Mousepads & Stuff - Deel 2 |
Navigatie |
Het originele topic was van juli 2002, dus hoog tijd voor een nieuw topic met actuele informatie. Speciale mousepads zijn in feite interessant voor alle mensen die vele uren per dag achter de pc zitten en daarbij de muis veel gebruiken, maar de producten op de markt zijn vooral gericht op hardcore (FPS) gamers. Het gaat er hoofdzakelijk om dat de gebruiker zijn muis met minimale inspanning en maximale controle en acuratesse kan gebruiken. Een dure 2000 dpi muis is zijn geld niet echt waard als je hem niet gebruikt op een geschikte ondergrond die de precisie en de levensduur van de muis niet verlaagt. De discussie over of je als FPS gamer beter gaat spelen met een goeie muismat is al lang en breed gevoerd. Herhaaldelijk is naar voren gebracht dat je vermogen om raak te schieten ('aim') niet afhangt van de muis en muismat die je gebruikt maar alleen afhangt van je hand-oog-coördinatie. Dit is tot op zekere hoogte waar omdat het bijna altijd wel mogelijk zal zijn om je aan te passen aan je muis en muismat, hoe slecht (technisch beperkt) ze ook zijn. Het nut van een goeie muismat is juist dat je je zo min mogelijk aan slechte eigenschappen van de mat hoeft aan te passen (bijvoorbeeld je muis krampachtig bewegen om te voorkomen dat de mat verschuift) en dat ook je muis niet slechter presteert dan technisch mogelijk. Kortom: als je muis en/of muismat een limiterende factor vormen voor je coördinatie, dan is het duidelijk dat er wel degelijk winst te behalen valt door deze te vervangen door beter ontworpen (duurdere) producten. Voorgaande delen: |
Gamers' mousepads hebben daarom vaak een oppervlak met een combinatie van de volgende eigenschappen:
Wrijving Er zijn betrekkelijk veel pads op de markt met een lage glijdweerstand, maar ook pads met een hogere wrijving voor mensen die liever wat weerstand bij hun muisbewegingen hebben. Ook zijn er dubbelzijdige pads die een zgn. 'control' en 'speed' kant hebben met resp. hoge en lage wrijving. Overigens is er sprake van twee verschillende soorten wrijving tussen muis en muismat: 1. statische wrijving (de kracht die het kost om de muis vanuit stilstand te gaan bewegen); 2. dynamische wrijving (de kracht die het kost om de muis te blijven bewegen). Bijvoorbeeld: muismatten met een hele fijne structuur hebben een groot contactoppervlak met de muisvoetjes en daardoor meestal een hoge statische weerstand. Materialen waarvan mousepads gemaakt worden en hun voor- en nadelen Textiel: + flexibel (op te rollen en mee te nemen, bruikbaar op oneffen ondergrond) + comfortabel - minder duurzaam (over het algemeen) Plastic: + laagste glijdweerstand mogelijk - minder duurzaam (over het algemeen) Metaal en glas: + vlakheid + slijtvastheid - voelt koud aan - condensatie van zweet |
Een overzicht van bekende mousepads Textiel en textiel/plastic hybride Qpad Everglide Titan / Razer Mantis Corepad EYEpad Steelpad Qck(+) Steelpad 5L Snowpad / Fatal1ty pad / DKT mat Plastic Steelpad S&S fUnc sUrface 1030/F-serie Steelpad 4D Diverse Amerikaanse pads van Everglide, Ratpadz, etc. Glas Icemat Corepad Metaal Steelpad 4S/3S Razer Exactmat Ulti-mat Uitgebreide info over al deze pads behalve die van Steelpad is te vinden op de site van de webshop indiweb.de . Bij elke pad wordt met pictogrammen aangegeven wat voor type oppervlak de mat heeft, voor welke muisgevoeligheid hij geschikt is en van welk materiaal hij gemaakt is. Zo heb je in ieder geval de objectieve informatie zonder reviews te hoeven lezen. Nederlandse webshops die goeie mousepads (en Hyperglides) verkopen zijn te vinden met: Tweakers.net Pricewatch - Invoerapparatuur/Muismatten . |
