[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 40 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste
Acties:
  • 3.743 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CJ schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 19:12:
[...]

Mijn vorige bericht was inderdaad een beetje een kromme redenatie. Even kijken of ik het anders kan zeggen. Ik bedoelde dus dat de complete chippackage groot is ten opzichte van de echte core. Wat je ziet is de grote heatspreader die zorgt voor een goede warmteafvoer voor de kleine die die er onder zit. Die wordt hierdoor dus niet echt warm. De chip verbruikt ook nog eens weinig stroom en kan daarnaast ook nog eens uitgeschakeld worden om het totale stroomverbruik van de kaart nog minder te maken.
Als de die toch al klein was en zo weinig warmtedissipatie heeft, zou t mooi zijn om de chip sowieso kleiner te maken. Packaging is tegenwoordig best duur. Ongetwijfeld dat t te maken heeft met t aantal pins.. maar waar komen die 300 opeens vandaan?!? :/

PS. Mooi hoe iedereen de woorden die, core, chip, mini-chippie :?;) door elkaar haalt.

Komkommertijd voor videokaarten lijkt ook aangebroken te zijn. Wat kleine nieuwtjes over de Gemini, geen nieuws meer over R580+ of R600. Over de X1400 of X1700 waren ook allemaal geruchten, maar die hoeven niet op de markt gebracht te worden vanwege hun competatieve broertjes. Eerste grote beurs waar we weer iets mogen verwachten is na de zomer geloof ik (correct me if I'm wrong). Misschien dat we binnenkort nog wat mooie overclockpogingen kunnen verwachten met de Conroe+Crossfire.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 19:45:
[...]

Als de die toch al klein was en zo weinig warmtedissipatie heeft, zou t mooi zijn om de chip sowieso kleiner te maken. Packaging is tegenwoordig best duur. Ongetwijfeld dat t te maken heeft met t aantal pins.. maar waar komen die 300 opeens vandaan?!? :/

PS. Mooi hoe iedereen de woorden die, core, chip, mini-chippie :?;) door elkaar haalt.

Komkommertijd voor videokaarten lijkt ook aangebroken te zijn. Wat kleine nieuwtjes over de Gemini, geen nieuws meer over R580+ of R600. Over de X1400 of X1700 waren ook allemaal geruchten, maar die hoeven niet op de markt gebracht te worden vanwege hun competatieve broertjes. Eerste grote beurs waar we weer iets mogen verwachten is na de zomer geloof ik (correct me if I'm wrong). Misschien dat we binnenkort nog wat mooie overclockpogingen kunnen verwachten met de Conroe+Crossfire.
Die die is zo klein is en heeft dus heel weinig oppervlakte waardoor de witte zich opbouwt en de chip dus te heet wordt. Daarom heb je dus zo'n pakkage. De meeste chipjes op je moederbord hebben een grote pakkage met een kleine chip er in.

Alleen CPU's hebben dat niet meer. En GPU's hebben het sinds de Radeon 9700 ook niet meer. Die hebben alleen maar een heel dun laagje om de chip heen zitten. Maar het is eigelijk de daatwerkelijke core.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 19:45:
[...]
Elk nieuws is nieuws, en Gemini is zeker niet als klein te beschouwen.

De X1400 is trouwens al uitgebracht hoor. Da's geen gerucht. Het is een van de populairste notebook kaarten op dit moment. 4 PS, 2VS op 450/342. Gemakkelijk te overklokken richting 550-600Mhz en 450Mhz mem.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:42
Naast AMD is nu ook Intel serieus in de strijd om ATI over te nemen. Uiteraard zijn dit allemaal nog maar voorlopige gesprekken maar wie weet :)

edit
Beide opties, dus zowel een overname door AMD als door Intel zal een erg grote slag zijn voor nVidia. Dit vanwege de marktsituatie op dit moment

- Intel heeft wereldwijd ongeveer 80% van de desktop market in handen
- SiS en VIA marktaandeel slinkt enorm snel zowel voor AMD als voor Intel, dit marktaandeel wordt ingenomen door ATI en nVIdia. Over 3 tot 4 jaar zullen Sis en Via het enorm moeilijk krijgen.
- De meest verkochte chipsets voor het Intel platform komen van Intel zelf af.
- nVidia verscheept 90% (als het niet meer is) van haar totale chipset shipments richting het AMD platform en daarin tegen verscheept ATI ongeveer 70% van haar totale chipset sihpments naar het Intel platform dankzij de Intel deal (RC410). Let wel, beide zijn mijn eigen schattingen, maar ik denk niet dat ik er ver vanaf zit :)
- Intel heeft op haar 975 chipset al officieel crossfire support, echter geen SLI support. Dit wordt door Intel *nog* tegengehouden omdat het aan het praten is met ATI over een overname.

Dus mocht AMD het bedrijf ATI overnemen, dan geeft het haar grootste chipsetpartner nVidia een grote klap in haar gezicht. Want wellicht gaat AMD/ATI dan niet stoppen met het maken van chipsets, en het is onlogisch om dan nog chipsets te maken voor het Intel platform (Intel maakt ook geen chipsets voor AMD platform remember). Intel zal dan niet blij zijn en wellicht wat goede deals maken met nVidia maar al met al zal nVidia op korte termijn veel marktaandeel en omzet verliezen.

Stel dat Intel ATI overneemt (wat ik de meest logische stap vindt) dan zal heel het Intel platform een grote no-go markt worden voor nVidia. Intel/ATI zal altijd dwarsliggen qua licenties, het openstellen mbt de laatste technologien, en ook SLI zal niet toegestaan worden op het Intel platform. HIerdoor zullen nVidia en ATI haar banden aan moeten halen.

Laat ik voorop stellen dat het van mij puur speculatie is! Mocht er een overnamen zijn, dan weet ik nog niet of AMD wel haar eigen chipsets op de markt wil gaan zetten (echter geen onbekend terein voor ze). Het is voor zowel AMD als Intel ze beide te doen om de grafische kennis. Dit omdat er steeds meer mainboards verkocht worden met VGA onboard, en er steeds hogere eisen worden gesteld aan dit soort chips. In de toekomst zullen bv Northbridge, Southbridge, en VGA allemaal onboard geplaatst worden van de CPU, iets waar zowel Intel als AMD mee bezig zijn. AMD heeft al een geheugencontroller op de CPU, en heeft haar architectuur opengesteld zodat iedereen alles direct aan de HT bus kan hangen, en in de toekomst wordt dit onchip (zie AMD presentaties). Intel heeft op IDF reeds samples laten zien van CMOS en Chipsets die integrated op de CPU zitten en het maakt ook geen geheim van dat een onboard geheugencontroller in de toekomst een must is. Dus veel van mijn verhaal is eigenlijk logica, maar de markt zal door een eventuele overname als dit wel totaal ! anders gaan uitzien. En denk maar niet dat AMD/ATI ook door gaat met Intel chipsets, want nVIdia creert na de overname van Uli ook ineens een kunstmatige shortage voor de partners die enkel de ULI southbridge afnemen om deze te combineren met ATI northbridge.

lange edit geworden :) We gaan spannende tijden tegemoet, ik ga wat aandelen inslaan :)

[ Voor 93% gewijzigd door The Source op 27-06-2006 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
The Source schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 22:25:
Naast AMD is nu ook Intel serieus in de strijd om ATI over te nemen. Uiteraard zijn dit allemaal nog maar voorlopige gesprekken maar wie weet :)
mmmz dus die geruchten een tijd terug op The Inq waren toch waar :?

Weet niet wat ik er van moet denken. M.n. als Intel ATI overneemt vraag ik me af of wij consumenten hier beter van worden.....

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Een ding weet ik zeker Ik ga dan naar Nvidia Moet echt niet van Intel hebben. Ben echt ANTI INTEL !!

Mja zolang dat niet waar ik ga ik me nog niet druk lopen maken. Intel is juist afdelingen aan het afstoten zoals de Xscales. ( Die toch best goed verkochten dacht ik ) Dus dan gaan ze denk ik niet meteen weer een ander bedrijf over nemen.

Mja alles kan tegenwoordig.

[ Voor 5% gewijzigd door Astennu op 27-06-2006 22:44 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-09 17:07

Krizzie

Progressive Music \o/

Dus als Intel ATI overneemt, ben jij ineens pro Nvidia? :?

Af en toe ben jij best een raar kereltje. :+

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Krizzie schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 23:21:
Dus als Intel ATI overneemt, ben jij ineens pro Nvidia? :?

Af en toe ben jij best een raar kereltje. :+
Jep :+ Ik mag intel gewoon totaal niet. Het zijn gewoon een stelletje naai ballen. En als ik dan een ATi kaart koop sponsor ik Intel. Het maakt me niet uit wie ATi overneemt als het Intel, Microsoft en Asus maar niet zijn :+

Ik wil niet zeggen dat ik dan pro nvidia ben maar dat ik Intel niet wil sponsoren. Dat is ook de reden dat ik geen Conroe koop ondanks dat i veel sneller is dan wat AMD dan heeft.

