"What do you get if you multiply six by nine..."
Ik heb deze meter van de week gekocht. Superleuk en veelzijdig apparaat. Het ziet er uit als een electronische tijdklok. Er gaan 2 knoopcelbatterijen in, deze zijn meegeleverd. Het apparaat heeft erg veel functies, zo uit mijn hoofd even:CanonG1 schreef op maandag 25 september 2006 @ 20:05:
Het heeft niet helemaal met zonnepanelen te maken, maar je kunt bijna niet zonder als je je huishouden echt duurzaam wilt maken: een energiemeter.
De Plentyparts hebben hem in de aanbieding voor € 24,95. Geen idee van kwaliteit, nauwkeurigheid of betrouwbaarheid, het is maar een tip.
- actueel vermogen in W
- maximum vermogen en de tijd waarop dit optrad.
- totaal gebruikt vermogen in kWh sinds laatste reset
- totale tijdsduur
- actuele tijd
- actueel voltage
- actueel amperage, en ook iets met cosinus x, moet ik nog uitzoeken
- prijs per kWh
- totale kosten
Hij kan ook nog hoog en laagtarief aan, je kunt de tijd instellen wanneer dit moet beginnen. Ikzelf heb enkeltarief dus doe daar niet aan.
Even wat metingen verricht:
Koffiezetten: 800W
Afwasmachine: max 2000W, totaal 1.24 kWh (in 2 uur en 8 minuten)
wifi router: 13 watt
pc: 80 tot 140 watt
Het leukste komt nu: hij werkt ook op mijn zonnepanelen. Ik heb de meter vandaag aangesloten tussen de stekker uit de omvormers en het stopcontact en zag direct de productie op gang komen. Het begon met 50W en liep langzaam op naar >1000 W in de middag. Vandaag heb ik bijna 4 kWh geproduceerd. Leuk om te weten nietwaar
Conclusie: voor 24,95 is dit een leuk apparaat, en ik heb geen spijt dat ik hem gekocht heb.
pvoutput 6300Wp ZW en NO
Mooi, goed om te horen! Bijzonder dat hij ook 'de andere kant op' meet, de Conrad-meter moet daarvoor omgebouwd worden (hij kan dan ook geen 'normale' metingen meer doen).johan_solar schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 19:06:
Het leukste komt nu: hij werkt ook op mijn zonnepanelen. Ik heb de meter vandaag aangesloten tussen de stekker uit de omvormers en het stopcontact en zag direct de productie op gang komen. Het begon met 50W en liep langzaam op naar >1000 W in de middag. Vandaag heb ik bijna 4 kWh geproduceerd. Leuk om te weten nietwaar
Conclusie: voor 24,95 is dit een leuk apparaat, en ik heb geen spijt dat ik hem gekocht heb.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Want ik wil weten hoe de interface precies in elkaar zit.
Het is helemaal gelukt en ik heb het schema bij dat van de interface getekend. (Laat maar weten als iemand de update wil hebben)
Er zit een PIC18F252 in, met een kristal van 10Mhz.
Aan de 230V kant zit ook een 4A zekering in het bord gesoldeerd.
Naast de processor zijn 4 stel eilandjes, met de indicatie S1, S2, S3 en S4 erbij. (Waarvoor? geen idee)
Waar het natuurlijk om ging, het interface.
Er zitten twee opto-couplers op de print, een gewoon en een ondersteboven gemonteerd.
Ze zitten op een hoek, met veel afstand tot de rest van de componenten en de pootjes zijn wat verder uitgebogen dan normaal. (Nog grotere overslagspanning?)
De leesbare had type CNY17A op z'n "rug"
Aan de kant van de led, receive van de inverter, zat ook een diode als ompoolbeveiliging voor de led van de optocoupler.
Het gegeven dat er twee optocouplers zitten, betekend ook dat de Soladins kunnen worden doorgelust op één interface, zonder dat er iets kapot zal gaan.
De Receive van een stel apparaten kan in serie en de transmit kan paralelle worden gezet.
Op die manier krijgen alle Soladins een input en kunnen ze allemaal antwoorden, zonder dat er iets kapot gaat.
Hopelijk kan er wel een arbitrage worden gedaan, zodat ze niet "door elkaar heen praten"
En de Soladin? Die hangt weer op z'n plaats en was helemaal niet zo moeilijk open en ook weer prima dicht te krijgen. Als je heel goed kijkt, kun je misschien wel zien dat 'ie open is geweest... ?
Guus Assmann
niet ideaal op Linux.Kijk eens naar SharpDevelop, ondersteund geen C++ maar is een leuke opensource project om .NET progama's te schrijven (heeft .NET freamwork 2 nodig) en heeft wat weg van MS VisualStudio.
gewoon eclipse met cdt eens proberen?
Linux moet wel op zo'n embedded platform... windows is imo te duur gok ik zo.
ethernut bordjes kunnen ook , maar vind ik minder fijn werken.
Ik heb nu overigens wél een leuk 486-laptopje met een 256Mb CF-kaart als harddisk, dus als er ooit software door iemand geschreven wordt dan heb ik wel iets om het op te draaien.
Dus als iemand de uitdaging op wil nemen om een leuk monitor-programma te schrijven voor de Soladin 600 dan hou ik me aanbevolen
(Misschien ga ik nog wel eens werken aan een work-around: gewoon het verkeer loggen wat plaatsvind als het meegeleverde programma draait, en die file verwerken tot de gewenste data. Maar daar ga ik nog wel eens diep over nadenken.)
Overigens in september iets meer zonnestroom geproduceerd dan in augustus (grafiek), maar met het brakke weer van augustus is dat ook niet zo gek. Ik ben benieuwd hoe het de komende maanden verloopt, de productie zal nu wel snel minder worden vermoed ik.
Volgens de Soladins 163,3 kWh en volgens de meter 156,4 kWh
Geen idee waarom er een vrij groot verschil is. (Iets meer dan 4% vindt ik veel)
Wat gaat er fout bij de programeer poging?
Hoe het bij de PC precies moet, weet ik niet zeker.
Maar bij de Atari was het als volgt:
Zet de seriële poort in de juiste modus, baud rate etc.
Open de poort met een device nummer.
Kopieër het gewenste aantal bytes naar een string en bewerk daarna de data.
Met een andere routine kon ik ook naar een buffer laten schrijven, het aantal bytes dat in de buffer zat lezen, byte voor byte bekijken en de buffer "flushen"
Het was dan ook mogelijk om "flow controll" te gebruiken, zodat er geen buffer overrun kon optreden.
Dit soort functies moet er toch ook voor Basic zijn?
Een andere benadering zou kunnen zijn om vanuit basic naar een Dos-batch-file te springen.
Je set eerst de com-port en doet dan een copy van de command-file naar de com port.
Vervolgens doe je een copy van com naar een file. Ik weet alleen niet hoe je dan ervoor moet zorgen dat er maar een beperkt aantal bytes wordt gelezen.
Heb je nog geprobeerd of de makers van de seriële monitor kunnen / willen helpen?
Guus Assmann
Ook geen idee... zou niet moeten IMO. Ik gebruik voor mijn metingen de waarden van de losse meter, dat vind ik makkelijker en sneller aflezen (en ik kan het ook aflezen als het donker is en de omvormer dus uitgeschakeld is).guus.assmann schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 21:35:
De opbrengs van mijn panelen, 2375WP was in September:
Geen idee waarom er een vrij groot verschil is. (Iets meer dan 4% vindt ik veel)
Ik ben er trouwens achter gekomen dat ik dit jaar netto maar 200kWh verbruikt heb
Mijn progsel stuurt de juiste string uit (de serial monitor bevestigt dat ook), de omvormer stuurt ook wat terug (ook dat bevestigt de serial monitor) maar mijn programma vangt het niet op. Ik heb het geprobeerd met input#, get#, etc. maar het lukt niet, er komt gewoon niets binnen. Het lijkt er op dat de serial routine in basic gewoon niet wacht tot de data er is of zoiets.Wat gaat er fout bij de programeer poging?
Ik heb wel eens meer programma's geschreven met seriële communicatie, voor mijn GPS-ontvanger, en dat ging erg goed. Maar een GPS-ontvanger geeft na elke string een enter zodat het makkelijk uit te lezen is met input#.
Dat is dus ook wat ik doe maar het werkt er niet mee.Hoe het bij de PC precies moet, weet ik niet zeker.
Maar bij de Atari was het als volgt:
Zet de seriële poort in de juiste modus, baud rate etc.
Open de poort met een device nummer.
Kopieër het gewenste aantal bytes naar een string en bewerk daarna de data.
Dat zou mooi zijn, en ik heb er ook naar gezocht in allerlei vage basic-forums (is nog best actief, voor zo'n oude taal), maar er niets van kunnen vinden.Het was dan ook mogelijk om "flow controll" te gebruiken, zodat er geen buffer overrun kon optreden.
Dit soort functies moet er toch ook voor Basic zijn?
Nee, die zitten waarschijnlijk niet te wachten op vragen over een specifieke programmeertaal. Het probleem is niet dat er geen data is, want die is er gewoon.Heb je nog geprobeerd of de makers van de seriële monitor kunnen / willen helpen?
je heb trouwens om toetsaanslagen op te vangen ook "inkey$" bestaat er niet net zoiets voor files, en dan die stukjes gewoon achter elkaar plakken tot 1 grote string. vervolgens lezen en de rest mee doen.
ik heb even in de help files gelezen van qbasic. voor zover ik kan zien zijn er ook modes van de seriele poort waar geen EOL nodig is. kijk maar eens bij "OPEN COM" in detail bij de help.
[ Voor 17% gewijzigd door virus.elektro op 03-10-2006 09:48 ]
elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url
Je snapt het niet helemaal geloof ik... de communicatie PC -> omvormer gaat prima, de communicatie omvormer -> PC lukt niet. Als ik zover was dat ik de firmware van de omvormer aan kon passen zodat die een EOL meestuurt had ik dit probleem waarschijnlijk helemaal niet gehadvirus.elektro schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 09:36:
en het is niks als je gewoon een EOL er achter plakt. mijn basic kennis gaat best ver, maar ik heb pas 1 keer iets aangestuurd via de seriele poort. was alleen maar zenden trouwens, en was geen enkele vorm van 2 richtings communicatie.
