Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zonnepanelen geplaatst

Pagina: 1 2 3
Acties:
  • 77.738 views sinds 30-01-2008

• JeroenH
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 21-07 20:52
Laatste paar jaar ben ik energiebewuster geworden. Je kijkt toch wat verder vooruit als je wat ouder wordt. Olie raakt op, klimaatveranderingen, etc. Misschien eens aan kinderen denken, hoe zullen zij aan hun energie komen? Zullen ze het met een geweer in hun handen moeten gaan halen in het Midden-Oosten? Er om bedelen bij de Russen? Wie zal het zeggen...

Dus: energie besparen. Spaarlampen plaatsen, 10 jaar oude koelkast (1MWh/jaar!!) de deur uit, vervangen door AA+-klasse, PC's vervangen door laptops, al het sluipverbruik uitschakelen d.m.v. schakelaars etc. Resultaat: stroomverbuik omlaag met 50%. Zonder aan comfort in te leveren. OK, we moeten nu opstaan om de TV aan te zetten, dat is het enige. Hoehoe.

Maar ook na al deze acties bleef het knagen. De stroom die we verbruikten werd nog steeds opgewekt met gas, olie, kolen, kernenergie en weet ik niet wat voor naar spul. In ieder geval spul wat opraakt.

Dus de vraag rees: wat kun je doen om het zelf op een duurzame wijze op te wekken? Wind? Leuk, en werkt goed in Nederland, maar niet in een stedelijke omgeving. Mijn buren zien me aankomen met een 30+m hoge mast. Waterkracht? Geen river te zien in Hilversum. Zonne-energie? Hmmmm, dat zou wat kunnen zijn.

Offertes opgevraagd, dat spul is reteduur allemaal, en subsidies kun je vergeten onder de huidige regering. Lang nadenken, toch de knoop doorgehakt: 555Wp aan zonnepanelen het dak op.

Het spul staat er nu een week en ik heb er een eenvoudige website over gemaakt waar ik de vorderingen bijhoud:

http://www.solarwebsite.nl

mods: het is me hier niet te doen om mijn website te promoten (zoveel soeps is het echt niet en ik verdien er niets mee), maar om te babbelen over het wel en wee van zonne-energie.

Om alvast de eerste vragen op te vangen:

Wat kost dat nou?
De installatie zoals ik die geplaatst heb kost in totaal € 3200, inclusief opbrengstmeter, datakabel, en ander extra klein spul, helemaal compleet dus.

Wat levert het nou op?
Dat is afhankelijk hoe je het bekijkt. De installatie levert ongeveer de helft van ons jaarlijks elektriciteitsverbruik. Zou je deze installatie bij een gemiddeld Nederlands huishouden op het dak zetten (à 3500kWh) dan levert het maar ongeveer 1/7 van het jaarverbruik. Zoals je ziet: besparen is belangrijk.

kWh's zijn leuk. Maar in geld?
Dat is niet makkelijk te voorspellen omdat de energieprijzen zo stijgen. Totale kWh-prijs anno 2006: € 0,18. Verwachte jaaropbrengst ± 500kWh. Reken maar uit.

Zoooo.... dat duurt wel ff voordat je dat terugverdiend hebt...
Ja.... en nee. Vergeet niet dat de energieprijzen (sterk) gestegen zijn de afgelopen paar jaar en er zijn geen aanwijzingen dat die stijgingen zullen ophouden, integendeel. Als je de stijgingen van de afgelopen paar doortrekt kom je op een financiële terugverdientijd van zo'n 25 à 30 jaar.

En zelfs als ik het niet terug zou verdienen heb ik nog steeds een paar decennia lang schone duurzame energie gebruikt.

25/30 jaar? Je bent hartstikke gek! Zo lang gaat dat spul toch nooit mee?
Dat weet ik niet :) Zonnepanelen worden commercieel gemaakt sinds de jaren '70. De meeste panelen uit die tijd doen het nog gewoon, met enige vermogensmindering. Op mijn panelen zit een vermogenensgarantie van 20 jaar, de verwachting is dat de totale levensduur 30-40 jaar is.
Feit is wel dat de omvormer waarschijnlijk niet zo lang meegaat (±10 jaar is een reeële verwachting), maar daarna mag je aannemen dat er een efficiënter model op de markt is wat het dus ook waard maakt om te vervangen.

Zonnepanelen kosten meer energie om te maken dan wat ze opleveren
Niet waar. Ik heb hier een onderzoek van de Universiteit Utrecht waaruit blijkt dat onder Nederlandse omstandigheden de productie-energie in hooguit een jaar of drie terugverdiend is. Daarna produceert de installatie netto schone, duurzame energie. Wil je het hebben, vraag er om, ik kan het je mailen.

Werkt dat nou met accu's?
Nee. De omvormer stuurt de stroom het elektriciteitsnet in als wij het niet direct opmaken. Dan gebruiken jullie het. 's Nachts, en als de panelen niet voldoende vermogen leveren, gebruiken wij stroom uit het net. Je zou kunnen zeggen dat het net onze accu is.

Heb je vragen, stel ze me. De set staat nu exact één week, en in die week is 80% van mijn elektriciteit geproduceerd door de zonnepanelen, en dat is met dat takkeweer van de afgelopen paar dagen. Ik kan niet wachten tot de zomer echt begint!

Sprite_tm wijzigde deze reactie 21-08-2007 16:01 (1%)

Illusion is the ultimate weapon

• JeroenH
quote:
stTK421 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 00:06:
Wat een ontzettend leuke post!

Interessant om te lezen. Jammer dat de techniek nog zodanig vaagjes is (ik bedoel, een stekker in het stopcontact is makkelijker stroom tappen dan zonnepanelen installeren en omvormers aan laten rukken) dat het voor iedereen interessant is om te gebruiken.
Vaagjes? Het installeren van zonnepanelen kan echt iedereen... aan de omvormer zit gewoon een stekker die je in het stopkontakt steekt, de omvormer levert dan terug aan het net.

In nog geen drie uur heb ik de gehele installatie geplaatst, inclusied 300+kg aan zooi het dak opsjouwen.

• JeroenH
quote:
JC Ken schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 00:07:
[...]

Volgens een kennis acpteren de meeste ernegie leveniers dat niet meer. Dat is omdat wanneer jij energie over heb, het op de momenten is wanneer er het minst energie wordt gebruikt 8waardoor de energie centrales niks aan je energie heeft).
Niet waar, denk maar na. Wanneer leveren zonnepanelen de meeste energie: juist! op warme, zonnige, zomerse dagen. Wanneer wordt de meeste energie verbruikt? Juist! Op warme, zonnige, zomerse dagen. Overal worden de airco's en ventilatoren aangezet, het verbruik schiet omhoog. Daarbij hebben centrales vaak moeite met leveren omdat ze met warm weer geen koelwater meer mogen lozen etc.

• JeroenH
quote:
Watt-piek. Het theorethisch maximumvermogen van een zonnepaneel, Dat haalt het paneel alleen onder heel ideale omstandigheden, maar het biedt een vergelijking tussen systemen.

Een 100Wp paneel levert in Nederland, indien optimaal opgesteld, ongeveer 80-90 kWh per jaar op.

• JeroenH
quote:
mph_rbi schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 00:07:
Denk je niet dat Essent (of wie dan ook) zeer snel voor je deur staan met de smoes 'Wij komen even uw meter vervangen door een digitaal model' ? Ik hoor dit namelijk van behoorlijk veel mensen met PV panelen.
Gedeeltelijk correct. Het is inderdaad een probleem als een digitale meter hebt. Maar als je nog een draaischijfmeter hebt sta je in je recht als je weigert deze te laten vervangen omdat je zonnepanelen hebt. De energiebedrijven zijn namelijk verplicht jou de volledige vergoeding (dus kostprijs+belasting+nettransport) te geven als jij kleinschalig teruglevert.

• JeroenH
quote:
KC_Kaas schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 00:13:
Op zich wel interessant. Wij hebben hier thuis ook zonnepanelen op het (schuur) dak liggen. Deze leveren samen ruim 2000 watt (maximaal vermogen is 2500 Watt) Verder hebben wij een stuk minder betaald voor deze panelen door allerlei subsidie-regelingen. Ze zouden binnen 5 jaar moeten zijn terug verdiend. Het is erg leuk om te zien dat als het zonnetje doorbreekt, de meter achteruit begint te draaien 8)
Kijk, dat zijn ten minste vermogens! Daar ha ik het geld even niet voor...
quote:
Verder ben ik wel nieuwsgierig, welke hardware gebruik jij om de prestatie van je panelen in de gaten te houden? Wij hebben nu een een programma die via een seriele kabel allemaal leuke grafiekjes kan uitlezen uit de omvormers. (zoals opbrengst over de laatste dagen, zon uren per dag, enz)
Twee manieren: ik heb een eenvoudige kWhmeter in het stopkontakt zitten, dat is de meting dir ik gebruik voor het bijhouden van de levering. En ik heb een datakabel waarmee ik het wel een wee van de omvormer in de gaten kan houden (zie ook de website). Dat kan denk ik hetzelfde als bij jullie.
quote:
Mijn vader is nu aan het kijken voor een windmolen, het schijnt namelijk dat er in Engeland een bedrijf is die die dingen voor relatief weinig op de markt brengt. En dat zijn dan speciale windmolens van 1Mw die gemaakt zijn voor particulier gebruik.
Dat is cool! Maar in stedelijk gebied kon ik dat natuurlijk wel op mijn buik schrijven. En terecht natuurlijk.

• JeroenH
quote:
KC_Kaas schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 00:20:
Bij ons kwamen er zelfs mensen van het energie bedrijf helpen met aansluiten. Ze hadden goede tips wat betreft plaatsing en bevestiging van de panelen. Ook vonden ze ons water-opvangsysteem erg mooi (we gebruiken ook regenwater voor het doorspoelen van de WC) Toen ze langs kwamen waren we net 2 bakken aan het ingraven van 1 Kuub.
Cool! Dat zou ik ook wel willen allemaal, evenals een zonneboiler etc., maar dat zit er in onze huidige (huur-)woning simpelweg niet in. Maar het plan is om met een jaar of 2 à 3 een woning te kopen, dan ga ik ook zeker werken aan dat soort zaken.

• JeroenH
quote:
stTK421 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 00:21:
[...]

Dat klinkt inderdaad redelijk simpel. B) Het enige waar ik nog tegenop zie is die 300+kg...
Ach gewoon met drie man doen, dan valt het echt mee. Het bouwen van die consoles is leuk om te doen, het is een soort grote meccano. Het is echt iets voor jongetjes (aldus mijn vriendin).

• JeroenH
quote:
SHuisman schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 00:24:
[...]

Wp heeft de eenheid 1 kg·m2·s−3
Is dat zo? Ik heb geen idee... Het is is gewoon Watt met als extra aanduiding de letter 'p' om aan te geven dat het een piekvermogen is....
quote:
denk je niet aan nog een setje, dan heb je 'gratis' stroom :P
De stroom is gratis.. het probleem is alleen dat het spul om het op te vangen zo duur is ;)
Voor de 'volgende ronde', wacht ik op een wat gunstiger subsidieklimaat, dat komt wel weer.

JeroenH wijzigde deze reactie 27-06-2006 00:26 (31%)

• JeroenH
quote:
FLyTE schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 00:26:
Hey, interessant!

Je hebt het natuurlijk over WattPiek vermogen dat de panelen kunnen leveren onder de iedeale omstandigheden. Maar met welk rendement / opbrengst hou je rekening in dit geval; aangezien Nederland niet ideaal is kwa zon per m2.

Heb laatst meegewerkt aan een zonneboot project van de Hogeschool Zeeland; daar hadden we op de boot 4 panelen van 120 Wp. Deze panelen waren Kyocera's KC120-2 met een rendement van rond de 15%.
De panelen die ik heb neergezet hebben een rendement van zo'n 14%. Het volledige WattPiek vermogen wordt geleverd bij een zonne-instraling van 1000 W/m2 en een paneel-temperatuur van 25oC. Dat komt op een kraakheldere winterdag een heel enkele keer voor, maar dat is ook niet zo belangrijk. Je moet je installatie optimaliseren voor maximale jaaropbrengst.

Die zonnebootrace in Friesland is trouwens ook erg cool. Jammer dat van één van de boten de accu ontploft is of zo? Raar verhaal.

• JeroenH
quote:
cpec schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 00:29:
Interessant topic :)
Wat ik me wel meteen afvroeg: hoe zit het met het algehele rendement van de zonnepanelen? Enkele jaren geleden was het in ieder geval zo, dat de energie die nodig is om een zonnecel te produceren/vervoeren/verkopen/plaatsen/onderhouden etc. meer is dan de energie die het in een gemiddelde levensloop op zal brengen. Financieel kun je dan weliswaar beter uit zijn op de langere termijn, maar 'het milieu' help je er dan niets mee. Iemand enig idee hoe het wat dat betreft zit met de huidige zonnecellen?
Heb je mijn post wel helemaal goed gelezen? Ik noem dat specifiek.

• JeroenH
quote:
dark rule161 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 00:34:
egt tof dat je zoiets doet maar krijg je er nou geld voor omdat je af en toe stroom naar ons toestuurd?
Ik krijg gewoon de normale vergoeding per kWh die ik normaal betaal als ik een kWh verbruik. De installatie procueert 'maar' 50% van ons verbruik (netto verbruik ik dus nog steeds per jaar, ik lever niet), dus ik krijg geen geld.

• JeroenH
quote:
fusion_ghost schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 00:35:
Erg gaaf dit, ga er morgen met mijn vader eens over praten met oog op ons energie verbruik. Alle beetjes helpen, nietwaar? =) Ik ben een grote fan van filmpjes, screendumps en cijfers, dus ik hoop dat die in de komende tijd zullen verschijnen... is het msischien mogenlijk om die stats real time door te geven naar je site?
Realtime doorgeven zou denk ik wel kunnen, maar dan zou ik daar een servertje voor moeten draaien. Zeg verbruik simpele PC: 60W
0,06 * 24 * 365 = 525kWh en dat is min om meer wat de panelen zullen produceren. Beetje zinloos dus.

Ik ben van plen elke maand in ieder geval de statistieken bij te houden, en ook de nieuws-sectie, als er iets te melden valt. Filmpjes wordt lastig, zo'n installatie doet niet veel, die staat daar maar te staan (en dat is natuurlijk ook het voordeel)

Oh en overigens: zonnestroom produceren is volstrekt zinloos als je niet eerst energiezuinige apparaten neerzet en je sluipverbruik aanpakt. Anders gooi je je dure zonnestroom weg en dat is echt zonde van het geld. Hoewel het minder 'sexy' is heb je vrijwel altijd meer bespraring voor je zuurverdiende €€€€ als je eerst eens het energieverbruik van je huishouden onder de loep neemt.

JeroenH wijzigde deze reactie 27-06-2006 00:41 (18%)

• JeroenH
quote:
mr_petit schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 00:49:
Ik vind het eerlijk nogal duur, als ik het simpel bereken is de zonnepaneelstroom ongeveer 2 keer zo duur.
Ik denk overigens dat grote energiebesparingen beter behaald kunnen worden met goede thermische isolatie (met name van bestaande woningen), alternatieve warmteopbrengst (WKO) enz.
Stroom besparen (spaarlampen), maar ook een zuinige auto, afvalrecycling en duurzame producten (waarbij ook gelet wordt op hoeveel energie er gestoken is in het transport van halffabrikaten enz.) zijn natuurlijk wel heel goed voor het milieu.
Daar heb je helemaal gelijk in, daarom was de aanschaf van deze zonnepanelen ook de laatste stap in een heel proces. Als die zaken die jij noemt (behalve WKOm ik neem aan dat je iets in de trant van warmte/krachtkoppeling bedoelt?) heb ik ook gedaan, en alleen daarom is het plaatsen van een dergelijke installatie het (voor mij althans) waard. En nogmaals: er speelt voor mij dus meer mee dan de financiën alleen.

