Zonnepanelen geplaatst

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 86.869 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
guus.assmann schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 08:31:
Dit is nu precies de reden dat Remeha in de problemen zit met hun mikro-wkk ketel.
Ze mogen die niet aan het net hangen vanwege dit eilandbedrijf.
Het zal nog wat stijd kosten om dit op te lossen.
Is dat waar? Dat lijkt mij niet zo heel moeilijk op te lossen, het gaat met zonne-omvoermers toch ook prima? Ik kan me twee situaties voorstellen:

1) de micro-wkk generator genereert 240V AC. Als zo'n ding start moet een klein computertje controleren of wat waarden (netspanning, -frequentie, etc.) binnen grenzen liggen en de fase matchen met het net. Zodra dat allemaal goed is gaat er een relais om en levert de generator aan het net. Valt het net weg, of loopt een andere parameter buiten vastgestelde grenzen dan schakelt de computer de generator van het net.

2) de micro-wkk generator genereert xx V DC. Daarachter zit dan een omvormer (niet heel veel anders dan bijvoorbeeld een Soladin) die het hele controle- en matchingproces op zich neemt en die de generator aan kan sturen. Ook hiervoor geldt: valt het net weg of gaat er iets anders mis, dan stopt de omvormer direct met leveren.

Dus technisch hoeft het volgens mij niet zo'n groot probleem te zijn. De vraag is natuurlijk hoe je het zo goedkoop mogelijk maakt terwijl het toch absoluut veilig en betrouwbaar is. Ik heb geen inzicht in hoe dat zit, het is ten slotte een behoorlijk ingewikkeld mechanisch en elektrisch apparaat. Ik heb al contact gehad met remeha en tno, ik ben zeer geïnteresseerd. Ook omdat de opbrengst precies tegengesteld fluctueert aan de zonnestroom; nl. 's winters het meest. Dat vult elkaar dus perfect aan. De te verwachten datum van de marktintroductie valt ongeveer samen met de planning wanneer we een huis willen gaan kopen, dus hopelijk zijn ze dan al verkrijgbaar.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Het klopt dat het technisch niet zo'n probleem is, als tenminste de zaak uit gaat samen met het net.
Maar Remeha wilde juist dat de ketel kan doorwerken als de netspanning weg is.
Dat is op zich ook geen probleem.
Maar de koppeling met terugleveren is dan wel lastig.
Dit vereist ook een aanpassing in de meterkast, waarbij een soort aardlek achtige schakelaar nodig is. Je wil immers voorkomen dat de spanning in huis wegvalt en ook geen terugvoeding doen.
En dat is een interessante technische uitdaging.
Daarom moet het ook worden goedgekeurd door de netbeheerders etc.
En los van de vraag of ze daar wel of niet voor zijn, moeten ze wel zeker zijn dat het technisch ook voldoende betrouwbaar is.
Om dit vast te stellen zijn tests en dus tijd nodig.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
guus.assmann schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 14:36:
Het klopt dat het technisch niet zo'n probleem is, als tenminste de zaak uit gaat samen met het net.
Maar Remeha wilde juist dat de ketel kan doorwerken als de netspanning weg is.
Dat is op zich ook geen probleem.
Maar de koppeling met terugleveren is dan wel lastig.
Lijkt mij nog wel meevallen, als het computertje besluit dat er een onveilige situatie is, om wat voor reden dan ook, dan kan toch gewoon de generator óf totaal uitgeschakeld worden, óf door blijven draaien maar afgekoppeld worden van het net?
Dit vereist ook een aanpassing in de meterkast, waarbij een soort aardlek achtige schakelaar nodig is. Je wil immers voorkomen dat de spanning in huis wegvalt en ook geen terugvoeding doen.
En dat is een interessante technische uitdaging.
Waarom? Lijkt me niet. Ook dit is weer niet anders dan een zonnestroom-omvormer zoals de Soladin. Ik kan me voorstellen dat er een aparte groep nodig is, maar daar houdt het dan ook wel mee op.
En hoezo geen terugvoeding doen? Dat wil je juist wel, zou ik zeggen. Ik meen dat die generatoren 1kW zijn, dat maak je echt niet alleen op.
Daarom moet het ook worden goedgekeurd door de netbeheerders etc.
Die zullen inderdaad niet blij zijn met grote aantallen kleine opwekkers, maar ik denk dat dat iets is waar ze aan zullen moeten wennen.
En los van de vraag of ze daar wel of niet voor zijn, moeten ze wel zeker zijn dat het technisch ook voldoende betrouwbaar is.
Om dit vast te stellen zijn tests en dus tijd nodig.
Die tijd is remeha nu aan het nemen heb ik begrepen, er wordt veel getest en ze hopen binnen twee jaar met een marktintroductie te komen. Ik heb goede hoop, ik vind het echt een geweldig concept. Vooral het feit dat e.e.a centraal aangestuurd kan worden ben ik helemaal weg van.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 08-09-2006 16:04 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
Het verschil met zonnestroom is dat men wil hebben dat de ketel verder werkt.
Dat kan op zich prima, je kunt een circuit maken dat alleen de ketel van spanning voorziet.

Maar er is ook sprake geweest van zelfvoorzienend, dus geen net meer nodig.
Anders gezegd, ik wel stroom maar de rest van de straat niet.
En dat kan alleen veilig en betrouwbaar als je het huisnet en het "buiten net" kunt scheiden.
De beste plaats hiervoor is de meterkast.

Inderdaad is 1Kwh wel veel. Meer dan genoeg om je huis aan de gang te houden.

Die centrale aansturing vindt ik dus weer wat minder.
Ik ben graag baas over eigen energie. Als ik op vakantie zou zijn, hoeft de ketel ook niet aan.
Maar het is wel zo dat het mogelijkheden bied.

Overigens ook weer puur technisch, volgens mij is het gunstiger om een wisselstroom generator te gebruiken. (Die zit ook in een auto en wordt daarna met diodes gelijkgericht) Je hoeft dan namelijk geen elektronica voor een omvormer te gebruiken. De frequentie is het toerental van de generator en is redelijk gemakkelijk in de pas te houden.

Een collega van mij is aan het proberen om zo'n Remeha ketel te krijgen.
Hij kwam met de info dat het huidige concept is afgekeurd omdat de afschakeling ter voorkoming van eilandbedrijf niet aan de eisen voldeed.
Probleem is echter dat hier nog niet echt eisen voor zijn, de normen etc moeten nog worden opgesteld. Dergelijke innovaties hebben in Nederland wel wat tijd nodig.
In Engeland is overigens al een systeem te koop, voor zover ik weet.
Remeha wil dezelfde leverancier gaan gebruiken.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Maasluip schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 09:11:
Goed nieuws!

Kamer voor subsidie groene stroom:

[...]

Ik zou mijn stemgedrag hieraan aangepast hebben, ware het niet dat ik toch al nooit overweeg CDA of VVD te stemmen.
Is nog NIET zeker. Hoofdmotie is van van der Staaij van SGP (!!!) en het is nog niet zeker of die het gaat halen omdat die niet door CDA en VVD ondersteund wordt, daarvoor zullen mogelijk de splinterfracties (o.a. Wilders...) doorslag moeten geven. Als die motie het niet haalt, ligt er een "vluchtmotie", nl. dan moet er zeker voor getroffen bedrijven een decente overgangsregeling komen, wat WEL door CDA gesteund wordt. Als het zover komt, gaat er een gigantische juridische strijd uitbreken wie WEL en wie NIET nog aanspraak op wat dan ook kan maken, en dat gaat Wijn (hopelijk) GOUD geld kosten. Had 'ie maar niet zo ongelofelijk stom en eigenwijs moeten zijn.

Dus eerst dinsdag stemming afwachten. Het had allemaal nergens voor nodig geweest, en zelfs als de hoofdmotie aangenomen wordt, is het slechts tot 1 januari 2007 wanneer er alweer een nieuwe MEP, maar met ingebouwde plafonds komt. En de meeste investeerders mijden dit land van idioten toch al als de pest, is alleen maar erger geworden.

Afijn, wij blijven lekker kWh bakken. Vandaag alweer 5 kWh ruim, zeer jofel voor een 1 kWp systeempje met "niet innovatieve" oude Shell paneeltjes op een september dag. :*)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

CanonG1 schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 15:26:
[...]

Die zullen inderdaad niet blij zijn met grote aantallen kleine opwekkers, maar ik denk dat dat iets is waar ze aan zullen moeten wennen.
Geheel mee eensch, maar dat moet wel afgedwongen worden (zonder strijd geen resultaat). EZ ziet niets in decentrale opwekking, wij wel, want wij zijn de burgers van dit land, en dat gas is van ons, en dat zonlicht ook, en dat moeten we zo efficient mogelijk kunnen gebruiken en benutten in eigen huis. Die netbeheerders komen echt wel aan hun inkomsten, hoor, maar dan moeten ze van onze meterkasten afblijven en normale prijzen rekenen en al helemaal teruglevering vergoeden.

[...]
Die tijd is remeha nu aan het nemen heb ik begrepen, er wordt veel getest en ze hopen binnen twee jaar met een marktintroductie te komen. Ik heb goede hoop, ik vind het echt een geweldig concept. Vooral het feit dat e.e.a centraal aangestuurd kan worden ben ik helemaal weg van.
Er wordt geloof ik binnenkort ergens in NL een hele fabriekshal gebruikt met een hele zooi van die dingen en daar gaat van alles aan gemeten worden (netbelasting onder wisselende omstandigheden e.d.). Samenwerkingsverband van Cogen, diverse energiebedrijven (....), maar ook bijv. netbeheerder Continuon die hier bovenop zit, want, zoals gezegd, die houden niet zo van teruglevering (hun systemen kunnen niet eens negatief verbruik aan, ja, ja, een minnetje kan niet verwerkt worden...). Veel info al op het net. Zie o.a. Cogen site:

http://www.cogen.nl/

Ik ben helemaal niet enthousiast over "centrale aansturing". Dat is alles uit handen geven, en in de huidige semigeliberaliseerde energiemarkt is dat VRAGEN om machtsmisbruik. Dat moet keihard afgespijkerd worden, want reken maar dat de consument echt geen kado'tjes toegeworpen gaat krijgen... Dat heeft de afgelopen paar jaar "geliberaliseerd" markt wel op alle vlakken laten zien.

Knokken dus!

}:|

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

guus.assmann schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 23:43:

Een collega van mij is aan het proberen om zo'n Remeha ketel te krijgen.
Hij kwam met de info dat het huidige concept is afgekeurd omdat de afschakeling ter voorkoming van eilandbedrijf niet aan de eisen voldeed.
Probleem is echter dat hier nog niet echt eisen voor zijn, de normen etc moeten nog worden opgesteld. Dergelijke innovaties hebben in Nederland wel wat tijd nodig.
In Engeland is overigens al een systeem te koop, voor zover ik weet.
Remeha wil dezelfde leverancier gaan gebruiken.
Voor zonnestroomomvormers (die o.h.a. in NL veel minder hoge vermogens afgeven) zijn zeer zware wettelijke eisen en die MOETEN direct afschakelen bij netuitval/afwijkende netspanning en frequentie, juist vanwege die eilandbedrijfwerking. Anders mogen die dingen niet eens verkocht worden. Vergelijkbare regelmechanismen moeten en zullen toegepast worden in alle decentrale netinvoeders, maar ongetwijfeld zal dat niet zo makkelijk gaan omdat de installaties natuurlijk een nogal afwijkend karakter hebben. Misschien moet Remeha maar eens met Mastervolt gaan smoezen....

Overigens, een van de meest vergevorderde bedrijven op dit vlak is het Engelse (!) Microgen, die verkoopt al op commerciële basis:

http://www.microgen.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Kleine off topic, maar wel relevant om een indruk te krijgen op welk "niveau" die inmiddels veelbesproken netbeheerders uit alle macht de controle over de energiemarkt (weer) willen terugkrijgen. Documenten op de DTe website m.b.t. de methodes die gehanteerd moeten gaan worden bij het transport van gas in Nederland:

http://www.dte.nl/nederla...ale_netbeheerders_gas.asp

Niet schrikken, het is TOTAAL onleesbare en onbegrijpelijke materie, zelfs voor gepokt en gemazelde energiedeskundigen, maar reken maar dat er de nodige zaken in staan die maximaal in het voordeel van de netbeheerders worden geregeld.

De consument? Die heeft het nakijken want die snapt hier dus echt de ballen van en moet maar afwachten wat er allemaal dan wel "geregeld" is en hoe dat op zijn nota gaat uitpakken.

Vergelijkbare zaken (iets minder ingewikkeld) spelen en hebben gespeeld op de elektramarkt, o.a. wijziging Meetcode medio 2005. Op een (zogenaamd) kleine wijziging van de Tarievencode heb ik officieel zienswijze ingediend, uitkomst ongewis.

Vrijwel niemand beseft dat dit soort zaken spelen op een niveau waar je strenge democratische controle zou verwachten, maar die is vrijwel onmogelijk gezien de waanzinnige complexiteit ervan.

Fijn, terug naar de zonnestroom. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nog steeds voor kernenergie, één treinwagon radioactief materiaal is genoeg om een forse centrale één jaar op te laten lopen :) Daarnaast is er weinig tot geen luchtvervuiling.
Helaas is deze illusie niet waar.

Een kerncentrale produceert in zijn nucleaire cyclus wel degelijk CO2 uitstoot. Er is namelijk heel veel energie nodig om uranium te winnen, uranium te verrijken, brandstofstaven te maken, radioactief afval op te slaan (voor honderden jaren) en de centrale te ontmantelen. Als je dit allemaal doorrekent dan produceert een 1000 MW PWR kerncentrale ongeveer 33% van de CO2 uitstoot van een gas-centrale, oftwel meer dan 1 miljoen CO2 per jaar.

Verder produceert een kerncentrale netto weinig energie. Het duurt in het gunstigste geval, bij het gebruik van "high-grade" uranium erts, minimaal 10 jaar voordat een kerncentrale zijn eigen energie opgewekt heeft. Aangezien de middelde levensduur van een kerncentrale maar 21 jaar is, produceert deze maar netto 11 jaar energie. Daarna moet het afval wat geproduceert is voor honderden jaren opgeslagen worden. Probeer maar eens uit te leggen aan de volgende generaties....

