Wat doe jij deze zomer om je PC koel te houden?

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:
  • 4.705 views sinds 30-01-2008

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
''Wat doe jij deze zomer om je PC koel te houden?''

Welke zomer :?

Verwijderd

TEAMIKKE schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 14:24:
''Wat doe jij deze zomer om je PC koel te houden?''

Welke zomer :?
Je weet wel, dat seizon dat zon overgoten is, vrouwen in rokjes en bikini's, motor rijders op de weg... je weet wel, wat we in Nederland bijna nooit hebben hoewel er wel een broeikasteffect-probleem is.

Maargoed: ik heb net een nieuwe kast gekocht. Daar zitten wat meer air-intakes in en zal er een extra ventilator in plaatsen, dus kast open+huis ventilator ervoor (wat mijn vorige idee was) is niet meer nodig.

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024
Brantje schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 12:03:
Ik heb waterkoeling.
Me temps in een kamer van ong 30 zijn
CPU 37
GPU 38
MB 45
MOet me water ook nog vervangen zit er al ruim een half jaar in.
Ach wacht wel tot september, dan zit het er een jaar in.
Maakt volgens mij ook niet uit voor de temps..

Systeem:
AMD64 3000+
ATI X800XT PE
Asus k8n-e deluxe
Wat voor watercooling heb je dan?
Mijn boxed AMD64 3000+ houd 'm op 33 graden idle >:)

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-02 20:26
Wat doe jij deze zomer om je PC koel te houden?
Mn nieuwe X1900XT verkopen B)

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

RMA sturen :/ :P
En als ie terug is en 100% werkend:
1. fans gewoon op vol laten draaien bij games (goede airflow @ sn25p)
2. bij kantoorwerk lekker Cool 'n Quiet zijn werk laten doen.

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Verwijderd

Waarom alleen bij kantoorwerk C 'n Q aan? Tenzij je overklokt kan het altijd aan blijven. Als je overklokt moet je gewoon RMClock gebruiken.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ook overclocked kan 'ie aanblijven hoor :9

Maar ik denk dat C 'n Q tijdens het gamen nog wel aan staat, maar weinig werk te doen heeft ;)

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb een Olidata staan die ik gebruik voor mijn downloadwerk.
Een simpele machine zonder bijzonderheden.
Nu reset het systeem de laatste week op onverklaarbare wijze. Zelf denk ik dat het te maken heeft met de warmte maar hoe kan ik dat controleren?

In het bios (AMIBIOS 08.00.11, 08/03/05) is niet veel over de temperatuur te vinden (warnings e.d.) en het enige wat ik kan vinden is de huidige temperatuur. CPU 42c/107.5f en MB 43c en 109f. Verder maakt het systeem gebruik van Cool N'Quiet.

Dus... is het warmte en wat kan ik er nog aan doen en zo niet wat kan er dan aan de hand zijn?

• koenderks
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05-2024
Hier heb ik de overklok van 2.0 Ghz naar 2.4 Ghz maar weggehaald. In die hitte van afgelopen dagen werd mijn Athlon 64 iets van 55 graden, en dat vind ik dus te veel. Die overklok heb ik eigenlijk niet nodig. Maar wat het meeste resultaat gaf was het }:O tje uitzetten.
Verder halen die fans met die hitte niet echt bar veel meer uit in idle.

Verwijderd

Had het ook regelmatig, dat hij acuut op de beveiliging sprong en afsloot. Vooral bij warm weer.

Dus ik heb de kast es opengeschroeft en de enorme pluk stof die voor de luchtinlaat van mijn voeding zat weggezogen en alle fans ook maar eens stofvrij gehad.

Nooit meer last gehad van traag functioneren of noodstops :+

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-01 22:31

Archimond

Lopende Helpdesk

@Tattoo69

Beetje late reactie, maar misschien heb je nog wat aan deze tip:
Van www.azerty.nl kan je dit kopen, voor minimale kosten.

Arctic Freezer 7 pro € 17,83
2x Arctic Fan 3 TC, 80 x 80 x 25 mm € 5,06

De Arctic Freezer 7 Pro kan op je processor en de 2 fans kunnen aan de achterkant van de kast geplaatst worden. Helaas heeft de Aopen kast geen ruimte om voorin een intake fan te monteren.
Je kan anders ook de 3,5 inch drive bays verwijderen en daarin een ventilator vastplakken.

Wat helemaal goed is en de beste prijs/koelvermogen heeft is bij Blokker een grote staande ventilator of tafelventilator te kopen en die op de kast richten.
Zondag en Maandag worden waarschijnlijk weer 2 warme dagen.

• Nano2009
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-02 21:54
Niet veel eigenlijk :)

amd x2 3800 + @ zalman 9500led [laagste stand] 34 c
gf 7900 GT | 730/1850 @ waterkoeling 41 c
HD 1 34 c
HD 2 40 c

[allemaal gemeten vorige zondag :) ]

kast :
Thermaltake shark

3 120mm intake
1 120 mm outtake
1 120 mm outake voeding

[ Voor 3% gewijzigd door Nano2009 op 16-06-2006 12:51 ]

Verwijderd

@archimond
bedankt ik ga zeker eens denken om ze te kopen
maar ben je zeker dat dit op men processor past?

• TheZeroorez
  • Niet online
Ja, die past 100% zekersteweten.. :)

Verwijderd

beste got,

ik heb mezelf geqoute uit een ander topic:
Verwijderd schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 01:38:
beste got,

Ik heb gister een arctic freezer pro 64 voor me cpu besteld
en een extra 120x120 mm casefan.

Ik heb een 3R systems Neon light kast.
[link]
http://www.octools.com/in...s/neonlight/neonlight.htm

Deze kast heeft 2 case fans voor de airflow
http://www.octools.com/in.../cases/neonlight/fans.jpg
let wel dat voor de onderste fan een hardeschijf zit en een zootje kabels
en hetzelfde geld voor die bovenste fan, geen schijf daar maar wel weer veel kabels
bovendien zuigt mijn voeding (Tagan 480watt) lucht van onder naar binnen en blaast deze eruit.
En natuurlijk waar op dat plaatje het bovenste blauwe pijltje staat ... zit dan die Arctic Freezer die blaast.

