Naast AMD is nu ook Intel serieus in de strijd om ATI over te nemen. Uiteraard zijn dit allemaal nog maar voorlopige gesprekken maar wie weet
edit
Beide opties, dus zowel een overname door AMD als door Intel zal een erg grote slag zijn voor nVidia. Dit vanwege de marktsituatie op dit moment
- Intel heeft wereldwijd ongeveer 80% van de desktop market in handen
- SiS en VIA marktaandeel slinkt enorm snel zowel voor AMD als voor Intel, dit marktaandeel wordt ingenomen door ATI en nVIdia. Over 3 tot 4 jaar zullen Sis en Via het enorm moeilijk krijgen.
- De meest verkochte chipsets voor het Intel platform komen van Intel zelf af.
- nVidia verscheept 90% (als het niet meer is) van haar totale chipset shipments richting het AMD platform en daarin tegen verscheept ATI ongeveer 70% van haar totale chipset sihpments naar het Intel platform dankzij de Intel deal (RC410). Let wel, beide zijn mijn eigen schattingen, maar ik denk niet dat ik er ver vanaf zit
- Intel heeft op haar 975 chipset al officieel crossfire support, echter geen SLI support. Dit wordt door Intel *nog* tegengehouden omdat het aan het praten is met ATI over een overname.
Dus mocht AMD het bedrijf ATI overnemen, dan geeft het haar grootste chipsetpartner nVidia een grote klap in haar gezicht. Want wellicht gaat AMD/ATI dan niet stoppen met het maken van chipsets, en het is onlogisch om dan nog chipsets te maken voor het Intel platform (Intel maakt ook geen chipsets voor AMD platform remember). Intel zal dan niet blij zijn en wellicht wat goede deals maken met nVidia maar al met al zal nVidia op korte termijn veel marktaandeel en omzet verliezen.
Stel dat Intel ATI overneemt (wat ik de meest logische stap vindt) dan zal heel het Intel platform een grote no-go markt worden voor nVidia. Intel/ATI zal altijd dwarsliggen qua licenties, het openstellen mbt de laatste technologien, en ook SLI zal niet toegestaan worden op het Intel platform. HIerdoor zullen nVidia en ATI haar banden aan moeten halen.
Laat ik voorop stellen dat het van mij puur speculatie is! Mocht er een overnamen zijn, dan weet ik nog niet of AMD wel haar eigen chipsets op de markt wil gaan zetten (echter geen onbekend terein voor ze). Het is voor zowel AMD als Intel ze beide te doen om de grafische kennis. Dit omdat er steeds meer mainboards verkocht worden met VGA onboard, en er steeds hogere eisen worden gesteld aan dit soort chips. In de toekomst zullen bv Northbridge, Southbridge, en VGA allemaal onboard geplaatst worden van de CPU, iets waar zowel Intel als AMD mee bezig zijn. AMD heeft al een geheugencontroller op de CPU, en heeft haar architectuur opengesteld zodat iedereen alles direct aan de HT bus kan hangen, en in de toekomst wordt dit onchip (zie AMD presentaties). Intel heeft op IDF reeds samples laten zien van CMOS en Chipsets die integrated op de CPU zitten en het maakt ook geen geheim van dat een onboard geheugencontroller in de toekomst een must is. Dus veel van mijn verhaal is eigenlijk logica, maar de markt zal door een eventuele overname als dit wel totaal ! anders gaan uitzien. En denk maar niet dat AMD/ATI ook door gaat met Intel chipsets, want nVIdia creert na de overname van Uli ook ineens een kunstmatige shortage voor de partners die enkel de ULI southbridge afnemen om deze te combineren met ATI northbridge.
lange edit geworden

We gaan spannende tijden tegemoet, ik ga wat aandelen inslaan
[
Voor 93% gewijzigd door
The Source op 27-06-2006 22:57
]