Heeft ook een computer!
Dat was precies wat ik dus gedaan heb, nooit een slip cursus gevolgt was gewoon op gevoel.Hankey schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 08:24:
[...]
Jij hebt duidelijk nog geen slipcursus gevolgd. Het eerste wat je ze leren is: koppeling in zodat alle wielen op gelijke snelheid kunnen gaan draaien en je weer grip terug krijgt en tegelijkertijd rustig de auto de goede richting in sturen...
[ Voor 67% gewijzigd door victenn op 09-02-2007 09:17 ]
Ja, anders hebben de aangedreven wielen meer grip dan de andere wielen, en dan krijgt je auto de neiging om om zijn as te gaan draaien.Hankey schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 08:24:
[...]
Jij hebt duidelijk nog geen slipcursus gevolgd. Het eerste wat je ze leren is: koppeling in zodat alle wielen op gelijke snelheid kunnen gaan draaien en je weer grip terug krijgt en tegelijkertijd rustig de auto de goede richting in sturen...
Wat ik trouwens laatst bij blik op de weg zag verbaasde me wel, als je met je wielen in de berm terecht komt moest je volgens hen vol remmen om de snelheid eruit te halen. Tijdens de slipcursus vertelden ze juist precies het tegenovergestelde omdat door te remmen met 2 wielen in de berm je auto de neiging krjigt om compleet om zijn as te gaan. Dus wat is nu het beste ?
[removed]
Je linker wielen hebben natuurlijk veel meer grip op het asfalt dan je rechter wielen in de berm. Zou kunnen dat ze bedoelen dat je hem dan toch weer naar links trekt zodra je hard remt?redwing schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 09:44:
[...]
Ja, anders hebben de aangedreven wielen meer grip dan de andere wielen, en dan krijgt je auto de neiging om om zijn as te gaan draaien.
Wat ik trouwens laatst bij blik op de weg zag verbaasde me wel, als je met je wielen in de berm terecht komt moest je volgens hen vol remmen om de snelheid eruit te halen. Tijdens de slipcursus vertelden ze juist precies het tegenovergestelde omdat door te remmen met 2 wielen in de berm je auto de neiging krjigt om compleet om zijn as te gaan. Dus wat is nu het beste ?
Over domme acties gesproken: Ontzettend nodig moeten pissen en 130 rijden waar je maar 60 mag om er vervolgens achter te komen dat er een agent in burger-voertuig achter je aan is gereden terwijl je staat te wildplassen op een parkeerplaats. Er was geen officiele meting gedaan anders was ik flink de beer; vooralsnog had dit grapje gelukkig geen gevolgen. ( ook het wildplassen niet
Gevolg was dat ik 2 boetes kreeg van 55 en 65 euro voor rijden op een brommer zonder dragen van een helm en voor rijden op een brommer zonder in bezit te zijn van brommers certificaat.

Beetje erg duur ritje geworden, maar ja het was me eigen stomme schuld
Als je zo snel mogelijk wil remmen, dan moet je van de koppeling en het gas afblijven en je rem gebruiken. De motor zorgt dan voor weerstand, aangezien deze niet meer werkt en langzamer wil draaien dan de assen.Wok schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 00:37:
Heb zelf geen slipcursus gedaan (wil ik nog wel eens gaan doen), maar van iedereen die ik ken die wel een slipcursus heeft gedaan, hoor ik steevast hetzelfde: koppeling intrappen! Je wilt namelijk zo snel mogelijk de snelheid eruit halen en dan moet je juist geen aandrijving meer hebben. Koppeling intrappen dus.
Alleen gas loslaten en rustig terug de weg op sturen. Als je remt, dan kom je op de andere rijbaan terecht, omdat je dan sterk naar links gaat (als je rechterwielen in de berm zitten).redwing schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 09:44:
[...]
Euhm, je bedoelt óók van je rem afblijven? Remmen in een slip is voor zover ik weet niet echt verstandig en doet ook niet zoveel.Mei schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 10:06:
[...]
Als je zo snel mogelijk wil remmen, dan moet je van de koppeling en het gas afblijven en je rem gebruiken. De motor zorgt dan voor weerstand, aangezien deze niet meer werkt en langzamer wil draaien dan de assen.
Volgens mij kan je in een slip beter je koppeling intrappen. Maargoed, geen slipcursus gehad, meer m'n gevoel.
[ Voor 4% gewijzigd door MrSleeves op 09-02-2007 10:19 ]
30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
Dat heb ik ook gezien, vond het zelf nogal raar. Ik heb geleerd om de koppeling in te trappen en weer de weg op te sture rustig. Remmen zorgt ervoor dat de auto aan 1 kant meer grip krijgt door het asfalt vs zand verhaal, en gasgeven en terugsturen was ook niet verstandig doordat als je voorste wiel ineens grip op de wegkrijgt hij ineens naar de andere weghelft kan schieten. Zo heb ik het geleerd tijdens het lessen, dus ik stond ook raar te kijken dat ze zeiden dat je vol moest remmen.redwing schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 09:44:
[...]
Ja, anders hebben de aangedreven wielen meer grip dan de andere wielen, en dan krijgt je auto de neiging om om zijn as te gaan draaien.
Met ABS kun je natuurlijk gewoon vol remmen in de berm, met een auto zonder ABS zou ik dat niet doen. Je kan beter de auto rustig laten uitrollen. Als je weer rustig rijd (km of 20-30) zou ik voorzichtig de weg weer opsturen.
Heeft ook een computer!
Ik ging even in op het feit dat Wok zei dat je zo snel mogelijk de snelheid eruit wil halen. Vraag me af of dat de hoofdzaak is als je slipt. Het lijkt me dat je eerder probeert de slip te stoppen, snelheid verminderen tijdens een slip is namelijk nauwelijks te doen.MrSleeves schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 10:17:
Euhm, je bedoelt óók van je rem afblijven? Remmen in een slip is voor zover ik weet niet echt verstandig en doet ook niet zoveel.
Volgens mij kan je in een slip beter je koppeling intrappen. Maargoed, geen slipcursus gehad, meer m'n gevoel.
30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
jezus, nog een flinke bom geld.. heb nog een tegoedbon voor een duikcursus liggen, eerst die maar ff opmaken, en dan ff de IB-groep lief aankijkenMrSleeves schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 11:35:
Vanaf 175 euro zo ongeveer.
[/cliché-inkoppertje]
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
verzekering..Sorcerer8472 schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 12:08:
175 euro is nog steeds goedkoper dan de 1750 euro die je misschien wel kwijt bent als je je auto straks in een onverwachte situatie tegen de vangrail ramt
[/cliché-inkoppertje]
Het eerste wat je wilt in een slip is grip terug krijgen. Dat betekend dat elke geforceerde versnelling of vertraging van je wielen voorkomen moet worden, en dan kan alleen door vol te ontkoppelen en van de rem af te blijven. Je zult dan vrij snel een schok in de auto voelen als alle wielen weer voldoende grip hebben, en dan kan je rustig beginnen met sturen en/of remmen (bij voorkeur maar 1 van de 2).Mei schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 10:37:
[...]
Ik ging even in op het feit dat Wok zei dat je zo snel mogelijk de snelheid eruit wil halen. Vraag me af of dat de hoofdzaak is als je slipt. Het lijkt me dat je eerder probeert de slip te stoppen, snelheid verminderen tijdens een slip is namelijk nauwelijks te doen.
Tenzij je een bak rally ervaring hebt, dan kan je natuurlijk met een powerslide en handrem je slip redden
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
De procedure voor het ontwijken: Een beetje naar links sturen, ongeveer net zoveel als bij het inhalen van een auto. Door de slechte achterbandjes ging dan de achterkant naar rechts (bij uitwijken naar links). Kijken waar je heen wilt (en daar naartoe sturen), en zodra je auto weer de andere kant op slingert (het was een erg gladde baan
@hierboven: je koppeling intrappen is wel je laatste redmiddel, zodra die los is kan je niks meer (behalve sturen en remmen). Daarom wilden ze dat bij slotenmakers een beetje uitstellen, zodat je met een beetje gas-geven kan corrigeren zodra de auto voorbij de maximumuitslag van je stuur gaat. Ja, met slicks van het hardste soort rubber gebeurt dat heel makkelijk
[ Voor 19% gewijzigd door MBV op 09-02-2007 14:19 ]
Huh?
W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic
In Lelystad heb je ook van die Last-minute aanbiedingen, slipcursus van de ANWB. Check deze site maar esBootVluchteling schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 11:52:
[...]
jezus, nog een flinke bom geld.. heb nog een tegoedbon voor een duikcursus liggen, eerst die maar ff opmaken, en dan ff de IB-groep lief aankijken
Is iets goedkoper
Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ
Dat leek mij dus ook, heb het zelf ook 1 keertje geprobeert tijdens de slipcursus Dit viel eigenlijk niet onder deze cursus, maar ze hadden daar een baan waarbij je een kant asfalt en een kant wat gladder spul had en daarlangs reden we iedere keer terug. Dus maar een keertje daaroverheen gereden en geremd om te zien wat er gebeurt en dan moet je toch ff moeite doen om weer rechtuit te gaan rijdenMrSleeves schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 10:17:
[...]
Alleen gas loslaten en rustig terug de weg op sturen. Als je remt, dan kom je op de andere rijbaan terecht, omdat je dan sterk naar links gaat (als je rechterwielen in de berm zitten).
Maar aangezien dat gedeelte officieel dus niet bij de cursus zat was ik dus benieuwd of mijn gevoel om niet te gaan remmen in zo'n geval goed was.
Wat ze bij ons bij de slipcursus vertelden was koppeling intrappen, van het gas en de rem afblijven en eerst zorgen dat je weer grip hebt. Daarna zorgen dat de snelheid eruit gaat en wat rustiger verder rijden[...]
Euhm, je bedoelt óók van je rem afblijven? Remmen in een slip is voor zover ik weet niet echt verstandig en doet ook niet zoveel.
[ Voor 3% gewijzigd door redwing op 09-02-2007 15:32 ]
[removed]
Beetje ouwe koeien uit de sloot vissen
Kijk eens naar Spike_wolf zijn ondertitel: "Genious or Madman? ... you decide"
heeft te maken met het middelpunt vliegende kracht (komt weer me instructeur van pas
als je gewoon een bocht ingaat, is het verstandiger om de koppeling los te laten, aangezien de wielen van de auto dan de auto zelf door de bocht wil laten rijden
als je in een slip komt hoef je niet zo netjes mogenlijk de bocht door, maar dan moet je alleen (correct me if i'm wrong) de auto weer zodanig onder controle krijgen zodat er geen ongelukken gebeuren.
en als dan de motor rustig is (door de koppeling) waardoor het controleren van de auto makkelijker gaat, is het wel handig
zie ook:
http://nl.wikipedia.org/w...ht_in_het_dagelijks_leven
het is ûs lieke folle, as de ko skiet of de bolle
toen ik met mn vrachtwagen begon te lessen, vond mn instructeur het ook niet tof als ik met koppeling ingetrapt de bocht door ging.. blijkbaar niet goed dusRemond_FRL schreef op zondag 11 februari 2007 @ 18:35:
wat veel mensen bedoelen met de koppeling in, in een bocht, of juist loslaten bij een bocht
heeft te maken met het middelpunt vliegende kracht (komt weer me instructeur van pas)
als je gewoon een bocht ingaat, is het verstandiger om de koppeling los te laten, aangezien de wielen van de auto dan de auto zelf door de bocht wil laten rijden
als je in een slip komt hoef je niet zo netjes mogenlijk de bocht door, maar dan moet je alleen (correct me if i'm wrong) de auto weer zodanig onder controle krijgen zodat er geen ongelukken gebeuren.
en als dan de motor rustig is (door de koppeling) waardoor het controleren van de auto makkelijker gaat, is het wel handig
zie ook:
Dat je beter niet kan ontkoppelen weet ik inmiddels ook uit ervaring. Afgelopen zaterdagnacht was ik lekker aan het spelen met m'n auto en kwam vol gas van de A2 Nieuwegein in. Dan kom je van de afrit op een 3-baans weg uit, het was regenachtig, dus in de 2de versnelling met een vaartje van 40 km/u vol gas de bocht door. Dat betekend bij een BMW uit 1995 zonder zaken als TC dat hij onherroepelijk uitbreekt en in overstuur terecht komt
Dat was best leuk (en aso)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Dan ga je, geheel tegen alle verwachtingen in, rond
Corsa die een stukje na me de bocht doorkwam stak zn duim op, ik gooide m maar weer de goede kant op met even lomp gedrag en vervolgde mn weg weer.
Ben benieuwd wat de mensen op de andere rijbanen dachten
voor de duidelijkheid, ik had 3 rijbanen om rond te tollen en geen verkeer al te dicht in de buurt, ben niet helemaal gek
leeg
Maargoed, dan zien we wel weer een nieuwe post hier (of juist niet meer)
had net 6 maanden mijn motortje (gpx 250R) en een vriend had die dag zijn rijbewijs gehaald en een motor gehuurt. Wij touren door de provincie, elke bocht sportief aansnijden en beetje racen met elkaar op industrieterreintjes enzo. Komen we bij een rotonde uit die hij naar mijn mening te traag neemt en te ver naar buiten (2x rond en dan rechtdoor hadden we afgesproken bij leuke rotondes), dus ik demonstratief gas bij, en binnendoor er langs, GOED plat omdat het toch niet zo heel traag ging achteraf
(de rubberen zool van mijn kisten en de vonkjes waren van de voetsteuntjes)
tweede stomme actie, met een grote tourtocht (mijn eerste
zo druk met op verkeer letten enzo ineens herken ik de weg, hey dit loopt toch naar het... en ja hoor, met 160 langs het politiebureau vliegen.. gelukkig is dat de enige plaats in de stad waar GEEN politie te vinden is overdag..
achteraf bleek dat de thundercat en blade een klaverblaadje hadden opgezocht en ze dus al ver buiten mijn zicht waren toen ik de afslag tilburg-zuid nam
*burp*
De enige reden om de koppeling in te trappen is om te zorgen dat je wielen vrij kunnen draaien, en dus sneller weer grip krijgen. Als je met het gas kan spelen, dan moet je gewoon een klein beetje gasgeven om hetzelfde effect te krijgen. Je houdt dan veel meer controle. Maar als mijn moeder ofzo dat niet kan, kan ze beter weten dat ze de koppeling in moet trappenRemond_FRL schreef op zondag 11 februari 2007 @ 18:35:
wat veel mensen bedoelen met de koppeling in, in een bocht, of juist loslaten bij een bocht
heeft te maken met het middelpunt vliegende kracht (komt weer me instructeur van pas)
zie ook:
Verwijderd
Ik sta links van de 2 banen om ff lekker weg te sprinten. Duurt nogal lang en mn aandacht verslapt. Ik zie een stoplicht voor rechts op groen staan, aarzel geen moment en trek op. Toen ik voor een kwart op t kruispunt was zag ik dat er verkeer van rechts overstak. Ik had me dus finaal vergist in t verkeerslicht. Het licht voor rechts was op groen gegaan, niet rechtdoor. In m'n spiegel stonden 2 rijen dik alle auto's nog te wachten. Ik beetje zenuwachtig in de achteruit richting mn plek want ja, voor t zelfde geldt wordt t groen...
Enige tijd later had ik wel groen en kon ik m'n weg vervolgen
Gelukkig is dat kruispunt erg groot, vlak en overzichtelijk maar je schrikt wel. Heb inmiddels 3 jaar mn rijbewijs fyi.
Die plek ken ik wel ja, dan schrik je wel flink!Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 22:52:
Elke ochtend kom ik een bepaald kruispunt tegen (voor de kenners: N35, Heino-Zuid). Ik rijd op de doorgaande weg. Je kan rechts afslaan een dorp (Heino) in. De rijbaan is daar korte tijd 3 breed. 2 rechtdoor, 1 rechtsafslaan.
Ik sta links van de 2 banen om ff lekker weg te sprinten. Duurt nogal lang en mn aandacht verslapt. Ik zie een stoplicht voor rechts op groen staan, aarzel geen moment en trek op. Toen ik voor een kwart op t kruispunt was zag ik dat er verkeer van rechts overstak. Ik had me dus finaal vergist in t verkeerslicht. Het licht voor rechts was op groen gegaan, niet rechtdoor. In m'n spiegel stonden 2 rijen dik alle auto's nog te wachten. Ik beetje zenuwachtig in de achteruit richting mn plek want ja, voor t zelfde geldt wordt t groen...
Enige tijd later had ik wel groen en kon ik m'n weg vervolgen
Gelukkig is dat kruispunt erg groot, vlak en overzichtelijk maar je schrikt wel. Heb inmiddels 3 jaar mn rijbewijs fyi.
Heb het zelf ook een keer gehad. Stond op het kruispunt tussen de Aldi en het CBR in Zwolle. Ik stond voor links. De stoplichten voor rechtdoor gingen op groen, en ik trok gewoon weg, totdat mijn moeder STOP begon te roepen :
SRK35ZS-W
Heb een keer het hele subframe van een volvo om zeep geholpen met een degelijke actie4x2 schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 20:04:
[...]
Scheit mij het als ik een stalen velg wat bewerk, als ie echt kapot is haal ik voor 10 euro een andere en leg ik de band wel ff over op mn werk
Maar ik heb m al weer ongeveer rechtgemept, dus morgen de band dr weer ff op en klaar is kees, hopelijk...
En dat stuur moet je niet over nadenken, gewoon loshalen en recht terugzetten
ws is dr gewoon een stuurstang wat verbogen, vriend van me heeft ook een keer zoiets gehad toen ie met 60 over een vluchtheuvel knalde met een micra.
Enige verschil was dat die auto toen plotseling wel rechtuit reed terwijl ie eerst naar rechts trok
Beetje te veel onderstuur (ging rechtdoor) in een bocht door te veel gasgeven in een gladde bocht. Wiel stond intussen maximaal gedraaid en ramde zo frontaal een flinke stoeprand. Auto stuurde nog goed, wiel stond alleen een beetje apart.Heb ergens nog wel wat foto's van vervrongen staal.
Kort daarna een slipcursus genomen. Heb daar best veel geleerd, inderdaad het gasloslaten en/of koppeling intrappen om weer grip te krijgen.
Het verhaal van 'blik op de weg' wat ik hier lees klopt niet hoor. En ook met ABS moet je niet vol remmen als je in de berm komt. ABS zorgt er alleen voor dat je wielen niet blokkeren. Het verhaal van "de wielen op de weg remmen meer dan de wielen in de berm" gaat nog steeds op. Je rijd dus zo de andere weghelft op met alle gevolgen van dien. Dit was ook de eerste oefening; rij maar eens met 40 de berm in, ga remmen en kijk wat er gebeurd... Dan schrik je toch wel even. Hoe dan wel: rustig blijven, gas los en rustig terug sturen, eventueel kun je ook de koppeling intrappen, maar dat is bij inde berm rijden niet echt nodig omdat je niet aan het slippen bent.
Bij een abonnement op het TopGear magazine kreeg ik de slipcursus "cadeau" en moest iets van 80 euro betalen. Volgens mij was de normale prijs bij Maaskant 147 euro. Ik krijg geen korting op mijn verzekering. Het is zelfs zo dat autos niet zijn verzekerd tijdens de slipcursus als ze ouder dan 7 jaar zijn (of 9 weet niet meer precies). Als ze dat wel zijn worden ze door de slipschool gewoon allrisc verzekerd voor die dag.
[ Voor 48% gewijzigd door DopdeDouwer op 14-02-2007 13:29 ]
Ik had niks maar de auto had m'n voet tegen z'n bumper omdat ik de klap wilde opvangen, dat wordt een nieuwe bumper voor hem. Aangezien die nu licht gescheurd is. Automobilist was razend maar toen vertelde ik hem dat ik voorang had vroeg 'ie of alles goed met me ging en toen ging 'ie weer.
Denk niet dat ik het weer doe, dit was m'n 2e bijna dood ervaring op de fiets
Zie ondertitel
gut, wat komt me dat bekend voorDentheman schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 13:05:
Automobilist was razend maar toen vertelde ik hem dat ik voorang had vroeg 'ie of alles goed met me ging en toen ging 'ie weer.

het is ûs lieke folle, as de ko skiet of de bolle
Hangt heel erg af van je verzekeringsmaatschappij en in welke mate de slipcursus ook daadwerkelijk wordt erkend door verzekeringsmaatschappijen. In de meeste gevallen levert het echter geen korting op.Danielson schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 13:02:
Even een off topic vraagje over die slipcurcussen, krijg je dan ook korting op je verzekering?
Bovenstaande zou overigens ook geen drijfveer moeten zijn om een slipcursus te volgen imo (het zou het wel aantrekkelijker maken though). Een slipcursus zie ik als toegevoegde waarde voor met name jezelf. Je leert dan ook je auto te controleren in extremere situaties en zeker in de winterperiode kan die kennis je van pas komen als je dan wel eens onbedoeld gaat glijden...
Enige tijd geleden raakte in een slip op de snelweg doordat ik een plotselinge uitwijkmanoevre moest maken. Met meer geluk dan wijsheid wist ik uiteindelijk een 360 te maken zonder daarbij iets of iemand te raken.... Ik heb het toen gelukkig wonder boven wonder tot een goed einde weten te brengen, maar nu weet ik zeker dat ik een slipcursursus wil gaan volgen. Dit keer ging het goed op intuitie en _veel_ geluk... Als er een volgende keer komt (liever niet natuurlijk
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
In een Baby-Benzje met gladde bandjes leer je niet zoveel, maar is wel fun. Bij Paul Maaskant in Lelystad heb ik het met mijn eigen BMW gedaan, en dat is zeker een aanrader.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Precies. Ik reageerde op de post van Danielson. Die kan ik niet anders opvatten als het tegenovergestelde van wat jij nu zegtXander schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 10:34:
Ik ben wel eens tegengekomen dat een verzekeraar korting gaf op een slipcursus (alsin: de slipcursus wordt goedkoper). Een verzekering die goedkoper wordt na een slipcursus kom je niet snel tegen volgens mij...
Ik dacht ik zit op de provinciale weg en trek op tot 80 km/u en rij meestal wel 10 km/u te hard en reed dus ongeveer 85. Ik zag de flits paal te laat *(twas donker) en werd van voren geflits met die snelheid.
Dus 30 kilometer te hard en binnen de bebouwde kom 250 euro boete.........
Gelukkig ben ik niet aangehouden ik heb nog een punten rijbewijs dus dat zou wel een punt waard zijn denk ik
Dat is natuurlijk wel waar, maar met ABS ga je minder snel. Heel simpel: zonder ABS ga je grip verliezen op alletwee je rechterwielen, waardoor de kracht zo sterk wordt dat je auto dwars gaat. Met ABS zorg je ervoor dat je wielen links voor en achter grip houden, en ook rechts niet blokkeren, zodat die draaikracht minder wordt. En als je ESP hebt zal je er helemaal niks van merken, mag ik hopenDopdeDouwer schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 12:57:
[...]
Het verhaal van 'blik op de weg' wat ik hier lees klopt niet hoor. En ook met ABS moet je niet vol remmen als je in de berm komt. ABS zorgt er alleen voor dat je wielen niet blokkeren. Het verhaal van "de wielen op de weg remmen meer dan de wielen in de berm" gaat nog steeds op. Je rijd dus zo de andere weghelft op met alle gevolgen van dien. [...]
* MBV zal trouwens nooit vol op de rem stampen met 2 wielen in de berm, rem opbouwen en kijken wanneer hij weg wil
Die wielen houden ook zonder ABS gewoon grip. Als jij hard remt gaan de wielen in de berm slippen, maar de wielen op de weg zeer waarschijnlijk nog lang niet. Enige wat er gebeurt is dat de wielen in de berm dus niet gaan slippen maar aangezien je daar toch zo goed als geen grip hebt zal dat weinig uitmaken.MBV schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 10:55:
[...]
Dat is natuurlijk wel waar, maar met ABS ga je minder snel. Heel simpel: zonder ABS ga je grip verliezen op alletwee je rechterwielen, waardoor de kracht zo sterk wordt dat je auto dwars gaat. Met ABS zorg je ervoor dat je wielen links voor en achter grip houden, en ook rechts niet blokkeren, zodat die draaikracht minder wordt. En als je ESP hebt zal je er helemaal niks van merken, mag ik hopen
En dat ESP, ik vraag me af wat die precies doet in zo'n geval, enige waarmee ie volgens mij kan voorkomen dat je om je as gaat draaien bij hard remmen is door juist rustig te remmen met de wielen op de weg. Maar corrigeert ESP dit zoveel dat ie ipv vol gaat remmen juist rustig gaat remmen ? (is in dit geval waarschijnlijk wel de optimale manier om zo snel mogelijk je snelheid kwijt te raken)
[removed]
Stond op een 2 baans weg waarvan ik later pas wist dat deze samenvoegde tot 1 baan.... Ik stond rechts, een dikke (maar dan ook echt dikke) bmw 7 serie stond links (denk dat de auto nog geen 2 maanden oud was). Mja, ik had tijdelijk even een auto geleend van een vriend van me (Toyota Supra, 2e type... 3 liter turbo...opzich behoorlijk rap bakkie) en dat vond deze wat oudere meneer blijkbaar wel erg interessant. Lig nooit verlegen om een sprintje, maar tegen een spiksplinternieuwe rappe bak wil ik het in zo'n auto best wel proberen...
Maarja, nooit wetende dat deze meneer het nog door wilde zetten ook......
Iedereen weet dat zo'n 7 serie te duur is om er een handgeschakelde bak in te hebben... automaatje dus... En aangezien het al standaard best rappe bakken zijn (had geen liter inhoud achter staan....)
Stoplicht groen, ik trap het gas in, meneer naast me doet precies hetzelfde.... Echter, op een gegeven moment kwam de versmalling er aan met een mooie pijl --> rechts invoegen....
Als ik nou niet zo dom was geweest om even het gas lost te laten bij de versmalling

Was wel ff slikken... gelukkig vatte hij het gunstig op en stak even zijn duim op bij het volgende stoplicht toen hij achter me stond
Wabbawabbawabbawabba

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Slipcursus misschien niet, maar bij motorverzekeringen is het relatief gebruikelijk dat je korting krijgt als je een VRO (Voortgezette Rij Opleiding) gedaan hebt, dus een dagje in Lelystad ofzo op een plak asfalt allerlei rare dingen doen op je eigen motor (uitwijken zonder op je plaat te gaan, door de berm rijden, over allerlei dingen (banden, houten balken etc) heen rijden etc).Xander schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 10:34:
Ik ben wel eens tegengekomen dat een verzekeraar korting gaf op een slipcursus (alsin: de slipcursus wordt goedkoper). Een verzekering die goedkoper wordt na een slipcursus kom je niet snel tegen volgens mij...
Meestal ben ik daar degene die maar gas loslaatKatirZan schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 11:18:
Echter, op een gegeven moment kwam de versmalling er aan met een mooie pijl --> rechts invoegen....
Zit er echter eentje een meter verder naar voren dan de ander dan moet die ander zijn "verlies"

Naar de letter van de wet moet degene wiens rijstrook verdwijnt wachten op degene die geen obstakel heeft. Als je echter aan het racen bent of het zo op de spits drijft dat er een in de problemen komt bij de wegversmalling dan moet je ook niet te flauw zijn om die ander er tussen te laten.
Mijn domme actie vandaag: Naar mijn werk willen
[ Voor 45% gewijzigd door Paul op 15-02-2007 11:40 ]
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Dat heet vertrouwen in mensen hebbenWok schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 11:28:
Lekker voorzichtig ben je dan met de spullen van je vriend...
Heb zelf jaren lang in sportauto's gereden (vanaf een kleine 150pk tot verder) en heb kwa vermogen redelijk wat ervaring. Ik kan zo'n beestje dus wel redelijk goed op de weg houden. Enne, iemand leent je uiteraard niet zomaar iets
Wabbawabbawabbawabba
Je bedoelt dat als jij ff had vertraagd, hij gemakkelijk ertussen kon? Kan me niet voorstellen dat hij er niet vóór kan _omdat_ jij vaart mindert?KatirZan schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 11:18:
Als ik nou niet zo dom was geweest om even het gas lost te laten bij de versmallingdan had meneer met zijn mooie 7 serie nog makkelijk voor mij gekunt... Maar dat deed ik dus niet... gevolg : hij reed bijna met zijn nieuwe bak een paar paaltjes omver en daarachter stond een verkeersbord....
Ik vermoed dat ze beide het gas loslieten (iets anders kan ik er ook niet echt van maken).Sorcerer8472 schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 12:00:
[...]
Je bedoelt dat als jij ff had vertraagd, hij gemakkelijk ertussen kon? Kan me niet voorstellen dat hij er niet vóór kan _omdat_ jij vaart mindert?
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Precies, ik denk dat mijn RWD BMW (met alleen ABS) toch echt anders zal reageren dan een FWD A-benzje met ABS/TC/ESP.Virus.NL schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 21:48:
En een slipcursus doe je natuurlijk ook het liefst met je eigen auto
In een Baby-Benzje met gladde bandjes leer je niet zoveel, maar is wel fun. Bij Paul Maaskant in Lelystad heb ik het met mijn eigen BMW gedaan, en dat is zeker een aanrader.
Of ik denk... ik weet wel zeker... Ik heb nog nooit een FWD auto in een overstuur situatie gekregen met alleen gas geven (het is me überhaubt nog nooit gelukt), maar met m'n BMW heb ik de afgelopen weken toch al een paar keer in overstuur gezeten (bewust overigens, even lekker spelen met het gas
Ik vrees dat dat spelen binnenkort alleen weer over is... Als het weer zo blijft, gaan m'n zomer banden er weer onder (van 195/85-15 naar 225/50-16 met 2 nieuwe banden en 2 ingereden) en worden m'n schokdempers waarschijnlijk vervangen. Ik vrees dat dit een dramatische verbetering in grip gaat betekenen en dat ik m'n 316i niet meer ga kunnen verleiden...
Door dat soort klote geintjes ben ik dus een keer bijna de lul geweest. Ik stond links voorgesorteert, ik wist dat die weg samenging dus ikke geef behoorlijk gas, naast mij stond een SUV. was ik hem bijna voorbij gaat die malloot ineens vol gas geven, omdat hij het niet kon hebben dat ik hem voorbij kwam. Het mooie was ook nogeens dat die weg een 2 richtingsweg werd, dus de auto kwamen me als het ware tegemoed. Dus ikke nog harder over het verdrijvingsvlak ervoor geschoten en hem op mijn eigen manier eens late schrikken.KatirZan schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 11:18:
Afgelopen weekend iets "doms" gedaan...
Stond op een 2 baans weg waarvan ik later pas wist dat deze samenvoegde tot 1 baan.... Ik stond rechts, een dikke (maar dan ook echt dikke) bmw 7 serie stond links (denk dat de auto nog geen 2 maanden oud was). Mja, ik had tijdelijk even een auto geleend van een vriend van me (Toyota Supra, 2e type... 3 liter turbo...opzich behoorlijk rap bakkie) en dat vond deze wat oudere meneer blijkbaar wel erg interessant. Lig nooit verlegen om een sprintje, maar tegen een spiksplinternieuwe rappe bak wil ik het in zo'n auto best wel proberen...
Maarja, nooit wetende dat deze meneer het nog door wilde zetten ook......
Iedereen weet dat zo'n 7 serie te duur is om er een handgeschakelde bak in te hebben... automaatje dus... En aangezien het al standaard best rappe bakken zijn (had geen liter inhoud achter staan....)
Stoplicht groen, ik trap het gas in, meneer naast me doet precies hetzelfde.... Echter, op een gegeven moment kwam de versmalling er aan met een mooie pijl --> rechts invoegen....
Als ik nou niet zo dom was geweest om even het gas lost te laten bij de versmallingdan had meneer met zijn mooie 7 serie nog makkelijk voor mij gekunt... Maar dat deed ik dus niet... gevolg : hij reed bijna met zijn nieuwe bak een paar paaltjes omver en daarachter stond een verkeersbord....
Was wel ff slikken... gelukkig vatte hij het gunstig op en stak even zijn duim op bij het volgende stoplicht toen hij achter me stond
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
psiesMeNTaL_TO schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 12:05:
[...]
Ik vermoed dat ze beide het gas loslieten (iets anders kan ik er ook niet echt van maken).
Wabbawabbawabbawabba
je hoeft maar een halve seconde je rem in te trappen om er makkelijk achter te komen met alleen al een snelheid van 50km/hdarkdesign schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 13:47:
Niet als ik er op 30 cm na al helemaal langs ben, als ik zou remmen zou ik ook over het verdrijvingsvak moeten en zou ik met een snelheidsverschil ineens achter mijn voorganger schieten.
Wabbawabbawabbawabba
Dus omdat jij lomp voorsorteert en ervanuit gaat dat je hem er makkelijk voor kan gooien en dat niet lukt is die andere vent een eikel en zorg je nog voor een gevaarlijke situatie ook door hem nog eens lekker te laten schrikkendarkdesign schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 13:31:
[...]
Door dat soort klote geintjes ben ik dus een keer bijna de lul geweest. Ik stond links voorgesorteert, ik wist dat die weg samenging dus ikke geef behoorlijk gas, naast mij stond een SUV. was ik hem bijna voorbij gaat die malloot ineens vol gas geven, omdat hij het niet kon hebben dat ik hem voorbij kwam. Het mooie was ook nogeens dat die weg een 2 richtingsweg werd, dus de auto kwamen me als het ware tegemoed. Dus ikke nog harder over het verdrijvingsvlak ervoor geschoten en hem op mijn eigen manier eens late schrikken.

