Maar goed dat ik me er dan niet mee bemoeid hebspyros schreef op maandag 04 september 2006 @ 14:21:
[...]
als ik dan toch even offtopic ga...de enige upgrade die ik doe is mn moederbord en graka omdat mn huidige 6800 het niet meer gaat trekken met spellen als GTA4 en CNC3 om maar iets te noemen.
En pci-e kaarten gewoon goedkoper zijn. Deze config moet het nl minimaal uithouden tot end 2007 begin 2008...ben altijd in voor een beter en goedkoper plan![]()
Hoi mede Tweakers
Ik denk dat nieuwe voeding nodig heb dit omdat:
Mijn videokaart rare fouten geeft, (VPU recoverd) die niet in een andere computer voor komen. dit nadat ik me cooler heb vervangen voor een zwaardere cooler van zalmman(700 cu/ko) mijn dvd branden niet meer optimaal werkt na het vervangen van deze cooler en bang ben dat deze te weinig stroom krijgt.
Ik heb nu een b merk voeding die bij mijn kast bij geleverd werd (300 watt) ik denk vergelijkbaar met een q-tec of sweex.
Wat zit er in mijn computer:
MSI Moederbord
INTEL P4 2.0GHZ Nortwood
512MB RAM PC3200
harddisk 40 GB
harddisk 120 GB - in interne harddisk Bay
DVD-Brander (plextor px712a)
DVD-speler
Videokaart ati 9700pro met een zalm man 700 al/ko
een artic led fan
neobalk
soundblaster live
netwerkkaart PCI
Firewire kaart ( met breakout box)
Modem PCI
USB geluidkaart (hercules dj console)
USB webcam
USB LAMP (niet altijd)
Floppy DRIVE
Extra USB porten bracket
ik heb gekeken hoeveel het systeem ongeveer zou gebruiken en kwam op +/- 274 watt uit.
aangezien ik een b merk voeding heb van 300 watt lijkt me dit wat krap en de voeding is al 5 jaar oud dus neem aan dat hij het dan ook wat minder gaat doen.
Mijn vraag is nu zou dit een voedingsprobleem kunnen zijn? En is het aan te raden een betere voeding te kopen?
En welke voeding raden jullie mij aan?
ik dacht zelf aan een coolermaster extreme power 380 watt
ik heb een niet al te groot budget en wil rond de +/- 50 euro uitgeven aan een nieuw voeding.
Al vast Bedankt
Menno
Mijn videokaart rare fouten geeft, (VPU recoverd) die niet in een andere computer voor komen. dit nadat ik me cooler heb vervangen voor een zwaardere cooler van zalmman(700 cu/ko) mijn dvd branden niet meer optimaal werkt na het vervangen van deze cooler en bang ben dat deze te weinig stroom krijgt.
Ik heb nu een b merk voeding die bij mijn kast bij geleverd werd (300 watt) ik denk vergelijkbaar met een q-tec of sweex.
Wat zit er in mijn computer:
MSI Moederbord
INTEL P4 2.0GHZ Nortwood
512MB RAM PC3200
harddisk 40 GB
harddisk 120 GB - in interne harddisk Bay
DVD-Brander (plextor px712a)
DVD-speler
Videokaart ati 9700pro met een zalm man 700 al/ko
een artic led fan
neobalk
soundblaster live
netwerkkaart PCI
Firewire kaart ( met breakout box)
Modem PCI
USB geluidkaart (hercules dj console)
USB webcam
USB LAMP (niet altijd)
Floppy DRIVE
Extra USB porten bracket
ik heb gekeken hoeveel het systeem ongeveer zou gebruiken en kwam op +/- 274 watt uit.
aangezien ik een b merk voeding heb van 300 watt lijkt me dit wat krap en de voeding is al 5 jaar oud dus neem aan dat hij het dan ook wat minder gaat doen.
Mijn vraag is nu zou dit een voedingsprobleem kunnen zijn? En is het aan te raden een betere voeding te kopen?
ik heb een niet al te groot budget en wil rond de +/- 50 euro uitgeven aan een nieuw voeding.
Al vast Bedankt
Menno
Just be your self today ok?
Verwijderd
Heb het volgende systeem besteld:
Antec Sonata Lifestyle II 450W
Asus P5WDH Deluxe
Core 2 Duo E6600
Asus Redeon 1900XT 512MB
Team 2 gb PC6400
3 Casefans
DVD Brander
DVD Speler
2x Seagate 320GB
Gaat die Antec Smartpower 2.0 mijn Core 2 Duo systeempje trekken of moet ik gaan voor een zwaardere voeding. Ga trouwens wel overklokken probeer 3.6 Ghz te halen, gaat dit lukken met deze Voeding?
Asus P5WDH Deluxe
Core 2 Duo E6600
Asus Redeon 1900XT 512MB
Team 2 gb PC6400
3 Casefans
DVD Brander
DVD Speler
2x Seagate 320GB
Gaat die Antec Smartpower 2.0 mijn Core 2 Duo systeempje trekken of moet ik gaan voor een zwaardere voeding. Ga trouwens wel overklokken probeer 3.6 Ghz te halen, gaat dit lukken met deze Voeding?
Zou genoeg moeten zijn. Zelf draai ik met een Zalman 460W zonder problemen. Bij de PSU calculator kwam ik uit op iets minder dan 400W totaal met een vergelijkbaar systeem.Verwijderd schreef op maandag 04 september 2006 @ 16:09:
Heb het volgende systeem besteld:
Asus P5WDH Deluxe
Core 2 Duo E6600
Asus Redeon 1900XT 512MB
Team 2 gb PC6400
3 Casefans
DVD Brander
DVD Speler
2x Seagate 320GB
@ Qilion. Het zou goed kunnen dat bij jou de voeding het probleem is, ik kan dit alleen niet met zekerheid zeggen. Die Coolermaster voeding zal voor je systeem zeker voldoen.
[ Voor 11% gewijzigd door PilatuS op 04-09-2006 17:03 ]
Verwijderd
Je kunt met jouw kaart beter VPU recover uitzetten. Als je toch bezig bent: Zet gelijk Fast/write uit in de bios. Waarschijnlijk is het dan weg.Qilion schreef op maandag 04 september 2006 @ 16:03:
Hoi mede Tweakers
....
Al vast Bedankt
Menno
Als het probleem weg is, zou ik nog even doorsparen totdat je genoeg geld (rond de 70) hebt voor een wat betere voeding.
Maar wat is dan een wat bettere voeding???Verwijderd schreef op maandag 04 september 2006 @ 17:54:
[...]
Je kunt met jouw kaart beter VPU recover uitzetten. Als je toch bezig bent: Zet gelijk Fast/write uit in de bios. Waarschijnlijk is het dan weg.
Als het probleem weg is, zou ik nog even doorsparen totdat je genoeg geld (rond de 70) hebt voor een wat betere voeding.
het hoeft niet de beste van de beste te zijn en ook niet pasief gekoeld of semie passief gewoon met zo grote 12 centimter fan aan de onder kant lijkt me still genoeg aangzien dat mijn hdd niet echt de stilste zijn
En zal het nog is proberen met dat fast/write uit zetten maar heb ik volgens mij al geprobeerd
Idd Bedankt
Zou een Enermax Liberty 500W voldoende zijn voor dit systeem?
Intel Core 2 Duo E6600
2x 1 GB OCZ PC6400 CL4
Radeon X1900GT
3x Seagate 250 gig 7200.10 HDD
3 120mm fans + Zalman 9500
Ik wil eigenlijk later als de DX10 kaarten uit zijn een DX10 kaart bij de X1900GT zetten, om de X1900GT dan als Physics kaart te gebruiken.
Het gekke vind ik, dat dat de Enermax Liberty 500W meer Ampere levert op alle lijnene dan de Seasonic S12 600W
Edit: Alvast bedankt
Intel Core 2 Duo E6600
2x 1 GB OCZ PC6400 CL4
Radeon X1900GT
Ik wil eigenlijk later als de DX10 kaarten uit zijn een DX10 kaart bij de X1900GT zetten, om de X1900GT dan als Physics kaart te gebruiken.
Het gekke vind ik, dat dat de Enermax Liberty 500W meer Ampere levert op alle lijnene dan de Seasonic S12 600W
Edit: Alvast bedankt
Ik gok dat zelfs een goede 350 watt voeding je systeem nog kan voorzien van prik, zelfs als je de cpu heb overgeklokt. (ik neem aan dat je het PC6400 geheugen en de zalmancooler niet voor niets neemt)Dutch_Razor schreef op maandag 04 september 2006 @ 18:53:
Zou een Enermax Liberty 500W voldoende zijn voor dit systeem?
Intel Core 2 Duo E6600
2x 1 GB OCZ PC6400 CL4
Radeon X1900GT
Aangezien je ook een videokaart bij wilt plaatsen heb je echter aan de 350 watt niet voldoende. Ik weet niet wat een DX10 kaar verbruikt aan stroom, maar als het net zo'n stroomslurper is als de X1900 heb je eigelijk wel 450 watt nodig. Wil je ook een beetje reserve hebben zodat je zonder problemen bijv een paar extra HD's aan kan sluiten is een 500 watt voeding aan te raden. Een voeidng met veel meer vermogen (bijv 600 watt) is een beetje overdreven en daarmee ook zonde van het geld.
Dus als antwoord op jouw vraag: de 500 watt voeding is een goede keuze
[ Voor 3% gewijzigd door Theo op 04-09-2006 19:12 ]
7400 Wp op het dak
Bedankt, ik vind bij nader inzien die Enermax ook wel handiger dan de Seasonic i.v.m. modulair kabelsysteem
Kan wel handiger zijn, maar zelf zou ik het niet nemen, omdat de kabels niet rechtstreeks op de printplaat binnenin zijn gesoldeerd. Die modulaire connectie kan dus een beetje 'lekken' : stroomverlies, lager rendement..Dutch_Razor schreef op maandag 04 september 2006 @ 20:26:
Bedankt, ik vind bij nader inzien die Enermax ook wel handiger dan de Seasonic i.v.m. modulair kabelsysteem
Och, dat valt erg goed mee hoor. Bij mijn Antec NeoHE klikken die kabels vast in de voeding en die zitten goed vast in hun aansluitingen. Ook een erg stille voeding trouwens. + veel ampères op de 12V-lijn vergeleken met andere voedingen met hetzelfde wattage.blacktarantulaX schreef op maandag 04 september 2006 @ 20:33:
[...]
Kan wel handiger zijn, maar zelf zou ik het niet nemen, omdat de kabels niet rechtstreeks op de printplaat binnenin zijn gesoldeerd. Die modulaire connectie kan dus een beetje 'lekken' : stroomverlies, lager rendement..
Verwijderd
Helemaal mee eens.
Bij audio signalen kan dat belangrijk zijn, maar bij een "ordinair" gelijkstroom stekkertje maakt hooguit een niet meetbaar verschil...
Bij audio signalen kan dat belangrijk zijn, maar bij een "ordinair" gelijkstroom stekkertje maakt hooguit een niet meetbaar verschil...
Onlangs heb ik m'n nieuwe config opgehaald en gebouwd. Nou volgde ik dit topic al een aantal delen. Al was er bij elke voeding wel IETS, dat niet lekker liep. Dan weer onstabiel, dan weer te weinig amp's op de 12v rails. Ik had Antec, Coolermaster, Tagan en SeaSonic op het oog.
Het merk SeaSonic sprak me erg aan, vanwege de stilte en de uitmuntende stabiliteit/rendement. De keus was gevallen op de S12 series, de 600watter. Nou bleek deze zeer slecht leverbaar te zijn, na veel gerommel kwam ik een shop tegen met de M12 op voorraad.
Toen besloten dus om de M12-600W versie te bestellen, deze is modulair en heeft het certificaat van 80+. Men zou zeggen enige nadeel tov. de 6CM! fan. Niet dus deze draait alleen wanneer je een slechte airflow hebt en de voeding z'n warme lucht niet kwijt kan. Dat is hier niet het geval, dus fluister stil!
Ik hoop dat de keus iets makkelijker wordt
Pics:

Voltages:

SeaSonic URL
Het merk SeaSonic sprak me erg aan, vanwege de stilte en de uitmuntende stabiliteit/rendement. De keus was gevallen op de S12 series, de 600watter. Nou bleek deze zeer slecht leverbaar te zijn, na veel gerommel kwam ik een shop tegen met de M12 op voorraad.
Toen besloten dus om de M12-600W versie te bestellen, deze is modulair en heeft het certificaat van 80+. Men zou zeggen enige nadeel tov. de 6CM! fan. Niet dus deze draait alleen wanneer je een slechte airflow hebt en de voeding z'n warme lucht niet kwijt kan. Dat is hier niet het geval, dus fluister stil!
Ik hoop dat de keus iets makkelijker wordt
Pics:

Voltages:

SeaSonic URL
Ik heb laatst ook al gevraagd wat een goeie voeding zou zijn en kreeg 2 verschillende reactie een dat een coolermaster extreme power 380 watt goed genoeg was
Tweede reactie: dat ik beter door kon sparen voor een goeie voeding.
Nou ben toch van plan om binnen een korte termijn een nieuwe voeding te kopen wegens kabel gebrek in mijn computer:
Mijn eis is minimaal dat ik al mijn dingen kan aansluiten dus liefst 7 molex aansluitingen
een 20 en 4 pins moederbord connector liefst een waar je de vier pins aan de 20 pins kan schuiven zodat je 24 pins krijgt in verband met ooit upgrade systeem. En een of 2 floppy drive aansluitingen minimaal een.
En het liefst ook wel een beetje stil en betrouwbaar.
Bedrag moet onder de 100 euro zijn.
Liefst rond de 50.
Alvast bedankt menno
Tweede reactie: dat ik beter door kon sparen voor een goeie voeding.
Nou ben toch van plan om binnen een korte termijn een nieuwe voeding te kopen wegens kabel gebrek in mijn computer:
Mijn eis is minimaal dat ik al mijn dingen kan aansluiten dus liefst 7 molex aansluitingen
een 20 en 4 pins moederbord connector liefst een waar je de vier pins aan de 20 pins kan schuiven zodat je 24 pins krijgt in verband met ooit upgrade systeem. En een of 2 floppy drive aansluitingen minimaal een.
En het liefst ook wel een beetje stil en betrouwbaar.
Bedrag moet onder de 100 euro zijn.
Liefst rond de 50.
Alvast bedankt menno
Ja maar maar wil ook mijn 300watt b-merk voeding is vervangen is ook al 5 jaar oud volgens mij dus is wel is aan vervanging toePilatuS schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 14:01:
Opzich kan je toch ook gewoon splitters gebruiken als je meer molexen nodig hebt.
Het volgende systeem:
Pentium 4 3,0GHz (Northwood)
4 x 256MB PC3200 TwinMOS
ATi Radeon 9800 XT (of een GeForce 6600GT overclocked)
Seagate Barracuda 7200.7 160GB
Creative Soundblaster Audigy Player
Pioneer DVR-106 DVD-RW
Sony DVD-ROM
2 x 80mm en 1 x 120mm fan
Een zooi USB apparaten (meestal een stuk of 5)
Nu draait alles nog op een 350W voeding van FSP group met de volgende specificaties:
3,3V: 28A
5V: 30A
12V: 18A
Is het nodig om de voeding up te graden? Tot nu toe heb ik nog geen probleme gehad maar m'n systeem is weer wat veranderd en ik ben nu alles in een nieuwe kast aan het assembleren. Ik denk dat het nog wel zal gaan aangezien het een voeding van een A-merk is en het systeem nu ook weer niet zo zwaar is maar een second opinion kan nooit kwaad
4 x 256MB PC3200 TwinMOS
Pioneer DVR-106 DVD-RW
Sony DVD-ROM
Nu draait alles nog op een 350W voeding van FSP group met de volgende specificaties:
Is het nodig om de voeding up te graden? Tot nu toe heb ik nog geen probleme gehad maar m'n systeem is weer wat veranderd en ik ben nu alles in een nieuwe kast aan het assembleren. Ik denk dat het nog wel zal gaan aangezien het een voeding van een A-merk is en het systeem nu ook weer niet zo zwaar is maar een second opinion kan nooit kwaad
Dit zou geen enkel probleem mogen zijn. Ik ken iemand die bijna dezelfd config maar met een 9800Pro op een Aopen 300W draait die maar 16A llevert op de 12V-lijn.Admiral Freebee schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 15:59:
Het volgende systeem:
4 x 256MB PC3200 TwinMOS
Pioneer DVR-106 DVD-RW
Sony DVD-ROM
Goed
Bedankt!
Het enigste probleem is nu de korte kabels
Het enigste probleem is nu de korte kabels

Verwijderd
Sorry voor het kickje, maar ik denk dat deze posten over het hoofd is gezien ??Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 09:22:
môrge
Ik ga nu zeer waarschijnlijk een 7600GS AGP van nVidia aanschaffen. Nu vind ik volgens de eXtreme PSU calculator een wattage van 252W. Ik heb een 300W A-merk voeding en ben dus ook in de veronderstelling dat de voeding het gewoon zou moeten trekken. Nu twijfel ik niet aan zo'n calculator, maar tochwil ik hier ook even vragen of het moet gaan:
AMD64 3500+ NewCastle (S939)
Asus A8V Deluxe
1x 7200rpm IDE HD
1x DVD-RW
1x DVD
binnenkort dan: nVidia 7600GS (nu nVidia 5700LE die defect is geraakt)
onboard sound + network
+ nog randapp. als iPod, printer op usb, maar die gebruik ik alleen als de pc verder niet volledig belast wordt dus dat wordt verwaarloosbaar, die invloed.
bij voorbaat dank
edit: ik vergat mijn geheugen bij de specificaties te zetten:
2x 512 MB Corsair DDR
Verwijderd
Idd
Het gaat niet zozeer om het totale vermogen, maar meestal hoe het verdeeld is. Even rekenen:
8A voor CPU
2A voor HDD
3A voor DVD's
4A voor Graka
1A voor Fans en mobo
Totaal 18A op 12V.
Elke ATX 2.x voeding zal dat trekken. Waarschijnlijk jouw voeding niet...(indien ATX 1.x) Kijk even op de sticker op je voeding alvorens je er zuur verdient geld in gaat steken
Het gaat niet zozeer om het totale vermogen, maar meestal hoe het verdeeld is. Even rekenen:
8A voor CPU
2A voor HDD
3A voor DVD's
4A voor Graka
1A voor Fans en mobo
Totaal 18A op 12V.
Elke ATX 2.x voeding zal dat trekken. Waarschijnlijk jouw voeding niet...(indien ATX 1.x) Kijk even op de sticker op je voeding alvorens je er zuur verdient geld in gaat steken
Verwijderd
Bedankt voor de reactie. Over het hoofd zien kan gebeuren ;-). Ik heb even op mijn voeding gekeken en er staat 18A bij de +12V lijn.... Ik weet niet of mijn voeding ATX1 of ATX2 is. , dit is wat op mijn factuur staat:
"A-open H500C Blue 300 Watt ATX 'low noise'
edi2: zo snel op google vindt ik ATX 2.0, dus dat zou hij dan inderaad moeten trekken. Ga ik zeer waarschijnlijk de kaart halen. Bedankt
"A-open H500C Blue 300 Watt ATX 'low noise'
edi2: zo snel op google vindt ik ATX 2.0, dus dat zou hij dan inderaad moeten trekken. Ga ik zeer waarschijnlijk de kaart halen. Bedankt
[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2006 20:47 ]
Verwijderd
Het zal een ATX 1.x voeding zijn, want een ATX 2.x heeft altijd meerdere (meestal 2) 12V lijnen.
Als ie te licht is schakelt ie vanzelf af wanneer ie overbelast wordt.
Als ie te licht is schakelt ie vanzelf af wanneer ie overbelast wordt.
Een van de volgende is de wens:
- Antec Neo HE 550
- Zalman ZM460B APS
- Enermax ELT 500 AWT Liberty
- Coolermaster RS-600-ASAA
Weet iemand hoe hier de verdeling is van de +12V lijnen? Heb dit van de Enermax kunnen vinden (http://www.enermax.com/en.../M20061216334895923.pdf): hier is de +12V2 alleen voor de CPU, lijkt me vrij standaard. Er staat hier echter geen continu amps gegeven...
Voor de Coolermaster (http://www.coolermaster.c...iGreen%20Power%20600W.pdf) is dit duidelijker te vinden.
Heeft iemand ervaring met één van de 4 voedingen? Is de Zalman niet gewoon prima (goedkoopst) met 16 en 18 A. cont.? Of zijn er nog andere voedingen waar ik aan moet denken?
Zie ondertussen door de bomen het bos niet meer
Veel dank, het moet dit aanvonken: X2 4400+, EAX850XT PE, 4*512 Corsair CAS2, A8N-Sli Deluxe, Audigy 2ZS, 2*SATA 160GB Maxtor DM10, 2*DVD, 2 casefans en 2 usb app.
Ooh, en hoe weet ik hoeveel amps ik voor wat kan rekenen? Zat zelf aan 8 CPU, 4 GPU en ong. 8 voor de rest...
- Antec Neo HE 550
- Zalman ZM460B APS
- Enermax ELT 500 AWT Liberty
- Coolermaster RS-600-ASAA
Weet iemand hoe hier de verdeling is van de +12V lijnen? Heb dit van de Enermax kunnen vinden (http://www.enermax.com/en.../M20061216334895923.pdf): hier is de +12V2 alleen voor de CPU, lijkt me vrij standaard. Er staat hier echter geen continu amps gegeven...
Voor de Coolermaster (http://www.coolermaster.c...iGreen%20Power%20600W.pdf) is dit duidelijker te vinden.
Heeft iemand ervaring met één van de 4 voedingen? Is de Zalman niet gewoon prima (goedkoopst) met 16 en 18 A. cont.? Of zijn er nog andere voedingen waar ik aan moet denken?
Zie ondertussen door de bomen het bos niet meer
Veel dank, het moet dit aanvonken: X2 4400+, EAX850XT PE, 4*512 Corsair CAS2, A8N-Sli Deluxe, Audigy 2ZS, 2*SATA 160GB Maxtor DM10, 2*DVD, 2 casefans en 2 usb app.
Ooh, en hoe weet ik hoeveel amps ik voor wat kan rekenen? Zat zelf aan 8 CPU, 4 GPU en ong. 8 voor de rest...
De Zalman is de stilste van de 4. Ik had een Coolermaster iGreenpower 500W maar heb die vervangen omdat ik em teveel herrie vond maken. Is verder wel een erg goed voeding hoor.
Opzich zijn al die 4 voedingen stuk voor stuk erg goed.
Mijn systeem zal ongeveer even veel nodig hebben als die van jou en bij mij draait het prima op die Zalman.
Opzich zijn al die 4 voedingen stuk voor stuk erg goed.
Mijn systeem zal ongeveer even veel nodig hebben als die van jou en bij mij draait het prima op die Zalman.
[ Voor 22% gewijzigd door PilatuS op 06-09-2006 20:02 ]
Verwijderd
Helemaal eens met confrere PilatuS.
Ik vind wel een beetje dat je appels met peren vergelijkt.
Effectief levert een Enermax Liberty 400W ongeveer evenveel vermogen als die Zalman en is ongeveer even duur.
Die andere twee ben ik niet kapot van.
Aangezien PilatuS die voeding ook gebruikt moet ie wel goed zijn
(komt ook qua werkelijk vermogen, stabiliteit en rendament goed uit de tests)
Ik vind wel een beetje dat je appels met peren vergelijkt.
Effectief levert een Enermax Liberty 400W ongeveer evenveel vermogen als die Zalman en is ongeveer even duur.
Die andere twee ben ik niet kapot van.
Aangezien PilatuS die voeding ook gebruikt moet ie wel goed zijn
Opzich is de Coolermaster wel beter dan de Zalman kwa vermogen en stabiele voltlijnen. Als ik ga gamen zakken de voltage's van mijn Zalman wat verder in dan de Coolermaster. De Coolermaster ging van 12.4 naar 12.3. De Zalman gaat van 12.3 naar rond de 12. Verder is de PC met beide PSU's gewoon wel helemaal stabiel dus echt veel maakt het niet uit.
Het probleem met de Coolermaster is dat ie bij internetten en ander licht werkt redelijk stil is, maar zodra ik met dat ding ging gamen was het niet om aan te horen die herrie. Met een luchtgekoelt systeem zal je het verschil misschien niet horen. Met mijn watergekoelde syteem dat ik ook echt gemaakt heb om stil te zijn was die voeding een ramp.
Als ik bij die Coolermaster al mijn fans uit deed hoorde ik gewoon geen verschil. En dan heb ik het over 2x 120mm Papst en 4x 80mm Papst. Die ene 120mm fan uit de voeding maakte dus meer lawaai dan 6 andere fans bij elkaar. ( En dan staat er leuk 17dB op de verpakking van de voeding
)
Het probleem met de Coolermaster is dat ie bij internetten en ander licht werkt redelijk stil is, maar zodra ik met dat ding ging gamen was het niet om aan te horen die herrie. Met een luchtgekoelt systeem zal je het verschil misschien niet horen. Met mijn watergekoelde syteem dat ik ook echt gemaakt heb om stil te zijn was die voeding een ramp.
Als ik bij die Coolermaster al mijn fans uit deed hoorde ik gewoon geen verschil. En dan heb ik het over 2x 120mm Papst en 4x 80mm Papst. Die ene 120mm fan uit de voeding maakte dus meer lawaai dan 6 andere fans bij elkaar. ( En dan staat er leuk 17dB op de verpakking van de voeding