Nu de "high-grade" uranium erts mijnen aan het opraken zijn wordt de situatie nog erger. Er zal dus steeds meer "low-grade" uranium erts gebruikt gaan worden. Het gevolg is dat de een kerncentrale steeds meer CO2 gaat uitstoten en netto steeds minder energie gaat opleveren. Bij het gebruik van uranium erts waarvan de grade lager is dan 0,05% wordt een kerncentrale een hele dure gas-verbrander omdat er netto geen energie meer uitkomt.

En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat er NU al een tekort is aan uranium.
Op dit moment draaien er wereldwijd 442 kerncentrales. Deze centrales gebruiken per jaar 65.478 ton uranium. De uranium mijn in de wereld produceren "slechts" 41.569 ton uranium. Dit gat wordt momenteel gedicht door het recyclen van uranium afkomstig van ontmantelde nucleaire wapens, vooral uit Rusland. Als deze wapens straks allemaal recycled zijn verwachten analisten dat er ondanks de hogere productie door de nieuwe mijnen er nog steeds een tekort is aan uranium van 22 miljoen pond in 2010. Het huidige tekort is 25 miljoen pond. De verwachting is dan ook dat de prijs van uranium na 2010 gigantisch zal gaan stijgen...

Meer informatie over dit alles is te vinden in het artikel "Kernenergie de oplossing?"
Atoomenergie hoort in het Museum voor Achterhaalde Energie Opties...
Beter had ik het niet kunnen omschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
De Sterling motor die Remeha wil gebruiken, word gemaakt door Microgen!
En binnen de EEG zou er een vrije handel moeten zijn.
Als dit apparaat ook nog een CE keur heeft, dan mag het in Nederland worden gebruikt.....
Waarschijnlijk is dit dus weer een punt van stijd en wordt deze pas gewonnen als het gas op is. :O (of Remeha is falliet)

Hoeveel handtekeningen zijn er nodig, om als burger iets op de aganda van de 2e kamer te krijgen?
En hebben we genoeg groene energie enthousiasten hiervoor? Of stel ik nu een foute vraag. :o

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-08 23:39

hamsteg

Species 5618

Hi,

Ik ben een beetje aan het knutselen geweest. Heb in excel een rendementsberekening gemaakt. er valt vast vanalles op aan te merken maar door de bank genomen kloppen de berekeningen wel. Bij mij was de bouwmarkt aanbieding meteen al onrendabel. Misschien vinden anderen deze sheet ook leuk voor snelle berekeningen?

Blauwe velden kun je invullen, de rest is beschermd (voor de knutselaars:extra-beveiliging-beveiliging opheffen). Regel 8 kun je spelen met ouderdom. Als je een jaar invult, geeft de volgende regel het daarbij behorende verlies door ouderdom. Bij 0 wordt het gemiddelde verlies over 25 jaar gegeven, bij break even berekening zou hier dus 0 moeten staan. Daarna gegevens die je van de jaarrekening kunt halen. Heb je geen hoog/laag vul in beiden dan het normaal tarief in. Druk op de "Go" knop en in het blok daaronder staat break even, winst verlies (zonder rente) en rendement t.o.v. bedrag wegzetten op rente-rekening. Alleen als alle drie groen zijn heb je een rendabel systeem. Volgens deze berekeningen heb ik zonder subsidie nog niet een rendabel systeem gezien :'( Mijn opstelling vangt alleen van 10:00 tot 19:00 volle zon dus daarom kan ik geen 90% rendement op positie invullen ...

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op zondag 10 september 2006 @ 14:16:

Beter had ik het niet kunnen omschrijven.
Thanx, Jeroen, voor de briljante uitleg en mijn quote.

Grappig dat je naamgenoot toch wel iets ziet in de atoompjes.

It's a small world... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

guus.assmann schreef op zondag 10 september 2006 @ 21:14:
De Sterling motor die Remeha wil gebruiken, word gemaakt door Microgen!
En binnen de EEG zou er een vrije handel moeten zijn.
Als dit apparaat ook nog een CE keur heeft, dan mag het in Nederland worden gebruikt.....
Waarschijnlijk is dit dus weer een punt van stijd en wordt deze pas gewonnen als het gas op is. :O (of Remeha is falliet)

Hoeveel handtekeningen zijn er nodig, om als burger iets op de aganda van de 2e kamer te krijgen?
En hebben we genoeg groene energie enthousiasten hiervoor? Of stel ik nu een foute vraag. :o
Het begin van revolutie is "foute vragen stellen", guus!

E-bedrijven en netbeheerders worden BLOEDnerveus van al die "informatieve vragen" van ons, dus vooral door blijven vragen. Tot ze met de billen bloot gaan.

Mijn handtekening heb je!

Nog paar nachtjes slapen tot de verkiezingen...

:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

zonnigtype schreef op maandag 11 september 2006 @ 01:37:
[...]

E-bedrijven en netbeheerders worden BLOEDnerveus van al die "informatieve vragen" van ons, dus vooral door blijven vragen. Tot ze met de billen bloot gaan.
Er zijn er blijkbaar ook die het leren.

Ik heb stroom van Oxxio (door velen verguisd) en die maken reclame met een digitale meter. Nu belden ze me in het weekend op of ik ook gas van Oxxio wilde, goedkoper blahblah, en dan kon dat fijn samen met de digitale gas/elektra meter. Toen ik vroeg of dat ook samen ging met zonnepanelen was het antwoord direkt "nee dat gaat niet, dan zullen we die meter maar laten zitten.".

Netjes. Ook al zitten ze me via de telefoon te spammen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elypsion
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:30
He, goed dat je zo bezig bent met de toekomst! Ik heb een vraagje, zou je mij dat onderzoek van de Universiteit Utrecht willen opsturen?? Ik doe namelijk een PWS (profielwerkstuk) over o.a. zonne-energie. Je kunt hem naar ate.otten@home.nl opsturen. Alvast bedankt en keep up the good work!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

hamsteggot schreef op zondag 10 september 2006 @ 22:06:

Misschien vinden anderen deze sheet ook leuk voor snelle berekeningen?
Klein vraagje: waarom heb je de berekeningen in een macro gestopt? Ik heb die berekeningen even als formule in het sheet gezet en dan zie je direkt bij het veranderen van een waarde al de uitkomst.
Als je wil kan ik hem wel naar je opsturen.

Daarbij is de kWh prijs een beetje vreemd opgebouwd. Je rekent een gemiddelde prijs over 24 uur aan de hand van hoog/laag tarief. Maar als je laag tarief van 23:00 - 6:00 uur is, dan zul je heel erg weinig kWh aan laag tarief terugleveren. In het voorbeeld is het beter om met volledig hoog tarief te rekenen, in andere gebieden (waar laag tarief van 21:00 tot 7:00 uur is) zou je wat meer laag tarief moeten rekenen, maar dan moet je een goede verdeelsleutel vinden.

[ Voor 33% gewijzigd door Maasluip op 11-09-2006 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
zonnigtype schreef op maandag 11 september 2006 @ 01:22:
Grappig dat je naamgenoot toch wel iets ziet in de atoompjes.
Even nauwkeurig quoten aub: ik ben niet in eerste instantie vóór kernsplitsing, ik zou heel graag in een wereld willen leven waarin alle energie dmv windmolens, PV, etc. wordt opgewekt en waarin iedereen zuinig met energie omgaat (check mijn acties, niet mijn woorden). Maar, ik denk dat dat, in ieder geval op de korte en middellange termijn, een illusie is. Als we een enigszins geavanceerde en geïndustrialiseerde beschavig op gang willen houden zullen we denk ik wel een stabiele backup mogelijkheid moeten hebben als onderdeel van de energiemix. Kernenergie is daarvoor een mogelijkheid. Eentje die niet in eerste instantie mijn voorkeur heeft, maar die we ook niet op voorhand uit moeten sluiten.

Organisaties zoals bv. Greenpeace die zo heftig tegen kernenergie zijn komen op mij niet geloofwaardig over. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

En dan is er nog iets wat me van het hart moet, zonnigtype. Ik waardeer je inzet voor zonnestroom etc. enorm, maar ik denk dat de toon van je berichten mensen afschrikt. Alles is negatief, de regering is evil, overal zijn samenzweringscomplotten tegen de eenvoudige burger, in het buitenland is alles beter, en alles wordt aangesterkt met hoofdletters en veel uitroeptekens. Lange posts over hoe slecht alles in elkaar zit, dikke heren in nette pakken met sigaren beduvelen de burger, de politiek is verrot, etc.

Ik denk persoonlijk dat een positievere benadering beter zou kunnen werken. Dat is wat ik zelf ook probeer op mijn website, mijn posts hier, etc. Laat mensen zien dat het leuk is om energie te besparen, om zonnepanelen/zonneboilers te plaatsen etc. Ik ben van mening dat dat een veel effectievere manier is om mensen bewust te maken van zaken als energie. Dus let wel: ik zeg niet dat wat je allemaal post niet waar is, maar dat de toon waarop je het doet misschien niet de juiste is om mensen bewust te maken van energieproblemen.

[ Voor 2% gewijzigd door JeroenH op 11-09-2006 10:00 . Reden: zpelvoud ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:07
Zoals beloofd: hierbij het soladin pc interface schema.

edit: Is het misschien een ideetje om dit topic te splitsen in een discussietopic over PV regelingen besluiten, etc, en een topic over de techniek? Want de technische discussie raakt een beetje ondergesneeuwd geloof ik... :|

[ Voor 49% gewijzigd door Mistraller op 11-09-2006 10:12 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
MisTraller schreef op maandag 11 september 2006 @ 10:09:
Zoals beloofd: hierbij het soladin pc interface schema.

edit: Is het misschien een ideetje om dit topic te splitsen in een discussietopic over PV regelingen besluiten, etc, en een topic over de techniek? Want de technische discussie raakt een beetje ondergesneeuwd geloof ik... :|
Daar ben ik helemaal voor. Het is ten slotte GoT, het moet een beetje technisch blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Over technisch gesproken, is iemand al wat verder gekomen met software schrijven voor de Soladin 600? Ik ben er mee bezig, maar ik kan er minder tijd aanbesteden dan ik zou willen.

Ik schrijf het in Qbasic/Quickbasic, lach me maar uit maar daarmee kan ik overweg. Ik heb bv. ook stukjes software geschreven om met mijn Garmin GPS-ontvanger te communiceren en dat gaat goed.

Ik loop echter ergens tegenaan waar ik in eerste instantie niet uitkom. Ik kan prima een string met karakters schrijven naar COM1 en de serial port monitor bevestigt ook dat dat hetzelfde is als de wat de Soladin software doet. Echter, als ik dan de software direct daarna op de COM-poort laat luisteren (INPUT #1) lijkt het alsof er geen data binnenkomt. Ik begin het vermoeden te krijgen dat het te maken heeft met het feit dat ik een USB/serieel converter gebruik ipv een 'echte' COM-poort. Ik heb nog ergens een oude win98-laptop liggen, die wel een 'echte' COM-poort heeft, daar moet ik het nog maar eens op proberen.

Maar ik ben er dus nog mee aan het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:55

BlueTooth76

Let the sun shine!

CanonG1 schreef op maandag 11 september 2006 @ 12:25:
Ik begin het vermoeden te krijgen dat het te maken heeft met het feit dat ik een USB/serieel converter gebruik ipv een 'echte' COM-poort. Ik heb nog ergens een oude win98-laptop liggen, die wel een 'echte' COM-poort heeft, daar moet ik het nog maar eens op proberen.

En anders proberen om nog ergens een P1 te scoren. Bijna altijd "gratis af te halen" en mét 2 goedwerkende, ouderwetse com-poorten.

Ik kan zelf helaas ook alleen maar programmeren in Basic. Ergens in 1989 geleerd bij Scheidegger (cursus "programmeren voor de jeugd") en heel wat geschreven in MSX-, GW- en later Q-Basic. Helaas in 1994 een HDD crash gehad en toen wist ik nog niet wat backups maken was ;)

[ Voor 19% gewijzigd door BlueTooth76 op 11-09-2006 12:40 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Maasluip schreef op maandag 11 september 2006 @ 09:20:
[...]
Klein vraagje: waarom heb je de berekeningen in een macro gestopt? Ik heb die berekeningen even als formule in het sheet gezet en dan zie je direkt bij het veranderen van een waarde al de uitkomst.
Als je wil kan ik hem wel naar je opsturen.

Daarbij is de kWh prijs een beetje vreemd opgebouwd. Je rekent een gemiddelde prijs over 24 uur aan de hand van hoog/laag tarief. Maar als je laag tarief van 23:00 - 6:00 uur is, dan zul je heel erg weinig kWh aan laag tarief terugleveren. In het voorbeeld is het beter om met volledig hoog tarief te rekenen, in andere gebieden (waar laag tarief van 21:00 tot 7:00 uur is) zou je wat meer laag tarief moeten rekenen, maar dan moet je een goede verdeelsleutel vinden.
De berekeningen zitten in een macro zodat deze ook het 25 jaars overzicht netjes aanmaakt.

Met betrekking tot de gemiddelde prijs heb je gelijk ... feitelijk zou je niet eens met nachtprijs moeten rekenen ('s nachts is er weinig zon). Wil je rekenen met alleen de dagprijs zou je beiden op dagstroom prijs kunnen zetten. Ik heb het laten staan omdat een aantal andere kosten zijn namelijk ook niet vermeld (converter vervangen na 10-15 jaar) en die worden door deze verrekening een beetje opgevangen. Ik kan het wel omzetten en dan een % aan onderhoudskosten inschatten.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

hamsteggot schreef op maandag 11 september 2006 @ 12:54:
[...]

De berekeningen zitten in een macro zodat deze ook het 25 jaars overzicht netjes aanmaakt.
Dat heb ik dus in formules gedaan.

Ik heb trouwens op CBS gezocht naar energieprijzen, en daar geven ze een gemiddelde stijging sinds 1998 van 8-9% per jaar aan, afhankelijk van welk cijfer je kiest.

[ Voor 35% gewijzigd door Maasluip op 11-09-2006 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Het voordeel van Macro's is dat je alles op 1 plek kunt aanpassen, bij formules moet je alles aanpassen/kopieren. Dat kan en mag maar met een programmeursachtergrond vind ik dit iets sneller gaan. Forgive my sins.

