Is dat waar? Dat lijkt mij niet zo heel moeilijk op te lossen, het gaat met zonne-omvoermers toch ook prima? Ik kan me twee situaties voorstellen:guus.assmann schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 08:31:
Dit is nu precies de reden dat Remeha in de problemen zit met hun mikro-wkk ketel.
Ze mogen die niet aan het net hangen vanwege dit eilandbedrijf.
Het zal nog wat stijd kosten om dit op te lossen.
1) de micro-wkk generator genereert 240V AC. Als zo'n ding start moet een klein computertje controleren of wat waarden (netspanning, -frequentie, etc.) binnen grenzen liggen en de fase matchen met het net. Zodra dat allemaal goed is gaat er een relais om en levert de generator aan het net. Valt het net weg, of loopt een andere parameter buiten vastgestelde grenzen dan schakelt de computer de generator van het net.
2) de micro-wkk generator genereert xx V DC. Daarachter zit dan een omvormer (niet heel veel anders dan bijvoorbeeld een Soladin) die het hele controle- en matchingproces op zich neemt en die de generator aan kan sturen. Ook hiervoor geldt: valt het net weg of gaat er iets anders mis, dan stopt de omvormer direct met leveren.
Dus technisch hoeft het volgens mij niet zo'n groot probleem te zijn. De vraag is natuurlijk hoe je het zo goedkoop mogelijk maakt terwijl het toch absoluut veilig en betrouwbaar is. Ik heb geen inzicht in hoe dat zit, het is ten slotte een behoorlijk ingewikkeld mechanisch en elektrisch apparaat. Ik heb al contact gehad met remeha en tno, ik ben zeer geïnteresseerd. Ook omdat de opbrengst precies tegengesteld fluctueert aan de zonnestroom; nl. 's winters het meest. Dat vult elkaar dus perfect aan. De te verwachten datum van de marktintroductie valt ongeveer samen met de planning wanneer we een huis willen gaan kopen, dus hopelijk zijn ze dan al verkrijgbaar.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant