Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Het interface tussen de Soladin 600 en een PC is niet zo moeilijk.
Bestaat uit 1 transistor, 4 diodes, 4 weerstanden en een condensator.
Het schema heb ik gemaakt en er is al een werkend exemplaar op een connector. (Spinbedrading)
De totale kosten belopen ongeveer 5 Euro.
Nu heb ik 4 soladins en die wil ik alle vier bekijken, dat is nu nog een probleem.
Het gratis programma van Mastervolt is precies die prijs waard. Het is niets meer dan een display.
Wat ontbreekt zijn inderdaad logging functies en ook kan er niets, zelfs niet de momentele stand, worden opgeslagen. (Hoewel een schermdump natuurlijk wel kan)
Volgens de gegevens is er een RS485 interface. Dan is het technisch mogelijk om de inverters allemaal op een datalijn aan te sluiten en ze toch individueel te lezen. (Mits het een volledige RS485 implementatie is)
Wat nodig is, zijn gegevens over het protocol.
Is er iemand die hier iets van heeft?
En we kunnen het aan Mastervolt blijven vragen....
Guus Assmann
Nog een verhaal over de financiering van panelen.
Ik heb sinds een week 19 panelen van 125W, totaal dus 2375Wp. Kosten 12.400 Euro.
Veel geld en terugverdienen? Zo bekijk ik het niet. Een auto of televisie verdien je ook niet terug.
Het plaatsen van de panelen en een zonnecollector werden door de bank (SNS) als belangrijke verbetering van de woning gezien.
En daarom kon ik alsnog nationale Hypotheek garantie krijgen.
Dat zorgt voor een lagere rente, tussen de 0,3% en 0,4% lager dan zonder NHG.
Zodoende kon ik een fors bedrag extra lenen, bij gelijkblijvende maandlast.
Deze actie verlaagd ook de "overwaarde". En daardoor heb ik straks bij de belastingdienst ook weer iets minder af te rekenen, als ik het huis verkoop.
Op Donderdag 17 Augustus heb ik een meter aangesloten, om 12:00
Daar stond gisteren avond, de 23e, al 45 kWh op. Prima dus. (Veel rente van het geld)
Guus Assmann
Had ik dat schema maar eerder gehad...guus.assmann schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 09:53:
Hallo,
Het interface tussen de Soladin 600 en een PC is niet zo moeilijk.
Bestaat uit 1 transistor, 4 diodes, 4 weerstanden en een condensator.
Het schema heb ik gemaakt en er is al een werkend exemplaar op een connector. (Spinbedrading)
De totale kosten belopen ongeveer 5 Euro.
Nu heb ik 4 soladins en die wil ik alle vier bekijken, dat is nu nog een probleem.
Het gratis programma van Mastervolt is precies die prijs waard. Het is niets meer dan een display.
Wat ontbreekt zijn inderdaad logging functies en ook kan er niets, zelfs niet de momentele stand, worden opgeslagen. (Hoewel een schermdump natuurlijk wel kan)
Volgens de gegevens is er een RS485 interface. Dan is het technisch mogelijk om de inverters allemaal op een datalijn aan te sluiten en ze toch individueel te lezen. (Mits het een volledige RS485 implementatie is)
Wat nodig is, zijn gegevens over het protocol.
Is er iemand die hier iets van heeft?
En we kunnen het aan Mastervolt blijven vragen....
Ik denk niet dat je ze op 1 lijn kan uitlezen, volgens mij moet je ze dan op meerdere compoorten aansluiten. Ik las namelijk het volgende:
Waarom heb je eigenlijk 4 soladins? Had je niet beter een zwaardere inverter kunnen nemen?-Als ik meerdere Soladin 600’s ga monteren, kunnen
deze dan allen met dezelfde software worden
uitgelezen?
Nee, de Soladin 600 is niet uitgerust met een ‘data bus’. Per
Soladin 600 zal eigen software op de PC geïnstalleerd moeten
worden. Iedere Soladin zal dan op een andere communicatie poort
aangesloten moeten worden met een eigen PC-Link.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Verwijderd
En je krijgt dus helemaal geen geld terug voor energie naar het net als je een digitale meter hebt?
Ja, dat krijg je. Je krijgt precies evenveel per KWh betaalt als je andersom ervoor zou betalen.Verwijderd schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 12:58:
Krijg je ook geld terug van de energiemaatschappij als je netto meer produceert dan afneemt? Of doen ze daar niet aan? Anders kan je gewoon je eigen energiebedrijf beginnen![]()
En je krijgt dus helemaal geen geld terug voor energie naar het net als je een digitale meter hebt?
Zie mistraller
Dat sommetje zou je eens moeten uitwerken. In die omstandigheid, kan het je zomaar geld opleveren!guus.assmann schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 10:40:
Het plaatsen van de panelen en een zonnecollector werden door de bank (SNS) als belangrijke verbetering van de woning gezien.
En daarom kon ik alsnog nationale Hypotheek garantie krijgen.
Dat zorg voor een lagere rente, tussen de 0,3% en 0,4%.
Zodoende kon ik een fors bedrag extra lenen, bij gelijkblijvende maandlast.
Deze actie verlaagd ook de "overwaarde". En daardoor heb ik straks bij de belastingdienst ook weer iets minder af te rekenen, als ik het huis verkoop.
[ Voor 48% gewijzigd door paknaald op 24-08-2006 14:34 ]
Dat is niet helemaal waar; onze teruglevering wordt apart geteld met onze digitale meter, en daar krijgen we 20,52 cent per kWh voor terug. Maar dat is een vaste berekening, en je krijgt het pas nadat je je opgeeft. Het mooiste is en blijft een draaimeter met dag/nacht tarief. Dat werkt altijd.paknaald schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 13:09:
[...]
Ja, dat krijg je. Je krijgt precies evenveel per KWh betaalt als je andersom ervoor zou betalen.
Dat is al heel vaak langsgekomen in dit topic.
[...]
Dat sommetje zou je eens moeten uitwerken. In die omstandigheid, kan het je zomaar geld opleveren!
En als je meer dan 3000kWh per jaar teruglevert is er niets leuks meer aan, je krijgt dan nog maar heel weinig per kWh.
Ik ben ook wel heel nieuwsgierig naar die berekening, en de beredenatie van de bank. Ik zou zeggen dat zonnepanelen onder roerend goed bestaat. Dat zijn van die leuke discussiepunten. Ons zonnescherm viel namelijk ook onder de roerende goederen, ook al zat het spijkervast aan de woning. Want wat als jij ze er nu weer vanaf haalt en doorverkoopt? Dan is de bank een deel van z'n onderpand kwijt...
---------------
Nationale hypotheek garantie is voor (bijna) alle hypotheekverstrekkers een reden om een lagere rente te vragen. De bank of een instantie als de hypotheker kan eenvoudig uitrekenen hoeveel extra hypotheek er kan worden opgenomen.
Verder is het in mijn geval zo dat de executie waarde (gedwongen verkoop) al hoger is, dan het bedrag dat ik in guldens voor het huis heb betaald. De bank loopt dus nooit enig risico.
Ik heb vier Soladins omdat de panelen op drie dakvlakken liggen.
Dat zorgt voor verschillende belichting en er is ook nog schaduw van een boom, op een deel van de panelen. Dan zijn 4 inverters een goede oplossing.
Ander voordeel, als er een inverter kapot gaat, is niet gelijk alles uit.
Als iemand het schema wil hebben, laat het dan maar weten. (Mail)
Van de 5 stuks SOT123 SMD componenten zijn er 4 een diode en een transistor. Kijk maar eens goed, dan kun je zien dat aan de kant waar de twee pootjes zitten, er een doorverbinding is.
Met het standaard interface is het inderdaad niet mogelijk om iets door te lussen.
Maar aan de kant van de soladin is het RS485 en daar is doorlussen wel mogelijk.
Voorwaarde is echter wel dat de programmatuur van de soladin ermee overweg kan.
Mastervolt gaat het protocol niet vrijgeven.
Ze zijn bang dat er inverters kapot kunnen worden gemaakt, zonder dat ze kunnen zien waarom.
Daarom heb ik een aanpassing voorgesteld aan de firmware. Hopelijk gaan ze hierop in, dan kunnen we in de toekomst ook de gegevens eenvoudig loggen.
Guus Assmann
• Als je met een uitbreiding wél NHG krijgt en zonder niet, dan bespaar je 0,3 % rente. Over 30 jaar bespaar je (1,003^30 - 1 =) bruto ruim negen procentpunt rentelasten over hypotheeksom. Netto bespaar je ruim vijf procentpunt rentelasten, wat op een hypotheek van 300.000 euro dus meer dan 15.000 euro is. Aangezien het marginaal van je rente afgaat, is de rente al gecorrigeerd voor inflatie. Dan nog berekenen hoeveel energiekosten de aanpassingen je bespaart en je hebt de besparing van de investering. Afzetten tegen de kosten... en feest (in jouw geval)!
Bedenk me nu dat je nog wel een tijdvoorkeursvoet moet meenemen. Nu 12.000 investeren en in de loop van 30 jaar 30.000 terugverdienen, hoeft niet heel voordelig te zijn (afhankelijk van je saldo
Edit : Dat zijn nog best wel vergelijkbare sommetjes ... 30k verdienen over 30 jaar na een investering van 12k is een bruto rendement van 4 procent, daarboven op nog je energiebesparing.
[ Voor 24% gewijzigd door paknaald op 24-08-2006 16:21 ]
Maar het klopt niet helemaal, want ik had het geld nog nodig, moest het dus nog uitgeven.
De juiste som is: Ik heb een bedrag hypotheek en betaal rente. Zonder NHG bijvoorbeeld 4,3%
Dit geeft me een bepaalde maandlast.
Nu krijg ik wel NHG en betaal 4% rente. Dan kan ik bij gelijkblijvende maandlast 0,3% x hypotheekbedrag (verminderd met notaris en andere kosten) extra hypotheek krijgen.
Maar het voordeel zit nu in de elektriciteit die de panelen leveren.
Zou ik dat als rente mogen beschouwen, dan levert dit tussen de 7% en 8% op. (Naar verwachting)
Guus Assmann
Ik dacht al zoiets, zo goed heb ik het printje nog niet bekeken. Heb jij er eentje gekocht, en daarna 3 stuks nagemaakt zeker? Uiteraard zijn wij tweakers geïnteresseerd in het schema! Stuur maar naar mijn nick @gmail.com.guus.assmann schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 14:51:
....
Als iemand het schema wil hebben, laat het dan maar weten. (Mail)
Van de 5 stuks SOT123 SMD componenten zijn er 4 een diode en een transistor. Kijk maar eens goed, dan kun je zien dat aan de kant waar de twee pootjes zitten, er een doorverbinding is.
Met het standaard interface is het inderdaad niet mogelijk om iets door te lussen.
Maar aan de kant van de soladin is het RS485 en daar is doorlussen wel mogelijk.
Voorwaarde is echter wel dat de programmatuur van de soladin ermee overweg kan.
Mastervolt gaat het protocol niet vrijgeven.
Ze zijn bang dat er inverters kapot kunnen worden gemaakt, zonder dat ze kunnen zien waarom.
Daarom heb ik een aanpassing voorgesteld aan de firmware. Hopelijk gaan ze hierop in, dan kunnen we in de toekomst ook de gegevens eenvoudig loggen.
Firmware gaan ze ECHT niet aanpassen, maar misschien de software? (of bedoel je dat ook) Maar ik geloof eigenlijk niet dat ze daar nog moeite in gaan steken...Ik heb nog even gekeken of ik wat met de executable kon mbv van resourcehacker en upx maar daar werd ik niet echt wijzer van.
Wat betreft RS485, het zou nog kunnen natuurlijk dat er geen complete 485 implementatie inzit...Ik ga eens kijken of ik hem netjes kan openwerken, zodat ik de chippies kan zien. Wellicht worden we daar wat wijzer van...of zit er ergens een garantieverzegeling?
---------------
Hoi tweakersMisTraller schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 23:01:
De software vond ik hier:
http://www.mastervolt.com/?pid=26&type=dlc&dlc_id=88
Ik heb er een vriend van mij bovenop gezet, die zit in de processindustrie. Hij denkt dat het protocol wel eens ModBus Ascii zou kunnen zijn.
Ik wens jullie veel succes. De software die Mastervolt ter download heeft staan is specifiek voor hun "grote bakken". De Soladin600 is totaal anders opgezet qua ontwerp en uitlezing. Ik vrees dat jullie wel héél erg diep moeten gaan graven naar die data. Als ze er al uit te trekken zijn...

Maar desondanks, wie weet wat jullie tovenaarsvingertjes eruit weten te peuren.
Good luck to you!

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Klinkt wel weer een beetje negatief zo...zonnigtype schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 00:49:
[...]
Hoi tweakers
Ik wens jullie veel succes. De software die Mastervolt ter download heeft staan is specifiek voor hun "grote bakken". De Soladin600 is totaal anders opgezet qua ontwerp en uitlezing. Ik vrees dat jullie wel héél erg diep moeten gaan graven naar die data. Als ze er al uit te trekken zijn...![]()
Maar desondanks, wie weet wat jullie tovenaarsvingertjes eruit weten te peuren.
Good luck to you!
RS485 is zowieso al een interface die industriëel toegepast wordt. Het zou me daarom niets verbazen dat de module die de uitlezing verzorgt niet veel afwijkt. Dan kunnen ze ook dezelfde routines in de software bouwen om uit te lezen, en dat scheelt gigantisch veel ontwikkeltijd. Daarnaast kan ik me niet zo goed voorstellen dat Mastervolt het wiel opnieuw uit gaat vinden terwijl er allerlei standaarden voorhanden zijn.
En de data komt er al uit, want die wordt netjes door de soladin software opgepikt. Nu zou ik het omslachtig kunnen doen, en met een software tooltje al die velden automatisch laten grabben (bv met Rational Robot), en in een file droppen, maar dan moet het onder windows, en is niet erg des tweakers. Voor de OK4 omvormers was er ook een linux uitleestool, dus dat moet voor de soladin ook lukken.
---------------
Verwijderd
Als we het protocol kunnen achterhalen van de Mastervolt inverters dan is het daarna vrij eenvoudig om hier wat data uit te lepelen. Ik zal te denken om hiervoor een java programma te schrijven. Deze kun je draaien op Linux, windows en Mac.