[ Voor 18% gewijzigd door Astennu op 27-06-2006 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Source schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 22:25:
- Intel heeft op haar 975 chipset al officieel crossfire support, echter geen SLI support. Dit wordt door Intel *nog* tegengehouden omdat het aan het praten is met ATI over een overname.
The Inq heeft hier ook wat over te zeggen:
Intel blocks Nvidia from running SLI on Conroe platforms

Prefers ATI, it seems

By Fuad Abazovic: dinsdag 27 juni 2006, 14:08

WE GOT some interesting input on Intel not supporting SLI on its Conroe-supporting motherboards. Up until now, we, and our, sources have blamed it all on Nvidia but it turns out we might be wrong about that.
There is a big chance that Intel doesn't want to allow Nvidia to run SLI, as it doesn't want to make a big thing about SLI on its own Conroe machines.

Intel is in the bed with ATI and signed a cross-licensing agreement quite some time ago, the upshot of which is that it officially supports ATI's Crossfire on Intel 975/965 boards. We hear that Intel doesn’t want to let Nvidia's SLI to run on its boards, at least not officially.

There will no-doubt be a leaked driver that will allow such a scenario, but even if the high-end tweakers society might be happy about it, none of the system integrators or OEMs will make such a machine as the driver would never be official and WHQL.

It is a funny old game but we will try to get to the bottom of it. µ
Bron: http://www.theinq.net/?article=32667

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:52
Zal dat een bedrijf als intel echt gelukkiger maken?
De duizenden ontslagen bij dat bedrijf de laatste tijd, de diversiteit en gebrek aan visie waardoor intel op sommige fronten achterloopt (tot verkort cpu's), en dan nu in nog een extra markt stappen?

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Althalus schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 23:59:
Zal dat een bedrijf als intel echt gelukkiger maken?
De duizenden ontslagen bij dat bedrijf de laatste tijd, de diversiteit en gebrek aan visie waardoor intel op sommige fronten achterloopt (tot verkort cpu's), en dan nu in nog een extra markt stappen?
Intel heeft sowieso een ontslagpercentage van 5% per maand. Ontslaan mensen aan de lopende band dus. Hoorde ik van een collega die van Intel Israel afkomt, waar ze de centrino hebben bedacht.

Intel heeft altijd zijn naam wat betreft betrouwbaarheid nagestreeft. Op dat front is de afgelopen jaren ook geen afbreuk aan gedaan. Dat zorgde in eerste instantie voor minder snelle toetreding van AMD tot de business markt. Opmars is begonnen bij de consumer markt.

@Astennu: grappig mannetje ben je ook. Ik denk dat AMD en Intel meer op elkaar lijken dan je denkt. Als AMD in de positie van Intel zou zijn en andersom, dan zouden ze precies t zelfde doen. Toch zou je dan waarschijnlijk Intel aanhanger zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpankmasterC
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-08 10:27
Ik vraag me af, ATi is niet een al te groot bedrijf, maar het loopt toch wel goed.... zouden de aandelhouders echt liever het bedrijf verkopen aan intel/amd dan het zelf nog groter te maken?

Aan de andere kant, aandeelhouders zijn net als kippen zonder koppen, alles wat direct winst oplevert wordt gedaan.... (hier is het dan over de aandeelhouders in het algemeen he, niet over specifieke mensen :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:26

Pubbert

random gestoord

edward2 schreef op maandag 26 juni 2006 @ 21:17:
[...]

Dan heb ik aan jou een paar vragen, speel je:

-Condemned:
-GTA SA;
-COD2?

De eerste crashed soms en geeft artefacts na de autosave, bij jou niet?
De tweede geeft rare golven en crashed soms met de orginele exe, afr forceren is stabieler maar geeft ook rare "blurrgolven".
De laatste crashed met CF en dx9, dx7 loopt wel.
Hier met 2x X1800GTO en geen problemen met GTASA en CoD2 icm Crossfire.
Condemned heb ik niet, de demo op de Xbox was bruut, zal hem eens zoeken voor de PC.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 00:27:
[...]

Intel heeft sowieso een ontslagpercentage van 5% per maand. Ontslaan mensen aan de lopende band dus. Hoorde ik van een collega die van Intel Israel afkomt, waar ze de centrino hebben bedacht.

Intel heeft altijd zijn naam wat betreft betrouwbaarheid nagestreeft. Op dat front is de afgelopen jaren ook geen afbreuk aan gedaan. Dat zorgde in eerste instantie voor minder snelle toetreding van AMD tot de business markt. Opmars is begonnen bij de consumer markt.

@Astennu: grappig mannetje ben je ook. Ik denk dat AMD en Intel meer op elkaar lijken dan je denkt. Als AMD in de positie van Intel zou zijn en andersom, dan zouden ze precies t zelfde doen. Toch zou je dan waarschijnlijk Intel aanhanger zijn :P
Voorlopig heeft AMD het netjes gehouden. Netjes licenties genomen om technieken van intel om te zorgen dat alles compaible is. Maar Intel vertikt dat gewoon lekker. En brengen het zelfde onder een andere naam uit. En zo hebben ze nog meer van die smerige acties om AMD klein te houden en is er dus ondeerlijke concurentie.

Als AMD dat had gedaan en intel niet was het waarschijnlijk andersom geweest ja. Het gaat allemaal om de manier waar op het gebeurt. En tot voor kort had AMD ook de beste cpu's. Zelf heb ik ook altijd K7 gehad. ook toen de P4's veel sneller waren. Dus nu hetzelfde gewoon K8 blijven tot aan de K8L en hopen dat die dan weer sneller is.

Ik ben ook best wel vaag in die opzigten maar ik houd niet van bedrijven die of zo bezig zijn of de conument niet helpen met problemen en grote bedrijven wel. Voorbeeld Asus. Daar hoef je als consument niet met problemen aan te komen want je wordt gewoon genegeerd. En dat vind ik jammer. Ik hoop dat ze dat gaan veranderen. Want op dit moment hoef ik geen spullen meer van hun te hebben. Want ik wil wel dat die werkt zoals het hoort. En als ik met een probleem kom wat heel veel mensen hebben wil ik dat er wel naar gekeken wordt en niet een dat ze denken van we verkopen het toch wel dus het interesseerd ons niet.

En over Intel en CF: Tja ik vind het maar een raar verhaal. Er is op het moment nog steeds meer SLi dan CF. Maar als dit door zet kan dat nog wel eens snel veranderen. Ik vraag me idd ook af wat de reden is dat Intel alleen maar ATi wil. Ik hoop niet dat het een overname is. Want dat zou dingen behoorlijk gaan veranderen. Wel een goede set voor intel krijgen ze eindelijk goede IGP's voor hun moederborden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
Interessant:

http://ir.ati.com/phoenix...-stockquote&t=SwitchQuote

http://ir.ati.com/phoenix...=105421&p=irol-stockchart

Alleen raar dat de koers dalende is met die overnamegeruchten :?

[ Voor 22% gewijzigd door Help!!!! op 28-06-2006 09:42 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-08 17:19
Misschien zien amd en intel, ATi & nVidia in de toekomst al een mogelijke concurent
Unified shading, misschien nu enkel nog geoptimaliseerd voor grafische taken maar hoeveel extra transistors zijn er nodig opdat ze ook x86 code kunnen verwerken in een verre toekomst (bv 10 jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
oeLangOetan schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 11:08:
Misschien zien amd en intel, ATi & nVidia in de toekomst al een mogelijke concurent
Unified shading, misschien nu enkel nog geoptimaliseerd voor grafische taken maar hoeveel extra transistors zijn er nodig opdat ze ook x86 code kunnen verwerken in een verre toekomst (bv 10 jaar)
Dat is een goed punt oelang, hoewel een bedrijf als ATi dan ook niet overgenomen wil worden (immers zien ze dus ruimte op die markt), maar ik weet niet in hoevere financiën aggressieve overnames mogelijk maken.
Het rare is dat de geruchten van overname samenvallen met de geruchten dat Intel weer actief gaat worden op de videokaarten markt met eigen chipsets. Hoe vallen die twee samen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Intel gaat ATi-based ontwerpen gebruiken voor zijn eigen videochipsets misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Jejking schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 12:49:
Intel gaat ATi-based ontwerpen gebruiken voor zijn eigen videochipsets misschien?
Tja ze kunnen ook aan ATi vragen om een Chipset te maken en dat ze die op hun intel borden gooien. Maar intel verliest steeds meer markt aandeel in de Grafische markt aan Nvidia en ATi. Mischien willen ze hun IGP's beter maken om weer marktaandeel terrug te pakken. En een overname van ATi zou dat mogelijk maken.