[ Voor 17% gewijzigd door PilatuS op 07-09-2006 16:36 ]
Verwijderd
Hmm, zal die voeding zo warm worden of zal het toerental overdreven zijn....
Verders viel me op dat het rendament van jouw Zalman stukken beter is dan van die Coolermaster. Met die twee dingen samen lijkt me de keuze snel gemaakt
Verders viel me op dat het rendament van jouw Zalman stukken beter is dan van die Coolermaster. Met die twee dingen samen lijkt me de keuze snel gemaakt
Na een half uur gamen was de lucht die uit de Coolermaster kwam echt heel koel. Ik denk dat de als de fan op 40% van de snelheid zou draaien dat ie dan nog prima koel genoeg zou zijn.
Coolermaster heb ik ook nog ff gebelt over het probleem, enige wat ze mijn konden vertellen was dat ze wel wisten dat ie teveel herrie maakte en dat ik de fan maar moest vervangen of een andere PSU kopen. Ze weten dus dat ie teveel herrie maakt en toen heb ik verteld dat ze de 17dB op de doos er maar af moesten halen omdat het zeer misleidend is maar daar hadden ze geen zin in.
In dit topic vertelde iemand mij dat de Seasonic PSU's kwa stilte erg goed zijn, toen heb ik die maar besteld alleen 2 weken later kwam die zaak er achter dat ze em niet konden leveren. Toen maar aan hun gevraagt wat ze mijn konden aanraden en dat was de Zalman. Die heb ik toen dus daar besteld en ik ben er erg tevreden over. Hij maakt ongeveer even veel lawaai als een 120mm Papst op 8 volt, en dat is erg stil
Coolermaster heb ik ook nog ff gebelt over het probleem, enige wat ze mijn konden vertellen was dat ze wel wisten dat ie teveel herrie maakte en dat ik de fan maar moest vervangen of een andere PSU kopen. Ze weten dus dat ie teveel herrie maakt en toen heb ik verteld dat ze de 17dB op de doos er maar af moesten halen omdat het zeer misleidend is maar daar hadden ze geen zin in.
In dit topic vertelde iemand mij dat de Seasonic PSU's kwa stilte erg goed zijn, toen heb ik die maar besteld alleen 2 weken later kwam die zaak er achter dat ze em niet konden leveren. Toen maar aan hun gevraagt wat ze mijn konden aanraden en dat was de Zalman. Die heb ik toen dus daar besteld en ik ben er erg tevreden over. Hij maakt ongeveer even veel lawaai als een 120mm Papst op 8 volt, en dat is erg stil
[ Voor 27% gewijzigd door PilatuS op 07-09-2006 17:54 ]
Beste tweakers.
Omdat ik een upgrade ga uitvoeren (vga) heb ik ook een nieuwe voeding nodig. Graag jullie advies
Fujitsu Siemens Scaleo T
Mobo: D1826-G
Chipset: Intel 915
Proc: P4 HT 540, 3.2 Ghz
Proc Cooler: Coolermaster Hyper L3
RAM: 4x 256 MB (dual channel)
HD: 1x Western Digital 250 GB, 7200 RPM
DVD: 1x NEC DVD Brander, lezer, Cd speler en brander (alles in 1 dus)
1x Tv Kaart
1x Thrustmaster Gamepad: Dual Power 3
1x Thrust USB Headset
1x Creative 5.1 surround set
1x Cardreader
Onboard Soundcard en LAN
VGA: er zat een x600pro in met een 350 Watt Fortron Voeding. Upgrade die ik wil doen word een Ati x1900gt ( of is cpu bottleneck) of hebben jullie beter advies? Welke voeding zou ik nodig hebben bij die nieuwe config..?
Omdat ik een upgrade ga uitvoeren (vga) heb ik ook een nieuwe voeding nodig. Graag jullie advies
Fujitsu Siemens Scaleo T
1x Tv Kaart
1x Thrust USB Headset
1x Cardreader
Onboard Soundcard en LAN
VGA: er zat een x600pro in met een 350 Watt Fortron Voeding. Upgrade die ik wil doen word een Ati x1900gt ( of is cpu bottleneck) of hebben jullie beter advies? Welke voeding zou ik nodig hebben bij die nieuwe config..?
De CPU zal zeker een bottleneck zijn bij die kaart, je zal de kaart dus niet helemaal kunnen benutten. Maar je zal er wel op vooruit gaan kwa frames per seconde. Ik zou kwa voeding gaan voor een 450W van een A-merk.
Zorg er wel voor dat als je die nieuwe videokaart koopt je ook en PCI-e slot hebt en niet dat je nu een AGP slot hebt.
Zorg er wel voor dat als je die nieuwe videokaart koopt je ook en PCI-e slot hebt en niet dat je nu een AGP slot hebt.
[ Voor 24% gewijzigd door PilatuS op 07-09-2006 19:28 ]
Ik heb pci-e..maar welke kaart zou dan geen bottleneck vormem? 450 watt a-merk zat ik ook al te denken, maar hoeveel ampere ehb ik voor op de 12v lijn nodig? Is het trouwens een hele grote bottleneck? heb mensen met zelfde cpu gezien die een 7900gt in hun systeem hebben...
[ Voor 26% gewijzigd door Samjung op 07-09-2006 19:32 ]
Ik weet niet precies hoe erg de CPU de bottleneck zal zijn. Ik weet wel dat toen ik in mijn huidige PC nog een P4 3.0GHz had zitten dat mijn X1900XT enorm werd tegen gehouden door de CPU. Jouw CPU is wel wat sneller dus zal de bottleneck wat kleiner zijn.
Opzich moet elke 450W voeding van een A-merk voldoende ampere's geven op de 12 volt lijn. Zelf heb ik de Zalman 460W en die voldoet prima voor mijn syteem en is ook nog eens erg stil en redelijk geprijst.
Opzich moet elke 450W voeding van een A-merk voldoende ampere's geven op de 12 volt lijn. Zelf heb ik de Zalman 460W en die voldoet prima voor mijn syteem en is ook nog eens erg stil en redelijk geprijst.
En de gt is natuurlijk wat langzamer dan de xt. Heb je aanbeveling voor andere kaart eventueel dan?
Bah, dat bottleneck-gedoe is zwaar overdreven. Op elke pc is een of ander onderdeel wel een bottleneck. Uiteraard zal die grafische kaart sneller lopen op en Conroe als op een P4 3.2. Het hangt er allemaal vanaf wat je zel wil. Wil je nu alles vervangen? Tja, dan zal je pc veel sneller zijn en ben je ook veel geld kwijt. Wil je alleen dat spellen sneller lopen? Dan is die nieuwe videokaart een goede keus, zelf al loopt die sneller op een andere CPU. Die videokaart zal in elk geval een pak sneller zijn dan je huidige kaart, en is dat niet wat telt?
Zoek zelf wat benchmarks van computers met een vergelijkbare videokaart en cpu en oordeel zelf of het de investering waard is. Je bent heus niet de enige met zo een kaart en cpu.
Zoek zelf wat benchmarks van computers met een vergelijkbare videokaart en cpu en oordeel zelf of het de investering waard is. Je bent heus niet de enige met zo een kaart en cpu.
Het gaat idd om de games, en de x600pro is overleden
. Dus eigelijk wel snel een vervanging, en ik game ook veel dus ja. En nee ben verder niet van plan verder er wat aan te upgraden, behalve de voeding dan

