 4x Kyocera 125 Wp panelen, en een Soladin600 met installatieset voor een schuin dak opgevraagd. Dit was 2639 euro.
De vlagheidesubsidie keurde onze aanvraag goed, zodat we 1000 euro subsidie zullen ontvangen. (2 euro per Wp)
Na bestelling werd onze set al snel geleverd, en afgelopen zondag ben ik heb dak opgegaan. Het installeren was met de handleiding van DBcom en het geleverde materiaal, (en de latten die ik zaterdag reeds had gehaald) eigenlijk vrij eenvoudig. Het zwaarste was het verplaatsen van de pannen. Gelukkig hebben we een aanbouw, en was de afstand tot de goot dus maar 1 etage. Nadat de panelen erop zaten, en de kabels ingeprikt waren, leverde het systeem al meteen stroom, terwijl het bewolkt was! Er leuk dus. Omdat de datakabel nog geleverd moet worden, heb ik een oude wisselstroommeter ertussen gezet. (sinds zondag is er 2,4 kW opgeleverd).
Toen we in dit huis gingen wonen, wilden we gelijk dubbeltarief. (bij essent). We hadden nog een enkeltarief ferraris meter. Daarvoor is een ISKRA /enermet digitale meter in de plaats gekomen, met 4 telwerken, 2 daarvan dus voor teruglevering. Daar hadden we toen niet eens expliciet om gevraagd.
Inmiddels staat het derde telwerk (teruglevering dagtarief) op 0000001. Hij meet dus ook echt het terugleveren. Ik heb informatie aangevraagd voor de terugleververgoeding, dus dat is ook in gang gezet.
Tot nu toe ren ik meteen naar zolder om de stand te checken, en ik kan niet wachten tot de datakabel er is....een succes dus
al met al:
1639 euro voor 500Wp vermogen met een Soladin 600 omvormer vind ik een redelijk bedrag, als huizenbezitter zie ik het als een stukje meerwaarde. Met deze subsidie (die momenteel de hoogste in NL is) kan je ook nog eens serieus over terugverdientijd gaan nadenken. Ook al is dit soort subsidie wellicht economisch gezien niet de handigste, ik ben er blij mee. Overigens kan er controle plaatsvinden of je ze daadwerkelijk nog steeds op je dak hebt liggen (ik geloof 5 jaar minimaal of zo) om fraude tegen te gaan.
Het installeren op een schuin dak vergt vooral goede voorbereiding, zorg dat de schroefboormachine opgeladen is...

(mijne was na schroef 3 leeg) dat je alle materiaal in huis hebt, inclusief veiligheidsvoorzieningen.
Houdt het weerbericht in de gaten, en trek er een hele dag voor uit. Als je eenmaal bezig bent wijst het zichzelf, de handleiding van DBcom liet in elk geval weinig te raden over.
Probeer eens wat te onderhandelen, bij DBcom kreeg ik er gratis een regenton + filter bij.