Dat zou get# moeten doen, maar die "wacht" niet, die geef alleen maar nullen retour.je heb trouwens om toetsaanslagen op te vangen ook "inkey$" bestaat er niet net zoiets voor files, en dan die stukjes gewoon achter elkaar plakken tot 1 grote string. vervolgens lezen en de rest mee doen
elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url
Maar de string blijft leeg, dat is het probleem. Er is niets om een EOL aan te plakken.virus.elektro schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 10:06:
ik bedoel dat je gewoon op een moment zelf die EOL in die string plakt, als dat al kan.
Ik ga er vanavond nog wel even mee aan de gang dan (in die paar minuten dat het nog licht is), maar ik ben bang dat het al bij de dingen zit die ik geprobeerd heb.ik heb mijn post trouwens vlak voor of na jou reactie nog geedit. misschien dat je er iets aan hebt.
Bij mij is dat ook zo. Een serieel-verlengkabeltje loste dat probleem snel opvirus.elektro schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 10:32:
helaas hangt mij omvormer te ver van een PC af anders had ik graag mee geholpen. meter of 5-6 hiervandaan
Als je ergens voor weinig Borland C builder 6 kan vinden heb ik wel de source van m'n test progje/monitor programma voor je (moet er wel windows op je portable draaien).CanonG1 schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 20:17:
Dus als iemand de uitdaging op wil nemen om een leuk monitor-programma te schrijven voor de Soladin 600 dan hou ik me aanbevolen
Natuurlijk helpt het om aan te geven wat je precies wil en waarom.
Maar ik verwacht dat het monitorprogramma via een buffer werkt.
Het enige dat je dan nodig hebt, is antwoord op de vraag waar de buffer precies zit en hoe je kunt nagaan of de inhoud van de buffer nog correct is. En misschien de methode om de buffer leeg te maken.
Je kunt dan de data in het geheugen van de computer opzoeken door "peek" te gebruiken.....
Hoe probeer je precies te lezen? En wat zijn de variabelen die je mee kunt geven bij het lezen van de data? Ik kan me een commando voorstellen waarbij je een vastgesteld aantal bytes in een variabele mee geeft. Er wordt immers geen EOL of CR verstuurd.
Even met google gezocht en het volgende gevonden:
http://www.electro-tech-o...-serial-port-control.html
http://www.thescripts.com/forum/thread13369.html
http://www.pacifier.com/~mcginty/qbstamp.htm
Mogelijk zit hier iets bij.
[ Voor 14% gewijzigd door guus.assmann op 03-10-2006 12:13 ]
Guus Assmann
ik heb net op de site van SolarNRG gekeken, maar hebben jullie nog meer info daarover ?
Wat wil je nog meer weten? Een zonneboiler produceert warm water waardoor je gas uitspaart. Financieel is het zelfs zonder subsidies al redelijk snel rendabel, sneller iig dan zonnestroompanelen (hoewel ik mijn panelen ook rendabel vind, het is maar hoe je uitdrukt natuurlijk). Je moet ruimte hebben op het dak (zoveel mogelijk op het zuiden) en je complete ketel wordt vervangen, dus als je die net vorige maand hebt laten plaatsen is het zonde.hjs schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 19:21:
Zo'n zonneboiler lijkt me erg intressant en ook best rendable is mijn eerste indruk.
ik heb net op de site van SolarNRG gekeken, maar hebben jullie nog meer info daarover ?
Wat meer informatie: http://www.google.nl/sear...&meta=&btnG=Google+zoeken
dak heeft meer dan genoeg plaatst lijkt me, helaas is de achterkant (voor de kijkers links) naar het zuiden, dus de zon mis ik wel het laatste gedeelte van de dag op deze kant van het dak

Natuurlijk had ik al gezocht bij google, maar dan vind je weer erg veel.
Wel ergens een prijs gevonden, iets van 5700 euro voor een Atag 25SC200 incl 4 M2 panelen.
Is dat nog steeds een gangbare prijs (staan subsidies op het pdf en die zijn toch afgeschaft?)
En bij google is iedereen enthousiast over zijn product, waar vind ik neutrale onafhankelijke info ?
Dat zijn interessante sites, dat is goed leesvoer. Ik waag dan toch nog maar een poging (zal wel het weekend worden ivm licht). Ik laat weten hoe het loopt. Bedankt voor de links!guus.assmann schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 11:35:
Even met google gezocht en het volgende gevonden:
http://www.electro-tech-o...-serial-port-control.html
http://www.thescripts.com/forum/thread13369.html
http://www.pacifier.com/~mcginty/qbstamp.htm
Mogelijk zit hier iets bij.
Kijk eens bij www.atonsolar.nl
Daar kost een installatie zo rond de 1200 Euro.
En de ketel hoeft niet te worden vervangen. Als hij de NZ keur heeft, is 'ie zo geschikt. (=Naverwarming Zonneboiler)
Meestal is er maar erg weinig nodig om een na-verwarming geschikt te maken.
Er zit een stromings-schakelaar in (Detecteerd water afname) en die heeft vaak een kunststof (= niet hittebestendig) vaantje. Na vervanging hiervan is alles in orde.
Het enige nadeel aan de meeste systemen, ook dat van Aton, is dat er 100 liter sanitairwater warm wordt gehouden. En dat is een potentiële bron van legionella. (Is op zich ook niet zo erg, omdat het naverwarmings-toestel er altijd 60 graden van maakt, zodat de bacterieën dood zijn...)
Als je nog meer info wil hebben, laat maar horen, ik heb een behoorlijke studie ervan gemaakt.
En nu heb ik een systeem van Remeha in bedrijf. (Kon daar redelijk goedkoop aan komen)
Guus Assmann
Een bolier wordt constant op temperatuur gehouden, zodra er voldoende licht is is dat gratis.
Maar 's avonds als iedereen (we zijn met zijn 6-en) aan het douchen is, is dat warm water natuurlijk zo op, dan wordt de boiler op temp gebracht door de cv ketel.
Ben je nu niet je besparing kwijt doordat we vooral 's avonds warm water gebruiken en hij dat in de nacht weer op temperatuur gaat brengen mbv aardgas ? Is eigenlijk een beetje mijn bezwaar tegen een boiler in het algemeen (ook een voorraadvat in je cv-ketel) dat constant op temp houden van water kost energie !
495 Wp €3120 - 1500 (BE na 13.2 jaar, tov rente 166% rendement)
520 Wp €3275 -1500 (BE na 13.6 jr, tov rente 160% rendement)
Normaal zijn deze systemen niet rendabel maar nu ... waarom kent ons dorp dit soort acties niet
@hjs
De consumentengids had hier pasgeleden een artikel over, scheelde behoorlijk, wel of geen boiler. Ik zelf vraag met ook het nut af van een boiler ... tegenwoordig zijn de ketels zo snel op temperatuur dat bij de meeste systemen de lengte van de buis voor het koude water zorgt en die vijf seconden extra voor pure verwarming van het water niet merkbaar zijn. Zal thuis eens kijken wat het scheelde ...hjs schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 08:37:
Is eigenlijk een beetje mijn bezwaar tegen een boiler in het algemeen (ook een voorraadvat in je cv-ketel) dat constant op temp houden van water kost energie !
[edit]Consumentengids september 2006: "Gemiddeld gebruik geteste CVs zonder voorraadvat 68W, gemiddeld gebruik geteste CV's met voorraadvat 88W". Ik zie nu dat er geen vergelijking tussen zelfde merk met en zonder vat heeft plaatsgevonden, De 20W verschil kan ook komen doordat een bepaald merk geen voorraadvaten gebruikt en omdat er verschillende voorraadvaten gebruikt zijn (1l, 4.5l 14l, 50l). Ach, het is in ieder geval wel zo dat het goedkoper is in W zonder voorraadvat.
[ Voor 58% gewijzigd door hamsteg op 04-10-2006 20:47 ]
Politiek overgevoelig: complexiteit en gevoeligheid van politieke onderwerpen, waarbij het de kunst is een constructieve dialoog te voeren. Censuur door overgevoeligheid: gedrag waarbij bepaalde content wordt geredigeerd uit angst voor offensief te zijn.
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Boilers:
Er zijn er meerdere. Kijk eens bij Atonsolar, daar kun je ook een deel van de werking zien.
Bij een ouderwetse boiler wordt er inderdaad een vooraad water op temperatuur gehouden. Dat is duur en niet rendabel.
De boiler in een combi-verwarming is veel kleiner, 5 of soms maar 2 liter. Dit is wel nuttig, op z'n minst voor comfort. Je hebt dan gelijk warm tapwater en geeft de ketel kans om op te starten.
Bij een zonneboiler is er natuurlijk wel wat meer aan de hand, hier wordt als de zon niet schijnt, geen water op temperatuur gehouden.
Wat gebeurd er dan wel? (Zie ook bij Atonsolar!!!! of bij Remeha, de Zenta installatie)
Er is een warmwater opslag vat, de boiler. Hier stroomt het leidingwater binnen.
Het water dat uit de boiler komt, gaat naar een naverwarmer, bijvoorbeeld een combi-ketel.
Als de aanvoer warm genoeg is, doet die helemaal niets. Is het water te koud, dan gaat de naverwarming aan het werk. Zo heb je altijd warm water, ook als de zon niet schijnt.
En je houd ook geen water heet met de ketel. Maar het kan dus wel zo zijn dat er water in de boiler zit van bijvoorbeeld 30 graden. Maar leidingwater is ongeveer 12 graden, dus een beetje winst heb je dan ook nog.
Via een secundair circuit, kan de zonnecollector het water in het boilervat verwarmen..