klinkt misschien nogal moraalridderachtig, maar ik heb dus een schurft hekel aan van die mensen die bij zo'n situatie voor het stoplicht nog snel ff links van je gaan staan, hard optrekken en daarna er maar vanuit gaan dat jij op de rem gaat staan om hen ervoor te laten. Dat je links gaat staan ok, maar bekijk dan hoe het uitkomt bij het invoegen en gooi hem er niet standaard voor omdat je vind dat je meer haast hebt als mij
[ Voor 16% gewijzigd door redwing op 15-02-2007 16:11 ]
[removed]
Ja, alleen heb je ook van die eikels die dan zelf expres gas gaan geven om je er niet voor te laten en zo een gevaarlijke situatie uitlokkenredwing schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 16:07:
[...]
Dus omdat jij lomp voorsorteert en ervanuit gaat dat je hem er makkelijk voor kan gooien en dat niet lukt is die andere vent een eikel en zorg je nog voor een gevaarlijke situatie ook door hem nog eens lekker te laten schrikkenOoit bedacht dat je ook gewoon rustig weg kunt rijden en dan alsnog kunt kijken of je ervoor of erna gaat invoegen (even voor de duidelijkheid, jij wilt invoegen en jij moet ervoor zorgen dat je hierbij geen anderen hindert.)
klinkt misschien nogal moraalridderachtig, maar ik heb dus een schurft hekel aan van die mensen die bij zo'n situatie voor het stoplicht nog snel ff links van je gaan staan, hard optrekken en daarna er maar vanuit gaan dat jij op de rem gaat staan om hen ervoor te laten. Dat je links gaat staan ok, maar bekijk dan hoe het uitkomt bij het invoegen en gooi hem er niet standaard voor omdat je vind dat je meer haast hebt als mij
En daarna doodleuk 10km/h zachter gaan rijden om zichzelf later op de linker baan te bevinden waarna je ze alsnog inhaalt

Wabbawabbawabbawabba
Precies, en dat was hier ook het geval.KatirZan schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 16:13:
[...]
Ja, alleen heb je ook van die eikels die dan zelf expres gas gaan geven om je er niet voor te laten en zo een gevaarlijke situatie uitlokken
En daarna doodleuk 10km/h zachter gaan rijden om zichzelf later op de linker baan te bevinden waarna je ze alsnog inhaalt
@redwing, lees nog een keer, ik was hem bijna voorbij. Ik krijg een beetje het idee dat jij tot die streken in staat bent aan je reactie te zien. In het verkeer gaat het erom elkaar te helpen, niet om het elkaar nog moeilijker te maken. Ook was er van hinderen geen spraken geweest als hij zich gewoon netjes had gehouden, het was een 80km/h weg waar de snelheid tot 100-110 opliep, en dat laat dus zien dat ik er expres niet voor werd gelaten.
[ Voor 16% gewijzigd door darkdesign op 15-02-2007 19:10 ]
Ben jij nou echt zo'n neanderthaler die het dán ineens nodig vindt om vol gas te geven om zo iemand toch niet ertussen te laten? Dat gedrag verwacht ik bij apen, niet bij mensen. Als ik zoiets zie dan laat ik ze lekker voor, boeien...redwing schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 16:07:
[...]
... en gooi hem er niet standaard voor omdat je vind dat je meer haast hebt als mij

het is "dan ik" trouwens
Ik zou hooguit vanaf het begin ook gelijk hard wegrijden, maar zodra ik zie dat je hierdoor op verdrijvingsvlakken oid uitkomt laat ik het gas wel ff voor je los hoordarkdesign schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 19:04:
[...]
Precies, en dat was hier ook het geval.
@redwing, lees nog een keer, ik was hem bijna voorbij. Ik krijg een beetje het idee dat jij tot die streken in staat bent aan je reactie te zien. In het verkeer gaat het erom elkaar te helpen, niet om het elkaar nog moeilijker te maken.
Dan nog is hij niet degene die jouw ervoor moet laten, jij bent degene die moet invoegen. Dat het netjes is om je voor te laten ben ik het helemaal mee eens, maar als dat niet gebeurt vind ik niet dat je weer voor eigen rechter moet gaan spelen.Ook was er van hinderen geen spraken geweest als hij zich gewoon netjes had gehouden, het was een 80km/h weg waar de snelheid tot 100-110 opliep, en dat laat dus zien dat ik er expres niet voor werd gelaten.
Waar het mij meer om ging is wat ik vaak zie bij van die mensen die eerst achter je zitten, bij het stoplicht snel naar links schieten om daarna vol gas hem vlak voor je neus te gooien. Zeker als het een beetje druk is heeft dit compleet geen nut omdat je 10km verder nog steeds achter dezelfde rijd.
Nee, van mij mag je er lekker voor hoor, zeker als je al ruim voor me zitSorcerer8472 schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 19:26:
[...]
Ben jij nou echt zo'n neanderthaler die het dán ineens nodig vindt om vol gas te geven om zo iemand toch niet ertussen te laten? Dat gedrag verwacht ik bij apen, niet bij mensen. Als ik zoiets zie dan laat ik ze lekker voor, boeien...
Srry ben brabohet is "dan ik" trouwens
[ Voor 32% gewijzigd door redwing op 15-02-2007 19:53 ]
[removed]
Als ik er toch op 30cm na (meer zal het niet zijn) al langs wasredwing schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 19:43:
[...]
Ik zou hooguit vanaf het begin ook gelijk hard wegrijden, maar zodra ik zie dat je hierdoor op verdrijvingsvlakken oid uitkomt laat ik het gas wel ff voor je los hoor
[...]
Dan nog is hij niet degene die jouw ervoor moet laten, jij bent degene die moet invoegen. Dat het netjes is om te doen ben ik het helemaal mee eens, maar als dat niet gebeurt vind ik niet dat je weer voor eigen rechter moet gaan spelen.

Klopt, maar ik zie ook vaak dat iemand nog ff extra gas geeft en hem dan zodra ie er 10cm voorbij is vol naar rechts knikkert en daar heb ik nogal een hekel aandarkdesign schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 19:50:
[...]
Als ik er toch op 30cm na (meer zal het niet zijn) al langs was"Dat het netjes is om te doen ben ik het mee eens" met andere woorden "als ik vrolijk ben laat ik hem er voor, als ik ruzie heb met mijn vrouw mag hij van mij verongelukken". Je moet in het verkeer andere helpen, als je in het ziekenhuis beland maakt het niks meer uit of je nu een SUV reed of een fiat panda (kwa letsel wss wel maar je snapt me
)
[removed]
En die sjonnie ziet niks he, dus ik heb hem ingehaald met mijn fietsje!! en ben er express midden voor gaan fietsen met 10 km/u.
Moet ie maar rekening houden met me, en zeker op de Fiets!!straat.
In Utrecht naast de bieb op de Uithof? Da's de enige fietsstraat in NL die ik kenFiXeR.nl schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 21:26:
Moet ie maar rekening houden met me, en zeker op de Fiets!!straat.
[ Voor 43% gewijzigd door Sorcerer8472 op 15-02-2007 21:38 ]
Hier in Utrecht hangt een groot bord "15" (km/h) en "fietsstraat: fietser heeft voorrang" bij de ingang.darkdesign schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 09:18:
Wat is dat voor een uitvinding? Een fietsstraat? Dat werkt alleen als iedereen weet van het bestaan, anders is het alleen maar gevaarlijk, fietser heeft voorrang maar de automobilist weet dat niet want kent het fenomeen fietsstraat niet, en boem.

Voorbeeldje met dank aan Wikipedia.
[ Voor 24% gewijzigd door Sorcerer8472 op 16-02-2007 09:44 ]
* MBV heeft vorig weekend besloten om zonder haast niet meer door rood te rijden (in Eindhoven). Het is alleen zo'n gewoonte geworden dat ik er meestal pas bij het derde stoplicht aan denk