• JeroenH
quote:
SHuisman schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 00:58:
Ik denk dat ze de zogenaamde warmtepompen wat beter moeten uitwerken, en zien als die prijs omlaag kan, deze ding halen namelijk met gemak 700% efficientie ! En zijn ideaal voor het opwarmen van het huis.
Warmtepompen produceren warmte, geen elektriciteit. Absoluut nuttige technologie, maar niet echt ontopic? :?

• JeroenH
quote:
mr_petit schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 01:01:
[...]

WKO is warmte-koudeopslag en werkt met warmtepompen en grondwater (niet iets wat je in je eentje en in bestaande bouw doet). Maar als ik het goed begrijp heb je je huis al helemaal thermisch geisoleerd?
Dit gaat offtopic, mijn zonnepanelen produceren elektriciteit, geen warmte. Maar we wonen in een nieuw pand wat goed geïsoleerd is, ook ons gasverbruik ligt ver onder het gemiddelde voor een tweepersoonhuishouden. In onze volgende (koop-)woning staat een zonneboiler op het verlanglijstje, die het gasverbruik nog verder kan drukken. WKO is zeer mooie technologie, maar vooralsnog te duur voor de goedwillende eenling zoals ik.

Maar nu weer verder over elektriciteit.
quote:
Is wel degelijk ontopic; al het gas/olie wat je niet gebruikt om je huis mee te verwarmen zou je elektriciteit mee kunnen maken
Laten we daar niet om twisten; het vermeden verbruik van gas/olie had ook ingezet kunnen worden om producten te maken etc. maar dan kun je alles er wel bij halen...

Ik heb zonnepanelen om ons elektriciteitsverbruikte verminderen, om thermisch energieverbruik te verminderen zijn er andere, veel efficiëntere methoden.

JeroenH wijzigde deze reactie 27-06-2006 01:09 (44%)

• JeroenH
quote:
stTK421 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 00:21:
Dat zal wel ja. Vooral de verwarming in de winter en het opboksen tegen kou van buiten, de lichten die langer en vroeger aangaan, dat zijn zaken die ik ook maar zou negeren...
Verwarming: gas (zeker in NL)
Verlichting: verlichting met gloeilampen kost inderdaad een enorm vermogen aan elektriciteit, met spaarlampen maar 20% daarvan.

Je hoort mij niet beweren dat zonne-energie alle energie in Nederland kan leveren, maar feit is wel dat het levert op momenten dat het het hardst nodig is.

• JeroenH
quote:
franssie schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 02:08:
(sorry TS, niet energie bewust maar boven de 24 graden slaap ik niet).
Het feit dat je die airco hebt hoeft niet per sé milieu-onbewust te zijn, het feit dat je je huis niet goed kunt isoleren misschien wel. Er is niets mis met comfort. Het is volgens mij alleen zaak om het met zo weinig mogelijk energieverbruik te doen.
quote:
een warmwater paneel lijkt me leuk, maar in de zomertijd gebruik ik eigenlijk alleen gas voor warm water om te douchen en dat is relatief helemaal niets: werkt zoiets in de winter ook?
Ja, als je warmwaterpanelen 'oversized' neemt kunnen ze 's winters op zonnige dagen helpen je huis te verwarmen. Het neemt dan niet je hele gasvebruik weg, maar vermindert het wel.
quote:
pS/oFftopic: tuinders kopen gas ex millieu belasting en gebruiken dat om electriciteit op te wekken en te verkopen - baal erg van mijn huidige regering die dat wel toestaat maar mij de stimulans om over te stappen op energie zuinig ontneemt :(
De huidige regering doiet wel meer vreemde zaken om energiebewustzijn te demotiveren.

• JeroenH
quote:
LED-Maniak schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 02:24:
Wat voor omvormers heb jij nu precies? Die wij hebben verbruiken in de avond nog best wat stroom en overdag kost dat alsnog vermogen(al loopt onze teller wél terug!). Dit is erg zonde natuurlijk.
Ik heb een Soladin 600, en hoewel ik het nog niet nagemeten heb (ga dat wel doen) is het eigenverbruik daarvan 0 of vrijwel 0. Ik vind het ook raar dat je omvormers hebt welke 's nachts stroom verbruiken, beetje zinloos. Wat type heb je dan?

• JeroenH
quote:
JC Ken schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 09:01:
[...]

Dat is pas slecht voor het mileu |:( . Het duurt 3 jaar voordat je de energie er uit heb wat het kost om zo zonnepnaale te produceren, dat haal je er dus nooit uit met maar een paar boot racen.
Na die race hoef je die panelen toch niet weg te gooien? 8)7 Je kunt ze gewoon op een huis zetten waar ze nog vele jaren energie produceren.
quote:
Ze hadden beter waterstof of een accu kunne gebruiken.
Huh? De meeste van die boten hebben accu's, anders kun je niet varen als de zon niet schijnt (of als je onder een brug vaart of zo). En waterstof?

Omzetting elektriciteit --> waterstof: 50% efficiënt of zo?
Omzetting waterstof --> elektriciteit: 80% efficiënt of zo?

Kortom in het hele proces gooi je 60% van de energie weg, DAT is pas slecht voor het milieu.

• JeroenH
quote:
Gordijnstok schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 09:48:
Hoe gaat zo'n paneel om met een flinke hagelbui. Ik heb wel is een hagelbui gehad waarbij het glas van een zolderraam compleet weg was. Hoe zit dat met die panelen?
Het is speciaal gehard glas, geen normaal vensterglas. In de specificaties staat vermeld dat ze bestand zijn tegen hagelstenen van diameter X en met snelheid Y. Ik weet de waarden niet meer uit mijn hoofd.

Daar maak ik me niet zo'n zorgen om.

• JeroenH
quote:
virus.elektro schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 09:49:
Ja die maatregelen besparen inderdaad een hoop energie. alleen van pc's door laptops vervangen zie ik het nut niet zo.
Opgenomen vermogen desktop-PC: 210W inclusief monitor(daadwerkelijk zelf gemeten). Opgenomen vermogen laptop: 20-40W (ook daadwerkelijk zelf gemeten). Nogal een verschil, zeker als je veel gebruik maakt van de PC.
quote:
overal spaarlampen plaatsen is ook niet altijd handig. spaarlampen en tl-balken hebben beide een ontsteekspanning(deze ligt hoger dan de netspanning). omdat deze ook moet opgewekt worden, kost het aanzetten van een spaarlamp/tl meer stroom dan een gloeilamp. moet echter de lamp vervolgens 10 minuten aanblijven dan heb je het voordeel er al weer uit.
Dat is allang niet meer zo, het verschil is minder 2 minuten met moderne spaarlampen. Het is overigens niet rendabel om spaarlampen te plaatsen in de wc en andere plaatsen waar het licht elke ker maar kort brandt, dat haal je er gewoon niet uit.
quote:
zelfbouw van zo'n instalatie is goed te doen voor de electrotechnici onder ons. gewoon de stekker in het stopcontact steken. echter vanwege de veiligheid is het beter om de zonnecellen op een aparte groep aan ste sluiten. anders kan het namelijk gebeuren dat er nog steeds spanning op de stopcontacten staat als jij die groep uitschakeld. dat is wat vervelend
Dat is niet waar. In alle omvormers die in Nederland zijn toegelaten zit een schakeling die direct de spanning van de netaansluiting haalt als het net wegvalt. Zonder die schakeling zou het inderdaad niet veilig zijn. En daarbij heeft aansluiten op een aparte groep niet zo veel zin voor de veiligheid: als de zekering niet smelt zou het vermogen dan nog steeds op het hele net staan.

Een aparte groep is wel nodig bij grotere vermogens aan zonnepanelen, boven de 600Wp.

JeroenH wijzigde deze reactie 27-06-2006 10:07 (9%)

• JeroenH
quote:
ramlal schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 10:16:
Echt een heel leuk topic! :)

Er zijn wel degelijk windturbines voor stedelijke omgevingen (in ontwikkeling) zoals eerder gezegd, een voorbeeld wat ik snel kon vinden was de WindWall. Er zijn er meer meen ik, als ik wat vind post ik 't hier.
Dat is een mooi product en ik hoop ook zeker dat ze daar verder mee komen. Het is echter niet goed toepasbaar in mijn situatie (even afgezien van het feit dat het waarschijnlijk voor mij niet te betalen is) doordat er gebouwen om mijn woning heen staan die de wind verstoren.
Daarbij gaan mijn buren geheid klagen over het geluid wat zo'n ding maakt.

• JeroenH
quote:
b-gone schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 10:58:
Interessante post dit, maar ik vraag mij wel af wat je nou zoveel meer aan energie verbruikt in de zomer?
Als ik naar mezelf kijk: ik ben 's zomers overdag op mijn werk, dat gebouw met al die computers moet gekoeld worden. Dat kost 's zomers vele malen meer energie. Elke watt die in het gebouw verbruikt wordt door verlichting, computers, koffie-apparaat etc. kost meen ik iets van 3 watt om de warmte er weer uit te pompen.

Maar dat is het natuurlijk niet alleen. Als mijn zonnepanelen produceren gebruikt Nederland als geheel iets minder energie waardoor er ergens een gascentrale een tandje lager kan. Het past binnen de normale fluctuaties.

Zodra natuurstroom (zon-, wind- en water elektriciteit) op veel grotere schaal ingevoerd gaat worden zul je echt iets aan opslag moeten gaan doen, maar zolang het percentage klein blijft maakt het de energiebedrijven niet zo veel uit.

• JeroenH
quote:
b-gone schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 11:32:
[...]

Dat begrijp ik. Maar je doelde met dat "verbruik in de zomer" toch op jouw eigen thuisgebruik? Niet op de airco's etc. bij je werkgever?
Waarom niet? Het gaat om het totaalverbruik. Je snapt het principe van teruglevering aan het elektriciteitsnet wel , neem ik aan?

• JeroenH
quote:
Fr!st! schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 11:32:
nu niet om je af te breken
maar als jij nu eventjes een half uurtje stroom levert aan een centrale, dan gaat die heus geen tandje lager kunnen door die paar Kw dat jij levert hoor
die centrales leveren in Mwat en niet lager
het zou verschil maken moest bv half nederland zonnepanelen liggen hebben, maar nu maakt dat geen enkel verschil, jij ziet juist je rekening dalen en geld krijgen van de elektriciteitsmaatschappij
Ik ben niet de enige met zo'n set op het dak, er zijn in NL meen ik iets van 30.000 bezitters van kleine en middelgrote zonnestroom-installaties, dat tikt toch aan. En dan heb ik het nog niet over megaprojecten als het dak van de floriade en zo.

• JeroenH
quote:
RikTW schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 11:42:
Hey, een zonnepanelen topic \o/ \o/
Wij hebben op ons dak een installatie van 3400 Wp, dat schiet wel lekker op.
Ook bij ons werd op een gegeven moment de meter vervangen (NUON :r ) door een digitale vanwege een of andere kutsmoes (en we leveren echt redelijk wat terug op het net, wij zijn netto leverancier). Het heeft me heel veel pijn en moeite gekost om een vergoeding te krijgen voor wat we produceren, ze bleven maar volhouden dat het niet veel zou zijn wat wij op het net zetten.
Maar het is uiteindelijk gelukt? Dat is nuttige info. Ben je ook lid van de zonnestroomproducentenvereniging3x de woordwaarde?
quote:
edit: over het nut van terugleveringen: als de hoeveelheid maar groot genoeg is (en dat is het natuurlijk als er genoeg kleine installaties zijn) en als maar te voorspellen valt (%zonneschijn en temeratuur zijn van belang) hoeveel er geproduceerd wordt, dan kan er wel degelijk rekening mee worden gehouden. Het is alleen niet handig om pv een groot deel van het totaal uit te laten maken omdat de opbrengst te wisselend is.
Juist! En bij toenemend percentage natuurstroom zullen we moeten gaan nadenken over opslag, en ook over een extra capaciteit aan snel te starten kleine generatoren, het liefst warmte/krachtkoppeling, draaiend op gas of biomassa.

• JeroenH
quote:
b-gone schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 11:47:
[...]
Ja, dat principe begrijp ik. Dan begrijp ik ook dat je de panelen in eerste instantie geplaatst hebt uit ideële overwegingen (milieu) waarbij een eventuele individuele energiebesparing op de langere termijn mooi meegenomen is?
Ik denk dat energiebesparing enorm belangrijk is om meerdere redenen: oprakende olie, afhankelijkheid van een instabiel en vijandig Midden-Oosten, milieur, klimaatverandering, noem maar op. Dat is is inderdaad de voornaamste reden dat ik de installatie geplaats heb. Als ik het in geld ook terugverdien zou dat mooi zijn, en ik denk ook dat het mogelijk is, maar het is voor mij niet de hoofdzaak.

• JeroenH
quote:
MrSleeves schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 11:48:
(ze liggen op de dakpannen neem ik aan?).
Foto's van de plaatsing staan op mijn website: www.jharingman.demon.nl.

We hebben een plat dak, maar een schuin pannendak is geen probleem. Hoewel ik het in dat geval zou laten doen, ik ben niet zo'n held op grote hoogtes. Bij een schuin dak zitten de panelen vastgeschroefd, dan heb je al die ballast (tegels) niet nodig.
quote:
Ik zat zelf eerst te denken aan een zonneboiler en als ik de prijs zo zie, is dat wel een stuk goedkoper. En dan bespaar je 50% van de gasrekening. Mijn vriendin twijfelt nogal (zij wil dat het financieel wel interessant is) en ik had gehoopt dat zonnepanelen dan aantrekkelijker zouden zijn.
Als het je om het geld gaat is een zonneboiler rendabeler dan PV-panelen. Doen!

• JeroenH
Ik zie trouwens in mijn mailbox allemaal verzoekjes voor dat onderzoek van de UU (zie openingspost). Ik mail jullie vanavond allemaal terug, ik zal het document ook online zetten, dat is makkelijker. Ik heb het hier op mijn werk niet bij de hand...

• JeroenH
quote:
Luuk1983 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 13:00:
[...]
Even wat offtopic, maar wat denk je dat het kost om al die producten te produceren?
Ik ben het gedeeltelijk met je eens: apparaten vervangen die op zich nog goed zijn is geld (en energie) verspillen. Maar in ons geval waren de koelkast en de PC's toch aan vervanging toe, als je dan gelijk wat meer geld uittrekt voor een energiezuiniger model ben je volgens mij goed bezig.

• JeroenH
quote:
virus.elektro schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 13:16:
[...]

Is dat nog met een CRT of heb je dan al een TFT bij die 210W.
Met CRT.
quote:
ik zie zelf het nut niet zo, een laptop is gemaakt om stroom te besparen. maar omdat te doen zijn veel dingen dus geschrapt. Ik heb liever een complete PC. Gewoon met alles derop en der aan
Dat is jouw keus, en daar zal ik je ook niet van weerhouden. Als je je maar bewust bent van het feit dat je meer energie verbruikt.
quote:
Ook daaronder kan het handig zijn hoor. stel nou dat er bij ons iemand aan de electriciteit komt knutselen. persoon haalt stroom van de zijn groep af en hij kan veilig werken. De electricien weet lang niet altijd hoor dat je zonnecellen hebt. niks is vervelender dan toch onder spanning werken als je denkt dat het er af is.
Ik kan je met 100% zekerheid garanderen dat goedgekeurde omvormers binnen 10ms geen energie meer leveren als het net wegvalt. Sterker nog: zelfs als een parameter zoals de netfrequentie of de impedantie buiten ingestelde waarden loopt schakelt de omvormer al uit. Zonder dergelijke maatregelen mag een omvormer niet op het NL net geplaatst worden.
quote:
we hebben het trouwens serieus een keer meegemaakt dat wij nog stroom hadden en de rest van de straat niet, tijdens een stroomuitval.
Dat kan natuurlijk, ook de straat is in 'groepen' onderverdeeld, net als je huis. Jij kunt stroom hebben terwijl de rest dat niet heeft en andersom.

