Zonnepanelen geplaatst

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 86.381 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:41
het efficientste is een installatie die die panelen automagisch op de zon richt ...

Of je die constructie terug verdiend is een tweede :P

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

chewbacca schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 23:19:

Een Zonnebloemolie / biogas gestookte generator is net zo duurzaam (CO2 neutraal) als zonnecellen, windmolens of waterkracht centrales. De grote BioMassa centrales van essent & co leveren toch ook groene stroom?
"Net zo duurzaam" is heftige discussie over, ga ik hier even niet op in, is ingewikkeld. Zeker wat Essent betreft wel even opmerking: die werd deels op palmolie gestookt, en dat is een absolute ramp voor het oorspronkelijke oerwoud wat ervoor gekapt wordt. Ab-so-luut niet duurzaam, en terecht dat palmolie geschrapt wordt als "groene" biomassaleverancier. Het gaat om de schaalgrootte, en vergeet vooral niet het (fossiele!!!) transport.
Dit ben ik niet met je eens, kWh=kWh of deze nu via water, wind, zon of biomassa wordt opgewekt.
Hier moet dan ook dezelfde vergoeding tegenoverstaan. Dat de grote stroom boeren hier meer voor vangen komt nu eenmaal omdat het een "trendy" product is (lees: marktwerking).
Nope, jouw stellingname deel ik niet. Het gaat er om om alle werkelijk donkergroene duurzame opties (en dat zijn, in essentie, stromingsbronnen als zon, wind en water) op alle fronten tot ontwikkeling te laten komen. Je kunt niet in het huidige stadium ALLEEN de "meest rendabele" vorm van duurzame opwekking stimuleren (dat is wind onder de HUIDIGE economisch condities, en die condities zijn altijd kunstmatig!) Die ontwikkeling gaat deels autonoom en wordt deels via incentives versneld. Elke (deel)technologie zal zijn eigen ontwikkelingspad hebben, elk proces zijn eigen voor en nadelen. Geen enkele technologie heeft alleen maar voordelen, en geen enkele technologie zal zich kunnen beroepen op "de goedkoopste" te zijn. Waarom niet? Omdat dat EN geen statisch gegeven is en VOORAL, omdat energie altijd een machtspolitiek middel is geweest en zal zijn, waar continu zware belangen een prominente rol spelen.

Als je echt duurzaam wilt, zul je alle veelbelovende opties een kans moeten geven, en dat betekent dus NIET: "algemeen tenderen" (want dan trek je kunstmatig tijdelijk een ontwikkeling voor, al naar gelang de politieke wind waait), maar "specifiek per technologieveld tenderen". En dat is volstrekt anders als wat nu in Nederland gebeurt, want EZ wil gewoon voor een dubbeltje op de eerste rang blijven zitten. DAT remt innovatie! OF je geeft geen enkele technologie een cent en schaft alle, vaak verkapte, subsidies af, óf je trekt marktbreed innovatie uit de polderklei, en dat betekent selectief tenderen. In Duitsland hebben ze dat zeer goed begrepen (daar wordt bijv. ook al deels met risicokapitaal van de deelstaten geothermie uit de grond gestampt), maar daar is dan ook ALLE marktondersteuning voor duurzame energie ingebed in specifiek wetgeving, het EEG. Iets wat in Nederland volledig ontbreekt!
Met volledige certificering van een terugleverende installatie beperk je mensen alleen. Waarom zou het alleen aan mensen met een schandalig duur ingekochte, door een "overbetaald" installatiebedrijf aangelegde installatie voorbehouden moeten zijn om stroom aan het net te mogen leveren? Vooral als het goedkoper kan en net zo milieu-vriendelijk? Meneer Philips is toch ook in een schuurtje begonnen met gloeilampen?

Ik ben het met je eens dat je niet zomaar alles aan het net mag hangen. Maar alles via regeltjes willen dicht timmeren houdt innovatie alleen maar tegen.
Je hebt volkomen gelijk, maar we leven (helaas!!!) niet meer in de tijd van de heer Philips, maar in de jungle van de (slechts gedeeltelijk!!!) "geliberaliseerde" markt. Die continu wordt "verstoord" door zowel overheidsmaatregelen, als door zware belangengroeperingen als de netbeheerders (je wil niet weten wat die voor "ambtelijke stukken" er door jassen die extreem nadelig zijn voor de ontwikkeling van teruglevering aan het net). En die machtige organisaties zitten te SOPPEN van regelgeving, want zij kennen het klappen van de zweep, zitten dicht bij het vuur (lees: beleidsmakers), en zijn juist GEBAAT bij zo'n dichtgetimmerde markt. De "geliberaliseerde energiemarkt" is een van de meest grove leugens van deze tijd, en slechts weinig mensen weten dat. De consument wordt een rad voor ogen gedraaid. Ik zou het ook gaarne anders zien, maar onze tegenstanders zijn oppermachtig.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

[ Ik heb een digitale meter die dag/nacht tarief, en teruglevering meet in de meterkast.

Op dit moment krijg ik nog geen terugleververgoeding. De nuon wil(de) dit alleen doen als je ook (duurdere) natuur stroom neemt. Echter ik heb de volgende link over salderen (verrekenen) bij gebruik van digitale meters gevonden en ga proberen dit aan te vragen. Ik heb in andere half jaar toch zo'n 500KwH terug geleverd en wil daar wel geld voor zien! (kan ik daarvan zo'n stroommeter voor kopen, want ik zie nu alleen wat ik terug lever niet wat mijn panelen opbrengen)
Hoi jeanj

NUON heeft je bestolen. Ze waren sinds juli 2004 VERPLICHT om je te salderen, maar de netbeheerders hebben daar een heel vies stokje voor gestoken door stiekem in de Meetcode op te laten nemen "dat je je moet aanmelden bij de netbeheerder als je beroep op die (wettelijk VERPLICHTE!!!) saldering" doet!!! Is formeel in de "Netcode" geregeld, maar ook die kent vrijwel niemand in dit bureaucratenlandje. Ergo: (vrijwel) niemand in Nederland weet dat die "aanmelding" moet geschieden, de netbeheerders doen alsof hun neus bloedt, je bent niet "aangemeld", en DUS doet de energieleverancier (die hier helemaal NIETS over heeft te zeggen, realiseer je je dat s.v.p. goed!) ook niks. Resultaat: je overschot wordt misschien wel geregistreerd (als je een teruglevertelwerk hebt), misschien ben je zelfs zo slim om die aparte meterstand door te geven (als de computersystemen dat al kunnen registreren...) maar er gebeurt niks mee! Een eerste artikel hierover is van mijn hand in de Bode van O.D.E. verschenen. Mail me als je dat artikel wilt hebben (er komt nog veel meer rotzooi aan, trouwens). info@polderpv.nl

Het beruchte "koppelcontract" van NUON is middels een nieuwe "beleidsmaatregel" (NMa) waarschijnlijk verboden, maar er zal nog wel wat water door de Rijn gaan vloeien over deze materie... ;(

Als je beroep doet op de wettelijk verplichte saldering (opgelet: alleen als je onder de 3.000 kWh netinvoeding per jaar blijft, geldt voor de meesten), eis dan dat je vanwege de wet met terugwerkende kracht tot juli 2004 gesaldeerd zult worden!!! >:)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Anoniem: 9449 schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 12:07:
TS, heb jij een mechanische of een electrische meter?

Je kan beter zo'n oude hebben want die draait tenminste terug als jij levert. Zo'n nieuwe staat dan volgens mij gewoon stil.
Hoi grijze beer.

Niet helemaal waar. Er zijn TWEE types "moderne" digitale meters. De goede is er een met meestal 5 telwerken waarvan er 2 voor dubbeltarief gebruikt worden, en er meestal 1 voor het teruglevertelwerk (plus reserve als ze nog meer met dal/piektarieven gaan zitten stoeien). Enkeltarief contract met zonnepanelen gaat dan in theorie met maar twee telwerken: afname en levering. Voor zover ik het nu kan overzien met huidige "regelgeving" en directieven, is het volgens mij het meest verstandig (zeker als je weinig elektra verbruikt), om zo'n meter in huis te hebben, want de saldering wordt simpel geregeld. In en uit voor dezelfde prijs, zoals het hoort.

Meters die direct uit alle meterkasten dienen te verdwijnen, als het aan ondergetekende ligt, zijn de digitale meters ZONDER teruglevertelwerk, waarbij de teruglevering wel geschiedt, maar niet geregistreerd wordt, zodat ook geen beroep op de wettelijk verplichte saldering gedaan kan worden!!! Ik heb net gesprek met zo'n slachtoffer gehad, die is jarenlang niet geholpen en gaat er nu werk van maken want hij is goud geld kwijtgeraakt aan de netbeheerder door deze diefstalmeter! WEG met die krengen en een goede meter er voor in de plaats s.v.p. Kosteloos!

"Stil" staan met digitale meters is feitelijk niet mogelijk, als er maar een teruglevertelwerk op zit. Er zijn ook nog steeds oude ferrarismeters waar, helaas, een terugloopbeveiliging op zit, die staan dan ook inderdaad "stil" als er (tijdelijk) overschot is. Ook die vallen bij mij in de categorie diefstalmeter en dienen te verdwijnen, of de beveiliging moet er afgehaald worden. Meeste mensen hebben geen benul wat er in de meterkast hangt of wat daar in het kleinste kamertje van het huis allemaal voor onzaligs gebeurt. Grote kans dat sommigen (hoeveel???) bestolen worden van hun kostbare zonnestroom. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

mcandor schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 12:38:

Hier in dit huis hebben we een digitale meter :( Hij kan dus geen stroom teruggeven :(
Zie mijn separate reactie over dit onderwerp. Digitale meter levert altijd terug, maar de "verkeerde types" zonder teruglevertelwerk registreren die teruglevering niet en dienen door de netbeheerder gratis voor een goede ingeruild te worden zodat de wettelijk verplichte saldering geëffectueerd kan worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

LED-Maniak schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 13:41:
[...]

Nuon had ons verteld dat we nieuwe kregen, maar dat is tot nu toe nogsteeds uitgebleven
Klopt. Ze zouden allang begonnen moeten zijn, mogelijk in het noorden van het land. Ze houden hun mond stijf gesloten. Bel naar The Sun Factory, die gaan het renovatiewerk doen. Zie ook de belachelijk simplistische en volstrekt ontoereikende "nieuwe website": http://www.nuonsunpowerherstel.nl/
Momenteel, nu de zon volledig op de panelen gericht staan leveren ze alle 4 bij elkaar 250Watt. Dit is toch extreem veel lager dan wat hij zou moeten? Het is warm, maar alsnog dan zou dit toch veel meer moeten zijn?

Theoretisch rekensommetje:
4x soladin 120, 91% rendement, (gecapped op 95Watt):
(2 * 115) * 0.91 = 209Watt (190 Watt)
(2 * 105) * 0.91 = 191 Watt (190 Watt)

Totaal: 400Watt (380 Watt)
Voor de haakjes zou de theoretisch zijn en tussen de haakjes is waar de omvormers op afcappen.
Dan is 250Watt wel even een stuk lager..
Verschil wordt veroorzaakt door de omgevingstemperatuur. Je panelen worden bloedheet, en dan dondert het rendement omlaag. Uit mijn 108 Wp zonnepanelen, die nooit meer dan 94 Watt (enkele seconden lang!!!) hebben opgeleverd met een OK4100 Watt omvormer, pak ik midden in de warme zomer zelden meer dan 80 Watt, zit vaak ergens in de 70 Watt Pac uit de omvormer. Zonnepanelen in de Sahara (brinkie) is niet zo slim, want slecht voor het rendement, mits geforceerd gekoeld en dat is ook oliedom want energieverspillend.
Als ik alle panelen in serie zet en dan heb ik toch nog minder vermogenverlies icm een 600? Daarnaast, hij capt pas af op 525/600 Watt ipv 95Watt per omvormer.

Zou je het verschil merken?
Soladin600 is goede omvormer die alles uit de kast haalt. Heeft ook met de ingebouwde MPP tracker te maken. Nominaal (op panelen/datasheets staande) vermogen haal je nooit.
@ hierboven:
Bij ons heeft ook de hele straat een digitale meter gekregen toen ze lucht ervan kregen dat ze zonnepanelen hadden, bij ons gelukkig nog niet...
Wil je s.v.p. documentatie daarvan naar me toe sturen? Dit kan niet. Netbeheerders en energieleveranciers mogen niks meer met elkaar te maken hebben (al is dat nog steeds schering en inslag). De ene partij mag niet zaken regelen die in het voordeel zijn van de voormalige monopolistonderdelen, ten koste van de klant! NMa doet onderzoek hiernaar, en ik wil praktijkgevallen zien om ze op scherp te zetten.
info@polderpv.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83718

Ik ben pas onlangs begonnen met me te interesseren in zonne-energie, en lees het bovenstaande. (zonnigtype)
Is het niet handiger om een zonnepanneel te combineren met een boilerpaneel?
De zonnecellen hebben last van warmte, het boilerpaneel eronder voert die warme juist af.
De cellen hebben eigenlijk alleen maar behoefte aan fotonen, en het gevangen IR zorgt voor problemen, terwijl boilers eigenlijk een IR-collector zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cleopet
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-05 09:08
Beetje offtopic misschien, maar wellicht ook interesant voor jullie:

Ik heb in mijn huis een badkamer zonder raam. Je moet dus altijd een lamp
aandoen om wat te kunnen zien :( . Nu had ik dat in mijn vorige huis ook al,
en ik wist dus dat mij dat niet erg beviel.
Vandaar dat ik in mijn nieuwe huis een Solatube heb ingebouwd in de badkamer.
Het is een soort lichtkoepel op het dak die met een sterk reflecterende spiegel-tunnel
verbonden wordt met een plafoniere.
Het resultaat is echt verbluffend. De enige maal dat nu de lamp nog aangaat is
als we laat naar bed gaan en het geen volle maan is. :)

Wij zijn toen der tijd naar de "schowroom" in Ederveen geweest om te kijken of het echt
wel wat is. Daar aangekomen blijkt het een verbouwde boerderij te zijn met in de
stal een paar nagemaakte gangen en kantoorruimte's. Niet echt dat je zegt een showroom
zoals je dat gewent bent in een winkel, maar erg aardige mensen.
Op hun advies hebben we de 30 cm variant genomen (ipv de 20 cm) omdat de
plafoniere boven de wastafel hangt, en je echt genoeg licht wil hebben om je make-
up op te doen, of je baard eraf te halen ;)

website: http://www.techcomlight.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:23
Anoniem: 179531 schreef op zondag 02 juli 2006 @ 20:38:
is er een verzekering voorzien tegen hagelschade? Ik meen doorheen de plastic van de panelen te kunnen zien op een van de plaatjes, en ik geloof wel dat die paar 100 micrometer halfgeleider redelijk plooibaar is maar wat omtrent de schokweerbaarheid?
De gasplaat voor de cellen is speciaal gehard glas, bestand tegen hagelstenen van X mm diameter en Y snelheid (weet de getallen niet). Ik heb nog nooit gelezen dat PV-panelen beschadigd zijn door hagel.
Verder heb ik toch wat vragen naar de economische haalbaarheid, je stelt dat er 3200€ betaald is geworden en dat je dit terugverdient in 25 jaar (verondersteld een verdubbeling energieprijs)
Echter je kan dezelfde veronderstelling maken over de rente, stel een basisrente van 2% dan kom je over diezelfde 25 jaar een waardevermeerdering van 65% uit. Wat je investering een prijs van 5249 geeft. (reken iets van 4500-4700 omdat je toch maandelijks betaalt)
Daar heb je gelijk in, misschien moet je het topic nog even doorlezen, in meerdere posts probeer ik mijn redenen van aanschaf duidelijk te maken. Het geld op een spaarrekening zetten levert (mogelijk!!) meer op, maar dan wordt er voor dat geld geen duurzame energie opgewekt. Nu wel.
Ik kan natuurlijk enkel maar toejuichen dat u investeert in een zonnige toekomst maar mij lijkt het toch een extreme vorm van natuurliefhebberij.
Ik ben niet zo'n extreme natuurliefhebber, althans niet meer of minder dan iemand anders die wel eens graag in het bos wandelt. Ik ben wel iemand die zich zorgen maakt over onze energiehuishouding. Nogmaals: lees het hele topic even rustig door en kijk daarna op www.peakoil.nl.

[ Voor 2% gewijzigd door JeroenH op 03-07-2006 10:45 . Reden: spelfout + kleine toevoeging ]

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Anoniem: 83718 schreef op maandag 03 juli 2006 @ 02:49:
Ik ben pas onlangs begonnen met me te interesseren in zonne-energie, en lees het bovenstaande. (zonnigtype)
Is het niet handiger om een zonnepanneel te combineren met een boilerpaneel?
De zonnecellen hebben last van warmte, het boilerpaneel eronder voert die warme juist af.
De cellen hebben eigenlijk alleen maar behoefte aan fotonen, en het gevangen IR zorgt voor problemen, terwijl boilers eigenlijk een IR-collector zijn.
Dit zal waarschijnlijk wel mooi werken ja. Zo vang je 2 vliegen in 1 klap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
eghie schreef op maandag 03 juli 2006 @ 10:41:
Dit zal waarschijnlijk wel mooi werken ja. Zo vang je 2 vliegen in 1 klap.
Volgens mij is hier wel eens onderzoek naar gedaan, maar ik kan het niet meer vinden. Volgens mij kwam er uit dat het een stuk efficiënter was om beide systemen gescheiden te houden. Het was lastig om de warmte uit de PV-cellen in het koelwater te krijgen meen ik. Sowieso was het duur en complex, en bij dit soort situaties moet je complexiteit vermijden. Het moet gewoon 30 jaar staan zonder onderhoud.

[ Voor 12% gewijzigd door JeroenH op 03-07-2006 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boodie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-06-2024
CanonG1 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 00:39:
[...]

Realtime doorgeven zou denk ik wel kunnen, maar dan zou ik daar een servertje voor moeten draaien. Zeg verbruik simpele PC: 60W
0,06 * 24 * 365 = 525kWh en dat is min om meer wat de panelen zullen produceren. Beetje zinloos dus.

Ik ben van plen elke maand in ieder geval de statistieken bij te houden, en ook de nieuws-sectie, als er iets te melden valt. Filmpjes wordt lastig, zo'n installatie doet niet veel, die staat daar maar te staan (en dat is natuurlijk ook het voordeel)

Oh en overigens: zonnestroom produceren is volstrekt zinloos als je niet eerst energiezuinige apparaten neerzet en je sluipverbruik aanpakt. Anders gooi je je dure zonnestroom weg en dat is echt zonde van het geld. Hoewel het minder 'sexy' is heb je vrijwel altijd meer bespraring voor je zuurverdiende €€€€ als je eerst eens het energieverbruik van je huishouden onder de loep neemt.
Realtime loggen is wel leuk, het lukt mij aardig (zie http://solar.bodewes.net/latest%20results.html). Ik heb wel een speciale server draaien, want anders is het inderdaad zonde van de opgewekte energie! Als ik het goed heb gebruikt mijn server 7W (http://www.lex.com.tw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Boodie schreef op maandag 03 juli 2006 @ 11:11:

Realtime loggen is wel leuk, het lukt mij aardig (zie http://solar.bodewes.net/latest%20results.html). Ik heb wel een speciale server draaien, want anders is het inderdaad zonde van de opgewekte energie! Als ik het goed heb gebruikt mijn server 7W (http://www.lex.com.tw)
Erg mooi, en ik heb dit soort apparaatjes ook wel eens overwogen. Ik ben ook meetgek en ik zou het op zich wel willen :P Maar 7W = 70kWh/jaar, dan zou ik dus alsnog ongeveer 1/5 van mijn zonnestroom gebruiken aan metingen van de opgewekte zonnestroom, nog afgezien van de kosten van een dergelijk apparaatje. Dat vind ik niet reeël. Ik schrijf wel elke week de meterstanden op, dat vind ik voor nu voldoende, en dat kost niets.

En daarbij kan de Mastervolt software niet zo meten als jij doet, met dagelijks grafieken etc.

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenH op 03-07-2006 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

CanonG1 schreef op maandag 03 juli 2006 @ 10:44:
[...]