Heeft er al iemand succes met het protocol?
De eenvoudigste manier om de Soladin te bekijken is volgens mij met twee PC's.
Op de ene draait het programma dat met de Soladin communiceerd.
En op de tweede een monitor programma.
Na het opzoeken van de juiste baudrate, parity en start/stop zijn dan de commando's zo te lezen.
En de retourdata ook.
Alleen is er nog een klein probleempje, de RS232 gaat in twee richtingen.
Dus is het nog nodig om beide data richtingen te koppelen voor de monitor PC.
Er bestaan overigens ook speciale RS232 monitor apparaten. (Maar die heb ik niet)
Guus Assmann
vb. van een stukje data:
Request: 25-8-2006 18:37:24.67864 (+1.0313 seconds)
11 00 00 00 B6 00 00 00 C7 ....¶...Ç
Answer: 25-8-2006 18:37:24.74164 (+0.0625 seconds)
00 00 11 00 B6 F3 00 00 BC 03 26 00 8A 13 DB 00 ....¶ó..¼.&.?.Û.
00 00 21 00 D7 0F 00 2E 10 5B 00 00 00 00 B7 ..!.×....[....·
Request: 25-8-2006 18:37:24.74164 (+0.0000 seconds)
11 00 00 00 B9 00 00 00 CA ....¹...Ê
Answer: 25-8-2006 18:37:24.80364 (+0.0625 seconds)
00 00 11 00 B9 F3 00 00 08 00 00 00 04 00 09 00 ....¹ó..........
09 00 00 00 3E 00 86 43 F2 01 00 00 00 00 D5 ....>.?Cò.....Õ
Als ik even snel kijk zijn er een aantal commando's (requests) die naar de soladin 600 worden gestuurd (zoals B6 en B9)
Als antwoordt geeft de inverter het commando terug en de data (zie answer 00 00 11 00 B9...)
Hier moet dus wel iets uit te halen zijn.
Laat even weten wie hier tijd voor heeft anders duik ik er zelf in (of samen met iemand)....
gefeliciteerd! Laat even weten hoe de soladin performt als er optimaal geleverd wordt. Ik zit nog steeds te spelen met het idee om nog 125 watt aan onze 500 watt installatie toe te voegen...corl schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 22:45:
Ah even voor de volledigheid...
Ik heb sinds kort (week of 4) 6 panelen van 100WP op m'n garage liggen (richting Zuid 30graden schuin) 3 panelen in serie, twee strengen parallel aan een soladin 600 inverter met pc interface.
---------------
Niet negatief bedoeld, hoor.MisTraller schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 09:38:
[...]
Klinkt wel weer een beetje negatief zo...
Ik wilde jullie alleen maar een beetje "kietelen"...
En, gelukt?
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
uh....werken en zo....zonnigtype schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 00:41:
[...]
Niet negatief bedoeld, hoor.
Ik wilde jullie alleen maar een beetje "kietelen"...
En, gelukt?
Enne nog een tip om stroom te besparen: vroeg gaan slapen
---------------
George Orwell considered some variations of 1984. All money should be marked so that anything could be traced back and men should be made to carry devices so that their position would be known. It seemed so unrealistic that he dropped these ideas..
Dat ziet er iig uit als Modbus RTU.corl schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 22:42:
Als ik even snel kijk zijn er een aantal commando's (requests) die naar de soladin 600 worden gestuurd (zoals B6 en B9)
Als antwoordt geeft de inverter het commando terug en de data (zie answer 00 00 11 00 B9...)
Hier moet dus wel iets uit te halen zijn.
Laat even weten wie hier tijd voor heeft anders duik ik er zelf in (of samen met iemand)....
Voor een protocol omschrijving: http://www.lammertbies.nl/comm/info/modbus.html Niet dus....
(Ik heb helaas nog geen zonnepanelen en dus ook geen omvormer om wat mee te spelen).
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Wat werkt er al:
communicatie begin:
(poort openen op 9600 baud 8N1)
TX: 00 00 00 00 C1 00 00 00 C1 (laatst byte is de msg checksum = optelling van alle data bytes)
RX (van soladin): 00 00 11 00 C1 F3 00 00 C5 (laatste is weer cheksum te controle)
De 11 00 (byte 2 en 3) wordt mi gebruikt voor verder communicatie
Uitlezen gegevens1 (cmd B6)
TX: 11 00 00 00 B6 00 00 00 C7
RX: 00 00 11 00 B6 F3 00 00 C5 03 59 00 8A 13 DF 00 00 00 4C 00 3A 10 00 2E 9F 5D 00 00 00 00 17
Data ontvangen is:
00 00 11 00 B6 F3 : iets van een header met daarin het commando B6 en de 11 00
00 00 : ?
C5 03 : 0x03C5 hex = 965 decimaal = 96.5 Volt spanning van panelen
59 00 : 0x0059 hex = 89 decimall = 0.89 Amp stroom uit panelen
8A 13 : 0x138A hex = 5002 decimaal = 50.02 Hz
DF 00 : 0x00DF hex = 223 decimaal = 223 Volt
00 00
4C 00 : 0x004C hex = 76 decimaal = 76 Watt vermogen
3A 10 : 0x103A hex = 4154 decimaal = 41.54 Kwh totaal al geleverd
00 2E : 0x002E hex = 46 decimaal = 46 graden (temeratuur)
9F 5D 00 00 00 00 : 0x5D9F hex = 23967 decimaal = aantal minuten werkzaam = 399:27 Uur (nu dus 16dagen)
17 (checksum)
Historische data is cmd 9A
Max output zit in cmd B9
Straks meer.
En door periodiek een request te sturen, kan er dus geloggd worden.
Komende week zal ik wat meetgegevens verstrekken.
Ik heb namelijk 19 panelen in vier strings, allemaal Kyocera 125. En daarom 4 Soladins.
Een string, (mijn A) bestaat uit 4 stuks. Deze liggen in het schuine dakvlak. (45graden?)
String B is 6 stuks, die liggen geheel vlak.
String C op een schuin deel, 5 panelen.
ting D ook schuin deel, naast C maar met wat schaduw van een boom, 4 panelen.
Deze opstelling geeft een mooie indruk van wat de inverters en panelen doen.
Mogelijk dus een antwoord op de vraag of het zinvol is om een extra paneel toe te voegen.
Mijn eerste indruk zou zijn: Ja, erg zinvol. Volgens mij neemt het rendement toe als de inverter dichter bij z'n maximum werkt.
Guus Assmann
De soldain registreerd van de laatste 10 dagen de uren zon en het aantal KWh.
Uitlezen historische gegevens gaat per dag:
TX(naar soladin): 11 00 00 00 9A 00 00 00 AB
11 00 00 00 : Header
9A : Commando
00 : Dag terug (00 is vandaag, 01 = gister, 02= eergister enz)
00 00 : ?
AB = Checksum
RX(antwoord van soladin): 00 00 11 00 9A 5E 5A 00 63
00 00 11 00 : Header
9A : Commando
5E : 0x5E hex = 94 decimaal = aantal minuten zon /5 (94*5=470 minuten = 7:50 uur)
5A 00 : 0x005A = 90 decimaal = 0.9 KWh per dag
63 (checksum)
1 dag terug:
TX: 11 00 00 00 9A 01 00 00 AC
RX: 00 00 11 00 9A A2 6B 00 B8
A2 = 162 *5 = 810 minuten
006B = 107 = 1.07 KWh/dag
TX: 11 00 00 00 B9 00 00 00 CA
RX: 00 00 11 00 B9 F3 00 00 08 00 00 00 04 00 09 00 09 00 00 00 3F 00 86 43 F2 01 00 00 00 00 D6
00 00 11 00 B9 F3
00 00
08 00
00 00
04 00
09 00
09 00
00 00
3F 00 = 0x003F = 63 = ?
86 43 = 0x4386 = 17286 = ?
F2 01 = 0x01F2 = 498 Max output registerd
00 00 00 00
D6 = checksum
Verwijderd
Wij kregen 40 van die dingen bij ons huis.
we kregen 800 euro terug afgelopen jaar
En dan ben ik niet echt zuinig.... pc hele dag aan en zo...
Verwijderd
er bestaan kleine windmolens voor plaatsing op een dak van een woonhuis. de bekendste naar mijn weten is de "turby". voor ca. 10.000 euro krijg je dan een 5 meter hoge vertikale windturbine op je dak. niet voor iedereen een ideaal, maar voor degene met een iets groter huis en budget is dit wel haalbaar. Naar mijn weten zijn er ook windmolens van dit type op de markt met een hoogte van 2 meter, maar deze kan ik zo snel niet terugvinden.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2006 16:00 ]
Draaischijf kWh 48,7
Inverter A 17,1 kWh 127,2uur 4 Panelen, schuin, vanaf de nok.
Inverter B 17,5 kWh 128,3uur 6 Panalen, geheel plat
Inverter C 17,3 kWh 127,2uur 5 Panalen, schuin
Inverter D 11,7 kWh 111uur 4 Panalen, schuin, met soms schaduw.
Totaal volgens Soladin 63,6 kWh. (De draaischijfmeter is pas later gekomen.)
De panelen van de inverter C en D liggen lager op het dak.
En de Panelen aan B liggen vlak, boven op een dakkapel.
Daarboven, weer schuin de panelen aan A.
Het is interessant om de verschillen te zien, vooral qua uren en opbrengst.
Bij de vraag of een extra paneel iets op zal leveren, is het heel belangrijk om te weten hoe de opstelling is. Als ze vollop zon krijgen, dan levert het veel op. Anders niet.
Geheel logisch toch?
Guus Assmann
Lang leve Tweakers! Groeten overigens vanaf een zonnig en warm Rhodos. Geen zonnestroompaneel te bekennen hier (ik heb er welgeteld één gezien, op een boei in zee) maar er is hier bijna geen huis zonder een zonneboiler. Allemaal met een externe tank, want het vriest hier toch niet.
Allemaal volgens dit model:

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
echter nou heb ik een vraagje over stroombesparing.
De badkamerverlichting bij ons is s'morgens vaak aan. meestal ongeveer een kwartier per keer. nu zit er een gloeilamp(40-60W) in het armatuur wat natuurlijk niet erg zuinig is. we hebben in middels een spaarlamp er in gehad, echter deze stopte er al na een jaar mee. zodat ook dat niet echt goedkoop is.
heeft er iemand hier een oplossing om daar toch stroom en kosten te besparen?
elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url
Badkamer is een twijfelgeval. Zelf hebben we gewoon veel natuurlijk licht. De buren hebben lamellen, wij matfolie op het raam. En dat scheelt wel.virus.elektro schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 15:02:
zoals een aantal hier al weten liggen er op ons dak ook zonnepanelen.
echter nou heb ik een vraagje over stroombesparing.
De badkamerverlichting bij ons is s'morgens vaak aan. meestal ongeveer een kwartier per keer. nu zit er een gloeilamp(40-60W) in het armatuur wat natuurlijk niet erg zuinig is. we hebben in middels een spaarlamp er in gehad, echter deze stopte er al na een jaar mee. zodat ook dat niet echt goedkoop is.
heeft er iemand hier een oplossing om daar toch stroom en kosten te besparen?
Omdat de badkamer vaak ook toilet is, win je daar niet veel met een spaarlamp. Gewoon een gloeilamp met een niet te hoog wattage is prima.
Qua verlichting kan je alleen besparen op lampen die veel en langdurig branden.
---------------
Ik heb nog eens even met hdd serial port monitor gespeeld...en nadat ik het GOEDE scherm te pakken had (vinkje erbij gezet) kreeg ik ook deze waarden te zien. (In de console kwam er alleen ascii tevoorschijncorl schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 18:03:
en ik zal het geen protocol noemen maar gegevens halen uit een soladin600 is best wel simpel.

En inderdaad, als de juiste waarden naar de Soladin gestuurd worden, komen de te verwachten waarden er weer netjes uit.
Goed werk!
---------------
Ook wel wat onduidelijkheden nog.
Allereerst qua vermogen dat op een bestaande groep mag worden teruggeleverd.
Hier is alleen sprake van veiligheid en geen enkel ander plot.
Wat is het geval?
In de groepenkast zit een zekering van maximaal 16A.
Stel nu dat je 10A uit een stel zonnepanelen het net op stuurt.
Dan kan een verbruiker, die tussen de groepenkast en de panelen in zit, een stroom van 26A krijgen, voordat de zekering eruit gaat. En dat kan een 2,5 mm draad niet verwerken, die smelt ervan.
Er is ook aardig wat discussie geweest over transport, kosten, bemetering en zo.
Wat ik daar mis is ook de vraag hoe het net tot stand is gekomen en wie dat uiteindelijk hebben betaald.
Dat zijn dus de afnemers en de lokale (gemeentelijke) nuts bedrijven geweest.
En de politiek staat nu toe, dat de door ons, burgers, betaalde infrastruktuur wordt verkocht.
Dit is niet in het belang van de burger en heel duidelijk een korte termijn gedachte.
Kijk maar eens wat er in Amerika is gebeurd, met het schandaal rond Enron.
Ook in Nederland gaat het vaak al (bijna) mis.
Een stroomstoring kan erg duur zijn, als er een levergarantie is afgegeven aan een bedrijf.
Stel, het is lang warm, weinig water en dus een koelwater tekort. De centrales moeten het langzamer aan doen, ook de kernenergie. Elektriciteit te weinig dus.
Dan gaat iemand de vraag stellen, wat is goedkoper? Een stukje van een stad of dorp geen energie meer geven of de boette van het niet nakomen van een leververplichting?
Deze vraag zou voor de privaiseringen nooit gesteld gaan worden denk ik.
Als het aandeel van de zonnestroom niet al te groot wordt, dan is het transport ook geen enkel probleem. Immers zal datgene dat ik produceer, alweer worden opgemaakt door iemand kort in de buurt. In wezen ontlast je zelfs het net en het transformator huis. (Dit wordt een sluipverbruiker
En het hoogspanningsnet vaart er zeker wel bij. Minder transport verliezen is voor de netbeheerder ok een voordeel. Ook al omdat verlies = warmte = hogere slijtage.
Dan nog een stukje over de interface van de Mastervolt.