Er zijn ook andere combinaties, waarbij inderdaad de boiler door de verwarming op temperatuur gehouden wordt. Voordeel is een kleiner apparaat, nadeel een lager rendement voor de warmwater voorzienning. Maar soms is er dan toch een ander voordeel, de zonnewarmte kan dan meestal ook voor verwarming van het huis worden gebruikt.
Guus Assmann
En een mogelijk probleem gezien.
De benodigde voedingsspanning voor het interface, komt uit de RS232 poort.
De aansluitingen RTS en CTS zijn doorverbonden, net als DCD, DTR en DSR.
Dit is handshake en door deze verbindingen "ziet" de computer een verbinding.
Via een stel diodes, verbonden aan deze aansluitingen, wordt een condensator opgeladen.
Maar bij ontvangen van data, moet je er wel voor zorgen dat deze aansluitingen allemaal op +12V staan. Dat is volgens mij een 0 sturen. (Inverted logic) Maar dat is redelijk eenvoudig na te gaan.
Als dit niet wordt gedaan, kan de soladin niets versturen, omdat het een passieve aansluiting is, anders gezegd, hij heeft geen voeding.
Kijk dit eerst eens na, voordat je verder diep gaat graven. (Misschien werkt het programma al... )
Je kunt eventueel ook een externe voeding via een weerstand van 560 Ohm en een diode aansluiten. Een 9V batterij zou moeten werken, de diode voorkomt dat je die batterij gaat laden.
Pen 5 van de connector is de min, de plus van de condensator is het zwarte streepje.
Guus Assmann
Hier nog een link voor zonneboilers. Onze hele wijk is ermee bezaait.
http://www.dutchsolarsystems.com
Er staat ook hoe zonneboilers werken etc.
Prijs is ongeveer €2500 voor de gehele installatie. (zonder CV natuurlijk.)
Succes
www.mijnzon.info
Dit lijkt mij niet de oorzaak; anders zou de Soladin software ook niet werken. Ik denk echt dat ik het simpelweg nog niet voor elkaar krijg mijn programma ta laten wachten tot er data is. Als ik dat rond heb, is de rest volgens mij niet moeilijk meer. Dan is het gewoon een kwestie van besluiten wat er met de data gebeuren moet: uitvoer naar file of presentatie op scherm.
Ik heb een programmaatje gebruikt om te testen: ComDebug van de firma WindMill. Daarmee kon ik onder windows prima schrijven en lezen. Kan je daar iets mee?CanonG1 schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 18:52:
[...]
Dit lijkt mij niet de oorzaak; anders zou de Soladin software ook niet werken. Ik denk echt dat ik het simpelweg nog niet voor elkaar krijg mijn programma ta laten wachten tot er data is. Als ik dat rond heb, is de rest volgens mij niet moeilijk meer. Dan is het gewoon een kwestie van besluiten wat er met de data gebeuren moet: uitvoer naar file of presentatie op scherm.
http://www.windmill.co.uk/serial.html
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
De Soladin software zorgt ervoor dat de juiste pinnen op +12V staan.
Het basic programma doet dit misschien niet. (Dit lijkt wel een kip en ei verhaal, wie was eerst
Als je een commando stuurt, dan zal iedere +12V puls ook de condensator opladen, de TX pin geeft ook die spanning. Zo zal zenden altijd werken, maar ontvangen misschien maar even, tot de condensator leeg is. Dat duurt even, omdat de ingang ven de PC-poort niet veel stroom verbruikt.
Guus Assmann
"volgens welke meter"???guus.assmann schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 21:35:
De opbrengs van mijn panelen, 2375WP was in September:
Als het een draaischijfmeter is, klopt dat. Die hebben een hoog eigenverbruik. Gaat van de gemeten hoeveelheid af. Paar Watt eigenverbruik wordt veelvuldig geciteerd.
Dat zou het kunnen zijn, dus.
Ergo: heb je maar paar paneeltjes, is een draaischijfmeter niet per definitie een goede opbrengstmeter voor het geheel. Dan liever een digitale meter met laag eigenverbruik.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Klopt, er hangen er bij ons thuis drie.WVL_KsZeN schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 13:01:
Ik zag van de week trouwens een kilowattuur telwerk liggen bij de kijkshop, gewoon zo'n ding dat normaal in je meterkast hangt. Kostte geloof ik 15 euro. Het was een gewone met draai telwerk, dus ik neem aan dat deze prima zal werken als je hem tussen stopcontact en zonnepaneeltjes aansluit! Hopelijk hebben jullie er wat aan.
Voor registratie zonnestroom wel polen verwisselen, zodat draaischijf bij teruglevering VOORuit i.p.v. achteruit draait, anders leest je opbrengst op het (teruglopende) telwerk zo beroerd af....
*Nog effe linkje naar foto'tjes:
http://www.polderpv.nl/PV...tm#draaispoel_tussenmeter
Ook op mijn PVSAT pagina foto's van aansluiting met wel DRIE meters voor een groep (OK, overdreven, maar je lust er PAP van of niet, toch? Bovendien meet ik die groep ook nog softwarematig uit via het OK485 data interface....):
http://www.polderpv.nl/PVSAT.htm#PVSATfotos
(eind aanvulling)*
[ Voor 22% gewijzigd door zonnigtype op 05-10-2006 02:07 ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Kan dit wel, water van 30 graden bewaren, dan heb je toch kans op legionella e.d.guus.assmann schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 16:11:Bij een zonneboiler is er natuurlijk wel wat meer aan de hand, hier wordt als de zon niet schijnt, geen water op temperatuur gehouden.
Wat gebeurd er dan wel? (Zie ook bij Atonsolar!!!! of bij Remeha, de Zenta installatie)
Er is een warmwater opslag vat, de boiler. Hier stroomt het leidingwater binnen.
Het water dat uit de boiler komt, gaat naar een naverwarmer, bijvoorbeeld een combi-ketel.
Als de aanvoer warm genoeg is, doet die helemaal niets. Is het water te koud, dan gaat de naverwarming aan het werk. Zo heb je altijd warm water, ook als de zon niet schijnt.
En je houd ook geen water heet met de ketel. Maar het kan dus wel zo zijn dat er water in de boiler zit van bijvoorbeeld 30 graden. Maar leidingwater is ongeveer 12 graden, dus een beetje winst heb je dan ook nog.
Via een secundair circuit, kan de zonnecollector het water in het boilervat verwarmen..
En hoe zit dat verder met de zuiverheid van het water, zeker op dagen dat er niet alles uit het voorrraadvat wordt gehaald. Wat gebeurt er met water als het langer op vrij hoge temperaturen wordt bewaard ? Moet je na een vakantie eerst al het water doorspoelen ?
Kan dit wel, water van 30 graden bewaren, dan heb je toch kans op legionella e.d. |
En hoe zit dat verder met de zuiverheid van het water, zeker op dagen dat er niet alles uit het voorrraadvat wordt gehaald. Wat gebeurt er met water als het langer op vrij hoge temperaturen wordt bewaard ? Moet je na een vakantie eerst al het water doorspoelen ? |
Het is een gesloten circuit.
Ik deze zomer de CV uitgezet. We konden ons douchen, was draaien en de vaatwasser laten lopen op de boiler. De temeratuur liep overdag op tot maximaal 80 graden. Bij hogere temperaturen schakelt de beveiliging in. Vanuit de boiler loopt het voorverwarmde water naar de CV, deze verhoogt de temperatuur tot 60 graden. Dan gaat legionella etc. echt wel dood. Echter als de temperatuur in de boiler hoger is dan 60 graden dan verwarmt de CV niet bij en wordt er achter de CV koud water toegevoegd om de temperatuur te verlagen tot 60 graden
www.mijnzon.info
Een eigen verbruik dat zo hoog is, lijkt me sterk. Dit zou dan z'n 10W moeten zijn. ???
Zonneboiler:
Qua zuiverheid van het water is er niets aan de hand. Dit gaat bij de "ouderwetse" boilers ook prima.
Kans op legionella, misschien wel, maar de naverwarming maakt het water 60 graden, dus is alles wel dood. Er is door veel mensen goed over nagedacht, dus het zal wel in orde zijn.
Toch heb ik om deze reden voor het systeem van Remeha gekozen.
Hier wordt het water uit de boiler door de collector gepompt. En het sanitair-water gaat door een warmtewisselaar spiraal. Dit is dan maar erg weinig water en de doorstroomsnelheid is vrij hoog.
Deze manier van aansluiten kan bijvoorbeeld ook voor het systeem van Aton.
Overigens is het aton systeem ook goedkoop, zo'n 1200 Euro inclusief bevestiging en zo.
Installatie is niet moeilijk en de collector weegt maar 25 Kilo. (En over hulp bij de installatie valt zeker wel te praten) Ze verkopen ook eventueel de collector los, een vooraad vat voor water is ook goed zelf te maken....
Guus Assmann
Dat hoop ik ook niet... dat zou dan zo tegen de 100kWh moeten zijn op jaarbasis.guus.assmann schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 09:35:
Ja, een draaischijfmeter van Kijkshop en de Soladin gegevens heb ik vergeleken.
Een eigen verbruik dat zo hoog is, lijkt me sterk. Dit zou dan z'n 10W moeten zijn. ???
Ik ben de afgelopen paar dagen wat dieper in de seriële communicatie gedoken (lees: me helemaal suf gegoogled), en ik hoop dat ik morgen wat verder kom. Ik zal wat spelen m et de time-outs en ik heb ook gezien dat Freebasic een commando winput heeft waarmee je een opgegeven aantal bytes uit de seriële buffer trekt. het klinkt alsof het precies is wat ik nodig heb, maar de praktijk zal uit moeten wijzen of het er ook mee lukt.guus.assmann schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 22:27:
Als je vanuit basic een commando stuurt en de monitor ziet een antwoord, dan werkt het interface natuurlijk prima en krijgt het de juiste voeding.
De Soladin software zorgt ervoor dat de juiste pinnen op +12V staan.