[ Voor 18% gewijzigd door Samjung op 07-09-2006 20:15 ]
Verwijderd
needless to say schreef op donderdag 07 september 2006 @ 20:10:
Bah, dat bottleneck-gedoe is zwaar overdreven. Op elke pc is een of ander onderdeel wel een bottleneck. Uiteraard zal die grafische kaart sneller lopen op en Conroe als op een P4 3.2. Het hangt er allemaal vanaf wat je zel wil. Wil je nu alles vervangen? Tja, dan zal je pc veel sneller zijn en ben je ook veel geld kwijt. Wil je alleen dat spellen sneller lopen? Dan is die nieuwe videokaart een goede keus, zelf al loopt die sneller op een andere CPU. Die videokaart zal in elk geval een pak sneller zijn dan je huidige kaart, en is dat niet wat telt?
Off topic:
Toch lijkt me 2* X1900XTX in crossfire, met een sempron 2800+ geen zinvolle combinatie. Zelf ben ik immer zoekende naar een zo hoog mogelijke €/fps verhouding.
Maat van me ruilde z'n 9800XT in voor een X800XT PE, en won nauwelijks performance, tot ie z'n 3000+ ook inruilde voor een 4000+.
Daarom koop ik altijd Graka, CPU en Mobo in 1 keer...Dan hoef je ook niets op de toekomst te kopen, want wanneer je de snelheid waar je voor betaald hebt kunt gebruiken ist nog maar de helft waard...
Ontegenzeggelijk voordeel is wel dat je de uigaven een beetje kunt spreiden...
[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2006 21:02 . Reden: Aangegeven dat eea off-topic gaat. ]
Toch denk ik dat ik er wel stuk op vooruit ga. Die 3.2 is ook weer niet zo sloom
Nou, ik heb sinds kort een nieuw systeempje en ik vermoed dat mn voeding niet sterk genoeg is 
• Nexus Breeze 400, Zwart
• Asus A8R32-MVP Deluxe. Xpress3200 (PCI-e. Sound. LAN. SATA II. RAID. 1394)
• AMD Athlon 64 X2 4600+ Manchester (S939. 2.4GHz. 2x512KB. Boxed)
• Kingston 2GB DDR PC3200 CL3 (2x1GB) Dual Channel Kit (KVR400X64C3AK2/2G)
• Sapphire Radeon X1900XT 512MB DDR3. (PCI-e. 2xDVI)
• WD 320GB SATA II 7200RPM 16MB Caviar SE16 (WD3200KS)
• NEC ND-4571 16x (Dual-layer. Labelflash. Zwart)
• Scythe SCNJ-1000 Ninja + 120MM fan
• Arctic Accelero X2
• Zalman ZM-2HC2
• Acer AL2051W 20" Widescreen Monitor
Er zit dus een 400watt voeding bij mn kast, Nexus NX-4090. Het is trouwens een erg stille kast, als je je hoofd op de voeding legt, dan hoor je hem pas heel stilletjes
, zelfde geld voor de andere casefan die er standaard in zit. De voeding geeft 16.2 db(a)!! en dat is dus erg stil.
Maar mn systeem werkt niet optimaal, en de voltagemetingen die die geeft in windows zijn schrikbarend...
Idle
+3.3V = 2.8-3.01V
Load
+3.3V = 1.8-2.5 V
De rest zit wel binnen de marges... maar denk dat de 12 volt te weinig is, want de ATI kaart werkt niet optimaal...
Mijn vraag is:
Is deze voeding te zwak (ik denk zelf van wel)
en zoja?
Welke voeding kunnen jullie me aanraden die krachtig genoeg is, maar toch nog steeds stil is, en voor airflow zorgt, zoals deze voeding doet... (er zit geen ruimte voor extra casefans in de kast, de enige casefan voor lucht naar buiten is dus de voedingfan)
• Nexus Breeze 400, Zwart
• Asus A8R32-MVP Deluxe. Xpress3200 (PCI-e. Sound. LAN. SATA II. RAID. 1394)
• AMD Athlon 64 X2 4600+ Manchester (S939. 2.4GHz. 2x512KB. Boxed)
• Kingston 2GB DDR PC3200 CL3 (2x1GB) Dual Channel Kit (KVR400X64C3AK2/2G)
• Sapphire Radeon X1900XT 512MB DDR3. (PCI-e. 2xDVI)
• WD 320GB SATA II 7200RPM 16MB Caviar SE16 (WD3200KS)
• NEC ND-4571 16x (Dual-layer. Labelflash. Zwart)
• Scythe SCNJ-1000 Ninja + 120MM fan
• Arctic Accelero X2
• Zalman ZM-2HC2
• Acer AL2051W 20" Widescreen Monitor
Er zit dus een 400watt voeding bij mn kast, Nexus NX-4090. Het is trouwens een erg stille kast, als je je hoofd op de voeding legt, dan hoor je hem pas heel stilletjes
Maar mn systeem werkt niet optimaal, en de voltagemetingen die die geeft in windows zijn schrikbarend...
Idle
+3.3V = 2.8-3.01V
Load
+3.3V = 1.8-2.5 V
De rest zit wel binnen de marges... maar denk dat de 12 volt te weinig is, want de ATI kaart werkt niet optimaal...
Mijn vraag is:
Is deze voeding te zwak (ik denk zelf van wel)
en zoja?
Welke voeding kunnen jullie me aanraden die krachtig genoeg is, maar toch nog steeds stil is, en voor airflow zorgt, zoals deze voeding doet... (er zit geen ruimte voor extra casefans in de kast, de enige casefan voor lucht naar buiten is dus de voedingfan)
Verwijderd
Mijn vraag is:
Weet iemand zo hoeveel stroom een 7800GT verbruikt , dus eigenlijk de ampere's.
Ik zit namelijk steeds met een probleem.Zodra het stressig word met mijn pc dus ook met gamen dan blijft mijn pc wel eens hangen
Het enige wat ik dan nog kan doen is het belangrijkste knopje op de computer duwen "reset"
Dan start hij opnieuw op en gaat alles weer redelijk goed tot dat ik weer met mijn PC volle bak wil gaan.
Mijn Systeem bestaat verder uit een:
AMD64 3800
Asus A8n-E SLI
Leadtek 7800GT
4 HDD's waarvan 2 raptors
2gb geheugen (gSkill 2.3.2.5)
4 usb apparaten
7 koelers
IDE kabels verlicht
2 dvd branders.
Nou het belangrijkste Coolermaster real power 450Watt voeding.
Nou weet ik dat wattage niet het belangrijkste is maar de Ampere en de stabiliteit van een voeding.
Nou keek op asus site bij mijn moederbord en daar stond dat bij een 2x 6800GS met 2 HDD etc ec , minimaal een voeding die de +12 en -12V >20(A) geadviseerd word.Ja ik weet het dat ik deze niet heb , maar een serie erboven en meer HDD's erin en andere spullen.Maar het gaat mij erom met die 7800GT.
Mijn coolermaster heeft dat niet hij heeft maar 16(A).Er zijn voedingen die dat wel hebben , Enermax Liberty serie 500 watt (22A) ook de 620 Watt , OCZ powerstream 22A en sommige Tagans 20A , Be Quiet 520W en hoger ook.
Vandaar dat ik even navraag of iemand weet wat een 7800GT doet , op de site van leadtek vind ik helaas niets. Het probleem met vastlopen moet ergens in zitten.En ik keek toch wel even op betreft wat ik zag op Asus site met 2x6800GT.
Eigenlijk sinds ik deze voeding heb loopt het vast , de rest van de hardware is veelvuldig getest en geen probleem gevonden.Enermax noisetaker voeding(oudere serie 470W 3 jaar oud) erin gehad en daar liep hij ook mee vast
Maar even nagecheckt en hij heeft op +12V en -12V maar ook 16A.Vandaar uit dat ik daar ga zoeken.
Alvast bedankt.
Ik zit namelijk steeds met een probleem.Zodra het stressig word met mijn pc dus ook met gamen dan blijft mijn pc wel eens hangen

Dan start hij opnieuw op en gaat alles weer redelijk goed tot dat ik weer met mijn PC volle bak wil gaan.
AMD64 3800
Asus A8n-E SLI
Leadtek 7800GT
4 usb apparaten
7 koelers
IDE kabels verlicht
2 dvd branders.
Nou weet ik dat wattage niet het belangrijkste is maar de Ampere en de stabiliteit van een voeding.
Nou keek op asus site bij mijn moederbord en daar stond dat bij een 2x 6800GS met 2 HDD etc ec , minimaal een voeding die de +12 en -12V >20(A) geadviseerd word.Ja ik weet het dat ik deze niet heb , maar een serie erboven en meer HDD's erin en andere spullen.Maar het gaat mij erom met die 7800GT.
Mijn coolermaster heeft dat niet hij heeft maar 16(A).Er zijn voedingen die dat wel hebben , Enermax Liberty serie 500 watt (22A) ook de 620 Watt , OCZ powerstream 22A en sommige Tagans 20A , Be Quiet 520W en hoger ook.
Vandaar dat ik even navraag of iemand weet wat een 7800GT doet , op de site van leadtek vind ik helaas niets. Het probleem met vastlopen moet ergens in zitten.En ik keek toch wel even op betreft wat ik zag op Asus site met 2x6800GT.
Eigenlijk sinds ik deze voeding heb loopt het vast , de rest van de hardware is veelvuldig getest en geen probleem gevonden.Enermax noisetaker voeding(oudere serie 470W 3 jaar oud) erin gehad en daar liep hij ook mee vast

Alvast bedankt.
Dat vind ik niet. Toen ik van een P4 3.0 naar de Core 2 Duo ging werd mijn 3mark05 score ineens 12.000 ipv 7000. Met de CS:S stresstest ging ik van 120 naar 190fps. Lijkt mij toch een aardig groot verschil dat wel aangeeft dat de P4 een enorme bottleneck was.needless to say schreef op donderdag 07 september 2006 @ 20:10:
Bah, dat bottleneck-gedoe is zwaar overdreven.
Ik moest wel ff lache op je postingVerwijderd schreef op donderdag 07 september 2006 @ 22:44:
Mijn vraag is:
Ik zit namelijk steeds met een probleem.Zodra het stressig word met mijn pc dus ook met gamen dan blijft mijn pc wel eens hangenHet enige wat ik dan nog kan doen is het belangrijkste knopje op de computer duwen "reset"
![]()
![]()
AMD64 3800
Asus A8n-E SLI
Leadtek 7800GT
4 usb apparaten
7 koelers
IDE kabels verlicht
2 dvd branders.
Eigenlijk sinds ik deze voeding heb loopt het vast , de rest van de hardware is veelvuldig getest en geen probleem gevonden.Enermax noisetaker voeding(oudere serie 470W 3 jaar oud) erin gehad en daar liep hij ook mee vastMaar even nagecheckt en hij heeft op +12V en -12V maar ook 16A.Vandaar uit dat ik daar ga zoeken.
Alvast bedankt.
Als die ampere's die je noemt, zitten op een +12V lijn, en al die voedingen hebben er nog een TWEEDE
Zo ook jou voeding, 1 +12V = 10A, en je tweede +12V is 12 A, je -12V lijn is 1A, dus je haalt je broodnodige 20A. Zie ook ff de CM website
Peak zijn de waarden zelf wat beter; 1V12= 18A, 2V12=16A. Ik denk dat jij deze 16A bedoelt
Maar goed, je hebt ergens nog een ongebruikte +V12 lijn zitten, maar er eens gebruik van
Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802
Verwijderd
Daar heb ik nu een vraagje over. Die 7600GS loopt hier prima, heb 1x een vastloper gehad, maar daarna ook niet meer. Everest geeft keurig normaal waarde (tussen de 11,90 V - 12 V op de 12V lijn). Speedfan geeft echter verontrustendere waarden (<12,45V). Nu dacht ik, ik ga toch eens even kijken voor een andere voeding, of ik er een koop zie ik nog wel. Nu ging ik dus kijken naar zalman, lekker stil enz. Dus die ZM460B-APS. Deze heeft 2 12V lijnen. zou ik die allebei op mijn mobo kunnen inpluggen om dan lekker uiterst stabiel te lopen of moet je mobo/ vga daar nog iets speciaals voor hebben, want op mijn moederbord zie ik 1x een 12V 'gat' zitten, hoe zit dit? (vast domme vraag, maar ik ben nieuw in dit gebied)
Die voeding lijkt mij wel goed (specificaties in vorige post, maar ff ruw: 3500+, Asus A8V, 1024 MB intern, 7600GS, 1x dvdspeler, 1x dvd-rw, sound onboard)), zeker in het kader van toekomstige uitbreidingen.
Dank.
edit: deze voeding die ik nu heb, hoorde bij de kast. ik neem aan dat ik deze wel gewoon kan vervangen omdat het formaat van die zalman idem is? (kast = aopen H500C blue)
Die voeding lijkt mij wel goed (specificaties in vorige post, maar ff ruw: 3500+, Asus A8V, 1024 MB intern, 7600GS, 1x dvdspeler, 1x dvd-rw, sound onboard)), zeker in het kader van toekomstige uitbreidingen.
Dank.
edit: deze voeding die ik nu heb, hoorde bij de kast. ik neem aan dat ik deze wel gewoon kan vervangen omdat het formaat van die zalman idem is? (kast = aopen H500C blue)
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2006 15:56 ]
Dat wordt dus het systeem (dus met x1900gt) en nu heb ik 2 voedingen op het oog:Samjung schreef op donderdag 07 september 2006 @ 19:17:
Beste tweakers.
Fujitsu Siemens Scaleo T
1x Tv Kaart
1x Thrust USB Headset
1x Cardreader
Onboard Soundcard en LAN
Thermaltake PurePower Blue Light 460 W :
http://www.thermaltake.co...Power/w006768/w006768.asp
OCZ ModStream 450 W: (klik op pdf file)
http://www.ocztechnology....cz_modstream_power_supply
Welke is het best voor mijn toekomstige systeem? Volgens mij kan de OCZ meer A leveren op de 12v lijn, wat wel belangrijk is.
Graag advies/meingen
@997C2S. Die Zalman zal zeker prima voldoen, ik draai hier met die voeding met een zwaarder systeem dat jij hebt.
@Samjung. Ik zou eerder voor de OCZ gaan dan voor de Thermaltake. Het zijn beide opzich wel goede voedingen maar persoonlijk lijkt mij de OCZ toch net wat meer kwaliteit.
@Samjung. Ik zou eerder voor de OCZ gaan dan voor de Thermaltake. Het zijn beide opzich wel goede voedingen maar persoonlijk lijkt mij de OCZ toch net wat meer kwaliteit.
Verwijderd
Ja, daaer ga ik wel vanuit ;):P enige wat ik me afvraag is hoe het met die 2e 12V lijn zit, waar die op het mobo moet want op het mobo zelf noch in het boekje vind ik daar iets over en ik heb nu die standaard 300W aopen die bij de kast hoort en wil dan toch graag weten dat het wel past en ik iets aan die 12V lijn heb, want zo'n ding kost toch weer snel 70 eurPilatuS schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 16:09:
@997C2S. Die Zalman zal zeker prima voldoen, ik draai hier met die voeding met een zwaarder systeem dat jij hebt.
Ik heb in m'n systeem een Be Quiet Dark Power Pro 530 Watt, ben er echt super tevreden over.
De kabels zijn echt helemaal gesleeved, kan iedereen deze voeding aanraden.
Voltages zijn redelijk strak, en de voeding hoor je amper.
Handige feature is ook dat de voeding 2 minuten doordraaid wanneer het systeem is uitgeschakeld om de warmte te verplaatsen wanneer het systeem lang heeft aangestaan.
Verder ben ik er nog niet uit of ik m'n fans op de temperatuurgeregelde aansluitingen op de voeding aansluit, m'n moederbord stuurt ze namenlijk ook netjes aan.
Zou niet weten of ik hier voordeel uit zou kunnen halen.
Volgende generatie be quiet! zit er ook aan te komen:
Straight Power:

Ziet er naar mijn mening ook erg netjes uit.
De kabels zijn echt helemaal gesleeved, kan iedereen deze voeding aanraden.
Voltages zijn redelijk strak, en de voeding hoor je amper.
Handige feature is ook dat de voeding 2 minuten doordraaid wanneer het systeem is uitgeschakeld om de warmte te verplaatsen wanneer het systeem lang heeft aangestaan.
Verder ben ik er nog niet uit of ik m'n fans op de temperatuurgeregelde aansluitingen op de voeding aansluit, m'n moederbord stuurt ze namenlijk ook netjes aan.
Zou niet weten of ik hier voordeel uit zou kunnen halen.
Volgende generatie be quiet! zit er ook aan te komen:
Straight Power:

Ziet er naar mijn mening ook erg netjes uit.
De Zalman heeft een 20 pins connector met daaraan nog een 4 pins. Die doe je dus naast elkaar in het mobo. Hij heeft ook nog 2x 4pins extra voor het mobo, maar daar heb je er maar 1 van nodig. Ook heeft ie nog voor de GPU's 2x 6pins.Verwijderd schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 16:15:
[...]
Ja, daaer ga ik wel vanuit ;):P enige wat ik me afvraag is hoe het met die 2e 12V lijn zit, waar die op het mobo moet want op het mobo zelf noch in het boekje vind ik daar iets over en ik heb nu die standaard 300W aopen die bij de kast hoort en wil dan toch graag weten dat het wel past en ik iets aan die 12V lijn heb, want zo'n ding kost toch weer snel 70 eur
Verwijderd
Aah bedankt. Maar die 20(+4) pins connector is voor het mobo zelf. Op mijn GPU zelf zit geen aparte powerinput en deze krijgt het gewoon dus via de AGP poort, en dus via de 12 V lijn meen ik? Die zalman heeft er daar 2 van, en dáárvan zie ik maar een 'aansluitmogelijkheid'PilatuS schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 16:25:
[...]
De Zalman heeft een 20 pins connector met daaraan nog een 4 pins. Die doe je dus naast elkaar in het mobo. Hij heeft ook nog 2x 4pins extra voor het mobo, maar daar heb je er maar 1 van nodig. Ook heeft ie nog voor de GPU's 2x 6pins.
Verwijderd
Dat snap ik allemaal wat jij omschrijft en dat had ik ook al gezienIllidan schreef op donderdag 07 september 2006 @ 23:43:
[...]
Ik moest wel ff lache op je posting
Als die ampere's die je noemt, zitten op een +12V lijn, en al die voedingen hebben er nog een TWEEDE
Zo ook jou voeding, 1 +12V = 10A, en je tweede +12V is 12 A, je -12V lijn is 1A, dus je haalt je broodnodige 20A. Zie ook ff de CM website
Peak zijn de waarden zelf wat beter; 1V12= 18A, 2V12=16A. Ik denk dat jij deze 16A bedoelt
Maar goed, je hebt ergens nog een ongebruikte +V12 lijn zitten, maar er eens gebruik van
Ik heb eens contact genomen met Leadtek(videokaart) en Asus en ditzelfde probleem even uitgelegd en met mijn specificaties.Kijken wat zei erop zeggen.
Ik kwam nou wel erachter zodra ik ga gamen wat toch een beetje stress is en dvd rebuilder draai dat mijn voedingwaarde in een x omlaag flikkert.De 12V lijn staat op Idle 11.77 - 11.90 , maar onder stress zakt hij naar 11.10 - 11.20

Gemeten met een multimeter. Bios waarde onder Idle is hetzelfde als de multimeter.
Je GPU krijgt het door de stekker die in je mobo gaat. Of ie dan ook een 12volt lijn pakt weet ik niet maar dat maakt verder eigenlijk ook niets uit. Je GPU heeft niet zo heel veel power nodig vandaar dat er geen 4 of 6pins stekker in moet.Verwijderd schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 16:37:
[...]
Aah bedankt. Maar die 20(+4) pins connector is voor het mobo zelf. Op mijn GPU zelf zit geen aparte powerinput en deze krijgt het gewoon dus via de AGP poort, en dus via de 12 V lijn meen ik? Die zalman heeft er daar 2 van, en dáárvan zie ik maar een 'aansluitmogelijkheid'
Ik hou bij mijn Zalman 1x een 4pins stekker over en 1x een 6 pins. (En natuurlijk nog wat molexen enzo maar dat boeit verder niet)
Verwijderd
Oké, ik begin het te snappen. Bedankt iig! De stabiliteit van mijn systeem zal dus fors vooruit gaan bij die Zalman 460W voeding?
Het zou kunnen dat het niet aan je voeding ligt maar dat kan ik niet weten. Wat ik wel zeker weet is dat die Zalman een erg goede voeding is.Verwijderd schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 18:21:
Oké, ik begin het te snappen. Bedankt iig! De stabiliteit van mijn systeem zal dus fors vooruit gaan bij die Zalman 460W voeding?
Verwijderd
Hey Tweakers!
Ik post hier eigenlijk niet op het forum maar ben wel dagelijks gebruiker van de site
Had een vraag i.v.m. mijn voeding, of dat de Antec TrueControl 550W die nu in de case zit een upgrade van 9hdd's zou aankunnen, alsook 2-3 extra 12cm fans. Mijn systeem ziet er momenteel als volgt uit:
* Moederbord: Abit AW8-MAX / AW8-MAX 3rdEye II (2 PCI, 2 PCI-E x1, 1 PCI-E x16, 4 DDR2 DIMM, Audio, Dual Gigabit LAN, IEEE-1394)
* CPU: Veld Intel Pentium 4 640, 3200 MHz Extreme Edition (16 x 200)
* Systeemgeheugen: 2048 MB (DDR2-533 DDR2 SDRAM) - 4x 512 MB
* GPU: ASUS Extreme AX600 Pro Secondary (128 MB)
* Optische schijf: SONY DVD RW DRU-800A
* Floppy Disk
* HDDs:
Verder nog 3x 12cm fans, 1x 8cm en dat is het zo ongeveer.
De upgrade zou bestaan uit 9x Seagate Barracuda 7200,10 320GB drives en 2-3 12cm fans.
Normaal zou dit toch nog moeten gaan met zo een voeding?
Ik post hier eigenlijk niet op het forum maar ben wel dagelijks gebruiker van de site
Had een vraag i.v.m. mijn voeding, of dat de Antec TrueControl 550W die nu in de case zit een upgrade van 9hdd's zou aankunnen, alsook 2-3 extra 12cm fans. Mijn systeem ziet er momenteel als volgt uit:
* Moederbord: Abit AW8-MAX / AW8-MAX 3rdEye II (2 PCI, 2 PCI-E x1, 1 PCI-E x16, 4 DDR2 DIMM, Audio, Dual Gigabit LAN, IEEE-1394)
* CPU: Veld Intel Pentium 4 640, 3200 MHz Extreme Edition (16 x 200)
* Systeemgeheugen: 2048 MB (DDR2-533 DDR2 SDRAM) - 4x 512 MB
* GPU: ASUS Extreme AX600 Pro Secondary (128 MB)
* Optische schijf: SONY DVD RW DRU-800A
* Floppy Disk
* HDDs:
- Western Digital Raptor 74GB (10,000rpm SATA)
- Seagate Barracuda 7200,9 400GB (7,200rpm SATA-II)
- Seagate Barracuda 7200,9 400GB (7,200rpm SATA-II)
- Seagate Barracuda 7200,9 500GB (7,200rpm SATA-II)
- Seagate Barracuda 7200,9 500GB (7,200rpm SATA-II)
Verder nog 3x 12cm fans, 1x 8cm en dat is het zo ongeveer.
De upgrade zou bestaan uit 9x Seagate Barracuda 7200,10 320GB drives en 2-3 12cm fans.
Normaal zou dit toch nog moeten gaan met zo een voeding?
@ Xtractor. In de TS staat de volgende link -> http://www.extreme.outervision.com/psucalculator.jsp
Als je daar gewoon ff al je spullen invult heb je zo je antwoord
even serieus ? klopt dit echtPilatuS schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 19:20:
@ Xtractor. In de TS staat de volgende link -> http://www.extreme.outervision.com/psucalculator.jsp

[ Voor 7% gewijzigd door FDMK op 08-09-2006 19:27 ]
Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.
Verwijderd
Is het trouwens ook mogelijk dat als ik die 460W mocht nemen, mocht mijn PC stabiliteitsproblemen gaan vertonen, die 460W veel te veel overkill en ik net zogoed de ZM360b-Aps van zalman kan nemen met 360W voeding of zit ik dan weer aan de lage kant. Scheelt zo'n 30 euro. Mocht een voeding overkill zijn, ishet dan mogelijk dat de voeding teveel volt levert op bijv.de 5,0V lijn en daardoor iets beschadigd of blijft dat gewoon netjes rond de 5,0V in het geval van een laag gebruik?
Verwijderd
Mja ik ken die site wel en heb daar alles ingeput...maar dan kom ik amper aan 450W...en computerzaak raadde 750W aan maar dat vind ik toch een beetje overdreven...maat van me heeft een gelijkaardig systeem en die doet het ook maar met 500W maar wou toch nog eens de mening van jullie hebben hierover om te weten of dat ik nu echt die 550W zou weg moeten doen en een 650+W voeding erin zou moeten steken of niet...

