Hoi
Complimenten voor "zonnestroom newbee" Jeroen vanwege dit uitstekende initiatief. Uit vele reacties blijkt nog een hoop onbegrip en onkunde over zonnestroom, maar als je je eenmaal "inwerkt" in de materie zullen hopelijk een hoop misverstanden "als sneeuw op zonnepanelen" verdwijnen. Overigens, wat ik zo snel miste is dat niet ingegaan werd op het feit dat Jeroen, evenals ik, huurder is, wat vrij byzonder is met zonnepanelen, want je moet daarvoor afspraken maken met de verhuurder. Is ons beide gelukt, met complimenten aan de verhuurders voor de toestemming (de huurmarkt is nog onontgonnen potentieel voor duurzame energie).
Ik heb er tien (zonnepanelen, totaal 1.02 kWp), al sinds 2000/2001, wek jaarlijks gemiddeld 900-1000 kWh op waarvan ik ook weer een groot deel verbruik, maar ook veel op het net zet als ik niet thuis ben of als het erg zonnig is. We komen netto op 70 procent zelfvoorziening uit, met het net als accu, en waarbij al ons overschot via de, zo heet dat ding, "salderende ferrarismeter", het laagspanningsnet opgaat en direct weer door de buren volstrekt legaal wordt verbruikt en geregistreerd op hun meter waarvoor transportkosten naar de netbeheerder gaat, leveringskosten naar de leverancier, en, vergeet dat nooit, een enorme hoeveelheid geld naar de staat gaat in de vorm van REB (kWh gerelateerd!!!) en, niet te vergeten, de BTW over alle drie de posten.
Er is ongelofelijk veel aan de hand met die teruglevering, het hele zaakje stinkt inmiddels als een beerput, er is fundamentele rechtsongelijkheid tussen mensen met verschillende meters, maar we gaan er uit komen of sommige ambtenaren en de netbeheerders willen of niet. De "netkoppeling" via de omvormer (engels: inverter) is een fantastische uitvinding en moet fors gepromoot worden. Zonnestroom is "cool", is verstandig en duurzaam, en het gaat in het leven (bij mij) echt niet alleen om die rotcenten.
De wereld zonnestroommarkt groeit als kool, met 30-40 procent per jaar, er is ongelofelijk veel ontwikkeling op technisch vlak en er wordt met miljarden gesmeten en het levert ook nog eens byzonder veel op, als je de vele nieuwssites hierover een beetje bijhoudt. Zonne-energie gaat de wereld niet redden, net zoals alle andere opties dat niet gaan doen, maar het zal een van de belangrijkste werkelijk donkergroene duurzame energietechnologieën worden en sommige landen zijn er al heel ver mee. In Nederland kan het ook, en we moeten dus vol aan de bak. Met duurzame energie wetgeving waarin zonnestroom een volwaardige plaats inneemt. We hoeven alleen maar de Duitse wetgeving te kopiëren, vertalen en, vooral: UITVOEREN!
Uitvoerige informatie over ins en outs op mijn website
www.polderpv.nl; voor jullie waarschijnlijk in eerste instantie zeer interessant de grafieksectie met talloze productiegegevens. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de maandelijkse balans van ons systeem t.o.v. het verbruik:
http://www.polderpv.nl/meterstanden2.htm#EVMstring. Klik op de plaatjes voor meer gedetailleerde uitleg onder grotere grafiek. Ook zeer veel seizoensgerelateerde opbrengstgegevens. Recent nieuws op de zonnestroom (PV = photovoltaic) markt: zie de PV-nieuwspagina's.
Veel plezier met de discussie.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)