Het basic programma doet dit misschien niet. (Dit lijkt wel een kip en ei verhaal, wie was eerst)
Als je een commando stuurt, dan zal iedere +12V puls ook de condensator opladen, de TX pin geeft ook die spanning. Zo zal zenden altijd werken, maar ontvangen misschien maar even, tot de condensator leeg is. Dat duurt even, omdat de ingang ven de PC-poort niet veel stroom verbruikt.
Doordeweeks er aan werken kan ik al bijna weer vergeten, 's ochtends voordat ik naar mijn werk ga is de omvormer volgens mij nog niet aangeslagen, en 's avonds heel vroeg schakelt hij alweer uit. Dat moet dus in het weekend gebeuren.
Zoals ik al eerder meldde heb ik wel een leuk knutselprojectje afgerond waardoor ik nu een oud 486-laptopje met een 256Mb CF-kaart als harddisk heb. Met het scherm uitgeschakeld gebruikt die bij 12V 0,6A, dat is dus ongeveer 7,5W. Dat valt dus best mee.
Ik hoop dat ik het voor elkaar krijg met die communicatie, als ik dat rond heb kan ik de rest van mijn plannen wel verwezenlijken denk ik. Later meer.
Het wordt dus tijd voor een bouwlamp op je dak. Anders wordt het nooit wat....CanonG1 schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 12:15:
Doordeweeks er aan werken kan ik al bijna weer vergeten, 's ochtends voordat ik naar mijn werk ga is de omvormer volgens mij nog niet aangeslagen, en 's avonds heel vroeg schakelt hij alweer uit. Dat moet dus in het weekend gebeuren.
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Dit is de code die ik op dit moment heb (in Freebasic):
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| open "com1:9600,n,8,1" for random as #1 print #1, chr$(&H00);chr$(&H00);chr$(&H00);chr$(&H00);chr$(&HC1);chr$(&H00);chr$(&H00);chr$(&H00);chr$(&HC1); for i=1 to 300 p$=input$(1,#1) print asc(p$);" "; next i close 1 print "Druk op een toets om af te sluiten" : sleep end |
En dit is de output die dat oplevert:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 17 0 0 0 0 0 0 193 0 0 0 243 0 0 0 0 0 0 0 0 0 197 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 Druk op een toets om af te sluite n |
Volgens de Serial Port Monitor gebeurt er dit:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| Port opened by process "Soladin600.exe" (PID: 3116) 00 00 00 00 C1 00 00 00 C1 ....Á...Á Answer: 7-10-2006 9:18:40.46264 (+0.0625 seconds) 00 00 11 00 C1 F3 00 00 C5 ....Áó..Å Port closed |
(Voor de duidelijkheid: dit ziet er exact hetzelfde uit als wanneer de originele Mastervolt-software draait, dus de omvormer denkt gewoon dat de originele software tegen hem praat.)
Zoals je ziet worden de waarden uitgelezen door het programma (17=&H11, 193=&HC1, 243=&HF3, 197=&HC5), alleen zitten er veel te veel nullen tussen. Het aantal nullen varieert ook nog eens tussen de verschillende runs van het programma, dat zullen kleine timingsverschillen zijn denk ik. Dat is jammer, het is dus niet mogelijk die nullen er simpelweg tussenuit te filteren.
Wat ik (denk ik) nodig heb is een functie die wacht tot er een byte uit de seriële poort rolt, en die dan pas verdergaat. Nu leest het programma gewoon stomweg de poort uit, en als er niets is geeft het een 0 terug (die daarmee dus niet te onderscheiden is van een 'echte' 0).
Ik heb geëxperimenteerd met de functie winput, als ik de uitleg goed begrijp kun je daarmee een vooraf bepaald aantal bytes uitlezen, maar zodra ik die functie gebruik breekt het programma af met een foutmelding (exception error).
Ik ga me maar aanmelden voor het freebasic forum en maar hopen dat ze me daar kunnen helpen, maar als in de tussentijd iemand hier een idee heeft dan hou ik me ten zeerste aanbevolen.
Nou, wat me opvalt is dat er na elk karakter 3 nullen staan of 2 nullen als het karakter een 0 is.CanonG1 schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 09:34:
Zoals je ziet worden de waarden uitgelezen door het programma (17=&H11, 193=&HC1, 243=&HF3, 197=&HC5), alleen zitten er veel te veel nullen tussen. Het aantal nullen varieert ook nog eens tussen de verschillende runs van het programma, dat zullen kleine timingsverschillen zijn denk ik. Dat is jammer, het is dus niet mogelijk die nullen er simpelweg tussenuit te filteren.
Dat gaat alleen niet op voor het eerste karakter, maar daarna is het 17 (3x0) 0 (2x0) 193 (3x0) 243 (3x0) 0 (2x0) 0 (2x0) 197.
Ik weet niet of het toeval is, maar misschien kun je er iets mee.
Signatures zijn voor boomers.
Soladin: 12,7 kWh
Extern: 11 kWh
Maar dat is niet alles: eergisteren (6 okt) is er volgens mijn externe meter 1,6 kWh geproduceerd. Volgens de Soladin: 0,1 kWh. Daar zit dus iets echt niet goed in de firmware, zo lijkt het wel. Een screenshot:

Ik neig er naar de externe meter meer te vertrouwen dan de ingebouwde meter van de Soladin. Waarmee overigens de in mijn ogen toch al veel te dure datakabel nog veel duurder wordt, want eigenlijk komt het er op neer dat ik nu geen enkele data uit de Soladin 100% kan vertrouwen...
Misschien waag ik hier nog wel een mailtje aan richting Mastervolt, want dit vind ik eigenlijk toch wel jammer voor zo'n duur apparaat.
[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 07-10-2006 12:59 ]
Zijn er nog meer mensen die deze energie meter hebben, wat zijn jullie ervaringen?CanonG1 schreef op maandag 25 september 2006 @ 20:05:
Het heeft niet helemaal met zonnepanelen te maken, maar je kunt bijna niet zonder als je je huishouden echt duurzaam wilt maken: een energiemeter.
De Plentyparts hebben hem in de aanbieding voor € 24,95. Geen idee van kwaliteit, nauwkeurigheid of betrouwbaarheid, het is maar een tip.
Ik heb alleen de reatie van johan_solar gezien
Everything is better with Bluetooth
Wat je dan kunt proberen is het commando versturen en dan even wachten.
Daarna de data lezen. Als er een buffer is, krijg je nog alle data.
Lukt dit niet, dan kun je proberen na ieder karakter even te wachten. Nadeel is dat het programma dan misschien niet meer werkt op een ander systeem. Maar dat is een probleem voor later.
Hoe lang je dan moet wachten is natuurlijk een kwestie van uitproberen.
Omdat er een stel doorverbindingen op de interface stekker zitten, is de handshake uitgeschakeld.
Daarom heb je kans dat er een data overrun komt.
Guus Assmann
Ik snap er he-le-maal niks meer van... de originele software doet het nog wel steeds gewoon. Uiteraard PC geherstart etc., maar het helpt allemaal niet.
Dit is toch frustrerend...
Hopelijk kunnen ze er op het freebasic-forum iets zinnigs over zeggen.
-edit-
Na veel gekloot draait het weer, maar het werkt nog steeds niet.
[ Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 07-10-2006 14:51 ]
Helpt mogelijk bij het vinden van het probleem.
Overigens heb ik ook de neiging om de draaischijf-meter eerder te geloven.
Ik zal eens gaan vergelijken of er een patroon in de afwijkingen zit.
Mogelijk heeft de Soladin een meetdrempel.
Bij mij heeft de externe meter voor de 6e ook maar 0,5kWh genoteerd. Morgen kijk ik naar de Soladins.
Guus Assmann
Ik meet al tijden synchroon met drie meters een groep zonnepanelen. Zo'n draaischijfmetertje loopt helemaal uit de pas bij somber weer, in de winter helemaal. 6 oktober was uitzonderlijk slecht. Ding blijft dan hangen, je hoort hem dan ook vaak zoemen. Enorme meetonnauwkeurigheid, dus, vele tientallen procenten t.o.v. andere meters en OK4 data. Digitale meters doen het dan vaak beter, maar ook over de Conrads heb ik zeer vreemde verhalen gehoord (opbrengst 's nachts en zo, heeft volgens sommigen met cosinus phi te maken die niet zou kloppen bij dat soort meters, althans voor het doeleinde waarvoor ze omgebouwd zijn). Zelf heb ik met mijn Conrad Energy Check geen hele gekke dingen meegemaakt, afgezien van 1 reset na een stroomstoring.guus.assmann schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 18:13:
Overigens heb ik ook de neiging om de draaischijf-meter eerder te geloven.
Ik zal eens gaan vergelijken of er een patroon in de afwijkingen zit.
Mogelijk heeft de Soladin een meetdrempel.
Bij mij heeft de externe meter voor de 6e ook maar 0,5kWh genoteerd. Morgen kijk ik naar de Soladins.
Meten is weten, maar de meetinstrumenten moeten wel in orde zijn. En feitelijk zou je alles parallel moeten gaan meten, maar dat geeft weer zo'n kabelzooi. Ben blij dat ik mijn OK4tjes kan monitoren. Tot op de Wh nauwkeurig, en loggen maar...
Canon, ik zou toch maar eens voorzichtig een maitje naar Mastervolt wagen als ik jou was, als er nog zo'n bizar verschil gesignaleerd wordt. Ik vond die piek van de Soladin namelijk ook wel erg laag, ook al was het de 6e takkeweer...
Dat weet je dus niet 100% zeker. Het feit dat een apparaat je een nauwkeurig uitziende waarde geeft betekent niet dat het ook nauwkeurig is.zonnigtype schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 01:10:
Ben blij dat ik mijn OK4tjes kan monitoren. Tot op de Wh nauwkeurig, en loggen maar...