Heh..nou, dat geduld kan ik (nog) niet opbrengenMBV schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 14:54:
Dat maakt mij niet uit, op mijn fiets heb ik altijd voorrang
* MBV heeft vorig weekend besloten om zonder haast niet meer door rood te rijden (in Eindhoven). Het is alleen zo'n gewoonte geworden dat ik er meestal pas bij het derde stoplicht aan denk
Ook bij het oversteken van de Eden/Mauritsstraat (bij de brandweerkazerne) wacht ik nooit, daar kun je met de fiets al veel eerder weg dan dat je groen krijgt.
Tot nu in de 14 jaar dat ik in Eindhoven rondrij welgeteld 1 boete gehad voor het door rood rijden met de fiets
Uiteraard doe ik het alleen als ik weet dat de kruisende auto's rood hebben (en houden!), en er niets aan komt rijden wat potentieel door rood gaat rijden.
I mentioned it once, but I think I got away with it.
MBV schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 14:54:
Zolang MBV de regel in acht neemt die brama aangeeft (ander verkeer ook rood) dan kan ik nog enigszins inkomen met die acties.brama schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 15:26:
[...]
Uiteraard doe ik het alleen als ik weet dat de kruisende auto's rood hebben (en houden!), en er niets aan komt rijden wat potentieel door rood gaat rijden.
Toch zou ik uitkijken, als fietser ben je zo kwetsbaar!!
Maar OT: Ik weet nog wel een domme actie in het verkeer.
Zaterdagavondje stappen => fietsend terug. Kom samen met een vriend aan bij een kruispunt, _hele_ kruispunt leeg. Echt, leeg. Rood stoplicht, dat negeren we dan maar, 3 keer heen en weer gekeken of er echt niks aankomt.
Mooi veilig overgestoken, horen we een toeter. Wij schrikken, en kijken om ons heen: Oom Agent.
Stappen 2 dames uit.
A= Agent, W= Wij.
A: Heren, jullie hebben een gezellige avond?
W: Jaja, we zijn alleen zo moe, willen snel naar huis.
A: Dat hebben we gezien, was mooi rood daarnet he?
W: Uhm, jah... maar we hebben helemaal niks gezien van verkeer.
A: Ook ons niet he? Wij stonden aan de overkant.
W: "Ow..."..
A: Rij maar verder naar huis, maar niet meer doen he!! En de volgende keer je achterlicht laten maken...
W: Okay!!
Ik dacht dat ze weer afgeschaft waren in Utrecht... Voorheen was de Burg. Reigerstraat ook een fietsstraat, maar dat was niet echt een succes... als fietser werd je toch een beetje op gejaagd door auto's achter je...Sorcerer8472 schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 09:43:
[...]
Hier in Utrecht hangt een groot bord "15" (km/h) en "fietsstraat: fietser heeft voorrang" bij de ingang.Maar het verschilt blijkbaar:
[afbeelding]
Voorbeeldje met dank aan Wikipedia.
Als je kennelijk zoveel haast hebt, ga je toch lekker links staan?redwing schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 16:07:
[...]
Dus omdat jij lomp voorsorteert en ervanuit gaat dat je hem er makkelijk voor kan gooien en dat niet lukt is die andere vent een eikel en zorg je nog voor een gevaarlijke situatie ook door hem nog eens lekker te laten schrikkenOoit bedacht dat je ook gewoon rustig weg kunt rijden en dan alsnog kunt kijken of je ervoor of erna gaat invoegen (even voor de duidelijkheid, jij wilt invoegen en jij moet ervoor zorgen dat je hierbij geen anderen hindert.)
Edit:Even omdraaien... Dat je rechts blijft staan ok, maar ga dan niet expres iemand in een lastige situatie zieken omdat je vind dat je meer haast hebt dan de ander. [/edit]
Fout. Hij is aan het inhalen zegmaar, daarbij mag je hem niet zomaar hinderen.redwing schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 19:43:
[...]
Dan nog is hij niet degene die jouw ervoor moet laten, jij bent degene die moet invoegen. Dat het netjes is om je voor te laten ben ik het helemaal mee eens, maar als dat niet gebeurt vind ik niet dat je weer voor eigen rechter moet gaan spelen.
Ik doe het ook wel eens hoor. Darkdesign gaf het ook al aan, het ging om een SUV. Het maakt mij niet direct uit of ik tijdswinst heb of niet maar ik zit liever VOOR een SUV/bus(je)/ander groot voertuig omdat ik dan goed kan zien wat ervoor gebeurt. Dat is dan weer een stukje veiligheid. Ook is het meestal zo dat ik iets sneller weg ben als de rest en daarmee alsnog mijn tijdswinst haal, vooral bij een stoplicht dus.Waar het mij meer om ging is wat ik vaak zie bij van die mensen die eerst achter je zitten, bij het stoplicht snel naar links schieten om daarna vol gas hem vlak voor je neus te gooien. Zeker als het een beetje druk is heeft dit compleet geen nut omdat je 10km verder nog steeds achter dezelfde rijd.
[ Voor 4% gewijzigd door DataGhost op 16-02-2007 17:56 ]
Nee, het is een 2-baans weg waarbij hij moet invoegen en jou dus voor moet laten gaan.DataGhost schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 17:52:
[...]
Fout. Hij is aan het inhalen zegmaar, daarbij mag je hem niet zomaar hinderen.
Over het fatsoen hebben we het dan even niet, maar als ie je raakt met invoegen is het zijn schuld.
leeg
Het eerste deel gaat over 'er met een snelheidsverschil links langsgaan', wat wel degelijk inhalen is. Het maakt hierbij weinig uit of de startsnelheid nou 0 of 80 km/u is, volgens zijn post waren zijn intenties duidelijk. Dat hij daarna moet invoegen maakt verder niet zoveel uit, hij wordt al belemmerd bij het inhalen. De ruimte was er wel degelijk, maar door haantjesgedrag van de bestuurder naast hem werd hij in deze situatie gedwongen.4x2 schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 18:03:
[...]
Nee, het is een 2-baans weg waarbij hij moet invoegen en jou dus voor moet laten gaan.
De meeste onfatsoenlijke situaties zijn terug te leiden tot iets wat als verkeerswet is vastgelegd, let daar maar eens opOver het fatsoen hebben we het dan even niet, maar als ie je raakt met invoegen is het zijn schuld.
Mwoah, ik heb een paar regels. Meest voorkomend in Eindhoven is een kruispunt met meerdere voorsorteerstroken, vluchtheuvels enzo. In deze regels rijd ik rechts langs het kruispunt, fietsers rijden bijna altijd aan allebei de kanten.brama schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 15:26:
[...]
Heh..nou, dat geduld kan ik (nog) niet opbrengenZo moet ik van de grote berg de kleine berg inrijden, en de stoplichten daar zijn dusdanig klote dat ik daar bijv. al altijd schuin oversteek, minstens 2 verkeersregels tegelijkertijd brekende.
Ook bij het oversteken van de Eden/Mauritsstraat (bij de brandweerkazerne) wacht ik nooit, daar kun je met de fiets al veel eerder weg dan dat je groen krijgt.
Tot nu in de 14 jaar dat ik in Eindhoven rondrij welgeteld 1 boete gehad voor het door rood rijden met de fiets![]()
Tot de vluchtheuvel:
- Alles van links mijn kant op staat stil. Uiteraard (graag zelfs!) mag het verkeer naast mij rechtdoor rijden, zolang dat maar een aparte voorsorteerstrook is.
Na de vluchtheuvel:
1. rechts is alles leeg: gaan.
2. er rijdt een stroom auto's parallel aan mij (vanaf de linkerkant naar links, vanaf naast me rechtdoor): gaan.
3. alles is rood en er zijn 3 voorsorteerstroken: alleen bij erge haast: volgas en GAAN
4. 4 banen, er staat niks op de laatste rij en alles is rood: gelijk aan 3
5. Bij 1 of 2 stroken durf ik de gok wat makkelijker te nemen, je zit dan immers in no-time aan de overkant. Maar dan heb je vaak weer geen vluchtheuvel, en zonder vluchtheuvel vanaf de verste kant neem ik die gok dus echt nooit.
6. Als er een BMW/Ferrari/Porsche/sjonnie-bak staat, regel 3-5 niet toepassen.
Voor mijn vaste routes gelden 3 en 4 iets makkelijker, uiteraard.
Maargoed: dit zijn nu alleen nog maar de routes voor de heenreis (trein/college/...). Ahum, alleen als ik te laat ben weggegaan dus, en dat was een van de gewoontes die ik ook moest afleren
Helemaal niet, automobilisten moeten gewoon uitkijkendnhelle schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 15:47:
[...]
[...]
Zolang MBV de regel in acht neemt die brama aangeeft (ander verkeer ook rood) dan kan ik nog enigszins inkomen met die acties.
Toch zou ik uitkijken, als fietser ben je zo kwetsbaar!!
Of: Helemaal niet: ik rijd zo hard (25+ km/u) over het kruispunt dat automobilisten wel zo verdraaid goed moeten mikken om me te raken, dat lukt ze toch nooit
Ik heb de laatste 3 jaar maar 1x een toeter gehoord: een linkshangende auto, oftewel: links voorsorteren (vanaf het politiebureau/philips Lighting naar het centrum). Oh ja, auto's kunnen niet naar links daarzo

[ Voor 19% gewijzigd door MBV op 17-02-2007 18:00 ]
Gelukkig was de eerste de beste LPG tank heel dichtbij, niet zover duwen.
(oorzaak: kmstand niet goed bijgehouden...

