Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Van het weekend eens gecontroleerd; mijn ledje knippert ook als ik teruglever.CanonG1 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 07:59:
[...]
Dat is erg cool, zo heeft de elektronische meter toch ook nog een voordeel. Weet je ook wat er met het lampje gebeurt als je teruglevert ipv verbruikt? Een lampje kan niet 'achteruit' knipperen,
.....
In het lcd staat namelijk een pijltje bij "FD" als ik teruglever (waar dat voor staat weet ik niet), en met de waterkoker even gekeken of het uitging als ik veel stroom trok, en weer aan nadat de koker uitging...ja dus
Het ledje knipperde in beide toestanden.
Wat ik overigens nog wel gehad heb van het weekend: Mijn ledje brandde continu! Het leek op een storing van de meter of zo...nadat ik weer een stroomverbruiker had aangezet ging het weer gewoon knipperen. Ik heb helaas alleen een tjechische manual (meter komt daar vandaan) dus daar kom ik niet uit. Zou mijn mastervolt een foute sinus op het net hebben gezet of zo?
[ Voor 11% gewijzigd door Mistraller op 07-08-2006 10:41 ]
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Soladin 600? Handleiding, ook in het Nederlands.MisTraller schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 10:40:
[...]
Ik heb helaas alleen een tjechische manual (meter komt daar vandaan) dus daar kom ik niet uit. Zou mijn mastervolt een foute sinus op het net hebben gezet of zo?
Ik las trouwens dat in Denemarken 20% van het binnenlands verbruik door windenergie wordt opgewekt. Dat vind ik toch veel. Ik vraag me af hoeveel reservecapaciteit ze hebben van conventionele centrales, dus of ze er van uitgaan dat ze altijd minstens 5% (of zo) met windenergie kunnen dekken.
[ Voor 27% gewijzigd door Maasluip op 07-08-2006 11:08 ]
Signatures zijn voor boomers.
He dat is interessant!marnix1977 schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 16:14:
CanonG1: Op de stroom meter (bij mij) zit een ledje. Dat knippert aan de hand van de hoeveelheid stroom die je verbruikt. Als je nu bijhoud hoe vaak dat ding knippert weet je hoeveel je verbruikt hebt.
Deze info heb ik niet zelf uitgevonden. Info daarover staat op http://www.bwired.nl/How_stroom.asp
Ik heb nu al een 1-wire voor de temperatuur liggen dus die kan ik daar mooi op aansluiten.
Heeft er iemand toevallig ervaring met het plaatsen van panelen op appartementencomplex. Het gaat bij mij om een 5 verdiepingen hoge flatje. Ik zit op de 4de. Aan de ene kant zitten mijn buren aan de andere kant kijk ik over de tweede verdieping van andere appartementen (in dezelfde flat).
1
2
3
4
5
6
| |--------------------| | me | | | |----------- | | | | | |
In hoeverre is dit mogelijk om ze bovenop het dak (bovenop de 5de) te zetten of bovende de tweede? Weet iemand uit ervaring of dit afgewezen wordt standaard of dat er wel mogelijkheden zijn, maar dat dat in overleg moet gaan met de VVE/ontwikkelaar/gemeente/e.d. ?
Nee van mijn ISKRA ME161 meter in de meterkast.Maasluip schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 11:01:
[...]
Soladin 600? Handleiding, ook in het Nederlands.
Ik las trouwens dat in Denemarken 20% van het binnenlands verbruik door windenergie wordt opgewekt. Dat vind ik toch veel. Ik vraag me af hoeveel reservecapaciteit ze hebben van conventionele centrales, dus of ze er van uitgaan dat ze altijd minstens 5% (of zo) met windenergie kunnen dekken.
Neem dan Noorwegen; 95% van het verbruik wordt opgewekt met waterkracht!
---------------
Daar speelt ook nag wat anders mee. In Denemarken draaien veel windmolens standaard op 50 tot 75 % van hun vermogen. Afhankelijk van de regeltoestand op het net kan er bij- of afgeregeld worden. Op deze wijze is het dus mogelijk met minder regelcapaciteit toe te kunnen.[b][message=26259847,noline]Maasluip schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 11:01
In NL wordt dit haast niet toegepast. De subsidie methodiek ontmoedigd dit ook. Daarnaast is het % windenergie in NL zo laag dat het huidige regelvermogen dit ook prima aan kan.
Cedo Nulli
Ik woon in een huurwoning (apartement) van een woningcorproratie, ik heb schriftelijk toestemming gevraagd en gekregen, ze deden er helemaal niet moeilijk over. Als je je aan een paar simpele regels houdt is een PV-installatie niet vergunningsplichtig. Als er een VVE is moet je daarmee overleggen, hoe die reageren is voor mij niet te voorspellen: een vriend van mij woont in een apartement waar vrijwel niets aan de buitenkant mag, zelfs de was mag op zondag niet buitenhangen. In dat geval kun je zonnepanelen vergeten. Een mogelijk struikelblok wat ik in jouw geval zie is dat je de panelen niet op je eigen dak zet maar op het dak van iemand anders, je zult die mensen er dus ook bij moeten betrekken.mabarto schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 11:30:
[...]
He dat is interessant!
Heeft er iemand toevallig ervaring met het plaatsen van panelen op appartementencomplex. Het gaat bij mij om een 5 verdiepingen hoge flatje. Ik zit op de 4de. Aan de ene kant zitten mijn buren aan de andere kant kijk ik over de tweede verdieping van andere appartementen (in dezelfde flat).
code:
1 2 3 4 5 6 |--------------------| | me | | | |----------- | | | | |
In hoeverre is dit mogelijk om ze bovenop het dak (bovenop de 5de) te zetten of bovende de tweede? Weet iemand uit ervaring of dit afgewezen wordt standaard of dat er wel mogelijkheden zijn, maar dat dat in overleg moet gaan met de VVE/ontwikkelaar/gemeente/e.d. ?
Ik zou zeggen overleg eens.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Dank voor je uitleg!! Dat laatste (wat ik hierboven maar even heb laten staat) is uiteraard in overleg. Het is alleen een appartementencomplex nog in aanbouw. Mijn buren zijn nog niet allemaal bekend. Die van boven wel volgens mij. Ik ga ermee aan de slag!CanonG1 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 11:58:
Een mogelijk struikelblok wat ik in jouw geval zie is dat je de panelen niet op je eigen dak zet maar op het dak van iemand anders, je zult die mensen er dus ook bij moeten betrekken.
Ik zou zeggen overleg eens.
Check even www.polderpv.nl !mabarto schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 12:20:
[...]
Dank voor je uitleg!! Dat laatste (wat ik hierboven maar even heb laten staat) is uiteraard in overleg. Het is alleen een appartementencomplex nog in aanbouw. Mijn buren zijn nog niet allemaal bekend. Die van boven wel volgens mij. Ik ga ermee aan de slag!
Die hebben ook een etage hoger op een complex een set neergezet.
Overigens zit ik te twijfelen of ik niet 5x 125 Wp had moeten pakken, de Soladin 600 kan 700Wp aan, en is begrensd op het wettelijke 2,25 A (ac) dus een extra groep in de meterkast is dan niet nodig....
Maar ja, de subsidieaanvraag is al helemaal rond, dus dat wordt volgend jaar vrees ik
[ Voor 26% gewijzigd door Mistraller op 07-08-2006 15:14 ]
---------------
De Soladin 600 is begrensd op 500 Watt uitgangsvermogen (ze hadden hem beter de Soladin 500 kunnen noemen, misschien is de huidige naam zelfs een klein beetje misleiding?). Het maximum in mijn omvormer stond, na een paar weken in de brandende juli-zomerzon, op 497 Watt.MisTraller schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 13:02:
Overigens zit ik te twijfelen of ik niet 5x 125 Wp had moeten pakken, de Soladin 600 kan 700Wp aan, en is begrensd op het wettelijke 2,25 A (ac) dus een extra groep in de meterkast is dan niet nodig....
Maar ja, de subsidieaanvraag is al helemaal rond, dus dat wordt volgend jaar vrees ik(Je mag maar 1x per jaar subsidie aanvragen)
Met volle zon loop je met 700Wp aan panelen een gedeelte van de opbrengst mis, echter op dagen/tijdstippen met mindere instraling heb je wel het volledige vermogen van je panelen. Ik weet niet hoe dit uitwerkt. Iemand een idee of het zin heeft om 700Wp aan panelen op een S600 aan te sluiten?
500 Watt uitgangsvermogen komt ongeveer overeen met 2,25 A. Dus praten we over hetzelfde.CanonG1 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 16:33:
[...]
De Soladin 600 is begrensd op 500 Watt uitgangsvermogen (ze hadden hem beter de Soladin 500 kunnen noemen, misschien is de huidige naam zelfs een klein beetje misleiding?). Het maximum in mijn omvormer stond, na een paar weken in de brandende juli-zomerzon, op 497 Watt.
Met volle zon loop je met 700Wp aan panelen een gedeelte van de opbrengst mis, echter op dagen/tijdstippen met mindere instraling heb je wel het volledige vermogen van je panelen. Ik weet niet hoe dit uitwerkt. Iemand een idee of het zin heeft om 700Wp aan panelen op een S600 aan te sluiten?
Waar de maximumcijfers precies vandaan komen weet ik niet, maar er is bepaald dat op een normale groep maximaal 2,25 A toegevoegd mag worden, waarmee je bekabeling dus maximaal 18,25 A (16 ampere (zekering) uit je groepenkast + 2,25 A uit de panelen) te verduren krijgt (moet je dus wel die groep zwaar belasten met ca 4,2 kW). De soladin is voor thuisgebruik ontworpen, en is dus ook vooral geschikt voor toevoeging in een bestaande groep. En daar komt de begrenzing op 2,25 A of 500W vandaan.
De 600 slaat op het ingangsvermogen, hij kan maximaal 700 Wp aan. Omdat dit echter altijd theoretische waarden zijn, zal je nooit 700 Wp aan je inverter leveren. Er is maar een heel beperkte tijd dat je even het maximale uit je panelen krijgt. Dus als ik 125 watt aan mijn set toe zou voegen, (wordt het dus 625 watt totaal) zou ik waarschijnlijk wel een hoger resultaat te zien krijgen. Overigens wacht ik nog op de datakabel, dus harde cijfers heb ik nog niet.
Als je dit in grafiekvorm zou weergeven, krijg je gewoon een afgetopte piek.
Als ik overigens verschillende sites bekijk, denk ik ook dat dat het grootste gevaar van zonnepanelen is, als je ze eenmaal hebt, wil je meer...
Dus ik denk dat ik me maar even inhoudt, en volgend jaar gewoon een hele extra set bijkoop
---------------
Leuk, Tjolder, die dingen worden meestal in landen als Spanje neergezet door de firma Solon; "ons" Ecostream heeft ook vingers in dat soort lucratieve (op maximale opbrengst ontworpen) projecten in landen met zeer gunstige teruglever regimes. Daar waait het niet zo hard... In Friesland is een ander Duits fabrikaat flink tegengevallen door de forse windbelasting hier. Mechanisme liet het al paar keer binnen jaar tijd afweten, de dingen staan nu permanent horizontaal....Verwijderd schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 17:10:
[...]
Zoals dit bvb. Alleen weet ik niet of de meeropbrengst het prijsverschil waard is.
[afbeelding]
Enne nog een andere bedenking.
Wat met ijshagel ?![]()
Een extra verzekering ?
Over dat horizontale gedoe: Wordt vaker toegepast dan je denkt, met klein afschot (massaal door Powerlight Corporation in U.S.A. op gigantische fabriekshallen toegepast). Risico: vervuiling door stilstaand water met algengroei als gevolg op modules met frames (meeste in NL). Wil je niet permanent in de randen van je frame opgehoopt hebben, want risico op ernstige problemen. Speelt vooral bij slecht gesealde en ook bij sommige dunnelaag systemen waarbij afdichting aan de randen kritisch is/blijkt te zijn. Als dat zo is, kruipt het water naar binnen, met verwoestende effecten. Het allergrootste deel van de zonnepanelen staan (met frame) schuin opgesteld, spoelen vanzelf schoon en droog, no problem. Houwen zo.
Nog effe voor de laatste keer: alle zonnepanelen horen aan zware valtesten te voldoen en zijn hagelbestendig. Gehard glas, voldoet aan zwaarste normen. Neen, inderdaad niet aan die superstorm die er ooit gaat komen, maar daar kan zelfs uw rijdend blik niet tegen...
Ergo: zonnepanelen: vrijwel nooit mee wat aan de hand, mits van goed certificaat voorzien. Volgen in Nederland: leuk maar riskant en mechanische, slijtbare component erbij. Gewoon vast op het zuiden neerzetten, hellingshoek maakt niet heel veel uit (bij ons 30 graden wegens hoge windbelasting op 4e verdieping), oriëntatie op zuid mag ook fors afwijken. Vast opstellen, omvormers binnen, goede bekabeling, goede monitoring. Klaar is kees en zon bakken!
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Yep, je hebt gelijk. Ik vind het wel een rare begrenzing, elke boerenlöl mag een frituurpan van 2kW op het net gooien, maar een aan alle kanten beveiligd apparaat als een omvormer wordt op een dergelijke lage waarde begrensd. Op de groep waar onze omvormer op zit zitten verder alleen een paar spaarlampjes en af en toe een laptop. Daar zou prima meer op kunnen. Maar het zal bij het 'evil masterplan' horen om de Nederlandse PV-bezitter dwars te zittenMisTraller schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 17:11:
500 Watt uitgangsvermogen komt ongeveer overeen met 2,25 A. Dus praten we over hetzelfde.
Daar heb je helemaal gelijk in.... ik zit stiekum toch ook weer te kijken wat de mogelijkheden zijn. Met nog een setje erbij als wat we nu hebben zouden we 100% van ons vermogen kunnen dekken! Maar ik hou toch ook weer een beetje de boot af, we willen over een paar jaar een (nieuwbouw)huis kopen en ik ben toch wel erg bang voor terugleverperikelen met slimme (domme) meters. Niet dat dat me tegen zou houden om mijn zonnepanelen ook op het nieuwe huis op te stellen, maar dan worden de financiën wel heel erg scheef. En daarbij is het verhuizen van één PV-set zoals ik die nu heb staan waarschijnlijk al een hels karwei...Als ik overigens verschillende sites bekijk, denk ik ook dat dat het grootste gevaar van zonnepanelen is, als je ze eenmaal hebt, wil je meer...![]()
Waar ik wel steeds meer over na zit te denken is om in zee gaan met een windmolen-coöperatie zoals bv. de Windvogel. Voordelen: veel kWh's voor je €€€ (meer dan bij PV), geen risico op teruglevernarigheid, en een spreiding van energieproductie over diverse duurzame bronnen (in dit geval PV en wind). Als ik dan er genoeg geld in steek om zo'n 500-600kWh per jaar op te laten wekken is ons elektriciteitsverbruik in ieder geval 100% duurzaam gedekt. En deze specifeke coöperatie heeft de laatste jaren ook nog eens een prima financieel rendement geboekt: 3 tot 4 procent als ik hun website mag geloven (en daar ben ik toe geneigd). Dat is beter dan mijn simpele Postbank spaarrekening! Twee vliegen in één klap: geld verdienen en duurzame energie (laten) produceren. En laat de elektriciteitsprijzen dan maar stijgen
En als ik DAT allemaal kan combineren met een zonneboiler en/of een micro-WKK ketel dan ben ik helemaal het mannetje! Regenwateropvang voor wc doortrekken en eventueel wasmachine.