JeroenH wijzigde deze reactie 27-06-2006 13:41 (3%)

• JeroenH
quote:
996 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 13:43:
Goed idee ! Leuke en informatieve site heb je erover gemaakt.
Bedankt voor het compliment!
quote:
Toch heb ik nog een vraag:

Je hebt een opbrengstmeter toegevoegd aan je systeem om te kunnen zien wat de panelen aan electriciteit opwekken. Dat had je toch met de pc uit kunnen lezen via de omvormer (Soladin) ?
Is in principe waar, maar ik wil niet elke keer die datakabel hoeven aansluiten. Die opbrengstmeter is een simpel en goedkoop apparaatje wat ik in het zicht heb zitten. Als ik de meterstand af wil lezen (de eerste tijd wil ik dat elke dag doen) kost dat weinig moeite en tijd. Met de datakabel kun je wat 'dieper' gaan; wat meer statistieken, maximum opbrengst, temperatuur etc.

Maar gedeeltelijk is het dubbel, dat is waar.

• JeroenH
quote:
boertje125 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 14:17:
even een opmerking over het terugleveren van energie aan het net.
de netbeheerder en de energie leverancier is tegenwoordig los gekoppeld

de leverancier koopt en verkoopt stroom waarbij de boeken moeten kloppen
zolang je per saldo stroom afneemt gaat alles goed (met een analoog meter)
maar als je een negatieven afnamen hebt dan lijkt mij het best lastig om te bepalen waar het door jouw geproduceerde stroom naar toe is gegaan.
Klopt, daarom heb ik ook niet de intentie om onder de 0 uit te komen. Ooit hoop ik 100% te produceren, meer hoeft voor mij niet. Ik hoef er niet aan te verdienen.

• JeroenH
quote:
Scout77 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 18:47:
TS zegt dat hij een onderzoek heeft van de universiteit utrecht die beweerd dat de energiekostenvan productie binnen 3 jaar zijn terug verdiend. Heb al gevraagd of die dat kan sturen naar meijerink [@] gmail {dotje} .com maar helaas nog niks gehad.
Komt er aan, ben nog niet thuis. Vanavond mail ik het aan iedereen die mij gemaild heeft.

• JeroenH
OK, iedereen gemaild. Ook hier te downloaden:

http://www.jharingman.dem...vironmental_impact_PV.pdf

• JeroenH
Ik wou net zeggen... doet het bij mij gewoon.

• JeroenH
quote:
ramlal schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 22:02:
[...]

Je hebt in je eigen link haringmen staan... :)
Stom... :/

Aangepast.

• JeroenH
quote:
Microkid schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 22:18:
Interessant topic. Wat me meteen te binnen schiet: als zo'n installatie maar 3200 euro kost,
Je bent de eerste die ik spreek die het heeft over maar 3200 euro. Ik vind het een boel geld (ik ben dan ook degene die het uitgegeven heeft). Overigens zojuist de rekening betaald, de installatie is nu officieel van mij.
quote:
waarom worden nieuwbouwhuizen er dan niet verplicht mee uitgerust? Op de hypotheek zal het per maand amper merkbaar zijn. Gebruik van dit soort installaties op grote schaal (nieuwbouwwijken) heeft zeker effect. Immers, er komt gewoon een deel van de benodigde stroom zo gratis binnen.
Dat gebeurt ook nog wel eens, kijk maar eens naar die nieuwbouwwijk daar in het noorden van Amersfoort, zonnepanelen zo ver het oog rijkt. Maar hoe je het ook wendt of keert, het blijft een relatief dure technologie. Vergeet ook niet dat een gemiddeld Nederlands huishouden 3500 kWh per jaar verbruikt, als je daarvan de helft met zonnestroom wilt genereren kost dat je geen 3200 maar meer dan 10000 euro, en dat is toch een substantieel bedrag voor bij je hypotheek. Zonder energiebesparing heeft het geen zin, en het is lastig om mensen van het belang daarvan te doordringen. Door energiebesparing kunnen wij voor 'maar' 3200 euro de helft van onze stroomvoorziening dekken.
quote:
En het is groene stroom, dus de voordelen lijken me duidelijk. Hier lijkt me een mooie taak weggelegd voor de regering :)
Verwacht van de huidige regering maar niets op dat gebied.... die hebben het te druk met het intrekken van onze vrijheden.

• JeroenH
quote:
aip schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 22:55:
De laatste opmerking snijdt hout. De subsidies zijn dan wel (al jaren, was dat niet al in de laatste jaren van paars? weet ik niet meer zeker.) geschrapt, maar met een nieuwbouwwoning van tegenwoordig bespaar je ook ontzettend. Ik ben net van een oude rijtjes woning (uit 1900) naar een nieuwbouwhuis met WTW, HR++ etc glas gegaan dat bijna twee keer zo groot is, en ik verbuik veel minder energie. Wat dat betreft zijn de opmerkingen van Samson en De Krom in de kamer wel terech geweest: met besparen bereik je in NL veel makkelijker veel meer!
Geheel mee eens! Dat er steeds zuiniger huizen worden gebouwd is mooi (en eigenlijk niet meer dan logisch), het probleem is de bewoners van die huizen. Die houden de thermostaat op 26 graden terwijl ze er niet zijn, hebben 24/7 100Watt standby staan en plasma-TV van 400W hangen. Daarmee wordt de energie-zuinigheid van de woningen voor een groot deel weer opgeheven. Dat is zo jammer.

Er zijn echt zeer grote besparingen mogelijk op alle vormen van energie. Vaak is het niet eens onwil maar gewoon een gebrek aan kennis. Energieverbruik is voor veel mensen niet tastbaar, energiebesparing daardoor ook niet.

En over de subsidies: die aanschafsubsidies was ik het toch al niet mee eens. Kijk maar eens rond op marktplaats (zoek naar 'zonnepanelen'). Er worden meerdere sets aangeboden waarvan ik sterk het vermoeden heb dat ze met subsidie zijn aangeschaft en nu voor het volle pond worden verkocht. daarbij stimuleren aanschafsubsidies ook niet tot een optimale plaatsing van de PV-installatie, en ook niet tot monitoring en onderhoud.

Een veel beter systeem is zoals momenteel in Duitsland wordt gebruikt: een gegarandeerde terugleververgoeding. Daarmee stimuleer je mensen om de opbrengst van hun installatie te maximaliseren. In Duitsland is die vergoeding erg hoog (0,50 per kWh o.i.d., gegarandeerd voor 20 jaar! 8)7), dat zou voor mij niet eens hoeven. Als ik gegarandeerd de volledige kWh-prijs terugkrijg zoals ik die ook betaal voor een verbruikte kWh zou ik al blij zijn. Zelfs dan wordt een PV-installatie vanzelf rendabel. Met mijn huidige draaischijfmeter is dat ook zo, maar in een volgend huis moet ik maar afwachten wat daar voor meter hangt. Is dat een digitale, dan moet je vechten om de (wettelijk verplichte!) vergoeding te krijgen. Als je niets doet, of er geen weet van hebt, krijg je maar een schijntje voor je zelf opgewekte kWh's. Dat was wat ik bedoelde met mijn opmerking dat er wel wat meer aan dit soort zaken gedaan mag worden door onze regering. Ik zou zeggen dat dat geen populistisch Fotruyngeblaat is....

JeroenH wijzigde deze reactie 27-06-2006 23:07 (37%)

• JeroenH
quote:
BrokenBones schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 23:12:
En morgen...
...slaat er een komeet in op de aarde.

Aarde blijft toch niet eeuwig bestaan
*kuch*kortzichtig*kuch*

Natuurlijk blijft de aarde niet eeuwig bestaan, maar ik denk dat onze energie problemen eerder nijpend worden dan dat er een komeet inslaat. Jij hebt/wil zeker geen kinderen?
quote:
en dat je nu met je paneeltjes behalve geld wilt bezuinigen (wat naar mijn inziens nog tegen gaat vallen, anders zou immers iedereen overschakelen)
Jij hebt mijn totaal niet begrepen. Lees alles nog maar eens rustig door.
quote:
mede het doet voor het milieu. Tuurlijk het is een mooie geste, maar het nut ervan op langere termijn?
Het nut op de langere termijn is dat ik minder energie verbruik waardoor wij met zijn allen als geheel minder afhankelijk worden van een vijadnig Midden-Oosten etc. noem alle redenen maar op. En JA één zo'n setje zet niet veel zoden aan de dijk, maar er zijn er in Nederland zo'n 26.000, en het aantal stijgt langzaam.
quote:
En reflecteren die zonnepanelen niet ofzoiets dergelijks? Zou de luchtmacht e.d. eventueel niet erg blij mee zijn, als ze een proefvlucht maken ofzoiets dergelijks.
a) De luchtmacht maakt geen proefvluchten boven Hilversum 8)7
b) Het oppervlak is gewoon glas. geen verschil dus met een dakraam. Sterker nog: het glas heeft een anti-reflectielaag om het rendement te verbeteren. Heeft de luchtmacht dakramen verboden? Nee.
quote:
Maar ja, in elk geval heel veel succes ermee en ik hoop dat je er geen flater mee slaat.
Vriendelijk bedankt :)

JeroenH wijzigde deze reactie 27-06-2006 23:21 (3%)

• JeroenH
quote:
Cheese_man schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 23:20:
en een PV installatie. Hij vertelde dat hij een hele stapel aan papierwerk moest invullen en dat hij minder terugkrijgt bij levering dan dat hij betaald voor afname. Onder andere allerlei zaken moesten ingevuld worden omdat hij een "leverancier" zou zijn aan het net (in iedergeval bij netto levering tijdens zomerdagen bijvoorbeeld). Daartoe moest de installatie ook aan allerlei eisen voldoen.
Bij hele grote installaties (multi-kW) kan ik me dat nog voorstellen, maar een installatie als ik geplaatst heb is 'papierwerk-vrij'. Letterlik plug&play. En de energiebedrijven zijn wettelijk verplicht de kleine opwekker tot 3000kWh het volledig bedrag uit te keren per kWh. Probleem is dat de energiebedrijven hun hakken in het zand zetten omdat ze dat niet leuk vinden. Maar ze moeten het wel en na veel touwtrekken lukt het mensen ook. Die vriend van jou moet maar eens informeren bij de ZPV, die hebben wel vaker met dat bijltje gehakt.
quote:
Zijn er verder geen strenge eisen dan? Ten aanzien van het aansluiten op het net? Als het echt een kwestie van een stellage opbouwen is met panelen en "wat kabels trekken" en een stekker in het stopcontact doen is....dan zou ik er misschien ook wel wat voor voelen...waarschijnlijk. Wel apart....dat jouw situatie zo afwijkt.
Nope... nauwelijks eisen. installaties tot en met 600Wp mag je op elke willekeurig groep er bij prikken, hogere vermogens vereisen een extra, aparte groep, en controle door een electricien etc. Doordat die omvormers zo enorm veilig zijn kan er eigenlijk niets verkeerd gaan.

• JeroenH
quote:
BrokenBones schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 23:23:
[...]
Niet op deze wereld nee. Mij veel te veel ellende en rottigheid. En het gaat alleen maar van kwaad tot erger. Tollerantie zakt, extreem rechts begint op te komen (zie ook België als voorbeeld). Nee dan maar geen kinderen.
Dat is wel de ultieme manier van energie besparen (geen grap). Daar kan geen zonnestroominstallatie tegenop.

• JeroenH
quote:
c70070540 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 23:36:
[...]

Is dat zo? Van het geld dat die kinderen kosten, kan je een grootverbruik plasma scherm voor kopen... en andere stroom slurpende onzen... 8)7
Dat is waar... maar met de huidige stroom reclame's voor kredietverstrekkers deinzen veel mensen met kinderen er ook niet voor terug dat sorot spul aan te schaffen. Het is maar net hoe je je geld uitgeeft natuurlijk.

• JeroenH
quote:
Thunderbolt schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 16:20:
Het is wel ideaal dat je een plat dak hebt, makkelijk monteren. En je zou de zonnepanelen op houders kunnen plaatsen die meebewegen met de zon. Ik las het laatst ergens, en het zou je aanzienlijk meer stroom kunnen opleveren.
Een installatie die meebeweegt met de zon is inderdaad mogelijk, maar meestal niet rendabel. Die installatie kost extra geld, heeft bewegende delen en dus onderhoud nodig. Als je het geld van zo'n installatie gebruikt om een paneel extra neer te zetten kom je meestal beter uit.
quote:
Ben je trouwens niet bang voor diefstal? Ze zijn relatief makkelijk te stelen.
Zo midden in de stad niet echt. Maar in Duitsland (waar zeer veel meer PV-installaties worden geplaatst dan hier) worden in landelijke gebieden nog wel eens panelen van een onbewaakt dak geschroefd ja.

• JeroenH
quote:
SMSfreakie schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 19:44:
[...]
tegen de tijd dat ze je eindelijk geld opleveren, (lees de aanschaf terug gewonnen heb door de besparing van je energie rekening) zijn ze ook al weer zoveel jaar oud waardoor je al weer kan sparen voor nieuwe panelen :(
Als het zo is als jij hier omschrijft is mijn doel bereikt: voor relatief weinig geld (denk lange termijn) schone, duurzame energie geproduceerd. Als het over X jaar geld oplevert is dat mooi meegenomen, is dat niet zo, dan maakt mij dat ook niet zo veel uit. Dan heb ik iets meer betaald dan de rest van Nederland, maar ik heb het zelf opgewekt.

Begrijp goed dat deze installatie voor mij veel meer oplevert dan alleen geld. Ik snap heel goed dat dat voor lang niet iedereen geldt, en als het voor jou niet geldt, prima, even goede vrienden.

• JeroenH
quote:
Destronica schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 15:29:
Zoals al vaker is gezegd een zeer leuk topic!

De kWh prijs is op het moment zoals al eerder gezegd ongeveer €0,18. Uiteraard zal de prijs van electriciteit de komende jaren gaan stijgen. Daarom vraag ik me af of de verwachte terugverdientijd van 25-30 jaar daarom niet moet worden bijgesteld naar onderen?
Dat weet niemand... aan de ene kant hoop ik het niet, vergeet niet wat voor effect hoge energieprijzen op onze economie hebben, letterlijk alles is daaraan gekoppeld. Aan de andere kant zal een blijvend hoge energieprijs mensen (en dan heb ik het over burgers, bedrijven én regering) misschien eindelijk eens er toe aansporen hun energieverbruik terug te brengen en in ieder geval een gedeelte duurzaam op te gaan wekken.

Maar het is koffiedik kijken. Misschien komt het Midden-Oosten ineens met berichten dat er toch minder olie in de grond zit dan ze dachten, moet je eens zien wat dat met de energieprijs doet. Misschien komt er dan toch ineens de doorbraak op kernfusiegebied... wie zal het zeggen.

• JeroenH
quote:
LED-Maniak schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 18:40:
[...]

Ik gebruik momenteel 4 stuks van de soladin 120. Hij verbruikt echt een tiental watts..
Dat lijkt me niet goed... heb je hier al eens over gebeld met Mastervolt?
quote:
Daarnaast heb ik me nog even verder verdiept in de omvormers. Ze hebben afzonderlijk een rendement van 91% en een maximum vermogen wat aan het net wordt geleverd van 95Watt.

Terwijl 2 panelen 105Watt zijn en de andere 2 115Watt.
Daar weet ik het fijne nog niet van, mijn Soladin 600 heeft een maximum AC vermogen van 497 W (waarom heet het ding geen Soladin 500? :(), terwijl mijn PV-panelen een gezamenlijk piekvermogen hebben van 555Wp. Ik neem aan dat het er mee te maken heeft dat het piekvermogen maar voor een beperkte tijd geleverd wordt per jaar, en dat het geen zin heeft een zwaardere omvormer te plaatsen.