'k heb alles nu op dagstroom laten berekenen en een onderhoudspercentage toegevoegd. Zal vanavond even uploaden.

Edit: met 8.5% en onderhoud op 0.75% is de constructie in de sheet rendabel :)

[ Voor 10% gewijzigd door hamsteg op 11-09-2006 14:00 ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:19

virus.elektro

profesionele monitor sloper

CanonG1 schreef op maandag 11 september 2006 @ 12:25:
Over technisch gesproken, is iemand al wat verder gekomen met software schrijven voor de Soladin 600? Ik ben er mee bezig, maar ik kan er minder tijd aanbesteden dan ik zou willen.

Ik schrijf het in Qbasic/Quickbasic, lach me maar uit maar daarmee kan ik overweg. Ik heb bv. ook stukjes software geschreven om met mijn Garmin GPS-ontvanger te communiceren en dat gaat goed.

Ik loop echter ergens tegenaan waar ik in eerste instantie niet uitkom. Ik kan prima een string met karakters schrijven naar COM1 en de serial port monitor bevestigt ook dat dat hetzelfde is als de wat de Soladin software doet. Echter, als ik dan de software direct daarna op de COM-poort laat luisteren (INPUT #1) lijkt het alsof er geen data binnenkomt. Ik begin het vermoeden te krijgen dat het te maken heeft met het feit dat ik een USB/serieel converter gebruik ipv een 'echte' COM-poort. Ik heb nog ergens een oude win98-laptop liggen, die wel een 'echte' COM-poort heeft, daar moet ik het nog maar eens op proberen.

USB-serieel converter gaat niet werken denk ik. qbasic is nog uit de tijd dat virtuele com-poorten niet bestonden, van daar.
dat je qbasic gebruikt is niet zo gek hoor. zou ik ook doen. met C krijg het toch nog niet zo mooi als met qbasic
misschien kan je iets doen met de datum trouwens
code:
1
2
3
4
5
6
7
lees datum file
vergelijk datum met huidige datum
haal alle data op vanaf vorige datum tot nu
schrijf data in file (waardes gescheiden door komma's, is leuk voor in exel)
schrijf datum van vandaag naar file
sluit file
einde programma

en dat dan gewoon iedere keer draaien als je opstart.

zo vandaag is de monteur geweest. Oude OK4's vervangen door een Soladin. was er trouwens geen een kapot

[ Voor 14% gewijzigd door virus.elektro op 11-09-2006 15:07 ]

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
virus.elektro schreef op maandag 11 september 2006 @ 14:54:
USB-serieel converter gaat niet werken denk ik. qbasic is nog uit de tijd dat virtuele com-poorten niet bestonden, van daar.
Ik ben er nog niet van overtuigd dat het daaraan ligt, volgens mij werkte de communicatie met mijn GPS-ontvanger in eerste instantie ook prima, maar ik weet het niet meer zeker. Ik moet daar gewoon nog wat meer tijd in steken. Ik heb nog een P1-laptop met een COM-poort, daar moet ik mee aan de slag.
zo vandaag is de monteur geweest. Oude OK4's vervangen door een Soladin. was er trouwens geen een kapot
Ik ben benieuwd naar je ervaringen mbt geluidsproductie etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
CanonG1 schreef op maandag 11 september 2006 @ 15:01:
[...]

Ik ben er nog niet van overtuigd dat het daaraan ligt, volgens mij werkte de communicatie met mijn GPS-ontvanger in eerste instantie ook prima, maar ik weet het niet meer zeker. Ik moet daar gewoon nog wat meer tijd in steken. Ik heb nog een P1-laptop met een COM-poort, daar moet ik mee aan de slag.

[...]

Ik ben benieuwd naar je ervaringen mbt geluidsproductie etc.
Ik heb van het weekend de nieuwe op volle kracht gehoord, her rammeltje is eruit inderdaad, maar geluid blijft wel ja. Maar niet meer zo storend. Een PCgeluid zeg maar. Wat me wel opviel, toen de zon er vol op scheen had ik een temp van 60 graden, en een productie van ca 380W. Vond ik eigenlijk magertjes, de hemel was verder blauw, en de MAX waarde van de soladin staat op 497W. (Knap hoor eigenlijk, met 500Wp panelen ?)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

CanonG1 schreef op maandag 11 september 2006 @ 09:47:
Ik denk persoonlijk dat een positievere benadering beter zou kunnen werken. Dat is wat ik zelf ook probeer op mijn website, mijn posts hier, etc. Laat mensen zien dat het leuk is om energie te besparen, om zonnepanelen/zonneboilers te plaatsen etc. Ik ben van mening dat dat een veel effectievere manier is om mensen bewust te maken van zaken als energie. Dus let wel: ik zeg niet dat wat je allemaal post niet waar is, maar dat de toon waarop je het doet misschien niet de juiste is om mensen bewust te maken van energieproblemen.
etcetera

Je hebt volkomen gelijk. Ik ontspoor af en toe, en sorry hoor, maar dat heeft goede reden.

Lees Polder PV tussen de regels door, en je ziet een andere kant van me. Ook ik kan positief zijn, jawel!

Ik zit gewoon anders dan jij in elkaar, en ieder heeft een rol in het spel des levens. Ik zit er niet mee de boodschapper van slecht nieuws te zijn. Het is alleen jammer dat die (boodschapper) vaak niet serieus wordt genomen.

Even goede vrienden, hoor. Er zijn veel erger dingen in de wereld waar wij nooit mee te maken krijgen. Laten we dat vooral continu in het achterhoofd houden.

Zonne-energie voor iedereen. Blijft staan, met een positieve boodschap...
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Update deze sheet kan leuk zijn voor snelle berekeningen. Op tips van Maasluip aangepast. Veel plezier ermee.

Edit:
Zal verder geen updates meer hier aankondigen :) Gaan we de topic nog splitsen? TS heeft het over de voordelen (en nadelen) van PV systemen. De laatste twee pagina's lopen een beetje door elkaar met TS-gerelateerde items en programmeren van USB interfaces.

Voorstel: dit topic ('Zonnepanelen geplaatst') voor abstracte discussie houden en een tweede aanmaken met ('Zonnepanelen technisch') voor de meer technisch inhoudelijke discussies? Beiden zou ik willen volgen maar door scope wisselingen is het wel eens moelijk te volgen.

[ Voor 63% gewijzigd door hamsteg op 11-09-2006 22:23 . Reden: TS splitsen ? ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XplodingForce
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-08 16:24

XplodingForce

NEE GEEN COLA GEVEN!!!!

Zeer mooi initiatief! Als iedereen dit zou doen, en de energiebesparingstechnieken zouden nog veel verder worden doorgevoerd moet het toch zeker mogelijk zijn om 1/8e energie te gebruiken. (jij gebruikt maar 1/4e, met betere technieken enz. moet nog veel meer mogelijk zijn).

Stel nu dat (ik ben ook niet echt voor kernenergie hoor (en trouwens ook niet eXtreem greenpeace achtig tegen), maar stel) we uiteindelijk geen goede oplossing vinden en alle energie die verder nodig is moet opgewekt worden door kerncentrales. Als iedereen het dan zo doet (eventueel verplicht door regering e.d.) dan kun je 8-10x minder kerncentrales bouwen! Dit is toch fantastisch? De kans op ongelukken e.d. met kerncentrales (Tsjernobyl anyone?) is dus ook veel kleiner, en de mileuvervuing door kernenergie (Sellafield?) is ook 8-10x kleiner oid. Daarvoor moeten we dan allemaal met milieusubsidies e.d. 2x in ons leven iets van E2000,- uitgeven. In ruil voor de veel betere wereld die je ervoor terugkrijgt, ik zou wel weten wat ik zou kiezen, een betere wereld, of E4000,- in m'n leven besparen :)

Everybody lies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
De maximale waarde in de Soladin is waarschijnlijk bij een produktie test ontstaan.

Met de interface kabel en het programma is het te resetten.
Ga naar de pagina waar de inverter data staan en klik op Reset.
Het eerst volgende "allert boxje" kun je met "return" beantwoorden.
Daarna komt er nog een box, klik dan met de muis op OK.
Dan is na even het maximum op nul. (Ik heb het bij alle 4 zo gedaan)

De voorgestelde opsplitsing vindt ik een prima idee.

@zonnigtype en enige anderen... O-) : Gelukkig zingt ieder vogeltje zoals het gebekt is.
En met veel stemmen kunnen we een heel mooi koor maken.

Helaas zijn de motieven van heel veel mensen niet eerlijk of anders dan ze zouden moeten zijn.
Dat is ook een schaduwzijde van de demokratie.

En dan kan "mopperen" een effectief middel zijn, maar helaas verliest dit ook na een tijdje het effect.
Bij mijn werk probeer ik vaak mensen uit te dagen om eens (eerlijk) na te denken over de zin en onzin van iets. Of ik zorg ervoor dat ze zich afvragen of ik iets serieus meen, of dat ik ze op de hak neem. Beide methoden zijn lastig maar vaak heel effectief. Humor werkt het allerbeste volgens mij.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corl
  • Laatst online: 21-07 10:46
Dag, ik was even op vakantie (paar dagen naar Houyet, Belgie)

Even een technische verheldering (na vluchtig de nieuwe berichten te hebben gelezen).

Ik heb het schema van Guus bekeken en het blijkt (zoals Guus al zei) dat de soladin inverter gebruik maakt van een "digital current loop" verbinding. Dit is geheel iets anders dan RS485 / RS232 of RS422. Voor de duidelijkheid RS232, RS422, RS485 en "current loop" zijn allemaal andere implementaties van de elektriche interface van de laagst osi laag (fysieke laag, physical layer), dit heeft niets met software of het protocol te maken.

Verder kan ik helpen met het schrijven of testen van software mail me maar. In C heb ik wat test zooi in "Borland C++ Builder 6"

Even snel specs div verbindingen:
RS232 : common GND, TX pos of neg spanning, RX pos of neg spanning
RS422 : full duplex, RX- RX+ gebalanceerd spannings signaal, TX- TX+ gebalanceerd spannings signaal
RS485 : half duplex, A B gebalanceerd spannings signaal (bus structuur)
Current loop : 0/4ma loop of 20ma loop (waarde weet ik niet precies, zoek maar als je ze wilt weten)

(please correct me if i'm wrong :? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
Current loop of RS422 is een 4 tot 20 mA signaal. (20mA is Nul en 4mA is EEN, als ik me goed herinner) De 4mA is om het verschil tussen een open en gesloten lijn = draadbreuk te kunnen vaststellen.
Het is een variatie op RS232 dat met spanningen werkt en een kortere lijn toestaat,
meestal + 12V (Logische nul) en -12V Logische 1)
Beide normen zijn al heel oud en verschillen eigenlijk hoofdzakelijk in de maximale kabellengte waarbij het nog goed werkt.

Het door mij getekende schema is ook al zo gebouwd en werkt prima. Ik zal eens gaan proberen om wat spanningen en stromen te meten tijdens gebruik en rust. Dit geeft mogelijk iets meer inzicht in de werking. Lukt het niet, dan maak ik misschien wel een inverter open. (Garantie weg? :'( ))

Voor zover ik weet gebruikt RS485 de physical layer van RS422 en voegt daar een addressering aan toe. Dit kan ik overigens ten dele nazien, in een applicatie die ik ken wordt een 26C31 driver IC gebruikt en daar kan ik de datasheet van opzoeken. Die applicatie is met zekerheid een RS485. Een van de aangesloten "nodes" heeft in het ontvanger circuit een opto coupler en dat strookt niet met het gebalanceerde driver verhaal. Nader bericht volgt nog.

Qua software zijn er in eerste instantie maar weinig wensen volgens mij:
1) Met een instelbare periode opvragen van momenteel gelevert vermogen en deze waarden ook kunnen opslaan. (Tijdrelatie ook erbij. Voorbeeld 10u00 150W; 10u05 130W etc)
Een grafische weergave zou leuk zijn, maar een EXEL importeerbare file is ook prima.
2) Met minimale hardware ook meerdere soladins kunnen loggen.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
guus.assmann schreef op maandag 11 september 2006 @ 23:17:
De maximale waarde in de Soladin is waarschijnlijk bij een produktie test ontstaan.
...
Nee want ik had hem zelf al eerder een reset gegeven toen ik de nieuwe soladin geleverd had gekregen. En een paar dagen later stond ie dus weer op 497W Pmax AC out
8)7

---------------

• JeroenH
  • Nu online
MisTraller schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 23:40:
Nee want ik had hem zelf al eerder een reset gegeven toen ik de nieuwe soladin geleverd had gekregen. En een paar dagen later stond ie dus weer op 497W Pmax AC out
8)7
Ik reset mijn Soladin 600 ook wel eens, maar vrijwel altijd staat hij binnen een dag weer op het maximum van 497, als er ook maar een beetje zon is geweest. Ik begin te geloven dat het maximum niet een heel betrouwbare waarde is.

Verder helaas nog weinig kunnen doen aan programmeren, het is steeds zo verrekte vroeg donker, tegen een uur of negen is het al weer bijna bekeken.

[ Voor 12% gewijzigd door JeroenH op 13-09-2006 00:13 ]

• JeroenH
  • Nu online
MisTraller schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 10:26:
Wat mij overigens opvalt in de ochtend: Bij het opstarten staat het relais zeker een minuut of 2 te klapperen, alsof ie niet genoeg stroom krijgt om de levering in stand te houden zeg maar, en dan steeds terugvalt in de opstartmodus. Na een 20 klikjes van zolder, blijft ie uiteindelijk wel aan. Is dat bij jullie ook zo?
Ik was vroeg wakker vandaag en ik heb de omvormer net horen klikken. Het duurde wel veel minder lang dan bij de eerste, hij klikte maar een keer of 6 en toen werd het weer stil.