*droomt lekker verder.
[ Voor 19% gewijzigd door JeroenH op 07-08-2006 22:17 ]
Ha, MistrallerMisTraller schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 17:11:
Als ik overigens verschillende sites bekijk, denk ik ook dat dat het grootste gevaar van zonnepanelen is, als je ze eenmaal hebt, wil je meer...![]()
![]()
Dus ik denk dat ik me maar even inhoudt, en volgend jaar gewoon een hele extra set bijkoop
Die vond ik te mooi om te laten schieten!
Ereplaatsje op de citaten pagina van Polder PV!
http://www.polderpv.nl/citaten2.htm
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Eneco muren en bobo stoelpoten, neem ik aan?virus.elektro schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 20:06:
Morgen gaat de meterkast om naar 3 fasen bij ons. dit is voor het nieuwe fornuis. we krijgen dus ook een andere meter. volgens eneco kan deze ook terug draaien, wel zullen zien. anders gaan we even wat stoelpoten wegzagen namelijk en wat muren doorbreken
Hoi MisTraller. Mooi, heb ik ook net uit andere bron vernomen. Waar Essent eerst bij het noemen van het woord "terugleververgoeding" water zag branden, lijken ze nu opeens (na wat "massagewerk" van een Friese schone van de Werkgroep ZonneEnergie Fryslân....) "het licht" gezien te hebben. Vergeet NOOIT, s.v.p. geachte zonneminnaars, dat er "op de achtergrond", ver van de publiciteit en door keihard werken, er zaken "geregeld" worden die in ons aller belang zijn. Diepe buiging dus, nu met zijn allen, voor Jitske. Hiep hoi!MisTraller schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 22:04:
Vandaag heb ik de formulieren van Essent ontvangen. Of het bedrag heel reëel is weet ik niet, maar volgens mij is het wel redelijk. We krijgen 20,52 cent per kWh. Deze vergoeding is gebaseerd op de prijs van groene stroom, en opgebouwd uit het leveringstarief, netwerktarief en energiebelasting, 5/7 deel normaal tarief, en 2/7 deel laag tarief.
Op het formulier staat verder netjes vermeld dat je niet moet aanmelden als je een draaischijf hebt, omdat deze al saldeert. Ik vind de brief in elk geval netjes en duidelijk, het gevreesde "moeilijk doen" herken ik bij Essent in elk geval niet.
Zeker omdat we bij aanmelding voor dag nacht tarief destijds al (ongevraagd) een meter met terugtellers kregen, ben ik erg tevreden.
Die 2/7 5/7 factor had eigenlijk niet "gehoeven", want dat betekent een "correctie voor het lage weekend tarief", maar de netbeheerders hebben medio juni 2005 stiekem de Meetcode laten veranderen, zonder dat iemand dat in de gaten had (wisten WIJ veel dat dat "tot de mogelijkheden" behoorde.....), en dan krijg je dat soort gezeik. Anders hadden we alles (bij dubbeltariefmeter), volgens de bedoeling van het inmiddels bij insiders beruchte amendement Samsom/artikel 31-c van de E-wet, voor het HOGE dagtarief gesaldeerd gehad. Goed op die site van de DTe letten, want er wordt alweer e.e.a. "geprobeerd" door de mooie meneren van het netbeheer. Er is alweer een dikke "brief" weggestuurd...
Tenslotte: ALLEEN als je bij ESSENT als leverancier zit, wordt dit waarschijnlijk zo "geregeld". Als je bij een ANDERE leverancier zit, maar wel in het netbeheersgebied van Essent Netbeheer, moet ik nog zien of dit wel zo "vlekkeloos loopt". Hebben ze in het geheel geen belang bij. Stel, je hebt Oxxio. Niet ingesteld op "salderen" van je leveringskosten, ze "hebben er niks mee". Denk je dat Oxxio die (weer via wijziging Meetcode "afgedwongen verplichting tot aanmelding bij netbeheerder"....) jou gaat aanmelden bij Essent Netbeheer? Droom nog maar eens mooie dromen, geachte medeburgers. We worden regelmatig gen...d dat het een lust is....
Bij ons is de opbrengst met 10 panelen tussen zomer en winter een factor 30. Je moet het altijd hebben van de zomerproductie als je het over jaaropbrengsten hebt. Winteropbrengst is leuk, maar het stelt op het totaal weinig voor. Zorg dus dat je zeker in de lange zomerperiode GEEN SCHADUW hebt op je panelen, want je verliest veel te veel van je jaaropbrengst, EN DAAR GAAT HET OM. 1 dag zonneschijn in de zomer op je panelen is vele malen belangrijker dan 5 dagen zonneschijn in hartje winter.CanonG1 schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 15:03:
[...]
Zo zie je maar dat de hoek blijkbaar niet kritisch is.
Die maandopbrengsten zijn ook wel interessant: in december kun je gemiddeld 3,3% van je jaaropbrengst verwachten, in mijn geval zou dat ongeveer (555 * 0,8) * 0,033 = minder dan 15kWh. Dat is niet zo veelAfgelopen juli had ik net geen 80kWh.
Is geen of veel minder variabele bron, beste mistraller.MisTraller schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 11:39:
[...]
Nee van mijn ISKRA ME161 meter in de meterkast.
Neem dan Noorwegen; 95% van het verbruik wordt opgewekt met waterkracht!
Overigens is al door ECN uitgezocht dat 20 procent netinvoeding uit windenergie ook in Nederland moet kunnen zonder al te grote aanpassingen. Zijn we nog bij lange na niet, het blijft kruimelwerk in Nederland door politiek wanbeleid en een land vol NIMBY's die elektra blijven zuipen alsof het water is.
Doet u mij er eigenlijk maar meteen 3 van die 2,5 megawatt polderjongens bij ons in het park....
Dank, Mistraller:MisTraller schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 13:02:
[...]
Check even www.polderpv.nl !
Die hebben ook een etage hoger op een complex een set neergezet.
Maar ja, de subsidieaanvraag is al helemaal rond, dus dat wordt volgend jaar vrees ik(Je mag maar 1x per jaar subsidie aanvragen)
I.t.t. je bewering echter, wonen we nog steeds op de BEGANE grond van dat gebouw, de panelen staan op het dak van de vierde verdieping van de toren (je kunt ons appartement niet zien op de grote foto op de homepage....). Schriftelijke overeenkomst met de verhuurder (die er nu waarschijnlijk "anders" over denkt gezien het feit dat onze laatste 2 panelen "niet mochten"). Er zijn destijds in totaal 5 systemen aangelegd, vooral omdat ik er zoveel werk van gemaakt heb en iedereen achter de broek heb gezeten. 2 subsystemen (1,02 kWp) voor ons huishouden, met inmiddels 2 25 meter lange DC kabels naar de begane grond (2,5 mm2 harde koperkernen, voor elke OK4 2 stuks....), en 3 subsystemen voor separate eigenaren (elk 648 Wp), waarvan 1 voor centrale ruimte wat ik beheer en 1 op schuin dak aanpalend aan de woontoren. Totaal bijna 3 kWp voor in totaal 4 eigenaren. Allemaal van die miezerige, armlastige "huurders". Nicht schlecht, wat?
OK, moet ik wel bij vertellen dat 1 huurder vertrokken is, die panelen niet op haar nieuwe woning kwijt blijkt te kunnen (VVE, brrrrrrrrr.....

Verwijderd
Maar ik las hier ook een stukje over kleine panelen om mee te experimenteren.
Nu heb ik een vraag.
Ik heb een zwembadtje van 180meter bij 3meter.
Die word opgewarmt door het zwembadwater door een slang te pompen van 100meter die op een schuurtje ligt en de warmte van de zon vangt.
Nu is mijn vraag zou ik de pomp (uit een CV instalatie) van spanning kunnen voorzien via een klein paneel en dat met tussenkomst van een accu als buffer voor de tijden dat ik de pomp niet gebruik.
Welke spullen zou ik nodig hebben en wat zouden ongeveer de kosten zijn?
Ik zou dus ook graag de accu schroefmachine er mee kunnen laden of een telefoon wanneer ik de pomp niet gebruik.
Dus ook een beetje experimenteren maar zoals een echte hollander dit alles wel voor weinig.
Nu ik toch aan het editen ben.
Ik las dat bij hogere temperaturen de panelen minder rendement hadden.
Zou een paneel niet voorzien kunnen worden van een soort koelrib aan de onderkant zodat bij een beetje wind er al iets van koeling optreed of zou zo`n paneel dan te veel verbouwt moeten worden?
Ik heb ook nog wel een heatpipe idee haha
Volgens mij word het bedtijd...
#edit#
er waren wat onduidelijkheden hopenlijk nu beter
#edit#
[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2006 02:37 ]
Dit onderwerp is al uitgebreid aan bod geweest in de laatste Power to the People van de Zonnestroom Producenten Vereniging. Kopie is te vinden op de nieuwe Oli(e)No site (laatste nummer van de PttP komt pas beschikbaar nadat het volgende nummer is gepubliceerd: je moet natuurlijk wel eerst lid worden, want we hebben jullie allemaal nodig!CanonG1 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 22:08:
[...]
Yep, je hebt gelijk. Ik vind het wel een rare begrenzing, elke boerenlöl mag een frituurpan van 2kW op het net gooien, maar een aan alle kanten beveiligd apparaat als een omvormer wordt op een dergelijke lage waarde begrensd. Op de groep waar onze omvormer op zit zitten verder alleen een paar spaarlampjes en af en toe een laptop. Daar zou prima meer op kunnen. Maar het zal bij het 'evil masterplan' horen om de Nederlandse PV-bezitter dwars te zitten(grapje: ik weet dat het een technische reden heeft)
http://www.olino.org/articles/2006/06/24/max500w
Huh?Verwijderd schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 01:48:
Ik lees echt elk stukje wat hier geplaatst word en vind het jammer dat ik momenteel nog niet het geld heb om ook een set aan te kunnen schaffen.
Maar ik las hier ook een stukje over kleine panelen om mee te experimenteren.
Nu heb ik een vraag.
Ik heb een zwembadje van 3meter bij 180meter en op de schuur heb ik een slang liggen van 100meter daar pomp ik water door heen en haal ik met mooie dagen toch al snel een temperatuur van 28 tot 32 graden mee.
Nu doe ik dit via een oude CV pomp en is (zoals iedereen al wel zal aanvoelen) mijn vraag zou dit kunnen op een combinatie van klein paneel een accu en een omvormer?
En zo ja wat zouden de kosten ongeveer zijn en wat voor spullen heb ik dan nodig?
Wil je water gaan gebruiken om een zonnestroom producerend zonnepaneeltje af te gaan koelen???? Of bedoel je soms dat je een zonnecollectorpaneel wilt inzetten om je zwembad te gaan verwarmen (watervoerend systeem, heeft niks met elektra te maken)???
Of bedoel je soms dat je die CV pomp met de elektra uit een of meer zonnepanelen wilt aandrijven? Knutselaars: klusje voor jullie! (niet op mij van toepassing, ik heb twee linkerhanden...
Verwijderd schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 01:48:Ik heb een zwembadje van 3meter bij 180meter

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Je hebt NIMBY's en zelfs ook BANANA's en CAVE people.
Helaas is dat waar, de 400W plasma TV's (die standby ook nog steeds 10-20W gebruikendie elektra blijven zuipen alsof het water is.
Als je het ECHT wil kan het: www.windvogel.nl (OK, misschien niet in het park, maar dat boeit natuurlijk niet echt)Doet u mij er eigenlijk maar meteen 3 van die 2,5 megawatt polderjongens bij ons in het park....
Tuurlijk is het niet exact zoveel, de gids die onze rondleiding verzorgde op de Sima hydroelectric power plant in Eidfjord, Noorwegen dus, kwam met zulke cijfers, maar als je ziet hoeveel gletschers, water, bergen er zijn, en hoe weinig mensen er wonen, dan is dat getal best voor te stellen.zonnigtype schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 01:26:
[...]
Is geen of veel minder variabele bron, beste mistraller.
Dat is ook de reden dat ik gewoon alles bij Essent heb ondergebracht. Daarnaast heb ik nogal wat contacten binnen Essent die ik eventueel had kunnen gebruiken. Maar dat was niet eens nodig.Tenslotte: ALLEEN als je bij ESSENT als leverancier zit, wordt dit waarschijnlijk zo "geregeld". Als je bij een ANDERE leverancier zit, maar wel in het netbeheersgebied van Essent Netbeheer, moet ik nog zien of dit wel zo "vlekkeloos loopt".
Ik vind het wel jammer dat je het zo in het negatieve trekt, want ik vind dit gewoon een opsteker, die meter hangt er nu al bijna een jaar. Maw Het kan dus gewoon wel. De berekening met het weekend erbij vind ik eigenlijk ook wel logisch, als ik in het weekend terug had geleverd met een draaiwieltje met dag/nachttarief (zoals we in onze vorige woning hadden hangen) had het ook tegen het lage tarief geweest.
[ Voor 47% gewijzigd door Mistraller op 08-08-2006 11:08 ]
---------------
Wat zonnigtype denk ik bedoelt is meer dat waterkracht minder fluctueert dan zonne- en windenergie, en dat het makkelijker "on demand" aan en uit gezet kan worden.MisTraller schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 10:54:
Tuurlijk is het niet exact zoveel
hmm kan ook, zo had ik het niet gelezen...CanonG1 schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 11:05:
[...]
Wat zonnigtype denk ik bedoelt is meer dat waterkracht minder fluctueert dan zonne- en windenergie, en dat het makkelijker "on demand" aan en uit gezet kan worden.

trouwens, dat hebben we zien gebeuren! De Sima powerplant loost z'n water in het fjord, In een half uur tijd was het water in het fjord vlak bij het lozingskanaal ineens ruim 10 cm gedaald, waarschijnlijk omdat er een turbine stilgelegd was.
Wat daar soms wel speelt, in elk geval bij de Sima powerplant, is dat een van de grootste watervallen (Vøringsfossen) vanwege het tourisme in de zomer wel water krijgt, in de winter staat ie droog... Is een raar idee.
De gids wist ons verder te vertellen overigens dat er voor het resterende deel regelmatig stroom vanuit denemarken werd geimporteerd.
Om maar weer ontopic te komen;
We hebben daar ook veel zonnepanelen gezien op de berghutten. Ik vraag me af wat daar de gunstigste hoek is...als je je bedenkt dat de zon daar rond midzomer (bijna) niet achter de horizon verdwijnt. Je zou bijna verwachten dat ze horizontaal zouden moeten staan. De panelen die we zagen zaten echter bijna altijd op het zuiden op zo'n 60 graden of zo. (gevelmontage) Meestal ook maar een enkel paneel.