Volgens mij is hier wel eens onderzoek naar gedaan, maar ik kan het niet meer vinden. Volgens mij kwam er uit dat het een stuk efficiënter was om beide systemen gescheiden te houden. Het was lastig om de warmte uit de PV-cellen in het koelwater te krijgen meen ik. Sowieso was het duur en complex, en bij dit soort situaties moet je complexiteit vermijden. Het moet gewoon 30 jaar staan zonder onderhoud.
Klopt: bij apparatuur die langdurig op het dak moet liggen dien je complexiteit te vermijden, want dat is vragen om problemen. Je wilt niet om de haverklap het dak op, zeker niet als het om schuine daken gaat, laat staan als het om panelen gaat die in het dak zijn ingebouwd. :'(

Verder speelt een zeer belangrijke rol dat de eisen aan het glas verschillend zijn voor zon-thermisch en zon-PV. En voor zon-thermisch heb je hoog rendement met steeds vaker toegepaste speciale coatings, waardoor die dingen bloedheet worden. Dat is zééér ongezond voor het rendement van het in dat paneel ingebouwde fotovoltaïsche deel. Er moet nog hard aan gewerkt worden om de opties te combineren. Arie Kroon (nul-energie woning in Woubrugge) heeft eigen gebouwde combipanelen, maar die man is een absolute uitzondering en dient een Nobelprijs te krijgen.

Groot voordeel als combinatie lukt: ook kleinere dakoppervlakten zouden dan groot deel van de elektra- en warmtebehoefte van een doorsnee gezin kunnen dekken. Onderzoekers: gaat voort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

CanonG1 schreef op maandag 03 juli 2006 @ 11:23:
[...]

Erg mooi, en ik heb dit soort apparaatjes ook wel eens overwogen. Ik ben ook meetgek en ik zou het op zich wel willen :P Maar 7W = 70kWh/jaar, dan zou ik dus alsnog ongeveer 1/5 van mijn zonnestroom gebruiken aan metingen van de opgewekte zonnestroom, nog afgezien van de kosten van een dergelijk apparaatje. Dat vind ik niet reeël. Ik schrijf wel elke week de meterstanden op, dat vind ik voor nu voldoende, en dat kost niets.

En daarbij kan de Mastervolt software niet zo meten als jij doet, met dagelijks grafieken etc.
Realtime loggen op computer is inderdaad niet verstandig, maar als je toch al hele dag achter dat ding zit is op de achtergrond loggen geen probleem. Ik doe dat met de OK485 voor mijn 10 OK4tjes, en ik kan overschakelen naar een separaat systeem op een ander net ingevoed. Zie mijn grafieksectie op Polder PV voor wat dagcurves die (met veel moeite) gemaakt zijn:

http://www.polderpv.nl/dagcurves.htm

Absolute meester op het gebied van volledig geautomatiseerde logging en verwerking van de data in spreadsheets tot automatisch gegenereerde actuele grafieken en daaruit afgeleide week, maand, en jaargrafieken, is Ton Peters uit Spijkenisse. Niets afdoend aan Bodewes zijn fantastische grafieken, hoor, maar Ton's site is heel byzonder. Alles is geautomatiseerd, een prestatie van formaat.

http://www.polderpv.nl/Ton_Peters.htm (interview en wat foto's)
http://www.pv-solar24.info/ (Ton's magnifieke website)
http://www.pv4all.com/index.php (als je zelf OK4tjes hebt, kun je ze online laten loggen m.b.v. door Ron Hoekstra van iQue ontwikkelde software; op die site staat ook continue logging live van 2 panelen in Harlingen met OK4tjes)
http://www.solarwarrior.com/ (een van de grootste particuliere PV-systemen in California, live logging door "Solar Beast"...)

:*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

CanonG1 schreef op maandag 03 juli 2006 @ 11:23:
[...]

Even over dat verbruik van die server. Volkomen terecht dat je daar kanttekeningen bij zet, en moeten mensen ook zeker niet overwegen als ze niet iets met al die info gaan doen. Die paar hobbyisten die alles uit de kast willen halen, OK, maar je moet niet gaan/laten loggen op computers bij iedereen want dat is vragen om energieverspilling.

Er wordt door diverse mensen gewerkt aan logging apparaatjes met, geloof ik, EEPROMs, die vrijwel niks zelf verbruiken, maar wel datastroom vastleggen, tot meer dan een maand aan toe. Je kunt die dingen dan bijv. eens in de zoveel tijd uitlezen, en data verwerken. Ik ken iemand die zo'n ding zelf gebouwd heeft, en het verbruikt vrijwel niks op jaarbasis.

PVSAT project (Europees) was een heel andere benadering, waarbij de data een keer per dag naar een server in Duitsland werden verstuurd, en je de door die server berekende grafieken vervolgens weer kon downloaden. Werkte met satellietgegevens om opbrengsten te checken aan verwachte theoretische opbrengst. Zeer aardige resultaten, maar kinderschoenen nog niet ontgroeid (hoge telefoonkosten, er was geen ADSL variant aanwezig! :? ), al wordt het apparaat nu in Duitsland en Zwitserland verder ontwikkeld. Vrij complex, want hoop interfaces nodig. Proeffase in Nederland is afgerond. Meer info:

http://www.polderpv.nl/PVSAT.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

(Mijn eigen)
Je panelen hebben een nominaal, onder labcondities vastgesteld DC vermogen wat je nooit zult halen onder praktijk condities. Zeker niet nu het zo warm is: onze 108 Wp panelen haalden vandaag rond het middaguur "maar" 80 Watt met een OK4 omvormer aan AC-zijde (DC zijde wordt niet gemeten door de software, behalve aangeboden Vdc). Panelen die warm worden gaan (fors) achteruit in rendement.
Vandaag, bloedheet (31 graden), op het dak op 4 hoog zal het mogelijk zelfs nog warmer zijn ook al staat er een lekker windje (dus panelen zouden bij windstil weer nog veel heter kunnen worden). Uitgangsvermogen van de best presterende OK4 op een 108 Wp paneel is 76 Watt. Record haal ik meestal in vroege voorjaarsmaanden met veel wind, koude luchttemperatuur, en reflecties van de wattenwolken: max. 94 Watt Pac en regelmatig langduriger 90-92 Watt.

Kijk ook op de fraaie curve van 1 juli (wolkeloos en bloedheet) van Ton Peters in Spijkenisse: je ziet dat de sensor onder de zonnepanelen meer dan 55 graden warm wordt. Dat is de onderzijde, de bovenkant wordt mogelijk nog veel heter. Let op dat max. later ligt dan het Pmax, omdat het paneel doorwarmt na het middaguur (massa houdt warmte vast en kan niet afkoelen). Vergelijk die grafiek nu eens met recorddag 24 mei 2004 voor Ton (met wolken!!!). 16,97 kWh i.p.v. 15,54 kWh van 1 juli 2006, ondanks de kortere daglengte en de wolken. Paneeltemperatuur ligt maar liefst 10 graden lager. Ook speelt hier trouwens belangrijke rol de instralingshoek, die gunstiger is in mei.

http://www.pv-solar24.info/archive/0607/sb060701.png 1 juli 2006
http://www.pv-solar24.info/archive/0405/sb040524.png 24 mei 2004

Met complimenten aan Ton. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Laatst online: 00:00
zonnigtype schreef op maandag 03 juli 2006 @ 01:56:
[...]

Klopt. Ze zouden allang begonnen moeten zijn, mogelijk in het noorden van het land. Ze houden hun mond stijf gesloten. Bel naar The Sun Factory, die gaan het renovatiewerk doen. Zie ook de belachelijk simplistische en volstrekt ontoereikende "nieuwe website": http://www.nuonsunpowerherstel.nl/
Wij hebben soladin 120 omvormers gekregen, op de site hebben ze het alleen maar over de OK4 omvormers, ik neem aan dat het dan niet voor ons geldig is?
Verschil wordt veroorzaakt door de omgevingstemperatuur. Je panelen worden bloedheet, en dan dondert het rendement omlaag. Uit mijn 108 Wp zonnepanelen, die nooit meer dan 94 Watt (enkele seconden lang!!!) hebben opgeleverd met een OK4100 Watt omvormer, pak ik midden in de warme zomer zelden meer dan 80 Watt, zit vaak ergens in de 70 Watt Pac uit de omvormer. Zonnepanelen in de Sahara (brinkie) is niet zo slim, want slecht voor het rendement, mits geforceerd gekoeld en dat is ook oliedom want energieverspillend.
Ze worden(icm de omvormers) aardig warm inderdaad. De omvormers zelf zitten al aan een muur die 30 graden en meer wordt, we zitten te kijken om ze op een andere muur te bevestigen waar die temperatuur hooguit 20 graden is.

Overigens staan de panelen momenteel bovenop van die zwarte bakken. Er zitten dan wel ventilatiesleuven in de bakken maar volgensmij is een aluminium frame waar ze op rusten veel beter in verband met de koeling ervan(aangezien hier vaak wel een koude bries staat aan de kust) of niet?
Soladin600 is goede omvormer die alles uit de kast haalt. Heeft ook met de ingebouwde MPP tracker te maken. Nominaal (op panelen/datasheets staande) vermogen haal je nooit.
Hmm, dus ik zou niet meer mogen verwachten dan die 250Watt. Das best een verschil dan inderdaad.
Wil je s.v.p. documentatie daarvan naar me toe sturen? Dit kan niet. Netbeheerders en energieleveranciers mogen niks meer met elkaar te maken hebben (al is dat nog steeds schering en inslag). De ene partij mag niet zaken regelen die in het voordeel zijn van de voormalige monopolistonderdelen, ten koste van de klant! NMa doet onderzoek hiernaar, en ik wil praktijkgevallen zien om ze op scherp te zetten.
info@polderpv.nl
Dit is 1.5/2 jaar geleden gebeurt, niet bij ons maar bij de buurman. Daar heb ik helaas verder geen documentatie van maar zal het eens gaan navragen want hij was het er zelf ook niet mee eens.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:32
TerraGuy schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 17:42:
[...]

Begrijp ik het nu verkeerd of heb je daarmee je hele installatie binnen een jaar of 8 terugverdiend, het kostenbesparende effect nog niet eens meegerekend (uitgaande van het bedrag van 3200 euro voor de aanschaf, uit de TS)?
Ik weet niet of iemand anders hier al op gereageerd heeft (veel bij gekomen in een paar dagen _/-\o_ )
Maar: TS heeft een kleine installatie van 4 panelen (dacht ik?) van een paar honderd Wp.
Mijn installatie is 3,4 kWp, 3400 Wp dus. Ietsje groter en zeker ietsje duurder (volgens mij zijn het 40 panelen, je zou dus uit kunnen gaan van 32k euro, maar ik dacht zelfs dat het in de richting van 50k ging 8)7 )
Ik heb hem gelukkig niet zelf aan hoeven schaffen: wij wonen in een huurhuis en de panelen zaten er al op. Wel betalen we een bedrag per maand extra huur vanwege de panelen (ik weet niet eens meer hoeveel uit mn hoofd, maar ik had berekend dat het net aan economisch rendabel was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

zonnigtype schreef op maandag 03 juli 2006 @ 01:28:
[...]

Hoi jeanj

NUON heeft je bestolen. Ze waren sinds juli 2004 VERPLICHT om je te salderen, [...]

Het beruchte "koppelcontract" van NUON is middels een nieuwe "beleidsmaatregel" (NMa) waarschijnlijk verboden, maar er zal nog wel wat water door de Rijn gaan vloeien over deze materie... ;(

Als je beroep doet op de wettelijk verplichte saldering (opgelet: alleen als je onder de 3.000 kWh netinvoeding per jaar blijft, geldt voor de meesten), eis dan dat je vanwege de wet met terugwerkende kracht tot juli 2004 gesaldeerd zult worden!!! >:)
Ik ga idd een brief sturen aan de netbeheerder. Wat mij echter steekt is dat de NUON ons (er zijn 58 buren in het zelfde schuitje) VERKEERD heeft voorgelicht. In september 2004 hebben ze gezegd dat een vergoeding voor de stroom die je over hebt, alleen kan als je zo'n natuur stroom koppel contract neemt. Helaas heb ik dit niet op papier vermoed ik (ik zal even checken). Ik zou heel graag willen weten waneer er is besloten dat je vanaf 1 juli 2004 kan salderen (was dat voor 1 september 2004, of ergens daarna?)

Daarnaast zal ik als ik succesvol ben in mijn aanvraag (ik houd jullie op de hoogte) mijn andere 58 buren ook even inlichten ;)

Zit er nog een verjarings termijn aan? Ik bedoel mijn teruglevering is niet geregistreerd en is begonnen ca november/december 2004. (ik heb het zelf wel bijgehouden), Kan ik op alles aanspraak maken? Heb ik recht om het met terug werkende kracht in te laten gaan?

Tegen welk tarief vind de teruglevering plaats?

Wat is MEP subsidie en heeft het zin dit aan te vragen bij een teruglevering van 400-500KwH per jaar?

[ Voor 11% gewijzigd door jeanj op 03-07-2006 22:24 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
Zelfde hier met NUON: iets van 60 huizen met 3,4kWp installaties, eerst waren er analoge (terugdraai-) meters en opeens werden ze vervangen door de digitale (gelukkig met terugleverteller) omdat "ze deze van afstand uit kunnen lezen en dat de bewoners dus niet meer de meters hoeven op te nemen ieder jaar": dat zal allemaal best, maar waarom moet ik na 4 jaar dan nog steeds zelf mijn op-afstand-uitleesbare-meer opnemen? Kortom: kutsmoes die ze behoorlijk wat geld had kunnen opleveren. Gelukkig is dit gefix0red uiteindelijk.

Teruglevering (door kleine producenten) is tegen kleinverbruikerstarief: dus hetzelfde als je voor de stroom betaalt die je afneemt (incl. transport, ecotax btw en weet ik wat allemaal niet meer)
Grote producenten van groene stroom kunnen hun stroom kwijt tegen het geldende markttarief dacht ik, en krijgen daar boven op iets van 6 ct per kWh MEP subsidie
edit: het heeft dus geen zin om MEP aan te vragen: het kleinverbruikerstarief is gunstiger dan de normale prijs + 6ct

[ Voor 7% gewijzigd door RikTW op 03-07-2006 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb mijn website bijgewerkt met de maand juni (klik op statistieken).

Zoals je daar kunt lezen heeft de zonnestroominstallatie in 10 dagen tijd bijna 23kWh geproduceerd, dat is dus ruim de helft van mijn huidige maandverbruik. Kleine kanttekening: mijn huidige maandverbruik is belachelijk laag omdat ik in deze tijd alleen thuis ben en er niet vaak ben. In een normale maand zou het verbruik zo rond de 60-70 kWh geweest zijn waardoor waarschijnlijk ongeveer het totale maandverbruik gedekt zou zijn.

Juli begint goed met mooi zonnig weer (wel heet), dat levert over de afgelopen paar dagen al 3kWh per dag op. Hopelijk blijft dat nog even zo, dan wordt er over juli netto zeker teruggeleverd.

[ Voor 1% gewijzigd door JeroenH op 04-07-2006 21:13 . Reden: zpelvaud furweidert ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Check trouwens dit; een ijscokar op zonnestroom (en windturbine):

http://elektro.thrijswijk...ar/pr_duurzame_ijskar.htm

Da's grappig gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Hoi, das puffen geblazen, vandaag 34 graden C om 14h00 in de schaduw.

Ik weet zelf niet hoe heet mijn panelen worden (heb er geen sensor op zitten), maar de inverters werden dik 55 graden binnen in huis. Resultaat: maximaal uitgangsvermogen AC van 75 Watt, kortdurend overdag, van een 108 Wp paneel. Record van zo'n paneel/OK4 omvormer is 94 Watt (zeer kort), en regelmatig boven de 90 Watt bij koele lucht, wind, etc.

Ton Peters had vandaag een paneeltemperatuur van 60 graden en dat is niet best voor het omzettingsrendement. Dat piekte weliswaar kort naar 2146 Watt, maar op 25 mei dit jaar had hij een record uitgangsvermogen AC van 2935 Watt met een 2700 Wp installatie.... Dit is, uiteraard, een momentopname geweest, en wordt veroorzaakt door felle reflecties tussen witte wolken in. Bij blauwe hemel ligt dat uitgangsvermogen veel lager, maar is dan wel vrij constant.

Alles is te raadplegen in de archieven van onze "Mister Datalogger" Ton Peters:

http://www.pv-solar24.info/

Andere vragen en opmerkingen hoop ik later op terug te komen. Ik heb het stervensdruk met tig "energiedossiers" met diverse smeerlapperij op het gebied van zonnestroomproducentje pesten en vastrecht oorlogen. Het zal je "hobby" maar wezen...

:'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
CanonG1 schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 21:32:
Check trouwens dit; een ijscokar op zonnestroom (en windturbine):
http://elektro.thrijswijk...ar/pr_duurzame_ijskar.htm
Da's grappig gedaan.
Mooi, en door het molentje is ie goed terug te vinden in de zomerdrukte ;)

Ik vraag me trouwens ook al tijden af waarom fitnesscentra niet zelfvoorzienend zijn 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
benoni schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 00:08:
[...]

Ik vraag me trouwens ook al tijden af waarom fitnesscentra niet zelfvoorzienend zijn 8)7
Inderdaad, gewoon al die fietsers op een dynamo zetten, hebben ze meteen de gewenste weerstand én stroom voor een ander apparaat...

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

RikTW schreef op maandag 03 juli 2006 @ 22:06:
Zelfde hier met NUON: iets van 60 huizen met 3,4kWp installaties, eerst waren er analoge (terugdraai-) meters en opeens werden ze vervangen door de digitale (gelukkig met terugleverteller) omdat "ze deze van afstand uit kunnen lezen en dat de bewoners dus niet meer de meters hoeven op te nemen ieder jaar": dat zal allemaal best, maar waarom moet ik na 4 jaar dan nog steeds zelf mijn op-afstand-uitleesbare-meer opnemen? Kortom: kutsmoes die ze behoorlijk wat geld had kunnen opleveren. Gelukkig is dit gefix0red uiteindelijk.
Ben zeer benieuwd hoe dat dan "gefixt" is, kun je daar nog even op ingaan? Let op: netbeheerder Continuon rekent gewoon elk jaar Meetdienst door, de boeven, of er nu een meteropnemer langs komt of niet (ik ken gevallen waar dat al jaren niet gebeurd is). Daar zit dus ook opname van de meters in. Als er geen meteropnemer langskomt en jij bent zo "coulant" om die meterstanden door te geven, dien je wat mij betreft GEKORT te worden op die belachelijke "meetdienst". Let wel: hier zit ook "het verwerken van de meetdata" in, maar je gaat mij niet vertellen dat mijn ene getalletje (enkeltarief meter) of die twee getalletjes (dubbeltarief meter) bij meeste mensen 22,08 resp. 37,68 euri (incl. BTW) per jaar moet gaan kosten met alle geautomatiseerde gegevensverwerking van tegenwoordig. En dan ook nog 7,68 euri EXTRA vastrecht vragen voor PV-eigenaren die een teruglevertelwerk "moeten" hebben, omdat ze anders niet (volgens WET!!!) "gesaldeerd" kunnen worden met hun nooit zelfverkozen digitale meter! In huurcomplexen zoals het onze zitten er een heleboel meters vlak bij elkaar. Uurtje werk voor de meteropnemer (als hij komt), en al die huurders een vette "meetdienst" aanrekenen. KASSA!!! Het zijn allemaal schurken die netbeheerders = de nieuwe monopolisten... :r

Overigens gaan alle meters (weer) vervangen worden door zgn. "slimme meters" die op afstand zijn uit te lezen. Wat mij betreft: zelfde vastrecht tarieven en Meetdienst in de allesbrander. Inleveren dat tarief! (Reken maar dat er de nodige zeer giftige adders onder het gras zitten, we worden hierover geen spat wijzer gemaakt...). De eerste 50.000 "slimme meters" zijn ze al gewoon mee bezig. Zet maar een slot op die meterkast...
Teruglevering (door kleine producenten) is tegen kleinverbruikerstarief: dus hetzelfde als je voor de stroom betaalt die je afneemt (incl. transport, ecotax btw en weet ik wat allemaal niet meer)
.