• JeroenH
  • Nu online
Dit is de code van mijn stukje software tot dusver:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
open "com1:9600,n,8,1" for random as #1

print #1, chr$(&H00);chr$(&H00);chr$(&H00);chr$(&H00);chr$(&HC1);chr$(&H00);chr$(&H00);chr$(&H00);chr$(&HC1);

for i=1 to 300
 p$=input$(1,#1)
 print asc(p$)
next i 

close 1

Dit werkt niet goed, dit is wat HHD Serial Port Monitor ziet gebeuren:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Port opened by process "Soladin600.exe" (PID: 1332)

Request: 13-9-2006 7:53:36.10264 (+232.2031 seconds)

00 00 00 00 C1 00 00 00 C1                        ....Á...Á       

Answer: 13-9-2006 7:53:36.18064 (+0.0625 seconds)

00 00 11 00 C1 F3 00 00 C5                        ....Áó..Å       

Port closed

De data gaat dus wel richting de Soladin, maar er komt niets terug (er verschijnen alleen maar "00" waarden op het scherm), terwijl mijn programma wel blijft vragen voor data en de serial port monitor ook laat zien dat er wel degelijk data terugkomt. Kan iemand mijn code nakijken op domme fouten die ik misschien zelf over het hoofd heb gezien?

Dit is een stuk communicatie tussen de originele Mastervolt software en de Soladin 600:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Port opened by process "Soladin.exe" (PID: 2168)

Request: 13-9-2006 7:44:53.67764

00 00 00 00 C1 00 00 00 C1                        ....Á...Á       

Answer: 13-9-2006 7:44:53.70864 (+0.0313 seconds)

00 00 11 00 C1 F3 00 00 C5                        ....Áó..Å       

Request: 13-9-2006 7:44:53.81864 (+0.1094 seconds)

11 00 00 00 B4 00 00 00 C5                        ....´...Å       

Answer: 13-9-2006 7:44:53.88064 (+0.0625 seconds)

00 00 11 00 B4 F3 00 00 00 00 00 00 00 E3 00 03   ....´ó.......ã..
 01 25 06 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 CA      .%............Ê

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wat ik hier zie is dat in de originele communicatie naar het eerste antwoord er weer een request wordt gedaan. Dat gebeurt in jouw communicatie niet.
Het antwoord in jouw communicatie is precies hetzelfde als in de originele communicatie, dus ik ziet het probleem niet? Jij moet de nieuwe request (11 00 00 00 B4 00 00 00 C5) sturen.

• JeroenH
  • Nu online
Maasluip schreef op woensdag 13 september 2006 @ 08:12:
Wat ik hier zie is dat in de originele communicatie naar het eerste antwoord er weer een request wordt gedaan. Dat gebeurt in jouw communicatie niet.
Het antwoord in jouw communicatie is precies hetzelfde als in de originele communicatie, dus ik ziet het probleem niet? Jij moet de nieuwe request (11 00 00 00 B4 00 00 00 C5) sturen.
Wat ik bedoel is dat de retourdata (dus vanuit de Soladin --> PC) niet in mijn programma aankomt. De herhaalde printopdracht print alleen een rij nullen en niet de waarden die ik verwacht.

Ik heb het programma ietsjes aangepast:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
open "com1:9600,n,8,1" for random as #1

print #1, chr$(&H00);chr$(&H00);chr$(&H00);chr$(&H00);chr$(&HC1);chr$(&H00);chr$(&H00);chr$(&H00);chr$(&HC1);

for i=1 to 300
 p$=input$(1,#1)
 print hex$(asc(p$));" ";
next i 

close 1

Alleen maar nullen in de output... ik doe volgens mij iets verkeerd met het opvragen van p$, maar ik weet niet wat :'(

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Ik ken deze taal niet, maar volgens mij vraag je op lijn 6 zo'n 300 keer het eerste karakter op :? Zou ook kunnen dat je het een en ander door elkaar haalt zoals 1, i, I (hoofdleter i), l (kleine leter L)
* teun-v mompelt iets over betere variablen benamen

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik begrijp ook dat lusje niet helemaal. Je probeert waarschijnlijk data uit te lezen, maar een loopje van 300 over een input en print kan in no-time voorbij zijn, sneller dan je data krijgt.
Heb je gecontroleerd dat je loop niet al afgelopen is als de data over de lijn komt?
Laat dat loopje eens langer lopen (een bepaalde tijd of zo).

Ik heb wel met VB en seriële poorten gespeeld, dat was redelijk identiek, en het was vooral in een loopje wachten op je data.
Maar de details weet ik er zo niet meer van, zal eens kijken of ik nog wat oude sources kan vinden vanavond.

• teun-v
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

In VB kun je gebruik maken van een reciev event, op dit event kijken wat er in je compoort buffer staat en dit toevoegen aan een temp variable. Als je dan een CR (cariage return) LF (linefeet) krijgt danpas je var geen bewerken. Aangezien de solodin deze niet verstuurd, zou je hiervoor iets anders moeten verzinnen omdat de solodin niet met een standaard karakter afsluit en de berichten die de solodin verstuurd niet even lang zijn gaat dit niet werken. Ik denk dat je dit het beste kan oplosen door een tijd te wachten met verwerken totdat je zeker weet dat de solodin klaar is met antwoorden zoals Maasluip al zecht.

Edit: Je zou mischien de checksum kunnen uitrekenen en kijken of deze overeen komt. als dit het geval is zou je het hele bericht moeten hebben. let wel, zorg dat je dit wel uit timet voor het geval het een keer niet klopt

[ Voor 15% gewijzigd door teun-v op 13-09-2006 08:54 ]

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

• JeroenH
  • Nu online
Die 300 had ik gebruikt om er zeker van te zijn dat ik de data op zou vangen, maar dat zou misschien inderdaad wel eens te kort kunnen zijn....

Hmmm, dit wordt lastiger dan ik dacht. Mar ik geef het nog niet op, ik heb wel lastiger dingen opgelost. Het kloterige is alleen dat ik elke keer maar zo kort tijd heb om er aan te werken, soms 's ochtends een kwartiertje (maar dan ben ik ook niet helemaal helder) en vaak 's avonds ook maar een uurtje, en dat wordt ook snel korter. Ik ben gewend om 's nachts te programmeren, om de één of andere vage reden werkt dat een stuk beter, biertje en een zak chips er naast en gaan.

Misschien maar eens kijken of ik het niet beter met input#1 of line input#1 kan doen.

Wordt vervolgd.

• JeroenH
  • Nu online
teun-v schreef op woensdag 13 september 2006 @ 08:30:
Ik ken deze taal niet, maar volgens mij vraag je op lijn 6 zo'n 300 keer het eerste karakter op :? Zou ook kunnen dat je het een en ander door elkaar haalt zoals 1, i, I (hoofdleter i), l (kleine leter L)
Nee, als het goed is haalt die opdracht elke keer het volgende karakter op, maar ik zal dit wel even met zekerheid uitzoeken.
* teun-v mompelt iets over betere variablen benamen
Jajajaja, je hebt gelijk, dit is slechts een test, ik wil eerst die communicatie rond hebben, dus ik heb even een willekeurige variabelenaam bedacht. Dat maak ik allemaal nog beter. Ik wil eerst doorhebben hoe het werkt, en het dan pas mooi maken.

• corl
@CanonG1

Ik heb net qbasic onder XP sp2 getest en daarmee kan ik niets met seriele communicatie. Ook op het net lees ik div. problemen hiermee.

Welke basis versie/variant gebruik je en op wat voor os? (... en kan je niet beter overstappen naar iets anders als bv Borland delphi of C builder, dit zijn echt simpele programeer talen waar je ook een mooie gui in kan maken (pleur en sleur methode))

edit: Ik moet meer updaten zie ik... Gebruikt je VB? enzo welke versie?

[ Voor 8% gewijzigd door corl op 13-09-2006 09:42 ]

• JeroenH
  • Nu online
corl schreef op woensdag 13 september 2006 @ 09:39:
@CanonG1

Ik heb net qbasic onder XP sp2 getest en daarmee kan ik niets met seriele communicatie. Ook op het net lees ik div. problemen hiermee.
Werkt bij mij gewoon goed, ik kan ook babbelen met mijn GPS-ontvanger (ook serieel). Voor de zekerheid heb ik mijn programma ook getest op mijn P1, onder DOS en met een 'echte' seriële poort, maar ook daarmee werkt het niet.
Welke basis versie/variant gebruik je en op wat voor os? (... en kan je niet beter overstappen naar iets anders als bv Borland delphi of C builder, dit zijn echt simpele programeer talen waar je ook een mooie gui in kan maken (pleur en sleur methode))
Ik gebruik in principe QB4.5, dat vind ik gewoon fijn werken, hoewel ik het ook probeer in FreeBasic, dat is eigenlijk vrijwel hetzelfde. Ik heb ooit geprobeerd te werken met Visual Basic, maar ik kan er niet aan wennen dat een programma uit allemaal korte stukjes bestaat die iets gaan doen als je op een knopje klikt.

• guus.assmann
Bij serieële communicatie is er een start en stop bit.
Die worden gebruikt om te bepalen of er een karakter binnen is.
Nu zou het zo kunnen zijn dat je in de korte tijd dat de loop waarschijnlijk duurt, alleen maar het eerste karakter leest.
Van de PC heb ik het nooit zo goed bekeken, maar je moet ofwel een funcie zoeken die per karakter leest, die komt dan pas terug naar de routine als het karakter binnen is....
Of je zoekt een functie die een bepaald aantal karakters leest, afgesloten met een CR. (Werkt hier niet denk ik)
Misschien moet je in de print opdracht de 1 wel vervangen door een i+1 (Loop pointer)
Die loop pointer moet natuurlijk wel van 1 en niet vanaf 0 lopen.

Guus Assmann

• corl
Na wat testjes met Freebasic ben ik er wel achter dat de standaard implementatie van de compoort afhandeling in basic ernstige beperkingen heeft.
Dat gaat me niet lukken in een paar uur.

Ik hoop dat er anderen zijn die al meer met basic en seriele poorten hebben gewerkt.

(ik ga nu eerst maar weer eens echt aan het werk :? )

• teun-v
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Het klinkt mischien een beetje vreemd maar als je het een en ander online wil maken, met een webservertje en php kun je ook een compoort openen. Kun je gelijk met gd een leuke grafiek maken of gewoon een csv bestand maken.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Zit je dan niet met het probleem dat je de data regelmatig wil uitlezen en niet pas op het moment dat iemand de webpagina opent?
Dan zou je dus ook een constructie moeten bedenken dat je regelmatig een pagina oproept om de data uit te lezen. Iets wat verder niet zo heel spannend is.

• JeroenH
  • Nu online
Webserver etc. zou zeer mooi zijn, maar een simpele server (eenvoudig pentium-1 PCtje: ± 60W) verbruikt op jaarbasis ongeveer net zoveel als de panelen opleveren (0,060 * 24 * 365 = 525 kWh/jaar vs. 500 kWh/jaar opbrengst). Beetje onzinnig.

Ik ga het in basic wel voor elkaar krijgen denk ik, daar ben ik niet zo bang voor. Het gaat alleen wat meer tijd kosten dan ik dacht. Het is me met mijn GPS-ontvanger ook gelukt, ik heb in basic een leuk programmaatje geschreven waarmee ik Netstumbler logs kan converteren zodat ik ze naar Google Earth kan transporteren, waardoor met rode en groene vlaggetjes op de kaart zichtbaar wordt gemaakt waar beveiligde en onbeveiligde netwerken zitten. Dat was ook niet in één avond gepiept.

En als het me niet lukt ga ik me maar weer eens proberen te verdiepen in VB of een andere taal. Ik zal toch ooit met mijn tijd mee moeten ;)

• teun-v
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Daar heb je gelijk in, maar je programa doet toch ook niet ander? Aan de anderekant kun je natuurlijk in linux ook een cronjob daar voor inrichten, weet niet of dat met Windows zo makkelijk gaat. Wat wel onder Windows zou werken is een endless php script op de comdline die bijvoorbeeld iedere 5 minuten gegevens in een database wegschrijft. Misschien inderdaat een beetje ver gezocht ook inverband met de energie zuinigheid van een dergelijke oplosing, aan de anderekant kun je dit natuurlijk ook weer op een embedded systeem maken die wel enerdie zuinig zijn (prijs een nadeel) bijvoorbeeld door dit.

[ Voor 6% gewijzigd door teun-v op 13-09-2006 14:30 ]

• JeroenH
  • Nu online
teun-v schreef op woensdag 13 september 2006 @ 14:28:
Daar heb je gelijk in, maar je programa doet toch ook niet ander?
Dat is waar, maar ik wil het ook niet 24/7 laten meten, ik wil gewoon de mogelijkheid hebben om incidenteel een 'zonnedag' te meten zodat je een mooi grafiekje krijgt. En daarbij wil ik gewoon het protocol doorgronden en er een leuk programmaatje van maken, dat is voor mij al een groot gedeelte van de lol.
embedded systeem dit.
Aan zoiets zat ik op de lange termijn misschien wel te denken ja, volgens mij is het stroomverbruik van die dingen echt niet hoog, zeker als je een wat lager geklokte processor kiest (wat natuurlijk prima kan).

-edit-

Volgens de specs van dat bordje gebruikt deze 10 * 0,07 = 0,7Watt! Dat is echt lekker weinig. Ongeveer 6kWh op jaarbasis, daar valt mee te leven :) Ik ken alleen het type processor niet, kun je daar DOS op draaien?

[ Voor 12% gewijzigd door JeroenH op 13-09-2006 14:43 ]

• teun-v
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Ik vindt het een intesant topic vandaar probeer een beetje mee te denken. Het verbruik van dat ding is overigens 70 mA op 10 volt bij normaal gebruik volgens die website. Ik weet niet hoeveel dat is als je de adapter in het stopcontact steekt, maar dat kan ook niet veel zijn
Complete edit:

Het gaat om een mips prosesor en er draait linux op, denk niet dat DOS compatible is met een mips procesor. Kijk anders even verder op de site, ze hebben ook nog andere apparaten die wel op DOS gebazeerd zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door teun-v op 13-09-2006 14:47 ]

• Mistraller
teun-v schreef op woensdag 13 september 2006 @ 14:45:
Ik vindt het een intesant topic vandaar probeer een beetje mee te denken. Het verbruik van dat ding is overigens 70 mA op 10 volt bij normaal gebruik volgens die website. Ik weet niet hoeveel dat is als je de adapter in het stopcontact steekt, maar dat kan ook niet veel zijn
Complete edit:

Het gaat om een mips prosesor en er draait linux op, denk niet dat DOS compatible is met een mips procesor. Kijk anders even verder op de site, ze hebben ook nog andere apparaten die wel op DOS gebazeerd zijn.
Mag ik nogmaals even de Asus WL500g aanbevelen ;) (ik heb hem voor 50 euro op marktplaats gekocht, en hij vervangt in een keer je ftp server, draadloos AP, router, printer server, webcam server, en fileserver. Het ding kan zelfs torrent downloads afhandelen in z´n uppie (met de nodige diskspace op de usb poort) )

Dit ding draait linux op een broadcom processor, en de data kan gewoon op usb stick, usb harddisk etc.