[ Voor 18% gewijzigd door Mistraller op 08-08-2006 11:19 ]
---------------
Ik zou juist denken dat de panelen vrijwel verticaal zouden moeten staan omdat de zon daar niet zo hoog boven de horizon uitkomt...MisTraller schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 11:15:
We hebben daar ook veel zonnepanelen gezien op de berghutten. Ik vraag me af wat daar de gunstigste hoek is...als je je bedenkt dat de zon daar rond midzomer (bijna) niet achter de horizon verdwijnt. Je zou bijna verwachten dat ze horizontaal zouden moeten staan. De panelen die we zagen zaten echter bijna altijd op het zuiden op zo'n 60 graden of zo. (gevelmontage) Meestal ook maar een enkel paneel.
Ik heb wel eens een plaatje gezien van een poolbasis, die hadden zes panelen verticaal opgesteld in een cirkel, en daardoor werden in de zomermaanden altijd wel een paar panelen beschenen door de zon. Door de, ook in de zomermaanden, zeer lage temperaturen en reflecties op de sneeuw presteerden de panelen ver boven hun theorethische maximum.
In de winter zul je echter een andere bron voor je energie moeten vinden, waarschijnlijk een generator want bij zulke lage temperaturen en ijsafzetting etc. zal geen enkele windturbine het lang uithouden vermoed ik.
Dat zal trouwens voor die hutten die jij in Noorwegen zag ook wel gelden, die zullen óf alleen in de zomer in gebruik zijn, óf voor de donkere maanden een generatortje hebben staan.
Als je trouwens foto's hebt van een dergelijke PV-installatie kun je die op www.zonnepanelen.wouterlood.com laten plaatsen, hij zoekt nog foto's van leuke of bijzondere PV-installaties die mensen op vakantie zijn tegengekomen.
[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 08-08-2006 11:45 ]
Verwijderd
Ahh, super! Een dergelijk schema zoeken stond net op mijn todo-lijst voor langere termijn, en ik krijg het nu in mijn schoot geworpen.marnix1977 schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 16:14:
CanonG1: Op de stroom meter (bij mij) zit een ledje. Dat knippert aan de hand van de hoeveelheid stroom die je verbruikt. Als je nu bijhoud hoe vaak dat ding knippert weet je hoeveel je verbruikt hebt.
Deze info heb ik niet zelf uitgevonden. Info daarover staat op http://www.bwired.nl/How_stroom.asp
Ik heb nu al een 1-wire voor de temperatuur liggen dus die kan ik daar mooi op aansluiten.
Bij ons ligt namelijk ook al een redelijk groot 1-wire netwerk door de kabelgoten en deze toevoeging is nog een wens.
Hartgrondig mee eensch: alle groots is klein begonnen. Milieu begint in eigen huis, laag elektra verbruik ook! Pioniers worden eerst beschimpt, en staan binnen de kortste keren op een sokkel (hoeft niet, hoor, ben geen pionier, dat was ODE)CanonG1 schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 07:47:
Helaas is dat waar, de 400W plasma TV's (die standby ook nog steeds 10-20W gebruiken) vliegen nog steeds als warme broodjes de deur uit. Toch kun je daar, zij het op kleine schaal, daar wat aan doen. Door mijn 'energie-manie' raken mijn vrienden ook steeds meer bewust van hun energiegebruik, en hier en daar zijn al wat gloeilampen door spaarlampen vervangen, etc. Bij verhuizingen geef ik nog wel eens een doos met diverse spaarlampen kado. Mijn Conrad energie meter heeft al vele apparaten doorgemeten en daardoor zijn in ieder geval een koelkast en een CV-ketel vervangen door veel zuiniger spul. Met wat vrienden hebben we een kleine forumpje waarop ik maandcijfers publiceer van energieverbruik en -productie, en daar zijn een paar anderen nu ook mee begonnen. Het is klein, maar alle kleine beetjes helpen en bewustwording is de eerste stap.
Zit al tijdje in de planning (ben al donateur van kweetniethoeveel milieuorganisaties). Bovendien NEEM ik al "Blauwe Stroom" af van mijn duurzame energie provider Echte Energie. Wordt in Nederland voor mij uit windturbines opgewekt. Is mijn restverbruik, zogezegd (30% van jaarverbruik, rest is zelf opgewekte zonnestroom). Natuurlijk weet ik dat die superduurzame opwek ook door het appartement van de heer van Geel stroomt (die er stiekempjes wel 3 kerncentrales bij wil), en dat door mijn appartement af en toe wel eens een Borssele atoom-elektron verdwaalt (als de WKK stokers in het Westland een rustige nacht hebben), maar daar GAAT HET NIET OM. Het gaat er om dat die kWh duurzaam worden opgewekt en dat ik daar voor kies. En dat mag niemand mij (of jullie) meer afnemen!Als je het ECHT wil kan het: www.windvogel.nl (OK, misschien niet in het park, maar dat boeit natuurlijk niet echt)
Windvogel komt echt wel, weest gerust!
In California is een Solar Warrior actief. Waar blijven de Windbandieten?
Revolutie!

Zie opmerkingen andere poster. In de Alpen wordt water heen en weer geslingerd tussen stuwmeren en basisbassins (goed lezen!) om maximale FINANCIËLE rendement er uit te persen. Inkoop in Zwitserland: goedkope atoomstroom uit Franse nacht; pomp water omhoog naar stuwmeer; overdag tijdens piekuren noord Europa: lozen die handel, dure piekstroom opwekken en aan die sufferds in Den Haag verkopen. KASSA!MisTraller schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 10:54:
[...]
Tuurlijk is het niet exact zoveel, de gids die onze rondleiding verzorgde op de Sima hydroelectric power plant in Eidfjord, Noorwegen dus, kwam met zulke cijfers, maar als je ziet hoeveel gletschers, water, bergen er zijn, en hoe weinig mensen er wonen, dan is dat getal best voor te stellen.
Sorry, MisTraller, jij hebt niet de inbox die ik heb, en ook ik heb inmiddels "de nodige contacten" opgedaan. Ik kan helaas je optimisme niet delen door de bank genomen (natuurlijk zijn er positieve uitzonderingen!). Ik heb net een document van Essent binnen waarop alles goed geregeld LIJKT te zijn. Maar er zitten toch weer een paar dingetjes op waarbij ik vraagtekens zet. Zoals die aanmelding die nergens op slaat maar die de netbeheerders in die saldering "gemoffeld" hebben zonder Nederland daarover in te lichten. Saldering per WET ging nl. juli 2004 in. Dat hebben ze mooi "ondervangen" zo, de ....Dat is ook de reden dat ik gewoon alles bij Essent heb ondergebracht. Daarnaast heb ik nogal wat contacten binnen Essent die ik eventueel had kunnen gebruiken. Maar dat was niet eens nodig.
Ik vind het wel jammer dat je het zo in het negatieve trekt, want ik vind dit gewoon een opsteker, die meter hangt er nu al bijna een jaar. Maw Het kan dus gewoon wel. De berekening met het weekend erbij vind ik eigenlijk ook wel logisch, als ik in het weekend terug had geleverd met een draaiwieltje met dag/nachttarief (zoals we in onze vorige woning hadden hangen) had het ook tegen het lage tarief geweest.

Verder geen probleem, hoor, maar er zijn nog heel veel zaken te "regelen", en als we daar niet op tijd bij zijn moet ik nog zien wat daarvan gaat worden. Sprak de ervaringsdeskundige. Slechts weinig mensen hebben "contacten inside hun energiebedrijf".....
jep die inderdaad.zonnigtype schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 01:04:
[...]
Eneco muren en bobo stoelpoten, neem ik aan?
inmiddels is het geheel weer aangesloten. en inderdaad de meter heeft 4 telwerken, 2 heen en 2 terug
dus gaat helemaal goed komen
nu nog even wachten tot de monteur belt om de OK4's te vervangen voor een Soladin en we zijn weer helemaal up to date
elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url
Eerst zien, dan geloven! Eneco heeft hééééél aparte ideeën over "hoe dat dan wel administratief verwerkt gaat worden"....virus.elektro schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 19:57:
[...]
jep die inderdaad.
inmiddels is het geheel weer aangesloten. en inderdaad de meter heeft 4 telwerken, 2 heen en 2 terug
dus gaat helemaal goed komen
nu nog even wachten tot de monteur belt om de OK4's te vervangen voor een Soladin en we zijn weer helemaal up to date
Komt nog e.e.a. over op Polder PV, maar ja, ik heb maar tien vingers...
Juist: die reflecties doen het hem, het is vaak mistig in Noorwegen en dan komt het licht overal vandaan. Meestal is in een hut niet veel nodig, meeste hutten worden slechts zeer spaarzaam bezocht. Dus dan redt je het makkelijk onder die condities.CanonG1 schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 11:27:
[...]
Ik zou juist denken dat de panelen vrijwel verticaal zouden moeten staan omdat de zon daar niet zo hoog boven de horizon uitkomt...
Ik heb wel eens een plaatje gezien van een poolbasis, die hadden zes panelen verticaal opgesteld in een cirkel, en daardoor werden in de zomermaanden altijd wel een paar panelen beschenen door de zon. Door de, ook in de zomermaanden, zeer lage temperaturen en reflecties op de sneeuw presteerden de panelen ver boven hun theorethische maximum.
Leuk en gerelateerd: hoogste PV-systeem ter wereld (slechts 1,13 kWp, maar toch...), op het 3454 meter hoge Jungfraujoch, heeft verticaal opgestelde panelen. Sneeuw genoeg in de buurt, reflecties te over. Zonnetje d'r bij, lekker koud daarboven, dus optimaal voor productie: gaan met die banaan!
1.407 kWh/kWp in het jaar, gemiddeld vanaf 1993, met winter energiefractie van 46,3%!!! Tja wat wil je, met al die fel reflecterende sneeuw? Kom daar maar eens om in NL. Dat redt zelfs Texel niet!
http://www.pvresources.com/en/highest.php
Verwijderd
We (mijn vriendin en ik) hebben onlangs een nieuwbouw woning gekocht waarvan we in september de sleutel krijg en zal hier dan ook een PV systeem op gaan installeren (offerte's zijn al aangevraagd
Dus T.S.(en andere posters) bedankt dat je ons met dit topic op het goede idee hebt gebracht.
En natuurlijk zal ik zodra ik weet wat er geplaatst gaat worden of als het geplaatst is jullie op de hoogte houden.
Grappig, precies zo'n systeempje heb ik ook nog in gebruik (dat was mijn eerste kennismaking met zonne-energie). Ik gebruik het nu puur voor de hobby, maar 's zomers levert het ook nog nuttige energie, ik kan mijn notebook en mobiele telefoon er mee opladen, een radio draait er op en een 12V spaarlamp. Bij stroomuitval heb ik dus in elk geval licht en radio, er zijn situaties denkbaar waarin dat belangrijk kan zijn.Verwijderd schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 23:34:
Ik volg dit prachtige topic nu al een aantal weken, omdat ik altijd al geinteresseerd ben geweest in Zonne energie, maar tot nu toe alleen op kleine schaal (tuinhuisje met 20Wp zonnepaneeltje en accu voor de verlichting). Maar door dit topic ben ik weer helemaal enthousiast geworden over zonne-energie.
Geen dank, ik ben blij dat ik -en anderen- je zo geïnspireerd hebben! Als het spul staat horen we dat graag en foto's worden altijd erg gewaardeerdDus T.S.(en andere posters) bedankt dat je ons met dit topic op het goede idee hebt gebracht.
En natuurlijk zal ik zodra ik weet wat er geplaatst gaat worden of als het geplaatst is jullie op de hoogte houden.
Verder niet vergeten om ook (of eigenlijk: eerst) te besparen he! Spaarlampen, A-klasse koelkast en wasmachine, sluipverbruik opheffen, etc. Anders worden je dure zonne-kWh's onzinnig opgestookt en dat is eeuwig zonde.
Verwijderd
Verwijderd schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 23:34:
Ik volg dit prachtige topic nu al een aantal weken, omdat ik altijd al geinteresseerd ben geweest in Zonne energie, maar tot nu toe alleen op kleine schaal (tuinhuisje met 20Wp zonnepaneeltje en accu voor de verlichting). Maar door dit topic ben ik weer helemaal enthousiast geworden over zonne-energie.
Ik zoek dus een soort gelijk iets om een waterpomp aan te drijven (liefst 2) en dan ook een beetje als experiment setje.CanonG1 schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 09:24:
Grappig, precies zo'n systeempje heb ik ook nog in gebruik (dat was mijn eerste kennismaking met zonne-energie). Ik gebruik het nu puur voor de hobby, maar 's zomers levert het ook nog nuttige energie, ik kan mijn notebook en mobiele telefoon er mee opladen, een radio draait er op en een 12V spaarlamp. Bij stroomuitval heb ik dus in elk geval licht en radio, er zijn situaties denkbaar waarin dat belangrijk kan zijn.
Dus voor onder andere een buitenlamp en ook voor het laden van laptop en telefoon en eventueel accu van de fietslampjes dus het kleinere werk.
Nu wil ik graag weten wat heb ik nodig en wat zou het ongeveer kosten?
Ik heb al op Ebay marktplaats en dergelijke gekeken maar het op de gok samenstellen lijkt mij geen goed plan.
Ik wil later wel graag richting de 550Wp maar helaas finacieel niet haalbaar.
Is er niet een soort van stichting waar je een lease/koop contract kan afsluiten?
Of een actie van "Nu halen in 2018 betalen"
Ik ben misschien niet zo fanatiek als de meeste mensen hier maar wil op mijn manier toch een steentje bijdragen.
Al is het alleen maar om mijn kinderen het goeie voorbeeld te geven (dat kan dus ook mooi met zo`n klein setje)
Wat je nodig hebt is eigenlijk afhankelijk van twee zaken:Verwijderd schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 02:49:
Nu wil ik graag weten wat heb ik nodig en wat zou het ongeveer kosten?
1) Wat ga je er allemaal op aansluiten (of beter gezegd: hoeveel vermogen trekt het allemaal)
2) Hoe belangrijk is het dat het ook blijft werken bij perioden van lage zonne-instraling
Bij mijn weten niet. Als je het echt wil zou je natuurlijk een persoonlijke lening kunnen afsluiten, maar dat zou ik zelf niet zo snel doen.Ik wil later wel graag richting de 550Wp maar helaas finacieel niet haalbaar.
Is er niet een soort van stichting waar je een lease/koop contract kan afsluiten?
Of een actie van "Nu halen in 2018 betalen"
Heel goed dat je je steentje wil bijdragen en je kinderen het goede voorbeeld wil geven, maar ipv gelijk met dure zonnepanelen aan de gang te gaan kun je natuurlijk ook aan de andere kant beginnen: besparen. Vervang gloeilampen door spaarlampen, bekijk het verbruik van je koelkast en wasmachine eens kritisch, plaats stekkerdozen met schakelaars om apparatuur met sluipverbruik echt uit te schakelen, doe het licht uit in kamers waar niemand is, kijk eens naar de leeftijd van je CV-ketel, indien oud(er) misschien vervangen door HR-ketel? Dat doet per uitgegeven € veel meer dan zonnepanelen.Ik ben misschien niet zo fanatiek als de meeste mensen hier maar wil op mijn manier toch een steentje bijdragen.