• JeroenH
quote:
chewbacca schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 16:17:
Wat ik mij eigenlijk zit af te vragen: Moet je per-se zonnepanelen op een omvormer (zoals die in eerdere posting genoemde soladin 600) moet aansluiten?
Ja, de Soladin 600 kan alleen door PV geproduceerde elektriciteit het net op sturen. PV-panelen hebben een typische powercurve, die weer heel anders is dan die van een windturbine of een generator.
quote:
Zou je niet bv een combinatie kunnen nemen van verschillende bronnen? zoals bv: zonnepanelen + DIY 12/24V generatorset + DIY 12/24V windmolen koppelen aan een omvormer die 24/7 terug levert aan het net? (stroom=stroom toch?) En hoe meer stroom, des te eerder kun je je investering terug verdienen, des te interessanter wordt het.
Technisch is het zeker niet onmogelijk en het klinkt me ook in de oren als iets waar we zeker heen moeten. Maar op dit moment is het economisch zeker niet rendabel vermoed ik. Verder zijn er volgens mij nog geen omvormers verkrijgbaar met deze functionaliteit, vergeet ook niet dat de omvormer zo slim moet zijn om te kijken waar de energie vandaan komt, welk apparaat, hoeveel er wordt geprodcueerd etc. Zelfbouw kun je vergeten, dat krijg je nooit goedgekeurd.

Maar het idee is interessant.

• JeroenH
quote:
TerraGuy schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 17:42:
[...]

Begrijp ik het nu verkeerd of heb je daarmee je hele installatie binnen een jaar of 8 terugverdiend, het kostenbesparende effect nog niet eens meegerekend (uitgaande van het bedrag van 3200 euro voor de aanschaf, uit de TS)?
De aanschaftijd is niet goed vooraf vast te stellen, het is afhankelijk van:

a) de ontwikkeling van de energieprijzen; hoge prijzen zijn in mijn voordeel
b) de ontwikkeling van het beleid van de regering. Als er bijvoorbeeld een terugleverregeling komt zoals die nu in o.a. Duitsland actief is zou dat mijn terugverdientijd sterk bekorten.

Maar ik blijf het zeggen: de financiële terugverdientijd is niet mijn eerste zorg. Hoewel ik ook blijf zeggen dat het wel leuk zou zijn als het snel geld op levert ;)

• JeroenH
quote:
Jaytje schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 20:35:
Energie zal waarschijnlijk een stuk goedkoper zo niet gratis worden in de toekomst.
Als je daar op rekent kon dat wel eens een nare verrassing voor je worden.
quote:
Zie bijvoorbeeld deze post die ik onlangs heb gemaakte hierover:

Solar Power To Be Revolutionized By Nanorods

Het afgelopen jaar heb ik nog veel meer posts over solar panels (meestal in combinatie met nanotech) gemaakt. Voor diegenen die interesse hebben: spit gerust de archieven op m'n site door.
Ga ik doorlezen, ziet er zeker interessant uit. Maar vergeet niet dat dit nog in de kinderschoenen staat, en niemand weet wanneer dit in MW-hoeveelheden op daken geplaatst kan worden. Mijn installatie staat er NU en produceert NU duurzame energie voor de prijs die lager is dan een tweedehands auto. Blijven wachten op nieuwere technologie vind ik niet slim, als je blijft wachten gebeurt er niets.

• JeroenH
quote:
Waarom die fascinatie voor 12V? Zodra je over echte vermogens praat (> 200W) treden er enorme verliezen op bij lage spanningen. De panelen van mijn installatie staan bijvoorbeeld allemaal in serie, bij zonneschijn staat er een spanning van zo'n 70V waardoor de stroom en dus de verliezen (P=I^2 * R) binnen de perken blijft.

12V zie je wel vaak in kleine systemen (tuinhuisjes, caravans, boten), daar zijn de kabelafstanden klein en de vermogens laag. Maar voor écht energie produceren moet je naar hoge spanningen.

• JeroenH
quote:
Opperhoof schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 20:44:
Moet je btw ook kabelbelasting (oid) betalen over de kwh die je het net in stuurd?
Nee. Mijn meter draait gewoon terug, dus elke kWh die ik minder koop van de Nuon levert mij dus de totaalprijs op.

• JeroenH
quote:
Fr!st! schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 21:16:
bij jullie is de regering weer eens gevalen over iets idioots, misschien is de volgende regering beter voor die subsidies enzo, je kan blijven hopen
Die kans is er zeker, ik zal me er eens in verdiepen hoe ik o pdit gebied het beste kan stemmen met zo weinig mogelijk rare bij-effecten.

• JeroenH
quote:
Traguardo schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 21:26:
[...]
Een aantal jaar geleden was er een subsidie, die is verdwenen. NL moet erg bezuinigen momenteel dus denk niet dat er subsidie voor panelen aan zit te komen.
(Aanschaf)subside is ook niet de juiste weg, terugleververgoeding moeten we hebben! Alleen op die manier stimuleer je mensen.

• JeroenH
quote:
chewbacca schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 20:47:
[...]
Omdat je met laagspanning relatief veilig kunt experimenteren met alternatieven voor het opwekken van de energie. Terwijl je dan mbv een omvormer dan toch aan het net kan leveren waardoor het een zeker "nut" heeft. (Besef ook wel dat je beter meteen 230 zou kunnen produceren maar dan hang je rechtstreeks aan het net als je terug zou willen leveren. Vindt ik voor een amateur GEEN goed idee)
Ah, OK. Voor experimenten en kleine installaties is 12V inderdaad geschikt, maar dus niet voor serieus produceren.

• JeroenH
quote:
chewbacca schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 22:00:
Misschien moet ik mezelf trouwens even corrigeren. Ik wil me niet perse vast-pinnen op exact 12V hoor. Maar mijn gedachte was dat als je aan het net wil leveren een omvormer de minste rompslomp geeft omdat dat ding gecertificeerd is. Waar ik op hoopte is dat je dan een redelijke vrijheid hebt op welke manier je dan zelf je energie opwekt die je dan via de omvormer het net kunt insturen. (Dit zie ik ook enigzins bevestigd in het experiment van sunergy)
Ook dan is het niet slim om met laagspanning aan de gang te gaan. Al die enorme zonnestroomprojecten? Werken allemaal met panelen in serie ('strings') zodat er met hoge spanningen (200-400V) gewerkt wordt om de stroom en dus het verlies zo laag mogelijk te houden. Hetzelfde zie je met kleine en middelgrote windturbines, die staan vaak toch ver verwijderd van accu/omvormer, hoge spanning geeft je dan een groot voordeel.

Kijk maar eens hier: www.otherpower.com, een online community van windturbine zelfbouwers, en hun laatste afgeronde project (3kW wind turbine) werkt met een systeemspanning van 48V omdat dat 12V simpelweg niet zinvol was bij dat soort vermogens. Ook omvormers (in hun geval dan niet netgekoppeld) voor grote vermogens zie je vaak alleen in hogere spanningen.

En natuurlijk: als jij een 100W windmolentje en/of een 50W PV-paneeltje op je tuinhuisje zet is 12V prima geschikt, je kunt goedkope componenten gebruiken, auto-aanstekerpluggen etc. En alleen omdat de vermogens laag zijn blijven de verliezen binnen de perken.

Kortom: hoe het werkt is onafhankelijk van de systeemspanning die je kiest. Hoe efficiënt het werkt is daar juist wél van afhankelijk. Wat ik wil zeggen is dat je goed het verschil moet zien tussen experimentele en productie-omgevingen. Ik heb ook een kleine experimentele 12V installatie, 20Wp paneeltje, twee accu's, laadregelaar, etc. Maar daar sluit ik niets zwaarders op aan dan mijn laptop (60W).

• JeroenH
quote:
lemming_nl schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 11:20:
Om maar even iets terug te gaan naar de electronica kant van deze discussie: om energie terug te voeren in het net moet jouw spanning hoger zijn dan die van de leverancier. Als iedereen in jouw straat zonnepanelen neemt komt er dan niet een race voor de hoogste spanning?
Volgens mij niet... je kunt in ieder geval binnen je eigen huis zoveel omvormers ophangen als je wilt (binnen de grenzen van je bedrading en zekeringen etc.) en dat geeft geen problemen. Ik neem aan dat dat ook voor een hele straat geldt. Hoe dat exact werkt weet ik niet, misschien kan iemand anders daar wat zinigs over zeggen.

En misschien stijgt de spanning wel iets, waardoor de energie naar de andere straat 'loopt' waar geen zonnepanelen zijn. Een iets hogere spanning is voor de meeste apparaten geen probleem, zeker nu vrijwel alles van die geschakelde voedingen heeft.

• JeroenH
quote:
Destronica schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 19:23:
Hoe groot moet je hoek zijn waarop je panelen naar het zuiden plaatst? M.a.w. wat is de ideale hoek met de meeste opbrengst?
Dat is niet echt kritisch, meestal een graad of 30 à 40 t.o.v. de horizontaal. En hoewel recht op het zuiden het meest optimaal is maakt een afwijking ook niet veel uit. Globaal gesproken is alles tussen zuid-oost en zuid-west wel goed. Maar als je de keus hebt (zoals ik) is uitrichten op het zuiden aan te raden.

• JeroenH
quote:
chewbacca schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 12:16:
- Gecertificeerde omvormer zodat ik zeker weet dat het aan het net mag hangen. Als ik mag terugleveren weet ik waar ik het voor doe en heb ik een drive om door te gaan.
- Groene stroom maken mbv van biogas/zonnebloemolie. Het milieu-bewuste deel maar tevens omdat het goedkoop is.
- 24/7 kunnen produceren zodat ik de investering er zo snel mogelijk uit heb en met een kleinere installatie toch 100% in mijn eigen behoefte kan voorzien.
- Gebruik kunnen maken van goedkope standaard oplossingen en componenten. (Motor / dynamo / omvormer / bio-vergister)

En zoals gezegd kan ik een generator pal naast de omvormer poten plus extra dikke bekabeling gebruiken. Daarmee de beperk ik de kabel-verliezen. Ik weet alleen nog niet wat de interne weerstand (en dus verlies) is van een omvormer en generator.
Als je een generator hebt en die op de juiste manier aansluit heb je volgens mij helemaal geen omvormer nodig. Je kunt zo'n ding precies op 50 Hz afregelen en zorgen dat hij een beetje 'duwt' tegen de netspanning (net zoals een omvormer op elektronische wijze doet). Dat is volgens mij wat veel boeren nu doen met hun koeienpoep-vergistingsinstallaties. Dat levert relatief nog best veel op als ik het zo hoor en het helpt de boeren van hun afvalprobleem af. Vaak wordt de restwarmte en CO2 ook nog gebruikt om een kas te verwarmen, in dat geval is je rendement helemaal hoog.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenH
quote:
Caey_22 schreef op zondag 02 juli 2006 @ 20:38:
is er een verzekering voorzien tegen hagelschade? Ik meen doorheen de plastic van de panelen te kunnen zien op een van de plaatjes, en ik geloof wel dat die paar 100 micrometer halfgeleider redelijk plooibaar is maar wat omtrent de schokweerbaarheid?
De gasplaat voor de cellen is speciaal gehard glas, bestand tegen hagelstenen van X mm diameter en Y snelheid (weet de getallen niet). Ik heb nog nooit gelezen dat PV-panelen beschadigd zijn door hagel.
quote:
Verder heb ik toch wat vragen naar de economische haalbaarheid, je stelt dat er 3200€ betaald is geworden en dat je dit terugverdient in 25 jaar (verondersteld een verdubbeling energieprijs)
Echter je kan dezelfde veronderstelling maken over de rente, stel een basisrente van 2% dan kom je over diezelfde 25 jaar een waardevermeerdering van 65% uit. Wat je investering een prijs van 5249 geeft. (reken iets van 4500-4700 omdat je toch maandelijks betaalt)
Daar heb je gelijk in, misschien moet je het topic nog even doorlezen, in meerdere posts probeer ik mijn redenen van aanschaf duidelijk te maken. Het geld op een spaarrekening zetten levert (mogelijk!!) meer op, maar dan wordt er voor dat geld geen duurzame energie opgewekt. Nu wel.
quote:
Ik kan natuurlijk enkel maar toejuichen dat u investeert in een zonnige toekomst maar mij lijkt het toch een extreme vorm van natuurliefhebberij.
Ik ben niet zo'n extreme natuurliefhebber, althans niet meer of minder dan iemand anders die wel eens graag in het bos wandelt. Ik ben wel iemand die zich zorgen maakt over onze energiehuishouding. Nogmaals: lees het hele topic even rustig door en kijk daarna op www.peakoil.nl.

JeroenH wijzigde deze reactie 03-07-2006 10:45 (2%)
Reden: spelfout + kleine toevoeging

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenH
quote:
eghie schreef op maandag 03 juli 2006 @ 10:41:
Dit zal waarschijnlijk wel mooi werken ja. Zo vang je 2 vliegen in 1 klap.
Volgens mij is hier wel eens onderzoek naar gedaan, maar ik kan het niet meer vinden. Volgens mij kwam er uit dat het een stuk efficiënter was om beide systemen gescheiden te houden. Het was lastig om de warmte uit de PV-cellen in het koelwater te krijgen meen ik. Sowieso was het duur en complex, en bij dit soort situaties moet je complexiteit vermijden. Het moet gewoon 30 jaar staan zonder onderhoud.

JeroenH wijzigde deze reactie 03-07-2006 10:46 (12%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenH
quote:
Boodie schreef op maandag 03 juli 2006 @ 11:11:

Realtime loggen is wel leuk, het lukt mij aardig (zie http://solar.bodewes.net/latest%20results.html). Ik heb wel een speciale server draaien, want anders is het inderdaad zonde van de opgewekte energie! Als ik het goed heb gebruikt mijn server 7W (http://www.lex.com.tw)
Erg mooi, en ik heb dit soort apparaatjes ook wel eens overwogen. Ik ben ook meetgek en ik zou het op zich wel willen :P Maar 7W = 70kWh/jaar, dan zou ik dus alsnog ongeveer 1/5 van mijn zonnestroom gebruiken aan metingen van de opgewekte zonnestroom, nog afgezien van de kosten van een dergelijk apparaatje. Dat vind ik niet reeël. Ik schrijf wel elke week de meterstanden op, dat vind ik voor nu voldoende, en dat kost niets.

En daarbij kan de Mastervolt software niet zo meten als jij doet, met dagelijks grafieken etc.

JeroenH wijzigde deze reactie 03-07-2006 11:25 (8%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb mijn website bijgewerkt met de maand juni (klik op statistieken).

Zoals je daar kunt lezen heeft de zonnestroominstallatie in 10 dagen tijd bijna 23kWh geproduceerd, dat is dus ruim de helft van mijn huidige maandverbruik. Kleine kanttekening: mijn huidige maandverbruik is belachelijk laag omdat ik in deze tijd alleen thuis ben en er niet vaak ben. In een normale maand zou het verbruik zo rond de 60-70 kWh geweest zijn waardoor waarschijnlijk ongeveer het totale maandverbruik gedekt zou zijn.

Juli begint goed met mooi zonnig weer (wel heet), dat levert over de afgelopen paar dagen al 3kWh per dag op. Hopelijk blijft dat nog even zo, dan wordt er over juli netto zeker teruggeleverd.

JeroenH wijzigde deze reactie 04-07-2006 21:13 (1%)
Reden: zpelvaud furweidert

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenH
Check trouwens dit; een ijscokar op zonnestroom (en windturbine):

http://elektro.thrijswijk...ar/pr_duurzame_ijskar.htm

Da's grappig gedaan.