Ik heb de deluxe variant, daar kan je intern een paar UART pootjes met een MAX232 verbinden, waarmee je met RS232 devices kan praten.

Als ik tzt nog eens tijd heb, ga ik hier met RRDtool, cron, en de webserver die er al op draait, een mooie realtime graph op zetten. Aangezien dit ding toch al als router/ftpserver aanstaat, is er geen sprake van extra verbruik. En ja, ik ga binnenkort het verbruik meten :)

Ik ga eerst eens trouwen binnenkort... :9

---------------

• Mistraller
Over het klikken heb ik het volgende bericht ontvangen:
Beste Mistraller,

Bedankt voor de duidelijke omschrijving.
Het herhaardelijk opstarten van de Soladin 600 in de ochtend wordt
veroorzaakt door het inzakken van de PV spanning.
Op het moment dat de Soladin 600 inschakelt zakt de PV spanning in onder
de werkspanning van de Soladin 600.
Als gevolg schakelt de Soladin 600 zijn AC relais af (klikkend geluid)
de PV spanning krabbelt weer op en de Soladin schakelt weer aan, dit
herhaalt zich meerdere malen totdat de instraling van die mate is dat de
PV spanning niet meer inzakt.

Dit komt alleen bij een bepaalde configuratie van panelen.

Mastervolt heeft hiervoor toch een oplossing gezocht in de vorm van
andere software, met deze software is het inschakel gedrag van de
Soladin t.o.v de panelen verbetert.

De Soladin 600 dient hiervoor uitgewisseld te worden,
Deze uitwissel procedure kan alleen via de energie leverancier worden
aangevraagd.

Graag verzoeken wij u om contact op te nemen met uw leverancier.

Hopelijk u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Nu heb ik eigenlijk niet zoveel zin om wéér om te ruilen, als ik volgend jaar wellicht een paneel toevoeg aan de set is het misschien niet eens meer aanwezig...?

---------------

• oehoe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-09 18:44

oehoe

blije prutser, ouwe sok

MisTraller schreef op woensdag 13 september 2006 @ 15:51:
[...]

Mag ik nogmaals even de Asus WL500g aanbevelen ;) (ik heb hem voor 50 euro op marktplaats gekocht, en hij vervangt in een keer je ftp server, draadloos AP, router, printer server, webcam server, en fileserver. Het ding kan zelfs torrent downloads afhandelen in z´n uppie (met de nodige diskspace op de usb poort) )

Dit ding draait linux op een broadcom processor, en de data kan gewoon op usb stick, usb harddisk etc.

Ik heb de deluxe variant, daar kan je intern een paar UART pootjes met een MAX232 verbinden, waarmee je met RS232 devices kan praten.

Als ik tzt nog eens tijd heb, ga ik hier met RRDtool, cron, en de webserver die er al op draait, een mooie realtime graph op zetten. Aangezien dit ding toch al als router/ftpserver aanstaat, is er geen sprake van extra verbruik. En ja, ik ga binnenkort het verbruik meten :)

Ik ga eerst eens trouwen binnenkort... :9
Gefeliciteerd!! Kan het van harte aanbevelen :*) (ben zelf net 6 weken getrouwd)

Dan wilde ik even de Synology Diskstation DS106e aanbevelen. Dit is een NAS apparaatje, dat zelfstandig downloads (torrent, ftp, http) afhandelt, en ook diverse services doet (print server, webserver, ftp-server) naast dat het gewoon NAS is. Het is dan wel geen router of AP, maar het is wél een apparaat waarmee je een fileserver zou kunnen vervangen.

George Orwell considered some variations of 1984. All money should be marked so that anything could be traced back and men should be made to carry devices so that their position would be known. It seemed so unrealistic that he dropped these ideas..

• johan_solar
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:58

johan_solar

kitesurfing and coding

Hallo allemaal,

ik volg de discussie over zonnepanelen en terugleververgoeding met grote interesse en heb me net aangemeld bij tweakers, en post hier zowaar mijn eerste post.

Mijn situatie:
1500 Wp systeem aangeschaft eind 2003 ter waarde van 8135 euro
Subsidie was maximaal, wegens combinatie EPA advies, Eneco en Rabobank: 8000 euro.

Afbeeldingslocatie: http://www.johanenmarjan.nl/files/solar.jpg
foto van ons huis. De buren hebben 4x125Wp panelen, wij 9x167Wp.

Ik heb het geld wel voor een jaar moeten voorschieten, en nog wat leidingen moeten aanleggen, en een extra groep dus totale kosten (met rente) waren 635 euro. Dat is ongeveer 42ct per Wp, en fenomenaal weinig als je weet wat je er nu voor betaalt.

We hadden een terugdraaiende ferro meter dus de pret kon niet op. Van eind februari tot eind augustus is er netto niets verbruikt. De standen waren prachtig gelijk. Ik heb natuurlijk alles bijgehouden en dan ga je wel op het verbruik letten. Leuke bijkomstigheid dat al het sluipverbruik ook wordt opgemerkt, en dat je graag wil besparen. (Ook op gas valt enorm te besparen, maar dat is nu off topic)

Eneco dacht zeker dat de meter stuk was want we kregen een nieuwe (digitale) meter. Een Landis + Gyr nogwat met jawel 3 telwerken. E1, E2 en R. Op zich zag het er goed uit want het R telwerk meet de teruggeleverde stroom.

Inmiddels zitten we in boekjaar 2005 en heb ik de jaarrekening gekregen begin 2006 (zie bijlage). Waar Jeroen eerder op dit forum al bang voor was, is bij mij dus gebeurd.

Ik krijg een vergoeding van 5ct per kWh. Ik heb 825 kWh geproduceerd, dus dat is 43.54 euro terugkrijgen van Eneco. Joepie. 43.54 euro! Dat betekend een ROI van 200 jaar (ex btw) en dat kan niet de bedoeling zijn. Als mensen vragen wat dat nou oplevert dan kan ik toch niet zeggen dat dat een paar tientjes is? dit klopt gewoon niet.

Afbeeldingslocatie: http://www.johanenmarjan.nl/files/jaarrekening.jpg
(gedeelte van de) Jaarrekening van Eneco over 2005. Updated 20060923: energiebelasting toegevoegd

Mijn energieverbruik zonder panelen lag altijd rond de 1800 kWh, dat is nu dus 400 kWh lager. Ik neem aan dat dit verschil veroorzaakt wordt door het eigenverbruik van zonnestroom voordat het een overschot wordt. Kan iemand bevestigen of dit klopt?

Na wat zoeken op google vond ik het Consultatiedocument Redelijke Terugleververgoeding. zie ook http://www.google.nl/sear...&btnG=Google+zoeken&meta=

Daar staat het volgende in:

"De netbeheerder heeft de plicht om de stand van de meter te berekenen, ten behoeve van de jaarlijkse afrekening van de leverancier, door de hoeveelheid aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit (hierna: gesaldeerde verbruik) "

en daarna:

"De leverancier brengt het gesaldeerde verbruik in rekening bij de afnemer. Alleen over dit gesaldeerde verbruik worden het leveringstarief en het transporttarief gefactureerd. Dit is bepaald in
een Ministeriële Regeling. Ook wordt alleen over dit gesaldeerde verbruik belastingen (BTW en
Energiebelasting) betaald.
"

En dat gebeurt niet bij mij. En misschien ook niet bij alle andere zonnepanelen bezitters in regio Utrecht die aangesloten zijn bij Eneco.

Ik heb dus gisteren gebeld met het callcentre (0900-0201, 10ct/minuut, ook wel 2kWh/minuut in mijn geval) en hun deze situatie voorgelegd. Een hoop vraagtekens aldaar en ze wisten het ook niet maar als de DTE het zegt dan moeten we er ons wel aan houden etc. etc en het werd afgesloten met 'Stuur maar een brief'.

Kort samengevat:
* 1500 Wp Zonnestroomsysteem
* digitale meter met terugleverregistratie
* alleen de levering van electriciteit wordt vergoed door Eneco Energie
* er word niet gesaldeerd, over alle afgenomen stroom wordt transport, levering en belasting geheven.

Ik wil graag een soort standaardbrief opstellen die klanten naar hun energieleverancier kunnen sturen, en mijn bevindingen delen op dit forum. Ik ben van mening dat ik het bij het recht eind heb en ik ben niet van plan om mij van mijn opbrengsten te laten beroven door de firma Eneco.

groeten van johan ( jvdkuijl at gmail punt com)

pvoutput 6300Wp ZW en NO

• Mistraller
5 ct /kWh? Dat is inderdaad niet echt joepie. ik krijg 20,52 ct van Essent. Toch ff overstappen wellicht?

---------------

• johan_solar

johan_solar

kitesurfing and coding

Ha, dat proces loopt sinds gisteren, voordeel van de vrije energiemarkt. Ze waren bij Essent goed op de hoogte van de regelingen, ze hebben er zelfs aparte formulieren voor. Ik hoop ze binnen een week te ontvangen.

pvoutput 6300Wp ZW en NO

• guus.assmann
Beste Johan,

Zoals je eigenlijk zou moeten kunnen vinden, is de gemiddelde opbrengst in Nederland 80kWh per jaar voor iedere 100Wp die je installeerd. Dus 1500Wp geeft dan 15 x 80 =1200 kWh

Dit zal moeten worden gesaldeerd.
Op de afrekening is dit volgens mij wel gebeurd. (Ze verrekenen direct gelevert met retour)
Maar er zijn transportkosten voor het volledige verbruik in rekening gebracht en dat is niet goed.
Ook zie ik nergens de eco-tax en is de BTW niet apart genoemd.
Kortom, deze rekening is volgens mij niet in orde.

Maar er zit nog een klein addertje, je had eigenlijk moeten melden dat je de panelen hebt en ervan uit gaat dat er saldering moet komen. (Dit moet ik ook nog doen >:) )
Het is natuurlijk een burocratische formaliteit. :O
Er is echter best een goede kans dat het voor elkaar komt.
Zorg er vooral voor dat je namen opschrijft van mensen met wie je spreekt.
Of probeer het per E-Mail te doen, dan ligt alles tenminste vast. (Dossier aanleggen)
Dit lijkt wat overdreven, maar je gaat mogelijk een strijd aan met "boekhouders en burocraten"
(Hierover is al erg veel geschreven en vaak is dit geen "hier wordt ik blij van" verhaal)
Succes en toch gefeliciteerd met je spullen.

Hoe kom je overigens aan die mooie foto? (Google misschien)

[ Voor 13% gewijzigd door guus.assmann op 21-09-2006 11:42 ]

Guus Assmann

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

guus.assmann schreef op donderdag 21 september 2006 @ 11:34:
Hoe kom je overigens aan die mooie foto? (Google misschien)
Google Earth

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

• johan_solar

johan_solar

kitesurfing and coding

Bedankt voor het advies Guus, ik ga zeker een dossier opbouwen. De foto komt inderdaad van Google Earth, ik was verrast door het hoge detail van onze wijk.

pvoutput 6300Wp ZW en NO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Vanwege wat geëmmer op mijn werk ff een tijdje niet gepost en ook niet gewerkt aan programmeren voor de Soladin 600.

Alle trouwlustigen gefeliciteerd! :)

Goed om te horen dat Essent een mooie regeling heeft! Het is mooi dat er een 'uitwijkhaven' is, mocht mijn huidige leverancier (Nuon) ooit gek gaan doen met slimme meters etc. 20+ct vergoeding per kWh is - onder de huidige omstandigheden in NL - een prima vergoeding.

Zeer mooie luchtfoto ook! Mijn huis staat er lang zo scherp niet op, en daarbij staan de zonnepanelen er ook nog maar kort, op de foto staan ze er nog niet. Andere panelen in Hilversum zijn moeilijk te zien, op een schuin dak is het nauwelijks te onderscheiden van een dakkapel.

Ik hoop de komende tijd weer meer tijd in het programmeren te kunnen steken, hoewel ik denk dat ik Basic als taal moet laten varen. Iemand een suggestie voor een programmeertaal die hier beter geschikt voor zou zijn?

Overigens: de suggesties voor webservertjes en NAS-apparaatjes etc. zijn echt heel erg interessant, maar hou altijd in het achterhoofd dat zo'n apparaat al gauw veel elektriciteit op jaarbasis verbruikt, waardoor het IMO gewoon niet slim is. 20-30W zit je al snel aan, dat is zomaar 200-250kWh per jaar, de helft dus van wat mijn installatie produceert. Hoe interessant de meetgegevens ook zijn, dat is het niet waard. Als je nu een array van 10kWp+ hebt, dan wordt het andere koek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
Waarom zou Basic niet lukken?
Het protocol is redelijk duidelijk en met name de lengte van de antwoorden van de Soladin ligt redelijk vast.
Dat zou het minder moeilijk moeten maken, verwacht ik.
(Hoewel ik nog nooit Basic op een PC heb gebruikt, ik werk nog vaak met een Atari.)
Een goed alternatief zou C++ moeten zijn. (Maar daarmee kun je eigenlijk niets meer dan met Basic, het dwingt alleen tot meer struktuur. Hoewel een programmeur het met deze uitspraak ook niet eens zal zijn)
Als er geen functie is om een hele string in te lezen van de seriële poort, dan krijg je met een andere programeertaal hetzelfde probleem.
De oplossing wordt dan om een machinetaal routine te schrijven.......
Maar er zijn zeker routines voor gemaakt.
Misschien dat het helpt om contact op te nemen met de makers van de seriële monitor. (Zie een aantal posts terug.)