Persoonlijke ervaringen 1. Philips Semiconductor plastic mat met glittervloeistof De mat die ik gebruikte toen ik mijn eerste online FPS (Quake 3) begon te spelen. 2. Qpad ![]() ![]() Mogelijk de gladste stoffen pad met een speciale coating. Ik heb als eerste de Qpad Gate01 gekocht, die hetzelfde formaat als de LowSense heeft (405x285x1,5 mm), maar ruim twee keer zo dun is (~2 mm). Het fijnste aan deze mat vind ik dat je nauwelijks voelt dat hij onder je hand/pols ligt, wat een van de belangrijkste redenen is waarom ik alleen nog de Qpad gebruik. Na ongeveer een week gebruik wordt de gladheid van het oppervlak optimaal. Verder is hij makkelijk op te rollen en mee te nemen (in plastic koker oid). De Qpad is ook uitstekend te behandelen met siliconenspray. De Razer Copperhead deed het erg slecht op de Gate01 versie van de Qpad. Op andere uitvoeringen (kleuren) schijnt hij het beter te doen, maar compatibiliteit is dus niet verzekerd. Tot nu toe is deze mat mijn absolute favoriet. Ik heb onlangs nog een Qpad Gamer MidSense (300x250x4 mm) erbij gekocht als tweede mat, voornamelijk omdat deze twee keer zo dik en daarom iets comfortabeler (zachter) en ook minder bureauplek in neemt. 3. Steelpad S&S ![]() Een erg dunne plastic mat van een mooi formaat (320x270x2 mm) met een redelijk grove structuur (niet schurend). De glijdweerstand is een van de laagste van alle pads. De mat lijkt erg slijtvast te zijn (na een paar maanden gebruik). Hij had helaas geen goeie grip op mijn bureau, dus heb ik hem verruild voor een andere mat. Hij wordt wel geleverd met een mooi etui, maar is tegenwoordig ook te krijgen zonder. (Het plaatje is een beetje misleidend; zoals op de meeste productplaatjes lijkt hij wat mooier dan hij in het echt is.) 4. mTw pad Mijn eerste gamermat. Een dunne plastic mat (295x240x2,7 mm) met goeie rubberen onderlaag. In nieuwstaat is hij erg schuurpapier-achtig en hij moet dus eerst een weekje inslijten. De statische en dynamische wrijving zijn laag, maar niet zo laag als bij de S&S. Ik heb deze mat een aardig lange periode met tevredenheid gebruikt, maar hij is helaas wel vrij duidelijke slijtage gaan vertonen. Niettemin is de tracking op deze muis heel erg goed. De Razer Copperhead doet het zonder problemen op deze mat. 5. Steelpad 3S ![]() Een dun zwartgelakt metalen (aluminium/staal (latere versie)) plaatje met vier rubberen voetjes eronder. Hij blijft behoorlijk goed liggen zolang de voetjes niet stoffig worden. Het oppervlak is is erg glad (geen reliëf), waardoor je muis een duidelijk schuifgeluid maakt en de statische weerstand behoorlijk hoog is wat ik allebei minpunten vind. Goeie Steelpad teflontape bood slechts een kleine verbetering. Een ander minpunt van deze metalen mat vind ik dat hij echt koud aanvoelt en dat zweet van je hand erop condenseert, wat je meteen moet wegvegen want anders heeft je muis op die plek geen tracking. Ik heb deze mat na een dag of twee weer verkocht. Hier een goede review van een groot aantal recente mousepads, waaronder de:
|