[ Voor 27% gewijzigd door Astennu op 28-06-2006 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Intel heeft al wel een unified shader GPU klaar staan. Naar verluid is de performance best goed te noemen, dus daar hoeven ze het niet per se voor te doen. nieuws: Details grafische rekeneenheid Intel 965-chipset verschenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
CJ schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 13:10:
Intel heeft al wel een unified shader GPU klaar staan. Naar verluid is de performance best goed te noemen, dus daar hoeven ze het niet per se voor te doen. nieuws: Details grafische rekeneenheid Intel 965-chipset verschenen
ja maar uiteindelijk komt de invovatieve kracht in de gpu markt van nvidia en ati en hinkt intel altijd achterop. Ik denk die unified architectuur door PowerVR werd ontwikkeld en niet door intel, afgeleid van de SGX. GPU's doen multithreading op een veel lager niveau dan de huidige CPUs misschien kan dat wel uitgroeien tot bijzonder krachtige cpus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Astennu schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 08:07:
Voorlopig heeft AMD het netjes gehouden. Netjes licenties genomen om technieken van intel om te zorgen dat alles compaible is. Maar Intel vertikt dat gewoon lekker. En brengen het zelfde onder een andere naam uit. En zo hebben ze nog meer van die smerige acties om AMD klein te houden en is er dus ondeerlijke concurentie.
Intel heeft dan ook een overeenkomst met AMD dat ze alle technieken/licenties zo mogen overnemen (al dan niet onder dezelfde naam). AMD mag in ruil daarvoor meevissen in de x86 vijver.
AMD is daar destijds mee akkoord gegaan, dus kan nu niet zeuren.
ik vind het echter wel een beetje flauw van Intel dat ze AMD niet eens de credits geven zoals bij AMD64.

maar dat heeft AMD waarschijnlijk ook wel een beetje aan zichzelf te danken. hadden ze nl x86-64 niet omgedoopt tot AMD64 dan had intel het waarschijnlijk wel overgenomen denkik, maar nu zit er een merknaam in de extensienaam, dus niet te doen voor intel zonder "gezichtsverlies"...

mbt de unified GFX in de 965, misschien al het eerste resultaat van de ATi-Intel liefde? :+

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Dat was ook al even door me heen gegaan. Want waar haald intel die kennis ineens vandaan ? Ze zijn eerder dan Nvidia. En die vorige IGP was nou niet echt een Tech Wonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
kijk eens naar mn vorige post astennu

http://www.imgtec.com/pow...ts/Graphics/SGX/index.asp
& intel heeft deze tech gekocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
oeLangOetan schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 15:30:
kijk eens naar mn vorige post astennu

http://www.imgtec.com/pow...ts/Graphics/SGX/index.asp
& intel heeft deze tech gekocht
Uhmm PowerVR. Die hadden toch die Kyro Chip ? Die was toen qua tech erg goed alleen de peformance was niet geweldig. Hoe lang heeft intel PowerVR al ? Want ik zie PowerVR zelf nog geen Unified shader GPU hebben die super snel is. Of Intel moet al een hele tijd met die lui samen werken op een GPU. Maar snap ik al een stuk beter hoe intel die inhaal slag heeft gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor degenen die het interesseert, hier nog wat meer informatie over ATi's recente beslissingen betreffende bv het verwijderen van support op DX8 hardware in Catalyst 6.6 in een recente chat.

ATi heeft support verwijdert omdat ze graag alle software-resources wijden aan DX9/DX10. DX8 heeft toch echt het einde van z'n lifetime bereikt. In plaats van maandelijkse updates, kan je van ATi nu elk kwartaal een speciale update verwachten voor pre-DX9 hardware waar eventueel bugfixes in zitten. Dus over drie maanden komt er een Catalyst uit die weer de DX8 hardware ondersteunt. Dit zal verkrijgbaar zijn in een all-in-one-package, maar ook als aparte download.

Daarnaast is ATi bezig met .Net 2.0 om het CCC kleiner en significant sneller te maken. Daarnaast is stroomverbruik een belangrijk punt voor ATi en 80nm zal hier zeker aan bijdragen.

Over Physics ontkent ATi niet dat er plannen zijn om op de GPUs een speciaal gedeelte te implementeren die physics berekent, dus een soort van dedicated physics unit binnen de GPU. ATi geeft aan physics zeer interessant voor ze is. ATi is er zeker van dat hun oplossingen sneller zijn dan die van de concurrent vanwege de snelle dynamic branching.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpankmasterC
Met deze uitleg is de beslissing beter... Toch nog support voor de oude kaarten, en snellere drivers voor de nieuwe kaarten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
Astennu schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 15:57:
[...]

Uhmm PowerVR. Die hadden toch die Kyro Chip ? Die was toen qua tech erg goed alleen de peformance was niet geweldig. Hoe lang heeft intel PowerVR al ? Want ik zie PowerVR zelf nog geen Unified shader GPU hebben die super snel is. Of Intel moet al een hele tijd met die lui samen werken op een GPU. Maar snap ik al een stuk beter hoe intel die inhaal slag heeft gemaakt.
PowerVR maakt geen gpu's meer, maar ze ontwikkelen technologie & verkopen ze vervolgens (vooral voor de pda markt, waar ze een dominante speler zijn)
onlangs zei een PowerVR ontwikkelaar dat ze te duur waren (zelf voor intel) om die technologie gewoon langs de kant te laten liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

Beeldkwaliteit van de 7950GX2 vs de Radeon X1900XTX.

http://endeavorquest.net:8880/nitro/index.htm

Ben benieuwd naar wat jullie ervan vinden.

De AA bij nV ziet er beter uit, en de AF van ATi is mooier/ beter vind ik.

De ATi "filtert" wel veel dingen weg in die HL2 screens... Takjes e.d.

Edit;
forumthread op Anandtech.

[ Voor 63% gewijzigd door Format-C op 28-06-2006 18:18 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie
  • Laatst online: 13-09 17:07

Krizzie

Progressive Music \o/

In Oblivion vind ik ATI duidelijk beter beeld geven, maar in HL2 worden een aantal dingen helemaal niet getoond? Blaadjes die ineens weg zijn en een lamp/verlichting die er niet meer is.

Maar AF werkt wel een stuk beter, op de GX2 wordt het heel snel wazig.
Verder zou ik de FPS wel eens willen weten van die GX2 op 8xAA.

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Krizzie schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 18:19:

Verder zou ik de FPS wel eens willen weten van die GX2 op 8xAA.
Die is erg goed, en heel goed speelbaar. Iig hier wel op 8xTRSSAA en 16xAF (high quality in de drivers). Ik heb hier een 7950GX2.

Het ding zit boven de 100fps op die settings zonder V-Sync dacht ik. (Ik zal NU direkt even kijken EDIT: 100-140fps)

Maar idd is de AF bij de nV iets minder dan de HQAF van ATi. In sommige games is dat mijn ervaring althans.

[ Voor 30% gewijzigd door Format-C op 28-06-2006 18:34 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-09 22:28

edward2

Schieten op de beesten

CJ schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 16:05:
Voor degenen die het interesseert, hier nog wat meer informatie over ATi's recente beslissingen betreffende bv het verwijderen van support op DX8 hardware in Catalyst 6.6 in een recente chat.

ATi heeft support verwijdert omdat ze graag alle software-resources wijden aan DX9/DX10. DX8 heeft toch echt het einde van z'n lifetime bereikt. In plaats van maandelijkse updates, kan je van ATi nu elk kwartaal een speciale update verwachten voor pre-DX9 hardware waar eventueel bugfixes in zitten. Dus over drie maanden komt er een Catalyst uit die weer de DX8 hardware ondersteunt. Dit zal verkrijgbaar zijn in een all-in-one-package, maar ook als aparte download.

Daarnaast is ATi bezig met .Net 2.0 om het CCC kleiner en significant sneller te maken. Daarnaast is stroomverbruik een belangrijk punt voor ATi en 80nm zal hier zeker aan bijdragen.

Over Physics ontkent ATi niet dat er plannen zijn om op de GPUs een speciaal gedeelte te implementeren die physics berekent, dus een soort van dedicated physics unit binnen de GPU. ATi geeft aan physics zeer interessant voor ze is. ATi is er zeker van dat hun oplossingen sneller zijn dan die van de concurrent vanwege de snelle dynamic branching.
Verder geen woord over het CFdrama (nog erger met 6.6 ) en het timeframe waarin ze van plan zijn het te fixen 8)7
Ik vraag me af en toe af of ATI wel genoeg contact met deze planeet heeft.....wanneer leert dit betreft nou de laatste stap te zetten, meer game- en communitycommitment, de hardware is de beste in z'n soort, maar nu hangt het steeds om trage of slechte support

[ Voor 8% gewijzigd door edward2 op 28-06-2006 19:05 ]

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ivm die beursinformatie: stel ATI wordt overgenomen door Intel: worden alle ATI aandelen dan in Intel aandelen omgezet? Stijgt het aandeel van Intel hierdoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
edward2 schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 18:39:
[...]

Verder geen woord over het CFdrama (nog erger met 6.6 ) en het timeframe waarin ze van plan zijn het te fixen 8)7
Ik vraag me af en toe af of ATI wel genoeg contact met deze planeet heeft.....wanneer leert dit betreft nou de laatste stap te zetten, meer game- en communitycommitment, de hardware is de beste in z'n soort, maar nu hangt het steeds om trage of slechte support
Tja heb er geen last meer van heb de kaart verkocht. Ik wacht wel even rustig af tot er positievere geluiden over CF zijn. Want ik had meer lagg in games ondanks dat de FPS hoger was. HL 2 liep trouwens wel helemaal goed. Daar had ik totaal geen problemen mee en dan is het ook een gelweldige game ervaring.

Hopelijk werkt CF aan het einde van dit jaar wel goed als de R600 dan uit is zal ik het nog eens overwegen. Of die RV570 Gemini moet een leuke prestatie neer zetten :P dat lijkt me wel een leuk kaartje. Alleen die huidige versie van HiS gaat bij mij niet passen dan moet hij in het 2e slot.

Maar ik speel momenteel toch alleen maar WoW en dan is een kaart wel genoeg. Al moet ik zeggen dat je met CF wel veel beter AAA modes kan draaien. Maar de AA peformance in WoW is zo i zo erg slecht. Maar dat komt omdat de game een eigen AA gebuikt en die die uit de drivers van ATi. 14X AA werkte daar ook helemaal niet. Hij bleef gewoon de 6x of 1x ingame doen die je daar instelt.

[ Voor 12% gewijzigd door Astennu op 28-06-2006 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry dat ik het hier even vraag maar weet iemand hoe ik op de "normale" Inq kom?

Als ik op bovenstaande link klik kom ik op de (nieuwe) Nederlandse site> Ik begrijp eigenlijk niet waarom de conclusie getrokken wordt dat ik uit NL kom :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 18:45:
Ivm die beursinformatie: stel ATI wordt overgenomen door Intel: worden alle ATI aandelen dan in Intel aandelen omgezet? Stijgt het aandeel van Intel hierdoor?
Heb je het over het gerucht van een paar weken geleden?

Maar m.b.t. jou vraag: normaal gesproken worden de aandelen i.d.d. omgezet.

Intel zal in dit scenario een premie van 30% - 50% betalen, anders gaan de aandeelhouders niet accoord.

Intel zal initieel zelf zeker niet stijgen (maar i.d.d. licht dalen), ze betalen immers een flinke premie. De synergie moet later blijken.

Kijk voor de grap eens wat er de afgelopen 2 dagen (incl. vandaag) met Marvell (MRVL) gebeurd is, die voor $600 mln Intels Xscale activiteiten overgenomen heeft:

http://finance.yahoo.com/q/bc?s=MRVL&t=5d

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2006 22:41 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 22:03:
[...]

Sorry dat ik het hier even vraag maar weet iemand hoe ik op de "normale" Inq kom?

Als ik op bovenstaande link klik kom ik op de (nieuwe) Nederlandse site> Ik begrijp eigenlijk niet waarom de conclusie getrokken wordt dat ik uit NL kom :?
offtopic:
[Rant]
Dit is nieuw en echt bloody irritant. Waar haalt dat &*)(&*)^*&^% VNU het lef vandaan om iedereen zo ff te redirecten zonder duidelijke verwijzing naar de pagina waar wek normaal altijd terecht kwamen. Braaaaaak . :r Op deze manier proberen ze zeker hun lokale page te slijten... :O [/rant]

Goede link: http://uk.theinquirer.net/ :P

[ Voor 23% gewijzigd door Help!!!! op 28-06-2006 22:39 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RappieRappie schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 18:12:

Edit;
Dat "wegfilteren" van takjes e.d. schijnt aan de detail draw distance te liggen. Ratchet van Rage3D becommentarieerde dit ooit in een review, de ddd schijnt voor Nvidia/Ati default niet hetzelfde te zijn.

http://www.rage3d.com/boa...p=1333964749&postcount=10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trouwens, ATi komt morgen voorbeurs (8:30 ET) met de earnings voor (het gebroken kwartaal) Q3 2006.

Stream: http://biz.yahoo.com/cc/1/69521.html

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2006 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 22:17
RappieRappie schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 18:12:

Edit;
Ehhh.. Niemand die bij de tweede screenie de shimmering bij ATi ziet??
Vind ik persoonlijk vreemd aangezien ik dacht dat nVidia dit eerder had. Of de screenies zijn verwisseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
Arrigi schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 23:11:
[...]
Ehhh.. Niemand die bij de tweede screenie de shimmering bij ATi ziet??
Vind ik persoonlijk vreemd aangezien ik dacht dat nVidia dit eerder had. Of de screenies zijn verwisseld.
shimmering zie je enkel bij bewegende beelden, ik denk dat hetgene je bedoelt texture crawling heet (ik denk dat die weg gaat als je quality aniso aanzet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Astennu schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 22:02:
[...]

Tja heb er geen last meer van heb de kaart verkocht. Ik wacht wel even rustig af tot er positievere geluiden over CF zijn. Want ik had meer lagg in games ondanks dat de FPS hoger was. HL 2 liep trouwens wel helemaal goed. Daar had ik totaal geen problemen mee en dan is het ook een gelweldige game ervaring.

Hopelijk werkt CF aan het einde van dit jaar wel goed als de R600 dan uit is zal ik het nog eens overwegen. Of die RV570 Gemini moet een leuke prestatie neer zetten :P dat lijkt me wel een leuk kaartje. Alleen die huidige versie van HiS gaat bij mij niet passen dan moet hij in het 2e slot.

Maar ik speel momenteel toch alleen maar WoW en dan is een kaart wel genoeg. Al moet ik zeggen dat je met CF wel veel beter AAA modes kan draaien. Maar de AA peformance in WoW is zo i zo erg slecht. Maar dat komt omdat de game een eigen AA gebuikt en die die uit de drivers van ATi. 14X AA werkte daar ook helemaal niet. Hij bleef gewoon de 6x of 1x ingame doen die je daar instelt.
Ik kan niet meer zonder superAAx10, Prey werkt nu eindelijk goed met CF en de off cat.6.6 en je valt van je stoel af hoe het loopt en eruit ziet met zulke settings :9
Het zal even een haat liefde verhouding blijven totdat CF goed ondersteund wordt, maar zulke beelden doen je gelijk de frustratie in andere games even vergeten...

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 22:47:
[...]

Dat "wegfilteren" van takjes e.d. schijnt aan de detail draw distance te liggen. Ratchet van Rage3D becommentarieerde dit ooit in een review, de ddd schijnt voor Nvidia/Ati default niet hetzelfde te zijn.

http://www.rage3d.com/boa...p=1333964749&postcount=10
Ik haalde even iets door elkaar. Het verschil in draw detail zorgt niet voor de verdwijnende takjes in HL2, dat wordt veroorzaakt door iets anders. Stom dat ik dit vergat, Ik was notabene diegene die er achter kwam waardoor takjes verdwijnen in HL2:

http://www.rage3d.com/boa...p=1334251360&postcount=37 :)
shimmering zie je enkel bij bewegende beelden, ik denk dat hetgene je bedoelt texture crawling heet (ik denk dat die weg gaat als je quality aniso aanzet).
Ik denk dat het moiré is wat hij bedoelt, dat is tenminste wat ik zie. Halve cirkels op dat gebouw schuin rechts voor die auto.
Ik heb zo'n vermoeden dat dit verdwijnt als je van CCC AF overschakelt naar in-game AF, zelfde als die verdwijnende takjes kwestie. Forcing AF in het CCC werkt op de één of andere manier niet optimaal met HL2.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2006 04:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 03:58:
[...]

Ik haalde even iets door elkaar. Het verschil in draw detail zorgt niet voor de verdwijnende takjes in HL2, dat wordt veroorzaakt door iets anders. Stom dat ik dit vergat, Ik was notabene diegene die er achter kwam waardoor takjes verdwijnen in HL2:

http://www.rage3d.com/boa...p=1334251360&postcount=37 :)

[...]

Ik denk dat het moiré is wat hij bedoelt, dat is tenminste wat ik zie. Halve cirkels op dat gebouw schuin rechts voor die auto.
Ik heb zo'n vermoeden dat dit verdwijnt als je van CCC AF overschakelt naar in-game AF, zelfde als die verdwijnende takjes kwestie. Forcing AF in het CCC werkt op de één of andere manier niet optimaal met HL2.
Ah okeey. Want in Oblivion werden de bomen in de verte juist veel scherper dan bij de nvidia kaart. En dat is allemaal nog zonder HQ af ook. Want dat scheeld echt veel. De reviewers kunnen mischien beter alleen vinkjes zetten ipv via CCC forceren. Maar mischien moet ATi hier wel een keer naar kijken.
edward2 schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 00:05:
[...]

Ik kan niet meer zonder superAAx10, Prey werkt nu eindelijk goed met CF en de off cat.6.6 en je valt van je stoel af hoe het loopt en eruit ziet met zulke settings :9
Het zal even een haat liefde verhouding blijven totdat CF goed ondersteund wordt, maar zulke beelden doen je gelijk de frustratie in andere games even vergeten...
Idd als het goed werkt is het het mooiste wat je ooit hebt gezien. Echter ga ik nu 2 weken op vakantie dus prijzen zullen wel flink gaan dalen. Met de komst van de 7950 GX2 zal ATi toch iets met de prijzen moeten doen. En een Multi VPU kaart zoals de RV570 lijkt me wel wat :D gewoon omdat het er stoer uit ziet net als die Rage Furry Maxx. Als i nog leuk presteerd is het helemaal geweldig. En anders koop ik denk ik een R600 mits i natuurlijk een beetje normaal stroom verbruik heeft.

[ Voor 31% gewijzigd door Astennu op 29-06-2006 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 22:02:
[...]

Tja heb er geen last meer van heb de kaart verkocht.
Goed besluit, het is er sinds v6.6 catalyst niet beter op geworden.. Ik heb de Crossfire ook verkocht en heb nu de 1900XTX te koop.. Voor mijn geen ATI meer.. Laat ATI eerst maar leren hoe ze drivers moeten bouwen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Ik heb totaal geen probs met 2x X1800GTO. Natuurlijk jammer dat sommige oudere spellen nog geen fps-verbetering hebben, maar dat hoeft niet aan de drivers te liggen lijkt me.

In de games die ik laatste tijd speel sinds ik CF heb (Fear, Farcry, CS:S, Hitman, Prey-demo, SeriousSam2, Quake4) merk ik iig duidelijk een ruime fps-vooruitgang.

Nergens eigenlijk rare dingen tegengekomen, waardoor ik Crossfire uit moest zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door Pubbert op 29-06-2006 14:36 ]

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 13:47:
[...]