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Omdat ik het, ook na veel experimenteren, met de seriële mogelijkheden die Basic biedt het niet voor elkaar krijg. Ik heb wel software geschreven die met mijn Garmin GPS-ontvanger babbelt, maar die geeft keurig na elke string een end-of-line teken, de Soladin doet dat niet. Misschien moet het wel mogelijk zijn, maar ik krijg het niet voor elkaar.

Zoals al gezegd isr een functie benodigd die wacht tot er één karakter voorbijkomt en dan weer terugkeert naar het programma met de waarde van dat ene karakter. Die functie lijkt er niet te zijn in Basic.

Ik heb al licht Google-zoekwerk verricht naar "Basic serial communications" etc. maar daar kwam nog niets uit.
Misschien dat het helpt om contact op te nemen met de makers van de seriële monitor. (Zie een aantal posts terug.)
Dat is misschien niet zo'n gek idee, ik vraag me alleen af of ze wel antwoord willen geven als ik aankom met een vraag over Basic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun-v
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Mischien als je leert wennen aan de korte stukjes code die iets doen in Visual Basic als je op een knopje klikt, is Visual Basic een goede taal om je probleem op te lossen. Als je met Visual Basic aan de slag gaat kijk dan vooral even naar het MsComm component. Deze heeft een event dat heet OnReceive en is instaat een stukje code te schoppen op het moment dat er iets ontvangen is. Visual Basic is trouwens iedeaal voor dit zoort tooltjes te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

johan_solar schreef op donderdag 21 september 2006 @ 15:04:
Bedankt voor het advies Guus, ik ga zeker een dossier opbouwen. De foto komt inderdaad van Google Earth, ik was verrast door het hoge detail van onze wijk.
GE heeft net heel Nederland geupdate. Sommige regio's zoals Den Haag, Assen e.a. zijn loeischerp en zonnepanelen zijn bij de vleet te zien. Ik heb al tientallen systemen in Den Haag offline staan, komen t.z.t. de mooiste van op ondergenoemde webpagina te staan. Andere regio zijn stuk minder scherp (doch alweer veel beter dan paar maandjes geleden), daar zie je vooral grotere systemen iets beter.

Ik had het al snel in de gaten en heb een SPECIALE Google Earth pagina op mijn foto subsite gemaakt. Hierop komt nog veel meer, maar er staat al heel wat lekkers klaar:

http://home.hetnet.nl/%7Ef2hbertie.joan/PVvanboven.htm

Ons eigen systeem is nu ook scherper dan eerst, al kan het nog beter. Individuele panelen zijn met wat moeite te zien, vooral door de ideale zonnestand, de schaduwwerking, en, vooral: het feit dat we panelen op een sterk contrasterende ondergrond (plat dak) hebben staan onder een hoek van 30 graden. Panelen die parallel aan schuine dakvlakken zijn gemonteerd zijn vaak (veel) slecht(er) te zien, zeker onder suboptimale belichtingscondities, zie linker zwarte pijl op onderstaande link. Ook al heb ik van schuindaksystemen ook prachtige voorbeelden (link hierboven).

Ons Polder PV systeem:

http://www.polderpv.nl/ni...14sep2006_Google_Earth_NL

Als je je eigen (ontdekte) syste(e)m(en) met me wil delen en publiekelijk toegankelijk maken, mail me dan s.v.p. met coordinaten of een kmz file, via info@polderpv.nl. Dan komen ze op mijn google special pagina.

Soppuh, mensen!

:9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Van een collega kreeg ik een link naar de organisatie die "verantwoordelijk" is voor het feit dat Nederland "opeens" een gelige kleur heeft gekregen op Google Earth en behoorlijk gedetailleerd is geworden:

http://www.aerodata-surveys.com/story.php?nid=29

Op die site ook het bericht dat mijn woonplaats Leiden een flinke "aerial opknapbeurt" gaat krijgen. _/-\o_

Ik kan niet wachten totdat ik de afzonderlijke celletjes op onze zonnepanelen kan gaan zien. Kan ik meteen achter den kompjoet checken of ik effe met een nat sponsje naar boven moet....

:9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

guus.assmann schreef op donderdag 21 september 2006 @ 11:34:
Beste Johan,

Maar er zit nog een klein addertje, je had eigenlijk moeten melden dat je de panelen hebt en ervan uit gaat dat er saldering moet komen. (Dit moet ik ook nog doen >:) )
Het is natuurlijk een burocratische formaliteit. :O
...
Die "melding bij de netbeheerder" komt uit de op instigatie van diezelfde netbeheerders bij de DTe gewijzigde Meetcode van de zomer 2005. Inmiddels is duidelijk dat zowel de netbeheerder als de leverancier met terugwerkende kracht tot inwettreding van artikel 31c, dus 1 juli 2004 MOETEN salderen. Echter, in de beruchte NMa Beleidsregel van 28 april 2006 (die NIET vooraf met de DE organisaties is doorgesproken...) staan ogenschijnlijk tegenstellende claims over wel "aanmelden" (II.4 "conform artikel 2.1.5.1 van de Netcode ...") cq. "gewoon salderen" (II.7 "dat saldering van verbruik en teruglevering door de netbeheerder plaatsvindt ook als de aangeslotene daar niet expliciet om vraagt.").

Johan heeft ONGEVRAAGD een digitale meter in zijn maag gesplitst gekregen, en mogelijk heeft de netbeheerder (die daartoe opdracht heeft gegeven aan het door hen aangewezen meetbedrijf) hem niet op de hoogte gesteld van het feit dat hij zich bij hen moest "aanmelden" om zich op de (100 procent!) saldering te kunnen beroepen. Voorheen ging het namelijk vanzelf: saldering ging "automatisch via de salderende ferrarismeter". Nu echter wordt de teruglevering op een separaat telwerk GEREGISTREERD en moet de saldering administratief geregeld worden. En dan gaat het dus hartstikke fout, en bij Eneco in superlatief omdat ze BTW niet salderen (illegaal), op deze nota de netbeheerskosten niet salderen (illegaal, maar misschien komt er nog een aparte nota van de netbeheerder omdat ze de boel administratief nog steeds niet op orde hebben), de energiebelasting nergens te vinden is (MEGAfout), etc, etc. Het is een grote zooi deze nota.

Iedereen die niet door de netbeheerder over deze essentiële stap ("aanmelding") ingelicht wordt als deze een automatisch (!!dus niet terugloopbeveiligde :( !!) salderende ferrarismeter laat vervangen door een digitale meter met teruglevertelwerk (zodat er "administratief gesaldeerd" moet worden), dient zich te beroepen op E-wet artikel 95m, lid 2 en 3 (eerst zelf lezen voordat je je er op beroept, zodat je begrijpt waar het over gaat) en die saldering vanaf het moment van metervervanging met terugwerkende kracht op te eisen. Let daarbij op dat, als je bij een nieuwe leverancier zit, dat je separaat de transportsaldering bij de netbeheerder, en de leveringssaldering bij de leverancier zult moeten opeisen (heb IK niet uitgevonden, dus gaarne daar schelden s.v.p.). Netbeheerder is nl. de partij die de gesaldeerde meterstanden moet doorgeven aan de leverancier, en als de eerste uit zijn neus zit te vreten, kan de leverancier dus ook niks doen... |:(

Iedereen die met malversaties m.b.t. de saldering te maken krijgt gaarne mail naar mijn adres om te inventariseren hoe groot de puinhoop daadwerkelijk is (er is nog steeds onderzoek door de NMa gaande naar alle toestanden, maar we willen onafhankelijke check op de situatie).

:? sorry voor het gaapverhaal, maar "this is reality, man!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Het heeft niet helemaal met zonnepanelen te maken, maar je kunt bijna niet zonder als je je huishouden echt duurzaam wilt maken: een energiemeter.

De Plentyparts hebben hem in de aanbieding voor € 24,95. Geen idee van kwaliteit, nauwkeurigheid of betrouwbaarheid, het is maar een tip.

• Mistraller
CanonG1 schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 10:33:
Alle trouwlustigen gefeliciteerd! :)
Dank _/-\o_
Ik hoop de komende tijd weer meer tijd in het programmeren te kunnen steken, hoewel ik denk dat ik Basic als taal moet laten varen. Iemand een suggestie voor een programmeertaal die hier beter geschikt voor zou zijn?
Kan je niet rechtstreeks onder linux ook zoiets maken? Ben er nog steeds niet aan begonnen, maar een collega zei dat je heel makkelijk een scriptje kan draaien.
Overigens: de suggesties voor webservertjes en NAS-apparaatjes etc. zijn echt heel erg interessant, maar hou altijd in het achterhoofd dat zo'n apparaat al gauw veel elektriciteit op jaarbasis verbruikt, waardoor het IMO gewoon niet slim is. 20-30W zit je al snel aan, dat is zomaar 200-250kWh per jaar, de helft dus van wat mijn installatie produceert. Hoe interessant de meetgegevens ook zijn, dat is het niet waard. Als je nu een array van 10kWp+ hebt, dan wordt het andere koek...
Om eindelijk wat licht in de duisternis te brengen (hoe toepasselijk):
Mijn Asus ding (wat toch altijd al aanstaat omdat het ook mijn wireless AP, printserver, etc is en ik ook nogal eens FTP vanaf mijn werk) heeft een voedinkje van 2A 5V. Hij kan dus zowieso max 10W souperen. Ik heb even gemeten, in de opstartfase trok ie 1200 mAh. Dus ik ga uit van een verbruik van rond de 7W (met verliezen etc alles meegenomen.) En dat is MET harddisk. Lijkt me dus nog wel alleszins acceptabel. Voor mij in elk geval wel. Want anders komen we vanzelf weer op de comfort discussie uit, als ik dit ding niet 24/7 aan laat staan, moet ik dus telkens naar boven rennen, wachten tot ie opgestart is, voordat ik kan printen, Internetten, etc. En aangezien ik af en toe ook thuis werk, is dat gewoon niet handig.
Ik bespaar dan liever op zaken die er veel zwaarder toe doen. Als ik bedenk hoeveel brandstof ik uitbespaar met thuiswerken (ook al heb ik een leaseauto) dan is het mileu daar veeeeel meer mee gediend dan die router steeds aan en uitzetten. Mijn huidige werkplek is namelijk 150 km van m'n bed... :(

---------------

• zonnigtype

zonnigtype

Ik sluit me bij de vorige spreker mbt trouwlustigheid aan, maar ik blijf gezellig samenwonen! ^)

Aangezien ik toch al een reputatie had, zonnestroom mag overboord, want er loopt een smerig staatssecretarisje rond die een geheim rapportje iets te opzichtig had laten slingeren.

Lees dit maar eens, maar ga eerst effe zitten...

http://www.polderpv.nl/ni...26sep2006_kogeldoordekerk

Ik heb meteen maar een open briefje naar die andere hartstochtige stralingsliefhebber geschreven, waarin ik hem uit de doeken doe waarom hij zijn Duits even bij moet spijkeren om zonnestroom ook in Nederland weer ECHT perspectief te bieden:

http://www.polderpv.nl/ni...6sep2006_brief_aan_deKrom

En jullie weten: ik ben slechts een boodschapper. Ken ik ook niks aan doen, want iemand moet het naar buiten brengen....

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/multiple_use/sbatje.gif

• JeroenH
  • Nu online
En om het weer de technische kant op te brengen:
MisTraller schreef op woensdag 27 september 2006 @ 00:14:
Kan je niet rechtstreeks onder linux ook zoiets maken? Ben er nog steeds niet aan begonnen, maar een collega zei dat je heel makkelijk een scriptje kan draaien.
Dat zal waarschijnlijk wel mogelijk zijn. Ik heb alleen 0,0 ervaring met Linux, en daarbij denk ik niet dat het OS er echt toe doet. Ik moet gewoon op zoek naar een programmeertaal met een goede sierële poort afhandeling. Misschien is er zelfs wel een goede Basic-module die dat kan, of misschien doe ik het wel gewoon niet goed!
Om eindelijk wat licht in de duisternis te brengen (hoe toepasselijk):
Mijn Asus ding (wat toch altijd al aanstaat omdat het ook mijn wireless AP, printserver, etc is en ik ook nogal eens FTP vanaf mijn werk) heeft een voedinkje van 2A 5V. Hij kan dus zowieso max 10W souperen.
Dan is het anders, als het apparaat toch al meerdere functies vervuld dan maakt het niet zo veel uit. Maar als je het apart neer zou gaan zetten voor meetdoeleinden schiet het IMO zijn doel voorbij.
Ik heb even gemeten, in de opstartfase trok ie 1200 mAh.
Milli-ampère-uur? Foutje denk ik? ;)
Dus ik ga uit van een verbruik van rond de 7W (met verliezen etc alles meegenomen.)
0,007 * 24 * 365 = 61kWh/jaar, dus dat valt op zich nog wel mee. Hoewel ik er dus bij blijf dat ik niet ruim 10% van mijn PV-opbrengst ga opofferen voor meetdoeleinden.
En dat is MET harddisk.
Klopt dat dan wel? Ik dacht dat een beetje normale consumenten-HDD al snel iets van 10 tot 15 W trok, met de dikke SCSI-modellen die al gauw naar het dubbele gaan? Ik kan er echter geen gegevens over vinden.
Lijkt me dus nog wel alleszins acceptabel. Voor mij in elk geval wel. Want anders komen we vanzelf weer op de comfort discussie uit, als ik dit ding niet 24/7 aan laat staan, moet ik dus telkens naar boven rennen, wachten tot ie opgestart is, voordat ik kan printen, Internetten, etc. En aangezien ik af en toe ook thuis werk, is dat gewoon niet handig.
Ik bespaar dan liever op zaken die er veel zwaarder toe doen. Als ik bedenk hoeveel brandstof ik uitbespaar met thuiswerken (ook al heb ik een leaseauto) dan is het mileu daar veeeeel meer mee gediend dan die router steeds aan en uitzetten. Mijn huidige werkplek is namelijk 150 km van m'n bed... :(
En daar heb je helemaal gelijk in. De grote happen zijn het belangrijkst. Maar als je die gedaan hebt (zoals ik) dan kan het toch zinvol zijn ook naar de kleinere dingen te kijken. Daarom gaan het ADSL-modem en router toch echt uit met een schakelaar als ik ze niet gebruik.