Ik heb zo'n doorzichte zijkant zoals op dat plaatje en ik dacht ik kan 2 dingen doen.
Ik vervang de bovenste case fan (80x80mm) door die nieuwe (120x120mm) of
Ik maak een (net) gat in de zijkant en zet die 120x120 mm fan in de zijkant, zodat die warme lucht eruit blaast.
Ik heb verder een 7900 GT erin zitten dus ik dacht zou misschien een goed idee zijn om die fan er in de zijkant in te zetten aangezien die GFX naar beneden blaast.

Nu is mijn vraag of dit verstandig is en de cooling er op vooruitgaat en niet achteruit omdat ik hierdoor misschien de airflow verstoor.
En als 2e, speedfan geeft aan dat mijn CPU fan 2813 rpm draait .. een arctic freezer draait 2200 RPM is dit verstandig om deze te vervangen? of zegt dit niet zoveel? Het is een stnadaard X2 4400 cooler wat er nu op zit

http://members.chello.nl/j.vishnudatt/DSC00576.JPG

waar het rode kruisje zit onderaan de kast, zou ik dus die fan willen plaatsen

/Groet
Mitchell

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2006 19:22 ]

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Verwijderd schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 17:49:
@archimond
bedankt ik ga zeker eens denken om ze te kopen
maar ben je zeker dat dit op men processor past?
Yup, socket 775 dat past zeker op een Intel pentium D processor, tenzij je een barebone hebt.
------------------
@turboO

Ten eerste over je kabels: probeer de grote 24pins ATX power connector tussen de processor en voeding te krijgen. De kabels van de ventilatoren zoveel mogelijk langs de rand of achter het moederbord laten lopen. Op dit moment heb je zeer beperkte airflow door de kast en krijgen de geheugen modules en processor weinig frisse lucht. Ik heb een soortgelijke kast met hetzelfde moederbord en AMD 64 processor in elkaar gezet voor iemand.
Over het inbouwen van alle onderdelen heb ik 30min gedaan. Om de kabels goed te krijgen had ik ruim 1 uur nodig.

Als je wilt dat de ventilator van de Arctic Freezer niet verstrikt raakt in de kabels, moet je de kabels die voor je processor lopen, ergens anders langs doen.

Een 120mm fan op de plaats van de 80mm aan de achterkant zonder dat het gat groter wordt, helpt denk ik weinig of helemaal niet.

Een gat boren bij je window kan lelijk of mooi uitpakken, maar dan kan je denk ik beter koele lucht erin blazen zodat de onderdelen goed gekoeld worden. De ventilator aan de voorkant voert volgens mij maar weinig frisse lucht aan, de 120mm fan kan dat compenseren.
Als je de fan wilt monteren probeer de fan zo te plaatsen dat de processor, geheugen, chipset en videokaart allemaal goed worden gekoeld.

Verwijderd

de bekabeling ga ik nog maar is over doen dan ..
de processor die word gecooled door die arctic freezer ..
en op de achterkant van me kast zit een gat voor een 120 mm fan maar er zit een 80 mm op ..
dus het gat word niet groter .. maar het gehele gat gaat wel gebruikt worden als er een 120 mm op zit ..

en over friss lucht de pc in ..
Ik denk dan bij mezelf (kan er natuurlijk een totaal verkeerd beeld van hebben) ... maar als het 25 graden is in me kamer .. wat heeft het dan voor zin om er frisse lucht in te doen aangezien deze ook warm is .. is het niet verstandiger om de warme lucht van binnen de kast er zoveel mogelijk uit te halen?

en zo niet .. dan zou ik dus als ik verstanding ben nog een fan kopen die lucht naar binnen zuigt en deze bijvoorbeeld onder me DVD-R plaatsen (hoog dus) aangezien die andere fan die lucht naar binnen zuigt helemaal onderin zit .. of zit er naast?

oh ja .. mooi of niet mooi is voor mij een bijzaak zelfde geld voor geluid :)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2006 20:53 ]

• TheZeroorez
  • Niet online
Als je er lucht uitblaast, zuig je ook lucht aan, en als je lucht aanzuigt, blaas je het er ook uit. Dit is nogal logisch aangezien je je kast niet vol kan blazen of vacuum kan zuigen ;)

Als je er dus een intake + outtake op zet gaat het allemaal veel sneller, aangezien je snel frisse lucht aanzuigt, die langs alle warme dingen laat gaan en er vervolgens uitblaast.

Verder heeft lucht van 25 graden best wel nut, tenzij jouw CPU idle normaal niet boven de 24 uit komt B)

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-02 21:54
Ik heb mijn 3200+ Venice laatst, voor de bijna-hittegolf, op 23 graden idle gekregen met een boxed koeler :Y)

• jvo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

Moning2 schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 11:55:
[...]
ik heb hetzelfde gedaan :) temp met fan was altijd 40 graden, nu met dat koelblokje... 40 graden :/
Ja, echt goed uitlezen zit er volgens mij niet in. Bij 40 graden moet je je vinger er toch nog wel tegenaan kunnen houden? Als ik de boel stress, lukt me dat echt niet meer.

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:33

Vrijdag

De Zwarte

Mijn PIV 2,8 komt stressed rond de 55 max, idle is dat iets van 37 (boxed cooler). Case zit overdag bij 40 max. Ik heb een Chieftec Matrix full-tower, met drie intake (2x voor, elke hd heeft er één, 1x side) en 5 outtake (2x 80mm, 1x 120mm, 1x 80mm voeding, 1x Arctic Silencer). Op de Arctic zijn het Coolermaster standaard fans.

Deze fans draaien gewoon voluit en wat het meest herrie maakt is het gezoem van mijn s-ata hd (irritant hoog piepje).