Geweldig dat het protocol nu duidelijk is.
De verbinding tussen de Soladin en de interface mag erg lang worden, tenminste volgens de norm.
Er zouden vele meters kabel tussen moeten kunnen, gebruik dan bij voorkeur een "twisted pair". Vier aders uit een UTP kabel zijn prima, maar ook een telefoon kabel doet het best.
De pluggen zijn RJ11, maar alleen de binnenste vier ader zijn in gebruik.
En een stekker van de telefoon past dus ook prima. Dit heb ik al in gebruik.
Een draaischijf meter is te koop bij de kijkshop.
Gemaakt ik Polen en hier voor maar 12,99 Euro.
Het verbruik is zeker niet zo verschrikkelijk hoog.
Als er sprake zou zijn van veel verlies, dan werd het instrument zeker warm.
Guus Assmann
Ondanks dat het natuurlijk raadzaam is om, als je zo'n groot vermogen aan panelen hebt liggen, daar een extra groep voor aan te leggen, kan een 2,5 mm^2 prima 26 A aan.guus.assmann schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 23:59:
Eindelijk heb ik de gehele lijst van alle pagina's gelezen. En wat een verhalen.
Ook wel wat onduidelijkheden nog.
Allereerst qua vermogen dat op een bestaande groep mag worden teruggeleverd.
Hier is alleen sprake van veiligheid en geen enkel ander plot.
Wat is het geval?
In de groepenkast zit een zekering van maximaal 16A.
Stel nu dat je 10A uit een stel zonnepanelen het net op stuurt.
Dan kan een verbruiker, die tussen de groepenkast en de panelen in zit, een stroom van 26A krijgen, voordat de zekering eruit gaat. En dat kan een 2,5 mm draad niet verwerken, die smelt ervan.
En voor het in stand houden betalen de gebruikers. In het geval van huishoudens door middel van het transport tarief.Er is ook aardig wat discussie geweest over transport, kosten, bemetering en zo.
Wat ik daar mis is ook de vraag hoe het net tot stand is gekomen en wie dat uiteindelijk hebben betaald.
Dat zijn dus de afnemers en de lokale (gemeentelijke) nuts bedrijven geweest.
Dat is niet waar. Een van de aspecten van de liberalisering is de splitsingswet. Die verplicht de oude, grote en logge energiebedrijven op te splitsen in een leverancier en een netbeheerder. De leverancier mag worden verkocht aan de hoogste bieder. De netbeheerder moet voor een meerderheids belang in handen blijven van de overheden.En de politiek staat nu toe, dat de door ons, burgers, betaalde infrastruktuur wordt verkocht.
Kun je met cijfers laten zien wat er gebeurde. Naar mijn mening heeft Tennet de stabiliteit aardig in de hand. Ook in noodgevallen worden de juiste beslissingen genomenDit is niet in het belang van de burger en heel duidelijk een korte termijn gedachte.
Kijk maar eens wat er in Amerika is gebeurd, met het schandaal rond Enron.
Ook in Nederland gaat het vaak al (bijna) mis.
Toevallig ligt de Borselle centrale aan zee en niet aan een binnenwater. Ze hebben dus relatief weinig met de koelwater-temperatuur-beperking te maken. 2003 was inderdaad een jaar waarin het kritisch is geweest. Na jaren van lozing van water met hoge tempraturen is er een beperking ingevoerd. Gelukkig. Dat betekent dat er in de zomer minder stroom is om te leveren. Het mooie van de geliberaliseerde energiemarkt is dat de prijzen omhoog gaan en dat zeer hoge prijzen alternatieven brengt welke minder last hebben van de koelwater-problematiek. Te denken valt aan tuinders wie al het vermogen mogelijk beschikbaar stellen op hun WKK en daarmee de benodigde stroom leveren.Een stroomstoring kan erg duur zijn, als er een levergarantie is afgegeven aan een bedrijf.
Stel, het is lang warm, weinig water en dus een koelwater tekort. De centrales moeten het langzamer aan doen, ook de kernenergie. Elektriciteit te weinig dus.
Dit jaar is ondanks een zeer warme periode die heel lang duurde, er erg weinig problemen geweest. Naar mijn mening toont dit aan dat iedereen gewent raakt.
Nee, dan zou gewoon de stroom uitvallen!Dan gaat iemand de vraag stellen, wat is goedkoper? Een stukje van een stad of dorp geen energie meer geven of de boette van het niet nakomen van een leververplichting?
Deze vraag zou voor de privaiseringen nooit gesteld gaan worden denk ik.
En toch moet dat kleine stukje kabel betaald worden. Het is onmogelijk om de oorsprong van stroom te achterhalen en dus ook daaraan de transportkosten te relateren.Als het aandeel van de zonnestroom niet al te groot wordt, dan is het transport ook geen enkel probleem. Immers zal datgene dat ik produceer, alweer worden opgemaakt door iemand kort in de buurt. In wezen ontlast je zelfs het net en het transformator huis. (Dit wordt een sluipverbruiker)
En het hoogspanningsnet vaart er zeker wel bij. Minder transport verliezen is voor de netbeheerder ok een voordeel. Ook al omdat verlies = warmte = hogere slijtage.
Toch wordt de PV-eigenaren tegemoet gekomen door de salderings regeling.
Cedo Nulli
Hmm, ik zou dat niet doet als je constant 26A door die draad laat lopen. Nu zal dat waarschijnlijk niet zo gauw gebeuren, maar een volbelaste PV installatie zal wel langere tijd veel stroom terugleveren. Over het algemeen wordt geadviseerd om per 10 ampere 1 mm2 draad te gebruiken. 2,5 mm2 voor 26 A is dus erg aan de grens.BCM schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 08:14:
[...]
Ondanks dat het natuurlijk raadzaam is om, als je zo'n groot vermogen aan panelen hebt liggen, daar een extra groep voor aan te leggen, kan een 2,5 mm^2 prima 26 A aan.
Let ook op de warmteontwikkeling in de kabel. 16A over een 2,5 mm2 draad van 20 m levert een warmteontwikkeling van 35 W op. Dat is natuurlijk over de hele lengte van de draad, maar met 26A kom je in de buurt van 100 W.
Nu zal het natuurlijk niet noodzakelijk fout gaan als je een beetje over de grens zit, maar het zijn wel dingen om in je achterhoofd te houden. Je kunt beter even een dikkere draad trekken of een extra groep aanleggen dan over 10 jaar opeens gekke problemen (of erger...) te krijgen.
Signatures zijn voor boomers.
Je hebt gelijk, ik was ongenuanceerd.Maasluip schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 08:45:
[...]
Nu zal het natuurlijk niet noodzakelijk fout gaan als je een beetje over de grens zit, maar het zijn wel dingen om in je achterhoofd te houden. Je kunt beter even een dikkere draad trekken of een extra groep aanleggen dan over 10 jaar opeens gekke problemen (of erger...) te krijgen.
26 A incidenteel door 2,5 mm kan en hoeft geen probleem te zijn.
26 A continue door 2,5 mm kan NIET.
Zoals ik al zei, beter een groepje extra aanleggen!
"smelten van kabels" zal echt niet gebeuren.
Cedo Nulli
Nee, zeker niet, maar bedenk wel hoe lang een huis staat. Ga er van uit dat de bekabeling 100 jaar mee moet gaan.
@zonnigtype: misschien nog een tip voor je polderpv website: zet naast de grafieken ook tabellen neer. Voor mensen die een beetje aan je gegevens willen rekenen is dat erg handig.
Als ik je gegevens goed lees (uit de MWh mijlpalen) dan genereer je 0,9 kWh/Wp. Toch 10% lager dan de algemene "1 kWh/Wp" stelregel.
Bij mijn installatie heb ik al vastgesteld dat warmteontwikkeling in kabels duidelijk optreed.
Omdat ik de boel op een andere plaats heb gemonteerd als eerst de planning is, heb ik een dag lang een verlengsnoer in gebruik gehad. Ook zit er een stuk snoer en een stekker omdat er vier inverters op een verdeeldoos zitten. Beide kabels voelen duidelijk warm aan, midden op de dag. En er loopt dan rond de 8 Ampére. Dit betreft snoeren van 1,5 mm.
De bekabeling in een huis, zit ook nog eens in pijp en kan dus de warmte niet goed kwijt.
Vandaar dat er voorschriften zijn en forse veiligheidsmarges. Dit alles is overigens vastgelegd in de NEN1010 en enkele extra voorschriften. Anders dan veel wetgeving, is de NEN1010 (Het belangrijkste boek voor elektriciëns) geschreven door deskundigen en gebaseerd op praktijkervaring. En er zijn natuurlijk vaak vrij ruime marges aangehouden.
Overigens is de bekabeling van de panelen naar de inverters ook duidelijk van invloed op de prestaties. Op het dak van mijn huis liggen onder de dakkapel 9 panelen. Die zijn verdeeld over twee strings, een van 5 en een van 4 panelen. Omdat er 19m kabel aan zat, heb ik voorgesteld om hier maar 4mm te nemen in plaats van 2,5mm. Nu was er niet genoeg kabel aanwezig, dus een enkele draad is toch nog 2,5mm. Deze string heeft een zichtbaar kleinere stroom dan de andere met 4mm kabels. Ik heb per string een ampére meter geplaatst en kan dat dus zien. (En om meetfouten uit te sluiten heb ik ook de aansluitingen even omgewisseld gehad, dus de andere meter gebruikt)
Het verschil is niet zo heel groot, maar het is echt te zien. (Het is maar net iets meer dan de dikte van de wijzer)
Guus Assmann
Helaas draait MRTG op perl, en dit kan niet op de asus router. Nu blijkt RRDtool wel te werken, er is een tutorial om te installeren. Deze tool is echter eigenlijk om network traffic te monitoren. Het is echter ook mogelijk om er allerlei andere data mee te vergrafieken...
VMware ESX gebruikt de tool bv ook voor grafiekjes, dus dat moet gaan lukken.
Wordt vervolgd.
---------------
Ja, hallo. Ik ben al zes jaar me de pleuris aan het typen en het actualiseren van die site. Heb maar tien vingertjes, hoor!Maasluip schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 09:31:
[...]
Nee, zeker niet, maar bedenk wel hoe lang een huis staat. Ga er van uit dat de bekabeling 100 jaar mee moet gaan.
@zonnigtype: misschien nog een tip voor je polderpv website: zet naast de grafieken ook tabellen neer. Voor mensen die een beetje aan je gegevens willen rekenen is dat erg handig.
Als ik je gegevens goed lees (uit de MWh mijlpalen) dan genereer je 0,9 kWh/Wp. Toch 10% lager dan de algemene "1 kWh/Wp" stelregel.

De algemene, reeds JAREN gehanteerde normopbrengst is in Nederland onder optimale opstelling (36 graden hellingshoek, zuid oriëntatie) 0,8 kWh/Wp!!! Omdat wij 7 km. uit de kust wonen zitten we daar dus dik boven. Had nog tikkie meer kunnen zijn als de schaduwwerking (1-2% verlies op jaarbasis) en de omvormer defecten er afgetrokken worden. Ik ben echter dik tevreden, want 70% elektrisch zelfvoorzienend in een huurwoning.
Ergo: NIKS 1kWh/Wp "stelregel", die bestaat niet voor Nederland anno 2006!
Hoi BCM.BCM schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 08:14:
Mijn beroeps eer kan het niet laten hier een reactie op te geven.
En toch moet dat kleine stukje kabel betaald worden. Het is onmogelijk om de oorsprong van stroom te achterhalen en dus ook daaraan de transportkosten te relateren.
Toch wordt de PV-eigenaren tegemoet gekomen door de salderings regeling.
Ik heb uiteraard respect voor je "beroepseer" (netbeheerder? elektra leverancier?), maar als je wist wat ik wist (tipjes van de sluier zijn op Polder PV voorhanden, zoek met de polderkolder zoekmachine op "salderen"), dan wist je wat voor ongelofelijke t....gzooi die hele saldering is geworden. De netbeheerders willen het niet en zetten alles op alles om het zo niet onmogelijk, danwel tot een helse klus te maken om ten eerste die saldering bij de netbeheerder voor elkaar te krijgen, en ten tweede, als alles gaat zoals het zou horen te gaan, ook nog het deel bij de leverancier vergoed te krijgen.
Als je een salderende ferrarismeter in de meterkast hebt, geen enkel probleem, net zoals het in de USA en in Vlaanderen geen enkel probleem is, daar wordt "net metering" in de praktijk gebracht. In Nederland wordt er opeens met IJkcodes gezwaaid en "mag er niks". Dat gezeik moet echt afgelopen wezen, want zonnestroom is de toekomst die nu al werkt en die burgers bij de Energietransitie betrekt, wat GOUD waard is.
Als je een digitale meter met teruglevertelwerk in je meterkast hebt, begint het gezeik al met het feit dat (wat vrijwel niemand weet!!!) je je voor die saldering zou moeten "aanmelden" bij de netbeheerder, wat echt bezopen is. Die meterstanden moeten gewoon afgelezen worden en automatisch met de andere standen verwerkt worden. Netbeheerders hebben over de op HUN voorstel gewijzigde Meetcode (waar die CRAP in is opgenomen) NOOIT wat gecommuniceerd richting klanten, hetgeen ONACCEPTABEL is. Dus: salderen met terugwerkende kracht tot 1 juli 2004. De NMa/DTe is het met ons eens, zie website Werkgroep Zonne-energie Fryslân:
http://www.zonne-energie-fryslan.nl/klachten.htm
Verder op Polder PV (tipje van de sluier, ga maar eens wat van die links bezoeken, maar pak eerst effe een vette borrel...:
http://www.polderpv.nl/teruglevering.htm
En als je een digitale meter zonder teruglevertelwerk hebt (ik ken zo iemand, die weet van niks, al heb ik hem geprobeerd in beweging te krijgen om daar wat aan te doen), of een ferrarismeter met terugloopbeveiliging, wordt alle zonnestroom overschot van je gejat door de netbeheerder die, pompompom, doet alsof de neus bloedt, en zeer vals fluitend leuke nota'tjes stuurt voor de niet gesaldeerde afname... Van de ratten bezeken, als je het mij vraagt. De meeste Nederlanders weten helemaal NIKS van wat er met die meter zoal gebeurt, en dat willen de netbeheerders volgaarne zo houden...