Al is het alleen maar om mijn kinderen het goeie voorbeeld te geven (dat kan dus ook mooi met zo`n klein setje)
Maar als je een klein experimenteel setje wil bouwen zoals ik heb staan, heb je het volgende nodig:
* 1 zonnepaneel, in mijn geval een Siemens 20Wp (waarvoor ik destijds veel te veel geld heb betaald. wist ik toen toen veel). Bijvoorbeeld de PHAESUN USP 20 bij de firma Fraxin: € 132,50
* Eén of meerdere accu's, dit afhankelijk van hoeveel bewolkte dagen ze wil kunnen overbruggen. Ik heb 2 12V gel-accu's van elk 75Ah voor een totaal van 150Ah. Daarmee kan ik prima mijn notebook opladen (grotere accu's kunnen zwaardere apparaten van stroom voorzien zonder dat de spanning erg inzakt). Fraxin verkoopt ook accu's. Bijvoorbeeld 95Ah: € 225,-
* Een laadregelaar. Ik heb de STECA/PHAESUN PR1010, die geeft dmv een LCD-scherm nauwkeurig aan hoe het met je accu's is. Een laadregelaar zorgt er voor dat je accu's niet overladen worden, en zorgt er ook voor dat de accu niet helemaal wordt leeggetrokken. Beide situaties zouden de accu's onherstelbaar kunnen beschadigen. Een goede laadregelaar is zeer belangrijk. Check ook weer Fraxin. Mijn versie: € 85.
* Verbruikers. Ik heb een radio aangepast zodat hij op 12V werkt, ik heb een 12V-adapter voor mijn notebook, en ik heb zelfs een 12V spaarlamp (ook weer Fraxin). Gebruikt 1A bij 12V, geeft licht voor 50W. En wat klein 12V spul: oplader voor mobiele telefoon, PDA, etc.
* Verder nog kabels, schakelmateriaal, etc. De kabel van mijn paneel naar de regelaar is 2x 1,5mm2 omdat de stroom relatief laag is, eigenlijk nooit meer dan 1,5A. De kabels van de accu naar de regelaar heb ik wel dik gekocht, 4mm2, omdat vooral mijn notebook nogal wat stroom trekt (tot wel 6-7A als hij ingeschakeld is en aan het laden is). De auto-onderdelen en caravan handel zijn meestal goed gesorteerd in dit soort dingen. Het is overigens wel zaak kennis te hebben van elektriciteit en de daarmee samenhangende veiligheidszaken, als je je systeem verkeerd bedraad kan dat gevaarlijke situaties opleveren. Vooral het feit dat loodaccu's zeer grote stromen kunnen leveren bij kortsluiting kan bij gebrekkige isolatie brandgevaar opleveren. Zorg dus dat je je hier in verdiept, als je er nog niet zo veel van weet.
Als laatste: realiseer je dat een dergelijk systeem netto nooit energie zal besparen. Het kan symbolisch en leuk zijn, maar wil je écht wat doen dan is energie besparen zoals hierboven beschreven veel nuttiger en kosteneffectiever. En misschien kun je sparen voor een groter PV-systeem, ik heb voor mijn systeem ook een lange tijd gespaard.
Verwijderd
Kwa besparing doe ik net zoals de meeste mensen spaarlampen waar kan en de CV is 6jaar oud.
alleen de kleine verbruikers moet ik nog aanpakken zoals al die opladers die in het stopcontact blijven.
De grotere dingen schakel ik gewoon uit doormiddel van een stekkerdoos met schakelaar.
Dat kan heel goed, mijn accu's heb ik via marktplaats (is wel een risico, je weet de voorgeschiedenis van de accu's niet met zekerheid). Ook zonnepanelen worden nog wel eens tweedehands aangeboden, als die fysiek maar heel zijn kan daar eigenlijk niet zoveel fout mee gaan. Een laadregelaar heb ik nog niet voorbij zien komen, die zul je denk ik wel nieuw moeten kopen.Verwijderd schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 11:23:
Ik heb net gekeken op de website maar ik probeer wel ergens een tweedehands setje te vinden want de prijzen zijn mij nog te hoog.
Ik heb een Asus WL500 deluxe router. Deze router heeft allerlei IO mogelijkheden, waaronder USB, en RS232 schijnt er niet al te moeilijk op te solderen te zijn.
Het apparaat draait een linux variant, met momenteel webserver, ftp, webcam en nog wat andere meuk.
Nu vroeg ik me zomaar af: Zou het niet mogelijk zijn om de soladin op deze router aan te sluiten, zodat met een linux programmaatje de waarden uit te lezen zijn, en dit via een webpagina op te vragen is? De router staat immers altijd aan, en heeft eigen storage op een USB stick die ik er momenteel op aangesloten heb.
Daar heb ik dus in elk geval een linux versie van de soladin software voor nodig, of een ander proggie wat onder linux de data (al is het maar de actuele opbrengst) kan inlezen en in een html bestand kan dumpen...
Iemand enig idee of dit kans van slagen heeft? (Ik ben een redelijke n00b op linux gebied)
---------------
Hoe groot de kans van slagen is weet ik niet, je hebt in ieder geval mee dat de Soladin 600 een seriële interface heeft (RS-232), als het je lukt de router daarvan te voorzien kunnen die samen babbelen.MisTraller schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 15:51:
Iemand enig idee of dit kans van slagen heeft? (Ik ben een redelijke n00b op linux gebied)
Wat je tegen hebt is dat het protocol waarmee de Soladin communiceert volgens mij niet bekend is. Ik weet niet of Mastervolt genegen is om dat protocol te openbaren. Ik weet ook niet hoe moeilijk het is om het protocol te reverse-engineren.
Ik denk dat je het voor elkaar krijgt het protocol boven water te krijgen je een goede kans van slagen hebt. Ik zou het geweldig vinden om mijn omvormer op een dergelijke manier te kunnen monitoren, hoewel je je ook niet moet vergissen in het stroomverbruik van sommige routers. 10..15W --> 90..130kWh per jaar. Dat is een flinke hap uit de verwachte 500kWh/jaar opbrengst uit mijn PV-installatie. Ik zou dat er niet voor over hebben, misschien dat zoiets nut krijgt bij grotere installaties. Ik zou het wél enorm waarderen als dergelijke logging-functionaliteit in een omvormer ingebouwd zou zitten. Maar dat zou ze waarschijnlijk te duur maken.
Die meerprijs zou ik er wel voor over hebben (afhankelijk van hoe groot die meerprijs is uiteraard, het moet wel in een redelijke verhouding staan). Het voordeel is dat je dan zelf geen apparaten hoeft aan te sluiten (of hoeft te bouwen) om een idee te krijgen van wat je opbrengst is.CanonG1 schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 16:03:
[...]
Ik zou het wél enorm waarderen als dergelijke logging-functionaliteit in een omvormer ingebouwd zou zitten. Maar dat zou ze waarschijnlijk te duur maken.
George Orwell considered some variations of 1984. All money should be marked so that anything could be traced back and men should be made to carry devices so that their position would be known. It seemed so unrealistic that he dropped these ideas..
http://www.b-con.nl/_uplo...t%203000%20kWh%20v1.0.pdf
Na november moeten alle netbeheerders werken volgens dit doc.
Cedo Nulli
Er ZIT een opbrengstmeting in het apparaat, de meerprijs zit hem slechts in de interface. Het apparaat heeft een RS485 interface, en die werkt met andere spanningen. Converteren naar RS232 kan prima, maar dat kost dus wat. De windows software is gratis, en je kan dus op een pc gewoon je opbrengst bekijken.oehoe schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 23:52:
[...]
Die meerprijs zou ik er wel voor over hebben (afhankelijk van hoe groot die meerprijs is uiteraard, het moet wel in een redelijke verhouding staan). Het voordeel is dat je dan zelf geen apparaten hoeft aan te sluiten (of hoeft te bouwen) om een idee te krijgen van wat je opbrengst is.
En wat ik dus nu wil, is dat deze info ook realtime zichtbaar gemaakt wordt op een website. De hardware daarvoor heb ik, maar nu dus de software nog...en die moet onder linux.
---------------
De datakabel (€50) maakt er RS-232 van, dus dat is al goed mogelijk. Misschien is het wel zelf te bouwen ook, geen idee.MisTraller schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 10:40:
[...]
Er ZIT een opbrengstmeting in het apparaat, de meerprijs zit hem slechts in de interface. Het apparaat heeft een RS485 interface, en die werkt met andere spanningen. Converteren naar RS232 kan prima, maar dat kost dus wat.
Ik zou het erg cool vinden als je het voor elkaar krijgt. Ik heb gisteren een mail gestuurd naar Mastervolt met mijn bevindingen van de nieuwe omvormer (lawaaiigheid) en die mail gelijk de vraag gesteld hoe geheim het protocol is waarmee de omvormer met de PC communiceerd. Als er teruggemaild wordt laat ik dat hier wel even weten.En wat ik dus nu wil, is dat deze info ook realtime zichtbaar gemaakt wordt op een website. De hardware daarvoor heb ik, maar nu dus de software nog...en die moet onder linux.
Ik zeker ook! Zo ingewikkeld hoeft het helemaal niet te zijn volgens mij: gewoon een eenvoudig computertje, een uC of zo en wat flashgeheugen zodat je van een paar dagen/weken meetdata kan bewaren. En dan elke 5 minuten meten, spanning, stroom, temperatuur, netspanning, etc. Misschien is optioneel wel een goed idee, niet iedereen is zo meetgek als ikoehoe schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 23:52:
Die meerprijs zou ik er wel voor over hebben (afhankelijk van hoe groot die meerprijs is uiteraard, het moet wel in een redelijke verhouding staan). Het voordeel is dat je dan zelf geen apparaten hoeft aan te sluiten (of hoeft te bouwen) om een idee te krijgen van wat je opbrengst is.
En wat zou een redelijke meerprijs zijn... Ik vind € 50 voor een eenvoudige datakabel al prijzig (maar ik heb het toch betaald). Ik zou toch graag zien dat de meerprijs voor een meetcomputer wel onder de € 100 bleef. En natuurlijk moet het geheel weinig energie verbruiken, het is een beetje zinloos om een substantieel percentage van je opbrengst in te leveren alleen maar om te weten te komen wat je opbrengst is!

Als je ziet wat een RS485 to RS232 converter bij Conrad kost, dan vind ik 50 euro nog wel meevallen. Ik heb ook gekeken wat het kost om hem zelf te bouwen, maar dat is lastig, en uiteindelijk ook duur.CanonG1 schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 11:05:
[...]
Ik zeker ook! Zo ingewikkeld hoeft het helemaal niet te zijn volgens mij: gewoon een eenvoudig computertje, een uC of zo en wat flashgeheugen zodat je van een paar dagen/weken meetdata kan bewaren. En dan elke 5 minuten meten, spanning, stroom, temperatuur, netspanning, etc. Misschien is optioneel wel een goed idee, niet iedereen is zo meetgek als ik
En wat zou een redelijke meerprijs zijn... Ik vind € 50 voor een eenvoudige datakabel al prijzig (maar ik heb het toch betaald). Ik zou toch graag zien dat de meerprijs voor een meetcomputer wel onder de € 100 bleef. En natuurlijk moet het geheel weinig energie verbruiken, het is een beetje zinloos om een substantieel percentage van je opbrengst in te leveren alleen maar om te weten te komen wat je opbrengst is!
Het voordeel van de asus router die ik heb staan, is dat er gewoon een processor in zit, met wat interne storage (5mb of zo) waar linux op draait. De standaard asus software doet al een hoop, maar momenteel draai ik er een aangepaste firmware op. De asus router is verder voorzien van 2 usb poorten, en 5x utp, en wireless. Ik heb er nu mijn printer aanhangen, en een usb stick van 512MB.
Zodoende is dat ding nu tegelijkertijd:
-accesspoint
-printserver
-fileserver (via Samba)
-ftpserver
-webserver
Vanwege al deze services staat hij dus zowieso altijd al aan. Een extra programmaatje hoeft dus alleen maar een bestandje te dumpen op de usbstick, het converteren naar een leesbare webpagina kan desnoods ook nog wel met een script in een webpage.
Het leuke is dat je deze router voor een paar tientjes op marktplaats koopt. De mijne was 50 euro. En daarmee blijf je dus ruim onder de 100 euro.
Heb jij dat omruilen rechtstreeks met mastervolt afgehandeld? Ik blijk ook een "lawaai-serienummer" te hebben, maar ze verwezen mij door naar mijn leverancier.CanonG1 schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 11:05:
Ik zou het erg cool vinden als je het voor elkaar krijgt. Ik heb gisteren een mail gestuurd naar Mastervolt met mijn bevindingen van de nieuwe omvormer (lawaaiigheid) en die mail gelijk de vraag gesteld hoe geheim het protocol is waarmee de omvormer met de PC communiceerd. Als er teruggemaild wordt laat ik dat hier wel even weten.
En de nieuwe omvormer is niet stiller? Wellicht moest ik dan de mijne maar niet omruilen?
[ Voor 14% gewijzigd door Mistraller op 18-08-2006 11:47 ]
---------------
http://www.moxa.com/product/UC-7110-LX.htm
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Nee, de software is het enige struikelblok wat mij betreft.WVL_KsZeN schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 11:45:
Is zoiets iets voor jullie? zit al rs-485 ingebakken en gebruikt vast niet veel stroom
http://www.moxa.com/product/UC-7110-LX.htm
---------------
Dat is interessant... weet je het opgenomen vermogen van dat apparaat?
Ja, rechtstreeks met Mastervolt. Ik kreeg een nieuwe die ik op kon hangen, daarna kon ik de oude terugsturen naar een antwoordnummer (gratis dus). Ging erg netjes.Heb jij dat omruilen rechtstreeks met mastervolt afgehandeld? Ik blijk ook een "lawaai-serienummer" te hebben, maar ze verwezen mij door naar mijn leverancier.
Maar het schijnt uit te maken hoe je de omvormer gekocht hebt. Ik heb die van mij zelf, 'los', aangeschaft bij SolarNRG, maar er schijnen er ook een boel geleverd te zijn door de Nuon o.i.d. (ik weet er het fijne niet van) en dat schijnt dan weer helemaal anders te liggen.
Hij is zeker wel stiller, het nare 'rammeltje' is er uit, maar ik vind hem zeker niet stil. Hij hangt bij ons op de tweede etage en als het stil is in huis is hij soms hoorbaar op de begane grond. Het is geen heel groot punt, meestal is er wel wat geluid in huis en hij maakt alleen geluid bij volle zonneschijn en hoge omvormertemperaturen. Maar als ik dan zie dat bv. een Exendis Gridfit 250 gewoon passief gekoeld is (geribbelde behuizing) dan heb ik zoiets van 'waarom had dat bij deze omvormer ook niet gekund', en dat heb ik Mastervolt dan ook verteld.En de nieuwe omvormer is niet stiller? Wellicht moest ik dan de mijne maar niet omruilen?
Ik zou het wel doen als je de kans hebt.