"Kleinverbruikerstarief" is variabele kWh kosten, dus:
(1) leveringstarief (nota leverancier)
(2) variabel deel transportkosten (nota netbeheerder, maar komt meestal voor op nota leverancier die het "leveranciersmodel van facturatie" (ja, ja!) heeft; als leverancier "netbeheersmodel" heeft, moet de netbeheerder zelf gaan factureren, maar laat dat meestal door het "customer care center" van de voormalige monopolist-leverancier doen... B) )
(3) "energiebelasting", vroeger REB. Op nota leverancier. Is het ALLERGROOTSTE DEEL van de variabele kWh prijs en wordt door de staat ingepikt, en dat hoeft geen probleem te zijn, als het maar voor de volle 100 procent in duurzame energie gestoken wordt (wat NIET gebeurt!!!). Zoals in een terugleververgoeding van, pak hem beet, 40 euricent/kWh voor zonnestroom eigenaren... >:) )
(4) BTW. Nog meer lijkenpikkerij van Zalm, die nu, goh, da's handig, ook nog eens Economische Zaken in zijn barstensvolle "portefeuille" heeft. :(

Totaal komt het voor vrijwel alle leveranciers in Nederland op ongeveer 20 euricent neer, en daar doet die marginale fractie "levering" niks aan af. We hebben dan ook nog steeds geen "geliberaliseerde" energiemarkt, een van de grofste leugens die er verkocht worden door EZ en gelieerde instanties...
Grote producenten van groene stroom kunnen hun stroom kwijt tegen het geldende markttarief dacht ik, en krijgen daar boven op iets van 6 ct per kWh MEP subsidie
edit: het heeft dus geen zin om MEP aan te vragen: het kleinverbruikerstarief is gunstiger dan de normale prijs + 6ct
Neen, voor zonnestroom is de MEP nu 9,7 eurocent/kWh. Maar daar moet je wel een afgrijselijke bureaucratenkermis voor door, een hele zwik papierhandel inleveren bij EnerQ en CertiQ (jawel, beide door .... EZ in het leven geroepen), inschrijfgeld betalen, jaarlijkse bijdrage dokken, en als de mooie heren al uw bureaucratische hindernissen in orde hebben bevonden, mag u maar liefst 9,7 cent per kWh ontvangen. Maar ja, een netbeheerder als Continuon wil over teruglevering een EXTRA vastrechttarief in het leven gaan roepen (ze beweren dat ze dat al doen, maar ik ken geen enkele PV-eigenaar waar dat ooit in rekening is gebracht), dus u mag zelf gaan zitten uitrekenen hoeveel er aan het einde van deze gruwelrit door het terugleverspookhuis wat Nederland heet voor u overblijft. Niet gek staan te kijken dat je dan netto moet gaan BETALEN i.p.v. een paar miezerige centen ONTVANGEN voor het overschot van je kostbare zonnestroom die je met je 5 kilowattpiek PV-installatie op het net zet... |:(

Ik ken een "geval" die door dat hele MEP circus is gekomen, maar hij heeft dan ook nogal wat paneeltjes, het geduld van een olifant, een hele hoge telefoonrekening (...), en hij wilde de heren wel eens op de proef stellen. Dus het KAN wel, maar je moet een lange adem hebben. Er wordt op de achtergrond aan gewerkt om deze hel te verlichten voor de PV-eigenaren, maar wat daar uitkomt is nog zeer onzeker. Of het allemaal "rendeert" moet je voor jezelf inschatten. Met mijn paar paneeltjes ga ik daar van mijn leven niet aan beginnen. Ik ga niet voor een stel zonnestroom hatende bureaucraten in het stof liggen rollen en gelakte schoenen likken... })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilske
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-04 14:18
benoni schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 00:08:
[...]

Dan zouden de spinning cursisten toch betaald moeten krijgen per kWh (als ze al zoveel opgewekt krijgen :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Pilske schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 00:23:
Dan zouden de spinning cursisten toch betaald moeten krijgen per kWh (als ze al zoveel opgewekt krijgen :P)
Nee joh, een eigenbenig koudgetrapt biertje geeft veel meer genoegdoening :9

Ik heb wel eens geprobeerd 600 watt te produceren op een fietstrainer met SRM-meting, maar dat is echt :X zwaar om te doen. 250 Watt kun je echter prima volhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
zonnigtype schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 00:22:
[...]

Ben zeer benieuwd hoe dat dan "gefixt" is, kun je daar nog even op ingaan?
bellen, heel veel bellen. En zorgen dat je andere telefoonnummers te pakken krijgt dan de zgn klanten'service'. (ik ken alleen maar mijn eigen geval, en ik word bijna net zo boos als jij al ;) ) En ook anderen laten bellen, ik heb mensen van de gemeente en van de woningbouwvereniging er ook op af gestuurd.
Let op: netbeheerder Continuon rekent gewoon elk jaar Meetdienst door, de boeven, of er nu een meteropnemer langs komt of niet (ik ken gevallen waar dat al jaren niet gebeurd is). Daar zit dus ook opname van de meters in. Als er geen meteropnemer langskomt en jij bent zo "coulant" om die meterstanden door te geven, dien je wat mij betreft GEKORT te worden op die belachelijke "meetdienst". Let wel: hier zit ook "het verwerken van de meetdata" in, maar je gaat mij niet vertellen dat mijn ene getalletje (enkeltarief meter) of die twee getalletjes (dubbeltarief meter) bij meeste mensen 22,08 resp. 37,68 euri (incl. BTW) per jaar moet gaan kosten met alle geautomatiseerde gegevensverwerking van tegenwoordig.
Ik vind het op zich logisch om zelf op te nemen, is voor mij een kleine moeite, en scheelt de beheerder kosten, geen probleem. Ik wist alleen niet dat ze hiervoor een tarief in rekening brengen (via de leverancier). Misschien bezwaar maken tegen deze kosten en eisen dat ze aannemelijk maken dat ze deze kosten daadwerkelijk maken voor het opnemen en gegevensverwerking.
En dan ook nog 7,68 euri EXTRA vastrecht vragen voor PV-eigenaren die een teruglevertelwerk "moeten" hebben, omdat ze anders niet (volgens WET!!!) "gesaldeerd" kunnen worden met hun nooit zelfverkozen digitale meter!
Ik betaal dacht ik geen extra vastrecht, ik ga het morgen meteen ff checken natuurlijk, maar als dat wel zo is hebben ze het wel heel goed verstopt.
In huurcomplexen zoals het onze zitten er een heleboel meters vlak bij elkaar. Uurtje werk voor de meteropnemer (als hij komt), en al die huurders een vette "meetdienst" aanrekenen. KASSA!!! Het zijn allemaal schurken die netbeheerders = de nieuwe monopolisten... :r

Overigens gaan alle meters (weer) vervangen worden door zgn. "slimme meters" die op afstand zijn uit te lezen. Wat mij betreft: zelfde vastrecht tarieven en Meetdienst in de allesbrander. Inleveren dat tarief! (Reken maar dat er de nodige zeer giftige adders onder het gras zitten, we worden hierover geen spat wijzer gemaakt...). De eerste 50.000 "slimme meters" zijn ze al gewoon mee bezig. Zet maar een slot op die meterkast...
Wij hebben nu een Ampy automation type 5177c-meter: volgens nuon kan deze idd van afstand uitgelezen worden (niet dat ze dat ook doen, maar goed)
[...]
.

"Kleinverbruikerstarief" is variabele kWh kosten, dus:
(1) leveringstarief (nota leverancier)
(2) variabel deel transportkosten (nota netbeheerder, maar komt meestal voor op nota leverancier die het "leveranciersmodel van facturatie" (ja, ja!) heeft; als leverancier "netbeheersmodel" heeft, moet de netbeheerder zelf gaan factureren, maar laat dat meestal door het "customer care center" van de voormalige monopolist-leverancier doen... B) )
(3) "energiebelasting", vroeger REB. Op nota leverancier. Is het ALLERGROOTSTE DEEL van de variabele kWh prijs en wordt door de staat ingepikt, en dat hoeft geen probleem te zijn, als het maar voor de volle 100 procent in duurzame energie gestoken wordt (wat NIET gebeurt!!!). Zoals in een terugleververgoeding van, pak hem beet, 40 euricent/kWh voor zonnestroom eigenaren... >:) )
(4) BTW. Nog meer lijkenpikkerij van Zalm, die nu, goh, da's handig, ook nog eens Economische Zaken in zijn barstensvolle "portefeuille" heeft. :(

Totaal komt het voor vrijwel alle leveranciers in Nederland op ongeveer 20 euricent neer, en daar doet die marginale fractie "levering" niks aan af. We hebben dan ook nog steeds geen "geliberaliseerde" energiemarkt, een van de grofste leugens die er verkocht worden door EZ en gelieerde instanties...

[...]

Neen, voor zonnestroom is de MEP nu 9,7 eurocent/kWh. Maar daar moet je wel een afgrijselijke bureaucratenkermis voor door, een hele zwik papierhandel inleveren bij EnerQ en CertiQ (jawel, beide door .... EZ in het leven geroepen), inschrijfgeld betalen, jaarlijkse bijdrage dokken, en als de mooie heren al uw bureaucratische hindernissen in orde hebben bevonden, mag u maar liefst 9,7 cent per kWh ontvangen.
ik heb toen inderdaad gekeken of ik MEP aan zou vragen en heb er vanaf gezien vanwege de kosten en de papierwinkel.
Maar ja, een netbeheerder als Continuon wil over teruglevering een EXTRA vastrechttarief in het leven gaan roepen (ze beweren dat ze dat al doen, maar ik ken geen enkele PV-eigenaar waar dat ooit in rekening is gebracht), dus u mag zelf gaan zitten uitrekenen hoeveel er aan het einde van deze gruwelrit door het terugleverspookhuis wat Nederland heet voor u overblijft. Niet gek staan te kijken dat je dan netto moet gaan BETALEN i.p.v. een paar miezerige centen ONTVANGEN voor het overschot van je kostbare zonnestroom die je met je 5 kilowattpiek PV-installatie op het net zet... |:(

Ik ken een "geval" die door dat hele MEP circus is gekomen, maar hij heeft dan ook nogal wat paneeltjes, het geduld van een olifant, een hele hoge telefoonrekening (...), en hij wilde de heren wel eens op de proef stellen. Dus het KAN wel, maar je moet een lange adem hebben. Er wordt op de achtergrond aan gewerkt om deze hel te verlichten voor de PV-eigenaren, maar wat daar uitkomt is nog zeer onzeker. Of het allemaal "rendeert" moet je voor jezelf inschatten. Met mijn paar paneeltjes ga ik daar van mijn leven niet aan beginnen. Ik ga niet voor een stel zonnestroom hatende bureaucraten in het stof liggen rollen en gelakte schoenen likken... })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
benoni schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 00:30:
[...]

Nee joh, een eigenbenig koudgetrapt biertje geeft veel meer genoegdoening :9

Ik heb wel eens geprobeerd 600 watt te produceren op een fietstrainer met SRM-meting, maar dat is echt :X zwaar om te doen. 250 Watt kun je echter prima volhouden.
Ik vermoed dat hiervan maar een fractie overblijft als je het wil omzetten in electriciteit: heb ook ooit ergens gelezen dat het niet zinnig is om stroom op te wekken door te fietsen, maar ik weet natuurlijk niet meer waar ik dat las 8)7 Ik dacht dat die apparaten wel hun eigen energie kunnen opwekken (voor het display-tje en hartslagmeting en zo)
Ik weet van een sportschool in Rotterdam waar ze wel stroom opwekken met hun fitness apparatuur, maar ik denk dat ze daar net de lampen kunnen laten branden als alle fietsen bezet zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
RikTW schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 01:00:
[...]

Ik vermoed dat hiervan maar een fractie overblijft als je het wil omzetten in electriciteit: heb ook ooit ergens gelezen dat het niet zinnig is om stroom op te wekken door te fietsen, maar ik weet natuurlijk niet meer waar ik dat las 8)7 Ik dacht dat die apparaten wel hun eigen energie kunnen opwekken (voor het display-tje en hartslagmeting en zo)
Ik weet van een sportschool in Rotterdam waar ze wel stroom opwekken met hun fitness apparatuur, maar ik denk dat ze daar net de lampen kunnen laten branden als alle fietsen bezet zijn :+
Ik heb 't even na zitten kijken, volgens Wikipedia haalt een generator met vaste magneten (fietsdynamo) nog geen 60%, maar generatoren met een electromagnetisch veld (autodynamo) kunnen tot 90%. Dus als je het laatste zou aandrijven met een kettingoverbrenging (97% efficiency) valt het best mee. Al zou je met een direct drive koelkastmotor je biertje natuurlijk nog efficienter koud kunnen trappen :7

Tip: ik zag ook dat je de energieopbrengst van een Tour de France-renner kunt volgen tijdens de rit: Lang Sebastian (Gerolsteiner) op www.srmdataserver.de :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

LED-Maniak schreef op maandag 03 juli 2006 @ 17:48:
[...]

Wij hebben soladin 120 omvormers gekregen, op de site hebben ze het alleen maar over de OK4 omvormers, ik neem aan dat het dan niet voor ons geldig is?
Je hebt waarschijnlijk aan een latere actie van NUON meegedaan, toen zijn Soladin 120 inverters gebruikt (ze hadden waarschijnlijk al onraad geroken...). De renovatieactie geldt ALLEEN maar voor de door NUON resp. Eneco geleverde Sunpower systemen met OK4 omvormers. Andere leveranciers moeten nog over de brug komen: gaarne deze partijen met deze precedent confronteren en onder druk zetten met Europees consumentenrecht (slecht geleverd product cq. systeemopstelling die niet aan de door OK4 producent NKF op de gebruiksaanwijzing vermelde > 20 jaar levensduur (!!!) voldoet) als wapen. Voor diegenen die het betreft, dus NIET diegenen met andere omvormers!!!

[...]
Ze worden(icm de omvormers) aardig warm inderdaad. De omvormers zelf zitten al aan een muur die 30 graden en meer wordt, we zitten te kijken om ze op een andere muur te bevestigen waar die temperatuur hooguit 20 graden is.
Let er op dat je een ventilatieopening tussen omvormer en muur laat zitten voor natuurlijke afkoeling. Omvormers kunnen best heet worden, maar dat moeten ze kunnen hebben (anders zijn het slechte omvormers). Voor de zekerheid niks brandbaars als papier e.d. in de buurt hebben. Dus geen boekenkast er tegenaan o.i.d., laat groot stuk ruimte om de omvormer(s) vrij.
Overigens staan de panelen momenteel bovenop van die zwarte bakken. Er zitten dan wel ventilatiesleuven in de bakken maar volgensmij is een aluminium frame waar ze op rusten veel beter in verband met de koeling ervan(aangezien hier vaak wel een koude bries staat aan de kust) of niet?
De beroemde "Ecofys bakken" (patent is doorverkocht). Je kunt ventilatie verbeteren door de panelen met goede, stevige bout en moerconstructie iets verhoogd boven de bak "op te krikken", dan kan er ventilatielucht bij onderzijde van het paneel komen. Dat hebben ze bij Sunergy in Rijswijk gedaan.

[...]
Hmm, dus ik zou niet meer mogen verwachten dan die 250Watt. Das best een verschil dan inderdaad.
Jammer, maar helaas. Het is niet anders. Let op dat je niet geforceerd gaat koelen met ventilator of zo: is waanzin, want daar verspil je alleen maar kostbare energie mee. Goede, "vrije" omvormer ophanging is het beste. In Duitsland schijnen ze die enorme bakken van kilowattpiek omvormers wel eens in de koele kelder op de vloer te leggen....

[...]
Dit is 1.5/2 jaar geleden gebeurt, niet bij ons maar bij de buurman. Daar heb ik helaas verder geen documentatie van maar zal het eens gaan navragen want hij was het er zelf ook niet mee eens.
Volgaarne, ik wil gaarne documentatie als je wat kunt vinden. Niet mee eens? Wat een aardige buurman heb jij! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Kijkkijk, het begint al, net als vorig jaar en het jaar daarvoor:

http://www.nu.nl/news/772...ktriciteitscentrales.html
Door het warme weer is de behoefte aan stroom extra groot door het gebruik van ventilatoren en airconditioning.
Terwijl mijn paneeltjes juist nu hun maximum vermogen leveren. :Y)

[ Voor 24% gewijzigd door JeroenH op 06-07-2006 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
CanonG1 schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 22:45:
Kijkkijk, het begint al, net als vorig jaar en het jaar daarvoor:

http://www.nu.nl/news/772...ktriciteitscentrales.html

[...]

Terwijl mijn paneeltjes juist nu hun maximum vermogen leveren. :Y)
Juist niet, door het warme weer is dit weer minder :P .

iig, we hadden gistermiddag opeens 350 watt uit de panelen kunnen halen dan normaalgesproken 250 watt(omdat het kouder was). Daarom heb ik meteen even een offerte aangevraagd voor alu-profielen ipv die zwarte bakken.

Keep you posted :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

LED-Maniak schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 00:22:
[...]

iig, we hadden gistermiddag opeens 350 watt uit de panelen kunnen halen dan normaalgesproken 250 watt(omdat het kouder was). Daarom heb ik meteen even een offerte aangevraagd voor alu-profielen ipv die zwarte bakken.

Keep you posted :)
Hoi LED-Maniak: lees eventjes mijn post van 4 juli....
Dat enigzins tegenvallende rendement hebben we behaald op ons op een plat dak staand PV-systeem met 10 zonnepanelen, gemonteerd op ...... open alu frame constructies!

Toegegeven, Ecofys bakken worden nog veel heter, maar alle zonnepanelen, of ze nu "vrij" staan of niet, zullen fors aan rendement inboeten op warme zomerse dagen. No problem, als het maar een beetje waait, het langdurig zonnig is, en er af en toe in de zomer een lekkere stortbui valt om het stof weg te spoelen.

:>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:49

aex351

I am the one

Wij hebben hier ook zonnepanelen op het dak staan. Van de tijd toen er nog subsidie werd gegeven, iets wat plots gestopt is, belachelijk. Kortom paar jaar geleden is de analoge meter vervangen door een digitale, dit omdat het beter zou in combinatie met nacht stroom. Toen bleek dat het niet terug telde, energie en geld gaat dus verloren. Pogingen om een analoge meter terug te krijgen liepen op niets uit. Beloftes van niets allemaal dus.

Nu v/d week zijn de omvormers gratis vervangen, speciale actie van een bedrijf, door betere. Bleek dat de oude die buiten onder de zonnepannelen zaten (OK4) verbrand was. De nieuwe die meteen de witte kastjes in het huis vervangen zijn als het goed is ook de omvormers. Deze hebben een blauwe behuizing en een ventilator erin (die kabaal maakt wanneer het op 100% werkt). Niet in de woonkamer gelukkig !

Hoe nu iets wat van geld te zien voor het verzamelde stroom, van NUON aangezien we sinds de digitale meter geen geld hebben gezien als ik het goed heb !?

note: overigens voor de speciale actie moet je zelf achteraan bellen !

[ Voor 20% gewijzigd door aex351 op 08-07-2006 02:38 ]

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
aex351 schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 02:28:
Hoe nu iets wat van geld te zien voor het verzamelde stroom, van NUON aangezien we sinds de digitale meter geen geld hebben gezien als ik het goed heb !?
Ik zou zeggen: wordt lid van de zonnestroomproducentenvereniging, die kunnen je daar vast mee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
LED-Maniak schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 00:22:
Dat is op zich natuurlijk waar, maar de zon schijnt wel vaker en langer in deze periode, en ik zie toch regelmatig dat de omvormer tegen het maximum zit. Ik zie ook dat de dagproducties erg hoog zijn, ik denk niet dat die voor langere periodes achter elkaar hoger zullen worden dan in de afgelopen week.

Maar ik heb de installatie natuurlijk nog maar kort, we zullen het zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
zonnigtype schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 02:09:
[...]

Hoi LED-Maniak: lees eventjes mijn post van 4 juli....
Dat enigzins tegenvallende rendement hebben we behaald op ons op een plat dak staand PV-systeem met 10 zonnepanelen, gemonteerd op ...... open alu frame constructies!

Toegegeven, Ecofys bakken worden nog veel heter, maar alle zonnepanelen, of ze nu "vrij" staan of niet, zullen fors aan rendement inboeten op warme zomerse dagen. No problem, als het maar een beetje waait, het langdurig zonnig is, en er af en toe in de zomer een lekkere stortbui valt om het stof weg te spoelen.