Als je het goed invult klopt het volgens mij wel hoor. Ik kom zelf met mijn systeem uit op net iets minder dan 400W en dat lijkt mij prima te kloppen.spyros schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 19:26:
[...]
even serieus ? klopt dit echtvoor een beetje sys zit je al boven de 450watt
Edit:
Nee dat zal zeker niet zo zijn. Opzich kan je een 650W voeding in een P2 stoppen die nog geen 100W verbruikt zonder problemen.Mocht een voeding overkill zijn, ishet dan mogelijk dat de voeding teveel volt levert op bijv.de 5,0V lijn
@Xtractor. Ik denk dat die 550W voeding wel zal voldoen. Mocht het nou toch niet gaan kan je later altijd nog een betere voeding aanschaffen. Je heb straks wel erg veel HDD's maar die dingen verbruiken niet zo heel veel.
Een 550W voeding zal voor iets van 95% van de PC's voldoende zijn.
[ Voor 44% gewijzigd door PilatuS op 08-09-2006 19:35 ]
ik mezelf even voor het hoofd slaanPilatuS schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 19:30:
[...]
Als je het goed invult klopt het volgens mij wel hoor. Ik kom zelf met mijn systeem uit op net iets minder dan 400W en dat lijkt mij prima te kloppen.

Dat scheelt maar 110 watt

Waarschijnlijk een stomme vraag, maar kan het antwoord nergens vinden.
Verbruikt een voeding met een hoger wattage altijd meer stroom dan één met een lager wattage op hetzelfde systeem?
Als ik bijvoorbeeld een 300watt voeding vervang door een 600watt, wil dit dan zeggen dat mijn pc ineens dubbel zoveel stroom verbruikt of verbuikt het enkel de stroom die werkelijk nodig is (bijv 250W) en blijft het verbruik dus gelijk?
Verbruikt een voeding met een hoger wattage altijd meer stroom dan één met een lager wattage op hetzelfde systeem?
Als ik bijvoorbeeld een 300watt voeding vervang door een 600watt, wil dit dan zeggen dat mijn pc ineens dubbel zoveel stroom verbruikt of verbuikt het enkel de stroom die werkelijk nodig is (bijv 250W) en blijft het verbruik dus gelijk?
Een voeding verbruikt net zoveel als het syteem nodig heeft + iets van 15 of 20% meer (ligt aan de voeding) Het rendement van een voeding is nooit 100% maar meer iets van 80 of 85%, let op dit is wel bij A-merk voedingen.
Ik kan mij een test herrineren waarbij ze een Q-tec 650W vol gingen belasten. De voeding verbruikte iets van 1000W tot dat ie compleet kapot ging. (compleet kapot als in vuur en rook)
Ik kan mij een test herrineren waarbij ze een Q-tec 650W vol gingen belasten. De voeding verbruikte iets van 1000W tot dat ie compleet kapot ging. (compleet kapot als in vuur en rook)
Ok bedankt, dus als ik mijn merkloze 350watt voeding vervang door een A-merk 450watt voeding blijft het stroomverbruik dus gelijk (of wordt zelfs minder)?
Als je nu een 'slechte' 350W voeding hebt die je vervangt door een 'goede' 450W met een hoger rendement dan zal het verbruik idd minder worden.
ik gebruik nu een coolermaster Real Power 450 icm een intel 3.6Ghz, 9 HDD's en een X800xt
trekt die voeding dat nog als ik die x800 met een x1900 vervang?
[ Voor 7% gewijzigd door ThaHandy op 09-09-2006 06:43 ]
Verwijderd
Excuus dat ik het vraag, misschien dom, maar ik heb nog eens goed naar die Zalman lopen kijken en denk dat die het inderdaad gaat worden, mocht mijn huidige voeding het gewoon niet meer trekken. Die Zalman heeft 2 12V lijnen. Op mijn moederbord zit één aansluiting en de zalman heeft voor elke lijn een aparte kabel. Nu is mijn vraag dus, zijn ze dan ook allebei bruikbaar op een Asus A8V Deluxe..
Die 9 HDD's zorgen er voor dat het misschien niet gaat, ik durf het zo niet te zeggen. Een X1900XT verbruikt wel stukken meer dan die X800.ThaHandy schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 06:34:
ik gebruik nu een coolermaster Real Power 450 icm een intel 3.6Ghz, 9 HDD's en een X800xt
@997C2S. Je moet gewoon alles in pluggen wat je moederbord nodig heeft. Als er ergens een 4pins zit moet je die gewoon in pluggen. Verde maakt het niet uit of je wat overhoud. Zelf hou ik 1x 4pins over die opzich in het mobo zou kunnen.
[ Voor 18% gewijzigd door PilatuS op 09-09-2006 13:45 ]
Het klinkt misschien heel stom extractor, maar pobeer het gewoon 
Op zich gaat een goede voeding gewoon niet aan, of valt het systeem gewoon uit.
Maar harde schijven gebruiken niet veel ongeveer 10 watt, ik heb die schijf ook (320gb sata2 seagate 7200.10) en die gebruikt naar mijn weten iets meer dan gemiddeld.
zeg 12 watt per schijf...
met 15 schijven kom je op 180Watt voor je harde schijven op zijn max.
Dan ligt het er nog aan hoeveel je aan andere apperatuur erin heb t zitten.
Ik zal niet vragen waar je al die schijven voor nodig hebt, want dat zal wel een aardige collectie share en free ware zijn
Maar pas ook op voor overkill.. ik heb bijvoorbeeld een enorme overkill aan vermogen in mijn PSU.
systeem:
A8N-Sli Premium
X2 4400+
6800GT
2x1GB DDR500
1x 320GB sata2
2x cd/dvd rw
En ja, dat kan niet draaien zonder 600Watt dual fan voeding van spire (rocketeer VI)
Wat heb ik toen gedacht
Op zich gaat een goede voeding gewoon niet aan, of valt het systeem gewoon uit.
Maar harde schijven gebruiken niet veel ongeveer 10 watt, ik heb die schijf ook (320gb sata2 seagate 7200.10) en die gebruikt naar mijn weten iets meer dan gemiddeld.
zeg 12 watt per schijf...
met 15 schijven kom je op 180Watt voor je harde schijven op zijn max.
Dan ligt het er nog aan hoeveel je aan andere apperatuur erin heb t zitten.
Ik zal niet vragen waar je al die schijven voor nodig hebt, want dat zal wel een aardige collectie share en free ware zijn
Maar pas ook op voor overkill.. ik heb bijvoorbeeld een enorme overkill aan vermogen in mijn PSU.
systeem:
A8N-Sli Premium
X2 4400+
6800GT
2x1GB DDR500
1x 320GB sata2
2x cd/dvd rw
En ja, dat kan niet draaien zonder 600Watt dual fan voeding van spire (rocketeer VI)
Wat heb ik toen gedacht