• JeroenH
Kijkkijk, het begint al, net als vorig jaar en het jaar daarvoor:

http://www.nu.nl/news/772...ktriciteitscentrales.html
quote:
Door het warme weer is de behoefte aan stroom extra groot door het gebruik van ventilatoren en airconditioning.
Terwijl mijn paneeltjes juist nu hun maximum vermogen leveren. :Y)

JeroenH wijzigde deze reactie 06-07-2006 22:46 (24%)

• JeroenH
quote:
aex351 schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 02:28:
Hoe nu iets wat van geld te zien voor het verzamelde stroom, van NUON aangezien we sinds de digitale meter geen geld hebben gezien als ik het goed heb !?
Ik zou zeggen: wordt lid van de zonnestroomproducentenvereniging, die kunnen je daar vast mee helpen.

• JeroenH
quote:
LED-Maniak schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 00:22:
Juist niet, door het warme weer is dit weer minder :P .
Dat is op zich natuurlijk waar, maar de zon schijnt wel vaker en langer in deze periode, en ik zie toch regelmatig dat de omvormer tegen het maximum zit. Ik zie ook dat de dagproducties erg hoog zijn, ik denk niet dat die voor langere periodes achter elkaar hoger zullen worden dan in de afgelopen week.

Maar ik heb de installatie natuurlijk nog maar kort, we zullen het zien :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenH
quote:
zonnigtype schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 23:54:
Hoe erg is dat "kabaal"? Mastervolt schijnt juist de nodige energie gestoken te hebben in het vinden van een goede, geluidloze ventilator. Lijkt dus niet gelukt te zijn? Zou 's nachts allemaal uit moeten staan, zoals het hoort.
Ik heb ook een Soladin 600 en eigenlijk vind ik die ik ook maar lawaaiig. 's Nachts is hij stil, maar bij een omvormertemperatuur van meer dan 60 graden gaat de fan draaien en dat is echt geen stille fan. Met deze warme dagen is omvormertemperatuur vrijwel continu hoger dan 60 graden. Bij mij hangt de omvormer in een kamer op de bovenverdieping, met de deur dicht, maar als het stil in huis is kun je de fan op de benedenverdieping duidelijk horen, ook omdat het een fluctuerende geluid is. Verder maakt de omvormer bij het opstarten een tikkend geluid (relais?), dat is nu dus om zes uur 's ochtends of zo. Ik ben daar al een paar keer wakker van geworden omdat onze slaapkamer ook op de bovenverdieping is.

Ik denk dat ik hierover maar eens contact opneem met Mastervolt, want eigenlijk vind ik het ding TE lawaaiig.

• JeroenH
quote:
CanonG1 schreef op zondag 09 juli 2006 @ 10:53:
[...]
Ik denk dat ik hierover maar eens contact opneem met Mastervolt, want eigenlijk vind ik het ding TE lawaaiig.
Zojuist Mastervolt even gebeld, en die vertelde mij het volgende:

Ik moet eerst even controleren of het geen resonantie van de behuizing is, dus de omvormer even loshalen van de muur, een een kartonnetje erachter klemmen o.i.d. Het zou kunnen zijn dat dat het is, er zit bij sommige ventilatortoerentallen volgens mij inderdaad een resonantiecomponent in het geluid. Als dat het niet oplost moet ik weer even bellen en ruilen ze de omvormer om voor een versie met een stillere ventilator.

Als het allemaal verloopt zoals het me zonet verteld is vind ik dat allemaal zeer netjes.

• JeroenH
quote:
Verstekbakker schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 11:02:
Ik lees dat er stroom naar de buren gaat, vind je dat niet zonde? Zou je dat niet liever opslaan voor gebruik 's nachts?
Nee, het gaat door mijn kWh-meter heen die daardoor terugdraait. Zij nemen het af waardoor hun meter normaal vooruit draait. Ik gebruik het net zogezegd als stroomopslag. Dit is mogelijk omdat er op dit moment nog relatief weinig zonnestroom wordt geproduceerd en het dus gewoon past binnen de normale verbruiksfluctuaties van het elektriciteitsnet. Neemt dat aandeel toe (evenals dat van wind), dan zal er óf geïnvesteerd moeten worden in energie-opslag (waterstof? perslucht?), óf een aantal snelstartende kleine gas/biomassacentrales gebouwd moeten worden die je kunt inschakelen om momenten van onvoldoende energie-invoer door de duurzame bronnen.
Opslaan (in accu's) is technisch mogelijk, en gebeurt ook wel op kleine schaal op afgelegen locaties waar geen elektriciteitsnet is (vakantiehuisjes bijvoorbeeld). Maar het is niet milieuvriendelijk, complex, minder betrouwbaar, minder efficiënt en veel duurder dan teruglevering aan het net.
quote:
Je zegt zelf ook dat je netto gaat terugleveren, krijg je daarvoor betaald van het energiebedrijf?
Als ik meer zou produceren dan we zelf verbruiken dan zou dat misschien (na veel administratief geworstel) mogelijk zijn, maar dat is niet mijn doel. Als was het alleen maar omdat je op dit moment geen geld zult verdienen met zonnestroom, het is (als je alleen de korte-termijn kosten bekijkt) duurder dan stroom uit fossiele brandstoffen.
quote:
Een waardige slag in de strijd om de onafhankelijkheid, volgens mij weet ik nog wel mensen die hierin veel interesse hebben. Ik geef ze je site door.
Graag. Hopelijk hebben ze er wat aan.

• JeroenH
quote:
TEAMIKKE schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 10:45:
Goede service opzich alleen jammer dat ze dan niet weer direct in het begin die omvormer met stille fan geven. Zal wel te duur zijn. Dat geld ook altijd...
Logisch he... ook op de markt van omvormers is (gelukkig) concurentie, en alle fabrikanten zullen op zoek zijn naar de goedkoopste componenten die goed werken. Helaas wil dat nog wel eens aan de 'verkeerde kant van de stippellijn' terechtkomen. Dat is op zich ook niet zo heel erg, komt in alle branches voor (moederborden met slechte condensatoren, auto's met een slecht rem-component, noem maar op). Het is alleen wel zaak dat de fabrikant het goed oplost richting de gebruiker, en er ook van leert en de volgende keer wat kritischer kijkt naar de kwaliteit van de gebruikte componenten. Dat zal altijd een gevecht zijn tussen de technici (die willen de beste componenten) en de commerciële mensen (die willen de laagste verkoopprijs).

Ik hoop dan ook dat als op vervanging aankomt Mastervolt mij eerst een nieuwe stuurt en dat ik daarna pas de huidige terug hoef te sturen, anders mis ik een x aantal dagen opbrengst. Maar dat laat ik hier wel weten.

• JeroenH
quote:
Verstekbakker schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 12:58:
[...]
Het was mij niet zo zeer te doen om eraan te verdienen, maar ik kan het niet goed hebben dat een bedrijf als NUON/Essent/[vul in] zich kapot lacht en zijn/haar zakken vult terwijl jij stroom staat te maken.
Ik ben ook erg voor een reeële terugleververgoeding zoals nu bv. in Duitsland is. Maar het is maar net wat het doel van de regering is, en het doel van onze huidige regering is overduidelijk niet duurzaamheid. In deze tijd mag je al blij zijn als je zonder gezeur de volledige kWh-prijs vergoed krijgt.
Het is mij ook niet om het geld te doen, althans niet in eerste instantie. Daarom heb ik geen installatie die meer produceert dan ik verbruik.

• JeroenH
quote:
zonnigtype schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 10:06:
[...]
Verhaal over teruglevering
Jajaja ik weet hoe het werkt :) Wat ik bedoelde in de post is dat ik niet de intentie heb om op jaarbasis meer te gaan leveren dan we verbruiken. Ik heb gelukkig gewoon een roterende meter, dus mijn jaarverbruik daalt simpelweg met de helft.

• JeroenH
quote:
BCM schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 12:09:
1. De ferraris meter is een zeer slechte meter. Hij heeft een hoge weerstand en gebruikt erg veel energie. (Gekscherend werd er wel eens gezegd dat er één centrale stond te stoken om deze meters te laten draaien)
Is dat echt zo? Heb je daar wat extra info over, of bronnen? Anders zoek ik vanavond zelf wel even op het internet.
quote:
Ik ben het er mee eens dat de volledige transport kosten voor de levering van zonne energie te hoog is. Echter, heel simpel gezegd, zou dat economisch wel het eerlijkst zijn.
Het klinkt misschien gek als zonnepaneel-bezitter (ik weet zeker dat zonnigtype van zijn stoel valt) maar ik ben het met je eens. Ik vind dat het best onderdeel kan zijn van een tijdelijke stimuleringsregeling om het gebruik van duurzame energie te stimuleren, zoals nu bv. Duitsland het geval is. Maar de stroom die een PV-installatie produceert moet natuurlijk ook vervoerd worden over het net (meestal alleen lokaal, maar toch) en het bedrijf wat dat voor je vervoert mag daar best een vergoeding voor hebben. Zij hebben die leidingen neergelegd en moeten ze ook onderhouden.

Het probleem wat ik er nu mee heb is dat het geheel geen onderdeel van een goed doordacht lange-termijn-plan. Die terugleververgoeding trouwens, In bijvoorbeeld Duitsland, is eindig, ik meen afbouwend naar 20 jaar. Dat betekent dat je als zonnepaneel-bezitter exact weet waar je aan toe bent en dat je niet zoals in Nederland elke 4 jaar afhankelijk bent van hoe de politieke wind dan waait. Ook de zonnepaneelfabrikanten weten waar ze aan toe zijn: ze hebben X jaar om zonnestroom concurrerend te maken met fossiele brandstoffen, halen ze dat niet dan lukt het nooit.

Als ik het erg cru stel zou ik er zelfs vrede mee hebben om een paar kerncentrales neer te zetten als het maar onderdeel is van een goed doordacht langetermijnplan (blijven zitten, zonnigtype). Wanneer krijgen we leiders die geen 4 maar 50 of zelfs 100 jaar vooruit kijken? Ik zie onder de huidige populatie van onze overheid maar zeer weinig goed materiaal....

(Overigens produceren mijn paneeltjes lekker door terwijl ik dit aan het typen ben :P)

JeroenH wijzigde deze reactie 12-07-2006 13:35 (3%)

• JeroenH
Een wat bredere visie op waar we mijns inziens heen moeten op energiegebied:

Eerst een paar stellingen/aannames:

1. Ik heb de wijsheid niet in pacht
2. Fossiele brandstoffen raken op
3a. De vraag naar fossiele brandstoffen stijgt sterk
3. Onze maatschappij is afhankelijk van fossiele brandstoffen
4. Het verbranden van fossiele brandstoffen heeft invloed op het milieu
5. We zullen een vervanging moeten zoeken voor fossiele brandstoffen
6. Fossiele brandstoffen komen voor een groot deel uit onstabiele regio's
7. Veel energie wordt verkwist
8. We moeten vooruit kijken
9. We moeten wat doen
10. Kernenergie :?

1. Ik heb de wijsheid niet in pacht (heel belangrijk) maar ik wil wel meedenken en ik heb grote belangstelling voor de energieproblematiek, ook door de grote gevolgen die het heeft voor onze gehele maatschappij. Ik wil er graag veel meer van weten, maar belangrijker nog: ik wil wat doen. Ik zal ook nooit beweren dat wat ik denk de absolute waarheid is, of dat iedereen moet doen wat ik zeg of doe. Ik hoop alleen dat ik mensen wel aan het denken zet. Houd dat in gedachten bij het lezen van de verdere post. Zie je het anders, geen probleem, vertel me dat gerust, leuk juist :)

2. Fossiele brandstoffen in het algemeen, en aardolie in het bijzonder, zijn eindige grondstoffen, en raken dus in de breedste zin van het woord op. Het probleem waar we steeds dichter tegenaan zitten is vooral dat de makkelijk winbare en daardoor goedkope grondstoffen opraken. Dit is de zgn. Peak oil, een piek in de productie van fossiele brandstoffen waarna de geproduceerde hoeveelheden alleen maar af zullen nemen.

3. Onze maatschappij is op dit moment op zeer veel manieren afhankelijk van goedkope fossiele brandstoffen, van mobiliteit tot grondstoffen voor plastics, medicijnen, kunstmest, uiteraard energievoorziening voor verlichting en informatiestromen etc. Te veel om op te noemen. Als dat weg zou vallen kunnen we onszelf niet meer verplaatsen, niet meer voeden, onze economie niet meer voortzetten, onszelf niet meer beschermen tegen de elementen, etc. Zoals zelfs George Bush het al zei: 'We are addicted to oil'. Ik denk dat hij gelijk heeft.

3a: (later tussengevoegd) De vraag naar fossiele brandstoffen stijgt sterk. In de 'oude economieën' (Europa, VS. etc.) stijgt de energieconsumptie, en daarmee de vraag naar fossiele brandstoffen, ruwweg even snel als de economische groei. Datzelfde geldt voor 'booming' economieën als bv. India en China, maar die stijgen zó enorm snel (percentages met soms dubbele cijfers) dat ook de vraag naar fossiele brandstoffen sterk stijgt. Want al die mensen willen ook graag een auto en een televisie en een koelkast.

4. Het verbranden van fossiele brandstoffen heeft invloed op het milieu. Ik denk dat iedereen het daar eens mee zal zijn. Wat deze effecten zijn, en hoe erg ze zijn is discutabel omdat de planeet aarde nu eenmaal een enorm complex apparaat is wat we nog helemaal niet 100% begrijpen. Ik ben echter van mening dat de aanwijzigen wel steeds sterker worden dat de (aantoonbare) toename van CO2 in de atmosfeer een merkbare invloed heeft op het klimaat. Ik begrijp daar lang niet alles van - ik ben geen klimaatwetenschapper - maar ik zie meer onderzoeken die in deze richting wijzen dan onderzoeken waar uitkomt 'het gaat wel goed'.

5. We zullen een vervanging moeten zoeken voor fossiele brandstoffen. Door stellingen 2, 3 en 4 ben ik van mening dat we er niet onderuit komen om voor onze energiebehoeften alternatieven te zoeken, die niet afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen en die geen extra CO2 in de atmosfeer brengen. Ik ben een groot voorstander van een energiemix: zon, wind, water, biomassa, geothermisch, nuclear, waterstof, etc. Met een dergelijke mix worden risico's gespreid en zijn fluctuaties beter op te vangen. Uiteraard is voor een dergelijke mix een goed en flexibel elektriciteitsnet nodig wat energie snel en efficiënt van de diverse bronnen naar de gebruikers kan brengen (en eventueel van en naar opslag).

6. Fossiele brandstoffen komen voor een groot deel uit onstabiele regio's waarvan de bevolking 'het rijke en decadente westen' niet altijd even vriendelijk gezind is. Kijk naar het Midden-Oosten, Nigeria, etc. waar de meeste van onze olie vandaan komt. Vermindering van onze olieconsumptie zal als gevolg hebben dat we minder afhankelijk worden van deze regio's. Hoe je het ook bekijkt, dat kan alleen maar een goed ding zijn.

7. Veel energie wordt verkwist. Kijk om je heen: elektrische apparatuur heeft een standbystand waardoor alleen al in Nederland 24/7 een kleine elektriciteitscentrale staat te draaien, alleen om de klokjes van onze TV's, video's, DVD-spelers, stereo's, satellietontvangers, magnetrons, ovens, etc. etc. etc. aan de praat te houden. Gloeilampen verkwisten 95% van de elektriciteit die er in gaat. Koelkasten, wasmachines, televisies, computers en andere apparaten kunnen zeer veel zuiniger gemaakt worden zonder dat je dat merkt aan de werking. Verlichting brandt op plekken waar niemand is, kachels houden huizen warm die zo slecht geïsoleerd zijn dat de warmte er zó weer uitlekt en airco's houden bedrijven koel die zo slecht geïsoleerd zijn dat de warmte er zó weer inlekt. Automotoren worden steeds schoner en efficiënter, maar wat doen we? We kopen gotere aantallen grotere auto's en rijden er grotere afstanden mee (maar wel vaak kleine stukjes). En dit zijn slechts enkele voorbeelden. Het zijn allemaal zaken die, soms met een kleine en goedkope aanpassing, soms met een duurdere aanpassing, het totale energieverbruik sterk terug kunnen brengen.