:>
Had ik inderdaad gelezen en ben toen met google gaan zoeken wat andere mensen hebben gedaan. Iemand had een verschil van 30 graden als hij de bak wit spoot met veel gaten ipv standaard liet, dat lijkt mij niet goed voor de panelen :X .

Ik zag trouwens dat jij toch redelijk dichtbij mij in de buurt woont dus is dan mooie vergelijking.
In ieder geval, al hebben we 50 watt meer opbrengst ervan dan loont dit uiteindelijk toch weer. Ik neem aan dat de levensduur ook langer zal zijn als ze koeler blijven.

Ohw: over de omvormers die een erg vreemd verbruik zouden hebben: ik heb het pas s'nachts gemeten door er een digitale verbruiksmeter op te zetten. Toen gaf hij op de 4 omvormers 32watt aan!
Tenzij er in de nacht dus gewoon 30 watt geleverd wordt lijkt dit mij wel erg vreemd...

[ Voor 12% gewijzigd door LED-Maniak op 08-07-2006 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

LED-Maniak schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 16:49:
[...]

Had ik inderdaad gelezen en ben toen met google gaan zoeken wat andere mensen hebben gedaan. Iemand had een verschil van 30 graden als hij de bak wit spoot met veel gaten ipv standaard liet, dat lijkt mij niet goed voor de panelen :X .
Er is ook een NUON werknemer geweest die apetrots in het Natuurstroomblad liet plaatsen dat hij met neppaneel tegenover de zonnepanelen, bedekt met binnenstebuiten gelijmde chipszakken (met dat vreselijke laminaat alu/plastic folie) door reflectie een krankzinnig hoge opbrengst kreeg. Kort daarna hoorde ik "in de wandelgangen" dat de omvormers van de coating aan de onderzijde van zijn paneeltjes waren gesmolten omdat ze bloedheet werden door het hoge DC-aanbod. Noooooooit meer wat van gehoord van die slimmerik.... 8)7
Ik zag trouwens dat jij toch redelijk dichtbij mij in de buurt woont dus is dan mooie vergelijking. In ieder geval, al hebben we 50 watt meer opbrengst ervan dan loont dit uiteindelijk toch weer. Ik neem aan dat de levensduur ook langer zal zijn als ze koeler blijven.
Wis en waarachtig. Hoge temperaturen zijn DODELIJK voor alle elektronica, zeker als die belasting langdurig is. Vandaar dat omvormers nooit zo lang mee (zullen) gaan als de zonnepanelen zelf. Moet nog nodige research in gestoken worden.
Ohw: over de omvormers die een erg vreemd verbruik zouden hebben: ik heb het pas s'nachts gemeten door er een digitale verbruiksmeter op te zetten. Toen gaf hij op de 4 omvormers 32watt aan! Tenzij er in de nacht dus gewoon 30 watt geleverd wordt lijkt dit mij wel erg vreemd...
Over die digitale meters gaan zeer vreemde verhalen. Die blijken het verbruik vaak niet goed te kunnen meten en registreren opbrengst 's nachts van de omvormers. Bull. 's Nachts staan de OK4 omvormers UIT en verbruiken en genereren niks, in ieder geval zeker geen 30 Watt, want dan kun je je zonnestroomsysteem wel zo snel mogelijk op marktplaats gaan zetten (of heb je soms een batterij voetbalstadion schijnwerpers boven je zonnepanelen hangen?). De foute meting blijkt te worden veroorzaakt door een verkeerde cosinus PHI van dit soort meters. Ergo, voor GLOBALE monitoring zijn deze apparaatjes wel aardig, maar voor nauwkeurige opbrengstmeting moeten bij sommige van deze dingen de nodige vraagtekens gezet worden. Mijn eigen metingen zoals die op Polder PV staan, zijn allemaal gebaseerd op de primaire metingen van alle OK4 omvormers m.b.v. de software die die dingen real-time uitleest. Tot op de wattuur nauwkeurig.

http://www.polderpv.nl grafieksectie, o.a. dagcurves

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

aex351 schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 02:28:
Wij hebben hier ook zonnepanelen op het dak staan. Van de tijd toen er nog subsidie werd gegeven, iets wat plots gestopt is, belachelijk.
Niet belachelijk. WEL dat die subsidieregeling op een belachelijk stompzinnige wijze is afgekapt, met uitlooptermijn (waardoor er een run op de panelen kwam en enorme overschrijding van het VROM budget), en WEL belachelijk dat er helemaal niks voor in de plaats is gekomen (ondanks pogingen van Diederik Samsom om zonnestroom dan onder de MEP te brengen, wat Brinkhorst vervolgens met een onsterfelijke uitspraak in de Tweede Kamer afschoot). Die stapeling van AANKOOP subsidies was bezopen en hartstikke ongezond, lokte fraude uit, slecht opgeleverde systemen, slechte kwaliteit van materialen, ondeskundig personeel wat "kansen zag om een slaatje uit de regeling te slaan", etc., etc. Het enige goede, hartstikke effectief gebleken ondersteuningsmodel is een volwaardige terugleververgoeding gebleken zonder bureaucratische belemmeringen en uniforme kansen voor alle, gecertificeerde aanbieders. Nog steeds zit de hele sector er op te wachten terwijl het ene na het andere land dat succesverhaal overneemt....
Kortom paar jaar geleden is de analoge meter vervangen door een digitale, dit omdat het beter zou in combinatie met nacht stroom. Toen bleek dat het niet terug telde, energie en geld gaat dus verloren. Pogingen om een analoge meter terug te krijgen liepen op niets uit. Beloftes van niets allemaal dus.
Wederom: je bent bestolen, hoogstwaarschijnlijk met voorbedachte rade, en zeer waarschijnlijk is er ontoelaatbaar berichtenverkeer tussen je leverancier en je netbeheerder geweest (de laatste gaat - indirect via het zogenaamd onafhankelijke meetbedrijf - over je meter). Hier MOET je een zaak van maken en bij voortdurende tegenwerking van je netbeheerder en/of je leverancier een stevige, duidelijk geformuleerde en van bewijsmateriaal ondersteunde klacht indienen bij de NMa/DTe. Digitale meters zonder teruglevertelwerk zijn diefstalmeters en horen door de netbeheerder GRATIS vervangen te worden, ZEKER als zij dat rotding in je huis hebben geplaatst "nadat bleek dat je zonnepanelen had". Dat is niet zonder reden gebeurd, beste aex....
Nu v/d week zijn de omvormers gratis vervangen, speciale actie van een bedrijf, door betere. Bleek dat de oude die buiten onder de zonnepannelen zaten (OK4) verbrand was. De nieuwe die meteen de witte kastjes in het huis vervangen zijn als het goed is ook de omvormers. Deze hebben een blauwe behuizing en een ventilator erin (die kabaal maakt wanneer het op 100% werkt). Niet in de woonkamer gelukkig !
Gaarne details over bedrijf, actie en gang van zaken naar mijn mailadres s.v.p. Als het goed is is dit de renovatieactie van NUON en/of Eneco geweest (Sunpower systemen), die trouwens nog volop loopt en bij NUON waarschijnlijk nog maar net begonnen is. OK4 "verbrand"??? Nooit gehoord, gaarne foto's of betere omschrijving. Witte kastje was de zonnestroomindicator, de omvormers zaten normaal gesproken onder de zonnepanelen bevestigd. Blauwe behuizing betekent, zoals bij alle te renoveren Sunpower systemen: je hebt een Soladin 600 omvormer van Mastervolt in huis gekregen (betrouwbaar bedrijf), dat is een stringomvormer die de DC-stroom van de tijdens de renovatie in serie geschakelde panelen omzet in AC-netstroom. Je kunt dus niet meer individuele panelen monitoren.

Hoe erg is dat "kabaal"? Mastervolt schijnt juist de nodige energie gestoken te hebben in het vinden van een goede, geluidloze ventilator. Lijkt dus niet gelukt te zijn? Zou 's nachts allemaal uit moeten staan, zoals het hoort.

note: overigens voor de speciale actie moet je zelf achteraan bellen !
Breek me de bek niet open. Ik heb 6 brieven moeten schrijven om centraal systeem hier in de bureaucratenmolen te krijgen. Is bewust zo opgezet om zo veel mogelijk "niet zo alerte, mondige huishoudens" buiten de renovatieboot te laten vallen. We missen wellicht zo'n 1.300 huishoudens die niet ingeschreven zouden staan....

Geld krijg je niet zomaar terug van NUON. Daar moet je voor sleuren en trekken en een iets dikker dan gemiddelde nijlpaardenhuid hebben. Laat dit niet over je kant gaan, dat bedrijf zwemt in het energiegeld (koppeling gas- aan olieprijs, gouden stadswarmteprojecten, etc.)! })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Oh ja, over die teruglevering aan het net.

Heb net mijn grafieksectie weer helemaal up to date gemaakt. Sinds april zijn we alweer op maandbasis "gesaldeerd" aan het terugleveren aan het net. Reden: 1 kWp systeem en zeer zuinig huishouden, ondanks bijna dagelijks vele uren computerwerk voor Polder PV. Overschot gaat het net in (ook als we op vakantie zijn), de salderende ferrarismeter met enkel telwerk draait terug.

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/EVMstring.gif
Maandelijkse elektriciteitsconsumptie en zonnestroom productie
grijs: "grijze" stroom E.W.R. (tm. sep. 1997);
groen: "Ecostroom" E.W.R./NUON resp. "Natuurstroom" NUON; geel--oranje (boven 0): in huis geconsumeerde, zelf opgewekte zonnestroom;
geel--rood (onder 0): aan net geleverde, zelf opgewekte zonnestroom;
blauw: "Blauwe Energie" Echte Energie (windenergie uit Nederland; vanaf 1 juli 2003)

Motto: "Duurzame elektriciteit invoeden op het nationale distributienet dient als een maximaal te faciliteren burgerrecht beschouwd te worden."

Zie ook:

http://www.polderpv.nl/meterstanden1.htm

;)

[ Voor 27% gewijzigd door zonnigtype op 09-07-2006 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonnigtype schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 23:54:
Hoe erg is dat "kabaal"? Mastervolt schijnt juist de nodige energie gestoken te hebben in het vinden van een goede, geluidloze ventilator. Lijkt dus niet gelukt te zijn? Zou 's nachts allemaal uit moeten staan, zoals het hoort.
Ik heb ook een Soladin 600 en eigenlijk vind ik die ik ook maar lawaaiig. 's Nachts is hij stil, maar bij een omvormertemperatuur van meer dan 60 graden gaat de fan draaien en dat is echt geen stille fan. Met deze warme dagen is omvormertemperatuur vrijwel continu hoger dan 60 graden. Bij mij hangt de omvormer in een kamer op de bovenverdieping, met de deur dicht, maar als het stil in huis is kun je de fan op de benedenverdieping duidelijk horen, ook omdat het een fluctuerende geluid is. Verder maakt de omvormer bij het opstarten een tikkend geluid (relais?), dat is nu dus om zes uur 's ochtends of zo. Ik ben daar al een paar keer wakker van geworden omdat onze slaapkamer ook op de bovenverdieping is.

Ik denk dat ik hierover maar eens contact opneem met Mastervolt, want eigenlijk vind ik het ding TE lawaaiig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
CanonG1 schreef op zondag 09 juli 2006 @ 10:53:
[...]
Ik denk dat ik hierover maar eens contact opneem met Mastervolt, want eigenlijk vind ik het ding TE lawaaiig.
Zojuist Mastervolt even gebeld, en die vertelde mij het volgende:

Ik moet eerst even controleren of het geen resonantie van de behuizing is, dus de omvormer even loshalen van de muur, een een kartonnetje erachter klemmen o.i.d. Het zou kunnen zijn dat dat het is, er zit bij sommige ventilatortoerentallen volgens mij inderdaad een resonantiecomponent in het geluid. Als dat het niet oplost moet ik weer even bellen en ruilen ze de omvormer om voor een versie met een stillere ventilator.

Als het allemaal verloopt zoals het me zonet verteld is vind ik dat allemaal zeer netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Goede service opzich alleen jammer dat ze dan niet weer direct in het begin die omvormer met stille fan geven. Zal wel te duur zijn. Dat geld ook altijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Ik lees dat er stroom naar de buren gaat, vind je dat niet zonde? Zou je dat niet liever opslaan voor gebruik 's nachts?

Je zegt zelf ook dat je netto gaat terugleveren, krijg je daarvoor betaald van het energiebedrijf?

Een waardige slag in de strijd om de onafhankelijkheid, volgens mij weet ik nog wel mensen die hierin veel interesse hebben. Ik geef ze je site door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verstekbakker schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 11:02:
Ik lees dat er stroom naar de buren gaat, vind je dat niet zonde? Zou je dat niet liever opslaan voor gebruik 's nachts?
Nee, het gaat door mijn kWh-meter heen die daardoor terugdraait. Zij nemen het af waardoor hun meter normaal vooruit draait. Ik gebruik het net zogezegd als stroomopslag. Dit is mogelijk omdat er op dit moment nog relatief weinig zonnestroom wordt geproduceerd en het dus gewoon past binnen de normale verbruiksfluctuaties van het elektriciteitsnet. Neemt dat aandeel toe (evenals dat van wind), dan zal er óf geïnvesteerd moeten worden in energie-opslag (waterstof? perslucht?), óf een aantal snelstartende kleine gas/biomassacentrales gebouwd moeten worden die je kunt inschakelen om momenten van onvoldoende energie-invoer door de duurzame bronnen.
Opslaan (in accu's) is technisch mogelijk, en gebeurt ook wel op kleine schaal op afgelegen locaties waar geen elektriciteitsnet is (vakantiehuisjes bijvoorbeeld). Maar het is niet milieuvriendelijk, complex, minder betrouwbaar, minder efficiënt en veel duurder dan teruglevering aan het net.
Je zegt zelf ook dat je netto gaat terugleveren, krijg je daarvoor betaald van het energiebedrijf?
Als ik meer zou produceren dan we zelf verbruiken dan zou dat misschien (na veel administratief geworstel) mogelijk zijn, maar dat is niet mijn doel. Als was het alleen maar omdat je op dit moment geen geld zult verdienen met zonnestroom, het is (als je alleen de korte-termijn kosten bekijkt) duurder dan stroom uit fossiele brandstoffen.
Een waardige slag in de strijd om de onafhankelijkheid, volgens mij weet ik nog wel mensen die hierin veel interesse hebben. Ik geef ze je site door.
Graag. Hopelijk hebben ze er wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
TEAMIKKE schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 10:45:
Goede service opzich alleen jammer dat ze dan niet weer direct in het begin die omvormer met stille fan geven. Zal wel te duur zijn. Dat geld ook altijd...
Logisch he... ook op de markt van omvormers is (gelukkig) concurentie, en alle fabrikanten zullen op zoek zijn naar de goedkoopste componenten die goed werken. Helaas wil dat nog wel eens aan de 'verkeerde kant van de stippellijn' terechtkomen. Dat is op zich ook niet zo heel erg, komt in alle branches voor (moederborden met slechte condensatoren, auto's met een slecht rem-component, noem maar op). Het is alleen wel zaak dat de fabrikant het goed oplost richting de gebruiker, en er ook van leert en de volgende keer wat kritischer kijkt naar de kwaliteit van de gebruikte componenten. Dat zal altijd een gevecht zijn tussen de technici (die willen de beste componenten) en de commerciële mensen (die willen de laagste verkoopprijs).

Ik hoop dan ook dat als op vervanging aankomt Mastervolt mij eerst een nieuwe stuurt en dat ik daarna pas de huidige terug hoef te sturen, anders mis ik een x aantal dagen opbrengst. Maar dat laat ik hier wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
CanonG1 schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 11:51:

Als ik meer zou produceren dan we zelf verbruiken dan zou dat misschien (na veel administratief geworstel) mogelijk zijn, maar dat is niet mijn doel. Als was het alleen maar omdat je op dit moment geen geld zult verdienen met zonnestroom, het is (als je alleen de korte-termijn kosten bekijkt) duurder dan stroom uit fossiele brandstoffen.
Het was mij niet zo zeer te doen om eraan te verdienen, maar ik kan het niet goed hebben dat een bedrijf als NUON/Essent/[vul in] zich kapot lacht en zijn/haar zakken vult terwijl jij stroom staat te maken.

Ik ben overigens benieuwd of er in de toekomst belasting gaat komen op zonnestralen, als veel mensen dit gaan doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verstekbakker schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 12:58:
[...]
Het was mij niet zo zeer te doen om eraan te verdienen, maar ik kan het niet goed hebben dat een bedrijf als NUON/Essent/[vul in] zich kapot lacht en zijn/haar zakken vult terwijl jij stroom staat te maken.
Ik ben ook erg voor een reeële terugleververgoeding zoals nu bv. in Duitsland is. Maar het is maar net wat het doel van de regering is, en het doel van onze huidige regering is overduidelijk niet duurzaamheid. In deze tijd mag je al blij zijn als je zonder gezeur de volledige kWh-prijs vergoed krijgt.
Het is mij ook niet om het geld te doen, althans niet in eerste instantie. Daarom heb ik geen installatie die meer produceert dan ik verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

CanonG1 schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 13:13:
[...]

Ik ben ook erg voor een reeële terugleververgoeding zoals nu bv. in Duitsland is. Maar het is maar net wat het doel van de regering is, en het doel van onze huidige regering is overduidelijk niet duurzaamheid. In deze tijd mag je al blij zijn als je zonder gezeur de volledige kWh-prijs vergoed krijgt.
Het is mij ook niet om het geld te doen, althans niet in eerste instantie. Daarom heb ik geen installatie die meer produceert dan ik verbruik.
Hoi Jeroen. Even corrigeren: op jaarbasis volstrekt mee eens, maar je bent wel zeer vaak momentaan terugleveraar, zeker in een energiezuinig huishouden (wat je dezelfde dag 's nachts weer terughaalt van het net, of bijv. eerste helft van de week is zonnig en heb je overschot, tweede helft van de week is somber, en dan neem je af). Probleem is dat de netbeheerders dat overschot allemaal op een teruglevertelwerk willen krijgen ipv dat door die meter te laten verrekenen (salderen), ze haten die prachtige ferrarismeters die terugdraaien. Ergo: ze willen dat de totale teruglevering BEMETEN wordt. En dan begint het gezeik, want dan gaan er allemaal truuks uitgehaald worden om zo minimaal voor die kostbare, geregistreerde zonnestroom uit te betalen, maar wel de volle mep te laten dokken voor de stroom die je van hen afneemt op het afnametelwerk. Recentste "voorstel" richting DTe: systeemdiensttarief van TenneT NIET over de saldering berekenen, maar OVER HET TOTALE GEREGISTREERDE (GEMETEN) VERBRUIK OP HET AFNAMETELWERK. Dat tarief berekenen ze gewoon door, en daar hebben ze feitelijk helemaal geen belang bij, dus hoogst verdacht!

Je kunt er VERGIF op innemen dat, als ze dat kleine visje "binnen" hebben (precedent), ze de BIG FISH gaan proberen binnen te hengelen. Zijnde variabele transportkosten (aanzienlijk!) en, mogelijk, de walvishaai van je variabele kosten om Zalm te lijmen: de REB! Vergeet de BTW daaroverheen niet!

Zelf protesteren? Gaarne. Wel met argumenten omkleed, je kunt nog "inspreken"....

http://www.dte.nl/nederla...systeemdienstentarief.asp (voorstel wijziging Tarievencode) :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonnigtype schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 10:06:
[...]
Verhaal over teruglevering
Jajaja ik weet hoe het werkt :) Wat ik bedoelde in de post is dat ik niet de intentie heb om op jaarbasis meer te gaan leveren dan we verbruiken. Ik heb gelukkig gewoon een roterende meter, dus mijn jaarverbruik daalt simpelweg met de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-05 10:17

BCM

[...]