Droogkloot.
Verwijderd
Yeps ik denk dat ik dat ga doen. Proberen en zien of de PSU het nog aankan. Hoop van wel
Thanks guys!
Verwijderd
Nog een vraagske over voedingen. Stel dat ik de nieuwe Enermax Galaxy 1000W zou aanschaffen, ik ga dit wel niet doen...maar moest gans mijn pc maar 500W nodig hebben en er zit zo een beest van een PSU in, hoeveel power gaat de pc dan gebruiken, moest er een 550W voeding in zitten of een 1000W, gewoon 500W in elk geval zeker?
Verwijderd
ik heb een vraagje over welke voeding ik moet gebruiken
systeem spec.
Pentuim D 960 3.6 GHz.
Moederboard : Gigabyte G1975X
1x Gb werk geheugen
1x Sata hdd van 320 GB
1x dvd brander
1x ASUS EN7900GTX
welke voeding is goed hier voor?
CoolerMaster Real Power Voeding 550W, ATX2.0, SLI
Enermax Liberty 620W for Dual Core / Dual SLI
OCZ GameXStream PSU 700Watt, SLI, ATX/EPS12V
of hebben jullie een andere zeg het maar
hij moet ook niet veel geluid maken daar houd ik niet van
systeem spec.
Pentuim D 960 3.6 GHz.
1x Gb werk geheugen
1x Sata hdd van 320 GB
1x dvd brander
1x ASUS EN7900GTX
of hebben jullie een andere zeg het maar
Ik weet niet of ik hier een speciaal topic over moet openen eigenlijk, maar ik probeer het eerst hier maar even:
In april is mijn voeding kapot gegaan. Ik had de standaard voeding in de Antec Sonata Lifestyle I kast, nl een Antec TruePower2.0 380Watt ATX12V.
Pech natuurlijk, dus ik heb toen een Antec TruePower 430 Watt gekocht. Afgelopen vrijdagnacht is die voeding weer doorgebrand
Ik rook al een hele week een vreemde geur in de kamer, maar kon niet thuisbrengen waar dat vandaankwam. Toen de pc niet meer opstarte en ik daar keek rook ik die sterke geur van waarschijnlijk gesmolten plastic of iets dergelijks bij de voeding. Ik heb de voeding er nu uitgehaald en kan hem terugsturen naar SallandAutomatisering omdat hij nog binnen de garantie valt.
Mijn vraag nu: hoe kan het dat een voeding twee keer in een half jaar tijd doorbrandt? 430 Watt lijkt me toch zeker wel genoeg voor het systeem dat ik heb.
Mijn specs:
Processor AMD Athlon 64 3400+ (S754, 2,4GHz, 512KB, Boxed)
Moederbord MSI K8N Neo Platinum, nForce3 (Sound, LAN, SATA-RAID, 1394)
Geheugen 512MB PC3200 DDR (Infineon Original)
Videokaart Asus GeForce 6600 128MB DDR (AGP, DVI), N6600/TD
Harde schijven Hitachi Deskstar 7K250, 80GB (7200rpm, SATA, 8MB)
Western Digital WD1600BB, 160GB (7200rpm, ATA100, 2MB)
Western Digital Caviar SE16 WD2500KS, 250GB (7200rpm, SATA II, 16MB)
Optische drives NEC ND-3550 16x (Dual-layer, Retail, Zwart)
Geluidskaart Creative Soundblaster Audigy 2 ZS
Video-editing MPEG- & TV-kaarten Hauppauge WinTV PVR 150
Behuizing Antec LifeStyle Sonata (ATX, 380W, Zwart)
Voeding Antec True430, 430W (ATX)
Overclocking & Cooling Zalman CNPS7000B-AlCu (Socket A/478/754/939/940)
Zalman VF700-Cu
In april is mijn voeding kapot gegaan. Ik had de standaard voeding in de Antec Sonata Lifestyle I kast, nl een Antec TruePower2.0 380Watt ATX12V.
Pech natuurlijk, dus ik heb toen een Antec TruePower 430 Watt gekocht. Afgelopen vrijdagnacht is die voeding weer doorgebrand
Mijn vraag nu: hoe kan het dat een voeding twee keer in een half jaar tijd doorbrandt? 430 Watt lijkt me toch zeker wel genoeg voor het systeem dat ik heb.
Mijn specs:
Processor AMD Athlon 64 3400+ (S754, 2,4GHz, 512KB, Boxed)
Moederbord MSI K8N Neo Platinum, nForce3 (Sound, LAN, SATA-RAID, 1394)
Geheugen 512MB PC3200 DDR (Infineon Original)
Videokaart Asus GeForce 6600 128MB DDR (AGP, DVI), N6600/TD
Harde schijven Hitachi Deskstar 7K250, 80GB (7200rpm, SATA, 8MB)
Western Digital WD1600BB, 160GB (7200rpm, ATA100, 2MB)
Western Digital Caviar SE16 WD2500KS, 250GB (7200rpm, SATA II, 16MB)
Optische drives NEC ND-3550 16x (Dual-layer, Retail, Zwart)
Geluidskaart Creative Soundblaster Audigy 2 ZS
Video-editing MPEG- & TV-kaarten Hauppauge WinTV PVR 150
Behuizing Antec LifeStyle Sonata (ATX, 380W, Zwart)
Voeding Antec True430, 430W (ATX)
Overclocking & Cooling Zalman CNPS7000B-AlCu (Socket A/478/754/939/940)
Zalman VF700-Cu
Denk niet dat dat aan het aantal watt van de voeding ligt. Heb zelf ook een Antec kast, ben er heel tevreden mee, maar heb ook al een aantal maal een gesmolten voeding mogen vervangen. Bij mij werkte die kast nml als een soort stofzuiger, omdat er voorin (voor de HDD's) een fan lucht de kast in zuigt (weliswaar door een filter, maar toch). Stof in de voeding wordt statisch en gaat geleiden: einde voeding. Destijds stond het apparaat nog op een hoogpollig tapijt: kun je je lol op... Oplossing: tapijt weg, was toch niet mooi
Vaak schoonmaken, stoffen is altijd goed; heb er nu geen last meer van!
@ PilatuS & Apple Afvallige: Zalman is onderweg, tnx! Moest wel nog even wakker blijven bij de PW: vaak wordt de 460 i.p.v. de 460B aangeboden...
@ PilatuS & Apple Afvallige: Zalman is onderweg, tnx! Moest wel nog even wakker blijven bij de PW: vaak wordt de 460 i.p.v. de 460B aangeboden...
Inderdaad gewoon 500W zowiezo al als netto verbruik. Een voeding heeft geen 100% rendement, dus gaat er nog een beetje bijkomen. Om te weten hoeveel moet je dus naar de efficientie kijken van de voedingen in kwestie. Normaal gezien is de effecicentie van een voeding wel afhankelijk in functie van in hoeverre hij belast wordt ten opzichte van zijn maximaal mogelijk belasting. De meeste voedingen halen hun beste rendement rond de 80% a 90% van hun maximale belasting.Verwijderd schreef op maandag 11 september 2006 @ 12:38:
Nog een vraagske over voedingen. Stel dat ik de nieuwe Enermax Galaxy 1000W zou aanschaffen, ik ga dit wel niet doen...maar moest gans mijn pc maar 500W nodig hebben en er zit zo een beest van een PSU in, hoeveel power gaat de pc dan gebruiken, moest er een 550W voeding in zitten of een 1000W, gewoon 500W in elk geval zeker?
Dus bijvoorbeeld:
- systeem trekt 500W aan vermogen
- je hebt enerzijds een voeding van 550W
- anderzijds een voeding van 1000W
Bij een 550W voeding zal deze draaien op 90% van zijn capaciteit (500W/550W*100). Deze voeding opereert dus in een gebied waarin hij een hoog rendement heeft. We onderstellen een rendement van 80%.
Bij een 1000W voeding zal deze draaien op 50% van zijn capaciteit (500W/1000W*100). Deze voeding opereert dus in een gebied waarin hij een een al ietwat lager rendement heeft. We onderstellen een rendement van 75%.
Dus netto verbruik is bij beide voedingen 500W.
Het brutoverbruik is echter verschillend.
Bij de 550W voeding is het netto verbruik 80% van het bruto. Dus bruto: 500W/80*100= 625W
Bij de 1000W voeding is het netto verbruik 75% van het bruto. Dus bruto: 500W/75*100= 667W
ik hoop dat dit je vraag beantwoord.
Verwijderd
Tja overkill....._AvA_ schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 14:03:
systeem:
A8N-Sli Premium
X2 4400+
6800GT
2x1GB DDR500
1x 320GB sata2
2x cd/dvd rw
Wat heb ik toen gedacht
Als je naar mijn specs kijkt dan is de 750watt a-merk ook erg overdreven, maar aan de ene kant hoef ik voor een hele lange tijd er niet naar om te kijken als ik nog meer hardware erin prop.
Ik ben ook uitgegaan van de berekening door psu calculator site.
Ik kwam uit boven een 680 watt, dus ik dacht dan is 750 geen overbodige luxe.
Nou weet ik wel dat je amperage belangrijker is maar goed voorlopig zit ik goed.
Verwijderd
disco stu wat een compleet antwoord! 10x bedankt
echt waar, hiermee weet ik meer dan genoeg
Koop gewoon een SeaSonic S12-430; de stilste luchtgekoelde voeding die er is, en heeft zeker meer dan genoeg capaciteit. Zowel 550, 620 als 700 watt is echt ontzettend overdreven.Verwijderd schreef op maandag 11 september 2006 @ 17:11:
ik heb een vraagje over welke voeding ik moet gebruiken
systeem spec.
Pentuim D 960 3.6 GHz.
1x Gb werk geheugen
1x Sata hdd van 320 GB
1x dvd brander
1x ASUS EN7900GTX
of hebben jullie een andere zeg het maar![]()
Verwijderd
hallo
ik wilde even weten van jullie of de OCZ modstream 520watt goed genoeg is om een core 2 duo systeem mee over te klokken. deze wil ik eveneens kiezen voor zijn prijs en LED in de ventilator.
mijn toekomstig systeem:
core 2 duo e6600 2.4 naar max. 3.6 GHZ
radeon x1900xt 512
pc6400 cl4 geheugen
1 SATA schijf
en een dvd brander.
ik heb gezocht naar reviews maar die zijn minstens anderhalf jaar oud. hoe presteerd deze voeding nog hedendaags?
is deze OCZ MODSTREAM
geschikt voor mij?
ik wilde even weten van jullie of de OCZ modstream 520watt goed genoeg is om een core 2 duo systeem mee over te klokken. deze wil ik eveneens kiezen voor zijn prijs en LED in de ventilator.
mijn toekomstig systeem:
core 2 duo e6600 2.4 naar max. 3.6 GHZ
radeon x1900xt 512
pc6400 cl4 geheugen
1 SATA schijf
en een dvd brander.
ik heb gezocht naar reviews maar die zijn minstens anderhalf jaar oud. hoe presteerd deze voeding nog hedendaags?
is deze OCZ MODSTREAM
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2006 12:35 ]
Verwijderd
Stel ik heb :
Amd64 4400x2
4x512MB geheugen
asus a8n-e sli SE
2x hdd seagate barracuda 7200.10 320GBx2=640GB raid-0
1xdvd-rw
1xcd-rw
aerogate 2
2 case fans
7900gt
zalman cnps7000b-cu
nog een zalman voor de grafische kaart
USB ; scanner,toetsenbord,muis,webcam,bluetooth
printer
2.1 speakers
Zou een 400watt q-sonic / teagan voeding het trekken?
Vriend van me zegt, "gewoon 500 watt pakken, hij verbruikt niet meer dan nodig is"
Is dat zo?
Amd64 4400x2
4x512MB geheugen
asus a8n-e sli SE
2x hdd seagate barracuda 7200.10 320GBx2=640GB raid-0
1xdvd-rw
1xcd-rw
aerogate 2
2 case fans
7900gt
zalman cnps7000b-cu
nog een zalman voor de grafische kaart
USB ; scanner,toetsenbord,muis,webcam,bluetooth
printer
2.1 speakers
Zou een 400watt q-sonic / teagan voeding het trekken?
Vriend van me zegt, "gewoon 500 watt pakken, hij verbruikt niet meer dan nodig is"

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2006 19:12 ]
Ja dat klopt. Want let wel, 500W is niet het verbuik, maar het vermogen.
Je kan rustig een 500W versie aanschaffen, da's verstandig indien je ooit nog wil updaten naar zwaardere hardware.
Je hebt het over Q-Sonic, dat bestaat niet maar ik denk dat je Seasonic bedoelt, topkwaliteit voedingen.
Tagan is ook suprieur.
Welke je neemt maakt opzich niet uit, maar als je van absolute stilte houdt neem dan een Seasonic, wil je echt pure power dan een Tagan.
Je kan rustig een 500W versie aanschaffen, da's verstandig indien je ooit nog wil updaten naar zwaardere hardware.
Je hebt het over Q-Sonic, dat bestaat niet maar ik denk dat je Seasonic bedoelt, topkwaliteit voedingen.
Tagan is ook suprieur.
Welke je neemt maakt opzich niet uit, maar als je van absolute stilte houdt neem dan een Seasonic, wil je echt pure power dan een Tagan.
Ik heb vandaag mijn ASUS 7900GT TOP binnengekregen.
ik steek 'm erin: BAF, artifacts ( niet van het type RAM, maar CORE ).
Ik dus reboot. Koppel 2de harde schijf af, alle cdroms eraf.
Ik speel weer: pracktisch geen artifacts.
Kan ik er van uitgaan dat mn voeding te zwak is?
Noname 550 Watt, 18A @ 12V (beeldkaart vraagt 24A)
Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8
Verwijderd
Yep sorry, die bedoel ik. Het gaat mij om stilte. Ik vind 400/450 watt zelfs te veel!blacktarantulaX schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 09:16:
Ja dat klopt. Want let wel, 500W is niet het verbuik, maar het vermogen.
Tagan is ook suprieur.
Wat denk je ongeveer dat ik nodig heb met mijn systeem?
Ik heb een Amd64 3000+ 2x512mb geheugen en een geforce 6600gt top.
Ik wil het liefste een 4400x2 met 2x512mb geheugen en 2x 1gb geheugen, en een nieuwe dx10 kaart, een 7900gt achtige snelheid.
-Per ongeluk gepost, niet op dit bericht letten s.v.p.-
[ Voor 92% gewijzigd door Evano op 16-09-2006 13:28 ]
Alleen al dat het noname is, zal waarschijnlijk de oorzaak zijn. 18A @12v (is het de enige 12V lijn?) is voor een 550W niet veel.Snake schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 09:28:
Dat wordt een nieuwe, maar als je een merk voeding neemt zal 450W (of iets meer) al genoeg zijn.
Tagans TG480-U15 is een hele goede.
Met je huidige opstelling (3000+ en 6600GT) zou ik haast zeggen dat 300W genoeg is.Verwijderd schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 11:36:
[...]
Yep sorry, die bedoel ik. Het gaat mij om stilte. Ik vind 400/450 watt zelfs te veel!
Wat denk je ongeveer dat ik nodig heb met mijn systeem?
Ik heb een Amd64 3000+ 2x512mb geheugen en een geforce 6600gt top.
Ik wil het liefste een 4400x2 met 2x512mb geheugen en 2x 1gb geheugen, en een nieuwe dx10 kaart, een 7900gt achtige snelheid.
Maar daarna gooi je het rad radicaal om, die 4400 X2, 3Gb geheugen en een flinke DX10 vereisen toch echt wel 450W of meer. Het gaat om stilte, in dat geval is een Seasonic heel geschikt, die hoor je bijna niet. De 430W versie lijkt me net wat te weinig, dus 500W zou ik zeggen. Daarmee heb je zit je lekker ruim voor het geval je nog meer zware hardware erbij doet.
Verwijderd
Mijn voeding heeft 2 aparte 12 v lijnen, maar hoe weet ik nou welke welke lijn is.
De ene is geel en de andere geel/zwart maar ik zie totaal geen optisch verschil.
De ene is geel en de andere geel/zwart maar ik zie totaal geen optisch verschil.
Fabrieks-overklokte 7900GT's staan er wel voor bekend om nogal veel artifact problemen te geven (core). Jou probleem kan dus ook van dien aard zijn.Snake schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 09:28:
Als je echter onbetwistbaar een verschil vaststelt met minder belasting op de voeding zou het daar wel eens goed aan kunnen liggen inderdaad. Je kan uiteraard altijd nameten of testen met een (geleende) andere voeding.
Bedoel je nu de kleuren van de kabels? 2 verschillende 12V rails kan je normaal gezien niet onderscheiden van elkaar door de kabelkleuring. Meer duidelijkheid/info over wat je juist bedoelt?Verwijderd schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 17:27:
Mijn voeding heeft 2 aparte 12 v lijnen, maar hoe weet ik nou welke welke lijn is.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2006 20:44 ]
Verwijderd
Ik wil dus weten welke lijn precies welke is (lekkere zin
) omdat 1 lijn meer ampere heeft dan de ander, althans volgens het doosje.
Maar je antwoord was voldoende; dat het dus niet aan de snoeren te zien is.
(waarom spreken ze dan wel over 1 gele en 1 zwart/gele
)
Maar je antwoord was voldoende; dat het dus niet aan de snoeren te zien is.
(waarom spreken ze dan wel over 1 gele en 1 zwart/gele