Goed besluit, het is er sinds v6.6 catalyst niet beter op geworden.. Ik heb de Crossfire ook verkocht en heb nu de 1900XTX te koop.. Voor mijn geen ATI meer.. Laat ATI eerst maar leren hoe ze drivers moeten bouwen :X
Een enkele kaart werkt perfect dus die X1900 XTX blijft mooi. Met Nvidia loop je tegen andere problemen aan. Het is toch altijd wat. Maar goed je moet het zelf weten. De Grootste reden voor mij is de giga prijs verlaging die er aan komt. En op deze manier kan ik straks voor minder de kaart nieuw terrug kopen. Gaat wel een maand of 1-2 over heen maar dat maakt niet uit. Drivers werken nu toch niet optimaal en ik speel op dit moment alleen WoW en die heeft nog nouwelijks CF support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepi
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06-09 23:00
RS600 is dus ==> Radeon Xpress 1250
Afbeeldingslocatie: http://images.dailytech.com/nimage/1954_large_X1250.png
http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=3085

nog iets. de hdmi kaartjes zijn eindelijk leverbaar: ca. 140eu
Afbeeldingslocatie: http://images.dailytech.com/nimage/1951_X1600Pro_HDMI_1.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door Joepi op 29-06-2006 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 13:47:
offtopic:
Check je mail eens 70373R? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:42
Joepi schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 16:57:
RS600 is dus ==> Radeon Xpress 1250
[rml]The Source in "[ Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - D..."[/rml]

In dat overzicht stond dat ook al vermeld met alle specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepi
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06-09 23:00
idd, was maar als toelichting bij het sheetje bedoeld.
Wel een heus handycap voor AMD zonder iets vergelijkbaars als de RS600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Op de Frontpage... Voorlopig geen physicsversnelling van ATi
De CEO van ATi heeft vandaag laten weten dat we voorlopig nog geen hardwarematige acceleratie van natuurkundige berekeningen hoeven te verwachten van het bedrijf. Hoewel ATi begin deze maand nog een versie van de Havok-engine liet zien die zijn werk kon doen op een Radeon-videokaart zal het nog negen à twaalf maanden duren alvorens deze techniek beschikbaar zal komen voor de consument. De hardware is al in staat om natuurkundige berekeningen uit te voeren, maar de drivers zijn hier nog niet klaar voor. Het is onbekend of de huidige generatie ATi-videokaarten geschikt gemaakt zal worden voor de hardwarematige acceleratie van natuurkundige berekeningen, of dat deze feature exclusief voor de nog te introduceren R600-core zal zijn. Momenteel blijft Ageia de enige fabrikant die een oplossing biedt voor het hardwarematig versnellen van natuurkundige berekeningen, maar enthousiast wordt deze kaart niet ontvangen.
Hmmz... niet echt goed nieuws voor de competitie op de markt dunkt mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb het gevoel dat er iets anders aan komt, waar ATi al min of meer naar hintte tijdens de laatste chat met Rage3D. Het zou me niets verbazen als we over een tijdje GPUs hebben waar een gedeelte van de transistorcount wordt besteed aan dedicated physics/general purpose processing. Dan heeft iedereen die een nieuwe Radeon koopt physics en hoeft er geen aparte kaart te worden gekocht. Waarschijnlijk leent R600 zich daar ook heel erg goed voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
het is die speciale api dat ze aan het maken waren die nog niet klaar is maar alle physics projecten die gebruik maken van Directx gaan gewoon door
CJ ik denk niet dat ze hun hardware moeten aanpassen, unified shaders beter flow controll in de shaders etc goed voor beter graphics maar ook goed voor betere physics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Hmm... wellicht heerscht de X1300 toch niet zo ten op zichte van de 7300GT.
Pittige concurrentie heeft ATi dus nu ook in het budget-segment, geen goed nieuws vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jejking schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 11:52:
Pittige concurrentie heeft ATi dus nu ook in het budget-segment, geen goed nieuws vind ik.
Ach het was te verwachten dat nV met een betere oplossing zou komen nadat de X1300 de 7300GS helemaal tot stof reduceerde. Op legionhardware is btw een soortgelijke review te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jejking schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 11:52:
Dit is toch geen nieuws? Het is toch algemeen bekend dat de RV515 een snellere core was dan de G72, vandaar dat nVidia een gecastreerde G73 in moet zetten om 'm te verslaan. Er is geen rekenwonder nodig om uit te rekenen dat wanneer een 4 pipes RV515 op 600Mhz de kont van een 4 pipes G72 op 550Mhz schopt, een G73 met 8 pipes ondanks dat-ie maar op 350Mhz loopt grote kans heeft om sneller te zijn dan een RV515?. Tel daarbij op dat een G73 core ook nog leuk overklokt en dan heeft nVidia daar een winner. Vandaar dat ATi de X1600Pro/XT nu ook naar beneden heeft geschoven in prijs om tegenover de 7300GT te staan.

Die review die je linkt gebruikt trouwens een X1300 non-pro. Die loopt op 450Mhz. De door Aca genoemde review gebruikt een X1300Pro en daar liggen de non-OC resultaten vaak een stuk dichter bij elkaar en weet de X1300Pro er ook wat te winnen: http://www.legionhardware.com/document.php?id=563&p=0

Ik denk niet dat ATi zich veel zorgen maakt om de 7300GT. De RV515 is al bijna een jaar uit en de RV505 zal de positie versterken en de prijzen nog verder omlaag drukken. Let wel, G73 is 170M groot en RV515 is 105M (terwijl RV530 er 157 heeft).

In veel landen zijn al prijsverlagingen te merken waardoor de X1600Pro tegenover de 7300GT staat. Het benchmark plaatje ziet er dan een klein beetje anders uit. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

In duitsland vind je de X1600Pro 256mb al voor 75 euro momenteel.

Hier in NL zit ie ook al op 80 euro, das net zo duur als een 7300GT

Nee, het lijkt me niet dat ATi zich zorgen maakt :Y)

[ Voor 51% gewijzigd door Pubbert op 30-06-2006 16:43 ]

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Transcript van ATi's laatste conferencecall over het derde fiscale kwartaal (dat liep tot 31 Mei 2006) met (verborgen) informatie over de launchdates van RV560/RV570/R600: http://seekingalpha.com/article/12758

Hier even wat interessante highlights voor de luilakken op dit forum die geen zin hebben om de hele lap tekst door te spitten:
  • $653M revenue. 23% growth ivt jaar er voor. 30% marge.
  • X1900XTX kwam, zag en overwon. De competitie heeft 2 cores nodig om de XTX te verslaan. "DX1900 XTX was launched January 24 and remains the undisputed king of the hill in single GPU performance. Others are now forced to double up processors for cards to attempt to grab the single slot title." :Y)
  • 40 patenten ingediend in Q3
  • Q3 is normaal gesproken een 'slow season', maar toch hebben ze recordopbrengsten geboekt op het gebied van Handhelds, DTV en chipsets, terwijl ze aggressief konden blijven op GPU gebied.
  • ATi & Nokia druk bezig met de uitwerking van hun samenwerkingsovereenkomst. Dit houdt in een software architectuur plus innovatieve hardware/multimedia.
  • Aanschaf van Bitboys bracht ATi extra kennis over: OpenGL ES 2.0 and 3D graphic technologies and OpenVG 1.0 Vector Graphics Cores + een versterkte R&D positie in Europa.
  • DTV en HDTV oplossingen van ATi doen het supergoed. Veel groei hier.
  • Chuck Patch trok veel aandacht vanwege het feit dat HDR + AA de beste IQ bracht waar de concurrentie niet aan kan tippen
  • CrossFire3200 en dual X1900 hebben veel aandacht getrokken. Dell levert de X1900 in hun topsystem en Gateway levert CrossFire systemen.
  • Mobility Radeons doen het enorm goed. CrossFire Notebooks are just around the corner
  • $37,2M betaald voor XGI en Bitboys
  • Q4 waarschijnlijk tussen $620M en $660M revenue. Margins omhoog naar 31%-31.5%.
  • Nieuwe Xilleon komt er aan. Eerst ontwerpen met deze Xilleon aanboord komen in de herfts. Nieuwe Xilleon herdefinieert beeldkwaliteit op Digital TVs
  • Xilleon doet het zo goed dat DTV fabrikanten aan ATi gevraagd hebben of ze het ATi logo op toekomstige DTVs mogen plaatsen om het te onderscheiden van de concurrentie
  • ATi Imageon 2282 is DE multimedia co-processor naar keuze voor veel fabrikanten in de tweede helft van 2006. Motorola, LG, Panasonic en HTC komen binnenkort met devices met deze Imageon.
  • Eerste ATi/Qualcomm producten komen in Q4 uit. Qualcomm blijft een belangrijke strategische partner voor ATi.
  • Nieuwe Radeons in de tweede helft van 2006. ATi richt zich er op om de leider te blijven op single GPU gebied.
  • ATi verwacht enorm veel van Conroe icm CrossFire. CrossFire is gemaakt voor Conroe en komt hier pas echt goed uit de verf maar dat zien we in zo in Q4 (FY).
  • Normaal gesproken wanneer Intel een nieuwe generatie lanceert, neemt de vraag naar PCs toe, maar Conroe gaat meer doen. Conroe zal er voor zorgen dat ook high end GPUs meer verkocht gaan worden.
  • Vista Ready graphics- en video-oplossingen worden in de herfst gelanceerd!
  • ATi gaat ervan uit dat het met de chipsets in Q4 iets minder gaat. Twee redenen worden gegeven. Reden 1 is dat er een paar maanden geleden wat problemen waren met de productie van Southbridges. Dit is nu opgelost, maar je ziet het gevolg nog wel in Q4. Daarnaast begint Intel met de levering van de i965. Dit zal invloed hebben op de sales van de midrange en high-end chipsets van ATi. Hier houden ze dus rekening mee in hun eigen planning.
  • Weer nadruk op Conroe icm CrossFire. Intel & ATi sleeping in one bed obviously.
  • Yields op 90nm zijn zeer goed. Initiele yields op 80nm ook zeer succesvol.
  • Weinig inventory oude producten.
  • ATi heeft werkende nieuwe 80nm Northbridge (RD700?) en deze het uitzonderlijk goed in het lab.
  • Deze nieuwe NB komt in de herfst uit.
  • Productrefresh Radeons eind zomer/begin herfst. ATi zeer opgewonden hierover
  • ATi heeft nu 5 prijsklassen ipv 4 (zie firstpost priceclasses). 5 is de hoogste en 1 is de laagste. 1, 2 en 5 doen het heel goed. In 3 en 4 doet ATi het minder en zouden ze veel beter kunnen doen. Hier komt straks meer focus op te liggen. De nieuwe kaarten in het $150-250 segment zijn ietsje vertraagd (dus RV560/RV570) en komen later deze zomer. ATi verwacht daarom dat het herfstseizoen een enorm goed seizoen zal worden.
  • In de herfst komt er een nieuwe serie producten voorafgaande aan de R600 generatie. ATi is hier zeer enthousiast over (R590?).
  • ATi rekent op Conroe om CrossFire succesvoller te maken.
  • $150-250 segment is de 'zwakke' plek van ATi, alhoewel Orten een hekel heeft aan het woord zwakte, moet hij het toch toegeven. In de zomer dus verandering hierin.
  • nog een hele zooi maar dat mogen jullie zelf lezen
Al met al kan je dus min of meer afleiden dat R600 dit jaar niet meer uit komt. Eerder aan het begin van 2007.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Inq komt nu met het bericht dat de R580+ een naam heeft gekregen, namelijk de X1950XTX.