Hoi Jeroen. Even corrigeren: op jaarbasis volstrekt mee eens, maar je bent wel zeer vaak momentaan terugleveraar, zeker in een energiezuinig huishouden (wat je dezelfde dag 's nachts weer terughaalt van het net, of bijv. eerste helft van de week is zonnig en heb je overschot, tweede helft van de week is somber, en dan neem je af). Probleem is dat de netbeheerders dat overschot allemaal op een teruglevertelwerk willen krijgen ipv dat door die meter te laten verrekenen (salderen), ze haten die prachtige ferrarismeters die terugdraaien. Ergo: ze willen dat de totale teruglevering BEMETEN wordt. En dan begint het gezeik, want dan gaan er allemaal truuks uitgehaald worden om zo minimaal voor die kostbare, geregistreerde zonnestroom uit te betalen, maar wel de volle mep te laten dokken voor de stroom die je van hen afneemt op het afnametelwerk. Recentste "voorstel" richting DTe: systeemdiensttarief van TenneT NIET over de saldering berekenen, maar OVER HET TOTALE GEREGISTREERDE (GEMETEN) VERBRUIK OP HET AFNAMETELWERK. Dat tarief berekenen ze gewoon door, en daar hebben ze feitelijk helemaal geen belang bij, dus hoogst verdacht!

Je kunt er VERGIF op innemen dat, als ze dat kleine visje "binnen" hebben (precedent), ze de BIG FISH gaan proberen binnen te hengelen. Zijnde variabele transportkosten (aanzienlijk!) en, mogelijk, de walvishaai van je variabele kosten om Zalm te lijmen: de REB! Vergeet de BTW daaroverheen niet!

Zelf protesteren? Gaarne. Wel met argumenten omkleed, je kunt nog "inspreken"....

http://www.dte.nl/nederla...systeemdienstentarief.asp (voorstel wijziging Tarievencode) :(
Nu wordt het mij toch een beetje te populistisch.
1. De ferraris meter is een zeer slechte meter. Hij heeft een hoge weerstand en gebruikt erg veel energie. (Gekscherend werd er wel eens gezegd dat er één centrale stond te stoken om deze meters te laten draaien)
2. Op zich is de salderingsmaatregel een rare subsidie van de staat. Zij beslissen maar hoeven er niet voor te betalen. De Netbeheerder krijgt de gederfde inkomsten voor zijn kiezen. Iedereen heeft het altijd over de mooie accu, zoals ze het net noemen maar in de salderingsmaatregel hoeven ze daar niet voor te betalen. Ik ben het er mee eens dat de volledige transport kosten voor de levering van zonne energie te hoog is. Echter, heel simpel gezegd, zou dat economisch wel het eerlijkst zijn.
3. Gelukkig krijgt iedereen binnen een jaar of 6 een digitale, slimme meter met een separaat kanaal voor teruglevering. Dan is er niemand meer die een Ferraris meter meer heeft.

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
BCM schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 12:09:
1. De ferraris meter is een zeer slechte meter. Hij heeft een hoge weerstand en gebruikt erg veel energie. (Gekscherend werd er wel eens gezegd dat er één centrale stond te stoken om deze meters te laten draaien)
Is dat echt zo? Heb je daar wat extra info over, of bronnen? Anders zoek ik vanavond zelf wel even op het internet.
Ik ben het er mee eens dat de volledige transport kosten voor de levering van zonne energie te hoog is. Echter, heel simpel gezegd, zou dat economisch wel het eerlijkst zijn.
Het klinkt misschien gek als zonnepaneel-bezitter (ik weet zeker dat zonnigtype van zijn stoel valt) maar ik ben het met je eens. Ik vind dat het best onderdeel kan zijn van een tijdelijke stimuleringsregeling om het gebruik van duurzame energie te stimuleren, zoals nu bv. Duitsland het geval is. Maar de stroom die een PV-installatie produceert moet natuurlijk ook vervoerd worden over het net (meestal alleen lokaal, maar toch) en het bedrijf wat dat voor je vervoert mag daar best een vergoeding voor hebben. Zij hebben die leidingen neergelegd en moeten ze ook onderhouden.

Het probleem wat ik er nu mee heb is dat het geheel geen onderdeel van een goed doordacht lange-termijn-plan. Die terugleververgoeding trouwens, In bijvoorbeeld Duitsland, is eindig, ik meen afbouwend naar 20 jaar. Dat betekent dat je als zonnepaneel-bezitter exact weet waar je aan toe bent en dat je niet zoals in Nederland elke 4 jaar afhankelijk bent van hoe de politieke wind dan waait. Ook de zonnepaneelfabrikanten weten waar ze aan toe zijn: ze hebben X jaar om zonnestroom concurrerend te maken met fossiele brandstoffen, halen ze dat niet dan lukt het nooit.

Als ik het erg cru stel zou ik er zelfs vrede mee hebben om een paar kerncentrales neer te zetten als het maar onderdeel is van een goed doordacht langetermijnplan (blijven zitten, zonnigtype). Wanneer krijgen we leiders die geen 4 maar 50 of zelfs 100 jaar vooruit kijken? Ik zie onder de huidige populatie van onze overheid maar zeer weinig goed materiaal....

(Overigens produceren mijn paneeltjes lekker door terwijl ik dit aan het typen ben :P)

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 12-07-2006 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Een wat bredere visie op waar we mijns inziens heen moeten op energiegebied:

Eerst een paar stellingen/aannames:

1. Ik heb de wijsheid niet in pacht
2. Fossiele brandstoffen raken op
3a. De vraag naar fossiele brandstoffen stijgt sterk
3. Onze maatschappij is afhankelijk van fossiele brandstoffen
4. Het verbranden van fossiele brandstoffen heeft invloed op het milieu
5. We zullen een vervanging moeten zoeken voor fossiele brandstoffen
6. Fossiele brandstoffen komen voor een groot deel uit onstabiele regio's
7. Veel energie wordt verkwist
8. We moeten vooruit kijken
9. We moeten wat doen
10. Kernenergie :?

1. Ik heb de wijsheid niet in pacht (heel belangrijk) maar ik wil wel meedenken en ik heb grote belangstelling voor de energieproblematiek, ook door de grote gevolgen die het heeft voor onze gehele maatschappij. Ik wil er graag veel meer van weten, maar belangrijker nog: ik wil wat doen. Ik zal ook nooit beweren dat wat ik denk de absolute waarheid is, of dat iedereen moet doen wat ik zeg of doe. Ik hoop alleen dat ik mensen wel aan het denken zet. Houd dat in gedachten bij het lezen van de verdere post. Zie je het anders, geen probleem, vertel me dat gerust, leuk juist :)

2. Fossiele brandstoffen in het algemeen, en aardolie in het bijzonder, zijn eindige grondstoffen, en raken dus in de breedste zin van het woord op. Het probleem waar we steeds dichter tegenaan zitten is vooral dat de makkelijk winbare en daardoor goedkope grondstoffen opraken. Dit is de zgn. Peak oil, een piek in de productie van fossiele brandstoffen waarna de geproduceerde hoeveelheden alleen maar af zullen nemen.

3. Onze maatschappij is op dit moment op zeer veel manieren afhankelijk van goedkope fossiele brandstoffen, van mobiliteit tot grondstoffen voor plastics, medicijnen, kunstmest, uiteraard energievoorziening voor verlichting en informatiestromen etc. Te veel om op te noemen. Als dat weg zou vallen kunnen we onszelf niet meer verplaatsen, niet meer voeden, onze economie niet meer voortzetten, onszelf niet meer beschermen tegen de elementen, etc. Zoals zelfs George Bush het al zei: 'We are addicted to oil'. Ik denk dat hij gelijk heeft.

3a: (later tussengevoegd) De vraag naar fossiele brandstoffen stijgt sterk. In de 'oude economieën' (Europa, VS. etc.) stijgt de energieconsumptie, en daarmee de vraag naar fossiele brandstoffen, ruwweg even snel als de economische groei. Datzelfde geldt voor 'booming' economieën als bv. India en China, maar die stijgen zó enorm snel (percentages met soms dubbele cijfers) dat ook de vraag naar fossiele brandstoffen sterk stijgt. Want al die mensen willen ook graag een auto en een televisie en een koelkast.

4. Het verbranden van fossiele brandstoffen heeft invloed op het milieu. Ik denk dat iedereen het daar eens mee zal zijn. Wat deze effecten zijn, en hoe erg ze zijn is discutabel omdat de planeet aarde nu eenmaal een enorm complex apparaat is wat we nog helemaal niet 100% begrijpen. Ik ben echter van mening dat de aanwijzigen wel steeds sterker worden dat de (aantoonbare) toename van CO2 in de atmosfeer een merkbare invloed heeft op het klimaat. Ik begrijp daar lang niet alles van - ik ben geen klimaatwetenschapper - maar ik zie meer onderzoeken die in deze richting wijzen dan onderzoeken waar uitkomt 'het gaat wel goed'.

5. We zullen een vervanging moeten zoeken voor fossiele brandstoffen. Door stellingen 2, 3 en 4 ben ik van mening dat we er niet onderuit komen om voor onze energiebehoeften alternatieven te zoeken, die niet afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen en die geen extra CO2 in de atmosfeer brengen. Ik ben een groot voorstander van een energiemix: zon, wind, water, biomassa, geothermisch, nuclear, waterstof, etc. Met een dergelijke mix worden risico's gespreid en zijn fluctuaties beter op te vangen. Uiteraard is voor een dergelijke mix een goed en flexibel elektriciteitsnet nodig wat energie snel en efficiënt van de diverse bronnen naar de gebruikers kan brengen (en eventueel van en naar opslag).

6. Fossiele brandstoffen komen voor een groot deel uit onstabiele regio's waarvan de bevolking 'het rijke en decadente westen' niet altijd even vriendelijk gezind is. Kijk naar het Midden-Oosten, Nigeria, etc. waar de meeste van onze olie vandaan komt. Vermindering van onze olieconsumptie zal als gevolg hebben dat we minder afhankelijk worden van deze regio's. Hoe je het ook bekijkt, dat kan alleen maar een goed ding zijn.

7. Veel energie wordt verkwist. Kijk om je heen: elektrische apparatuur heeft een standbystand waardoor alleen al in Nederland 24/7 een kleine elektriciteitscentrale staat te draaien, alleen om de klokjes van onze TV's, video's, DVD-spelers, stereo's, satellietontvangers, magnetrons, ovens, etc. etc. etc. aan de praat te houden. Gloeilampen verkwisten 95% van de elektriciteit die er in gaat. Koelkasten, wasmachines, televisies, computers en andere apparaten kunnen zeer veel zuiniger gemaakt worden zonder dat je dat merkt aan de werking. Verlichting brandt op plekken waar niemand is, kachels houden huizen warm die zo slecht geïsoleerd zijn dat de warmte er zó weer uitlekt en airco's houden bedrijven koel die zo slecht geïsoleerd zijn dat de warmte er zó weer inlekt. Automotoren worden steeds schoner en efficiënter, maar wat doen we? We kopen gotere aantallen grotere auto's en rijden er grotere afstanden mee (maar wel vaak kleine stukjes). En dit zijn slechts enkele voorbeelden. Het zijn allemaal zaken die, soms met een kleine en goedkope aanpassing, soms met een duurdere aanpassing, het totale energieverbruik sterk terug kunnen brengen.

8. We moeten vooruit kijken
In Nederland kenmerkt het energiebeleid van de afgelopen tijd zich door korte-termijn denken, en dat bedoel ik niet populistisch-negatief, maar gewoon zoals ik het zeg. Een voorbeeld is de aanschafsubsidie (waar ik overigens geen voorstander van ben) op zonnestroomsystemen zoals die er een paar jaar geleden was: er was niet goed nagedacht over welke respons daarop zou komen, en ook niet wat er gedaan zou moeten worden als de respons anders zou zijn dan werd verwacht. Resultaat: subsidie werd ineens afgekapt en we hebben er nooit meer iets van gehoord. Kleine zuinige auto's worden nog steeds niet gestimuleerd. De zuinigste auto die je in NL kunt kopen (VW Lupo 3L) is een diesel, en dus wordt je keihard gestraft met een torenhoge wegenbelasting. Terwijl die auto a) erg zuinig is en b) probleemloos kan lopen op biodiesel, al dan niet gemengd met normale diesel.
Wat ik met vooruit kijken vooral bedoel is dat we inzien dat er diverse problemen zijn met de consumptie van fossiele brandstoffen en dat doorgaan op deze weg leidt tot grote problemen. Er zijn mensen die denken aan een soort 'judgment day' met een derde wereldoorlog om olie, een soort Mad Max-scenario. Ik hoop en denk dat het zo'n vaart niet zal lopen, maar volledig uit te sluiten valt het niet. Veel economen geloven in de marktwerking en stellen dat als de prijs van fossiele brandstoffen maar hoog genoeg wordt de markt vanzelf met alternatieven komt omdat die dan rendabeler worden. Dat zou waar zijn ware het niet dat er een probleem is met de marktwerking als het om olie gaat wat ik nog niet helemaal snap - ik ben ook geen econoom - maar het komt er op neer dat de prijs van olie eigenlijk veel te laag is voor de plek waar we nu zitten op de productiecurve. Daardoor krijgt de markt niet het signaal om met alternatieven te komen, en zullen we zelf verstandig moeten zijn en voordat het zover is al zelf omschakelen. Maar het valt niet mee om de mensheid daarvan te doordringen.

9. We moeten wat doen. Moet iedereen dan zonnepanelen op zijn dak zetten, net zoals CanonG1? Zal dat de wereld redden van alle doemscenario's? Nee, absoluut niet. Maar als iedereen zijn steentje bijdraagt kan het energieverbruik sterk omlaag en de energieproductie verduurzaamd worden zonder onze economie kreupel te maken. Het kunnen kleine en grote acties zijn, en het hoeft echt niet allemaal vandaag nog. Ik ga hier echt niet alles opnoemen, er is voldoende over te vinden op het internet, maar het komt er op neer: gebruik energie efficiënter en produceer energie duurzaam.

10. Kernenergie :?
Ik heb al gemerkt dat je in het zonne-energie wereldje een beetje raar wordt bekeken als je niet pertinent tegen kernergie bent. Want kernenergie is vies, gevaarlijk en terroristen kunnen plutonium stelen. Je zult mij niet horen beweren dat kernenergie geen nadelen heeft, en je zult een aantal dingen goed moeten organiseren om het veilig te maken. Maar wat ik vooral erg jammer vind is dat er heel weinig ongekleurde informatie over te vinden is. Er zijn alleen maar informatiebronnen te vinden waaraan je duidelijk kunt zien dat ze óf keihard tegen óf keihard voor kernenergie zijn. Ik zou wel eens uit een onafhankelijke bron willen horen hoe het nu allemaal zit met kernenergie. Er zijn inmiddels nieuwere, inherent veilige reactor-ontwerpen, zoals de pebble bed reactor, waarvan mij lijkt dat die stukken veiliger zijn van bv een reactor van het type Tsjernobyl (waar tegenstander altijd aan refereren).
Het enige grote nadeel wat ik zie aan kernenergie is de enorme security die er omheen moet. Dat ligt echter volgens mij niet zozeer aan kernenergie zelf maar meer aan onze paranoïa maatschappij waarin we beschermd moeten worden tegen de terroristen! :Z En ik denk dat een dergelijke paranoïa een open en eerlijke rapportage over veiligheid en kosten in de weg staat ("die informatie kunnen we niet publiceren, daarmee zouden terroristen hun voordeel kunnen doen"). Ik wil kernenergie best overwegen, maar onder de absolute voorwaarde dat alles volledig transparant is richting de burgers, zowel de kosten (vooraf, tijdens operatie, en ook achteraf, bv. afbraak reactor), de verwachte opbrengst, de risico's, de plannen in geval van een onverwachte gebeurtenis.
Als laatste is natuurlijk aan te wijzen dat kernenergie (althans kernsplijting) op de lange termijn niet duurzaam is. Uranium is een eindige grondstof, en ook in het winnen en verrijken van die grondstof moet energie gestoken worden. Ook hier geldt weer: het is mij niet uit ongekleurde bronnen duidelijk hoe die verhoudingen liggen. Kweekreactoren zijn een mogelijkheid om uit uranium plutonium te maken waarmee je dan weer nieuwe reactoren kunt voeden. Maar dat is weer een taboe omdat van plutonium kernwapens gemaakt kunnen worden.
Maar als aan de voorwaarde van transparantheid wordt voldaan, en ik kan me vinden in de kosten/baten/risico's dan zien ik geen enkele reden waarom kernenergie geen overbrugging kan zijn naar een echt duurzame energie-opwekking. Ik begin zelfs een beetje te denken dat we geen keus hebben.

Het is een beetje een monsterpost geworden, dat was niet helemaal de bedoeling, maar ja, je typt al snel meer dan je denkt. Ik hoop dat ik een beetje duidelijk heb kunnen maken hoe ik er over denk, en ik hoop dat dit weer vruchtbare grond oplevert voor een leuke discussie. Ongetwijfeld (en gelukkig maar!) zullen er mensen zijn die het niet met me eens zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99742

Niet iedere zonnepaneelbezitter / windturbine eigenaar is tegen kernenergie hoor. Kernenergie heeft bij mij sterk de voorkeur boven ouderwetse kolencentrales. Wel is het zo dat vanuit het verleden de mensen die begonnen zijn met het promoten van duurzame energie niet allemaal een voorstander waren van kernenergie, zeker niet na het ongeluk in Rusland en de afvalproblemen in engeland en europa. Nu hoor je meer gemengde geluiden hoewel bv ode (org. voor duurzame energie ) nog steeds een anti kernenergiehouding heeft, tenminste dat merk ik tijdens vergaderingen nog wel eens. Maar vele jongere generatiegenoten staan toch open voor kernenergie en vooral kernfusie.
Ik denk dat kerncentrales momenteel met de huidige olieprijs niet zo'n slecht plan zijn, maar ik denk dat extra gasgestookte centrales ook een goede oplossing zijn om problemen in de energietoevoer te voorkomen. Een combinatie van beide is wat er waarschijnlijk komt. Voor de verder gelegen toekomst zou er naast zonne-energie ( zonneboilers en pv ) thuis gewoon ingezet worden op voornamelijk windenergie ,waterdammen en biovergassing etc. Via transsport van deze wind en waterenergie over een internationaal netwerk kunnen tijdelijke lokale overschotten worden getransporteerd naar gebieden met een tijdelijk tekort ( windstil / laag water / vullen van bv waterdam met electrische pomp als energiebuffer. Kernenergie kan hierbij natuurlijk zeker als gas echt schaars wordt gewoon een zeer goede bufferfunctie verschaffen. Voor de nog langere termijn zou deze bufffer kunnen worden vervangen door energieopslag in waterstof (splitsen van water in waterstof en zuurstof)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 99742 op 13-07-2006 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

CanonG1 schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 23:53:Ik begin zelfs een beetje te denken dat we geen keus hebben.
Veel stof ter overpeinzing, dat houdt de sjeu er in.

Kernenergie, ik zal me inhouden. Inherent veilig is een gotspe en een rad draaien voor het volk. Zolang er mensen zijn is geen enkel risico uit te sluiten, en omdat kernenergie zo'n onvoorstelbare verwoestende werking kan hebben, zijn mensen en kernenergie onverenigbaar. In Wit Rusland en Oekraïne wordt dagelijks de extreme prijs betaald voor de debiliteit waartoe mensen in staat zijn.

Puur economisch beschouwd: je zult nooit van zijn leven alle verborgen kosten op tafel krijgen, juist omdat dat niet in het belang van de grootste verdieners aan die technologie is. Wordt wel geprobeerd, maar een recente bijeenkomst daarover is ook alweer om onduidelijke redenen "afgelast". Het is een karakteristieke ziekte van die hele kermis dat die kosten nooit zichtbaar gemaakt (kunnen???) worden, en dat zou al de nodige wenkbrauwen moeten doen fronsen.