Alleen in het weekeind staat mijn pc overdag aan, door de week moet ik toch werken en ben pas rond zeven uur thuis. Dan gaat de pc pas rond een uur of acht/half negen aan en dan is het al koeler in de kamer. Met warm weer pak ik trouwens liever mijn laptop en ga ik op het dakterras zitten, of ik slinger mijn PS2/Xbox aan en ga op de bank hangen+literbeker limonade & staande ventilator. Of gewoon naar het bos/strand/terras natuurlijk :9

[ Voor 5% gewijzigd door Vrijdag op 17-06-2006 12:13 ]

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• rambo-2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-01-2024

rambo-2001

be anonymous

Maakt het nog uit of je gebruik maakt van boxed coolers of coolers van b.v. zalman,artic,cooler master enz. ? Ik heb op dit moment een systeem met 2x opteron 244(1,8GHz) en de processors zijn bij normaal weer 41/42 graden. Op momenten dat ze zon weer eens flink doorbreekt gaan deze temps. naar 44/46 graden. Is het verstandig om nieuwe coolers te kopen of zullen door andere coolers de temps. niet echt drastisch zakken ?

cs skill - making a desert eagle out of tooth picks

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-02 10:09

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Ik heb achter de pci sloten een 8cm fan neergezet die op 5 volt draait.
Op mijn videokaart zitten nu 2 fans, een langzame van 6cm die op 12 volt draait en eentje van 5cm die op het moederbord zit aangesloten en ongeveer 4500 toeren maakt.
Die 5cm fan koelt ook nog een beetje mijn geheugen.

Verder heb ik nog een outtake fan van 8cm op 7 volt en mij processor koeler draait altijd op volle snelheid, zo rond de 3000-3100 toeren. Toch is mijn processor niet echt koel.
Als het erg heet wordt dan wordt hij makkelijk 60 graden. Mijn harde schijf blijft wel erg koel, niet boven de 35 graden, maar volgens mij klopt die temperatuur niet helemaal want als ik mijn hand erop leg dan voelt hij toch wel warmer aan.

Als het nou heel heet wordt of dat mijn pc steeds gaat hangen, dan kan ik altijd nog het zijpaneel eraf halen.

Join het DPC Whatpulse team

Verwijderd

rambo-2001 schreef op zaterdag 17 juni 2006 @ 11:54:
Maakt het nog uit of je gebruik maakt van boxed coolers of coolers van b.v. zalman,artic,cooler master enz. ? Ik heb op dit moment een systeem met 2x opteron 244(1,8GHz) en de processors zijn bij normaal weer 41/42 graden. Op momenten dat ze zon weer eens flink doorbreekt gaan deze temps. naar 44/46 graden. Is het verstandig om nieuwe coolers te kopen of zullen door andere coolers de temps. niet echt drastisch zakken ?
sommige boxed koelers zijn echt heel goed vantegenwoordig, mijn x2 werd zelfs geleverd met een koelblok met 4 heatpipes op, en die houdt de cpu nu (is niet echt warm meer ook) op een mooie 55° aan een 1900rpm (cpu is 20% overklokt).

Als je zoiets vervangt moet je daar geen artic freezer 64 pro op steken, voor die paar ° verschil dat je nog gaat hebben (ik ga voor een thermaltake tower 112). Een zalman moet ik zowieso niet hebben, die blazen de lucht tegen de zijkant van de case en niet naar de achterkant naar buiten. (buiten die ene grote, maar daar kan je niet makkelijk een fanduckt op zetten)

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2006 12:00 ]

• Slingertj3
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:32
ik heb op mijn cpu eeen zalmann7700alcu en op me vga een 700cu
en me voeding 120mm outake en in de zijkant 80 intake.maar tog word mijn prescott 4 2.93 ghz non oc heel warm 70 graden normaal 50 met normaal weer.. en ook me ati radeon x600 pro non oc word ook 20 graden warmer...
ik moet nog wel stof uit me kast halen maar zou dit zo erg helpen? of hebben jullie nog andere tips?

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:57

Aapje

Opel-beun
Afbeeldingslocatie: http://img1.the-baboon.nl/small_5adaa787fb748c2d8c954508381afb6cPICT0107.png
Hangt imiddels een grote 12cm fan voor de HD ophanging :)

Verwijderd

@ Slingrtj3 Probeer de airflow in je kast te verbeteren. En je videokaart hoe warm wordt hij dan? Die van mij wordt nu 30 graden warmer maar is nog steeds laag genoeg (105 graden 8)7 bij mij).

Edit: Zojuist is me hdd er vandoor gegaan door voerverhitting. Even 5 minuten laten staan en hij was weer lekker koel. Wel raar omdat ik warmere temperaturen heb meegemaakt en toen ging me hdd niet van zijn stokje.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2006 17:46 ]

Verwijderd

@archimond
Ik ga waarschijnlijk die artic friezer 7 pro kopen (hoeveel graden lager gaat men processor dan zijn?)
maar kan ik die zelf op men processor zetten? want ik weet er nogal weinig van...
marr ipv die adnere 2 fannetjes ga ik gewoon een soort ventilator kopen dat in de 3,5" bay past.
http://www.azerty.nl/prod...450/spire-hd4l04s1h4.html
ongeveer
(bij mediamarkt)
wat ik ook gemerkt heb is dat men hardeschijf redelijk warm wordt, kan dit zijn door de airflow? of kan ik beter een koeler daarvoor kopen? http://www.azerty.nl/prod.../3750/akasa-ak-hd-bl.html

• TheZeroorez
  • Niet online
Die freezer is gemakkelijk te plaatsen. Gewoon je hoofd erbij houden en geen domme dingen doen.
Verder denk ik niet dat een HDD cooler nog nodig is als je processor al beter koelt, en je zo'n mooi dingetje in je 3,5" bay zet.. (boven je HDD ;) )

edit:
Dat ding gaat niet passen in een 3,5" bay, aangezien hij 5,25" groot is ;)

[ Voor 18% gewijzigd door TheZeroorez op 17-06-2006 19:03 ]

Verwijderd

Ik zou dan eerder zo`n Zalman heatpipe hdd koeler gebruiken (of de waterkoelende hdd koeler, als ik een wc-setje had :9 ).

Die Freezer 7 Pro past er gewoon op, tenzij er condensatoren in de weg zitten maar de Freezer 7 Pro is niet zo erg breed (wel hoog). Hou er wel rekening bij dat de fan de lucht door de koeler blaast. Dus als je de outtake aan de achterkant hebt zitten moet de fan van de koeler aan de voorkant zitten.

• Me_Again
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-05-2025
Maar geef toe, er gaat toch niets boven waterkoeling :)

Afbeeldingslocatie: http://img503.imageshack.us/img503/1928/pc048jy.th.jpg

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
Me_Again schreef op zaterdag 17 juni 2006 @ 20:57:
Maar geef toe, er gaat toch niets boven waterkoeling :)

[afbeelding]
Afbeeldingslocatie: http://img369.imageshack.us/img369/5297/dsc014096wc.jpg

;)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
Wijkt gewoon af van de echte temp, echte temp ligt zo rond de -60 ofzo.