http://uk.theinquirer.net/?article=32743

:+

Hebben ze echt iets te horen gekregen of is het een uit de hand gelopen 1 april grap? Afbeeldingslocatie: http://images.fok.nl/s/emo.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CJ schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 23:34:
The Inq komt nu met het bericht dat de R580+ een naam heeft gekregen, namelijk de X1950XTX.

http://uk.theinquirer.net/?article=32743

:+

Hebben ze echt iets te horen gekregen of is het een uit de hand gelopen 1 april grap? [afbeelding]
The inquirer heeft het hier wel over GDDR4 daar waar de 1april grap over GDDR3 ging......

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Inq heeft er een handje van om meerdere verhalen in 1 te stoppen. R580 was zowiezo al geschikt voor GDDR4 en ATi had al ver voor m'n grap aangegeven dat er nog zo'n 20% snelheidswinst in de R580 zat mocht deze gekoppeld worden aan snel GDDR4 geheugen. Je ziet bij de X1600Pro vs XT al dat deze meer winst boekt wanneer het geheugen wordt overgeklokt dan wanneer de core wordt overgeklokt. Dit zal voor de R580 nog sterker gelden.

Overigens had elke idioot dit kunnen verzinnen. De naam X1950 is de enige high end naamslot die nog vrij is voordat de X2K serie bereikt wordt. Ten tijde van m'n grap leek het er op dat er inderdaad een R580+/R590 in Mei/Juni gereleased zou worden. Rond die tijd zou GDDR4 nog niet goed leverbaar zijn geweest, dus vandaar dat ik GDDR3 gebruikt had. In het najaar zou ATi genoeg GDDR4 beschikbaar moeten hebben voor een R580+/R590.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De enige informatie die ik er ook uithaal is dat er GDDR4 op komt. Het lijkt een serieuze performance winst te zijn, aangezien ze er zo zeker van zijn dat de R580+ de G80 beat, dat ze de R600 in 2007 laten komen en niet eerder. T blijft de kat uit de boom kijken.
Van die Fuad wordt ik ook een beetje moe als ie teksten opschrijft als: "Nvidia is still fairly safe, as ATI's competitive product won't arrive before the end of September, and even then its tough to say whether its R580+ has enough muscle to beat Nvidia's 7950 GX2. It had better have, I reckon, if ATI wants to stay in the game." ... :| |:( ....What game?? The Fuad Fool game?? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Ati moet wel snel wezen met het lanceren van die R580+/ R590 denk ik. Anders koopt niemand meer zo'n ding met directX10 voor de deur. Op diverse fora hebben mensen het er NU al over of het misschien beter is om even te wachten met upgraden.

Ik ben best nieuwschierig naar een eventuele opvolger/ update van de R580. Alleen hoop ik dan wel dat die iets koeler is. En sneller natuurlijk. :) (Maar daar mogen we toch wel vanuit gaan als het een 80nm core wordt, en de kaart GDDR4 aan boord heeft??)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die catalyst 6.6 is toch wel een behoorlijke verbetering in performance, in ieder gaval voor de X1600 serie. Bij 3dmark05 zijn de scores met HQ AF met 12% toegenomen, zonder AF geen verbetering merkbaar.
Oblivion is ook merkbaar sneller gaan lopen met HQ AF. AA heb ik niet getest aangezien de X1600 toch te langzaam hiervoor is.

volgens tweaktown is bij de X1900 ook een boost
http://www.tweaktown.com/...lity_aa_and_af/index.html

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2006 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Dat ziet er idd netjes uit.

Wat wel opvalt is dat het vooral met veel AA en AF performance oplevert, en in 3DMark05.

In 3DMark06 zit nagenoeg geen boost.

Het is iig knap werk van ATi. _/-\o_ Bij de release van de X1900 serie werd er al gezegd dat de drivers voor deze kaarten heel goed "tweakbaar" zouden zijn. En dat er in de toekomst nog wel wat perf gain zou zijn dmv deze tweaks.

Dat komt nu dus uit. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Format-C op 01-07-2006 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jejking schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 21:09:
Op de Frontpage... Voorlopig geen physicsversnelling van ATi

[...]

Hmmz... niet echt goed nieuws voor de competitie op de markt dunkt mij...
De Frontpage linkte naar Dailytech en Dailytech heeft z'n artikel inmiddels aangepast.

Het blijkt namelijk dat ATi het had over "volume availability" en niet "retail availability". Kaarten die physics ondersteunen zijn namelijk al in retail, zie X1600 en X1900. Wat Dave Orton bedoelde met z'n commentaar is dat het waarschijnlijk 6 tot 9 maanden voordat ATi physics ziet in z'n opbrengsten. Hij verwacht dat omstreeks die tijd (of eigenlijk iets eerder dus) mensen pas een aparte GPU kopen voor physics, want dan zijn de games uit die het ondersteunen en zijn de drivers er. A

ATi verwacht "this holiday season" (dus kerst?) de eerste games die physics op ATi kaarten (en ook nVidia kaarten) ondersteunen. Ik denk zelf dat de drivers gereleased worden, wanneer de eerste games uit komen met Havok FX. Aangezien bv Supreme Commander en Hellgate London aan het eind van dit jaar/begin volgend jaar zijn gepland, lijkt dit dus te kloppen met 6-9 maanden.

Zelf denk ik dat Havok FX een snellere acceptatie zal hebben dan PhysX van Ageia. Havok physics effecten wordt al jaren door meer dan honderd games gebruikt en ze hebben zelf al aangegeven dat de meeste devs ook interesse hadden in Havok FX. Het is nu dus wachten op de golf van games die Havok FX ondersteunen. Tot die tijd hebben ATi en nVidia nog tijd om hun drivers te finetunen.

Voor degenen die het nog niet gelezen hadden, hier een interessant interview met Havok over physicsprocessing op GPUs.

http://www.firingsquad.co...rticle.asp?searchid=10649

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Zal dit dan direkt ook het ende van Ageia PhysX zijn? Want tegen nVidia en ATi kunnen ze het wel shaken lijkt mij. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RappieRappie schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 14:16:
Zal dit dan direkt ook het ende van Ageia PhysX zijn? Want tegen nVidia en ATi kunnen ze het wel shaken lijkt mij. :X
Van physx api denk ik wel. Besides that is de kaart die ze te koop hebben vet overpriced. Zo win je natuurlijk niet echt aan populariteit bij gamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upke dupke
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-09 18:42

Upke dupke

Oompa Loompa

Zou je een X1300 PCI-Express 1x kunnen gebruiken als physics accelerator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
Upke dupke schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 16:00:
Zou je een X1300 PCI-Express 1x kunnen gebruiken als physics accelerator?
NEEEEE :o B) :X |:( 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upke dupke

Upke dupke

Oompa Loompa

Iets zegt me dat ik iets heel doms gezegt heb. O-)

Maar niet geschoten, is altijd mis... :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PassieWassie
  • Laatst online: 30-03 09:55
Jullie vergeten wel dat niet iedereen beschikt over een crossfire of sli moederbord, dus voor een groot publiek kan een pci-ppu zeker interressant zijn. Want het grote aandeel van de mensen update niet jaarlijks zijn moederbord.