OK, andere boeg: stel, we pleuren een paar van die hypermoderne "inherente centrales" op de Maasvlakte erbij en snoeren al dat milieutuig definitief de mond. Wat gebeurt er dan, zoals nu in Groot Brittannië dreigt te gebeuren? Miljoenen kWh worden het net opgepomt, die kunnen niet opgeslagen worden en moeten afgenomen worden. Gebeurt nu al, alleen komen die atoomelektronen uit Frankrijk. Zij hebben de rotzooi, de ellende en de miljarden kostende installatie-, beveiligings- en opruimkosten, wij hebben "goedkope stroom" (dat heet in moderne taal: het Europese gedachtengoed, vroeger heette dat: "na ons de zondvloed"). Wat is het effect van miljoenen kWh goedkope stroom aanbod? De elektra"leveranciers" (lees: dozenschuivers) haasten zich om die goedkope zooi op te kopen en voor dikke marge te verkopen "want ze werken op een geliberaliseerde markt en daar is het ieder voor zich". Gevolg: alle duurdere kWh uit duurzame bronnen worden NIET gekocht, de installaties worden zo snel mogelijk afgeschreven en duurzaam wordt zo actief kapot gemaakt. Vanwege het marktmechanisme. De politiek interesseert het geen ene zier, die vindt "leveringszekerheid" dan opeens het belangrijkste, en DE kan een enge ziekte krijgen. De dood in de pot en de werkelijk grootste (actuele) dreiging van kernenergie voor een werkelijke energietransitie naar duurzaam. Kernenergie is geen transitieoptie. Het zal de elektramarkt kapotmaken voor vele decennia, en we moeten er DUS gewoon afscheid van nemen. Als we tenminste in het absolute minimum van een "level playing field" geloven.

Bovendien betekent kernenergie NIETS voor de grootste energieposten, en dat zijn en blijven het motorbrandstoffenverbruik (neen, ik heb geen auto) en warmte. Daar gaan geen 4 nieuwe centrales ook maar iets aan veranderen. Niet doen, dus.

Besparing, de belangrijkste duurzame energie optie die extreem betaalbaar is (kost niks), kan niet door 1 deur met kernenergie. Kernenergie GENEREERT verspilling. De landen met de hoogste CO2 uitstoot, zijn de landen met de meeste kernenergie. Ra, ra, hoe kan dat? :?

Ik heb (ook) geen waarheid in pacht. Maar bovenstaande wordt volstrekt genegeerd in de discussies over al die andere fundamentele bezwaren over de techniek.

Lees ook mijn bijdrage over de dramatische beslissing van atoomfetisjist Blair en hoe hij de elektriciteitsmarkt in de U.K. voor honderd jaar "op slot" zet, en, vooral, de reactie van Greenpeace op die onzalige plannen:

http://www.polderpv.nl/ni...tm#12juli2006_UK_mourning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonnigtype schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 00:52:
[...]
Kernenergie, ik zal me inhouden. Inherent veilig is een gotspe en een rad draaien voor het volk.
Zoals ik al zei zou ik dat graag eens horen uit een onafhankelijke bron :)
Zolang er mensen zijn is geen enkel risico uit te sluiten, en omdat kernenergie zo'n onvoorstelbare verwoestende werking kan hebben, zijn mensen en kernenergie onverenigbaar.
De zonnecellen-industrie is ook een vieze industrie met gore chemicaliën die worden gebruikt. Echter, de schade die daardoor wordt aangericht is lokaal (we wonen nu eenmaal niet naast de Sharp-fabriek) en gebeurt in kleine stapjes. Dat zorgt voor hetzelfde verschijnsel als de kans om te sterven in een auto of in een vliegtuig: de kans dat je doodgaat in een vliegtuig is vele malen kleiner dan in een auto; toch stappen mensen zonder nadenken in een auto en zijn bang om te vliegen. Waarom? Omdat bij een vliegtuig ongeluk altijd veel mensen tegelijk omkomen en dat altijd in de publiciteit komt met filmpjes op het journaal van brandende wrakstukken. Auto-ongelukken zie je niet op het journaal, dat zijn alleen maar cijfertjes op de website van het CBS.
De zonnecelfabrieken dumpen misschien wel arsenicumverbindingen of weet ik wat in de sloot naast de fabriek om maar de kosten te kunnen drukken, maar omdat dat langzaam opbouwt is niemand daar bang voor. Het reactor-ongeluk in Tsjernobyl is natuurlijk uitgebreid in het nieuws geweest, met dode en gewonde mensen en dieren in beeld, dat maakt dus een diepere indruk op mensen. Dat is niet zo gek, zo werken mensen nou eenmaal, maar het is niet de manier waarop je rationeel over dit soort dingen moet nadenken, vind ik.
Ik zou zo graag alle (nogmaals: ongekleurde!) informatie hebben over onze energievoorziening, ik voel me nu nog wel eens gefrustreerd dat simpelweg niet in staat de juiste keuze te maken omdat het niet mogelijk is alle informatie te krijgen die ik nodig heb.
In Wit Rusland en Oekraïne wordt dagelijks de extreme prijs betaald voor de debiliteit waartoe mensen in staat zijn.
20 jaar geleden, een verouderd reactortype, en een niet bestaand risico-management... niet bepaald de voorwaarden waaraan in mijn monsterpost refereer.
OK, andere boeg: stel, we pleuren een paar van die hypermoderne "inherente centrales" op de Maasvlakte erbij en snoeren al dat milieutuig definitief de mond. Wat gebeurt er dan, zoals nu in Groot Brittannië dreigt te gebeuren? Miljoenen kWh worden het net opgepomt, die kunnen niet opgeslagen worden en moeten afgenomen worden. Gebeurt nu al, alleen komen die atoomelektronen uit Frankrijk. Zij hebben de rotzooi, de ellende en de miljarden kostende installatie-, beveiligings- en opruimkosten, wij hebben "goedkope stroom" (dat heet in moderne taal: het Europese gedachtengoed, vroeger heette dat: "na ons de zondvloed"). Wat is het effect van miljoenen kWh goedkope stroom aanbod?
Dit is inderdaad de situatie zoals die nu is, dat is zeker waar. Maar het zou onderdeel van een lange termijn-plan kunnen zijn als er minimumprijzen voor kernenergie zouden kunnen worden ingesteld waardoor duurzame energie wel een kans krijgt. Maar daar gaan we weer: dat vraagt om een lange termijn visie en vooral ook een lange termijnplanning van onze regering (en dus van onszelf, we kiezen die mensen uiteindelijk zelf).
De elektra"leveranciers" (lees: dozenschuivers) haasten zich om die goedkope zooi op te kopen en voor dikke marge te verkopen "want ze werken op een geliberaliseerde markt en daar is het ieder voor zich".
Sja, zo werkt het begrip economie nou eenmaal, het is de keuze van onze regering (en nogmaals: dus van ons) geweest om dat zo aan te pakken, ik ben daar ook geen voorstander van. Ik ben van mening dat de energie-infrastructuur best in handen van de overheid had mogen blijven omdat op die manier veel beter sturing kan worden gegeven aan lange termijn-plannen. Helaas ontbreekt het momenteel aan goede lange termijn-plannen, dus het maakt misschien op dit moment ook weer niet zo heel veel verschil.
Kernenergie is geen transitieoptie. Het zal de elektramarkt kapotmaken voor vele decennia, en we moeten er DUS gewoon afscheid van nemen. Als we tenminste in het absolute minimum van een "level playing field" geloven.
Dit zou absoluut waar kunnen zijn, als er niet goed wordt nagedacht over de inpassing en de gevolgen daarvan. Maar dat moeten we dus zien te voorkomen. En over een 'level playing field': alle energievormen dezelfde mate van subsie, ook verborgen subsidie. Dus niet de staat die de verzekering op zich neemt voor kernongelukken, neen, de kerncentrale betaalt die verzekering gewoon zelf en de prijs daarvan wordt gewoon meeverrekend in de kWh-kosten. Militairen naar het Midden-Oosten? De kosten daarvoor moeten worden doorberekend in de fossiele brandstoffen. Schade door aardbevinkjes in Groningen? Meeverrekenen in de aardgasprijs. Vergeet niet dat er voor de productie van zonnepanelen geen verzekering tegen nucleare rampen afgesloten hoeft te worden en dat er geen soldaten naar het M-O hoeven. Als we dat eens zouden doen zou het playfield al veel mer level zijn.
Bovendien betekent kernenergie NIETS voor de grootste energieposten, en dat zijn en blijven het motorbrandstoffenverbruik (neen, ik heb geen auto) en warmte. Daar gaan geen 4 nieuwe centrales ook maar iets aan veranderen. Niet doen, dus.
Stadswarmte uit een kerncentrale, iemand? Want we bouwen die inherent veilige kerncentrale naast Den Haag, dat snap je wel :) Zodat de mensen die er de beslissingen over nemen ook de directe gevolgen hebben. Daar ben ik dan ook weer voor. Het is waar dat kerncentrales geen autobrandstoffen produceren, maar ook met vervoer zou ik graag een mix zien: OV en fiets waar het kan, elektrische auto's, waterstof-auto's etc. Waterstof kun je maken met kernenergie.
atoomfetisjist Blair
Ik heb het stukje op je website gelezen, maar er is ook een andere kant van de medaille. Zo wordt er bijvoorbeeld niet vermeld dat de Britse regering ook zojuist een wet heeft uitgevaardigd die een aantal grote verbeteringen vereist in de efficiency van elektrische, evenals de isolatie van woningen. Dus zoals je ziet kunnen kernenergie en besparing - in elk geval in dit specifieke geval - prima door één deur.

[ Voor 10% gewijzigd door JeroenH op 13-07-2006 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:57

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Recentste "voorstel" richting DTe: systeemdiensttarief van TenneT NIET over de saldering berekenen, maar OVER HET TOTALE GEREGISTREERDE (GEMETEN) VERBRUIK OP HET AFNAMETELWERK. Dat tarief berekenen ze gewoon door, en daar hebben ze feitelijk helemaal geen belang bij, dus hoogst verdacht!
Ik hoop dat ik dit goed lees, je bedoelt dat de netwerkkosten doorberekend worden op wat je fysiek hebt afgenomen (niet verminderd met wat je hebt teruggeleverd?)
In feite is dat helemaal niet zo vreemd. Denk je een centraal beheerd netwerk in met twee gebruikers/producenten.
Deze gebruikers/producenten produceren precies evenveel als dat ze gebruiken, alleen hebben ze beide soms een overproductie en soms een tekort. Daarbij komt het precies zo uit dat gebruiker 1 een tekort heeft als gebruiker 2 een overschot heeft, en andersom (ja, theoretisch he? Maar het punt is dat er geen centrale nodig is).

Wat gebeurt er nu in de huidige situatie met ferrietmeters die netjes teruglopen?
Gebruiker 1 heeft 0 verbruik en betaalt dus € 0,00 (+ vastrecht)
Gebruiker 2 heeft 0 verbruik en betaalt dus € 0,00 (+ vastrecht)
De netwerkbeheerder vervoert stroom van gebruiker 1 naar gebruiker 2 en krijgt daarvoor: noppes, want er zijn geen inkomsten. Dus hij kan zijn netwerk niet onderhouden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-05 09:02

Glewellyn

is er ook weer.

En waarvoor denk je dat je vastrecht betaalt?
Juist uit het vastrecht zou het net onderhouden moeten worden!

Wel is de situatie die je schetst nadelig voor de energiemaatschappij, er treedt tijdens het transport een energieverlies op door de weerstand in de leidingen, en zij worden niet voor dit verlies gecompenseerd.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nee, vastrecht zijn geen transportkosten. Vastrecht zijn de administratiekosten. Netwerkkosten zijn de transportkosten. Dat is ook logisch, want transportkosten zijn afhankelijk van de hoeveelheid stroom die vervoerd wordt (grotere leidingen, grotere trafohuisjes) terwijl administratiekosten niet anders zijn of je nu veel of weinig verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Maar sla je naar je setup kosten kijkt dan weetje dat zonne energie erg duur is, dan ben je toch gek als je zulke dure energie ga verkopen voor een schijntje ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Laatst online: 13-05 09:02

Glewellyn

is er ook weer.

Maasluip schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 09:44:
Nee, vastrecht zijn geen transportkosten. Vastrecht zijn de administratiekosten. Netwerkkosten zijn de transportkosten. Dat is ook logisch, want transportkosten zijn afhankelijk van de hoeveelheid stroom die vervoerd wordt (grotere leidingen, grotere trafohuisjes) terwijl administratiekosten niet anders zijn of je nu veel of weinig verbruikt.
Nou, niet echt.. als jij het hele jaar geen stroom afneemt en dus geen transportkosten zou betalen, hoe gaan ze dan het onderhoud van de kabel naar jouw huis betalen?

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Welke kabel? Als ik geen verbruik heb hoeft er ook niks getransporteerd te worden. Goed, ik heb een kabel in de grond liggen waar ik aansluitkosten voor betaald heb, maar over het netwerk gaat geen stroom voor mij, dus geen variabele kosten.

En waar zijn netwerkkosten anders voor? Om het netwerk in stand te houden toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
Allereerst sluit ik me graag aan bij de vele complimenten die het topic al (terecht ;)) heeft ontvangen, dit soort topics zouden er meer moeten zijn. d:)b

Ik heb nog niet zo heel erg lang geleden een huis gekocht en mijn vriendin en ik doen ook een goeie poging om bewust met energie om te gaan. Dat lukt is vrij aardig als ik ons verbruik afzet tegen andere verbruikers, maar ook wij overwegen zonnepanelen op ons dak te zetten (recht op het zuiden 8)).

Alleen de diverse posts over de 'digitale meter' en de houding van energiebedrijven baart me zorgen, hoe zit dat precies?

Na drie keer te zijn verhuisd heeft Nuon het dusdanig verneukt (administratief) dat ik dat bedrijf echt helemaal uitkots. Maar je hoort dat het bij alle traditionele bedrijven gaar is, dus heb ik besloten de enige nieuwe speler op de markt een kans te geven en heb ik bij Oxxio getekend (de overstap zou nu elk moment moeten gaan plaatsvinden). Ook zij mogen de digitale meter erg graag plaatsen en promoten dat op alle mogelijke manieren.

Moet ik daar huiverig voor zijn, mede met het oog op het feit dat ik in de toekomst mogelijk terugleverancier wordt? Juist het feit dat je dagelijks eea. kan inzien via internet en het feit dat er niet meer ééns in de zoveel tijd een meter-mannetje langs hoeft te komen, sprak me wel aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Bij mij is in de laatste 6 jaar volgens mij maar 1 keer een mannetje langs gekomen, dus als je daar bang voor bent... ;) Meterstanden doorgeven gaat gewoon via internet of via de kaart die je eens per jaar door de brievenbus geduwd krijgt.
Persoonlijk heb ik een houding van "if it ain't broke, don't fix it", en ook al heb ik nu geen zonnepanelen, bij mij komt een digitale meter er pas in als men komt aanzetten met gerechterlijke dwangbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-04 09:18

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Zal misschien een n00bische vraag zijn, heb zelf nog geen idee hoe netspanning precies werkt. Die panelen leveren gelijkstroom welke wordt omgezet in 230volt wisselspanning dat het net "ingaat".

Zit er nog een apparaat tussen dat er voor zorgt dat er wordt geschakeld naar netspanning zodra de zonnenergie te weinig is? Ik zie namelijk nog niet helemaal hoe je meter ineens minder verbruik gaat aangeven, waar wordt precies de zonnenergie toegevoegd? Na de meter of voor de meter?

Kijk ik kan me wel iets voorstellen bij bijv een tuinslang. Als ik na de kraan nog (van buitenaf) aan de slang water ga toevoegen dan zal er aan het uiteinde meer uitkomen (of aan de kraan minder gevraagd worden). Werkt dit hetzelfde?

[ Voor 21% gewijzigd door Dukey op 13-07-2006 12:40 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Djoekie schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 12:37:
Kijk ik kan me wel iets voorstellen bij bijv een tuinslang. Als ik na de kraan nog (van buitenaf) aan de slang water ga toevoegen dan zal er aan het uiteinde meer uitkomen (of aan de kraan minder gevraagd worden). Werkt dit hetzelfde?
Dat is best een aardige vergelijking. Als de tweede bron meer water gaat toevoeren dan er aan het einde van de tuinslang verbruikt wordt dan zal er water door de kraan het waterleidingsstelsel teruggeduwd worden.

Zo werkt de omvormer ook, die 'duwt' een beetje tegen de netspanning aan; overdag zal de installatie in de meeste gevallen meer produceren dan de apparaten thuis verbruiken (er staat natuurlijk bijna niets aan, alleen de koelkast en de CV-ketel) waardoor het overschot terug het net in gaat en onze meter terugdraait. Wordt er overdag meer verbruikt dan de zonnepanelen produceren dan draait de meter de normale kant op, maar langzamer dan het geval zou zijn geweest zonder de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

CanonG1 schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 07:29:
[...]

Zoals ik al zei zou ik dat graag eens horen uit een onafhankelijke bron :)
Onafhankelijke bronnen zijn, schaars, beste J, zelfs bij het wetenschappelijk "establishment" (heb er zelf 8 jaar in gewerkt en weet het klappen van de zweep). Dat heeft namelijk continu geld nodig en je weet, wiens brood men eet, diens woord men spreekt ... :>

[...]
De zonnecellen-industrie is ook een vieze industrie met gore chemicaliën die worden gebruikt. Echter, de schade die daardoor wordt aangericht is lokaal (we wonen nu eenmaal niet naast de Sharp-fabriek) en gebeurt in kleine stapjes. Dat zorgt voor hetzelfde verschijnsel als de kans om te sterven in een auto of in een vliegtuig: de kans dat je doodgaat in een vliegtuig is vele malen kleiner dan in een auto; toch stappen mensen zonder nadenken in een auto en zijn bang om te vliegen. Waarom? Omdat bij een vliegtuig ongeluk altijd veel mensen tegelijk omkomen en dat altijd in de publiciteit komt met filmpjes op het journaal van brandende wrakstukken. Auto-ongelukken zie je niet op het journaal, dat zijn alleen maar cijfertjes op de website van het CBS.
De zonnecelfabrieken dumpen misschien wel arsenicumverbindingen of weet ik wat in de sloot naast de fabriek om maar de kosten te kunnen drukken, maar omdat dat langzaam opbouwt is niemand daar bang voor. Het reactor-ongeluk in Tsjernobyl is natuurlijk uitgebreid in het nieuws geweest, met dode en gewonde mensen en dieren in beeld, dat maakt dus een diepere indruk op mensen. Dat is niet zo gek, zo werken mensen nou eenmaal, maar het is niet de manier waarop je rationeel over dit soort dingen moet nadenken, vind ik.
Ik zou zo graag alle (nogmaals: ongekleurde!) informatie hebben over onze energievoorziening, ik voel me nu nog wel eens gefrustreerd dat simpelweg niet in staat de juiste keuze te maken omdat het niet mogelijk is alle informatie te krijgen die ik nodig heb.
Nou, nou, Jeroen, het gaat wel van dik hout zaagt men planken. En dat voor een zonnestroom newbee!

Lees nou eerst effe mijn berichtje met links naar artikelen over energetische terugverdientijden, milieumaatregelen, dat soort zooi. De PV-business is tot in haar kleinste poriën zich hartstikke bewust van het feit dat ze een potentie van maximaal duurzaam hebben, en ze willen dat dat ook bewaarheid wordt en doen er alles aan om dat tot stand te brengen. Er zullen altijd smeerlappen zijn, maar die zul je bij deze booming industrie veel minder aantreffen dan bij menig fossiele of nucleaire jongen, of die nu in driedelig grijs gestoken is of niet. Maar ja, ik ben nu eenmaal zo'n rooie bandiet die "niet onafhankelijk" kan zijn en "dus" niet serieus genomen hoeft te worden. De leugen regeert, beste J., en je moet van goede huize komen, om de leugen van "de waarheid" (whatever that may be) te kunnen onderscheiden. Ik ben er dagelijks mee bezig op het scherp van de snede. Ugh. B)

http://www.polderpv.nl/nieuws_PV7.htm#27okt2005crystalclear

(er is nog veel meer, maar begin daar maar eens mee...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Maasluip schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 08:57:
[...]
Ik hoop dat ik dit goed lees, je bedoelt dat de netwerkkosten doorberekend worden op wat je fysiek hebt afgenomen (niet verminderd met wat je hebt teruggeleverd?)
In feite is dat helemaal niet zo vreemd. Denk je een centraal beheerd netwerk in met twee gebruikers/producenten.
Deze gebruikers/producenten produceren precies evenveel als dat ze gebruiken, alleen hebben ze beide soms een overproductie en soms een tekort.
Neen, het is lang niet altijd zo dat terugleveraars "precies evenveel op het net zetten als ze verbruiken", dat is toeval en hangt van systeemgrootte, opstelling en, vooral, momentane en jaarlijkse verbruik af. Is te simplistisch voorgesteld. Wat het probleem is, is dat men niet wil accepteren dat duurzame elektriciteit invoeden op het LAAGspanningsnet juist die netten ontlast, en dat er door die duurzame productie geen zwaar vervuilende fossiele productie in de grote centrales hoeft plaats te vinden waarvan de met grote verliezen geproduceerde elektra dus NIET over het hoogspanningsnet vervoerd hoeft te worden. In Amerika zijn ze er al lang achter en bijv. in California wordt net metering (het op het laagspanningsnet a.h.w. "opslaan" van je duurzame elektriciteit) toegejuichd en wettelijk verankerd. In Nederland WIL men helemaal geen decentrale opwekking omdat men niet met burgers over beprijzing e.d. wil onderhandelen, maar wel met een paar dikke bobo's die voor de Staat op eigen risico wat dikke centrales ergens neerzetten (maakt het uit, doet u dat windpark in zee maar), want dat onderhandelt veel makkelijker en kunnen wat leuke herenakkoordjes mee gesloten worden. Wat de laatste twee jaar gebeurd is op het vlak van sabotage van de teruglevering lusten de honden geen brood van, en dat moet afgelopen wezen. Het gemelde nieuwste stukje wat van ons "afgepakt" wordt (al is het marginaal) is de opmaat voor nog veel ergers (ik hoop dat ik mij vergis).