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-02 16:39
Athlon 64 3500+ standaard snelheden.
word +- 36c met artic freezer 64 en 1 12 cm fan.
tijdens hete zomder dagen (32c buiten in zon) blijft ie steken op 42 ofzo...
ik hou van een souterain ;)
ik meette 17 graden 's nachts op mijn kamertje ;)

Even niets...

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Een klein 70MM fannetje onder me HD hangen, voor de rest draait hij zoals altijd passief...

Verwijderd

Vreemd, een uur geleden lag me hardeschijf weer knockout door de hitte. Terwijl ik hier eerst geen problemen mee had. Nou ja, dan maar even kijken of ik er wat aan kan doen.

Waterkoeling rocks!

Verwijderd

Als ik een nieuwe koeler op men processor zet, schendt ik dan men garantie?
of zou ik best naar de winkel waar ik hem heb laten samenstellen gaan en daar vragen of ze het erop willen zetten?
en gaat deze wel passen want jullie zeggen dat deze wel hoog is maar mijn voeding zit vlak boven men processor.
Afbeeldingslocatie: http://img506.imageshack.us/my.php?image=dsc003155sj.jpg
bedankt

Verwijderd

niets, misschien de fans ietsje harder zetten..

• TheZeroorez
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 18 juni 2006 @ 09:15:
Als ik een nieuwe koeler op men processor zet, schendt ik dan men garantie?
of zou ik best naar de winkel waar ik hem heb laten samenstellen gaan en daar vragen of ze het erop willen zetten?
en gaat deze wel passen want jullie zeggen dat deze wel hoog is maar mijn voeding zit vlak boven men processor.
[afbeelding]
bedankt
Nee, je garantie vervalt niet.. het erop zetten is zeker zelf te doen, ook voor een eventuele bigass n00b. Verder bedoelen wij met hoog: Hoog vanaf het punt waar hij op je processor zit, dus richting je zijpaneel. Met een brede koeler zou je wel problemen krijgen, maar met een hoge niet.

Verwijderd

op mijn zijpaneel zit zo'n buis naar de processor, kan dit problemen geven, hij is wel verstelbaar...

• TheZeroorez
  • Niet online
Die had ik ook op m'n kast, en die heb ik er gewoon afgehaald. Deze verstoort alleen maar de airflow (bij mijn buis kon er ook nog een 92mm fan in..) Ik zou die er dus gewoon afhalen, dan heb je een mooi roostertje in de zijkant van je kast, waar je (zoals ik nog steeds moet doen) mooi een window in kunt bouwen (en in een nog groter stuk van je kast :) )

Verwijderd

Je bedoelt een airduct. Ligt eraan. Maar ik denk dat je die airduct er beter kan afhalen. Die airduct is ontworpen voor ouderwetse koelers waar de fan als het ware op de cpu ligt. Bij de Freezer 64/7 Pro is het zo dat de fan aan de zijkant fan het gevaarte zit. Dit is gebaseerd op BTX en biedt een betere koeling. Alleen lucht komt dan van de voorkant van je pc naar de achterkant (tenzij de airflow geswitcht is). Vandaar dat een airduct dan juist catastrofaal kan zijn.

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
hemiparo schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 19:50:
Ik heb een Olidata staan die ik gebruik voor mijn downloadwerk.
Een simpele machine zonder bijzonderheden.
Nu reset het systeem de laatste week op onverklaarbare wijze. Zelf denk ik dat het te maken heeft met de warmte maar hoe kan ik dat controleren?

In het bios (AMIBIOS 08.00.11, 08/03/05) is niet veel over de temperatuur te vinden (warnings e.d.) en het enige wat ik kan vinden is de huidige temperatuur. CPU 42c/107.5f en MB 43c en 109f. Verder maakt het systeem gebruik van Cool N'Quiet.

Dus... is het warmte en wat kan ik er nog aan doen en zo niet wat kan er dan aan de hand zijn?
Heb ondertussen gecontroleerd op virussen en spyware en niks gevonden. En het systeem blijft na een tijdje aangestaan te hebben elke keer aan het resetten. Ik denk dus nog steeds de warmte maar kan het dus niet controleren? Of toch...? En wat kan ik er nog aan doen?

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-01 10:17

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Niks. ;) Mijn laptop (Asus a6ja) met Core Duo T2300 wordt niet zo gek warm. Het grote probleem is meer: hoe houd ik mezelf koel? :P

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Verwijderd

Ik heb zojuist de zijkant eraf gehaald en de platen die voor mijn hdd rack hangen weggehaald (en meteen schoongemaakt). Me hardeschijven blijven weer lekker koel :9 (crashte weer eens voor de zoveelste keer).

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Paddixx schreef op zondag 18 juni 2006 @ 12:36:
Niks. ;) Mijn laptop (Asus a6ja) met Core Duo T2300 wordt niet zo gek warm. Het grote probleem is meer: hoe houd ik mezelf koel? :P
Je bureau stoel waterkoelen. Dat had vorig jaar iemand toch al weleens gedaan?. (In de winter lekker warm cpu wat erover laten stromen :D)

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

Verwijderd

Je stoel waterkoelen....ik denk dat je eerder je hoofd wil waterkoelen.

@ AMD64 een x300 62% overclocken is niet veel, kan ik ook met de x300 die in mijn media center zit.

• LyP0
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-02 19:35

LyP0

it is I , you worst nightmare

Alle case fan's aan ( 5x 120 mm ) en op 12 volt.
cpu pentium d 805 , zalman 9500 cu led @ max
vga 7800gtx , zalman/fatality @ max

zegt genoeg --> klik

Alleen cpu is stressed.
rest is gewoon idle. De vga wil na een rondje 3dmark06 nog wel eens boven de 90 graden uit komen, en dat is dan nog als ie niet oc'ed is :S.
Cpu word gewoon 73 graden max. case temp is rond de 47 graden.

ik voel me lekkaah !!!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Verwijderd schreef op zondag 18 juni 2006 @ 18:50:
Je stoel waterkoelen....ik denk dat je eerder je hoofd wil waterkoelen.