Specs: http://specs.tweak.to/14936= Nieuwe Spekjes mensen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upke dupke

Upke dupke

Oompa Loompa

En dan heb ik het nog over PCI - Express 1x, is dit niet al sneller dan normaal PCI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
Upke dupke schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 18:54:
En dan heb ik het nog over PCI - Express 1x, is dit niet al sneller dan normaal PCI?
Het is niet de snelheid die een probleem is maar het gebuiken van een RX1300 als apparte physics kaart gaat niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpankmasterC
Ik weet niet of ageia zomaar uit het veld te slaan is, hun Novodex codec is wel degelijk goed, EN gratis (in tegenstelling tot Havok)... En gezien het feit dat het lekker met de unreal3 engine meerwerkt, zou het zomaar toch nog wel een stijd kunnen worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
SpankmasterC schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 20:07:
Ik weet niet of ageia zomaar uit het veld te slaan is, hun Novodex codec is wel degelijk goed, EN gratis (in tegenstelling tot Havok)... En gezien het feit dat het lekker met de unreal3 engine meerwerkt, zou het zomaar toch nog wel een stijd kunnen worden
Hun software implementatie is misschien wel goed maar die PPU moet zich zeker nog bewijzen.
Ik denk dat Havok ook nog het meeste support heeft van developers omdat hun libs gewoon beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SpankmasterC schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 20:07:
Is er al echt bewijs dat het goed werkt met de Unreal3 Engine? Of is dat net zoiets als "het zit in GR:AW en werkt goed!", maar dat dan achteraf blijkt dat de performance nog slechter is wanneer de PhysX kaart geactiveerd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op Neoseeker is een interessante review online gezet van de X1800GTO. Het interessante gedeelte zit hem in het feit dat ze verschillende CrossFire configuraties uit testen, nl:

- Cable-less CrossFire (2x 16x PCIe)
- Cable-less CrossFire (2x 8x PCIe)
- X1800CF + X1800GTO (2x 16x PCIe)

http://www.neoseeker.com/...ews/powercolorx1800gtocf/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-08 20:26
CJ schreef op zondag 02 juli 2006 @ 11:50:
Op Neoseeker is een interessante review online gezet van de X1800GTO. Het interessante gedeelte zit hem in het feit dat ze verschillende CrossFire configuraties uit testen, nl:

Ik heb de review snel doorgelezen, maar in elke test komt de draadloze cf configuratie er als langzaamste uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpankmasterC
CJ schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 23:38:
[...]

Is er al echt bewijs dat het goed werkt met de Unreal3 Engine? Of is dat net zoiets als "het zit in GR:AW en werkt goed!", maar dat dan achteraf blijkt dat de performance nog slechter is wanneer de PhysX kaart geactiveerd wordt?
Ik had het nu over de codec zelf, de software implementatie... wat de PPU zelf betreft, die valt tot nu toe inderdaad tegen, de toekomst darvan lijkt me dan ook onzeker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

CJ schreef op zondag 02 juli 2006 @ 11:50:

Maar superaa werd niet getest, juist daar zou het verschil tot uiting kunnen komen.

BTW nog wat, kunnen mensen met een CF-config eens kijken naar de verschillen in IQ (lodbias?) tussen superAA, zeg 10x en normale aa?

Ik merk in d3d nogal een verschil, het is veel blurrier (minder scherp) en het lijkt op het effect van de lodbias naar +1 of zelfs +2
Bv Conterstrik Source in spektator mode laat een enorm verschil zien in superaa waarin alles erg wazig overkomt.

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PassieWassie
CJ schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 23:38:
[...]
Op de site staan 2 techdemo's gemaakt met de U3 engine ;)

Kiek maar !

Verder is met de nieuwe patch van GR:AW en de nieuwe ageia drivers de gameplay smoother mét kaart dan zonder, terwijl er meer effecten zijn :)

Dat de performance in eerste instantie tegen viel is aan 2 dingen te wijten. Nog geen perfecte API, wat wel aanzienlijk verbeterd wordt met de tijd. Plus je kaart moet toch echt extra dingen gaan weergeven, wat ook meer gpu power vraagt ;)

Een derde voordeel voor Ageia is dat ze erkent worden door microsoft als physics-hardware in de nieuwe direct-x 10.

[ Voor 43% gewijzigd door PassieWassie op 02-07-2006 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
Tech demos, daar zeg je het, ik zie bv nog geen spel dat de qualiteit van toy shop evenaard en ik ben er zeker van dat eens spelletjes dat niveau van graphics gaan hebben de R520 serie al lang voorbijgestreefd zal zijn.
Net als de PPU van ageia al lang voorbijgestreeft zal zijn eens er deftige toepassingen voor komen en tot dan lijkt het me gek om een PPU te kopen. Ik verwacht trouwens een zeer langzame introductie van physics die op de gpu worden gedraait die steeds groter zal worden en misschien eind 2007 bij de introductie van een vernieuwde dx10 een eerste algemene physics api. Er is zeker nog een lange weg te gaan voordat deze toepassingen voldoende volwassen zijn om algemeen toegepast te worden en het zal dan nog een eind duren voor het zinvol wordt om een ppu te kopen of ervover te speculeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thabazzman schreef op zondag 02 juli 2006 @ 18:40:
[...]
Een derde voordeel voor Ageia is dat ze erkent worden door microsoft als physics-hardware in de nieuwe direct-x 10.
Het grappige is dat juist Microsoft er voor is om GPUs als physicsrenderers te gebruiken, zie ook de omschrijving van de job-application voor de DirectPhysics API. Daarnaast zijn GPUs een stuk goedkoper dan PPUs. Je hebt al een X1600XT voor om en nabij de €100, terwijl je voor een PPU toch een stuk meer moet betalen. De kans is groter dat mensen die nu een X1600XT (of snellere kaart) hebben straks een andere kaart kopen en deze oude X1600XT (of snellere kaart) gaan gebruiken als physicsprocessor ipv nog eens €300 uit te geven aan een aparte PPU.

Hoe je het ook went of keert, Ageia's PhysX heeft niet genoeg aan een UE3 engine alleen, als ATi, nVidia, Havok en Microsoft samen in 1 bed slapen. Erkenning door Microsoft als physicshardware zegt weinig. Dat wil dus zeggen dat er nog meerdere soorten physicshadware door Microsoft erkend wordt, zie de GPUs als physicshardware in DXPhysics. Als devs straks gemakkelijk via DXPhysics voor GPUs kunnen programmeren, dan is PhysX geen lang leven beschoren, tenzij ze de prijs enorm naar beneden schroeven en minstens 10 populaire games kunnen geven als bewijs dat het goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PassieWassie
CJ schreef op maandag 03 juli 2006 @ 02:10:
[...]
Het grappige is dat juist Microsoft er voor is om GPUs als physicsrenderers te gebruiken, zie ook de omschrijving van de job-application voor de DirectPhysics API. Daarnaast zijn GPUs een stuk goedkoper dan PPUs. Je hebt al een X1600XT voor om en nabij de €100, terwijl je voor een PPU toch een stuk meer moet betalen. De kans is groter dat mensen die nu een X1600XT (of snellere kaart) hebben straks een andere kaart kopen en deze oude X1600XT (of snellere kaart) gaan gebruiken als physicsprocessor ipv nog eens €300 uit te geven aan een aparte PPU.
.
Toch kopen niet veel mensen apart een crossfire / sli moederbord bij een upgrade, men denkt eerder aan een vervanging van de videokaart en naar alle waarschijnlijkheid zal de implementatie van dergelijke systemen nog wel even op zich laten wachten. Een physx kaart kun je als liefhebber van GR:AW krijgen voor 175 euro, geen 300. Spellen die het ondersteunen en leuk zijn, zijn op moment van spreken rise of legends en GR:AW.

Ik moet je gelijk geven in het feit dat het bijprikken van een videokaart erg acceptabel lijkt. Toch moeten we maar hopen dat er gauw een goede methode uit komt om de snelheid van dergelijke physx-hardware te gaan testen, want het is natuurlijk maar de vraag of alle ''fabels" vanuit ATI zijn kant waar zijn betreft de snelheid van een GPU als PPU.

De reden dat ik een Ageia kaart van asus heb gekocht is dat ik graag nieuwe technieken steun en geen crossfire bord heb of SLI, maar een xpress200p bord van sapphire. Ook was ik erg verrast van de gameplay in GR:AW welke in mijn ogen veel intenser en heftiger is geworden.