• Mistraller
CanonG1 schreef op woensdag 27 september 2006 @ 12:28:
En om het weer de technische kant op te brengen:

[...]

Dat zal waarschijnlijk wel mogelijk zijn. Ik heb alleen 0,0 ervaring met Linux, en daarbij denk ik niet dat het OS er echt toe doet. Ik moet gewoon op zoek naar een programmeertaal met een goede sierële poort afhandeling. Misschien is er zelfs wel een goede Basic-module die dat kan, of misschien doe ik het wel gewoon niet goed!

[...]

Dan is het anders, als het apparaat toch al meerdere functies vervuld dan maakt het niet zo veel uit. Maar als je het apart neer zou gaan zetten voor meetdoeleinden schiet het IMO zijn doel voorbij.

[...]

Milli-ampère-uur? Foutje denk ik? ;)

[...]

0,007 * 24 * 365 = 61kWh/jaar, dus dat valt op zich nog wel mee. Hoewel ik er dus bij blijf dat ik niet ruim 10% van mijn PV-opbrengst ga opofferen voor meetdoeleinden.

[...]

Klopt dat dan wel? Ik dacht dat een beetje normale consumenten-HDD al snel iets van 10 tot 15 W trok, met de dikke SCSI-modellen die al gauw naar het dubbele gaan? Ik kan er echter geen gegevens over vinden.

[...]

En daar heb je helemaal gelijk in. De grote happen zijn het belangrijkst. Maar als je die gedaan hebt (zoals ik) dan kan het toch zinvol zijn ook naar de kleinere dingen te kijken. Daarom gaan het ADSL-modem en router toch echt uit met een schakelaar als ik ze niet gebruik.
De reden dat ik natuurlijk richting linux wil is omdat ik dan schaamteloos je code kan gebruiken ;)
En daarnaast is het bij linux een voordeel dat je lekker dicht bovenop de hardware zit, zonder dat je je door allerlei windows lagen moet wringen.
Je zou bv met VMware (server is gratis) een testmachientje kunnen opzetten, die toegang tot je compoort krijgt. Ik zal evt morgen als het nog licht is, even kijken of de soladin goed reageert onder een VM. Dan kan je onder dos/linux whatever experimenteren, zonder daar je pc voor in te richten. Zodra dat dan blijkt te werken, kan je een laag hoger gaan zitten, op windows.

Ik heb een 2,5 inch harddisk, met alleen usb op de asus aangesloten. Ik weet dus zeker dat ie gevoed wordt door de asus zelf. en die is afgezekerd op 2A. Dus dat is echt zo weinig. Maar daarom heb ik ook deze (laptop) harddisk gekozen.

Ah, A, whatever. In dit geval natuurlijk mA.

[ Voor 4% gewijzigd door Mistraller op 27-09-2006 22:00 ]

---------------

• JeroenH
  • Nu online
MisTraller schreef op woensdag 27 september 2006 @ 21:58:
De reden dat ik natuurlijk richting linux wil is omdat ik dan schaamteloos je code kan gebruiken ;)
Dat mag je sowieso wel :) Als het allemaal wil lukken gooi ik de source het internet op zodat iedereen er mee kan doen wat hij/zij wil. Zeker met dit soort toepassingen ben ik er sterk voor dat het zoveel mogelijk gebruikt wordt.
En daarnaast is het bij linux een voordeel dat je lekker dicht bovenop de hardware zit, zonder dat je je door allerlei windows lagen moet wringen.
Daar heb je op zich gelijk in, maar basic werkt ook prima zonder tussenkomst van windows (quickbasic 4.5), maar ook dan werkt mijn progsel niet...
Je zou bv met VMware (server is gratis) een testmachientje kunnen opzetten, die toegang tot je compoort krijgt. Ik zal evt morgen als het nog licht is, even kijken of de soladin goed reageert onder een VM. Dan kan je onder dos/linux whatever experimenteren, zonder daar je pc voor in te richten. Zodra dat dan blijkt te werken, kan je een laag hoger gaan zitten, op windows.
Dat is op zich een goede tip, maar ik heb al direct onder dos gewerkt, en ook daar kreeg ik het niet voor elkaar.
Ik heb een 2,5 inch harddisk, met alleen usb op de asus aangesloten. Ik weet dus zeker dat ie gevoed wordt door de asus zelf. en die is afgezekerd op 2A. Dus dat is echt zo weinig. Maar daarom heb ik ook deze (laptop) harddisk gekozen.
Ah ja, 2,5", die zijn inderdaad wel zuinig ja. Nooit gedacht aan flash-kaartjes? Ik las juist van de week dat 16Gb compact flash te koop is, dat is toch een leuke stille en zuinige 'harddisk'. En makkelijk in te passen: http://www.cf2ide.nl/prod...p?cPath=22&products_id=34

• guus.assmann
Een CF kaart lijkt een mooie oplossing.
Maar kijk heel goed na, hoe vaak deze opnieuw beschreven kan worden.
Bij het opstarten van windows en wat minder bij Linux, wordt er heel veel naar de schijf geschreven.
En heel veel is precies dat, heel veel, meerdere honderd-tallen.
Dan is de kaart snel versleten. Met Dos of een heel eenvoudige Linux-kernel gaat het wel lang genoeg goed.
En voor opslag etc. is het ook heel goed bruikbaar.

Guus Assmann

• Mistraller
CF is een beetje duur per GB, als je bedenkt dat ik deze 80GB disk voor 72 euro heb gekocht.

---------------

• JeroenH
  • Nu online
MisTraller schreef op donderdag 28 september 2006 @ 11:03:
CF is een beetje duur per GB, als je bedenkt dat ik deze 80GB disk voor 72 euro heb gekocht.
Natuurlijk is dat waar, maar voor dit soort toepassingen (kleine Linux-distro, beetje routeren, printserveren, eventueel solar-omvormer monitoren) kom je prima uit met een oude 256Mb kaart denk ik, misschien nog wel keiner ook.

Als het me lukt om software te schrijven voor de soladin wil ik wel een flash kaart als HDD in mijn 486SX20 8) notebookje (gewoon stoer windows 95 draaien met 20Mb memory!) zetten, die gebruikt nu met het scherm uit ook maar 6 of 7 Watt, daar zal ook nog wel iets vanaf gaan zonder HDD. Leuk voor dit soort toepassingen.

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Dat aan- en uitzetten hoeft misschien niet meer...
Ik heb gisteren ontdekt dat er voor een aantal routers (o.a. ASUS WL-500 en diverse Linksys modellen) een firmware van DD-WRT bestaat die het draadloze gedeelte (wat vlgs mij de meeste prik verbruikt) middels een ingebouwde klok kan uitschakelen. Check: http://www.dd-wrt.com

Hiermee kan je 'snachts de wlan uitschakelen, waarmee je wellicht een flink aantal kWh bespaart. :D

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

• JeroenH
  • Nu online
Kets_One schreef op donderdag 28 september 2006 @ 12:31:
Dat aan- en uitzetten hoeft misschien niet meer...
Ik heb gisteren ontdekt dat er voor een aantal routers (o.a. ASUS WL-500 en diverse Linksys modellen) een firmware van DD-WRT bestaat die het draadloze gedeelte (wat vlgs mij de meeste prik verbruikt) middels een ingebouwde klok kan uitschakelen. Check: http://www.dd-wrt.com

Hiermee kan je 'snachts de wlan uitschakelen, waarmee je wellicht een flink aantal kWh bespaart. :D
Wow... ik denk niet dat het veel uithaalt, het modemgedeelte blijft ingeschakeld en daarbij gaat er bij dat soort lage vermogens relatief veel verlies zitten in de voeding.

Maar het is goed dat de fabrikanten er in ieder geval over nadenken.

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 28-09-2006 13:07 ]

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik wil egenlijk al tijden een PV installatie op mijn platte dak. Met de huidige prijzen voor panelen is het nu niet redabel om zo'n systeem aan te (laten) leggen.

Eigenlijk dacht ik erover om eens over de grens te kijken (waar dan ook). Wellicht dat PV panelen daar stukken goedkoper zijn? Dit is mijn tot op heden nogal tegengevallen. Binnen Europa zijn er niet zo grote verschillen in prijsstelling... Hoe is de prijsstelling buiten Europa en is het doenlijk om panelen te laten verschepen?

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

• teun-v
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

CanonG1 schreef op donderdag 28 september 2006 @ 13:06:
[...]

Wow... ik denk niet dat het veel uithaalt, het modemgedeelte blijft ingeschakeld en daarbij gaat er bij dat soort lage vermogens relatief veel verlies zitten in de voeding.

Ik weet niet of het mogelijk is maar hier een kleine theorie:
De solodin heeft zoals ik het begrepen heb een drempel waarde voordat hij overgaat tot productie (weet niet hoe groot dat is). Zou het niet mogelijk zijn om dit te misbruiken om bijvoorbeelt je modem/router/whatever... op te laten lopen op de momenten dat er tewijnig "licht" is voor productie? ik bedoel een modem/router/whatever lopen op laagspaning en meestal gelijkstroom en dat produceren die panelen zelfs onder maan licht. De juste voltages zou met een spanings regelaar verkregen kunnen worden, eventueel een deel op slaan in een accu zodat tijdens normaale productie niks van je solodin hoeft afgsnoept te worden en de boel kan blijven doorlopen als er een keer geen maan is.

Het is maar een theorie maar toch.

• JeroenH
  • Nu online
Kets_One schreef op donderdag 28 september 2006 @ 13:35:
Ik wil egenlijk al tijden een PV installatie op mijn platte dak. Met de huidige prijzen voor panelen is het nu niet redabel om zo'n systeem aan te (laten) leggen.

Eigenlijk dacht ik erover om eens over de grens te kijken (waar dan ook). Wellicht dat PV panelen daar stukken goedkoper zijn? Dit is mijn tot op heden nogal tegengevallen. Binnen Europa zijn er niet zo grote verschillen in prijsstelling... Hoe is de prijsstelling buiten Europa en is het doenlijk om panelen te laten verschepen?
Voorzover ik weet zijn de prijsverschillen binnen Europa inderdaad niet zo groot. In landen als Duitsland is de vraag enorm hoog door de gunstige terugleververgoedingen, dat zal de prijs ook hoog houden.

Vanuit de VS zou kunnen, maar volgens mij zijn de verschillen ook weer niet zo groot dat dat rendabel is. Je zit natuurlijk met verzendkosten, verzekering en een zeker risico: het gaat om een boel geld, je moet maar afwachten of je ook geleverd krijgt wat je bestelt. Omvormers moeten goedgekeurd zijn voor de Nederlandse markt, je zult goed moeten nakijken of dat het geval is met een omvormer uit de VS.

Op korte termijn is denk ik geen plotselinge prijsverlaging te verwachten, het is afwachten hoe de productiecapaciteit zich ontwikkelt. Enige vorm van overheidssteun moet je ook niet op rekenen, de meeste kans maak je nog met tijdelijke subsidies die sommige gemeenten hebben.

Ik heb mijn set volledig zonder steun aangeschaft, dat was prijzig maar het geeft me wel een goed gevoel. Als je het niet in één keer op kunt hoesten kun je natuurlijk overwegen een financiering te nemen, als je het in (stel) 4 jaar af kunt betalen is de schok niet zo groot. Als de installatie vast aan het huis gemonteerd zit schijnt het zelfs bij de hypotheek 'ingebouwd' te kunnen worden, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

• JeroenH
  • Nu online
teun-v schreef op donderdag 28 september 2006 @ 13:47:
Ik weet niet of het mogelijk is maar hier een kleine theorie:
Klinkt mooi, en je zou misschien inderdaad wat energie 'wegsnoepen', maar het zal echt niet veel schelen. Verder zorgt de extra belasting er misschien wel voor dat de omvormer later aanslaat zodat er minder energie de omvormer in gaat. En dan moet je ook nog iets regelen voor de tijden dat er geen zon is, een accu o.i.d.. Allemaal duur en energiematig niet rendabel.

'There's no such thing as a free lunch'.

• Mannes
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-09 15:37
Ik heb een groot deel van dit topic al enorm geintresseerd aan het doorlezen. ik vind het een erg goed initiatief.
Ik ben zelf op moment een groot stroomverbruiker, maar ik wil dit ook wat gaan inperken. Nou woon ik op het moment nog gewoon bij mijn ouders en studeer ik nog, dus een investering als zonnepanelen zal er voorlopig nog niet inzitten. Maar ik zal het wat meer in de gaten gaan houden

nu heb ik nog wel een vraagje die wat offtopic gaat.
ik zit er aan te denken om, om wat stroom te besparen, zown marmitek home control set aan te schaffen, zodat ik makkelijk alle stroom die naar mijn lcd tv, playstation etc. gaat kan uitschakelen.
Maar, wat voor een hoeveelheid stroom gebruiken dat soort dingen als ze niks doen dan alleen wachten op een aan/uit signaal? is dat verwaarloosbaar of neemt dat meteen het effect van alles uitzetten en stroom besparen weg? En waar kan je voor niet al te veel geld (15 euro ofzo) een ampere/watt meter kopen? hebben ze die dingen bij de gamma?

A computer without Windows is like a fish without a bicycle.

• teun-v
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

CanonG1 schreef op donderdag 28 september 2006 @ 14:00:
... Allemaal duur en energiematig niet rendabel.
Je hebt gelijk na wat zoek en rekenwerk bijkt het om 22mA (max) te gaan, daar kun je niet veel mee

• corl
Mannes schreef op donderdag 28 september 2006 @ 14:45:
ik zit er aan te denken om, om wat stroom te besparen, zown marmitek home control set aan te schaffen, zodat ik makkelijk alle stroom die naar mijn lcd tv, playstation etc. gaat kan uitschakelen.
Maar, wat voor een hoeveelheid stroom gebruiken dat soort dingen als ze niks doen dan alleen wachten op een aan/uit signaal? is dat verwaarloosbaar of neemt dat meteen het effect van alles uitzetten en stroom besparen weg?
Het eerste dat ik heb gedaan om te besparen was ook de groot verbruikers aan standby stroom te voorzien van X10 modules. Omdat ik er niet op gebruiks gemak op achteruit wil gaan worden deze modules met een klein kastje (easyweb 3) en een X10 interface op tijd geschakeld, smorgens voordat we uit bed komen gaat alles (audio/TV apparaten) aan in standby en savonds na bedtijd (23:30) gaat alles bot uit. dus 0.0 standby stroom (op de standby stroom van de module na dan = 1 module voor alle audio/TV apparatuur). Met een afstandsbediening (ook X10) kan de software worden gemanipuleerd zodat, als we bv een dag weg zijn, alles helemaal uit gezet kan worden (ook overdag geen standby stroom verbuik), of als het savonds wat later wordt dat kan het automatisch uitschakelen worden geblokkeerd.