Het klinkt positief, maar wat is het precies voor document? Hoe 'officieel' is het? Ik heb nu nog geen problemen (draaischijfmeter), maar het plan is om over een paar jaar te verhuizen naar een (nieuwbouw?-)woning waar mogelijk een digitale meter zal hangen. Als dat het geval is zijn de rapen gaar als ik de verhalen mag geloven.BCM schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 09:04:
Ik was door de november release te spitten (Grootschalige aanpassingen aan de energie markt om eerdere problemen te verhelpen) en kwam het volgende document tegen:
Dit document stemt mij hoopvoller, maar met dit soort dingen geldt voor mij altijd: eerst zien en dan geloven.
Een goede terugleververgoeding zou ook dit soort zaken mogelijk maken: http://www.tno.nl/tno/act...ni_2006/ict_2_2006_13.pdf.
Dat vind ik wel machtig interessante zaken.
Pfft ik zou het niet precies weten, maar zal niet gek veel anders zijn dan andere routers of modems. Ik zal het inderdaad eens meten.CanonG1 schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 12:14:
[...]
Dat is interessant... weet je het opgenomen vermogen van dat apparaat?
[...]
Om exact te zijn, ik heb de Asus WL500g deluxe.
Overigens schijnen er intern in deze asus nóg 2 usb poorten te zitten, waardoor er dus in totaal 4 usb devices aangesloten kunnen worden! Dit moet dan uiteraard wel even getweaked worden...
Als je er dus over denkt om energiezuinig een servertje te laten draaien, kan dit een geweldige oplossing vormen. (Schijnt dat je er zelfs torrent spul op kan laten draaien)
voor meer info http://wl500g.info
---------------
Sorry BCM: ik moet alwéér inbreken: B'con is een organisatie die alle CRAP bij de administraties "op orde moet krijgen" en is in géén geval een "onafhankelijk instituut" zoals met veel poeha gepretendeerd wordt. Het is een belangenclub die probeert voor de netbeheerders en, in sommige gevallen, de leveranciers, de enorme bergen administratieve shit op orde te krijgen, en wel maximaal in hun voordeel. Ze lopen trouwens met talloze zaken gruwelijk achter, zoals de wettelijk VERPLICHTE saldering, die na ruim 2 jaar NOG STEEDS niet op orde is!BCM schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 09:04:
Ik was door de november release te spitten (Grootschalige aanpassingen aan de energie markt om eerdere problemen te verhelpen) en kwam het volgende document tegen:
Negatieve saldering wordt door de marktwaakhond DTe/NMa wel degelijk toegelaten, al krijg je over dat negatieve saldo dan weer (recente "beleidsregel" die niet aan de DE sector is voorgelegd) wel een werkelijk BE-ZO-PEN "marktconforme en ook nog eens "gedempte" redelijke vergoeding" (bij bijv. Essent komt dat neer op een miezerige 3,67 euricent/kWh bij Groen Stroom contract) en zou je dan ook nog eens extra transportkosten over dat negatieve saldo moeten gaan betalen, wat echt alleen maar uit een krentenwegersgeest kan ontspruiten.
De pleuris is hierover in volle hevigheid aan het uitbreken, en "het woord van B'con" is ab-so-luut niet "het laatste woord" wat over deze o zo ingewikkelde materie gezegd is. Tot nu toe is nog geen enkele duurzame energie organisatie over deze waanzin benaderd, het wordt gewoon als regentesk braaksel over ons uitgegoten en we hoeven dit niet te pikken.
Dus: niks "moeten werken volgens dit doc". Het is slechts een (illegale!) "marktafspraak"!
Ben benieuwd wat Neelie Smit-Kroes van deze bagger vindt. In Brussel spreekt men regelmatig over "level playing field" wat de energievoorziening betreft. Als het aan EZ en kornuiten ligt, worden zonnepaneelbezitters op de brandstapel gegooid of het land uitgejaagd, en dat hoeven wij helemaal niet te pikken, toch?
Gridfit is ontworpen voor buitengebruik. IP65 spatwaterbestendig. Die wil je niet met ventilator buiten hebben, want dan zul je de nodige "maatregelen" moeten nemen. Kan ook binnen, trouwens, maar Gridfit heeft een zeer degelijke metalen behuizing. Dat was bij de OK4 helaas anders (kunsthars wat ging cracqueleren bij lage temperaturen).CanonG1 schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 12:14:
Hij is zeker wel stiller, het nare 'rammeltje' is er uit, maar ik vind hem zeker niet stil. Hij hangt bij ons op de tweede etage en als het stil is in huis is hij soms hoorbaar op de begane grond. Het is geen heel groot punt, meestal is er wel wat geluid in huis en hij maakt alleen geluid bij volle zonneschijn en hoge omvormertemperaturen. Maar als ik dan zie dat bv. een Exendis Gridfit 250 gewoon passief gekoeld is (geribbelde behuizing) dan heb ik zoiets van 'waarom had dat bij deze omvormer ook niet gekund', en dat heb ik Mastervolt dan ook verteld.
Ik zou het wel doen als je de kans hebt.
Mijn wens is ook niet dat de Gridfit met een ventilator uitgerust zou moeten worden, mijn wens is dat de Soladin zonder ventilator uitgevoerd zou moeten worden!zonnigtype schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 02:47:
Gridfit is ontworpen voor buitengebruik. IP65 spatwaterbestendig. Die wil je niet met ventilator buiten hebben, want dan zul je de nodige "maatregelen" moeten nemen. Kan ook binnen, trouwens, maar Gridfit heeft een zeer degelijke metalen behuizing. Dat was bij de OK4 helaas anders (kunsthars wat ging cracqueleren bij lage temperaturen).
Ik noemde de Gridfit slechts als voorbeeld van een omvormer met passieve koeling. Behalve totale stilte levert dat misschien ook nog een betrouwbaarheidsverbetering op, een ventilator is nu eenmaal een bewegend onderdeel wat kan slijten en kapot gaan.
Positief? Volgens mij juist verschrikkelijk negatief.
Het betekend dus dat als je een meter met teruglevertelwerk hebt, en je 6000 kWh afneemt en 4000 kWh teruglevert, je niets terug krijgt! (ad 2).
Heb je echter een meter met enkel telwerk en dezelfde verbruiken, dan zal die meter bij de jaaropname 2000 kWh verder staan en krijg je ook een aanslag voor 2000 kWh.
Voor mij is het duidelijk: geen meter met teruglevertelwerk accepteren als je verwacht meer dan 3000 kWh aan stroom te kunnen terugleveren.
Ik ben dan ook zeer slecht in het lezen van dit soort bureaucratische documentenMaasluip schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 11:20:
[...]
Voor grotere installaties klinkt dit inderdaad niet gunstig...
Zacht uitgedrukt, Maasluip: je wordt gewoon genaaid. Metermarkt is zogenaamd "vrij", maar als jij een andere meterboy wil, moet je goud geld betalen, want zoveel jongens zijn er niet die voor een prikkie heel Nederland willen rondrijden om een paar metertjes te verzorgen. Ergo: jij krijgt een zogenaamde "meetverantwoordelijke" door de netbeheerder aangewezen, en als die netbeheerder het in zijn rare bol krijgt om jou een zogenaamde "Slimme meter" in je maag te splitsen (met teruglevertelwerk, is vanwege art. 31-C E-wet VERPLICHT), hang je. Dan mag je wel in je meterkast gaan bivakkeren, maar die meter zal er komen (denken ze). Daar mogen wel even wat leuke precedentjes voor uitgevochten worden bij NMa etc., want er word massaal geplukt van de belanghebbende PV-eigenaar die soms veel geld heeft betaald voor zijn "gestolde stroom" in de vorm van zonnepanelen.Maasluip schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 11:20:
[...]
Het betekend dus dat als je een meter met teruglevertelwerk hebt, en je 6000 kWh afneemt en 4000 kWh teruglevert, je niets terug krijgt! (ad 2).
Heb je echter een meter met enkel telwerk en dezelfde verbruiken, dan zal die meter bij de jaaropname 2000 kWh verder staan en krijg je ook een aanslag voor 2000 kWh.
Voor mij is het duidelijk: geen meter met teruglevertelwerk accepteren als je verwacht meer dan 3000 kWh aan stroom te kunnen terugleveren.
Dit is allemaal onderdeel van het "grote masterplan" van EZ om zonnestroom in Nederland definitief de nek om te draaien. Zie volgende, helaas, excuus, pleurismail.

Dit, geachte dames en heren, is een voorlopige finale van jarenlang breek en sloopwerk van lieden die zo'n enorme betonplaat voor hun harsens hebben dat de Duitse bunkerbouwers er nog een hoop van kunnen leren, want er valt niet doorheen te boren.
Het is te afgrijselijk voor woorden, in Friesland staan diverse mensen "klaar" om de MEP aan te vragen, hebben dure meters laten plaatsen, en die mensen zitten nu volgens mij of ergens stil in een hoekje te janken of slaan hun toch al oververhitte schedelpan tegen de muur.
Dit KAN allemaal in Nederland, jawel!
U weet nu in ieder geval welke partij nooit meer een stem van u mag ontvangen.

Zie:
http://www.polderpv.nl/ni...l.htm#18aug2006_MEP_BASTA

De Gridfit zal door de passieve koeling waarschijnlijk een iets hogere temperatuur opleveren, en zodoende qua rendement iets inboeten. Uiteindelijk wordt dit rendement bij de soladin uiteraard weer ten dele door de fan verbruikt, maar goed, ik vind het wel prima zo. Je moet ook niet vergeten dat de soladin vrij klein is tov het vermogen, waardoor passieve koelvinnen waarschijnlijk niet meer toereikend zijn. Voor 555 watt had je het in jouw geval niet eens met 2 gridfit 250 omvormers kunnen redden. Tis gewoon een keuze, hierdoor is het een veel gelikter behuizing geworden, ik heb al veel bewonderaars op zolder gehad...CanonG1 schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 09:32:
[...]
Mijn wens is ook niet dat de Gridfit met een ventilator uitgerust zou moeten worden, mijn wens is dat de Soladin zonder ventilator uitgevoerd zou moeten worden!
Ik noemde de Gridfit slechts als voorbeeld van een omvormer met passieve koeling. Behalve totale stilte levert dat misschien ook nog een betrouwbaarheidsverbetering op, een ventilator is nu eenmaal een bewegend onderdeel wat kan slijten en kapot gaan.
Komende week krijg ik de datakabel, dus dan kan ik eens wat gaan meten.
---------------
Dat is zeker waar! Het apparaat ziet er goed uit (wat het IMO dubbel jammer maakt dat hij niet stil is, anders had hij best in het zicht mogen hangen van mij).MisTraller schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 13:38:
Tis gewoon een keuze, hierdoor is het een veel gelikter behuizing geworden, ik heb al veel bewonderaars op zolder gehad...
Leuk! Ben benieuwd wat je van de software etc. vindt.Komende week krijg ik de datakabel, dus dan kan ik eens wat gaan meten.
Op je site staat:
Dus zo'n setje geeft zo'n 41 a 42 kWh per maand?Sinds 20 juni 2006 staan er bij ons op het dak 3 zonnepanelen van 185Wp, gezamenlijk dus 555Wp. Jaarlijks zal deze set zo'n 500kWh opleveren. Omdat ons jaarverbruik ongeveer 950 à 1000 kWh per jaar is zullen de panelen dus ongeveer de helft van ons verbruik dekken. Groene stroom, geproduceerd op eigen dak!
In dat geval mag ik wel denken aan een setje wat 12x of meer geeft...

En als ik de laatste factuur (2 maanden) bekijk, daar staat 1.063 kWh.
Dan verbruik ik 6 keer meer als jouw?
Maar als dat klopt zou ik toch echt eens moeten kijken, waar dat allemaal heen gaat.
Nou zat ik tekijken naar zonnepanelen en windmolen,
Bij de specs van The Wind Factory staat bijvoorbeeld dit:
Das mooi, maar hoeveel kW krijg ik dan nu eigenlijk.Specificaties TWFi-280 TWFi-500
Nominaal vermogen 1,8kW bij 12m/s 5kW bij 13m/s
Ik bedoel is dat per uur, dag of jaar?
Door de volgende vraag krijg ik natuurlijk een stempel "super sukkel".
Mijn laatste factuur was voor twee maanden, totaal 1.063 kWh
Ben ff creatief met de rekenmachine geweest:
1
2
3
4
5
6
7
| 1.063 kWh (2 maanden) /2 531,5 kWh (1 maand) /30 17,72 kWh (per dag) /24 0,73 kWh (per uur) |
0,73 kWh Verbruik ik dat nou per uur? Neem aan van wel...
Een 60 watt lamp? Wat is daar het verbruik van? 60 watt per uur neem ik aan...
0,73 kWh * 1000 = 730 watt / 60 (60 watt lampje) = 12,16
Dat zou dan betekenen dat er ruim 12, 60 watt lampjes een uur branden toch?....
Of doe ik daar iets verkeerd?
Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?
Van de andere kant vind ik die 1000 kWh van CanonG1 wel erg weinig, maar misschien is dat juist het bewijs dat je kunt besparen.
Ik vebruik zelf 2500 kWh/jaar, en dan staat er altijd 1 computer aan.
Gemiddeld, ja, maar zo werkt het niet helemaal. Het grootste deel van de opbrengst wordt 's zomers opgewekt. Op jaarbasis zal onze zet van 555Wp zo'n 480-500 kWh opwekken.Hexley schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 20:54:
ff een vraagje aan CanonG1,
Op je site staat:
[...]
Dus zo'n setje geeft zo'n 41 a 42 kWh per maand?
Als jij over de afgelopen twee maanden 1063 kWh verbruikt hebt dan magje aannemen dat je jaarverbruik ongeveer 6400kWh zal zijn, tenzij je in de afgelopen twee maanden veel meer of minder verbruikt hebt dan gemiddeld. Dat is inderdaad ruim 6 keer zoveel.En als ik de laatste factuur (2 maanden) bekijk, daar staat 1.063 kWh.
Dan verbruik ik 6 keer meer als jouw?
Dat zou ik maar eens doen want die 6400kWh kost je op jaarbasis bijna € 1200. En dat is alleen dit jaar; de prijzen stijgen in rap tempo.Maar als dat klopt zou ik toch echt eens moeten kijken, waar dat allemaal heen gaat.
Daarvoor moet je o.a. weten waar je woont in NL, hoe hoog de mast wordt waar je hem op gaat zetten, of er veel hoge bebouwing/bomen in de buurt zijn, etc. Je kunt een kW-rating van een windturbine niet zomaar omzetten in een kWh/jaar opbrengst. Daar gaan nogal wat berekeningen aan vooraf en zelfs dan kan de praktijk anders zijn dan verwacht.Nou zat ik tekijken naar zonnepanelen en windmolen,
Bij de specs van The Wind Factory staat bijvoorbeeld dit:
Das mooi, maar hoeveel kW krijg ik dan nu eigenlijk.
Ik bedoel is dat per uur, dag of jaar?
0,73 kWh/uur is gelijk aan 0,73kW, ofwel zo'n 730Watt. Jouw woning gebruikt gemiddeld continu, dag in dag uit, 730Watt. Dat zijn inderdaad ongeveer 12 gloeilampen van 60Watt die continu aanstaan. (Of, zo je wilt, 144 spaarlampen van 12W die net zo veel licht geven als die 12 gloeilampen)Door de volgende vraag krijg ik natuurlijk een stempel "super sukkel".