Alle sabotage in de richting van de saldering en teruglevering (atoomstaat Frankrijk heeft net 30 eurocent/kWh als MINIMUM afgetimmerd!!!) moet in het openbaar op het schandblok en afgestraft worden.
Consultant met specialisatie forecasting, scheduling en dispatching. Dus werkzaam bij de PV-partijen.zonnigtype schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 02:33:
[...]
Hoi BCM.
Ik heb uiteraard respect voor je "beroepseer" (netbeheerder? elektra leverancier?), maar als je wist wat ik wist (tipjes van de sluier zijn op Polder PV voorhanden, zoek met de polderkolder zoekmachine op "salderen"), dan wist je wat voor ongelofelijke t....gzooi die hele saldering is geworden.
Ten eerste ben ik het met je eens dat een aantal netbeheerders (RNB) er een grote puinhoop van maken en willens en wetens de boel frustreren. Ook de huidige klant heeft grote problemen met RNB'ers met veschillende schadeposten van tonnen.De netbeheerders willen het niet en zetten alles op alles om het zo niet onmogelijk, danwel tot een helse klus te maken om ten eerste die saldering bij de netbeheerder voor elkaar te krijgen, en ten tweede, als alles gaat zoals het zou horen te gaan, ook nog het deel bij de leverancier vergoed te krijgen.
.......
Alle sabotage in de richting van de saldering en teruglevering (atoomstaat Frankrijk heeft net 30 eurocent/kWh als MINIMUM afgetimmerd!!!) moet in het openbaar op het schandblok en afgestraft worden.
Het primaire idee van de salderingsregeling vindt ik uitstekend. Maar ook het niveau van 3000 kWh maximale teruglevering is een juiste. Dit om de eenvoudige reden dat door middel van de transport tarieven ook het net betaald moet worden!
Cedo Nulli
Maar dan moeten ze toch wel de leveringskosten terugbetalen, ook voor alles boven de 3000 kWh.BCM schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 08:25:
[...]
Maar ook het niveau van 3000 kWh maximale teruglevering is een juiste. Dit om de eenvoudige reden dat door middel van de transport tarieven ook het net betaald moet worden!
Dat is natuurlijk wel nadelig voor de PV bezitters, maar luxezaken als € 0,30/kWh voor teruglevering dat zie ik hier niet gebeuren, zelfs niet met GroenLinks in de regering.
[ Voor 18% gewijzigd door Maasluip op 31-08-2006 09:35 ]
Aan de slag dus. Ik zit de posts door te lezen waarin het protocol ontrafeld wordt, maar ik snap het nog niet helemaal.
Poort openen is duidelijk.corl schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 18:03:
communicatie begin:
(poort openen op 9600 baud 8N1)
Dit gedeelte snap ik niet helemaal. Ik denk te begrijpen dat je eerste een bepaalde string naar de Soladin stuurt (00 00 00 00 C1 00 00 00 C1), dan een string van de Soladin ontvangt (00 00 11 00 C1 F3 00 00 C5), waarna weer een string naar de Soladin gestuurd wordt (11 00 00 00 B6 00 00 00 C7) en pas daarna wordt de string ontvangen waarin de gegevens staan. Heb ik dat goed? Moet je elke keer dat je de info wil je deze hele uitwisseling doen? Of alleen die laatste twee?TX: 00 00 00 00 C1 00 00 00 C1 (laatst byte is de msg checksum = optelling van alle data bytes)
RX (van soladin): 00 00 11 00 C1 F3 00 00 C5 (laatste is weer cheksum te controle)
De 11 00 (byte 2 en 3) wordt mi gebruikt voor verder communicatie
Uitlezen gegevens1 (cmd B6)
TX: 11 00 00 00 B6 00 00 00 C7
RX: 00 00 11 00 B6 F3 00 00 C5 03 59 00 8A 13 DF 00 00 00 4C 00 3A 10 00 2E 9F 5D 00 00 00 00 17
Historische output ga ik op dit moment nog niets mee doen, maar wie weet komt dat nog.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Verwijderd
Jullie PV installatie ziet er zeer interessant uit, met name de constructie op het dak.VORMPIE2: Wij kregen 40 van die dingen bij ons huis.
Heb je dit zelf geinstalleerd? Heb je hierover wat meer informatie?
Klinkt als een zeer interessant artikel voor de OliNo website. Interesse om hierover een artikel te schrijven?
Alleen de laatste twee. De aanvraag stuur je naar de soladin (11 00 00 00 B6 00 00 00 C7) en de soladin antwoord met de data. Dit kan je oneindig herhalen.CanonG1 schreef op maandag 04 september 2006 @ 23:27:
Dit gedeelte snap ik niet helemaal. Ik denk te begrijpen dat je eerste een bepaalde string naar de Soladin stuurt (00 00 00 00 C1 00 00 00 C1), dan een string van de Soladin ontvangt (00 00 11 00 C1 F3 00 00 C5), waarna weer een string naar de Soladin gestuurd wordt (11 00 00 00 B6 00 00 00 C7) en pas daarna wordt de string ontvangen waarin de gegevens staan. Heb ik dat goed? Moet je elke keer dat je de info wil je deze hele uitwisseling doen? Of alleen die laatste twee?
Mochten er mensen zijn met meer logfiles (gemaakt met portmon of HHD Free Serial Port Monitor) kunnen ze die uploaden naar m'n "anonymous" ftp server (dara.mine.nu dir: upload) zodat ik kan zien of er nog verschillen zijn in de eerste handshake. Bvd.
Misschien is dit dan ook te veranderen, wederom met een commando.
Als dit zo is, dan kunnen er meerdere Soladins worden aangesloten op een interface en dan ook op dezelfde seriele poort.
Heeft er iemand nog een goed idee over hoe dit eventueel te testen zou zijn?
Ik bedoel dan testen van de mogelijkheid om dit "adres" te veranderen. Als dit lukt, kan ik wel gaan proberen om de hardware in orde te krijgen.
Waar kan ik het serial port monitor programma vinden, liefst met wat beschrijving?
Ik heb een laptopje met Windows 98 waar ik het op wil zetten.
En dat is vaak wat eenvoudiger dan een extra computer erbij.
Guus Assmann
Ik heb het al getest, zoals je beschreven hebt werkt het prima. Als ik de juiste bytes naar de soladin stuur komt het juiste eruit.corl schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 09:39:
[...]
Alleen de laatste twee. De aanvraag stuur je naar de soladin (11 00 00 00 B6 00 00 00 C7) en de soladin antwoord met de data. Dit kan je oneindig herhalen.
Mochten er mensen zijn met meer logfiles (gemaakt met portmon of HHD Free Serial Port Monitor) kunnen ze die uploaden naar m'n "anonymous" ftp server (dara.mine.nu dir: upload) zodat ik kan zien of er nog verschillen zijn in de eerste handshake. Bvd.
@CanonG1 Grafieken met historie etc kan je als png bestanden laten genereren door een tool als RRDtool of MRTG. Kan je er meteen een webpagina van maken.
Bij mij ligt het vanwege andere prioriteiten even stil. Ik heb alleen de kabel met een meter of 15 verlengd zodat ik beneden uit kan lezen.
Wat mij overigens opvalt in de ochtend: Bij het opstarten staat het relais zeker een minuut of 2 te klapperen, alsof ie niet genoeg stroom krijgt om de levering in stand te houden zeg maar, en dan steeds terugvalt in de opstartmodus. Na een 20 klikjes van zolder, blijft ie uiteindelijk wel aan. Is dat bij jullie ook zo?
http://www.serial-port-monitor.com/guus.assmann schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 10:23:
Waar kan ik het serial port monitor programma vinden, liefst met wat beschrijving?
[ Voor 8% gewijzigd door Mistraller op 05-09-2006 10:30 ]
---------------
Het is mij nog niet opgevallen, maar ik zal er eens op letten.
Neem eens contact op met Mastervolt.
Mogelijk is de configuratie niet juist.
Hoeveel panelen zijn er aangesloten? Er is een minimale startspanning nodig van 40Volt.
De MPP spanning is minimaal 45V
Bedankt voor de data van de serial port monitor. Ik heb het al opgehaald...
Aan de Soladin kant zou je heel veel kabel lengte moeten kunnen gebruiken, meer dan 100m.
De RS232 kant zou niet langer dan 25m mogen worden. (Volgens de normen)
[ Voor 17% gewijzigd door guus.assmann op 05-09-2006 11:02 ]
Guus Assmann
De eerste omvormer die ik had hangen had inderdaad precies hetzelfde. Van mijn tweede omvormer heb ik het nog niet gehoord, maar ik heb er ook niet op gelet. Het is wel zo dat ik net even de DC-kabels er af heb gehad (even netjes opgehangen, had ik al veel eerder moeten doen), en toen ik ze er weer opprikte gaf de omvormer één klik. Maar dit is natuurlijk anders dan de situatie bij zonsopgang, er is gelijk voldoende licht. Ik zal er eens op letten, het wordt steeds later licht, dus ik moet het binnenkort wel horen, als het geklik er nog steeds is.MisTraller schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 10:26:
Wat mij overigens opvalt in de ochtend: Bij het opstarten staat het relais zeker een minuut of 2 te klapperen, alsof ie niet genoeg stroom krijgt om de levering in stand te houden zeg maar, en dan steeds terugvalt in de opstartmodus. Na een 20 klikjes van zolder, blijft ie uiteindelijk wel aan. Is dat bij jullie ook zo?
Over dat protocol: even voor mijn duidelijkheid: die eerste uitwisseling (00 00 00 00 C1 00 00 00 C1 / 00 00 11 00 C1 F3 00 00 C5) doe je eenmalig als een soort initialisatie en daarna stuur je gewoon elke keer die andere string?
Heb je al enig idee hoe je meedere RS422 devices aan 1 bus kan koppelen (dit ivm meerdere TX lijnen naar 1 RX lijn)?guus.assmann schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 10:23:
Als dit zo is, dan kunnen er meerdere Soladins worden aangesloten op een interface en dan ook op dezelfde seriele poort.
Heeft er iemand nog een goed idee over hoe dit eventueel te testen zou zijn?
Ik bedoel dan testen van de mogelijkheid om dit "adres" te veranderen. Als dit lukt, kan ik wel gaan proberen om de hardware in orde te krijgen.
4 panelen, Kyocera 125Wp. Het lijkt erop alsof de soladin er geen rekening mee houdt dat de openklem spanning flink daalt als er belasting wordt ingeschakeld.guus.assmann schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 10:58:
Over dat klapperen lijkt me beslist niet goed.
Het is mij nog niet opgevallen, maar ik zal er eens op letten.
Neem eens contact op met Mastervolt.
Mogelijk is de configuratie niet juist.
Hoeveel panelen zijn er aangesloten? Er is een minimale startspanning nodig van 40Volt.
De MPP spanning is minimaal 45V
Bedankt voor de data van de serial port monitor. Ik heb het al opgehaald...
Aan de Soladin kant zou je heel veel kabel lengte moeten kunnen gebruiken, meer dan 100m.
De RS232 kant zou niet langer dan 25m mogen worden. (Volgens de normen)
Ik zal er eens een mailtje aan dichten, maar ik verwacht er eigenlijk geen oplossing voor. Mijn vorige Soladin (ik heb hem in de tussentijd ook omgeruild) deed precies hetzelfde.
RS485 (= soladin kant) heeft een theoretisch maximale kabellengte van 1200 meter, afhankelijk van de gebruikte bedrading.
---------------
Ik bedoel nu gezien vanuit de soladin de situatie.
En als ze dus, zoals hoort, netjes een adres hebben (default 11 naar ik hoop) dan moet dit adres worden aangepast. Een communicatie zou dan worden: adres, (nu 11) 00 00 00 command Checksum.
Het eerste gebeuren, zou een zoek en arbitrage kunnen zijn. (De eerste string data)
Het commando C1, met alle nullen ervoor is dan de soladin versie van "wie is daar???"
En een soladin antwoord dan 11. Een andere kan dit zien en stelt automatisch een ander adres in.
De rest van de communicatie wordt dan "11 00 00 00 command 00 00 00 checksum" voor communicatie met de eerste soladin en een ander adres of een andere plaats van het adres voor een volgende soladin.
Guus Assmann
Volgens mij heeft de soladin 600 inverter een RS422 aansluiting (dus 4 draads TX+ TX- RX+ RX-). Dit is bedoeld voor point to point en niet voor een bus-structuur. Nu hoop ik dat de TX lijnen van de soladin alleen worden geschakeld als er geantwoord moet worden (een power save mode oid), want dan kunnen alle TX'n van meerdere soladin's aan elkaar woden gekoppeld tot 1 busje.MisTraller schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 16:54:
RS485 (= soladin kant) heeft een theoretisch maximale kabellengte van 1200 meter, afhankelijk van de gebruikte bedrading.
Van de PC-TX naar alle RX'n van de soladin's en alle TX'n van de soldins naar de PC-RX.
Als iemand een schematje heeft van de pc interface van de inverter kunnen we misschien al meer zeggen? Heeft iemand die, zoja mail/post/ ze maar op de ftp server.
Command B4
Naar Soladin : 11 00 00 00 B4 00 00 00 C5
Van Soladin :
00 00 11 00 B4 F3 00 00 00 00 00 00 00 E3 00 00
01 36 05 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 D7
00 00 11 00 B4 F3 : Header
00 00 00 00 00 00 00 : ?
E3 00 : Firmware versie (E3)
00 01 : Firmware revisie (1.00)
36 05 : Firmware datum (0536)
Ook heb ik een werkend exemplaar direct op een connector gesoldeerd.
Wat er in de inverter zit, heb ik (nog) niet bekeken.
Van het schema heb ik een PDF-file gemaakt.
Geef maar een mailadres, dan kan ik het sturen. (Ik weet niet hoe ik het naar een FTP-server moet sturen)
Guus Assmann
Volgens mij weet Mastervolt het zelf niet eens: Op de verschillende pagina's als die van wouterlood en zo staat duidelijk dat er een RS485 poort op zit.corl schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 18:07:
[...]