Ja dat kan gewoon niet kloppen. Ten eerste meette mijn externe meter 1,6kWh en ten tweede is de normale meter die dag 1kWh teruggedraaid. Mijn vriendin was die dag gewoon thuis en ze heeft die 1kWh toch echt niet ergens vandaan getoverd. Het is overigens niet de eerste keer dat ik dit zie, het is al zeker 1 of 2 keer eerder voorgekomen.Canon, ik zou toch maar eens voorzichtig een maitje naar Mastervolt wagen als ik jou was, als er nog zo'n bizar verschil gesignaleerd wordt. Ik vond die piek van de Soladin namelijk ook wel erg laag, ook al was het de 6e takkeweer...
Ik typ wel eens even een mooie mail waarin ik ze dit vertel en ze ook vraag wat ze er aan denken te gaan doen.
als wij op school(THRijswijk)Atmega's programeren gaat dat s'morgens goed. s'middags is er schijnbaar wat verloop en zegt tie vaker "write failed" ondanks dat het prgramma er wel in staat.
bij ponyprog zit een soort calibratie tooltje, meestal is het daarna weer even voorbij.
misschien helpt het als je alleen het basic programma draait en verder niks
Zoals guus.assmann al ergens schreef zit het probleem bij basis in de aansturing van de RTS en DTR lijnen die gebruikt worden als voeding voor de interface. QBasic en ook freebasic gebuiken deze lijnen alleen als handshaking en zijn er officieel geen mogelijkheden om deze lijnen te beinvloeden.
Er is echter wel een hack is freebasis waardoor je de DTR lijn op 12 volt kan krijgen (stond ergens op het forum).
Probeer dit eens (de 100 van de for loop nog even wijzigen in het aantal te lezen karakters):
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| f = FreeFile Open com "com1:9600,n,8,1, ds, cs, RS, dt" for random as #f Print #f, chr$(&H11);chr$(&H00);chr$(&H00);chr$(&H00);chr$(&HB6);chr$(&H00);chr$(&H00);chr$(&H00);chr$(&HC7); Dim buffer as UBYTE For i=0 to 100 If (Get(#f, ,buffer) = 0) Then Print hex$(buffer);" "; Endif Next i close #f |
Dat geeft dit als resultaat:corl schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 11:14:
Probeer dit eens
1
2
3
| 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 11 11 11 11 0 B6 F3 0 0 C4 C4 C4 2 2 2 2 AF AF AF AF AF AF AF AF 0 0 0 0 8A 8A 8A 8A 13 13 13 13 E4 E4 E4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 71 71 71 0 |
Ik moet nu helaas weg tot vanavond laat, dus van programmeren komt helaas niets meer. Als het donker is schakelt de omvormer uit en kan ik niet verder, heel irritant, programmeren gaat bij mij vele malen beter tijdens de nachtelijke uren....
Overigens geeft dit stukje code...:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| open "com1:9600,n,8,1" for random as #1 print loc(1) print #1, chr$(&H00);chr$(&H00);chr$(&H00);chr$(&H00);chr$(&HC1);chr$(&H00);chr$(&H00);chr$(&H00);chr$(&HC1); print loc(1) sleep close 1 |
...dit als resultaat:
1
2
| 0 9 |
Er staan dus wel degelijk 9 bytes te wachten in de buffer. Ik kom er alleen niet uit hoe ze op te halen...
[ Voor 24% gewijzigd door JeroenH op 08-10-2006 14:37 ]
Ziet er interesant uit.Mike70 schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 17:31:
Hallo HJS.
Hier nog een link voor zonneboilers. Onze hele wijk is ermee bezaait.
http://www.dutchsolarsystems.com
Er staat ook hoe zonneboilers werken etc.
Prijs is ongeveer €2500 voor de gehele installatie. (zonder CV natuurlijk.)
Succes
Kan zo'n zonneboiler ook werken in combinatie met stadverwarming?
Dat zou mooi zijn want mijn huis verwarm ik al met een houtgestookte speksteenkachel.
Op deze manier kan de energierekening mooi omlaag
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Je verzend ook 9 bytes.... Inderdaad vervelend dat de Soladin alleen met voldoende licht wil werken. Het spaart wel fors aan elektronica, dus in kosten voor de inverter....
@Speksteenkachel:
Mogelijk werkt het ook in combinatie met stadsverwarming, maar alleen als in huis pas het warme sanitair-water wordt gemaakt. Anders gezegd, je moet koud water kunnen voorverwarmen.
In welke vorm krijg je het warme water voor douche etc? (Zitten er misschien twee watermeters?)
Guus Assmann
Oeh, dat is een hele goede. Ik moet testen of ik niet de uitgaande bytes meet (hoewel die kans niet groot is, daar volgens de serial port monitor blijkt dat de bytes bij de omvormer aankomen omdat er ook een string terug komt).
En wat er volgens mij gebeurd is helemaal correct.
In een lus wordt naar een karakter van de serielle poort gevraagd.
En er is geen handshake. Gevolg, er wordt "tussen de karakters door" gevraagd naar een volgend karakter. Als er nog niets binnen is, lees je een nul.
Probeer toch eens de voorgestelde wachtlus. Dus eerst de instructie "for.."
Daarna nogmaals "for x = 0 to 100: next x"
Hierna de rest van de routine met de print instruktie. De 100 is een kwestie van proberen, te lang, dan krijg je een overrun, te kort dan zijn er nog nullen.
Als dit werkt, dan blijft natuurlijk de vraag hoe het wel moet. Hiervoor moet je weten waar de buffer vor de seriele poort zit en ook hoe die te wissen is.
Guus Assmann
Het lijkt toch met Loc() te moeten kunnen. Indien dit op een serial device wordt gebruikt zou het het aantal karakters in het ontvangst buffer moeten geven.
zie help (incl. voorbeeld hoe het buffer kan worden uitgelezen):
http://www.freebasic.net/wiki/wikka.php?wakka=KeyPgLoc
watermeters?)[/quote]guus.assmann schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 08:28:
@Speksteenkachel:
Mogelijk werkt het ook in combinatie met stadsverwarming, maar alleen als in huis pas het warme sanitair-water wordt gemaakt. Anders gezegd, je moet koud water kunnen voorverwarmen.
In welke vorm krijg je het warme water voor douche etc? (Zitten er misschien twee watermeters?)
Drinkwater komt koud en binnen en wordt langs een warmtewisselaar geleid.
Ik dank dat het wel kan, door eerst het binnenkomende water langs de zonneboiler te leiden en daarna langs de warmtewisselaar.
Als het water uit de zonneboiler te koud is wordt het opgewarmt door de warmtewisselaar, als het goed van temperatuur is gebeurd er niets.
Is een zonneboiler ook elektrisch na te verwarmen?
Als dat zo is kan de stadsverwarming inderdaad weg, dit is namelijk een dure vorm van verwarmen, wat het eigenlijk niet zou moeten zijn omdat het restwarmte is.
Maar je zal wel zeker moeten weten dat er geen dingen in die warmtewisselaar zitten die niet tegen heet water kunnen. (In een gasketel zit bijvoorbeeld een stromingsschakelaar die via de besturing de brander aan zet. Die heeft soms een kunststof vaantje)
Ook is een thermostatische mengkraan aan te raden, achter de warmtewisselaar. Het water in de zonneboiler kan wel 90 graden worden en dat zal de stadsverwarming waarschijnlijk niet leveren.
Betaal je voor die stadsverwarming niet ook naar de afname?
Elektrisch naverwarmen kan zeker wel. Maar is waarschijnlijk niet goedkoop in gebruik.
Guus Assmann
Dus daar zal waarschijnlijk niets aan kapot gaan.
90 graden is inderdaad warm, uit de stadsverwarming komt 70 graden.
Wat is nu de groote van een vooraadvat voor gebruik zonder cv ketel?
Mee eensch, maar profi's zijn het op dit vlak met me eens, al moet je daarvoor eigenlijk een testopstelling hebben. Ik heb uit goede bron vernomen dat de niet soft- of hardwarematig te resetten kWh stand van de OK4tjes juist zo geconstrueerd was om een evt. terugleververgoeding op te kunnen baseren. Wegens de fraudebestendigheid ervan. Dan moet je dus wel een goede meting hebben, anders berust dat op drijfzand.CanonG1 schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 08:12:
[...]
Dat weet je dus niet 100% zeker. Het feit dat een apparaat je een nauwkeurig uitziende waarde geeft betekent niet dat het ook nauwkeurig is.
Maar over "meten is weten" is nooit het laatste woord gezegd. Zelfs over de "Meetcode" (vette bureaucratie) breekt regelmatig een klein burgeroorlogje uit....
Belangenstrijd, nietwaar?

(off-topic, maar alla) Ik wens je byzonder veel sterkte, Speksteenkachel. Dat zou wel eens heel erg moeilijk kunnen worden, want je zit in een gesloten systeem, en ik vraag me af of jij daar zonder kleerscheuren "uit mag treden" van je monopolist. Die zal hemel en aarde bewegen om je in dat voor hen extreem goed verdienende centenpikkerscircuit te houden. Als het al zou mogen, zal het je ongetwijfeld goud geld aan afsluitkosten gaan opleveren. Maar houd me op de hoogte. Heb al twee jaar een ZWAAR "akkefietje" met onze stadswarmteleverancier:Speksteenkachel schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 22:36:
[...]
Ziet er interesant uit.
Kan zo'n zonneboiler ook werken in combinatie met stadverwarming?
Dat zou mooi zijn want mijn huis verwarm ik al met een houtgestookte speksteenkachel.
Op deze manier kan de energierekening mooi omlaagen misschien de stadsverwarming de deur uit.
http://www.polderpv.nl/NUONsoap_intro.htm
Zou ik niet aanbevelen. SV systeem tot en met de uitgaande leidingen zijn eigendom van de SV leverancier. Als ze merken dat je daar aan gaat zitten rotzooien, hang je. Ze merken het direct als er water uit het systeem verdwijnt (bijv. als jij gaat afsluiten en aftappen om aan het systeem te sleutelen), probeer dat maar eens te verklaren... Eigen risico, maar ik heb je gewaarschuwd...Speksteenkachel schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 19:30:
Drinkwater komt koud en binnen en wordt langs een warmtewisselaar geleid.