Decentraal is de toekomst, maar zal ons inderdaad, net zoals alle andere opties, niet redden als we niet fundamenteel iets aan beprijzing van energie gaan doen, want het stelt allemaal niks voor en de verspilling giert de pan uit. Decoder sluipverbruik: 10 tot 20 Watt, geen schakelaar vaak, dus die koleredingen staan de hele godganse dag aan. Waarom denk je dat die kerncentrales gepusht worden? Om dat waanzinnige verspillende sluipverbruik etc. te gaan "bedienen". Lees: faciliteren. Het eind is zoek, en dat moet afgelopen wezen. Driekwart van de wereldbevolking HEEFT niet eens elektriciteit. Wij verspillen het. Waanzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Roelant schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 11:01:

Alleen de diverse posts over de 'digitale meter' en de houding van energiebedrijven baart me zorgen, hoe zit dat precies?

Na drie keer te zijn verhuisd heeft Nuon het dusdanig verneukt (administratief) dat ik dat bedrijf echt helemaal uitkots. Maar je hoort dat het bij alle traditionele bedrijven gaar is, dus heb ik besloten de enige nieuwe speler op de markt een kans te geven en heb ik bij Oxxio getekend (de overstap zou nu elk moment moeten gaan plaatsvinden). Ook zij mogen de digitale meter erg graag plaatsen en promoten dat op alle mogelijke manieren.

Moet ik daar huiverig voor zijn, mede met het oog op het feit dat ik in de toekomst mogelijk terugleverancier wordt? Juist het feit dat je dagelijks eea. kan inzien via internet en het feit dat er niet meer ééns in de zoveel tijd een meter-mannetje langs hoeft te komen, sprak me wel aan?
Breek me de bek niet open over dat paarsgele bedrijf, en ik ben niet de enige :r .. Witheet kloppen ze soms bij me aan. Zit inmiddels voor de keuzeopties gas en elektra zelf allang ergens anders. Oxxio heeft een "reputatie" en "kan nog niet salderen", dus daar moet nog de bezem door. Wel leuk van hen dat ze meters verhuren (doen ze dat al en wie heeft er zo een?) die niet via het net uitgelezen hoeven te worden, maar via draadloze GPRS o.i.d. Gaat buiten de netbeheerders om en dat vinden ze HE-LE-MAAL niet leuk. >:) Reken er maar op dat ze op dat vlak zwaar tegengewerkt gaan worden, want de netbeheerders willen honderd procent van die uitermate lukratieve "slimme metermarkt" in handen krijgen. Daar gaan we nog heel veel van merken, helaas, er staan al negen berichten klaar op Polder PV:

http://www.polderpv.nl/ni...7mei2006_uitrol_Continuon

Je moet gewoon bij Oxxio EISEN dat dat ding alle meterstanden vlekkeloos verwerkt (ook het bij wet VERPLICHTE teruglevertelwerk), en kristalheldere nota's over hoe zei die saldering denken te factureren. Let wel: amendement Samsom zegt: honderd procent, dus voor plm. 20 eurocent incl. alle variabele kosten: levering, netbeheer, energiebelasting en BTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

:? tot nu toe heb ik nog nooit een satteliet ontvanger/decoder gezien die geen schakelaar op de achterkant heeft waarmee je hem voledig uit kan zetten. Dat moet namelijk want als die op standby staat wanneer je de kabel er in stopt dat is de kans aanwezig dat je hem sloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

CanonG1 schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 07:29:

Ik heb het stukje op je website gelezen, maar er is ook een andere kant van de medaille. Zo wordt er bijvoorbeeld niet vermeld dat de Britse regering ook zojuist een wet heeft uitgevaardigd die een aantal grote verbeteringen vereist in de efficiency van elektrische, evenals de isolatie van woningen. Dus zoals je ziet kunnen kernenergie en besparing - in elk geval in dit specifieke geval - prima door één deur.
De Britten zijn gepokt en gemazeld in het "diplomatieke spel" voor de incrowd en ik heb inside info over het feit dat een terugleververgoeding voor zonnestroom er nog lang niet inzit. En die is absoluut noodzakelijk om die markt goed op de rails te krijgen, zoals Duitsland laat zien, en U.S.A. volgt rap evenals diverse andere Europese landen. Dat bericht wat je linkte is window dressing en, mogelijk zelfs, een goedkope aflaat, om die atoomcentrales er snel door te kunnen jassen. Besparing zou altijd het uitgangspunt moeten zijn, dan pas moet je aan duurzame energie denken, dan pas moet je je bestaande industrie maximaal efficiënt maken (er wordt massaal energie verspild, kan vele malen minder), en dan pas gaan we naar andere "oplossingen" kijken. Die ze dan niet meer nodig blijken te hebben omdat hun economie inmiddels al hartstikke gezond is geworden met een fractie van die kunstmatig opgeklopte energievraag. Kerncentrales genereren verspilling. Zes stuks is VRAGEN om "squandering cheap electricity!"

Trouwens: dat dit sowieso nog niet eerder is gebeurd geeft al aan dat de U.K. op dat vlak schrijnend ver achterloopt, zelfs op het fossiele Nederland. Heb zelf gezien hoe aftands de energie infrastructuur daar is, daar is nog veel werk te doen. Goddank zijn ze redelijk progressief op het vlak van windenergie, maar ook daar beginnen de protesten van elektriciteit zuipende consumenten zich al af te tekenen. Linksom of rechtsom, doet u mij maar duurzaam. Dan maar de zee op? Grote financiële risico's.

Dus, leuk dat berichtje, maar intentie is iets anders als in de praktijk brengen. Laten ze dat eerst maar eens gaan doen, praten we over 25 jaar verder. ;)

Oh ja, olieprijs zit al op 77 dollar. Leuke prikkel om toch effe wat anders te bedenken... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Anoniem: 91634 schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 01:23:
:? tot nu toe heb ik nog nooit een satteliet ontvanger/decoder gezien die geen schakelaar op de achterkant heeft waarmee je hem voledig uit kan zetten. Dat moet namelijk want als die op standby staat wanneer je de kabel er in stopt dat is de kans aanwezig dat je hem sloopt.
:+ Oops. Ik bedoelde digitale TV decoders, heb geen idee of dat hetzelfde is, heb geen behoefte aan dat spul. Consumentenbond schijnt dat uitgezocht te hebben, en vastgesteld dat die dingen veel sluipverbruik hebben.

Citaat uit Milieudefensie Magazine (juni 2006, p. 27): "Normale ontvangers ... verbruiken als ze aanstaan tussen de 10 en 20 Watt. Ontvangers met een harddiskrecorder verbruiken tussen de 25 en 37 Watt. ... Zelfs in stand-by ligt het verbruik vaak nog rond de 10 Watt (Samsung), UPC tuner verbruikt in stand-by zelfs 17 Watt, evenveel als wanneer hij aanstaat... (Philips stand-by 4 Watt) ... van de zestien onderzochte modellen hebben er slechts drie daadwerkelijk een uitknop."

"Technologische innovatie", noemen ze dat. Ik vind "fossiele technologie" een beter label. Niet (meer) van deze tijd. Weg ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM

BCM

zonnigtype schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 01:19:
[...]

Oxxio heeft een "reputatie" en "kan nog niet salderen", dus daar moet nog de bezem door. Wel leuk van hen dat ze meters verhuren (doen ze dat al en wie heeft er zo een?) die niet via het net uitgelezen hoeven te worden, maar via draadloze GPRS o.i.d. Gaat buiten de netbeheerders om en dat vinden ze HE-LE-MAAL niet leuk. >:)
Daar ben ik ook benieuwd naar. Is er iemand die foto's heeft van een digitale meter van OXXIO?

BTW: Zoals het hoort in de energie markt is het niet Oxxio leverancier die de meter plaats maar Oxxio meetbedrijf. Dit is een samenwerkingsverband met IBM voortuilopend op de splitsingswet en de hoop dat de metermarkt volledig commercieel terrein zal worden. Na uitspraken over de slimme meter van Brinkhorst is Oxxio ook gesommeerd te stoppen met plaatsen.

Maar ik blijf, deels beroepsmatig, zeer geinterreseerd in foto's van een meetopstelling van Oxxio.

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
zonnigtype schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 01:19:
Oxxio heeft een "reputatie" en "kan nog niet salderen", dus daar moet nog de bezem door. Wel leuk van hen dat ze meters verhuren (doen ze dat al en wie heeft er zo een?) die niet via het net uitgelezen hoeven te worden, maar via draadloze GPRS o.i.d.
Dat klopt inderdaad. Ik begrijp uit je verhaal (en de andere reacties) dat de digitale meter van Oxxio niet hetzelfde is als de andere meters? De digitale meter van traditionele leveranciers melden de standen via het electriciteitsnet terug ofzo?

Die van Oxxio werkt inderdaad via GPRS (netwerk van KPN) en meld op die manier zijn meterstanden (meerdere keren per dag) terug. Je kunt je meterstanden ook "live" inzien via de 'mijn Oxxio' pagina op internet.

En die "huur" voor de meter klopt, maar daarmee komt je vastrecht aan de netbeheerder te vervallen. En nee, dat vindt de netbeheerder (continuon in mijn geval) ongetwijfeld niet leuk... Des te meer waarde hecht ik er aan. ;)

Het hele verhaal wordt hier bevestigd:
http://oxxio.nl/Oxxio/Thuis/Producten/Meetsysteem/

Ik ben overigens geneigd wél voor die digitale meter te zijn (met name omdat ik zo min mogelijk van Nuon afhankelijk wil zijn), dus tegen de tijd dat die hangt maak ik wel wat foto's... maar ik ga eerst even op vakantie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM

BCM

Roelant schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 10:31:
[...]

Dat klopt inderdaad. Ik begrijp uit je verhaal (en de andere reacties) dat de digitale meter van Oxxio niet hetzelfde is als de andere meters? De digitale meter van traditionele leveranciers melden de standen via het electriciteitsnet terug ofzo?

Die van Oxxio werkt inderdaad via GPRS (netwerk van KPN) en meld op die manier zijn meterstanden (meerdere keren per dag) terug. Je kunt je meterstanden ook "live" inzien via de 'mijn Oxxio' pagina op internet.
Nope, inderdaad. De meter van Oxxio is een zogenaamde kleinverbruik-Telemetrie meter. Deze meter registreert per kwartier de standen en communiceerd deze een paar keer per week met de meteruitlezer (IBM in dit verhaal). Oxxio mag van deze informatie gebruik maken en ook de klant krijgt deze info.

Echter als je nog niet zo'n meter hebt, ben ik bang dat je hem ook niet meer krijgt. Naar mijn info is Oxxio namelijk gestopt met plaatsen. Ze zijn terug gefloten door EZ.

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

BCM schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 11:33:
[...]

Nope, inderdaad. De meter van Oxxio is een zogenaamde kleinverbruik-Telemetrie meter. Deze meter registreert per kwartier de standen en communiceerd deze een paar keer per week met de meteruitlezer (IBM in dit verhaal). Oxxio mag van deze informatie gebruik maken en ook de klant krijgt deze info.

Echter als je nog niet zo'n meter hebt, ben ik bang dat je hem ook niet meer krijgt. Naar mijn info is Oxxio namelijk gestopt met plaatsen. Ze zijn terug gefloten door EZ.
EZ ligt onder een héééééle warme deken saampjes gezellig met EnergieNed de energiemarkt met de nodige goed in de slappe was zittende bobo's voor ons "te regelen". (Brinkhorst heeft een tien pagina's lange brief over de materie naar de TK gestuurd over de materie, het woord zonnestroom was in geen velden of wegen te bekennen.....). U zult het wel merken, als die "slimme meter" eenmaal in de meterkast hangt. Goed naar de prijsontwikkeling vastrecht kijken en hoe uw kostbare zonnestroomoverschot op een superhandige wijze van u afhandig gemaakt wordt tegen DUMP prijzen. Vertrouw die lui voor geen cent (ik bedoel zo'n ouwe, hollandse florijnencent ;) ). Bloeden zullen we, en hoe!

Overigens, net een dramaverhaal van een overstapper naar Oxxio binnen. Ze willen hem niet helpen met zijn al tijden durende verschikkingen tussen netbeheerder (zoek het maar uit, en wacht u nog maar een tijdje, want onze administratie is nog niet op orde...) en hun eigen administratie en weigeren te salderen. Het is maar dat u het weet. Hij is BLOEDpissig :( .

De Nederlandse energiemarkt is een grote chaos geworden en Den Haag doet alsof de neus bloedt. Pfoe, het is warm zeg! Tijd voor een zomerreces....

|:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oehoe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-03 13:01

oehoe

blije prutser, ouwe sok

Ik volg deze discussie al een tijdje (ivm mijn eigen plannetjes), en wat ik me nu afvraag: is de situatie zoals jij die schetst zonnigtype ook niet iets waar de Consumentenbond zich iets van zou moeten aantrekken? Ik bedoel, dit is toch duidelijk een geval waarbij consumenten worden benadeeld?

George Orwell considered some variations of 1984. All money should be marked so that anything could be traced back and men should be made to carry devices so that their position would be known. It seemed so unrealistic that he dropped these ideas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

oehoe schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 13:06:
Ik volg deze discussie al een tijdje (ivm mijn eigen plannetjes), en wat ik me nu afvraag: is de situatie zoals jij die schetst zonnigtype ook niet iets waar de Consumentenbond zich iets van zou moeten aantrekken? Ik bedoel, dit is toch duidelijk een geval waarbij consumenten worden benadeeld?
Hoi oehoe.

Tja, over diverse energie(ke) kwesties is de Consumentenbond diverse malen benaderd. Blijkbaar vinden ze het allemaal te ingewikkeld, te technisch, en/of hebben ze zelf te weinig specialisten "aan boord" die zich tegen deze vaak ongelofelijk ingewikkelde materie aan willen bemoeien. Wat niet is, kan nog komen, maar ik heb laatst de directeur van de Bond "in actie" gezien, en dat stemde mij niet hoopvol. Niet op dit vlak tenminste.

Zonnestroom producenten zullen zelf uit hun luie stoel moeten komen, want aan alle kanten loeren gevaren en er worden driftig door diverse partijen tunnels gegraven onder de netkoppeling en de teruglevering. Decentrale duurzame elektriciteit leverende medelanders: wakker worden en handen uit de mouwen! B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

CanonG1 schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 13:33:
Als ik het erg cru stel zou ik er zelfs vrede mee hebben om een paar kerncentrales neer te zetten als het maar onderdeel is van een goed doordacht langetermijnplan (blijven zitten, zonnigtype). Wanneer krijgen we leiders die geen 4 maar 50 of zelfs 100 jaar vooruit kijken? Ik zie onder de huidige populatie van onze overheid maar zeer weinig goed materiaal....

(Overigens produceren mijn paneeltjes lekker door terwijl ik dit aan het typen ben :P)
8)7 |:( 8)7 :X

... zo, die dwangbuis is los.

Zie verder Polder PV (probeer duurzame energie nieuwspagina's). Argumenten bij de vleet.

Geen enkel mens, marktanalist, econoom, politicus, goochelaar, visionair of andersoortig individu is zelfs maar in staat om 1 jaar in de toekomst te kijken (wel eens van een "gelukt" weerbericht voor komende maand gehoord?). 50 of 100 jaar is extreem ver. Wel is het zo dat je ergens voor kunt gáán, en daar beleid op maken. Den Haag gaat nergens voor, of het moet het afbreken van de verzorgingsstaat zijn en het door de plee spoelen van de cohesie in onze samenleving.

In Duitsland is klip en klaar afgesproken, ondanks zeer fors verzet van belangengroeperingen, dat die kernenergie wordt afgebouwd (lees: niet van het ene jaar op het andere wordt stopgezet, maar men neemt op termijn afscheid), en dat de "erneuerbaren" op alle fronten voorrang zullen krijgen boven de fossielen en de kernenergie. Dat dat niet van een leien dakje gaat, mag duidelijk wezen, maar nog steeds, zelfs onder kernfysica (!!!!!) Frau Merkel, wordt de beleidslijn in principe nog steeds voortgezet, al zijn er de nodige "vragen" over beprijzing van de duurzame bronnen en de subsidies daarop. Geen probleem, daar gaan ze echt wel uitkomen. Een Staat die aantoont een betrouwbare partner te zijn over meer dan 1 kabinetsperiode kan op het vlak van radicale transitie van de energievoorziening goud oogsten, en dan bedoel ik echt niet alleen het geld. Wat trouwens nu al met bakken tegelijk binnenkomt. Aan forse winsten in de wind- en zonnestroom markten, miljarden investeringen door buitenlandse (vaak Amerikaanse!) bedrijven, forse groei in werkgelegenheid in high-tech industrieën, toeleverende bedrijven, installatiesector, adviesbureau's, you name it.

Dat snappen ze helemaal niet in Den Haag, want daar denken ze blijkbaar nog steeds dat zonnepanelen alleen "in de Sahara renderen"...! :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Hoe denken jullie trouwens over kernfusie? Kernenergie vind ik persoonlijk maar niks, het geeft nogal wat rottig afval, maar die kernfusie zou ontzettend schoon zijn.

Edit:

http://www.fusie-energie.nl/watisker/watisker24.htm
Hier een linkje met info over de schadelijkheid voor het milieu. Ik vind het toch wel een goed vooruitzicht.

Edit2:

Ik zal niet teveel offtopic meer gaan. Alleen nog even aangeven dat het best grappig is dat zo'n futuristische energiebron als kernfusie nog steeds een oeroude basis heeft, namelijk de stoommachine.

Afbeeldingslocatie: http://www.fusie-energie.nl/watisker/images/centrale.gif

[ Voor 65% gewijzigd door Verstekbakker op 16-07-2006 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
BCM schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 11:33:
Daar zijn ze zich bij de klantenservice van Oxxio dan blijkbaar nog niet van bewust. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verstekbakker schreef op zondag 16 juli 2006 @ 09:41:
Hoe denken jullie trouwens over kernfusie?
Doen! Alleen een klein probleemje: er wordt al 30 jaar gezegd dat het binnen nu en 10 jaar wel operationeel moet kunnen zijn... En met het geruzie over waar proefreactoren gebouwd gaan worden kan het nog wel eens even gaan duren.
maar die kernfusie zou ontzettend schoon zijn.
Dat kon nog wel eens tegenvallen. Ik weet er het fijne niet van maar in ieder geval het materiaal van het reactorvat raakt radioactief. En voor schoon, zie het stukje hieronder over de winning van zwaar water.
http://www.fusie-energie.nl/watisker/watisker24.htm
Hier een linkje met info over de schadelijkheid voor het milieu. Ik vind het toch wel een goed vooruitzicht.
Ze beginnen al met "Het belangrijkste milieuvoordeel van fusie-energie is dat het een CO2-vrije energiebron is,". Nu zal het best zo zijn dat uit een kleine hoeveelheid D2O (zwaar water) veel energie gemaakt kan worden (hoewel dat nog maar moet blijken), maar ik lees nergens iets over de winning er van. Het komt voor in normaal (zee)water, maar om Deuterium daarvan te scheiden is enorm veel energie nodig. Het is mij niet bekend hoeveel energie dat is in verhouding tot de energie die geproduceerd wordt met de hoeveelheid zwaar water die gemaakt kan worden met die energie, maar het zal aanzienlijk zien en dat gaat af van de netto opbrengst. Dat is niet erg (hetzelfde geldt voor de winning van fossiele brandstoffen en ook zeker voor duurzame energiebronnen), maar neem het wel mee in je overwegingen.