Volgens mij heeft de soladin 600 inverter een RS422 aansluiting (dus 4 draads TX+ TX- RX+ RX-). Dit is bedoeld voor point to point en niet voor een bus-structuur. Nu hoop ik dat de TX lijnen van de soladin alleen worden geschakeld als er geantwoord moet worden (een power save mode oid), want dan kunnen alle TX'n van meerdere soladin's aan elkaar woden gekoppeld tot 1 busje.
Van de PC-TX naar alle RX'n van de soladin's en alle TX'n van de soldins naar de PC-RX.
Als iemand een schematje heeft van de pc interface van de inverter kunnen we misschien al meer zeggen? Heeft iemand die, zoja mail/post/ ze maar op de ftp server.
Op de Mastervolt site stond echter ook ergens:
Dus ik snap het niet meer zo goed. Maar ik twijfel er inderdaad ook aan of het wel echt RS485 is. Want volgens mij had die interface dan toch ook meer electronica moeten bevatten?External communication: Galvanic isolated RS-232 port
Ik krijg de soladin niet zonder beschadiging open vrees ik, dus ik ga het niet proberen.
Ik wil het schema ook wel op m'n webspace zetten?
* Mistraller vraagt zich af of guus dat goed vind...
[ Voor 4% gewijzigd door Mistraller op 05-09-2006 23:39 ]
---------------
Als ik in dat artikel lees dat Greenpeace in eerste instantie 200 miljoen vraagt om milieudoeleinden te halen en GroenLinks 1 miljard extra aan ontwikkelingssamenwerking wil uitgeven, dan denk "laat die ontwikkelingssamenwerking dan eens zitten en subsidieer bij iedereen zonnecellen". Niks geen gekkigheid van onnatuurlijk hoge terugleververgoedingen, geef 50% subsidie, dan is het installeren van zonnepanelen al veel interessanter.
Ga gerust je gang, dan is het tenminste toegangkelijk.
Het verschil tussen RS422 en RS485 is in principe alleen de software, de hardware is gelijk.
Bij RS422 is alleen de "physical layer" aanwezig en anders dan RS232.
Het verschil tussen deze twee is in wezen alleen de afstand die kan worden overbrugd en de mogelijke beveiliging. Dit komt omdat RS232 met spanning (+ en - 12V) werkt en RS422 met stroom, de zogenaamde "Current Loop" (4 en 20 mA)
Voor RS485 is er ook een "communication layer" toegevoegd, maar dit gebruikt de RS422 hardware.
(Ditzelfde kan niet met RS232, omdat hier geen bus mee kan worden gemaakt)
Deze communication layer is heel eenvoudig, het komt er hoofdzakelijk op neer dat er een adres aan de nodes is toegevoegd. Maar hiervoor is dus alleen maar software in de soladin nodig.
Guus Assmann
Hoewel ik geen grote fan van Greenpeace ben klinkt dit op zich allemaal wenselijk (behalve hun bijna ziekelijke afkeer van kernenergie).Maasluip schreef op woensdag 06 september 2006 @ 08:27:
Als een kleine zijstap: Greenpeace wil energierevolutie ontketenen.
Sja... je kunt elke € maar één keer uitgeven en je zult keuzes moeten maken. Sommige mensen vinden ontwikkelingshulp ook belangrijk. Dat zijn keuzes die je maakt. De overheid geeft wel meer geld uit waarvan ik denk "had dat nou niet beter besteed kunnen worden?".Als ik in dat artikel lees dat Greenpeace in eerste instantie 200 miljoen vraagt om milieudoeleinden te halen en GroenLinks 1 miljard extra aan ontwikkelingssamenwerking wil uitgeven, dan denk "laat die ontwikkelingssamenwerking dan eens zitten en subsidieer bij iedereen zonnecellen".
Daar ben ik het niet mee eens. Een aanschafsubsidie spoort mensen niet aan om de opbrengst van hun installatie te maximaliseren. Verder kan het interessant zijn om een installatie met subsidie aan te schaffen en deze buiten het subsidiegebied met veel winst te verkopen.Niks geen gekkigheid van onnatuurlijk hoge terugleververgoedingen, geef 50% subsidie, dan is het installeren van zonnepanelen al veel interessanter.
IMO is een terugleververgoeding beter omdat je dan mensen stimuleert hun installatie optimaal te plaatsen, te onderhouden en te monitoren.
Een voorbeeld: met een bepaald type omvormer (de OK4) zijn veel problemen geweest, er gingen er veel van stuk. Veel mensen die een gesubsidieerde installatie hadden aangeschaft hadden dit niet door omdat ze niet periodiek controleerden of alles nog wel goed werkte. Gevolg: de subsidie was in sommige gevallen weggegooid geld omdat er in die gevallen geen zonnestroom op het net werd gezet. Had er een terugleververgoeding bestaan, had er in die gevallen geen gemeenschapsgeld uitgegeven hoeven worden omdat er niet geproduceerd werd.
Over de hoogte van de terugleververgoeding kun je discussiëren, en die zal ook afhankelijk moeten zijn van de mate waarin de overheid zonnestroom wil stimuleren. In Duitsland is de vergoeding erg hoog (40-50ct heb ik begrepen), je ziet dan ook dat zonnestroom daar booming is. Ook in een paar andere landen om ons heen zie je dit. Nederland blijft daarin helaas achter. Ik persoonlijk zou het al redelijk vinden als voor langere tijd de volledige elektriciteitsprijs gegarandeerd zou worden, dus nu ongeveer 20ct/kWh. Met de te verwachte prijsstijgingen moet dan een terugverdienperiode van 10-20 jaar te realiseren zijn. Voor veel mensen zal die periode te lang zijn, daarom zal de overheid een hoger bedrag moeten uitkeren voor elke PV-kWh als je de grote massa wil stimuleren. Dat het kan bewijst de situatie in de landen om ons heen.
In het kort kan een aankoopsubsidie er op de korte termijn voor zorgen dat meer mensen een zonnestroom-installatie aanschaffen, dat is zeker waar, maar een teruglevergoeding kan er voor zorgen dat ook op de lange termijn installaties goed blijven werken. Daarom vind ik een teruglevergoeding een betere besteding van gemeenschapsgeld.

Ik ben niet overal even nauwkeurig gequote (dat over die 20 jaar terugverdientijd bijvoorbeeld), maar de strekking van het artikel is wel redelijk nauwkeurig.
Je hebt gelijk dat dat een mogelijkheid is. Mijn probleem met een hoge terugleververgoeding is echter dat dat blijvend op je begroting blijft drukken, en dat is niet handig in tijden dat het wat minder gaat. Dan kun je beter veel geld uitgeven als je het hebt en daar later de vruchten van plukken.CanonG1 schreef op woensdag 06 september 2006 @ 10:01:
[...]
Daar ben ik het niet mee eens. Een aanschafsubsidie spoort mensen niet aan om de opbrengst van hun installatie te maximaliseren. Verder kan het interessant zijn om een installatie met subsidie aan te schaffen en deze buiten het subsidiegebied met veel winst te verkopen.
Wat wel belangrijk is is volledige vergoeding voor elke kWh die je levert. Dat betekent dus niet aparte telwerken en van de teruggeleverde kWh de transportkosten niet verrekenen.
Dat is afhankelijk van hoe belangrijk je de toepassing van duurzame energie als overheid vind. 50ct / kWh zoals in Duitsland vind ik ook erg hoog, volgens mij kun je al een flinke stimulering bereiken met een lagere vergoeding, bv. 5 of 10ct bovenop de kWh-prijs. Je zou dat dan kunnen combineren met een gunstige financieringsregeling zodat het voor mensen niet een grote uitgave ineens is. Voor alles wat er gedaan zou kunnen worden geldt: het moet voor de lange termijn zeker zijn, alleen dan gaan mensen investeren.Maasluip schreef op donderdag 07 september 2006 @ 11:42:
[...]
Je hebt gelijk dat dat een mogelijkheid is. Mijn probleem met een hoge terugleververgoeding is echter dat dat blijvend op je begroting blijft drukken, en dat is niet handig in tijden dat het wat minder gaat. Dan kun je beter veel geld uitgeven als je het hebt en daar later de vruchten van plukken.
Dat zou het minimum zijn, en puur technisch gezien is dat nu ook de situatie (hoewel de energiebedrijven dus blijkbaar tegenspartelen). Met de prijsstijgingen die ik verwacht denk ik dat een zonnestroominstallatie daarmee rendabel te maken is (=terugverdientijd < 20 jaar), het kan dan wel zo zijn dat ik dat niet belangrijk vind, je zult dat wel moeten realiseren voordat mensen het op grote schaal gaan doen. Het allerbelangrijkste daaraan is dat die volledige vergoeding voor lange tijd gegarandeerd moet worden. Niet zoals het nu gaat de ene vier jaar wel, de andere vier jaar wel.Wat wel belangrijk is is volledige vergoeding voor elke kWh die je levert. Dat betekent dus niet aparte telwerken en van de teruggeleverde kWh de transportkosten niet verrekenen.
[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 07-09-2006 12:02 ]
Maar daar hoor je ze niet over. Nee, ze zien het meer als een bedreiging van hun monopolie.
maar vb warm water zou ook mogelijk een optie zijn. Bespaar je gas, en je hebt minder last van (stroom)schommelingen.
Warm water kun je makkelijker opslaan dan elektriciteit.
Dan heb ik nog altijd liever een aanschafpremie.
Ik zie het maar zo; er zijn zoveel mensen die wel panelen willen, maar de drempel te hoog vinden. En die drempel is: de aanschaf!
Zeker in huizen waar overdag ook geleefd wordt, is de teruglevering nihil.
Wil je dan toch stimuleren, neem dan de grootste drempel weg. (=aanschafsubsidie)
Dat is ook beter op te nemen in een groter plan. Want voor elke energiebesparende maatregel een eigen regelgeving bepalen is volgens mij lastiger, dan gewoon een bepaald subsidiebedrag voor elke aanschaf/ingreep. Denk aan isolatie, regenwater ontkoppeling, warmteopslag/terugwin installaties, zonneboiler etc. Alleen bij zonnepanelen wordt er (meetbaar) teruggeleverd.
---------------
In mijn geval is dat zeker niet waar, en waarschijnlijk bij jou ook niet. Ik lever het grootste deel van de geproduceerde elektriciteit eerst terug het net in.MisTraller schreef op donderdag 07 september 2006 @ 14:20:
maar mijn opbrengst verbruik ik nog altijd voor een groot deel zelf.
Nee. IMO zul je vrijwel altijd meer terugleveren dan zelf direct gebruiken. In dat geval krijg je voor het (kleine) gedeelte wat je zelf direct gebruikt de normale kWh-prijs (omdat je simpelweg een kWh minder gebruikt) en voor het (grote) gedeelte wat je teruglevert krijg je de terugleververgoeding, hoe hoog die ook moge zijn.Dus dan kan ik fluiten naar mijn subsidie...
Ik heb al verteld hoe ik daarover denk: dat is korte-termijn denken.Dan heb ik nog altijd liever een aanschafpremie.
Als je mensen kunt aantonen dat een dergelijke investering zich in een relatief korte tijd terugverdient (door dus voor langere tijd een terugleververgoeding te garanderen) dan trek je mensen echt wel over de streep. Als je dat combineert met de mogelijkheid tot een gunstige financiering, zoals sommige gemeenten nu al doen, dan zal dat volgens mij wel een grote stimulans zijn. En, nogmaals, doordat je alleen geld krijgt voor elke daadwerkelijk geproduceerde kWh is dat een betere besteding van gemenschapsgeld dan een aanschafsubsidie.Ik zie het maar zo; er zijn zoveel mensen die wel panelen willen, maar de drempel te hoog vinden. En die drempel is: de aanschaf!
Volgens mij echt niet waar. Ik gebruik in de middaguren echt niet continu 600W.Zeker in huizen waar overdag ook geleefd wordt, is de teruglevering nihil.
Ik denk dat het op zich goed is wat je daar zegt, maar het probleem is inderdaad dat al die maatregelen 'alleen maar' besparen, terwijl zonnepanelen de mogelijkheid hebben daadwerkelijk terug te leveren.Dat is ook beter op te nemen in een groter plan. Want voor elke energiebesparende maatregel een eigen regelgeving bepalen is volgens mij lastiger, dan gewoon een bepaald subsidiebedrag voor elke aanschaf/ingreep. Denk aan isolatie, regenwater ontkoppeling, warmteopslag/terugwin installaties, zonneboiler etc. Alleen bij zonnepanelen wordt er (meetbaar) teruggeleverd.
Nee! Nee! Nee!Maasluip schreef op donderdag 07 september 2006 @ 14:28:
Dat is ook nog een punt ja. Wil je voordeel van een hoge terugleververgoeding hebben moet je meer panelen plaatsen dan je verbruik (en dat zie je in Duitsland dan ook wel, hele schuren volgebouwd met zonnepanelen) of je moet juist wel meters met teruglevertelwerk hebben en die als aparte eenheden factureren.
Wij verbruiken ± 1000 kWh /jaar, onze panelen produceren ± 500 kWh/jaar. Omdat de panelen overdag produceren, en dan vooral 's zomers leveren wij overdag veel terug. Het meeste van ons verbruik is 's avonds als de panelen geen elektriciteit leveren. De elektriciteit maakt dus een soort heen- en weer gaande beweging.
Zo hebben we bijvoorbeeld in juli 37kWh verbruikt en 80kWh geproduceerd. Ik schat dat we van die 80 kWh netto wel zo'n 75kWH teruggeleverd hebben, omdat we overdag niet thuis zijn (en ook een week op vakantie waren). In mijn geval boeit het niet, ik heb een draaischijfmeter die het voor mij verrekend. Als ik echter een digitale meter had gehad was in de aap gelogeerd geweest, want dan had ik voor die 75kWh geen 20ct maar in het ergste geval hooguit 5ct gekregen, omdat de energiebedrijven nogal dwarsliggen.
[ Voor 25% gewijzigd door JeroenH op 07-09-2006 15:29 ]
Die zonnepanelen zijn wel heel erg stoer vind ik maar de prijs is mij iets te hoog. Ik denk echter wel dat wanneer die panelen stukken goedkoper zouden zijn er veel meer mensen zo`n paneel zouden aanschaffen.