Microsoft neemt licentie Ageia voor hun nieuwe LEGO reeks:
Klik

Tevens wordt het tijd dat we eens die kaartjes van ageia gaan overclocken, want er zit 1000mhz geheugen op de kaarten welke maar op 750 mhz draait :>

[ Voor 34% gewijzigd door PassieWassie op 03-07-2006 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
Ageia en Havoc zullen natuurlijk niet echt tevreden zijn als microsoft straks een library (althans daar lijkt het op voor mij) in hun sdk gaat steken waarmee je physics kun doen op de gpu zonder veel problemen en ik denk dat ze dan de mogelijkheden van dx10 (!) volledig kunnen benutten door deze taken te load ballancen op 1 kaart of over meerdere. (wat nog niet mogelijk is in dx9)
Het kan natuurlijk ook zijn dat Microsoft gewoon een paar mensen zoekt om voorbeeldjes van physics rendering op de gpu te maken ipv een library of api.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zoek een 'tooltje' waarmee je beeld kan bekijken via de VIDEO-IN op een ATI kaart.. Er is zat software, maar allemaal capture tools.. Ik zoek dus alleen een soort van 'viewer'. Iemand enig idee welke tool ik kan gebruiken ? Bij mijn ATI kaart zat veel software, maar alleen editors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben je afhankelijk van Catalyst (+Control Center) als je Crossfire wil draaien of kan je ook andere drivers gebruiken??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:46
CJ schreef op maandag 03 juli 2006 @ 02:10:
De kans is groter dat mensen die nu een X1600XT (of snellere kaart) hebben straks een andere kaart kopen en deze oude X1600XT (of snellere kaart) gaan gebruiken als physicsprocessor
Hoe werkt dat dan? Moet je dan een Crossfire mobo hebben en die 'oude' X1600 (als PPU) dan gewoon in het 2e PCI-e slot doen en dan werkt ie automatisch als ppu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 03 juli 2006 @ 17:16:
Ben je afhankelijk van Catalyst (+Control Center) als je Crossfire wil draaien of kan je ook andere drivers gebruiken??
Ja, doorgaans ben je gedwongen om Catalyst Control Center te draaien als je CrossFire wilt draaien. Catalyst AI beheert namelijk de renderingmode-profielen.
blacktarantulaX schreef op maandag 03 juli 2006 @ 17:28:
[...]

Hoe werkt dat dan? Moet je dan een Crossfire mobo hebben en die 'oude' X1600 (als PPU) dan gewoon in het 2e PCI-e slot doen en dan werkt ie automatisch als ppu?
Een CrossFire mobo zou niet verplicht moeten zijn, als het maar twee fysieke 16xPCIe sloten heeft (dus eentje mag intern ook 16x zijn terwijl de tweede maar 8x of 4x is). Het kan zijn dat het alleen werkt op Intel en ATi mobos, maar dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen.

Daarnaast moet ATi natuurlijk ook de drivers hebben geupdate met support voor Physics. Als dat gebeurt is en je hebt een mobo met twee fysieke 16xPCIe sloten, dan prik je je R600 in je main PCIe slot en je X1600 in je tweede slot. De drivers zorgen er voor dat de tweede dan voor physics gebruikt wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door CJ op 03-07-2006 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
CJ er zijn geen indicaties dat de R5xx series nog als ppu zullen kunnen worden gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpankmasterC
ATi had het zelf aangegeven dat de x1600 gebruikt kon worden als secundair PPU kaartje
En ook laatst, met het bericht dat ATi speciale PPU gedeeltes in chips zou inbakken, hebben ze ook gezegd dat het al mogelijk is met de R5xx generatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
SpankmasterC schreef op maandag 03 juli 2006 @ 20:07:
ATi had het zelf aangegeven dat de x1600 gebruikt kon worden als secundair PPU kaartje
En ook laatst, met het bericht dat ATi speciale PPU gedeeltes in chips zou inbakken, hebben ze ook gezegd dat het al mogelijk is met de R5xx generatie
marketing, er werden andere dingen gezegt op de conference call & die lijkt mij betrouwbaarder als bron
ik heb het er btw wel over om een kaart te gebruiken als dedicated PPU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Nu online
thabazzman schreef op maandag 03 juli 2006 @ 09:50:
[...]
Toch kopen niet veel mensen apart een crossfire / sli moederbord bij een upgrade, men denkt eerder aan een vervanging van de videokaart en naar alle waarschijnlijkheid zal de implementatie van dergelijke systemen nog wel even op zich laten wachten. Een physx kaart kun je als liefhebber van GR:AW krijgen voor 175 euro, geen 300.
mwoa, een PCI-E 1x kaart gebaseerd op de X1600 moet genoeg zijn tov de huidige PPU als we ATi mogen geloven...
en ook een standaard PCI-E 16X kaart kan in een 1X slot als je het slotje aan de achterkant even open-dremelt. zo hebben ze in het begin ook SLI aan de praat gekregen op een non-SLI mobo :) >:)

verder zijn de PPU kaartjes in de Pricewatch meestal E250+ dus die 300 komt meer in de buurt dan 175 :+

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Qimonda Delivers Industry's First DDR3 SO-DIMM Samples to ATI

Dit is echt een vooruitgang in perfomance imo. Vooral de X1800 mobile zal hiervan profiteren.

-Edit: Dit demonstreert maar weer hoe slecht t is om meerdere nieuwsberichten tegelijk te lezen. Ik was nl aan t zoeken voor laptops met een X1800 mobile, en vond dit Thanx@Althalus!

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2006 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
Verwijderd schreef op maandag 03 juli 2006 @ 21:30:
Qimonda Delivers Industry's First DDR3 SO-DIMM Samples to ATI

Dit is echt een vooruitgang in perfomance imo. Vooral de X1800 mobile zal hiervan profiteren.
We hebben het hier over DDR3 niet over GDDR3, haal je dat niet door de war?
Dit artikel geeft dus aan dat ATi werkt aan een chipset dat DDR3 ondersteund en omdat Qimonda als eerste DDR3 samples aan ATi levert, geeft dit ook aan dat ATi echt goed meedoet en erg belangrijk is op de cpu-chipset markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
oeLangOetan schreef op maandag 03 juli 2006 @ 20:54:
[...]

marketing, er werden andere dingen gezegt op de conference call & die lijkt mij betrouwbaarder als bron
ik heb het er btw wel over om een kaart te gebruiken als dedicated PPU
Welke andere dingen werden er gezegd tijdens de conference call? Heb jij naar een andere CC zitten luisteren dan ik? Dit is wat er gezegd werd tijdens de meest recente:
In addition, we demonstrated at Computex a new technology. Now it is really from a volume standpoint we say it its maybe nine to 12 months out, but conceptually you can see what physics and gaming can do together. CrossFire provides the capability to leverage a second GPU in the system to really fully enable the capabilities behind real physics and gaming.
Daarna is dit nog aangepast door ATi zelf en aan Dailytech uitgelegd op 30 juni:
Dave’s reply was that we won’t see physics in volume (i.e. hundreds of thousands of cards being used for physics) and therefore a material revenue stream from physics for 9-12 months (i.e. another 3-4 quarters) as that’s when there will be some substantial volume of ATI graphics cards being used for physics purposes.

ATI GPU’s that support physics acceleration are already in retail (i.e. the X1900 and X1600 series of cards for example). All that’s required is a driver update that enables physics processing, and more importantly, game content which we expect around the holidays. We’re very likely to see revenue from physics before 9-12 months, but as Dave said it won’t be in volume, it will likely be early adopters.
Dus mijn informatie klopt gewoon hoor. X1600 ondersteunt WEL physics en dat is ZEKER! :7

Aan het einde van het jaar zullen de eerste games uit komen die Havok FX ondersteunen en als je weet dat eerst R600 uit komt en dat de midrange en low-end voorlopig nog R5x0 zullen zijn (ik geloof dat de nieuwe RV6x0 lijn voor Q1 07 gepland staat), dan zijn de kaarten die de physics moeten kunnen afspelen dus de huidige X1600+ kaarten.

[ Voor 11% gewijzigd door CJ op 04-07-2006 01:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PassieWassie
Puppetmaster schreef op maandag 03 juli 2006 @ 21:00:
[...]

mwoa, een PCI-E 1x kaart gebaseerd op de X1600 moet genoeg zijn tov de huidige PPU als we ATi mogen geloven...
en ook een standaard PCI-E 16X kaart kan in een 1X slot als je het slotje aan de achterkant even open-dremelt. zo hebben ze in het begin ook SLI aan de praat gekregen op een non-SLI mobo :) >:)

verder zijn de PPU kaartjes in de Pricewatch meestal E250+ dus die 300 komt meer in de buurt dan 175 :+
Dat de x1600 voldoet om als PPU te fungeren is natuurlijk hardstikke mooi, maar mensen zoals ik, hebben geen SLI/Crossfire, waardoor de oplossing van Ageia toch wel interressanter is. Het gaat net zoals met Ageia nog even duren voordat we het oordeel kunnen vellen wie beter is. Vergeet ook niet dat er maar weinig mensen dingen open dremelen zoals wij dat doen.

250+ euro klopt niet, 5 winkels zitten op/onder 230 :)
Pricewatch Asus P1 + GR: AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Nu online
thabazzman schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 09:46:
250+ euro klopt niet, 5 winkels zitten op/onder 230 :)
Pricewatch Asus P1 + GR: AW
hehehe, had het gemiddelde genomen van de BFG en de Asus + verzendkosten natuurlijk ;) :+

zouden MOBO fabrikanten niet gewoon altijd die connectors aan de achterkant open kunnen laten?
dan kan ook jan-modaal een PCI-E 16X kaart in een 1X slot stoppen...
want alle normal size mobo's hebben wel minstens 1 1X slot naast de 16X toch?

en aangezien de PCI-E logica het kennelijk kan, maakt het je mobo een heel stuk flexibeler (dat je inboedt op snelheid is logisch natuurlijk) :)

[edit]
beetje extra info over hoe het kan :)
http://www.tomshardware.c.../sli_is_coming/index.html

[ Voor 9% gewijzigd door Puppetmaster op 04-07-2006 11:47 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.