Ik dank dat het wel kan, door eerst het binnenkomende water langs de zonneboiler te leiden en daarna langs de warmtewisselaar.
Als het water uit de zonneboiler te koud is wordt het opgewarmt door de warmtewisselaar, als het goed van temperatuur is gebeurd er niets.
Is een zonneboiler ook elektrisch na te verwarmen?
Als dat zo is kan de stadsverwarming inderdaad weg, dit is namelijk een dure vorm van verwarmen, wat het eigenlijk niet zou moeten zijn omdat het restwarmte is.

Klopt, we betalen nu al EURO 20,62 per GJ. Prijsstijging in 1 jaar tijd 14,5 procent. Niks "productiekosten" hoger. Gewoon een bezopen (fictieve) berekening, gedicteerd door .... de brancheorganisatie EnergieNed. Warmtewet is in voorbereiding, maar het CDA probeert ons alweer te bedonderen. Er wordt achter de schermen hard gewerkt om dat te voorkomen.guus.assmann schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 20:03:
Betaal je voor die stadsverwarming niet ook naar de afname?
Elektrisch naverwarmen kan zeker wel. Maar is waarschijnlijk niet goedkoop in gebruik.
Veel info op mijn "resultaten pagina", na 2 jaar sleuren en trekken, en nog niet alles boven tafel:
http://www.polderpv.nl/NUONsoap_VenA.htm
Elektrisch naverwarmen is niet erg slim, tenzij je een paar kilowattpiek aan zonnepanelen op het dak hebt en onder de beruchte 3.000 kWh/jaar netinvoeding moet blijven....
Onder meer gebaseerd op verbruik en naturlijk het budget. Bij mij is dit 100 liter, maar had eigenlijk wel 200 mogen zijn als ik alleen voor warm water zou gaan. (100 liter is goed voor 3 tot 4 personen)
Volgens mij kun je ongestraft de aanvoer van drinkwater losnemen van de warmtewisselaar.
En daar dan de zonneboiler tussen zetten.
Maar kijk wel uit, of dit inderdaad het verbruik van de stadsverwarming doet afnemen.
Dit hangt ervan af hoe ze dit meten. De meter zou op het warmwater gedeelte moeten zitten, maar het meten van de afgenomen hoeveelheid leidingwater zou ook kunnen. Bij een constante temperatuur van de stadsverwarming zou dit in wezen hetzelfde zijn.
Als excuus voor prijsverhogingen wordt soms ook wel het excuus "gelijkheid" gehanteerd. "Afvalwarmte" aanbieden ziet men dan als concurentie voor andere warmtebronnen. En iemand die in de "gelukkige" omstandigheden is om dit te kunnen gebruiken, mag hier toch geen voordeel aan hebben?

Dit is natuurlijk ook een uitvloeisel van ons kapitalistische systeem en dat kiezen we per saldo toch wel zelf. (Als ik ervan uit ga dat er nog een democratie is)
Maar nu is er alweer politiek in de discussie gekomen...
Guus Assmann
Ik hoef niet aan de leidingen te zitten want het warme water dat binnenkomt is gescheiden van het tap/drinkwater.zonnigtype schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 00:22:
[...]
Zou ik niet aanbevelen. SV systeem tot en met de uitgaande leidingen zijn eigendom van de SV leverancier. Als ze merken dat je daar aan gaat zitten rotzooien, hang je. Ze merken het direct als er water uit het systeem verdwijnt (bijv. als jij gaat afsluiten en aftappen om aan het systeem te sleutelen), probeer dat maar eens te verklaren... Eigen risico, maar ik heb je gewaarschuwd...
Het water van de stadsverwaming is trouwens vies zwart van kleur (zuurstofarm) dus daar blijf je wel af.
Het enige wat ik wil doen is het door de zonneboiler verwarmde water langs de warmtewisselaar leiden als een soort naverwarmer.
Als het water te koud is warmt de warmtewisselaar dit op, is het goed van temperatuur dan geeft de warmtewisselaar geen warmte af.
Het verbruik wordt als volgt gemeten. Men meet de watertemperatuur van het binnenkomende stadsverwarmingswater en ook de temperatuur van het uitgaande stadsverwarmingswater.guus.assmann schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 08:56:
Maar kijk wel uit, of dit inderdaad het verbruik van de stadsverwarming doet afnemen.
Dit hangt ervan af hoe ze dit meten. De meter zou op het warmwater gedeelte moeten zitten, maar het meten van de afgenomen hoeveelheid leidingwater zou ook kunnen. Bij een constante temperatuur van de stadsverwarming zou dit in wezen hetzelfde zijn.
A
Dit temperatuurverschil (delta T) wordt maal de hoeveelheid water gedaan die door mijn huis stroomt (Flow).
Uit deze berekening volgt het verbruik.
Doordat de warmtewisselaar veel minder warmte hoeft af te geven, is het temperatuurverschil tussen in- en uitgaand water minimaal.
Ik kan zelfs de hoofdkraan van de stadsverwarming nog dicht draaien als dat moet, daar heeft niemand in de wijk last van.
Misschien een bugje in de firmware?
---------------
A: 0,1kWh in 9,45 uur. Dit zijn 4 panelen op een schuin dakdeel, heel hoog. Pal zuid.
B: 0,2kWh in 10,10 uur. Dit zijn 6 panelen, vlak op een dakkapel.
C: 0,1kWh in 10,20 uur. Dit zijn 5 panelen op een schuin dak, lager dan de dakkapel, pal zuid.
D: 0,1kWh in 8,55 uur. 4 Panelen, deze liggen naast C maar er is schaduw van een boom voor 13:00.
De draaischijf meter gaf 0,5kWh aan. Prima in orde lijkt me.
Zou de conclusie gerechtvaardigd zijn, dat bij difuus licht een vlakke opstelling het beste is?
Guus Assmann
Heb jij Soladins 600?guus.assmann schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 12:22:
De draaischijf meter gaf 0,5kWh aan. Prima in orde lijkt me.
Ja en dat is ook niet zo gek: bij bewolking geeft de hele hemelkoepel licht, daar vang je het meeste van op als de panelen een helling van 0 graden hebben (horizontaal liggen dus). Maar als je ze vlak zou leggen dan lever je in op je totale jaaropbrengst, vooral buiten de zomermaanden zul je een sterk verminderde productie zien. Er van uitgaande overigens dat de panelen vast opgesteld zijn.Zou de conclusie gerechtvaardigd zijn, dat bij difuus licht een vlakke opstelling het beste is?
Wat raar... een bugje zou kunnen. Heb jij voor mij een screenshot MiSTraller? Dat is interessant om bij het mailtje richting Mastervolt te doen.MisTraller schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 11:22:
Nog even als toevoeging: Ik heb ook een opbrengst van 0.1 kWh gemeten op 6-10. ook in ca 9:30 uur.
Misschien een bugje in de firmware?
Als ik in mijn situatie kijk ben ik meer kwijt met verwarmen dan aan elektrisch.
In geld zeker, en in energie waarschijnlijk ook. Ik zou ook graag een zonneboiler willen maar in een huurwoning is dat geen reeële optie.Speksteenkachel schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 13:27:
Is het niet zo dat met een zonneboiler meer te besparen valt dan met zonnepanelen?
Doordat in de directe buitenlucht gebruik wordt gemaakt van plastic koppelingen, onstond er een grote werking in de buizen waarbij uiteindelijk de koppelingen losschoten. Een aantal andere buren hadden dit ook en collectief is het hele zwikkie toen van het dak gehaald.
Het voorraadvat had in een bak geplaatst moeten worden met een volloop beveiliging (een vlotter) ... die was er niet dus onnodig veel schade.
Ik heb tot nu toe maar 1 gesloten systeem (overdracht van warmte) gezien waar in mijn ogen wel goede sluitingen aan zaten ... maar voor geen goud wil ik weer zo'n systeem in mijn huis.
Politiek overgevoelig: complexiteit en gevoeligheid van politieke onderwerpen, waarbij het de kunst is een constructieve dialoog te voeren. Censuur door overgevoeligheid: gedrag waarbij bepaalde content wordt geredigeerd uit angst voor offensief te zijn.
Heeft iemand op dit forum ervaring met de terugverdientijd van een zonneboiler? |
Volgens onderstaande link in minder dan 13 jaar.
En ik kan mij herinneren dat het inderdaad zo is.
http://www.ivam.uva.nl/fi...eboiler%20terugverdien%22
www.mijnzon.info
Bedoel je in geld of in energie? Dat is nl. wel een belangrijk onderscheid. Mijn zonnestroompanelen zullen zich energetisch wel in een jaartje of 3 à 4 terugverdienen, maar financiel zal dat wel wat langer zijn. Nu vind ik dt laatste ook niet heel belangrijk, ik heb best wat meer geld voor een kWh over die op duurzame wijze geproduceerd is. Dan verdien ik het op een andere manier wel terugSpeksteenkachel schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 13:42:
Heeft iemand op dit forum ervaring met de terugverdientijd van een zonneboiler?
Hetzelfde geldt natuurlijk voor een zonneboiler.
[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 10-10-2006 14:46 ]
Persoonlijk ben ik ook liever onafhankelijk van die poot uitdraaiende energiebedrijven.
Schandalig wat dat elk jaar stijgt aan vaste lasten, het lijkt de nieuwe zorgverzekering wel.
Ja, ik heb 4 Soladin 600's. Hoe denk je dat ik anders heb kunnen nakijken hoe de interface in de Soladin er uit ziet?

Ik zal eens een foto van de opstelling binnen proberen te maken.
@Speksteenkachel:
De installatie die ik heb is van Remeha.