Mijn laatste factuur was voor twee maanden, totaal 1.063 kWh
Ben ff creatief met de rekenmachine geweest:
code:
1 2 3 4 5 6 7 1.063 kWh (2 maanden) /2 531,5 kWh (1 maand) /30 17,72 kWh (per dag) /24 0,73 kWh (per uur)
0,73 kWh Verbruik ik dat nou per uur? Neem aan van wel...
Een 60 watt lamp? Wat is daar het verbruik van? 60 watt per uur neem ik aan...
0,73 kWh * 1000 = 730 watt / 60 (60 watt lampje) = 12,16
Dat zou dan betekenen dat er ruim 12, 60 watt lampjes een uur branden toch?....
Of doe ik daar iets verkeerd?
Ik vind dat verbruik best heftig.... Het kan verstandig zijn eens te kijken waar dat allemaal aan op gaat. Heb je een oude koelkast? Die staan er om bekend nogal wat elektriciteit te verbruiken. Veel gloeilampen die vaak branden? Kook je elektrisch? Grote plasma-TV? Een airco?
Voordat ik met besparing aan de gang ging verbruikte ik ook ruim 2500kWh/paar jaar. Het vervangen van een antieke koelkast haalde hier al 750kWh van af, de rest is gedaan met spaarlampen, nieuwe wasmachine, sluipverbruik elimineren en twee PC's vervangen door laptops.Maasluip schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 21:49:
Ik vind een verbruik van 6300 kWh/jaar best veel. Volgens mij is er nog heel wat ruimte voor besparing.
Van de andere kant vind ik die 1000 kWh van CanonG1 wel erg weinig, maar misschien is dat juist het bewijs dat je kunt besparen.
Is dat voor een éénpersoonshuishouden?Ik vebruik zelf 2500 kWh/jaar, en dan staat er altijd 1 computer aan.
Tja, dat is als ze in Nederland staan, maar ik zou ze in Spanje neer zetten.CanonG1 schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 22:29:
[...]
Gemiddeld, ja, maar zo werkt het niet helemaal. Het grootste deel van de opbrengst wordt 's zomers opgewekt. Op jaarbasis zal onze zet van 555Wp zo'n 480-500 kWh opwekken.
Op een plek met weinig regen en wolken, dan zouden ze dus veel meer produceren.
Denk, dat het jaar totaal eerder rond de 10.000 kWh ligt,CanonG1 schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 22:29:
[...]
Als jij over de afgelopen twee maanden 1063 kWh verbruikt hebt dan magje aannemen dat je jaarverbruik ongeveer 6400kWh zal zijn, tenzij je in de afgelopen twee maanden veel meer of minder verbruikt hebt dan gemiddeld. Dat is inderdaad ruim 6 keer zoveel.
[...]
Dat zou ik maar eens doen want die 6400kWh kost je op jaarbasis bijna € 1200. En dat is alleen dit jaar; de prijzen stijgen in rap tempo.
In de winter maanden is het verbruik dus extreem....
Het idee, van een windmolen kwam meer door dat er op deze plek al twee keer hagel is geweest.CanonG1 schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 22:29:
[...]
Daarvoor moet je o.a. weten waar je woont in NL, hoe hoog de mast wordt waar je hem op gaat zetten, of er veel hoge bebouwing/bomen in de buurt zijn, etc. Je kunt een kW-rating van een windturbine niet zomaar omzetten in een kWh/jaar opbrengst. Daar gaan nogal wat berekeningen aan vooraf en zelfs dan kan de praktijk anders zijn dan verwacht.
Nou kunnen ze wel tegen hagel, maar als de hagel stenen zo groot zijn als tennisballen....
De auto ruiten hebben het niet overleeft, lijkt me dat een zonnepaneel er ook niet tegen kan...
Dan ben ik dus toch niet zo stom...CanonG1 schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 22:29:
[...]
0,73 kWh/uur is gelijk aan 0,73kW, ofwel zo'n 730Watt. Jouw woning gebruikt gemiddeld continu, dag in dag uit, 730Watt. Dat zijn inderdaad ongeveer 12 gloeilampen van 60Watt die continu aanstaan. (Of, zo je wilt, 144 spaarlampen van 12W die net zo veel licht geven als die 12 gloeilampen)
Ik vind dat verbruik best heftig.... Het kan verstandig zijn eens te kijken waar dat allemaal aan op gaat. Heb je een oude koelkast? Die staan er om bekend nogal wat elektriciteit te verbruiken. Veel gloeilampen die vaak branden? Kook je elektrisch? Grote plasma-TV? Een airco?
Eigenlijk vond ik het wel mee vallen, en dacht dat jij een fout @ je cijfers had ofzo....
Maar toen ik zag, dat een gemiddeld Nederlands huishouden zo'n 3.000 tot 3.500 kWh
per jaar verbruikt... Das een winter hiero....
Zal eens een stel van die "Energiekostenmeter's" bestellen,
al heb ik wel een paar oude dingen op het oog. Zoals een XXL vriezer van een jaar of 20...
Verder nog eens langs een instalateur gaan voor meer info,
Over het windmolentje heb ik steeds meer twijfels.
Wind uit het noorden en oosten zal hij denk ik nooit krijgen,
staan een pleur van die onzinnige bergen...
[ Voor 0% gewijzigd door Hexley op 21-08-2006 01:08 . Reden: Quote fix.... ]
Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?
Hoi Maasluip. Is zeker niet aan de hoge, noch aan de lage kant. Gemiddeld NL huishouden, bestaande uit "2,3" personen, verbruikt anno 2005 3.450 kWh/jaar en stijgt al jaren, door al die rot sluipverbruikers en al die apparaten die mensen maar naar binnen blijven slepen zonder naar het verbruik van die dingen te kijken. Wij verbruiken al jaren 1.000-1.200 kWh/jaar, met 2 personen (en inmiddels 5 gerbils). Laatste jaren is voor ons "extreem" (1.200 kWh/jaar, dus...), door mijn continue computergebruik, honderden e-mails over energieshit, website, e.d. Maar als ik weg ga, of ga eten, gaat het ding volledig UIT. Alle schakelaars in een keer met schakeldoos. Ben iets "slordiger" geworden, maar 2.500 gaan we NOOIT halen. Gelukkig maar, anders moeten we de verhuurder weer lief aankijken of er nog een paar zonnepaneeltjes bij mogen.Maasluip schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 21:49:
Ik vind een verbruik van 6300 kWh/jaar best veel. Volgens mij is er nog heel wat ruimte voor besparing.
Ik vebruik zelf 2500 kWh/jaar, en dan staat er altijd 1 computer aan.
Het verbruik van een gemiddeld huishouden kan EXTREEM verschillend zijn. Ik ken ook mensen die zonder blikken of blozen 8.000 kWh per jaar er door jassen, en gewoon die 1.600 euri (and rising fast) dokken alsof er niks aan de hand is. En dan komt het gas cq. stadswarmte en drinkwater er ook nog eens overheen. Tja, ik heb een comfortabel leven, met soms 4 tot 5x zo weinig verbruik. Het gros van de wereld heeft NIKS.
Voer ter overpeinzing, mag ik hopen.

Ik voorzie dat er binnenkort bedrijven zullen zijn die ruimte op zonne"tracker"stations zullen gaan "verhuren" aan particulieren in NL. Zal wat voeten in de aarde hebben, organisatorisch, financieel, dat soort shit, maar zit potentie in, gezien de verwachte hoge opbrengsten (moet zeker wel 2.000 kilowattuurtjes in het jaar opleveren voor 1 kWp, dat zijn 5 van die grote joekels van 200 Wp). Leuk. Maar laat mij maar lekker op eigen huurdak in kikkerlandje Holland zonne-energie opwekken. Als je veel elektra verspilt, is zonnestroom zinloos, tenzij je niet om geld maalt. Als je zuinig bent, is het RETEslim en volstrekt haalbaar. Moet ik wel bij vertellen dat ik 7 km. uit de kust zit, dus ik stook lekker wat(t) kilowattuurtjes meer dan CanonG1 uit optimaal georienteerde paneeltjes. Maar dat mag de pret voor beide partijen niet drukken.Hexley schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 01:05:
[...]
Tja, dat is als ze in Nederland staan, maar ik zou ze in Spanje neer zetten.
Op een plek met weinig regen en wolken, dan zouden ze dus veel meer produceren.
Dat gezeur over die hagel moet eens afgelopen wezen, read the f...g forum!
Regen is juist hartstikke lekker. Alle stof als "sneeuw voor de zon" verdwenen. Inclusief meeuwenpoep. In Spanje wordt het hartstikke stoffig, zo dicht bij de Sahara. Af en toe sponsje er overheen, en klaar is zonnekees.
Dat is inderdaad voor een éénpersoonshuishouden.
Wat er bij mij nog aan besparing in zit: de computer die 24/7 aanstaat verbruikt zo'n 80-100 Watt, dus 700-875 kWh/jaar. Ik ben bezig met een oplossing, en dat is een oude laptop die als webserver gaat dienen (< 20W), dan kan de computer 90% van de tijd uit.
Verder heb ik ook niet overal spaarlampen, maar dat zijn kamers waar het licht maar weinig aan is (gang, slaapkamer, computerkamer plafondlamp).
Ik vind het wel ambitieus hoor, met 555 Wp zoveel op jaarbasis opwekken.CanonG1 schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 22:29:
[...]
Gemiddeld, ja, maar zo werkt het niet helemaal. Het grootste deel van de opbrengst wordt 's zomers opgewekt. Op jaarbasis zal onze zet van 555Wp zo'n 480-500 kWh opwekken.
[...]
Wij gaan met onze 500Wp op ZW, 35' en wat schaduw aan het eind van de dag uit van een jaaropbrengst van 300 a 350 kWh. Sinds 30 juli is er 25 kWh opgewekt volgens een tijdelijk metertje wat ertussen hangt.
Wat verbruikscijfers: Wij zitten op zo'n 2200 a 2500 op jaarbasis, waarbij zo'n 800 op dagtarief. De rest is nacht en weekend.
Wij stoken en koken op gas, HR ketel, maar de oven is electrisch. (vooral weekenden)
Verder draaien de wasmachine en de vaatwasser (zuinige types) snachts.
Veel van de verlichting is spaar, aangezien we een donkere achtertuin hebben is de spaarverlichting achter snachts altijd aan.
De vriezer is A+, de koelkast niet, die zat er al in, en is ook nog eens inbouw. (dus nadelig voor verbruik)
PC: staat veel aan, meestal savonds en nachts om te downloaden.
Onze sluipers: dvdrecorder, 2 stereo's, router, modem, klokjes her en der, de draadloze verlichtingsschakelaars, afzuigkap (er zitten immers tiptoetsen op), printer, senseo.
Ik heb al deze apparaten niet nagemeten. Het feit dat we overdag terugleveren, en geen asociaal hoog verbruik hebben is voor mij voldoende om het gewoon zo te laten.
Toen we de panelen kochten hebben we afgesproken niet op comfort in te leveren. Maw we gaan niet in het donker zitten, maar de tv staat wel uit als er niet gekeken wordt.
Het enige wat ik echt nog wil vervangen is de koelkast, maar die is pas 6 jaar oud, en een inbouwer is nou niet echt goedkoop. Daar wachten we dus nog wel eventjes mee.
Wat we wel hebben sinds dit weekend: Een waterton! (Die we gratis bij de zonnepanelen hadden geregeld) Na afgelopen weekend was ie ook al vol, dus er staat nu 230 liter water in de ton waar ik nog een goede bestemming voor moet bedenken

Aansluiten op toilet is geen optie (geen kruipruimte dus geen extra leidingruimte)
Morgen de auto eens wassen (met milieuvriendelijke sjampoo
Wie weet is de Asus WL500g dan ook wel iets voor jou...even andere firmware, en een usb stickkie of usb harddiskje eraan, en je hebt een router, ftpserver, wwwserver, etc in 1 kastje!Maasluip schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 07:49:
[...]
Wat er bij mij nog aan besparing in zit: de computer die 24/7 aanstaat verbruikt zo'n 80-100 Watt, dus 700-875 kWh/jaar. Ik ben bezig met een oplossing, en dat is een oude laptop die als webserver gaat dienen (< 20W), dan kan de computer 90% van de tijd uit.
[...]
[ Voor 11% gewijzigd door Mistraller op 21-08-2006 10:56 ]
---------------
Ik had vroeger ook een servertje draaien (oude P1, 60W of zo) maar die heb ik weggedaan omdat ik er eigenlijk kwam dat alles wat ik wil de doen ook mogelijk was bij mijn provider. En mede daardoor vond ik het zonde van de energie.Maasluip schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 07:49:
[...]
een oude laptop die als webserver gaat dienen (< 20W), dan kan de computer 90% van de tijd uit.
En dat is ook goed, ik heb ook geen spaarlamp op de wc, dat is zinloos bij een lamp die steeds maar kort aan is.Verder heb ik ook niet overal spaarlampen, maar dat zijn kamers waar het licht maar weinig aan is (gang, slaapkamer, computerkamer plafondlamp).
[ Voor 0% gewijzigd door JeroenH op 21-08-2006 13:08 . Reden: spelfout ]
Het zou mogelijk moeten zijn, de panelen staan optimaal opgesteld, hebben geen enkele beschaduwing etc.MisTraller schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 10:53:
Ik vind het wel ambitieus hoor, met 555 Wp zoveel op jaarbasis opwekken.
De panelen staan vandaag trouwens twee maanden, ik kan er dus nog weinig over zeggen wat het in de praktijk gaat worden. Ik moet zeggen dat de opbrengst over augustus me tot dusver nog helemaal niet tegenvalt als je kijkt naar wat voor hondeweer we hebben gehad. Dat belooft veel goeds.
In die periode is bij ons 31kWh opgewekt. Toch substantieel meer. Maar installaties onderling vergelijken is lastig heb ik begrepen.Sinds 30 juli is er 25 kWh opgewekt volgens een tijdelijk metertje wat ertussen hangt.
Oei... dat soort dingen hakken er in.PC: staat veel aan, meestal savonds en nachts om te downloaden.
Heb ik allemaal uitgeschakeld, dat scheelde een boel. Onze 'multimediaset' (TV, DVD, video, computer, stereo, etc.) verbruikte al 40W aan sluipverbruik. Een stekkerdoos met schakelaar maakte daar snel een einde aan.Onze sluipers: dvdrecorder, 2 stereo's, router, modem, klokjes her en der, de draadloze verlichtingsschakelaars, afzuigkap (er zitten immers tiptoetsen op), printer, senseo.
Wij zitten ook niet in het donker, sterker nog: op veel plekken hebben we nu meer en beter licht omdat ik in veel armaturen een spaarlamp heb geplaatst die een hogere lichtopbrengst heeft dan de gloeilamp die er zat.Toen we de panelen kochten hebben we afgesproken niet op comfort in te leveren. Maw we gaan niet in het donker zitten, maar de tv staat wel uit als er niet gekeken wordt.
Verder, wat is op comfort inleveren? Als er niemand in een ruimte is, doen we het licht uit, en als we TV willen kijken moeten we eerst een schakelaar omhalen. Daar kunnen we mee leven.