8. We moeten vooruit kijken
In Nederland kenmerkt het energiebeleid van de afgelopen tijd zich door korte-termijn denken, en dat bedoel ik niet populistisch-negatief, maar gewoon zoals ik het zeg. Een voorbeeld is de aanschafsubsidie (waar ik overigens geen voorstander van ben) op zonnestroomsystemen zoals die er een paar jaar geleden was: er was niet goed nagedacht over welke respons daarop zou komen, en ook niet wat er gedaan zou moeten worden als de respons anders zou zijn dan werd verwacht. Resultaat: subsidie werd ineens afgekapt en we hebben er nooit meer iets van gehoord. Kleine zuinige auto's worden nog steeds niet gestimuleerd. De zuinigste auto die je in NL kunt kopen (VW Lupo 3L) is een diesel, en dus wordt je keihard gestraft met een torenhoge wegenbelasting. Terwijl die auto a) erg zuinig is en b) probleemloos kan lopen op biodiesel, al dan niet gemengd met normale diesel.
Wat ik met vooruit kijken vooral bedoel is dat we inzien dat er diverse problemen zijn met de consumptie van fossiele brandstoffen en dat doorgaan op deze weg leidt tot grote problemen. Er zijn mensen die denken aan een soort 'judgment day' met een derde wereldoorlog om olie, een soort Mad Max-scenario. Ik hoop en denk dat het zo'n vaart niet zal lopen, maar volledig uit te sluiten valt het niet. Veel economen geloven in de marktwerking en stellen dat als de prijs van fossiele brandstoffen maar hoog genoeg wordt de markt vanzelf met alternatieven komt omdat die dan rendabeler worden. Dat zou waar zijn ware het niet dat er een probleem is met de marktwerking als het om olie gaat wat ik nog niet helemaal snap - ik ben ook geen econoom - maar het komt er op neer dat de prijs van olie eigenlijk veel te laag is voor de plek waar we nu zitten op de productiecurve. Daardoor krijgt de markt niet het signaal om met alternatieven te komen, en zullen we zelf verstandig moeten zijn en voordat het zover is al zelf omschakelen. Maar het valt niet mee om de mensheid daarvan te doordringen.

9. We moeten wat doen. Moet iedereen dan zonnepanelen op zijn dak zetten, net zoals CanonG1? Zal dat de wereld redden van alle doemscenario's? Nee, absoluut niet. Maar als iedereen zijn steentje bijdraagt kan het energieverbruik sterk omlaag en de energieproductie verduurzaamd worden zonder onze economie kreupel te maken. Het kunnen kleine en grote acties zijn, en het hoeft echt niet allemaal vandaag nog. Ik ga hier echt niet alles opnoemen, er is voldoende over te vinden op het internet, maar het komt er op neer: gebruik energie efficiënter en produceer energie duurzaam.

10. Kernenergie :?
Ik heb al gemerkt dat je in het zonne-energie wereldje een beetje raar wordt bekeken als je niet pertinent tegen kernergie bent. Want kernenergie is vies, gevaarlijk en terroristen kunnen plutonium stelen. Je zult mij niet horen beweren dat kernenergie geen nadelen heeft, en je zult een aantal dingen goed moeten organiseren om het veilig te maken. Maar wat ik vooral erg jammer vind is dat er heel weinig ongekleurde informatie over te vinden is. Er zijn alleen maar informatiebronnen te vinden waaraan je duidelijk kunt zien dat ze óf keihard tegen óf keihard voor kernenergie zijn. Ik zou wel eens uit een onafhankelijke bron willen horen hoe het nu allemaal zit met kernenergie. Er zijn inmiddels nieuwere, inherent veilige reactor-ontwerpen, zoals de pebble bed reactor, waarvan mij lijkt dat die stukken veiliger zijn van bv een reactor van het type Tsjernobyl (waar tegenstander altijd aan refereren).
Het enige grote nadeel wat ik zie aan kernenergie is de enorme security die er omheen moet. Dat ligt echter volgens mij niet zozeer aan kernenergie zelf maar meer aan onze paranoïa maatschappij waarin we beschermd moeten worden tegen de terroristen! :Z En ik denk dat een dergelijke paranoïa een open en eerlijke rapportage over veiligheid en kosten in de weg staat ("die informatie kunnen we niet publiceren, daarmee zouden terroristen hun voordeel kunnen doen"). Ik wil kernenergie best overwegen, maar onder de absolute voorwaarde dat alles volledig transparant is richting de burgers, zowel de kosten (vooraf, tijdens operatie, en ook achteraf, bv. afbraak reactor), de verwachte opbrengst, de risico's, de plannen in geval van een onverwachte gebeurtenis.
Als laatste is natuurlijk aan te wijzen dat kernenergie (althans kernsplijting) op de lange termijn niet duurzaam is. Uranium is een eindige grondstof, en ook in het winnen en verrijken van die grondstof moet energie gestoken worden. Ook hier geldt weer: het is mij niet uit ongekleurde bronnen duidelijk hoe die verhoudingen liggen. Kweekreactoren zijn een mogelijkheid om uit uranium plutonium te maken waarmee je dan weer nieuwe reactoren kunt voeden. Maar dat is weer een taboe omdat van plutonium kernwapens gemaakt kunnen worden.
Maar als aan de voorwaarde van transparantheid wordt voldaan, en ik kan me vinden in de kosten/baten/risico's dan zien ik geen enkele reden waarom kernenergie geen overbrugging kan zijn naar een echt duurzame energie-opwekking. Ik begin zelfs een beetje te denken dat we geen keus hebben.

Het is een beetje een monsterpost geworden, dat was niet helemaal de bedoeling, maar ja, je typt al snel meer dan je denkt. Ik hoop dat ik een beetje duidelijk heb kunnen maken hoe ik er over denk, en ik hoop dat dit weer vruchtbare grond oplevert voor een leuke discussie. Ongetwijfeld (en gelukkig maar!) zullen er mensen zijn die het niet met me eens zijn.

• JeroenH
quote:
zonnigtype schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 00:52:
[...]
Kernenergie, ik zal me inhouden. Inherent veilig is een gotspe en een rad draaien voor het volk.
Zoals ik al zei zou ik dat graag eens horen uit een onafhankelijke bron :)
quote:
Zolang er mensen zijn is geen enkel risico uit te sluiten, en omdat kernenergie zo'n onvoorstelbare verwoestende werking kan hebben, zijn mensen en kernenergie onverenigbaar.
De zonnecellen-industrie is ook een vieze industrie met gore chemicaliën die worden gebruikt. Echter, de schade die daardoor wordt aangericht is lokaal (we wonen nu eenmaal niet naast de Sharp-fabriek) en gebeurt in kleine stapjes. Dat zorgt voor hetzelfde verschijnsel als de kans om te sterven in een auto of in een vliegtuig: de kans dat je doodgaat in een vliegtuig is vele malen kleiner dan in een auto; toch stappen mensen zonder nadenken in een auto en zijn bang om te vliegen. Waarom? Omdat bij een vliegtuig ongeluk altijd veel mensen tegelijk omkomen en dat altijd in de publiciteit komt met filmpjes op het journaal van brandende wrakstukken. Auto-ongelukken zie je niet op het journaal, dat zijn alleen maar cijfertjes op de website van het CBS.
De zonnecelfabrieken dumpen misschien wel arsenicumverbindingen of weet ik wat in de sloot naast de fabriek om maar de kosten te kunnen drukken, maar omdat dat langzaam opbouwt is niemand daar bang voor. Het reactor-ongeluk in Tsjernobyl is natuurlijk uitgebreid in het nieuws geweest, met dode en gewonde mensen en dieren in beeld, dat maakt dus een diepere indruk op mensen. Dat is niet zo gek, zo werken mensen nou eenmaal, maar het is niet de manier waarop je rationeel over dit soort dingen moet nadenken, vind ik.
Ik zou zo graag alle (nogmaals: ongekleurde!) informatie hebben over onze energievoorziening, ik voel me nu nog wel eens gefrustreerd dat simpelweg niet in staat de juiste keuze te maken omdat het niet mogelijk is alle informatie te krijgen die ik nodig heb.
quote:
In Wit Rusland en Oekraïne wordt dagelijks de extreme prijs betaald voor de debiliteit waartoe mensen in staat zijn.
20 jaar geleden, een verouderd reactortype, en een niet bestaand risico-management... niet bepaald de voorwaarden waaraan in mijn monsterpost refereer.
quote:
OK, andere boeg: stel, we pleuren een paar van die hypermoderne "inherente centrales" op de Maasvlakte erbij en snoeren al dat milieutuig definitief de mond. Wat gebeurt er dan, zoals nu in Groot Brittannië dreigt te gebeuren? Miljoenen kWh worden het net opgepomt, die kunnen niet opgeslagen worden en moeten afgenomen worden. Gebeurt nu al, alleen komen die atoomelektronen uit Frankrijk. Zij hebben de rotzooi, de ellende en de miljarden kostende installatie-, beveiligings- en opruimkosten, wij hebben "goedkope stroom" (dat heet in moderne taal: het Europese gedachtengoed, vroeger heette dat: "na ons de zondvloed"). Wat is het effect van miljoenen kWh goedkope stroom aanbod?
Dit is inderdaad de situatie zoals die nu is, dat is zeker waar. Maar het zou onderdeel van een lange termijn-plan kunnen zijn als er minimumprijzen voor kernenergie zouden kunnen worden ingesteld waardoor duurzame energie wel een kans krijgt. Maar daar gaan we weer: dat vraagt om een lange termijn visie en vooral ook een lange termijnplanning van onze regering (en dus van onszelf, we kiezen die mensen uiteindelijk zelf).
quote:
De elektra"leveranciers" (lees: dozenschuivers) haasten zich om die goedkope zooi op te kopen en voor dikke marge te verkopen "want ze werken op een geliberaliseerde markt en daar is het ieder voor zich".
Sja, zo werkt het begrip economie nou eenmaal, het is de keuze van onze regering (en nogmaals: dus van ons) geweest om dat zo aan te pakken, ik ben daar ook geen voorstander van. Ik ben van mening dat de energie-infrastructuur best in handen van de overheid had mogen blijven omdat op die manier veel beter sturing kan worden gegeven aan lange termijn-plannen. Helaas ontbreekt het momenteel aan goede lange termijn-plannen, dus het maakt misschien op dit moment ook weer niet zo heel veel verschil.
quote:
Kernenergie is geen transitieoptie. Het zal de elektramarkt kapotmaken voor vele decennia, en we moeten er DUS gewoon afscheid van nemen. Als we tenminste in het absolute minimum van een "level playing field" geloven.
Dit zou absoluut waar kunnen zijn, als er niet goed wordt nagedacht over de inpassing en de gevolgen daarvan. Maar dat moeten we dus zien te voorkomen. En over een 'level playing field': alle energievormen dezelfde mate van subsie, ook verborgen subsidie. Dus niet de staat die de verzekering op zich neemt voor kernongelukken, neen, de kerncentrale betaalt die verzekering gewoon zelf en de prijs daarvan wordt gewoon meeverrekend in de kWh-kosten. Militairen naar het Midden-Oosten? De kosten daarvoor moeten worden doorberekend in de fossiele brandstoffen. Schade door aardbevinkjes in Groningen? Meeverrekenen in de aardgasprijs. Vergeet niet dat er voor de productie van zonnepanelen geen verzekering tegen nucleare rampen afgesloten hoeft te worden en dat er geen soldaten naar het M-O hoeven. Als we dat eens zouden doen zou het playfield al veel mer level zijn.
quote:
Bovendien betekent kernenergie NIETS voor de grootste energieposten, en dat zijn en blijven het motorbrandstoffenverbruik (neen, ik heb geen auto) en warmte. Daar gaan geen 4 nieuwe centrales ook maar iets aan veranderen. Niet doen, dus.
Stadswarmte uit een kerncentrale, iemand? Want we bouwen die inherent veilige kerncentrale naast Den Haag, dat snap je wel :) Zodat de mensen die er de beslissingen over nemen ook de directe gevolgen hebben. Daar ben ik dan ook weer voor. Het is waar dat kerncentrales geen autobrandstoffen produceren, maar ook met vervoer zou ik graag een mix zien: OV en fiets waar het kan, elektrische auto's, waterstof-auto's etc. Waterstof kun je maken met kernenergie.
quote:
atoomfetisjist Blair
Ik heb het stukje op je website gelezen, maar er is ook een andere kant van de medaille. Zo wordt er bijvoorbeeld niet vermeld dat de Britse regering ook zojuist een wet heeft uitgevaardigd die een aantal grote verbeteringen vereist in de efficiency van elektrische, evenals de isolatie van woningen. Dus zoals je ziet kunnen kernenergie en besparing - in elk geval in dit specifieke geval - prima door één deur.

JeroenH wijzigde deze reactie 13-07-2006 07:59 (10%)

• JeroenH
quote:
Djoekie schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 12:37:
Kijk ik kan me wel iets voorstellen bij bijv een tuinslang. Als ik na de kraan nog (van buitenaf) aan de slang water ga toevoegen dan zal er aan het uiteinde meer uitkomen (of aan de kraan minder gevraagd worden). Werkt dit hetzelfde?
Dat is best een aardige vergelijking. Als de tweede bron meer water gaat toevoeren dan er aan het einde van de tuinslang verbruikt wordt dan zal er water door de kraan het waterleidingsstelsel teruggeduwd worden.

Zo werkt de omvormer ook, die 'duwt' een beetje tegen de netspanning aan; overdag zal de installatie in de meeste gevallen meer produceren dan de apparaten thuis verbruiken (er staat natuurlijk bijna niets aan, alleen de koelkast en de CV-ketel) waardoor het overschot terug het net in gaat en onze meter terugdraait. Wordt er overdag meer verbruikt dan de zonnepanelen produceren dan draait de meter de normale kant op, maar langzamer dan het geval zou zijn geweest zonder de panelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenH
quote:
Verstekbakker schreef op zondag 16 juli 2006 @ 09:41:
Hoe denken jullie trouwens over kernfusie?
Doen! Alleen een klein probleemje: er wordt al 30 jaar gezegd dat het binnen nu en 10 jaar wel operationeel moet kunnen zijn... En met het geruzie over waar proefreactoren gebouwd gaan worden kan het nog wel eens even gaan duren.
quote:
maar die kernfusie zou ontzettend schoon zijn.
Dat kon nog wel eens tegenvallen. Ik weet er het fijne niet van maar in ieder geval het materiaal van het reactorvat raakt radioactief. En voor schoon, zie het stukje hieronder over de winning van zwaar water.
quote:
http://www.fusie-energie.nl/watisker/watisker24.htm
Hier een linkje met info over de schadelijkheid voor het milieu. Ik vind het toch wel een goed vooruitzicht.
Ze beginnen al met "Het belangrijkste milieuvoordeel van fusie-energie is dat het een CO2-vrije energiebron is,". Nu zal het best zo zijn dat uit een kleine hoeveelheid D2O (zwaar water) veel energie gemaakt kan worden (hoewel dat nog maar moet blijken), maar ik lees nergens iets over de winning er van. Het komt voor in normaal (zee)water, maar om Deuterium daarvan te scheiden is enorm veel energie nodig. Het is mij niet bekend hoeveel energie dat is in verhouding tot de energie die geproduceerd wordt met de hoeveelheid zwaar water die gemaakt kan worden met die energie, maar het zal aanzienlijk zien en dat gaat af van de netto opbrengst. Dat is niet erg (hetzelfde geldt voor de winning van fossiele brandstoffen en ook zeker voor duurzame energiebronnen), maar neem het wel mee in je overwegingen.

