Ik heb eindelijk de kabel van mijn MX518 vervangen door die van mijn oude Diamondback 3G. De kabel van de diamondback is veel lichter en hindert muisbewegingen veel minder.
Procedure:
1) Steek een scherp mes onder bovenste en onderste muisvoetjes op de plek waar het randje om de muisvoetjes onderbroken is. Dit is voor de 2e en 3e versie van de MX518 met grote muisvoetjes in de G5-stijl. Zorg dat je het mes onder de plakkende laag steekt en niet ertussen.
2) De drie schroeven losdraaien, muis openmaken door de kabel naar beneden te trekken.
3) Plastic deel met het muiswiel weghalen (omhoogtrekken). Er zitten twee veertjes aan; zorg dat je deze niet kwijtraakt.
4) Het printplaatje wat rond het muiswiel zit losschroeven (één schroef rechtsonder).
5) De originele kabel uit de connector halen en de kabel uit het kabelgootje trekken.
6) De volgorde van de pinnen in de connector van de Diamondback hetzelfde maken als van de originele kabel (anders werkt de muis niet). Je kunt dit doen door een scherp mes onder de plastic lipjes waar de pinnen achter haken op te lichten en de pin eruit te trekken. Dit is het lastigste deel van de hele procedure. Als je de plastic lipjes oplicht kun je de pin er tegelijkertijd een beetje uit duwen en daarna eruit trekken. Ze moeten er alle 6 uit en dan op de goede volgorde (als de originele Logitech kabel) weer in.
7) Het driehoekig stukje rubber wat om de Diamondback-kabel zit eraf snijden (anders kan de muis niet dicht), totaan het gedeelte van de trekontlasting die aan de buitenkant van de muis steekt.
8.) Connector van de Diamondback-kabel in de hoofdprintplaat pluggen en in het gootje leggen. Printplaatje rond het muiswiel weer terugzetten en vastschroeven, muiswiel terugzetten (zorg dat beide veertjes op hun plek zitten, anders heeft het muiswiel geen klikjes meer of veert het niet terug als je erop klikt).
9) Als je de rubberen verdikking rond de kabel goed afgesneden hebt steekt alleen het buitenste gedeelte van de trekontlasting uit en kan de muis probleemloos dichtgemaakt worden. Dichtschroeven en klaar!
Het is me wel opgevallen dat de kabel bij de Diamondback op een wat hoger punt uit de muis komt. Bij de MX518 is dit maar 3-4mm boven de muismat, waardoor de kabel over de mat wrijft (niet goed). Misschien ga ik dit nog modden.
Ik ben er trouwens achtergekomen dat de MX518 permanent een hoge pieptoon produceert die in sommige situaties vrij irritant hoorbaar is (helaas). Dit komt van een kleine condensator, en die ga ik misschien nog vervangen door een ander (stil) type. Zie:
http://jdc.parodius.com/logitech/