Tegenwoordig is de hele installatie ook uitgebreid met modules voor de buitenverlichting, waterpartij, tuin verlichting, woonkamer verlichting en een nachtsensor. De verlichting gaat nu automatisch aan als het donker word en op tijd weer uit. Dit scheelt weer een hoop gammele tijd klokken (die ook standby stroom gebruiken).

Ik zal vanavond eens meten wat 1 X10 module aan standby stroom gebruikt.

• guus.assmann
Ik heb de indruk dat mijn opmerking over een CF kaart niet duidelijk genoeg is geweest.
Als zo'n kaart gebruikt wordt, in plaats van de HD en je laat hiervan Windows XP booten, dan is de te verwachten levensduur ongeveer 3 maanden. :'(
Windows 95 schrijft wat minder files tijdens de boot. Zal dus iets langer mee gaan.
(Diverse boot-log files en registery etc worden geschreven en ook een memory-swap file)
Zolang je geen printerspooler etc gebruikt, dan zal DOS helemaal niets naar de HD schrijven.
De kaart zal wel lang bruikbaar blijven als ze alleen voor data opslag wordt gebruikt, als een extra schijf. O+

Helaas is dus het energie rendement onbruikbaar door de beperking in het aantal schrijf-acties. 8)7

Guus Assmann

• Mistraller
CanonG1 schreef op donderdag 28 september 2006 @ 13:06:
[...]

Mijn wireless deel draait ook alleen 's avonds. Zendvermogen staat nu op 84mW (maximum) Dus dat zet geen zoden aan de dijk. Ik kon het verschil niet meten in elk geval.
guus.assmann schreef op donderdag 28 september 2006 @ 18:07:
Ik heb de indruk dat mijn opmerking over een CF kaart niet duidelijk genoeg is geweest.
Als zo'n kaart gebruikt wordt, in plaats van de HD en je laat hiervan Windows XP booten, dan is de te verwachten levensduur ongeveer 3 maanden. :'(
Windows 95 schrijft wat minder files tijdens de boot. Zal dus iets langer mee gaan.
(Diverse boot-log files en registery etc worden geschreven en ook een memory-swap file)
Zolang je geen printerspooler etc gebruikt, dan zal DOS helemaal niets naar de HD schrijven.
De kaart zal wel lang bruikbaar blijven als ze alleen voor data opslag wordt gebruikt, als een extra schijf. O+

Helaas is dus het energie rendement onbruikbaar door de beperking in het aantal schrijf-acties. 8)7
Veel hardware gebruikt flash om van te booten. In mijn asus router zit in elk geval 4MB buildin, een digicam boot een bepaald OS, telefoons (mijn pda draait windows vanuit z'n eigen flash), etcetc.
Nu zijn dit echter ook allemaal OSsen die niet veel IO hebben na de boot. Daarnaast, je kan windows (zelfs XP) booten van cdrom. Dus dan is alles statisch, en de rest doe je vanuit je mem. Maar daarmee raken we erg offtopic geloof ik...

---------------

• guus.assmann
We discussieren / schrijven over energieverbruik en mogelijkheden tot reductie.
En we bekijken de economische en ecologische effecten.
Ook hebben we het "aan de stok" met burocratie en onbegrip.
We verzamelen gegevens en leren er zo veel mogelijk van.

Ja, Dos / Windows / Linux / OS lijkt wat of topic, maar het zijn allemaal gereedschappen die we gebruiken. (Ik bedoel dit niet zo zeer ter verdediging :*) het punt is dat deze thread al heel breed georienteerd is)

Toch nog een keer over Flash en booten en zo.
Er zit een wezenlijk verschil tussen al die zaken. In een PC zit ook een flash voor de BIOS.
Het nadeel van flash geheugen is een beperking in het aantal keren dat je het opnieuw kunt beschrijven, maar lezen gaat eigenlijk "oneindig" vaak. Van schrijven gaat de flash op den duur kapot. Vergelijk het maar met een inktlint of carbon-papier.
Als je XP of een ander OS vanaf een CD laat booten, dan zijn er vrij veel beperkingen. Er wordt onder meer geen bootlog gemaakt. (Als er geen geformatterde HD is.) Er zijn maar weinig applicaties die nog werken. De meeste andere aparaten die je noemt lezen alleen uit de flash-rom. Bij een "firmware-update" schrijf je pas iets en dat is eenvoudiger dan een IC vervangen, zoals dit vroeger ging.

Wireless en routers, het rendement van een zender is vaak meer dan 50%. Maar zelfs al is het 10%, dan hebben we het nog over erg weinig vermogen. ( 0,84W bij 10% rendement)
De voeding is vaak de "grootverspiller" als het een lineaire voeding is. En die is eenvoudig en goedkoop.
Een schakelende voeding heeft een veel hoger rendement, tot wel 98%. Door de massaproduktie is deze technologie goedkoper geworden. En zodoende weer minder verspilde elektriciteit. (En een groot aantal apparaten om de ontwerpkosten over te verdelen)
Je kunt dan ook beide soorten voedingen tegenkomen in moderne apparatuur.

Als je zo af en toe wil loggen, dan is een standaard PC of laptop goed te gebruiken.
Maar voor continu gebruik moet er volgens mij iets ander worden gemaakt.
Een oplossing is een processor, zoals een PIC die de data ophaalt van de seriële poort van de Soladin en die vervolgens wegschrijft in een geheugen. (Ram met batterij)
Dit loggertje lees je dan zo af en toe eens uit. Bij veel data, erg vaak, tot zo een keer per dag.
Het moet mogelijk zijn om met 0,5W of minder toe te komen. ( = 100mA bij 5V)

Het idee van aftappen van de panelen is daarmee ook niet zo gek.
Maar praktisch gezien is er een ander bezwaar, namelijk de hoge spanning.
4 panelen in serie is het minimum voor een Soladin. En dan hebben we het over 80V of meer.
Maar bij een heel klein vermogen is ook een paneel wel bruikbaar, een aftakking dus.
Ook hier weer een nadeel, je moet dan erg opletten om kortsluitingen te voorkomen.
En als het echt donker is, doet een paneel helemaal niets meer. Maar als de data in een Ram met batterij backup zit, is dat niet erg.....

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

CanonG1 schreef op donderdag 28 september 2006 @ 13:55:
[...]
Voorzover ik weet zijn de prijsverschillen binnen Europa inderdaad niet zo groot. In landen als Duitsland is de vraag enorm hoog door de gunstige terugleververgoedingen, dat zal de prijs ook hoog houden.
Valt allemaal wel mee, hoor, in Duitsland. Systeemprijzen all-in voor iets meer dan 5 euri per Wp. Hangt van je onderhandelingskracht af. Grootste probleem is: hoe kom ik er tussen? Duitse leveranciers leveren aan Duitse klanten en hebben het er maar druk mee. Eerste schatting branche voor 2005: 600 MWp! Zou wel eens 2x zo hoog kunnen uitpakken als Photon doorgaat met hun marktonderzoek... Die lui hebben helemaal geen belang bij export van een paar paneeltjes naar het buitenland...

Amerikaanse prijzen zijn iets lager dan Europese, maar stijgen sneller (kale moduleprijzen). Laatste tijd gestabiliseerd = goed nieuws (http://www.solarbuzz.com/). Kom je nooit tussen als particulier, tenzij je goede contacten hebt. De grootste bulk zal naar California gaan, want Schwarzenegger heeft SB1 "Million Solar Roofs" ondertekend. Die doen het niet voor tien paneeltjes op hun dak. Die bouwen meteen schuren met 100 stuks!

Ergo: goed om je heen kijken en vraag maar eens bij SolarNRG. Degelijk werk, ook DHZ pakketten voor een voor NL zeer schappelijke prijs. Profi's, en daar zijn er niet veel meer van...

Misschien ken je toevallig nog een Chinees? Maar ja, ook daar vliegt de hele sector als ... op de stroop op af, want DAAR wordt pas productie gedraaid als ze de smaak eenmaal te pakken hebben. Suntech heeft productie tig keer verhoogd binnen een jaar tijd en groeit als.... Tja, als WAT eigenlijk? Is geen maatstaf voor...

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
zonnigtype schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 00:43:
[...]

Valt allemaal wel mee, hoor, in Duitsland. Systeemprijzen all-in voor iets meer dan 5 euri per Wp. Hangt van je onderhandelingskracht af. Grootste probleem is: hoe kom ik er tussen? Duitse leveranciers leveren aan Duitse klanten en hebben het er maar druk mee. Eerste schatting branche voor 2005: 600 MWp! Zou wel eens 2x zo hoog kunnen uitpakken als Photon doorgaat met hun marktonderzoek... Die lui hebben helemaal geen belang bij export van een paar paneeltjes naar het buitenland...

Amerikaanse prijzen zijn iets lager dan Europese, maar stijgen sneller (kale moduleprijzen). Laatste tijd gestabiliseerd = goed nieuws (http://www.solarbuzz.com/). Kom je nooit tussen als particulier, tenzij je goede contacten hebt. De grootste bulk zal naar California gaan, want Schwarzenegger heeft SB1 "Million Solar Roofs" ondertekend. Die doen het niet voor tien paneeltjes op hun dak. Die bouwen meteen schuren met 100 stuks!

Ergo: goed om je heen kijken en vraag maar eens bij SolarNRG. Degelijk werk, ook DHZ pakketten voor een voor NL zeer schappelijke prijs. Profi's, en daar zijn er niet veel meer van...

Misschien ken je toevallig nog een Chinees? Maar ja, ook daar vliegt de hele sector als ... op de stroop op af, want DAAR wordt pas productie gedraaid als ze de smaak eenmaal te pakken hebben. Suntech heeft productie tig keer verhoogd binnen een jaar tijd en groeit als.... Tja, als WAT eigenlijk? Is geen maatstaf voor...

:P
iets meer dan 5 euro per Wp, valt me eerlijk gezegd tegen, dat is ook te prijs in NL. Ik had wel scherpere prijzen in duitsland verwacht. Ik zat op 5,27 / Wp bij DBcom.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Om een indruk te krijgen welke absurde groei PV in Duitsland doormaakt, zie de continu geupdate tabel die Photon maakt van de nieuwste gegevens over het jaar 2004, waarover een bijna "politieke strijd" wordt gevoerd om te bepalen wat er nu precies (of ongeveer) in dat jaar aan NIEUW PV vermogen is bijgeplaatst.

Voorlopig laatste schatting: 700 MWp. :o

In 1 (lees: één) jaar tijd...

In Nederland is sinds vorig jaar 1 (lees: één) MWp "bijgeplaatst" volgens CBS, maar aangezien de sector in elkaar is gedonderd, houdt niemand meer bij hoeveel paneeltjes er nog worden verkocht. We zouden nu op 51 MWp zitten, en het overgrote merendeel is in dat krankzinnige jaar 2003 verkocht (EPR/EPA "high"). In die 1 MWp zitten vast een paar "grotere" projectjes bij. De rest is kruimelwerk. Hopelijk weten jullie wat je 22 november in ieder geval never nooit niet meer moet kiezen, al zal het alternatief nog tot op het bot gefileerd moeten worden qua fundamentele wijziging van het duurzame energie beleid. Er moet een Nederlands EEG komen, da's duidelijk.

Spreadsheet downloaden:

http://www.photon.de/down...9-29_install_leistung.xls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNB3rt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-04 20:05
was er geen router die je kan modden om sensors aan te hangen? Die dan op een kleine http site de gegevens weergeeft?

verder, zeer intressant die zonnepanelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
DeNB3rt schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 01:03:
was er geen router die je kan modden om sensors aan te hangen? Die dan op een kleine http site de gegevens weergeeft?
Klopt, daar wordt een paar pagina's terug over gesproken.
verder, zeer intressant die zonnepanelen!
Dat klopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

CanonG1 schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 07:49:
[...]

Klopt, daar wordt een paar pagina's terug over gesproken.

[...]

Dat klopt :)
als je linux geen bezwaar vindt, kijk eens naar of het routerhacking topic van sprite in EL.
OF een pc-engines bordje.
Dit zijn simpele 'pc's'... er zit een Geode op en wat enzo.
ding verbruikt 5-10watt meen ik; dat is vrij goedkoop.

Kan gewoon linux op; de geode is 486compatible.
bordje kost ongeveer 100E.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Operating system is mij eigenlijk een worst, en het zou voor de functionaliteit niet uit moeten maken. Ik moet even ergens C++ vandaan toveren (is dat nog ergens te downloaden?) en kijken of het daarmee lukt. Hopelijk zit daar een betere serial-module in (of is verkrijgbaar) dan in basic. Hopelijk heb ik dit weekend eindelijk weer eens de gelegenheid om er weer mee aan de slag te gaan. Door geneuzel op mijn werk kom ik er maar niet aan toe, en het helpt ook niet dat het 's avonds al zo vroeg donker is.

Pas als ik het eenmaal door heb hoe het kan ga ik me verdiepen in mogelijkheden als gehackte routers, single-chip computertjes etc. Hoe mooi ik het allemaal ook vind, in dit stadium is het nog niet zinvol.

[ Voor 17% gewijzigd door JeroenH op 29-09-2006 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun-v
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Kijk eens naar SharpDevelop, ondersteund geen C++ maar is een leuke opensource project om .NET progama's te schrijven (heeft .NET freamwork 2 nodig) en heeft wat weg van MS VisualStudio.

Als je echt naar C++ wilt gaan (is overigens geen eenvoudige taal) dan kun je gaan kijken naar een goede text editor en gcc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Nu online
Ik gebruik zelf het gratis Dev-C++, dat gebruik maakt van DJGPP (geloof ik).. Zelfs mij lukt het daarmee om simpele tooltjes te bakken :)

http://www.bloodshed.net/devcpp.html

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.