Vergeet ook niet dat fusie-energie, als het op korte of middellange termijn al operationeel zou worden, elektriciteit en warmte produceert, en dat zijn beide handige energievormen. Maar feit is dat dat nog steeds geen vervanging is voor alle spullen die we maken van fossiele brandstoffen, van kunstmest tot plastics, medicijnen. En hoewel het laten rijden van auto's en treinen op elektriciteit nog wel aardig mogelijk is zal dat niet eenvoudig lukken met vrachtwagens, schepen etc. Waterstof is een mogelijkheid, maar a) daar zijn enorme investeringen voor nodig en b) waterstof heeft zo zijn eigen problemen, variërend van het feit dat het zelf een broeikasgas is tot het feit dat het door alle materialen weglekt.

Dus: fusie-energie interessant? Ja! En onderzoek moet ook zeer zeker doorgaan en versneld worden (is mijn persoonlijke mening). Maar denk geen moment dat de energieproblemen van deze wereld in één klap opgelost zijn als het eenmaal lukt. Het kan een onderdeel zijn van de energiemix, niet meer dan dat.
quote:
Ik zal niet teveel offtopic meer gaan. Alleen nog even aangeven dat het best grappig is dat zo'n futuristische energiebron als kernfusie nog steeds een oeroude basis heeft, namelijk de stoommachine.\
Dat is niet zo gek, zo'n fusiereactor werkt namelijk echt niet anders dan een gas-, olie-, kolen-, kernsplijting-, biomassacentrale, of zonne-concentrator, namelijk dat een hittebron water verhit tot stoom waarmee een turbine aangedreven wordt die een generator aandrijft. Het enige verschil is de hittebron.

Maar ondertussen maak ik nu al weer bijna een maand dagelijks gebruik van fusie-energie: mijn zonnepaneeltjes maken elke dag veel schone kWhtjes met energie van onze eigen fusie-reactor: de zon.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenH
quote:
zonnigtype schreef op zondag 16 juli 2006 @ 01:01:
Geen enkel mens, marktanalist, econoom, politicus, goochelaar, visionair of andersoortig individu is zelfs maar in staat om 1 jaar in de toekomst te kijken (wel eens van een "gelukt" weerbericht voor komende maand gehoord?). 50 of 100 jaar is extreem ver. Wel is het zo dat je ergens voor kunt gáán, en daar beleid op maken. Den Haag gaat nergens voor, of het moet het afbreken van de verzorgingsstaat zijn en het door de plee spoelen van de cohesie in onze samenleving.
Ik zeg ook nergens dat ik mensen zoek die in de toekomst kunnen kijken :) dat kan namelijk inderdaad niemand. Een eigenschap die ik wél graag zou zien in de mensen die ons land regeren is een vooruitziende blik. Er zijn een aantal trends die zich mijns inziens duidelijk aan het aftekenen zijn: ons energieverbruik neemt toe, onze energieproductie staat op instorten en er zijn sterke aanwijzingen dat we ons klimaat aan het slopen zijn. En dan zijn er inderdaad nog vele andere zaken die goed in de soep aan het lopen zijn, maar daarover wil ik het in dit topic niet hebben, daar kunnen we wel een boom over opzetten als je die taart komt brengen ;).

Wat ik wil is dat de mensen die ons land regeren duidelijk laten zien dat ze nadenken over de toekomst en niet alleen over hoe ze zichzelf of hun partij de volgende keer weer verkozen kunnen krijgen, want daardoor krijg je korte-termijn visie. Lange termijn-visie wil in mijn optiek zeggen: durg besluiten die op korte termijn onpopulair zijn (en meestal betekent dat simpelweg: "die geld kosten"), maar die op de lange termijn hun vruchten afwerpen voor iedereen. Op energiegebied is er zoveel mogelijk: regels voor efficiency van elektrische apparaten, eisen aan de isolatie van huizen, stimulering van de hele range aan duurzame energiebronnen (niet alle eieren in één mandje), stimulering van zuinige auto's, noem maar op. Een nieuw vak op school: energie-educatie? Waarom niet! Als kinderen van nu aan hun ouders zien dat ze met de auto die twee kilometer naar school worden gebracht, dat (gloei!)lampen en de 100 inch breedbeld-TV altijd aan zijn, ook als het niet nodig is, dat de verwarming altijd op 23 graden staat, etc. dan geven we toch ook niet het goede voorbeeld?

Maar ik weet zeker dat er nog veel meer mogelijk is, als er maar vooruit wordt gekeken. En op dit moment wordt dat niet.
quote:
Een Staat die aantoont een betrouwbare partner te zijn over meer dan 1 kabinetsperiode kan op het vlak van radicale transitie van de energievoorziening goud oogsten,
Mee eensch.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenH
quote:
Thanks! :Y)
quote:
Terugverdienperiode: 3500/90= 39 jaar. :( (ex energie prijsstijging, ex rente derving) lang.
Die energieprijsstijging kan natuurlijk niemand met zekerheid voorspellen. Toch denk ik nog steeds dat het een reeële gok dat die prijsstijgingen aanzienlijk zullen zijn de komende paar jaar. Aan de ene kant is dat natuurlijk niet goed voor de economie, aan de andere kan is het wel goed dat mensen een reeële prijs gaan betalen voor energie. Daardoor zullen schone, duurzame alternatieven steeds aantrekkelijker worden. Ik loop gewoon op de zaken vooruit :) Maar dat ben ik gewend, ik had ook erg vroeg een computer, erg vroeg een digitale camera, etc. Voor al die apparaten heb ik enorm veel geld betaald. Heeft zich dat ooit terugverdiend? Nee, maar ik heb er wel een boel lol aan gehad en datzelfde geldt hiervoor. Lol is niet in geld uit te drukken. Maar reken maar dat ik lol heb als een kWh richting de Euro gaat over een paar jaar :)
quote:
Wel heel interessant om te lezen wat de bate is en gebruikerservaring.
Dat is idd de reden dat ik die website ook gemaakt heb, en dit topic heb gestart. Veel mensen hebben geen idee wat het allemaal inhoudt, die denken nog aan die brakke jaren '70 zonneboilertjes waarvan na 5 jaar de helft kapot was.
quote:
Weet iemand hoeveel de subsidie een paar jaar terug bedroeg?
Dat varieerde enorm, soms had je zowel rijkssubsidie, gemeentesubsidie en subsidie van het energiebedrijf... Er zijn gevallen bekend van mensen die een dergelijk installatie vrijwel gratis geleverd hebben gekregen. Maar meestal werd zo 1/3 à 1/2 gesubsidieerd.

Maar zoals al eerder aangegeven in dit topic ben ik niet voor een aanschafsubsidie, omdat die mensen niet aanspoort hun installatie in de gaten te houden en te onderhouden. Een goed voorbeeld zijn die brakke OK4-omvormers: die gingen bij bosjes stuk maar veel eigenaren hadden/hebben dat niet door omdat ze hun installatie niet monitoren, vaak zelfs niet eens hun meterstanden bekijken. Daar ligt zo'n van gemeenschapsgeld betaalde installatie dan niets te doen.

Veel beter - in mijn optiek - is een terugleververgoeding. Voor elke geleverde kWh een reeële vergoeding, zoals nu in o.a. Duitsland het geval is. Daarmee spoor je mensen wel aan te controleren of hun installatie ook wel daadwerkelijk produceert. Gaat het stuk, of ligt het in schaduw, of liggen de panelen het op het noorden, dan merk je dat gelijk: er komt minder geld binnen en dat zet de meeste mensen wel tot actie aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenH
quote:
oehoe schreef op zondag 16 juli 2006 @ 22:52:
Heb je al contact opgenomen met Mastervolt over dit euvel van de Soladin 600? En zoja, wat was hun reactie?
Ja, ik heb ze vrijdag gebeld, en hun reactie was min of meer als volgt: Het is een bekend probleem en in de nieuwere generatie omvormers zit een stillere fan. Mij werd gevraagd om eerst te controleren of het lawaai niet werd veroorzaakt doordat het hele apparaat resoneerde (verkeerd opgehangen o.i.d.), als dit niet zo zou zijn dan zou het apparaat vervangen worden.

Ik heb zaterdag getest of het apparaat zelf resoneerde tegen de muur of zo, dat was niet zo, het geluid is er ook als ik het apparaat los in mijn hand heb. Ik ga ze dus morgenochtend bellen en dan kijken hoe ze het oplossen. Ik zou het netjes vinden als ze eerst een nieuwe opsturen voordat ik de oude moet opsturen maar ze zijn natuurlijk nergens toe verplicht. Als ik meer weet post ik het hier wel.

Overigens de afelopen paar dagen wel superproductie gehad, dat gaat echt goed! Wat een weer zeg, en als ik het KNMI mag geloven blijft het ook nog een paar dagen zo. Tegen het weekend wordt het weer iets minder. Toevallig vandaag nog even op het dak geklommen om de panelen te bekijken, niet met een bepaalde reden maar gewoon uit nieuwsgierigheid. Niets aan te zien natuurlijk :)

JeroenH wijzigde deze reactie 16-07-2006 23:23 (17%)

• JeroenH
quote:
oehoe schreef op zondag 16 juli 2006 @ 22:52:
Heb je al contact opgenomen met Mastervolt over dit euvel van de Soladin 600? En zoja, wat was hun reactie?
Zojuist weer gebeld, en verteld dat het geluid geen 'externe resonantie' is. Ze willen het apparaat omruilen, en dat gaat zoals ik hoopte: ik krijg eerst een nieuwe omvormer waarna ik de oude opstuur. Ik ben alleen een sukkel |:(, ik heb het serienummer niet bij de hand (ben nu op mijn werk) en die willen ze hebben zodat ze kunnen controleren of mijn huidige omvormer inderdaad uit die eerste serie komt. Dat moet ik ze dus vanavond even mailen. Later meer.

• JeroenH
quote:
oehoe schreef op maandag 17 juli 2006 @ 11:05:
Wel netjes dat ze het doen zoals jij hoopte. We wachten af...

Btw, ik weet ook niet alle (serie)nummers uit mijn hoofd (sofi, paspoort, etc). Lijkt me best een menselijke eigenschap ;)
Tuurlijk, maar ik werk in een technisch beroep en ik had moeten voorzien dat ze om het serienummer zouden vragen. Maar ach, een dagje langer boeit niet heel erg, ik ben doordeweeks overdag (wanneer de fan op zijn hardst draait) toch niet thuis.

• JeroenH
Grappig dat een 'mainstream-winkel' zoiets ook verkoopt, maar ze zijn inderdaad wel prijzig (bekijk de folder op www.karwei.nl, folder pagina 39). Ik vraag me af hoeveel ze daar van zullen verkopen.

Ze liegen trouwens ook keihard:

- "U bent onafhankelijk van het energienet" Niet dus.
- "Terugverdienperiode ca. 8 jaar" Dat ga je niet halen, was dat maar waar!

Op zich een leuk initiatief, maar ik hoop maar dat het niet voor te veel negatieve reacties zorgt bij mensen. Als iemand eenmaal een negatief beeld over iets heeft is dat meestal lastig kwijt te raken.

-edit-

Terugverdientijd 8 jaar, een berekeningetje:

1399 / 8 = € 175 per jaar
Het is een 175Wp-paneel, onder goede omstandigheden produceert dat zo'n 140 kWh per jaar. Die advertentie zou er dus van uitgaan dat de komende 8 jaar de kWh-prijs gemiddeld € 1,25 is. Laten we hopen dat het daar niet toe komt. In ieder geval is het niet reeël, beetje jammer van de karwei, hoewel die waarschijnlijk ook maar opschrijven wat de leverancier ze vertelt.

-edit2-

De advertentie:

http://i66.photobucket.com/albums/h259/JeroenH/Karwei.jpg

-edit3-

*zucht* diverse spelfouten er uitgehaald...

JeroenH wijzigde deze reactie 17-07-2006 17:04 (47%)

• JeroenH
quote:
BCM schreef op maandag 17 juli 2006 @ 19:06:
Hoe gaat dat eigenlijk met de omvormers die worden gebruikt. Zijn die bruikbaar in eiland-bedrijf?
Nee. Die zijn zeer strak afgeregeld, ze controleren zoveel keer per seconde de netspanning, de netfrequentie en nog wat waarden (impedantie etc.) en zodra er ook maar iets buiten de ingestelde grenzen loopt schakelt de omvormer uit. Dit moet om te voorkomen dat bij netuitval jouw omvormer gaat proberen jouw stukje van het net toch op die 230V te houden. Dat kon a) wel eens schade aan je omvormer opleveren en b) een schokkende ervaring zijn voor een nietvermoedende monteur die de storing komt oplossen. Zodra er voor een bepaald periode (paar seconden of minuten denk ik) weer een stabiele netspanning aanligt gaat de omvormer weer leveren.

• JeroenH
quote:
Verstekbakker schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 11:50:
Ik zie net in de Karwei folder dat ze zonnepanelen verkopen. Is dat van goede kwaliteit?
Ik kan het merk van de panelen in de folder niet zien, maar het feit dat ze er maar 5 jaar garantie opgeven doet mij niet veel goeds vermoeden. Op mijn panelen zit 20 jaar vermogensgarantie. Zie ook een paar posts hoger ^^^^^^
quote:
Waar hebben jullie je panelen vandaan? En wat kost dat zo ongeveer?
Check de openingspost van dit topic en kijk op mijn website, dan worden al je vragen beantwoord. heb je het topic überhaupt wel gelezen? (OK, het is wat aan de lange kant)
quote:
Ik ken iemand die erover denkt om ook zonnepanelen te nemen, vandaar.
Nadenken is goed! Wel eerst besparen he, daar krijg je veel meer terug voor je €€€'s.

• JeroenH
quote:
Verstekbakker schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 15:08:
Het was niet alleen voor thuisgebruik overigens. De persoon in kwestie heeft een behoorlijk groot optrekje in Hongarije gekocht. Probleem is echter dat het midden in een verlaten bos ligt en infrastructuur is er gewoon afwezig. Een aantal hectare land erbij, heel mooi dat wel. Om zichzelf dus van stroom te kunnen voorzien zat hij te denken aan zonnepanelen, natuurlijk kan dat niet 24/7, maar het is beter dan geen stroom.
Je zou dan met een set loodaccu's kunnen werken, je hebt dan altijd 12V. Wil je apparaten op 230V gebruiken dan zou je een omvormer kunnen kopen. Dit wordt op veel afgelegen plekken gebruikt en als je de grootte van de installatie maar goed afstemt op het verwachte verbruik is het mogelijk een zeer betrouwbaar systeem te bouwen. Aanvulling met een windturbine kan ook.

• JeroenH
quote:
Maasluip schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 15:30:
En zorgen dat je geen netgekoppeld systeem neemt zoals in de Karwei krant, want die schakelen uit als er geen 220V is.
Het beste lijkt me dan een flink aantal 12V accu's, al dan niet 24V of 48V geschakeld, afhankelijk van de zonnecellen, die laten opladen door de zonnecellen en er een 12V->220V omvormer achter zetten.
Dan heb je er ook 's avonds en 's nachts wat aan.
Op www.homepower.com veel info daarover (en als je wat nummers van dat tijdschrift wil hebben in PDF dan kan dat, mail maar).

• JeroenH
quote:
heartless schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 19:52:
Is het niet een beetje bizar dat een zonnepaneel niet werkt als de zon (eindelijk eens) hard schijnt dankzij de hitte...
Kun je uitleggen wat je daarmee bedoelt?

Mijn panelen produceren juist met deze dagen enorm veel energie. Het is wel zo dat de piekvermogens niet gehaald worden door de hoge temperatuur, i.p.v. de maximale 497 Watt zag ik vandaag als maximum 455 Watt, maar door de heldere hemel en de lange tijd dat de zon boven de horizon is is het totale vermogen wat op een dag als vandaag geproduceerd is toch erg hoog.

Op een koude winterdag zal ik de panelen misschien wel eens op hun maximum zien zitten, maar omdat je dan maar 5 uur zon hebt die ook nog eens zeer laag boven de horizon staat zal de totale hoeveelheid energie per dag dan vrij laag zijn.