@ AMD64 een x300 62% overclocken is niet veel, kan ik ook met de x300 die in mijn media center zit.
Heb nooit last dat mn hoofd te warm is eerder dat ik aan me stoel vast plak :P. (leren stoel)

Is van een OC contest, waar jij blijkbaar niets van af weet. verhaal erachter weet je ook niet ;) .

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:20

bakvis

Tweakers.Nerd

Me intel p4 2.8 ghz gekoeld door 9500 cu-led: 29c
NB passief gekoeld door asus blokje wa dr op zit: 34c
Me hdd's gekoeld door 2 80mm fans:
nr 1: 39c
nr 2: 27c

Dit alles met mijn kast ope :)...

Mijn Specs

Verwijderd

Ik heb nu wel iets handigs gevonden om me hoofd te koelen zonder waterkoeling! Ik heb nog een statief ventilator gevonden die gewoon de hele tijd naar mij toe staat te blazen. Helaas staat die ventilator te hoog om ook me pc te koelen. Daar heb ik nu de zijkant van open gegooid en wat platen uit de voorkant gehaald.

@ AMD64 vertel, vertel, vertel............ :P

Edit: alleen lastig dat me videokaart idle 78 graden wordt. Stressed wordt hij 105 graden (gelukkig is de max 125 graden).

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2006 20:33 ]

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Nooit problemen met hitte gehad, nu opeens CPU overheated op Athlon XP 1100 :? Als het nog een keer gebeurd maar nieuwe fans kopen (nu nog standaard van de case), en anders gewoon zo houden :)

Verwijderd

Misschien meot je gewoon even de stofzuiger langs je fans halen. Kan geen kwaad om ondertussen nieuwe te kopen (ik neem aan dat de kast ongeveer even oud is als de cpu). Me oude pc heeft er geen last van (amd xp @ 1200Mhz, Radeon 9600se). Daar zit alleen een fan aan de onderkant van de voeding (oftewel warmte wordt afgegeven boven de cpu....) en aan de achterkant van de voeding, 1 outtake fan (hoe oud die ondertussen niet is :P ), en zo`n Zalman waaier en een passief zalman blokje op me cpu. Standaard koeling op me 9600se en een Zalman NB koeler.

Edit: nu ik die ventilator heb staan wordt me videokaart opeens 54 graden idle. Ik heb wel los nog een fan tegen me pci kaarten en pci-E kaart gezet. Waarschijnlijk maakt dit het echte verschil :P.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2006 20:47 ]

• TheZeroorez
  • Niet online
Misschien meot je gewoon even de stofzuiger langs je fans halen.
Haal wel eerst je fan van je processor af B)
Kan geen kwaad om ondertussen nieuwe te kopen
Knap als je dat tegelijk doet..
(ik neem aan dat de kast ongeveer even oud is als de cpu).
Oude PC + oude apperatuur zou geen probleem moeten zijn, die zijn gemaakt in dat tijdperk B) Echter, als je er een Prescott in zou gooien zou het heel wat anders zijn ;)

Verwijderd

Met ondertussen bedoel ik in verloop van tijd.

Wie zegt dat het over de fan van je cpu ging en je had ook niet verteld daar er alleen een fan op je cpu zat.

Ik zei dat je kast even oud was als je cpu omdat als dat zo is dan zijn die standaard fans ook zo oud ;). Dat betekent dat je fans dus heel oud zijn.

• TheZeroorez
  • Niet online
Casefans zijn in de regel overbodig als je niets vreemds met je pc doet hoor, hier beneden staat een Northwood 2,53Ghz met boxed cooler, en een passief gekoelde chipset en ati radeon 9700 oid. (ook passief) Die kast heeft alleen een standaard voeding met 80mm outtake, en géén casefans. Het is zo'n standaard kast, en hij wordt niet te heet. Oude casefans zou dus ook niets uit moeten maken, casefans gaan niet langzamer draaien als ze ouder worden, ineens stoppen kan wel :)

Maar als je inderdaad eerst die dingen eens schoonmaakt en dán nieuwe koopt als dat nodig blijkt is alles ok ;)

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

TheZeroorez schreef op zondag 18 juni 2006 @ 21:22:
Haal wel eerst je fan van je processor af B)
Waarom is het beter om de fans stil te houden bij het stofzuigen? Gaan de lagers door de vele toeren sneller kapot en slijten ze sneller?

• Tuinstoel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-12-2025
Ik heb een WD Raptor waarop een 80mm fan blaast, maar de sensor lijkt kapot te zijn want ik kan het met geen enkel programma uitlezen, want hij is namelijk altijd gelijk aan de temperatuur van de andere hdd, dat ook nog eens in een silencer/cooler zit. Of die het zal houden, geen idee, eerder deed de sensor het nog wel en toen was hij ong 50 graden, en dat vond ik best wel veel.

In de winter is mijn AMD X2 4200+ 31 graden op idle met C&C. Nu is hij een graadje of 34, 35. Als ik C&C uitschakel stijgt hij sowieso 2 graden bij mij. Met idle bedoel ik trouwens met msn, internet en downloaden, vergt niet zo veel van de processor.

Afbeeldingslocatie: http://img174.imageshack.us/img174/7031/cpu7av.gif

Verwijderd

Omdat je anders het motortje fan je fan lekker gaat vernielen. Het motortje houdt er niet zo van als het motortje weerstand biedt en tegelijkertijd toch moet draaien. En als je neit oppast gaat hij nog harder dan die verrekte NB koelers |:(.

Met Western Digital schijven is het heel vaak zo dat de sensor kapot gaat :/.

• TheZeroorez
  • Niet online
Archimond schreef op maandag 19 juni 2006 @ 17:53:
[...]