Ja, dat weet ik wel, maar wil je in die situatie baat hebben bij een hoge terugleververgoeding, dan zul je een meter moeten hebben die op het moment dat je teruglevert begint te tellen. Een meter zoals RikTW in "Zonnepanelen geplaatst" heeft dus.CanonG1 schreef op donderdag 07 september 2006 @ 15:04:
[...]
Nee! Nee! Nee!
Wij verbruiken ± 1000 kWh /jaar, onze panelen produceren ± 500 kWh/jaar. Omdat de panelen overdag produceren, en dan vooral 's zomers leveren wij overdag veel terug. Het meeste van ons verbruik is 's avonds als de panelen geen elektriciteit leveren. De elektriciteit maakt dus een soort heen- en weer gaande beweging.
Heb je een standaard ferrietmeter dan krijg je op het eind van het jaar een afrekening van 500 kWh, want dat is je verbruik (1000 kWh afgenomen, 500 kWh teruggeleverd). Dat je ondertussen overdag hebt teruggeleverd en 's nachts hebt afgenomen zie je daar niet op. En dus heb je geen voordeel van een hoge terugleververgoeding.
Heb je een meter die afname en teruglevering apart telt, dan krijg je een afrekening van 1000 kWh @ € 0,20/kWh - 500 kWh @ 0,50/kWh en krijg je dus geld terug. (fictieve bedragen)
Maar tot die tijd is het vechten voor de terugleververgoeding op een dubbele meter.
Tot nu toe opgewekt: ca 40 kWh, tot nu toe teruggeleverd, 11 kWh.CanonG1 schreef op donderdag 07 september 2006 @ 15:02:
In mijn geval is dat zeker niet waar, en waarschijnlijk bij jou ook niet. Ik lever het grootste deel van de geproduceerde elektriciteit eerst terug het net in.
Gaat dus lang niet altijd op, zie bovenstaande cijfers. 600W is niet zoveel. Een huishouden met kinderen heeft een hoger continu verbruik. (denk alleen maar aan speelgoed, stofzuiger, wasmachine, etc etc.) Het lijkt nu vaak wel zo, omdat vooral energiebewuste mensen panelen aanschaffen.Nee. IMO zul je vrijwel altijd meer terugleveren dan zelf direct gebruiken. In dat geval krijg je voor het (kleine) gedeelte wat je zelf direct gebruikt de normale kWh-prijs (omdat je simpelweg een kWh minder gebruikt) en voor het (grote) gedeelte wat je teruglevert krijg je de terugleververgoeding, hoe hoog die ook moge zijn.
ECHTER:
Het grote publiek kan je wel aan de panelen krijgen als je het goed/groots/centraal aanpakt, maar die gaan echt niet elke sluipverbruiker braaf uit het stopcontact trekken. Daar gaat je terugleversubsidie.
Terugleveren om het dan 's nachts weer te verbruiken is juist een reden voor een energiemaatschappij om niet te veel vergoeding te betalen. Ook al is er snachts en savonds overcapaciteit, je maakt wel gebruik van de faciliteiten. Op het moment dat de zon niet schijnt wil jij ook de volle mep uit je stopcontact krijgen. Een grote centrale bijschakelen kost ca 12 uur. (En een snelle gascentrale kost ook altijd nog 2 uur) Dus ookal lever je je eigen stroom, de centrale zal wel klaar moeten staan "in case of no sun".
Is nu eenmaal mens-eigen. (Bij de gemiddelde mens dan.) Anders hadden we de auto/vliegtuig/oorlog/etc/etc toch allang afgeschaft?Ik heb al verteld hoe ik daarover denk: dat is korte-termijn denken.
Gemiddeld genomen zijn zonnepanelen ook alleen besparende maatregelen. Uitzonderingen daargelaten, maar aangezien je nooit onafhankelijk zult worden van een energiebedrijf, zullen maar weinig mensen zoveel panelen aanschaffen dat ze "zelfvoorzienend" zijn. Dit staat tussen quotes, omdat je pas echt zelfvoorzienend bent als je je contract met je leverancier zou kunnen opzeggen.Als je mensen kunt aantonen dat een dergelijke investering zich in een relatief korte tijd terugverdient (door dus voor langere tijd een terugleververgoeding te garanderen) dan trek je mensen echt wel over de streep. Als je dat combineert met de mogelijkheid tot een gunstige financiering, zoals sommige gemeenten nu al doen, dan zal dat volgens mij wel een grote stimulans zijn. En, nogmaals, doordat je alleen geld krijgt voor elke daadwerkelijk geproduceerde kWh is dat een betere besteding van gemenschapsgeld dan een aanschafsubsidie.
Volgens mij echt niet waar. Ik gebruik in de middaguren echt niet continu 600W.
Ik denk dat het op zich goed is wat je daar zegt, maar het probleem is inderdaad dat al die maatregelen 'alleen maar' besparen, terwijl zonnepanelen de mogelijkheid hebben daadwerkelijk terug te leveren.
Just my 2 cents...
---------------
Dat klopt helemaal, en dat is een situatie waarmee ik (voor nu) erg gelukkig ben. Elke geproduceerde levert mij 20ct op (of beter gezegd: scheelt mij 20ct op mijn stroomrekening).Maasluip schreef op donderdag 07 september 2006 @ 15:20:
Heb je een standaard ferrietmeter dan krijg je op het eind van het jaar een afrekening van 500 kWh, want dat is je verbruik (1000 kWh afgenomen, 500 kWh teruggeleverd).
Mochten er ooit voor langere tijd gegarandeerde terugleververgoedingen komen die hoger zijn dan de totale prijs van een kWh, dan zal ik inderdaad als de wiedewerga zo'n nieuwe meter aan laten rukken, want dan zou ik mezelf tekort doen met een ouderwetse meter.Dat je ondertussen overdag hebt teruggeleverd en 's nachts hebt afgenomen zie je daar niet op. En dus heb je geen voordeel van een hoge terugleververgoeding.
Verwijderd
Eddey schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 00:32:
Leuk project!
[...]
Ik dacht dat de elektriciteitsbedrijven verplicht zijn dit af te nemen (van particulieren). Maar 100% zeker weet ik het niet, en ik krijg zo ook niets gevonden.
[...]
1 MW? Ik neem aan dat je kW bedoelt
Maar er zijn behoorlijk wat leveranciers van kleine turbines. Hier een pagina met links. Vermogen van <1 kW tot 5-15 kW zeg maar. Daarna loopt het hard op naar een paar honderd kW en kom je al snel bij de MW en multi-MW turbines uit.
Gefeliciteerd, Jeroen!CanonG1 schreef op donderdag 07 september 2006 @ 11:09:
Ik sta in de krant!!
Ik ben niet overal even nauwkeurig gequote (dat over die 20 jaar terugverdientijd bijvoorbeeld), maar de strekking van het artikel is wel redelijk nauwkeurig.
Hoe meer zielen, hoe meer vreugd.
Ach, terugverdientijd. Een kniesoor die daar op let. Kunnen ze bij PFIXX en Karwei ALLES over vertellen. Die zijn nog vééééél optimistischer...
http://www.polderpv.nl/ni...uli2006_Karwei_aanbieding
Niks ziekelijk. Ze komen met verdomd goede argumenten, en die zijn nooit onderuit gehaald. Komt nog het een en ander bij, zoals de kunstmatige marktverstoring op een marginaal geliberaliseerde elektramarkt (leveringskosten zijn maar een derde van de totale kWh prijs...), waardoor duurzame energie (die toch al in het verdomhoekje zit en als we niet uitkijken de plee in wordt geschoven door EZ) het nakijken krijgt omdat die kunstmatig goedkope kWh met voorrang afgenomen zullen worden door de op margewinst gespitste "maatschappelijk verantwoorde" energieleveranciers...CanonG1 schreef op woensdag 06 september 2006 @ 10:01:
[...]
Hoewel ik geen grote fan van Greenpeace ben klinkt dit op zich allemaal wenselijk (behalve hun bijna ziekelijke afkeer van kernenergie).
Atoomenergie hoort in het Museum voor Achterhaalde Energie Opties...
Ja, kom maar op!
Het is niet (persé) of/of. Het kan ook zijn: en/en.CanonG1 schreef op woensdag 06 september 2006 @ 10:01:
Sja... je kunt elke € maar één keer uitgeven en je zult keuzes moeten maken. Sommige mensen vinden ontwikkelingshulp ook belangrijk. Dat zijn keuzes die je maakt. De overheid geeft wel meer geld uit waarvan ik denk "had dat nou niet beter besteed kunnen worden?".
Stinkend rijk NL geeft nog steeds belachelijk weinig uit aan structurele hulp aan de derde wereld (al zijn ze zeker niet het slechtst jongetje van de klas), en alleen al daar fundamentele hulp op kleinschalig niveau (NOVIB, microkredieten e.d.) helpt het land zichzelf beter bedruipen en voorkomt (op termijn) een stortvloed aan gelukszoekers op de Canarische Eilanden en elders. Als de Derde Wereld geen toegang tot de wereldmarkt krijgt en haar prima grondstoffen niet voor eerlijke en decente prijzen kan afzetten (denk aan rietsuiker, cacao, koffie, biologische en fair-trade levensmiddelen), zal ze haar "ellende" exporteren. Is niet mijn uitspraak, maar de bedoeling is duidelijk. (off topic)
Ik ben nog steeds voor kernenergie, één treinwagon radioactief materiaal is genoeg om een forse centrale één jaar op te laten lopenzonnigtype schreef op donderdag 07 september 2006 @ 19:28:
[...]
Niks ziekelijk. Ze komen met verdomd goede argumenten, en die zijn nooit onderuit gehaald. Komt nog het een en ander bij, zoals de kunstmatige marktverstoring op een marginaal geliberaliseerde elektramarkt (leveringskosten zijn maar een derde van de totale kWh prijs...), waardoor duurzame energie (die toch al in het verdomhoekje zit en als we niet uitkijken de plee in wordt geschoven door EZ) het nakijken krijgt omdat die kunstmatig goedkope kWh met voorrang afgenomen zullen worden door de op margewinst gespitste "maatschappelijk verantwoorde" energieleveranciers...
Atoomenergie hoort in het Museum voor Achterhaalde Energie Opties...
Ja, kom maar op!
'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May
Hartgrondig mee eensch. Duitsland en, na hen, Spanje, Italië, Vlaanderen, Griekenland, ATOOMSTAAT Frankrijk (!!! 30 eurocent/kWh, plus 25 eurocent bonus als PV-systeem onderdeel van het gebouw is, zoals fassades e.d.....), etc. bewijzen het in de praktijk, alleen wil EZ er niet aan en mag u proberen te bedenken WAAROM dan toch niet? Op dit moment wordt felle discussie gevoerd over het abrupt stopzetten van de MEP regeling door Joop Wijn, die de TK nu weer wil terugdraaien: Hollands Drama ten voeten uit, want Eigen Schuld Dikke Bult, zie persmap Polder PV:CanonG1 schreef op woensdag 06 september 2006 @ 10:01:
Daar ben ik het niet mee eens. Een aanschafsubsidie spoort mensen niet aan om de opbrengst van hun installatie te maximaliseren. Verder kan het interessant zijn om een installatie met subsidie aan te schaffen en deze buiten het subsidiegebied met veel winst te verkopen.
IMO is een terugleververgoeding beter omdat je dan mensen stimuleert hun installatie optimaal te plaatsen, te onderhouden en te monitoren. ....
http://www.polderpv.nl/nieuws_MEPdrama.htm
EEG in Nederland, e pronto per favore!!!!!
Absoluut NIET mee eensch! Dat heet in polderiaanse termen draaikont-, knipperlicht- en wipkipbeleid (CDA politiek). Dat is VRAGEN om jankende en hard wegrennende investeerders. In Duitsland staan de vergoedingen VAST, maar worden ze wel met een vast percentage AFGEBOUWD. Iedereen die werkelijk werk wil maken van investeringen kan zijn eigen rekensommetjes maken en plempt hele daken vol, maar BETAALT die hele zooi wel! Er gaan tienduizenden euri in zo'n dak zitten, wordt allemaal omzetbelasting, loonbelasting, en noem maar op over betaalt en Duitsland verdient NU al, terwijl ze feitelijk nog maar net met dat EEG bezig zijn, 400 miljoen euri meer dan er aan geld is ingepompt. En toch worden al die installaties terugverdiend binnen een jaar of 15, vanwege die hoge tlv. (Is nu trouwens iets van 50 eurocent, was zelfs 54 voor vroege instappers, hangt af van welk type installatie er aangelegd wordt; verwachting is dat er in 2007 wel een "aanpassing" komt, maar geen fundamentele wijziging, kan ook helemaal niet zomaar, omdat die vergoedingenstructuur in de WET/EEG is ingebouwd). De consument merkt er geen .... van, kijk maar naar die tale-telling grafiek van de kWh kosten en waar dat megasucces hebbende EEG van betaald wordt:Maasluip schreef op donderdag 07 september 2006 @ 11:42:
[...]
Je hebt gelijk dat dat een mogelijkheid is. Mijn probleem met een hoge terugleververgoeding is echter dat dat blijvend op je begroting blijft drukken, en dat is niet handig in tijden dat het wat minder gaat. Dan kun je beter veel geld uitgeven als je het hebt en daar later de vruchten van plukken.
http://www.polderpv.nl/ni...#24aug2006_kluit_belazerd
(grafiek onderaan het bericht)
Marktontwikkeling BRD <<>> NL 2005:
http://www.polderpv.nl/Ar...egion_2006_2_IS_12_15.htm
Systeem in Duitsland werkt uitsluitend met netinvoeding, dus met separate netinvoedingsmeter (zeg maar: de bruto productiemeter, verzegeld en wel). Ergo: je zet alles op het net, en DAAR word je op afgerekend. Die elektronen schieten toch alle kanten op, dus maakt niks uit. Als je elektra nodig hebt trek je dat direct weer uit het net via je normale meter, en grote kans dat dat je zelf opgewekte elektronen zijn (effe simplistisch, maar je snapt hopelijk wat ik bedoel). In Nederland moeten ze weer "ingewikkeld" doen, en is de hele "saldering" een godsgruwelijke puinhoop met continue sabotage en de meest verschrikkelijke hoofdpijndossiers bij woedende terugleverende consumenten geworden die niet, of slechts gedeeltelijk of foutief "gesaldeerd" worden als ze een (al of niet gevraagd) teruglevertelwerk hebben... Goddank doen al die salderende ferrarismeters het vanzelf, die saldering, en die worden in Vlaanderen en U.S.A. gewoon geaccepteerd...Wat wel belangrijk is is volledige vergoeding voor elke kWh die je levert. Dat betekent dus niet aparte telwerken en van de teruggeleverde kWh de transportkosten niet verrekenen.
