eXistenZ_NL schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 22:22:
Mijn SB Live! 5.1 geluidskaartje is dood en dus aan vervanging toe.
Ik ben niet heel erg thuis in 5.1 / DD / DTS, dus daarom een aantal vragen waarvan ik zelf het antwoord niet zo snel kon vinden op internet.
Mijn nieuwe geluidskaart ga ik vooral gebruiken in combinatie met mijn DTT3500 speakersetje, waar voor zover ik weet een DD decoder ingebouwd zit. En dan vooral om op te gamen.
Punt 1:
Ik las dat in de TS dat een X-Fi persee analoog moet worden aangesloten om te gamen omdat een spel analoog geluid verstuurd en een X-Fi dit niet omzet naar dolby digital. Mijn DTT3500 had ik altijd digitaal hangen aan mijn SB 5.1 met een stekker die op mijn geluidskaart in de gele poort ging (soort van extended minijack met 4 stukkies) en dat klonk ook best, maar wel zonder de centerspeaker. Gaat dit ook gewoon met een X-Fi? Of is er een mogelijkheid dat het nog vetter klinkt met een X-Fi icm een DTT3500 (DD, DTS, enzovoort)?
Je kan simpelweg niet games met surround geluid digitaal doorsturen, dat kan ook de SB Live! niet. Waarschijnlijk heeft je setje óf Dolby Pro Logic X of iets dergelijks óf is het geluid van linksachter en linksvoor gelijk (hetzelfde geldt voor rechts uiteraard). Dat het vetter kan klinken, dat is subjectief. De X-Fi kan het geluid inderdaad m.i. 'verbeteren'.
Punt 2:
De X-Fi kan volgens een vriend het 5.1 geluid dat normaal door een spel verstuurd word, zo omzetten naar stereo dat je oren genept worden en denken dat het nog steeds 5.1 is. Maw, je hoort ook dingen echt in 5.1. Dit zou de X-Fi doen door reflecties te berekenen die normaal via je schouders en oorschelpen kaatsen enzo. Dit kan ik echter nergens terug vinden, maar vind dit wel een hele spannende feature i.c.m. een goeie stereo headphone voor op lans. Is dit verhaaltje waar?
Ja dat kan inderdaad door CMSS3D. Die functie kan ook het tegenovergestelde: stereo omzetten in surround geluid (alhoewel je dat met een korreltje zout moet nemen). Ikzelf heb het ervaren met een simpele stereokoptelefoon en bij sommige spellen mag je het best verbluffend noemen

.
Punt 3:
Stel, een X-Fi kan stereo>5.1 haxen met een headphone. Dan kan ik ook gewoon een audigy kopen als die voor de rest het zelfde kan, want als ik er een Zalman 5.1 headphone bij koop ben ik goedkoper uit dan met een X-Fi en stereo headphones.
en voor een lan ook een 5.1 headphone i.c.m. een Audigy ipv een X-Fi en een stereo headphone.
Een Audigy 4 pwned een 5.1 Live! behoorlijk i.c.m. mijn DTT3500 mag ik aannemen, en omdat ik gewoon geluid om mij heen wil in games met mijn 5.1 speakersetje, en niet persee het allerbeste geluid haalbaar wil hebben, kan ik wellicht ook af met minder dan een X-Fi? (Audigy 4 ofzo)
Audigy4 zal weinig tot niet goedkoper zijn, voor dat geld kun je beter wat meer uitgeven, dan heb je gelijk ook ondersteuning voor de laatste EAX HD, waar degelijke moderne spellen tegenwoordig mee zijn uitgerust.
InSanex schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 16:36:
Hallo,
als het goed is, kan je de X-fi oem flashen naar een fatality, zijn er mensen die dit geprobeerd hebben en zoja, wat zou je ermee winnen ?
Ik heb overigens een link naar het flash tooltje, maar weet niet zeker of ik deze hier zo kan plaatsen.
Zou je die even kunnen DM'en? Dan zal ik hem wel even beoordelen op legaliteit etc. en de toepassing ervan. Ik zie namelijk totaal het nut er niet van in, aangezien fatality alleen maar hardwarematige verschillen heeft en naar mijn weten geen (opvallende) softwarematige verschillen (firmware dus).
[
Voor 9% gewijzigd door
The__Virus op 30-10-2006 18:34
]