Daarnaast zijn muismatten ook niet vierkant hoor

Dat je een balmuis gebruikt is inderdaad wel belangrijk om te weten. Ik heb zelf niet erg veel ervaring met balmuizen in het gamen. Maar ik denk dat `t dan vooral belangrijk is dat je rubberen bal goed grip heeft. Zorg overigens altijd dat de wieltjes in de muis goed schoon zijn hè. Een stoffen muismat is wat dat betreft nadelig, maar ik denk wel dat de zachte eigenschap van een dikke stoffen mat goed van pas komt ter ondersteuning van de bal.
Aan de andere kant denk ik dat je nooit een echt lage sens kunt hebben en dus graag weinig frictie hebt voor grotere precisie in de kleine bewegingen met een hoge sens (stof geeft over het algemeen de meeste frictie, in vergelijking met de harde materialen). De eerder besproken Steelpad QCK is een van de gladste stoffen matten (en komt bovendien in een 'heavy' uitvoering die een stuk dikker is). Pas wel op; de gladde toplaag v/d QCK slijt vrij snel - maar de mat is dan ook goedkoop (koop er evt. twee tegelijk).
Maar dat is theorie. Als jij voor je gevoel weg wilt blijven van stof moet je dat vooral doen. Het is altijd goed om constant te blijven in je setup als je dat gewend bent en daar tevreden over bent (zoals je kunsstof muismat). Binnen de kunststof matten maakt denk ik het profiel het grootste verschil voor jou. Je hebt volledig vlakke oppervlakken en erg groffe profielen. Ik
denk dat je vooral niet de groffe kant op moet en dus zoiets als de S&S af valt. Of het dan vlak of medium grof moet zijn hangt af van je persoonlijke voorkeur. Vlak lijkt me prettig voor het rollen van je bal, maar een profiel is weer bevorderlijk voor het glijden van een standaard muisvoetje. Ook, als je hand (deels) de muismat raakt, geeft een profiel meer bewustzijn van kleine bewegingen (je voelt de puntjes onder je hand langsgaan).
In beide gevallen, en de gewenste grootte van 30-40 cm, zou ik persoonlijk kiezen voor de
fUnc F-series (35.6 x 27.9cm - ook verkrijgbaar in 43.2 breedte). Je kunt daarin kiezen voor de S(mooth)-versie of de R(ough)-versie. Met geen van beide heb ik ervaring (alleen de func1030). Wel ik lees dat de S niet volledig vlak is, maar een fijne textuur heeft. Dat lijkt me ideaal. Voor 24 euro verkrijgbaar bij
Cyes.
PS: ik ben niet een fUnc-only fanboy, komt er toevallig voor de tweede keer op uit.
[
Voor 7% gewijzigd door
Patriek op 07-05-2007 20:02
]