Hetgeen volslagen gestoord is, want het gaat zelfs al zou de markt aantrekken (lees: die markt is zo dood als een pier, goddank hebben we mensen als CanonG1) helemaal niet om gigantische hoeveelheden. Laat die markt gewoon groeien, ze zullen er NIKS van merken. Hebben we nu problemen met invoeding van windstroom? Op al die separate lokaties? Ja, iets anders als je een windpark op zee gaat invoeden, maar dat is allemaal verre toekomstmuziek voor zonnestroom, dat is allemaal op zeer bescheiden schaal, maar wel van fundamenteel belang om die burger bij de energietransitie te betrekken, en ontlast zowel de laagspannings- als hoogspanningsnetten (er hoeft minder fossiele energie opgewekt en getransporteerd te worden, alleen dat al geeft aan dat dat extra transporttarief voor invoeding boven de 3.000 kWh/jaar of negatief saldo echt te BEZOPEN voor woorden is...).Maasluip schreef op donderdag 07 september 2006 @ 13:01:
Energiebedrijven moeten eens kijken wat zonneenergie hun wel niet oplevert. Het mag bekend zijn dat het opgestelde vermogen in Nederland vooral voor de dag nodig is en dat er 's nachts een flinke overcapaciteit is. Als er nu veel zonnestroom productie is (overdag natuurlijk) hoeft er minder uit de centrales te komen. Dus minder overcapaciteit, dus meer economisch.
Maar daar hoor je ze niet over. Nee, ze zien het meer als een bedreiging van hun monopolie.
Ik heb iemand van infrabeheer thuis gehad, die meteen begon te zeuren over "dat het allemaal niks voorstelt" die zonnestroom, maar wel meteen begon te zeiken over die salderende ferrarismeter toen hij de meterkast van mij mocht bekijken. Ik heb hem alle vier hoeken van die kast laten zien en hem effe goed duidelijk gemaakt dat hij op moest houden met dat gezeur (en alle netbeheerders met hem...). Niks "monopolie". Van wie waren die netten ook alweer? Teruggrijpen die macht! Overboord met die extra transporttarieven en dat soort shit!

Is niet zo. In Duitsland MOET alles het net op via aparte meter, en DAAROVER krijg je de volle "MEP". DAAROM is het zo'n succes! Als je zelf je eigen zonnestroom wilt consumeren, krijg je daar minder voor (zeg maar "marktwaarde van zonlicht"), dan wat je op het net zet. Ze zijn RETEslim in Duitsland. Maar er is wel een bikkelharde voorwaarde: EEG geldt voor 20 jaar (clock is ticking). Als de sector dan de installatie en zonnepaneel kosten niet dramatisch omlaag heeft gebracht, hangen ze. Ze weten het als geen ander, mede daarom (en vanwege de KEIHARDE concurrentie en de gigantische financiële belangen) gaan de technologische ontwikkelingen snoeihard.Maasluip schreef op donderdag 07 september 2006 @ 14:28:
Dat is ook nog een punt ja. Wil je voordeel van een hoge terugleververgoeding hebben moet je meer panelen plaatsen dan je verbruik (en dat zie je in Duitsland dan ook wel, hele schuren volgebouwd met zonnepanelen) of je moet juist wel meters met teruglevertelwerk hebben en die als aparte eenheden factureren.
Sharp verwacht over 4 jaar (goed lezen!!!!) halvering productiekosten van zonnestroom, en going on like nuts:
http://www.polderpv.nl/ni...06_Sharp_naar_halve_prijs
Het zou in het ideale geval dus zelfs zo kunnen zijn, dat het EEG door de maatschappelijke realiteit wordt ingehaald en dat we die kerncentrales voorgoed kunnen afschrijven...
(zei het polderjochie hoopvol...)
Volledig mee eensch. IEDEREEN, of je nu 4 of 40 paneeltjes hebt, zal in de zomer, als je je huis niet met kaslampen hebt verlicht of met elektrische kacheltjes verwarmd, REGELMATIG elektra terugleveren aan het net. Voorbeeld: met tien wat oudere Shell paneeltjes [1.020 Wp] lever ik dan 700-850 Watt AC-vermogen, en op zomerse dag 5-6 kWh, waarvan slechts gering deel zelf geconsumeerd wordt en dus rest het net op gaat. Gaat vanzelf gesaldeerd (100%) het net op met niet terugloopbeveiligde (!) ferrarismeter, maar gaat NIET vanzelf als die teruglevering op tl telwerk van een digitale meter wordt geregistreerd, want DAN moet dat mooie getalletje door de nodige hele groezelige bureaucratenvingertjes, en dan gaat het vaak (maar niet altijd) hartstikke fout. Dat moet afgelopen wezen, want het is ook nog eens hartstikke illegaal want artikel 31c van de E-wet is al 1 juli 1004 ingegaan!!!CanonG1 schreef op donderdag 07 september 2006 @ 15:02:
Volgens mij echt niet waar. Ik gebruik in de middaguren echt niet continu 600W.
Als je foute meter hebt wordt je sowieso bestolen van al je overschot, en daarover moet je een flinke rel gaan trappen als je zo'n kreng blijkt te hebben (lees: ferrarismeter met terugloopbeveiliging of digitale meter zonder teruglevertelwerk). Eis schadevergoeding als je daarover door meetdienst/netbeheerder niet bent ingelicht, want ze hebben een informatiePLICHT. Als tl telwerk al op 1 juli 2004 aanwezig was en je had toen al zonnepanelen: teruglevering met terugwerkende kracht opeisen, het is je RECHT.
Waarom denk je dat die netbeheerders zo graag een "slimme meter" in je meterkast willen hebben?
KASSA!
Niet waar, sorry Jeroen.CanonG1 schreef op donderdag 07 september 2006 @ 15:04:
[...]
Als ik echter een digitale meter had gehad was in de aap gelogeerd geweest, want dan had ik voor die 75kWh geen 20ct maar in het ergste geval hooguit 5ct gekregen, omdat de energiebedrijven nogal dwarsliggen.
Je hebt dan RECHT op saldering, dus op jaarnota hoort netbeheerder je totale teruglevering binnen de factuurperiode af te trekken van je netafname EN DAN PAS MAG ER EEN FACTUUR NAAR DE NETBEHEERDER EN NAAR DE LEVERANCIER. DUS: GESALDEERD VERBRUIK FACTUREREN, WAT INHOUDT: ALLE VARIABELE KOSTEN WORDEN GESALDEERD, ERGO: LEVERINGSKOSTEN + ENERGIEBELASTING + BTW (NOTA LEVERANCIER) EN TRANSPORTKOSTEN INCLUSIEF KWH GERELATEERDE SYSTEEMDIENSTENTARIEF (TENNET) + BTW (NOTA NETBEHEERDER, VAAK OP NOTA VOORMALIG MONOPOLIST MEELIFTEND).
Ergo: saldering is ook administratief 100 procent (is door NMa ook keihard zo vastgesteld), alleen doen de netbeheerders en sommige achterlijke leveranciers moeilijk. Maar zo hoort het, en je hoort voor de volle mep gesaldeerd te worden, als je niet meer dan 3.000 kWh per jaar op het net invoedt. Dat zijn, schat ik, minstens 95% van alle zonnepaneel eigenaren...
Het rampverhaal (gedicteerd door diezelfde NMa in een niet met de DE sector besproken "Beleidsregel") is vooral voor de ongelukkigen die meer dan 3.000 kWh invoeden (die krijgen in the end helemaal niks omdat die bijna niks voor teruglevering krijgen (plm. 4 euricent/kWh bij de elektra leverancier, zgn. "redelijke" (!!!) marktconforme, lees fossiele inkoopprijs, met dempingsfactor van 0,7....) en zelfde bedrag per kWh voor extra transportkosten moeten betalen). En voor diegenen die op jaarbasis "in de min" terechtkomen, waarvoor het negatieve saldo (goed lezen) op zelfde rampzalige wijze behandeld wordt. Als de stop op de MEP niet wordt opgeheven, zijn vooral de mensen met dakvullende systemen hartstikke zuur, want ze krijgen NIKS voor hun overschot en kunnen daarvoor NIKS bij de (gesloten) MEP regeling terughalen....
Bureaucraatjes teveel in NL: dan krijg je dat soort shit.
Zie mijn eerdere opmerkingen over terugleveren in Duitsland (aparte meter, dus ALLES hoog vergoed). Niks "vechten", je hebt er RECHT op. Helaas weten zoveel mensen niet van artikel 31-c, en zijn veel mensen te beroerd om hun recht op te eisen, dat de netbeheerders en leveranciers in hun vuistje zitten te kraaien van dolle pret. Denk niet dat je het "vanzelf" krijgt, maar krijgen zul je het, als je je maar op de wet (en standpunt NMa m.b.t. saldering) beroept en er werk van maakt. Ondertussen gewoon die salderende ferrarismeter laten hangen, omdat dat voor de NEDERLANDSE situatie nu gewoon het eerlijkst is (aangezien er überhaupt geen tlv is).Maasluip schreef op donderdag 07 september 2006 @ 15:20:
[...]
Ja, dat weet ik wel, maar wil je in die situatie baat hebben bij een hoge terugleververgoeding, dan zul je een meter moeten hebben die op het moment dat je teruglevert begint te tellen. Een meter zoals RikTW in "Zonnepanelen geplaatst" heeft dus.
Heb je een standaard ferrietmeter dan krijg je op het eind van het jaar een afrekening van 500 kWh, want dat is je verbruik (1000 kWh afgenomen, 500 kWh teruggeleverd). Dat je ondertussen overdag hebt teruggeleverd en 's nachts hebt afgenomen zie je daar niet op. En dus heb je geen voordeel van een hoge terugleververgoeding.
Heb je een meter die afname en teruglevering apart telt, dan krijg je een afrekening van 1000 kWh @ € 0,20/kWh - 500 kWh @ 0,50/kWh en krijg je dus geld terug. (fictieve bedragen)
Maar tot die tijd is het vechten voor de terugleververgoeding op een dubbele meter.
"Zelfvoorzienend" tussen harde quotes omdat zelfs al ligt je hele dak en je schuur vol, zodra het net uitvalt heb je niks (geen probleem hoor, duurt meestal niet lang). Niks "zelfvoorzienend", maar: zo veel mogelijk zelf opwekkend, en het net als bank gebruiken voor het tijdelijke overschot, want dat net is door alle belastingbetalers betaald, en alleen de uitbreiding en onderhoud daarvan gaat nu transportkostengeld in gestoken worden (zat vroeger allemaal in "vastrecht" verstopt, wordt nu steeds meer uitgesplitst, heeft ook met de komende splitsing tussen netbeheerders en oude "moederbedrijven", nu "leveranciers" cq. "producenten" binnen de holdings te maken).MisTraller schreef op donderdag 07 september 2006 @ 15:39:
Gemiddeld genomen zijn zonnepanelen ook alleen besparende maatregelen. Uitzonderingen daargelaten, maar aangezien je nooit onafhankelijk zult worden van een energiebedrijf, zullen maar weinig mensen zoveel panelen aanschaffen dat ze "zelfvoorzienend" zijn. Dit staat tussen quotes, omdat je pas echt zelfvoorzienend bent als je je contract met je leverancier zou kunnen opzeggen.
Just my 2 cents...
In Amerika is "net metering" volkomen geaccepteerd, hetgeen betekent dat alles wat je binnen jaarperiode op het net zet er ook weer voor zelfde "prijs" afgehaald mag worden door het verschil te salderen binnen die factuurperiode. Er mogen geen extra kosten voor de teruglevering gerekend worden (!). Keihard in wet afgespijkerd, zie mijn net metering pagina, California als prachtig voorbeeld:
http://www.polderpv.nl/teruglevering2.htm
Nederland? Achterlijk fossiel moeras...
Ja, ja, ga jij die centrale afbreken? Waar laat je die zooi? Hoeveel CO2 ga je uitstoten met het verwerken van al die troep? Hoeveel economische schade levert die plek die nog voor honderden jaren nergens voor gebruikt kan worden? Waar ga je straks alle uranium vandaan halen als USA en China er, pak hem beet, honderd gaan neerzetten? Heb je warme relatie met die Namibische president? Hoeveel CO2 ga je de lucht in blazen om de armere voorraden aan te spreken? Etc. etc.FnF schreef op donderdag 07 september 2006 @ 19:37:
[...]
Ik ben nog steeds voor kernenergie, één treinwagon radioactief materiaal is genoeg om een forse centrale één jaar op te laten lopenDaarnaast is er weinig tot geen luchtvervuiling.
Het is trouwens geen treinwagon, het is veel minder. Desondanks: niet mee doorgaan, je bent asociaal bezig als je een probleem voor 240.000 jaar afwentelt op "de zonvloed na ons"...
Kern(splijtings)energie: maatschappelijk onverantwoord ondernemen met alleen al vanwege economische "vrije markt criteria" peperdure risico's. Kernfusie: ook nog steeds een peperdure droom. Allebei: centralistisch, duur, zwaar te beveiligen, radioactief (ja, ook de wanden van die extreem ingewikkelde plasmareactoren), kwetsbaar, etc. Zit in de weg van duurzame stromingsbronnen die profiteren van die 4.000 maal zoveel zonne-energie die in een uurtje op deze aardkorst valt dan het mondiale energieverbruik in een jaar is. Dat niet z.s.m. gaan aanwenden voor onze energievoorziening???? Dom, dom, oliedom....
Heb jij een HELE DIKKE spaarpot?
Kijk deze grafiek maar eens:
http://www.uxc.com/review/uxc_g_price.html

Ook Zonnigtype heeft een editknop bij z'n berichtje

anders wordt het zo'n one-man-show hiero.
In deze discussie zou ik graag nog wel weten wat men van mijn eerder genoemde punt vindt:
Stel dat de zon wegvalt, verwacht je dan dat er netjes stroom uit het net komt, om je eigen tekort aan te vullen? Want dat is het probleem van allerlei duurzame energiebronnen zoals wind en zon, het is niet constant, en in een land als nederland accepteren we geen uitval.