• JeroenH
quote:
Maasluip schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 20:48:
Het gaat niet om Nederland, het gaat zelfs niet om een huis met een fatsoenlijke elektriciteitsaansluiting.
In dergelijke gevallen zal lokaal opgewekte energie simpelweg de goedkoopste optie zijn, en niet eens zozeer de meest milieuvriendelijke. Het doortrekken van een elektriciteitsaansluiting door een paar kilometer ruig terrein kon wel eens enkele tienduizenden euro's kosten, als je dat naast de aanschaf legt van een autonoom PV-system (eventueel bijgestaan door een windturbine en/of een (bio)dieselgenerator) dan kon de laatste wel eens veel voordeliger uitkomen, zeker als je je verbruik weet in te perken.
Ik kan me ook situaties voorstellen waarin een aansluiting op het net simpelweg niet mogelijk is, dan is lokale opwekking je enige mogelijkheid.

Hetzelfde zie je in vele volkstuintjes, op veel van die huisjes zie je een simpel 50Wp paneeltje op het dak liggen, binnen staat waarschijnlijk een loodaccu+laadregelaar. Het kan de hele week laden, en je hebt het weekend stroom voor verlichting, een radio, etc. Misschien niet echt milieuvriendelijk (hoewel loodaccu's zo'n beetje het meest gerecyclede product zijn) maar in de meeste gevallen waarschijnlijk ook weer veel goedkoper dan het speciaal laten doortrekken van een netaansluiting.

• JeroenH
quote:
zonnigtype schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 19:29:
Nou, Jeroen: "liggen de panelen op het noorden of in de schaduw"???? Dacht het niet! Als jij dat in je hoofd haalt, moet je toch nog even een opfriscursusje zonnestroom komen volgen bij Polder PV! 8) (ik wilde hier een poppetje wat iemand een pak billenkoek verkoopt, kon het helaas niet vinden... ;) )
Ik vergeef het je omdat je nog "newbee" bent. Al lijkt het erop dat je menig "eminence grise" in de PV-wereld snel ver achter je gaat laten... ;)
Het was slecht bedoeld als absurd voorbeeld :) : een terugleververgoeding zorgt er voor dat mensen in de gaten houden of in installatie wel optimaal produceert. Doe je dat niet loop je simpelweg geld mis, en ik denk dat er bijna geen sterkere motivatie is voor de moderne mens dan dat.

• JeroenH
quote:
dutchtubby schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 22:32:
zo heb ook even en paar mailtjes de deur uit gedaan, naar de gemeente hilversum en de leverancier van de panelen.
want dit klinkt best interesant.
ik woon ook in hilversum, maar heb jij de gemeente nog geinformeerd omtrend regelgeving en dergelijke.
want dat soort dingen zal niet zonder vergunning mogen van de ambte(naren).
Niet nodig. Als je je aan een paar eenvoudige regels houdt (panelen minimaal 75cm van de dakrand etc.) is een dergelijke installatie niet vergunningsplichtig en kun je het zonder problemen (laten) plaatsen. Omdat ik in een huurhuis woon heb ik wel toestemming moeten vragen aan de verhuurder, maar die deed niet moeilijk.

• JeroenH
quote:
heartless schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 22:58:
Nou ik bedoelde zeg maar dat hier nu eindelijk de zon eens flink aan het schijnen is, en er dus veel potentie is (lijkt me) om energie op te wekken. Dan zou het niet zo mogen zijn dat ze het op dit moment laten af weten, omdat er gewoon 'teveel' is waardoor het systeem gaat storen. (Wat dus het geval was omdat bepaalde onderdelen te warm werden.) Nu zou je juist veel rendement moeten hebben, en als het teveel is op moeten kunnen slaan in bijv. accu's ofzo..? Gewoon de zon volledig blijven benutten.
Ik denk dat ik nog niet helemaal begrijp wat je bedoelt, bedoel je dat de panelen te veel zouden produceren waardoor de omvormer stuk gaat? Als je een goed gedimensioneerd systeem hebt zal dat niet gebeuren, daarbij zijn modern omvormers tegen overbelasting beveiligd.

Uiteraard gaat geproduceerde elektriciteit het net in waardoor mijn buren er gebruik van kunnen maken, ik ben er nl. vrij zeker van dat hun 100" plasma-TV gewoon 24/7 op standby staat ;) Maar zonder gekheid, zolang zonne-energie maar een klein percentage opwekt van wat we verbruiken is het geen probleem om het net als accu te gebruiken. Zou dat percentage in de toekomst veel groter worden moeten er zaken aangepakt worden zoals bv. opslag van energie. Maar zover zijn we - helaas - nog niet.

• JeroenH
quote:
Maasluip schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 08:37:
[...]
Ik denk ook niet dat dat zomaar even zal gebeuren.
Ik ook niet :)
quote:
Als je uitgaat van de vuistregel "1 kWh per jaar voor elke Wp geïnstalleerd vermogen" moet elk persoon dus voor 6781 Wp aan zonnecellen op zijn dak zetten.
Ik zou zeggen dat huishoudens dan voor 25% van 6781kWh op het dak kunnen zetten --> 15 m2 per persoon, en dat is soms nog best goed te doen. En als je het energieverbruik terug zou brengen (goed mogelijk) dan kun je natuurlijk ook met een veel kleiner oppervlak toe. Daarbij moet je niet 100% willen opwekken denk ik, zie de rest van mijn post hieronder.
quote:
En dat gaat ook niet lukken als bedrijven massaal zonnecellen gaan installeren.
Ik weet de getallen niet, maar als je een enorme fabriekshal vol zou bouwen met PV-panelen zou je een heel eind komen. En juist bij bedrijven en fabrieken komt het energievebruik redelijk overeen met hoe PV-panelen produceren: overdag en niet 's avonds.

Ik denk alleen niet dat je 100% van de elektriciteitsproductie moet willen dekken met PV-panelen, dat is a) veel te duur en b) niet handig omdat zonne-energie nu eenmaal fluctueert. Zowel per dagdeel alsook per jaargetijde. Maar als je nu een mix zou maken, van (bijvoorbeeld) 20% zon, 20% wind, 20% biomassa, 20% gas, 20% rest (micro-WKK, olie, kolen, nucleair, noem maar op) dan heffen de fluctuaties elkaar waarschijnlijk behoorlijk op. Het verschil wat je hebt zou je kunnen opvangen met snel te starten gascentrales, of als het overschot 's zomers echt heel groot is zou je aan opslag moeten werken, bv. waterstof. Vergis je niet: ik realiseer me dat dit een utopie is die - helaas - hoogstwaarschijnlijk niet snel gerealiseerd zal worden. Maar ik denk dat het belangrijk is dat er over nagedacht wordt.

En natuurlijk moet bij nadenken over energieproductie ook altijd de energiebesparing meegenomen worden, daarmee is zoveel te bereiken. Ja, zonne-energie is nu nog duur, maar als je er nog maar de helft van nodig hebt ziet dat er ineens heel anders uit.

JeroenH wijzigde deze reactie 20-07-2006 09:55 (4%)

• JeroenH
Zojuist Mastervolt gebeld want er was nog niet gereageerd op mijn e-mail. Er wordt een nieuwe omvormer naar mij verstuurd, zodra die binnen is kan ik de "oude" opsturen. Naar een antwoordnummer, gratis dus!

Mijn complimenten!

• JeroenH
quote:
brinkdinges schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 09:40:
Ik ga echter nog geen panelen kopen omdat dat voor mij als 19-jarige in verhouding nogal veel geld kost.
Dat geeft niks, je kunt op veel goedkopere manieren energie besparen, voor een paar tientjes spaarlampen plaatsen helpt al een boel.

Overigens: als je met een kleiner paneel wil beginnen om te experimenteren heb ik misschien nog wel wat te koop voor je, een 40Wp paneeltje, geschikt om een 12V accu te laden.
quote:
Ook is ons huis een monument en zouden we waarschijnlijk geen panelen mogen plaatsen.
Ook een goeie. Dat moet je wel eerst navragen inderdaad, en bij sommige huizen zou ik het ook echt niet mooi vinden. Als je een mooi 18e eeuws landhuis hebt moet je er ook geen zonnepanelen op zetten, is mijn mening.
quote:
Conclusie: daar maken ze vast geen winst op ;)
In dat soort producten worden vaak reststukje gebruikt van zonnecellen. De cellen in mijn panelen zijn vierkant en iets van 15x15cm, maar ze komen uit een ronde gietvorm. Per cel blijven er dus 4 halve maantjes over. Ook die kun je rechthoekig zagen en in kleine zonnepaneeltjes bouwen. Ik ga er van uit dat voor dit restmateriaal een veel lagere prijs per Wp betaald wordt, zeker als een Chinese fabriek het met een paar ton tegelijk inkoopt. Verder zijn die Chinese kinderhandjes die het in elkaar zetten ook niet zo duur... Ik ben er vrij zeker van dat er best winst op wordt gemaakt.

Bedenk overigens goed dat dergelijke spulletjes nooit energie zal beparen, al dat plastic en het vervoer hierheen zorgen er voor dat zo'n nooit meer energie zal produceren dan het heeft gekost om te maken. Maar dat geeft niet, het is wel leuk en kan best handig zijn. Ik heb er zelf uiteraard ook één :)

• JeroenH
quote:
Ik bedoel dat het in totaal X kWH (of Joule of whatever) kost om het paneeltje te maken en bij jou te krijgen en dat het in zijn levensduur Y kWh oplevert aan zonnestroom, waarbij Y kleiner is dan X.
quote:
Maar geld kan het toch wel besparen?
Dat zal er om hangen, voor een tientje koop je een boel stroom uit het stopkontakt hoor, en je zult zeer vaak je telefoon moeten opladen om voor een tientje aan stroom op te maken. Stel 4Wh energie-inhoud accu en € 0,20/kWh. Voor € 10 krijg je dan 50 kWh, 50000 / 4 = 12500x je telefoon opladen. Dat is best vaak :-)

Maar nogmaals: zo'n paneeltje is leuk en handig en het brengt zonne-energie nog onder de aandacht ook. Daar doen vage rekensommetjes niets aan af. Gewoon lekker gebruiken. Ik vind het handig op vakantie, met lange wandelingen toch altijd de PDA opgeladen (GPS navigatie).
quote:
maar uiteindelijk zou het toch niet gemaakt worden als het niet iemand geld (= energie ?) oplevert?
Er worden wel meer dingen gemaakt die meer geld kosten dan ze waard zijn, denk maar aan 1-ct munten en zo. Het feit dat het gemaakt wordt hoeft niet automatisch te betekenen dat het rendabel is (hoewel het natuurlijk in de meeste gevallen wel zo is).
quote:
* paknaald snapt ook nooit het argument tegen windmolens "die kosten meer energie om te maken dan dat ze opleveren"
Dat argument is dan ook niet waar. Ik weet de energetische terugverdientijd van een 'standaard' wind turbine niet, maar die zal niet boven een paar jaar liggen vermoed ik.

JeroenH wijzigde deze reactie 21-07-2006 10:48 (10%)

• JeroenH
quote:
brinkdinges schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 10:56:
Heb je gelijk in. Hier in huis zijn het nog vooral gloeilampen. In mijn kamer zou ik ook wel iets van ledverlichting willen maken. Ik weet dat het rendement daarvan hoger ligt, maar zou dan inclusief trafo een hoger of lager rendement hebben dan een spaarlamp?
Trafo is redelijk efficiënt, maar wel volledig uitschakelen als je de verlichting uidoet, dus schakelaar in het 230V gedeelte, anders trekt de trafo sluipverbruik. LED-verlichting kan mooi zijn (ik heb ook vier LEDlampen) maar het licht is wel erg koud en nauw gebundeld. Spaarlampen is toch een beter optie IMO.
quote:
Zou je me hierover een mailtje willen sturen? Ik weet nog niet of ik echt geinteresseerd ben, omdat ik niet ech 12V-apparaten heb, maar het is idd leuk om te experimenteren.
Doe ik vanavond, geen probleem.
quote:
Toen we eindelijk dubbel glas mochten nemen, waren we verplicht de stalen (!) kozijnen te behouden. Dat heeft dus ook lekker veel zin. Ik vind het sowieso al vreemd dat de overheid gewoon kan zeggen: "Het is wel jouw gekochte huis, maar wij vinden dat het een monument moet worden en je mag vanaf nu niks meer aan de buitenkant veranderen".
Als je in een huis gaat wonen wat al een monument is weet je dat vooraf, maar als er op een dag een mannetje op de stoep staat wat aan bestaande bewoners meedeelt "dit is een monument en vanaf nu gelden er allemaal regels, dan zou ik dat niet zo leuk vinden".
quote:
Zo'n oud huis met moderne zonnepanelen op het dak heeft ook wel wat vind ik, maar dat is persoonlijk ;)
Smaken verschillen, en als het een beetje netjes wordt ingepast kan het natuurlijk ook best.
quote:
Dat zal wel weer zo'n argument zijn dat verzonnen is om plaatsing van windmolens tegen te houden. Ik snap het woord 'horizonvervuiling' niet, ik vind het super om een groot aantal van die windmolens te zien in de verte. Maarja ik ben geen gemiddelde nederlander met dit soort dingen :P Natuurlijk moet je er niet dichtbij wonen, want ze maken een flink lawaai.
Ook dat is een kwestie van smaak, ik vind het ook een mooi gezicht. Een boel mensen vinden dat echter niet.
quote:
Edit: Wat ik net nog even bereken:
Dat dingetje kostte 10 euro. Dat kwam overeen met 50 kWh die je zo zou kunnen kopen. Om 50 kWh op te leveren zou dit paneeltje 2,71 jaar in vol zonlicht moeten liggen ;)
En niet alleen die periode in de zon moeten liggen, je moet al die energie ook nog maar gebruiken op de momenten dat de zon schijnt.

• JeroenH
quote:
2Dutch schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 17:59:
Ik struikel net pas over dit topic, niet eerder gespot (jammer!) vooral met dit weer zullen menig zonnepaneeltjes lekker veel energie opwekken :)
Dat klopt! De kWhtjes stromen binnen met dit mooi weer.
quote:
Ben mezelf een beetje aan het verdiepen in de materie, mijn vriendin en ik zijn bewust bezig met energie zonder confort te verliezen. Wij willen graag, zodra wij bv. een huisje gekocht hebben, de financiele mogelijkheden bekijken om zonnepanelen te plaatsen. En dat gaat ons meer om het milieu dan om de kosten, we hebben al genoeg vernield en vergiftigd (waaronder onszelf). Jammergenoeg wonen wij nu in een flat en hebben onvoldoende geld beschikbaar om ons plan nu al uit te voeren.
Goede instelling (IMO) maar gelukkig zijn er natuurlijk goedkopere manieren op energie te besparen. Spaarlampen, A-klasse koelkast, PC-->laptop, etc. Ik heb voor mijn zonnepanelen ook lang moeten sparen, het is echt niet zo dat ik die in een opwelling heb gekocht.
Ik heb er geen verstand van, maar misschien kun je zonnepanelen op je huis in de hypotheek opnemen o.i.d.? Op die manier heb je de aanschaf niet ineens.
quote:
Ik vind het nog steeds erg erg jammer (en dom) dat de subsidie op energiebesparende middelen/zonnepanelen/zonneboilers/isolatie is afgeschaft. Vooral met de huidige afhankelijkheid van olie zou onze regering best eens kritisch mogen kijken naar de herinvoering van de subsidie.
Tsja, op zich ben ik niet zo'n subsidie voorstander, het probleem is dat fossiele brandstoffen etc. ook (vooral verborgen) subsidies krijgen.Wat ik wel graag zou zien is een terugleververgoeding zoals o.a. in Duitsland.
quote:
Kortom: Leuk om allerlei ervaringen en tips voorbij te zien komen in dit topic :)
Mooi! Hopelijk heb je er wat aan.

Pagina: 1 2 3

Dit topic is gesloten.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Networking en security

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True