Dat is waar, een jonge koelkast vervangen is niet heel zinvol, er wordt ook (veel) energie verbruikt om het ding te maken en bij jou te krijgen.Het enige wat ik echt nog wil vervangen is de koelkast, maar die is pas 6 jaar oud, en een inbouwer is nou niet echt goedkoop. Daar wachten we dus nog wel eventjes mee.
Verwijderd
Al snel kwam ik erachter dat mijn elektriciteitsverbruik de afgelopen jaren sluipend is toegenomen, tot een extreem hoog verbruik van 13000 kWh/jaar. Dat betekent een elektriciteitsrekening van meer dan 2600 € per jaar! Toen is mijn actieplan ontstaan om energieneutraal te gaan worden.
Inmiddels heb ik een flinke besparing kunnen halen: van 13000 kWh naar 1400 kWh, een besparing van € 2320 per jaar.
Hoe dit allemaal gedaan heb is te vinden op:
OliNo: energie besparing levert geld op
Een heel nobel plan!Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 11:54:Toen is mijn actieplan ontstaan om energieneutraal te gaan worden.
Hoe heb je dat gerealiseerd? Kwam het hoge gebruik door versleten/oude apparaten of door bijv. de vele servers je in de loop der tijd bent gaan draaien?Inmiddels heb ik een flinke besparing kunnen halen: van 13000 kWh naar 1400 kWh, een besparing van € 2320 per jaar.
Edit: Oh ik zie het al: Voornamelijk door je PC's, server en airco uit te zetten.
[ Voor 8% gewijzigd door styno op 22-08-2006 13:37 ]
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
De pc verbruikt wel wat, maar als hij download staat alle overige randapparatuur uit. (met een schakelaar) Als alles binnen is, wordt ook de pc uitgezet middels een script wat de netwerkactiviteit monitort.CanonG1 schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 13:08:
...een heleboel...
Verder; de meeste sluipers kunnen domweg niet uit, omdat ze anders onze favoriete programma´s niet opnemen, de wekker niet meer afloopt, je minutenlang moet wachten tot router opgestart is, je onder de bank moet kruipen om het licht aan te doen, en ga zo maar door.
Dat is het comfort wat ik bedoel.
Onze tv heeft overigens een ECHTE schakelaar, en we kijken niet via digitaal of sateliet. Verder lezen we gewoon veel. Dat scheelt pas echt stroom! Lekker kaarsje aan, boek erbij....
Veel mensen laten de vaatwasser elke of om de dag draaien, die van ons draait hooguit 2 keer per week. Het stroomverbruik wat je bespaart door één enkele grootverbruiker uit te sluiten, is vaak ruim voldoende om dat sluipverbruik af te dekken.
Een acculader wordt echt wel uit het stopcontact getrokken, bij veel apparaten van tegenwoordig is dat gewoon onmogelijk.
[ Voor 8% gewijzigd door Mistraller op 22-08-2006 14:02 ]
---------------
Verwijderd
Dat is een kleine "understatement" :-)De pc verbruikt wel wat
Een PC die 24 uur aan staat kost meer aan elektriciteit dan in aanschaf. Een eenvoudig rekensommetje laat zien dat een PC die 24 uur aanstaat meer aan elektriciteit kost dan in aanschaf: 2190 kWh x 0,20 € = 438 € x 3 jaar (gemiddelde afschrijving PC) = 1314 €!
Dat is ook de reden waarom ik mijn server omgebouwd heb. De processor van de oude server is een zeer snelle Intel Xeon 2.8 GHz. Deze processor is overkill voor het doel van de server (deze staat meestal idle te draaien) en verbruikt continue veel vermogen. Gemiddeld gebruikt de processor tussen de 120-160 Watt aan vermogen. Een echte energieverslinder dus. Het gevolg is dan ook dat deze processor erg warm kan worden en dus veel koeling nodig heeft.
Na veel zoeken op internet heb ik uiteindelijk een mooie opvolger gevonden. Een AMD Geode NX 1500 processor. In tegenstelling tot de Intel Xeon processor gebruikt deze AMD Geode NX 1500 processor gemiddeld zeer weinig vermogen, slechts 6W. Tevens kan deze processor fanless (zonder ventilator) gekoeld worden. Zeer stil dus.
Verder heb ik nog winst gehaald door een andere voeding te nemen. Een Fortron/Source Powersupply (FSP) Zen 300W Fanless, Active PowerFactor Control van 99 % en tevens een efficiency van meer dan 89%.
De laatste winst heb ik gehaald op een plek waar je het mischien niet verwacht. De koeling. In de oude server zitten drie ventilatoren die samen 15 Watt gebruiken. De heb ik vervangen door een silenX iXtrema PRO ventilator 120/25mm, 1500rpm, 14 dB van slechts 1.2 Watt.
Na de ombouw heb ik met een Energy-Check 3000 meter gemeten hoeveel de nieuwe server gebruikt.Hij gebruikt nu slechts 95 Watt. De oude server, voor de ombouw, gebruikte continue 250 Watt. Dit is dus een reductie van 160 Watt. Aangezien de server 24 x 7 x 365 dagen aan staat betekend dit een besparing op mijn jaarlijkse energie verbruik van 160 Watt x 24 uur x 365 dagen = 1400 kWh.
Meer informatie over de ombouw is te vinden op:
OliNo: het bouwen van een zuinige server
Mijn (file)server gaat overigens 's nachts altijd uit en gaat overdag pas weer aan als ik 'm nodig heb.
[ Voor 13% gewijzigd door Femme op 22-08-2006 14:32 ]
Voor mijn werk zijn we namelijk met zonnecellen (i.c.m. accu's) aan het experimenteren en het valt me op dat, wanneer je 1 cel uit een serie afdekt (bijvoorbeeld door vogelpoep of schaduw), de opbrengst van de hele streng in stort. Dit in storten is niet in verhouding met de hoeveelheid cellen die uitgevallen zijn maar veel erger. Belangrijk is dus dat vervuiling van niet alleen de gehele paneel in de gaten gehouden wordt maar ook van de individuele cellen. Zeker als je ook nog eens panelen in serie gaat schakelen lijkt me dit heel relevant.
Het in serie schakelen van de panelen is in zekere zin economisch voordelig doordat minder omvormers nodig zijn, maar dit voordeel kan door (plaatselijke) vervuiling/schaduwwerking teniet gedaan worden.
Hebben de al wat meer gelouterde zonnepaneel gebruikers hier ervaring mee?
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
Verwijderd
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb inmiddels zelf 2500 Watt aan panelen op mijn dak liggen en het is cruciaal dat deze niet in de schaduw terecht komen. Als schaduwval onvermijdelijk is, door bijvoorbeeld een boom of een dakkapel, dan is het te overwegen om meerdere ketens van panelen te nemen (maar dan heb je ook weer meer invertors nodig).Het in serie schakelen van de panelen is in zekere zin economisch voordelig doordat minder omvormers nodig zijn, maar dit voordeel kan door (plaatselijke) vervuiling/schaduwwerking teniet gedaan worden.
Bij een plat dak is de afstand tussen de rijen van panelen van belang. Indien deze afstand te klein is gaat de ene rij van panelen schaduw werpen op de volgende rij zodra de zon wat lager staat.
Dit is vooral het geval in de winter. Als vuistregel kunt je hanteren dat de afstand tussen twee rijen van zonnepanelen minimaal 2x de hoogte van het paneel wat ervoor staat moet zijn.
Meer informatie hierover kun je vinden op:
OliNo: 1500 watt aan zonnepanelen
Verwijderd
Als je de helft van je stroom haalt uit een setje van 3200 euro, dan zou je dus (uiteraard werkt het niet zo in de praktijk maar gaat even om het punt) uit 2 setjes (totaal 6400) dus je volledige stroomvoorziening kunnen halen. Echter, je betaalt toch wel meer dan 6400 aan stroomkosten in een verloop van 15 jaar (tijd die je aangaf om het eruit te halen gedeeld door 2). Maar je stroomkosten zijn toch wel een stuk hoger dan 400/500 euro per jaar (15*400 = 6000)?
Simpelgezegd, je zou het volgens mij veel eerder al terug moeten hebben verdiend. Ik zie dus waarschijnlijk iets simpels over het hoofd maar ik zie maar niet wat
Verwijderd
Een 2500 Wp PV systeem levert per jaar ongeveer 2250 kWh op en kost eenmalig 12500 euro. De huidige elektriciteitsprijs is 0,20 cent / kWh. De vraag is hoe hard de elektriciteitsprijs gaat stijgen ivm de aankomende peak-oil problematiek.Simpelgezegd, je zou het volgens mij veel eerder al terug moeten hebben verdiend. Ik zie dus waarschijnlijk iets simpels over het hoofd maar ik zie maar niet wat
Als we even uitgaan dat de prijs niet harder gaat stijgen dan de afgelopen 10 jaar (niet waarschijnlijk, maar toch) dan hebben we te maken met een stijging van de elektriciteitskosten van 7% per jaar. Dat zou betekenen dat we de PV installatie binnen 16 jaar terug verdient hebben.
Als we uitgaan van een meer realistisch scenario dan gaat peak-oil zorgen for een forse prijsstijging. Stel nu dat dat stijging 14% per jaar is dan duurt het 12 jaar voordat je het PV systeem terugverdient hebt. Echter de levensduur van de PV panelen is gegarandeert 25 jaar. Dat betekend dat na 25 jaar de panelen netto (na aftrek van de investering) € 68.933 opgelevert hebben.
Meer informatie en grafieken zijn te vinden op:
OliNo: terugverdientijd van zonnepanelen
Ja, dit:Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 16:11:
Ik weet dat ik iets heel simpels over het hoofd zie maar ik kom er niet op wat het is.
Voordat we de zonnepanelen hadden verbruikten wij zo'n 1000kWh (eigenlijk nog minder). De huidige elektriciteitsprijs is ± € 0,18. Wij betaalden dus € 180 per jaar aan elektriciteit (+ wat vastrecht). Dat maakt op dit moment het financieel terugverdienen niet heel erg waarschijnlijk, maar zoals ik al aangaf is dat niet mijn hoofddoel. Maar onmogelijk is het niet, reken maar even mee:Maar je stroomkosten zijn toch wel een stuk hoger dan 400/500 euro per jaar (15*400 = 6000)?
De afgelopen paar jaar is de elektriciteitsprijs gemiddeld met zo'n 14% gestegen. Laten we het onszelf moeilijk maken en de verwachte gemiddelde elektriciteitsprijsstijging 3x de woordwaarde voor de komende paar jaar op 10% per jaar zetten, lijkt me geen onwaarschijnlijke waarde.
Onderstaande tabel: Jaar, kWh-prijs, prijs voor 1000kWh
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| 2006 € 0,18 € 180,00 2007 € 0,20 € 198,00 2008 € 0,22 € 217,80 2009 € 0,24 € 239,58 2010 € 0,26 € 263,54 2011 € 0,29 € 289,89 2012 € 0,32 € 318,88 2013 € 0,35 € 350,77 2014 € 0,39 € 385,85 2015 € 0,42 € 424,43 2016 € 0,47 € 466,87 |
Als je de laatste kolom optelt zit je ruim boven de € 3200 en heb ik mijn installatie dus in ongeveer 10 jaar tijd financieel gezien 'terugverdiend'. Zelfs als de stijging maar 5% per jaar zou zijn kom ik met 15 jaar er nog bovenop. Ik vind dat allemaal nog best te overzien.
Om vast kritiek af te vangen: van bovenstaande getallen zal geen bal kloppen en niemand kan voorspellen wat de energieprijzen zullen gaan doen, maar ik denk dat bovenstaand scenario heel wel mogelijk is. Het enige probleem wat zich in mijn ogen aan zou kunnen dienen is dat het de bezitters van PV-installaties kunstmatig moeilijk wordt gemaakt om een reëele vergoeding te krijgen, door regering en energiebedrijven, maar daar wil ik nu niet al te veel over zeggen anders raakt zonnigtype weer van de kook
Toch leuk dat onze verhalen min of meer overeenkomen!
Ik kende jouw site al jeroen8, en ik vind hem erg goed in elkaar gezet. Die berekening van de netto-energie die kernsplijting oplevert bijvoorbeeld, hoe kom je aan al die informatie?
En nog een andere vraag: je hebt je elektriciteitsverbruik met zo'n 90% gereduceerd, is dat met of zonder de opbrengst van de PV-panelen er bij gerekend?
Wij hebben ons daadwerkelijk verbruik met 50% weten te reduceren, en daarna door het plaatsen van de PV-panelen nog eens 50% van dat verbruik weg te nemen. In dat geval zouden wij ons elektriciteitsverbruik met in totaal 75% hebben gereduceerd.
Yep, als ik in een bewolkte periode een paar cellen afdek, dan stort de spanning zover in, dat de omvormer het zelfs niet meer trekt....En als de schaduw begint te komen op het eerste paneel dan valt het vermogen zo'n 70% terug of zo.Styno schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 14:34:
Wellicht is het goed om eens te discussieren over het in serie schakelen van zonnepanelen. De effecten daarvan zijn namelijk niet zo recht-toe-recht-aan als ze in theorie lijken:
Voor mijn werk zijn we namelijk met zonnecellen (i.c.m. accu's) aan het experimenteren en het valt me op dat, wanneer je 1 cel uit een serie afdekt (bijvoorbeeld door vogelpoep of schaduw), de opbrengst van de hele streng in stort. Dit in storten is niet in verhouding met de hoeveelheid cellen die uitgevallen zijn maar veel erger. Belangrijk is dus dat vervuiling van niet alleen de gehele paneel in de gaten gehouden wordt maar ook van de individuele cellen. Zeker als je ook nog eens panelen in serie gaat schakelen lijkt me dit heel relevant.
Het in serie schakelen van de panelen is in zekere zin economisch voordelig doordat minder omvormers nodig zijn, maar dit voordeel kan door (plaatselijke) vervuiling/schaduwwerking teniet gedaan worden.
Je verhaal is dus correct. Vogelpoep heeft pas invloed als er een ooievaar over is gevlogen denk ik. De duivenstront had geen zichtbare invloed...
Overigens vraag ik me af of er mensen meelezen die OK4 omvormers hebben uitgelezen met linux software; zou dit namelijk ook werken op de soladin?
Die interface bij de soladin is echt bedriegelijk eenvoudig. Ik voel me zelfs bekocht. Dat ze voor die paar smdtjes en een stuk kabel 50 euro durven vragen....
Je trekt het natuurlijk wel uit z'n verband, mijn pc staat gemiddeld zo'n 4 uur per dag aan, waarvan de helft van de tijd zonder randapparaten. Ik heb een simpel huistuin en keuken pctje met fatsoenlijk powermanagement, jij hebt het over een 24/7 server. Servers staan er nou niet echt om bekend dat ze zuinig omgaan met energie.Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 14:22:
[...]
Dat is een kleine "understatement" :-)
Een PC die 24 uur aan staat kost meer aan elektriciteit dan in aanschaf. Een eenvoudig rekensommetje laat zien dat een PC die 24 uur aanstaat meer aan elektriciteit kost dan in aanschaf: 2190 kWh x 0,20 € = 438 € x 3 jaar (gemiddelde afschrijving PC) = 1314 €!