In de folder staat dat een collector van 2,75 m een opbrengst geeft van 3,3GJ per jaar en met een collector van 4,12m is dit 3,9GJ. (Omdat het voorraad vat maar 100 liter is)
Je kunt voor ongeveer 1200 Euro een vergelijkbare installatie van Aton kopen. (Ik had ook een andere gas-CV-ketel nodig, anders had ik het Aton systeem gekocht)
Gedurende de zomer heb ik gemeten. In vergelijking met de periode daarvoor, is het gasverbruik met 0,5m per dag afgenomen. Zelfs gisteren had ik nog 57Graden water. Daaruit concludeer ik dat ik tussen de 100 en 150 m gas kan besparen. Reken dus maar na. En met de GJ gegevens kun je misschien ook wel wat, er zullen wel GJ's op jouw stadsverwarmings-afrekening staan.
@hamsteggott:
De installatie die ik zelf heb, maar ook de Aton installatie, is gemaakt met degelijk soldeer en knelfit-werk. En koperen leidingen. Dus daar verwacht ik helemaal geen problemen.
De boilers zijn van RVS en de warmtewisselaar is van koper. De collector is koperplaat met een ALU en Glas omkasting. (De Aton collector heeft een goede kunststof afdekking. Een kennis van me heeft deze al een jaar in gebruik. Voordeel hier is het geringe gewicht, 25kg tegen 53kg of 85kg bij de Remeha)
Ik heb ook ernstig overwogen om de Aton-collector los te kopen en de rest zelf te maken.
Helaas kon ik niet snel genoeg een boiler te pakken krijgen. Maar een goed werkende regeling heb ik zelf wel ontworpen en gebouwd.
Guus Assmann
Ah ja sorry, ik zit op mijn werk en ik lees niet alles even nauwkeurigguus.assmann schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 15:29:
@CanonG1:
Ja, ik heb 4 Soladin 600's. Hoe denk je dat ik anders heb kunnen nakijken hoe de interface in de Soladin er uit ziet?Ik heb het (Erg nette en professionele) binnenwerk van een exemplaar bekeken. (Die zou ik zelf gemaakt kunnen hebben
)
Ik zal eens een foto van de opstelling binnen proberen te maken.

Als ik de site van Aton bekijk werken ze samen met AWB, waarom heb je dan voor Remeha systeem gekozen als Aton ook een goed alternatief biedt?guus.assmann schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 15:29:
(Ik had ook een andere gas-CV-ketel nodig, anders had ik het Aton systeem gekocht)
Aton ziet er best intressant uit, ik heb geen idee van de prijzen maar een 200 liter vat met 2 collectoren icm een AWB HR ketel zal aardig in de papieren lopen
Ziet er interesant uit.guus.assmann schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 15:29:
De installatie die ik heb is van Remeha.
In de folder staat dat een collector van 2,75 m een opbrengst geeft van 3,3GJ per jaar en met een collector van 4,12m is dit 3,9GJ. (Omdat het voorraad vat maar 100 liter is)
Je kunt voor ongeveer 1200 Euro een vergelijkbare installatie van Aton kopen. (Ik had ook een andere gas-CV-ketel nodig, anders had ik het Aton systeem gekocht)
Gedurende de zomer heb ik gemeten. In vergelijking met de periode daarvoor, is het gasverbruik met 0,5m per dag afgenomen. Zelfs gisteren had ik nog 57Graden water. Daaruit concludeer ik dat ik tussen de 100 en 150 m gas kan besparen. Reken dus maar na. En met de GJ gegevens kun je misschien ook wel wat, er zullen wel GJ's op jouw stadsverwarmings-afrekening staan.
Zelf heb ik dan geen ketel nodig want ik stuur alles langs de stadsverwarmings-warmtewisselaar.
Dmv het mengventiel wat op de tekening staat kun je het ook nog terubrengen van 90 graden naar 60 graden.
Een 100 liter vat moet toch eigenlijk genoeg zijn, als je ervoor zorgt dat je hele gezin niet vlak achter elkaar gaat douchen.
Kun je die Aton systemen ook laten plaatsen?
De prijzen bij Aton zijn zo te zien, kijk maar naar het doe het zelf pakket. Daar staan de prijzen inclusief BTW en een hele set opties. 2 collectors en een 200 liter vat is rond de 1800 Euro dacht ik.
Een goede installateur kan voor de montage zorgen. (En ik misschien ook nog wel, afhankelijk van waar het is en hoe de situatie ter plaatse is.)
Als je later in de middag, of s'avonds gaat douchen, gaat het prima. En 100 liter water van 100 graden levert je 200 liter van 50 graden op.
Zelfs vandaag, zat er rond 17u30 nog water van 37 graden in de boiler. Met heel weinig zon. (1,8kWh met mijn 2375WP panelen)
Guus Assmann
Voegt weinig toe denk, als ik zo de opbrengst van Guus bekijk was het gewoon erg somber weer. Ik was niet thuis die dag dus het zou zomaar kunnen.CanonG1 schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 13:17:
[...]
Wat raar... een bugje zou kunnen. Heb jij voor mij een screenshot MiSTraller? Dat is interessant om bij het mailtje richting Mastervolt te doen.
---------------
Maar ik kan niet vinden hoe ik die kan uploaden..... Help?
Guus Assmann
Je zult ze ergens online moeten zetten zodat ze een URL krijgen. Dat zou je op de homepage ruimte van je provider kunnen doen, ik gebruik zelf www.photobucket.com. Dat wijst zich eigenlijk vanzelf.guus.assmann schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 21:40:
Vanavond heb ik foto's gemaakt van de installatie.
Maar ik kan niet vinden hoe ik die kan uploaden..... Help?
---------------
Op zich wel waar, maar je hebt nooit continu diffuus licht. Gemiddeld genomen blijft optimale hoek 36 graden, want dan vang je de enorme instraling in de zomerperiode optimaal op, en DAAR gaat het om wat productie betreft. Diffuus is leuk, maar directe instraling is vele malen leuker.guus.assmann schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 12:22:
Zou de conclusie gerechtvaardigd zijn, dat bij difuus licht een vlakke opstelling het beste is?
Bovendien: vlak opgestelde panelen vervuilen veel meer, en zeker voor de lange periode dat je zonnepanelen wilt exploiteren is dat een zwaar belastende factor (bijv.: algengroei door stilstaand water, tenzij je frameloze modules hebt). O.h.a. zou je frameloze panelen moeten hebben als je een zeer bescheiden hellingshoek hebt of wilt, om het water van de modules af te krijgen.
Vervuiling in stedelijke gebieden kan aanzienlijk zijn, zoals fijn stof, industrie, maar ook bijv. in kustgebieden met hoge zoutbelasting. Dat wil je er toch wel afgespoeld krijgen, tenzij je regelmatig je panelen wil soppen.
Klopt driewerf.Speksteenkachel schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 13:27:
Is het niet zo dat met een zonneboiler meer te besparen valt dan met zonnepanelen?
Als ik in mijn situatie kijk ben ik meer kwijt met verwarmen dan aan elektrisch.
Warmte is minimaal 40 procent van gemiddeld huishouden. Als je nog niks gedaan hebt aan energiebesparing, eerst daar beginnen. Pas als je goed geïsoleerd hebt of bent: warmteproductie installatie (oude ketels e.d. rommel) direct vervangen, daarna of gelijktijdig: zwaar/optimaal isoleren, bijv. met Tonzonfolie onder vloeren, maar kan tegenwoordig zelfs met muren en dak. Pas dan zonnecollector, daarna pas elektra verduurzamen, afhankelijk van beschikbare financiële middelen.
Jammer dat ik stadswarmte heb. Ik wil ook een zonnecollector, maar gebruik veel te weinig warm water... Dan maar niet.
Heeft veel te maken met onbenulligheid, onkundigheid en desinteresse bij de installatiesector. Er zijn ook goeie installateurs, hoor, maar je moet ze kennen. Dit soort shit zal je in Duitsland niet snel tegenkomen. Daar weegt kwaliteit en klantenbinding namelijk zeer zwaar. Nederland is dozenschuiversland... Er is overigens wel een en ander verbeterd in Nederland, maar kwaliteit moet hier veel meer afgedwongen worden. Gaat echt niet vanzelf.hamsteggot schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 13:48:
Bij ons is íe na twee jaar van het dak gehaalt nadat honderden liters water op een mooie lente morgen door het huis stroomden.
Doordat in de directe buitenlucht gebruik wordt gemaakt van plastic koppelingen, onstond er een grote werking in de buizen waarbij uiteindelijk de koppelingen losschoten. Een aantal andere buren hadden dit ook en collectief is het hele zwikkie toen van het dak gehaald.
Het voorraadvat had in een bak geplaatst moeten worden met een volloop beveiliging (een vlotter) ... die was er niet dus onnodig veel schade.
Ik heb tot nu toe maar 1 gesloten systeem (overdracht van warmte) gezien waar in mijn ogen wel goede sluitingen aan zaten ... maar voor geen goud wil ik weer zo'n systeem in mijn huis.
Stap over op een speksteenkachel zou ik zeggen

Best vol, het zit vlak onder de nok, boven een extra vloertje dat ik gemaakt heb voor de opslagruimte.
Er zijn 4 strings, elk met een zekering, ampére meter en schakelaar. (Een reserve)
De meest linkse meter is om aan te geven wat er het lichtnet in gaat en ook weer een schakelaar.

En zo ziet het er buiten uit.
Vanaf de nok, links String A, 4 panelen en dan rechts daarvan de collector. Dit is maar half zichtbaar.
Op het platte deel, String B, 6 panelen plat. Deze moeten nog draaibaar worden.
Onder de dakkapel zitten String C, links 5 panelen en String D nog 4 panelen. Hier is soms wat schaduw. Dat is op de foto wel te zien, onder meer in de weerspiegeling in de ruiten.
De zonnepanelen liggen boven het dak, op haken en rails.