Waarom is het beter om de fans stil te houden bij het stofzuigen? Gaan de lagers door de vele toeren sneller kapot en slijten ze sneller?
Ik zou geen idee hebben waarom dat beter zou zijn, en óf dat überhaupt beter is. Dat stukje wat je quotte sloeg in ieder geval op statische electriciteit :9

• Chrono Trigger
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-12-2025
Mijn X1900XTX valt met deze hitte om de haverklap uit als ik hem op 690/1600 heb ik de zwaarste games op z'n hoogst draai. Ik draai CoD2 daarom nu op 1280×1024 en Dx7 en ik heb de overklok weggehaald en ik heb een VF700Cu op de backplate gelegd voor extra koeling, ook de Fan van m'n AMD Boexed Cooler heb ik eraf gemonteerd(eraf gebroken) en die heb ik in m'n kast hangen en ik heb m'n X2 3800+ op stock draaien en TT Big Typhoon op 1300rpm (hoogst). Verder heb ik 2 hdd's weggehaald en heb ik een fan op de northbridge gelegd ipv pasieve koeler(ik heb een A8R32 MVP Deluxe).

i7 8700K + Mugen 5 @ 4,6GHz // 16GB @ DDR4-3730 CL17 // AsRock Z370 Extreme 4 // GTX1060

Verwijderd

Weet je zeker dat het je videokaart is? En hoe warm wordt hij dan? Zelfs mijn 7600GS valt neit uit en die wordt al 105 graden (passieve koeling). Ik heb wel iets gevonden om me videokaart koeler te houden. Ik zal straks een plaatje posten van wat ik hbe gedaan (niet veel bijzonders :P ).

Edit: Ik denk niet dat je die VF700 los op de backplate moet leggen 8)7. Ik denk dat je hem beter kan monteren op de chip 8)7.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2006 19:52 ]

Verwijderd

fan's uitkuisen.

http://users.pandora.be/m...GoT/Afbeelding%20006b.JPG

Half jaartje intake spelen in mijn kamer :X
Deze is vervangen door een extreem 120mm geval dat 2000liter/minuut verzet (en mijn stereoketen op half vermogen nog verslaat qua geluidsproductie). Genoeg om 5 schijven zonder ruimte tussen onder de 40° te houden. Vrees alleen dat die nog meer stof gaat happen

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2006 20:09 ]

Verwijderd

Vraagje over die koeler...hoe haal je die uit je PC? Ik heb er wel is met een zaklantaarn lopen in schijnen en die ziet er ook zo ongenveer uit.

Afbeeldingslocatie: http://www.formoza.ru/products/computers_formoza/pc_formoza/medion/Medion_b1.jpg

Ik heb aan die buitenste 2 schroeven lopen draaien maar dan kan ik hem er nog steeds niet vanaf halen? Iemand enig idee...

het was een kant en klare PC van de mediamarkt

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2006 20:15 ]

Verwijderd

2 buitenste vijzen eraf en een goeje snok aan geven, en het komt mee. Zet wel eerst je pc uit, je harde schijven vinden het niet echt tof als je er tikken aan geeft terwijl die nog aan staat

edit: eventueel met een schroevendraaier een klein hefboompje maken tussen die 2 kleine uitstekende stukjes onder en boven.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2006 20:18 ]

• moviehouse
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-08-2018
hemiparo schreef op zondag 18 juni 2006 @ 12:31:
[...]

Heb ondertussen gecontroleerd op virussen en spyware en niks gevonden. En het systeem blijft na een tijdje aangestaan te hebben elke keer aan het resetten. Ik denk dus nog steeds de warmte maar kan het dus niet controleren? Of toch...? En wat kan ik er nog aan doen?
Heb ik ook gehad. Ik heb systeemherstel gebruikt en hem een dagje teruggezet :)

Verwijderd

Je kan ook de koelpasta op je cpu verversen en kijken of de hardeschijven niet te warm worden. Ik heb de filter voor mijn hdd cage weggehaald (ik heb een stacker 810) en ik heb geen problemen meer (me hdd's worden 5 à 7 graden koeler).

Ik zie op dat plaatje geen fan op de achterkant...

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Als het om een mediamarkt pc gaat kan je het beste niks aan doen, tenzij die te hoge temperaturen of problemen oplevert. Het is beter om bij de winkel te gaan vragen wat je het beste kan doen zonder garantie te verliezen.

Meestal met dit warme weer haal je geen ventilatoren uit de kast maar stop je meer erin ;)

Verwijderd

Oude fans hoeven niet minder lucht te verplaatsen (al vermoed ik wel dat het heel geleidelijk iets minder wordt), maar maken wel steeds meer herrie. Ik zit nu trouwens te denken of je niet een iets kleinere variant op een tafel/statief ventilator kan nemen en die op een of andere manier je waterkoeling set ermee koelen >:).

• Tuinstoel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-12-2025
Verwijderd schreef op maandag 19 juni 2006 @ 18:54:
Omdat je anders het motortje fan je fan lekker gaat vernielen. Het motortje houdt er niet zo van als het motortje weerstand biedt en tegelijkertijd toch moet draaien. En als je neit oppast gaat hij nog harder dan die verrekte NB koelers |:(.

Met Western Digital schijven is het heel vaak zo dat de sensor kapot gaat :/.
Waarom pakt hij dan wel automatisch de temperatuur van de andere (ook WD) harde schijf?

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:16
Ik heb hem lekker onder in de kelder staan. me servertje daar is het denk ik 19 graden op dit moment. Heb een uptime van nu 113 dagen! verrek het om te updaten!!!

AMD 64 3000+ CPU ~ 38 graden
A8N VM CMS MOBO ~ 30 graden
MAXTOR 20 GB HD00 ~ 40 graden
WD 250 GB HD01 ~ 48 graden
WD 250 GB HD02 ~ 50 graden
WD 250 GB HD03 ~ 46 graden
WD 250 GB HD04 ~ 52 graden

Dus niets aan het handje...

discogs

Verwijderd

wow leuk servertje ;)

ik heb een vraagje :)
Mij videokaart (XFX 7900 GT) heb ik tot nu toe op een max temperatuur gezien van 75 graden, stressed uiteraard.
Mijn cpu heb ik nog niet eens de 50 zien halen, als k me niet vergis (X2 4400+)
Me videokaart maximaal 125 graden worden dus ik heb nog zo'n 40 graden over (10 graden speling)
betekent dit dus dat ik em dus nog lekker kan overclocken? want te heet is ie zeker niet ...
zelfde voor me cpu ..

Of zie ik het helemaal verkeerd? (heb nog nooit iets overgeclocked, excuseer me als dit een domme vraag is 8)7 )

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2006 09:30 ]

• moviehouse
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 09:29:
wow leuk servertje ;)

ik heb een vraagje :)
Mij videokaart (XFX 7900 GT) heb ik tot nu toe op een max temperatuur gezien van 75 graden, stressed uiteraard.
Mijn cpu heb ik nog niet eens de 50 zien halen, als k me niet vergis (X2 4400+)
Me videokaart maximaal 125 graden worden dus ik heb nog zo'n 40 graden over (10 graden speling)
betekent dit dus dat ik em dus nog lekker kan overclocken? want te heet is ie zeker niet ...
zelfde voor me cpu ..