Ik heb een nieuw systeem, wat ongeveer neerkomt op dit:
ASuS M2N-E met een AMD Athlon64 X2 4200+ en 2GB geheugen.
Serial-ATA Barracuda 7200.9 (80 GB)
Serial-ATA Barracuda 7200.10 (320 GB)
(waarin hoogstwaarschijnlijk nog zo'n 320 GB schijfje inkomt als ik geld heb!)
nVidia PCIe EN7900GS/2DHT
En verder heb ik nog (tijdelijk) een 200GB PATA harddisk. Ik heb een SBLive, een Firewire kaartje en wat fans...
Vraag me dus af wat voor voeding ik zou moeten nemen, en ik zoek vooral een redelijk stille!
En verder heb ik nog (tijdelijk) een 200GB PATA harddisk. Ik heb een SBLive, een Firewire kaartje en wat fans...
Vraag me dus af wat voor voeding ik zou moeten nemen, en ik zoek vooral een redelijk stille!
ideaal vul in en gij zult vinden want je moet ook ff je optische drives vermelden e.d. maar als ik het zo zie heb je genoeg aan een 450Watt OCZ ModstreamoZner schreef op zondag 17 september 2006 @ 15:48:
Ik heb een nieuw systeem, wat ongeveer neerkomt op dit:
off topic :
zou je dat nog wel doen die GS? begin oktober komt de X1950 pro voor de zelfde prijs en betere prestaties
[ Voor 6% gewijzigd door FDMK op 17-09-2006 16:13 ]
oh beter, dank je voor de link!spyros schreef op zondag 17 september 2006 @ 16:12:
ideaal vul in en gij zult vinden want je moet ook ff je optische drives vermelden e.d. maar als ik het zo zie heb je genoeg aan een 450Watt OCZ Modstream
off topic :
zou je dat nog wel doen die GS? begin oktober komt de X1950 pro voor de zelfde prijs en betere prestaties
en je offtopic... kaart ziet er wel veelbelovend uit, maar dat is over een maand (!) pas... dan is er vast wel meer spul wat weer mooier is, je moet ergens beginnen. en zoveel eye candy hoef ik nu ook weer niet
off topic : mee eens dat je ergens moet beginnen, ik had eerst ook hetzelfde doel maar ik zag dat die kaart echt veel beter zou worden dus heb ikhet in mn plan laten passen...je ziet maar wat je ermee doet.oZner schreef op zondag 17 september 2006 @ 18:39:
[...]
oh beter, dank je voor de link!450 zou inderdaad voldoende zijn!
en je offtopic... kaart ziet er wel veelbelovend uit, maar dat is over een maand (!) pas... dan is er vast wel meer spul wat weer mooier is, je moet ergens beginnen. en zoveel eye candy hoef ik nu ook weer niet(denk ik)
Heb net een nieuw systeem besteld maar ik heb toch een beetje mijn twijfels over de PSU
Specs:
Antec Sonata 2 450 watt met 12V1 17A en 12V2 15A max
Intel E6400
2x1GB geheugen
asus P5B
1x hdd samsung 250GB
1xdvd-rw
1xDVD-rom
1 case fan
Ati X1900XT
zalman 9500
zalman voor de grafische kaart(vf 900)
USB ; ,toetsenbord,muis
2.1 speakers
Heb al de PSU calculator ingevuld en kom op zo'n 330 watt max.
Echter na wat gelezen te hebben lijkt iedereen vrij hoog op te geven over hoeveel die Ati wel niet aan stroom trekt. Zou een lichte OC nog gaan?
Specs:
Antec Sonata 2 450 watt met 12V1 17A en 12V2 15A max
Intel E6400
2x1GB geheugen
asus P5B
1x hdd samsung 250GB
1xdvd-rw
1xDVD-rom
1 case fan
Ati X1900XT
zalman 9500
zalman voor de grafische kaart(vf 900)
USB ; ,toetsenbord,muis
2.1 speakers
Heb al de PSU calculator ingevuld en kom op zo'n 330 watt max.
Echter na wat gelezen te hebben lijkt iedereen vrij hoog op te geven over hoeveel die Ati wel niet aan stroom trekt. Zou een lichte OC nog gaan?
God does not play dice
Beste Tweakers
Ik heb nu onderstaande spec's. Maar ik wil de video kaart vervangen naar een: XFX 7600 GT XXX 256MB maar trekt mijn oude voeding dat wel ?
CPU: Pentium 4 HT 640 3.2 Ghz
Moederbord: MSI MS-7046
Video kaart: Sapphire Radeon X600 PRO 256MB
Voeding: FSP Group FSP350-6MDN 350watt
2x 512 MB ram
1x Dvd speler
1x Dvd brander
1x Tv kaart
Ik heb naar een eventueel vervangende voeding gekeken : Cooler Master eXtreme Power (RS-430-PMAR/P) 430watt
Ik heb nu onderstaande spec's. Maar ik wil de video kaart vervangen naar een: XFX 7600 GT XXX 256MB maar trekt mijn oude voeding dat wel ?
CPU: Pentium 4 HT 640 3.2 Ghz
Moederbord: MSI MS-7046
Video kaart: Sapphire Radeon X600 PRO 256MB
Voeding: FSP Group FSP350-6MDN 350watt
2x 512 MB ram
1x Dvd speler
1x Dvd brander
1x Tv kaart
Ik heb naar een eventueel vervangende voeding gekeken : Cooler Master eXtreme Power (RS-430-PMAR/P) 430watt
[ Voor 5% gewijzigd door Extreamspeed op 19-09-2006 16:49 ]
Verwijderd
Beste tweakers ik heb het volgende systeem besteld:
Asus P5w DH Deluxe
Intel Core 2 duo 6600
X1950XTX
Antec P180 kast
WD 250 gig sata2 schijf
Geil pc4300 DDR2 2 x 1gig
Ik twijfel nog welke voeding ik moet nemen deze gaan uit naar:
OCZ Gamexstream 600 watt of de Tagan PSU Easycon TG580-U15 580 Watt
Iemand sugesties want het lijken me beiden goeie voedingen namelijk.
Asus P5w DH Deluxe
Intel Core 2 duo 6600
X1950XTX
Antec P180 kast
WD 250 gig sata2 schijf
Ik heb daarnet het volgende systeem besteld:
Intel Core 2 Duo E6600 2 40ghz 4mb S775 Boxed
Zalman Cnps9500at S775 Core Duo
Asus P5b Core2 Duo Lga775 Atx
Kingston 1gb 2x512mb Pc6400 Ddr2 Cl5 . Kvr800d2n5k2/1g
Western Digital 36gb 16mb Sata I 10000 Wd360adfd
xfx 7600 Gt Xxx 256 Pci-e
voor de rest heb ik nog 2 x 160gb sata WD schijven, en DVD-rom + jawel een CD brander.
in deze kast zit een Aopen350watt voeding, ik vroeg mij of deze nog voldoende is of niet? of dat ik toch naar een degelijke Tagan/Zalman 450watt moet gaan kijken
OC'en doe ik eigenlijk niet,
alleen het toekomst perspectief is als het nodig is een memory upgrade +1gb.
en wanneer Vista ingeburgerd is + de DX10 kaarten voor een goede prijs er zijn, dat ik wellicht upgrade. (dit lijkt mij de eerste 6 maanden sowieso niet gebeuren!)
gevoels matige zou ik zeggen, Aopen is een goed merk, die zou het moeten trekken.
Intel Core 2 Duo E6600 2 40ghz 4mb S775 Boxed
Zalman Cnps9500at S775 Core Duo
Asus P5b Core2 Duo Lga775 Atx
Kingston 1gb 2x512mb Pc6400 Ddr2 Cl5 . Kvr800d2n5k2/1g
Western Digital 36gb 16mb Sata I 10000 Wd360adfd
xfx 7600 Gt Xxx 256 Pci-e
voor de rest heb ik nog 2 x 160gb sata WD schijven, en DVD-rom + jawel een CD brander.
in deze kast zit een Aopen350watt voeding, ik vroeg mij of deze nog voldoende is of niet? of dat ik toch naar een degelijke Tagan/Zalman 450watt moet gaan kijken
OC'en doe ik eigenlijk niet,
alleen het toekomst perspectief is als het nodig is een memory upgrade +1gb.
en wanneer Vista ingeburgerd is + de DX10 kaarten voor een goede prijs er zijn, dat ik wellicht upgrade. (dit lijkt mij de eerste 6 maanden sowieso niet gebeuren!)
gevoels matige zou ik zeggen, Aopen is een goed merk, die zou het moeten trekken.
Ik heb vandaag een neiuwe kaart in mijn systeem gezet, een Radeon x1900 XT, die mijn huidige x1800 XT vervangt
Ik heb verder in mijn kast:
Athlon64 3000+
Gigabyte K8N - Pro SLI
4*512 MB Corsair
2* 120 GB (Raid 0) Western Digital
1*320 GB Western Digital
1*DVD Brander Plextor
1*DVD Reader Plextor
2* 80 mm Fan
1*120 mm Fan
Dit alles draait stabiel op een Coolermaster 450 W met 12A (18A Peak) op 12v1 en 10A (16A Peak) 12v2
(ook de powermeter slaat niet voorbij de 350 W )
Echter nu ik de x1900 erin zette kreeg ik geen POST te zien (scherm blijft standby en de koeling van de radeon op volle snelheid, hoort te dalen na boot).
Ik dacht zelf aan de voeding maar ik twijfel, want volgens mij verbruikte de 1900 nauwelijks meer dan de 1800? Ook heb ik geprobeerd zonder HDD's en optische drives te booten en zag nog steeds niets?
Is het waarschijnlijk dat dit een DOA is?
Athlon64 3000+
Gigabyte K8N - Pro SLI
4*512 MB Corsair
1*320 GB Western Digital
1*DVD Brander Plextor
1*DVD Reader Plextor
2* 80 mm Fan
1*120 mm Fan
Dit alles draait stabiel op een Coolermaster 450 W met 12A (18A Peak) op 12v1 en 10A (16A Peak) 12v2
Echter nu ik de x1900 erin zette kreeg ik geen POST te zien (scherm blijft standby en de koeling van de radeon op volle snelheid, hoort te dalen na boot).
Ik dacht zelf aan de voeding maar ik twijfel, want volgens mij verbruikte de 1900 nauwelijks meer dan de 1800? Ook heb ik geprobeerd zonder HDD's en optische drives te booten en zag nog steeds niets?
Heeft iemand al ervaringen met de nieuwe seasonic m12 serie?
De voeding zou het makkelijk moeten trekken, de 1900xt verbruikt echt maar een paar watt meer dan een 1800 xt.Kortfragje schreef op woensdag 20 september 2006 @ 16:36:
Ik heb vandaag een neiuwe kaart in mijn systeem gezet, een Radeon x1900 XT, die mijn huidige x1800 XT vervangt
Athlon64 3000+
Gigabyte K8N - Pro SLI
4*512 MB Corsair
1*320 GB Western Digital
1*DVD Brander Plextor
1*DVD Reader Plextor
2* 80 mm Fan
1*120 mm Fan
Ik zou idd eens kijken of je videokaart wel goed is..
7400 Wp op het dak
Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 08:55:
Beste tweakers ik heb het volgende systeem besteld:
Asus P5w DH Deluxe
Intel Core 2 duo 6600
X1950XTX
Antec P180 kast
WD 250 gig sata2 schijf
400 watt is ook voldoende...Kaspers schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 11:03:
580 watt moet genoeg zijn...
7400 Wp op het dak
Dit topic is gesloten.