Vergeet ook niet dat fusie-energie, als het op korte of middellange termijn al operationeel zou worden, elektriciteit en warmte produceert, en dat zijn beide handige energievormen. Maar feit is dat dat nog steeds geen vervanging is voor alle spullen die we maken van fossiele brandstoffen, van kunstmest tot plastics, medicijnen. En hoewel het laten rijden van auto's en treinen op elektriciteit nog wel aardig mogelijk is zal dat niet eenvoudig lukken met vrachtwagens, schepen etc. Waterstof is een mogelijkheid, maar a) daar zijn enorme investeringen voor nodig en b) waterstof heeft zo zijn eigen problemen, variërend van het feit dat het zelf een broeikasgas is tot het feit dat het door alle materialen weglekt.

Dus: fusie-energie interessant? Ja! En onderzoek moet ook zeer zeker doorgaan en versneld worden (is mijn persoonlijke mening). Maar denk geen moment dat de energieproblemen van deze wereld in één klap opgelost zijn als het eenmaal lukt. Het kan een onderdeel zijn van de energiemix, niet meer dan dat.
Ik zal niet teveel offtopic meer gaan. Alleen nog even aangeven dat het best grappig is dat zo'n futuristische energiebron als kernfusie nog steeds een oeroude basis heeft, namelijk de stoommachine.\
Dat is niet zo gek, zo'n fusiereactor werkt namelijk echt niet anders dan een gas-, olie-, kolen-, kernsplijting-, biomassacentrale, of zonne-concentrator, namelijk dat een hittebron water verhit tot stoom waarmee een turbine aangedreven wordt die een generator aandrijft. Het enige verschil is de hittebron.

Maar ondertussen maak ik nu al weer bijna een maand dagelijks gebruik van fusie-energie: mijn zonnepaneeltjes maken elke dag veel schone kWhtjes met energie van onze eigen fusie-reactor: de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonnigtype schreef op zondag 16 juli 2006 @ 01:01:
Geen enkel mens, marktanalist, econoom, politicus, goochelaar, visionair of andersoortig individu is zelfs maar in staat om 1 jaar in de toekomst te kijken (wel eens van een "gelukt" weerbericht voor komende maand gehoord?). 50 of 100 jaar is extreem ver. Wel is het zo dat je ergens voor kunt gáán, en daar beleid op maken. Den Haag gaat nergens voor, of het moet het afbreken van de verzorgingsstaat zijn en het door de plee spoelen van de cohesie in onze samenleving.
Ik zeg ook nergens dat ik mensen zoek die in de toekomst kunnen kijken :) dat kan namelijk inderdaad niemand. Een eigenschap die ik wél graag zou zien in de mensen die ons land regeren is een vooruitziende blik. Er zijn een aantal trends die zich mijns inziens duidelijk aan het aftekenen zijn: ons energieverbruik neemt toe, onze energieproductie staat op instorten en er zijn sterke aanwijzingen dat we ons klimaat aan het slopen zijn. En dan zijn er inderdaad nog vele andere zaken die goed in de soep aan het lopen zijn, maar daarover wil ik het in dit topic niet hebben, daar kunnen we wel een boom over opzetten als je die taart komt brengen ;).

Wat ik wil is dat de mensen die ons land regeren duidelijk laten zien dat ze nadenken over de toekomst en niet alleen over hoe ze zichzelf of hun partij de volgende keer weer verkozen kunnen krijgen, want daardoor krijg je korte-termijn visie. Lange termijn-visie wil in mijn optiek zeggen: durg besluiten die op korte termijn onpopulair zijn (en meestal betekent dat simpelweg: "die geld kosten"), maar die op de lange termijn hun vruchten afwerpen voor iedereen. Op energiegebied is er zoveel mogelijk: regels voor efficiency van elektrische apparaten, eisen aan de isolatie van huizen, stimulering van de hele range aan duurzame energiebronnen (niet alle eieren in één mandje), stimulering van zuinige auto's, noem maar op. Een nieuw vak op school: energie-educatie? Waarom niet! Als kinderen van nu aan hun ouders zien dat ze met de auto die twee kilometer naar school worden gebracht, dat (gloei!)lampen en de 100 inch breedbeld-TV altijd aan zijn, ook als het niet nodig is, dat de verwarming altijd op 23 graden staat, etc. dan geven we toch ook niet het goede voorbeeld?

Maar ik weet zeker dat er nog veel meer mogelijk is, als er maar vooruit wordt gekeken. En op dit moment wordt dat niet.
Een Staat die aantoont een betrouwbare partner te zijn over meer dan 1 kabinetsperiode kan op het vlak van radicale transitie van de energievoorziening goud oogsten,
Mee eensch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Toptopic!

kost:
in totaal € 3200, inclusief opbrengstmeter

levert op
gemiddeld Nederlands huishouden op het dak zetten (à 3500kWh) dan levert het maar ongeveer 1/7 van het jaarverbruik. ---> 3500/7=500kWh pj
500*€0,18= €90 : Dat is wel heel weinig
en dus
Terugverdienperiode: 3500/90= 39 jaar. :( (ex energie prijsstijging, ex rente derving) lang.

Wel heel interessant om te lezen wat de bate is en gebruikerservaring.

Weet iemand hoeveel de subsidie een paar jaar terug bedroeg?

[ Voor 10% gewijzigd door bombadil op 16-07-2006 21:05 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Thanks! :Y)
Terugverdienperiode: 3500/90= 39 jaar. :( (ex energie prijsstijging, ex rente derving) lang.
Die energieprijsstijging kan natuurlijk niemand met zekerheid voorspellen. Toch denk ik nog steeds dat het een reeële gok dat die prijsstijgingen aanzienlijk zullen zijn de komende paar jaar. Aan de ene kant is dat natuurlijk niet goed voor de economie, aan de andere kan is het wel goed dat mensen een reeële prijs gaan betalen voor energie. Daardoor zullen schone, duurzame alternatieven steeds aantrekkelijker worden. Ik loop gewoon op de zaken vooruit :) Maar dat ben ik gewend, ik had ook erg vroeg een computer, erg vroeg een digitale camera, etc. Voor al die apparaten heb ik enorm veel geld betaald. Heeft zich dat ooit terugverdiend? Nee, maar ik heb er wel een boel lol aan gehad en datzelfde geldt hiervoor. Lol is niet in geld uit te drukken. Maar reken maar dat ik lol heb als een kWh richting de Euro gaat over een paar jaar :)
Wel heel interessant om te lezen wat de bate is en gebruikerservaring.
Dat is idd de reden dat ik die website ook gemaakt heb, en dit topic heb gestart. Veel mensen hebben geen idee wat het allemaal inhoudt, die denken nog aan die brakke jaren '70 zonneboilertjes waarvan na 5 jaar de helft kapot was.
Weet iemand hoeveel de subsidie een paar jaar terug bedroeg?
Dat varieerde enorm, soms had je zowel rijkssubsidie, gemeentesubsidie en subsidie van het energiebedrijf... Er zijn gevallen bekend van mensen die een dergelijk installatie vrijwel gratis geleverd hebben gekregen. Maar meestal werd zo 1/3 à 1/2 gesubsidieerd.

Maar zoals al eerder aangegeven in dit topic ben ik niet voor een aanschafsubsidie, omdat die mensen niet aanspoort hun installatie in de gaten te houden en te onderhouden. Een goed voorbeeld zijn die brakke OK4-omvormers: die gingen bij bosjes stuk maar veel eigenaren hadden/hebben dat niet door omdat ze hun installatie niet monitoren, vaak zelfs niet eens hun meterstanden bekijken. Daar ligt zo'n van gemeenschapsgeld betaalde installatie dan niets te doen.

Veel beter - in mijn optiek - is een terugleververgoeding. Voor elke geleverde kWh een reeële vergoeding, zoals nu in o.a. Duitsland het geval is. Daarmee spoor je mensen wel aan te controleren of hun installatie ook wel daadwerkelijk produceert. Gaat het stuk, of ligt het in schaduw, of liggen de panelen het op het noorden, dan merk je dat gelijk: er komt minder geld binnen en dat zet de meeste mensen wel tot actie aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
CanonG1 schreef op zondag 16 juli 2006 @ 21:49:
[...] Die energieprijsstijging kan natuurlijk niemand met zekerheid voorspellen. Toch denk ik nog steeds dat het een reeële gok dat die prijsstijgingen aanzienlijk zullen zijn de komende paar jaar. Aan de ene kant is dat natuurlijk niet goed voor de economie, aan de andere kan is het wel goed dat mensen een reeële prijs gaan betalen voor energie. Daardoor zullen schone, duurzame alternatieven steeds aantrekkelijker worden.
/utopie mode
Waar we m.i. z.s.m. naartoe moeten is een situatie waarbij de eindgebruiker betaalt voor alle milieuschade die bij het opwekken, transporteren en gebruiken van energie (of eigenlijk ieder product) ontstaat.
Als je dit consequent in euro's uit zou kunnen drukken en doorberekenen zou de marktwerking het werk verder kunnen doen, zonder kunstmatige hulpmiddelen als subsidies.

Het is tenslotte toch helemaal van de gekke dat groene energie duurder is dan conventionele energie? Het zou juist logisch zijn als het goedkoper zou zijn.

Het is natuurlijk een utopie want hoe meet en bereken je de milieuschade van het delven van ijzererts of het oppompen van olie, en hoeveel schade ontstaat bij de productie van je broodrooster, je auto of de cpu in je pc?

Maar toch, het zou een mooie formule kunnen zijn voor een echte lange-termijn politiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oehoe

oehoe

blije prutser, ouwe sok

CanonG1 schreef op zondag 09 juli 2006 @ 10:53:
[...]

*knip*

Heb je al contact opgenomen met Mastervolt over dit euvel van de Soladin 600? En zoja, wat was hun reactie?
zonnigtype schreef op zondag 16 juli 2006 @ 00:43:
[...]
Tja, over diverse energie(ke) kwesties is de Consumentenbond diverse malen benaderd. Blijkbaar vinden ze het allemaal te ingewikkeld, te technisch, en/of hebben ze zelf te weinig specialisten "aan boord" die zich tegen deze vaak ongelofelijk ingewikkelde materie aan willen bemoeien. Wat niet is, kan nog komen, maar ik heb laatst de directeur van de Bond "in actie" gezien, en dat stemde mij niet hoopvol. Niet op dit vlak tenminste.
Je hoort wel vaker dat de Consumentenbond niet zo goed op de hoogte is... Is het niet iets voor jou om specialisten-input te leveren? ;)

Het is al weer even geleden (half jaar ofzo), maar wat me is opgevallen aan programma's als Kassa en Radar is dat er veel aandacht wordt geschonken aan de klantenservice (en administraties) van Nuon, Essent en [insert your powerprovider here]. Ook Oxxion kwam daarbij niet zo best uit de verf.

Meestal slepen ze er dan ook een politicus bij die het onderwerp in z'n portefeuille heeft. Misschien dat de redactie van zo'n programma door de juiste incentive wel aandacht wil gaan besteden aan issues als (ondeugdelijke) digitale meters, onjuiste verrekeningen, etc. Immers, ijzer kun je pas smeden als het heet is, en daar heb je een best vuur voor nodig. M.a.w. warm blijven houden zulke issues!
Helemaal mee eens! Ik vind eigenlijk dat vanwege het niveau van de discussie het topic wel verplaatst zou mogen worden naar Wetenschap en Levensbeschouwing. :)

[ Voor 2% gewijzigd door oehoe op 16-07-2006 22:53 . Reden: typo's ]

George Orwell considered some variations of 1984. All money should be marked so that anything could be traced back and men should be made to carry devices so that their position would be known. It seemed so unrealistic that he dropped these ideas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
oehoe schreef op zondag 16 juli 2006 @ 22:52:
Heb je al contact opgenomen met Mastervolt over dit euvel van de Soladin 600? En zoja, wat was hun reactie?
Ja, ik heb ze vrijdag gebeld, en hun reactie was min of meer als volgt: Het is een bekend probleem en in de nieuwere generatie omvormers zit een stillere fan. Mij werd gevraagd om eerst te controleren of het lawaai niet werd veroorzaakt doordat het hele apparaat resoneerde (verkeerd opgehangen o.i.d.), als dit niet zo zou zijn dan zou het apparaat vervangen worden.

Ik heb zaterdag getest of het apparaat zelf resoneerde tegen de muur of zo, dat was niet zo, het geluid is er ook als ik het apparaat los in mijn hand heb. Ik ga ze dus morgenochtend bellen en dan kijken hoe ze het oplossen. Ik zou het netjes vinden als ze eerst een nieuwe opsturen voordat ik de oude moet opsturen maar ze zijn natuurlijk nergens toe verplicht. Als ik meer weet post ik het hier wel.

Overigens de afelopen paar dagen wel superproductie gehad, dat gaat echt goed! Wat een weer zeg, en als ik het KNMI mag geloven blijft het ook nog een paar dagen zo. Tegen het weekend wordt het weer iets minder. Toevallig vandaag nog even op het dak geklommen om de panelen te bekijken, niet met een bepaalde reden maar gewoon uit nieuwsgierigheid. Niets aan te zien natuurlijk :)

[ Voor 17% gewijzigd door JeroenH op 16-07-2006 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
oehoe schreef op zondag 16 juli 2006 @ 22:52:
Zojuist weer gebeld, en verteld dat het geluid geen 'externe resonantie' is. Ze willen het apparaat omruilen, en dat gaat zoals ik hoopte: ik krijg eerst een nieuwe omvormer waarna ik de oude opstuur. Ik ben alleen een sukkel |:(, ik heb het serienummer niet bij de hand (ben nu op mijn werk) en die willen ze hebben zodat ze kunnen controleren of mijn huidige omvormer inderdaad uit die eerste serie komt. Dat moet ik ze dus vanavond even mailen. Later meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oehoe

oehoe

blije prutser, ouwe sok

Wel netjes dat ze het doen zoals jij hoopte. We wachten af...

Btw, ik weet ook niet alle (serie)nummers uit mijn hoofd (sofi, paspoort, etc). Lijkt me best een menselijke eigenschap ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
oehoe schreef op maandag 17 juli 2006 @ 11:05:
Wel netjes dat ze het doen zoals jij hoopte. We wachten af...

Btw, ik weet ook niet alle (serie)nummers uit mijn hoofd (sofi, paspoort, etc). Lijkt me best een menselijke eigenschap ;)
Tuurlijk, maar ik werk in een technisch beroep en ik had moeten voorzien dat ze om het serienummer zouden vragen. Maar ach, een dagje langer boeit niet heel erg, ik ben doordeweeks overdag (wanneer de fan op zijn hardst draait) toch niet thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Even ter aanhaking dat kleine opstellingen wellicht door kunnen dringen in huis....ik zag op de site van karwei dat ze kleine, doe het zelf opstellingen verkopen!

Gaat om een setje met 1 paneel van 175Wp, inclusief levering en omvormers, etc. Wel grappig...zouden ze geinspireerd zijn geraakt door dit druk bezochte topic?? :D

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Cheese_man schreef op maandag 17 juli 2006 @ 14:38:
Even ter aanhaking dat kleine opstellingen wellicht door kunnen dringen in huis....ik zag op de site van karwei dat ze kleine, doe het zelf opstellingen verkopen!

Gaat om een setje met 1 paneel van 175Wp, inclusief levering en omvormers, etc. Wel grappig...zouden ze geinspireerd zijn geraakt door dit druk bezochte topic?? :D
Hmm, € 1399 voor een 175Wp systeem, € 2599 voor 350Wp. Dat is € 7,99 of € 7,42 /Wp.

Als je naar www.dbcom.nl gaat heb je voor € 1312 een 250Wp paneel. Moet je wel een omvormer bij kopen, bijvoorbeeld De Mastervolt 600 van € 579, maar dan liggen de kosten al op € 7,56 /Wp.
Koop je er een tweede paneel bij heb je 500Wp voor € 6,41 /Wp.
Als je verder kijkt kom je zelfs tot onder de € 5 /Wp.

Dus niet direkt allemaal naar Karwei hollen, maar eerst prijzen vergelijken.
Kijk eens op http://www.zonnepanelen.w..._nl/prijsvergelijking.htm

[ Voor 8% gewijzigd door Maasluip op 17-07-2006 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Grappig dat een 'mainstream-winkel' zoiets ook verkoopt, maar ze zijn inderdaad wel prijzig (bekijk de folder op www.karwei.nl, folder pagina 39). Ik vraag me af hoeveel ze daar van zullen verkopen.

Ze liegen trouwens ook keihard:

- "U bent onafhankelijk van het energienet" Niet dus.
- "Terugverdienperiode ca. 8 jaar" Dat ga je niet halen, was dat maar waar!

Op zich een leuk initiatief, maar ik hoop maar dat het niet voor te veel negatieve reacties zorgt bij mensen. Als iemand eenmaal een negatief beeld over iets heeft is dat meestal lastig kwijt te raken.

-edit-

Terugverdientijd 8 jaar, een berekeningetje:

1399 / 8 = € 175 per jaar
Het is een 175Wp-paneel, onder goede omstandigheden produceert dat zo'n 140 kWh per jaar. Die advertentie zou er dus van uitgaan dat de komende 8 jaar de kWh-prijs gemiddeld € 1,25 is. Laten we hopen dat het daar niet toe komt. In ieder geval is het niet reeël, beetje jammer van de karwei, hoewel die waarschijnlijk ook maar opschrijven wat de leverancier ze vertelt.

-edit2-

De advertentie:

Afbeeldingslocatie: http://i66.photobucket.com/albums/h259/JeroenH/Karwei.jpg

-edit3-

*zucht* diverse spelfouten er uitgehaald...

[ Voor 47% gewijzigd door JeroenH op 17-07-2006 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM

BCM

CanonG1 schreef op maandag 17 juli 2006 @ 15:50:
Ze liegen trouwens ook keihard:

- "U bent onafhankelijk van het energienet" Niet dus.
- "Terugverdienperiode ca. 8 jaar" Dat ga je niet halen, was dat maar waar!
Hoe gaat dat eigenlijk met de omvormers die worden gebruikt. Zijn die bruikbaar in eiland-bedrijf?

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
BCM schreef op maandag 17 juli 2006 @ 19:06:
Hoe gaat dat eigenlijk met de omvormers die worden gebruikt. Zijn die bruikbaar in eiland-bedrijf?
Nee. Die zijn zeer strak afgeregeld, ze controleren zoveel keer per seconde de netspanning, de netfrequentie en nog wat waarden (impedantie etc.) en zodra er ook maar iets buiten de ingestelde grenzen loopt schakelt de omvormer uit. Dit moet om te voorkomen dat bij netuitval jouw omvormer gaat proberen jouw stukje van het net toch op die 230V te houden. Dat kon a) wel eens schade aan je omvormer opleveren en b) een schokkende ervaring zijn voor een nietvermoedende monteur die de storing komt oplossen. Zodra er voor een bepaald periode (paar seconden of minuten denk ik) weer een stabiele netspanning aanligt gaat de omvormer weer leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

BCM schreef op maandag 17 juli 2006 @ 19:06:
[...]

Zo te zien aan de foto wordt er hier een Gridfit 250 Watt omvormer gebruikt (deels zichtbaar). Ben benieuwd welk paneel het is (Chinees?). 175 Wp op 250 W omvormer beetje "ondergedimensioneerd". Hoop dat de MPP tracker van die Exendis Gridfit dat bij kan "tracken". Tenzij ze natuurlijk 2 van die 175 Wp paneeltjes op 1 Gridfit willen laten zetten, dan "heet" het opeens overgedimensioneerd....

Dat lulverhaal over die netkoppeling is weer typisch iets voor nitwits. Er is al zoveel crap over zonne-energie "verkocht". Maar ja, wat wil je in dozenschuiversland... :X

Zonnige dagen nog...

Recordjes bij de vleet bij Polder PV: http://www.polderpv.nl/ni...16juli2006_pr_week_record

;)

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.