De collector vervangt een groot aantal pannen. Deze is 2m40 bij 1m80. (en 85kg
Hier is nog een foto van voor de installatie: http://i85.photobucket.co...guus_assmann/Ons_Huis.jpg

En de boilers zien er zo uit.
Rechts de zonneboiler, dan de verwarming en links nog een 120Liter boiler die straks de verwarming moet gaan helpen. Het collectorwater loopt of door de rechtse, of door de linkse boiler.
Onder de boilers zitten ook nog een stel kranen en 2 mengventielen voor het water.
Dat is ook een hele drukke wirwar van buizen en ander gedoe.
Zie hier: http://i85.photobucket.co...ssmann/Onderdeboiler1.jpg
en hier: http://i85.photobucket.co...ssmann/Onderdeboiler2.jpg
De hele boel is zelf geinstalleerd.
Al heb ik natuurlijk met de zware spullen wel hulp gehad en zijn de panelen zelfs met 3 extra mensen geplaats.
Een monteur van een gespecialiseerd bedrijf heeft de installatieploeg de uitgelegd hoe het allemaal moet.
[ Voor 7% gewijzigd door guus.assmann op 14-10-2006 22:47 ]
Guus Assmann
Zeer fraai.
Richtlijn die ik hier en daar las is dat een groep van 4 panelen (per paneel ongeveer 85W) 10% van het stroomverbruik van een huishouden terugbrengen. Hiermee zou je dus bijna 50% van de energiebehoefte zelf kunnen produceren?
Semi-offtopic: nav. mijn eerdere post in dit topic werd me verzocht even te melden hoe het zou gaan met die "slimme meter" van Oxxio en er werd getwijfeld of ie uberhaupt wel zou worden geplaatst.
Energielevering door Oxxio is begin augustus gestart, en ik heb net een brief gehad dat ze aanstaande vrijdag de nieuwe meter komen ophangen. Uiteraard zal ik daar even verslag van uitbrengen.
[ Voor 22% gewijzigd door Roelant op 14-10-2006 19:59 ]
Dat zal afhangen van het verbruik... wij verbruiken ±1000kWh per jaar, als we ongeveer 1200Wp zouden plaatsen (dus ongeveer 2x Soladin 600) zouden wij op 0 uitkomen en dus netto niets meer af hoeven nemen.Roelant schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 19:44:
Zo hé, dat is een best berg zonnepanelen... hoeveel levert dat nou op? Is dat per saldo genoeg om helemaal niet meer "af te hoeven nemen" bij een leverancier?
Vier 85Wp panelen produceren in Nederland ongeveer 270kWh per jaar. Het jaarvebruik van een gemiddeld gezin zal zo rond de 3500kWh liggen. Dat is dus inderdaad bijna 10%.Richtlijn die ik hier en daar las is dat een groep van 4 panelen (per paneel ongeveer 85W) 10% van het stroomverbruik van een huishouden terugbrengen. Hiermee zou je dus bijna 50% van de energiebehoefte zelf kunnen produceren?
Ik ben inderdaad erg benieuwd hoe dat allemaal voor jou verloopt.Oxxio
WTF.. je hebt gelijk. Datmoet ik even fixen.
-edit-
Gefixt. Dat HTML-document was helemaal leeg, 0 bytes groot
Ik sluit mij geheel en al bij de vorige sprekerd aan.CanonG1 schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 18:38:
Zeer mooie installatie guus.assman!! Dat is een boel werk geweest, zeker die warmwater installatie. Mooie ook die set met 4 Soladins, dat zal bij veel instraling lekker voor zich uit zoemen. Maar zo te zien hangt het op zolder dus dat zal niet al te veel uitmaken.
Zeer fraai.
Mijn kompelementen, geachte heer Assman...
Het was inderdaad een hele klus, maar ook veel voldoening toen het begon te werken.
En omdat ik de zaken niet half wil doen, heb ik ook al vanaf 22 Januari alle meterstanden genoteerd.
Het elektriciteitsverbruik bij ons is hoog. Hoofdzaken zijn wassen en een wasdroger.
Totaal tot nu, 4457 kWh. Als ik doorreken wordt dit 6208 kWh voor een jaar.
En de Zonnepanelen hebben 281kWh geproduceerd, sinds eind augustus.
Geprojecteerde opbrengst wordt 2285 kWh. Gemiddeld zou dit zo'n 1800 worden.
Het verbruik is door een gezin van 5 personen, 3 kinderen die erg veel wasgoed veroorzaken, terwijl ze toch oud genoeg zijn. (21, 19, 17)
Het gasverbruik is merkbaar afgenomen sinds de zonneboiler werkt.
Gemiddeld tussen de 500 tot 750 liter gas per dag. Overigens is dit moeilijk te meten.
Wat ik doe is kijken wanneer de zonnecellen weinig produceren. Dan zal de boiler dus ook koud zijn.
Vergelijk dan het gasverbruik met een dag van veel zonnestroom en je hebt een indruk van het verbruik.
De PV installatie heeft een terugverdientijd van meer dan 20 jaar, in mijn situatie.
Mede door nachtstroom. De kosten, gebaseerd op de rekening over 2005 zijn 14 ct per kWh. Op een zonnige dag is de verbruik meter soms inderdaad iets terug gelopen.
De richtlijn is overigens 80kWh per jaar voor iedere 100Wp aan panelen.
Guus Assmann
Dat geloof ik graag.guus.assmann schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 21:44:
Bedankt voor de complimenten.
Het was inderdaad een hele klus, maar ook veel voldoening toen het begon te werken.
Voorzover ik weet zijn daar toch ook meetapparaatjes voor? Als ik het me goed herinner meten die dingen drie variabelen: ingangstemperatuur, uitgangstemperatuur en flow. Dan is bekend hoeveel energie er gebruikt wordt (in J) en dat kan dan wordne omgerekend naar 'vermeden gasverbruik'.Het gasverbruik is merkbaar afgenomen sinds de zonneboiler werkt.
Gemiddeld tussen de 500 tot 750 liter gas per dag. Overigens is dit moeilijk te meten.
Heb jij kennis van de toekomst die ik niet heb?De PV installatie heeft een terugverdientijd van meer dan 20 jaar, in mijn situatie.
Soms wordt ook 75 kWh genoemd. Hangt ervan af hoe ver je van de kust zit. Genoemde getallen zijn gemiddeldes voor optimaal georienteerde (zuid) installaties met hellingshoek van 36 graden en onbeschaduwd. Er zit een behoorlijke zongradiënt door NL, loodrecht op de kust gemeten, dus hangt af waar je gemiddelde op baseert. We hebben wel 30.000 installaties, maar daar is slechts een fractie van doorgemeten (als het al goed gebeurt). Zou veel intensiever bemeten moeten worden, en eigenlijk per regio een gemiddelde waarde. Hebben ze allemaal in Duitsland, hier (nog) niet.guus.assmann schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 21:44:
De richtlijn is overigens 80kWh per jaar voor iedere 100Wp aan panelen.
Gelukkig zitten wij "maar" 7 km van de kust bij Katwijk af en produceren gemiddeld 96 kWh per 100 Wp (956 kWh/kWp) per jaar. Beter nog is natuurlijk Den Helder...
Maakt verder niet zoveel uit. Zonne-stroom in Nederland: je bent

[ Voor 37% gewijzigd door zonnigtype op 16-10-2006 19:04 ]
Dank voor je opmerking, er ging even een lampje bij me branden...guus.assmann schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 21:44:...Mede door nachtstroom. ...
Ik heb me nl. afgevraagd of het zinvol is dag/nachtstroom af te nemen. Als je dag/nachtstroom afneemt, heb je 's avonds/'s nachts goedkopere stroom. Overdag betaal je wat meer. Maar, als je een pv installatie hebt liggen, produceer je door de bank genomen overdag stroom. Wat je nodig hebt verbruik je zelf, heb je over dan gaat de rest terug het net in (tegen een te lage vergoeding). Heb je meer nodig (slecht weer), dan betaal je.
M.a.w: overdag heb je wat duurdere stroom, maar ja, ik ben door de week overdag vaak op kantoor, dus dan is mijn verbruik thuis laag. Als ik dan ook nog een pv installatie zou hebben, ben ik toch spekkoper?
Weet iemand trouwens of dag/nachtstroom ook betekent dat je in de weekends goedkopere stroom hebt?
George Orwell considered some variations of 1984. All money should be marked so that anything could be traced back and men should be made to carry devices so that their position would be known. It seemed so unrealistic that he dropped these ideas..
Verbuik 3.4 watt tov een 40 watt gloeilamp met zeer zeer lange levensduur.
Met zo'n laag verbruik komt het opgewekte vermogen van een zonnepaneel in een veel positievere daglicht te staan.
De wasmachine en droger worden (bijna) altijd pas na 23:00 aan gezet.
Over 2005 heb ik het gemiddelde uitgerekend. Ik kom op 14 ct/kwh, exclusief transport en meetkosten, wel inclusief belasting en BTW. Dit is immers wat ik minder zal betalen.
Natuurlijk wil ik niemand ontmoedigen, in tegendeel.
Maar het is op dit moment niet de moeite waard om in terugverdientijd te rekenen als je aan een PV installatie denkt. Maar voor een auto of TV reken je toch ook niet zo?

Die Lamp is in productie. (Ik ben de naam van de fabrikant vergeten)
De eerste serie wordt exclusief afgenomen door Oxio, voor hun klanten.
En de Led's zijn nog eens extra milieu-vriendelijk omdat er geen Phosfor in gebruikt is.
Hij geeft Warm-Wit licht en 500.000 uur lang als ik me goed herinner.
Ook geschikt voor buiten. En meestal heeft een led ook niet te lijden van aan / uit of koude, zoals een TL-gebaseerde spaarlamp. En direct vol licht. (Prima te gebruiken voor toilet, waar de lamp meestal maar kort aan is en vaak wordt gebruikt
[ Voor 3% gewijzigd door guus.assmann op 16-10-2006 23:39 ]
Guus Assmann
Dit topic is gesloten.