Met als gevolg, er is vaak overcapaciteit, want bekabeling, en opwekking, moeten het wegvallen van groene bronnen wel kunnen opvangen.
Een probleem waar vooral duitsland met z'n windmolens al regelmatig mee te kampen heeft. En grappig genoeg vooral met het overschot als het ineens veel waait.
---------------
Nu is opslag in accu's niet realistisch en ook een smerige zaak, een accu is een lastig te onderhouden stuk techniek dat ook nog eens snel slijt.
Maar opslag in de vorm van waterstof is wel mogelijk.
En dat kun je ook dankzij die snelheid als buffer gebruiken.
Het proces van elektrolyse van water is erg snel te starten en stoppen.
En met een brandstofcel werkt het ook weer omgekeerd. (Helaas met een slecht rendement, maar 30% is beter dan 0%)
Dit zou een mooie taak voor de energie leveranciers kunnen zijn.
Het kan ook nog eens decentraal en ontlast daarmee het hoogspanningstransportnet...

En ook de industrie zou meer kunnen doen.
Een veel gebruikte krachtbron is stoom.
En dat is net zo goed met elektische verwarming te maken, al dat het met gas kan.
In tijden van elektrisch overschot kun zou je goedkopere elektriciteit kunnen leveren.
Maar dan zijn er wel elektronische meters en snelle actie nodig, door de trage energie producenten.
Je krijgt op die manier een letterlijk prijsbewuste kachel.
Guus Assmann
Inderdaad. Niet om het één of ander zonnigtype, ik waardeer je mening, maar ietsjes korter zou geen kwaad kunnen. Je vult in je eentje bijna een hele paginaMisTraller schreef op donderdag 07 september 2006 @ 22:02:
Even Offtopic, maar laten we het hier wel a la GoT houden...
Ook Zonnigtype heeft een editknop bij z'n berichtje![]()
Dat is absoluut een punt, en daarom blijf ik ook zeggen dat we het met alleen zonnestroom niet gaan redden. Als je een mix maakt met zon, wind, biogas, etc. dan moet je een heel eind komen qua stabiliteit. Verder misschien aangevuld met snel te starten gascentrales. Vergeet niet dat zon en wind dan wel fluctueren, maar, zeker op de korte termijn, wel goed voorspelbaar zijn.In deze discussie zou ik graag nog wel weten wat men van mijn eerder genoemde punt vindt:
Stel dat de zon wegvalt, verwacht je dan dat er netjes stroom uit het net komt, om je eigen tekort aan te vullen? Want dat is het probleem van allerlei duurzame energiebronnen zoals wind en zon, het is niet constant, en in een land als nederland accepteren we geen uitval.
Met als gevolg, er is vaak overcapaciteit, want bekabeling, en opwekking, moeten het wegvallen van groene bronnen wel kunnen opvangen.
Verder wordt er hard gewerkt aan een andere interessante optie: micro-wkk. In het kort komt het er op neer dat je veel (paar duizend) CV-ketels ophangt die naast warmte ook elektriciteit produceren. Die ketels communiceren met elkaar en met een centraal punt waardoor je een soort 'virtuele elektriciteitscentrale' krijgt. Die ketels zijn snel te starten en er is nauwkeurig te regelen hoeveel vermogen er wordt opgewekt. Een buffervat naast de ketel zorgt ervoor dat de warmte niet verloren gaat.
http://www.remeha.nl/content/persbericht.htm
Opslag... ik ben bang dat het nog wel even duurt voor er een methode is om zeer grootschalig elektriciteit op te slaan. Het beste wat we nu denk ik hebben is wateropslag; twee stuwmeren met een hoogteverschil, maar dat kan lang niet overal. Waterstof? Rendement van electrolyse/brandstofcel is echt niet hoog. Accu's? Vergeet het maar, kost te veel en gaat niet lang genoeg mee. Perslucht in een oude mijn schijnt ook nog wel aardig te zijn.
Verwijderd
Vandaag heb ik maar eens met de installateur gebelt om te vragen wanneer ze m'n zonneboiler + pv installatie denken te komen monteren, ik had al een paar weken niets gehoord en het is alweer bijna kerst... Maar goed, omdat ze (energie) efficient willen werken willen ze alle onderdelen in 1 keer meenemen wanneer ze langskomen voor de installatie, en het is nog even wachten op de pv paneeltjes.
Wel is inmiddels het uitbesteedde isolatiewerk aan de woning afgerond en zijn de vloer en de spouw geisoleerd. Het effect is al meteen duidelijk: met de 's avonds snel dalende temperatuur buiten blijft het sinds het isoleren lekker comfortabel in huis zonder dat we de ventilatie moeten verminderen. De eerste winst is dus al binnen!
Sorry hoor, wie aan DE komt, komt aan mij...MisTraller schreef op donderdag 07 september 2006 @ 22:02:
Even Offtopic, maar laten we het hier wel a la GoT houden...
Ook Zonnigtype heeft een editknop bij z'n berichtje![]()
Opslag is nog lang geen issue. ECN heeft al berekend dat 20% netinvoeding van WINDstroom moet kunnen zonder al te grote aanpassingen. Die kolencentrales verdwijnen echt niet van de ene op de andere dag, gaat decennia duren. Zonnestroom is al helemaal geen issue. Wordt allemaal knetterhard over gedacht, laat die slimme jongens (neen, ik ben op dat vlak niet slim genoeg, ik heb nog maar paar werkende versleten hersencelletjes...) maar lekker doordenken en plannetjes uitbroeien. Komt heus wel, maar we zijn er nog LANG niet aan toe. Eerst Duitsland, als het daar gaat "knijpen" horen we dat echt wel. Is nog steeds niet gebeurd. Als Denemarken windstroom "over" heeft, heeft Zweden lekker goedkope stroom. Of ze gaan er straks H2 van maken. Je wordt vanzelf creatief.
Over die netinvoeding van wind (de grootste variabele rakker momenteel) een HELE leuke grafiek op Duitse website. Goed kijken naar de BRON. Krijg nou wat! Netproblemen? Mwagh.....:
http://www.unendlich-viel...n/NEU/Netzintegration.jpg

Nou, MOET?CanonG1 schreef op donderdag 07 september 2006 @ 23:55:
[...]
Inderdaad. Niet om het één of ander zonnigtype, ik waardeer je mening, maar ietsjes korter zou geen kwaad kunnen. Je vult in je eentje bijna een hele paginaVergeet niet dat je je website ook nog moet vullen!
We leven in een vrij land hoor, beslis is zelf wel (OK, is al gebeurd, paar keer zelfs...).
Maar, message understood.
Wie had dit fraaie forum eigenlijk gestart?
Eiguh schuld dikkuh bult
En waarom zou je niet kunnen draaikonten met de terugleververgoeding? Je schrijft zelf dat er een aanpassing komt, dus de overheid kan ook in Duitsland veranderingen aanbrengen. Je weet net zo goed als ik dat als de overheid iets in zijn kop haalt, dit zo is omgezet in een wet, en dat een ooit gemaakte afspraak dat je 20 jaar lang een hoge terugleververgoeding garandeerd in de volgende kabinetsperiode al 100% anders kan zijn.zonnigtype schreef op donderdag 07 september 2006 @ 20:01:
[...]
Absoluut NIET mee eensch! Dat heet in polderiaanse termen draaikont-, knipperlicht- en wipkipbeleid (CDA politiek). Dat is VRAGEN om jankende en hard wegrennende investeerders. In Duitsland staan de vergoedingen VAST, maar worden ze wel met een vast percentage AFGEBOUWD. Iedereen die werkelijk werk wil maken van investeringen kan zijn eigen rekensommetjes maken en plempt hele daken vol, maar BETAALT die hele zooi wel! Er gaan tienduizenden euri in zo'n dak zitten, wordt allemaal omzetbelasting, loonbelasting, en noem maar op over betaalt en Duitsland verdient NU al, terwijl ze feitelijk nog maar net met dat EEG bezig zijn, 400 miljoen euri meer dan er aan geld is ingepompt. En toch worden al die installaties terugverdiend binnen een jaar of 15, vanwege die hoge tlv. (Is nu trouwens iets van 50 eurocent, was zelfs 54 voor vroege instappers, hangt af van welk type installatie er aangelegd wordt; verwachting is dat er in 2007 wel een "aanpassing" komt, maar geen fundamentele wijziging, kan ook helemaal niet zomaar, omdat die vergoedingenstructuur in de WET/EEG is ingebouwd). De consument merkt er geen .... van, kijk maar naar die tale-telling grafiek van de kWh kosten en waar dat megasucces hebbende EEG van betaald wordt:
Dat is mijn probleem met terugleververgoeding. Dan heb je voor veel geld zonnepanelen aangeschaft omdat je door die terugleververgoeding denkt de kosten te kunnen dekken, wordt na 4 jaar die vergoeding afgeschaft en zit je met de kosten.
En dat is een situatie waar je niet in komt als de aanschaf wordt gesubsidieerd.
Het is leuk over de mooie situatie in Duitsland te praten, maar door alle verschillen met Nederland is dat vooralsnog een utopie, hoe graag ook ik die bewaarheid zou willen hebben.
Ik bedoel, als Duitsland er nu al zoveel geld aan verdient (wat ik niet betwijfel of bestrijd), waarom kan dat in Nederland dan niet? Omdat de politiek dat niet wil, omdat de energiebedrijven dat niet willen. Omdat er een megagrote lobby gaande is. Daar zul je je op moeten instellen.
Wat dat betreft lees ik in dit topic veel "zou moeten zijns" en een laag werkelijkheidsgehalte. Ook dit:
Precies wat ik zeg! Je moet er dus voor vechten. Vergeet dat je er recht op hebt, de energiebedrijven proberen alle trucjes om onder dat recht uit te komen. Je schrijft zelf dat het niet vanzelf gaat. DUS moet je ervoor vechten.zonnigtype schreef op donderdag 07 september 2006 @ 21:13:
[...]
Zie mijn eerdere opmerkingen over terugleveren in Duitsland (aparte meter, dus ALLES hoog vergoed). Niks "vechten", je hebt er RECHT op. Helaas weten zoveel mensen niet van artikel 31-c, en zijn veel mensen te beroerd om hun recht op te eisen, dat de netbeheerders en leveranciers in hun vuistje zitten te kraaien van dolle pret. Denk niet dat je het "vanzelf" krijgt, maar krijgen zul je het, als je je maar op de wet (en standpunt NMa m.b.t. saldering) beroept en er werk van maakt. Ondertussen gewoon die salderende ferrarismeter laten hangen, omdat dat voor de NEDERLANDSE situatie nu gewoon het eerlijkst is (aangezien er überhaupt geen tlv is).
Gelijk hebben is één, gelijk krijgen is iets anders.
Zou dat niet heel simpel op te lossen zijn door een 1 kW generatortje? Die generator zorgt voor 220V op de lijn, de zonnepanelen zien dat en gaan vrolijk stroom produceren.zonnigtype schreef op donderdag 07 september 2006 @ 21:37:
[...]
"Zelfvoorzienend" tussen harde quotes omdat zelfs al ligt je hele dak en je schuur vol, zodra het net uitvalt heb je niks (geen probleem hoor, duurt meestal niet lang).
Alleen is dan de vraag wat er gebeurd op het net: 1 persoon genereert 5 kWh stroom, 100 personen willen 1 kWh, zakt dan de spanning in als een baksteen?
Maar om het veilig te laten werken, moet je dan je huisinstallatie loskoppelen van het net.
Hiervoor zijn 3 redenen.
1) Je kunt niet vanuit je kleine installatie het hele net voeden.
2) Als je terugvoed, kan een monteur niet veilig aan het net werken. (En dan gaat het om mensenlevens!)
3) Als het "gewone" net terug komt, zal jouw eigen "eiland" niet meer exact in fase zijn met de rest van de wereld. Als je dan toch weer koppelt, gaat er een heel grote kortsluiting komen. En dan zijn jouw spullen kapot.
Dit is echter wel te voorkomen, door een "simpel" relais tussen de huisinstallatie en het net.
Om weer in te schakelen als het net terug is, moet het huisnet worden uitgezet, dan kan de netkoppeling weer terug en het huis weer "aan"
Dit is nu precies de reden dat Remeha in de problemen zit met hun mikro-wkk ketel.
Ze mogen die niet aan het net hangen vanwege dit eilandbedrijf.
Het zal nog wat stijd kosten om dit op te lossen.
Guus Assmann
Ik had ook wel verwacht dat het beter is om los te koppelen, vooral vanwege 1. 2 had ik nog niet eens aan gedacht.
3 is wel op te lossen. Je moet de 0-doorgang van de opgaande flank van de netspanning detecteren en de eigen installatie moet zich daar aan aanpassen. Met elektronische omvormers moet dat geen probleem zijn. Het is misschien wel een probleem met een dieselmotor aan een generator. Ik weet niet hoe nauwkeurig die een frequentie afleveren.
Omdat je toch nooit meer dan 1 periode (20 ms) van de juiste periode af zit zal het incidenteel langzamer of sneller laten lopen van de frequentie geen invloed hebben op klokken die daarvan afhankelijk zijn.
Kamer voor subsidie groene stroom:
Ik zou mijn stemgedrag hieraan aangepast hebben, ware het niet dat ik toch al nooit overweeg CDA of VVD te stemmen.DEN HAAG - Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat de subsidieregeling voor duurzame energie in stand blijft. Minister Joop Wijn van Economische Zaken moet zijn besluit intrekken om geen nieuwe aanvragen meer in behandeling te nemen, vinden alle fracties behalve CDA en VVD.
Dat bleek donderdag tijdens een Kamerdebat met Wijn. Een motie van SGP-kamerlid Kees van der Staaij, die Wijn oproept de aangekondigde stop op de zogenoemde MEP-subsidies terug te draaien, krijgt steun van PvdA, GroenLinks, SP, LPF, D66 en ChristenUnie.
Wijn ontraadde de motie. Wel is hij bereid in het kabinet te praten over een ruime overgangsregeling. Een motie hierover wordt behalve door de genoemde partijen ook door het CDA gesteund.
Dit topic is gesloten.