Verwijderd
huh, geen meterjes of reserve? Lijkt me verrekte lastig maarja, goed voor je conditieDopdeDouwer schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 18:06:
Met lege gastank komen te staan...
Gelukkig was de eerste de beste LPG tank heel dichtbij, niet zover duwen.
(oorzaak: kmstand niet goed bijgehouden...)
Virussen? Scan ze hier!
Die metertjes van ouderwetse gasinstallaties kloppen voor geen meter. Staat soms op rood (werkt met ledjes) terwijl hij vol is. Nu stond hij op 3 van de 5 groen... Reservetank heeft hij niet op gas.Verwijderd schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 18:21:
[...]
huh, geen meterjes of reserve? Lijkt me verrekte lastig maarja, goed voor je conditie
Overschakelen op benzine doe ik nog niet de caburateur is waarschijnlijk niet zo best meer. En de benzine die in de tank zit zal na 2 jaar stroop zijn geworden. Moet ik nog eens naar kijken.
Maar heb mn lesje nu geleerd. Hij kan 450km op een tank rijden, voortaan tanken bij 300Km
Gewoon je dagtellertje resetten als je tankt?DopdeDouwer schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 18:06:
(oorzaak: kmstand niet goed bijgehouden...)[/small]
Je doet je nickname eer aan zo...
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Of je zorgt dat je af en toe eens op benzine rijdt.DopdeDouwer schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 22:17:
[...]
Die metertjes van ouderwetse gasinstallaties kloppen voor geen meter. Staat soms op rood (werkt met ledjes) terwijl hij vol is. Nu stond hij op 3 van de 5 groen... Reservetank heeft hij niet op gas.
Overschakelen op benzine doe ik nog niet de caburateur is waarschijnlijk niet zo best meer. En de benzine die in de tank zit zal na 2 jaar stroop zijn geworden. Moet ik nog eens naar kijken.
Maar heb mn lesje nu geleerd. Hij kan 450km op een tank rijden, voortaan tanken bij 300Km
Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride
OP mijn tank doe ik echt geen 2 jaar met een benzinetank, ik moet iedere 3a4 maanden toch echt tanken. Start je ook op LPG ofzo?DopdeDouwer schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 22:17:
[...]
Die metertjes van ouderwetse gasinstallaties kloppen voor geen meter. Staat soms op rood (werkt met ledjes) terwijl hij vol is. Nu stond hij op 3 van de 5 groen... Reservetank heeft hij niet op gas.
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Ik heb de auto, een volvo uit 1970, nog maar net.
De vorige eigenaar heeft er 2 jaar niet mee op benzine gereden. Dit zou je eigenlijk wel moeten doen om alles even goed door te smeren etc. De benzine meter geeft aan dat er nog 1/4 tank in zit. Echter als deze er al 2 jaar in zit, zal dat stroperig zijn geworden. Carburateur/ benzinepomp zal ook wel versleten zijn/ niet goed afgesteld. Daarom heb ik het nog steeds niet aangedurft om de brandstof schakelaar op benzine te zetten. Ik wil eerst een keer het hele benzine systeem nalopen voordat ik dat ga proberen.
Hij start en rijd namelijk prima op LPG. Dus voorlopig heeft dat geen prioriteit. De dagteller is dan inderdaad het gene wat je in de gaten moet houden, alleen had iemand die per ongeluk gereset waardoor ik me 100 km had vergist. Nu weet ik in iedergeval wat er mogelijk is
ik zie een grote, donkergrijze oude E-klasse mercedes rijden.. (de meeste onder ons weten al genoeg uit welk land de bestuurder dan komt..)
rijden op een weg waar 2x2 banen bij elkaar komen, maar waar eerst voor ongeveer 200 meter een dubbele doorgetrokken streep staat (is tussen hilversum en utrecht ongeveer, dus A27-A12)
even simpel gezegd, tel je links 1,2 en rechts 3,4 van de banen..
meneer rijdt meter of 15 voor me, op baan 2, en moet naar baan 3,4.. ziet de borden al aangeven utrecht, den haag A12.. op baan 3,4 rijden er aardig wat auto's, maar meneer besluit maar om toch even dwars over de doorgetrokken streep zonder knipperlicht zn oude benz te dumpen.. vond meneer op baan 3 niet echt tof. geen ongeluk, maar scheelde niet eens veel..
schele turk met zn rijbewijs die gehaald is op een kameel ofzo

Dus uiteindelijk gaan we allebei tegelijk vol in de ankers midden op een kruispunt. Debiel dattie is

Helemaal niet scheel, zo rijden ze in dat land standaard. Doorgetrokken strepen, stoplichten, zebrapaden, rijstroken? nooit van gehoord, als ze er langs kunnen, dan gaan ze er langs!BootVluchteling schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 19:10:
meneer rijdt meter of 15 voor me, op baan 2, en moet naar baan 3,4.. ziet de borden al aangeven utrecht, den haag A12.. op baan 3,4 rijden er aardig wat auto's, maar meneer besluit maar om toch even dwars over de doorgetrokken streep zonder knipperlicht zn oude benz te dumpen.. vond meneer op baan 3 niet echt tof. geen ongeluk, maar scheelde niet eens veel..
schele turk met zn rijbewijs die gehaald is op een kameel ofzo
ik weet wat je bedoeld. ben afgelopen jaar op vakantie geweest naar turkije met vrienden.._JGC_ schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 00:02:
[...]
Helemaal niet scheel, zo rijden ze in dat land standaard. Doorgetrokken strepen, stoplichten, zebrapaden, rijstroken? nooit van gehoord, als ze er langs kunnen, dan gaan ze er langs!
waren uitgeweest, richting hotel teruglopen, en overal taxi's die ritjes aanbieden op de "meter".. (wat je bakken geld kost, en dus niet moet doen)
uit pure verveling een taxi chauffeur zo af lopen dingen, dat we voor een paar euro de man naar het hotel werden gebracht (ritje van 10 minuten ofzo
goed, meneer vond het minder leuk, en ging expres gevaarlijk rijden, een ONWIJZE omweg maken, en ook ff langs een hoerenbuurt, waar de hoeren een adamsappel hadden

levensgevaarlijk..
dus jongens, les voor vandaag.. turkse taxi's niet té ver afdingen
Verwijderd
Ik had in een woonwijk een weg naar links gemist. Dus wat doe je dan, als er toch niemand is? Precies, achteruit rijden, 't was toch maar ongeveer 15 meter. En je moet natuurlijk erop letten dat je geen andere auto's raakt die misschien toch willen passeren, dus kijk je goed in je achteruitkijkspiegel. En als je toevallig een auto tegen komt, moet je zorgen dat die er langs kan, dus niet te veel in het midden van de weg rijden. Gevolg is dus wel dat je niet tegelijkertijd in je rechterbuitenspiegel kunt kijken.
Gevolg: Op mijn 6e werkdag (

4e keer schade sinds het behalven van mijn rijbewijs, zo'n kleine 20 maanden geleden