Dat is ook de reden waarom ik mijn server omgebouwd heb. De processor van de oude server is een zeer snelle Intel Xeon 2.8 GHz. Deze processor is overkill voor het doel van de server (deze staat meestal idle te draaien) en verbruikt continue veel vermogen. Gemiddeld gebruikt de processor tussen de 120-160 Watt aan vermogen. Een echte energieverslinder dus. Het gevolg is dan ook dat deze processor erg warm kan worden en dus veel koeling nodig heeft.
Na veel zoeken op internet heb ik uiteindelijk een mooie opvolger gevonden. Een AMD Geode NX 1500 processor. In tegenstelling tot de Intel Xeon processor gebruikt deze AMD Geode NX 1500 processor gemiddeld zeer weinig vermogen, slechts 6W. Tevens kan deze processor fanless (zonder ventilator) gekoeld worden. Zeer stil dus.
Verder heb ik nog winst gehaald door een andere voeding te nemen. Een Fortron/Source Powersupply (FSP) Zen 300W Fanless, Active PowerFactor Control van 99 % en tevens een efficiency van meer dan 89%.
De laatste winst heb ik gehaald op een plek waar je het mischien niet verwacht. De koeling. In de oude server zitten drie ventilatoren die samen 15 Watt gebruiken. De heb ik vervangen door een silenX iXtrema PRO ventilator 120/25mm, 1500rpm, 14 dB van slechts 1.2 Watt.
Na de ombouw heb ik met een Energy-Check 3000 meter gemeten hoeveel de nieuwe server gebruikt.Hij gebruikt nu slechts 95 Watt. De oude server, voor de ombouw, gebruikte continue 250 Watt. Dit is dus een reductie van 160 Watt. Aangezien de server 24 x 7 x 365 dagen aan staat betekend dit een besparing op mijn jaarlijkse energie verbruik van 160 Watt x 24 uur x 365 dagen = 1400 kWh.
Meer informatie over de ombouw is te vinden op:
OliNo: het bouwen van een zuinige server
Als je de server ook alleen voor websites ed gebruikt dan ook voor jou de tip: koop een asus WL500g of anderssoortige router, en gooi daar een mooie linux firmware overheen en plug een 2,5 inch harddiskje aan.
[ Voor 43% gewijzigd door Mistraller op 22-08-2006 22:31 ]
---------------
Geen ervaring mee... mijn panelen hebben in geen enkel jaargetijde enige beschaduwing, dus dit effect treedt bij mij niet op.Styno schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 14:34:
Ik heb wel begrepen dat het mensen kan treffen die met defecte OK4tjes kampen, als die vervangen worden door - bijvoorbeeld - een Soladin 600 kan dat vermogensverlies geven als je gedeeltelijke beschaduwing hebt.
Mee eensch, en dit heb ik ze ook verteld. Ik kreeg er geen reactie op. Ik heb ze ook gevraagd of het communicatie-protocol van de Soladin 600 openbaar gemaakt kon worden, daar wordt bij mij op terugekomen. Als ik meer info heb laat ik dat hier ook even weten natuurlijk.MisTraller schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 22:26:
Die interface bij de soladin is echt bedriegelijk eenvoudig. Ik voel me zelfs bekocht. Dat ze voor die paar smdtjes en een stuk kabel 50 euro durven vragen....
Lijnvormige schaduwen (vlaggemast, boomtak, zelfs dunne elektriciteitskabels!) kunnen al tot dramatische vermogensval leiden in stringomvormer systemen. Een Duitser heeft dat al knalhard aangetoond met actuele metingen. Zie mijn bericht daarover, met foto, plus ref's naar originele (beregoeie) Duitstalige forum:Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 14:46:
[...]
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb inmiddels zelf 2500 Watt aan panelen op mijn dak liggen en het is cruciaal dat deze niet in de schaduw terecht komen. Als schaduwval onvermijdelijk is, door bijvoorbeeld een boom of een dakkapel, dan is het te overwegen om meerdere ketens van panelen te nemen (maar dan heb je ook weer meer invertors nodig).
http://www.polderpv.nl/ni...#28feb2006schaduweffecten
Is waar, maar in winterperiode is je verlies marginaal. Ik heb op 4 van onze 10 panelen geringe schaduwwerking in de winter (2 rijen), zeer goed meetbaar, maar totale verlies aan jaarproductie is max. 2, meestal minder dan 1 procent omdat aantal dagen dat zon fel schijnt op totaal gering is. Keiharde metingen, winterperiode verlies is niet erg. Zorg echter wel dat je in zomerperiode GEEN beschaduwing hebt, want elke vorm van verlies in die periode is geduchte knauw in je jaaropbrengst!Bij een plat dak is de afstand tussen de rijen van panelen van belang. Indien deze afstand te klein is gaat de ene rij van panelen schaduw werpen op de volgende rij zodra de zon wat lager staat.
Dit is vooral het geval in de winter. Als vuistregel kunt je hanteren dat de afstand tussen twee rijen van zonnepanelen minimaal 2x de hoogte van het paneel wat ervoor staat moet zijn.
Schaduwartikelen op ODE site:
http://www.duurzameenergie.org/schaduwpv-ps1.html
Ik? Van de kook? Valt wel mee, hoor.CanonG1 schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 16:59:
Om vast kritiek af te vangen: van bovenstaande getallen zal geen bal kloppen en niemand kan voorspellen wat de energieprijzen zullen gaan doen, maar ik denk dat bovenstaand scenario heel wel mogelijk is. Het enige probleem wat zich in mijn ogen aan zou kunnen dienen is dat het de bezitters van PV-installaties kunstmatig moeilijk wordt gemaakt om een reëele vergoeding te krijgen, door regering en energiebedrijven, maar daar wil ik nu niet al te veel over zeggen anders raakt zonnigtype weer van de kook

Effe over die terugverdientijd berekeningen. Kun je heel erg mee goochelen, begint al met al te optimistische of minder optimistische "uitgangspunten". Karwei actie was zo'n instinker, met die berekeningen van PFIXX. Heb ik leuke grafiekjes mee gemaakt, die hun stellingname volledig onderuit gooiden, maar ja, moet je maar niet zo'n domme suggestie doen (terugverdientijd 8 jaar, dat zou mooi zijn!
http://www.polderpv.nl/ni...uli2006_Karwei_aanbieding
Voor wat dan?
Voor one million solar roofs in California!
WHAT!
I said, 1.000.000 solar roofs in the Sunshine State
Don't you believe it!
Yes, 3.000 Megawattpeaks, great!
You're kidding!
No, I'm not!
EVIDENCE, you sucker!
OKIDOKI:
http://www.polderpv.nl/ni...tm#22aug2006_SB1_getekend

Zij hoeven het protocol helemaal niet per se vrij te geven (en dat zullen ze hoogstwaarschijnlijk ook niet willen), want als het (zoals je vermoedt) een eenvoudig protocol is dan is die ook zonder al te veel moeite met behulp van de 'clean room reverse engineering' methode wel te herleiden.CanonG1 schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 23:41:
Mee eensch, en dit heb ik ze ook verteld. Ik kreeg er geen reactie op. Ik heb ze ook gevraagd of het communicatie-protocol van de Soladin 600 openbaar gemaakt kon worden, daar wordt bij mij op terugekomen. Als ik meer info heb laat ik dat hier ook even weten natuurlijk.
Met behulp van een serial port monitor programma (bijv. het gratis HDD Free Serial Port Monitor) is de communicatie eenvoudig af te luisteren. Met een beetje spelen en puzzelen zijn dan meestal alle 'data punten' wel te herleiden. Het is hier tenslotte tweakers.net.
Ik neem hierbij even aan dat die kabel op een COM (of USB) poort van de PC wordt aangesloten.
Overigens: Chapeau voor de Terminator (in dit geval dan)!
ik wilde er al aan beginnen, maar toen ik alles aangesloten had....ging de soladin net uit...Styno schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 10:14:
[...]
Zij hoeven het protocol helemaal niet per se vrij te geven (en dat zullen ze hoogstwaarschijnlijk ook niet willen), want als het (zoals je vermoedt) een eenvoudig protocol is dan is die ook zonder al te veel moeite met behulp van de 'clean room reverse engineering' methode wel te herleiden.
Met behulp van een serial port monitor programma (bijv. het gratis HDD Free Serial Port Monitor) is de communicatie eenvoudig af te luisteren. Met een beetje spelen en puzzelen zijn dan meestal alle 'data punten' wel te herleiden. Het is hier tenslotte tweakers.net.
Ik neem hierbij even aan dat die kabel op een COM (of USB) poort van de PC wordt aangesloten.
Overigens: Chapeau voor de Terminator (in dit geval dan)!
---------------
De persoon met wie ik mail bij Mastervolt klonk niet onwelwillend. Ik wacht het af.Styno schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 10:14:
[...]
Zij hoeven het protocol helemaal niet per se vrij te geven (en dat zullen ze hoogstwaarschijnlijk ook niet willen), want als het (zoals je vermoedt) een eenvoudig protocol is dan is die ook zonder al te veel moeite met behulp van de 'clean room reverse engineering' methode wel te herleiden.
Het is inderdaad een seriële verbinding (RS-232), het monitoren op zich is dan inderdaad easy. Het is natuurlijk van het gebruikte protocol afhankelijk of er iets van te maken valt. Maar daar kunnen we allicht aan werken als dat nodig mocht zijn.Met behulp van een serial port monitor programma (bijv. het gratis HDD Free Serial Port Monitor) is de communicatie eenvoudig af te luisteren. Met een beetje spelen en puzzelen zijn dan meestal alle 'data punten' wel te herleiden. Het is hier tenslotte tweakers.net.
Hij is toch niet kapot MisTrailer? Of was het gewoon nacht?MisTraller schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 12:23:
ik wilde er al aan beginnen, maar toen ik alles aangesloten had....ging de soladin net uit...
Verwijderd
Mischien is het dan wel waar... :-)Toch leuk dat onze verhalen min of meer overeenkomen!
Dank je.Ik kende jouw site al jeroen8, en ik vind hem erg goed in elkaar gezet.
Bron: stormsmithDie berekening van de netto-energie die kernsplijting oplevert bijvoorbeeld, hoe kom je aan al die informatie?
De reductie 13000 kWh naar 3718 kWh heb ik bereikt middels besparing op mijn energie verbruik. Minder PC's aan, spaarlampen ipv halogeen, ledlampen, droogmolen ipv droog machine, oude koelkasten/vrieskast vervangen door A+ koelvries combi, rolluiken ipv airco, etc..En nog een andere vraag: je hebt je elektriciteitsverbruik met zo'n 90% gereduceerd, is dat met of zonder de opbrengst van de PV-panelen er bij gerekend?
De overige 2280 kWh haal ik met mijn 2500 Wp aan zonnepanelen.
Eind resultaat: jaarverbruik 1438 kWh.
Moraal van het verhaal: de meeste winst is te halen door te bezuinigen op je energie verbruik. De rest kun je opwekken met PV.
Het was 21 uur of zo....´nacht´ dus.CanonG1 schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 12:27:
[...]
Hij is toch niet kapot MisTrailer? Of was het gewoon nacht?
Want hij deed het prima toen ik net thuis was. Maar na het eten dus niet meer. Jammer overigens dat er niet eens een excel export in dat programma zit. Maar goed. De verzamelde data ziet er verder netjes uit.
overigens maak ik er ook een kabel aan van 15 meter, zodat ik hem netjes beneden uit kan lezen.
RS485 kan je, mits je de juiste kabel gebruikt, over afstanden van max 1200 meter gebruiken of zo...
---------------
Dat is ook wat ik gedaan heb. Ik heb een paar van die vage RJ-11-achtige stekkertjes besteld en daarmee zelf een kabel gemakt. Koekie.MisTraller schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 13:00:
overigens maak ik er ook een kabel aan van 15 meter, zodat ik hem netjes beneden uit kan lezen.
RS485 kan je, mits je de juiste kabel gebruikt, over afstanden van max 1200 meter gebruiken of zo...
Yep. Ik kon zo niet inschatten of het makkelijk na te maken was, maar ik vond die € 50 wel steeds meer te hoog.Neem aan dat jij hem ook meteen hebt opengepulkt?
[ Voor 8% gewijzigd door JeroenH op 23-08-2006 14:03 ]
Oi, er komt vanalles over de lijn, waar ik geen touw aan vast kan knopen. Ik heb wel gezien dat er ook andere software van mastervolt is, die datalogging doet en zo. Wellicht doet die het ook op de soladin. Gaat mij boven m'n pet vrees ik. (en aangezien ik pas om 8 uur rustig kan gaan prutsen, wordt de tijd dat de soladin het nog doet steeds korter...)CanonG1 schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 12:26:
[...]
De persoon met wie ik mail bij Mastervolt klonk niet onwelwillend. Ik wacht het af.
[...]
Het is inderdaad een seriële verbinding (RS-232), het monitoren op zich is dan inderdaad easy. Het is natuurlijk van het gebruikte protocol afhankelijk of er iets van te maken valt. Maar daar kunnen we allicht aan werken als dat nodig mocht zijn.
[ Voor 19% gewijzigd door Mistraller op 23-08-2006 21:50 ]
---------------
Hmmmm, balen. Niet makkelijk te ontcijferen dus. Wie weet stuurt Mastervolt mij het protocol wel, ze komen op mij over als een klantgerichte organisatie.MisTraller schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 21:48:
Oi, er komt vanalles over de lijn, waar ik geen touw aan vast kan knopen.
Wat is dat voor software? Is die ergens te downloaden?Ik heb wel gezien dat er ook andere software van mastervolt is, die datalogging doet en zo. Wellicht doet die het ook op de soladin.
Dat is inderdaad een probleem als je iets wilt doen met de Soladin, en ook mede de reden geweest dat ik naast de datakabel ook de losse kWh-meter heb aangeschaft. Die geeft altijd aan, ongeacht de status van de Soladin.Ik kan alvast zeggen dat ik er geen tijd voor ga hebben, het oogt als een hels karwei. Ben namelijk helemaal niet thuis in dit soort dingen... En al helemaal omdat ik pas om 8 uur 'savonds kan beginnen, en een half uurtje later is het te donker buiten...
Ik ga de losse meter juist loshalen, nu ik de statistieken kan uitlezen. Dat hoeft maar eens in de 10 dagen, normaliter noteerde ik wekelijks de gegevens, dus dat komt wel goed...(na de boodschappen op zaterdagCanonG1 schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 21:53:
[...]
Hmmmm, balen. Niet makkelijk te ontcijferen dus. Wie weet stuurt Mastervolt mij het protocol wel, ze komen op mij over als een klantgerichte organisatie.
[...]
Wat is dat voor software? Is die ergens te downloaden?
[...]
Dat is inderdaad een probleem als je iets wilt doen met de Soladin, en ook mede de reden geweest dat ik naast de datakabel ook de losse kWh-meter heb aangeschaft. Die geeft altijd aan, ongeacht de status van de Soladin.
De software vond ik hier:
http://www.mastervolt.com/?pid=26&type=dlc&dlc_id=88
Ik heb er een vriend van mij bovenop gezet, die zit in de processindustrie. Hij denkt dat het protocol wel eens ModBus Ascii zou kunnen zijn.
---------------
Dit topic is gesloten.