Teflon tape/muisvoetjes: Voor optimaal gebruik van een goeie muismat moeten de punten waar de muis de mat raakt, de voetjes, ook zo goed mogelijk zijn. Waar het oppervlak van een muismat best een grove structuur mag hebben, moeten de muisvoetjes perfect vlak en glad zijn. Tot nu te zijn de voetjes van bijna alle muizen van hard plastic geweest. Deze slijten soms te snel of op zo'n manier dat ze niet gladder worden maar juist slechter gaan glijden. De oplossing hiervoor is: teflon. Het wordt verkocht als dunne tape die op maat geknipt kan worden en over de originele muisvoetjes geplakt kunnen worden, maar ook als vervangende voetjes die al op maat gemaakt zijn voor een reeks populaire muizen, onder de naam 'Hyperglides'. De voor- en nadelen van de teflon tape en voetjes: Teflontape: + goedkoop - niet duurzaam - aanbrengen is meestal een lastig klusje (zeker tijdens het spelen van een game) Hyperglides: + glijdt nog iets beter dan teflontape + gaat maanden mee (niet bij uitzondering meer dan een jaar) + ze raken niet los - duurder (7~9 euro voor 2 setjes) Bovenstaand overzicht maakt wel duidelijk dat teflontape alleen interessant is voor mensen die niet de muis vele uren per dag hanteren. Voor hardcore gamers e.d. zijn Hyperglides duidelijk een betere keus, omdat je er voor een lange periode geen omkijken naar hebt. |
Siliconenspray Een vrij nuttig hulpmiddel dat de weerstand en slijtage van een muismat kan beperken, is siliconenspray (niet teflonspray). Enigszins vergelijkbaar met het in de was zetten van een vloer, kan een muismat met dit middel behandeld worden. Pads van plastic en sommige stoffen pads kunnen ingespoten worden met deze spray, en door deze goed uit te wrijven ontstaat er een laagje (siliconen) dat de wrijving tussen de muisvoetjes en de mat verlaagt. Dit vermindert ook de slijtage van de mat en muisvoetjes sterk. Gebruik bij het inwrijven bij voorkeur met een niet-pluizende doek, en spuit ook vooral niet teveel spray op de mat. Anders komt het ook na het inwrijven nog aan je handen en krijg je geïrriteerde ogen als je er met je vingers in wrijft. Ook niet zomaar je mat inspuiten in bijv. een gang met een vloer waar zeil ligt, want anders wordt de vloer spekglad en lopen mensen op sokken kans op een valpartij. Mouse bungee, gaming gloves, etc. Als je last hebt van de draad van de muis die de muis door zijn eigen gewicht naar achteren trekt (als hij achter je bureau naar beneden hangt), of een iets dergelijks, kun je een zgn. 'Mouse bungee' gebruiken om de draad te verankeren. Het is eigenlijk gewoon een gewichtje met een armpje dat de draad van de muis vasthoudt. Ik heb zelf eigenlijk nog nooit last gehad van de draad van m'n muis, maar ik zorg ook meestal dat de draad klem zit tussen bv. een speaker en een cd-rekje zodat ik precies genoeg speelruimte heb. Dit is echt iets wat je alleen moet kopen als je altijd last hebt van Een 'Gaming glove', een handschoen voor gamers dus, wordt o.a. door Steelpad verkocht. Hierdoor zou je een betere grip op je muis moeten hebben en zou je hand beter over de muismat moeten glijden. Ik heb zelf die Steelpad glove gekocht en heb twee keer geprobeerd ermee te spelen, maar nu ligt hij dus ergens te verstoffen. Ik heb niet zulke grote handen, maar toch is die handschoen dusdanig rigide dat het vasthouden van m'n muis nogal krampachtig voelde. Je moet je handpalm eigenlijk wel op de muis laten rusten, terwijl ik de muis voornamelijk met m'n vingers vasthoud. Mensen die een lage sensitivity gebruiken en dus meer armbewegingen dan polsbewegingen maken, zullen hun handpalm meestal wel op de muis hebben liggen en misschien deze handschoen beter kunnen waarderen. Je muis en muismat zullen er iig minder snel vies door worden. |
Opmerkingen |
Dit is de voorlopige inhoud en vormgeving van mijn topic en zal binnenkort nog bijgeschaafd/uitgebreid worden. De layout is gebaseerd op die van Yokozuna's Ultieme 19" TFT topic . Iedereen een zeer gelukkig nieuw jaar toegewenst trouwens! |
[ Voor 38% gewijzigd door Aham brahmasmi op 03-03-2006 15:55 ]