* blackangel niet happy, ondanks dat er geen gewonde zijn gevallen (<5KM/u, ik remde al af, geen voetgangers) en de verzekering toch wel alles dekt.
4keer schade in 20 maanden.. volgens mij word het serieus tijd dat je beetje op gaat passen.. ik heb 1 keer échte brokken gemaakt, vorig jaar, maar daarna niet meer.. gewoon goed opletten.. en onthouden..blackangel schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 18:06:
Dom? Mwa, beetje.
Ik had in een woonwijk een weg naar links gemist. Dus wat doe je dan, als er toch niemand is? Precies, achteruit rijden, 't was toch maar ongeveer 15 meter. En je moet natuurlijk erop letten dat je geen andere auto's raakt die misschien toch willen passeren, dus kijk je goed in je achteruitkijkspiegel. En als je toevallig een auto tegen komt, moet je zorgen dat die er langs kan, dus niet te veel in het midden van de weg rijden. Gevolg is dus wel dat je niet tegelijkertijd in je rechterbuitenspiegel kunt kijken.
Gevolg: Op mijn 6e werkdag () rijd ik schade door mijn wielkast rechtsachter tegen een wielkast linksachter van een andere auto te zetten. Busje waar ik in reed heeft bijzonder weinig (wat blauw op een wit busje), de betrokken geparkeerde mercedes heeft echter wel op 3 panelen schade, waaronder de grootste die over het hele voertuig gaat
4e keer schade sinds het behalven van mijn rijbewijs, zo'n kleine 20 maanden geleden(gelukkig 2x zo weinig dat het wegbrengen voor reparatie al teveel moeite zou zijn)
* blackangel niet happy, ondanks dat er geen gewonde zijn gevallen (<5KM/u, ik remde al af, geen voetgangers) en de verzekering toch wel alles dekt.
assumptions is the mother of all fuckups..
als je gokt dat iets kan, dubbelcheck het ff..
2x eigenlijk. Tenzij je met een halve kilometer tegen een paaltje (geen zichtbare schade zelfs) mee wil tellen, evenals een kleine buiging in een stukje staal bij de trekhaak (die stekker-'doos', stoeprandje). Ja, ik noem het schade.BootVluchteling schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 08:25:
[...]
4keer schade in 20 maanden.. volgens mij word het serieus tijd dat je beetje op gaat passen.. ik heb 1 keer échte brokken gemaakt, vorig jaar, maar daarna niet meer.. gewoon goed opletten.. en onthouden..
Dat doe ik normaal gesproken ook. Alleen om een of andere reden heb ik die auto compleet gemist. Zoals ik al zei, ik stond wel op een rustige openbare weg, en je moet ook rekening houden met eventuele andere weggebruikers. Helaas mijn prioriteiten iets teveel verdraaid, waardoor ik de +/- 3 seconden ervoor helemaal niet meer in mijn rechter buitenspiegel had gekeken.assumptions is the mother of all fuckups..
als je gokt dat iets kan, dubbelcheck het ff..
Beetje dom dus. Vervelend dat de domheid 10x zo groot is als je het in schade gaat uitdrukken.
[ Voor 3% gewijzigd door blackangel op 22-02-2007 08:40 ]
Zullen we dat in de auto dan ook maar gaan doen overal ?MBV schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 14:54:
"Mwa, komt nks aan, zal maar door rood rijden."
[ Voor 5% gewijzigd door DinX op 22-02-2007 08:41 ]
Ehm, ik quote de titel nog even: "Jouw domme actie in het verkeer". Ik heb hier dus beloofd om dat foute gedrag te verminderen, maar zoals je misschien wel vaker in de discussie hebt gezien (stuk of 20 berichten lang vanaf dat bericht dat jij quote) maakt de gemeente eindhoven het niet echt makkelijk. Meer dan een minuut wachten met een leeg kruispunt voor je neus is nooit grappig als je een afspraak moet halenDinX schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 08:41:
[...]
Zullen we dat in de auto dan ook maar gaan doen overal ?
"Mwa, komt nks aan, zal maar door rood rijden."
En om even het verschil met een auto uit te leggen, heb ik de volgende schets gemaakt:
[img=http://mvdvlist.nl/kruispunt.png[/]
Aqua is de route voor de auto, blauw de 'bedreigingen'. Groen is de route voor de fiets, geel de bedreigingen.
Met de auto moet je zodra je het kruispunt overgaat alle 8 bedreigingen in 1x overzien, je moet dus 10 sec vooruit voorspellen wat het verkeer uit 8 richtingen gaat doen. Met de fiets hoef je in eerste instantie maar vanuit 2 (eigenlijk 3) richtingen te voorspellen, voor de komende 5 sec. Daarna hoef je alleen maar naar rechts te kijken, evt naar links om te voorspellen dat het stoplicht nog niet groen kán worden. Met de fiets is de situatie dus 4x zo goed te overzien.
Maar het allerbelangrijkste verschil is het volgende: als ik een fout maak zal ik, in het ergste geval, mezelf doodrijden op een motorkap van een auto. In het andere ergste geval zal ik een andere fietser ernstig verwonden doordat ik met 30km/u erop inrijd.
Met de auto is het ergste geval dat ik een andere auto in elkaar rijdt, wat dodelijk kan aflopen voor 1 of meer inzittenden, of meerdere fietsers platrijdt. Dat laatste is het allerergste: je hebt zelf een kras op je bumper en de fietser(s) is(zijn) dood

Kort: met een fiets door rood is minder erg, omdat de situatie beter te overzien is, en omdat de gevolgen minder erg kunnen zijn.
Laat die auto dan in veel gevallen aansprakelijk zijn. Dus niet schuldig volgensde wet, maar wel aansrakelijk (minstens 50%) voor de verzekering...MBV schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 11:19:
[...]
Maar het allerbelangrijkste verschil is het volgende: als ik een fout maak zal ik, in het ergste geval, mezelf doodrijden op een motorkap van een auto. In het andere ergste geval zal ik een andere fietser ernstig verwonden doordat ik met 30km/u erop inrijd.
Met de auto is het ergste geval dat ik een andere auto in elkaar rijdt, wat dodelijk kan aflopen voor 1 of meer inzittenden, of meerdere fietsers platrijdt. Dat laatste is het allerergste: je hebt zelf een kras op je bumper en de fietser(s) is(zijn) dood
Kort: met een fiets door rood is minder erg, omdat de situatie beter te overzien is, en omdat de gevolgen minder erg kunnen zijn.
Op MF loopt daar ook nog een hele discussie over (over het art. 185 in .nl)
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/159834
[ Voor 6% gewijzigd door DinX op 22-02-2007 11:35 ]
Er is een verschil tussen jezelf voor een auto werpen als fietser (dom dom dom), en een leeg kruispunt oversteken.DinX schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 11:21:
[...]
Laat die auto dan in veel gevallen aansprakelijk zijn. Dus niet schuldig volgensde wet, maar wel aansrakelijk (minstens 50%) voor de verzekering...
Op MF loopt daar ook nog een hele discussie over (over het art. 185 in .nl)
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/159834
Denk daar maar eens over na..
I mentioned it once, but I think I got away with it.
Als een andere automobilist door rood rijdt en jij door groen, is het trouwens ook mogelijk dat jij (deels) aansprakelijk bent, als je vanaf een weg met haaientanden komt rijden: in dat geval had je bij die haaientanden de andere auto voorrang moeten geven. Houd daar iig rekening mee zenuwpeesrijders die hier meelezen
Er is een verschil tussen een leeg kruispunt oversteken en een kruispunt oversteken waarvan je denkt dat ie leeg is. Ten alle tijden is het dom en gevaarlijk om door rood te rijden/lopen.brama schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 12:03:
[...]
Er is een verschil tussen jezelf voor een auto werpen als fietser (dom dom dom), en een leeg kruispunt oversteken.
Denk daar maar eens over na..
Ruim voor het volgende knooppunt tik ik op de radio omdat de zender wegviel. Op het moment dat ik tik zie ik in mijn ooghoek remlichten.. Ik schiet rechtop en trap de rem in. Ik reed een oude auto uit 1995. De auto voor mij, een audi A4, lease, duidelijk nog geen 2 jaar oud.
Ik rem met man en macht, de auto voor mij echter trapt NOG harder op de rem en zijn ABS schiet aan (knipperende achterlichten). Ik heb geen ABS en harder remmen dan ik al deed ging mechanisch niet. Mijn banden gaan in een slip, ik ABS handmatig nog, en poog de auto op de vluchtstrook LINKS te zetten aangezien in links reed.
Echter, precies daar.... wordt de vluchtstrook links kleiner en kleiner, en is op locatie nog maar 0,7 auto breed. Ik rem/slip nog steeds, en stuur tijdens de rempartij de auto alsnog die mini strook op totdat mijn spiegel -boven- de vangrails hangt en mijn linker wielen in de berm zitten (20cm gras voor de vangrails.
Helaas is mijn auto net te groot, en remt de AUDI voor mij om de een of andere reden OOK naar links toe. Gevolg is dat ik letterlijk 10cm tekort kwam, een 'thud' en schok later klap ik met ongeveer 10-20km/u alsnog tegen die auto aan. Dacht zelf dat ik al stil stond.
Technisch inferieure auto, toch al niet heel veel afstand vanwege het drukke verkeer (er schiet ALTIJD iemand in je 'afstand'!!!!) en op het verkeerde moment op de radio drukken waardoor ik 0,5seconde miste wat precies genoeg was geweest.
schade:
AUDI: wat krassen, soms diep in de bumper.
Mijn auto: rechter knipperlicht kapot, en spatbord rechts voor bij knipperlicht 3cm ingedeukt over een strook van 30cm. Schoot namelijk tussen de audi en de vangrail, en mijn wagen dacht.. ach als het niet past, dan vouwen we toch op?
Uiteindelijke schade:
35 euro voor een nieuw spatbord in dezelfde verweerde kleur, incl knipperlicht en 2 uur klussen.
Niet eens mijn no-claim kwijt, aangezien de andere partij het formulier nooit heeft opgestuurd! Leasebak, vast geen zin in eigen risico. Waarschijnlijk omdat het net leek alsof de audi een paaltje had geraakt. Daarnaast had de AUDI geen verzekeringspapieren bij, en ik heb deze achteraf nog 2x gevraagd maar nooit gekregen.
Ben nu wel blij met radio bediening op het stuur én ABS etc. dat scheelt echt in veiligheid. Rij nu ook een leasebak. Ook al doe je het op een rustig moment, aan de radio kloten is altijd link omdat de situatie ieder moment kan veranderen.
[ Voor 3% gewijzigd door Tasma op 22-02-2007 12:43 ]
Dit topic is gesloten.