Of zie ik het helemaal verkeerd? (heb nog nooit iets overgeclocked, excuseer me als dit een domme vraag is 8)7 )
Ik zou hem eerst fatsoenlijk gaan koelen voordat je met overclocken begint... ;) Het is niet echt goed voor zo'n kaartje om het richting de 100 graden te laten lopen 8)7

Verwijderd

Inprincipe heb je ruimte om over te klokken. Het is wel slim om hem niet hoger dan de 80 graden te laten komen (mag wel hoger, is niet slim).

Wat bedoel je met automatisch temperatuur van andere WD schijf pakken?

• Goesiman
  • Laatst online: 24-03-2024
Misschien wel leuk om wat plaatjes te posten.
Zoals je ziet de 120mm fan op de bodem geplakt en als je goed kijkt zit achter het CFFL kastje een 80mm fan voor de HDD geplakt.

Afbeeldingslocatie: http://img107.imageshack.us/img107/9682/pict18644ch.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img221.imageshack.us/img221/9092/pict18662fh.th.jpg

[CiP] Le Régional Built To Last.

• moviehouse
Goesiman schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 16:25:
Misschien wel leuk om wat plaatjes te posten.
Zoals je ziet de 120mm fan op de bodem geplakt en als je goed kijkt zit achter het CFFL kastje een 80mm fan voor de HDD geplakt.

[afbeelding]
[afbeelding]
Nice goesiman ;)

[ Voor 10% gewijzigd door moviehouse op 20-06-2006 16:33 ]

• DEVoTi0N
  • Laatst online: 21-12-2025
* DEVoTi0N kan melden, dat zijn pc zojuist is uitgevallen door een oververhitte graka. Dit net toen hij zover was :(. (4 uur niet gesaved; ja, dan ben je de lul :().

Verwijderd

ik ben precies hetzelfde van plan ..
alleen dan plak ik die fan niet op de bodem maar ik ga (wil) em in de zijkant van me kast zetten ...

foto
http://members.chello.nl/j.vishnudatt/DSC00576.jpg

heb ook al een arctic freezer besteld dus dit ding moet haast wel genoeg gekoeld zijn dan :/

waar de kruisjes staan komen dus de fans .. 2 zitten eral
boven dus 1 erbij
en in die zijkant
als het zover is (hoop van het weekend) post ik wel een foto :)

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2006 17:25 ]

• Goesiman
  • Laatst online: 24-03-2024
DEVoTi0N schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 17:15:
* DEVoTi0N kan melden, dat zijn pc zojuist is uitgevallen door een oververhitte graka. Dit net toen hij zover was :(. (4 uur niet gesaved; ja, dan ben je de lul :().
Je lijkt net mijn zusje ;) .

[CiP] Le Régional Built To Last.

• DEVoTi0N
Goesiman schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 17:37:
[...]

Je lijkt net mijn zusje ;) .
Kan best ik was net ook de movies aan het spelen :P (populair onder de vrouwen :P). Gelukkig zat er een autosave op, dus kon ik bijna direct verder waar ik gebleven was. Enigste probleem is dat ie nu alweer uitviel :(, dus ik wacht wel tot vanavond tot het iets koeler is.

Ik ga misschien zelf een behuizing van af de grond opbouwen in de vakantie. Ik zat er aan te denken om ook meteen een hele wc setup er aan toe te voegen. Ik kan misschien een heel aluminium frame laten maken voor een kleine vergoeding (moet nog even kijken naar de hoe dit helemaal wordt/in elkaar steekt; het is slechts een idee). Dan voor de rest opvullen met plexiglas platen, en wc inbouwen. Ik wil 'm eigelijk zo stil mogelijk (hij staat momenteel in de huiskamer, en de rest van het gezin vindt het minder prettig). Daarom zat ik er nu aan te denken om een reserator in te bouwen (volgens mij ben ik echt compleet geschift 8)7). Maar ik zie wel wat er van komt, het moet in ieder geval veranderen.

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
loewie-643- schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 09:00:
Ik heb hem lekker onder in de kelder staan. me servertje daar is het denk ik 19 graden op dit moment. Heb een uptime van nu 113 dagen! verrek het om te updaten!!!

AMD 64 3000+ CPU ~ 38 graden
A8N VM CMS MOBO ~ 30 graden
MAXTOR 20 GB HD00 ~ 40 graden
WD 250 GB HD01 ~ 48 graden
WD 250 GB HD02 ~ 50 graden
WD 250 GB HD03 ~ 46 graden
WD 250 GB HD04 ~ 52 graden

Dus niets aan het handje...
Hoe kom je aan al die temps, Speedfan of wat anders?

• Epitome
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-01 19:50
Mijn server staat waar deze altijd heeft gestaan en is max. 10 graden warmer dan de rest van het jaar.

Daar heeft mijn server en ondergetekende helemaal geen moeite mee.

Ik heb meer moeite om mezelf koel te houden dan mijn systemen!! :P

• moviehouse
DEVoTi0N schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 18:02:
[...]
Daarom zat ik er nu aan te denken om een reserator in te bouwen (volgens mij ben ik echt compleet geschift 8)7).
Lijkt mij wel interessant! :)

Verwijderd

Het leuke van dit topic vind ik dat als het even koud is er bijna geen replies zijn, maar als het dan weer warm wordt is er iedere minuut een reply :) . Ga zo door, heel leuk topic _/-\o_ !

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Het is hier trouwens nog 28 graden op me kamer (houten huis) buiten is het maar 18 graden ofzo :D.

• DEVoTi0N
AMD 64 schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 18:14:
Het is hier trouwens nog 28 graden op me kamer (houten huis) buiten is het maar 18 graden ofzo :D.
Een houten huisje, waar het heel warm is... Je zit gewoon in een sauna! (28 graden :{ 8)7)

Verwijderd

Mijn kamer temp is nu 23.5 graden,
en ik draai nu xfire,msn 8 en 3 firefox venster mijn temperatuur was bij remote wat dat ook is ongeveer 40 idle voor dat ik nieuw geluidskaartje had en nu sinds ik mijn
nieuwe creative soundblaster x-fi kaarteje heb is het 60 grade :| denk dat ik er wel wat aan moet dooen :o
beetje ergwarm

offtopic: wat is remote bij speedfan wat word er mee bedoeld :?

