wildhagen schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 18:32:
[...]
Ok, daar is het dan om technische redenen.
Maar om een concreet voorbeeld te geven: toen ik straks naar huis reed werd ik op de afrit (en wij, ik en andere auto's, zaten daar al op!) vol gesneden door iemand die van rechts kwam. Deze KAN dus never nooit niet groen gehad hebben (conflicterende rijrichting).
Die kwam daar dus met zéker 50-60 per uur aankarren, door rood. Ik en de wagen achter me moesten hierdoor keihard in de remmen om niet vol in de flank te worden getroffen.
2 van mijn regels overtreden: [1]áls ik door rood ga moet er niemand op mij hoeven te reageren om het te overleven: in dit geval duidelijk overtreden, als ik daar met de fiets had gereden en jij had niet gereageerd was ik plat geweest
[2] Ik rijd niet door rood met de auto, of er moet een bizarre situatie voordoen (5 min wachten in de polder zonder verkeer om me heen -> meetlus stuk ofzo)
(was op afrit A58, Roosendaal-West)
Kijk, veel mensen in dit topic (de door-rood-rijders) vinden dat kennelijk veilig en normaal. Maar als je daar wat dieper over nadenkt, vind je dat dan écht normaal en, vooral, veilig? Heb je het zo geleerd tijdens je rijlessen?
Nee, deze situatie duidelijk niet. In wiskunde is dat het verschil tussen de ForAll- en Exists-kwantoren:
er is een situatie waar het niet verantwoord is betekent nog niet dat het in
alle situaties gevaarlijk is, oftewel
er is geen situatie waar het verantwoord is.
Als er een situatie is waar het niet verantwoord is, betekent dat alleen dat het niet in alle situaties verantwoord is, en zelfs de meest notoire door-rood-rijder zal dat met je eens zijn.
En zolang je die 2 niet uit elkaar kan houden valt hier niet normaal over te praten.
Zelfde verhaal. En dat jij schuldig bent is leuk voor je verzekering, wie loopt het risico? Dat is duidelijk anders dan de situatie hierboven waar degene die door groen gaat het risico loopt.
Een verkeerslicht staat niet voor niks op rood, het is niet alsof iemand dat toevallig en modieuze kleur vind (technische zaken zoals jij eerder beschreef even buiten beschouwing gelaten). Komt het wel eens bij fietsers/voetgangers op dat als hún licht rood is, een anderr licht in conflicterende richting wel eens groen zou kunnen zijn?
Jij komt zeker nooit in een grote stad ofzo?

Zeker in Eindhoven is het dramatisch. Kijk eens op deze link:
http://maps.google.com/?q...41,0.00339&t=h&iwloc=addr
De kruising tussen de beukenlaan en de noord-brabantlaan. Kom ik 4x per week langs. Ik kom van onder, en moet naar de koenraadlaan (linksboven). Het eerste stoplicht voor mij als fietser is dus om over te steken naar de middenberm (voor de busbaan). Er zijn 3 stromen die mij kruisen: auto's van onder die naar rechts gaan, auto's van links die rechtdoor gaan, en auto's van boven die naar links gaan.
Meestal als ik aan kom rijden springt hij net op rood. Zal wel met het vorige stoplicht te maken hebben ofzo. Dat betekent dat er een ontruimingstijd is van een halve minuut. Dan mogen de auto's van onder een minuut lang rijden, waarna een halve minuut ontruimingstijd komt. Dan mogen de auto's van links rijden, die meestal naar boven toe gaan. Dat gaat zo'n anderhalve minuut door, ontruimingstijd, en vervolgens mag ik rijden. Volgens mij (lang geleden, ik wacht daar niet zo vaak

) mag je dan direct naar de overkant, om te wachten voor naar links. Want daar moet je vervolgens weer wachten omdat het cirkeltje weer is begonnen. Alleen begint het dan met auto's die meestal naar onderen gaan...
Gevolg: je hebt er op de fiets minimaal 3 min voor nodig om bij de koenraadlaan te komen. Terwijl je, als je goed uitkijkt en voorzichtig speelt (alleen oversteken met groen licht of geen auto's aanwezig) er in een minuut bent.
Ik weet niet 100% zeker of ik het programma goed beschrijf. Ik wacht er namelijk niet altijd, en zeker niet met mijn stopwatch aan. Ik zal er de volgende keer eens goed op letten

Paul Nieuwkamp schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 18:47:
Vergelijk het maar met een willekeurige kruising/oversteekplaats zonder verkeerslichten, waarbij de auto's voorrang hebben. Daar wordt toch ook niet iedereen overreden? Nee, men is in staat om de situatie in te schatten en te kijken wanneer men veilig over kan steken.
Diezelfde afweging maakt iemand die door rood loopt of fietst ook. Aangezien ze rood hebben zal die afweging vaker een negatief reisadvies opleveren dan een verkeerslichtloze oversteekplaats, maar dat daar lampjes staan wil niet zeggen dat men ineens die afweging niet meer kan maken...
You tha man, had het bijna zelf zo in kunnen tikken!
Nog iets: in Eindhoven staan alle stoplichten zo ingesteld dat het verkeer naar rechts mag afslaan terwijl de fietsers groen licht hebben (behalve dan dat ene kruispunt hierboven). Dat zou dus ook elk moment fout moeten gaan volgens jouw, wildhagen...
BootVluchteling schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 08:39:
[...]
verschilt per stoplicht. sommige staan een halve seconde op oranje, de andere 5 seconde.. en ik weet niet hoor, maar als jij 10 m achter iemand rijd met 80 km/h en die gaat vol in de ankers met abs, kan je best last hebben als je geen abs heb, en ff niet oplet
Dat heeft te maken met de geldende maximumsnelheid. Om te voorkomen dat mensen op de van Rijckevoorselweg op de grens van Rotterdam op tijd kunnen remmen voor oranje, hebben ze bij de stoplichten een maximumsnelheid ingesteld van 50km/u

. Waar uiteraard niemand zich aan houdt (ik zorg dan altijd wel dat ik onder de 100km/u zit

)

Mij wel, met 1 baan en met oogcontact. Met 3 banen of meer doe ik het alleen met heel veel haast, en ik weet dat dat niet slim is. Gaat zelden fout, dat je hoort dat de auto's al wegrijden voordat je aan de overkant bent
1x vergeten dat de ontruimingstijd erg kort is bij dat ene kruispunt, als je in de spits rijdt
[
Voor 4% gewijzigd door
MBV op 22-03-2007 14:02
]