EDIT : is al weer koel kaarte 1 slot naar onder gedaan en opening gemaakt

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2006 15:38 ]

Verwijderd

met wat zie jij je xfi temperatuur?
ik heb ook een xfi maar met everest zie k het niet
of kijk ik niet goed? :D

Verwijderd

Beetje domme vraag misschien, maar hoe weet je in speedfan welke temp bij wat hoort?
Mijn cpu en hd's heb ik wel ontcijferd, maar hoe kom ik achter de rest?

• moviehouse
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 19:56:
Beetje domme vraag misschien, maar hoe weet je in speedfan welke temp bij wat hoort?
Mijn cpu en hd's heb ik wel ontcijferd, maar hoe kom ik achter de rest?
Als je een fancontroler hebt kan je deze gebruiken. Als de RPM omlaag gaat als je tegelijkertijd aan een
van de knoppen op de fancontroller draait, weet je welke het is.

Verwijderd

ik heb 1 fan controller voor mijn cpu
vandaar dat ik die ook kon vinden :P

voor de rest is het me nog een raadsel
valt het af te lezen aan de chip?

• moviehouse
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 20:23:
ik heb 1 fan controller voor mijn cpu
vandaar dat ik die ook kon vinden :P

voor de rest is het me nog een raadsel
valt het af te lezen aan de chip?
Ik weet niet wat voor mobo je hebt dus dat kan ik niet zeggen. Je kan je casefans een voor een aansluiten op je mobo. Zo blijven de andere sensors op 0 staan. Of sluit je fancontrolertje even aan op elke casefan als het dan nog niet duidelijk is.

[ Voor 4% gewijzigd door moviehouse op 20-06-2006 20:34 ]

Verwijderd

moviehouse, sowieso dank voor je snelle reacties

Het gaat me dus niet zozeer om de fans alswel om de temperatuur van mijn moederbord, videokaart en cpu. Ik heb mijn casefan er juist uitgegooid ivm de herrie, kast staat open. Nu wil ik de temperatuur uitlezen maar ik weet niet welke temperatuur bij welke chip hoort. En dus ook niet bij of mijn videokaart op ontploffen staat of mijn cpu zeg maar.

de chips die speedfan laat zien:
Asus ASB100 43C
Asus ASB100 38C
Asus ASB100 -1C (??)
Asus ASB100 25C
Winbond W83L785TS-S 60C
LM75 127C (volgens mij leest deze niet goed uit)
LM75 37C
HD0 47C
HD1 48C

Moederbord is een ASUS A7N8x Deluxe
Videokaart is een ATI Radeon 9800 pro atlantis (passief gekoeld)
CPU is AMD 2700+

• moviehouse
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 20:45:
moviehouse, sowieso dank voor je snelle reacties

Het gaat me dus niet zozeer om de fans alswel om de temperatuur van mijn moederbord, videokaart en cpu. Ik heb mijn casefan er juist uitgegooid ivm de herrie, kast staat open. Nu wil ik de temperatuur uitlezen maar ik weet niet welke temperatuur bij welke chip hoort. En dus ook niet bij of mijn videokaart op ontploffen staat of mijn cpu zeg maar.

de chips die speedfan laat zien:
Asus ASB100 43C
Asus ASB100 38C
Asus ASB100 -1C (??)
Asus ASB100 25C
Winbond W83L785TS-S 60C
LM75 127C (volgens mij leest deze niet goed uit)
LM75 37C
HD0 47C
HD1 48C

Moederbord is een ASUS A7N8x Deluxe
Videokaart is een ATI Radeon 9800 pro atlantis (passief gekoeld)
CPU is AMD 2700+
Sorry, dan had ik je verkeerd begrepen.

Ik denk dat de 60 graden van je videokaart is, de 43 graden kon wel eens van je NB zijn, kan ik allemaal niet met zekerheid zeggen. Probeer eens wat in het bios.

Wat betreft die -1 en 127, die kloppen niet. die 127 bijv. geeft dit aan omdat er op die sensor niks is aangesloten, en bij 127 graden lag je videokaart anders nu te smelten 8)7

Edit: De sensors van je moederbord kunnen ook iets van de chips afliggen, dus dan kunnen de temps
20 graden hoger liggen. Ik denk dit omdat je geen casefans hebt en een passief gekoelde videokaart. Je temp zou dan op de 80 graden ofzo zitten.

[ Voor 9% gewijzigd door moviehouse op 20-06-2006 21:16 ]

Verwijderd

Ondertussen zelf ook de nodige research gedaan:

Winbond W83L785TS-S = CPU = 60C
(kan ook wel kloppen want amd2700+ staat er om bekend dat ie erg heet kan worden)
zolang deze niet richting 80C gaat vind ik het best

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

• Iavak
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-01 09:18

Iavak

no savegame

Zojuist gekocht en gemonteerd.

Een Arctic Silencer op mijn 7800GTX. Mijn OC 490/1310MHZ vertoonde artifacts met het warme weer van afgelopen dagen. Temps zijn ineens 10 graden C gedaald.

Afbeeldingslocatie: http://img472.imageshack.us/img472/5643/img0290b8qa.th.jpg

De Accelero X1 is misschien beter, maar deze ziet er veel vetter uit :9 .

[ Voor 12% gewijzigd door Iavak op 20-06-2006 21:41 ]

Verwijderd

Nog ff een vraagje, is de artic cooler 7 pro de beste?
of is een zalman CNPS9500 beter.
Hij is wel veel duurder...

• TimmieVelthuis
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-01 13:54
zo lavak, 10 graden daling is best veel!

ik heb een accelero X1 op mn 7900gtx, maar hij wordt alleen maar warmer...
die draaide al op 700/1800
heb daarna alleen mn cpu overgklokt, zal dat echt veel schelen 8)7

na paar uur COD2 werd ie 76 graden!!! daarvoor max 55 |:(

en hij zit er echt goed op, Thabazzman heeft em er goed opgedaan voor mij 8)

zal de schroefjes nog wat aandraaien, misschien dat het helpt?1

[ Voor 4% gewijzigd door TimmieVelthuis op 20-06-2006 23:14 . Reden: oc van 7900gtx erbij ]

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.